Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-09 14:37
Tylen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:38:
[...]

Wow echt. Ik doe dat echt nooit. Heb al heel veel freelancers doorgestuurd en we vragen allemaal hier niets voor. Geven en nemen ;)
Ja echt, maar dan doe ik wel meer dan een CV op een bureau leggen. Dan zal ik er ook alles aan doen dat die persoon die klus krijgt en kneed ik ook een goed tarief voor.

Voor een CV doorschuiven of iemand in contact brengen reken ik uiteraard niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
loewie1984 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:28:
Tot zover deze bloemlezing, reageren mag mits lief ;)
Het is goed met je!

Ik heb wel een les voor je: een zzp'er doet niet aan verlof. Die werkt wel, of die werkt niet.

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Je begrijpt wat ik bedoel. Maar inderdaad, dat zijn dan de dagen waarop ik niet werk.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs42
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-02 22:11
Wat ik wel een erg interessant zinnetje vind in de email ter bevestiging dat ik op de shortlist voor een opdracht ben gezet van Strive:
Je dient 5 werkdagen exclusief beschikbaar te blijven voor <opdrachtgever>.
Really? WTF? Ik heb een bieding gedaan. Ik heb nog niets ondertekend. Er zijn verder geen afspraken gemaakt. Denk je nou echt dat ik nu rustig ga zitten wachten op een volgende reactie van jullie en mijn verdere zoekacties op pauze zet voor jullie? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Ik begrijp dat je een belangrijke kostwinner bent voor je gezin, en dat je geen (vorm van) AOV hebt: dat is best een risico. Een ongeluk zit in een klein hoekje: je kan een arm breken, iemand rijdt op de snelweg tegen je aan of je valt thuis van de trap. Niet werken = geen geld....

Als je weer in loondienst gaat heb je geen AOV nodig btw, dat heeft je baas dan voor je geregeld.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-09 15:54

***members only***

Ik ken je specifieke situatie natuurlijk niet, maar 42% belastingdruk vind ik persoonlijk vrij hoog. Mogelijk vallen de cijfers uiteindelijk gunstiger uit dan je nu denkt.

Toch zou ik in jouw geval voor loondienst kiezen. Als je bij een netto-inkomen van 6200 euro nog geen AOW of pensioen hebt geregeld, ben je nauwelijks beter af dan met het aanbod in loondienst. Het lijkt me verstandig om voor de zekerheid te gaan, vooral als er een kleintje op komst is; dat kan de keuze richting loondienst vergemakkelijken. Zolang je binnen de huidige omstandigheden blijft ondernemen zonder groei in facturabele uren of uurtarief, zou ik het risico zelf niet nemen en voor loondienst gaan.

Dit advies is gebaseerd op de cijfers. Natuurlijk zijn er ook persoonlijke overwegingen, zoals meer vrijheid en minder beoordelingsgesprekken, die veel ondernemers aanspreken. Die factoren kan ik niet voor je inschatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
Dank @Hmmbob en @Faust1946,

Kijk die AOV, hoe ik daar naar kijk is, het is een risico inschatting die je maakt. En los van dat dat ook de hoek is waar ik me in mijn vakgebied mee bezig houdt, is het risico naar mijn inschatting beperkt.

Er kunnen mij 3 dingen overkomen: ik wordt van de fiets afgereden of krijg een auto ongeluk, je krijgt de verschrikkelijke K ziekte, of je krijgt een hartaanval.

Ik ben 40, eet overwegend gezond, beweeg, en echt veel stress heb ik niet. Ik heb wel in 2018 op t randje van overspannen gezeten, en dus kan ik me al niet meer verzekeren tegen psychische of burn-out klachten en voor de AOV verzekering van het UWV ben ik inmiddels te laat (niet dat ik t vergeten ben, maar kan me daar niet meer op herroepen)

Als ik naar de uitsluitingsvoorwaarden van een AOV kijk, dan moet er heel wat gebeuren wil ik met mijn kantoorbaan, waar ik hoofzakelijk mijn hersens, mijn mond en mijn vingers voor gebruik wil een verzekering uit keren. Als ik een been of arm breek, dan gaat t typen misschien wat langzamer.

Nederlanders zijn kampioen verzekeren. Dit is vooralsnog een bewuste keuze. Het is ook niet dat ik het me niet kan of wil veroorloven. Bedoel 3600 eu premie op een jaar t.o.v. het totaal is prima te overzien.

Dus dat is voor mij zeker niet de beweegreden om voor loondienst te kiezen.
Ik merk gewoon dat wanneer ik in loondienst ga, dat ik te veel geïnvesteerd en betrokken raak, en als het dan niet loopt zoals 'ik het wil' dat ik het daar zelf lastig mee heb, thans zeker in het verleden.

Nu als consultant adviseer ik, en volg je mijn advies niet op dan even goede vrienden, ik slaap er geen nacht minder om zolang de factuur wordt betaald. En wat ik nu doe, om in loondienst voor een detacheerder te doen zie ik helemaal niet zitten. 'Kom gezellig bij ons werken en wordt onderdeel onze tribe' :r :r :r

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:06
Ik begrijp alles wat je zegt. En ben even oud, met eenzelfde beroep. En dacht er hetzelfde over.

Tot ik bij Scouting struikelde en mijn rechterarm brak, net onder de schouder.

IMHO onderschat je je risico, en ook waarom een ongeluk "ongeluk" heet.

Maar: wat jij wil. Of eigenlijk: wat jullie willen. Ik ken je vrouw niet, maar kent die het risico wat jullie nemen? En denkt die er net zo over qua (niet) verzekeren? Met je 40e moet je nog lang voor jezelf, haar en je kinderen zorgen....

edit: risico is het product van impact en kans (risk = impact x likelihood), en misschien is de likelihood hier niet zo hoog, de impact van niet kunnen werken (en dus geen inkomen als kostwinner van een jong gezin) is extreem. Je weet dat er geen andere vangnetten zijn van de overheid waarop je terug kan vallen, dan de bijstand?

edit2: I'm all for onzinnige uitgaven schrappen, maar een AOV/broodfonds is (zeker als vader!) geen onzinnige uitgave.

[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 10-10-2024 13:51 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:13
loewie1984 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:38:
Ik ben 40, eet overwegend gezond, beweeg, en echt veel stress heb ik niet. Ik heb wel in 2018 op t randje van overspannen gezeten, en dus kan ik me al niet meer verzekeren tegen psychische of burn-out klachten en voor de AOV verzekering van het UWV ben ik inmiddels te laat (niet dat ik t vergeten ben, maar kan me daar niet meer op herroepen)
Ik heb ook met psychische klachten thuis gezeten, maar de uitsluiting is keurig na twee jaar (en het invullen van een vragenlijst) uit de polis verwijderd.

Verder zit ziekte echt in een klein hoekje, maar als het gebeurd op 'onze' leeftijd (ik ben 37) is het vaak goed mis. In de afgelopen jaren teveel gezonde sportende jonge mensen ten onder zien gaan aan kleine risico'tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
virtualJac schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

In andere sectoren is een marge van 10-15% op het uurloon de norm. Wat zou jou het boeien als ze op een uurtarief van €100 nog een tientje of €15 er tussen hebben?
Omdat het vaak niets toevoegde alleen kosten en overhead. Ik heb liever dat de klant minder betaald voor de zelfde dienst en minder administratie is altijd meegenomen naar misschien is dit voor anderen weer anders.

