Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
adesign schreef op maandag 25 november 2024 @ 23:18:
Ik kreeg een aantal vragen van mijn opdrachtgever als een soort checklist betreft wet dba. Ik heb er een aantal uitgepikt. Klopt het dat als ik het zo invul dit 100% wordt gezien als ondernemer? Of had ik dan een bepaalde vraag anders moeten beantwoorden. Ik vraag dit zodat ik naar deze situatie toe kan bewegen in 2025.
  1. Zijn er debiteurenrisico, aansprakelijkheidsrisico en financiële risico’s bij het niet nakomen van een resultaatverplichting bij de werkende? Ja
  2. Is het van belang dat de risico’s zijn afgedekt met een verzekering? Ja
  3. Heeft de werkende investeringen gedaan die van belang zijn voor de betreffende arbeidsrelatie? Ja
  4. Is er sprake van investeringen door de organisatie die ook privé gebruikt worden door de werkende? Nee
  5. Heeft de werkende de mogelijkheid tot een hogere winst of rendement dan dat van de organisatie? Ja
  6. Kan de werkende zich zonder toestemming laten vervangen? Ja
  7. Is vrije vervanging door de werkende zelf mogelijk? Ja
  8. Worden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden louter en alleen gereedschap, hulpmiddelen en materialen van de organisatie gebruikt? Nee
  9. Worden bedrijfsmiddelen(zoals laptop, smartphone, auto e.d.) die over het algemeen als basisvoorziening in de privésfeer worden beschouwd aangeboden door de werkgever? Nee
  10. Kan de werkende qua competenties (inclusief opleiding, werkervaring, kennis, vaardigheden) werkzaamheden verrichten die niet structureel binnen de organisatie van de werkgevende aanwezig zijn en verricht de werkende deze werkzaamheden met gebruikmaking van die competenties? Ja
  11. Is het voor derden niet herkenbaar dat de werkende op afstand staat van de organisatie van de werkgevende? Nee
  12. Kan de werkende zichzelf alleen presenteren als zijnde werknemer van de organisatie en niet als een zelfstandige, zelfs tijdens het werk? Nee
  13. Betreft het een korte opdracht met beperkte (uren)omvang (let op: meerdere korte opdrachten worden in samenhang bezien)? Ja
Wbt #5 Heb jij (opdrachtnemer) de mogelijkheid meer winst/rendement te behalen dan dat van de organisatie (opdrachtgever)? Dat lijkt me een beetje een uitzonderlijke situatie (met lage kans).

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
Is het voor derden niet herkenbaar dat de werkende op afstand staat van de organisatie van de werkgevende?
Ewww... ontkennende vragen, dan moet je gaan zitten puzzelen.

"Is het voor derden herkenbaar dat de werkende op afstand staat van de organisatie?"... oftewel, kan je in één oogopslag dat je niet voor de klant zelf werkt? Voor veel IT-ers is dat niet zomaar zichtbaar, nee. Maar blijkbaar voor jou wel?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Mirabis schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 00:18:
[...]

Wbt #5 Heb jij (opdrachtnemer) de mogelijkheid meer winst/rendement te behalen dan dat van de organisatie (opdrachtgever)? Dat lijkt me een beetje een uitzonderlijke situatie (met lage kans).
Die viel mij ook al op. Ha, nee echt niet... tenzij je voor de overheid werkt, die geen winst maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46

Yucon

*broem*

Liegebeest schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 06:06:
[...]

Die viel mij ook al op. Ha, nee echt niet... tenzij je voor de overheid werkt, die geen winst maakt :P
Ik vind dit zo gek nog niet. Op een individuele bezorgpizza verdient de bezorger waarschijnlijk net iets meer dan het platform, als het goed is tenminste. Als dat niet zo is dan wordt hij echt uitgeknepen en dat probeert men te voorkomen. Het is ook geen economische noodzaak om per pizza /pakketje/etc meer dan de bezorger te verdienen want het platform moet het juist van de enorme volumes hebben en die maken een iets lagere marge dan die van de bezorger weer goed.

Je gaat als IT'er ook niet voor een broker werken die meer dan 50% vraagt. ok, sommigen wel maar dan noemen we dat detachering :+

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 26-11-2024 06:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Yucon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 06:47:
[...]

Ik vind dit zo gek nog niet.
Ahhh... Jij kijkt procentueel per verkoop, ik keek naar totaal-vs-totaal. :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:24
Liegebeest schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 06:05:
[...]

Ewww... ontkennende vragen, dan moet je gaan zitten puzzelen.

"Is het voor derden herkenbaar dat de werkende op afstand staat van de organisatie?"... oftewel, kan je in één oogopslag dat je niet voor de klant zelf werkt? Voor veel IT-ers is dat niet zomaar zichtbaar, nee. Maar blijkbaar voor jou wel?
Mijn badge is geel, de internen zijn blauw...

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Krystman schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:29:
[...]
Hahaha :D

Ja, zo kan het ook. :D En de vraag is of jij überhaupt met klanten van jouw klant in aanraking komt.

Bij de trainingen die ik geef maak ik vooraf steeds duidelijk dat ik extern ingehuurd ben. Bij een consultancy-klant, in de voorstelrondjes, roep ik ook altijd duidelijk externe "nerd-te-huur" te zijn. Dat moet maar volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:23
[...]

Liegebeest schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:06:
[...]
in de voorstelrondjes, roep ik ook altijd duidelijk externe "nerd-te-huur" te zijn. Dat moet maar volstaan.
Toch mooi (treurig) dat dit criteria zijn die het verschil kunnen gaan maken bij een controle :F

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
-Jaap-io schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:43:
Toch mooi (treurig) dat dit criteria zijn die het verschil kunnen gaan maken bij een controle :F
Belangrijker criterium is dat ik mij richting partners en klanten van mijn klant niet presenteer als werknemer van mijn klant.

Waarom? Zie Deliveroo, ThuisBezorgd, Flink, UPS, PostNL, DHL enz waar je een uniform van jouw klant krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 26-11-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Liegebeest schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:49:
[...]

Belangrijker criterium is dat ik mij richting partners en klanten van mijn klant niet presenteer als werknemer van mijn klant.

Waarom? Zie Deliveroo, ThuisBezorgd, Flink, UPS, PostNL, DHL enz waar je een uniform van jouw klant krijgt.
Ik snap het volledig, daar gaat het niet om... gaat mij er meer om dat dit "belangrijke" verschillen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 17:06
Ik weet dat mijn antwoorden bij sommige vragen ongeloofwaardig kunnen zijn. Ik ben alleen heel even benieuwd wat het uiterste is om 100% niet gezien te worden als schijnzelfstandige. De vragen zijn namelijk soms een beetje vaag. Maar niemand die een antwoord ziet die je anders had ingevuld om 100% niet als schijnzelfstandige gezien te worden?

[ Voor 8% gewijzigd door adesign op 26-11-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
adesign schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:03:
Ik weet dat mijn antwoorden bij sommige vragen ongeloofwaardig kunnen zijn. Ik ben alleen heel even benieuwd wat het uiterste is om 100% gezien te worden als ondernemer. De vragen zijn namelijk soms een beetje vaag. Maar niemand die een antwoord ziet die je anders had ingevuld om 100% als ondernemer gezien te worden?
De vragen zijn niet bedoeld om jou te erkennen als ondernemer, ze zijn bedoeld om jou te onderscheiden van een schijnzelfstandige / werkelijke werknemer. Wat je zoekt is, wederom, de Libelle-test die jou in tien vragen zegt of je X% zelfstandige of werknemer bent... maar zelfs die test van de overheid zelf zegt in alle gevallen "blijf in gesprek, sluit goede contracten". :o

[ Voor 15% gewijzigd door Liegebeest op 26-11-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 17:06
Liegebeest schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:04:
[...]

De vragen zijn niet bedoeld om jou te erkennen als ondernemer, ze zijn bedoeld om jou te onderscheiden van een schijnzelfstandige / werkelijke werknemer. Wat je zoekt is, wederom, de Libelle-test die jou in tien vragen zegt of je X% zelfstandige of werknemer bent... maar zelfs die test van de overheid zelf zegt in alle gevallen "blijf in gesprek, sluit goede contracten". :o
Ja sorry, dat bedoel ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:49

Crazy D

I think we should take a look.

C_V_S schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:42:
[...]

Daarom! Daarnaast kan je prima X tijd aan een project werken wat bij vele toch gewoon ook echt zo is. Dat je daarnaast ook regulier werk doet op dagelijkse basis prima. Maar hoe zien ze dat.

Tis allemaal zo lek als een mandje.
Zodra je mee gaat draaien in het dagelijkse reguliere werk, vinden ze dat schijnzelfstandigheid. Dus zou het kunnen zijn dat je deels in loondienst moet. Of niet, dat weet natuurlijk juist niemand...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:49
[...]

