Waarom neem je hier 5.000 EUR mee aan bureau/kantoorkosten bij een vast dienstverband?Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:03:
[...]
Voor de staat zullen de kosten voor personeel volgens mij toch echt goedkoper worden als er weer meer mensen in loondienst gaan.
Bierfiltjeberekening
[Afbeelding]
en zo komen we toch weer uit op een bureaustoeldirktbh schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:06:
[...]
Waarom neem je hier 5.000 EUR mee aan bureau/kantoorkosten bij een vast dienstverband?
Een verwarmde/gekoelde werkplek met computer en software en koffie en thee en teamuitje en schoonmaakkosten etc. kost dat wel voor een werknemer per jaar ongeveer. En dat is dan nog best ruim genomen, velen hebben geen aparte dure werkplek nodig en dan zijn die kosten een keer 1000 euro, wat het verschil tussen werknemer en zzp-er inhuren alleen maar groter maakt.dirktbh schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:06:
[...]
Waarom neem je hier 5.000 EUR mee aan bureau/kantoorkosten bij een vast dienstverband?
ps. er werken in de zorg 280.000 zzp-ers, in het onderwijs 100.000
[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2024 16:23 ]
ik verkoop onzinErnemmer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:03:
[...]
Voor de staat zullen de kosten voor personeel volgens mij toch echt goedkoper worden als er weer meer mensen in loondienst gaan.
Bierfiltjeberekening
[Afbeelding]
[ Voor 32% gewijzigd door page404 op 19-11-2024 16:26 ]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Daar is o.a. de WKR voor dus die kun je best nauwkeuriger berekenen. ZVW ligt ook stuk hoger. Alleen je gaat er hier vanuit dat die zzp'r in dienst bij een school/ziekenhuis/zorginstelling. EN dat gaat niet zomaar op. Een flink deel zal in loondienst gaan bij de detacheerder. En daar is het, in de IT iig, goed gebruik dat je 2 a 3 keer je salaris als omzet oplevert. Maak dat voor de zuunigerds even 1,5 a 2 keer voor deze functies.....Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:09:
[...]
Een verwarmde/gekoelde werkplek met computer en software en koffie en thee en teamuitje en schoonmaakkosten etc. wel voor een werknemer per jaar ongeveer. En dat is dan nog best ruim genomen, velen hebben geen aparte dure werkplek nodig en dan zijn die kosten een keer 1000 euro, wat het verschil tussen werknemer en zzp-er inhuren alleen maar groter maakt.
ps. er werken in de zorg alleen al 280.000 zzp-ers.
Kanonne. Ik vraag me af of de IT'ers zo goed vertegenwoordigd zijn.Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:09:
[...]
ps. er werken in de zorg 280.000 zzp-ers, in het onderwijs 100.000
Oh ja? Hoe dan? Ik ben ondernemer, zet een deel van wat ik verdien apart voor slechte tijden en heb daardoor een redelijk maar geen topinkomen. Wat ik voor later spaar, komt later wel in aanmerking voor inkomstenbelasting. Mevrouw Heineken en die 499 anderen uit die lijst, verdienen miljoenen, zijn ook ondernemer, maar ontvluchten de belasting. Hoezo ben je dan wel een echte ondernemer? Denk je nou echt dat bij een faillissement of werkloosheid die bestuurders armlastig worden? Wat is daar dan nog ondernemen aan?!Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:38:
Nee, want ze willen de echte ondernemer niet teveel straffen, dus moeten ze onderscheid maken tussen echte ondernemer en schijnzelfstandigen en dat doet de wet best goed. Zeker nu met wat jurisprudentie is wel vooraf te bepalen of je een schijnzelfstandige bent of niet.
Die worden niet gestraft, die worden gepamperd.
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/zzp/wat-voor-werk-doen-zzp-ers-proatjeboksem schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:28:
[...]
Kanonne. Ik vraag me af of de IT'ers zo goed vertegenwoordigd zijn.
Die ondernemers genieten andere voordelen dan de startende ZZP-ers die een bedrijf willen opbouwen. De overheid wilt die mensen niet alle voordeeltjes wegnemen, want dan gaat er helemaal niemand meer ondernemen.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:41:
[...]
Oh ja? Hoe dan? Ik ben ondernemer, zet een deel van wat ik verdien apart voor slechte tijden en heb daardoor een redelijk maar geen topinkomen. Wat ik voor later spaar, komt later wel in aanmerking voor inkomstenbelasting. Mevrouw Heineken en die 499 anderen uit die lijst, verdienen miljoenen, zijn ook ondernemer, maar ontvluchten de belasting. Hoezo ben je dan wel een echte ondernemer? Denk je nou echt dat bij een faillissement of werkloosheid die bestuurders armlastig worden? Wat is daar dan nog ondernemen aan?!
Die worden niet gestraft, die worden gepamperd.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2024 16:46 ]
mbt tot de zorg hebben ze dat al voor je uitgerekend:Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:03:
[...]
Bierfiltjeberekening
[Afbeelding]
https://www.zzp-erindezor...sten%20klopt%20dus%20niet.
TL;DR de conclusie:
De zzp’er in de zorg is op basis van kosten per uur niet duurder dan een medewerker in een dienstverband. Dat de groei van de groep zzp’ers in de zorg zorgt voor een stijging van kosten klopt dus niet. Wel brengt bijvoorbeeld het torenhoge verzuim in de zorg extra kosten met zich mee. Naast de zieke medewerker die moet worden doorbetaald, zorgt de inhuur van een zzp’er bij verzuim voor aanvullende uitgaven voor een zorgorganisatie. Dit komt niet door de komst van de zzp’er of haar uurtarief, maar door de groei van verzuim binnen organisaties. We hopen dat de sector de aankomende tijd genuanceerder om zal gaan met dergelijke uitspraken. We hebben deze professionals namelijk hard nodig.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ik had het vooral over premies sociale stelsel wat als argument voor handhaving word genoemd door de politiek/etc. Ook is die berekening niet compleet, want een deel zal detachering worden of uitzend, wat duurder schijnt te zijn.Ernemmer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:03:
[...]
Bierfiltjeberekening
[Afbeelding]
Ik vraag mij dan weer af hoe accuraat die cijfers zijn. Zelf ben ik ooit geregistreerd onder zakelijke dienstverlening en als ik het gezeur om coronasteun van een paar jaar geleden als maatstaf neem dan ben ik niet de enige met een alles omvattende of misschien wel verkeerde SBI code.
Ik hoor sommigen hier zeggen laat me wat meer betalen en laat me met rust.
Voor deze mensen zou Verloning.nl (payrolling) wellicht een goede oplossing kunnen zijn. Ik heb hier eerder wat over gedeeld (let op heb hier geen belang bij). Hoewel je geen gebruik kunt maken van aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek, kun je (voor zover ik heb gelezen) wél je zakelijke kosten van je brutoloon aftrekken. De kosten voor Verloning.nl zijn redelijk: ongeveer €170 per maand. Daarnaast kun je zelf je AOV en pensioen regelen.
Eventueel kun je nog andere opdrachten (die niet gebaseerd zijn op uurtje-factuurtje) blijven doen via je BV of eenmanszaak. Dat lijkt me een mooie balans voor wie liever eenvoudiger werkt en minder administratieve rompslomp wil.
Zie ik iets over het hoofd? Het zou voor mij eventueel een oplossing zijn bij een hele vette klus waar ik aan ga beginnen. De opdrachtgever is er nog niet uit wat ze doen met zzp-ers maar ik heb al wel de klus (ben een vervanger).
Voor deze mensen zou Verloning.nl (payrolling) wellicht een goede oplossing kunnen zijn. Ik heb hier eerder wat over gedeeld (let op heb hier geen belang bij). Hoewel je geen gebruik kunt maken van aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek, kun je (voor zover ik heb gelezen) wél je zakelijke kosten van je brutoloon aftrekken. De kosten voor Verloning.nl zijn redelijk: ongeveer €170 per maand. Daarnaast kun je zelf je AOV en pensioen regelen.
Eventueel kun je nog andere opdrachten (die niet gebaseerd zijn op uurtje-factuurtje) blijven doen via je BV of eenmanszaak. Dat lijkt me een mooie balans voor wie liever eenvoudiger werkt en minder administratieve rompslomp wil.
Zie ik iets over het hoofd? Het zou voor mij eventueel een oplossing zijn bij een hele vette klus waar ik aan ga beginnen. De opdrachtgever is er nog niet uit wat ze doen met zzp-ers maar ik heb al wel de klus (ben een vervanger).
Blader ff terug, we hebben het er een pagina of twee geleden nog over gehad, tot schaterlachen en overgeven aan toe. Okay, misschien waren we iets te balorig, maar het werd niet heel enthousiast ontvangen.vortexnl1982 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:54:
[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 20-11-2024 07:57 ]
Liege, liege, liegebeest!
Hierbij de voorlopige resultaten nadat 137 mensen gestemd hebben
De handhaving van de Wet DBA in 2025 zorgt voor uiteenlopende reacties onder de leden van Tweakers. Dit is hoe zij aangeven om te gaan met de nieuwe situatie:
• 41% geeft aan dat zij ongewijzigd als zzp'er blijven werken, omdat ze al voldoen aan de wet.
• 22% plant om hun werkwijze aan te passen om te voldoen aan de Wet DBA.
• 18% zegt dat ze op de oude voet doorgaan, ondanks dat ze niet voldoen, in de verwachting dat de handhaving wel overwaait.
• 9% geeft aan onzeker te zijn over hun plannen en weet nog niet wat ze zullen doen.
• 5% overweegt om tijdelijk te stoppen met hun zzp-activiteiten.
• 4% denkt eraan om over te stappen naar loondienst als gevolg van de veranderingen.
Deze resultaten tonen aan dat een meerderheid van de zzp'ers vertrouwen heeft in hun huidige werkwijze of bereid is aanpassingen te maken. Tegelijkertijd overweegt een kleiner deel risico's te nemen door op oude voet door te gaan of zelfs hun zzp-activiteiten (tijdelijk) stop te zetten of over te stappen naar loondienst. Er is ook een groep die nog geen duidelijke plannen heeft gemaakt.
De handhaving van de Wet DBA in 2025 zorgt voor uiteenlopende reacties onder de leden van Tweakers. Dit is hoe zij aangeven om te gaan met de nieuwe situatie:
• 41% geeft aan dat zij ongewijzigd als zzp'er blijven werken, omdat ze al voldoen aan de wet.
• 18% zegt dat ze op de oude voet doorgaan, ondanks dat ze niet voldoen, in de verwachting dat de handhaving wel overwaait.
• 9% geeft aan onzeker te zijn over hun plannen en weet nog niet wat ze zullen doen.
• 4% denkt eraan om over te stappen naar loondienst als gevolg van de veranderingen.
Deze resultaten tonen aan dat een meerderheid van de zzp'ers vertrouwen heeft in hun huidige werkwijze of bereid is aanpassingen te maken. Tegelijkertijd overweegt een kleiner deel risico's te nemen door op oude voet door te gaan of zelfs hun zzp-activiteiten (tijdelijk) stop te zetten of over te stappen naar loondienst. Er is ook een groep die nog geen duidelijke plannen heeft gemaakt.
Ik lees dit topic best wel veel en ik zag inderdaad iets voorbij komen over verloning.nlLiegebeest schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:57:
[...]
