Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:15
Yucon schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ik baal ervan dat ik het niet opgeslagen heb, maar ik ben laatst in een primaire bron tegen gekomen dat men apparatuur die om security redenen te beschikking gesteld werd (vb was daarbij een telefoon) niet meetelt. Dat lijkt me daar ook onder te vallen.
Yes, net als werktijden door de klant bepaald niet altijd onder gezag valt. Je kan moeilijk op dinsdagmiddag zelf besluiten de hele handel plat gooien omdat je in het weekend met je kinderen naar voetbal moet. Dat doe je op een tijdstip wat de klant jou geeft, al dan niet in combinatie met andere leveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:03
RonaldHeirbaut schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:12:

Maar dat kan je ook neerleggen bij werkgevers. In plaats van arbeidsplaatsen volgens een CAO of arbeidsovereenkomst te creëren, kan je ook een soort open plekken maken waar je alleen maar verlangt van je medewerker dat hij doet wat hij heeft beloofd. Verder zoekt hij het, maar uit met opleidingen, vrije dagen enz. Daar zitten werkgevers niet op te wachten.
Een van de redenen dat ze dit niet willen is dat ze bij een ISO9001 systeem de kwaliteit van de medewerkers moet kunnen meten en evt verbeteren. De meeste doen dit via functioneringsgesprekken en opleidingsplannen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:42
aex351 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:28:
[...]
Ik denk dat hier het grote probleem zit voor veel schijnzelfstandigen. Die hebben naar verhouding toch meer te besteden dan iemand vergelijkbaar in loondienst en leven daar dus naar. Er is nu een flinke bubbel gecreëerd.
Dat zeg je goed. Als je voor jezelf niet goed kan zorgen op financieel vlak, ben je geen goede ondernemer. Nu is een buffer van 3 jaar wat overdreven, maar als je al een paar jaar ZZP'er bent, mag je toch hopen dat iemand zo snugger is om een buffer te bouwen?! Omzet is niet hetzelfde als besteedbaar inkomen en dat snapt blijkbaar niet iedereen.

Ooit vroeg ik voor de gein naar mijn maximale hypotheek. Ik kon een huis kopen van 8 ton. Dan moest ik elke maand 3000-4000 euro aan hypotheekkosten betalen. 8)7

Hierin ben ik ook keihard. Als je ondernemer wordt/bent, neem je de lusten EN de lasten, de kansen en de risico's. Dus gaat het mis, dan geen huiliehuilie. Vallen, opstaan, en door.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:48
RonaldHeirbaut schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:09:
Hierin ben ik ook keihard. Als je ondernemer wordt/bent, neem je de lusten EN de lasten, de kansen en de risico's. Dus gaat het mis, dan geen huiliehuilie. Vallen, opstaan, en door.
Inderdaad. De enige waar ik tijdens Covid/de energie crisis medelijden mee had waren de bedrijven die gedwongen gesloten werden en mensen die net gestart waren.
De rest hoorde een flinke buffer te hebben.

2023 was voor mij ook een crap jaar (energie-crisis). Meh thats life *shrug*
Toen ik dit jaar weer volgeboekt was, was mijn eerste prio de buffer weer op te bouwen.
Er doorheen gekomen zonder schulden of wat dan ook. Daar is die buffer ook voor.
Als ik er niet vlak voor 50K eruit had gehaald voor verbeteringen aan mijn huis (oa zonnepanelen en warmtepompen) had ik het nog eens 1,5 jaar uit kunnen houden.
Een oude wijsheid is niet voor niets: 7 vette jaren, 7 magere jaren.

En well dit jaar werd ineens zo druk dat ik structureel over de 40 uur heen het hikken was.
Als die 2 kleine klanten ook nog doorgezet hadden voor volgend jaar had ik serieus moeten gaan nadenken om iemand in te gaan huren :|
Zo snel kan het gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door hackerhater op 04-11-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mzmo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-06 12:11
Ik heb twee vragen over de Kleinschaligheidsinvesteringaftrek (KIA).

Als ik een laptop en beeldscherm aanschaf op dezelfde factuur, maar het beeldscherm kost net minder dan 450 euro, kan ik dan alsnog gebruik maken van de KIA voor het scherm, omdat deze als combinatie is gekocht met de laptop en ook samen worden gebruikt?

Kan ik voor de aanschaf van een bureaustoel ook gebruik maken van de KIA en mag ik deze überhaupt als kosten opvoeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Mzmo schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:11:

Als ik een laptop en beeldscherm aanschaf op dezelfde factuur, maar het beeldscherm kost net minder dan 450 euro, kan ik dan alsnog gebruik maken van de KIA voor het scherm, omdat deze als combinatie is gekocht met de laptop en ook samen worden gebruikt?

Kan ik voor de aanschaf van een bureaustoel ook gebruik maken van de KIA en mag ik deze überhaupt als kosten opvoeren?
Ja op de eerste vraag, het totale factuurbedrag is bepalend.

De bureaustoel is meer de expertise van andere users hier ;)
Als ik het goed begrepen heb mag je de btw onder voorwaarden aftrekken maar de stoel zelf niet als kostenpost opvoeren. Dan mag je waarschijnlijk deze ook niet opvoeren voor de KIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Afas schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:30:
[...]

Ja op de eerste vraag, het totale factuurbedrag is bepalend.
Nee, absoluut niet. Voor de KIA geldt een minimuminvesteringsbedrag van het bedrijfsmiddel. Er kunnen prima meerdere bedrijfsmiddelen op één factuur staan. Ook kan één bedrijfsmiddel op meerdere facturen staan.

Of een computer en een beeldscherm één bedrijfsmiddel zijn ligt aan de situatie. In veel gevallen horen die echt bij elkaar, dus kan je het als één bedrijfsmiddel activeren op de balans.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:33

KoudeAardbei

Moderator

Een keer weer een bureaustoel vraag inplaats van DBA geneuzel :9 O+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
Alleen de wieltjes en het frame, dat valt onder de mobiliteitsregeling. Alles wat betreft de stoffering moet op een andere factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Afhankelijk van de frictie die de wieltjes met de ondergrond hebben moet je nog bijtelling betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:19
Iedereen praat wel over die bureaustoel, maar het bureau zelf was veel duurder. Misschien had ik hem als youngtimer moeten leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een bureaustoel is net als te hard rijden. Het mag niet en als je gepakt wordt krijg je een boete. Door onder de 450 ex te blijven staat het maar eenmalig in de boekhouding, als investering (KIA) komt het 5 jaar lang terug en is de kans groter dat het de aandacht trekt.

Natuurlijk kan je dit ook zeggen over de televisie in de woonkamer maar in te hard rijden zit ook een gradatie. 10 km/u op de snelweg of 10 km/u om 8:15 langs het schoolplein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mzmo
  • Laatst online: 14-06 12:11
flo12392 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:14:
[...]