There's a joke in there.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:12
adesign schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:03:
Ik weet dat mijn antwoorden bij sommige vragen ongeloofwaardig kunnen zijn. Ik ben alleen heel even benieuwd wat het uiterste is om 100% niet gezien te worden als schijnzelfstandige. De vragen zijn namelijk soms een beetje vaag. Maar niemand die een antwoord ziet die je anders had ingevuld om 100% niet als schijnzelfstandige gezien te worden?
Nee. En die papieren werkelijkheid is maar één ding. Want je moet in de praktijk ook 100% volgens deze voorwaarden regels. De Belastingdienst kijkt naar de praktijk. Als je dan minder zelfstandig blijkt dan je nu hebt aangegeven, ben je de sjaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
Ook al zijn jij en het bedrijf dat je heeft ingehuurd ervan overtuigd dat jullie volledig aan de regels voldoen, kan de Belastingdienst dit anders interpreteren. Het belangrijkste is dat je kunt aantonen dat je als bedrijf en als ZZP'er er alles aan doet om aan de wet- en regelgeving te voldoen. Zolang je dit kunt onderbouwen met een duidelijke administratie en goede intenties, is er meestal niets aan de hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:21

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hunkaroglu schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:36:
Ook al zijn jij en het bedrijf dat je heeft ingehuurd ervan overtuigd dat jullie volledig aan de regels voldoen, kan de Belastingdienst dit anders interpreteren. Het belangrijkste is dat je kunt aantonen dat je als bedrijf en als ZZP'er er alles aan doet om aan de wet- en regelgeving te voldoen. Zolang je dit kunt onderbouwen met een duidelijke administratie en goede intenties, is er meestal niets aan de hand.
Dit vindt ik het meest vervelende aan deze wet. Je weet het gewoon niet zeker.

Mijn opdrachtgever verlengt mij wel. Er staat een statement-of-work, maar proef toch wel onzekerheid vanuit de manager die mij inhuurt. Er wordt wel overwogen nog vanuit het bestuur om organisatie breed geheel te stoppen met ZZPers omdat ze geen zin hebben om risico's te nemen.

Dus dan kan ik het wel goed met de inhurend manager geregeld hebben, maar omdat die wet te vaag is zit ik mogelijk straks alsnog zonder opdracht. En natuurlijk is de werkgelegenheid voor eventuele toekomstige opdrachten voor anderen er dan hier ook niet.
Dennisweb schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:53:
Wat mag volgens RTL wel of niet?

Hint: bijna niks mag meer. Hoera! We krijgen er 1,3 miljoen handjes aan het bed bij!

https://www.rtl.nl/nieuws...ernatief-naast-loondienst
Dit artikel laat eigenlijk ook precies zien hoe achterlijk die wet is.
Hoezo mag je niet tijdelijk voor iemand invallen. Je snel aanpassen aan de werkomgeving en productief zijn is een skill die niet iedereen bezit. Maarja, dat mag je blijkbaar alleen bij een detacheerder doen.

Voor nu kan ik alleen maar afwachten hoe het schip strand. Belastingdienst is blijkbaar nu ook een extra ondernemers risico voor mij geworden bovenop wat je al hebt als onderneming. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:19
Ja precies, de onzekerheid rondom de wet DBA is nu onderdeel geworden van je ondernemersrisico. Omgaan met opdrachtgevers die zich totaal niet lijken te bekommeren om de wet DBA en zelf je opdracht vormgeven zodat deze beter aansluit bij echt ondernemerschap. En dan hopen op het beste, want het is mij allemaal ook veel te onduidelijk nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dan is er niets aan de hand qua boetes. Waarschijnlijk. Maar als dan toch blijkt dat het schijnzelfstandigheid is, kun je alsnog de heffing krijgen en zo.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:15:
Dit artikel laat eigenlijk ook precies zien hoe achterlijk die wet is.
Hoezo mag je niet tijdelijk voor iemand invallen. Je snel aanpassen aan de werkomgeving en productief zijn is een skill die niet iedereen bezit. Maarja, dat mag je blijkbaar alleen bij een detacheerder doen.
De wet is er al 50 jaar, dat niemand de wet kent of er naar handelt maakt dat het wat rauw op je dak valt als er nu wel gehandhaafd wordt. Het probleem met iemand tijdelijk vervangen is dat je persoonlijke arbeid levert binnen de organisatie van de werkgever in ruil voor geld.
quote: BW 610-1
De arbeidsovereenkomst is de overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.
Je hebt daarmee recht op een arbeidsovereenkomst, a.k.a. loonstrookje, en dat is helaas geen recht waar je met wederzijds goedvinden van af kan zien. Dus wil je iemand tijdelijk vervangen dan zal je dat, al dan niet via een detacheerder, moeten doen met een loonstrookje. Dat het artikel van RTL aangeeft dat je vrij weinig meer kan doen als zelfstandig ondernemer klopt dan ook. Of eigenlijk niet, want alles dat je vroeger mocht doen als zelfstandig ondernemer mag nu ook niet. Wat niet meer mag mocht vroeger eigenlijk ook niet. :+
De wet hanteert bewust ruime begrippen zodat malafide praktijken niet op het randje van de wet kunnen opereren, echter is er ook nog 610a:
quote: BW 610a
Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.
Dus wil je iemand vervangen, doe het dan niet te lang en maximaal een paar uurtjes per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:23
Zolang je dit kunt onderbouwen met een duidelijke administratie en goede intenties, is er meestal niets aan de hand.
Dat was vooral zo tijdens het handhavingsmoratorium.
Maar vanaf 1 januari zit het als volgt;
https://www.belastingdien...laties/content/handhaving

Gecombineerd met een 'zachte landing';
https://www.zipconomy.nl/...ngdienst-vanaf-1-januari/
De zachte landing heeft primair betrekking op eventuele vergrijpboetes.

[ Voor 18% gewijzigd door MacDennis76 op 26-11-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Crazy D schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:28:
[...]

Dan is er niets aan de hand qua boetes. Waarschijnlijk. Maar als dan toch blijkt dat het schijnzelfstandigheid is, kun je alsnog de heffing krijgen en zo.
Dat moeten ze dan maar aantonen, met duidelijke regels. Als de regels die ze opstellen op veel verschillende manieren te interpreteren zijn, hebben ze juridisch waarschijnlijk geen sterke positie. En mochten ze toch hun gelijk krijgen, raken ze tegelijkertijd een hele groep ZZP'ers die in exact dezelfde situatie zitten. Bovendien heeft de BD zelf nog steeds ZZP'ers in dienst, vaak met als reden dat er geen vervanger voor hen is. Wat hebben ze dan gedaan in de 8 jaar dat deze wet er is om dat probleem aan te pakken? Wat dus betekent dat ze zelf ook niet aan de wet voldoen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:31
Mijn opdrachtgevers beginnen inmiddels MDM te forceren; ik ben daar niet blij mee. Teams Web met de manier waarop dat dichtgetimmerd zit is niet echt een optie, ik zit er daarom aan te denken een 'rigoureuse' stap te zetten. Ik denk eraan om met Hyper-V per opdrachtgever een Windows VM'tje aan te maken, waar ik binnen die VM akkoord ga met MDM. In mijn hoofd gaat dit werken - maar in de praktijk?

Iemand hier ervaring mee? Ik kan dan wel een azijnpisser zijn, maar ik ben niet voor niets ZZP'er. Mijn device, mijn beheer. Ik ga dat niet overdragen aan een opdrachtgever.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:46

ralpje

Deugpopje

Als opdrachtgevers dat van mij vereisen (en dat vind ik niet eens zo heel gek), dan mogen ze me óf een device leveren (die met het oog op DBA-achtige vragen dan natuurlijk gewoon vereist is want 'security'), of een VM/Citrix/RDS/W365/AVD/Whatever waar ik op kan vanaf m'n eigen device. Dan mogen ze in die sessie beveiligen wat ze willen :p

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik had er vroeger een wegwerp Macbook Air voor... eentje met lage specs... maar die werd idd alleen gebruikt om naar een VDI te gaan.

Mijn goede laptops kunnen niet onder MDM van de klant, want ze zitten al in mijn eigen MDM. Plus, ik wil geen klanten-data op mijn laptop...

Ik zal binnenkort een nieuwe laptop halen, 100% alleen voor klanten-werk. Die kan dan herinstalleerd worden voor elke nieuwe klant die MDM eist.

[ Voor 52% gewijzigd door Liegebeest op 26-11-2024 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:12
Hammetje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:48:
Mijn opdrachtgevers beginnen inmiddels MDM te forceren; ik ben daar niet blij mee. Teams Web met de manier waarop dat dichtgetimmerd zit is niet echt een optie, ik zit er daarom aan te denken een 'rigoureuse' stap te zetten. Ik denk eraan om met Hyper-V per opdrachtgever een Windows VM'tje aan te maken, waar ik binnen die VM akkoord ga met MDM. In mijn hoofd gaat dit werken - maar in de praktijk?

Iemand hier ervaring mee? Ik kan dan wel een azijnpisser zijn, maar ik ben niet voor niets ZZP'er. Mijn device, mijn beheer. Ik ga dat niet overdragen aan een opdrachtgever.
Ik gebruik alleen Linux, maar verder heb ik precies dat: een servertje met een VM per opdrachtgever. Sowieso fijner dat alles netjes gescheiden is, met eventuele meuk die je moet installeren, of documenten die je lokaal hebt. Blijven mijn eigen computers schoon en netjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zit toch sterk te twijfelen om bij mn huidige klant in loondienst te gaan voor de komende periode. Ik zit daar zeer relaxed, werk 4 a 5 dagen per week thuis, kan grotendeels mijn eigen tijd indelen. Lange termijn wil ik eigenlijk ook wel wat anders doen, maar ik blijf nu natuurijk puur in mijn niche specialisme hangen en is een andere stap niet zo makkelijk. Daarnaast zijn er weinig opdrachten beschikbaar(maar opzich ook weinig mensen die het goed kunnen).

