Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

mannowlahn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
Vertel maar eens in welke sector je werkt en of je direct op bv de tech bedrijven in Amsterdam zit? Want in Amsterdam kan je gewoon niks vinden onder de 2k per maand aan huur en die woningen zijn summier. Want die expats die hier komen zelfs met 30% komen zelfs niet meer aan een woning. Hun salaris is niet toereikend genoeg.

Dus nogmaals, vertel maar eens wat je bronnen zijn want wat ik hier hoor in Amsterdam is het een heel ander verhaal.

Wederom heb ik het vermoeden dat je gewoon weer onzin uitkraamt, zoals je al langer in dit topic doet.
Expats in mijn omgeving kunnen prima 2k huur betalen of de organisatie betaald eraan mee. Daarnaast doen veel expats aan woning delen. Dus ieder een kamer. Een huis dat 3 kamers heeft met 2-3k huur, dan betalen ze 600-1000 euro huur per kamer. Heel Amstelveen staat er vol mee. En zo zijn er meer scenario's te bedenken. En dan heb je nog de categorie dat een stap verder gaat en hier een koopwoning koopt in de buitengebieden. Dan heb je het dus over huizen met prijzen vanaf 350-500k. Die krijgen daar dan ook probleemloos een hypotheek voor.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
mannowlahn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:26:
[...]
Vertel maar eens in welke sector je werkt en of je direct op bv de tech bedrijven in Amsterdam zit? Want in Amsterdam kan je gewoon niks vinden onder de 2k per maand aan huur en die woningen zijn summier. Want die expats die hier komen zelfs met 30% komen zelfs niet meer aan een woning. Hun salaris is niet toereikend genoeg.

Dus nogmaals, vertel maar eens wat je bronnen zijn want wat ik hier hoor in Amsterdam is het een heel ander verhaal.

Wederom heb ik het vermoeden dat je gewoon weer onzin uitkraamt, zoals je al langer in dit topic doet.
De bedrijven die ik ken die expats aannamen. Huurde of kochten zelf appartementen/woningen in de buurt van kantoor. Gemeubileerd ging de expat in de woning. Geen idee of dit nog kan/mag.

Maar zou zomaar kunnen dat dit ook in Amsterdam is?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57
Uurtarief, het verschil zit vooral in het bedrijfskundig bezig zijn om bedrijven beter te laten presteren, vaak is daar info van gebruikers nodig. Dit werkt prima met wat CRUD schermpjes in php of .net of zaken koppelen middels power automate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29

3DDude

I void warranty's

groezle schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:32:
Ik wil een bureastoel kopen en deze in 1x aftrekken.

Nu bestaat er het regeltje dat je alleen kosten onder de 450 excl btw in 1x mag aftrekken.

Laat het nu net zo wezen dat ik een bureaustoel op het oog heb die 450 excl btw kost. Maar mijn vraag; mag dit nu in 1x afgetrokken worden?

Op goedestartbelastingdienst staat nameljk: https://goedestartbelasti...aca38b6/aftrek-van-kosten

Is de aanschafwaarde van een bedrijfsmiddel hoger dan € 450 (exclusief btw),....

Is de aanschafwaarde van het bedrijfsmiddel lager dan € 450, dan mag je de aankoop in 1 keer aftrekken als kosten in het jaar van de aanschaf.

Maar wat als het nu exact 450 excl btw is??
Zoek maar is op willekeurige afschrijving, dat zijn dingen die je op de balans hoort te doen en in een jaar afschrijven doet.
Gewoon kosten zijn 450 ex btw maximaal (dus 545 inclusief dacht ik).

Jeej bureaustoel trouwens 8)

[ Voor 3% gewijzigd door 3DDude op 26-10-2024 01:26 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Het gros van mijn opdrachten zijn het porteren van legacy code naar modern spul. Er komt heel veel analytisch werk bij kijken. Maar helaas zijn de bedrijven die hun spul laten versloffen doorsnee ook niet de bedrijven die het beste betalen.

Het zijn wel altijd opdrachten van 1+ jaar, dus weinig downtime. Dat dan weer wel.
Maar goed ik bouw nog altijd een maand buffer op per gewerkte maand. Meer geld betekend puur dat ik eerder de vermogensgrens aan tik O-)

Nu zit ik ook in Brabant en niet die mierenhoop in het westen. Dat drukt het tarief ook wat (maar ook de costs of living).

[ Voor 9% gewijzigd door hackerhater op 26-10-2024 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
To_Tall schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:34:
[...]

De bedrijven die ik ken die expats aannamen. Huurde of kochten zelf appartementen/woningen in de buurt van kantoor. Gemeubileerd ging de expat in de woning. Geen idee of dit nog kan/mag.

Maar zou zomaar kunnen dat dit ook in Amsterdam is?
Niet alles is asml die gewoon wijken bouwen.

Genoeg multinational bedrijven die niet verder gaan dan drie maanden huur betalen. Maar er is simpelweg nauwelijks wat te vinden. De markt voor vrije sector appartementen is dankzij onze grote vriend Hugo compleet de nek omgedraaid.

En zelfs met de dertig procent regel wordt het een uitdaging tegenwoordig. Kijk iemand die bij Shell gaat werken die salaris van 150k krijgt gaat het wel redden. Maar meerendeel van die developer expats krijgen een salaris van 65k bruto per jaar. Dan is een appartementje van 2300 euro een hele grote hap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

mannowlahn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Niet alles is asml die gewoon wijken bouwen.

Genoeg multinational bedrijven die niet verder gaan dan drie maanden huur betalen. Maar er is simpelweg nauwelijks wat te vinden. De markt voor vrije sector appartementen is dankzij onze grote vriend Hugo compleet de nek omgedraaid.

En zelfs met de dertig procent regel wordt het een uitdaging tegenwoordig. Kijk iemand die bij Shell gaat werken die salaris van 150k krijgt gaat het wel redden. Maar meerendeel van die developer expats krijgen een salaris van 65k bruto per jaar. Dan is een appartementje van 2300 euro een hele grote hap.
Terug naar de realiteit. Expats in de lagere categorie doen aan woning delen en huren een kamer. Dus die kunnen dat prima betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Je mag je stoel ongeacht het bedrag niet aftrekken. Je mag dan wel weer aftrekken op die stoel, maar de belastingdienst geeft daar niets om.

Kantoor artikelen kan je al zo niet declareren.
Onzin. Als je een bedrijfsruimte hebt/huurt, mag dat je de complete inrichting declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:01

mwa

indexample schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:12:
[...]

Onzin. Als je een bedrijfsruimte hebt/huurt, mag dat je de complete inrichting declareren.
Ja, een dedicated bedrijfsruimte. Niet die omgebouwde kinderkamer op zolder waar menig ITer zijn bureaustoel heeft staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
Volgens Boris Emmerig zijn de wet DBA 'kaders' gepubliceerd! Iets waar om werd verzocht via een motie.

https://www.linkedin.com/...-7256180472098041856-sNd2

Ik zie alleen niets nieuws onder de zon, wellicht iemand anders wel.

https://www.belastingdien...nnect/nl/arbeidsrelaties/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24

Yucon

*broem*

mannowlahn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Je mag dan wel weer aftrekken op die stoel, maar de belastingdienst geeft daar niets om.
Je realiseert je toch wel dat zelfs dat niet mag, tenzij je een percentage van de stoel als privé aanmerkt? :+

tenzij je in een bepaalde branche werkt en het aftrekken alsnog een zakelijke activiteit is natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
MacDennis76 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:24:
Volgens Boris Emmerig zijn de wet DBA 'kaders' gepubliceerd! Iets waar om werd verzocht via een motie.

Dat de looptijd van een opdracht bij 3 maanden voor 20 uur al loondienst kan zijn volgens de Hoge Raad is wel opmerkelijk. Vraag mij af in welke wetgeving een uren criteria staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Yucon schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:08:
[...]

Je realiseert je toch wel dat zelfs dat niet mag, tenzij je een percentage van de stoel als privé aanmerkt? :+

tenzij je in een bepaalde branche werkt en het aftrekken alsnog een zakelijke activiteit is natuurlijk
Meestal is het doorbetaald 🫣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:01

mwa

[...]

Ik meende ergens op de site van de BD gelezen te hebben dat wanneer je naar de 18+ sites surft via de Citrix omgeving van je opdrachtgever, je het als zakelijk kan aanmerken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Laatst online: 18-09 19:50
[...]

Als je een only fans account hebt is het idd gewoon een relatie geschenk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
mannowlahn schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:05:
[...]

