Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45

TMC

Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

Ja je kan'm vanuit hun oogpunt invullen, voor de lol. En zelfs dan gaat 't bij vraag 1 al mis: "Daarom is de webmodule bij inhuur van een rechtspersoon niet van toepassing.".
Ja, erg bijzonder dat zo'n veelvoorkomende constructie meteen out of scope is.

Edit: ik zie dat VVD'er Thierry Aartsen hierover kamervragen heeft gesteld (vraag 4).
Vragen van het lid Aartsen (VVD) aan de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid en de Staatssecretaris van Financiën over de keuzehulp van
het Ministerie van SZW over schijnzelfstandigheid (ingezonden 14 oktober
2024)

Vraag 1
De webmodule wordt, ondanks kritiek hierop van de Raad van State, gebruikt in de keuzehulp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW); waarom is gekozen voor het gebruik van de webmodule? Wat is de juridische status van de webmodule in het beoordelen van een arbeidsrelatie? Is de uitkomst van de webmodule juridisch houdbaar in een geschil met de Belastingdienst? Zo niet, welke zekerheid biedt de webmodule zelfstandigen dan?

Vraag 2
Hoe verhoudt de webmodule zich tot de criteria uit het Deliveroo-arrest die expliciet vermeld dat deze criteria «holistisch» gewogen dienen te worden? Hoe kan een webmodule of een keuzehulp zaken holistisch wegen?

Vraag 3
Hoe verhoudt de webmodule zich tot mogelijk nieuwe interpretatie van deze criteria uit de aanstaande antwoorden op prejudiciële vragen van de Hoge Raad in de zaak tussen Uber en FNV? Zal de webmodule aangepast worden na het antwoord van de Hoge Raad?

Vraag 4
Waarom is de webmodule niet beschikbaar voor mensen die werken in een besloten vennootschap?

Vraag 5
Klopt het dat de Belastingdienst zelf de webmodule niet gebruikt om arbeidsrelaties te beoordelen? Hebben het Ministerie van SZW en de Belastingdienst dezelfde opvatting over de status van de webmodule? Welke Rijksdiensten gebruiken de webmodule wel?

Vraag 6
Waarom is gekozen voor het hanteren van zowel de webmodule als de ondernemerscheck?

Vraag 7
Klopt het dat het mogelijk is dat de webmodule en de ondernemerscheck tegenstrijdige antwoorden over de arbeidsrelatie kunnen geven? Zo ja, waarom is dit mogelijk? En welk antwoord is dan leidend in de beoordeling van de arbeidsrelatie?

Vraag 8
Vindt u het verstandig om in de keuzehulp voorbeelden te gebruiken uit de conceptwet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR)? In hoeverre biedt dit gebruikers van de keuzehulp rechtszekerheid? Gebruikt de Belastingdienst in de handhaving van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) ook de conceptwet VBAR?

Vraag 9
In het kopje «Het juiste contract bij werken met bemiddelingsbureaus of detachering» staat dat het relevant is of het bureau een actieve rol speelt in de werving en selectie; kunt u bevestigen of dit echt relevant is? Of is het met name relevant met wie de zelfstandige een contract heeft? Vindt u dit kopje helder, of kan er verwarring ontstaan door deze bepaling?

Vraag 10
Bent u in gesprek met vertegenwoordigers van zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) om een duidelijke publiekscampagne en keuzehulp te creëren en deze ook gaandeweg te verbeteren om duidelijkheid voor zzp’ers te scheppen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke signalen over de webmodule ontvangt u van hen? Zo ja, met welke organisaties spreekt u dan en op welke frequentie?

[ Voor 97% gewijzigd door TMC op 18-10-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41
TMC schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:56:
[...]
Ja, erg bijzonder dat zo'n veelvoorkomende constructie meteen out of scope is.

Edit: ik zie dat VVD'er Thierry Aartsen hierover kamervragen heeft gesteld (vraag 4).

[...]
Ik vind vraag 5 fokking pertinent.

Want als de BelDie inderdaad netjes deze module volgt, dan zit ik geramd. :D

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41
TMC schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:43:

Ik zou de constructie overwegen als het een leuke klus lijkt. Wel zorgen dat je die 15% marge gewoon boven op je tarief gooit zodat je onderaan de streep niet al teveel pijn lijdt.
OP heeft geen tarief, OP is in dienst bij de midlance partij. In deze is OP afhankelijk van het contract dat de midlance partij weet af te dwingen bij de klant en is OP goed de Sjaak als de midlance partij plots toch een stuk lager moet inzetten dan gehoopt.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

OP heeft geen tarief, OP is in dienst bij de midlance partij. In deze is OP afhankelijk van het contract dat de midlance partij weet af te dwingen bij de klant en is OP goed de Sjaak als de midlance partij plots toch een stuk lager moet inzetten dan gehoopt.
Dat is wat kort door de bocht. Ik heb zelf op deze opdracht geboden, met mijn eigen tarief. Nu willen ze misschien wel, maar dan moet het wel langs deze constructie. Doet niets af aan het tarief dat ik erop gezet heb. Wel idd dat er nu opeens een hap van 15% pleite is, maar daar moet ik dan maar over gaan onderhandelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:58

SFA

Leftblank schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:34:
[...]

En wat zou je kwijt zijn als je een wachttijd van 30, 60 of 90 dagen hanteert bij Movir, wat dan ook de waarde is die voor jou haalbaar is om te overbruggen zonder dat je een broodfonds/schenkkring nodig hebt? Ik vermoed dat dat prijsverschil kleiner is dan de kosten van die aanvullende oplossing.
Thanks, ik heb uiteindelijk via Insify een AOV afgesloten. Zelf af kunnen sluiten voor een scherpe premie én met een cashback van €100 d:)b

ID.4 1ST

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
SFA schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Thanks, ik heb uiteindelijk via Insify een AOV afgesloten. Zelf af kunnen sluiten voor een scherpe premie én met een cashback van €100 d:)b
Heel goed ik heb ook insify maar voor de beroeps en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Fijne partij.
Heb aov met 36 maanden uitstel en betaal nu 180 euro per maand en eerste 3 jaar via Share people dus niet hun aov maar het broodfonds concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Klopt, ik ken het verschil je bent niet hoofdelijk aansprakelijk maar bestuurders aansprakelijkheid. Als je iemand zonder kennis (een partner) DGA maakt is de kans op wanbestuur wel een stuk groter. Vandaar dat het niet slim is. Als je ook nog eens meerderheid van aandelen uit handen geeft dan werk je eigenlijk voor je partner ik moet er niet aan denken als je dan uit elkaar gaat.
Met alle respect, als je zo denkt wat als we uitelkaar gaan. Zeker voor mensen die 10/20 jaar al bij elkaar zijn is de kans stuk kleiner ben je net 2 jaar bij elkaar tja. Dan is de kans iets groter.

Maar het zelfde met een partner in de business. Kan zomaar door een menings verschil anders lopen en dus drama worden.

Hierom open je beide een eigen BV voor op met een holding waar de twee bv’s onder vallen. Om dat risico en geschillen. Te spreiden.

Overal zitten risico’s aan soms moet je durven om het risico te nemen. Je calculeert voor je zelf wat aanvaardbaar risico is. Dat doe je al dagelijks. Van uit bed komen. Tot in de auto stappen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
[...]
[...]
Dat zijn zeer interessante vragen waar ik ook graag een antwoord op zou willen. Weten we wanneer die antwoorden er gaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:13
Dag,

Ik heb deze week een andere auto gekocht en deze vandaag opgehaald.
Het betreft een plug-in hybride / PHEV. Er zit een thuislader bij.

Nu heb ik de volgende opties om te laden:
- Openbare laadpaal via druppel/kaart (in bestelling);
- Thuis een laadpaal laten installeren en vanuit de laadgeschiedenis verrekenen van privé naar zakelijk;
- Thuis laden via de thuislader.

Optie 1 en 3 zijn het goedkoopst. Alleen denk ik dat het gemak van thuisladen zorgt dat we meer elektrisch gaan rijden. Vandaar optie 2 en 3.

Weet iemand hoe je bij optie 3 verrekend van privé naar zakelijk?
Want bij optie 3 is het exacte verbruik niet zichtbaar via een app of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door Roodey op 19-10-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Dan kan je dus niet verrekenen. Je zal een basis moeten hebben waarop je je verrekening baseert, dus je moet op een manier de geladen kWh meten.

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 19-10-2024 19:59 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:14
Roodey schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:24:
Dag,

Ik heb deze week een andere auto gekocht en deze vandaag opgehaald.
Het betreft een plug-in hybride / PHEV. Er zit een thuislader bij.

Nu heb ik de volgende opties om te laden:
- Openbare laadpaal via druppel/kaart (in bestelling);
- Thuis een laadpaal laten installeren en vanuit de laadgeschiedenis verrekenen van privé naar zakelijk;
- Thuis laden via de thuislader.

Optie 1 en 3 zijn het goedkoopst. Alleen denk ik dat het gemak van thuisladen zorgt dat we meer elektrisch gaan rijden. Vandaar optie 2 en 3.

Weet iemand hoe je bij optie 3 verrekend van privé naar zakelijk?
Want bij optie 3 is het exacte verbruik niet zichtbaar via een app of iets dergelijks.
Voor optie 3 kan je iets van een shelly pm er voor hangen, dan kan je de stroom uitmeten. Dat lijkt me het simpelst. Of een kWh meter (https://www.groepenkastco...ponenten/kwh-meter/1-fase) in de meterkast op de groep monteren en daar dan een foto van maken op 1/1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:14

Matis

Rubber Rocket

jerh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:44:
Voor optie 3 kan je iets van een shelly pm er voor hangen, dan kan je de stroom uitmeten. Dat lijkt me het simpelst. Of een kWh meter (https://www.groepenkastco...ponenten/kwh-meter/1-fase) in de meterkast op de groep monteren en daar dan een foto van maken op 1/1
Ik ga ervan uit dat er een 3 fase lader komt, daarnaast moet de meter voorzien zijn van MID keurmerk om te mogen/kunnen verrekenen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Matis schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:14:
[...]