Ik zit nu voor 36u/week en nader mijn einddatum (mijn opdracht is ook echt al klaar). Maar ik kan een andere externe vervangen als ik dat wil. Die mag niet benaderd worden, want die is gedetacheerd :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 34% gewijzigd door Kurios op 26-11-2024 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:49
Kurios schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:00:
Ik zit toch sterk te twijfelen om bij mn huidige klant in loondienst te gaan voor de komende periode. Ik zit daar zeer relaxed, werk 4 a 5 dagen per week thuis, kan grotendeels mijn eigen tijd indelen. Lange termijn wil ik eigenlijk ook wel wat anders doen, maar ik blijf nu natuurijk puur in mijn niche specialisme hangen en is een andere stap niet zo makkelijk. Daarnaast zijn er weinig opdrachten beschikbaar(maar opzich ook weinig mensen die het goed kunnen).

Ik zit nu voor 36u/week en nader mijn einddatum (mijn opdracht is ook echt al klaar). Maar ik kan een andere externe vervangen als ik dat wil. Die mag niet benaderd worden, want die is gedetacheerd :)

***members only***
Los van de keuze (want die snap ik wel met deze cijfers) maar als ze je dat bedrag per maand kunnen bieden als loon, dan is je omzet wel erg laag daarmee vergeleken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister

Ik heb mede hierom maar een laptop van mijn opdrachtgever geaccepteerd. Maar ook omdat ik met software moet werken die ik volgens mij met geen mogelijkheid op mijn eigen laptop geïnstalleerd krijg. Oude IBM meuk, en dat op een Macbook draaiend zien te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
fry77 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:05:
[...]

Los van de keuze (want die snap ik wel met deze cijfers) maar als ze je dat bedrag per maand kunnen bieden als loon, dan is je omzet wel erg laag daarmee vergeleken :?
Ja dat viel mij ook al op :) Aan de andere kant had ik wel gelijk een opdracht voor 1.5 jaar gegarandeerd, dichtbij en bijna volledig thuiswerken, dus dan accepteer ik eerder ook een 'lager' uurtarief. Daarnaast werkte ik op papier 40 uur, maar dat haal ik eigenlijk zelden. Wel zo'n 8 a 9 weken vrij per jaar. ~1700 afgelopen jaar denk ik.
Maar dan nog is 90 prima voor mijn specialisme (testing). De salarissen zijn daar de afgelopen jaren ook enorm gestegen, en ik kom in een schaal hoger dus dat zal ook wel meespelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 26-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 17:09

Rem

Heel mooi aanbod hoor Kurios!

Ook een aanbod gehad, mijn maandomzet is wat hoger als wat jij noemde maar het loonaanbod was wat lager.
incl vakantiegeld en bonus kom ik op 7800. En dan nog 2/3e pensioeninleg werkgever, maar ik kom er totaal niet uit wat de waarde daarvan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-09 16:21

***members only***
Ik heb een vergelijkbaar maandomzet maar zulke loondienst aanbiedingen krijg ik niet. Bij zo'n aanbod ging ik direct in loondienst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Rem schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:21:

Ook een aanbod gehad, mijn maandomzet is wat hoger als wat jij noemde maar het loonaanbod was wat lager.
incl vakantiegeld en bonus kom ik op 7800. En dan nog 2/3e pensioeninleg werkgever, maar ik kom er totaal niet uit wat de waarde daarvan is.
Ik heb pensioeninleg er al bijgeteld he, anders kan ik het zo moeilijk vergelijken. Deze organisatie legt ook 2/3e in van je totale premie (je moet zelf dan nog 1/3e inleggen). Wat ik heb kunnen vinden in de CAO: De premie is 28,9% van pensioengrondslag. Die gaat in 2025 ook omhoog tov de afgelopen jaren, dus ze sparen steeds meer voor hun medewerkers.

Grondslag is ~13x brutomaandloon - 13.500(AOW franchise). (wat ik online kon achterhalen)

De uiteindelijke premie verschilt per werkgever en pensioenfond geloof ik, ik weet er niet veel van. Het is iets minder dan wat ik nu inleg, maar dat zou ik nog kunnen aanvullen als ik wil.

Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 26-11-2024 15:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-09 21:47
Rem schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:21:

Vaak kan je een toekomstige werkgever vragen om een pro-rata berekening, dan staat je pensioeninleg netjes vermeld. Heeft mij ook wel eens geholpen toen ik van loondienst overstapte naar een andere werkgever en het pensioen een black box was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Ik kreeg een aantal vragen van mijn opdrachtgever als een soort checklist betreft wet dba. Ik heb er een aantal uitgepikt. Klopt het dat als ik het zo invul dit 100% wordt gezien als ondernemer? Of had ik dan een bepaalde vraag anders moeten beantwoorden. Ik vraag dit zodat ik naar deze situatie toe kan bewegen in 2025.
  1. Zijn er debiteurenrisico, aansprakelijkheidsrisico en financiële risico’s bij het niet nakomen van een resultaatverplichting bij de werkende? Ja
  2. Is het van belang dat de risico’s zijn afgedekt met een verzekering? Ja
  3. Heeft de werkende investeringen gedaan die van belang zijn voor de betreffende arbeidsrelatie? Ja
  4. Is er sprake van investeringen door de organisatie die ook privé gebruikt worden door de werkende? Nee
  5. Heeft de werkende de mogelijkheid tot een hogere winst of rendement dan dat van de organisatie? Ja
  6. Kan de werkende zich zonder toestemming laten vervangen? Ja
  7. Is vrije vervanging door de werkende zelf mogelijk? Ja
  8. Worden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden louter en alleen gereedschap, hulpmiddelen en materialen van de organisatie gebruikt? Nee
  9. Worden bedrijfsmiddelen(zoals laptop, smartphone, auto e.d.) die over het algemeen als basisvoorziening in de privésfeer worden beschouwd aangeboden door de werkgever? Nee
  10. Kan de werkende qua competenties (inclusief opleiding, werkervaring, kennis, vaardigheden) werkzaamheden verrichten die niet structureel binnen de organisatie van de werkgevende aanwezig zijn en verricht de werkende deze werkzaamheden met gebruikmaking van die competenties? Ja
  11. Is het voor derden niet herkenbaar dat de werkende op afstand staat van de organisatie van de werkgevende? Nee
  12. Kan de werkende zichzelf alleen presenteren als zijnde werknemer van de organisatie en niet als een zelfstandige, zelfs tijdens het werk? Nee
  13. Betreft het een korte opdracht met beperkte (uren)omvang (let op: meerdere korte opdrachten worden in samenhang bezien)? Ja
Dat ligt geheel aan de feitelijke situatie. Ook al zet je overal ‘nee’, als de werkelijkheid afwijkt zegt het letterlijk 0,0.

Edit: ik loop een pagina achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 16:13
Iemand morgen ook naar de meeting in Haarlem van Pro-Act met het levende onderwerp schijnzelfstandigheid?

Ik ben erg benieuwd met welke info zij gaan komen, de jurist zit er ook bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 17:09

Rem

Kurios schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:25:
[...]

Ik heb pensioeninleg er al bijgeteld he, anders kan ik het zo moeilijk vergelijken. Deze organisatie legt ook 2/3e in van je totale premie (je moet zelf dan nog 1/3e inleggen). Wat ik heb kunnen vinden in de CAO: De premie is 28,9% van pensioengrondslag. Die gaat in 2025 ook omhoog tov de afgelopen jaren, dus ze sparen steeds meer voor hun medewerkers.

Grondslag is ~13x brutomaandloon - 13.500(AOW franchise). (wat ik online kon achterhalen)

De uiteindelijke premie verschilt per werkgever en pensioenfond geloof ik, ik weet er niet veel van. Het is iets minder dan wat ik nu inleg, maar dat zou ik nog kunnen aanvullen als ik wil.

***members only***
thanks voor de info! als ik pensioen zo bereken ligt mijn aanbod redelijk dichtbij.
Gezien de huidige markt vind ik het eerlijk gezegd erg verleidelijk.

Of ik nu 6 maanden op de bank zit hopende dat er weer opdrachten komen, of dat ik het afwacht in loondienst. Dat tweede levert toch wat meer op...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Rem schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:51:
[...]

thanks voor de info! als ik pensioen zo bereken ligt mijn aanbod redelijk dichtbij.
Gezien de huidige markt vind ik het eerlijk gezegd erg verleidelijk.

Of ik nu 6 maanden op de bank zit hopende dat er weer opdrachten komen, of dat ik het afwacht in loondienst. Dat tweede levert toch wat meer op...
Vrij is ook fijn natuurlijk, maar ik hoef me niet echt uit te sloven op deze opdracht. Het eerste jaar verdien ik ook zeker meer dan als ik paar maanden niks heb.

Dus mijn gedachtegang is nu om het ~2 jaar aan te kijken en me qua kennis te verbreden op bijv PO-rol. Mocht de markt dan nog weer helemaal aangetrokken zijn dan weer naar terug naar zzp-schap te gaan of proberen intern door te groeien naar een andere, nieuwe rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:28
Unknown Alien schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:42:
Iemand morgen ook naar de meeting in Haarlem van Pro-Act met het levende onderwerp schijnzelfstandigheid?

Ik ben erg benieuwd met welke info zij gaan komen, de jurist zit er ook bij.
Pro act blijf ik zover mogelijk vandaan. Enorm lakse partij en doen geen fuck als de klant steeds niet je uren goed keurt. Was helemaal klaar met die gasten van pro act. Ironische naam, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
@mannowlahn Dat is idd wel erg kudt, maar wat verwacht je van de tussenpartij als jouw klant de uren niet goed wilt keuren? Wat onderneem je dan?

