Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De standaard limiet voor overboekingen via je Knab App en Persoonlijke Bankomgeving is € 5.000 per persoon per dag. Om het je makkelijker te maken, geldt deze daglimiet niet voor overboekingen naar de Belastingdienst.
Zouden ze dan toch stiekem meelezen hier?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:17

3DDude

I void warranty's

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door 3DDude op 16-10-2024 18:08 . Reden: typo’s ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59
Deveon schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:33:
[...]

Zouden ze dan toch stiekem meelezen hier?
Het is feedback die ik ieder geval heb gegeven. Plus het vooraf goedkeuren/autoriserrn van een persoonlijke tegenrekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:27
Ik zit nu bij defensie en daar heb ik nog niks gehoord MAAR gegarandeerd dat de slechte boodschap nog moet komen :)

Ik hoorde een zzp collega over de volgende constructie:

Via firm24 (maar kan ook bij andere partijen):

* Maak een werk-bv, daar komen de centjes binnen van alle twee de zzp-ers.
* Elke zzp-er tuigt ook een holding op
* Vervolgens geld uit de werk-bv naar je holding trekken.

Dit zou wel wet-dba proof moeten zijn. Volgens mij niet want een poppetje werkt gewoon voor langere tijd voor 1 opdrachtgever en niemand kan je volgens mij ontslaan dus geen gezagsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36
vortexnl1982 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 18:22:

Dit zou wel wet-dba proof moeten zijn. Volgens mij niet want een poppetje werkt gewoon voor langere tijd voor 1 opdrachtgever en niemand kan je volgens mij ontslaan dus geen gezagsverhouding.
Als poppetje 1&2 naar eigen inzicht af kunnen wisselen is er geen arbeidsrelatie meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:47
[...]

Ik zit nu bij defensie en daar heb ik nog niks gehoord MAAR gegarandeerd dat de slechte boodschap nog moet komen :)

Leuk bedacht en vervolgens krijgen zzp1 en zzp2 ruzie of een van hen gaat scheiden of overlijdt. Ik heb al eens eerder geschreven als je onafhankelijkheid wil is zo'n constructie niet handig. Je hebt er effectief gewoon een baas bij. En de constructie wordt vervolgens met argwaan bekeken en je kan voor 2025 in ieder geval niet verklaren dat je bezig was om de schijnzelfstandigheid te bestrijden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 20:24
staaltje schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:27:
[...]

Je verhaal klopt. Maar dat is niet de vraag die in het portaal gesteld wordt. Er wordt gevraagd of de deskundige in loondienst is. En zeer technisch gezien is hij dat.
ACK. Dan moeten ze het formulier aanpassen.

Want exact deze vraag is de reden waarom ik een paar jaar geleden een nieuw account bij HeadFirst / Between moest maken... omdat ik ging van werknemer, naar DGA / eigenaar van het bedrijf. Ik mocht mijzelf niet langer aanbieden als werknemer van een bedrijf, juist vanwege dit hele DBA gedoe.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Je hebt gelijk, het is quatsch. Daar hebben we het al maanden over en letterlijk in de post die ik hiervoor maak ook. Het is geen "trucje dat werkt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 13:27

TMC

jerh schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Leuk bedacht en vervolgens krijgen zzp1 en zzp2 ruzie of een van hen gaat scheiden of overlijdt. Ik heb al eens eerder geschreven als je onafhankelijkheid wil is zo'n constructie niet handig. Je hebt er effectief gewoon een baas bij. En de constructie wordt vervolgens met argwaan bekeken en je kan voor 2025 in ieder geval niet verklaren dat je bezig was om de schijnzelfstandigheid te bestrijden.....
Je ontkomt er niet aan een 'baas erbij te krijgen'. De wet DBA is in de huidige vorm niet alleen tegen schijnzelfstandigheid, maar tegen zelfstandigheid in het algemeen. Absurd maar waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
[...]

Oud collega's van mij doen zoiets bij een aannemer op een luchthaven in Noord - Holland.
Die werken met 3 man in een BV en rouleren zo nu en dan. Maar zitten vooral daar.
Officieel mag je daar > 2 jaar werken als zzp'r, maar op deze manier werken ze daar al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 01:35

TommyGun

Stik er maar in!

thijs42 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:25:
Blijkbaar hebben de koppelboeren het druk. Fijn zo'n toko die je oplegt 5 werkdagen exclusief te moeten zijn als je op een opdracht biedt, maar vervolgens anderhalve week niets van zich laat horen en ook niet even de moeite neemt een email te beantwoorden als je vraagt wat de status is.
Enzo Tech zeker? Dat is althans een pleuris tent, laten ook niks meer horen na alle mooie beloftes.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
jerh schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Volgens mijn collega zou firm24 (in dit geval) daar allemaal in voorzien. En ik kan me voorstellen dat opdrachtgevers het alsnog niet vertrouwen.
jadjong schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Als poppetje 1&2 naar eigen inzicht af kunnen wisselen is er geen arbeidsrelatie meer.
Dat staat nu ook in mijn contract dat ik een vervanger kan sturen. Dat gebeurd natuurlijk in de praktijk nooit..
ZveenT schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

Oud collega's van mij doen zoiets bij een aannemer op een luchthaven in Noord - Holland.
Die werken met 3 man in een BV en rouleren zo nu en dan. Maar zitten vooral daar.
Officieel mag je daar > 2 jaar werken als zzp'r, maar op deze manier werken ze daar al jaren.
Tjah hoe kijkt een belastinginspecteur hier naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-04 13:49
De kans is aanzienlijk dart men compleet buiten de wet op de loonbelasting valt bij gebrek aan persoonlijke arbeid.

Dat is het geval indien de BV eenzijdig mag kiezen wie ze sturen, en ook de praktijk laat zien dat het niet alledrie de consultants 100% naar 1 klant is. Want in dat geval zou een inspecteur kunnen stellen dat een vaste inhuur van 3FTE van een BV waar slechts 3 mensen werken in feite te koppelen is naar een 1:1 persoonlijke inhuur van drie mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
TommyGun schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:18:
[...]
Enzo Tech zeker? Dat is althans een pleuris tent, laten ook niks meer horen na alle mooie beloftes.
Nee, dit is HeadFirst. Maar zelfde laken een pak, blijkbaar. Nu al tweede email gestuurd, naar de gewone support en weer is het crickets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 18:15
thijs42 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:03:
[...]

Nee, dit is HeadFirst. Maar zelfde laken een pak, blijkbaar. Nu al tweede email gestuurd, naar de gewone support en weer is het crickets...
Ik heb exact hetzelfde bij HeadFirst. Zelfs vorige week dinsdag op intake geweest. Prima gesprek etc. en zou de opdracht graag willen uitvoeren maar met geen mogelijkheid contact te krijgen met de behandelend recruiter om uberhaupt te horen te krijgen of ik de opdracht binnen heb of wat nu de status is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijs42
Vincent17 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Ik heb exact hetzelfde bij HeadFirst. Zelfs vorige week dinsdag op intake geweest. Prima gesprek etc. en zou de opdracht graag willen uitvoeren maar met geen mogelijkheid contact te krijgen met de behandelend recruiter om uberhaupt te horen te krijgen of ik de opdracht binnen heb of wat nu de status is.
Aan de ene kant blij te horen dat ik niet de enige ben. Aan de andere kant, WTF? Ik snap prima dat dingen langer kunnen duren dan de vooraf gestelde termijnen. Maar GEEF DAN EEN UPDATE! Dat is toch simpele goede manieren? Of ben ik nu gewoon te ouderwets?