Ik ga ervan uit dat er een 3 fase lader komt, daarnaast moet de meter voorzien zijn van MID keurmerk om te mogen/kunnen verrekenen.
1) een thuislader is zeker geen 3fase. Een laadpaal misschien wel.

2) dat _MOET_ helemaal niet. Het wordt op diverse plekken gebracht als dat dat moet, maar het staat nergens in de wet.

Je moet wel kunnen aantonen dat wat je claimt waar is, en een MID-gekeurde meter helpt daarbij. Maar het MOET niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:41
[...]
[...]
Hoe welgemeend zijn de vragen van Thierry?
Kijk bijvoorbeeld naar vraag 1 ..
Is de uitkomst van de webmodule juridisch houdbaar in een geschil met de Belastingdienst? Zo niet, welke zekerheid biedt de webmodule zelfstandigen dan?
Ik begrijp volstrekt niet dat je nota bene als politicus dit soort vragen stelt als deze attendering luid en duidelijk bij de module staat ...
LET OP: U kunt geen rechten ontlenen aan de uitkomst van de webmodule. De uitkomst van de webmodule is slechts een indicatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22

Yucon

*broem*

MacDennis76 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:13:
[...]
Ik begrijp volstrekt niet dat je nota bene als politicus dit soort vragen stelt als deze attendering luid en duidelijk bij de module staat ...
[...]
En daarom ben je geen politicus. Deze vraag staat er om juist die zinsnede onder aandacht te brengen, en om te pushen met een lastig te verdedigen verdediging hiervan te komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:37
@MacDennis76 Dat is zoiets als "rijdt u met 3000 toeren/minuut in de vijfde versnelling, dan rijd u met de juiste snelheid", maar de uitkomst is slechts een indicatie. Daar kan je niks mee. Wat als je 6 versnellingen hebt, een diesel of EV, of een oud barrel zonder toerenteller?

De overheid weigert een meetbare wetgeving op te stellen. Iets als: verdient u tenminste 5x het minimumloon of heeft u een omzet die tenminste 2x het jaarsalaris is voor een vergelijkbare functie, heeft u een AOV en bouwt u een pensioen op, dan bent u een zelfstandige.

En dat dan in juridische termen.

Ik ben geen fan van de VVD maar wel blij met de vragen van Aartsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
RonaldHeirbaut schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:18:
@MacDennis76
De overheid weigert een meetbare wetgeving op te stellen. Iets als: verdient u tenminste 5x het minimumloon of heeft u een omzet die tenminste 2x het jaarsalaris is voor een vergelijkbare functie, heeft u een AOV en bouwt u een pensioen op, dan bent u een zelfstandige.
We krijgen in ieder geval nieuwe 'kaders' voor 1 november! Maar goed, dat laat natuurlijk ook ruimte..

En 100% duidelijkheid vooraf krijgen we niet. Althans, zeker niet op korte termijn. Ik krijg de indruk dat velen dat wel verwachten. Wat we op termijn nog krijgen is wat extra verduidelijking met VBAR, niet per se in ons voordeel maar toch.

Het kan natuurlijk net zo goed bewuste strategie zijn om niet al te veel duidelijkheid te geven. De zzp ja/nee campagne met zijn vragenlijst is een mooi voorbeeld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
@Hmmbob @Matis @jerh dank voor de reacties!
De auto ligt nu aan de thuislader. Deze ligt nu aan een stopcontact van de groep van de garage. Dus specifiek het gebruik meten van die groep is geen doen, want andere apparaten dragen ook bij aan dat gebruik.
Ik denk er nog wel even over na. Thx voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Roodey schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:28:
@Hmmbob @Matis @jerh dank voor de reacties!
De auto ligt nu aan de thuislader. Deze ligt nu aan een stopcontact van de groep van de garage. Dus specifiek het gebruik meten van die groep is geen doen, want andere apparaten dragen ook bij aan dat gebruik.
Ik denk er nog wel even over na. Thx voor het meedenken.
Je kan een installatie kast met din rail plaatsen in je garage. Hierop sluit je een meter aan. En een stopcontact. Hoppa je hebt je meter.

Een meter hoeft niet perse in de meterkast.
En heel duur hoeft het niet. https://www.elektramat.nl...pbRPcwqbAIOxoC9H4QAvD_BwE

[ Voor 26% gewijzigd door To_Tall op 20-10-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
To_Tall schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:20:
[...]

Je kan een installatie kast met din rail plaatsen in je garage. Hierop sluit je een meter aan. En een stopcontact. Hoppa je hebt je meter.

Een meter hoeft niet perse in de meterkast.
En heel duur hoeft het niet. https://www.elektramat.nl...pbRPcwqbAIOxoC9H4QAvD_BwE
Nadeel van de thuislader is dat de garagedeur continue open moet staan.
We laten het even bezinken en wachten de offerte van de laadpaal even af.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
Roodey schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:33:
[...]

Nadeel van de thuislader is dat de garagedeur continue open moet staan.
We laten het even bezinken en wachten de offerte van de laadpaal even af.

Bedankt voor het meedenken.
Je kan toch een buitenaansluiting maken :? Moet voor de laadpaal ook.
En wat hiervoor gezegd is, kastje in de schuur met een meter erin, van de meter door naar buiten naar je laadpaal/wandcontactdoos en laden maar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
ybos schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Je kan toch een buitenaansluiting maken :? Moet voor de laadpaal ook.
En wat hiervoor gezegd is, kastje in de schuur met een meter erin, van de meter door naar buiten naar je laadpaal/wandcontactdoos en laden maar :Y
Ik zocht naar de weg van de minste weerstand. Als ik een aansluiting moet realiseren ga ik liever voor de laadpaal zodat ik toekomstproof ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Een stopcontact is juist toekomst-proof, of hang je gelijk een V2G laadpaal op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Roodey schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Ik zocht naar de weg van de minste weerstand. Als ik een aansluiting moet realiseren ga ik liever voor de laadpaal zodat ik toekomstproof ben.
Tja ik heb verschillende stop contacten buiten. Juist voor als ik werk in de tuin. Handig als we gaan frituren. Dat willen we binnen niet.

Buurman heeft ook phev. Die legt elke keer een stekker uit z’n schuur. Het is wat ieder prettig en fijn vind.

Offerte voor laadpaal hoef je niet aan te vragen. Die kan je zo bestellen. En aansluiten als je een beetje kennis hebt van stroom. Zelf heb ik extra 3 fasen naar de schuur gelegd voor de toekomst. Zelf rij ik nog ice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

MacDennis76 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:39:
[...]

We krijgen in ieder geval nieuwe 'kaders' voor 1 november! Maar goed, dat laat natuurlijk ook ruimte..

En 100% duidelijkheid vooraf krijgen we niet. Althans, zeker niet op korte termijn. Ik krijg de indruk dat velen dat wel verwachten. Wat we op termijn nog krijgen is wat extra verduidelijking met VBAR, niet per se in ons voordeel maar toch.

Het kan natuurlijk net zo goed bewuste strategie zijn om niet al te veel duidelijkheid te geven. De zzp ja/nee campagne met zijn vragenlijst is een mooi voorbeeld. :+
Er zijn twee type 'criteria' in omloop: de 'VBAR-voorbeelden' (die vooral inbedding gaat) en de criteria uit het Deliveroo-arrest. Voor 1 november zou er een 'duidelijk kader' komen, ik gok dat dit gebaseerd op de Deliveroo-criteria gaat zijn. Daarmee word je nog steeds weinig wijzer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijs42
RonaldHeirbaut schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:18:
[..]

En dat dan in juridische termen.
[..]
Dit precies dus.

En dan vraag je je toch af waarom de overheid daar niet mee komt maar blijft doormodderen met de rotzooi die ze nu hebben neergelegd. Want sec gezien moet het helemaal niet zo moeilijk zijn om een wet te formuleren ala het stukje hierboven.

Dus blijkbaar zit er meer achter dan het beschermen van de onderkant en waarborgen dat de zzp-er de maatschappij niet te veel gaat kosten (want AOV, pensioen en verzekeringen). Die lobby van de werkgevers heeft duidelijk te veel invloed in het overheidsbeleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 17:24
thijs42 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Dit precies dus.

En dan vraag je je toch af waarom de overheid daar niet mee komt maar blijft doormodderen met de rotzooi die ze nu hebben neergelegd. Want sec gezien moet het helemaal niet zo moeilijk zijn om een wet te formuleren ala het stukje hierboven.

Dus blijkbaar zit er meer achter dan het beschermen van de onderkant en waarborgen dat de zzp-er de maatschappij niet te veel gaat kosten (want AOV, pensioen en verzekeringen). Die lobby van de werkgevers heeft duidelijk te veel invloed in het overheidsbeleid.
Waar ik het eerst semi serieus roep, ben ik er langzaam steedws meer echt van overtuigd dat het precies die NGO lobby is. Dan maar wappie modus.....

Verplichte AOV komt uit de koker van vakbonden. Die en de pensioenfondsen hebben een hele sterke lobby en een hele grot pot geld te verdienen. Als het alleen om verzekering en pensioen zou gaan, zou het niet uit maken of je en eigen pensioenreknig hebt of dat je meedoet aan het collectief. Verzekering idem. Want waarom moet ik anders een solidariteitsbijdrage betalen boven op mijn premie straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodeduivel
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 00:33
Hoi! Ik volg dit topic al langer maar nog niet eerder wat gepost. Ik ben al meer dan 4 jaar freelancer (developer) in de vorm van een eenmanszaak.

Helaas is mijn opdracht gestopt omdat mijn maximale inzet van 2 jaar is bereikt. Waar ik eerder kon kiezen welke opdracht ik aannam is helaas het aanbod behoorlijk opgedroogd. Ik heb nog een kleinere klus gelukkig maar deze loopt binnen enkele weken ook af.