Ik heb gelukkig tot nu toe goede ervaringen. Ik krijg 3 weken na facturering uitbetaald, uiteraard na goedkeuring uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Unknown Alien schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:50:
@mannowlahn Dat is idd wel erg kudt, maar wat verwacht je van de tussenpartij als jouw klant de uren niet goed wilt keuren? Wat onderneem je dan?

Ik heb gelukkig tot nu toe goede ervaringen. Ik krijg 3 weken na facturering uitbetaald, uiteraard na goedkeuring uren.
Ik ben waarschijnlijk te verwend geraakt met dat Premium van HeadFirst / Between.

Binnen twee weken na facturatie betaling, ongeacht of de klant hun heeft betaald of wat. Tuurlijk, er is een export nodig van de urenstaten uit het systeem van de klant, maar die krijg ik wekelijks meteen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:28
Unknown Alien schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:50:

Die partij die 25 euro per uur pakt mag dan wel eens even ze meer achter de broek zitten. Ze hebben verdomme ook nog wel wat te doen vind ik. Zij deden reversed billing. Dus als je er dan zo tussen gaat zitten dan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen. Maar goed, wellicht heb ik andere fatsoen regels in dat opzicht. Het was niet dat ze niet goedkeurden maar steevast twee weken te laat en daar was ik op een geven moment klaar mee. Als ik niet steeds intern de finance afdeling bestookte duurde het nog langer. Zelfde ging op voor mijn andere collega’s.

Toen ik na 6 maanden zei krijg allemaal maar de typhus, op een diplomatieke manier. Hadden ze nog het gore lef om twee maanden door werken te eisen. Echt de tering met pro act.

Kan mij er nu nog kwaad om maken. _O-

Daarna nooit meer issue gehad bij drie andere klanten die ook reversed billing deden. Yacht , Fast Flex etc

[ Voor 15% gewijzigd door mannowlahn op 26-11-2024 17:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hunkaroglu schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:33:
[...]

Dat moeten ze dan maar aantonen, met duidelijke regels. Als de regels die ze opstellen op veel verschillende manieren te interpreteren zijn, hebben ze juridisch waarschijnlijk geen sterke positie. En mochten ze toch hun gelijk krijgen, raken ze tegelijkertijd een hele groep ZZP'ers die in exact dezelfde situatie zitten. Bovendien heeft de BD zelf nog steeds ZZP'ers in dienst, vaak met als reden dat er geen vervanger voor hen is. Wat hebben ze dan gedaan in de 8 jaar dat deze wet er is om dat probleem aan te pakken? Wat dus betekent dat ze zelf ook niet aan de wet voldoen.
Het zal niet voor het eerst zijn dat de overheid zich niet aan de regels houdt die wel voor het gewone volk gelden. En inderdaad, wat jij zegt is precies wat de BD wil: mochten ze toch gelijk krijgen, dan raken ze een hele groep ZZP'ers. Dan is er jurisprudentie, en dat is wat ze zoeken. Dat schrikt genoeg bedrijven af die niet naar de hoogste rechter kunnen om het aan te vechten en dan maar eieren voor hun geld kiezen, en of ze dan gelijk hebben of niet, ze hebben wel hun zin (of nou ja, wat de overheid blijkbaar wil).

En volgens mij zijn de regels helemaal niet zo heel complex. Alleen gaat iedereen allemaal onzin-smoesjes erom heen gooien zoals "unieke kennis" maar ondertussen zit je gewoon knie-aan-knie mee te draaien in een team. En dat het niet praktisch is om iets als losse zelfstandige opdracht uit te voeren, is ook precies wat zij dus stellen in de "vage" regels. Dan ben je gewoon interne...
Ik zit toch sterk te twijfelen om bij mn huidige klant in loondienst te gaan voor de komende periode.
ColeJ schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:25:
Ik heb een vergelijkbaar maandomzet maar zulke loondienst aanbiedingen krijg ik niet. Bij zo'n aanbod ging ik direct in loondienst :)
Is dit niet precies wat er met deze regels wordt bedoelt? Jullie zijn gewoon schijnzelfstandigen :P Jullie kunnen (en gaan) in loondienst precies doen wat je nu doet.

Overigens weet ik niet of het slim is om bj opdrachtgever direct in dienst te gaan, daarmee geef je immers aan dat je eigenlijk dus schijnzelfstandige was de laatste jaren.

Nou ja hopen dat er nog iemand in de regering wakker wordt zodat we kunnen ophouden over deze onzin.

Welke bureaustoel is goed geschikt voor aan de eettafel? Of kent iemand een eettafel-bureau-combi?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Crazy D schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:30:
[...]

Het zal niet voor het eerst zijn dat de overheid zich niet aan de regels houdt die wel voor het gewone volk gelden. En inderdaad, wat jij zegt is precies wat de BD wil: mochten ze toch gelijk krijgen, dan raken ze een hele groep ZZP'ers. Dan is er jurisprudentie, en dat is wat ze zoeken. Dat schrikt genoeg bedrijven af die niet naar de hoogste rechter kunnen om het aan te vechten en dan maar eieren voor hun geld kiezen, en of ze dan gelijk hebben of niet, ze hebben wel hun zin (of nou ja, wat de overheid blijkbaar wil).

En volgens mij zijn de regels helemaal niet zo heel complex. Alleen gaat iedereen allemaal onzin-smoesjes erom heen gooien zoals "unieke kennis" maar ondertussen zit je gewoon knie-aan-knie mee te draaien in een team. En dat het niet praktisch is om iets als losse zelfstandige opdracht uit te voeren, is ook precies wat zij dus stellen in de "vage" regels. Dan ben je gewoon interne...

[...]

Is dit niet precies wat er met deze regels wordt bedoelt? Jullie zijn gewoon schijnzelfstandigen :P Jullie kunnen (en gaan) in loondienst precies doen wat je nu doet.
Dat is wel erg kort door de bocht. Volgens jouw redenering zou geen enkele ICT'er die meedraait in een team als zelfstandige kunnen worden gezien. Als dat echt zo was, had de overheid dat heel simpel en duidelijk in de regels kunnen opnemen, zonder ruimte voor interpretatie. Het feit dat dat niet zo is, laat zien dat het niet zo zwart-wit is als jij stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hunkaroglu schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:48:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Volgens jouw redenering zou geen enkele ICT'er die meedraait in een team als zelfstandige kunnen worden gezien. Als dat echt zo was, had de overheid dat heel simpel en duidelijk in de regels kunnen opnemen, zonder ruimte voor interpretatie. Het feit dat dat niet zo is, laat zien dat het niet zo zwart-wit is als jij stelt.
Ja strikt genomen vind ik dat want dan ben je "gewoon" embedded. Je bent onderdeel van een team. Maar dat kan de overheid natuurlijk niet als regel opnemen, want ook als jij wordt ingehuurd om werk te doen dat ook door internen wordt gedaan maar jij komt op je eigen eilandje, ben je schijnzelfstandige. Het gaat niet alleen om het wel-of-niet onderdeel zijn van dat team. Dat is juist te kort door de bocht.

Mensen vinden het niet zwart-wit omdat het hun zelf gekozen manier van werken aantast. Zelf gekozen, en opdrachtgevers gaan er ook mee akkoord dat er op die manier gewerkt wordt. En dus vraagt iedereen zich terecht af: WTF...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mannowlahn schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:28:
[...]

Die partij die 25 euro per uur pakt mag dan wel eens even ze meer achter de broek zitten. Ze hebben verdomme ook nog wel wat te doen vind ik. Zij deden reversed billing. Dus als je er dan zo tussen gaat zitten dan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen.
Ja exact, dat is ook het grote probleem wat ik heb met reverse billing. Als een klant niet snel mijn uren accordeert, dan stuur ik zelf alsnog gewoon de factuur, en mogen ze het intern de goedkeuring daarvoor gaan regelen. Bij reverse billing heb je dan geen enkele mogelijkheid meer buiten constant mensen achter hun broek aanzitten meer.

Sowieso werk ik liever voor wat kleinere klanten waar het niet allemaal zo bureaucratisch hoeft. Bij sommige klanten hoef ik geen urenspecificatie te sturen, bij anderen stuur ik hem gewoon met de facuur mee met de CTO in de CC.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Crazy D schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:06:
[...]

Ja strikt genomen vind ik dat want dan ben je "gewoon" embedded. Je bent onderdeel van een team. Maar dat kan de overheid natuurlijk niet als regel opnemen, want ook als jij wordt ingehuurd om werk te doen dat ook door internen wordt gedaan maar jij komt op je eigen eilandje, ben je schijnzelfstandige. Het gaat niet alleen om het wel-of-niet onderdeel zijn van dat team. Dat is juist te kort door de bocht.

Mensen vinden het niet zwart-wit omdat het hun zelf gekozen manier van werken aantast. Zelf gekozen, en opdrachtgevers gaan er ook mee akkoord dat er op die manier gewerkt wordt. En dus vraagt iedereen zich terecht af: WTF...
Kom op D, niet zo negatief. Wij zijn echte zelfstandigen, want we denken na over een volgende klus, bureaustoelen, youngtimers, verzekeringen en pensioenen, investeringsaftrek, allemaal zaken waar een medewerker niet over na wil denken. En we hebben geen zin om alles door een baas te laten bepalen, of ons door een uitzendbureau te laten uitknijpen.