Als je een only fans account hebt is het idd gewoon een relatie geschenk :+
Ik voel ook wel een constructie aankomen, als we nu onderling bureaustoelen gaan uitwisselen onder het mom van relatiegeschenk?!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coldasice
pkuppens schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Ik voel ook wel een constructie aankomen, als we nu onderling bureaustoelen gaan uitwisselen onder het mom van relatiegeschenk?!
Je plakt er een sticker op en het wordt sponsoring, jaarlijks organiseren we een bureaustoel wedstrijd en we sponsoren elkaar...

https://ondernemingsdatab...NLTABVAR_EU042203/related

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat dacht Frits van Eerd ook....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
coldasice schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:36:
[...]

Uurtarief, het verschil zit vooral in het bedrijfskundig bezig zijn om bedrijven beter te laten presteren, vaak is daar info van gebruikers nodig. Dit werkt prima met wat CRUD schermpjes in php of .net of zaken koppelen middels power automate
Op basis van de beperkte informatie die je gedeeld hebt ben ik geneigd te zeggen dat je geen developer bent, dan gaat het oorspronkelijke argument over PHP devs nog steeds op toch? Maar wel prima uurtarief wat je voor elkaar hebt gekregen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Heath schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:34:
[...]

Op basis van de beperkte informatie die je gedeeld hebt ben ik geneigd te zeggen dat je geen developer bent, dan gaat het oorspronkelijke argument over PHP devs nog steeds op toch? Maar wel prima uurtarief wat je voor elkaar hebt gekregen. _/-\o_
Klopt, maar als je jezelf op een andere manier positioneert zijn er allerei manieren op je skills uit te voeren. Dat betekent overigens ook dat je niet 40uur op een zolderkamertje geisoleerd kunt werken. Dat is niet voor iedereen weggelegd of wil dat, gelukkig zijn we allemaal verschillend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

MacDennis76 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 07:24:

Volgens mij zijn er een aantal pagina's bijgekomen op de website van de Belastingdienst? Ik zie bijvoorbeeld deze: https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst en dan doorklikt op "ik ben ondernemer". Daar staan toch behoorlijk concrete toetsingscriteria op.

Denk dat velen in de IT sector vast gaan lopen op het onderdeel werkgeversgezag. Eigenlijk waar ironisch genoeg eerder vooral alleen werd verwezen naar de zorg sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:59
[...]

Oh de ironie dat twee van de drie stoelen in mijn bedrijfsruimte uit dumpster diving komen. :D

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:01
aex351 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Denk dat velen in de IT sector vast gaan lopen op het onderdeel werkgeversgezag. Eigenlijk waar ironisch genoeg eerder vooral alleen werd verwezen naar de zorg sector.
Verplichting tot leveren van arbeid en beloning van arbeid is nooit het probleem gerweest, dat wijst bij iedereen naar loondienst. Het werkgevers gezag was altijd het probleem geval. Daar ging het deliveroo arrest ook over, wanneer is daar sprake van. De hoop was dat die zaak meer duidelijkheid zou geven, maar verder dan 9 punten, die als geheel gewogen moeten worden zijn ze nooit gekomen.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansiefl1ck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 13:18
[...]

Volgens mij zijn er een aantal pagina's bijgekomen op de website van de Belastingdienst? Ik zie bijvoorbeeld deze: https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst en dan doorklikt op "ik ben ondernemer". Daar staan toch behoorlijk concrete toetsingscriteria op.

Kan uw opdrachtgever bepalen hoe, wanneer, waar en met wie u aan de opdracht werkt?
Nee

Kan uw opdrachtgever bepalen hoeveel uur of hoeveel dagen per week u aan uw opdracht werkt?
Nee

Als u met anderen moet samenwerken, kan uw opdrachtgever zich dan bemoeien met die samenwerking?
Nee

Als u hetzelfde werk doet als werknemers van uw opdrachtgever: kan uw opdrachtgever u dezelfde aanwijzingen en instructies geven als de werknemers?
Nee

Ik zie het probleem niet. Tuurlijk, alles kan. De opdrachtgever kan mij dezelfde instructies geven als een medewerker. Ik kan ook naar kantoor komen in m'n speedo. Maar hij huurt mij in om dat niet te doen en verwacht dat ik hem kan uitleggen hoe dingen moeten. Gelukkig bepaal ik als zzper zelf waar en hoelaat ik dat doe. Begin ik na de koffie met een trui aan in m'n eigen kantoorruimte.

edit: goed nieuws dit trouwens. stemt mij positief en stelt mij gerust.

[ Voor 6% gewijzigd door hansiefl1ck op 27-10-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
[...]

En als ik nu voor 1 maand een bedrijfsruimte huur, deze volledig inricht maar daarna de huur opzeg? Wat doe ik dan met die inrichting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansiefl1ck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 13:18
ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

En als ik nu voor 1 maand een bedrijfsruimte huur, deze volledig inricht maar daarna de huur opzeg? Wat doe ik dan met die inrichting?
verpatsen op marktplaats en niks zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
ColeJ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Succes met het zoeken naar een ruimte voor een maand. Bedrijfs ruimtes worden over het algemeen voor meerdere jaren verhuurd.

Maar stel, je weet een ruimte te vinden. Dan zal je na opzeggen huur ook de inboedel moeten opstallen of verkopen. Officieel zou je het niet thuis mogen/kunnen gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door To_Tall op 28-10-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:26

elmo1

Kona Electric jan-2019

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door elmo1 op 28-10-2024 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Heel simpel. Je hebt met zzp’ers niet te maken met concurrentie beding in de zin dat je niet voor een concurrent zou mogen werken. Of een bestaande klant.

Concurentie beding is voornamelijk dat je niet bedrijfs gegevens gebruikt om nieuwe klanten aan te trekken. Dat het dan weer relatiebeding. Maar dat wordt nogwel eens door elkaar gehaald.

Afhankelijk wat in je contract staat. Zal de klant en de opdrachtnemer zich moeten houden aan de afgesproken opzeg termijnen als.

Als daarin staat dat beide partijen zonder boete e.d. een opzeg termijn van x weken/ maanden heeft. Kan zowel de opdrachtgever als de zzp’er de opdracht zonder pardoes opzeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door To_Tall op 28-10-2024 07:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
To_Tall schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:04:
[...]
Maar stel, je weet een ruimte te vinden. Dan zal je na opzeggen huur ook de inboedel moeten opstallen of verkopen. Officieel zou je het niet thuis mogen/kunnen gebruiken.
Bedoel je dat ik een vergoeding aan mijzelf kan rekenen voor het opstallen van het meubilair op zolder? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
hansiefl1ck schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Kan uw opdrachtgever bepalen hoe, wanneer, waar en met wie u aan de opdracht werkt?
Nee

Kan uw opdrachtgever bepalen hoeveel uur of hoeveel dagen per week u aan uw opdracht werkt?
Nee

Als u met anderen moet samenwerken, kan uw opdrachtgever zich dan bemoeien met die samenwerking?
Nee

Als u hetzelfde werk doet als werknemers van uw opdrachtgever: kan uw opdrachtgever u dezelfde aanwijzingen en instructies geven als de werknemers?
Nee

Ik zie het probleem niet. Tuurlijk, alles kan. De opdrachtgever kan mij dezelfde instructies geven als een medewerker. Ik kan ook naar kantoor komen in m'n speedo. Maar hij huurt mij in om dat niet te doen en verwacht dat ik hem kan uitleggen hoe dingen moeten. Gelukkig bepaal ik als zzper zelf waar en hoelaat ik dat doe. Begin ik na de koffie met een trui aan in m'n eigen kantoorruimte.

edit: goed nieuws dit trouwens. stemt mij positief en stelt mij gerust.
Dit kan voor jou gelden, ik ken je situatie niet, maar als je een van de developers bent uit een groot team zal het antwoord op veel van deze vragen bijna wel ja moeten zijn als je het mij vraagt. Als je bijvoorbeeld met een team werkt in een sprint is er een sterke mate van regie op wanneer je je werkzaamheden doet. Tuurlijk kun je op tien uur beginnen in plaats van half negen, maar je bent wel gebonden aan de rest van het team. Wellicht moet je bepaalde frameworks of codingstandaarden gebruiken. Het komt denk ik niet zo vaak voor dat een opdrachtgever alleen een eindproduct besteld bij ingehuurde programmeurs.

Daarnaast moet je het werk dus voor een vast bedrag aannemen als je nee antwoord bij de vraag of de opdrachtgever kan bepalen hoeveel uur je werkt, als je per uur betaald wordt is het echt al minder ondernemerschap.

Doe je hetzelfde werk als iemand in loondienst zal een belangrijke graadmeter worden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
In dit geval zou ik zeggen dat het niet mag. Tijdens het onderzoek dat de belastingdienst bij ons heeft gevoerd stonden ze op het standpunt dat piekdrukte geen reden is voor ZZP-ers als je eigen mensen hetzelfde werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
P_de_B schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:24:
[...]