Mijn vraag is nu dit; gezien de gehele spanning in de markt - is een omzetting naar een BV in de vorm van een declarabele uren BV een optie? Dit is een partij die er achter zit en zorgt er voor dat er via de notaris dat er daarmee ook machtsverhouding is vast gelegd. Ik durf zelf niet te zeggen of dit een oplossing kan zijn? Ik heb diverse opdrachten voorbij zien komen waarbij ik niet mag reageren - maar is dit wel wordt toegestaan is dat mogelijk een optie?

Iemand ervaringen met zo'n soort opzet of als het helemaal niet zinnig is hoor ik ook graag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44

_Arthur

blub

rodeduivel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:22:
Iemand ervaringen met zo'n soort opzet of als het helemaal niet zinnig is hoor ik ook graag.
Heb je al even gezocht in dit topic en zeg, 10 pagina's, terug gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodeduivel
_Arthur schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:23:
[...]

Heb je al even gezocht in dit topic en zeg, 10 pagina's, terug gelezen?
Ja ik lees het regelmatig terug, maar eerlijk gezegd geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Ja het kost geld constructie op te tuigen maar ben nieuwsgierig of het echt deuren opent die voor mij nu dicht blijven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:18
rodeduivel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Ja ik lees het regelmatig terug, maar eerlijk gezegd geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Ja het kost geld constructie op te tuigen maar ben nieuwsgierig of het echt deuren opent die voor mij nu dicht blijven
Als je Uniforce zelf vraagt zeggen ze:

"Er zijn bijna 100 Uniforcers met een boekenonderzoek onderzocht door de belastingdienst in de afgelopen 25 jaar, alle Uniforcers/DUBV-ers waren inhoudingsplichtig werkgever en sociaal verzekerd als werknemer. Alleen de belastingdienst doet sinds de invoering van de wet DBA in 2016 vooraf geen uitspraak, geeft geen vrijstelling meer, maar wil achteraf controleren."

Ook al ben je in de wet, klussen komen er niet ineens magisch.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
rodeduivel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Een BV is geen oplossing als het alleen tot doel heeft om schijnzelfstandigheid tegen te gaan omdat de belastingdienst daar in het kader van fiscale transparantie doorheen kijkt. Een DGA heeft in die zin te maken met dezelfde DBA regelgeving en dito problemen als een ZZP'er vanuit een eenmanszaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krystman
Afas schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Een BV is geen oplossing als het alleen tot doel heeft om schijnzelfstandigheid tegen te gaan omdat de belastingdienst daar in het kader van fiscale transparantie doorheen kijkt. Een DGA heeft in die zin te maken met dezelfde DBA regelgeving en dito problemen als een ZZP'er vanuit een eenmanszaak.
Hij heeft het dan ook expliciet over een DUBV / uniforce constructie, waar je geen D bent maar wel GA.

In zo'n constructie betaal je alle werkgeverslasten en kun je een verklaring en verzekering regelen dat je dit allemaal regelt in je BV. Dit zou de belastingdienst voldoende moeten vinden. Er zijn echter nog geen succesverhalen.

Wat ik niet helemaal snap, want dan zouden ze best wel binnen zijn daar bij unifoce.... en daarom vind iedereen het maar meh... denk ik

[ Voor 26% gewijzigd door Krystman op 21-10-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Krystman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Hij heeft het dan ook expliciet over een DUBV / uniforce constructie, waar je geen D bent maar wel GA.

In zo'n constructie betaal je alle werkgeverslasten en kun je een verklaring en verzekering regelen dat je dit allemaal regelt in je BV. Dit zou de belastingdienst voldoende moeten vinden. Er zijn echter nog geen succesverhalen.

Wat ik niet helemaal snap, want dan zouden ze best wel binnen zijn daar bij unifoce.... en daarom vind iedereen het maar meh... denk ik
Dat is een goede vraag want voor 170 euro per maand lijkt het een best interessant oplossing. Als ik het verder lees komt daar dan een verplicht dienstverleningspakket bij dus daar zullen verwacht ik ook nog 'verborgen' kosten in zitten. En zoals je al zegt, hoe zeker is het dat je hiermee de boel afgedekt hebt? Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst zegt dat die gezagsverhouding niet zo veel voor stelt als je 80% van de aandelen en 100% van de winst houdt. In welke omstandigheid gaat de Uniforce je dan ontstaan als werknemer van je eigen bv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:03
Als de BD zegt door schijnconstructies heen te willen kijken, dan zal dat ook hier wel zo gaan. Uniforce kan jou dan misschien wel ontslaan, maar dan zeg jij de overeenkomst met die club op en ontvangen zij geen service fee meer. Is er dan sprake van een gezagsverhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:14
In mijn ogen zul je zelf het risico als (d)ga moeten gaan afwegen.
- Paar maanden wellicht geen klus en wachten tot na de storm.
- Als (d)ga toch gaan inschrijven op niet-zzp aanbiedingen, veel bedrijven weten van de hoed nog de rand en laten zich vooral bangmaken. Bij Wet DBA in 2016 konden dga'ers wel vaak gewoon inschrijven op de klussen. Met als risico dat je toch tegen handhaving aan gaat lopen.
- voorsorteren op andere oplossingen: samenwerking/maatschap/payroll etc etc.

Iedereen hier heeft een mening over elke vorm en hoe grijs/wit/zwart dingen zijn.
Er is geen gouden oplossing iig voor handen. (oja, in loondienst gaan :-D )

[ Voor 6% gewijzigd door wvdl op 21-10-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodeduivel
Afas schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Dat is een goede vraag want voor 170 euro per maand lijkt het een best interessant oplossing. Als ik het verder lees komt daar dan een verplicht dienstverleningspakket bij dus daar zullen verwacht ik ook nog 'verborgen' kosten in zitten. En zoals je al zegt, hoe zeker is het dat je hiermee de boel afgedekt hebt? Ik kan me voorstellen dat de belastingdienst zegt dat die gezagsverhouding niet zo veel voor stelt als je 80% van de aandelen en 100% van de winst houdt. In welke omstandigheid gaat de Uniforce je dan ontstaan als werknemer van je eigen bv?
Het is niet heel transparant - maar officieel geef je het "beheer" uit handen van je eigen bv. Dus als je niet voldoet aan de regels van handboek; kan je ontslagen worden. Een andere situatie die ik kan bedenken is dat je echt langdurig ziek bent. Je hebt een verplichte verzekering die je moet afsluiten - maar dat is voor max 2 jaar nu daarna volgt ontslag en kan je aankloppen bij de overheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Over uniforce/DUBV is al veel geschreven. Zelf vind ik het een voortzetting van een vorm van schijnzelfstandigheid; sterker, het bevestigt je schijnzelfstandigheid. Waarom zou je anders via die constructie willen werken?

https://www.zipconomy.nl/...-concept-blijft-overeind/
https://www.zipconomy.nl/...lfstandigheid-garanderen/
https://www.uniforce.nl/b...en-schijnzelfstandigheid/

Het blijft een wipwap beleid mbt DUBV en ik val niet van mijn stoel als dit in 2025 ook weer aangepakt gaat worden door de BD. Zeker als de VBAR actief wordt in 2026 (of later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
rodeduivel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:22:
Helaas is mijn opdracht gestopt omdat mijn maximale inzet van 2 jaar is bereikt. Waar ik eerder kon kiezen welke opdracht ik aannam is helaas het aanbod behoorlijk opgedroogd. Ik heb nog een kleinere klus gelukkig maar deze loopt binnen enkele weken ook af.
Dat opdrogen van DEV klussen is al ruime tijd aan de gang. De DBA onrust verslechterd nu datgene wat al niet best was. Ik vermoed dat er ook een overaanbod is ontstaan van DEV zzp-ers door de tijd.

Zoals al eerder gezegd, bewegen naar een BV gaat die situatie niet per se oplossen, ook niet dat je met zekerheid dan gevrijwaard bent. Recente jurisprudentie ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodeduivel
Er is geen magische unicorn helaas die alles oplost; ik overweeg deze stap omdat er recentelijk ruim 4 opdrachten voorbij zijn gekomen waar ik wel match met het profiel wat men zoekt maar ik niet mag reageren als zzp / eenmanszaak. Bedankt voor alle input; ik ga er zo wie zo even een nachtje over slapen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
rodeduivel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:16:
Er is geen magische unicorn helaas die alles oplost; ik overweeg deze stap omdat er recentelijk ruim 4 opdrachten voorbij zijn gekomen waar ik wel match met het profiel wat men zoekt maar ik niet mag reageren als zzp / eenmanszaak. Bedankt voor alle input; ik ga er zo wie zo even een nachtje over slapen.
Het probleem waar je tegenaan blijft lopen, ongeacht de constructie die je aan jouw kant kiest, is dat de belastingdienst/wetgeving het principe van 'if it looks like a duck, quacks like a duck, it is a duck' toepast. Dan kan je wel pretenderen een struisvogel met keelontsteking te zijn, maar dat gaat je niet helpen als je een vijver rond blijft zwemmen terwijl oma's met kleinkinderen je brood voeren. :+ Een wetgeving die er is om malafide werkgevers die bewust de randjes opzoeken verantwoordelijk te houden voor hun personeel, zelfs als dat personeel facturen stuurt in plaats van loonstrookjes ontvangt.
Kijk naar de webmodule beoordeling arbeidsrelaties en de punten die bij elke vraag/stelling horen. Probeer daarmee jouw klant te bewegen om de opdracht zo in te richten dat je weinig punten scoort. Resultaatgericht werken (hoeft niet voor een vaste prijs) is er eentje die je weinig strafpunten oplevert. Eigen gereedschap en naar eigen inzicht vervanging sturen doen het ook goed. Natuurlijk niet als je een lang weekend naar de Efteling gaat, maar misschien wel als je tussendoor een ander kort klusje krijgt aangeboden wat je eigenlijk niet wilt missen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krystman
jadjong schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Het probleem waar je tegenaan blijft lopen, ongeacht de constructie die je aan jouw kant kiest, is dat de belastingdienst/wetgeving het principe van 'if it looks like a duck, quacks like a duck, it is a duck' toepast. Dan kan je wel pretenderen een struisvogel met keelontsteking te zijn, maar dat gaat je niet helpen als je een vijver rond blijft zwemmen terwijl oma's met kleinkinderen je brood voeren. :+ Een wetgeving die er is om malafide werkgevers die bewust de randjes opzoeken verantwoordelijk te houden voor hun personeel, zelfs als dat personeel facturen stuurt in plaats van loonstrookjes ontvangt.
Kijk naar de webmodule beoordeling arbeidsrelaties en de punten die bij elke vraag/stelling horen. Probeer daarmee jouw klant te bewegen om de opdracht zo in te richten dat je weinig punten scoort. Resultaatgericht werken (hoeft niet voor een vaste prijs) is er eentje die je weinig strafpunten oplevert. Eigen gereedschap en naar eigen inzicht vervanging sturen doen het ook goed. Natuurlijk niet als je een lang weekend naar de Efteling gaat, maar misschien wel als je tussendoor een ander kort klusje krijgt aangeboden wat je eigenlijk niet wilt missen.
Maar met een DUBV want ik neem aan dat het daar over gaat hier. Zeg je eigenlijk,
Ja ik geef toe ik ben een Duck. De Oma's geven mij brood, heel veel brood en dat vind ik lekker, want ik bepaal welk brood ik eet en hoe. en niet de opperduck in z'n Audi.
Ik betaal geld voor het lidmaatschap van de duckvereniging zodat ik mee mag doen als ik een keer verkeerd brood krijg en ik een uitkering/WIA/WGA/VIA wil.
En ik Quack lekker mee met de ander ducks in de vijver...