Wat een belastingdienst of regering of eu commissie er ook van vind.

Laat ze een uitweg verzinnen voor de lui die gedwongen in deze situatie zitten en helemaal niet over dat soort dingen wil nadenken, maar gewoon wil werken. ipv problemen op te lossen die er niet zijn, of dit soort rare oplossingen verzinnen.

De EU vind bijvoorbeeld dat er een kloof tussen werknemers en ZZP'ers is: die kloof kun je ook aan hun kant dichten, he? Door hun arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Om maar eens wat te noemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:30:

In mijn geval is dit niet zo. Ik doe nu echt een specifieke migratie, met een duidelijke opdracht, een start en een einde (die nu is gekomen). Prima door ZZP in te vullen, ook na 1 januari. Het nadeel is dat de klant na 1 januari alle inhuur van zzp zal stopzetten, tenzij het echt niet anders kan. Dat komt gewoon vanuit hogerop.

Ik zie dat ook om mij heen. Net super goeie aanvraag gezien, 2 dagen in de week, precies wat ik kan en doe. Harde eis is wel dat je in loondienst moet zijn bij 'een leverancier'. Waarom? Geen idee, ik denk uit voorzorg. Tja. Dat gaat je dan al 20-30% van je uurtarief kosten.

De rol die ik kan overnemen is niet wat ik de afgelopen 12 maanden exact heb gedaan, maar wordt nu ingevuld door een midlancer. Ze willen liever iemand in loondienst, maar de midlancer heeft een beding in zijn contract dat ze die niet mogen benaderen om in loondienst te komen. Dus hebben ze mij gevraagd. Dat is inderdaad wel echt een ingebedde rol, naast loondiensters.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 27-11-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online

Dit doe ik al jaren. Werkt prima hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Nu online
C_V_S schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:00:
[...]

ff een domme vraag, MDM, wat is dat?
Dat je opdrachtgever jouw pc/laptop wil beheren c.q. dichttimmeren voor gebruik op hun netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
proatjeboksem schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:30:
[...]

ff een domme vraag, MDM, wat is dat?
Dat je opdrachtgever jouw pc/laptop wil beheren c.q. dichttimmeren voor gebruik op hun netwerk?
Mobile Device Management.

Inderdaad: configuratiebeheer voor het strikter beveiligen en controleren van de apparatuur die toegang krijgt tot hun bronnen, netwerken en data.

Microsoft Intune is er een goed voorbeeld van.

Voor een BYOD situatie helemaal geen gekke gedachte.
DJ Henk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 14:35:
[...]

Ik gebruik alleen Linux, maar verder heb ik precies dat: een servertje met een VM per opdrachtgever.
Nou heb ik niet een stuk ijzer staan waar ik dat lekker op kan draaien, hoewel ik het wel overweeg... Maar, ik kan er natuurlijk ook een Azure VDI van maken :) Via m'n MPN heb ik toch aardig wat tegoed elke maand. Eens zien wat dat zou kosten!

[ Voor 35% gewijzigd door Liegebeest op 27-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Liegebeest schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:36:
[...]

Mobile Device Management.

Inderdaad: configuratiebeheer voor het strikter beveiligen en controleren van de apparatuur die toegang krijgt tot hun bronnen, netwerken en data.

Microsoft Intune is er een goed voorbeeld van.

Voor een BYOD situatie helemaal geen gekke gedachte.
Wat als je aangeeft dat je systeem al onder beheer staat? Ik ben niet bekend met systemen waarbij je door meerdere MDM oplossingen beheerd kan worden. Zo ga je tenminste het gesprek aan en kan je altijd de VM nog als optie bieden, eventueel tegen een bepaalde vergoeding. Persoonlijk zou ik Windows 365 hiervoor aanraden, liefst binnen de tenant van de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Deveon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:43:
[...]

Wat als je aangeeft dat je systeem al onder beheer staat? Ik ben niet bekend met systemen waarbij je door meerdere MDM oplossingen beheerd kan worden.
Correct. Het is de een, of de ander: niet allebei.

Dan maar een device/oplossing van de opdrachtgever.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Wat als je aangeeft dat je systeem al onder beheer staat? Ik ben niet bekend met systemen waarbij je door meerdere MDM oplossingen beheerd kan worden. Zo ga je tenminste het gesprek aan en kan je altijd de VM nog als optie bieden, eventueel tegen een bepaalde vergoeding. Persoonlijk zou ik Windows 365 hiervoor aanraden, liefst binnen de tenant van de opdrachtgever.
Hoezo tegen betaalde/bepaalde vergoeding? Eigen gereedschap, hoort gewoon in je uur-prijs of project-prijs te zijn verwerkt. En gewoon in je eigen omgeving, want "eigen gereedschap".

En wat @Hmmbob zegt: meer dan één MDM tegelijk gaat niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 27-11-2024 10:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Liegebeest schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:45:
[...]

Hoezo tegen betaalde/bepaalde vergoeding? Eigen gereedschap, hoort gewoon in je uur-prijs of project-prijs te zijn verwerkt. En gewoon in je eigen omgeving, want "eigen gereedschap".

En wat @Hmmbob zegt: meer dan één MDM tegelijk gaat niet.
Excuus, dacht dat we hier ondernemers waren.. :+

Feitelijk zegt de opdrachtgever dat jou apparatuur niet voldoet en daarom een andere oplossing moet komen, ik zou de rekening van dat soort wensen altijd terugkaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
[...]

Ik vind het juist moeilijk om in dit soort situaties het gesprek aan te gaan. Want dan kom je op de reden dat dit allemaal "moet" en dat is dat zij jouw apparaten niet vertrouwen. Wat prima te begrijpen is, maar waarom zou ik hun apparaten/software dan wel moeten vertrouwen? Het komt er dan uiteindelijk op neer dat ik zeg (gechargeerd): maar ik moet jullie rommel ook niet op mijn apparatuur.

Daarom is zo'n schone VM, of VDI, speciaal voor die ene opdrachtgever zo'n goede optie. Allebei blij en allebei geen last van de rariteiten van de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik zit ff te puzzelen met Azure VDI en InTune... Daar zijn zeker opties voor, maar het wordt interessant omdat de VDI in mijn tenant zit, maar ik'm wil joinen aan andermans InTune... Eens zien of dat kan! Maar da's voor een ander topic.
Deveon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:50:
[...]

Feitelijk zegt de opdrachtgever dat jou apparatuur niet voldoet en daarom een andere oplossing moet komen, ik zou de rekening van dat soort wensen altijd terugkaatsen.
Aye, ik bedoelde dat ik al bij het bieden dat meeneem in mijn aanbod. Als ik lees dat de klant wil dat ik hun apparaat gebruik, weet ik dat die van mij ergens anders voor ingezet kan worden. Zo niet, dan gaat de uurprijs iets omhoog, theoretisch.

Maar gezien het hele DBA-gedoe is het uitgangspunt juist het gebruik van eigen apparatuur. Machines van de klant gebruiken is het speciaaltje.

[ Voor 58% gewijzigd door Liegebeest op 27-11-2024 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Liegebeest schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:56:
Maar gezien het hele DBA-gedoe is het uitgangspunt juist het gebruik van eigen apparatuur. Machines van de klant gebruiken is het speciaaltje.
Maar wel specifiek uitgezonderd als indicator van schijnzelfstandigheid als het nodig is onder de noemer "security".

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Liegebeest schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:56:

Bij sommige (high secure) klanten kan het niet anders ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat lijkt mij alleen van toepassing wanneer de klant geen enkel extern apparaat toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
Hoe zou dat zitten met software(licenties) die de opdrachtgever ter beschikking stelt als je een laptop van ze krijgt? Voor dingen als Office 365 vind ik het niet meer dan logisch dat ik een eigen licentie heb voor mijn bedrijf, maar ik werk dus ook met een client applicatie van IBM waar voor zover ik weet de opdrachtgever een licentieovereenkomst voor heeft afgesloten (concurrent users). Strikt genomen zou ik zelf een licentie moeten aanschaffen voor het gebruik van deze applicatie binnen mijn bedrijf, echter is het wel heel specifiek voor de opdracht waar ik nu zit. Ik ben benieuwd hoe de Belastingdienst daar over denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Nu online
Renzmeister schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:27:
Hoe zou dat zitten met software(licenties) die de opdrachtgever ter beschikking stelt als je een laptop van ze krijgt? Voor dingen als Office 365 vind ik het niet meer dan logisch dat ik een eigen licentie heb voor mijn bedrijf, maar ik werk dus ook met een client applicatie van IBM waar voor zover ik weet de opdrachtgever een licentieovereenkomst voor heeft afgesloten (concurrent users). Strikt genomen zou ik zelf een licentie moeten aanschaffen voor het gebruik van deze applicatie binnen mijn bedrijf, echter is het wel heel specifiek voor de opdracht waar ik nu zit. Ik ben benieuwd hoe de Belastingdienst daar over denkt.
In het kader van belastingen zullen ze daar niet om malen denk ik. Maakt niet uit wie de licentie koopt
en aftrekt van de winst. En ik mag toch hopen dat ze hier niet naar kijken in het kader van de wet-DBA.

Een timmerman hoeft ook niet zelf voor kozijnen of glaslatten te zorgen, dat idee.