En al helemaal als er naar een update gevraagd wordt. Geef goddomme antwoord! Een 'sorry, het is druk, duurt allemaal wat langer' is al goed.

Helaas kan je dit soort toko's niet makkelijk buitenspel zetten en zal je het er maar mee moeten doen.

Misschien is dat wat de zzp-ers te lande moeten doen. Zelf een portal opzetten en vanuit de aanbiedingskant de bedrijven gaan zoeken... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Vreemd, dat strookt echt niet met mijn eerdere ervaringen met hen. Jammer zeg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 20:11

_Arthur

blub

Zelfde ervaring met Between via Striive. Gereageerd op opdracht; mailtje naar recruiter; geen enkele reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

[...]

Ahja, zoiets heb ik ook via HF momenteel. Er zit van alles in de pijplijn maar nergens komt uitsluitsel, zo klaar mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-04 20:09
Liegebeest schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Vreemd, dat strookt echt niet met mijn eerdere ervaringen met hen. Jammer zeg!
Dat is met alle toko's zo. Ik kon lezen en schrijven met Working Spirit. Een ander vond het een klotetoko.
Nu werk ik al een poos via Itaq. Prima tent, maar dat vindt ook niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wat is hun marge normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

Normaal 15%, maar dat is niet in beton gegoten. Hangt van een aantal factoren af en ik merk dat het bespreekbaar is. Het is veel, maar ze betalen op tijd, communiceren helder en goed en ik vind ze redelijk pro-actief. Maar dat is mijn ervaring.
Ik heb ook wel eens iemand gehoord die het tegendeel ervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Normaal 15%, maar dat is niet in beton gegoten. Hangt van een aantal factoren af en ik merk dat het bespreekbaar is. Het is veel, maar ze betalen op tijd, communiceren helder en goed en ik vind ze redelijk pro-actief. Maar dat is mijn ervaring.
Ik heb ook wel eens iemand gehoord die het tegendeel ervoer.
Ja, dat mag ik hopen voor zeg 10-15 euro... Makkelijk verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:37
Gelukkig hebben meer partijen dan ITAQ een mantel met (overheids)partijen dus even kijken via wie je nog meer kunt aanbieden. Scheelt aanzienlijk in de kosten en al dat commerciële geklets dat je er zoveel voor terugkrijgt geloof ik wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:08
_Arthur schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Zelfde ervaring met Between via Striive. Gereageerd op opdracht; mailtje naar recruiter; geen enkele reactie.
Dat zijn ook allemaal labels van HF trouwens.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:18
_Arthur schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

tientje of 10% zeiden ze in het eerste gesprek met mij volgens mij.

Headfirst ervaring is hier neutraal. Ik heb moeten leren hoe ze werken, maar nu moet ik zeggen dat ik het allemaal wel begrijp. Ze koppelen de eisen aan je cv en motivatie op basis van woorden (context is 0), elk persoon heeft heel veel trajecten lopen en merktte ik dat ik via de telefoon veel sneller feedback had.

Groot verschil ook of je op de shortlist/intake lijst staat of dat je afgevallen bent en 1 van de velen. Interesse vragen van hoe kan ik de CV nog aantrekkelijker maken voor specifiek die klant of jullie werkwijze nemen ze ook gewoon de tijd voor.

Als je met deze informatie werkt weet je ook wat je kunt verwachten en waarmee je kunt werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Headfirst/Between/Striive is inderdaad een grote broker fabriek waar aan de lopende band aanvragen worden verwerkt door eigenlijk te weinig mensen. Maar wel voor een scherper tarief voor de consultant vanwege de hoge volumes.
Veel andere partijen willen graag eerst een kop koffie doen en dat is best veel overhead voor mensen waar je nog niet eens een concrete opdracht voor hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Ja, dat mag ik hopen voor zeg 10-15 euro... Makkelijk verdienen.
Klopt. Maar wat zij niet doen is het risico doorzetten naar jou. M.a.w. jouw factuur wordt betaald ongeacht wat de eindklant doet. Natuurlijk kan je via een andere mantelpartij. Ook reageren ze attent en snel op mijn vragen en telefoontjes. Ik ben nog nooit van het kastje naar de muur gereisd.

Punt is: ik heb het tarief wat ik wil. Rest boeit me niet zoveel tenzij de marge boven de 15% komt; dan wel omdat de verwachtingen van alle partijen niet meer gelijk zijn.

Ach, dat tarief boeit me ook niet zoveel. Als ik maar een leuke opdracht heb. Vandaag uit verveling 3 aandelen ASML gekocht *O*

[ Voor 8% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 17-10-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
[...]

Hoe zit het eigenlijk met de marge van Headfirst? Ik heb waarschijnlijk zelf een klus geregeld en die wordt gepubliceerd via (o.a.) Headfirst. Uiteraard wil ik geen premium abo en weet ik wat voor extra 'diensten'.

Heb Headfirst net proberen te bellen maar kreeg een moeilijk verhaal en de contractmanager is er niet. Stuur maar een mailtje naar support....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
'Premium' bij HF is 3 euro per uur. Of nog een trap hoger kan voor 4.5 euro per uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
thijs42 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:21:
'Premium' bij HF is 3 euro per uur. Of nog een trap hoger kan voor 4.5 euro per uur...
Dat is de enige marge die ze pakken? Dus als ik mezelf voor 100 euro aanbied dan betaalt de opdrachtgever 100 euro en betaal ik die 3 euro voor 'Premium'?

Sowieso wil ik dat hele premium niet, het is een warme stoel aanvraag. Ik lees ook iets over 'gratis' basis registratie:
Basic service: zelf regelen, zonder kosten
Met een Basic registratie in Striive kies jij ervoor veel zaken zelf te regelen. Er zijn daarom geen kosten aan verbonden. Wel heb je toegang tot duizenden opdrachten en handelen wij snel en zorgvuldig jouw contract af, betalen wij jouw facturen conform de betaaltermijn die met de klant is overeengekomen en kun jij jouw factuurstatus volgen in Striive.
Wat is het verdienmodel van HF dan? Of betaalt de opdrachtgever toch nog stiekem wat bovenop mijn uurtarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
vortexnl1982 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:27:
[...]
Dat is de enige marge die ze pakken? Dus als ik mezelf voor 100 euro aanbied dan betaalt de opdrachtgever 100 euro en betaal ik die 3 euro voor 'Premium'?
[...]

Wat is het verdienmodel van HF dan? Of betaalt de opdrachtgever toch nog stiekem wat bovenop mijn uurtarief?
Geen idee. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze aan de andere kant ook nog wat pakken (en ze je dus voor 100 euro + hun marge aanbieden aan de eindklant), maar daar heb ik verder geen weet van. En idd, ze hebben basis. Dat had ik ook, tot ik een bieding deed op een opdracht en het verhaal was dat daar minimaal 'premium' voor nodig was.