Blader ff terug, we hebben het er een pagina of twee geleden nog over gehad, tot schaterlachen en overgeven aan toe. Okay, misschien waren we iets te balorig, maar het werd niet heel enthousiast ontvangen.
Ik zie dat er wat onduidelijkheid is en dat de reviews bullshit lijken te zijn (viel me ook al op). Maar echte ervaringen van dat bedrijf vind ik niet.
Ook ik wantrouw al dat soort constructies en ik zit er ook niet op te wachten. Maar stel dat het werkt en legaal is dan zou het een oplossing kunnen zijn voor bepaalde mensen ? Of eventueel een soort tussen oplossing kunnen zijn, dat je opdracht nog kan doorlopen en je nog wat tijd hebt om te schakelen.
Je hebt ChatGPT gevraagd de uitkomsten te duiden?coldasice schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:28:
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik ben benieuwd hoe jullie je eigen zakelijke laptop software regelen. Ik ben zelf geen ict ' er😬.
Ik dacht er zelf aan een o365 business premium abo te nemen met los bijv een Norton of Bitdefender anti virus en firewall. Dan kan ik de backups in OneDrive doen en ook naar mijn synology nas. Dan heb ik eigenlijk alles wel geregeld, los van het e boekhoud pakket maar dat is een ander onderwerp.
Heb contact gezocht met een ict bedrijfje maar die komen met allerlei extra zaken om in te regelen zoals bijv intune en hun eigen managed werkplek, waarvan ik als eenmanszaak mij afvraag of het allemaal niet overtrokken is.
Ik werk vaak voor de overheid en heb meerdere opdrachten tegelijk. Moet vaak gebruik maken van Authenticator maar dat staat los van intune toch? Vindt het wel fijn de mail op m'n telefoon te kunnen ontvangen.
Voor de rest is het allemaal niet zo ingewikkeld toch of denk ik te simpel.
Ik dacht er zelf aan een o365 business premium abo te nemen met los bijv een Norton of Bitdefender anti virus en firewall. Dan kan ik de backups in OneDrive doen en ook naar mijn synology nas. Dan heb ik eigenlijk alles wel geregeld, los van het e boekhoud pakket maar dat is een ander onderwerp.
Heb contact gezocht met een ict bedrijfje maar die komen met allerlei extra zaken om in te regelen zoals bijv intune en hun eigen managed werkplek, waarvan ik als eenmanszaak mij afvraag of het allemaal niet overtrokken is.
Ik werk vaak voor de overheid en heb meerdere opdrachten tegelijk. Moet vaak gebruik maken van Authenticator maar dat staat los van intune toch? Vindt het wel fijn de mail op m'n telefoon te kunnen ontvangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 20-11-2024 10:54 ]
Ik heb alleen een O365 abonnement en een paar authenticators. Verder niks, Meer heb ik ook niet nodig mbt Microsoft. Rest is Linux bij mij.
Volgens mij heb je een goed beeld van wat je nodig hebt. Een managed werkplek is alleen zinvol als je er echt de ballen verstand van hebt en wil hebben.
Volgens mij heb je een goed beeld van wat je nodig hebt. Een managed werkplek is alleen zinvol als je er echt de ballen verstand van hebt en wil hebben.
Mooie uitkomst! Ik vraag me wel af hoeveel van die eerste 41% zich ‘rijk rekent’ doordat ze de modules te rooskleurig voor zichzelf invullen. Ik merk zelf namelijk dat als je de vragen op een manier interpreteert zodat het voor je zelf het beste uitkomt je best op een lage score uit kan komen, terwijl bij een striktere interpretatie de score ruim boven de 60 zit. Voor de tweede groep hoop ik dat de opdrachtgevers mee willen denken.coldasice schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:28:
Dat vetgedrukte maakt het idd wat anders.Waypoint schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:52:
Ik ben benieuwd hoe jullie je eigen zakelijke laptop software regelen. Ik ben zelf geen ict ' er😬.
Als een MSP jou een mooi totaalpakket biedt van een beheerde laptop, inclusief MS365 en sterke beveiliging dankzij Intune, dan zou ik daar zeker naar kijken! Helemaal als je op die laptop met gegevens van/over klanten gaat werken; dan sta je toch aan de lat voor een degelijke beveiliging!
In mijn geval is het anders, omdat ik wel IT-er ben.
- Ik heb meerdere apparaten (laptops, desktops) van de zaak.
- Ik heb een MS365 E5 contract met Intune en andere zaken.
- Alle bedrijfsapparaten hangen daar onder en worden idd beveiligd met Defender, Intune en meer.
- Backups van MS365 lopen naar mijn zakelijke Synology via Active Backup
- Mijn NAS is voorzien van versleuteling (met off-site keys!). Mijn laptops zijn volledig versleuteld, enz enz.
Grappig dat @Neal hier onder en ik het fundamenteel oneens zijn over de MSP.
Ik zeg: als IT je werk niet is, maar je bent er wel van afhankelijk voor je brood, besteed het dan uit. Er kan teveel fout gaan als je even niet goed oplet of de verkeerde dingen doet... of wanneer je ergens niet goed over nadenkt.
[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 20-11-2024 11:13 ]
Dik gedrukt even paar zaken waarvan ik al denk: je spreekt met de verkeerde partij, die willen je gewoon leegtrekken.Waypoint schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:52:
Als zzp-er heb je dat niet nodig (intune vooral dan) en die antivirus zit al in Windows, en is tegenwoordig goed, of zelfs beter dan de genoemde voorbeelden.
Ik doe aan wishfull-thinking. Ik heb 2 opdrachten (36 uur + 12 uur). Op die van 36 uur werk ik zij-aan-zij met andere engineers in het team. Bij de opdracht van 12 uur bepaal ik de koers van het landschap, maar voer het daarnaast ook gedeeltelijk uit.coldasice schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:28:
Ik zit inmiddels 15 jaar in de IT, waarvan de laatste 5 als ZZP'er. Ik doe het voornamelijk voor het geld, want voor de helft zou ik het niet doen. Maar ook voor de vrijheid, vrij te zijn om opdrachten te kiezen, vrij in nemen van vrije dagen, vrij in certificaten/trainingen. Geen verplichte bila's, etc.
Zolang het kan, blijf ik het doen.
Voldoe ik aan de WBDA? Nee, want:
- Geen 3 opdrachtgevers
- Langdurige contracten (vaak initieel 6 maanden, maar steeds verlenging van 3 maanden)
- Voornamelijk zij-aan-zij met andere engineers uit het team (wat vaak ook zzp'ers zijn)
Ow, maar ik ben het zeker eens met het uitbesteden als je er geen kaas van gegeten hebt. Maar zoals ik het las leek het voor mij als kanon op een mug schietenLiegebeest schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:11:
[...]
EDIT:
Grappig dat @Neal hier onder en ik het fundamenteel oneens zijn over de MSP.
Ik zeg: als IT je werk niet is, maar je bent er wel van afhankelijk voor je brood, besteed het dan uit. Er kan teveel fout gaan als je even niet goed oplet of de verkeerde dingen doet... of wanneer je ergens niet goed over nadenkt.
Ik vermoed dat je dan beter bij een kleinere partij of mede zzp-er ook een deel van die diensten kunt afnemen, en niet tegen de hoofdprijs of dat je alles vanuit die grotere partij doorgeduwd krijgt.
Aanvulling:
En om te voldoen aan de 3 opdrachtgevers, wil ik mezelf daar best voor opwerpen
[ Voor 5% gewijzigd door Neal op 20-11-2024 11:19 ]
Om te voorkomen dat dit herhaald wordt, er bestaat geen eis van minimaal 3 opdrachtgevers in de Wet DBA. De clou is dat er per opdracht getoetst wordt wat voor relatie er is. Dat aantal van '3' komt hooguit naar voren wanneer je de online ondernemerscheck invult, die op heel andere criteria toetst en ook daar was het een indicatie van ondernemerschap, geen eis.c-nan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:14:
[...]
Voldoe ik aan de WBDA? Nee, want:
- Geen 3 opdrachtgevers [..]
Laten we nou niet naast de BV-met-21-andere-ZZPers en de BV-van-je-partner ook het in rondjes factureren toevoegen als periodiek besproken 'oplossing'
Eens en eens.Neal schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:15:
[...]
Ik vermoed dat je dan beter bij een kleinere partij of mede zzp-er ook een deel van die diensten kunt afnemen, en niet tegen de hoofdprijs of dat je alles vanuit die grotere partij doorgeduwd krijgt.
Aanvulling:
En om te voldoen aan de 3 opdrachtgevers, wil ik mezelf daar best voor opwerpen
Bij mij in het gebouw zit Utilis, die leveren op kleinere schaal beheerde werkplekken. Duurder dan het zelf doen, maar je betaalt voor zekerheid.
En ja hoor, ik zou het ook geen ramp vinden om MSP-rol te vervullen voor kleine partijen... maar gezien dat dat soort opdrachten nog al eens leiden tot heel veel telefoontjes, misschien maar beter van niet.
Hey @aex351 heb je die passage al gevonden toevallig?page404 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:15:
[...]
Ik heb het advies doorgelezen en kan dat dus nergens terugvinden. Kan je me de passage eens quoten waar dat staat? Het dichtstbijzijnde wat ik kan vinden is dit:
[...]
Maar dat gaat dus expliciet over fiscaal en niet over beloning.
Hier is de hele tekst te vinden https://www.raadvanstate....@144529/w12-24-00156-iii/
Er is geen passage. Het zit door de tekst heen. Maar ik wil je best helpen, aangezien ik kan mij kan voorstellen dat zo'n hele lap tekst dat niet bepaald in Jip en Janneke taal opgeschreven is, best verwarrend kan zijn.page404 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:44:
[...]
Hey @aex351 heb je die passage al gevonden toevallig?
Hiermee begint het al.Daarvoor is nodig dat werknemers en zelfstandigen in de toepasselijke regelgeving veel gelijker worden behandeld.
Vervolgens
Hierin adviseren ze om dit te voorkomen en tegen te gaan. (Schijnzelfstandige die opzoek zijn naar workarounds, wat niet wenselijk is).Zolang de verschillen in gevolgen tussen verschillende contractvormen groot blijven, bestaat het risico dat wordt gezocht naar alternatieven die (maatschappelijk gezien) misschien nog minder wenselijk zijn
De conclusie is dat de ze adviseren dat VBAR een beperkte effect heeft voor het 'doel'. En dat het op bepaalde punten wel kan werken en op andere punten er verder over nagedacht moet worden, omdat het niet volledig dekkend is. Maar de kern van het verhaal blijft en de adviezen zijn daar ook op gericht.
Verder is het zo dat de VBAR puur een aanvulling is op de huidige wetgeving. Je schiet er niets mee op met wensdenken dat het goed is als het wel/niet doorgaat. Je stelt er ook niets mee uit. Kortom, wat je als schijnzelfstandige wil is dat de huidige wetgeving aangepast wordt.
< dit stukje webruimte is te huur >
niet constructief
[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 22-11-2024 19:52 ]
reactie op verwijderde reactie
[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 22-11-2024 19:52 ]
Ik ben freelance copywriter en doe sporadisch een IT-klusje (meestal vastgelopen DirectAdmin servers reanimeren of ik programmeer een radio app). Copywriting is mijn dagelijks werk. Het IT-werk hooguit een paar keer per jaar.