Dit kan voor jou gelden, ik ken je situatie niet, maar als je een van de developers bent uit een groot team zal het antwoord op veel van deze vragen bijna wel ja moeten zijn als je het mij vraagt. Als je bijvoorbeeld met een team werkt in een sprint is er een sterke mate van regie op wanneer je je werkzaamheden doet. Tuurlijk kun je op tien uur beginnen in plaats van half negen, maar je bent wel gebonden aan de rest van het team. Wellicht moet je bepaalde frameworks of codingstandaarden gebruiken. Het komt denk ik niet zo vaak voor dat een opdrachtgever alleen een eindproduct besteld bij ingehuurde programmeurs.

Daarnaast moet je het werk dus voor een vast bedrag aannemen als je nee antwoord bij de vraag of de opdrachtgever kan bepalen hoeveel uur je werkt, als je per uur betaald wordt is het echt al minder ondernemerschap.

Doe je hetzelfde werk als iemand in loondienst zal een belangrijke graadmeter worden.
Zoals jij schets zou niemand aan de zzp eisen kunnen voldoen. Al het werk kan in loon dienst gedaan worden echt alles waar men aan werkt.

Het is een illusie dat bepaald werk alleen door zzp’ers of andere bedrijven gedaan kunnen worden. Het is aan het bedrijf dat het werk wil laten uitvoeren er voor kiest de kennis in te kopen in de vorm door inhuren kennis of de keuze maken om mensen direct aan te nemen.

De graad meter kan iemand dit ook in loondienst uitvoeren. Is het antwoord altijd ja.

Voorbeeld, aannemer moet kozijnen plaatsen. Hij heeft nu alleen metselaars in dienst om de muur op te trekken. Hij kan nu kiezen nou ik neem een timmerman in dienst om het kozijn te plaatsen. Of kan kiezen ik huur een timmerman in om een kozijn te plaatsen.

Die timmerman, die ingehuurd wordt valt onder regie van de aannemer die verteld wat hij moet maken en hoeveel tijd hij er voor krijgt. De aanwijzingen voor het werk zijn voor de aangenomen timmerman als die van de ingehuurde timmerman gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
To_Tall schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

Zoals jij schets zou niemand aan de zzp eisen kunnen voldoen. Al het werk kan in loon dienst gedaan worden echt alles waar men aan werkt.

De graad meter kan iemand dit ook in loondienst uitvoeren. Is het antwoord altijd ja.
Het gaat erom of mensen die in loondienst zijn bij het bedrijf hetzelfde werk doen. Als jij tien developers of verpleegkundigen of timmermannen hebt en je huurt een elfde als zzp-er in (vanwege piek, ziek, zwangerschap, iemand neemt ontslag, je kunt niet meer vinden) is daarvan een groot vermoeden van schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
To_Tall schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:27:
Heel simpel. Je hebt met zzp’ers niet te maken met concurrentie beding in de zin dat je niet voor een concurrent zou mogen werken. Of een bestaande klant.
Behalve als je dat contractueel afspreekt natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
[...]
Dat was toch niet de stelling? Dat was ..

Doe je hetzelfde werk als iemand in loondienst?

Anders gezegd, werk waarbij je hetzelfde werk doet als je interne collega's waarbij je ook hetzelfde wordt behandeld zal vrii zeker niet door een zzp-er gedaan kunnen worden. Ook niet bij piek, ziek of gebrek aan capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

De contracten moeten gewoon aangepast worden. Lekker alles opdelen in kleine stukjes en apart als opdracht aanbieden aan een ZZP-er. Wanneer het personeelstekort oploopt gaat dit gewoon één grote administratieve rompslomp worden om het werk gedaan te krijgen.
ZZP-er 1 maakt .... in de aankomende 3 maanden
ZZP-er 2 gaat daarna verder om .... toe te voegen.

ZZP-er 1 gaat bij een ander bedrijf .... voor 2 maanden doen.
etc.

En dan alles voor een vaste prijs zodat er geen inzetverplichting is, maar een resultaatverplichting met risico.

Het gaat nog leuk worden :D

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 28-10-2024 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
P_de_B schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

Behalve als je dat contractueel afspreekt natuurlijk.
Een concurrentie beding zou ik niet zo snel in mijn contracten opnemen.

Wel wat uitgebreidere intellectueel eigendoms- en geheimhoudingsclausules.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Nee daar gaat het niet om. Je hoeft de schilder die je complete bedrijfspand komt schilderen, echt niet in dienst te nemen. Je hoeft de consultant die je inhuurt om je telefooncentrale in te richten niet in dienst te nemen. Maar, als jij zelf 10 schilders in dienst hebt die zich dagelijks bezig houden met het onderhouden van jouw bedrijfspanden en je huurt een 11e in omdat er eentje 2 maanden op vakantie gaat, is het een ander verhaal.

Net zo min als dat jij de consultant die ERP-pakket-X komt inrichtingen bij jou in dienst moet nemen. Maar, als jij 4 man in dienst hebt die het ERP pakket onderhouden en je hebt extra handjes nodig, is het wel een probleem.
Nee, niet _of_ iemand het in loondienst kan doen, maar of je ook mensen hebt die datzelfde in loondienst doen.
Voorbeeld, aannemer moet kozijnen plaatsen. Hij heeft nu alleen metselaars in dienst om de muur op te trekken. Hij kan nu kiezen nou ik neem een timmerman in dienst om het kozijn te plaatsen. Of kan kiezen ik huur een timmerman in om een kozijn te plaatsen.

Die timmerman, die ingehuurd wordt valt onder regie van de aannemer die verteld wat hij moet maken en hoeveel tijd hij er voor krijgt. De aanwijzingen voor het werk zijn voor de aangenomen timmerman als die van de ingehuurde timmerman gelijk.
De situatie met aannemers wordt wel een interessante ja, ik zie daar 0,0 zelfstandigheid in. Behalve dat ze wellicht nee kunnen zeggen tegen een klus, maar dan worden ze waarschijnlijk nooit meer gevraagd.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Laatst online: 18:14
Crazy D schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:23:

[...]

Nee, niet _of_ iemand het in loondienst kan doen, maar of je ook mensen hebt die datzelfde in loondienst doen.
Met natuurlijk de kleine toevoeging dat het werk geen onderdeel van het primaire proces mag zijn. Anders zit PostNL ook veilig door simpelweg alle bezorgers te ontslaan en ze als ZZP'er weer terug te nemen. "Nee, we hebben geen mensen in loondienst die hetzelfde doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DJ Henk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Met natuurlijk de kleine toevoeging dat het werk geen onderdeel van het primaire proces mag zijn. Anders zit PostNL ook veilig door simpelweg alle bezorgers te ontslaan en ze als ZZP'er weer terug te nemen. "Nee, we hebben geen mensen in loondienst die hetzelfde doen."
Ja ok.. :) Heeft PostNL nog wel mensen in dienst die dat werk doen? :P

Nu is primair proces wel redelijk vaag want IT hoort tegenwoordig eigenlijk overal wel bij het primaire proces, en in diverse branches zou je juridische medewerkers ook wel als primair proces kunnen zien. Dus dat kan soms nog wel interessant worden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joppiez
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09 20:23
Als je de definities er op na slaat dan zie ik ook niet goed voor mij hoe je normaal kunt freelancen met de wet DBA. Je bent simpelweg al snel geen ondernemer.

Mijn inziens biedt de overheid ook geen (juiste) instrument voor veel IT freelancers, waardoor je dus op dezelfde hoop komt als de maaltijd- en pakketbezorgers.

Ik vind het ook een beetje vreemd dat men zich er zo druk om maakt, terwijl het barst van de BV's waarvan haar levensvatbaarheid afhangt van 1 opdrachtgever. Als extreme voorbeeld natuurlijk Nedcar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:43
Hoe zit het eigenlijk met al die artsen die al jaren voor hetzelfde ziekenhuis in een maatschap werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
Maar dat is toch ook het hele probleem met die WDBA? Er wordt gezegd dat het is om een aantal dingen te voorkomen (uitbuiting, lege pensioenpotjes, etcetc), maar de echte reden is gewoon dat iedereen weer lekker in loondienst moet. De oplossingen voor de genoemde problemen zijn er namelijk in andere vormen die veel minder onduidelijkheid scheppen en veel doelmatiger zijn. Je moet je afvragen waarom er niet voor is gekozen het op de juiste manier aan te pakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Joppiez schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:01:
Als je de definities er op na slaat dan zie ik ook niet goed voor mij hoe je normaal kunt freelancen met de wet DBA. Je bent simpelweg al snel geen ondernemer.

Mijn inziens biedt de overheid ook geen (juiste) instrument voor veel IT freelancers, waardoor je dus op dezelfde hoop komt als de maaltijd- en pakketbezorgers.

Ik vind het ook een beetje vreemd dat men zich er zo druk om maakt, terwijl het barst van de BV's waarvan haar levensvatbaarheid afhangt van 1 opdrachtgever. Als extreme voorbeeld natuurlijk Nedcar...
Het zou gewoon eerlijk zijn als de regering het werkelijke ding benoemt, en 'ons' de kans geeft daar oplossingen voor te bedenken: te weinig premies in het sociale stelsel. Dat is het werkelijke probleem.