[ Voor 4% gewijzigd door thijs42 op 17-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
[...]

Sowieso wil ik dat hele premium niet, het is een warme stoel aanvraag. Ik lees ook iets over 'gratis' basis registratie:

[...]

Warme stoel is inderdaad de basis registratie. De opdrachtgever betaalt dan inderdaad de enige fee.

edit: moet je wel zelf even achteraan, anders zit je aan premium vast

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 17-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
bij mij was het simpel: opdrachtgever wil dat het via Headfirst loopt dus dan mag hij dat ook betalen = mijn tarief 3 euro omhoog en ik krijg wat ik wil :)
wat hij verder dan nog extra kwijt is aan Headfirst maakt mij niets uit zolang ik dus krijg wat ik wil.

Wel ook de hoogste trap (normaal 4,50euro) bij HF bedongen voor de Premium prijs vanwege de snellere betaaltermijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
_Arthur schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Hier hetzelfde, gemaild, gebeld maar nul reactie terwijl ze mij nodig hadden, echt heel slecht. Kleine moeite om toch even te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Wackmack schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:39:
[...]
Hier hetzelfde, gemaild, gebeld maar nul reactie terwijl ze mij nodig hadden, echt heel slecht. Kleine moeite om toch even te reageren.
Dan hebben ze een kandidaat die beter past. Waarom zouden ze jou nodig hebben als je niemand gesproken hebt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tja, als je 2-3 euro betaalt voor je tussenpersoon, verwacht je dan ook kwaliteit?

Velen klagen hier vaak over de enorme tarieven die tussenpersonen vragen, maar vaak besef je je ook niet wat je er voor terugkrijgt. Natuurlijk, voor die 15.000-20.000 die een broker afroomt mag je misschien ook wel nog meer verwachten. Maar zeker niet als je hem 3.000 per jaar gunt. Het werkt twee kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:37:
maar vaak besef je je ook niet wat je er voor terugkrijgt.
Doorgaans 1 of 2 gesprekken en voor de rest inderdaad erg weinig (ook voor die 10-15euro/uur krijg je naar verhouding niets terug).

Maar ieder z'n ding he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 17:24
_Arthur schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:56:
[...]

Doorgaans 1 of 2 gesprekken en voor de rest inderdaad erg weinig (ook voor die 10-15euro/uur krijg je naar verhouding niets terug).

De fles wijn van 6 euro met Kerst of de hippe IPA biertjes niet vergeten.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Niet alleen ieder zijn ding. Het is sowieso altijd een persoonlijke voorkeur. De ene broker is voor de ene uitstekend, de ander heeft hem op de zwarte lijst.

Zonder persoonlijke voorkeuren hadden we allemaal in een Volkswagen Kever gereden, op de SP gestemd, alleen witbrood gegeten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:17

3DDude

I void warranty's

Krystman schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:04:
[...]

De fles wijn van 6 euro met Kerst of de hippe IPA biertjes niet vergeten.
Voor die (zie post hierboven) met die monstermarge.
Heb ik nooit wat in een vorm van een kerst pakket o.i.d. gezien hoor.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 20:23
Wackmack schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:39:
[...]
Dan hebben ze waarschijnlijk en hele lijst aan cv’s waar ze uit kunnen kiezen. Als ze jou echt nodig hadden dan werd je wel terug gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
_Arthur schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:56:
[...]

1 a 2 gesprekken met 1 kandidaat van de velen die ze voorstellen en als ze niet preferred supplier zijn is het verspilde moeite als iemand van een andere partij gekozen wordt.

Gadver ik neem het nu op voor recruiters :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 18:15
mannowlahn schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Dan hebben ze waarschijnlijk en hele lijst aan cv’s waar ze uit kunnen kiezen. Als ze jou echt nodig hadden dan werd je wel terug gebeld.
Nou dat valt ook wel mee hoor. Ik was al op intake geweest en daar een goed gesprek gehad maar daarna via HeadFirst echt 0,0 communicatie.
Gisteren een aantal keer zelf terug gebeld naar HF omdat mij belooft werd dat ik terug gebeld zou worden, wat uiteraard niet gebeurde. Uiteindelijk wel de juiste persoon aan de lijn gekregen en die vertelde mij eerlijk dat ze momenteel understaffed zijn ivm ziekteverzuim e.d.
Qua status wist hij mij overigens ook nog weinig te vertellen, dus uiteindelijk heb ik via note bene LinkedIn contact kunnen krijgen met de eindklant. Die eindklant was ook totaal niet te spreken over de gang van zaken bij HF.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
Vincent17 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:00:
[...]
dus uiteindelijk heb ik via note bene LinkedIn contact kunnen krijgen met de eindklant. Die eindklant was ook totaal niet te spreken over de gang van zaken bij HF.
Daar moet je enorm mee uitkijken als het overheid is. Broker/aanbiedende partijen moeten namelijk een heel traject door van een grote aanbesteding. En bij het aanbieden is het vaak zo dat de kandidaat geen direct contact mag opnemen met de inhurende manager/afdeling. Als jij dat hebt gedaan en dat komt uit is je aanbieding formeel ongeldig.

Daarbij kan die inhurende manager wel ontevreden zijn, maar ze hebben zelf voor Headfirst gekozen als broker partij (al dan niet via een aanbesteding).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 03:26

aex351

I am the one

Tja, als je 2-3 euro betaalt voor je tussenpersoon, verwacht je dan ook kwaliteit?

Velen klagen hier vaak over de enorme tarieven die tussenpersonen vragen, maar vaak besef je je ook niet wat je er voor terugkrijgt. Natuurlijk, voor die 15.000-20.000 die een broker afroomt mag je misschien ook wel nog meer verwachten. Maar zeker niet als je hem 3.000 per jaar gunt. Het werkt twee kanten op.
Het ligt denk ik aan de dienstverlening wat je ervoor terugkrijgt (vaak niets). Wanneer je 10-15% of meer betaald aan een broker, en de enige reden is omdat de opdracht via hen is aangeboden is. Dan kom je toch uit op een flink bedrag.

Het systeem van het moet perse via een broker, is net zo krom als schijnzelfstandigen. Het is dan gewoon opgeknipte uitzendbureau werk. Linksom of rechtsom betaal je onnodig geforceerd overheadskosten. Echter, masaal geklaag over tussenpersonen, daar hoor je minder over.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-04 14:08
Mijn eerste jaar als zelfstandige. Ik heb letterlijk geen idee wat te doen met de aftrekposten, mijn accountant zegt 'stuur maar je facturen toe en dan zien we volgend jaar wel' :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:09
aex351 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Het systeem van het moet perse via een broker, is net zo krom als schijnzelfstandigen. Het is dan gewoon opgeknipte uitzendbureau werk. Linksom of rechtsom betaal je onnodig geforceerd overheadskosten. Echter, masaal geklaag over tussenpersonen, daar hoor je minder over.
Je verplaatst die overheadkosten dan enkel van broker naar opdrachtgever. Brokers die bestaan juist bij gratie van institutionele opdrachtgevers die raamwerkovereenkomsten willen afsluiten en één proces voor al hun inhuur. Als jij als organisatie elk jaar 1000+ inhuurmedewerkers hebt op een 3 maanden contract zijn dat al 4000 contracten die je moet afhandelen. Als je dan iedere ZZP Pietje hebt die gaat "zeuren" over passages in het contract, afwijkende voorwaarden etc. Dan mag je daar een hele afdeling voor inhuren.