Heb het webinar van de Belastingdienst bekeken en in mijn geval gaf dat veel rust. Ik heb uiteraard wel een aantal terugkerende klanten, maar dat is niet per sé doorslaggevend. Er wordt gekeken naar het totaalplaatje. Ik heb gewoon een bedrijfssite, spreek zzp-taal (intern en extern), doe investeringen, loop commercieel risico als ik mijn teksten / apps verpruts en noem maar op. Van de 9 criteria is er alleen wat te zeggen over de duur van mijn opdrachten.
Maar ik heb op een jaar wel heel wat verschillende opdrachten. Ben ook niet de goedkoopste tekstschrijver van Nederland en krijg regelmatig te horen dat mijn kennis van het schrijven van teksten, plus SEO-kennis, veel beter is dan bij andere schrijvers.
Daarbij ook nog de aantekening dat de Belastingdienst eerst met een bedrijfsgesprek begint en niet meteen met een boekenonderzoek. Als de inspecteur meteen al het gevoel heeft: “dit zit wel snor, mijn capaciteit kan ik beter elders benutten”, dan is de kous al af.
Conclusie: ik stop met mij zorgen te maken, want het komt in mijn geval echt wel goed. Ik heb de laatste twintig pagina’s van dit topic gelezen en er zijn toch wel een aantal gevallen van een duidelijke arbeidsrelatie in loondienst. Maar dat staat wel mijlenver af van wat ik doe.
Ik zou er zelfs de kriebels van krijgen als ik zo zou moeten werken. Ik bepaal lekker zelf wanneer ik werk en spreek gewoon een verwachte leverdatum af. Heerlijk, die vrijheid. Die heb je natuurlijk niet als je schouder-aan-schouder werkt en naar het kantoor van je opdrachtgever moet. Ik denk dat veel mensen zelf ook wel weten of ze schijnzelfstandig zijn of niet.
Heb het webinar van de Belastingdienst bekeken en in mijn geval gaf dat veel rust. Ik heb uiteraard wel een aantal terugkerende klanten, maar dat is niet per sé doorslaggevend. Er wordt gekeken naar het totaalplaatje. Ik heb gewoon een bedrijfssite, spreek zzp-taal (intern en extern), doe investeringen, loop commercieel risico als ik mijn teksten / apps verpruts en noem maar op. Van de 9 criteria is er alleen wat te zeggen over de duur van mijn opdrachten.
Maar ik heb op een jaar wel heel wat verschillende opdrachten. Ben ook niet de goedkoopste tekstschrijver van Nederland en krijg regelmatig te horen dat mijn kennis van het schrijven van teksten, plus SEO-kennis, veel beter is dan bij andere schrijvers.
Daarbij ook nog de aantekening dat de Belastingdienst eerst met een bedrijfsgesprek begint en niet meteen met een boekenonderzoek. Als de inspecteur meteen al het gevoel heeft: “dit zit wel snor, mijn capaciteit kan ik beter elders benutten”, dan is de kous al af.
Conclusie: ik stop met mij zorgen te maken, want het komt in mijn geval echt wel goed. Ik heb de laatste twintig pagina’s van dit topic gelezen en er zijn toch wel een aantal gevallen van een duidelijke arbeidsrelatie in loondienst. Maar dat staat wel mijlenver af van wat ik doe.
Ik zou er zelfs de kriebels van krijgen als ik zo zou moeten werken. Ik bepaal lekker zelf wanneer ik werk en spreek gewoon een verwachte leverdatum af. Heerlijk, die vrijheid. Die heb je natuurlijk niet als je schouder-aan-schouder werkt en naar het kantoor van je opdrachtgever moet. Ik denk dat veel mensen zelf ook wel weten of ze schijnzelfstandig zijn of niet.
Zolang je veel verschillende en wisselende opdrachten hebt bij verschillende klanten voor een korte duur zit je goed. Een kennis van mij is ook copywriter, en zij heeft nu hoofdzakelijk 1-3 vaste klanten (dan hebben we het over 6-12+ maanden). Ze werkt part-time. En om nou 3x gelijktijdig in loondienst te zijn zou ook wel vreemd zijn. Denk alleen dat de Belastingdienst daar een mooie antwoord op heeft: detachering. Blijft lastig om echt een grens daarin te trekken.Dennisweb schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:24:
Ik ben freelance copywriter en doe sporadisch een IT-klusje (meestal vastgelopen DirectAdmin servers reanimeren of ik programmeer een radio app). Copywriting is mijn dagelijks werk. Het IT-werk hooguit een paar keer per jaar.
Ik zou er zelfs de kriebels van krijgen als ik zo zou moeten werken. Ik bepaal lekker zelf wanneer ik werk en spreek gewoon een verwachte leverdatum af. Heerlijk, die vrijheid. Die heb je natuurlijk niet als je schouder-en-schouder naar het kantoor van je opdrachtgever moet. Ik denk dat veel mensen zelf ook wel weten of ze schijnzelfstandig zijn of niet.
Veel ZZP'ers voelen zich niet direct bedreigd door schijnzelfstandigheid, maar opdrachtgevers huren ze vaak niet meer in uit angst voor risico’s. Dit dwingt ZZP'ers soms om via payroll of loondienst te werken, terwijl ze vaak kunnen aantonen dat ze zelfstandig zijn.Dennisweb schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:24:
De Belastingdienst kijkt namelijk naar het totaalplaatje, waardoor het niet zwart-wit is. Dit maakt handhaving lastig en zal denk ik eerder leiden tot rechtszaken dan tot duidelijkheid voor ZZP'ers en opdrachtgevers.
Heel veel tekstschrijvers hebben vaste klanten. Daarin ben ik geen uitzondering. Maar ik heb er ook opdrachtgevers bij die eens in de zoveel tijd een keer opduiken. Om nou 4 keer in loondienst te zijn, zou een beetje vreemd zijn. Daarom kijken ze ook naar het totaalplaatje. Het maakt ook wel uit wat voor werk je doet, natuurlijk. Dat het maatwerk is om elke zzp’er apart te beoordelen, lijkt me daarom alleen maar goed.aex351 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:54:
[...]
Zolang je veel verschillende en wisselende opdrachten hebt bij verschillende klanten voor een korte duur zit je goed. Een kennis van mij is ook copywriter, en zij heeft nu hoofdzakelijk 1-3 vaste klanten (dan hebben we het over 6-12+ maanden). Ze werkt part-time. En om nou 3x gelijktijdig in loondienst te zijn zou ook wel vreemd zijn. Denk alleen dat de Belastingdienst daar een mooie antwoord op heeft: detachering. Blijft lastig om echt een grens daarin te trekken.
Detachering is in dit geval niet mogelijk. Mijn opdrachtgevers hebben rechtstreeks contact met mij. Om daar een detacheringsverhaal van te maken, is vreemd. Dat is gewoon dezelfde persoon inhuren met een omweg. De tekstschrijver is dan ‘in loondienst van de detacheerder’. Maar als je dat doet, raak je je hele identiteit als zzp’er kwijt. Dat is nou weer net iets wat ze meewegen.
Verder ben ik het helemaal eens met hieronder: dit gaat zonder twijfel leiden tot rechtszaken en daardoor wordt de Belastingdienst verplicht om duidelijker te zijn in hun beoordelingscriteria. Zo tekent zich straks per beroepsgroep onbedoeld alsnog af of je schijnzelfstandig bent of niet.
Wat ik dan niet zo chic vond tijdens het webinar: aangeven dat als je schijnzelfstandig bent, je je opdrachtgever maar voor de rechter moet dagen. En dat die rechtszaken ook gewoon gewonnen worden. Dat voelt toch een beetje als: steek je opdrachtgever bij problemen maar een mes in de rug. Naar mijn idee moet je met je opdrachtgever gewoon gezellig een colaatje kunnen drinken. Als je scheve koppies krijgt, is er toch wat niet goed.
Dat is ook meteen waarom er bij mij weinig sprake is van gezagsverhoudingen. Er zijn geen duidelijke instructies en ik mag zelf alle onderwerpen bedenken, zelf research doen en zelf met een schrijfplan komen. Sprake van enige afstand tussen opdrachtgever en mij is er amper. Er ontstaat vaak een gezellige, vriendschappelijke band. Mijn opdrachtgevers hebben vaak zelf ook nogal moeite met gezag. Daarom zijn ze zelf ook zzp’er geworden.
Ik vind detachering geen passend antwoord omdat het niet mogelijk is zónder een derde partij in het systeem te betrekken. Dat maakt inbreuk op de handelsvrijheid van opdrachtgever en -nemer om onderling tot eigen afspraken te komen.aex351 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:54:
[...]
En om nou 3x gelijktijdig in loondienst te zijn zou ook wel vreemd zijn. Denk alleen dat de Belastingdienst daar een mooie antwoord op heeft: detachering.
Vooropgesteld: we hebben het over legale werkzaamheden. De zaken die tussen opdrachtgever en opdrachtnemer worden gedaan, an sich staan deze niet ter discussie. Ze zijn maatschappelijk toelaatbaar en zelfs wenselijk
banwege de exonomische bijdrage.
Een overeenkomst tussen uitsluitend de relevante partijen zou dus altijd mogelijk moeten zijn (los van de vraag of dat nu in de vorm van freelance of dienstbetrekking is).
Maar door allerlei regels in dienstbetrekking (arbeidstijden, intellectueel eigendom, ketenregeling, rechtsvermoeden arbeidsomvang etc) kán het vaak niet in dienstbetrekking zoals het nu wel kan als zelfstandige.
Dan komt de belastingdienst met zijn silver bullet: trek een irrelevante derde partij in de deal en ga daarmee een constructie opzetten. Dat is imho niet meer dan een bliksemafleider van het echte probleem: arbeidsrecht is anno 2024 niet passend voor tal van werkenden. Zonder de omweg van detachering/payrolling zou men geen antwoord hebben aan de zelfstandigen over hoe die zouden kunnen werken.
Het is een beetje alsof je een winkelier verbiedt om boodschappen te bezorgen, maar via een externe koeriersdienst mag het wel.
Well ik heb Linux machines (desktop & laptop) die netjes ingeregelt zijn met FDE.Waypoint schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:52:
En de backups worden automatisch via Borg geregeld samen met de setup-script om als het moet de laptop of desktop binnen like 2 uur opnieuw uit te rollen. OS & alle programma's met instellingen.
Borg zet de backups van de machines & servers naar een lokale NAS, die weer automatisch gerepliceert wordt naar een andere die bij mijn moeder staat voor een kleine vergoeding. Ruim 150KM van mij vandaan.
Als beiden in 1 klap verloren gaan hebben we wel grotere problemen dan verloren backups
De omgevingen van klanten worden per Docker-setup ingericht zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
Ernaast een standaard Iphone voor de zakelijke communicatie en dingen als authenticator apps.
Niet helemaal. Je gegeven voorbeeld in de laatste alinea is wel pakkend, echter niet volledig. Beide partijen hebben momenteel andere spelregels. Waarbij verder in je voorbeeld de winkelier financieel beter af is, terwijl hij nagenoeg exact hetzelfde doet als de koeriersdienst.t_captain schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:56:
[...]