IT'ers zijn niet specialer of minder speciaal. Je kunt geen regels maken enkel voor bepaalde beroepsgroepen (even los van de vraag waar de ene beroepsgroep begint en de andere eindigt, met als voorbeeld hier iemand die 'finance' is maar wel een klein beetje kan programmeren ter ondersteuning van zijn diensten). Ja, je komt op 1 hoop. Maar je bent ook niet anders... De verpleegkundige die 'zzp-er' is (met als voornaamste doel de klote diensten en afdelingsoverleggen te ontlopen) is ook niets anders dan de gemiddelde IT'er. Draai mee in een team, maar enkel de lusten niet de lasten.
Ascension schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:09:
Hoe zit het eigenlijk met al die artsen die al jaren voor hetzelfde ziekenhuis in een maatschap werken?
Die moeten ook creatiever gaan worden (bv via de maatschap bedingen dat elke arts uit de maatschap die opdracht kan doen). Of in loondienst gaan :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45
Ascension schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:09:
arts maatschappen zijn een aantal jaren al de nek omgedraaid omdat men het "oneerlijk" vond dat artsen zoveel verdienden. Toen zijn alle maatschappen omgezet in MSB's (Medisch Specialistisch Bedrijf), eigenlijk hetzelfde, maar dan opgetuigd door fiscalisten waardoor het voldoet aan bepaalde regeltjes.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joppiez
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09 20:23
Crazy D schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Het zou gewoon eerlijk zijn als de regering het werkelijke ding benoemt, en 'ons' de kans geeft daar oplossingen voor te bedenken: te weinig premies in het sociale stelsel. Dat is het werkelijke probleem.
Tja, wat dat betreft wordt er een sloot aan BTW overgemaakt. De inkomsten komen dan in een ander potje, maar of deze inkomsten minder zijn dan wanneer er in loondienst wordt gewerkt (en premie x, y en z wordt betaald) betwijfel ik.

Ik werk doorgaans twee jaar op dezelfde project bij dezelfde opdrachtgever. Wel via een (grote) broker/intermediair. Daarnaast heb ik ook een goede accountant (een NOAB kantoor, dus geen beunhaas ofzo). Beiden zeggen dat er geen probleem is. Ik ga er dusver vanuit dat het een storm in een glas water is.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

Joppiez schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:01:
Wet DBA is tegen zelfstandigheid, niet tegen schijnzelfstandigheid. Het woord 'schijnzelfstandigheid' is een politiek frame om het redelijk te doen klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:42
Joppiez schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Tja, wat dat betreft wordt er een sloot aan BTW overgemaakt. De inkomsten komen dan in een ander potje, maar of deze inkomsten minder zijn dan wanneer er in loondienst wordt gewerkt (en premie x, y en z wordt betaald) betwijfel ik.
Bedoel je de BTW die de opdrachtgever vervolgens weer aftrekt als voorbelasting? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:42
Crazy D schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:23:
[...]IT'ers zijn niet specialer of minder speciaal. Je kunt geen regels maken enkel voor bepaalde beroepsgroepen ...
Blijkbaar kan dat prima:

https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyPHevJ8bJFvSCUTs0nnnIUwRsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIbEcAduRxL4dnVLpIq8xdb8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:13:
[...]

De contracten moeten gewoon aangepast worden. Lekker alles opdelen in kleine stukjes en apart als opdracht aanbieden aan een ZZP-er. Wanneer het personeelstekort oploopt gaat dit gewoon één grote administratieve rompslomp worden om het werk gedaan te krijgen.
ZZP-er 1 maakt .... in de aankomende 3 maanden
ZZP-er 2 gaat daarna verder om .... toe te voegen.

ZZP-er 1 gaat bij een ander bedrijf .... voor 2 maanden doen.
etc.

En dan alles voor een vaste prijs zodat er geen inzetverplichting is, maar een resultaatverplichting met risico.

Het gaat nog leuk worden :D
Dat gaat in mijn branche inderdaad leuk worden. Opdrachtgevers zijn bijna zonder uitzondering veel te positief over de doorlooptijd en de inzet. Bovendien moet de opdrachtgever vaak ook andere expertises leveren die regelmatig niet of te beperkt beschikbaar zijn. Voordat ik een redelijke inschatting kan maken hoeveel tijd het ongeveer kost om tot een product te komen ben ik vaak al flink wat tijd verder. Als ik dat vooraf moet doen met 1 of 2 gesprekken kan ik niet anders dan uit gaan van worst case scenario en dat moet ik rekening houden met een veelvoud aan uren. Dat gaat dus niet werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:42
Dan zijn we er. We richten een eenmans-coverband op of maken een kunstwerk bij de koffieautomaat en doen "lichte, voorkomende ICT werkzaamheden obv beschikbaarheid"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 23:48
Op dit moment ben ik werkzaam als Consultant voor een IT bedrijf, voornamelijk gericht op Microsoft 365/Windows/Apple. Ik merk dat ik voor mijn gevoel bij mijn huidige baan op een blokkade stuit en niet echt aan het ontwikkelingen ben.

De producten uit ons product catalogus die wij aanbieden aan onze klanten ken ik op mijn duimpje en kan ik zelf adviseren, verkopen, uitrollen, beheren en mensen hiervoor opleiden. Ik probeer mijzelf daarom nu op dit moment zo breed mogelijk in te zetten en ben daardoor eigenlijk een verijdelde Account manager/Consultant.

Als ik hier zelf wel eens over zit te filosoferen, dan denk ik soms wel eens dat het misschien eens verstandig zou zijn om een dag in de week voor mijzelf aan de slag te gaan. Iemand die hier ervaring mee heeft (vast wel denk ik! :)) om één dag minder te gaan werken en dan voor jezelf te gaan starten voor een dag in de week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:29
Vanitas1996 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:54:
Iemand die hier ervaring mee heeft (vast wel denk ik! :)) om één dag minder te gaan werken en dan voor jezelf te gaan starten voor een dag in de week?
Jazeker, belangrijk is dat je of open kaart speelt met je WG en/of je jouw contract goed controleert voor de regels op nevenwerkzaamheden. Zo mag ik die niet uitvoeren bij klanten die ook klant zijn bij mijn WG en ook niet in specifieke sectoren waarin de WG actief is. Als je dat goed afdekt dan is er niets aan de hand.

In de praktijk merk je vaak wel dat afbouwen naar <32 uur bij veel WG's lastig is en dat je vaak dan in de praktijk niet 1 maar 2/3 dagen soms voor jezelf bezig bent waardoor je soms 6/7 dagen per week aan het werk bent ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Afas schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:23:
[...]
Dat gaat dus niet werken.
Hoezo gaat dat niet werken, het schrijven van offertes, inschatten van uren en het aantal uren fout hebben zijn gewoon ondernemersrisico's. Je moet in je offerte de voorwaarden juist formuleren en als het dan anders wordt moet er geld bij.

Sommige opdrachten kunnen inderdaad niet zo geformuleerd worden, die moet je dan maar gewoon in loondienst uitvoeren. Maar ook dat kan je met je opdrachtgever afspreken, gewoon een nuluren contract of zo voor 10-20 euro onder je normale tarief, zodat de extra kosten van loondienst een beetje verdeeld worden over de partijen.

Velen geven dat geld nu klakkeloos aan een recruiter, dus zo'n groot probleem moet dat niet zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 28-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:01:
Velen geven dat geld nu klakkeloos aan een recruiter, dus zo'n groot probleem moet dat niet zijn.
Die velen hebben ook helemaal geen zin om met die contracten te zitten, dus dat besteden ze ook uit aan een andere partij. En dan wordt het misschien weer net even iets omslachtiger allemaal.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Vanitas1996 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:54:
Op dit moment ben ik werkzaam als Consultant voor een IT bedrijf, voornamelijk gericht op Microsoft 365/Windows/Apple. Ik merk dat ik voor mijn gevoel bij mijn huidige baan op een blokkade stuit en niet echt aan het ontwikkelingen ben.

De producten uit ons product catalogus die wij aanbieden aan onze klanten ken ik op mijn duimpje en kan ik zelf adviseren, verkopen, uitrollen, beheren en mensen hiervoor opleiden. Ik probeer mijzelf daarom nu op dit moment zo breed mogelijk in te zetten en ben daardoor eigenlijk een verijdelde Account manager/Consultant.