Zeker HF e.d. hebben het proces gewoon goed automatiseerd, hebben 1 interface met de klant en voeren alle administratieve rompslomp uit. Het is voor grote corporate opdrachtgevers gewoon niet te doen met iedere ZZP'er individueel te onderhandelen, contractafspraken te maken let alone inkoopvoorwaarden te beoordelen. Dan heb je 10 FTE contractmanagers en 5 FTE legal nodig en dat kost misschien wel meer dat wat die klant nu aan marge aan HF betaald.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 08:38
melkislekker schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:28:
Mijn eerste jaar als zelfstandige. Ik heb letterlijk geen idee wat te doen met de aftrekposten, mijn accountant zegt 'stuur maar je facturen toe en dan zien we volgend jaar wel' :/
In princiepen staat een boekhouding vrij om zelf grootboek rekeningen te maken.

Zou wel 4 cijferige grootboekrekeningen aanhouden.

Bv autokosten boek je allemaal op 1000
Hieraan koppel je brandstofkosten 1001
Hieraan koppel je onderhoud 1002
Hieraan koppel je overige kosten 1003
Hieraan koppel je parkeerkosten 1004

Nu koop je brandstof, de bon/factuur boek je onder grootboek 1001
Je parkeert 1004
Je bent naar garage geweest voor n.a.v. update. 1002 enz.

Je ziet zo totaal kosten terug op grootboek 1000.
En uitgesplitst brandstof onderhoud enz op de onderliggende groot boek rekeningen.

Je hoeft de onderliggende groot boek rekening niet aan te maken. Maar als BD langskomt. Ja leg maar uit waarom je auto kosten zo hoog zijn. Dan mag je alsnog gaan splitsen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De tussenpersoon die bij mij 20 euro pakte per uur deed dat ook niet hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-04 16:10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Dat is met alle toko's zo. Ik kon lezen en schrijven met Working Spirit. Een ander vond het een klotetoko.
Grappig dat je ze noemt, ik ga daar in December twee cursussen verzorgen. :) Mede-opgericht door mijn voormalig account manager bij een niet-nader-te-noemen toko van onder tussen de rivieren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]
De opdrachtgever betaalt ook, inderdaad.

Stel dat jouw tarief 100 is, dan moet je die bij HF inschieten als 103 (waarvan zij de 3 inhouden). Zij zetten je dan weg voor 109 bij de klant, zodat ze bijv ook 6 euro van de klant krijgen.

Dit staat gewoon, best netjes, op hun site uitgelegd.

Voordeel voor ons is dat die Premium voor 3 euro ook een aansprakelijkheidsverzekering geeft... mocht je eigen niet voldoende dekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 18-10-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Grappig dat je ze noemt, ik ga daar in December twee cursussen verzorgen. :) Mede-opgericht door mijn voormalig account manager bij een niet-nader-te-noemen toko van onder tussen de rivieren.
Intussen is het verkocht aan, ik meen, Unica. Ik ben het contact een beetje verloren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
To_Tall schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:01:
[...]

In princiepen staat een boekhouding vrij om zelf grootboek rekeningen te maken.

Zou wel 4 cijferige grootboekrekeningen aanhouden.

Bv autokosten boek je allemaal op 1000
Hieraan koppel je brandstofkosten 1001
Hieraan koppel je onderhoud 1002
Hieraan koppel je overige kosten 1003
Hieraan koppel je parkeerkosten 1004

Nu koop je brandstof, de bon/factuur boek je onder grootboek 1001
Je parkeert 1004
Je bent naar garage geweest voor n.a.v. update. 1002 enz.

Je ziet zo totaal kosten terug op grootboek 1000.
En uitgesplitst brandstof onderhoud enz op de onderliggende groot boek rekeningen.

Je hoeft de onderliggende groot boek rekening niet aan te maken. Maar als BD langskomt. Ja leg maar uit waarom je auto kosten zo hoog zijn. Dan mag je alsnog gaan splitsen.
Whoa, wat een vet ingewikkeld antwoord op die opmerking zeg....

@melkislekker je hebt eigenlijk 2 keuzes:

1) Je verdiept je erin zodat je je eigen administratie kan blijven controleren / bijhouden (en een fatsoenlijk boekhoudpakket maakt je leven dan een heel stuk makkelijker)
2) Je verdiept je er niet in en kiepert alle bonnetjes over de schutting naar je boekhouder (!=accountant) zodat deze ze verwerkt.

Zelf gebruik ik Moneymonk, en hun uitstekende help pagina's hebben me prima op weg geholpen bij het verwerken van alle kosten. Qua aftrekposten (klinkt als "belasting"), daarvoor moet je de pagina's van de belastingdienst lezen (of: optie 2 van hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-04 18:01
aex351 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:27:
[...]
Het systeem van het moet perse via een broker, is net zo krom als schijnzelfstandigen.
Hey, geef je nou gewoon toe dat je het hele schijnzelfstandigen verhaal ook maar onzin vindt en je het eigenlijk al die tijd gewoon met ons eens was?

sorry dat ik het hier weer over heb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 03:26

aex351

I am the one

PatrickH schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:44:
[...]

Hey, geef je nou gewoon toe dat je het hele schijnzelfstandigen verhaal ook maar onzin vindt en je het eigenlijk al die tijd gewoon met ons eens was?

sorry dat ik het hier weer over heb
Beetje begrijpend lezen zou je goed doen. Ik ben juist tegen al die onnodige overhead. En vind het behoorlijk krom dat er een tussenpartij tussen moet zitten. Ik ben wel voor dat er goed systeem moet zijn. En dus ook voor flexibel werken.