Of wij halen er veel te veel randzaken bij, of de arbeidsrechtadvocaten ontbijten volgend jaar met champagne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
jadjong schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:11:
Dat lijkt mij alleen van toepassing wanneer de klant geen enkel extern apparaat toelaat.
Dat is bij bijna al mijn klanten het geval. Zeker bij grote corporates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:31
C_V_S schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:00:
[...]

Stomme vraag, maar webcam, microfoon en geluid doen het goed vanuit VM richting PC/laptop?
Doe jij dit met Hyper-V of een alternatief?
Per klant een Windows licentie gekocht?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-09 13:04
Mbt Wet DBA hoeven we ook niet aan alles te voldoen. Er zijn een aantal criteria die worden getoetst en je hoeft niet 100% te scoren. Zoals al vaker geschreven, een werkplek die je wordt aangeleverd vanwege beveiligingscriteria kan prima.

Maak het niet moeilijker dan het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:51:
Mbt Wet DBA hoeven we ook niet aan alles te voldoen. Er zijn een aantal criteria die worden getoetst en je hoeft niet 100% te scoren. Zoals al vaker geschreven, een werkplek die je wordt aangeleverd vanwege beveiligingscriteria kan prima.

Dit wilde ik inderdaad ook schrijven. Het is niet zo, dat als je 9 criteria wel behaalt en 1 keer niet, dat je dan schijnzelfstandig bent en in loondienst moet. Het gaat om het totale plaatje, waarbij je overwegend een voldoende haalt. Ik las ergens een mooie: "Het is als het eindexamen: je mag best gemiddeld een 7 halen, als er maar geen tweeën of drieën tussenzitten."

Met andere woorden: als je opdracht te lang duurt, maar je verder wel compleet zzp'er bent, zal het niet meteen een probleem zijn. In het webinar kwam zelfs aan bod dat één opdrachtgever hebben niet erg is, maar dat het wel wijst naar schijnzelfstandigheid. Maar dat ook hier nog wel gekeken wordt naar de rest van het plaatje. Dus hoe profileer je je, heb je een eigen website, eigen werkplek (thuis of eigen kantoor), eigen apparatuur, geen gezagsverhouding et cetera. Laten we nu niet doen alsof iedereen met een klein beetje schijn tegen meteen in loondienst moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:51:

Inderdaad, als dat het verschil zou maken bij de inspecteur/rechter dan zou ik mij eerder zorgen maken om de andere punten. Verder raad ik wel aan om over eigen middelen te beschikken, zorg dus wel dat je een telefoon en laptop op de balans hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Hammetje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:43:
[...]

Per Windows-PC een eigen licentie, ja. En als je een MPN abonnement hebt, krijg je er daar al tien (desktop licenties) van, which is super-nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Hammetje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:43:
[...]

Stomme vraag, maar webcam, microfoon en geluid doen het goed vanuit VM richting PC/laptop?
Doe jij dit met Hyper-V of een alternatief?
Teams via web gaat prima lokaal hoor. Dan doen die dingen het prima.

Hyper-V en wat betreft licenties heb ik veelal klanten voor een langere periode. Daarnaast zit ik in de hoek van service management dus geen development tools of wat dan ook die moeten geïnstalleerd worden.

Veelal Office en de nodige web applicaties waar ik dan toegang toe krijg van de klant.

Veel bedrijven zitten toch al met BYOD achtige policies dus dan is dit prima . Enige wat wel rot is is je telefoon. Maar goed daar wil ik sowieso geen werk mail of Teams op. Als spoed is bellen ze maar en anders zie ik het wel als ik op mijn pc kijk. Dit gaat de afgelopen twee jaar prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Liegebeest schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:08:
[...]

Per Windows-PC een eigen licentie, ja. En als je een MPN abonnement hebt, krijg je er daar al tien (desktop licenties) van, which is super-nice.
Helaas is 2025 het einde van het action pack. De vervanger is 2x duurder en biedt relatief minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Liegebeest schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:08:
[...]

Die MPN licentie komt wel te vervallen per juni komend jaar :(

Spuit 11...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
jadjong schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:12:
[...]

Helaas is 2025 het einde van het action pack. De vervanger is 2x duurder en biedt relatief minder.
Ships, wat?! :(

Dat zal me leren om dat soort nieuws te missen. Daar heb ik helemaal geen seintjes over gehad van Microsoft.

EDIT:
Ik zie het. Het worden nu de Partner Success Core Benefits. Damn.

Die is inderdaad best aardig uitgekleed, ja; oa alle Windows desktop licenties er uit... Eens goed doornemen.

En inderdaad van ong. 500 EUR naar ong. 900 EUR. Staan wel veel meer Azure credits tegenover.

EDIT 2:
Ah, maar in principe had ik sowieso die VDI niet mogen gebruiken voor revenue-creating-activities, om het maar even zo te zeggen. Dus dan gaat dat verhaal sowieso niet op; daar is het MPN niet voor.

[ Voor 61% gewijzigd door Liegebeest op 27-11-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:59:
[...]

Inderdaad, als dat het verschil zou maken bij de inspecteur/rechter dan zou ik mij eerder zorgen maken om de andere punten. Verder raad ik wel aan om over eigen middelen te beschikken, zorg dus wel dat je een telefoon en laptop op de balans hebt staan.
Je kunt over een aantal criteria en indicatoren lange discussies voeren, dat maakt het voor mensen zoals ik in het grijze gebied ook zo lastig te beoordelen wat het eindoordeel gaat zijn.

Als voorbeeld noem ik er twee:

- Ik heb geen website omdat ik daar niets aan heb.Heb een linkedin profiel, een up-to-date cv en ik onderhoud contacten met brokers en tussenpersonen. Al mijn opdrachten zijn bij de overheid en dat loopt voor 99% via brokers of raamcontracten. Ik word door opdrachtgevers of tussenpersonen niet gevonden via een eigen website en daarmee heeft dat commercieel voor mij geen waarde.

- Ik heb te maken met de organisatiestructuur van de overheidsinstelling met bijbehorende werkafspraken. Dat betekent dat ik veel mensen moet betrekken en dat over belangrijke onderwerpen op een hoger niveau beslist wordt. Dat heeft ook tot gevolg dat er overleg over inhoud en proces nodig is om te zorgen dat er een beslissing komt. Is er dan sprake van een gezagsverhouding of inbedding als ik geheel zelfstandig de afstemming regel en de noodzakelijke wijzigingen doorvoer of laat voeren die nodig zijn zodat er een beslissing genomen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Over de discussie van het doorbelasten van eventuele naheffingen aan de ondernemer, mooi voorbeeldje van een niet nader te noemen grote partij als tussenpersoon in de zorg:

Members only:

"Oh maar als je dan toch in loondienst bent, kun je volgens punt 3 geen voordeeltjes van iemand in loondienst stiekem meepakken" :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
https://www.metronieuws.n...eine-ondernemers-stoppen/

Dat is toch een aanzienlijke groep ondernemers die er de brui aan geeft. Blijkbaar heeft het angst inboezemen effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
Dennisweb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:12:

Dat is toch een aanzienlijke groep ondernemers die er de brui aan geeft. Blijkbaar heeft het angst inboezemen effect.
Laten we hopen dat dat ook betekent dat de politiek en de belastingdienst snel tevreden zijn en ze ons verder met de rust laten. Kunnen ze snel achter de volgende hype aanhollen. :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
KillaZ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:11:
Over de discussie van het doorbelasten van eventuele naheffingen aan de ondernemer, mooi voorbeeldje van een niet nader te noemen grote partij als tussenpersoon in de zorg:

***members only***

"Oh maar als je dan toch in loondienst bent, kun je volgens punt 3 geen voordeeltjes van iemand in loondienst stiekem meepakken" :+
Ik verwacht binnenkort nog een nieuw contract voor mijn inzet in 2025, en ga er eens even goed op letten of zoiets er ook in is gefietst door de broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

jadjong schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:12:
[...]

Minder? Zit oa ook een cloudpc (of hoe het ook heet) in. Ik kan niet wachten tot mijn maps afloopt. Lekker naar die nieuwe toe.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
KillaZ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:11:

***members only***

Volgens mij is dit grotendeels wettelijk niet toegestaan.. Bovendien is het onzinnige tekst. Of je bent ZZP'er (eenmanszaak of BV), of in loondienst. Nu staat het er alsof je dom bent en uitgelegd krijgt dat je als ZZP'er voor jezelf moet zorgen. Duh...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:12:

Dit is toch vooral buiten de IT branché. Onder de 65 euro zit toch bijna geen enkele freelancer? Ja SD mensen hebben een lager uurtarief maar die zijn toch zelden zelfstandig?

Mrt 1600 uur werken (wat niet extreeem veel is) zit je toch al onder aan de streep een stuk beter dan heel veel mensen in loondienst bij een euro of 65.

Ik vind het een apart artikel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:32:
[...]

Volgens mij is dit grotendeels wettelijk niet toegestaan.. Bovendien is het onzinnige tekst. Of je bent ZZP'er (eenmanszaak of BV), of in loondienst. Nu staat het er alsof je dom bent en uitgelegd krijgt dat je als ZZP'er voor jezelf moet zorgen. Duh...
Het lijkt mij ook juridisch erg twijfelachtig ( IANAL, natuurlijk ), maar je bent ook gelimiteerd wat voor zakelijke risico's je op een werknemer af kunt wentelen, dus als er blijkt een arbeidsovereenkomst te zijn, dan lijken dergelijke clausules mij weer lastig af te dwingen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Bij perplexity.ai voorgelegd. Dit was het antwoord (kan het niet goed terugvinden in de bron):
Nee, een boete op loonbelasting mag in principe niet worden verhaald op een eenmanszaak (zzp'er). Als de Belastingdienst een naheffingsaanslag loonheffingen oplegt aan de opdrachtgever, is de hoofdregel dat deze de naheffingsaanslag verhaalt op de zzp'er[1]. Echter, de boete zelf mag niet worden verhaald.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de volgende componenten:

1. Loonheffing (loonbelasting en premies volksverzekeringen): Deze kunnen worden verhaald op de zzp'er[3].

2. Premies werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet: Deze mogen wettelijk niet worden verhaald op de werknemer (in dit geval de zzp'er die achteraf als werknemer wordt beschouwd)[3].