Als ik hier zelf wel eens over zit te filosoferen, dan denk ik soms wel eens dat het misschien eens verstandig zou zijn om een dag in de week voor mijzelf aan de slag te gaan. Iemand die hier ervaring mee heeft (vast wel denk ik! :)) om één dag minder te gaan werken en dan voor jezelf te gaan starten voor een dag in de week?
Wat zou je die ene dag in de week willen gaan doen? Precies datgeen je nu in loondienst doet? Dan ontwikkel je je ook niet echt verder :)
Verder vooral open kaart spelen wat je plannen zijn, en dan hopen dat ze niet heel moeilijk doen. Als je iets wilt doen dat ver genoeg af staat van wat je nu doet zal dat niet zo'n probleem zijn, 3 of 4 dagen werken is soms een probleem maar soms ook niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:06
t_captain schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:27:
Met een DUBV ben je fiscaal niet te onderscheiden van een gedetacheerde of gepayrollde werknemer. In de DUBV ben je namelijk geen DGA (wel GA, maar geen D).
Volgens mij is het nadeel van payrol dat je hetzelfde salaris ontvangt als een vaste medewerker omdat je je moet houden aan de CAO van de opdrachtgever. En dan kan je net zo goed vast in dienst gaan.
https://www.kvk.nl/person...-zijn-de-voor-en-nadelen/

Zie de quote: "Werknemers die jij via een payrollbedrijf inhuurt, vallen onder de cao van je eigen onderneming."

Bij detachering (en wellicht ook een dubv) kan het loon hoger en kunnen ze elk uurtarief vragen wat ze willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 18:18
Het salaris in een CAO is een minimum. Een bedrijf mag daar prima boven gaan zitten. Dat ze dat niet doen is wat anders…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07
mbe81 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:09:
Het salaris in een CAO is een minimum. Een bedrijf mag daar prima boven gaan zitten. Dat ze dat niet doen is wat anders…
Dat hangt van de CAO af, bij een zogenaamde standaard cao mag je ook niet naar boven afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
Dat verschil kende ik inderdaad niet. Ben nu wel benieuwd hoeveel CAO’s er een standaardkarakter en hoeveel CAO’s er een minimum karakter hebben. Kan dat niet zo gauw terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
Ben je met het omzetten van je eenmanszaak naar bv van het wetdba gezeik af?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:45
NEOeo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:28:
Ben je met het omzetten van je eenmanszaak naar bv van het wetdba gezeik af?
Slechts 100x beschreven in dit topic, dus bij deze de 101e keer:

nee.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-VbVJHbtvSyxVTTdKWaR0oukF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3I71ql8bFehzLUrvDGNM4dWn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag dit artikel in de krant. Dus ik dacht laat ik het eens hier vragen. Maar Annemarie praat dus onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Nee, want ze heeft gelijk. Je gaat dan 'in loondienst' bij je eigen BV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

NEOeo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:04:
[Afbeelding]

Ik zag dit artikel in de krant. Dus ik dacht laat ik het eens hier vragen. Maar Annemarie praat dus onzin?
Ja

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDvQzlyeopSx5OtWCjCQTLLFTkU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0NStzsiKcNqj2dI9gq5PQwsy.jpg?f=user_large

:+

Heerlijk :P

(ik zit overigens in het "ze praat onzin" kamp)

[ Voor 10% gewijzigd door ybos op 28-10-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 19:59
coldasice schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:30:
[...]

Klopt, maar als je jezelf op een andere manier positioneert zijn er allerei manieren op je skills uit te voeren. Dat betekent overigens ook dat je niet 40uur op een zolderkamertje geisoleerd kunt werken. Dat is niet voor iedereen weggelegd of wil dat, gelukkig zijn we allemaal verschillend.
Ik heb dit ook wel eens geprobeerd, maar er word toch gek opgekeken als je zegt scrummaster/PO/agilecoach/developer/architect/manager werkzaamheden kunt uitvoeren. 8)7

Word op een gegeven punt toch de keuze maken voor een discipline, anders weet de klant toch ook niet waar hij/zij aan toe is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Laatst online: 20-09 12:34
[Afbeelding]

Ja, het is klinkklare onzin. Als jij je als DGA laat inhuren voor 3 jaar op 1 klus, maakt het geen verschil met een EMZ die dat doet. Een BV beschermt je niet.
Maar natuurlijk oogt een BV beter en glanst het wat mooier dan een EMZ voor de BD. Wellicht helpt het bij de emotionele beslissing van de inspecteur maar wettelijk maakt het geen bal uit.

Als het zo simpel was, dan zat hier niemand nog in een EMZ constructie.

Intussen zijn de laatste 500 pagina’s een herhaling van een herhaling van een herhaling…

Youngtimers… wie? Ik denk dat ik toch overstap op de youngtimer. Is er een manier om mijn privé auto die ik al 10 jaar heb naar de zaak te brengen? Of is het een onzinnige weg die niet veel brengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
RonaldHeirbaut schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:00:
[...]
Youngtimers… wie? Ik denk dat ik toch overstap op de youngtimer. Is er een manier om mijn privé auto die ik al 10 jaar heb naar de zaak te brengen? Of is het een onzinnige weg die niet veel brengt?
Wil je dan 2 taxatierapporten? 1 voor de bijtelling en 1 voor de verzekering? _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
[Afbeelding]

Annemarie praat onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Annemarie praat niet helemaal onzin.

Als je in loondienst van je BV bent valt er nog maar weinig belasting te betalen door je opdrachtgever (als deze als werkgever gezien wordt), al moet je dan wel al je winst als loon aan jezelf betalen ipv een klein loon en het grootste deel van de winst in de BV laten zitten.

De kans dat de BD hier een zaak van gaat maken zal dan ook een stuk kleiner worden aangezien er qua euro's nog maar weinig te halen valt.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 28-10-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Zijn er meer ZZP-ers die een pensioen hebben lopen bij Bright? Ik had 28 december een eenmalige inleg gedaan van 20K, maar vandaag is er spontaan weer 20K afgeschreven. Meer details in deze post, maar wellicht goed om je afschrift even na te kijken als je een pensioen bij Bright hebt lopen en vorig jaar éénmalig denkt te hebben ingelegd.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Heath schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Ik heb dit ook wel eens geprobeerd, maar er word toch gek opgekeken als je zegt scrummaster/PO/agilecoach/developer/architect/manager werkzaamheden kunt uitvoeren. 8)7

Word op een gegeven punt toch de keuze maken voor een discipline, anders weet de klant toch ook niet waar hij/zij aan toe is.
Das waar, je moet wel een duidelijk en consistent verhaal hebben, daarom ben ik ook meer bedrijfskundig specialist, en help ik bedrijf met het verbeteren van hun bedrijfsprocessen middels automatisering en rapportages. Je gebruikte woorden als scrummaster en agilecoach worden alleen herkend door ITers en alles dat kort daarbij in de buurt zit. Een MKB bedrijf kent dit soort disciplines vaak niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HerZon schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:11:
Nee, want ze heeft gelijk. Je gaat dan 'in loondienst' bij je eigen BV.
Dat werkt niet, je bent dan je eigen werkgever en er is per saldo weinig veranderd in de gezagsverhouding naar de klant.

Neem een BV op naam van je partner. Die pakt 65k als DGA en doet verder niets, jij bent het werkpaard en pakt de rest van de winst in loon. Als er nu geen sprake is van een gezagsverhouding tussen directie en werknemer dan weet ik het ook niet meer. :+ Je bent alleen wel je baan kwijt bij een echtscheiding, maar misschien zit er in deze constructie dan nog enige vorm van partneralimentatie in. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:00

Mickey77

Allround ICT-er

jadjong schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 06:46:
[...]
Dat werkt niet, je bent dan je eigen werkgever en er is per saldo weinig verandert in de gezagsverhouding naar de klant.
Na het lezen van dit topic en artikelen elders, is de bovenstaande zin volgens mij het beste antwoord (deze ene regel, niet wat daarna kwam). Het maakt niet uit of je ez of bv of nv bent, als je voldoet aan de criteria (zij aan zij werken etc) dan ben je kijkend naar de regels gewoon een schijnzelfstandige.

Heel algemeen bekeken denk ik dat een zeer groot deel van de zzp-ers in de ICT bij een strikte beoordeling als schijnzelfstandige zou worden aangemerkt. Alleen was de kans op controle cq. handhaving de afgelopen jaren nihil en de verwachting is dat deze het komende jaar zal toenemen naar "klein". Maarja, iedereen heeft zijn eigen glazen bol :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ColeJ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Wil je dan 2 taxatierapporten? 1 voor de bijtelling en 1 voor de verzekering? _O-
Ha, welnee. Een Ford Focus van bijna 15 jaar oud en 370K op de teller?! Amper 1000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Mickey77 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:37:
[...]
Heel algemeen bekeken denk ik dat een zeer groot deel van de zzp-ers in de ICT bij een strikte beoordeling als schijnzelfstandige zou worden aangemerkt. Alleen was de kans op controle cq. handhaving de afgelopen jaren nihil en de verwachting is dat deze het komende jaar zal toenemen naar "klein". Maarja, iedereen heeft zijn eigen glazen bol :D
Ik denk/vermoed dat het tarief wel een veel grotere rol gaat spelen in de beoordeling. Als jij van dat tarief goed voor jezelf kan zorgen, het tarief is onderhandelbaar en het is aanzienlijk hoger dan het salaris voor een soortgelijke functie, denk ik dat het allemaal nog wel eens mee kan vallen.