Alleen sommige schijnzelfstandigen zitten zo erg in hun emotie, dat ze een beetje blindstaren op alles wat geen pro-schijnzelfstandigheid is.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-04 08:21

mwa

Gisteravond was er een groot webinar van het LHV (landelijke huisartsen vereniging). Daar zat ook een dame bij van de BD die een tourtje maakt om beroepsgroepen te informeren. Het klonk allemaal toch een stuk minder rooskleurig zoals ik (als ITer) en wellicht andere in dit topic ertegenaan kijken. Ook onder waarnemende huisartsen gaat er veel veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:22
mwa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:55:
Gisteravond was er een groot webinar van het LHV (landelijke huisartsen vereniging). Daar zat ook een dame bij van de BD die een tourtje maakt om beroepsgroepen te informeren. Het klonk allemaal toch een stuk minder rooskleurig zoals ik (als ITer) en wellicht andere in dit topic ertegenaan kijken. Ook onder waarnemende huisartsen gaat er veel veranderen.
Dit hoeft dan weer niet ongunstig te zijn, prima dat ze handhaven, maar als ze zorg, leraren en ook huisartsen het kippehok uit gaan jagen, dan kan dat balletje ook weer heel snel terug bij de BD komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH
  • Laatst online: 26-04 18:01
aex351 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Beetje begrijpend lezen zou je goed doen. Ik ben juist tegen al die onnodige overhead. En vind het behoorlijk krom dat er een tussenpartij tussen moet zitten. Ik ben wel voor dat er goed systeem moet zijn. En dus ook voor flexibel werken.
Begrijpend lezen gaat me meestal wel goed af :)
Op zich met bovenstaande eens, alleen snap ik het ook wel. Als een grote partij een stuk of 100 externen (en of dat nou gedetacheerden zijn of zzp-ers) heeft rondlopen is het natuurlijk veel makkelijke om een paar verzamelfacturen te verwerken dan van alle externen apart.
aex351 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:48:
[...]
Alleen sommige schijnzelfstandigen zitten zo erg in hun emotie, dat ze een beetje blindstaren op alles wat geen pro-schijnzelfstandigheid is.
Tja, het gaat wel over de broodwinning natuurlijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
mwa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:55:
Iets meer details, of een link zodat we zelf kunnen kijken, zou wel passend zijn. Nou klinkt het als bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
jongetje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:18:
[...]

Dan hebben ze een kandidaat die beter past. Waarom zouden ze jou nodig hebben als je niemand gesproken hebt?
Zeker niet, er was geen andere kandidaat dus dit klopt niet. Uiteindelijk wel goed gekomen, met vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dat is precies waar DB mee bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

De opdrachtgever betaalt ook, inderdaad.

Stel dat jouw tarief 100 is, dan moet je die bij HF inschieten als 103 (waarvan zij de 3 inhouden). Zij zetten je dan weg voor 109 bij de klant, zodat ze bijv ook 6 euro van de klant krijgen.

Dit staat gewoon, best netjes, op hun site uitgelegd.

Voordeel voor ons is dat die Premium voor 3 euro ook een aansprakelijkheidsverzekering geeft... mocht je eigen niet voldoende dekken.
Oh dat van die 6 euro had ik niet gevonden met snel door de site heen klikken :)

6+3 euro is nog 9 euro marge dat vind ik best veel. En ik ben al verzekerd, heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
mannowlahn schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Dit klopt dus niet, in dit traject was ik de enige kandidaat dus beetje gekke gang van zaken. Ook nooit reactie gehad of ik premium wilde aanschaffen. Had wel verwacht dat ze deze dienst proactief zouden verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 08:38
Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

[...]

Whoa, wat een vet ingewikkeld antwoord op die opmerking zeg....

@melkislekker je hebt eigenlijk 2 keuzes:

1) Je verdiept je erin zodat je je eigen administratie kan blijven controleren / bijhouden (en een fatsoenlijk boekhoudpakket maakt je leven dan een heel stuk makkelijker)
2) Je verdiept je er niet in en kiepert alle bonnetjes over de schutting naar je boekhouder (!=accountant) zodat deze ze verwerkt.

Zelf gebruik ik Moneymonk, en hun uitstekende help pagina's hebben me prima op weg geholpen bij het verwerken van alle kosten. Qua aftrekposten (klinkt als "belasting"), daarvoor moet je de pagina's van de belastingdienst lezen (of: optie 2 van hierboven).
Zo ingewikkeld is m’n uitleg toch niet? Basis boekhouden maak voor elke post een grootboek rekening aan.

Wordt pas ingewikkeld als je er geen verstand van hebt. Dan is het verstandig ipv over de schutting te gooien. Samen met een boekhouder eerste jaar of twee mee te kijken waarna jij zelfstandig de boekingen kan doen en alleen een eind en of kwartaal controle hoeft te doen?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-04 08:21

mwa

Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

Iets meer details, of een link zodat we zelf kunnen kijken, zou wel passend zijn. Nou klinkt het als bangmakerij.
Webinar komt begin volgende week online, hierbij een mini samenvatting (en toekomst link van de webinar)
https://www.lhv.nl/nieuws...digenbeleid-goed-bezocht/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:04
Gisteren was een webinar van head first net even stukje terug gekeken. Op 51.40 komt de aap uit de mouw, als je meerdere opdrachtgevers hebt, houd kennis op orde, investeert in jezelf, dan ben je zzp-er die een onderneming drijft. Alleen als je al jaren bij een opdrachtgever zit moet je oppassen.

https://m.youtube.com/watch?v=Ww2uE6_Txv8#

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

De afgelopen weken hier DBA/VBAR-risicomitigatietechnisch (3x woordwaarde!) wel weer lekker bezig geweest.

Hier en daar moet er aan het einde van het jaar nog wat trainingsbudget uitgegeven worden, en daar laat ik me graag voor gebruiken. Daarnaast weer de nodige potentiele opdrachtgevers van over de grens die contact zoeken om te kijken of ik ze kan helpen, en net terug van een conferentie in de VS waar ik een workshop en een keynote heb gedaan, met een beetje geluk levert dat op termijn ook nog iets op.

En daarnaast vriendelijk bedankt voor een paar aanvragen voor lange termijn fulltime inzet in een dev team. Dat doe ik sowieso sinds dit jaar al niet meer, en tot er meer duidelijkheid is over deze hele discussie is diezelfde onduidelijkheid alleen maar meer reden om 'nee' te zeggen.

@Vaevictis_ ik zal de rest van dat webinar misschien nog wel even bekijken tzt maar zijn deze uitspraken ergens op gebaseerd of is dit alleen een mening van HeadFirst? Geen oordeel, gewoon nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-04 11:51
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:45:
Gisteren was een webinar van head first net even stukje terug gekeken. Op 51.40 komt de aap uit de mouw, als je meerdere opdrachtgevers hebt, houd kennis op orde, investeert in jezelf, dan ben je zzp-er die een onderneming drijft. Alleen als je al jaren bij een opdrachtgever zit moet je oppassen.

Zolang vanuit wetgeving niet gespecificeerd word hoeveel (specifiek!) opdrachtgevers per periode (specifiek!) er nodig zijn, heeft dit verhaal ook niet echt waarde.

Edit: en dan negeer ik even de oude VAR richtlijn die ze ook vaak noemen van niet meer dan 70% (omzet? winst? uren?) bij 1 opdrachtgever.

[ Voor 10% gewijzigd door fry77 op 18-10-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
fry77 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:51:
[...]

Zolang vanuit wetgeving niet gespecificeerd word hoeveel (specifiek!) opdrachtgevers per periode (specifiek!) er nodig zijn, heeft dit verhaal ook niet echt waarde.

