Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik blijf me een beetje verbazen over de tientallen reacties van mensen die steeds één punt uit de vragenlijst eruit pikken en doen alsof dat een knock-out-criterium is. Is het zoveel moeite om je even 15 minuten in te lezen voordat je reageert? Er zijn echt al honderden posts hieraan (+de correcties hierop) verspild.

Het gaat om het geheel

Is dit echt zo lastig te begrijpen?

Als ik een prostituee inhuur voor m'n verjaardag dan kan zij ook geen vervanger sturen. Dat betekent niet dat ze geen zelfstandige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 15:57
Sefyu schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:21:
Ik blijf me een beetje verbazen over de tientallen reacties van mensen die steeds één punt uit de vragenlijst eruit pikken en doen alsof dat een knock-out-criterium is. Is het zoveel moeite om je even 15 minuten in te lezen voordat je reageert? Er zijn echt al honderden posts hieraan (+de correcties hierop) verspild.

Het gaat om het geheel

Als ik een prostituee inhuur voor m'n verjaardag dan kan zij ook geen vervanger sturen. Dat betekent niet dat ze geen zelfstandige is.
Hangt af van de vervangster :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:32

Het gaat om het geheel

Natuurlijk gaat het om het geheel. Er is ook niemand die dat weerspreekt. De laatste maanden bespreken we hier wel meer punten alsof dat het enige criterium is. Zo hebben we het uitgebreid gehad over 1 opdrachtgever (als in: meer dan 70% van je omzet), opdrachten van meer dan 2 jaar, wel of geen eigen gereedschap. Allemaal geen knockout criterium, maar in een geheel wel op schijnzelfstandigheid kunnen wijzen.

Een schilder hanteert een kwast, zet RadioNL hard aan en doet zijn werk. Of hij nou Henk of Piet heet boeit niet zoveel. Eenvoudig te vervangen. Voor kenniswerkers is dat veel lastiger. Die kan je wel vervangen, maar niet zomaar even een dag of twee weken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:18
Gaat het hier nou nog steeds over wet DBA? Het enige risico dat wij lopen is dat de opdrachten opdrogen, de rest is bijzaak. Houdt dus goed in de gaten hoeveel (nieuwe) opdrachten je voorbij ziet komen. Kunnen we het dan nu weer over bureaustoelen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016

Het gaat om het geheel

Er zit ook weinig nuance in jouw opmerking. Volgens mij worden specifieke punten uit de vragenlijst benoemd om te laten zien dat deze criteria totaal ongeschikt zijn om te bepalen of iemand (schijn)zelfstandig is. Men lijkt een one-size-fits-all benadering te willen hanteren, terwijl juist deze punten aantonen dat zo'n aanpak onwerkbaar is. Veel van de criteria in de vragenlijst zijn in de praktijk nutteloos, behalve in een paar uitzonderlijke gevallen.

Je kunt nog steeds een overzicht maken om een indicatie te krijgen van waar je als ZZP’er op het spectrum staat, maar de lijst voelt ook een beetje als iets dat is opgesteld door ambtenaren die nooit zelf ondernemer zijn geweest en daardoor geen realistisch beeld hebben van hoe het in de praktijk werkt. Veel mensen zijn hiertegen gekant, en dat begrijp ik wel.

Ik ben het echter wel eens met je punt dat deze criteria niet als knock-out criteria moeten worden gezien, en dat er naar het geheel moet worden gekeken. Toch blijft het risicovol dat bij een controle een twijfelachtig criterium net de doorslag kan geven en iemand onterecht als schijnzelfstandige wordt aangemerkt, terwijl dat criterium eigenlijk niet relevant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ColeJ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:49:
Gaat het hier nou nog steeds over wet DBA? Het enige risico dat wij lopen is dat de opdrachten opdrogen, de rest is bijzaak. Houdt dus goed in de gaten hoeveel (nieuwe) opdrachten je voorbij ziet komen. Kunnen we het dan nu weer over bureaustoelen hebben?
Zeker! Ik ben benieuwd hoe die eruit ziet op mijn nieuwe opdracht.
Of moet ik mijn eigen stoel meenemen? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wat Wet DBA betreft en de handhaving... eerst maar eens wachten tot de lente weer komt. Dan zullen we zien hoe de markt zich verder ontwikkelt. Tot die tijd hopen dat je een klus houdt of vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
ColeJ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:49:
Gaat het hier nou nog steeds over wet DBA? Het enige risico dat wij lopen is dat de opdrachten opdrogen, de rest is bijzaak.
Sorry maar dat is echt desinformatie met potentieel schadelijke gevolgen voor een ieder die zo laconiek in de wedstrijd gaat zitten.

Ook al win je de komende tijd een opdracht voor pak hem beet 1 jaar. Als je die opdracht niet goed hebt ingestoken loop jij net zo goed een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46
Faust1946 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Ik ben het echter wel eens met je punt dat deze criteria niet als knock-out criteria moeten worden gezien, en dat er naar het geheel moet worden gekeken. Toch blijft het risicovol dat bij een controle een twijfelachtig criterium net de doorslag kan geven en iemand onterecht als schijnzelfstandige wordt aangemerkt, terwijl dat criterium eigenlijk niet relevant is.
Hoezo 1 criteria de doorslag? Je scoort punten, als je minder dan 44 punten scoort, ben je zelfstandig, tussen 45 tm 69 wordt geen oordeel geveld door de webmodule, daarboven ben je duidelijk geen zelfstandigen.

Je moet 36 vragen beantwoorden waar je punten in scoort, je moet heel veel schijnzelfstandige criteria aantikken wil je al richting de 50 gaan... (opdrachtduur, uren in de week, aantal opdrachtgevers, vervanging, aansturing, eigen gereedschap, herkenbaar als zelfstandigen, mag je voor andere werken, loop je risico, heb je een concurrentiebeding etc).... dan kun je niet zeggen dat dat ene argument doorslaggevend is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Nu online
coldasice schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:03:
[...]
Hoezo 1 criteria de doorslag? Je scoort punten, als je minder dan 44 punten scoort, ben je zelfstandig, tussen 45 tm 69 wordt geen oordeel geveld door de webmodule, daarboven ben je duidelijk geen zelfstandigen.
De uitkomst is louter een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
coldasice schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Je moet 36 vragen beantwoorden waar je punten in scoort, je moet heel veel schijnzelfstandige criteria aantikken wil je al richting de 50 gaan... (opdrachtduur, uren in de week, aantal opdrachtgevers, vervanging, aansturing, eigen gereedschap, herkenbaar als zelfstandigen, mag je voor andere werken, loop je risico, heb je een concurrentiebeding etc).... dan kun je niet zeggen dat dat ene argument doorslaggevend is....
Het is toch niet zo heel moeilijk om te bedenken hoe 1 criteria net de balans kan doen doorslaan naar een bepaalde kant...?
Zoals je zelf aangeeft, zijn er vele criteria die worden bekeken. Als je in het grijze gebied zit dan kunnen bepaalde aspecten je net naar de ene of de andere kant doen verschuiven. Het is dan maar net aan degene die je case behandeld hoe die het één en ander beoordeeld. Gelet op de vele discussies op dit forum is het niet heel lastig voor te stellen dat het kan leiden tot meerdere uitkomsten, aangezien we het hier al nauwelijks met elkaar eens zijn over een aantal criteria. Daar weeg ik dan nog in mee dat de controleurs bij de belastingdienst 9/10 keer zelf nog nooit ondernemer zijn geweest en dus niet of nauwelijks kennis hebben van de werking in de praktijk.