Ik vind detachering geen passend antwoord omdat het niet mogelijk is zónder een derde partij in het systeem te betrekken. Dat maakt inbreuk op de handelsvrijheid van opdrachtgever en -nemer om onderling tot eigen afspraken te komen.
Vooropgesteld: we hebben het over legale werkzaamheden. De zaken die tussen opdrachtgever en opdrachtnemer worden gedaan, an sich staan deze niet ter discussie. Ze zijn maatschappelijk toelaatbaar en zelfs wenselijk
banwege de exonomische bijdrage.
Een overeenkomst tussen uitsluitend de relevante partijen zou dus altijd mogelijk moeten zijn (los van de vraag of dat nu in de vorm van freelance of dienstbetrekking is).
Maar door allerlei regels in dienstbetrekking (arbeidstijden, intellectueel eigendom, ketenregeling, rechtsvermoeden arbeidsomvang etc) kán het vaak niet in dienstbetrekking zoals het nu wel kan als zelfstandige.
Dan komt de belastingdienst met zijn silver bullet: trek een irrelevante derde partij in de deal en ga daarmee een constructie opzetten. Dat is imho niet meer dan een bliksemafleider van het echte probleem: arbeidsrecht is anno 2024 niet passend voor tal van werkenden. Zonder de omweg van detachering/payrolling zou men geen antwoord hebben aan de zelfstandigen over hoe die zouden kunnen werken.
Het is een beetje alsof je een winkelier verbiedt om boodschappen te bezorgen, maar via een externe koeriersdienst mag het wel.
In elk geval. Het is een theoretische discussie. Want de realiteit is nu toch echt wat anders en welke politieke partij wilt het veranderen?
Wat we hier al maanden doen is sowieso theoretisch. We weten niks, we kunnen hooguit vermoeden of we voldoen aan het ondernemerschap.aex351 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 01:43:
[...]
In elk geval. Het is een theoretische discussie. Want de realiteit is nu toch echt wat anders en welke politieke partij wilt het veranderen?
Jan en Piet zitten allebei als zzp'er bij Bedrijf BV via Broker BV. Allebei zijn ze ontwikkelaar. Dan nog weet je niet of beiden als ondernemer worden aangemerkt. Jan wel, Piet niet. Het hangt van te veel factoren af en bovendien van de inzichten van de inspecteur.
Ik heb allang besloten me er niet druk meer om te maken. Het waait wel over, of het waait wel aan hier aan de deur. Het kabinet is wankel, de wetgeving hapert. Ik ga gewoon aan het werk zoals ik dat al 17 jaar doe. Ik kan het toch niet veranderen, al zou ik willen.
De enige partij die enigszins achter de zzp'er staat is de VVD. Maar die krijgt mijn stem niet.
Overigens sprak ik recent een kennis die vertelde dat ze te maken heeft met veel schijnzelfstandigen. Ze werkt voor een aantal grote bedrijven waarin een keuken en restaurant zitten. De bediening zijn nagenoeg allemaal zzp'ers; schoolverlaters die werken voor €23,-/uur. Ze willen niet in vaste dienst. Maar zonder bediening kan je ook niet opereren. Dat is de andere kant van schijnzelfstandigheid. Hetzelfde geldt voor de koks; een enkeling wil in vaste dienst, de rest wil alleen als zzp'er.
Ik snap dat de overheid dat wil aanpakken.
Zolang zij opdrachtgevers kunnen vinden waar zij kunnen zzp'en gaat dat ook niet veranderen. En ik geef ze ook geen ongelijk. Ze verdienen zo waarschijnlijk meer dan het minimumloon op deze manier. Even los van het niet hebben van verzekeringen etc. Want dat is dan het risico en eigen keus.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:52:
Overigens sprak ik recent een kennis die vertelde dat ze te maken heeft met veel schijnzelfstandigen. Ze werkt voor een aantal grote bedrijven waarin een keuken en restaurant zitten. De bediening zijn nagenoeg allemaal zzp'ers; schoolverlaters die werken voor €23,-/uur. Ze willen niet in vaste dienst. Maar zonder bediening kan je ook niet opereren. Dat is de andere kant van schijnzelfstandigheid. Hetzelfde geldt voor de koks; een enkeling wil in vaste dienst, de rest wil alleen als zzp'er.
Ik zie dat ook niet anders dan bijvoorbeeld in de IT sector. Ja, het uurloon ligt beduidend hoger. Maar daar is ook alles mee gezegd.
En daarmee ben ik het dan weer geheel oneens. Daar is zeker NIET alles mee gezegd wat mij betreft.aex351 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:41:
[...]
Ik zie dat ook niet anders dan bijvoorbeeld in de IT sector. Ja, het uurloon ligt beduidend hoger. Maar daar is ook alles mee gezegd.
- De meeste ICT-ers die ZZP'er zijn, hebben een specialisme en zijn niet overal inzetbaar. Bovendien willen ze dat niet, want ze (ik) richten zich op opdrachten waar hun specialisme van toegevoegde waarde is. Als ik niks kan toevoegen, wil ik er niet werken, ook al verdient dat goed en is/lijkt het leuk.
- De meesten werken voor een tarief dat niet concurreert met het eventuele loon
- De meesten werken aan een project dat een einddatum heeft en een oplevering, al ligt dat soms een paar jaar verder.
Verschillen in belastingdruk tussen zelfstandigen en werknemers is een apart vraagstuk; dat staat los van de meer principiele stelling dat de wetgeving faciliterend moet zijn aan de maatschappelijke en economische behoefte aan een flexibele arbeidsmarkt. En dat arbeidsrecht deze flexibiliteit niet zou moeten tegenwerken zoals momenteel gebeurt.aex351 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 01:43:
[...]
Niet helemaal. Je gegeven voorbeeld in de laatste alinea is wel pakkend, echter niet volledig. Beide partijen hebben momenteel andere spelregels. Waarbij verder in je voorbeeld de winkelier financieel beter af is, terwijl hij nagenoeg exact hetzelfde doet als de koeriersdienst.
In de ICT en techniek zijn best veel bedrijven ontstaan vanuit zelfstandigen. De vrijheid, het ontbreken van claims op intellectueel eigendomsrecht door een werkgever en de vermogensconcentratie zijn faciliterend voor dit startup ecosysteem. Die overweging ontbreekt in de discussie (waarin telkens de maaltijdbezorger en alfahulp centraal worden gezet).
A propos de belastingen en premies:
* de verschillen tussen zzp-er en werknemer worden al enorm afgebouwd. De zelfstandigenaftrek wordt met meer dan 80% verkleind (dat was aan de onderkant van de markt de grote factor in het verschil). De MKB winstvrijstelling wordt afgebouwd. En de verplichte AOV plus iets-minder-bekende solidariteitsheffing op AOV premies gaat dat deel van het verschil elimineren.
* een deel van de ondernemersvoordelen moeten blijven bestaan om het speelveld gelijk te houden.
Zo kan een werkgever makkelijker kantoorkosten ten laste van de winst brengen, inclusief een thuiswerkplek voor de werknemer. Een zzp-er die vanuit huis werkt kan dat vaak niet. De fiscale ruimte voor pensioenpremies van werknemers kan hoger uitvallen dan de jaarruimte voor mensen die het zelf moeten regelen. Werkgevers kunnen vanuit het principe van "goed werkgeverschap" bepaalde zorgkosten en hulpmiddelen voor de werknemer betalen, ook als die niet aftrekbaar zouden zijn als bijzondere zorgkosten. De inkomensafhankelike bijdrage ZVW is onder de streep lager in loondienst (7% als winstlast en zonder verloning vs 5.75% zonder winstlast).
Dat is een breder probleem.In elk geval. Het is een theoretische discussie. Want de realiteit is nu toch echt wat anders en welke politieke partij wilt het veranderen?
Ik maak me wat zorgen over de capaciteiten van de huidige kamer om een heldere visie op de komende 30 of 40 jaar te formuleren en met faciliterende wetgeving te komen. De wetswijzigingen van de afgelopen 20 jaar zijn vooral kleine bijsturingen en tonen eigenlijk geen lange termijn plan.
Ik stel me op de positie dat de overheid dienend is ten aanzien van haar burgers.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:52:
[...]Ze willen niet in vaste dienst. Maar zonder bediening kan je ook niet opereren. Dat is de andere kant van schijnzelfstandigheid. Hetzelfde geldt voor de koks; een enkeling wil in vaste dienst, de rest wil alleen als zzp'er.
Als de jonge generatie werkenden niet meer in loondienst wil, dan zou de aanpak niet moeten zijn om ze te dwingen. Haal liever de obstakels weg, bouw de sociale zekerheid om en laat mensen werken zoals zij dat verkiezen.
En natuurlijk helpt dat tarief wat niet concurreert met loondienst ook om zelf voorzieningen als AOV en pensioen te regelen. Dat is onder de 30 euro per uur toch een heel ander verhaal.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:51:
[...]
En daarmee ben ik het dan weer geheel oneens. Daar is zeker NIET alles mee gezegd wat mij betreft.Er zijn ICT-functies die niet heel goed passen in een zzp-constructie. Vaak zijn dat beheerfuncties en operationele functies. Die liggen vaak ook dichter tegen de organisatie zelf aan.
- De meeste ICT-ers die ZZP'er zijn, hebben een specialisme en zijn niet overal inzetbaar. Bovendien willen ze dat niet, want ze (ik) richten zich op opdrachten waar hun specialisme van toegevoegde waarde is. Als ik niks kan toevoegen, wil ik er niet werken, ook al verdient dat goed en is/lijkt het leuk.
- De meesten werken aan een project dat een einddatum heeft en een oplevering, al ligt dat soms een paar jaar verder.
Een nobele gedachte, helemaal mee eens. Maar het arbeidsrecht is dwingend en aangezien deze gebaseerd is op een wet uit de jaren 60, die nog steeds niet vervangen is, en dus niet reëel. De praktijk is dat de Belastingdienst die wet en de Deliveroo-criteria toepast. En daar hoort dwang bij, zoals ik het begreep uit het webinar.t_captain schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:59:
[...]
Ik stel me op de positie dat de overheid dienend is ten aanzien van haar burgers.
Als de jonge generatie werkenden niet meer in loondienst wil, dan zou de aanpak niet moeten zijn om ze te dwingen. Haal liever de obstakels weg, bouw de sociale zekerheid om en laat mensen werken zoals zij dat verkiezen.
Niks ten nadele van jou natuurlijk, maar in alle eerlijkheid denk ik wel dat er een hele hoop IT-ers zijn die hun ‘specialisme’ nogal overschatten.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:51:
[...]
En daarmee ben ik het dan weer geheel oneens. Daar is zeker NIET alles mee gezegd wat mij betreft.Er zijn ICT-functies die niet heel goed passen in een zzp-constructie. Vaak zijn dat beheerfuncties en operationele functies. Die liggen vaak ook dichter tegen de organisatie zelf aan.
Het is nou niet alsof we (99% van de IT in dit topic) unieke kennis beschikken. Wel schaars, maar dat maakt het niet uniek in de zin dat maar enkelingen dit werk kunnen doen.