Alleen de wieltjes en het frame, dat valt onder de mobiliteitsregeling. Alles wat betreft de stoffering moet op een andere factuur.
Kan ik dan wel gebruik maken van de salderingsregeling? Want ik lever ook wat terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc3r63CkrOg9MqMVWJuYRnTAOek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lqpb5kb7wNLEscbgehIZTJl4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Mzmo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:51:
[...]

Kan ik dan wel gebruik maken van de salderingsregeling? Want ik lever ook wat terug:

[Afbeelding]
Laat veeboeren dit maar niet horen. Dan is het hek van de dam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 16:58
Had met een vriend die in de producthoek zit als Product Manager de discussie dat het als developer eenvoudig is om aan opdrachten te komen maar dat dit als Product Owner/Lead/Manager een stuk lastiger is.

Geïntrigeerd en getriggerd door zijn uitspraken ging ik op zoek op de platformen in de OP. Lijkt de spoeling inderdaad behoorlijk dun, maar ik wil hem toch op gang helpen. Heeft iemand tips voor hem als startende freelancer?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hetisookwat schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:41:
Had met een vriend die in de producthoek zit als Product Manager de discussie dat het als developer eenvoudig is om aan opdrachten te komen maar dat dit als Product Owner/Lead/Manager een stuk lastiger is.

Geïntrigeerd en getriggerd door zijn uitspraken ging ik op zoek op de platformen in de OP. Lijkt de spoeling inderdaad behoorlijk dun, maar ik wil hem toch op gang helpen. Heeft iemand tips voor hem als startende freelancer?
Je kan hem "mijn" Freeelance Whatsapp community laten joinen : https://bit.ly/3YPG1J5
Gratis, 900+ mensen en er worden veel opdrachten gedeeld, vaak zonder tussenpartijen :)

[ Voor 3% gewijzigd door DennusB op 05-11-2024 13:47 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:51
Hetisookwat schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:41:

Ik zit in dezelfde hoek en kan inderdaad beamen: sinds eind vorig jaar zijn de opdrachten een stuk minder... Via de bekende portalen komen ze sowieso al nauwelijks voorbij, soms wel Product Owner rollen. Mijn advies voor hem zou toch zijn: ga je eigen netwerk activeren. Zorg dat mensen weten wat je doet en wat je kan. Op die manier heb ik eigenlijk al mijn interim klussen vanaf het begin binnengehaald (3+ jaar freelance nu).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik ben nu 17,5 jaar zzp’er en heb, denk ik, twee klussen gehad via een portaal of LinkedIn. De rest allemaal via mijn netwerk omdat ze wisten wat ik kan, hoe ik het doe en (belangrijkste!) omdat ze wisten dat ik zou passen in die omgeving.
Zonder netwerk is echt behelpen… het kan wel natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rodeduivel
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 13:34
Ik had gereageerd op een opdracht via een online portaal- vandaag wordt ik opgebeld met de vraag of ik een bv heb.. nee ik heb een eenmanszaak. Nee dan mag je niet reageren hoor! Anders moest het uurtarief 30 euro omhoog en dat wordt dan te duur.

Vervolgens ook nog de vraag stellen of ik wel zeker wist of ik niet toch ergens een bv had.

Voor de zekerheid nog onder de bank gekeken maar geen bv helaas

Bijzonder dat een recruiter denkt dat de magische oplossing is voor het dba probleem 🤪. Als iemand met zo verhaal komt weten ze niet hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
rodeduivel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:11:
Ik had gereageerd op een opdracht via een online portaal- vandaag wordt ik opgebeld met de vraag of ik een bv heb.. nee ik heb een eenmanszaak. Nee dan mag je niet reageren hoor! Anders moest het uurtarief 30 euro omhoog en dat wordt dan te duur.

Vervolgens ook nog de vraag stellen of ik wel zeker wist of ik niet toch ergens een bv had.

Bijzonder dat een recruiter denkt dat de magische oplossing is voor het dba probleem 🤪. Als iemand met zo verhaal komt weten ze niet hoe de vork in de steel zit.
_O-

Het is bijna Sinterklaas. Misschien kun je het nog op je verlanglijstje zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 13:52

Moest jouw tarief 30 euro omhoog? Waarom dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

dan start je toch gewoon een bv, dat is zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodeduivel
Het was gewoon een een totaal warrig verhaal- eerder ook ook een recruiter gesproken dat als een opdracht gever zzp’er inhuurt ze veel meer belasting moesten betalen.

Een tussen partij of een recruiter is niet erg maar dan moeten ze je wel helpen, met zo’n warrig verhaal heb ook ik geen vertrouwen dat je er uit komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodeduivel
Kurios schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:11:
[...]

Tja het is al eerder voorbij gekomen, alleen een bv is niet een oplossing- ga het niet zo maar doen. Als het zo makkelijk was had ik dit allang gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
rodeduivel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:15:
[...]

Tja het is al eerder voorbij gekomen, alleen een bv is niet een oplossing- ga het niet zo maar doen. Als het zo makkelijk was had ik dit allang gedaan
als zij jou dan wel de opdracht gunnen, dan is t toch prima om via eigen bv te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Kurios schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:11:
[...]

Waarom zou je een BV starten als je daarmee 30 euro per uur inlevert? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:49:
Ik ben nu 17,5 jaar zzp’er en heb, denk ik, twee klussen gehad via een portaal of LinkedIn. De rest allemaal via mijn netwerk omdat ze wisten wat ik kan, hoe ik het doe en (belangrijkste!) omdat ze wisten dat ik zou passen in die omgeving.
Zonder netwerk is echt behelpen… het kan wel natuurlijk
Net afhankelijk met hoeveel je bereid ben op tafel te laten liggen. Als je tussenpersoon 15-20 euro gunt heb je zo werk en verdien je nog steeds meer als in loondienst.

Mag trouwens zelf binnenkort op een nieuwe opdracht starten. Een jaarcontract met waarschijnlijk jaar verlenging. Schijnzelfstandigheid maken ze zich blijkbaar geen zorgen om want het hele team is extern. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodeduivel
Kurios schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:19:
[...]

als zij jou dan wel de opdracht gunnen, dan is t toch prima om via eigen bv te werken?
In mijn geval is het ver voordat we enig interview is geweest- als een opdrachtgever mij een opdracht gunt maar eist dat ik een bv heb is een hele andere situatie dan slechts een recruiter me nu niet wil aanbieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 21:19
Metalman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:27:
[...]

Ik zit in dezelfde hoek en kan inderdaad beamen: sinds eind vorig jaar zijn de opdrachten een stuk minder... Via de bekende portalen komen ze sowieso al nauwelijks voorbij, soms wel Product Owner rollen. Mijn advies voor hem zou toch zijn: ga je eigen netwerk activeren. Zorg dat mensen weten wat je doet en wat je kan. Op die manier heb ik eigenlijk al mijn interim klussen vanaf het begin binnengehaald (3+ jaar freelance nu).
Hier zelfde hoek, spoeling is idd dun qua opdrachten (ook via netwerk weinig animo). Op zich wel goed om te lezen dat ik niet alleen sta in die conclusie. Jaar geleden werd ik regelmatig benaderd, de huidige marktomstandigheden zijn wat dat betreft een koude douche.