Daarnaast is er dan ook ruimte om eens tarief te verhogen als je weet dat klant teveel betaalde en je goed werk hebt geleverd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Faust1946
Ik begrijp je standpunt, maar ik heb mijn eigen mening ook wat bijgesteld nadat ik in mijn omgeving heb gezien hoe mensen door iets kleins, zoals een hersenschudding na een onschuldig ongeluk (bijvoorbeeld hun hoofd stoten tegen een balk), jarenlang uit de running konden zijn.

Verder sluit jouw reactie goed aan op het deel waar ik niet veel over kan zeggen: je persoonlijke motivatie om te ondernemen. Als we echter puur naar de cijfers kijken, zou ik je in elk geval adviseren om voor loondienst te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
thijs42 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:55:
Wat ik wel een erg interessant zinnetje vind in de email ter bevestiging dat ik op de shortlist voor een opdracht ben gezet van Strive:

[...]

Really? WTF? Ik heb een bieding gedaan. Ik heb nog niets ondertekend. Er zijn verder geen afspraken gemaakt. Denk je nou echt dat ik nu rustig ga zitten wachten op een volgende reactie van jullie en mijn verdere zoekacties op pauze zet voor jullie? 8)7
Hete soep hoor, gelukkig zijn er nog 101 redenen om af te zien van een opdracht. Alleen je beschikbaarheid is geen excuus meer. Ondernemen is ook beetje regels buigen hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:05

page404

Website says no

thijs42 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:55:

[...]

Ik reageer daar altijd op dat ik voorstander ben van “gentleman’s agreements”, dat ik open communiceer maar dat ik geen exclusiviteit afspreek.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 13:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
Ook gedaan:
Uit de ondernemerscheck komen de volgende aandachtspunten:
Bedrijfsomvang
U hebt minder dan 3 opdrachtgevers per jaar.
U werkt meer dan 70% van uw tijd voor dezelfde opdrachtgever.
Ik voldoe ook niet, lekker dan :O

Ik wou dat ik meer tijd had om ook nog andere klanten erbij te doen. Mijn opdrachten zijn meestal fulltime met hier en dan nog wat klein onderhoud voor andere klanten.

[ Voor 8% gewijzigd door vortexnl1982 op 10-10-2024 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
vortexnl1982 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:26:
Ik wou dat ik meer tijd had om ook nog andere klanten erbij te doen. Mijn opdrachten zijn meestal fulltime met hier en dan nog wat klein onderhoud voor andere klanten.
Wie weet gaat de handhaving ervoor zorgen dat opdrachtgevers -om zo toch nog aan developers te kunnen komen- meer kleine opdrachten gaan uitzetten. Nu zijn inderdaad veel opdrachten (near-)fulltime en daarmee gaan zowel zzp'er als opdrachtgevers meer risico lopen per 1 januari. Het spreekt mij wel aan om twee of meer klanten te kunnen combineren met elk hun specifieke uitdagingen en tooling.
(De ervaring leert wel dat klanten die je voor 2 dagen inhuren fulltime beschikbaarheid wensen als er stront aan de knikker is, maar dat is een kwestie van heldere afspraken maken.)

[ Voor 11% gewijzigd door Krwz op 11-10-2024 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
het vervelende is dat de tools heel verschillende uitkomsten bieden, tenminste bij mij.
De ondernemerscheck schijnt 1 belangrijk criteria te hebben, werk je meer dan 70% voor 1 opdrachtgever (in een jaar) dan ben je geen ondernemer (zonder enige nuance). Maakt niet uit wat je verder invoert.

De schijnzelfstandigheids checks is veel genuanceerder en lijkt veel meer ruimte te bieden om als zzp-er aan de slag te blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik heb inmiddels wel vertrouwen dat het voorlopig wel los loopt. Zolang mijn klant, een Nederlandse bank, zich echt 0,0 zorgen maakt hierover dan ga ik dat ook niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
DanTm schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:25:
[...]

het vervelende is dat de tools heel verschillende uitkomsten bieden, tenminste bij mij.
De ondernemerscheck schijnt 1 belangrijk criteria te hebben, werk je meer dan 70% voor 1 opdrachtgever (in een jaar) dan ben je geen ondernemer (zonder enige nuance). Maakt niet uit wat je verder invoert.

De schijnzelfstandigheids checks is veel genuanceerder en lijkt veel meer ruimte te bieden om als zzp-er aan de slag te blijven.
Inderdaad. Ik kwam op twee tegengestelde uitkomsten en die 70% was ook voor mij het struikelblok.

Dit is mooi materiaal voor kamerleden die willen beargumenteren dat de criteria niet duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:20
DJ Henk schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Inderdaad. Ik kwam op twee tegengestelde uitkomsten en die 70% was ook voor mij het struikelblok.

Dit is mooi materiaal voor kamerleden die willen beargumenteren dat de criteria niet duidelijk zijn.
Als ze een 70procent regel gaan invoeren dan blijft er bij de overheid zelf geen ZZP-er meer over. Die worden daar maar eindeloos verlengt en verlengt. Hoeveel warme stoelen ik daar wel niet voorbij heb zien komen afgelopen maand dat ik aan het reageren ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-09 15:32
mannowlahn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:37:
Ik heb inmiddels wel vertrouwen dat het voorlopig wel los loopt. Zolang mijn klant, een Nederlandse bank, zich echt 0,0 zorgen maakt hierover dan ga ik dat ook niet doen.
Ik hoop dat je gelijk hebt, alleen zie ik bij uitvragen van DNB dat de opdracht ze niet geschikt zijn voor ZZPers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 16:41

ralpje

Deugpopje

Landon schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:04:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt, alleen zie ik bij uitvragen van DNB dat de opdracht ze niet geschikt zijn voor ZZPers
Dikke kans dat die regel is toegevoegd door de tussenpartij die je graag in loondienst wil hebben zodat ze nog meer marge kunnen maken.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-09 12:53
Ik ga het niet eens invullen, kansloos haha. Ergens heb ik ook het gevoel dat het over en uit met de pret is. Mijn huidige opdracht is t/m 31 maart 2025 en daar willen ze me graag in loondienst. Het loondienst aanbod dat ik heb gehad was dusdanig laag dat ik toen heb geweigerd. Toen hebben ze toch .maar verlengd op ZZP basis... Het gaat een bittere pil worden als ik straks weer in loondienst moet
.
Bij de wet huurwet van Hugo dacht ik ook dat het zo'n vaart niet zou lopen. Eindstand: mijn appartement staat nu op Funda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 19-09 09:56
Ik heb ondertussen ook de knoop doorgehakt en ga actief solliciteren naar een functie in loondienst. Ik geef overigens ook grif toe dat ik geen ondernemer ben. De afgelopen jaren als zzp'er waren wel leuk, veel vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zeeg schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:39:
Ik heb ondertussen ook de knoop doorgehakt en ga actief solliciteren naar een functie in loondienst. Ik geef overigens ook grif toe dat ik geen ondernemer ben. De afgelopen jaren als zzp'er waren wel leuk, veel vrijheid.
Omdat je nu geen opdracht hebt? Of ? Handelen uit angst voor iets wat er nog niet is is nooit handig toch?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 19-09 09:56
DennusB schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:41:
[...]

Omdat je nu geen opdracht hebt? Of ? Handelen uit angst voor iets wat er nog niet is is nooit handig toch?
Ik zit nu op een opdracht tot einde van het jaar (ws). Maar ik vind notabene zelf dat ik geen ondernemer ben. Moet ik gaan wachten op handhaving? Daar heb ik helemaal geen zin in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Nu online
zeeg schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Ik zit nu op een opdracht tot einde van het jaar (ws). Maar ik vind notabene zelf dat ik geen ondernemer ben. Moet ik gaan wachten op handhaving? Daar heb ik helemaal geen zin in.
Dat is een prima overweging, natuurlijk. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Succes met de zoektocht!