3. Boetes: Deze zijn voor rekening van de opdrachtgever en mogen niet worden verhaald.

Als de opdrachtgever de naheffingsaanslag niet verhaalt op de zzp'er, kan dit leiden tot een extra naheffingsaanslag vanwege het uitkeren van netto loon in plaats van bruto loon (brutering)[1]. Er zijn echter uitzonderingen waarbij de opdrachtgever kan afzien van verhaal, bijvoorbeeld als de zzp'er niet meer werkzaam is voor de opdrachtgever en geen vermogen heeft[1].

Citations:
[1] https://www.jaeger.nl/sch...arbeidsrelatie-met-zzper/
[2] https://www.jongbloed-fis...suppletie_omzetbelasting/
[3] https://www.fiscount.nl/n...rs-en-hun-opdrachtgevers/
[4] https://www.belastingdien...niet_te_laat_of_te_weinig
[5] https://www.bghaccountant...achtgever-handhaven-2025/
[6] https://www.zipconomy.nl/...p-zzper-er-geen-probleem/
[7] https://ondernemingsdatab...TAPSAR_EU21170101/related
[8] https://hertoghsadvocaten...ng-pas-op-voor-een-boete/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja maar als de BD zou beoordelen dat ik geen ondernemer en schijnzelfstandig ben, dan kan ik ook m'n IB opnieuw indienen, krijg ik alle betaalde ZVW & IB weer terug en kan ik dat overboeken naar m'n opdrachtgever zodat zij het kunnen betalen?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DennusB schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:44:
Ja maar als de BD zou beoordelen dat ik geen ondernemer en schijnzelfstandig ben, dan kan ik ook m'n IB opnieuw indienen, krijg ik alle betaal ZVW & IB weer terug en kan ik dat overboeken naar m'n opdrachtgever zodat zij het kunnen betalen?
Nee. Jij vraagt je IB en ZVW terug van de BD. De werkgever betaalt de LB en jij mag over je bruto loon vervolgens weer de IB en ZVW betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Alleen al die herberekeningen van LB, IB en ZVW, plus de eventuele pensioenen wordt een nieuwe kindertoeslagaffaire-achtige toestand. Je kan er vergif op innemen dat bij deze en gene enorme rekenfouten worden gemaakt.

Ik denk, de BD is terecht aan de handhaving begonnen, maar gaat na verloop van tijd enorm vastlopen op de werkelijk grijze gevallen. Wellicht grijpt de politiek dan weer in, of is er een andere constructie bedacht door opdrachtgevers. Want die hebben straks het grootste probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 27-11-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
C_V_S schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:38:
[...]

Dit is toch vooral buiten de IT branché. Onder de 65 euro zit toch bijna geen enkele freelancer? Ja SD mensen hebben een lager uurtarief maar die zijn toch zelden zelfstandig?

Mrt 1600 uur werken (wat niet extreeem veel is) zit je toch al onder aan de streep een stuk beter dan heel veel mensen in loondienst bij een euro of 65.

Ik vind het een apart artikel
Ik haal de 1225 uren per jaar nog niet eens, want ik ben een chronisch zieke zzp'er en werk dus een paar uurtjes per dag. Ik krijg een tarief per woord (copywriter). Maar dat heb ik wel zo uitgerekend, dat ik weet hoeveel woorden ik per uur kan schrijven en dat op basis van een uurtarief er een passend zzp-tarief bij past. Als je dus de opbrengsten deelt door het aantal gewerkte uren, kom je ook aan zo'n bedrag.

Wat zijn trouwens 'SD-mensen'? Bij SD moet ik aan SiteDeals denken en die zitten inderdaad zwaar aan de onderkant van de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
@Dennisweb Ik denk dat hij ServiceDesk bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Dennisweb schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:55:
[...]

Wat zijn trouwens 'SD-mensen'? Bij SD moet ik aan SiteDeals denken en die zitten inderdaad zwaar aan de onderkant van de markt.
Mijn associatie was de Sicherheitsdienst, maar ik denk dat hier Service Desk medewerkers worden bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Liegebeest schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:17:
[...]

Ships, wat?! :(

Dat zal me leren om dat soort nieuws te missen. Daar heb ik helemaal geen seintjes over gehad van Microsoft.

EDIT:
Ik zie het. Het worden nu de Partner Success Core Benefits. Damn.

Die is inderdaad best aardig uitgekleed, ja; oa alle Windows desktop licenties er uit... Eens goed doornemen.

En inderdaad van ong. 500 EUR naar ong. 900 EUR. Staan wel veel meer Azure credits tegenover.

EDIT 2:
Ah, maar in principe had ik sowieso die VDI niet mogen gebruiken voor revenue-creating-activities, om het maar even zo te zeggen. Dus dan gaat dat verhaal sowieso niet op; daar is het MPN niet voor.
Ik heb dit volgens mij eerder al eens gepost, maar het Action Pack werd natuurlijk al jaren misbruikt qua licentievoorwaarden, net als de MSDN-CD's en -keys destijds.
Some programs and offers in the Partner Program include product licenses or keys for software and cloud services that are intended to help partners build innovative Microsoft-based apps and services.
En:
Product benefits granted to partners cannot be used for:
• Direct revenue-generating activities such as hosting a customer’s applications or development of custom solutions for a specific client
En:
Visual Studio subscriptions allow designated employees in the partner organization to use the software and cloud services included within the Visual Studio subscription to design, develop, test, and demonstrate internal applications. The products included in these Visual Studio subscriptions cannot be used for direct revenue-generating activities, such as providing consulting services, customizing a packaged application for a specific customer, or building a custom application for a customer, for a fee. They can be used for indirect revenue-generating activities, such as building a packaged application on the Microsoft platform, which is then marketed and sold to customers.
Dus als jij als freelancer je MAPS gebruikt om voor één klant te werken of om productieservers te hosten, ga je al tegen de voorwaarden in. Gewoon een Professional-license kopen dus.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
CodeCaster schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:09:
[...]
Dus als jij als freelancer het MAPS gebruikt om voor één klant te werken, ga je al tegen de voorwaarden in. Gewoon een Professional-license kopen dus.
De enige resource die ik vanuit MAPS gebruik voor "werk" werk, is MS365 / Office / Outlook. Als dat niet kosher is, ga ik daar zeker een licentie voor aanschaffen.

Alle andere onderdelen van MAPS worden 100% voor eigen, intern gebruik ingezet. Voor m'n labs, voor m'n eigen leerwerk en begrip van Azure diensten. Ik had me eerder in dit gesprek al gerealiseerd dat ik met die Azure-credits geen VDI-tbv-de-klant-byod kan/mag doen, dus dat idee was het raam al uit.

Toegegeven: ik maakte me ook al wat zorgen, of die MAPS-MS365 wel zodanig mag worden gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 27-11-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Liegebeest Ik heb een jaarabbo op MS365. €140,-/jaar/gebruiker. Goed genoeg voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Crazy D schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:06:
[...]

Natuurlijk is schijnzelfstandigheid een probleem als iemand in de praktijk hetzelfde werk doet als een werknemer zonder eigen verantwoordelijkheid of risico. Maar wat doe je met specialisten die worden ingehuurd vanwege hun expertise? Zij hebben vaak in zichzelf geïnvesteerd, dragen ondernemersrisico en nemen regelmatig meer verantwoordelijkheid dan interne medewerkers. Het is logisch dat zij daar ook voor beloond willen worden.

Bovendien, waarom zou een werkgever meer betalen aan een externe als hetzelfde werk ook door een interne medewerker gedaan kan worden? Dat bewijst juist dat de bijdrage van zelfstandigen verder gaat dan alleen 'hetzelfde werk'.

Het probleem zit in de onduidelijke regels die geen rekening houden met de meerwaarde die specialisten bieden. Hierdoor ontstaat onnodige verwarring en worden zowel ZZP’ers als opdrachtgevers belemmerd in een samenwerking die voor beide partijen werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:17
gem-p schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:31:
[...]

Wat vindt jij dan van detacheerders die hun werknemers jarenlang bij 1 klant wegzetten? Moeten die werknemers dan volgens jou ook in loondienst bij die klant?

Ik zie juist binnen de IT heel veel zzp'ers met een achtergrond in de detachering die gezegd hebben: ik kan mijn eigen manager ook wel zijn.
En dat die zzp'ers denken dat ze het zelf beter kunnen, dat lijkt me ook prima. Maar als hun opdracht bestaat uit redelijk simpel (voor ict begrippen) werk wat weinig vernieuwends met zich meebrengt, zijn het dan ondernemers of zzp'ers? Want daar zit (in mijn ogen) een wezenlijk verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:17
Hunkaroglu schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:03:
[...]