Of zie ik dat verkeerd?

Met een gewone BV constructie zie ik wel als struisvogel. Dan probeer je voordeel te halen uit de duckbeleving. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Hoe makkelijk raak je als CCNP network engineer met 5 jaar ervaring tegenwoordig aan een freelance opdracht? Het begint toch weer te kriebelen bij me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Vreemde eend in de bijt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
Woask schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:51:
Hoe makkelijk raak je als CCNP network engineer met 5 jaar ervaring tegenwoordig aan een freelance opdracht? Het begint toch weer te kriebelen bij me. :)
Goede network engineers vinden altijd een klus heb ik geleerd. Er is een grote schaarste aan mensen in jouw vakgebied die daadwerkelijk weten wat ze aan het doen zijn. Nou zegt een CCNP erg weinig natuurlijk, probeer eens CCIE :+.
Ik heb op het HBO CCNP gehaald, en daar vallen de recruiter bots nog steeds over.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Net een artikel op Zipconomy gekomen met wat inzichten per sector. Ik denk dat dit het beeld wat wij hier hebben goed laat zien in het plaatje. Ik zie wel steeds meer bedrijven die opdrachten veranderen zodat deze beter "passen" in de criteria die wat duidelijker zijn inmiddels.

Artikel: https://www.zipconomy.nl/...en-per-sector-zijn-groot/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93hefjL-qIguH9giH8Q2r1UGKho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11717J5LapROvd78reM3fjLP.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ik ben even wat scenario;s aan het doorrekenen mocht er volgend jar een issue zijn met werk.

Ik zou bv vie verloning.nl een paar maanden wat kunnen doen. In dat geval doe ik geen werk meer voor de bv, maar ben ik nog wel DGA. Dus wat is de meest reeele vergoeding die ik kan rekenen voor beheer.

Enige werkzaamheden bestaan dan uit eens per jaar de accountant bellen en monitoren dat de aangiftes op tijd door ze worden gedaan, dus miswschien een dag per kwartaal om alle facturen te uploaden en een betaling te accorderen.

iermand een iedee wat Uniforce nu rekent coor het beheer? Of iemand ervaring met een stille bv?

[ Voor 8% gewijzigd door fry77 op 22-10-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
fry77 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:24:
Ik ben even wat scenario;s aan het doorrekenen mocht er volgend jar een issue zijn met werk.

Ik zou bv vie verloning.nl een paar maanden wat kunnen doen. In dat geval doe ik geen werk meer voor de bv, maar ben ik nog wel DGA. Dus wat is de meest reeele vergoeding die ik kan rekenen voor beheer.

Enige werkzaamheden bestaan dan uit eens per jaar de accountant bellen en monitoren dat de aangiftes op tijd door ze worden gedaan, dus miswschien een dag per kwartaal om alle facturen te uploaden en een betaling te accorderen.

iermand een iedee wat Uniforce nu rekent coor het beheer? Of iemand ervaring met een stille bv?
Ik probeer je verhaal te volgen, maar na twee keer lezen snap ik nog steeds niet wat je wil weten. Misschien nog een keer goed naar je tekst kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:16
fry77 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:24:

Zoveel als je kan verantwoorden richting BD. Kijk in handboek loonheffingen:
Gebruikelijk loon € 5.000 of lager
Krijgt een aanmerkelijkbelanghouder geen loon voor zijn werkzaamheden en is zijn gebruikelijk loon niet
hoger dan € 5.000? Dan hoeft u aan het eind van het jaar geen fictief loon in aanmerking te nemen.
Dus als je geen loon krijgt/wilt en je aannemelijk maakt (die 5 dagen bijvoorbeeld) dat gebruikelijk loon onder de 5K zit, dan zit je goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:23

aex351

I am the one

jamaar_jamaar schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:37:
Net een artikel op Zipconomy gekomen met wat inzichten per sector. Ik denk dat dit het beeld wat wij hier hebben goed laat zien in het plaatje. Ik zie wel steeds meer bedrijven die opdrachten veranderen zodat deze beter "passen" in de criteria die wat duidelijker zijn inmiddels.

Artikel: https://www.zipconomy.nl/...en-per-sector-zijn-groot/

[Afbeelding]
Die afbeelding is nergens op gebaseerd. En zegt dus vrij weinig, anders dan de mening uitbeelden van degene die het heeft getekend.

Verder je opmerking over dat bedrijven opdrachten veranderen. Dat lijkt mij niet. Wat bedrijven doen is opdrachten beter formuleren. Om zo helder te blijven dat het niet uitgevoerd wordt door een schijnzelfstandige. Zodat een 'echte' ZZPer deze kan invullen. Het lijkt mij wensdenken om te veronderstellen dat huidige schijnzelfstandige opdrachten hiermee worden omgetoverd tot geldige opdrachten.

Bijvoorbeeld, een developer die nu in een team meedraait. Je kan roepen wat je wilt. Alleen dat blijft in de categorie schijnzelfstandig. De Overheid duwt dit soort opdrachten dus terug in loondienst. En ja, het is heel krom dat het via detachering dan wel ineens allemaal kan.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Het plaatje vind ik ook weinig zeggend. De tekst van het artikel wel. Maar ook hieruit haal ik weer twee dingen:
  • paniekvoetbal; we trappen de bal een eind voor ons uit en we zien wel waar het uitkomt
  • rigide instelling; we doen helemaal niets meer met ZZP-ers
Komende maanden zijn er twee dingen waar ik naar uitkijk. Dat zijn niet Kerst en Sinterklaas maar de USA verkiezingen en de handhaving van ZZP-ers. Ik wil het allemaal wel eens zien wat het gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Op LinkedIn is er iemand die oplossing biedt. Zegt hij, want ik vind het document niets meer bieden dan dat wij hier al roepen. Het enige wat wellicht nog te overwegen is, is de coöperatie of maatschap. Aangezien ik al lid ben van een coöperatie, is dat wellicht een optie

https://www.linkedin.com/...7253703818545098752-gvyO/

Toch nog maar eens verder induiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:33:
Op LinkedIn is er iemand die oplossing biedt. Zegt hij, want ik vind het document niets meer bieden dan dat wij hier al roepen. Het enige wat wellicht nog te overwegen is, is de coöperatie of maatschap. Aangezien ik al lid ben van een coöperatie, is dat wellicht een optie

Tja je zit nog steeds met angstige opdrachtgevers. Die wachten nu af. Op een openstaande vacature voor testers kom nu zo’n 25 cv’s langs van zowel zzp’ers als werknemers van detacheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Krystman schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:32:

Grootaandeelhouder ben je vanaf 5% van de aandelen, d.w.z. bij meer dan 20 mensen zit je daar onder. Er is een directeur nodig met een gebruikelijk salaris. Dat op zich zijn al pittige kosten in de overhead, wel een leuk verdienmodel voor de directeur, die niet veel omhanden heeft.

Het probleem van een DGA is dat je niet de gebruikelijke verzekeringspremies afdraagt die werknemers wel hebben, ook al is er wel loonheffing. Je bent in principe onverzekerd tot je er zelf iets aan doet, bv. tegen werkloosheid, ziekte en pensioenopbouw. Een BV is vooralsnog ongunstig voor veel ZZP-ers omdat het omslagpunt ver boven 100k ligt. De administratieve kosten zijn hoog. Er is beweging aan de financiële voordelen voor eenmanszaken waardoor er minder voordelen zijn dan vroeger.

Niettemin zie ik er wel wat in om voormalige ZZP-ers (fiscaal eenmanszaken) een soort BV te laten oprichten met verplichte verzekeringen, maar zonder publicatieplicht (lees: lagere administratieve kosten). Ben je vrij om te doen en laten wat je wilt, maar toch verzekerd en als bijkomend voordeel mag je een reëel uurtarief vragen. Dat zal wel leiden tot minder ZZP-ers, maar het zal niet veel veranderen in de ICT sector denk ik.

Er zijn al verzekeringen die de UWV aanbiedt aan zelfstandigen. Ik heb minder vertrouwen om dit aan de commerciële markt over te laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC

TMC

aex351 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 00:39:
[...]