Je bent in ieder geval slim genoeg om niet tot het laatste moment af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
[...]

Dat is een staats bedrijf, de bank waar ik voor werk niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dat controletool van de Belastingdienst is een hork van een tool. De meesten van ons werken meer dan 70% voor één opdrachtgever. Maar zoals toen al aangegeven door John Piepers, het is heel goed mogelijk om ZZP'er te zijn met één opdrachtgever in dat jaar. Het is van veel meer afhankelijk.

Uiteindelijk is een combinatie van factoren PLUS het oordeel van de inspecteur PLUS de intentie van de opdrachtgever bepalend voor schijnzelfstandigheid.

Ik ben gestopt me erover op te winden of druk te maken. Ik ga 1/12 weer een lange opdracht aan bij één opdrachtgever en ik ben er blij mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Dat is een staats bedrijf, de bank waar ik voor werk niet.
Nope. Ook de DNB is een privaat bedrijf. Alleen is de staat de enig aandeelhouder. Daar zijn er meer van in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat Rotterdamse logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:38:
[...]

Nee, eigenlijk niet. Wat een ander met zijn geld doet moet ieder zelf weten. De een pleurt zijn cryptowallet/beleggingsrekening vol, de ander rijdt met een gouden horloge in een cabrio. Misschien woont hij nog thuis, heeft hij geen partner of heeft hij een loterij gewonnen. Oordeel niet op uiterlijk vertoon, oordeel op resultaat.
Welk resultaat? Het ging om een schakel in de keten die alleen marge pakt. Als je dan zo naar een afspraak komt dan laat je het duidelijk blijken dat je veel om status en imago geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb voor een nieuwe opdracht te maken met twee schakels en eindklant. De ene schakel verhuurt diensten van mijn bv aan de eindklant. De andere schakel mag ik factureren na afloop van de maand. Nu willen beide schakels en eindklant identiteit van mijn persoon vaststellen. Maar dat is niet van toepassing omdat ik een bv als rechtspersoon heb.

Moet wel een vog aanvragen en als leverancier opgevoerd worden bij een schakel. Wat ik dus niet snap is dat ik bij de schakel waaraan ik mag factureren ze vragen of ik zzp-er ben (dat Is geen rechtsvorm) en vragen om een kopie wa verzekering?

Heb maar aangegeven dat ik vanuit een bv werk en dus wel kvk uittreksel, beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering polis kan opsturen. Maar duidelijk dus een hoop niet op orde. Vind dit toch wel kwalijk als je meer dan 100 mensen in de detachering hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:15:
Dat controletool van de Belastingdienst is een hork van een tool. De meesten van ons werken meer dan 70% voor één opdrachtgever. Maar zoals toen al aangegeven door John Piepers, het is heel goed mogelijk om ZZP'er te zijn met één opdrachtgever in dat jaar. Het is van veel meer afhankelijk.

Uiteindelijk is een combinatie van factoren PLUS het oordeel van de inspecteur PLUS de intentie van de opdrachtgever bepalend voor schijnzelfstandigheid.

Ik ben gestopt me erover op te winden of druk te maken. Ik ga 1/12 weer een lange opdracht aan bij één opdrachtgever en ik ben er blij mee.
Die 70% is ook een beetje vreemde eend in de bijt. Gedefinieerd als "aantal gewerkte uren". Gaat eigenlijk al uit van uur/factuur business, dus daardoor niet van toepassing op alle andere soorten omzet. Het geeft wel een inkijkje aan hoe de belastingdienst over zelfstandigen denkt, alsof alles uur/factuur is.

Ik heb geen administratieve plicht om uren bij te houden als deze niet facturabel zijn. Wat ik aan uren in de ontwikkeling van de SaaS stop kan ik dus schatten en zolang het een beetje in verhouding is met de omzet die eruit komt, mag men daar niets van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 17:24
t_captain schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Die 70% is ook een beetje vreemde eend in de bijt. Gedefinieerd als "aantal gewerkte uren". Gaat eigenlijk al uit van uur/factuur business, dus daardoor niet van toepassing op alle andere soorten omzet. Het geeft wel een inkijkje aan hoe de belastingdienst over zelfstandigen denkt, alsof alles uur/factuur is.

Ik heb geen administratieve plicht om uren bij te houden als deze niet facturabel zijn. Wat ik aan uren in de ontwikkeling van de SaaS stop kan ik dus schatten en zolang het een beetje in verhouding is met de omzet die eruit komt, mag men daar niets van vinden.
Met deze zou ik voorzichtig zijn. Nee de 'plicht' is er niet. Net zo min om een website te hebben. Maar het is een factor in de beoordeling of je ondernemer bent. Alleen maar uurtje/factuurtje aan een klant? Geen andere activiteiten (want niet aan te tonen met een administratie en je bent wel verplicht een deugdelijke administratie te hebben). Het is net één van die punten die bij een controle kan zorgen voor een andere uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 11:47
[...]

Bij DNB is dat al langer het geval, dat staat los van de opheffing van het handhavingsmoratorium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
t_captain schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Stel dat ik 1 klant heb waar ik twee maanden werk en 70K mag factureren en 1 klant waar ik 8 maanden werk en 30K kan factureren. Waar zitten dan die 70%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Welke logica? Ben ik nou zo dom of is die Rotterdammer nou zo slim? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
fry77 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:47:
[...]
. Alleen maar uurtje/factuurtje aan een klant? Geen andere activiteiten (want niet aan te tonen met een administratie en je bent wel verplicht een deugdelijke administratie te hebben).

[…]
Prima aan te tonen. Geen urenregistratie maar wel significante omzet.

het was logisch geweest als men de norm had gesteld op %omzet, maar men zit kennelijk heel erg vast in uur/factuur denken.

Over het boeken van uren is afaik weinig jurisprudentie. Ik heb wel eens gelezen over een zelfstandige in de creatieve sector die (voor de ondernemersaftrek) 700 uur probeerde te schrijven op het aanleggen van een grote database met allemaal feiten rondom zijn specialisme. Maar daaruit kwam geen enkele omzet, dus die uren werden als onzakelijk gezien en hij voldeed niet aan het urencriterium.

Wanneer een activiteit voor eigen rekening en risico wel degelijk omzet oplevert, dan kan de belastinginspecteur eigenlijk niet anders dan (binnen redelijke grenzen) accepteren wat de ondernemer aan uren daarop schrijft. Er is immers wel aannemelijk dat er uren zijn maar er is geen objectieve bron om deze te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Hahaha, wat een clown zeg... Kennelijk bestaan er maar 2 soorten zzp'ers. Consultants en mensen die een race naar de bottom doen voor het tarief en verder totaal geen skills of kwaliteiten hebben om een bepaald uurtarief te verdedigen :+ Vast een vakbondsman die je lekker de race naar de bottom wil besparen door je via loondienst in een CAO te drukken...

Sterke interviewer ook die daar tegenover staat... zou me in zijn geval inderdaad wel zorgen maken als ZZP'er.

Edit: lol ik zie inderdaad dat deze gozer een vakbondsman is, erg typisch.

[ Voor 22% gewijzigd door Faust1946 op 11-10-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Stel dat ik 1 klant heb waar ik twee maanden werk en 70K mag factureren en 1 klant waar ik 8 maanden werk en 30K kan factureren. Waar zitten dan die 70%?
Die 70% moet naar de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Faust1946 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Hahaha, wat een clown zeg... Kennelijk bestaan er maar 2 soorten zzp'ers. Consultants en mensen die een race naar de bottom doen voor het tarief en verder totaal geen skills of kwaliteiten hebben om een bepaald uurtarief te verdedigen :+

Sterke interviewer ook die daar tegenover staat... zou me in in zijn geval inderdaad wel zorgen maken als ZZP'er.
Je hebt weinig aan het verdedigen van een uurtarief als je links en rechts voorbij gestoken wordt door jongens die flink goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:53:
[...]

