coldasice schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:53:
[...]
Maar zou je impact verwachten? De bijdragen van zzpers aan het BBP wordt tussen de 4 en 5% geschat.
35% werkt B2C, daar zitten geen schijnzelfstandigen bij
20% van die zzpers verkoopt producten (sommige B2B, sommige B2C), laten we het 50-50 houden.
Blijft er 55% over waarvan nog een substantieel deel gewoon blijft doen wat ze altijd doen. Zelfs als de impact op BBP ahelemaal wegvalt (wat niet gebeurt), is dan 2.5%. No way dat duizenden ZZPers maandenlang op hun handen blijven zitten...
De groep die met wet DBA in de knel komt is zo'n 600.000 mensen. Laat 25% daarvan 50k per jaar aan jaaromzet verliezen, dan heb je het over 7.5 miljard aan verloren BBP op jaarbasis.
Dit is het schokeffect van de inhurende partijen die op de noodrem trappen. Dat effect zal niet blijven bestaan omdat gaandeweg de vraag en aanbod van arbeid op andere manieren bij elkaar zullen komen. Wat daarna resteert is het structurele effect.
Mijn probleem met de verantwoordelijke minister is dat hij dit soort plannen doorvoert zonder financiele onderbouwing. Kenmerkend voor symboolpolitiek: een maatschappelijk issue samenvatten in een ongenuanceerde en gepopulariseerde tagline (in dit geval: "doorgeslagen flexibilisering van de arbeidsmarkt") en dat het tonen van daadkracht belangrijker wordt dan het maken van verstandig beleid.
Een schokeffect van 7.5 miljard in het eerste jaar zou de schatkist al een tegenvaller opleveren van 3 miljard euro belastinginkomsten plus nog zo'n 3.5 miljard aan stabiliteitsruimte door negatief bijstellen BBP-groei.
Hoeveel zat er ook weer in dat corona-herstelfonds?
Edit:
gevonden. Er is nog maximaal 4.1 miljard te halen, waarvan slechts een deel gekoppeld zal zijn aan hervorming van de arbeidsmarkt. Bovendien is ongeveer de helft van het fonds een lening. Dus realistisch gezien 1 a 2 miljard.
(artikel nos.nl)
Dat geldt mogelijk ook voor Nederland. In de miljoenennota van eerder deze maand zei het kabinet dat het hele bedrag van 5,4 miljard al is ingeboekt. "Een eventuele korting zal leiden tot een begrotingstegenvaller."
Lol, prutsers. Je gaat dus linksom of rechtsom een tegenvaller krijgen. Reken erop dat de integrale belastingdruk met ongeveer 1 procentpunt gaat stijgen volgend jaar.
Dan het structurele effect. Vraag en aanbod van arbeid gaan elkaar wel weer vinden. Maar de enorme groei van de ZZP-seector kan alleen maar zijn gebeurd omdat het de meest efficiente keten is. Alternatieve ketens zijn minder efficient: uitzendwerk heeft aanzienlijk meer overheadkosten en in vast werk kunnen
vraag en aanbod elkaar minder makkelijk vinden door allerlei inflexibiliteiten zoals CAO's, loonschalen, ontslagvergoedingen, loondoorbetalingen etc. Dan is er nog een deel van de ZZP-ers die gaan stoppen als ze in dienst moeten; niet iedereen is afhankelijk van zijn of haar inkomen en in sommige sectoren is werkgeversgezag precies wat ZZP-ers willen ontvluchten.
Het is moeilijk om dit te kwantificeren, maar men speelt onmiskenbaar met vuur als het gaat om de rijksbegroting. Ik denk dat bij aanhoudende en strikte handhaving plus uitbreiding van de opsporingscapaciteit een stapsgewijze BBP daling van enkele procenten realistisch is. Een procent stapsgewijze teruggang kost structureel 4 miljard per jaar (lagere belastinginkomsten) en eenmalig 5 miljard(noodzakelijk financieringsoverschot om de schuldquote intact te houden).
Ik denk dat het vooral wensdenken is om te kunnen blijven ondernemen zoals je altijd gedaan hebt....
Voor velen vrees ik dat je gelijk hebt. In een ZZP appgroep maakte ik eens 2 polls:
1. Hoeveel projecten doe je tegelijk?
(a) 1
(b) meerdere
(c) ik heb ook significante niet projectgebonden omzet
--> driekwart koos a
2. Hoeveel klante factureer je in 2024?
(a) 1
(b) 2 or 3
(c) 4 tot 6
(d) 7+
--> driekwart koos a of b.
Met de conclusie dat er veel schijnzelfstansigheid is, ga ik mee. Een beetje afhankelijk van de correlatie tusssen de groepen in bovenstaande vragen hebben we het misschien wel over 50-75% schijnzelfstandigheid in de ZZP ICT sector.
Waarin ik niet mee ga is de noodzaak om schijnzelfstandigheid aan te pakken. Het hele idee van dwingend arbeidsrecht (verplichting dienstbetrekking + minimale voorwaarden in dienstbetrekking) was nooit bedoeld om successvolle, goedverdienende werkenden te beperken in hun mogelijkheden. Het was bedoeld om niet zo successvolle mensen te beschermen tegen onderbetaling.
Doordat die nuance helaas niet is opgenomen in de wetstekst van LB1964 er men nu nieuw beleid aan het uitvoeren onder oude wetten.
[
Voor 7% gewijzigd door
t_captain op 08-11-2024 10:08
]