Bijvoorbeeld, een developer die nu in een team meedraait. Je kan roepen wat je wilt. Alleen dat blijft in de categorie schijnzelfstandig. De Overheid duwt dit soort opdrachten dus terug in loondienst. En ja, het is heel krom dat het via detachering dan wel ineens allemaal kan.
Dit is te kort door de bocht. Ten eerste maakt het uit wat voor team het is. Als het team bestaat uit andere zelfstandigen die niet werken aan het primaire bedrijfsproces, dan kan het gewoon. Ten tweede, als je specifieke expertise hebt mag je meewerken in een team met mensen die in dienst zijn.

Bron (pagina 5)

[ Voor 7% gewijzigd door TMC op 23-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77

Elke marketing jostie die een oplossing biedt met de worden "als zzp'r in loondienst" kun je negeren. Die twee deingen sluiten elkaar namelijk uit. IN het beste geval krijg je wat meer salaris in ruil voor het zelf moeten regelen van je pensioen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

fry77 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Elke marketing jostie die een oplossing biedt met de worden "als zzp'r in loondienst" kun je negeren. Die twee deingen sluiten elkaar namelijk uit. IN het beste geval krijg je wat meer salaris in ruil voor het zelf moeten regelen van je pensioen.....
Het is wel een manier om met behoud van een relatief hoge vergoeding niet gebonden te zijn aan één werkgever, wat natuurlijk dicht in de buurt komt van zzp'er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
TMC schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:14:
[...]
Het is wel een manier om met behoud van een relatief hoge vergoeding niet gebonden te zijn aan één werkgever, wat natuurlijk dicht in de buurt komt van zzp'er zijn.
Hoezo ben je in loondienst niet gebonden aan 1 werkgever? Je bent er in dienst?

Zeker het verhaal met "je blift ondernemer". Juist niet, je bent werknemer. Geen ondernemersfaciliteiten, geen vrijheid mbt pensioen en verzekeringen. Geen verekenbare kosten ten laste van je winst. EN, vooral deze, EN je staakt effectief je eigen onderneming. Dus stakingswinst..... Dus dag eigen AOV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:08
TMC schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:37:
[...]
Dit is te kort door de bocht. Ten eerste maakt het uit wat voor team het is. Als het team bestaat uit andere zelfstandigen die niet werken aan het primaire bedrijfsproces, dan kan het gewoon. Ten tweede, als je specifieke expertise hebt mag je meewerken in een team met mensen die in dienst zijn.

Bron (pagina 5)
Wie heeft dat stuk geschreven? Dat document spreekt zichzelf tegen. Een bouwvakker die een klus aanneemt is verantwoordelijk voor zijn eigen werk en loopt risico als hij niet werkt, maar een pakketbezorger die per stuk word afgerekend en alleen betaald word als hij zich meldt in een app word aangestuurd en staat onder gezag? Vanwege de zinsnede dat hij zich kan laten vervangen? Hoe dan? Door zijn inloggegevens aan de vervanger te verstrekken? En een leraar spaans (specifieke kennis) is weer geen ZZP'er? Deze lui hebben uitkomsten gemaakt en verzinnen er een verhaaltje bij.

Waar was dit ook allemaal weer om begonnen? Onterecht de ZZP ingeschoven medewerkers toch? Pakketbezorgers, schoonmaakpersoneel en bouwvakkers?

Wat halen we ons allemaal op de hals voor die lui en zijn die er eigenlijk wel bij gebaat?
Goed beschouwd is het allemaal maar amateuristisch gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
proatjeboksem schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Wie heeft dat stuk geschreven? Dat document spreekt zichzelf tegen. Een bouwvakker die een klus aanneemt is verantwoordelijk voor zijn eigen werk en loopt risico als hij niet werkt, maar een pakketbezorger die per stuk word afgerekend en alleen betaald word als hij zich meldt in een app word aangestuurd en staat onder gezag? Vanwege de zinsnede dat hij zich kan laten vervangen? Hoe dan? Door zijn inloggegevens aan de vervanger te verstrekken? En een leraar spaans (specifieke kennis) is weer geen ZZP'er? Deze lui hebben uitkomsten gemaakt en verzinnen er een verhaaltje bij.

Waar was dit ook allemaal weer om begonnen? Onterecht de ZZP ingeschoven medewerkers toch? Pakketbezorgers, schoonmaakpersoneel en bouwvakkers?

Wat halen we ons allemaal op de hals voor die lui en zijn die er eigenlijk wel bij gebaat?
Goed beschouwd is het allemaal maar amateuristisch gedoe.
Zorgmedewerkers heb ik afgelopen week 2 artikelen gelezen in de reguliere media (FD en een Volkskrant/Trouw/Nrc iets, weet niet precies welke). De een stelt dat eenpartimers misschien zullen stoppen, maar dat en een opgeleide zorgmedewerker die fulltime werkt per definitie in loondienst zal moeten om te kunnen werken. Want er is altijd gezag, werktijden, procedures etc etc etc.

Tweede stuk stelde: een zorgmedewerken werkt (afhankelijk rol en opleidsing natuurlijk) per definitie niet onder gezag, want bepaald zelf hoe, wat wanneer (ging dacht ik om een OK assistent). En omdat alles gestandaardiseerd is, kunnen ze in elke OK zonder inwerken terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

fry77 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:52:
Tweede stuk stelde: een zorgmedewerken werkt (afhankelijk rol en opleidsing natuurlijk) per definitie niet onder gezag, want bepaald zelf hoe, wat wanneer (ging dacht ik om een OK assistent). En omdat alles gestandaardiseerd is, kunnen ze in elke OK zonder inwerken terecht.
Als alles gestandaardiseerd is, dan bepaal je toch juist niet hoe, wat en wanneer? 8)7

Sowieso lijkt wanneer me wel handig even af te stemmen. Weet niet of een patiënt het prettig vind om alvast op woensdag onder zeil te gaan omdat jij een lang weekendje weg hebt geplant. Of dat de operatie is om 10u is maar jij die dag liever om 14u begint :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:19:
Het plaatje vind ik ook weinig zeggend. De tekst van het artikel wel. Maar ook hieruit haal ik weer twee dingen:
  • paniekvoetbal; we trappen de bal een eind voor ons uit en we zien wel waar het uitkomt
  • rigide instelling; we doen helemaal niets meer met ZZP-ers
Komende maanden zijn er twee dingen waar ik naar uitkijk. Dat zijn niet Kerst en Sinterklaas maar de USA verkiezingen en de handhaving van ZZP-ers. Ik wil het allemaal wel eens zien wat het gaat brengen.
Hij zegt ook opdracht via detacheerder of broker mag.. punt 9 in zijn pdf. Veel van mijn opdrachten gaan via een tussenpartij, als dat dus geen probleem is zoals hij aangeeft hoef ik dus niets te vrezen..

9. Bemiddeling via detacheerder, broker of uitzendbureau
Zzp'ers laten zich bemiddelen via een uitzend- of detacheringsbureau, waarbij de juridische en
administratieve risico’s volledig worden afgedekt.

Wet DBA: Deze oplossing voorkomt schijnzelfstandigheid, omdat de juridische constructie
goed geregeld is via het bemiddelingsbureau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Sho1993 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Hij zegt ook opdracht via detacheerder of broker mag.. punt 9 in zijn pdf. Veel van mijn opdrachten gaan via een tussenpartij, als dat dus geen probleem is zoals hij aangeeft hoef ik dus niets te vrezen..

Zzp'ers laten zich bemiddelen via een uitzend- of detacheringsbureau, waarbij de juridische en

Wet DBA: Deze oplossing voorkomt schijnzelfstandigheid, omdat de juridische constructie
Ik werk ook veel via een broker en op papier klopt het en mag je periodiek allerlei documenten invullen zodat het op papier blijft kloppen. De praktijk is echter weerbarstiger, in de overeenkomst van opdracht staan vaak zaken die lastig uitvoerbaar zijn en waar ook de opdrachtgever zich niet aan houdt. De belastingdienst kijkt naar de feitelijke situatie en daarmee kan alleen het feit dat er een broker tussen zit nooit schijnzelfstandigheid voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:55
Sho1993 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Volgens mijn bedoelen ze hier dat je via uitzend- of detacheringsbureau werkt, dit zijn allebei loondienst constructies, dat is geen schijnzelfstandigheid, maar helemaal geen zelfstandigheid.

En midlance, waar die schrijver reclame voor probeert te maken, is daarin niet anders. Hij herdefinieert ondernemend zijn op een hem welgevallige manier, die niet de mijne is.

Ik moet de eerste broker of intermediair nog tegenkomen die de juridische constructie inclusief risico's voor z'n rekening neemt, en waarbij je nog steeds als ondernemende freelancer aan de slag gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door pkuppens op 23-10-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
Afas schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Ik werk ook veel via een broker en op papier klopt het en mag je periodiek allerlei documenten invullen zodat het op papier blijft kloppen. De praktijk is echter weerbarstiger, in de overeenkomst van opdracht staan vaak zaken die lastig uitvoerbaar zijn en waar ook de opdrachtgever zich niet aan houdt. De belastingdienst kijkt naar de feitelijke situatie en daarmee kan alleen het feit dat er een broker tussen zit nooit schijnzelfstandigheid voorkomen.
Yes klopt. Ik vind die broker constructies ook maar een vorm van binnen de lijntjes proberen te kleuren maargoed vindt het allemaal maar lastig. Gewoon eenmanszaak blijven, dubv of normale bv. Geen idee wat handig is straka

[ Voor 7% gewijzigd door Sho1993 op 23-10-2024 13:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:53
De vorm van ondernemen kun je veranderen maar als de opdrachten opdrogen dan heb je daar niets aan. Ik zit nu in een eenmanszaak en een contract tot 31 maart 25. Geeft mooi de tijd om te kijken wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

ColeJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:06:
De vorm van ondernemen kun je veranderen maar als de opdrachten opdrogen dan heb je daar niets aan. Ik zit nu in een eenmanszaak en een contract tot 31 maart 25. Geeft mooi de tijd om te kijken wat er gaat gebeuren.
Precies dit….ik heb deze week een aanbod aanvaard om weer in dienst te gaan. Het totale pakket is ongeveer waard wat ik in een jaar als “winst” heb en daarin zit een prima pensioen. Zoiets kom je over het algemeen niet zo snel tegen….