Welke logica? Ben ik nou zo dom of is die Rotterdammer nou zo slim? :?
Zijn punt is dat concurren op prijs nooit loont, behalve voor iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
jadjong schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Je hebt weinig aan het verdedigen van een uurtarief als je links en rechts voorbij gestoken wordt door jongens die flink goedkoper zijn.
Ja, alleen moet hij dan wel het hele verhaal vertellen en daarbij opmerken dat het slechts om een beperkte groep gaat in een beperkt aantal industrieën. Deze man heeft het kennelijk over ZZP'ers in de containerhaven. Zou hem dan sieren om z'n verhaal alleen daarop los te laten en niet vervolgens alles erbij te slepen. Dat vertroebeld nou precies die hele discussie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
zeeg schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:39:
Ik ga niet actief solliciteren omdat mijn opdracht nog loopt tot 31 maart 2025. In mijn vakgebied (Finance & Controlling) zie ik nog wel veel opdrachten voorbij komen. Als de opdrachten zijn opgedroogd tegen de tijd dat mijn opdracht afloopt zal ik ook in loondienst moeten.

Eerlijk? Ik ging ZZP'en voor het geld en dat is zeker gelukt. Het enige dat ik fout heb gedaan is dat ik het jaren eerder had moeten doen. Stiekem ben ik ook gewoon een verkapte werknemer. Ik zie wel hoe het loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 11-10-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ColeJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Ik ga niet actief solliciteren omdat mijn opdracht nog loopt tot 31 maart 2025. In mijn vakgebied (Finance & Controlling) zie ik nog wel veel opdrachten voorbij komen. Als de opdrachten zijn opgedroogd tegen de tijd dat mijn opdracht afloopt zal ik ook in loondienst moeten.

Eerlijk? Ik ging ZZP'en voor het geld en dat is zeker gelukt. Het enige dat ik fout heb gedaan is dat ik het jaren eerder had moeten doen. Stiekem ben ik ook gewoon een verkapte werknemer. Ik zie wel hoe het loopt.
Dan hebben wij veel overlap, alleen ik implementeer die kutapplicaties die jij vaak gebruikt :+

Echter, verwacht je niet dat veel opdrachten "gewoon" minder lang worden? Zeker bij mijn laatste 2 klanten was het hele "verlengen" een wassen neus. De interimmer kwam binnen en hoorde bij wijze van in week 2 al dat hij verlengd zou worden. Mede omdat het wel lekker was dat interimmers uit een ander potje kwamen.

Dat zal er nu ook veelal niet meer inzitten. Zeker als je als opdrachtgever kan aantonen dat de wervingsprocedure is gestart, kun je prima de discussie aangaan dat een interimmer het gat voor 3 maanden opvult.

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984
Kijk wat gewoon krom is en blijft, is als wij ditzelfde werk namens een detacheerder in loondienst doen dat het wel mag. Dat is gewoon te absurd voor woorden. De discussie (en het is al vaker geopperd en nu zijn we weer 4 pagina's verder over dezelfde onzin) een onderscheid te maken in tariefstelling.

Beneden de 75 eu kun je niet fatsoenlijk AOV en pensioen afdragen, dat je boven dat tarief zoals ik momenteel de keuze maak dat niet te doen is wat anders. Maar laat alsjeblieft de mensen die t zich financieel kunnen veroorloven met rust. Ze maken de AOV al verplicht in '27. Dus linksom of rechtsom worden we toch in het keurslijf gedwongen wat de overheid wilt zien.

Of verbied gewoon ZZP'en in bepaalde branches of verbied het helemaal, want ik ben helemaal klaar met de discussie.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Faust1946 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Hahaha, wat een clown zeg...[...]
Edit: lol ik zie inderdaad dat deze gozer een vakbondsman is, erg typisch.
Wat je hier in de etalage ziet is de perception bias van de vakbond.

Daar zien ze relatief veel van de onderkant van de arbeidsmarkt en amper iets van de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
ColeJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Je moet niets. Je kunt ook ander werk gaan doen. De vraag is wat je bovenaan je prio's zet: het (inhoudelijke) werk waar je goed in bent of het ondernemen. Dat is een hele individuele keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
vortexnl1982 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Ook gedaan:

[...]

Ik voldoe ook niet, lekker dan :O

Ik ook niet maar dat komt uitsluitend door die 70% want heb 1 grote klant en 3 kleinere naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Om gek van te worden, weer de vraag van de tussenschakel bij nieuwe opdracht om persoonsgegevens en kopie paspoort aan te leveren. Ze werken ook met eenmanszaken maar ik heb me als leverancier ingeschreven en alle stukken daarvoor aangeleverd.

Dus heb gevraagd welke grondslag en doelbinden ze hanteren. Nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:59
Goed voorbeeld van hoe ingewikkeld de ZZP-discussie is. Ik vind dat hij wel een punt heeft als je het betrekt op ZZP-ers in de havenbranche. Maar voor ZZP-ers in de IT slaat het volledig de plank mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Ascension schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Goed voorbeeld van hoe ingewikkeld de ZZP-discussie is. Ik vind dat hij wel een punt heeft als je het betrekt op ZZP-ers in de havenbranche. Maar voor ZZP-ers in de IT slaat het volledig de plank mis.
Ja, mee eens. En dat is zonde; want voor een bepaalde groep is het natuurlijk best een nuttige bijdrage. Maar zijn hele verhaal ontspoort op het moment dat hij alles maar op één bult schuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
Krwz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:31:
[...]

Wie weet gaat de handhaving ervoor zorgen dat opdrachtgevers -om zo toch nog aan developers te kunnen komen- meer kleine opdrachten gaan uitzetten. Nu zijn inderdaad veel opdrachten (near-)fulltime en daarmee gaan zowel zzp'er als opdrachtgevers meer risico lopen per 1 januari. Het spreekt mij wel aan om twee of meer klanten te kunnen combineren met elk hun specifieke uitdagingen en tooling.
(De ervaring leert wel dat klanten die je voor 2 dagen inhuren fulltime beschikbaarheid wensen als er stront aan de knikker is, maar dat is een kwestie van heldere afspraken maken.)
Ik denk niet dat opdrachtgevers zitten te wachten om opdrachten klein uit te geven zeker niet bij ontwikkeling. Een kleine bug kan al meerdere dagen in beslag nemen.

Nu willen ze een nieuw component voor Facturatie. Hoppa weer 3 maanden werk. Of nee we doen er 2 jaar over wat we kunnen mensen maar 2 dagen per week inhuren.

Die opdrachten zullen dus naar detacheerders gaan die wel 5 dagen per week een ontwikkelaar kunnen neer zetten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:36
Zat er een tijdje tegen aan te hikken om (vanuit IT) van start te gaan als zelfstandige. Echter heeft o.a. dit gedoe rondom de handhaving mij doen besluiten om het verder uit te stellen. Ik ben momenteel gedetacheerd (ja ik weet het, je levert veel in...) en zie bij huidige veelal grotere klanten toch veel zelfstandigen er uit gaan omdat ze simpelweg niet verlengd worden. De klanten geven daarbij aan eerst te willen kijken wat er met de handhaving daadwerkelijk gaat gebeuren.