Het is gewoon afwachten wat er aangepak gaat worden. In de eerste periode gaan ze waarschijnlijk wel kijken naar zorg, onderwijs en cultuur, en natuurlijk de pakketbezorgers, landbouw etc. Als dan blijkt dat er teveel mis gaat, te veel mensen hun klus/baan gaan verliezen en de economie dreigt in te storten, grijpt de overheid wel in. Dan zijn wij nog niet aan controles toegekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jadjong schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 06:46:
[...]

Dat werkt niet, je bent dan je eigen werkgever en er is per saldo weinig veranderd in de gezagsverhouding naar de klant.

Neem een BV op naam van je partner. Die pakt 65k als DGA en doet verder niets, jij bent het werkpaard en pakt de rest van de winst in loon. Als er nu geen sprake is van een gezagsverhouding tussen directie en werknemer dan weet ik het ook niet meer. :+ Je bent alleen wel je baan kwijt bij een echtscheiding, maar misschien zit er in deze constructie dan nog enige vorm van partneralimentatie in. >:)
Fuck. Paar jaar te laat. Nu ben ik de lul die de alimentatie betaald |:( 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ernemmer schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:32:
[...]

Als je in loondienst van je BV bent valt er nog maar weinig belasting te betalen door je opdrachtgever (als deze als werkgever gezien wordt), al moet je dan wel al je winst als loon aan jezelf betalen ipv een klein loon en het grootste deel van de winst in de BV laten zitten.

De kans dat de BD hier een zaak van gaat maken zal dan ook een stuk kleiner worden aangezien er qua euro's nog maar weinig te halen valt.
Als DGA betaal je niet alle sociale premies waar het eigenlijk om gaat. En je hebt nog steeds een mogelijke gezagsverhouding. Het gaat er niet om of er per se bij jou nog veel te halen valt, ze gaan jou als kleine zelfstandige niet onderzoeken. Ze onderzoeken je opdrachtgever, en daar ben jij waarschijnlijk 1 van de velen die wordt ingehuurd. En daar gaan ze iets van vinden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Ik denk/vermoed dat het tarief wel een veel grotere rol gaat spelen in de beoordeling. Als jij van dat tarief goed voor jezelf kan zorgen, het tarief is onderhandelbaar en het is aanzienlijk hoger dan het salaris voor een soortgelijke functie, denk ik dat het allemaal nog wel eens mee kan vallen.

Het is gewoon afwachten wat er aangepak gaat worden. In de eerste periode gaan ze waarschijnlijk wel kijken naar zorg, onderwijs en cultuur, en natuurlijk de pakketbezorgers, landbouw etc. Als dan blijkt dat er teveel mis gaat, te veel mensen hun klus/baan gaan verliezen en de economie dreigt in te storten, grijpt de overheid wel in. Dan zijn wij nog niet aan controles toegekomen ;)
De Belastingdienst is al bezig, en beperkt zich niet tot die sectoren. In mijn geval IT/Finance. Daar laten ze de contracten aflopen per 1 januari 2025 en is verlenging zoveel mogelijk uitgesloten. Er zit natuurlijk nog een verschil tussen de manager en het beleid/HR. Alleen je ziet dus wel dat er een langzame realisatie en verschuiving gaande is.

Het gevolg is simpelweg dat een steeds grotere groep zonder opdracht komt te zitten. Waarbij er dan meer concurrentie op de legitieme zzp opdrachten komt. Maar goed, eindstand zal zijn dat het merendeel zichzelf verplaatst naar detachering of vast. Immers, inkomsten blijven nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:00:
[...]
BV starten of een jaar 100% zakelijk rijden, dan moet die op de balans. BV is wel iets veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:34:
[...]

Als DGA betaal je niet alle sociale premies waar het eigenlijk om gaat. En je hebt nog steeds een mogelijke gezagsverhouding. Het gaat er niet om of er per se bij jou nog veel te halen valt, ze gaan jou als kleine zelfstandige niet onderzoeken. Ze onderzoeken je opdrachtgever, en daar ben jij waarschijnlijk 1 van de velen die wordt ingehuurd. En daar gaan ze iets van vinden.
Volgens mij is het uiteindelijke doel van deze hele wetgeving dat er meer geld naar de staat gaat. Als je het meeste al betaald hebt zal er weinig te halen zijn.
Als je dit zo brengt naar je eventuele opdrachtgever dan is voor hem het risico ook erg laag en kan je waarschijnlijk gewoon de opdracht uitvoeren.

Als je dan bij controle als schijnzelfstandige aangemerkt wordt vallen de kosten wel mee en is er weinig aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Ernemmer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Volgens mij is het uiteindelijke doel van deze hele wetgeving dat er meer geld naar de staat gaat. Als je het meeste al betaald hebt zal er weinig te halen zijn.
Als je dit zo brengt naar je eventuele opdrachtgever dan is voor hem het risico ook erg laag en kan je waarschijnlijk gewoon de opdracht uitvoeren.

Als je dan bij controle als schijnzelfstandige aangemerkt wordt vallen de kosten wel mee en is er weinig aan de hand.
Ik heb andere berekeningen gezien, verder is het zo dat het geld dat ze bij de opdrachtgever gaan halen maar vanaf 1 jan 2025 wordt berekend. Als er zaken bij de ZZPer niet goed zijn, gaan ze 5 jaar terug...

https://www.zipconomy.nl/...twoorden-over-de-wet-dba/
6. Als er sprake is van schijnzelfstandigheid, op basis van welk salaris worden dan de naheffingen bepaald?
Als er sprake is van schijnzelfstandigheid betekent dit dat een zzp’er alle ondernemersfaciliteiten moet terugbetalen. De opdrachtgever moet naheffingen betalen. In dit artikel op Flexnieuws staat een uitgebreider antwoord op deze vraag: Geen boete, maar wel torenhoge kosten bij schijnzelfstandigheid.
https://www.flexnieuws.nl...ij-schijnzelfstandigheid/

[ Voor 3% gewijzigd door coldasice op 29-10-2024 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

De Belastingdienst is al bezig, en beperkt zich niet tot die sectoren. In mijn geval IT/Finance. Daar laten ze de contracten aflopen per 1 januari 2025 en is verlenging zoveel mogelijk uitgesloten.
Daar heb ik het toch niet over? Ik zie ook wel dat diverse sectoren minder werk aanbieden aan ZZP'ers. Ik heb het over de aankomende controles. Ik vermoed dat die zich in eerste instantie, maar niet uitsluitend, richten op de sectoren die ik noemde.

Afhankelijk van die controles en hoe UWV/BD ingrijpen, komt de economie vanzelf tot stilstand. Want geloof me, niet iedereen zal in loondienst gaan en al helemaal niet op de plek die ze als ZZP'er hebben. Stel dat 75% dat wel doet, dan is 1 op de vier banen niet ingevuld straks. Dat gaat echt niet goed komen.

Ik zie komende zomer de kamervragen wel voor me: "Hoe denkt de minister de problemen de problemen in de arbeidsmarkt op te lossen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
coldasice schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:31:
[...]
Als er zaken bij de ZZPer niet goed zijn, gaan ze 5 jaar terug...
[...]
Voor al je opdrachtgevers?! Of alleen als je al 5 jaar op die plek zit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
hehe mijn opdrachtgever zegt net in de standup: ja we moeten interimmers weren uit onze afdelingsoverleggen
ook mijn opdrachtgever: ja we blijven ze toch uitnodigen maar laten ze weg als aanwezigen uit de notulen...

8)7 8)7

discogs

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Boris Emmerig lijkt hiervan de diepste kennis van zaken te hebben.

Het is een enorm complexe materie. De volgende zaken moeten mogelijk worden teruggedraaid / herberekend / nageheven:

1. BTW.

Over loon mag je geen BTW factureren. Er is dus iets gefactureerd en betaald dat moet worden teruggedraaid. De werkgever moet deze betalingen aan de werknemer als onverschukdigde betalingen verrekenen of terugvorderen. Jegens de belastingdienst moet de werkgever de BTW aangiften corrigeren en de als voorheffing afgetrokken BTW alsnog betalen.
De werknemer moet in zijn rol als BTW-plichtige de aangiften herzien en het geld terughalen van de belastindienst. Onder de streep alleen maar een hoop geschuif met geld, van belastingdienst naar freelancer naar klant/werkgever naar belastingdienst.

2. Loonbelasting

Hier is het echt complex. Loonbelasting is een voorbelasting voor inkomstenbelasting. In principe moet een werkgever loonheffing inhouden en afdragen, waarna het door de baas betaalde belastingen in de IB worden verrekend met het te betalen bedrag. Maar als er reeds een aanslag IB is gedaan, wordt naar ik begrijp de LB niet meer gecorrigeerd. Er ontstaan dus twee periodes: (2s) de jaren waarover reeds IB is aangeslagen en (2b) de recentere periode.