Zal wel weer draaien allemaal, vraag is alleen hoe snel. Als ik de parallel trek met hoe ze die zonnepanelenmarkt met tweederde hebben gesloopt denk ik dat het nog wel even duurt voor de storm gaat liggen. Dat huidige overschot (laatst 80+ inschrijvingen op dezelfde klus) is echt niet met een maand of twee opgelost als kabinet het al mirakuleus allemaal af blaast..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:59
Yucon schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:39:
[...]

Weet je ook waarom de mkb vrijstelling bestaat?
Dat is een politiek cadeautje van partijen aan hun achterban. Officieel is het argument dat dit is voor de hogere kosten die een ondernemer maakt, maar dat hoor je gewoon in je tarief te verdisconteren.

Het gevolg is een zzper die dezelfde functie doet als een werknemer veel goedkoper is voor de werkgever, oa door deze belastingkorting. Hierdoor worden meer mensen zzper, en daardoor holt het sociale stelsel weer uit, etc.

Dit is exact de crux van de discussie.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 15:59
Vandaag is er een nieuwe publicatie van de belastingdienst verschenen i.h.k.v. wet Dba: https://www.belastingdien...oordeling-arbeidsrelaties

Het stuk geeft meer inzicht in beslis- en afwegingskaders. Ik vind deze passage wel een leuke :) :
Hoogte van de beloning
In hoeverre is de beloning van de opdrachtnemer hoger dan van personeel in loondienst? Als de beloning van de opdrachtnemer vergelijkbaar is met het loon van het personeel in loondienst, dan wijst dat op een arbeidsovereenkomst. Hoe hoger de beloning van de opdrachtnemer ten opzichte van de beloning van vergelijkbaar personeel in loondienst, hoe meer dat wijst op werken als zzp’er.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik had vorige week een sessie georganiseerd door mijn tussenpartij. Daar was een arbeidsrecht advocate aanwezig. En zij stelde het volgende:

Op dit moment geld effectief de wet die iets zegt over loon, arbeid en gezag met als aanvulling de 10 gezichtspunten uit het deliveroo arrest. Daarnaast is er jurisprudentie uit de Uber zaak.

Wanneer punt 1-8 uit het arrest niet duidelijk maakt of er sprake is van schijn zelfstandigheid wordt gekeken naar punt 9: Hoe gedraagt de zelfstandige zich in het economische verkeer.

Heeft hij/zij een eigen website, voert hij zij acquisitie. Dat soort dingen moet je dan aan denken.

Daarnaast is er nog een andere indicatie voor schijn zelfstandigheid en dat is het rechtsvermoeden dat zzp’ers die minder dan 32,24 per uur verdienen vermoedelijk schijn zelfstandigen zijn.

Dat maakt het ook al wat duidelijker. Wat niet duidelijk werd is of het op basis van wanneer je niet aan een van deze 10 gezichtspunten voldoet je af bent, of dat er gekeken wordt naar hoeveel gezichtspunten doorslaggevend zijn naar ofwel loondienst of zzp.

De arbeidsrecht advocate stelde het laatste, maar gaf ook aan dat bijv de ene rechter en rechtbank de andere niet is. Als voorbeeld haalde ze aan dat de rechtbank in Arnhem veel meer werknemersgezind is als een andere rechtbank. En dat maakt dat je dus nog steeds te maken hebt met professional judgement ipv zwart/wit binair 0/1.

Tot zover mijn bijdrage.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-06 20:58
JMfx schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:58:
[...]

Dat is een politiek cadeautje van partijen aan hun achterban. Officieel is het argument dat dit is voor de hogere kosten die een ondernemer maakt, maar dat hoor je gewoon in je tarief te verdisconteren.

Het gevolg is een zzper die dezelfde functie doet als een werknemer veel goedkoper is voor de werkgever, oa door deze belastingkorting. Hierdoor worden meer mensen zzper, en daardoor holt het sociale stelsel weer uit, etc.

Dit is exact de crux van de discussie.
Zelden zoveel kul in 2 zinnen gelezen :D

Elke fiscalist kan je vertellen dat die aftrekposten er zijn om EMZ meer gelijk te trekken met een BV zodat mensen geen fiscaal gedreven rechtsvorm kiezen.

Dat zogenaamde belanghebbenden en belangenvertegenwoordigers daar nu een andere spin aan geven maakt het nog niet waar. Zelfde rariteit als dat verhaal dat ondernemers wel de staatsruif leegvreten maar niet bijdragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
loewie1984 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:41:
Ik had vorige week een sessie georganiseerd door mijn tussenpartij. Daar was een arbeidsrecht advocate aanwezig. En zij stelde het volgende:

Op dit moment geld effectief de wet die iets zegt over loon, arbeid en gezag met als aanvulling de 10 gezichtspunten uit het deliveroo arrest. Daarnaast is er jurisprudentie uit de Uber zaak.

Wanneer punt 1-8 uit het arrest niet duidelijk maakt of er sprake is van schijn zelfstandigheid wordt gekeken naar punt 9: Hoe gedraagt de zelfstandige zich in het economische verkeer.

Heeft hij/zij een eigen website, voert hij zij acquisitie. Dat soort dingen moet je dan aan denken.

Daarnaast is er nog een andere indicatie voor schijn zelfstandigheid en dat is het rechtsvermoeden dat zzp’ers die minder dan 32,24 per uur verdienen vermoedelijk schijn zelfstandigen zijn.

Dat maakt het ook al wat duidelijker. Wat niet duidelijk werd is of het op basis van wanneer je niet aan een van deze 10 gezichtspunten voldoet je af bent, of dat er gekeken wordt naar hoeveel gezichtspunten doorslaggevend zijn naar ofwel loondienst of zzp.

De arbeidsrecht advocate stelde het laatste, maar gaf ook aan dat bijv de ene rechter en rechtbank de andere niet is. Als voorbeeld haalde ze aan dat de rechtbank in Arnhem veel meer werknemersgezind is als een andere rechtbank. En dat maakt dat je dus nog steeds te maken hebt met professional judgement ipv zwart/wit binair 0/1.

Tot zover mijn bijdrage.
Die website kan ik wel beamen. Bij mijn boekencontrole werd na het voorstellen meteen gesteld "je hebt geen webiste, dan kun je ook geen onderneming zijn".

Die onzekerheid zit het vooral in dat beide gezichtspunten kunnen schuren. Ja, ik kan ondernemer zijn (52 klanten per jaar, elke week een ander), website, deelnemen economisch verkeer, you name it (ik ben overigens bestempeld als zelfstandig beroepsbeoefenaar) maar toch kan er vanuit de opdracht worden gesteld "dit werk hoort door een werknemer gedaan te worden."