Waar het in de wet DBA telkens over gaat is dat de ongelijkheid tussen ZZP en loondienst gelijk moet worden getrokken. Nu wordt dat vooral gezocht aan de kant van inperking van de ZZPers (lekker makkelijke groep om aan te pakken!). Maar waar ik toch vooral benieuwd naar ben is of dit hele debacle nog wat gaat doen aan de lonen bij bedrijven. Het feit dat men 140 euro de uur wil betalen voor een externe, maar intern blijft steken op omgerekend 50 euro…. Dat is naar mijn mening voor de IT het daadwerkelijke probleem waarom er zo’n horde mensen gaat ZZPen.
Een AOV is voor een jong twintiger niet zo heel duur (aanname dat deze persoon gezond is). Ze hebben vaak nog weinig verantwoordelijkheden (gezin/kinderen) en zullen dus met iets minder genoegen nemen om te verzekeren. Een pensioen zijn ze al helemaal niet mee bezig. Het uitzicht dat je nog 50+ jaar moet werken voordat je met pensioen mag helpt ook niet mee.Deveon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:00:
[...]
En natuurlijk helpt dat tarief wat niet concurreert met loondienst ook om zelf voorzieningen als AOV en pensioen te regelen. Dat is onder de 30 euro per uur toch een heel ander verhaal.
Ze hebben dus ook minder nodig en zullen voor die baan in loondienst ook niet veel verdienen en met 30 euro per uur dus structureel hoger uit komen.
Met een uurtarief van 30 euro betaal je ook weinig belasting

Dat durf ik te betwijfelen. De impact van een twintig die nooit meer kan werken is gigantisch, plus het risico van een roekeloos onderontwikkeld brein. Juist die verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat je risico gaat mijden.smaij schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:46:
[...]
Een AOV is voor een jong twintiger niet zo heel duur (aanname dat deze persoon gezond is). Ze hebben vaak nog weinig verantwoordelijkheden (gezin/kinderen) en zullen dus met iets minder genoegen nemen om te verzekeren. Een pensioen zijn ze al helemaal niet mee bezig. Het uitzicht dat je nog 50+ jaar moet werken voordat je met pensioen mag helpt ook niet mee.
Ze hebben dus ook minder nodig en zullen voor die baan in loondienst ook niet veel verdienen en met 30 euro per uur dus structureel hoger uit komen.
Met een uurtarief van 30 euro betaal je ook weinig belasting
Verder is het voor pensioen juist belangrijk om vroeg te starten. Die euro inleg op je 20ste is er +/- 30 waard rond de AOW leeftijd. Dat ze daar niet mee bezig zijn bewijst juist dat het afgedwongen dient te worden, misschien hoeven ze dan niet 50 jaar te werken.
Het is de taak van de tweede en eerste kamer om te zorgen voor goede, eerlijke en consistente wetgeving die de maatschappij faciliteert.Dennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:13:
[...]
Een nobele gedachte, helemaal mee eens. Maar het arbeidsrecht is dwingend en aangezien deze gebaseerd is op een wet uit de jaren 60, die nog steeds niet vervangen is, en dus niet reëel. De praktijk is dat de Belastingdienst die wet en de Deliveroo-criteria toepast. En daar hoort dwang bij, zoals ik het begreep uit het webinar.
Dat men in het arbeidsrecht deze taak 60 jaar heeft laten versloffen pleit ze niet vrij van de verantwoordelijkheid.
Uitzendbureau? Dan heb je veel vrijheid... Maar ja dat levert niet zoveel op als zzp'en.t_captain schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:59:
[...]
Ik stel me op de positie dat de overheid dienend is ten aanzien van haar burgers.
Exact expert nodig?
Mwah. Ik denk dat voor de meeste zzp'ers gewoon prima vervanging gevonden kan worden hoor. Het is niet voor niets dat velen knietje-aan-knietje werken met internen (of andere ingehuurden) om samen aan een never-ending-project te werken. Dat jij graag van toegevoegde waarde wil zijn is heel nobel, maar dat maakt jouw kennis op zichzelf niet uniek of speciaal, dat zegt vooral iets over jou als persoon (en dat bedoel ik positief, het zegt veel over je werk-mentaliteit).RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:51:
[...]
Tarief concurreert inderdaad by far niet met de salarissen. En dat is wel weer tekenend, dat je dus probleemloos 100 tot soms ver boven 100 per uur betaald voor externe inhuur (zzp of detachering), maar als je personeel in dienst neemt geen fatsoenlijk salaris te willen betalen. (ik snap, als je iemand in dienst neemt loop je ook de risico's zoals doorbetalen bij ziekte, of van iemand afkomen is een stuk lastiger dan een ingehuurde de deur wijzen, dus dat verschil in geld dat ze "over hebben" voor personeel dekt natuurlijk ok dat soort kosten/risico's).
En die einddatum... ik heb soms het idee dat de einddatum een random datum in de toekomst is "en we zien wel wanneer we elkaar gedag zeggen". Het werk loopt gewoon jarenlang door, en er is in de praktijk helemaal niet "een project".
Exact expert nodig?
De gemiddelde 20'er is daar totaal niet mee bezig. Ja, de impact is mega groot als die arbeidsongeschikt raakt, maar dat risico dat dat kan zit bij de meesten er niet in op die leeftijd. Idem voor pensoen. Juist als je jong bent zou je idd lekker pensioen moeten sparen, dan kan het megalang renderen. Maar pensioen is voor oude mensen, dat is nog een half leven ver weg....Deveon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:59:
[...]
Dat durf ik te betwijfelen. De impact van een twintig die nooit meer kan werken is gigantisch, plus het risico van een roekeloos onderontwikkeld brein. Juist die verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat je risico gaat mijden.
Verder is het voor pensioen juist belangrijk om vroeg te starten. Die euro inleg op je 20ste is er +/- 30 waard rond de AOW leeftijd. Dat ze daar niet mee bezig zijn bewijst juist dat het afgedwongen dient te worden, misschien hoeven ze dan niet 50 jaar te werken.
Exact expert nodig?
Dan zal de lobby van pensioenfondsen, werkgeverorganisaties en bonden eerst om moeten. Zolang die lobby te sterk is, verandert er niks.t_captain schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:59:
[...]
Daarin is het juist goed dat de overheid deze groep beschermd. Uit zichzelf doen ze het niet, echter bij de meeste freelancers in de IT leeft echt wel dat je iets moet doen voor pensioen en/of arbeidsongeschiktheid, en het tarief biedt daar ook ruimte voor.Crazy D schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:41:
[...]
De gemiddelde 20'er is daar totaal niet mee bezig. Ja, de impact is mega groot als die arbeidsongeschikt raakt, maar dat risico dat dat kan zit bij de meesten er niet in op die leeftijd. Idem voor pensoen. Juist als je jong bent zou je idd lekker pensioen moeten sparen, dan kan het megalang renderen. Maar pensioen is voor oude mensen, dat is nog een half leven ver weg....
Aan de onderkant van de markt, zeker! Een schoolverlater kan kiezen uit €14,- minimumloon of €23,- tarief als 'ondernemer'. Die €9,- is dan snel verdiend.Vetje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:46:
[...]
Dat is naar mijn mening voor de IT het daadwerkelijke probleem waarom er zo’n horde mensen gaat ZZPen.
Maar aan de bovenkant? Inkomen boeit me niet zoveel. Genoeg is genoeg. En dat geldt voor de meesten, blijkbaar.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...enen-om-zzp-er-te-worden-
Ik vind dat soort statistieken altijd wel een beetje lastig, hogere beloning is niet de belangrijkste reden, maar vrijheid in wanneer je werkt (en vooral hoeveel) hangt voor een deel ook samen met het tarief: hoe hoger het tarief hoe makkelijker je en weekje niet kunt werken. Is dan die die vrijheid de hoofdreden, of de vrijheid dankzij een hoger tarief?RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:51:
[...]
Aan de onderkant van de markt, zeker! Een schoolverlater kan kiezen uit €14,- minimumloon of €23,- tarief als 'ondernemer'. Die €9,- is dan snel verdiend.
Maar aan de bovenkant? Inkomen boeit me niet zoveel. Genoeg is genoeg. En dat geldt voor de meesten, blijkbaar.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...enen-om-zzp-er-te-worden-
Maar ben wel met je eens dat 90 of 100 natuurlijk wel gewoon geld is dat het scheelt, maar ook niet meer zo bar veel uitmaakt (want anders is 110 weer beter dan, 100, en ruik je ergens 120 is dat weer beter, etc zo blijf je bezig). En vooral bij de lagere tarieven is de impact van 5 euro extra groter.
Exact expert nodig?
Oh, ik ben beslist wel uniek in mijn kennis en vaardigheden (net als jij), maar wat ik kan, kunnen tientallen anderen ook. Gelukkig welCrazy D schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:40:
[...]
Dat jij graag van toegevoegde waarde wil zijn is heel nobel, maar dat maakt jouw kennis op zichzelf niet uniek of speciaal, dat zegt vooral iets over jou als persoon (en dat bedoel ik positief, het zegt veel over je werk-mentaliteit).
Als dat de enige optie is/wordt, dan moet dat maar maar dan ga ik ook werken als iemand in loondienst. Dan laat ik me graag aansturen.
Dat hangt, vermoed ik, vooral samen met het JA of NEE kunnen zeggen in de zorg, de horeca, transport. Dat is fijner dan die keuze niet hebben.Crazy D schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:04:
[...]
Ik vind dat soort statistieken altijd wel een beetje lastig, hogere beloning is niet de belangrijkste reden, maar vrijheid in wanneer je werkt (en vooral hoeveel) hangt voor een deel ook samen met het tarief: hoe hoger het tarief hoe makkelijker je en weekje niet kunt werken. Is dan die die vrijheid de hoofdreden, of de vrijheid dankzij een hoger tarief?
Alles wat verder is dan 4 jaar, noemen ze lange termijn. Ik ken geen enkele partij die ergens in zijn programma heeft staan waar ze heen willen met Nederland over 30 jaar en hoe zij het pad erheen zien.t_captain schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:55:
[...]
Ik maak me wat zorgen over de capaciteiten van de huidige kamer om een heldere visie op de komende 30 of 40 jaar te formuleren en met faciliterende wetgeving te komen. De wetswijzigingen van de afgelopen 20 jaar zijn vooral kleine bijsturingen en tonen eigenlijk geen lange termijn plan.
Voelt voor mij als een IT bedrijf met een 20 jaar oude monoliet waarin ze nieuwe features proberen te maken. Je kunt het niet goed doen en je sloopt continu dingen. Ondertussen interference van 10 lobby partijen die allemaal hun persoonlijk gewin willen halen. Niemand in het bedrijf die nog het overzicht heeft en niemand die verantwoordelijkheid neemt. Mensen vertrekken en maar een fractie van de kennis komt terugt_captain schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:05:
[...]
Het is de taak van de tweede en eerste kamer om te zorgen voor goede, eerlijke en consistente wetgeving die de maatschappij faciliteert.
Dat men in het arbeidsrecht deze taak 60 jaar heeft laten versloffen pleit ze niet vrij van de verantwoordelijkheid.

(Enigsinds dus ook wel begrip voor de mensen die het goed proberen te doen daar in Den Haag.)
[ Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 21-11-2024 11:21 ]
Misschien moet een overheid (jonge) mensen juist wat minder dwingen en er voor zorgen dat mensen wat beter voorgelicht worden op dit vlak.Deveon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:59:
[...]