Voor de reeds aangeslagen jaren lijkt de bal dus volledig bij de freelancer te liggen. De werkgever lijkt daar geen direct risico te lopen. Hoe dat zit in het geval van belastingschulden bij de freelancer is een vraag, wellicht kan de belastingdienst procederen tegen de werkgever als veroorzaker van deze problemen maar dat is wel een beetje een bijzonder geval en misschien wel een long shot.

Voor de nog niet aangeslagen jaren ook bij de werkgever. Deze moet dan loonheffingen inhouden danwel terugvorderen en afdragen aan de BD.
Op zich zijn dit geen kosten voor de werkgever (bedrag inhouden/terugvorderen bij werknemer en hetzelfde bedrag betalen aan BD). Maar wel introduceert wel een debiteurenrisico.

3. Inkomstenbelasting

Nieuwe aangftes door de zelfstandige, waarbij de ondernemersvoordelen verloren gaan. Dat geeldt voor de reeds aangeslagen jaren en voor de nog niet aangeslagen jaren. Bij die laatste mag wel de door de werkgever ingehouden loonheffing worden verrekend.

4. Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW

Werkgever wordt aangeslagen. Dit mag wettelijk niet worden doorbelast aan de werknemer.
Freelancer krijgt betaalde bedragen terug n.a.v. de nieuwe aansklagen waarin de omzet tot loon is geworden. Kosten voor werkggever.

5. Premies werknemersverzekeringen

Werkgever wordt aangeslagen. Werknemer ontvangt "gratis" dekking.

Samenvattend:

Nummer 3 is een potentieel grote last voor de freelancer die achteraf werknemer blijkt te zijn. Nummers 4 en 5 zijn lasten voor de werkgever (waarbij nummer 4 de werknemer gedeeltelijk compenseert voorhet verlies van ondernemersfaciliteiten onder nummer 3).

Je ziet de hoeveelheid werk. Als de inspecteur bijvoorbeeld in mei 2027 een klant met 50 schijnzelftstandigen wil aanslaan, dan moeten er

* door DB bij de klant 28 BTW aangiftes worden gecorrigeerd (ik veronderstel maand-termijn vanwege de schaal)
* door DB bij de 50 schijnzelfstandigen 450 BTW aangiftes worden gecorrigeerd (ik veronderstel kwartaal-termijn)
* door DB bij de klant 16 maandelijkse aangiftes loonbelasting worden gecorrigeerd
* door DB bij de klant 2 aanslagen ZVW worden opgelegt
* door UWV bij de klant 28 maandelijkse aangiftes permies werknemersverzekeringen opgelegd
* door BD bij de freelancers 100 aangiftes IB worden gecorrigeerd

Niet alleen opsporing maar ook afhandeling lijkt me een probleem met de capaciteit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Daar heb ik het toch niet over? Ik zie ook wel dat diverse sectoren minder werk aanbieden aan ZZP'ers. Ik heb het over de aankomende controles. Ik vermoed dat die zich in eerste instantie, maar niet uitsluitend, richten op de sectoren die ik noemde.

Afhankelijk van die controles en hoe UWV/BD ingrijpen, komt de economie vanzelf tot stilstand. Want geloof me, niet iedereen zal in loondienst gaan en al helemaal niet op de plek die ze als ZZP'er hebben. Stel dat 75% dat wel doet, dan is 1 op de vier banen niet ingevuld straks. Dat gaat echt niet goed komen.
Tot stilstand is misschien een groot woord, maar ik verwacht wel een fors effect op zowel het BBP als de belastinginkomsten.

Allereerst een korte termijn effect, je zet stukken van de economische machine stil die voor de ingreep draaiden met een zeer hoge bezettingsgraad. Dat gaat rechtstreeks ten koste van eebn stuk BBP. Voor de rijksbegroting zijn dat 2 problemen:

1. gemiste economosche activiteit = gemiste belastinginkomsten, met name in de BTW en de inkomstenbelasting.
2. gemiste economosche activiteit gaat ten koste van de groep van het BBP en daarmee van de ruimte voor een financieringstekort (EU stabiliteitscriteria, staatsschuldwuote).

Op jaarbasis zou dit kunnen oplopen tot een tegenvaller van ~16 miljard euro. Geen kattepis.

Dan het structurele effect. Waar de regering heel naief vanuit lijkt te gaan is dat het voor de economie niet zoveel uit zou maken in welke arbeidsrelatie mensen werken. Ik vrees dat er geen onderzoek is gedaan naar deze aanname.

Ik noem het naief omdat men voorbij gaat aan de vraag waarom de ZZP sector zo'n hoge vlucht heeft genomen. In het algemeen geldt: als een economisch fenomeen groot wordt, is er een onderliggende reden. In het geval van de ZZP-sector vermoed ik dat de inflexibiliteit en weerstanden in de klassieke loondienst-arbeidsmarkt een belangrijke rol spelen. Flexibiliteit in de arbeidsmarkt heeft als voordeel dan het aanbod beter de vraag kan volgen en de daarmee de productie wordt geoptimaliseerd. Door flexibilisering hebben we decennialang ieder jaar een klein beetje toegevoegd aan de economische groei en dat dreig je vrij plotseling deels terug te draaien. Natuurlijk zijn er andere vormen van flexibele arbeid, maar de ZZP-keten is naar verwachting de meest efficiente en productieve versie.

Ik vind het echt kofiedik kijken hoe groot het structurele effect zou zijn, maar een procent of 5 van het BBP kan zomaar een realistisch getal zijn. Een stapsgewijze teruggang van BBP index 100 naar index 95 levert de staat een eenmalig probleem op van 25 miljard (de benodigde inlossing op de staatsschuld om de ratio's intact te houden) en een structureel probleem van 20 miljard per jaar.

Een beetje meer ecomomisch onderzoek vooraf was verstandig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:32:
[...]

De gezagsverhouding in je eigen bv is niet zoals in loondienst, dat maakt dat aanspraken op sociale zekerheid heel anders liggen dan bij een normaal dienstverband, daarom praat Annemarie grotendeels wel onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
coldasice schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Ik heb andere berekeningen gezien, verder is het zo dat het geld dat ze bij de opdrachtgever gaan halen maar vanaf 1 jan 2025 wordt berekend. Als er zaken bij de ZZPer niet goed zijn, gaan ze 5 jaar terug...

https://www.zipconomy.nl/...twoorden-over-de-wet-dba/

[...]
Gaan ze dan alleen het deel van de 5 jaar terug dat je als zzper bij diezelfde opdrachtgever zat? Of bij alle opdrachtgevers die je als zzper hebt gehad de afgelopen 5 jaar? Dat lijkt mij heel snel heel veel meer werk worden voor de 80 FTE die de belastingdienst in dienst heeft voor het handhaven van de hele markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:42:

Het is een enorm complexe materie. De volgende zaken moeten mogelijk worden teruggedraaid / herberekend / nageheven:
Onze adviseur (grote internationale accountancy) meent dat er een risico is dat de gefactureerde bedragen aan te merken zijn als loon en dat daarover dan de werkgever belasting, premies en pensioenpremie verschuldigd is. Dus niet terugdraaien en herberekenen van alles, maar simpelweg gefactureerde uurtarief = uurloon. Dat zijn natuurlijk voor de werkgever enorme risico's.
Niet alleen opsporing maar ook afhandeling lijkt me een probleem met de capaciteit.
Eens. Daarom proberen ze grote groepen over één kam te scheren en de opdrachtgevers daarover aan te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:53
En als je met meerdere mensen een BV hebt, daar niet direct in loondienst van bent maar holdings eronder waar iedereen los van elkaar in loondienst is? Opdracht wordt gegeven aan een BV waar niemand indirect de meerderheid van het stemrecht heeft.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik gebruik mijn privé-auto ook zakelijk, maar de auto staat niet op de zaak. Voor de BTW staat ie wel op de zaak. Ik mag dan de BTW voor onderhoud en gebruik aftrekken, en moet aan het eind vh jaar 1,5% over de nieuwwaarde weer betalen.
Nu is mij niet geheel duidelijk wat allemaal onder onderhoud en gebruik valt. Ik heb bv ook spoorverbreders gekocht, en ga mijn auto binnenkort laten chippen. Kan ik de BTW daar dan ook van aftrekken? Ook laat ik hem binnenkort helemaal poetsen van binnen en buiten, zelfde vraag daarover.
Of gaat het echt alleen om benzine en onderhoudsbeurten.