Uit het document vind ik deze interesant:

De werknemer heeft zich verplicht de arbeid te verrichten.
Ten eerste mis ik hier nu het woord persoonlijk. Ten tweede, als het goed is heeft niemand van ons een minimum verplicht aantal uren in zijn/haar overeenkomst staan.

[ Voor 15% gewijzigd door fry77 op 05-11-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 23:17
Deveon schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:36:
[...]

Schijnzelfstandigheid maken ze zich blijkbaar geen zorgen om want het hele team is extern. 8)7
De oplossing voor wet DBA. is eigenlijk heel eenvoudig.
Iedereen zzp'er!
:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Kaspers schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:24:
Vandaag is er een nieuwe publicatie van de belastingdienst verschenen i.h.k.v. wet Dba: https://www.belastingdien...oordeling-arbeidsrelaties

Het stuk geeft meer inzicht in beslis- en afwegingskaders. Ik vind deze passage wel een leuke :) :

[...]
U wilt de opdracht verlengen, dat kan alleen gaat er wel 20 euro op het tarief zodat ik zeker niet als schijnzelfstandige aangemerkt wordt door de fiscus. Geen probleem toch, zo is het voor u ook minder risicovol :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
fry77 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:54:
[...]
Die website kan ik wel beamen. Bij mijn boekencontrole werd na het voorstellen meteen gesteld "je hebt geen webiste, dan kun je ook geen onderneming zijn".
Persoonlijk weiger ik een website op te richten met als enige doel kenbaar maken dat ik een ondernemer ben. Ik promote mijzelf liever op basis van web 2.0 in de vorm van LinkedIn, daar wordt ik gevonden en niemand neemt de moeite om a la web 1.0 mij op te zoeken via een zoekmachine.

Overigens hebben zat foodtrucks en afhaalrestaurants ook geen website en gaan puur via een platform of ouderwetse op locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:59
fry77 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:53:
[...]

Zelden zoveel kul in 2 zinnen gelezen :D

Elke fiscalist kan je vertellen dat die aftrekposten er zijn om EMZ meer gelijk te trekken met een BV zodat mensen geen fiscaal gedreven rechtsvorm kiezen.

Dat zogenaamde belanghebbenden en belangenvertegenwoordigers daar nu een andere spin aan geven maakt het nog niet waar. Zelfde rariteit als dat verhaal dat ondernemers wel de staatsruif leegvreten maar niet bijdragen
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Met de afbouw van de zelfstandigenaftrek, worden ook de fiscale voorwaarden voor de BV (tarief, DGA salaris) aangepast om de balans goed te houden.

Dus ook de MKB winstvrijstelling kan op die manier prima worden afgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 13:23
Deveon schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:19:
[...]

Persoonlijk weiger ik een website op te richten met als enige doel kenbaar maken dat ik een ondernemer ben. Ik promote mijzelf liever op basis van web 2.0 in de vorm van LinkedIn, daar wordt ik gevonden en niemand neemt de moeite om a la web 1.0 mij op te zoeken via een zoekmachine.

Overigens hebben zat foodtrucks en afhaalrestaurants ook geen website en gaan puur via een platform of ouderwetse op locatie.
Opzetten van een static html. Pagina. Waarin je diensten aanbied klaar die zou thuis nog op een rasberrypi kunnen draaien.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Ik heb een eigen domein (ook wel zo professioneel met email adressen) en die linkt automatisch door naar mijn LinkedIn pagina ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 13:52
[...]

haha serieus ik weiger? Hoeveel moeite is het nou als dit gezeik voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
mannowlahn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:51:
[...]
Je zou ook kunnen zeggen dat het hebben van een website je niet perse een ondernemer maakt.

Wat moet je dan op een webpagina zetten?

Welkom op mijn webpagina. Ik ben ondernemer. Vul onderstaand formulier in als u gebruik wil maken van mijn diensten?

Of is een pagina met alleen een logo al voldoende?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 15:04
Ik voorzie een boel nieuwe klanten; websites bouwen voor pakketbezorgers en timmerlui
Bedrijfsmotto: "We put the shine in your schijnzelfstandigheid"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
proatjeboksem schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:23:
Ik voorzie een boel nieuwe klanten; websites bouwen voor pakketbezorgers en timmerlui
Bedrijfsmotto: "We put the shine in your schijnzelfstandigheid"
Veel timmerlui Stuckadoor e.d. gebruiken Facebook voor klant werving. Sommige gebruiken zelfs YouTube. Helemaal hip 😂😂.

Aan de andere kantwerken ze vaak wel in teams op bouw projecten. Maar hebben ook eigen particuliere klanten. Pas als er resessie is zie je die aanvragen sterk terug lopen. Maar blijven dan wel in de bouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 19:58

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Maar het verschil is dat het restaurant en foodtruck sowieso niet als schijnzelfstandigheid wordt gezien. Het hebben van een website is gewoon 1 van de diverse manieren om te laten zien dat je ondernemer bent. Als je op linked in staat met up to date info zal dat niet veel anders worden gezien denk ik.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 15:26
Ik zag pas iemand die zijn eigen .nl had geforward naar zijn Linkedin pagina. Geldt dat als 'eigen webiste'? Hij betaald wel voor de domeinnaam natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:53
Neal schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:10:
Ik zag pas iemand die zijn eigen .nl had geforward naar zijn Linkedin pagina. Geldt dat als 'eigen webiste'? Hij betaald wel voor de domeinnaam natuurlijk...
Ja, waarom niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
Meest absurde constructies bespreken we om niet als schijnzelfstandige gezien te worden, maar een Azure static page op je eigen domein voor 10 piek per jaar weigeren :D
Juist dit soort kleine zaken kunnen je enorm helpen tijdens een discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
JMfx schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:23:
[...]

Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Met de afbouw van de zelfstandigenaftrek, worden ook de fiscale voorwaarden voor de BV (tarief, DGA salaris) aangepast om de balans goed te houden.

Dus ook de MKB winstvrijstelling kan op die manier prima worden afgebouwd.
Tarief heeft niks met DGA te maken. DGA loon is om te vermijden dat mensen geen loon uitkeren maar wel dividend en toeslagen pakken. De enige weeffout wordt komend jaar gerepareerd door dividend mee te nemen als inkomen bij de heffingskortingen. Dus ook hier is de redenatie altijd geweest geen fiscaal gedreven rechtsvorm. Overigens is DGA loon ook fictie, daar is met een goed verhaal gewoon onder te blijven. Niet met onze tarieven overgens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
To_Tall schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:30:
[...]

Opzetten van een static html. Pagina. Waarin je diensten aanbied klaar die zou thuis nog op een rasberrypi kunnen draaien.
Of een simpele Wordpress pagina bij een goedkope hoster. Ik betaal iets van 5 euro per maand en de site is snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:42:
[...]

Of een simpele Wordpress pagina bij een goedkope hoster. Ik betaal iets van 5 euro per maand en de site is snel zat.
Aanrader : Hostinger.com! Fijne interface om snel een goede website in elkaar te klikken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:42:
[...]