Het voelt heel dubbel, want de manier waarop ik de afgelopen jaren kon werken beviel me meer dan uitstekend. Maar ik ben nu in ieder geval even verzekerd van een goed inkomen zodat ik comfortabel kan kijken wat er allemaal gaat gebeuren.

De eenmanszaak hou ik gewoon aan om mee te experimenteren en te kijken of ik er op een andere manier wat centen mee kan verdienen. Binnenkort gesprek met de boekhouder hoe dit vorm te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
dr.lowtune schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:13:
[...]

De eenmanszaak hou ik gewoon aan om mee te experimenteren en te kijken of ik er op een andere manier wat centen mee kan verdienen. Binnenkort gesprek met de boekhouder hoe dit vorm te geven.
Al is het maar om de willekeurige afschrijvingen en de KIA niet terug te hoeven betalen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

ColeJ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:33:
[...]

Al is het maar om de willekeurige afschrijvingen en de KIA niet terug te hoeven betalen :+
ik kan dat bevestigen noch ontkennen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3DDude
  • Laatst online: 22:29

3DDude

I void warranty's

Man man man, ik heb ook PDFjes al voorbij zien komen met ga terug in loondienst, midlancen en weet ik wat voor onzin. En veel van die clubjes die je 'de oplossing bieden'' en meestal is dat via hun iets regelen zodat ze aan je kunnen verdienen.
Ik klik nergens meer op en zie het volgend jaar wel weer :+ . Zover ik weet loopt mijn opdracht toch wel door.

De key take aways die ik heb begrepen dat men gaat kijken.
- Naar gezagsverhouding (nou die heb je altijd ontkom je niet aan.. - iets met klant huurt je in voor iets toch en die bepaald hoe of wat..)
- De formulering van de opdracht (begin en een einde / resultaatverplichting / duidelijke scope dus)
- Dat je je verzekerd hebt was het geloof ik
- Dat je niet in de deliveroo arrest hoek / niveau zit... :P (ze gaan ook kijken naar tarief dacht ik soort klassen justitie maar ik snap het wel met die zzpérs voor 3 tientjes dat kan niet uit).

We gaan het wel zien allemaal zou ik zeggen :) Ik zit via 9 / bemiddelingsbureau dus denk dat het wel los loopt.

[ Voor 26% gewijzigd door 3DDude op 23-10-2024 21:50 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
Misschien eens interessant hier te pollen wat men gaat doen? Detachering, loondienst, een vage constructie, geen verandering/afwachten, ik zit al goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

FitTiv schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:12:
Misschien eens interessant hier te pollen wat men gaat doen? Detachering, loondienst, een vage constructie, geen verandering/afwachten, ik zit al goed?
Interessant is ook om straks eens te pollen of en hoeveel men er financieel op achteruit gaat. Daar zit vooral mijn woede, ik verwacht dat een hele groep mensen een enorme terugval in inkomen gaat krijgen en je hoort er bijna niemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:35
dr.lowtune schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:25:
[...]

Interessant is ook om straks eens te pollen of en hoeveel men er financieel op achteruit gaat. Daar zit vooral mijn woede, ik verwacht dat een hele groep mensen een enorme terugval in inkomen gaat krijgen en je hoort er bijna niemand over.
Maar dat zouden toch puur de mensen zijn die in een schijnconstructie zitten? Anders heb je niets te vrezen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52
mamorunl schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:15:
[...]

Maar dat zouden toch puur de mensen zijn die in een schijnconstructie zitten? Anders heb je niets te vrezen lijkt me.
Zeker niet. Ik ben een ondernemende ict'er die gewoon emz is.
De verhouding geblaat en wol is buitensporig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Nee hoor, volgens mij zijn er best een hoop zzpers die gewoon aan de regels voldoen, of kleine tweaks aan de opdracht moeten. Die zitten ook opgezadeld met de opdrogende markt, opdrachtgevers die afwachten. Straks lekker met z’n 30en op 1 opdracht reageren, wat denk je dat de impact op tarief gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Ben net een jaar zzp op 31-12. Opdrachtgever wilt verlengen maar er zijn nog wat onduidelijkheden. Maatregelen zijn wel aangekondigd: ik mag niet meer bij de afdelingsoverleggen aanhaken, zal geen kerstpakket ontvangen en wordt ook niet meer uitgenodigd voor team uitjes.

Tot zover valt het allemaal nog wel mee. Moet ik alleen nog uit de dagelijkse dagstart zien te ontsnappen 😂

Eind januari wordt ik opnieuw papa. Dus even geen opdracht zou niet zo erg zijn. Met de inkomsten uit dit jaar kan ik als we zuinig aandoen al 4 maanden overbruggen. Mocht er geen nieuwe opdracht komen zal ik solliciteren naar een baan als ISO maar niet voor minder dan 6500 bruto. Dan hou je er ongeveer 4 netto over + 13de maand en vakantiegeld. Dat is nog bij lange na niet wat ik als zzp nu verdien in een maand, maar heel veel meer ga je op dit soort functies toch niet krijgen.

En als je dan weer verzekerd bent tegen ziekte en pensioen, dan is het misschien niet eens zo slecht.

discogs

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:31
[...]

Ik blijf dit een beetje een kromme beredenering vinden. De hamvraag is a pagina's lang "Wat is nou het probleem van de zogenaamde schijnconstructie voor de IT'er met een goed uurtarief?" Immers, men mag precies hetzelfde werk doen in dienst van een detacheerder, met als enige verschil dat er nog een directeur tussenzit die zijn salaris betaald van jouw uurtarief.

Op mij komt het een beetje over als een overheid die zegt "Alle rode auto's zijn schijnauto's. Die mag je niet hebben, die mag je alleen leasen", waarop de bezitters van rode auto's zeggen "Jammer, nu moet ik mijn rode auto weg doen.", waarop andere mensen vervolgens reageren met "Ja, maar dat is nou eenmaal een schijnauto". En niemand die nou begrijpt wat het probleem van de rode auto is.

Een beetje gechargeerd, ik weet het :D

[ Voor 3% gewijzigd door flo12392 op 24-10-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:31
Krijgen we nou weer de discussie of die rode auto het beste een youngtimer, geleased, zakelijk of privé gereden kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiquem
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:42
rool schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:21:
Krijgen we nou weer de discussie of die rode auto het beste een youngtimer, geleased, zakelijk of privé gereden kan worden?
Het zal voor de lease partijen ook niet fijn zijn. Ik ga ook niets aanschaffen of leasen tot ik wat beter kan inschatten hoe de komende jaren eruit zien. Arme leasemaatschappijen en pc hardware boeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
dr.lowtune schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:25:
[...]

Omdat een heel grote groep (misschien wel de grootste) gewoon werk doet wat mensen in loondienst ook doen. Die weten diep van binnen ook wel dat ze verschrikkelijk veel verdienen in vergelijking met diegene die naast hun zit - terwijl ze hetzelfde werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06

sebasd

loopt op espresso

In mijn geval: ik zit al goed, daarom geen verandering.

Ik word ingehuurd voor heel specifieke kennis die per definitie niet in een organisatie aanwezig is, om anderen beter te maken door training / coaching / mentoring. Niet om zelf het werk te doen, maar om anderen te leren doen wat ik doe.

En dan ook nog steeds vaker door bedrijven buiten Nederland, waar dit hele gedoe geen discussie is, tegen dezelfde of betere tarieven dan in Nederland.

Ik houd de ontwikkelingen goed in de gaten, maar voorlopig zie ik persoonlijk geen enkele reden voor verandering van mijn aanpak en manier van werken. En mijn opdrachtgevers ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door sebasd op 24-10-2024 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

ColeJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

Omdat een heel grote groep (misschien wel de grootste) gewoon werk doet wat mensen in loondienst ook doen. Die weten diep van binnen ook wel dat ze verschrikkelijk veel verdienen in vergelijking met diegene die naast hun zit - terwijl ze hetzelfde werk doen.
Wordt die groep in loondienst dan niet onderbetaald? Of doet die groep wel hetzelfde werk maar minder goed of efficiënt?

De flexibele schil krijgt misschien meer, maar ligt er ook als eerste uit wanneer de hand op de knip moet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Dat is toch een combi van al die factoren.

Gebrek aan capaciteit of het vinden van goede mensen. Dan weigeren ze iemand aan te nemen die duurder is dan de hele afdeling om maar geen scheve gezichten te krijgen en gaan ze vervolgens 85 of 95 eu per uur betalen voor een externe.

Of de interne kennis, motivatie, attitude is niet aanwezig. Gechargeerd zie ik veel 'brandhout' bij organisaties. Uitgebluste medewerkers die 2x jaar bij een werkgever werken. Geen ambitie hebben, maar gewoon de bureaustoel warm houden. Ze nemen geen initiatief, zijn geen kartrekker. Hebben hun blikveld naar binnen gericht en hebben de ontwikkelingen die wij doormaken doordat we op diverse plekken komen niet mee gemaakt. Of ze zijn murw gebeukt door de organisatie die steeds maar met nieuwe plannen komt, en deze mensen denken dan 'zal mijn tijd wel duren, ik moet nog 7 jaar tot aan mijn pensioen'.

Dat zie ik op schrikbarend veel plaatsen, vooral in de zorg, het onderwijs, en semi overheid.

En wat is onderbetaald, je krijgt niet zo veel kansen om te onderhandelen he. Ignorance is bliss wat dat betreft, zodra je weet dat je collega 500 eu meer verdient dan jij voor hetzelfde werk, ben je ineens niet meer gemotiveerd. Dat probleem ligt dan echt bij de individu.

discogs

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• hansiefl1ck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 13:18
dr.lowtune schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:49:
[...]

Wordt die groep in loondienst dan niet onderbetaald? Of doet die groep wel hetzelfde werk maar minder goed of efficiënt?