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ

Je ziet de hoeveelheid werk. Als de inspecteur bijvoorbeeld in mei 2027 een klant met 50 schijnzelftstandigen wil aanslaan, dan moeten er

* door DB bij de klant 28 BTW aangiftes worden gecorrigeerd (ik veronderstel maand-termijn vanwege de schaal)
* door DB bij de 50 schijnzelfstandigen 450 BTW aangiftes worden gecorrigeerd (ik veronderstel kwartaal-termijn)
* door DB bij de klant 16 maandelijkse aangiftes loonbelasting worden gecorrigeerd
* door UWV bij de klant 28 maandelijkse aangiftes permies werknemersverzekeringen opgelegd

Misschien kunnen ze wat interimmers inhuren gezien de hoeveelheid werk _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24

1. BTW.

Over loon mag je geen BTW factureren. Er is dus iets gefactureerd en betaald dat moet worden teruggedraaid. De werkgever moet deze betalingen aan de werknemer als onverschukdigde betalingen verrekenen of terugvorderen. Jegens de belastingdienst moet de werkgever de BTW aangiften corrigeren en de als voorheffing afgetrokken BTW alsnog betalen.
De werknemer moet in zijn rol als BTW-plichtige de aangiften herzien en het geld terughalen van de belastindienst. Onder de streep alleen maar een hoop geschuif met geld, van belastingdienst naar freelancer naar klant/werkgever naar belastingdienst.

2. Loonbelasting

Hier is het echt complex. Loonbelasting is een voorbelasting voor inkomstenbelasting. In principe moet een werkgever loonheffing inhouden en afdragen, waarna het door de baas betaalde belastingen in de IB worden verrekend met het te betalen bedrag. Maar als er reeds een aanslag IB is gedaan, wordt naar ik begrijp de LB niet meer gecorrigeerd. Er ontstaan dus twee periodes: (2s) de jaren waarover reeds IB is aangeslagen en (2b) de recentere periode.

Voor de reeds aangeslagen jaren lijkt de bal dus volledig bij de freelancer te liggen. De werkgever lijkt daar geen direct risico te lopen. Hoe dat zit in het geval van belastingschulden bij de freelancer is een vraag, wellicht kan de belastingdienst procederen tegen de werkgever als veroorzaker van deze problemen maar dat is wel een beetje een bijzonder geval en misschien wel een long shot.

Voor de nog niet aangeslagen jaren ook bij de werkgever. Deze moet dan loonheffingen inhouden danwel terugvorderen en afdragen aan de BD.
Op zich zijn dit geen kosten voor de werkgever (bedrag inhouden/terugvorderen bij werknemer en hetzelfde bedrag betalen aan BD). Maar wel introduceert wel een debiteurenrisico.

3. Inkomstenbelasting

Nieuwe aangftes door de zelfstandige, waarbij de ondernemersvoordelen verloren gaan. Dat geeldt voor de reeds aangeslagen jaren en voor de nog niet aangeslagen jaren. Bij die laatste mag wel de door de werkgever ingehouden loonheffing worden verrekend.

4. Inkomensafhankelijke bijdrage ZVW

Werkgever wordt aangeslagen. Dit mag wettelijk niet worden doorbelast aan de werknemer.
Freelancer krijgt betaalde bedragen terug n.a.v. de nieuwe aansklagen waarin de omzet tot loon is geworden. Kosten voor werkggever.

5. Premies werknemersverzekeringen

Werkgever wordt aangeslagen. Werknemer ontvangt "gratis" dekking.

Samenvattend:

Nummer 3 is een potentieel grote last voor de freelancer die achteraf werknemer blijkt te zijn. Nummers 4 en 5 zijn lasten voor de werkgever (waarbij nummer 4 de werknemer gedeeltelijk compenseert voorhet verlies van ondernemersfaciliteiten onder nummer 3).

En dan is dit nog de recht-toe, recht-aan variant.

De eerste de beste zzp'r die naar de rechter stapt in dit geval brengt de hele boel tot stilstand. Dan de combi gevallen, waarin iemand wel ondernemer is geweest maar voor een specifieke opdracht als werknemer gezien word. Hup, richting rechter.

Werknemersverzekeirngen. Gaan dus ook met terugwerkende kracht. Reken maar dat er een aantal zijn die dan zeggen (waaronder ikzelf overigens), mooi, ik ben ziek of arbeidsongeschikt geweest in die periode. Keer maar uit. Iedereen: hup, naar de rechter :)

Overigens zie ik de economische gevolgen ook wel optreden. Ik stel een nieuwe auto gewoon een jaartje uit. Buitendat, normaal rijden we meestal in mijn prive premium model, maar gebruiken we nu steeds vaker de zakelijke middenklasser van vrouw. Die heeft dus minder winst daardoor, levert minder belasting op en wij brengen nog wat extra kosten naar de bv's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leejjon
hoevenpe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:14:
En als je met meerdere mensen een BV hebt, daar niet direct in loondienst van bent maar holdings eronder waar iedereen los van elkaar in loondienst is? Opdracht wordt gegeven aan een BV waar niemand indirect de meerderheid van het stemrecht heeft.
Ik heb dit geprobeerd, maar het is best lastig. Ik kende iemand die er wel interesse in had om op deze manier de wet dba te omzeilen. Ons idee was samen een bv starten en daar onze opdracht voortzetten. Dan nog eentje erbij zoeken en je bent veilig voor de wet dba. Maar er komt behoorlijk wat bij kijken, oa:

- Vertrouwen. Het is een soort huwelijk. In en uit stappen is ingewikkeld. Als een van de drie stopt met werken door wat voor reden dan ook moet de rest hem doorbetalen.
- Ziekte.
- Als je a la midlance de kosten wil verdelen dan kan je geen holding structuur hebben. Dan moet je alledrie direct aandeelhouder worden en jezelf in dienst nemen van de bv.
- Wanneer start je? Als de ene ZZP'er een langere opdracht heeft dan de andere, wanneer ga je dan "herstarten" onder de BV?
- Bij het starten, moet je gelijk loon uitbetalen. Terwijl het geld later komt. Ga je dat zelf voorschieten, of een lening afsluiten.
- De hele wet TTA, lekker met 3 man een ton bij de belastingdienst stallen. (is voorlopig uitgesteld).

Uiteindelijk wil mijn "companion" liever via een uniforce achtige constructie zodat hij alles zelf in de hand houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Leejjon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

Ik heb dit geprobeerd, maar het is best lastig. Ik kende iemand die er wel interesse in had om op deze manier de wet dba te omzeilen. Ons idee was samen een bv starten en daar onze opdracht voortzetten. Dan nog eentje erbij zoeken en je bent veilig voor de wet dba. Maar er komt behoorlijk wat bij kijken, oa:

- Vertrouwen. Het is een soort huwelijk. In en uit stappen is ingewikkeld. Als een van de drie stopt met werken door wat voor reden dan ook moet de rest hem doorbetalen.
- Ziekte.
- Als je a la midlance de kosten wil verdelen dan kan je geen holding structuur hebben. Dan moet je alledrie direct aandeelhouder worden en jezelf in dienst nemen van de bv.
- Wanneer start je? Als de ene ZZP'er een langere opdracht heeft dan de andere, wanneer ga je dan "herstarten" onder de BV?
- Bij het starten, moet je gelijk loon uitbetalen. Terwijl het geld later komt. Ga je dat zelf voorschieten, of een lening afsluiten.
- De hele wet TTA, lekker met 3 man een ton bij de belastingdienst stallen. (is voorlopig uitgesteld).

Uiteindelijk wil mijn "companion" liever via een uniforce achtige constructie zodat hij alles zelf in de hand houdt.
Wat heb je aan dit soort constructies als er straks gewoon geen opdrachten meer zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
Leejjon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

- Ziekte.

Wat als je dit met een holding doet (iedereen heeft een eigen holding en is daar in dienst) en de management fee op basis van gerealiseerde omzet (min bijv 5% voor alle kosten van de werkmaatschappij) vanuit de holding naar de bv factureert? Geen werk is geen management fee, ook de verantwoordelijkheid voor doorbetaling loon bij ziekte ligt dan bij de individuele holdings en niet bij de werkmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:12:
[...]
De eerste de beste zzp'r die naar de rechter stapt in dit geval brengt de hele boel tot stilstand. Dan de combi gevallen, waarin iemand wel ondernemer is geweest maar voor een specifieke opdracht als werknemer gezien word. Hup, richting rechter.
Als 0.001% van de ZZP'ers naar de rechter stapt, heb je het al gauw over honderden gevallen. De rechterlijke macht kan dat ook niet aan, ongeacht wat de uitkomst is van de uitspraak. Dan heb ik het nog niet eens over werkgevers en evt bonden.

Er wordt zoveel werk op de hals gehaald door de overheid (Belastingdienst en UWV), bij rechtspraak, bij handhaving, bij correcties... dat kan nooit goed gaan. En dan heb ik nog niet eens de aanstaande bezuinigingen genoemd bij de ambtenarij.

Echt... HOE DAN?
Pagina: 1 ... 571 ... 643 Laatste