Aanrader : Hostinger.com! Fijne interface om snel een goede website in elkaar te klikken
Als we dan toch tips geven, ik zit bij www.mijn.host , klein Nederlands bedrijf en bevalt mij erg goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 06-11-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Crazy D schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:05:
[...]

Maar het verschil is dat het restaurant en foodtruck sowieso niet als schijnzelfstandigheid wordt gezien. Het hebben van een website is gewoon 1 van de diverse manieren om te laten zien dat je ondernemer bent. Als je op linked in staat met up to date info zal dat niet veel anders worden gezien denk ik.
Sorry hoor, maar dat is toch de grootst mogelijke kul? Dat zijn toch geen objectieve criteria?
Het is toch geen libelle test?
0-5 punten, u bent in loondienst,
5-10 punten, u bent schijnzelfstandig,
10-12 punten....

Zul je zien, straks komen ze nog met een arbitrair lijstje met beroepen die je niet als ZZP'er mag uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
proatjeboksem schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:47:
[...]

Sorry hoor, maar dat is toch de grootst mogelijke kul? Dat zijn toch geen objectieve criteria?
10-12 punten....

Zul je zien, straks komen ze nog met een arbitrair lijstje met beroepen die je niet als ZZP'er mag uitvoeren.
Nou, zo gaan ze het dus wel doen, alle punten worden afgewogen en aan het eind ben je wel of geen schijnzelfstandige.

Om even mezelf te quoten.
Ernemmer schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:17:
Ik zou gewoon dit document goed doornemen en daar je opdrachtwerving op aanpassen.
https://download.belastin...betrekking_lh6301z1pl.pdf

En deze ook even goed doornemen, daar staat heel duidelijk hoe ''gezag'' beoordeeld wordt.
https://open.overheid.nl/...b8e3bf705dd22e333c7c7/pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 06-11-2024 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-06 13:16
Ik heb de ambitie om per 2025 als zzp'er aan de slag te gaan als engineer (Bij grote organisaties).

Wat is verstandig in deze m.b.t. de handhaving wet dba?

Gewoon doen omdat het risico (voor nu dan) voornamelijk ligt bij de werkgever, of toch beter even wachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• proatjeboksem
GlitchBug schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:53:
Ik heb de ambitie om per 2025 als zzp'er aan de slag te gaan als engineer (Bij grote organisaties).

Gewoon doen omdat het risico (voor nu dan) voornamelijk ligt bij de werkgever, of toch beter even wachten?
Er ligt ook zeker risico bij jou: als jij niet (meer) als zelfstandige word aangemerkt, loop je kans dat je genoten
voordeeltjes mag lopen terugbetalen. teruggekregen BTW, KIA, MIA, eigenlijk alles met aftrek in de afkorting.
En ze zullen natuurlijk je bureaustoel grondig controleren.

Mss kun je beter ff overleggen met je beoogde opdrachtgever hoe zij er tegenaan kijken.
Wellicht hebben ze genoeg libelle-punten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:49:
[...]

Nou, zo gaan ze het dus wel doen, alle punten worden afgewogen en aan het eind ben je wel of geen schijnzelfstandige.

Om even mezelf te quoten.

[...]
Idd, schijnzelfstandigheid word in dat geval m.i. beoordeeld obv schijncriteria.
Maar ach, gewoon een extra hoepeltje waar we door moeten. Totdat we de dompteur kunnen opvreten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-06 12:55
[...]

Volgens mij zijn ze daar al mee bezig, je bedoelt zo'n soort lijstje?

[ Voor 18% gewijzigd door xiangpo op 06-11-2024 10:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansiefl1ck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-06 16:09
proatjeboksem schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:02:
[...]

Er ligt ook zeker risico bij jou: als jij niet (meer) als zelfstandige word aangemerkt, loop je kans dat je genoten
voordeeltjes mag lopen terugbetalen. teruggekregen BTW, KIA, MIA, eigenlijk alles met aftrek in de afkorting.
En ze zullen natuurlijk je bureaustoel grondig controleren.
Ik mag toch hopen dat het niet zover komt en voor die tijd alles weer gewoon in de ijskast wordt gezet.
Stel je eens voor dat je net een puntje op de vragenlijst in het grijze gebied valt. En dan net de inspecteur z'n dag niet heeft. Dat zou dan de reden zijn dat je misschien wel 100k moet betalen. Maar je collega ZZPer krijgt een inspecteur die bijna met pensioen gaat en die mag gewoon zelfstandige blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Even voor de zekerheid, maar een G-rekening is toch niet van toepassing als zelfstandige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
hansiefl1ck schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:17:
[...]

Ik mag toch hopen dat het niet zover komt en voor die tijd alles weer gewoon in de ijskast wordt gezet.
Stel je eens voor dat je net een puntje op de vragenlijst in het grijze gebied valt. En dan net de inspecteur z'n dag niet heeft. Dat zou dan de reden zijn dat je misschien wel 100k moet betalen. Maar je collega ZZPer krijgt een inspecteur die bijna met pensioen gaat en die mag gewoon zelfstandige blijven.
Je zou met een wat cynische kijk op de zaak kunnen zeggen dat de belastingdienst centen ruikt en niet bang is om over lijken te gaan. En dat advocaten en journalisten halsreikend uitkijken naar de volgende affaire.

Maar ik hoop dat ze er sinds de toeslagenaffaire een beetje voorzichtiger en constructiever mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Al deze zaken zullen naar de rechter gaan, de bedragen zijn te groot om alleen op het oordeel van een inspecteur af te gaan.

ps. misschien ook slim om nu een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 06-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
[...]

10-12 punten....

Totaal aantal punten | Uitkomst webmodule
0 t/m 44 punten | Indicatie dat de klus buiten dienstbetrekking kan worden uitgevoerd
45 t/m 69 punten | Geen oordeel mogelijk
70 punten of meer | Indicatie dat sprake is van een dienstbetrekking

https://beoordelingarbeidsrelatie.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 22:28

De handhaving ansich is geen probleem, sterker nog dit is gunstig, alleen dat de BD zelf geen idee heeft waar ze het over hebben en hoe ze dit willen gaan handhaven is wel een probleem. Door angst te zaaien komen er veel minder opdrachten vrij. www.Nietgunstig.nl :+

Ik ben benieuwd hier bij mijn huidige opdrachtgever. Zit bij een opdrachtgever met 60man, met 3 Freelancers. 1 HR manager, Ik IT manager (enige ITer, zonder gezag boven me) en 1 commercieel. Die laatste zie ik door de handhaving wel moeten vertrekken.