De flexibele schil krijgt misschien meer, maar ligt er ook als eerste uit wanneer de hand op de knip moet.
Daar zijn denk ik meerdere componenten.

- Een ondernemer kan kosten maken. Generiek is denk ik voor 99% wel van toepassing: telefoon, internet, koffie. En in sommige gevallen zelfs een auto of deel van de hypotheek.
- Er zijn vanuit de overheid de voordellen die aan het ondernemen zijn gekoppeld. Winstvrijstelling, zelfstandigeaftrek. Deze zijn niet meer zo aantrekkelijk, maar wegen nog steeds flink mee.
- Een werkgever dient pensioen af te dragen.
- Een werkgever dient werkgeverspremies af te dragen (het stokpaardje in de overheid in deze cyclus)
- Tel daarbij op een risicopremie voor het makkelijk kunnen wegsturen van een zelfstandige

Ik heb dat samen met een interne collega bij een vorige opdracht wel een naast elkaar gezet op de vrijdagmiddag.

[Zelfstandige]
- Bruto inkomsten: ~ 140k
- Belasting: ~ 50k
- Netto inkomsten: 90k

[Interne]
- Bruto inkomsten: ~ 90k
- Belasting: 33k
- Netto inkomsten: 57k

Wij kwamen een heel eind in het verklaren van het verschil van 33k met de bovengenoemde componenten.

[Verschil 33k]
- Pensioen bijdrage: -15k
- AOV + werkgeverspemies: ~ 6k
- Voordeeltjes kosten: ~ -3k
- Voordeel winstvrijstelling (is lastig want tarief is ~13% maar berekend tegen lage belastingtarief): ~ -10k
- Risicopremie: ?k
- Totaal: bijna geen verschil

Deze cijfers zijn voor een groot deel op schattingen zijn gebaseerd. Al hebben we toen wel mijn situatie qua bruto inkomsten vergeleken met een interne medewerker. Maar je ziet dat je verschil ongeveer volledig te verklaren valt door de pensioenbijdrage en de voordelen vanuit de overheid (vrijstellingen, aftrek en premies). Mijn nieuwe theorie is: de pensioenpotten hebben geld nodig om de oorlogen te financieren. Wij zijn degene waar het meest te halen valt. Het vorige kabinet heeft er slim voor gezorgd dat het nieuwe kabinet daar niet onderuit kan ivm corona fonds vanuit de EU. gg ez

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
dr.lowtune schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:13:
[...]

Precies dit….ik heb deze week een aanbod aanvaard om weer in dienst te gaan. Het totale pakket is ongeveer waard wat ik in een jaar als “winst” heb en daarin zit een prima pensioen. Zoiets kom je over het algemeen niet zo snel tegen….

[...]
Ik heb vorige maand hetzelfde gedaan. Na 12 jaar als zelfstandige te hebben gewerkt, heb ik een aanbod gekregen dat netto gelijk uitkomt met wat ik als zelfstandige als netto winst overhield. Een prachtig aanbod, weten waar je de komende jaren aan toe bent, mogelijkheden voor training en deel uitmaken van een waanzinnig toffe organisatie gaven voor mij de doorslag. Ik ben benieuwd hoeveel zzp'ers de komende maanden hetzelfde gaan doen.

Ik ga mijn BV's ook in stand houden. Ik merk dat ik vooral het gemis van een gevoel van vrijheid nog een beetje spannend vind. Hoewel ik nooit heel veel vrij nam, is het gevoel van vrij kunnen nemen wanneer en hoeveel je wil wel iets wat ik ga missen.

Het handhaven op schijnzelfstandigheid is in mijn ogen hard nodig en moedig ik alleen maar aan. Ik heb wel het idee dat de beoogde doelgroep (denk aan pakketchauffeurs die als zelfstandige onder bestaansminimum komen) niet geholpen worden en de consultants en engineers te dupe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
hansiefl1ck schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

- Een ondernemer kan kosten maken. Generiek is denk ik voor 99% wel van toepassing: telefoon, internet, koffie. En in sommige gevallen zelfs een auto of deel van de hypotheek.
- Er zijn vanuit de overheid de voordellen die aan het ondernemen zijn gekoppeld. Winstvrijstelling, zelfstandigeaftrek. Deze zijn niet meer zo aantrekkelijk, maar wegen nog steeds flink mee.
- Een werkgever dient werkgeverspremies af te dragen (het stokpaardje in de overheid in deze cyclus)
- Tel daarbij op een risicopremie voor het makkelijk kunnen wegsturen van een zelfstandige

Ik heb dat samen met een interne collega bij een vorige opdracht wel een naast elkaar gezet op de vrijdagmiddag.

[Zelfstandige]

[Interne]

Wij kwamen een heel eind in het verklaren van het verschil van 33k met de bovengenoemde componenten.

[Verschil 33k]
- Voordeel winstvrijstelling (is lastig want tarief is ~13% maar berekend tegen lage belastingtarief): ~ -10k

Deze cijfers zijn voor een groot deel op schattingen zijn gebaseerd. Al hebben we toen wel mijn situatie qua bruto inkomsten vergeleken met een interne medewerker. Maar je ziet dat je verschil ongeveer volledig te verklaren valt door de pensioenbijdrage en de voordelen vanuit de overheid (vrijstellingen, aftrek en premies). Mijn nieuwe theorie is: de pensioenpotten hebben geld nodig om de oorlogen te financieren. Wij zijn degene waar het meest te halen valt. Het vorige kabinet heeft er slim voor gezorgd dat het nieuwe kabinet daar niet onderuit kan ivm corona fonds vanuit de EU. gg ez
21k netto voor pensioen en AOV is wellicht wat aan de hoge kant :). Ik haal dat bij lange na niet (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
emile schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Het handhaven op schijnzelfstandigheid is in mijn ogen hard nodig en moedig ik alleen maar aan.
Dit vind ik dan wel vreemd nadat je zelf een uniek loondienst aanbod hebt gehad. Mijn aanbod was de helft van wat ik nu verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:41
ColeJ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:38:
[...]

Dit vind ik dan wel vreemd nadat je zelf een uniek loondienst aanbod hebt gehad. Mijn aanbod was de helft van wat ik nu verdien.
Of het uurtarief is laag of het aanbod is uitzonderlijk hoog. Ik weet dat salarissen met de detachering wel eens gematcht worden door bedrijven maar niet als ZZP-er.
Tenzij midlance wat in de buurt komt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dspartan
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 17:06
Goed nieuws, mag nog een jaartje blijven hangen. Opdrachtgever trekt zich niet zo veel aan van de handhaving zo te zien (Defensie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Ik heb vorige maand hetzelfde gedaan. Na 12 jaar als zelfstandige te hebben gewerkt, heb ik een aanbod gekregen dat netto gelijk uitkomt met wat ik als zelfstandige als netto winst overhield. Een prachtig aanbod, weten waar je de komende jaren aan toe bent, mogelijkheden voor training en deel uitmaken van een waanzinnig toffe organisatie gaven voor mij de doorslag. Ik ben benieuwd hoeveel zzp'ers de komende maanden hetzelfde gaan doen.

Ik ga mijn BV's ook in stand houden. Ik merk dat ik vooral het gemis van een gevoel van vrijheid nog een beetje spannend vind. Hoewel ik nooit heel veel vrij nam, is het gevoel van vrij kunnen nemen wanneer en hoeveel je wil wel iets wat ik ga missen.

Het handhaven op schijnzelfstandigheid is in mijn ogen hard nodig en moedig ik alleen maar aan. Ik heb wel het idee dat de beoogde doelgroep (denk aan pakketchauffeurs die als zelfstandige onder bestaansminimum komen) niet geholpen worden en de consultants en engineers te dupe zijn.
Kan je meer delen over wat voor rol/bedrijf je aan de slag gaat? Ik ben erg benieuwd, kllinkt heel tof namelijk.
Gefeliciteerd sowieso!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
hansiefl1ck schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:20:
[...]

[Zelfstandige]

[Interne]

[Verschil 33k]

* Ik ben dan wel benieuwd wat je uurtarief is en/of hoeveel uur je per jaar werkt, want dat maakt nogal veel verschil.
* pensioeninleg is bruto misschien 15k, maar zeker niet netto.
* AOV heb ik niet, maar is toch geen 500 euro netto per maand?
* werkgeverspremies? waarom zou je die hebben als zzp-er? (Die zijn uiteraard ook bruto)
* voordeel winstvrijstelling, zit al in je belasting van 50k vs 33k, dus die tel je dubbel

Een vergelijk is zeker te maken, maar je bent nu netto en bruto dingen door elkaar aan het halen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:54
com2,1ghz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Of het uurtarief is laag of het aanbod is uitzonderlijk hoog. Ik weet dat salarissen met de detachering wel eens gematcht worden door bedrijven maar niet als ZZP-er.
Tenzij midlance wat in de buurt komt.
Ja, ook mijn gedachten. Met mijn omzet van dit jaar, zou ik voor een 'goed' aanbod bijna standaard meer verdienen dan de directeur van een toko dus dat zie ik niet zo snel gebeuren :X

Neemt niet weg dat loondienst ook best wat risico's afvangt en daarmee wellicht te rechtvaardigen is, als het niet hetzelfde bedrag is, maar wel eindje in de buurt komt.

Een lager uurtarief lijkt mij daarmee dus ook het meest waarschijnlijke (of een rekenfoutje bij de vergelijking bruto/netto).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:41
Na 2.5j als Zzp (meer middel dan doel gezien mijn leeftijd) en mijn opdrachtgever Zzp na 1/1 niet meer toestaat overgestapt naar verloning/payroll bij dezelfde opdrachtgever met heel goed bod van mantelpartij om de laatste stint voor mijn early reteriment in mei te overbruggen. Uiteindelijk kom ik dan ook in lager belasting tarief omdat ik maar 4 maanden werk in 2025. Mooi vooruitzicht en blij dat ik de winter dan door ben.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38

Mickey77

Allround ICT-er

Ik volg dit topic met interesse, ben zelf kleine ondernemer die ook naar loondienst overstapt maar om andere redenen dan de nieuwe regels/handhaving. Maar wat mij op valt: in dit topic wordt (de laatste tijd) vooral gesproken over twee 'kampen' en wel of niet overstappen, wat is eerlijk etc. Maar niet over wat er tussenin zit... is het niet tijd om alles te hervormen en iets te denken voor wat 'er tussenin' zit?