Punt van meerdere mensen hier op het forum is daarbij dat een aantal criteria in de praktijk gewoon niet realistisch zijn en dus onnodig om mee te wegen. Met andere woorden: de beoordeling kan een stuk zuiverder als je een paar criteria loslaat, die alleen in hele specifieke gevallen toepasbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Faust1946 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Het is toch niet zo heel moeilijk om te bedenken hoe 1 criteria net de balans kan doen doorslaan naar een bepaalde kant...?
Zoals je zelf aangeeft, zijn er vele criteria die worden bekeken. Als je in het grijze gebied zit dan kunnen bepaalde aspecten je net naar de ene of de andere kant doen verschuiven. Het is dan maar net aan degene die je case behandeld hoe die het één en ander beoordeeld. Gelet op de vele discussies op dit forum is het niet heel lastig voor te stellen dat het kan leiden tot meerdere uitkomsten, aangezien we het hier al nauwelijks met elkaar eens zijn over een aantal criteria. Daar weeg ik dan nog in mee dat de controleurs bij de belastingdienst 9/10 keer zelf nog nooit ondernemer zijn geweest en dus niet of nauwelijks kennis hebben van de werking in de praktijk.

Punt van meerdere mensen hier op het forum is daarbij dat een aantal criteria in de praktijk gewoon niet realistisch zijn en dus onnodig om mee te wegen. Met andere woorden: de beoordeling kan een stuk zuiverder als je een paar criteria loslaat, die alleen in hele specifieke gevallen toepasbaar zijn.
Ik zie dat toch wat anders, als je al zoveel indicatoren hebt die aangeven dat het mogelijk schijnzelfstandigheid is, maakt het ene puntje meer of minder niet uit. Je zit al zover in het grijs (dat begint al bij 45 punten), dat 69 of 70 punten in de webmodule je al in de problemen brengt en dat de belastingdienst je een indicatie gaat geven dat het anders moet. Maar gelukkig ben ik niet de belastingdienst en mogen we uiteraard verschillen van mening hoe je dit moet lezen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
coldasice schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Ik zie dat toch wat anders, als je al zoveel indicatoren hebt die aangeven dat het mogelijk schijnzelfstandigheid is, maakt het ene puntje meer of minder niet uit. Je zit al zover in het grijs (dat begint al bij 45 punten), dat 69 of 70 punten in de webmodule je al in de problemen brengt en dat de belastingdienst je een indicatie gaat geven dat het anders moet. Maar gelukkig ben ik niet de belastingdienst en mogen we uiteraard verschillen van mening hoe je dit moet lezen...
Op zichzelf niet oneens met je opmerking hoor en uiteindelijk is het inderdaad een stukje genuanceerder dan beide scenario's die van het extreme uitgaan. Maar als meerdere van die criteria ervoor zorgen dat je die punten scoort dan zou de uitkomst wellicht anders zijn als die criteria in de eerste plaats niet getoetst worden.
Mij maakt het allemaal niet zoveel uit, maar ik kan wel een bepaalde mate van begrip opbrengen voor mensen die hier bepaalde criteria eruit lichten en de zin/onzin van zo'n criterium bespreken. Volgens mij is dit forum daarvoor ook een prima plek. Uiteindelijk zal de praktijk wel leren hoe heet de soep gegeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:16
Even iets voorleggen hier wat ik niet begrijp.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoe kan dit?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:12

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Personeel in loondienst? Of zijn dit ook ZZP-ers? Als eenmanszaak mag je gewoon personeel hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Miesjh op 08-10-2024 11:26 ]

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
[...]

Er zit ook weinig nuance in jouw opmerking. Volgens mij worden specifieke punten uit de vragenlijst benoemd om te laten zien dat deze criteria totaal ongeschikt zijn om te bepalen of iemand (schijn)zelfstandig is.
Dit lijkt mij bij de beoordeling van de arbeidsrelatie van een Deliveroo-bezorger of Uber-chauffeur juist uiterst geschikt en relevant.
[...] Veel van de criteria in de vragenlijst zijn in de praktijk nutteloos, behalve in een paar uitzonderlijke gevallen.

[...] maar de lijst voelt ook een beetje als iets dat is opgesteld door ambtenaren die nooit zelf ondernemer zijn geweest en daardoor geen realistisch beeld hebben van hoe het in de praktijk werkt. [...]
Heb je er weleens aan gedacht dat jij misschien geen volledig beeld hebt van wat voor soort mensen allemaal als ZZP'er werken en waar en in welke context zij hun werk doen? Je hebt heel snel een oordeel over welke eisen al dan niet relevant of geschikt zijn, maar ik betwijfel of je bijvoorbeeld een beeld hebt van hoe de ZZP-inzet van grote modemerken werkt. En als je dat niet hebt, hoe kan je dan zo'n sterke mening hebben over de (on)geschiktheid van de eisen?

Ik denk die ambtenaren die je benoemt een veel beter beeld hebben van het geheel dan jij, ik, en waarschijnlijk alle mensen die hier lezen en posten. Ze ZZP-wereld bestaat uit meer dan alleen IT-ers, loodgieters, glazenwassers en aannemers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tabbo12
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 20:33
loewie1984 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:23:

***members only***

Hoe kan dit?
Het geld op de zakelijke rekening van de EMZ telt niet mee voor box 3 (VRH), maar de buffer moet dan wel redelijk zijn in verhouding met de kosten. En bij een bedrijf met 8-10 man personeel mag dat dus meer zijn dan als eenpitter.