Misschien is het idee dat een werkgever alles moet regelen inmiddels wel achterhaald.
Misschien moeten kinderen op school wel een vak "zelf leren nadenken" of "hoe onderneem ik iets" krijgen ipv. dat naar de overheid wordt gewezen dat alles in wetten gegoten moet worden.
Misschien worden twintigers zich dan iets meer bewust van risicofactoren en hoe ze weloverwogen keuzes kunnen maken.
En misschien moet werken zo ingericht worden dat iemand dat met plezier 50 jaren van zijn leven kan doen ipv. dat er gestuurd wordt op winstmaximalisatie...
Misschien sluit het ene het ander niet uit.. Als al die misschienen werken kunnen we dan de verplichtingen eraf halen. Eerder lijkt mij onverantwoord gezien ik zelf tenminste nergens in de praktijk het heb zien werken en met de huidige generatie is al genoeg geëxperimenteerd in de vorm van studiefinanciering, ect.gem-p schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:58:
[...]
Misschien moet een overheid (jonge) mensen juist wat minder dwingen en er voor zorgen dat mensen wat beter voorgelicht worden op dit vlak.
Misschien is het idee dat een werkgever alles moet regelen inmiddels wel achterhaald.
Misschien moeten kinderen op school wel een vak "zelf leren nadenken" of "hoe onderneem ik iets" krijgen ipv. dat naar de overheid wordt gewezen dat alles in wetten gegoten moet worden.
Misschien worden twintigers zich dan iets meer bewust van risicofactoren en hoe ze weloverwogen keuzes kunnen maken.
En misschien moet werken zo ingericht worden dat iemand dat met plezier 50 jaren van zijn leven kan doen ipv. dat er gestuurd wordt op winstmaximalisatie...
Zodra het financieel voordeel wegvalt en je gelijk of mogelijk minder zou verdienen dan iemand in loondienst. Hoeveel mensen denk je dat er dan zouden overstappen naar ZZP? Kortom, ondanks het financiële aspect niet de primaire beweegreden kan zijn / is, vormt het feitelijk wel de basis voor de andere gestelde redenen.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:07:
[...]
Dat hangt, vermoed ik, vooral samen met het JA of NEE kunnen zeggen in de zorg, de horeca, transport. Dat is fijner dan die keuze niet hebben.
Dat is jouw aanname. Is er onderzoek naar gedaan? Ik ben er wel benieuwd naar.aex351 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:36:
[...]
Zodra het financieel voordeel wegvalt en je gelijk of mogelijk minder zou verdienen dan iemand in loondienst. Hoeveel mensen denk je dat er dan zouden overstappen naar ZZP? Kortom, ondanks het financiële aspect niet de primaire beweegreden kan zijn / is, vormt het feitelijk wel de basis voor de andere gestelde redenen.
Uiteraard zit er wel een kern van waarheid in. Als ik voor een tarief van 80/uur werk, ga ik niet in loondienst voor 3.500/maand. Dat het minder is, prima. Maar ergens zit een ondergrens. Normaal gesproken is het prima als je een jaarsalaris geboden kan worden van omzet / 1.6. Dan heb je netto ongeveer hetzelfde. Alleen staat dat loon zelden op de juiste plek van een CAO. Het is dus niet altijd dat de ZZP'er niet terug wil in loondienst, maar dat de werkgever onvoldoende wil of kan meebewegen. Aan wie ligt het dan?
Aan de wetgever die de regels wel gesteld heeft maar nauwelijks controleerde, zodat de zzp'ers tegen hoge tarieven aan de slag konden? Het feit dat er een situatie _kon_ ontstaan wil niet zeggen dat het dan per definitie wenselijk is dat die situatie er ook echt is...RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:50:
[...]
Dat is jouw aanname. Is er onderzoek naar gedaan? Ik ben er wel benieuwd naar.
Uiteraard zit er wel een kern van waarheid in. Als ik voor een tarief van 80/uur werk, ga ik niet in loondienst voor 3.500/maand. Dat het minder is, prima. Maar ergens zit een ondergrens. Normaal gesproken is het prima als je een jaarsalaris geboden kan worden van omzet / 1.6. Dan heb je netto ongeveer hetzelfde. Alleen staat dat loon zelden op de juiste plek van een CAO. Het is dus niet altijd dat de ZZP'er niet terug wil in loondienst, maar dat de werkgever onvoldoende wil of kan meebewegen. Aan wie ligt het dan?
/advocaat van de duivel
Niet dat ik een concreet antwoord heb, want een groot verschil tussen inhuur-tarief en salaris heeft ook te maken met risico's voor de werkgever. Zodra je iets met salarisschalen doet (of het nu in een CAO is of niet) ligt dat heel gevoelig ook bij andere afdelingen, want waarom zou die IT'er die een beetje code zit te kloppen net zoveel moeten verdienen als de verkoper die de grote trajecten binnen sleept? Er zijn veel rollen waar je moeilijk directe omzet/winst/voordeel aan kunt koppelen. En als je dat al kunt, zijn er diverse omstandigheden waardoor dat succesvol was of niet. Heeft sales ruim genoeg uren verkocht zodat je binnen de uren bleef? Je hebt 3 weken gedaan over iets waardoor de boekhouding 4 uur minder werk per week heeft. Dat is op zich mooi, maar, had dat niet ook in 1,5 week gedaan kunnen worden? Salarisbepaling is superlastig, en vaak komt het dan toch een beetje neer op "mark conform". En de inhuur-tarieven van IT'ers zijn wel marktconform (want anders zouden wij die tarieven niet vangen) maar zijn geen salaris-markt-conform tarieven. Niemand van ons zou zoveel krijgen in loondienst.... (hele enkele uitzondering daargelaten misschien). Is dat dan de schuld van de loondienst-vormen, of is dat de schuld van detacheerders die het heel normaal vinden om 150 uur per uur te rekenen?
Exact expert nodig?
In de ICT kennen we "continual improvement" Dus opzich zijn het wel projecten met kop en staart.Crazy D schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:40:
[...]
En die einddatum... ik heb soms het idee dat de einddatum een random datum in de toekomst is "en we zien wel wanneer we elkaar gedag zeggen". Het werk loopt gewoon jarenlang door, en er is in de praktijk helemaal niet "een project".
Echter wanneer het klaar is, dan is het vaak al weer tijd voor de verkenningsfase voor de volgende stap vaak is deze zelfs al gestart voor het einden.
Maar je kan inderdaad eindeloos daarop blijven inhaken.
Inhuurmarkt (de vijver waar zowel detacheerders als zelfstandigen in vissen) is supertransparant en bovenal superflexibel.
Om een voorbeeld te noemen van die flexibiliteit: in een downturn gaan de tarieven even makkelijk 15% omlaag als dat ze omhoog gaan in een hoogconjunctuur.
In vergelijk de "permanent" arbeidsmarkt. CAO's die soms jaren vooruit worden afgesproken, loongebouwen waarin een baas altijd meer moet verdienen dan een ondergeschikte (ook al is de 1e niet zo schaars als de 2e), taboe op demotie, etc etc. Hoge kosten hire&fire. Deze markt is veel minder flexibel.
Als ik "marktconform" moet definieren dan is het gangbare uurtarief de norm en niet het gangbare salaris.
Ik denk ook dat de markt zelf deze stelling onderschrijft. Kijk naar de flexmarkt, die is eigenlijk altijd wel in balans. Aan de ene kant zijn de meeste freelancers altijd wel aan het werk; aan de andere kant kun je altijd wel iemand vinden als je een project gaat opstarten. Dat is zo'n beetje een schoolvoorbeeld van een goed functionerende open markt.
In de permanent-markt compleet ander beeld. Werkgevers die jaren achtereen klagen dat ze een vacature niet krijgen ingevuld en vrijwel niemand die zijn vacatures wel makkelijk krijgt ingevuld. Dat is bijna een bewijs dat vraag en aanbod elkaar niet vinden rond de evenwichtsprijs.
Om een voorbeeld te noemen van die flexibiliteit: in een downturn gaan de tarieven even makkelijk 15% omlaag als dat ze omhoog gaan in een hoogconjunctuur.
In vergelijk de "permanent" arbeidsmarkt. CAO's die soms jaren vooruit worden afgesproken, loongebouwen waarin een baas altijd meer moet verdienen dan een ondergeschikte (ook al is de 1e niet zo schaars als de 2e), taboe op demotie, etc etc. Hoge kosten hire&fire. Deze markt is veel minder flexibel.
Als ik "marktconform" moet definieren dan is het gangbare uurtarief de norm en niet het gangbare salaris.
Ik denk ook dat de markt zelf deze stelling onderschrijft. Kijk naar de flexmarkt, die is eigenlijk altijd wel in balans. Aan de ene kant zijn de meeste freelancers altijd wel aan het werk; aan de andere kant kun je altijd wel iemand vinden als je een project gaat opstarten. Dat is zo'n beetje een schoolvoorbeeld van een goed functionerende open markt.
In de permanent-markt compleet ander beeld. Werkgevers die jaren achtereen klagen dat ze een vacature niet krijgen ingevuld en vrijwel niemand die zijn vacatures wel makkelijk krijgt ingevuld. Dat is bijna een bewijs dat vraag en aanbod elkaar niet vinden rond de evenwichtsprijs.
[ Voor 33% gewijzigd door t_captain op 21-11-2024 14:24 ]
@t_captain wauw, goed verwoord! Best een eye-opener voor mij
Als je de advocaat van de duivel wil spelen, doe het dan ook goed en niet met kul argumenten.Crazy D schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:11:
[...]
Aan de wetgever die de regels wel gesteld heeft maar nauwelijks controleerde, zodat de zzp'ers tegen hoge tarieven aan de slag konden? Het feit dat er een situatie _kon_ ontstaan wil niet zeggen dat het dan per definitie wenselijk is dat die situatie er ook echt is...
/advocaat van de duivel
Maar dit is de speciale +versie van de secretaresse, die heeft specifieke vaardigheden die niet standaard in de organisatie aanwezig zijn, dus dan mag het wel.Dennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:16:
[Afbeelding]
Zojuist in mijn timeline. Dit verzin je toch niet?![]()
Het is een detacheringsbureau, dus niet de Overheid zelf.Peetman schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:05:
[...]
Maar dit is de speciale +versie van de secretaresse, die heeft specifieke vaardigheden die niet standaard in de organisatie aanwezig zijn, dus dan mag het wel.
Grappig...dat lastige hoor ik nou nooit als het gaat om het bepalen van de hoeveelheid dividend voor de aandeelhouders. Volgens mij is dat precies dezelfde optimalisatie: hoe kan ik zo weinig mogelijk dividend uitkeren zonder dat mijn aandeelhouders weglopen, maar ik toch genoeg kapitaal aantrek voor mijn bedrijfsvoering.Crazy D schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:11:
[...]
Salarisbepaling is superlastig, en vaak komt het dan toch een beetje neer op "mark conform".
In engineering there is too much stick and not enough carrot.
AOV is vaak beter geregeld dan het UWV. Daarnaast kan die ene euro wel 30 waard zijn over 50 jaar, met de huidige pensioenregelingen is de inleg op je 20ste nihil (in loondienst). Iemand met een goed inkomen > 40 jaar legt naar verhouding ook vele male meer in. Als ik even naar mijzelf kijk, die paar jaar loondienst in mijn 20-ger jaren leveren echt niks op in mijn pensioen. Peanuts.Deveon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:59:
[...]