Edit: en dan negeer ik even de oude VAR richtlijn die ze ook vaak noemen van niet meer dan 70% (omzet? winst? uren?) bij 1 opdrachtgever.
Er worden ook andere constructies genoemd zoals een SoW dus een opdracht aannemen voor vast bedrag met concrete afspraken en dealines. Of als je specifieke expertise hebt die voor een werkgever niet altijd dagelijks nodig zijn. Vind het wel erg kwalijk dat er zoveel onduidelijk blijft, politiek maakt er een zooitje van ze hebben een doel "meer mensen in vaste dienst" en wetgeving wordt zo gemaakt dat alles daarin past zonder de consequenties goed uit te zoeken. Merk niet dat er veel begrip of interesse is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Er worden ook andere constructies genoemd zoals een SoW dus een opdracht aannemen voor vast bedrag met concrete afspraken en dealines. Of als je specifieke expertise hebt die voor een werkgever niet altijd dagelijks nodig zijn. Vind het wel erg kwalijk dat er zoveel onduidelijk blijft, politiek maakt er een zooitje van ze hebben een doel "meer mensen in vaste dienst" en wetgeving wordt zo gemaakt dat alles daarin past zonder de consequenties goed uit te zoeken. Merk niet dat er veel begrip of interesse is.
Vul de webmodule in, dan heb je al veel meer houvast ( https://beoordelingarbeidsrelatie.nl/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:45:

Grappig dat ook in de minuut er voor weer dat vraagje komt over "nou dan wordt mijn partner de DGA en ga ik in dienst bij de BV!"... Tja, dat kan, maar dan wordt't een stuk minder houdbaar omdat je dan twee salarissen moet dekken omdat de DGA een verplicht salaris heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
coldasice schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Vul de webmodule in, dan heb je al veel meer houvast ( https://beoordelingarbeidsrelatie.nl/ )
De vragenlijst is expliciet bedoeld voor het bedrijf, de opdrachtgever, die ons inhuurt. En dat is ook logisch, want zij zijn het die worden gecontroleerd, niet wij.

Ja je kan'm vanuit hun oogpunt invullen, voor de lol. En zelfs dan gaat 't bij vraag 1 al mis: "Daarom is de webmodule bij inhuur van een rechtspersoon niet van toepassing.".

[ Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 18-10-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
Ook ik heb eindelijk contact gekregen met HeadFirst. De klant wil me spreken, maar nu komt opeens de aap uit de mouw: de opdracht kan alleen in mid-lance gedaan worden. Geen woord daarover in de opdrachtbeschrijving. Lekker dan.

Nu is mijn eerste reactie gelijk NEE, maar de opdracht past wel erg goed bij mijn CV en misschien is het voor een eerste opdracht ook niet zo'n slecht idee. De toko die ze gebruiken voor de mid-lance heeft 2 treden: een 70/30 split, of een 85/15 split. Die 85/15 is dan zelf opdrachten zoeken, geen doorbetaling bij bankzit, maar wel bij verzuim.

Hun verkooppraatje heeft oa dit: "Als je op een door jou voorgedragen opdracht aan het werk gaat is 85% van de omzet voor jou."

Dus nu de vraag, is dit een door mij voorgedragen opdracht en kan ik die 85% pakken? En zo ja (anders gaat het sowieso niet door), wat moet ik dan zelf nog met die 85% betalen? Is dat dan direct mijn netto wat ik overhoudt? Dat lijkt me wel erg stug. Elders staat op hun site "Wij regelen pensioen, loonheffingen, de afdracht van sociale lasten en zorgen voor naleving van wet- en regelgeving." maar volgens mij is dat voor de 70/30 split...

Kortom, fijn dat door die kromme wetgeving dit soort onzinnige constructies nodig zijn. Als je wil voorkomen dat zzp-ers te veel kosten voor de maatschappij, maak het dan wettelijk verplicht om dat allemaal geregeld te hebben (pensioen, ziekte, geen werk, verzekeringen). En kom niet met al dit soort schijnoplossingen. Oh, ja, sorry. Dat is de hoofdtaak van de regering, komen met schijnoplossingen...

/rant

Anyway, als er mensen nog nuttige opmerkingen hebben over een mid-lance constructie dan hoor ik dat graag...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Yucon

*broem*

thijs42 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:19:
Anyway, als er mensen nog nuttige opmerkingen hebben over een mid-lance constructie dan hoor ik dat graag...
Ik zou er om te beginnen al voor passen als ik er zo ingeluisd zou worden. Dat is geen basis voor een verdere samenwerking.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 18-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:12:
Grappig dat ook in de minuut er voor weer dat vraagje komt over "nou dan wordt mijn partner de DGA en ga ik in dienst bij de BV!"... Tja, dat kan, maar dan wordt't een stuk minder houdbaar omdat je dan twee salarissen moet dekken omdat de DGA een verplicht salaris heeft.
Ik denk dat dat 'wel' kan. Als DGA die _geen_ werkzaamheden voor de eigen BV verricht, is geen gebruikelijk loon noodzakelijk. Dus dat zou dan prima Euro 0,- kunnen zijn. (Dividend uitkeren en gebruikmaken van de rekeningcourant is dan ook niet mogelijk). Waarbij een werknemer wel alle werkzaamheden verricht met bijbehorend salaris en ook de bestuurder is van die BV.

Interessante weg om verder uit te zoeken 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Liegebeest
Dus nu de vraag, is dit een door mij voorgedragen opdracht en kan ik die 85% pakken? En zo ja (anders gaat het sowieso niet door), wat moet ik dan zelf nog met die 85% betalen?
Niets want met midlance ga je ergens in dienst. Er gaat loonbelasting vanaf en klaar.

Ga niet door naar Start, u bent geen ondernemer, u ontvangt geen zelfstandigenaftrek. Ofzo.
Kortom, fijn dat door die kromme wetgeving dit soort onzinnige constructies nodig zijn.
Midlance is geen onzinnige constructie, je gaat in loondienst.

Het is letterlijk de constructie zoals ik'm had voordat ik DGA werd van dit bedrijf.

Al het geld dat ik binnenbracht, daar gingen mijn loon, de auto, het pensioen, mijn training en apparatuur vanaf. Wat er overbleef werd 50/50 gedeeld tussen mij (bonus) en het bedrijf (reserve).

[ Voor 48% gewijzigd door Liegebeest op 18-10-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
_Arthur schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Ik denk dat dat 'wel' kan. Als DGA die _geen_ werkzaamheden voor de eigen BV verricht, is geen gebruikelijk loon noodzakelijk. Dus dat zou dan prima Euro 0,- kunnen zijn. (Dividend uitkeren en gebruikmaken van de rekeningcourant is dan ook niet mogelijk). Waarbij een werknemer wel alle werkzaamheden verricht met bijbehorend salaris en ook de bestuurder is van die BV.

Ah maar als je het op die manier probeert te spelen prikken ze er qua UBO al heel snel weer doorheen, als het gaat om je levenspartner. Men is echt niet dom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Kortom, fijn dat door die kromme wetgeving dit soort onzinnige constructies nodig zijn.

...

Nou ja, midlance bestaat natuurlijk al veel langer dan deze DBA / VBAR discussie.

Ieder zijn ding. Ik vind het niks. En als je zelf opdrachten binnen kan halen is het eigenlijk alleen maar weggegooid geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:21
Ook ik heb eindelijk contact gekregen met HeadFirst. De klant wil me spreken, maar nu komt opeens de aap uit de mouw: de opdracht kan alleen in mid-lance gedaan worden. Geen woord daarover in de opdrachtbeschrijving. Lekker dan.

