Dank voor de vele reacties. Ik kan ze helaas niet allemaal beantwoorden maar ik ga mijn best doen.
Waarom soliciteer je niet direct bij die werkgever?
Als ik de intentie heb om in loondienst te blijven werken, blijf ik liever bij mijn huidige werkgever. Ik heb het er leuk met mijn collegas en werkzaamheden, maar het schiet gewoon niet op qua salaris groei. Kun je zeggen "oh je doet het alleen maar om het geld", maar ik vind dat zo'n typisch calvinistisch / nederlands antwoord. Of ik nou hoog of laag spring, de beloning blijft het zelfde. Ik heb er geen drol over te zeggen, behalve wanneer ik eens per 2-3 jaar van werkgever wissel (minder wordt namelijk gezien als instabiel).
Ik wil zelf bepalen of ik 1e klas met de trein ga, een nieuwe telefoon koop, welke bureaustoel ik declareer, en waar ik mijn pensioen in beleg. Al die regelingen zoals WW en ouderschapsverlof zijn leuk enzo maar als je een beetje goed bent bouw je toch zo een buffer op en hoef je je niet te beroepen op de die vangnetten en regelingen waar ik misschien nooit gebruik van ga maken. Je hebt bij grote bedrijven met CAOs geen zak meer te vertellen wanneer je die krabbel hebt gezet.
top 50 "bestbetaalde" werkgevers en dan met dat uurtarief komen.
is 135k bruto jaaromzet echt zo slecht dan als eerste opdracht voor een goede naam? Tuurlijk is er een maand opzegtermijn, maar ik ga er wel van uit het jaar af te kunnen ronden daar.
Daarnaast zit er een partij tussen (die er wat bovenop doet). Kan ik beter direct in contact komen via een broker portal? ja. Maar het is nou eenmaal zo.
De opdrachtgever stelt hiermee toch jouw werk als zelfstandige gelijk aan het werk wat je daar in loondienst zou doen? Je komt dus niks bijzonders doen, je bent gewoon een extra set handjes.
Ik zie je punt hoor, maar wat ik ook zie is dat dit vrij standaard is binnen grote bedrijven. Die hebben wel 1000 handjes in loondienst en nog eens 100 als flexibele schil. Of dat nou de bedoeling was van ZZP is een discussie op zich (betreft DBA), maar betekent dit dan dat vrijwel alle ZZPers binnen grote bedrijven eruit moeten? Je gaat me niet vertellen dat die 100 allemaal wat unieks komen brengen wat iemand in loondienst niet zou kunnen, vooral niet als ze er allemaal standaard 2 jaar rondlopen.
zijn berekening is niet compleet want hij laat die 16k pensioen voor gemak even weg.
Nee ik heb die 16k pensioensbijdrage vergeleken met een netto inkomen van 8k die ik dan zelf zou beleggen, en op basis daarvan concludeerde ik dat het nog steeds een vooruitgang is van 30% van mijn inkomen (anders 50%). Kun je een scheve vergelijking vinden, maar niemand weet hoe de pensioensvoorzieningen er over 40 jaar uitzien met alle vergrijzing. Ik heb er liever nu 1 netto in het handje (die ik dan zelf beleg) dan bruto 2 in een pensioenspot die ik misschien nooit terug zie.
Je berekening snap ik niet. Hoe kom je aan 20k kosten?
OV 1e klas is 650 euro, dus dan kom ik al op een ruime 8k. Neem daarnaast al die verzekeringen en andere kosten mee en ik verwacht zo tussen de 15-20 uit te komen. Is het noujuist niet een goed iets dat ik dit wat pessimistischer inschat?
En als laatste, ik ben van plan die 24k netto als buffer te gebruiken. Stel ze verlengen niet na 1 jaar, dan heb ik 6 maanden de tijd om een nieuwe opdracht te vinden zonder een verlies in inkomen te hebben (vergeleken met loondienst). Ja ik mis dan wel de pensioensbijdrage, maar daar zou ik niet over wakker liggen.
[
Voor 1% gewijzigd door
watzegje op 25-10-2024 11:56
. Reden: verduidelijking ]