Mijn partner is als zelfstandige werkzaam als geluidstechnicus in de evenementen sector. Zij heeft 1 opdrachtgever waarvoor ze veel losse klussen doet (ala detachering) en een aantal artiesten als losse opdrachtgevers. Hierbij is 1 klus een ééndaagse optreden, welk zij dus als losse opdrachten factureert. Dit is binnen de sector ook de norm, waarbij veelal alle technici zelfstandige ondernemers zijn. Ik ben erg benieuwd hoe ze vanuit de handhaving hier tegenaan gaan kijken. Simpelweg alle sectoren over 1 kam scheren en dezelfde regels hanteren gaat een bende opleveren en een hoop gezeik.

Overigens vind ik zelf het verhaal of je wel of niet aangestuurd wordt, zelf gezag heb en of je binnen de kaders van een organisatie je werk uitvoert totaal onzinnig. Als ik als developer een opdracht voor een klant uitvoer, heb ik mogelijk te maken met bedrijfsstandaarden en zal ik mogelijk aangestuurd worden door een interne lead / PO / leidinggevende. Daarbij als je de management kant op gaat zal je al snel gezag hebben en leiding geven.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53
@aidanl waarom ga je for the time being niet midlancen? Dat is ergens halverwege tussen loondienst en ZZP. Is voor veel mensen ook de springplank naar ZZP'schap geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:36
Avalaxy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:11:
@aidanl waarom ga je for the time being niet midlancen? Dat is ergens halverwege tussen loondienst en ZZP. Is voor veel mensen ook de springplank naar ZZP'schap geweest.
Ik schreef detachering, maar het is een midlance constructie waar ik momenteel werkzaam ben. En ik heb de afgelopen jaren veel collega's de stap zien maken, dat was daarom ook mijn plan. Maar ben er nu dus huiverig voor.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:53
aidanl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:13:
[...]

Ik schreef detachering, maar het is een midlance constructie waar ik momenteel werkzaam ben. En ik heb de afgelopen jaren veel collega's de stap zien maken, dat was daarom ook mijn plan. Maar ben er nu dus huiverig voor.
Prima toch. Als midlancer zit je niet slecht qua salaris. Even de aap uit de boom kijken, en volgend jaar een weloverwegen beslissing nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:49

Crazy D

I think we should take a look.

aidanl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:08:
Overigens vind ik zelf het verhaal of je wel of niet aangestuurd wordt, zelf gezag heb en of je binnen de kaders van een organisatie je werk uitvoert totaal onzinnig. Als ik als developer een opdracht voor een klant uitvoer, heb ik mogelijk te maken met bedrijfsstandaarden en zal ik mogelijk aangestuurd worden door een interne lead / PO / leidinggevende. Daarbij als je de management kant op gaat zal je al snel gezag hebben en leiding geven.
En tadaaa, dat maakt dat hele hordes zzp programmeurs zich nu zorgen maken, en hun opdrachtgevers ook, omdat dat in heel veel gevallen precies de reden is waarom de overheid dat als schijnzelfstandigheid ziet. Los van de vraag wat er mis mee is als beide partijen akkoord zijn. Waarbij een belangrijke aanvulling is: als de klant zelf ook mensen heeft die dat doen. Als jij wordt ingehuurd bij een Afas klant om een stukje maatwerk te bouwen dat iets met Afas doet, zal een normaal denkende inspecteur (en het zijn gewoon mensen net als jij en ik....) dat niet als verkapt dienstverband beschouwen.
Als die klant echter zelf ook een aantal ontwikkelaars heeft zitten wordt dat al lastiger, ontwikkelen die mensen ook zelf echt tegen Afas aan dat wordt het een moeilijk verhaal. Maar natuurlijk heb je altijd enige mate van gezag, al is het maar de omgeving waarin/op het moet draaien (wat dus bij een normaal denkende inspecteur niet als gezag wordt gezien net zo min als dat de klant zegt wat het eindproduct moet doen, maar als jij wordt aangestuurd door een teamlead, en je werkt samen met internen aan datzelfde product, wat is dan jouw zelfstandigheid?

Hoe zou de belastingdienst tegen een constructie aankijken waarbij jij lid wordt van een organisatie, noem het een franchise, jij factureert het hoofdkantoor van die franchise, in die factureert de klant.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Gezag is als iemand je een bepaald gedrag kan opleggen. Je moet om 8 uur beginnen, je moet meedoen aan deze vergadering, je moet eerst je werk aan mij laten zijn, je moet mijn akkoord hebben voordat je een vakantie boekt.
Bouw een stuk functionaliteit is geen gezag. Dat is een opdracht die je aanpakt.

Maar omdat niemand dit ergens zwart-op-wit kan vinden, duikelen opdrachtgevers in de better-safe-than-sorry modus.

Laten we wel zijn, niemand van ons kan iets wat een ander niet kan. Je hoeft niet uniek te zijn als ondernemer; je opdracht moet goed bij je passen. Maar daarmee sluit je niet uit dat iemand in loondienst dat ook zou moeten kunnen. Dat snapt een inspecteur ook wel. En je voelt zelf wel aan of je moeilijk(er) vervangbaar bent, of just one of the guys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:53:
Maar omdat niemand dit ergens zwart-op-wit kan vinden, duikelen opdrachtgevers in de better-safe-than-sorry modus.
De grap is, de beoordeling gezagsverhouding staat in detail beschreven in handboek loonheffing. Pagina 512 tm 519. Ik mag toch verwachten dat de gemiddelde broker en HR afdeling hiermee bekend is?

Maar de gemiddelde ZZP-er, dat is een ander verhaal. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:36
Het neigt naar broodroof voor een groep burgers die toch niet in opstand komen. Wat wil je doen dan? Wij zijn geen boeren die met traktoren over de snelweg banjeren en het land platleggen of hooibalen in brand steken. De ZZP-organisaties zijn een lachertje, die kunnen zich niet hard maken en de werkgever en vakbonden die willen het liefst dat iedereen in loondienst komt.
Je zou zeggen, ga naar het europese hof om je gelijk te halen als het niet lukt in Nederland, maar het is nota bene de EU die Nederland dwingt in te grijpen zodat Nederland nog even wat miljarden kan oppikken uit het Corona fonds.

En dat allemaal door de regeldrang, en het systematische gepruts bij de overheid. We moeten allemaal weer in een bepaald hokje geduwd worden.
Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om ZZP-er te zijn, de 1 meer ondernemer dan de ander, De 1 met meer risico's dan de ander. Ik denk dat > 90% toch bewust zelf hiervoor gekozen heeft.
In plaats van naar de problemen in de sectoren te kijken (zorg, kinderopvang) word er nu met een hakbijl ingegrepen en getracht met vage "tooltjes" het kaf van het koren te scheiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DE ZZP-organisatie bestaat niet. Net zo min als DE ZZP'er.

Mijn belangen, opdrachten en omstandigheden zijn anders dan van die stukadoor een paar deuren verderop. Daarom is het ook zo'n zootje en onduidelijk onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
To_Tall schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:19:
Die opdrachten zullen dus naar detacheerders gaan die wel 5 dagen per week een ontwikkelaar kunnen neer zetten.
Je hebt gelijk. De wens was de vader van mijn gedachte.
Realiteit zal zijn dat veel zzp'ers voor even in loondienst gaan bij detachering of eindklant, totdat e.e.a. is uitgekristalliseerd/er geitenpaadjes zijn verzonnen.