Maar verder lijkt het me inderdaad verstandiger om dit in een BV te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tabbo12 op 08-10-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Nu online
Sefyu schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:41:
[...]
Ik denk die ambtenaren die je benoemt een veel beter beeld hebben van het geheel dan jij, ik, en waarschijnlijk alle mensen die hier lezen en posten. Ze ZZP-wereld bestaat uit meer dan alleen IT-ers, loodgieters, glazenwassers en aannemers.
Als we een inkijkje wensen in hoe de de BD te werk gaat/ging zie dan deze link en het Woo document. Veel leesplezier!

https://www.zipconomy.nl/...gdienst-wet-dba-openbaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
MacDennis76 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:59:
[...]

Sorry maar dat is echt desinformatie met potentieel schadelijke gevolgen voor een ieder die zo laconiek in de wedstrijd gaat zitten.

Ook al win je de komende tijd een opdracht voor pak hem beet 1 jaar. Als je die opdracht niet goed hebt ingestoken loop jij net zo goed een risico.
Wat voor schadelijke gevolgen heeft dit dan? Dat ik wellicht mijn zelfstandigenaftrek moet inleveren bij een controle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:51

Crazy D

I think we should take a look.

ColeJ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

Wat voor schadelijke gevolgen heeft dit dan? Dat ik wellicht mijn zelfstandigenaftrek moet inleveren bij een controle?
En misschien andere belastingvoordeeltjes die je hebt gehad, mogelijk je WBSO. Mogelijk zelfs dat de belastingdienst je bedrijf niet als bedrijf erkent (als je blijkt dat je fulltime in loondienst bent in plaats van fulltime ingehuurd), spaartegoeden waar je wel opeens vermogensbelasting over moet betalen. Zomaar even een paar dingen die me direct te binnen schieten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

***members only***

Hoe kan dit?
eenmanszaak wil zeggen dat 1 iemand als natuurlijk persoon eigenaar is van de zaak.
Het zegt niets over wel of niet personeel in dienst hebben: dat kan namelijk allebei ;)

buffers en dergelijke op zakelijk aangemerkte rekeningen valt buiten de VRH

de term zzp die we vaak gebruiken bestaat verder juridisch niet => dat kan zowel een EMZ als een BV zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Leipo op 08-10-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MacDennis76 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Als we een inkijkje wensen in hoe de de BD te werk gaat/ging zie dan deze link en het Woo document. Veel leesplezier!

https://www.zipconomy.nl/...gdienst-wet-dba-openbaar/
Verrassend 🤔 om te lezen dat de BD bij de beoordeling verschil maakt tussen mensen die bij de BD ingehuurd worden en alle andere opdrachtgevers.

Dat gaat bij de rechter weer leuk worden. Een nieuwe ......affaire in de maak.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 08-10-2024 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:07

***members only***

Hoe kan dit?
Zakelijke bankrekeningen tellen niet mee voor box 3, je kan prima als EMZ een groot saldo op je bankrekening aanhouden zonder er VRH over te betalen. Dit bedrag moet wel in proportie zijn, wat die proportie precies is weet niemand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Sefyu schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:41:
[...]

Dit lijkt mij bij de beoordeling van de arbeidsrelatie van een Deliveroo-bezorger of Uber-chauffeur juist uiterst geschikt en relevant.

[...]

Heb je er weleens aan gedacht dat jij misschien geen volledig beeld hebt van wat voor soort mensen allemaal als ZZP'er werken en waar en in welke context zij hun werk doen? Je hebt heel snel een oordeel over welke eisen al dan niet relevant of geschikt zijn, maar ik betwijfel of je bijvoorbeeld een beeld hebt van hoe de ZZP-inzet van grote modemerken werkt. En als je dat niet hebt, hoe kan je dan zo'n sterke mening hebben over de (on)geschiktheid van de eisen?

Deze manier van denken illustreert precies waar de pijn zit. Niemand beweert hier dat bepaalde criteria niet erg geschikt kunnen zijn om schijnzelfstandigheid te bepalen bij specifieke groepen ZZP'ers. Het hele punt is nou juist dat dit voor heel veel groepen ook niet werkt...

Met andere woorden, de one size fits all aanpak, past niet bij 'all' en dus elke vorm van ZZP'er. Volgens mij hoef ik geen beeld te hebben van alle ZZP'ers in specifieke sectoren om vast te kunnen stellen dat het voor een andere groep totaal niet werkt :+ .

Verder heeft het denk ik weinig zin om verder in een discussie te verzanden of een ambtenaar er nu wel of niet veel van begrijpt; het is sowieso een grove generalisatie om alle ambtenaren over 1 kam te scheren en we kunnen het allebei niet hardmaken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ascension schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:49:
[...]
Dit bedrag moet wel in proportie zijn, wat die proportie precies is weet niemand ;)
Interessant!
Dank ook aan anderen voor het duiden.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Faust1946 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Deze manier van denken illustreert precies waar de pijn zit. Niemand beweert hier dat bepaalde criteria niet erg geschikt kunnen zijn om schijnzelfstandigheid te bepalen bij specifieke groepen ZZP'ers. Het hele punt is nou juist dat dit voor heel veel groepen ook niet werkt...

Met andere woorden, de one size fits all aanpak, past niet bij 'all' en dus elke vorm van ZZP'er. Volgens mij hoef ik geen beeld te hebben van alle ZZP'ers in specifieke sectoren om vast te kunnen stellen dat het voor een andere groep totaal niet werkt :+ .
[...]
Dan snap je denkt ik nog steeds niet hoe het werkt? Het is namelijk niet een one-size-fits-all-aanpak. Er wordt naar het geheel gekeken. Dat wil zeggen dat in twee gevallen waarbij evenveel punten gescoord worden, de uitkomst/beoordeling bij de ene situatie kan zijn dat de persoon niet schijnzelfstandig is, en de andere persoon wel.

Het is dus niet relevant dat bepaalde criteria voor sommige sectoren/situaties minder relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Sefyu schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Dan snap je denkt ik nog steeds niet hoe het werkt? Het is namelijk niet een one-size-fits-all-aanpak. Er wordt naar het geheel gekeken. Dat wil zeggen dat in twee gevallen waarbij evenveel punten gescoord worden, de uitkomst/beoordeling bij de ene situatie kan zijn dat de persoon niet schijnzelfstandig is, en de andere persoon wel.