Als ik de beoordeling van de BD gezagverhouding doorneem, dan zit er bij mijn opdracht allemaal groene vinkjes. Maar dat lijkt me toch ook logisch in de meeste gevallen. Sommige zaken als een boormachine van mezelf moeten gebruiken, slijptol of kwast tja...die heb ik niet nodig om externe leveranciers aan te sturen of offertes op te vragen :+ ook in Azure werken heb ik dat niet nodig, al heb ik soms wel zin om een hamer te gebruiken, als MS weer iets veranderd heeft en ik moet zoeken :D

Enige wat ik wel wil laten aanpassen in het modelovereenkomst zijn de deliverbles meer uit specificeren, om onnodige discussies te voorkomen. Belangrijke doel is de algehele IT infrastructuur een paar niveaus omhoog tillen. Nu wil ik dituitspecificeren en met meetbare targets.

Ik ben nog steeds niewsgierig hoe ze gaan handhaven met die 80 man. Komen ze op kantoor of thuis langs om te kijken of je de zaken ook uitvoerd, zoals beschreven in je overeenkomst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Dat is de one-million-dollar question. Niet te beantwoorden omdat het afhangt van WAT je gaat doen, WAAR je dat gaat doen, en HOE je dat gaat doen. Doe je dat samen met anderen die hetzelfde doen (zij-aan-zij werk)? Kan je gezag volledig uitsluiten? Loop je financieel risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Leipo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:38:
[...]

Ik heb een eigen domein (ook wel zo professioneel met email adressen) en die linkt automatisch door naar mijn LinkedIn pagina ;)
Dit heb ik inderdaad ook, maar zie dat niet als mijn eigen website. Voordeel van z’n redirect is ook dat ingelogde LinkedIn gebruikers zichzelf gelijk prijs geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Jullie mogen ook allemaal bij mij hosten hoor. 4.50 per maand :+. Kan ik die gig upload eens goed gebruiken :+.

Alleen geen interface naar buiten.

[ Voor 14% gewijzigd door To_Tall op 06-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:25:
[...]

0 t/m 44 punten | Indicatie dat de klus buiten dienstbetrekking kan worden uitgevoerd

Ik kom op 18 punten met een opdracht tussen de 12-24 maanden, moet heel raar lopen als ze daar toch schijnzelfstandige van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
jadjong schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:25:
[...]

LET OP: U kunt geen rechten ontlenen aan de uitkomst van de webmodule. De uitkomst van de webmodule is slechts een indicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Unknown Alien schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:39:
[...]

De handhaving ansich is geen probleem, sterker nog dit is gunstig, alleen dat de BD zelf geen idee heeft waar ze het over hebben en hoe ze dit willen gaan handhaven is wel een probleem. Door angst te zaaien komen er veel minder opdrachten vrij. www.Nietgunstig.nl :+

Ik ben benieuwd hier bij mijn huidige opdrachtgever. Zit bij een opdrachtgever met 60man, met 3 Freelancers. 1 HR manager, Ik IT manager (enige ITer, zonder gezag boven me) en 1 commercieel. Die laatste zie ik door de handhaving wel moeten vertrekken.

Als ik de beoordeling van de BD gezagverhouding doorneem, dan zit er bij mijn opdracht allemaal groene vinkjes. Maar dat lijkt me toch ook logisch in de meeste gevallen. Sommige zaken als een boormachine van mezelf moeten gebruiken, slijptol of kwast tja...die heb ik niet nodig om externe leveranciers aan te sturen of offertes op te vragen :+ ook in Azure werken heb ik dat niet nodig, al heb ik soms wel zin om een hamer te gebruiken, als MS weer iets veranderd heeft en ik moet zoeken :D

Enige wat ik wel wil laten aanpassen in het modelovereenkomst zijn de deliverbles meer uit specificeren, om onnodige discussies te voorkomen. Belangrijke doel is de algehele IT infrastructuur een paar niveaus omhoog tillen. Nu wil ik dituitspecificeren en met meetbare targets.

Ik ben nog steeds niewsgierig hoe ze gaan handhaven met die 80 man. Komen ze op kantoor of thuis langs om te kijken of je de zaken ook uitvoerd, zoals beschreven in je overeenkomst?
Als manager ben je heel erg verworven binnen het bedrijf en dus een schijnzelfstandige volgens de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:51:
[...]
Betwijfel dat een website het onderscheid zal maken en heb genoeg vertrouwen in het rechtssysteem dat de Belastinginspecteur daar niet in gelijk gesteld zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:49:
[...]

Als manager ben je heel erg verworven binnen het bedrijf en dus een schijnzelfstandige volgens de BD.
Dat is te kort door de bocht. Gaat om de inhoudt van de opdracht en niet de titel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-06 22:42
To_Tall schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:18:
[...]

Je zou ook kunnen zeggen dat het hebben van een website je niet perse een ondernemer maakt.

Wat moet je dan op een webpagina zetten?

Welkom op mijn webpagina. Ik ben ondernemer. Vul onderstaand formulier in als u gebruik wil maken van mijn diensten?

Of is een pagina met alleen een logo al voldoende?
Zelf gebruik ik een eigen website om blogs over diverse topics op te publiceren en met name in mijn eigen vakgebied. Gewoon Hugo blog (markdown) gehost op Cloudflare Pages. Werkt prima. Je moet het natuurlijk wel leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13
EDIT: spuitelf, was al vier keer gezegd.

[ Voor 90% gewijzigd door Liegebeest op 06-11-2024 11:15 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Statische websites op github + netlify. Betaal je alleen een domein 👍🏿

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19

sebasd

loopt op espresso

codingforus schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:07:
[...]

Zelf gebruik ik een eigen website om blogs over diverse topics op te publiceren en met name in mijn eigen vakgebied. Gewoon Hugo blog (markdown) gehost op Cloudflare Pages. Werkt prima. Je moet het natuurlijk wel leuk vinden.
Zelfde hier, maar dan Jekyll en GitHub Pages. Blog, lijst met diensten die ik aanbied. Kost geen bal, hoop plezier en het genereert nog omzet ook. Meeste komt uit mijn netwerk maar soms komen klanten naar me toe puur omdat ze op mijn website hebben gezien wat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07
Mzmo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]
Met toilet... dan is het een zelfstandige werkplek toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.nu.nl/nujij/6...assaal-in-loondienst.html

Wordt veel gezegd maar bottom line is niemand weet het, pas als er controles komen en men is het niet eens met de mening van de belastingdienst mag de rechter straks bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Viper® schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:21:
https://www.nu.nl/nujij/6...assaal-in-loondienst.html

Wordt veel gezegd maar bottom line is niemand weet het, pas als er controles komen en men is het niet eens met de mening van de belastingdienst mag de rechter straks bepalen.
Ben wel benieuwd hoe dat zou gaan, stel er stapt 1 grote opdrachtgever naar de rechter, liggen alle andere controles dan stil? Of stapelen de rechtszaken zich straks op? En wat gebeurt er tot er uitspraak van een rechter is dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
[...]

Ik denk niet dat het in de ijskast zal worden gezet. Dat is niet omdat er alleen maar geldwolven bij de belastingdienst werken, maar omdat er een paar miljard aan coronasteun afhangt van het doorvoeren van onder andere deze maatregelen. Als het niet doorgaat zit het kabinet dus met een nieuw gat in de begroting. Dat zullen ze proberen te vermijden.