Ik vind de uiteenzetting van @hansiefl1ck heel mooi. Het laat zien dat het verschil in eerste instantie heel groot lijkt, maar dat het (op lange termijn) ook weer niet enorm groot is. Als ik een stap achteruit doe, dan denk ik dat ook de wensen van werknemers en zzpers niet zo ver uit elkaar liggen dan nu wordt gedacht. De tijd dat men 40jaar bij hetzelfde bedrijf werkt is toch wel voorbij, is het geen tijd voor modernisering?

Ik stap even in een tijdmachine naar 2035. :o

Iedere Nederlander heeft vanaf 18 jaar niet alleen een burgerservice nummer, maar ook automatisch een eenmanszaak zonder BTW verplichting (je kunt dat upgraden naar BV met BTW verplichting als je echt wilt ondernemen). Ga je ergens werken, dan worden die inkomsten gekoppeld aan die eenmanszaak.

Als je ergens gaat werken, mag je zelf kiezen of je geld opzij wilt leggen voor je pensioen of niet. Je kiest of je jezelf wilt verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid of niet. Je kiest of je een auto wilt kopen of leasen of niet. Na twee maanden proeftijd heb je een vast contract.

Wil je stoppen of ergens anders naartoe, heb je twee maanden opzegtermijn en dan kun je gewoon een sabattical nemen of ergens anders gaan werken. geen gedoe over je leaseauto, die is van jezelf. We are keeping it simple. We noemen het: flexwerken :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Twee kampen? Ik zie dat niet, maar dat ligt vast aan mij. Wat me wel opvalt, is dat de meesten kijken naar wat er financieel overblijft na een overstap naar loondienst. Dat is voor mij nou net weinig interessant. Laat mij maar gewoon zzp'er zijn die niks doet met vrij vragen, verplicht naar afdelingsvergaderingen moet en dat soort geneuzel. Zelf bepalen of en waar ik nog wil groeien in een carrière, 30 of 60 uur per week wil maken...

Als ik terugga naar loondienst kan ik op mijn 65e niet zeggen: ik werk nog maar 16 uur per week hoor, geen zin meer in lange weken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38

Mickey77

Allround ICT-er

Ik zie hier ook weinig of geen mensen die delen hoe fijn het is om in loondienst te zijn, de meesten hier zijn zzpers. Maar een woord als "overstap" bevestigt voor mij toch wel dat er twee kampen zijn. Mijn punt is dus: moeten we niet nadenken over een arbeidsmarkt waar de 'standaard' een vorm is die er tussenin ligt, met zodanig veel vrijheid dat we niet meer hoeven te praten over een "overstap"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:05
De vrijheid die hier gepredikt wordt herken ik totaal niet. Bij ZZP opdrachten zijn de tarieven vaak op het niveau dat je wel 32 uur moet werken met een week of 6 vakantie per jaar om het interessant te maken.Voor de volledigheid moet je ook AOV, pensioen en verzekeringen meerekenen. Daarnaast hebben de inhurende klanten een behoorlijk pakket aan eisen en verwachtingen. Als je even geen opdracht hebt dan is je netto inkomen al snel vergelijkbaar met een goede loondienstbaan.

Ik snap wel dat mensen stoppen als ZZP nu het hoogtij voorbij is. Een vaste baan geeft toch zekerheid, zeker als je een gezin en dergelijke hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
[...]

Ik heb vorige maand hetzelfde gedaan. Na 12 jaar als zelfstandige te hebben gewerkt, heb ik een aanbod gekregen dat netto gelijk uitkomt met wat ik als zelfstandige als netto winst overhield. Een prachtig aanbod,
Ik denk dat dat aanbod uitzonderlijk is.

Ik ben nu bijna 15 jaar zzp-er en mijn inkomen nu staat in geen enkele verhouding met wat ik daarvoor verdiende.

Om het een beetje eerlijk te maken vergelijk ik de totale werkgeverslasten (loonkosten, secundaire AV en vergoedingen, werkgeverspremies voor werknemersverzekeringen en pensioen). Dat vergelijk ik met mijn omzet minus zakelijke kosten nu. Factor 2.6.

Okee, wel over een periode van 15 jaar. Maar dat is wel een flinke factor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09

Crazy D

I think we should take a look.

flo12392 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:11:
Ik blijf dit een beetje een kromme beredenering vinden. De hamvraag is a pagina's lang "Wat is nou het probleem van de zogenaamde schijnconstructie voor de IT'er met een goed uurtarief?" Immers, men mag precies hetzelfde werk doen in dienst van een detacheerder, met als enige verschil dat er nog een directeur tussenzit die zijn salaris betaald van jouw uurtarief.
Het werkelijke probleem is financieel: de potjes voor WW etc worden niet genoeg bijgevuld omdat 10% van de NL bevolking ZZP is... en in plaats van ons de mogelijkheid te bieden een bedrag daarin bij te dragen, is hun oplossing (wellicht dankzij de werkgeversorganisaties-lobby): iedereen moet in loondienst.
dr.lowtune schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:49:

De flexibele schaal wordt zwaar overbetaald, maar zo voelt het niet omdat als jij in loondienst gaat bij een detacheerder en jij hetzelfde werk doet als nu, er meer wordt betaald voor jou dan nu en jij houdt er minder aan over.
En de groep in loondienst wordt onderbetaald. Maar dankzij alle werkgeverspremies, en de risico's van ziekte en mogelijk om mensen te ontslaan, is het voor veel werkgevers gewoon interessanter om mensen in te huren dan aan zich te binden via arbeidscontracten.
mrbones92 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:09:
De vrijheid die hier gepredikt wordt herken ik totaal niet.
Ik denk dat als je velen (wellicht niet allemaal) echt diep in hun hartje kijkt, ze als zzp'er vooral vrijheid menen te hebben omdat wij (iig in de ICT dus) een flink uurtarief krijgt waardoor je zonder blikken of blozen meerdere keren per jaar op vakantie kunt, of dusdanig riant kunt sparen dat je na een paar jaar werken makkelijk op sabbatical kunt. Natuurlijk is het lekker dat je niet bij de verplichte gesprekjes hoeft te zijn en andere formaliteiten die je in loondienst wel hebt, en dat je makkelijker nee kunt zeggen tegen klussen, maar als je in loondienst redelijk hetzelfde kunt krijgen als nu stappen mensen over naar loondienst (zoals je nu ook al langzaam ziet gebeuren), want de nieuwe controles zijn lastig en die vrijheid is blijkbaar toch niet zo vrij (want anders hoefde je je geen zorgen te maken over die opdrachten).

Wellicht ook iets kort door de bocht om het iets scherper te stellen :)
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:56:
Twee kampen? Ik zie dat niet, maar dat ligt vast aan mij. Wat me wel opvalt, is dat de meesten kijken naar wat er financieel overblijft na een overstap naar loondienst. Dat is voor mij nou net weinig interessant. Laat mij maar gewoon zzp'er zijn die niks doet met vrij vragen, verplicht naar afdelingsvergaderingen moet en dat soort geneuzel. Zelf bepalen of en waar ik nog wil groeien in een carrière, 30 of 60 uur per week wil maken...

Als ik terugga naar loondienst kan ik op mijn 65e niet zeggen: ik werk nog maar 16 uur per week hoor, geen zin meer in lange weken!
Als je lang genoeg zzp bent en je prive omstandigheden dusdanig zijn dat je een leuke spaarpot hebt en/of je vaste lasten hebt gereduceerd tot 'weinig' is financieel ook geen motivatie. Maar niet iedereen heeft dat, en/of ze willen niet inleveren op de luxe die ze nu hebben. (en 'ze' is in dit geval ook ik zelf, naast m'n vaste lasten heb ik ook geen zin om in te leveren op het leventje dat ik nu gewend ben).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15:54
mrbones92 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:09:
De vrijheid die hier gepredikt wordt herken ik totaal niet. Bij ZZP opdrachten zijn de tarieven vaak op het niveau dat je wel 32 uur moet werken met een week of 6 vakantie per jaar om het interessant te maken.Voor de volledigheid moet je ook AOV, pensioen en verzekeringen meerekenen. Daarnaast hebben de inhurende klanten een behoorlijk pakket aan eisen en verwachtingen. Als je even geen opdracht hebt dan is je netto inkomen al snel vergelijkbaar met een goede loondienstbaan.

Ik snap wel dat mensen stoppen als ZZP nu het hoogtij voorbij is. Een vaste baan geeft toch zekerheid, zeker als je een gezin en dergelijke hebt.
Sorry, maar een snelle berekening laat zien dat je dan ruim onder een uurtarief van €100 per uur uitkomt, als je die inkomsten gelijk stelt aan iemand in loondienst voor een vergelijkbare functie. Simplistisch gezegd: In dat geval voeg je blijkbaar weinig unieke waarde toe in de markt, en zou loondienst misschien een betere keuze zijn. Al betwijfel ik of je een goedbetaalde baan in loondienst krijgt als je als ZZP'er niet eens een uurtarief van €100 weet te halen. Dus die vergelijking gaat volgens mij nog steeds niet op.

Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat je, voor een eerlijke vergelijking, het aantal gewerkte uren in loondienst gelijk moet stellen aan de uren die je als ZZP'er maakt. Voor de meesten hier, kan je dan vervolgens met gemak een dagje minder werken en daarmee nog steeds meer overhouden aan het einde van de maand of vergelijkbaar. Dat is in mijn ogen dat stukje vrijheid wat je hebt t.o.v. loondienst.
Pagina: 1 ... 569 ... 643 Laatste