Het is dus niet relevant dat bepaalde criteria voor sommige sectoren/situaties minder relevant.
Hoe zou je een maatregel willen noemen die voor een hele groep geldt zonder onderscheid tussen unieke factoren bij verschillende sub-groepen? Als dat niet 'one-size-fits-all' is, dan ben ik benieuwd hoe je dat dan typeert? Wellicht praten we langs elkaar en is het daarmee alleen een semantische discussie als we het hebben over de term 'one-size-fits-all'. In dat geval zijn we het waarschijnlijk meer met elkaar eens dan we nu denken ;) Want ik onderken hier al meerdere malen dat er een grote mate van subjectiviteit zit in de beoordeling n.a.v. dat puntensysteem. Dat is de kracht maar ook het grote gevaar in dit verhaal.

Mijn punt is in ieder geval dat het wellicht beter is om modulair bepaalde criteria toe te passen voor specifieke groepen, in plaats van alle criteria op de gehele populatie te richten. Op die manier kun je de criteria gerichter inzetten om de specifieke problemen van bepaalde groepen zzp'ers aan te pakken. Dit sluit ook beter aan bij het evenredigheidsbeginsel binnen het recht.

Als je dan toch zegt dat ik niet begrijp hoe het werkt, ben ik benieuwd hoe jij zo zeker weet hoe het precies zal verlopen. De handhaving gaat immers pas in per 1 januari 2025, dus tot die tijd blijft het speculeren. Je geeft terecht aan dat er veel ruimte is voor subjectiviteit in de beoordeling, zelfs met een gelijke puntentelling. Dat maakt duidelijk dat er nog veel ruimte is voor interpretatie, wat weer voor onrust en onzekerheid zorgt. Op dit forum wordt dat grijze gebied door een aantal gezien als een vorm van onzekerheid en onrust en ik heb daar begrip voor. De Belastingdienst heeft niet bepaald de beste track-record als het gaat om de interpretatie van subjectieve criteria...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Nu online
Faust1946 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
De handhaving gaat immers pas in per 1 januari 2025, dus tot die tijd blijft het speculeren.
Handhaven doet en deed men reeds. Nu op basis van wet DBA en straks nog altijd. Voor een inkijkje qua aanpak, zie de link die ik eeder deelde.

Voor wat er qua handhaving zal veranderen zie;
https://www.belastingdien...laties/content/handhaving

Ben benieuwd of de 'kaders' die voor 1 nov gepubliceerd gaan worden iets meer handvaten gaan geven ipv van dat zzp ja/nee gedrocht.

En die aangenomen moties dan? Tsja, vooral veel vaagtaal om ons lekker bezig te houden .. https://www.zzp-erindezor...ncreet-dus-onrust-blijft/

Iets anders Agema maakt zich niet zo druk omtrent die voorspelde leegloop in de zorg ..
https://www.skipr.nl/nieu...-massale-uittocht-zzpers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
MacDennis76 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Handhaven doet en deed men reeds. Nu op basis van wet DBA en straks nog altijd. Voor een inkijkje qua aanpak, zie de link die ik eeder deelde.

Voor wat er qua handhaving zal veranderen zie;
https://www.belastingdien...laties/content/handhaving

Ben benieuwd of de 'kaders' die voor 1 nov gepubliceerd gaan worden iets meer handvaten gaan geven ipv van dat zzp ja/nee gedrocht.

En die aangenomen moties dan? Tsja, vooral veel vaagtaal om ons lekker bezig te houden .. https://www.zzp-erindezor...ncreet-dus-onrust-blijft/

Iets anders Agema maakt zich niet zo druk omtrent die voorspelde leegloop in de zorg ..
Scherp! Ik bedoelde uiteraard het opschorten van het handhavingsmoratorium... en daarmee bredere handhaving.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:51

Agema: “Het is daarbij de vraag in hoeverre ze daadwerkelijk deze keuze zullen maken.”
Typische denkwijze voor dit kabinet. Negeer elke onderbouwde voorspelling en gebruik borrelpraat om je eigen standpunt goed te praten. Om dan even later 180 graden te draaien als de deskundigen toch gelijk bleken te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-09 18:45
[...]
Dan moet het wel waar zijn. We gaan het zien vanaf 1 januari, maar hoor ook veel geluiden dat mensen stoppen door de loonkloof in de zorg vergeleken met andere sectoren. Dit is vrijwel de grootste reden dat zzp-en is ge-explodeerd in de zorg. Hiervan heeft mevrouw Agema ook al gezegd dat ze dit niet gaat oplossen. Struisvogelpolitiek.

https://www.zzp-erindezor...pak-schijnzelfstandigheid

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:35
Zit die Agema nou feitelijk te bluffen? Dat ze zorgmedwerkers hun werk toch wel doen, ongeacht of ze er nou goed of slecht voor betaald worden?

Je zou bijna zeggen dat zorgmedewerkers maar ff moeten staken. Het werk overlaten aan familie en vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DJ Henk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:44:
[...]

[...]

Typische denkwijze voor dit kabinet. Negeer elke onderbouwde voorspelling en gebruik borrelpraat om je eigen standpunt goed te praten. Om dan even later 180 graden te draaien als de deskundigen toch gelijk bleken te hebben.
Waar kan ik de onderbouwing nalezen van die voorspelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Even het volgende polsen, om te zien of mijn redenering klopt:

Ik heb ca 16 jaar in loondienst pensioen opgebouwd bij een 3 tal fondsen. Van een echt partnerpensioen is geen sprake, dus vrouwlief kan op een houtje bijten wat dat betreft. En zoals vaker in je jeugd hou je je daar niet mee bezig.

Nu zelfstandige en wil komend jaar wat aan pensioen gaan doen als zelfstandige.
Mijn gedachte: waardeoverdracht laten plaatsvinden van de 3 pensioenen naar meesman of befrank, en zo niet alleen pensioen in eigen beheer te hebben, maar er dus ook over te kunnen beschikken bij mijn overlijden.

Mijn korte aanname/stelling zou zijn:
- geld in pensioenfonds en ik leg het loodje = geld weg
- geld in eigen beheer en ik leg het loodje = blijft beschikbaar totdat mijn wederhelft er iets mee wilt gaan doen

Klopt dit?