Al met al gaat het op de werkvloer weinig uitmaken: of iemand nu maximaal twee jaar blijft omdat ie zzp'er is, of omdat ie even in loondienst de storm uitzit maakt in de teams geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:23
Dit schaar ik onder SBS6 nieuws, daar gaan ze ook de straat op en overvallen ze Gerda die net de Edah uit komt lopen met 2 grote boodschappentassen, wat ze vindt van een of ander moeilijk onderwerp. Alsof dat enige nieuwswaarde heeft. Dit had net zo goed een gesprek in de kroeg kunnen zijn tussen 2 toevallige passanten

[ Voor 6% gewijzigd door coldasice op 11-10-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 21:45

TMC

[...]

Toch is het even afwachten hoe de markt zich ontwikkelt voor IT'ers. Detacheerders zijn duurder en hebben vaak moeite om goede seniore mensen aan zich te binden. De reden dat opdrachtgevers voor zelfstandigen kiezen is omdat het dan gewoon veel makkelijker is om goede mensen te vinden tegen een acceptabel tarief.

Wellicht dat dat nu verandert, maar ik kan me ook goed voorstellen dat bedrijven beseffen dat ze hun opdrachten 'gewoon' DBA-proof moeten uitzetten wil je goede mensen vinden en dat er zo vanzelf een nieuwe balans ontstaat.

[ Voor 11% gewijzigd door TMC op 11-10-2024 21:30 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003

ralpje

Deugpopje

FWIW: deze week twee nieuwe opdrachten gescoord (beiden tot een aardig stukje in 2025). Eén via een tussenpartij, één rechtstreeks.
Ik merk nog weinig angst aan de kant van de inhurende kant, tenminste niet in mijn netwerk.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
TMC schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
Toch is het even afwachten hoe de markt zich ontwikkelt voor IT'ers. Detacheerders zijn duurder en hebben vaak moeite om goede seniore mensen aan zich te binden. De reden dat opdrachtgevers voor zelfstandigen kiezen is omdat het dan gewoon veel makkelijker is om goede mensen te vinden tegen een acceptabel tarief.

Wellicht dat dat nu verandert, maar ik kan me ook goed voorstellen dat bedrijven beseffen dat ze hun opdrachten 'gewoon' DBA-proof moeten uitzetten wil je goede mensen vinden en dat er zo vanzelf een nieuwe balans ontstaat.
Eens. Wat ik ook weet is dat kleinere detacheerders minder risico willen lopen dus minder zzp’ers zullen willen binden.

Grotere detacheerders nemen die mensen wel aan. Maar als de markt lastig is dan willen ze zelfs die mensen wel weg zetten tegen kost prijs. En je 3 uur enkele reis geven.

Deel zal intern bij de huidige klant overwegen wat ook weer markt weghaalt.

Groot deel zal in loondienst gaan om te zien wat er gaat gebeuren.

Ook nu zie je al dat er al minder opdrachten zijn. In alle werkgroepen. Het zal komende tijd lastig worden. Ga je aan de slag bij een detacheerder en is er geen opdracht in je proeftijd sta je een dag voor je proeftijd afloopt weer op straat. Al met al gaat het komende tijd misschien wel even gaos zijn daarna zal de rust wel wederkeren.

Daarom is juist in dit soort gevallen handig om een goede buffer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:20
To_Tall schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:47:
[...]
Ook nu zie je al dat er al minder opdrachten zijn. In alle werkgroepen.
Komt dat ook niet omdat de budgetten aan het einde van het jaar altijd on der druk staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 22-09 11:06

sebasd

loopt op espresso

ralpje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:23:
FWIW: deze week twee nieuwe opdrachten gescoord (beiden tot een aardig stukje in 2025). Eén via een tussenpartij, één rechtstreeks.
Ik merk nog weinig angst aan de kant van de inhurende kant, tenminste niet in mijn netwerk.
Lekker bezig!

Hier hetzelfde, niet per se twee nieuwe opdrachten deze week, maar er komen nog genoeg leads en zelfs concrete vragen binnen. Training, consultancy en mentoring. Beetje hetzelfde als jij doet denk ik, maar wel in een andere hoek van de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
To_Tall schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 22:47:
[...]

Eens. Wat ik ook weet is dat kleinere detacheerders minder risico willen lopen dus minder zzp’ers zullen willen binden.
Je bedoelt in loondienst? Ik zie verschillende partijen die het juist als kans zien en wervingscampagnes optuigen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
FD vandaag, paginagroot.

Ik kort even in om niet te plagieren maar te citeren.
Personeelstekorten dreigen door controle op schijnzelfstandigheid

* veel zelfstandigen zonder personeel willen niet in loondienst, hoe mooi het aanbod ook is"
* ZZP-organisaties waarschuwen voor uittocht in zorg door controle op schijnzelfstandigheid
* Meer vraag naar detachering en uitzendwerk, tussenpartijen beloven oplossingen voor zzp'ers

[...]

"Een zorginstelling bood 650 zzp'ers een baan aan, slechts 6 gingen er op het aanbod in"

[...]

"In een enquete gaf driekwart aan geen vaste baan te willen en de zorgsector liever te verlaten"
6 van 650. Waarschijnlijk hadden ze meer succes gehad als ze het aanbod hadden verdubbeld, maar zelfs dan betwijfel ik of ze een meerderheid zouden behouden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 15:40
Voor wie geïnteresseerd is, in LinkedIn kan je je feed aanpassen zodat hij hem chronologisch sorteert. Met als bonus dat de promoted (niet reclame, maar op basis van je gedrag) posts ook verdwijnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkvm43C6qC5_fqIK0O93fBv0HPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CM5mF92jZCOvo1DP5x8wfO9a.jpg?f=fotoalbum_large

Staat onder account voorkeuren > Algemene instellingen > gewenste feed weergave

Ik dacht dat het niet kon tot ik er kort geleden achter kwam. Dat maakt de feed een stuk overzichtelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 11:25
Mijn opdrachtgever waar ik nu bijna 4 jaar 40u per week voor werk laat mij in 2025 gewoon doorwerken.
Wel een iets gedetailleerde opdracht omschrijving. En geen project contract voor een heel jaar maar voor een half jaar, om vervolgens te kijken of de werkzaamheden nog stroken met de opdracht omschrijving.

Mocht men er vanuit de directie moeilijk over gaan doen is er een partij op het oog waarlangs ik zou kunnen werken. Met behoud van mijn tarief.

Aldus een van de MT leden. Ik heb nog niets getekend maar vertrouw wel dat het goedkomt, in elk geval tot juli 2025. Dan zien we wel weer.

Sector bouw - engineering,
omzet opdrachtgever ca 1.8miljard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-09 16:00
sebasd schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Lekker bezig!

Hier hetzelfde, niet per se twee nieuwe opdrachten deze week, maar er komen nog genoeg leads en zelfs concrete vragen binnen. Training, consultancy en mentoring. Beetje hetzelfde als jij doet denk ik, maar wel in een andere hoek van de IT.
Voor opdrachten gebruik ik zelf de bekende inhuurportalen en deels ook mijn eigen netwerk, maar welke kanalen gebruik jij om vast te stellen waar er vraag is naar training? Gebruik je daarvoor je eigen netwerk? Lijkt me wel leuk om daar op termijn iets mee te doen in plaats van alleen maar in een team te zitten bij een klant. Ik zit zelf in de DevOps Engineering hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
t_captain schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:12:
[...]

Je bedoelt in loondienst? Ik zie verschillende partijen die het juist als kans zien en wervingscampagnes optuigen.
Tot een zekere hoogte ja. Een kleine detacheerder van 100 man gaat zijn personeelsbestand niet aanpassen naar 200. Dat geeft meer risico bij opdrogen markt. Die willen juist langzaam groeien. Dat zij nu 100 man externe uit hebben staan. Is een stuk minder risico vol bij ziekte bv niet uitbetalen. Heb je even minder werk. Zit de zzp’er niet op de bank en kost het jou als werkgever niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Laatst online: 22-09 12:00
[...]