Ik begrijp dat deze mening opkomt, zeker met discussies over schijnzelfstandigheid en de wetgeving, maar ik geloof dat zelfstandigheid meer is dan alleen het aantal opdrachtgevers of een 40-urige werkweek. Het gaat om je toegevoegde waarde, je keuzes en hoe je je eigen bedrijf runt. Als zelfstandige breng je vaak specialistische kennis mee, een frisse blik en flexibiliteit die een interne medewerker niet altijd kan bieden. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor je eigen administratie, risico’s en toekomstplanning, wat een wezenlijk verschil maakt. Het feit dat je voor één klant werkt, betekent niet automatisch dat je geen ondernemer bent.
Zelfstandigheid is zeker meer, en wanneer je zeer specialistische kennis bezit en bijbehorende problemen op kan lossen kan ik daar zeker mee leven. Maar wat ik veel zie (en hier ook lees overigens) zijn mensen die gerust 1-3 jaar bij een opdrachtgever rondhangen, netjes hun 40 uur per week draaien, weinig vernieuwende projecten hebben, factuurtjes sturen en ondertussen op tweakers rondhangen om te klagen over dat een bureaustoel thuis niet zakelijk geboekt mag worden. Dát is in mijn ogen geen ondernemen. En wat betreft risico, administratie & toekomstplanning, dat is een gevolg van, geen oorzaak.
gem-p schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:31:
[...]

Wat vindt jij dan van detacheerders die hun werknemers jarenlang bij 1 klant wegzetten? Moeten die werknemers dan volgens jou ook in loondienst bij die klant?

Ik zie juist binnen de IT heel veel zzp'ers met een achtergrond in de detachering die gezegd hebben: ik kan mijn eigen manager ook wel zijn.
En dat die zzp'ers denken dat ze het zelf beter kunnen, dat lijkt me ook prima. Maar als hun opdracht bestaat uit redelijk simpel (voor ict begrippen) werk wat weinig vernieuwends met zich meebrengt, zijn het dan ondernemers of zzp'ers? Want daar zit (in mijn ogen) een wezenlijk verschil tussen.
mannowlahn schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:02:
[...]

Wat is dan volgens jou het probleem? Als de werkgever drie keer zoveel betaald zullen velen wel in loondienst gaan. Maar ben benieuwd naar je argument wat nou het probleem is van de situatie en omstandigheden? Bedoel je meer risico lopen op geen inkomsten, of je eigen pensioen regelen. Zorgen dat je kennis co tongue up to date is? Doel je op dat soort omstandigheden? Wat voor gebruik wordt er gemaakt van welke situatie? Dat opdrachtgever graag jouw je uur tarief betaald voor de werkzaamheden die je betaald, wetende dat dit dermate hoog is dat we als maatschappij geen zorgen hoeven te maken om dit soort mensen?
Wat volgens mij het probleem is, is dat er een situatie gecreëerd is waarbij ondernemers de dupe worden van zzp'ers die eigenlijk geen ondernemer zijn, waardoor er zaken zoals 'inbedding' en 'wet dba' en 'modelovereenkomsten' en over het algemeen overheidingrijpen nodig zijn om het tij te keren. Laat duidelijk zijn dat ik geen fan ben van het huidige systeem (pensioen, belastingdruk etc) en dat ik heel goed snap dat mensen voor € 120,- per uur ergens gaan zitten ipv voor € 30,-, zeker met uitgeklede rechten als werknemer. En ja, als werkgevers 3x meer zouden betalen zou dat een hoop oplossen (en problemen veroorzaken overigens), en dat dit meer zekerheid zal bieden voor de wannabe-ondernemers. Dat zal zorgen voor een gezonde mix tussen ondernemers en mensen in loondienst, waardoor het systeem kan voortbestaan.

Om nog inhoudelijk te reageren op je laatste zin, ik hoop dat we ons geen zorgen hoeven te maken over deze mensen. Gezien de regelgeving die gaat veranderen (en in de toekomst waarschijnlijk meer als het gewenste resultaat uit blijft) ben ik benieuwd of diezelfde mensen over 10 jaar nog steeds zzp'er/ondernemer zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door evjatar op 27-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Hunkaroglu schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:50:
[...]

Bovendien, waarom zou een werkgever meer betalen aan een externe als hetzelfde werk ook door een interne medewerker gedaan kan worden? Dat bewijst juist dat de bijdrage van zelfstandigen verder gaat dan alleen 'hetzelfde werk'.
Dit heet schaarste, zeker in de IT. Bedrijven zouden dolblij zijn als de ingehuurde ZZPers in loondienst zouden willen komen. Welke ITer in dit topic heeft nog nooit het gesprek / een aanbieding gehad? Vwb de laatste vraag, dat zullen er hier en daar best een aantal zijn natuurlijk, maar laat nu juist dit een indicator zijn dat je met core-business van het bedrijf bezig bent die je ook zij-aan-zij in loondienst kan doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Vetje op 27-11-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
Een van mijn opdrachtgevers heeft een leuke interessante opdracht bij een eindklant. Deze opdracht is niet beschikbaar voor ZZP'ers dus stelt mijn opdrachtgever voor mij voor enkele uren in loondienst te nemen en de rest (<2/3 van de tijd) als zelfstandige te blijven inhuren voor deze opdracht.

Zelf werk genoeg bij meerdere opdrachtgevers, geen zorg daar maar deze opdracht spreekt me aan en zal waarschijnlijk jaren lopen.

Iemand met dit bijltje gehakt en wat zijn de voor/ nadelen hiervan?
Nadelen die ik zelf reeds inzie:

* Tarief is voor het loondienst deel lager
* Complexere administratie
* Theoretisch eerder kans niet aan het urencriterium te voldoen
* Meedelen in div. werknemers "voordelen" waar ik niet op zit te wachten

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-09 21:47
evjatar schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:58:
[...]

Zelfstandigheid is zeker meer, en wanneer je zeer specialistische kennis bezit en bijbehorende problemen op kan lossen kan ik daar zeker mee leven. Maar wat ik veel zie (en hier ook lees overigens) zijn mensen die gerust 1-3 jaar bij een opdrachtgever rondhangen, netjes hun 40 uur per week draaien, weinig vernieuwende projecten hebben, factuurtjes sturen en ondertussen op tweakers rondhangen om te klagen over dat een bureaustoel thuis niet zakelijk geboekt mag worden. Dát is in mijn ogen geen ondernemen. En wat betreft risico, administratie & toekomstplanning, dat is een gevolg van, geen oorzaak.
Met die logica kun je net zo goed stellen dat de gemiddelde kapper of bakker uit de provincie ook maar beter in loondienst kan gaan werken, haha. 'Knipt elke week dezelfde vaste klanten, experimenteert niet met nieuwe kapsels maar blijft hardnekkig de bloempotlook hanteren, en moppert steevast over die ene klant die zijn haar nooit wast.' Of: 'Bakt al 30 jaar elke ochtend om 4 uur dezelfde broden, vindt de crompouce maar een hippe stadse hype en houdt zich liever vast aan de traditionele tompouce.' Echt geen ondernemen dit, veel te gemakzuchtig.. :+

Stop gewoon eens met die waardeoordelen over wie wel of niet een ‘echte’ ondernemer is. Er zijn talloze variaties in hoeveel risico ondernemers nemen, en volgens mij zegt je risicoprofiel of hoeveel skin in the game je hebt helemaal niet of je een echte ondernemer bent. Sterker nog, je kan best een lans breken dat het 'slim' ondernemen is, wanneer iemand met minimale risico’s en inspanning flink rijk wordt door jarenlang simpelweg zijn klanten trouw te bedienen. Ik wordt daar zelf niet per se gelukkiger van en aan jouw tekst te lezen jij ook niet. Maar ik hoef dan niet af te geven op andere ZZP'ers. Dat is namelijk het mooie: iedereen kan lekker op z'n eigen manier 'ondernemen' en z'n eigen keuzes daarin maken. Ik heb er geen enkele last van als anderen voor een 'gemakzuchtigere' keuze gaan, dus waarom heb jij daar wel last van?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
evjatar schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:58:
[...]

Dát is in mijn ogen geen ondernemen.
Gelukkig is jouw mening compleet irrelevant.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:50
Oh yeah, de aloude discussie zzp'er vs. ondernemer is er weer.
Ergens in dit topic staat minstens 2x waarom ik uit loondienst ben gegaan. (De geïnteresseerde mag het zelf gaan opzoeken). En ik heb de term zzp'er niet bedacht. Ook de definitie van ondernemer niet. Ook de definitie van freelancer was er al voor mijn tijd.
Ik wil de flexibiliteit hebben om na maanden of jaren te wisselen van werkverschaffing zonder uitgescholden te worden voor jobhopper. Had dat gevonden bij detacheerders. En ik wil het geld dat door mij verdient wordt niet weg zien vloeien naar die dikke auto van mijn manager of nog erger naar aandeelhouders in het buitenland. Doeidoei detacheerders. Dan ben je in dit land blijkbaar een (schijn) zelfstandige.
En nou niet als reactie geven: je kunt nu in midlance of payroll constructie werken hoor, want na 8 jaar zonder werkgever weet ik inmiddels ook wel hoe ik mijn bedrijf kan leiden, dus waarom nu nog een keer in een constructie stappen waar ik wederom geld moet inleveren om te mogen werken.

Ik ben een kei in het oplossen van complexe problemen. Helaas zijn er heel veel mensen die complex blijven denken. Zo ook nu hier in dit topic weer.
Pagina: 1 ... 584 ... 642 Laatste