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:07
@loewie1984 je pensioenen opgebouwd als werknemer kan je helaas niet overdragen naar een individueel pensioen. Zie https://www.rijksoverheid...%20pensioenverzekeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
Ascension schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:31:
@loewie1984 je pensioenen opgebouwd als werknemer kan je helaas niet overdragen naar een individueel pensioen. Zie https://www.rijksoverheid...%20pensioenverzekeringen.
Klopt inderdaad. En ik zou dat eerlijk gezegd ook niet doen als het wel kon: want je pensioen uit loondienst wordt uitbetaald zolang je leeft en pensioen in eigen beheer wordt uitbetaald zolang er geld in de pot zit. Ik zou lekker gas geven op je eigen potje en op die manier wat van de schade inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:28:
Even het volgende polsen, om te zien of mijn redenering klopt:

Ik heb ca 16 jaar in loondienst pensioen opgebouwd bij een 3 tal fondsen. Van een echt partnerpensioen is geen sprake, dus vrouwlief kan op een houtje bijten wat dat betreft. En zoals vaker in je jeugd hou je je daar niet mee bezig.

Nu zelfstandige en wil komend jaar wat aan pensioen gaan doen als zelfstandige.
Mijn gedachte: waardeoverdracht laten plaatsvinden van de 3 pensioenen naar meesman of befrank, en zo niet alleen pensioen in eigen beheer te hebben, maar er dus ook over te kunnen beschikken bij mijn overlijden.

- geld in eigen beheer en ik leg het loodje = blijft beschikbaar totdat mijn wederhelft er iets mee wilt gaan doen

Klopt dit?
Denk het niet. Als je drie vorige pensioenen bij een werkgever waren kan je dat nu niet om laten zetten naar een persoonlijke lijfrente rekening. Je kan wel een waardeoverdracht doen van twee van deze naar een om te consolideren maar je kan de bedragen niet van X naar Y overhevelen. Het zijn namelijk verschillende pijlers (X) Pensioenopbouw via een werkgever en (Y) Vrijwillige opbouw van aanvullend pensioen via lijfrente in prive.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:18
@loewie1984 @Mirabis Bij de meeste is het lastig om een waardeoverdracht te doen als je niet meer mee doet (lees: niet meer in dienst).
Ook met de ontwikkelingen omtrent NPR zou ik ze laten staan.
Zit nogal een verschil in, maar das meer voor een andere discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door Deshmir op 09-10-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Wolly schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Waar kan ik de onderbouwing nalezen van die voorspelling?
Moet je het artikel zelf even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:33
loewie1984 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:28:

Klopt dit?
Veel pensioenfondsen hebben ook wel iets van een weduwenpensioen of nabestaandenpensioen volgens mij. Maar dat verschilt dan weer van fonds tot fonds.

offtopic:
Overigens is er ook nog het grapje van: "als één van ons twee dood gaat, ga ik naar Parijs". Dan maakt dit allemaal minder uit >:)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DJ Henk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Moet je het artikel zelf even lezen.
Er staat geen onderbouwde voorspelling in het artikel. De gelinkte kamervragen in het artikel gaan over de terugkeer van gesloten jeugdhulp in Friesland en niet over ZZP.

De gelinkte enquete lijkt ook niet echt een onderbouwde voorspelling:
Ze kent de enquête waarin een beperkt deel van zzp’ers aangeeft niet bereid te zijn terug in loondienst te gaan en de zorg te verlaten als ze geen zzp’er kunnen blijven, maar, zo stelt Agema: “Het is daarbij de vraag in hoeverre ze daadwerkelijk deze keuze zullen maken.”
Dus welke onderbouwde voorspelling bedoel je nu? Waar kan men die nalezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-08 13:57
https://www.werf-en.nl/di...tie-op-handhaven-wet-dba/

het feit dat bij #3 een expliciet een website benoemd staat doet mij vermoeden dat het een deels gesponsord artikel is, maar heeft toch iemand die constructie overwogen?

en als toevoeging lijkt #2 mij de mooiste oplossing, je werkt niet meer in teamverband maar krijgt hapklare opdrachten van opdrachtgever die je zelfstandig uitvoert

[ Voor 23% gewijzigd door vincent_1234 op 09-10-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Dank voor de terugkoppeling allen, helder verhaal.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
Wolly schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:27:
Dus welke onderbouwde voorspelling bedoel je nu? Waar kan men die nalezen?
Ik bedoelde die enquête. Agema kent hem, maar denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Als je bedoelt dat de enquête niet een letterlijke zin bevat die stelt dat er ZZP'ers mee zullen stoppen heb je gelijk. Dat staat er niet in, het is namelijk een berg getallen.

Echter, die getallen zijn niet voor niets verzameld. Als je ze niet gebruikt om je beleid op te baseren, waarom je dan die moeite getroost? Die vormen dus weldegelijk belangrijk materiaal om afwegingen te maken en ze negeert die zonder onderbouwing.

Misschien had ik mijn opmerking wat breder moeten maken:
Negeer elke onderbouwde voorspelling of onderzoek en gebruik borrelpraat om je eigen standpunt goed te praten. Om dan even later 180 graden te draaien als de deskundigen toch gelijk bleken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DJ Henk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Ik bedoelde die enquête. Agema kent hem, maar denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen.

Als je bedoelt dat de enquête niet een letterlijke zin bevat die stelt dat er ZZP'ers mee zullen stoppen heb je gelijk. Dat staat er niet in, het is namelijk een berg getallen.

Echter, die getallen zijn niet voor niets verzameld. Als je ze niet gebruikt om je beleid op te baseren, waarom je dan die moeite getroost? Die vormen dus weldegelijk belangrijk materiaal om afwegingen te maken en ze negeert die zonder onderbouwing.

Misschien had ik mijn opmerking wat breder moeten maken:

[...]
Zoals je zelf zegt staat nergens in die cijferbrij iets wat stelt dat ZZP'ers de zorg verlaten vanwege angst voor de Belastingdienst per 1-1-2025.

Dan is het wellicht een interpretatie van de lezer in een combinatie van antwoorden die stelt dat een deel (welk deel, hoeveel procent is dat) de zorg zou gaan verlaten. Maar hoeveel procent is dat dan? Hoe neutraal of eerlijk zijn de ondervraagden bij een vraag waarvan het antwoord nadelig kan uitpakken?

Het kan dus ook nog zo zijn dat mensen nu wel zeggen dat ze de zorg gaan verlaten omdat ze daarmee denken het debat te kunnen beïnvloeden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dat mensen de {zorg,ict,onderwijs,bouw} verlaten omdat ze niet verder kunnen als ZZP'er en gedwongen in loondienst moeten, is een aanname. De geluiden zijn er, maar daarom is het nog geen algemeen gegeven of norm.

Maar stel dat dit wel de norm wordt en de BV Nederland piepend en krakend tot stilstand dreigt te komen, dan zal de politiek wel ingrijpen. Wellicht aangevoerd door VNO-NCW etc.