Ik denk niet dat opdrachtgevers zitten te wachten om opdrachten klein uit te geven zeker niet bij ontwikkeling. Een kleine bug kan al meerdere dagen in beslag nemen.

Nu willen ze een nieuw component voor Facturatie. Hoppa weer 3 maanden werk. Of nee we doen er 2 jaar over wat we kunnen mensen maar 2 dagen per week inhuren.

Dit is toch prima geschikt voor jou als ZZPer?
Je maakt gewoon een offerte voor de realisatie van de Facturatie module. (En dus niet werken per uur)
100% DBA-proof!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:05
ZveenT schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:28:
Mijn opdrachtgever waar ik nu bijna 4 jaar 40u per week voor werk laat mij in 2025 gewoon doorwerken.
Wel een iets gedetailleerde opdracht omschrijving. En geen project contract voor een heel jaar maar voor een half jaar, om vervolgens te kijken of de werkzaamheden nog stroken met de opdracht omschrijving.

Mocht men er vanuit de directie moeilijk over gaan doen is er een partij op het oog waarlangs ik zou kunnen werken. Met behoud van mijn tarief.

Aldus een van de MT leden. Ik heb nog niets getekend maar vertrouw wel dat het goedkomt, in elk geval tot juli 2025. Dan zien we wel weer.

Sector bouw - engineering,
omzet opdrachtgever ca 1.8miljard.
Je zit 4 jaar bij dezelfde opdrachtgever en dit vormt geen probleem? Als er één grote aanwijzing is op inbedding en schijnzelfstandigheid dan is dit het wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Komt dat ook niet omdat de budgetten aan het einde van het jaar altijd on der druk staan?
Ik werk veel voor de overheid en op de platforms die ik gebruik om aan opdrachten te komen zie je echt een drastische afname van opdrachten. Ongeveer 2/3 minder schat ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:15
ZveenT schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:28:
Mijn opdrachtgever werkgever waar ik nu bijna 4 jaar 40u per week voor werk laat mij in 2025 gewoon doorwerken.
FTFY :)

Wat merkt men van de uurtarieven in Nederland ter voorbereiding op volgend jaar? Ik heb zelf maar een paar klanten in Nederland en daar merk ik dat budgetten hetzelfde blijven. In Scandinavië gaat het al een paar jaar of omlaag of blijft het rond hetzelfde tarief hangen, aangezien daar sprake van een recessie is. Maar mijn klanten in Duitsland verhogen het budget aanzienlijk en daar kan ik rond de 150 per uur vragen. Gaat om security overigens, GRC.

Heb ook weer wat extra contracten afgesloten, verwachte omzet 2025 ligt tussen de 285-310K. Met dank aan… AI! Heb een groot stuk van mijn diensten kunnen automatiseren en dankzij schaalvergroting heb ik meer afzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Orangelights23 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Wat merkt men van de uurtarieven in Nederland ter voorbereiding op volgend jaar? Ik heb zelf maar een paar klanten in Nederland en daar merk ik dat budgetten hetzelfde blijven. In Scandinavië gaat het al een paar jaar of omlaag of blijft het rond hetzelfde tarief hangen, aangezien daar sprake van een recessie is. Maar mijn klanten in Duitsland verhogen het budget aanzienlijk en daar kan ik rond de 150 per uur vragen. Gaat om security overigens, GRC.

Heb ook weer wat extra contracten afgesloten, verwachte omzet 2025 ligt tussen de 285-310K. Met dank aan… AI! Heb een groot stuk van mijn diensten kunnen automatiseren en dankzij schaalvergroting heb ik meer afzet.
Haha, als ik je posts een beetje voorbij zie komen dan trek je dus lekker de beleidsstukken uit AI voor je klanten ;)!? Ben anders wel erg nieuwsgierig wat je nog meer automatiseert via AI als CISO, wellicht dat ik daar wat inspiratie uit kan putten.

Verder merk ik bij de security en risk klussen niet zoveel qua afname of uurtarieven die onder druk staan. Als je goed bent in je werk en een CV hebt wat dit illustreert is er meer dan genoeg werk met een prima uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
[...]

Hoe kom je aan Duitse klussen als ik vragen mag, heb zelf geen netwerk in Duitsland. Is Duits verplicht als voertaal, of is het daar ook vaak Engels bij de grotere bedrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:15
Faust1946 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Haha, als ik je posts een beetje voorbij zie komen dan trek je dus lekker de beleidsstukken uit AI voor je klanten ;)!? Ben anders wel erg nieuwsgierig wat je nog meer automatiseert via AI als CISO, wellicht dat ik daar wat inspiratie uit kan putten.

Verder merk ik bij de security en risk klussen niet zoveel qua afname of uurtarieven die onder druk staan. Als je goed bent in je werk en een CV hebt wat dit illustreert is er meer dan genoeg werk met een prima uurtarief.
AI komt kijken bij het genereren van documenten. Beleid is er, maar is high level en gebaseerd op controls. Als er concrete informatie nodig is, denk aan een procesbeschrijving of zelfs een stappenplan, wordt dit obv verschillende parameters (wie stelt de vraag, welke assets zijn in scope, deel lifecycle, enzovoorts) gegenereerd. En dat is een methode die ik nu een aantal keer geïmplementeerd heb en ook onderhoud.

Het gaat ook over risico management (automatische risico identificatie en koppelingen met ticketing), beantwoorden van security vragenlijsten of hele concrete incident response plannen.

@Il Duce Eigen netwerk, het zijn bedrijven waar Engels de voertaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:28
Afas schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Ik werk veel voor de overheid en op de platforms die ik gebruik om aan opdrachten te komen zie je echt een drastische afname van opdrachten. Ongeveer 2/3 minder schat ik.
Zit in zelfde schuitje als jij. Nog wel iets wat loopt tot einde jaar (verwacht geen verlenging maar wie weet). Heb zelf laatste 7-8 jaar voor overheid gewerkt (daarvoor wel bedrijfsleven)en weet niet of ze in bedrijfsleven op mijn cv dan wachten.
Aan de andere kant als je gezzp’d hebt zien ze je minder als ‘ambtenaar ‘ lijkt me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 07:43
Ik zit tot eind 2025 op een opdracht (als data engineer), maar ik merk juist dat er aan alle kanten aan me getrokken wordt met concrete nieuwe opdrachten, zowel recruiters als mensen binnen mijn netwerk. Ook opdrachten die per 1-1-2025 starten. Maar ik ben wel benieuwd hoe de zaken er in de loop van 2025 voor zullen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

t_captain schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:21:
FD vandaag, paginagroot.

[...]

6 van 650. Waarschijnlijk hadden ze meer succes gehad als ze het aanbod hadden verdubbeld, maar zelfs dan betwijfel ik of ze een meerderheid zouden behouden.
Berichtgeving is tamelijk kortzichtig. Waarom zou een schijnzelfstandige in de huidige situatie in loondienst willen? Het lijkt me voor de hand liggend dat die groep dat juist niet wil, op uitzonderingen na.

Om dan vervolgens te concluderen dat er groot probleem ontstaat, omdat deze groep niet in loondienst wil. Is gekleurde berichtgeving. Waarschijnlijk geschreven (doe even een aanname) door een 'freelance' journalist. Die er ook alle belang bij heeft.