Dat durf ik te betwijfelen. De impact van een twintig die nooit meer kan werken is gigantisch, plus het risico van een roekeloos onderontwikkeld brein. Juist die verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat je risico gaat mijden.
Als ZZP-er in je 20-er jaren kan je wellicht veel gerichter pensioen sparen OF andere keuzes maken, zoals bijvoorbeeld sparen voor het kopen van een eigen woning, iets wat je met een start salaris imho gewoon bijna niet meer kan. Als je al ruimte hebt om te sparen.
Wat bedoel je met een roekeloos onderontwikkeld brein ? Wat heeft dat met ZZP-er zijn te maken?
Ja. Dan mag het wel. Was me niet helemaal duidelijk. Je werkt immers niet voor de overheid, maar in loondienst van het bureau. Dus de advertentie is te kort door de bocht.aex351 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:09:
[...]
Het is een detacheringsbureau, dus niet de Overheid zelf.
Met andere woorden: als je krijgt te horen dat je schijnzelfstandige bent, ga je bij een detacheringsbureau voor dezelfde opdrachtgever werken. Maar dan ben je wel meteen je rechten als ondernemer kwijt.
Overigens kan het ook gewoon zo zijn dat je NIET schijnzelfstandig bent. Als je van jezelf al weet dat je schijnzelfstandig bent, kun je inderdaad beter in loondienst of naar een detacheringsbureau. Maar als je alleen maar bang bent en er eigenlijk weinig aan de hand is, kun je beter even afwachten. Ze gaan je toch eerst een aanwijzing geven en je krijgt niet meteen boetes.
Overigens: los van dat het er nogal amateuristisch uitziet, is Verloning.nl dan ook een detacheerder? Of welke comstructie gebruiken ze daar?
Sinds wanneer ben je via een detacheringsbureau bij de overheid geen schijnzelfstandige als ZZPer?aex351 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:09:
[...]
Het is een detacheringsbureau, dus niet de Overheid zelf.
Ongeveer 99% van de ZZPers die nu een opdracht doen bij de overheid facturen via een broker / detacheringsbureau en niet bij de overheid direct.
Ik vermoed ook dat het idee is dat de ZZPer in dienst komt van het detacheringsbureau, maar dan ben je dus niet als ZZPer aan de slag bij de overheid.
[ Voor 15% gewijzigd door Peetman op 21-11-2024 16:23 ]
Wet DBA kijkt niet naar een broker, maar op de vloer. Als dan blijkt dat je zzp’er bent. Dan is dat voor de klant een probleem. Want die wordt aangeslagen voor de premies e.d.Peetman schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:21:
[...]
Sinds wanneer ben je via een detacheringsbureau bij de overheid geen schijnzelfstandige als ZZPer?
Ongeveer 99% van de ZZPers die nu een opdracht doen bij de overheid facturen via een broker / detacheringsbureau en niet bij de overheid direct.
Ik vermoed ook dat het idee is dat de ZZPer in dienst komt van het detacheringsbureau, maar dan ben je dus niet als ZZPer aan de slag bij de overheid.
De detacheerder die wordt dan niet aangepakt. Zo kan je dus via via via bij iemand aan de slag. De brokers er tussen zijn de lachende derde.
Hoevaak ik wel niet heb gehoord van m’n oud werkgever. Je mag niet zeggen dat je via ons werkt maar via pietje.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ja, ze doen detachering (ze noemen het alleen niet zo). Het komt er simpelweg op neer dat je bij hun in loondienst komt. En dan opereren ze waarschijnlijk vanuit een z.g.n. midlance/payroll ideologie. Waarbij je zelf je opdrachten mag gaan zoeken. Een basissalaris krijgt. En een percentage van het uurtarief na aftrek van kosten.Dennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:21:
[...]
Ja. Dan mag het wel. Was me niet helemaal duidelijk. Je werkt immers niet voor de overheid, maar in loondienst van het bureau. Dus de advertentie is te kort door de bocht.
Met andere woorden: als je krijgt te horen dat je schijnzelfstandige bent, ga je bij een detacheringsbureau voor dezelfde opdrachtgever werken. Maar dan ben je wel meteen je rechten als ondernemer kwijt.
Overigens kan het ook gewoon zo zijn dat je NIET schijnzelfstandig bent. Als je van jezelf al weet dat je schijnzelfstandig bent, kun je inderdaad beter in loondienst of naar een detacheringsbureau. Maar als je alleen maar bang bent en er eigenlijk weinig aan de hand is, kun je beter even afwachten. Ze gaan je toch eerst een aanwijzing geven en je krijgt niet meteen boetes.
Overigens: los van dat het er nogal amateuristisch uitziet, is Verloning.nl dan ook een detacheerder? Of welke comstructie gebruiken ze daar?
[ Voor 3% gewijzigd door aex351 op 21-11-2024 17:04 ]
Dat is het oude pensioenstelsel. En het roekeloos ging om de kans dat de AOV moet uitkeren, het werkt echter natuurlijk ook door in een ZZP tarief van 25 euro als royaal te zien door niet de rechten van loondienst mee te nemen.smaij schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:17:
[...]
AOV is vaak beter geregeld dan het UWV. Daarnaast kan die ene euro wel 30 waard zijn over 50 jaar, met de huidige pensioenregelingen is de inleg op je 20ste nihil (in loondienst). Iemand met een goed inkomen > 40 jaar legt naar verhouding ook vele male meer in. Als ik even naar mijzelf kijk, die paar jaar loondienst in mijn 20-ger jaren leveren echt niks op in mijn pensioen. Peanuts.
Als ZZP-er in je 20-er jaren kan je wellicht veel gerichter pensioen sparen OF andere keuzes maken, zoals bijvoorbeeld sparen voor het kopen van een eigen woning, iets wat je met een start salaris imho gewoon bijna niet meer kan. Als je al ruimte hebt om te sparen.
Wat bedoel je met een roekeloos onderontwikkeld brein ? Wat heeft dat met ZZP-er zijn te maken?
Pffff. Ik zou er nooit meteen uit mezelf voor kiezen. Ik voel me een echte ondernemer, met alles wat erbij komt kijken. Ben nog nooit in loondienst geweest. Ik heb altijd zelf mijn klanten benaderd en afspraken gemaakt.aex351 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:03:
[...]
Ja, ze doen detachering (ze noemen het alleen niet zo). Het komt er simpelweg op neer dat je bij hun in loondienst komt. En dan opereren ze waarschijnlijk vanuit een z.g.n. midlance/payroll ideologie. Waarbij je zelf je opdrachten mag gaan zoeken. Een basissalaris krijgt. En een percentage van het uurtarief na aftrek van kosten.
Er is voor mij weinig aan de hand. Maar ik zou nooit uit angst voor het onbekende uit mezelf in loondienst gaan. Angst is altijd een slechte raadgever. Wacht eerst maar eens af of je controle krijgt en wat de uitkomst ervan is. We lijken een beetje te vergeten dat je ook gewoon wel zzp’er kan zijn. Dat komt ook voort uit de onderzoekjes in de media waarin staat dat 70% waarschijnlijk schijnzelfstandig is. Onderzoek werd uitgevoerd door een payroller. Wat denk je dan zelf, hoe betrouwbaar dat is? Is gewoon olie op het vuur gooien, want daar verdienen ze aan.
Mijn idee: blijf lekker zzp’er als je vrijwel zeker weet dat je aan het grootste gedeelte van de criteria voor zzp’ers wel voldoet. Weet je van jezelf dat je schijnzelfstandige bent, onderneem dan actie. Dat kwam ook naarvoren in het webinar: breek alleen je contract open en ga met je opdrachtgever in gesprek, als je vrijwel zeker schijnzelfstandige bent of de Belastingdienst je zo heeft beoordeeld. Contracten openbreken omdat ‘voorkomen beter is dan genezen’, is niet nodig.
Vraagje, hebben meer mensen een contract voorgeschoteld gekregen waarin ze wel als freelancer aan de slag kunnen, maar waarbij de klant het risico volledig bij de freelancer legt?
Met andere woorden, er staat iets als: 'indien de belastingdienst toch van mening is dat het schijzelfstandigheid is en er volgt een naheffing, dan is deze voor rekening van de leverancier' (maar dan in juridische termen uiteraard).
Met andere woorden, er staat iets als: 'indien de belastingdienst toch van mening is dat het schijzelfstandigheid is en er volgt een naheffing, dan is deze voor rekening van de leverancier' (maar dan in juridische termen uiteraard).
Sorry maar dat is geen goed advies.Dennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:18:
[...]
Wacht eerst maar eens af of je controle krijgt en wat de uitkomst ervan is.
https://www.belastingdien...laties/content/handhavingVanaf 1 januari 2025 hanteren we weer de normale regels. Dit betekent dat we geen aanwijzingen meer geven. Stellen we schijnzelfstandigheid vast? Dan kunnen we dus direct correctieverplichtingen, naheffingsaanslagen en boetes opleggen.
Jup, zowel mijn bv als ik prive. DUs daar wordt nog over gesprokendevrunner schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:42:
Vraagje, hebben meer mensen een contract voorgeschoteld gekregen waarin ze wel als freelancer aan de slag kunnen, maar waarbij de klant het risico volledig bij de freelancer legt?
Of niet getekend, ik had toch al op 6 maanden geen werk gerekend
Ja. Heel expliciet sinds dit jaar bij een Bovib lid dat aan het worstelen was met de wet DBA.devrunner schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:42:
Bijzonder. Want dat is niet wat de programmamanager in het webinar heeft gezegd. Zij gaf aan alleen bij kwaadwillendheid meteen een boete op te leggen. Ze wees erop dat ze altijd eerst een aanwijzing geven en dat boetes pas worden opgelegd, als de aanwijzing niet wordt opgevolgd. Er moet wel een correctieverplichting worden gedaan. Maar op jouw link staat dat ze helemaal geen aanwijzingen meer geven en dat je meteen een dikke boete krijgt.MacDennis76 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:42:
[...]
Sorry maar dat is geen goed advies.
[...]
https://www.belastingdien...laties/content/handhaving
Daarbij ook nog dat er wel meteen een naheffing voor de loonbelasting volgt. De premie sociale verzekeringen + loonheffing mag de opdrachtgever wel verhalen op de opdrachtnemer, als dat in je contract staat. Maar eventuele boetes dus niet. @devrunner
Dat er in het webinar iets anders wordt gezegd dan op de site staat, stoort mij. Dat zou namelijk betekenen dat hun uitleg niet consistent is.
[ Voor 7% gewijzigd door Dennisweb op 21-11-2024 17:51 ]
Verhalen van loonbelasting en premies volksverzekeringen mag blijkbaar ook als dat niet is vastgelegd in de OVO.Dennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:48:
[...]
Daarbij ook nog dat er wel meteen een naheffing voor de loonbelasting volgt. De premie sociale verzekeringen + loonheffing mag de opdrachtgever wel verhalen op de opdrachtnemer, als dat in je contract staat. Maar eventuele boetes dus niet. @devrunner
Verder geldt er tussen partijen contractsvrijheid. Dus als je samen accepteert dat (ook) boetes of wat dan ook verhaald mogen worden, dan kan dat. Echter, je kunt je afvragen of een en ander dan niet in strijd is met redelijkheid en bilijkheid.