Al met al zie ik nog steeds geen reden om in loondienst te gaan of het werk op te geven. Het water staat me nog lang niet aan de lippen, sterker, ik heb nog steeds droge voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:59
vincent_1234 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:28:

het feit dat bij #3 een expliciet een website benoemd staat doet mij vermoeden dat het een deels gesponsord artikel is, maar heeft toch iemand die constructie overwogen?

en als toevoeging lijkt #2 mij de mooiste oplossing, je werkt niet meer in temverband maar krijgt hapklare opdrachten van opdrachtgever die je zelfstandig uitvoert
optie drie en vier zijn totaal niet in voordeel van zzp. Geen enkele negatieve footnote bij vier doet mij al meteen stoppen met lezen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
vincent_1234 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:28:

en als toevoeging lijkt #2 mij de mooiste oplossing, je werkt niet meer in temverband maar krijgt hapklare opdrachten van opdrachtgever die je zelfstandig uitvoert
Idd, #2 (duidelijke afbakening) of #8 (kom maar op met je 85FTE)
De rest is koren op de molen van koppelbaasjes en tussenbureautjes, wat mij betreft, en dat moet je niet willen, naar mijn ongezouten mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:51

sebasd

loopt op espresso

Sowieso, dat hele artikel is meer '10 is een mooi rond getal dus laten we nog even een rondje hard op de duim zuigen' dan dat het echt 10 oplossingen zijn (wat is het verschil tussen 6 en 7 bijvoorbeeld?).

De meeste opties zijn ronduit kut, en een andere heel relevante optie (ZZP'ers werken voor buitenlandse opdrachtgevers en zijn van het gezeur af) staat er helemaal niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:39
#2. Opdrachten worden omschreven als statement of work (SOW)

Professionele en veilige oplossing voor opdrachtgevers
Nieuwe dienstverlening en meer risico voor bureaus
Oplossing voor zzp’ers. Vraagt meer ondernemerschap.
Volgens mij is dit heel redelijk, en een hele normale gang van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:14:
Dat mensen de {zorg,ict,onderwijs,bouw} verlaten omdat ze niet verder kunnen als ZZP'er en gedwongen in loondienst moeten, is een aanname. De geluiden zijn er, maar daarom is het nog geen algemeen gegeven of norm.

Maar stel dat dit wel de norm wordt en de BV Nederland piepend en krakend tot stilstand dreigt te komen, dan zal de politiek wel ingrijpen. Wellicht aangevoerd door VNO-NCW etc.

Al met al zie ik nog steeds geen reden om in loondienst te gaan of het werk op te geven. Het water staat me nog lang niet aan de lippen, sterker, ik heb nog steeds droge voeten.
Iedereen die het goed gedaan heeft, zijn buffer op orde heeft en mogelijk nog een goede opdracht heeft zal inderdaad niet zo snel in paniek raken. Maar denk je dat zorg en bouw medewerkers in die situatie zitten? Denk dat daarvan veel in loondienst gaan. Dat was eigenlijk ook het antwoord wat Agema hierop gaf. Er is vanuit het kabinet geen zorg over personeel wat vertrekt, waar moeten ze heen?

In onze sector heb ik ook een aantal gesproken die nog niet eens 3 maanden buffer hadden op een tarief van 95 euro per uur. Die gaan zsm loondienst in. Zelfs detachering, als ze maar zsm loon krijgen. Denk dat de reactie uit de markt niet zo massaal is als we denken en hopen.

Zelf twijfel ik: Heb het idee al tijdje om horeca zaak te openen, maar door gebrek aan personeel en het feit dat ik gewoon te veel verdien als ZZPer nooit de stap gemaakt. Als alle zorg medewerkers de horeca in gaan is die overstap voor mij ook makkelijker. :P

Andere optie is buitenlandse bedrijven voor blijven werken als ZZPer, doe het nu al. Krijg 2-3x per jaar verzoek of ik open sta voor opdracht. Misschien dat ik dan wat langer zonder opdracht zit en er niet zo veel op vooruit ga financieel tegenover loondienst, maar ik blijf wel de vrijheid houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

init6 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:58:
[...]
Zelf twijfel ik: Heb het idee al tijdje om horeca zaak te openen, maar door gebrek aan personeel en het feit dat ik gewoon te veel verdien als ZZPer nooit de stap gemaakt. Als alle zorg medewerkers de horeca in gaan is die overstap voor mij ook makkelijker. :P
Anders ga je gewoon de zorg in. Daar schijnen ze ook mensen te kunnen gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:19:
[...]

Anders ga je gewoon de zorg in. Daar schijnen ze ook mensen te kunnen gebruiken :+
Geen droog brood mee te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:14
[...]

Iedereen die het goed gedaan heeft, zijn buffer op orde heeft en mogelijk nog een goede opdracht heeft zal inderdaad niet zo snel in paniek raken. Maar denk je dat zorg en bouw medewerkers in die situatie zitten? Denk dat daarvan veel in loondienst gaan. Dat was eigenlijk ook het antwoord wat Agema hierop gaf. Er is vanuit het kabinet geen zorg over personeel wat vertrekt, waar moeten ze heen?

In onze sector heb ik ook een aantal gesproken die nog niet eens 3 maanden buffer hadden op een tarief van 95 euro per uur. Die gaan zsm loondienst in. Zelfs detachering, als ze maar zsm loon krijgen. Denk dat de reactie uit de markt niet zo massaal is als we denken en hopen.

Andere optie is buitenlandse bedrijven voor blijven werken als ZZPer, doe het nu al. Krijg 2-3x per jaar verzoek of ik open sta voor opdracht. Misschien dat ik dan wat langer zonder opdracht zit en er niet zo veel op vooruit ga financieel tegenover loondienst, maar ik blijf wel de vrijheid houden.
ik herken wel wat je zegt: dikke tarieven, dikke auto's en dikke huizen, maar geen maand tussen opdrachten kunnen opvangen. Ja, die gaan heel snel in dienst ergens.

Aan de andere kant, ook deze week weer gemeld: bij de BD zijn er van alle externen (zzp'rs) die een aanbod kregen op één na iedereen gewon vertrokken. Waarheen? Geen idee, maar dat mensen ander werk zoeken, andere branch zoeken of gewoon hun parttime zorg functie opzeggen geloof ik ook echt wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:44
[...]

Zelf twijfel ik: Heb het idee al tijdje om horeca zaak te openen, maar door gebrek aan personeel en het feit dat ik gewoon te veel verdien als ZZPer nooit de stap gemaakt.
je kunt best goed geld verdienen in de horeca als je maar constant kwaliteit levert en op de goede locatie zit. Daarnaast denk ik dat je altijd wel (goed) personeel kunt vinden zolang je arbeidsvoorwaarden maar op orde zijn.