De groep schijnzelfstandigen worden of ze het leuk vinden of niet de loondienst in geforceerd. Dus links om of rechts om. Het gaat gebeuren. Maar dat vertellen ze er dan weer niet bij. Kwestie van tijd.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Hele andere branche dus niet heel erg representatief: behalve teruggang in het aantal opdrachten , valt ook op dat de tariefindicaties flink lager ingezet worden. Zeker bij de opdrachten met hogere tarieven zie je tot soms wel 20 euro minder per uur. Wat niet wil zeggen dat ze daarvoor ook kunnen contracteren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
t_captain schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:21:
FD vandaag, paginagroot.

[...]

Zolang de overheid vasthoudt aan schijnzelfstandigheid terwijl opdrachtnemer en opdrachtgever expliciet er voor kiezen het in een ZZP verband te willen, komt er nooit een oplossing.
Zoals al vaker gezegd, ze willen terug naar 1950 ipv vooruit naar 2050

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

aex351 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:09:
[...]

Berichtgeving is tamelijk kortzichtig. Waarom zou een schijnzelfstandige in de huidige situatie in loondienst willen? Het lijkt me voor de hand liggend dat die groep dat juist niet wil, op uitzonderingen na.

Om dan vervolgens te concluderen dat er groot probleem ontstaat, omdat deze groep niet in loondienst wil. Is gekleurde berichtgeving. Waarschijnlijk geschreven (doe even een aanname) door een 'freelance' journalist. Die er ook alle belang bij heeft.

De groep schijnzelfstandigen worden of ze het leuk vinden of niet de loondienst in geforceerd. Dus links om of rechts om. Het gaat gebeuren. Maar dat vertellen ze er dan weer niet bij. Kwestie van tijd.
Waar komt jouw haat voor zelfstandigen eigenlijk vandaan? Want je komt hier volgens mij echt alleen maar om te verkondigen hoe slecht zelfstandigen zijn en hoe goed het is dat die “profiteurs “ straks keihard worden aangepakt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Orangelights23 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

AI komt kijken bij het genereren van documenten. Beleid is er, maar is high level en gebaseerd op controls. Als er concrete informatie nodig is, denk aan een procesbeschrijving of zelfs een stappenplan, wordt dit obv verschillende parameters (wie stelt de vraag, welke assets zijn in scope, deel lifecycle, enzovoorts) gegenereerd. En dat is een methode die ik nu een aantal keer geïmplementeerd heb en ook onderhoud.

Het gaat ook over risico management (automatische risico identificatie en koppelingen met ticketing), beantwoorden van security vragenlijsten of hele concrete incident response plannen.

@Il Duce Eigen netwerk, het zijn bedrijven waar Engels de voertaal is.
Ja precies, dat veronderstelde ik al een beetje (is maar net even hoe breed je 'beleid' en alle uitwerkingen definieert). AI maakt daarin het werk echt een stuk fijner, niet meer alles van scratch op papier zetten, maar vooral verrijken met je eigen kennis; ideaal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Wel goed lezen: "waarschijnlijk". Als je vervolgens de link naar "eisen" opent, wordt daar nergens gesproken over een minimaal aantal klanten OF een maximale omzet percentage per klant. Er staat het volgende:
Het is uw doel om meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Als u meerdere opdrachtgevers hebt, bent u minder afhankelijk van 1 of enkele opdrachtgevers en neemt uw zelfstandigheid toe.
Nou het is zeker mijn doel, maar ik wil ook gewoon een priveleven hebben. Als een klant mij voor 1700 uur per jaar wil omdat ze een grote opdracht hebben, moet ik dat dan afslaan? Ik denk t niet. En ik ga dan ook niet 2000 uur per jaar werken om dat omzet percentage naar beneden te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Laatst online: 22-09 11:06

sebasd

loopt op espresso

codingforus schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Voor opdrachten gebruik ik zelf de bekende inhuurportalen en deels ook mijn eigen netwerk, maar welke kanalen gebruik jij om vast te stellen waar er vraag is naar training? Gebruik je daarvoor je eigen netwerk? Lijkt me wel leuk om daar op termijn iets mee te doen in plaats van alleen maar in een team te zitten bij een klant. Ik zit zelf in de DevOps Engineering hoek.
Zo nu en dan werk ik samen met een provider van trainingen. Voor de meer specialistische trainingen die maar een paar keer per jaar worden gegeven heeft het voor hen geen zin iemand in dienst te hebben, en dus werken bijna al die opleiders met freelancers. Tarief is niet super, maar het is een leuke club.

Het grootste deel van de trainingen die ik doe komt echter uit mijn eigen netwerk. Helpt wel als mensen je naam een beetje kennen, ik blog nu een jaar of tien en spreek ook met enige regelmaat op een conferentie. Dan weten mensen je op den duur wel te vinden. En soms ook gewoon via mijn website.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
aex351 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:09:
[...]
Het is inderdaad een wat open deur ..
Wilt u de helft minder netto overhouden maar wel genieten van POP gesprekken en het draaien van standby en nachtdiensten?

Elke ZZP-er zal die vraag in eerste instantie met 'nee' beantwoorden.

Ik verwacht dat het komende jaar een spelletje wordt van 'wie heeft de langste adem'. De buffer van de schijnzelfstandige is niet oneindig. En waar die schijnzelfstandige echt nodig is verzint men wel wat qua payrolling en dergelijke maar natuurlijk probeer je ze eerst binnen te harken, dat is nu het moment!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Investeringen staan nu trouwens ook stil. Ben in de markt voor een nieuwe auto maar ga nu geen langlopende leasecontracten aan. Straks kan ik niet meer ZZP''en...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:02:
Investeringen staan nu trouwens ook stil. Ben in de markt voor een nieuwe auto maar ga nu geen langlopende leasecontracten aan. Straks kan ik niet meer ZZP''en...
Ik vind een leaseauto niet echt een investering, maar goed. Short lease een optie?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Laatst online: 21-09 19:20

KoudeAardbei

Moderator

ColeJ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:02:
Hier hetzelfde, lease contracten afgekocht (12k, liep nog 3 jaar ;w) en 2 auto's particulier gekocht. Wil geen verplichtingen meer en flexibel mogelijk zijn. Gaan er flink op achteruit qua auto's qua jaartallen maar dat zijn keuzes.

Alle investeringen overigens wel nog naar dit jaar getrokken, nieuwe laptop, test devices etc.
Klaar voor de nieuwe situatie en kan het gelukkig wel een jaar of 5 volhouden op sluimerstand (~16u per week gemiddeld).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mrbones92
Iedereen roept hier dat ie geen schijnzelfstandige is maar blijkbaar voelen een aantal aan dat het toch niet helemaal goed zit :+

[ Voor 4% gewijzigd door mrbones92 op 14-10-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Laatst online: 21-09 19:20

KoudeAardbei

Moderator

mrbones92 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:30:
Iedereen roept hier dat ie geen schijnzelfstandige is maar blijkbaar voelen een aantal aan dat het toch niet helemaal goed zit :+
Ik ben vooral bang voor de tarieven van de klussen die absoluut geen DBA geneuzel zijn (ontwikkelen van software voor MKB, webbureau zegmaar). Als dat van 95 naar 65 stort door een overvloed aan developers heb ik wel een uitdaging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
KoudeAardbei schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:50:
[...]

Ik ben vooral bang voor de tarieven van de klussen die absoluut geen DBA geneuzel zijn (ontwikkelen van software voor MKB, webbureau zegmaar). Als dat van 95 naar 65 stort door een overvloed aan developers heb ik wel een uitdaging :+
Ja dat zie je inderdaad vaker in onrustige markten helaas. Paniek en als reflex tarief enorm laten zakken om maar werk te hebben
Pagina: 1 ... 566 ... 643 Laatste