Nu is mijn eerste reactie gelijk NEE, maar de opdracht past wel erg goed bij mijn CV en misschien is het voor een eerste opdracht ook niet zo'n slecht idee. De toko die ze gebruiken voor de mid-lance heeft 2 treden: een 70/30 split, of een 85/15 split. Die 85/15 is dan zelf opdrachten zoeken, geen doorbetaling bij bankzit, maar wel bij verzuim.

Hun verkooppraatje heeft oa dit: "Als je op een door jou voorgedragen opdracht aan het werk gaat is 85% van de omzet voor jou."

Dus nu de vraag, is dit een door mij voorgedragen opdracht en kan ik die 85% pakken? En zo ja (anders gaat het sowieso niet door), wat moet ik dan zelf nog met die 85% betalen? Is dat dan direct mijn netto wat ik overhoudt? Dat lijkt me wel erg stug. Elders staat op hun site "Wij regelen pensioen, loonheffingen, de afdracht van sociale lasten en zorgen voor naleving van wet- en regelgeving." maar volgens mij is dat voor de 70/30 split...

Kortom, fijn dat door die kromme wetgeving dit soort onzinnige constructies nodig zijn. Als je wil voorkomen dat zzp-ers te veel kosten voor de maatschappij, maak het dan wettelijk verplicht om dat allemaal geregeld te hebben (pensioen, ziekte, geen werk, verzekeringen). En kom niet met al dit soort schijnoplossingen. Oh, ja, sorry. Dat is de hoofdtaak van de regering, komen met schijnoplossingen...

/rant

Ik zou lekker voor die 85% regeling gaan en kijken of je het verschil wat je moet afdragen kan bijplussen op je tarief ;)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Een DGA met personeel verricht altijd werkzaamheden voor BV. Al is het alleen al het ondertekenen van de documenten.

Daarnaast. Als je als IT ZZP-er nu 120-160k per jaar binnenharkt, kan daar prima een werknemerssalaris (55k) en DGA salaris (55k) vanaf. Is nog gunstiger qua belasting ook nog (2x witte tabel)

Ik geloof alleen niet dat de belastingdienst hier voor gaat vallen, omdat de (relatie)partners prive ook fiscale partners zijn. En een BV met een overhead van meer dan 50% is ook een beetje dodgy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Skyaero schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Een DGA met personeel verricht altijd werkzaamheden voor BV. Al is het alleen al het ondertekenen van de documenten.

Daarnaast. Als je als IT ZZP-er nu 120-160k per jaar binnenharkt, kan daar prima een werknemerssalaris (55k) en DGA salaris (55k) vanaf. Is nog gunstiger qua belasting ook nog (2x witte tabel)

Ik geloof alleen niet dat de belastingdienst hier voor gaat vallen, omdat de (relatie)partners prive ook fiscale partners zijn. En een BV met een overhead van meer dan 50% is ook een beetje dodgy
Daarnaast is een dga ook aansprakelijk dus dat is gewoon niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:44:
[...]

Daarnaast is een dga ook aansprakelijk dus dat is gewoon niet slim.
Een DGA is alleen aansprakelijk bij aantoonbaar wanbeleid. Het hele idee van een Besloten Venootschap met Beperkte Aansprakelijkheid is juist dat het een eigen rechtspersoon is waarbij individuele personen (aandeelhouders / directeuren) niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

En zelfs bij aantoonbaar wanbeleid komt het maar weinig voor dat een DGA persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld. Lees bijvoorbeeld eens faillisementsverslagen door.

Dit in tegenstelling tot een eenmanszaak (zoals de meeste die hier hebben), waarbij je wel volledig prive aansprakelijkheid kent.

[ Voor 9% gewijzigd door Skyaero op 18-10-2024 12:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkuppens
  • Laatst online: 26-04 12:13

/rant

Vraag een bruto netto berekening van die 85/15 split, bijvoorbeeld als je gemiddeld 120 uur per maand a 100 euro zou kunnen factureren.

Wat ik vermoed:

Ze houden eerst 15% in.

Daarna komen ze uit op een bruto loonsom, ik weet niet of ze hier nog een verzuim risico in verrekenen, maar die loonsom zal denk ik wel naar vakantiegeld e.d. worden omgerekend, maar vooral ook de werkgeverslasten, die betalen ze niet van die 15%, dat kan niet.
Grofweg, bij 12.000 aan facturabel tarief, willen ze je net iets meer dan 10.200 aan loonsom uitkeren, en daar kunnen ze je 8000 bruto voor uitkeren, ca. 5000 netto.

Toch jammer, als je rechtstreeks ca. 7279 netto zou verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
pkuppens schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Vraag een bruto netto berekening van die 85/15 split, bijvoorbeeld als je gemiddeld 120 uur per maand a 100 euro zou kunnen factureren.

Wat ik vermoed:

Ze houden eerst 15% in.

Daarna komen ze uit op een bruto loonsom, ik weet niet of ze hier nog een verzuim risico in verrekenen, maar die loonsom zal denk ik wel naar vakantiegeld e.d. worden omgerekend, maar vooral ook de werkgeverslasten, die betalen ze niet van die 15%, dat kan niet.
Grofweg, bij 12.000 aan facturabel tarief, willen ze je net iets meer dan 10.200 aan loonsom uitkeren, en daar kunnen ze je 8000 bruto voor uitkeren, ca. 5000 netto.

Ja, precies, dit is wat ik al aanvoelde, maar niet onder woorden kon brengen. Lijkt me dat je gelijk hebt (grofweg) in deze berekening. En ja, dat is jammer dat er dan 2200+ verdampt omdat het via deze constructie moet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:21
thijs42 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Ja, precies, dit is wat ik al aanvoelde, maar niet onder woorden kon brengen. Lijkt me dat je gelijk hebt (grofweg) in deze berekening. En ja, dat is jammer dat er dan 2200+ verdampt omdat het via deze constructie moet...
Precies, daarom zou ik of het verschil bij plussen, zodat je alsnog op je netto bedrag uitkomt. Of, als je niet perse nu wil starten, lekker verder zoeken. Ik sluit me wel aan bij de eerdere opmerking die hier gemaakt werd, dat als ze je bij voorbaat al misleiden over de constructie dat dit geen perfecte start is voor een samenwerking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

De vragenlijst is expliciet bedoeld voor het bedrijf, de opdrachtgever, die ons inhuurt. En dat is ook logisch, want zij zijn het die worden gecontroleerd, niet wij.