Mijn vader had een bedrijf in de bouw waar je volgens CAO (minimaal) moet betalen wat veel bedrijven dan ook doen. Hij deed er altijd iets bovenop en zorgde dat hij de klussen pakte met iets meer marge om dit te kunnen verantwoorden. Enorm veel grote bedrijven concurreren enorm op prijs en het personeel krijgt dan standaard arbeidsvoorwaarden. Als je concurreert op kwaliteit en daarmee je personeel ook beter kan belonen blijven die ook gemotiveerd en gaan ze niet weg omdat ze ergens anders een euro meer kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
fry77 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

ik herken wel wat je zegt: dikke tarieven, dikke auto's en dikke huizen, maar geen maand tussen opdrachten kunnen opvangen. Ja, die gaan heel snel in dienst ergens.

Aan de andere kant, ook deze week weer gemeld: bij de BD zijn er van alle externen (zzp'rs) die een aanbod kregen op één na iedereen gewon vertrokken. Waarheen? Geen idee, maar dat mensen ander werk zoeken, andere branch zoeken of gewoon hun parttime zorg functie opzeggen geloof ik ook echt wel.
Dat wordt een leuk belasting jaar dan :-).

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:16
[...]

Ik heb door ziekte 6 maanden niet kunnen werken, nog steeds voldoende buffer maar had niet veel langer moeten duren want kosten lopen wel door (accountant, bijtelling, loon) heb wel 3 maanden sabbatical genomen maar ik zelf een bepaalde ondergrens die ik wil aanhouden als buffer voor belastingaanslagen en tegenvallers. Daar kom ik nu wel aardig in de buurt. Zeker met facturering 1 maand achteraf en betalingstermijn van 30 dagen moet ik dus nog 60 dagen overbruggen.

Moraal van het verhaal, meer buffer aanhouden loont altijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mr_Leadpump
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-08 08:08
[...]
Ik heb voldoende buffer, alleen ben ik niet van plan dit op te maken in een tijd dat er weinig ZZP opdrachten zijn...en er bovengemiddeld veel ZZP'ers werk zoeken. Aangezien ik dit risico al van verre aan zie komen (dit draadje staat er nu vol mee), kijk ik de kat uit de boom vanuit een vast dienstverband en behoud zo mijn mooie buffer voor echte risico's/leuke dingen/studie voor de kinderen etc etc.

Ik heb het vermoeden dat dit niet in 2 maanden is overgewaaid, maar houd eerder rekening met 1-2 jaar. Op dit moment kun je kiezen en heb je een onderhandelingspositie. Misschien (en misschien niet) is dat in maart 2025 heel anders.

Zo is het voor iedereen een persoonlijke afweging. Dat gezegd hebbende gaat dit over mijn grootste opdrachtgever..de twee kleine blijf ik bedienen als zelfstandige.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_Leadpump op 09-10-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
Wolly schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Zoals je zelf zegt staat nergens in die cijferbrij iets wat stelt dat ZZP'ers de zorg verlaten vanwege angst voor de Belastingdienst per 1-1-2025.

Dan is het wellicht een interpretatie van de lezer in een combinatie van antwoorden die stelt dat een deel (welk deel, hoeveel procent is dat) de zorg zou gaan verlaten. Maar hoeveel procent is dat dan? Hoe neutraal of eerlijk zijn de ondervraagden bij een vraag waarvan het antwoord nadelig kan uitpakken?

Het kan dus ook nog zo zijn dat mensen nu wel zeggen dat ze de zorg gaan verlaten omdat ze daarmee denken het debat te kunnen beïnvloeden.
Je kan zo de politiek in. We gaan het zien vanaf 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BaseLine schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:07:
[...]

Je kan zo de politiek in. We gaan het zien vanaf 1 januari.
Dus omdat ik vraag om de onderbouwing van iets wat hier gesteld wordt kan ik zo de politiek in?

ICT’ers zijn in de regel van de feiten, ik blijf lekker hier ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaseLine
Wolly schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:13:
[...]

Dus omdat ik vraag om de onderbouwing van iets wat hier gesteld wordt kan ik zo de politiek in?

ICT’ers zijn in de regel van de feiten, ik blijf lekker hier ;)
Je negeert de loonkloof in de zorg. Daar zijn cijfers van. Het gaat al niet lekker met de zorg en deze move gaat het alleen nog maar erger maken. Wie wil er straks nog een studie gaan doen voor de zorg als je er niet van kan rondkomen? De instroom daalt al flink https://www.cbs.nl/nl-nl/...pleegkunde-en-verzorgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BaseLine schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:18:
[...]

Je negeert de loonkloof in de zorg. Daar zijn cijfers van. Het gaat al niet lekker met de zorg en deze move gaat het alleen nog maar erger maken. Wie wil er straks nog een studie gaan doen voor de zorg als je er niet van kan rondkomen? De instroom daalt al flink https://www.cbs.nl/nl-nl/...pleegkunde-en-verzorgende
Goed dat je ook inhoudelijk iets post. Ik negeer die loonkloof niet, ik wist zelfs van het bestaan niet inhoudelijk af. Het ging mij er om dat iemand stelt dat iets “onderbouwt” is maar daar vervolgens geen cijfers tegenover kan stellen.

Jouw argument is inderdaad een teken dat de animo bij de jongeren voor een zorgbaan lager is. Het is alleen geen voorspelling dat ZZP’ers straks massaal de zorg gaan verlaten.

Uiteindelijk keert de wal het schip wel als de zorg echt in gevaar komt, daar maak ik mij echt geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:15
[...]

Is dat daadwerkelijk gebeurd bij de belastingdienst? Of horen van..?

Ik werk nu ook voor een overheidsorganisatie en ik heb nog helemaal niks gehoord dat ze gaan stoppen met zzp-ers. Sterker nog, ik zie nog steeds aanvragen voorbij komen voor zzp-ers voor die toko.