Maar het zou wel kunnen dat ze allerhande extra regeltjes erbij gaan verzinnen om de chaos weg te nemen. Bijvoorbeeld een lijst met beroepen aanwijzen die wel/niet ZZP kunnen zijn.

Een tijdje geleden ging er een link rond van een podcast van Zipconomy waarin ze bespraken hoe het in verschillende buitenlanden geregeld was. Als ik het me goed herinner waren er een paar landen (o.a. Canada) waar het precies zo gegaan is. Eerst streng -> dan chaos -> stap voor stap een enorme lappendeken aan regeltjes aanleggen om de boel weer rustig te krijgen. Ik zie dat in Nederland ook wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DJ Henk schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:24:
[...]

Ik denk niet dat het in de ijskast zal worden gezet. Dat is niet omdat er alleen maar geldwolven bij de belastingdienst werken, maar omdat er een paar miljard aan coronasteun afhangt van het doorvoeren van onder andere deze maatregelen. Als het niet doorgaat zit het kabinet dus met een nieuw gat in de begroting. Dat zullen ze proberen te vermijden.

Maar het zou wel kunnen dat ze allerhande extra regeltjes erbij gaan verzinnen om de chaos weg te nemen. Bijvoorbeeld een lijst met beroepen aanwijzen die wel/niet ZZP kunnen zijn.

Een tijdje geleden ging er een link rond van een podcast van Zipconomy waarin ze bespraken hoe het in verschillende buitenlanden geregeld was. Als ik het me goed herinner waren er een paar landen (o.a. Canada) waar het precies zo gegaan is. Eerst streng -> dan chaos -> stap voor stap een enorme lappendeken aan regeltjes aanleggen om de boel weer rustig te krijgen. Ik zie dat in Nederland ook wel gebeuren.
Ik denk in ieder geval dat dit niet helpt : https://www.accountant.nl...iteit-en-belastingdienst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:23:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dat zou gaan, stel er stapt 1 grote opdrachtgever naar de rechter, liggen alle andere controles dan stil? Of stapelen de rechtszaken zich straks op? En wat gebeurt er tot er uitspraak van een rechter is dan?
Beetje hetzelfde als met de rechtszaak en uitspraak rondom belastingaangifte box 3 en werkelijk rendement. In principe kan een uitspraak betekenen dat er met terugwerkende kracht zaken aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Unknown Alien schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:02:
[...]

Dat is te kort door de bocht. Gaat om de inhoudt van de opdracht en niet de titel.
Heb je iets over het beleid van de onderneming te zeggen?

En ik zou dus als eerste mijn titel aanpassen, zodat die klopt met je opdracht.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 06-11-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
proatjeboksem schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:46:
[...]

LET OP: U kunt geen rechten ontlenen aan de uitkomst van de webmodule. De uitkomst van de webmodule is slechts een indicatie.
Als je aan de uiterste einden zit kan je er naar mijn mening wel van uit gaan dat het klopt, mits naar waarheid ingevuld. Wie 39 punten scoort zou nog niet gelijk de vlag uit moeten hangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:01:
[...]

Betwijfel dat een website het onderscheid zal maken en heb genoeg vertrouwen in het rechtssysteem dat de Belastinginspecteur daar niet in gelijk gesteld zal worden.
Het zal ook hier om het verhaal erachter gaan. Ik kan een website hebben maar dat heeft voor mij geen enkele toegevoegde waarde. Mijn opdrachten zijn voor 99% overheidsopdrachten op basis van een inspanningsverplichting die bijna altijd via een broker of een specifiek platform uitgezet worden en waar je op in moet schrijven. Dus daar ben ik op voorbereid, ik heb bij de grootste partijen hiervoor accounts en ik heb als dat nodig is de benodigde documentatie vooraf ingediend om toegang te krijgen. Ik krijg soms wel een verzoekje of tip uit of via mijn netwerk maar ook dan loopt de procedure bijna altijd verder via een broker. De kans dat ik word benaderd als gevolg van een bezoek aan mijn website is echt minimaal.

Behalve mogelijk door tussenpersonen, alleen weten die me helaas toch al te vaak te vinden :+

[ Voor 4% gewijzigd door Afas op 06-11-2024 12:13 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• proatjeboksem
Ik weet niet hoe jullie dat hebben, maar ik word toch behoorlijk chagerijnig van de laatste 4 pagina's in dit topic.
van het onderwerp dan he, niet van de discussie, die is alleen maar goed, denk ik.

Hoe krijgen we die lui in den Haag (en Apeldoorn) nou aan het verstand dat dit niet gaat werken zo?
Dat ze een kindertehuis met het badwater weggooien? Dat ze de term deregulering niet helemaal goed hebben begrepen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hansiefl1ck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-06 16:09
proatjeboksem schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:35:
Ik weet niet hoe jullie dat hebben, maar ik word toch behoorlijk chagerijnig van de laatste 4 pagina's in dit topic.
van het onderwerp dan he, niet van de discussie, die is alleen maar goed, denk ik.

Hoe krijgen we die lui in den Haag (en Apeldoorn) nou aan het verstand dat dit niet gaat werken zo?
Dat ze een kindertehuis met het badwater weggooien? Dat ze de term deregulering niet helemaal goed hebben begrepen?
Ik ben altijd charerijnig als ik de plannen van de overheid lees. Ongeacht het onderwerp :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online

Ik heb daar weinig last van :o Dit is een proces wat al lang gaande is en wat een tijd geleden in een stroomversnelling is gekomen en dat tenminste voorlopig niet gekeerd wordt. Dus ik accepteer dat het zo is, dat ik waarschijnlijk schijnzelfstandige ben en dat ik een keuze moet maken of ik door wil gaan als ZZP'er en aanvaard dat ik bepaalde risico's loop of dat andere wegen ga bewandelen. En op een bepaalde manier biedt deze situatie ook een unieke kans, want het dwingt je na te denken dat als deze weg niet meer open is welke andere wegen je dan interessant vindt om te gaan verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:13:
EDIT: spuitelf, was al vier keer gezegd.
Herhaling is de kracht van reclame. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee. De zorg, defensie, het onderwijs en de rest van het overheidsapparaat zullen een stuk minder personeelskosten gaan hebben. Of dit geld daarna ergens nuttig besteed gaat worden is een tweede.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:37
Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:30:
[...]

Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee. De zorg, defensie, het onderwijs en de rest van het overheidsapparaat zullen een stuk minder personeelskosten gaan hebben. Of dit geld daarna ergens nuttig besteed gaat worden is een tweede.
Denk je dat? Ik werk zelf voor defensie en daar loopt HEEL VEEL (IT) inhuur rond.