Ja je kan'm vanuit hun oogpunt invullen, voor de lol. En zelfs dan gaat 't bij vraag 1 al mis: "Daarom is de webmodule bij inhuur van een rechtspersoon niet van toepassing.".
Je vraagt duidelijkheid over de criteria op het inhuren van zelfstandigen, dan kun je die toch gewoon invullen alsof je de inhuurder bent, zo moeilijk is het niet, dat zijn precies de criteria. Maar goed, sommige blijven liever 3 maanden hangen in het verhaal dat het onduidelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Skyaero schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:36:
Ging niet om hoeveel belasting je nu moet betalen, maar of je zelfstandig kan blijven vs in loondienst bij een werkgever te moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
coldasice schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Je vraagt duidelijkheid over de criteria op het inhuren van zelfstandigen, dan kun je die toch gewoon invullen alsof je de inhuurder bent, zo moeilijk is het niet, dat zijn precies de criteria. Maar goed, sommige blijven liever 3 maanden hangen in het verhaal dat het onduidelijk is...
🤷🏻‍♀️

Ik heb'm al eens ingevuld, waarbij ik een aantal wendingen heb moeten nemen die niet van toepassing zijn op mijn situatie (want ik ben opdrachtnemer en de opdrachtgever maakt een contract met een rechtspersoon die zelf ook weer een contract heeft met een rechtspersoon). En nog komt er uit dat ik gewoon goedzit; 19-21 punten, ruim onder de grens van twijfel.

Maar ja, het "verhaal is nog steeds onduidelijk", want ik heb twee of drie keer moeten liegen om de tool überhaupt te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Skyaero schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Een DGA is alleen aansprakelijk bij aantoonbaar wanbeleid. Het hele idee van een Besloten Venootschap met Beperkte Aansprakelijkheid is juist dat het een eigen rechtspersoon is waarbij individuele personen (aandeelhouders / directeuren) niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.

En zelfs bij aantoonbaar wanbeleid komt het maar weinig voor dat een DGA persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld. Lees bijvoorbeeld eens faillisementsverslagen door.

Dit in tegenstelling tot een eenmanszaak (zoals de meeste die hier hebben), waarbij je wel volledig prive aansprakelijkheid kent.
Klopt, ik ken het verschil je bent niet hoofdelijk aansprakelijk maar bestuurders aansprakelijkheid. Als je iemand zonder kennis (een partner) DGA maakt is de kans op wanbestuur wel een stuk groter. Vandaar dat het niet slim is. Als je ook nog eens meerderheid van aandelen uit handen geeft dan werk je eigenlijk voor je partner ik moet er niet aan denken als je dan uit elkaar gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
thijs42 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:21:
Ik heb ooit die 3 euro nog naar 2 euro kunnen afdingen :P Scheelde toch weer 1700 euro per jaar en was makkelijk verdiend.

Overigens zit er in die Premium ook een 2 weken betaaltermijn en ben je via ze verzekerd.

Uiteraard is het goedkoper om niet premium te hebben, maar aanbiedingen die via hun portaal gaan waren verplicht premium.

Nu zit ik bij een andere klant en HF regelt het contract en ik betaal ze nu maar 40 cent/ uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
pkuppens schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:54:
[...]

Wat ik vermoed:

Ze houden eerst 15% in.

Ik zou ook een hele duidelijke specificatie vragen. Bijvoorbeeld, wat wordt er allemaal van die 15% of 30% betaald? Ook je basissalaris of gaat dat uit je eigen deel? Waar gaat vakantiegeld en pensioen over? WW en andere verzekeringen? Dat wil her en der nog wel eens verschillen.

10.000 omzetten per maand, wordt er dan eerst het % van de midlancer afgehaald, zeg 3.000. Hou je 7000 bruto over. Is dat dan nog bovenop je basissalaris van zeg 2.000, of zit dat er dan al in? Ik verwacht het overigens van niet, want 15% van 130.000 kunnen ze nooit ~2000 per maand basissalaris van betalen.

Het is vloeken in de kerk, maar opzich zou midlance best een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn totdat die dba stress weg is.

Netto moet je wel echt inleveren tov freelance. Maar reken dat je als freelancer ook geregeld tussenpartijen hebt die wat van je tarief afsnoepen. Aan de andere kant, het is ook wel serieus meer dan in loondienst detachering.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 18-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-04 16:45
Ik weet ook niet wat jij met je aftrekposten wil doen. Wat ik wel weet: als mijn accountant dat tegen mij zou zeggen, dan was het de volgende dag niet meer mijn accountant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 22:50
Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Wat bedoel je met minder houdbaar? 1x DGA en 1x modaal salaris (totaal: 100.000) is toch voor een IT-er makkelijk te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
c-nan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Wat bedoel je met minder houdbaar? 1x DGA en 1x modaal salaris (totaal: 100.000) is toch voor een IT-er makkelijk te betalen?
#Aannames

Spreek voor jezelf. :) Voor velen onder ons kan dat best eens >70% van de inkomsten zijn. Als je dan ook nog extra vaste lasten hebt blijft er weinig over voor reserves, vennootschapsbelastingen enz. Als ik mijn financiën van de afgelopen drie jaren er zo bij pak was dit een "trucje" dat ik er niet bij had kunnen hebben in elk geval.

Afgezien daarvan hadden we al geconcludeerd dat dit helemaal geen oplossing gaat zijn, want iedereen kijkt er rechtstreeks doorheen.

[ Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 18-10-2024 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Liegebeest schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

#Aannames

Spreek voor jezelf. :) Voor velen onder ons kan dat best eens >70% van de inkomsten zijn. Als je dan ook nog extra vaste lasten hebt blijft er weinig over voor reserves, vennootschapsbelastingen enz. Als ik mijn financiën van de afgelopen drie jaren er zo bij pak was dit een "trucje" dat ik er niet bij had kunnen hebben in elk geval.

Afgezien daarvan hadden we al geconcludeerd dat dit helemaal geen oplossing gaat zijn, want iedereen kijkt er rechtstreeks doorheen.
Idd, houd het dan simpel en doe verloning. Ben je ook niet verantwoordelijk voor verzekering, pensioen etc etc voor je partner.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
c-nan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:21:
[...]

Het is 1 keer vergelijkbaar DGA loon (dus reken maar 70-80K voor een it'r) en 1 keer minimum DGA loon voor je partner. In mijn geval betekend dat mijn volledige winst verlonen.

[ Voor 7% gewijzigd door fry77 op 18-10-2024 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn

/rant

Je bent dan geen ondernemer en alle voordelen die daar bij horen krijg je niet. Wel geef je 15% van je bruto salaris weg en krijg je minimale door betaling als je ziek bent( ben je dat voor lange tijd kan je nog niks betalen)

Als je onder de dertig bent en jezelf nog geen senior vind moet je het doen.

Anders zou ik er voor bedanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 13:27

TMC

mannowlahn schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:00:
[...]

Je bent dan geen ondernemer en alle voordelen die daar bij horen krijg je niet. Wel geef je 15% van je bruto salaris weg en krijg je minimale door betaling als je ziek bent( ben je dat voor lange tijd kan je nog niks betalen)

Als je onder de dertig bent en jezelf nog geen senior vind moet je het doen.

Anders zou ik er voor bedanken.
De voordelen moet en ook weer niet overschat worden. 1 maand zonder opdracht zitten en je bent alle voordelen alweer kwijt.

/rant

Ik zou de constructie overwegen als het een leuke klus lijkt. Wel zorgen dat je die 15% marge gewoon boven op je tarief gooit zodat je onderaan de streep niet al teveel pijn lijdt.
Pagina: 1 ... 568 ... 624 Laatste