Maar goed, die vaart zal het allemaal niet snel lopen want in dit geval ben je opeens werknemer die met terugwerkende kracht e.a. te claimen heeft ..
Er is een nuance tussen verzuim en vergrijpboetes.Dennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:48:
[...]
Bijzonder. Want dat is niet wat de programmamanager in het webinar heeft gezegd. Zij gaf aan alleen bij kwaadwillendheid meteen een boete op te leggen. Ze wees erop dat ze altijd eerst een aanwijzing geven en dat boetes pas worden opgelegd, als de aanwijzing niet wordt opgevolgd.
Laat je zien stappen te ondernemen tegen schijnzelfstandigheid dan krijg je iig die vrij zware vergrijpboete in 2025 niet, onderdeel van de 'zachte landing'.
Een opdrachtgever die ineens je werkgever wordt, mag de werkgeverspremies en eventuele pensioenpremies nooit op jou verhalen, zelfs niet als hij het expliciet in het contract zet. Het is wettelijk verboden.MacDennis76 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:56:
[...]
Verhalen van loonbelasting en premies volksverzekeringen mag blijkbaar ook als dat niet is vastgelegd in de OVO.
Loonbelasting wel. Maar dat is op zich niet zo'n probleem. Immers, jij moet als emz je eigen IB ook herzien, je BTW aanpassen (hoe precies weet ik nu even niet). Maw. Je krijgt bwvs 30.000 terug aan IB om vervolgens 15.000 aan LB en 15.000 aan IB te moeten betalen. Nou ja, de bedragen zijn arbitrair. Vermoedelijk zijn die 2x 15.000 iets hoger en bovendien zal de verhouding anders zijn.
Je baas, want die heb je dan weer, mag alsnog tienduizenden euro's lappen voor de werkgeverspremies en pensioenpremies. Maar die gaan echt niet uit jouw portemonnee komen
Volgens mij mag dat dus niet, dan volg je de wet niet.MacDennis76 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:56:
[...]
Verder geldt er tussen partijen contractsvrijheid. Dus als je samen accepteert dat (ook) boetes of wat dan ook verhaald mogen worden, dan kan dat. Echter, je kunt je afvragen of een en ander dan niet in strijd is met redelijkheid en bilijkheid.
En de sociale premies die je al hebt betaald bij je definitieve aanslagen IB, worden niet meer gecorrigeerd, omdat anders de kans op dubbele belasting te groot wordt.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:04:
[...]
Een opdrachtgever die ineens je werkgever wordt, mag de werkgeverspremies en eventuele pensioenpremies nooit op jou verhalen, zelfs niet als hij het expliciet in het contract zet. Het is wettelijk verboden.
Loonbelasting wel. Maar dat is op zich niet zo'n probleem. Immers, jij moet als emz je eigen IB ook herzien, je BTW aanpassen (hoe precies weet ik nu even niet). Maw. Je krijgt bwvs 30.000 terug aan IB om vervolgens 15.000 aan LB en 15.000 aan IB te moeten betalen. Nou ja, de bedragen zijn arbitrair. Vermoedelijk zijn die 2x 15.000 iets hoger en bovendien zal de verhouding anders zijn.
Je baas, want die heb je dan weer, mag alsnog tienduizenden euro's lappen voor de werkgeverspremies en pensioenpremies. Maar die gaan echt niet uit jouw portemonnee komen
Ik noemde niet 'werkgeverspremies', ik noemde 'premies volksverzekeringen', een subtiel verschil.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:04:
[...]
Een opdrachtgever die ineens je werkgever wordt, mag de werkgeverspremies en eventuele pensioenpremies nooit op jou verhalen, zelfs niet als hij het expliciet in het contract zet. Het is wettelijk verboden.
Tijd om een BV op te richten waar niets te halen valt... dan zijn je prive bezittingen in elk geval buitenschot.devrunner schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:42:
Gezien deze discussie en enorme hoeveelheid reacties, is het mij wel duidelijk dat de Belastingdienst nog werk aan de winkel heeft met betrekking tot voorlichting en eenduidig communiceren. Eigenlijk zou er gewoon een soort beslisboom moeten worden gepubliceerd met wat er gebeurt als je geen zelfstandige blijkt te zijn en wat juist wel.
En ook wat er van jou als opdrachtnemer wordt verwacht: moet je altijd in gesprek gaan met je opdrachtgever en je overeenkomst aanpassen (Webinar zegt van niet), of gewoon even afwachten? Moet je onmiddellijk naar een detacheerder rennen, of heb je het recht om zzp’er te blijven als je ervan overtuigd bent dat je zzp’er bent?
In mijn geval voldoe ik aan 8 van de 9 criteria. Alleen heb ik ook opdrachtgevers die aan de lopende band opdrachten sturen. Dan zou je kunnen zeggen dat er geen duidelijk begin en einde is en dat het werk structureel is. Maar anderzijds zijn er ook nog een flink aantal losse flodders die zo nu en dan een tekst bestellen. En ik heb met niemand afgesproken dat ik maandelijks een bestelling met nieuwe teksten krijg. Hebben ze niks nodig, dan wordt er niks besteld en heb ik ook geen opdracht.
Ja, er komen structureel opdrachtgevers terug. Maar nee, dat is geen recht en geen afspraak. Ik kan er dus nooit vanuit gaan dat ik volgende maand nog iets te doen heb. Dat lijkt me wel een belangrijk ondernemersrisico. Dus ik maak me niet druk.
En ook wat er van jou als opdrachtnemer wordt verwacht: moet je altijd in gesprek gaan met je opdrachtgever en je overeenkomst aanpassen (Webinar zegt van niet), of gewoon even afwachten? Moet je onmiddellijk naar een detacheerder rennen, of heb je het recht om zzp’er te blijven als je ervan overtuigd bent dat je zzp’er bent?
In mijn geval voldoe ik aan 8 van de 9 criteria. Alleen heb ik ook opdrachtgevers die aan de lopende band opdrachten sturen. Dan zou je kunnen zeggen dat er geen duidelijk begin en einde is en dat het werk structureel is. Maar anderzijds zijn er ook nog een flink aantal losse flodders die zo nu en dan een tekst bestellen. En ik heb met niemand afgesproken dat ik maandelijks een bestelling met nieuwe teksten krijg. Hebben ze niks nodig, dan wordt er niks besteld en heb ik ook geen opdracht.
Ja, er komen structureel opdrachtgevers terug. Maar nee, dat is geen recht en geen afspraak. Ik kan er dus nooit vanuit gaan dat ik volgende maand nog iets te doen heb. Dat lijkt me wel een belangrijk ondernemersrisico. Dus ik maak me niet druk.
Ik denk dat je die ook moet laten corrigeren, tenzij jouw salaris zorgt voor dezelfde premie die je moest betalen als emz. Voor de meesten hier zal gelden dat je al op max staat.MacDennis76 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:08:
[...]
Ik noemde niet 'werkgeverspremies', ik noemde 'premies volksverzekeringen', een subtiel verschil.
Klopt. Je opdrachtgever moet dan een correctiebrief sturen en wordt alsnog aangeslagen voor de sociale premies. Maar als je die als opdrachtnemer al betaald had en de aangifte definitief is, laten ze het zitten. Anders is de kans op dubbele belastingen te groot (ze ontvangen dan en de sociale premies van de zzp’er en van de opdrachtgever. Dat is dus dubbel.)RonaldHeirbaut schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:18:
[...]
Ik denk dat je die ook moet laten corrigeren, tenzij jouw salaris zorgt voor dezelfde premie die je moest betalen als emz. Voor de meesten hier zal gelden dat je al op max staat.
Dat ligt allemaal vast, je bent werknemer dus moet je alle belastingen voldoen die gelden voor een werknemer, dat geldt voor jou en voor je nieuwe werkgever. Je hele onderneming is niet legitiem dus alle betaalde en ontvangen belastingen moeten ook ongedaan gemaakt worden. Je opdracht is niet legitiem en dat deel zal ongedaan gemaakt moeten worden. @Dennisweb bedankt voor je correctie, je hebt gelijkDennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:17:
Gezien deze discussie en enorme hoeveelheid reacties, is het mij wel duidelijk dat de Belastingdienst nog werk aan de winkel heeft met betrekking tot voorlichting en eenduidig communiceren. Eigenlijk zou er gewoon een soort beslisboom moeten worden gepubliceerd met wat er gebeurt als je geen zelfstandige blijkt te zijn en wat juist wel.
[ Voor 8% gewijzigd door coldasice op 21-11-2024 20:37 ]
Maar als je nou 9 opdrachtgevers hebt en daarbij wel als zelfstandige wordt beoordeeld en bij 1 opdrachtgever als schijnzelfstandige, dan wordt je hele onderneming opgedoekt omdat je bij die ene opdrachtgever in dienst moet?coldasice schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:07:
[...]
Dat ligt allemaal vast, je bent werknemer dus moet je alle belastingen voldoen die gelden voor een werknemer, dat geldt voor jou en voor je nieuwe werkgever. Je hele onderneming is niet legitiem dus alle betaalde en ontvangen belastingen moeten ook ongedaan gemaakt worden.
Het voorstel dat ik heb ontvangen is obv een modelovereenkomst die nog geldig is tot half 2026. Op zich durf ik het wel aan, maar het zint me gewoon niet dat met een aantal clausules het risico volledig bij mij leggen. Ik heb aangegeven dat ik direct teken als ze bepaalde clausules schrappen en/of aanpassen, maar anders niet.
Ben benieuwd. Heb er weinig hoop op, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk
.
Ben benieuwd. Heb er weinig hoop op, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk
Idem hier. Het verhalen op mij als prive persoon moet er echt uit. Dat is ook pas bij het nieuwe contract in september erbij geplust. Op e.o.a manier niet gerealiseerd. Als gezegd, dan teken ik niet want ik had toch niet op werk gerekend in 2025. En het is op expliciet verzoek van opdrachtgever om een extra model te leveren.devrunner schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:25:
Het voorstel dat ik heb ontvangen is obv een modelovereenkomst die nog geldig is tot half 2026. Op zich durf ik het wel aan, maar het zint me gewoon niet dat met een aantal clausules het risico volledig bij mij leggen. Ik heb aangegeven dat ik direct teken als ze bepaalde clausules schrappen en/of aanpassen, maar anders niet.
Ben benieuwd. Heb er weinig hoop op, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Qua risico valt het wel mee. Ze verhalen eerst op de bv en dan op mij. Het gaat om max 3 maanden 2 dagen in de week. But still.
Er is geen enkele reden om een onderneming op te doeken, al blijf je het BTW-nummer behouden voor de Marko-pas....Dennisweb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:17:
[...]
Maar als je nou 9 opdrachtgevers hebt en daarbij wel als zelfstandige wordt beoordeeld en bij 1 opdrachtgever als schijnzelfstandige, dan wordt je hele onderneming opgedoekt omdat je bij die ene opdrachtgever in dienst moet?
Als jij schijnzelfstandig bent bij een enkele van je tien klanten dan zijn die werkzaamheden toe aan een arbeidscontract en de andere negen hebben nergens last van. Tenzij je een arbeidscontract tekent waar een concurrentiebeding in staat.