Wat er nu gaat gebeuren is dat alle zzp-ers eruit moeten maar de vraag naar inhuur blijft. Vervolgens gaan detacheringsbureaus deze vraag nu invullen en die uurtarieven liggen veelal hoger. De mensen die gedetacheerd worden krijgen normaal loon en die zijn vaak wat minder gemotiveerd dan een zzp-er die 100 euro per uur krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:19

sebasd

loopt op espresso

vortexnl1982 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:41:
[...]

Denk je dat? Ik werk zelf voor defensie en daar loopt HEEL VEEL (IT) inhuur rond.

Wat er nu gaat gebeuren is dat alle zzp-ers eruit moeten maar de vraag naar inhuur blijft. Vervolgens gaan detacheringsbureaus deze vraag nu invullen en die uurtarieven liggen veelal hoger. De mensen die gedetacheerd worden krijgen normaal loon en die zijn vaak wat minder gemotiveerd dan een zzp-er die 100 euro per uur krijgt.
Plus dat het maar de vraag is of die detacheerders uberhaupt al die aanvragen gevuld krijgen (ik denk het niet, zeker niet omdat er vaak mantelpartijen zijn gekozen, dus de vijver is niet heel groot), en het aanbod vanuit die detacheringsbureaus zal daardoor automatisch kwalitatief minder zijn

Niet dat mensen die bij detacheerders werken minder goed zijn, maar je hebt dezelfde hoeveelheid kwaliteit die je nu over meer aanvragen moet verdelen.

Ik ben benieuwd. Ben wel erg blij dat ik me voorlopig geen zorgen maak / hoef te maken, dat maakt objectief naar deze situatie kijken een stuk makkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
sebasd schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:45:
[...]

Plus dat het maar de vraag is of die detacheerders uberhaupt al die aanvragen gevuld krijgen (ik denk het niet, zeker niet omdat er vaak mantelpartijen zijn gekozen, dus de vijver is niet heel groot), en het aanbod vanuit die detacheringsbureaus zal daardoor automatisch kwalitatief minder zijn

Niet dat mensen die bij detacheerders werken minder goed zijn, maar je hebt dezelfde hoeveelheid kwaliteit die je nu over meer aanvragen moet verdelen.

Ik ben benieuwd. Ben wel erg blij dat ik me voorlopig geen zorgen maak / hoef te maken, dat maakt objectief naar deze situatie kijken een stuk makkelijker.
Plus al de mantelpartijen willen ook biefstuk eten. En vergeet de europeesche aanbestedings ellende niet als een volledig project uitbesteed moet gaan worden.

Ik werk nu als subcontracter binnen een contract en ook nu weer geld: huur 10 zzp'rs in en je hebt 10 man die werken. huur er 10 van Cap in en je betaald ook voor 7 mensen met processlijstje voor het management waterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ernemmer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:36:
[...]

Heb je iets over het beleid van de onderneming te zeggen?

En ik zou dus als eerste mijn titel aanpassen, zodat die klopt met je opdracht.
Titel op de model overeenkomst is IT Service Manager. Ik stuur geen werknemers aan, van de opdrachtgever.

Ik kom uit op 18 punten.

Ik gebruik wel gereedschap\producten van de opdrachtgever als ik op 1 van de locaties ben.
Laptop+KBM
Bureaustoel ( ja daar is die weer :+ )
Bureau zelf
monitoren
Stroom
WC
Ik mag zelfs ook koffie en een glas water pakken

Ik zou mijn eigen laptop kunnen gebruiken op kantoor. Ik heb het zo ingericht dat BYOD geen probleem is voor de veiligheid van de infra.

Thuis werk ik wel op mijn eigen PC etc.

Overeenkomst is 18 maanden en 36uur pw. Met eventueel verlenging, Dus 30% van mijn inkomen ergens anders naar factureren gaat niet, omdat ik de overige 4 uur bezig ben met administratie\kennis opdoen\leren netwerken etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

+1 per volgende week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Maar dan gaat er wel meer geld naar de sociale voorzieningen en velen zullen ook weer gewoon rechtstreeks in dienst gaan. Dat zal niet met 1-2-3 jaar gebeuren, maar met de tijd zal dat echt wel veranderen denk ik. Loondienst moet weer de standaard worden en handhaving van deze wet is daar stap 1 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-06 10:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Afas schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:06:
[...]

Ik heb daar weinig last van :o Dit is een proces wat al lang gaande is en wat een tijd geleden in een stroomversnelling is gekomen en dat tenminste voorlopig niet gekeerd wordt. Dus ik accepteer dat het zo is, dat ik waarschijnlijk schijnzelfstandige ben en dat ik een keuze moet maken of ik door wil gaan als ZZP'er en aanvaard dat ik bepaalde risico's loop of dat andere wegen ga bewandelen. En op een bepaalde manier biedt deze situatie ook een unieke kans, want het dwingt je na te denken dat als deze weg niet meer open is welke andere wegen je dan interessant vindt om te gaan verkennen.
Ik probeer het ook niet al te somber in te zien. Het biedt ook kansen voor leuke specifiekere opdrachten en opdrachtgevers worden ook gedwongen om de opdracht goed in de markt te zetten.
Uiteraard kan je ook je opdrachtgevers ermee helpen om de opdracht beter te definiëren.

Maar wat wel aan mij knaagt is het gebrek aan duidelijk kaders. Ik kan wil vinden dat ik ZZPer ben, maar ik heb liever duidelijke feiten.

Ze gaan trouwens ook met de wet DBA niet terugkijken naar de periode van voor 1 Januari 2025. Dus als je 5 jaar op een klus heb gezetten met een onduidelijk omschrijving en geen doelen, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je 5 jaar belasting hoef af te tikken. Dus mocht je in Juni 2025 de sjaak zijn, dan valt het nog mee mits je het risico in je buffer meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:28:
[...]

Ze gaan trouwens ook met de wet DBA terugkijken naar de periode van voor 1 Januari 2025. Dus als je 5 jaar op een klus heb gezetten met een onduidelijk omschrijving en geen doelen, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je 5 jaar belasting hoef af te tikken. Dus mocht je in Juni 2025 de sjaak zijn, dan valt het nog mee mits je het risico in je buffer meeneemt.
Ze kijken terug tot 1-1-2025, dus volgens mij juist niet ervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-06 10:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

DennusB schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:37:
[...]

Ze kijken terug tot 1-1-2025, dus volgens mij juist niet ervoor.
Excuus, bedoelde dat ook. 1 woord verkeerd veranderd het hele verhaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 19:58

Crazy D

I think we should take a look.

Unknown Alien schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:59:
[...]

Titel op de model overeenkomst is IT Service Manager. Ik stuur geen werknemers aan, van de opdrachtgever.
Dan zou ik die omschrijving toch even aanpassen want als ik de 1e de beste hit lees wat een IT Service Manager zou doen:
https://www.ictcareer.com...s-een-it-service-manager/

Roept dit aan alle kanten een "interne medewerker". Als die omschrijving niet is wat jij doet, zou ik die aanpassen. Een inspecteur gaat ook google'n ;)

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 575 ... 630 Laatste