Wat ik denk dat ze gaan doen is om in december de bom te laten barsten (zodat iedereen met de rug tegen de muur staat) en vervolgens gaat voorstellen om in dienst te komen. Als een soort onderhandelingstactiek >:). Ik heb in 2016 ook voor die toko gewerkt en toen hanteerden ze dezelfde tactiek toen de wet dba speelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
Wolly schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Ik vond het heel eigenaardig dat er zo weinig over te vinden is. Dus ik heb net even wat zitten graven en ik kwam tot deze: Ggz: minder zorg voor kwetsbare patiënten dreigt door zzp-regels
De koepel zegt dat het voor klinieken ‘heel moeilijk is medewerkers in vaste dienst te krijgen’. Minder dan 10 procent van de zzp’ers zou daartoe bereid zijn. Als zzp’ers niet in loondienst komen, gaan ze volgens de brancheorganisatie aan de slag via een duurdere constructie, bijvoorbeeld via een detacheerder, of verlaten ze de sector.
Zoekende naar de bron van die 10% kwam ik via deze brief:
Uitgelicht: indicatie van de omvang
Het aandeel PNIL uitgedrukt in een percentage van de loonsom van medewerkers in loondienst is in de
sector ggz ongeveer 10%. Het wérkelijke aantal actieve zzp’ers binnen deze 10% is niet bekend maar
schatten we op tussen de 3 en 6 duizend personen. De bereidheid van zzp’ers om in loondienst te
treden lijkt -ook met januari 2025 in het vooruitzicht- vooralsnog laag (minder dan 10%). Als een zzp’er
niet in loondienst komt, betekent dat dat ze óf in een alternatieve vorm, zoals een
detacheringsconstructie, hun diensten blijven aanbieden, of dat ze de sector verlaten.
..op dit bericht, dat helaas achter een paywall zit, dus ik kan niet achterhalen of het dezelfde enquete als die van het CBS is: Enquête: 8 procent zzp’ers wil werken in dienstverband

Maar goed: de branchevereniging is niet per se een onafhankelijk expert en de conclusie die zij trekken (de zorg komt in gevaar!) blijkt niet rechtstreeks uit het onderzoek, want daar wordt ruimte gelaten dat ze misschien massaal gaan detacheren.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ Henk op 09-10-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
vortexnl1982 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Ik werk nu ook voor een overheidsorganisatie en ik heb nog helemaal niks gehoord dat ze gaan stoppen met zzp-ers. Sterker nog, ik zie nog steeds aanvragen voorbij komen voor zzp-ers voor die toko.

Wat ik denk dat ze gaan doen is om in december de bom te laten barsten (zodat iedereen met de rug tegen de muur staat) en vervolgens gaat voorstellen om in dienst te komen. Als een soort onderhandelingstactiek >:). Ik heb in 2016 ook voor die toko gewerkt en toen hanteerden ze dezelfde tactiek toen de wet dba speelde.
Kwam op BNR voorbij, ergens in een podcast gehoord, FD geloof ik ook. Dus ja, horen zeggen. Maar niet van de neef van de buurvrouw tijdens het kantklossen :)

Goeie zet ook, december. Ik reken januari sowieso al nooit mee, en deel van december ook niet wegens "geen externen" en projecten die t/m december lopen, wat ik normaal probeer te vermijden, beschouw ik ook altijd als beeindigd in die maand.

[ Voor 12% gewijzigd door fry77 op 09-10-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:58:
[...]

Wat gebeurde in 2016? Veel mensen toen over gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
DJ Henk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Ik vond het heel eigenaardig dat er zo weinig over te vinden is. Dus ik heb net even wat zitten graven en ik kwam tot deze: Ggz: minder zorg voor kwetsbare patiënten dreigt door zzp-regels

[...]

[...]

..op dit bericht, dat helaas achter een paywall zit, dus ik kan niet achterhalen of het dezelfde enquete als die van het CBS is: Enquête: 8 procent zzp’ers wil werken in dienstverband

Maar goed: de branchevereniging is niet per se een onafhankelijk expert en de conclusie die zij trekken (de zorg komt in gevaar!) blijkt niet rechtstreeks uit het onderzoek, want daar wordt ruimte gelaten dat ze misschien massaal gaan detacheren.
Detachering is vanuit VBAR natuurlijk de gewenste uitkomst, want ook dat is vast dienstverband

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
[...]

Zou het :?
Dan kunnen ze nooit die auto of de hypotheek betalen. Dus loondienst is dan eigenlijk niet eens een optie :X
Dat zijn dan straks de "schrijnende gevallen" |:(

[ Voor 24% gewijzigd door ybos op 09-10-2024 21:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wat een prutswerk, dat artikel.

(over verlonen via payrollbedrijf)
“Voor zzp’ers verandert er nauwelijks iets (klein verlies van marge)”

Kom om zeg, “verandert nauwelijks iets”. Behalve dat je je onderneming moet staken, activa moet desinvesteren, je FOR afrekenen, en voor de volle bak in box1 aangeslagen wordt. Die paar procent marge van de payroller is een “klein verlies van marge”, maar de rest maakt best wel een verschil.

(over midlance)
“Zzp’ers gaan in loondienst, en kunnen financieel profiteren van eigen ondernemerschap”
Ondernemerschap? profiteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
init6 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

Wat gebeurde in 2016? Veel mensen toen over gegaan?
Nou het was toen ook het gesprek van alle zzpers bij de koffieautomaat.

Wat de opdrachtgever toen gaf als opties waren:

1. Kom bij ons in loondienst
2. Ga payrollen of detachering of een andere wet dba proof constructie
3. Opzouten

Ik zat toen via een preferred supplier bij die opdrachtgever. En die preferred supplier heeft toen een soort maatschap opgericht waar je toen lid van kon worden. Dat was dan wet dba proof en dan kon je door. Ik heb nog bij die presentaties gezeten en er zijn toen wat collega zzpers overgegaan naar die maatschap.

Ik kon toen bij een andere klant van mij aan de slag en ben toen dus weg gegaan.

Toen klapte het kabinet en toen kwam er niks meer van die wet.

Maar het was wel een goede tactiek van die opdrachtgever door zo lang mogelijk te wachten want er raakten toch wel wat mensen in paniek.

Dezelfde opdrachtgever ging ook midden in de kredietcrisis een tarief cut doorvoeren. Take it or leave it. Uiteraard ging iedereen er in mee haha.

Zaken zijn zaken he. Dit is wel overheid btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
In mijn netwerk hoor ik dat mensen overwegen vanaf 1 januari een sabbatical te nemen/certificaten te gaan halen. Even op de buffer leven om te kijken hoe e.e.a. zich ontwikkelt. Dat kunnen natuurlijk alleen degenen doen die ook daadwerkelijk een goede buffer hebben. In mijn omgeving hebben de meesten dat wel, zijn gewend om de zoveel jaar een paar maanden zonder opdracht te overbruggen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Krwz schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:25:
In mijn netwerk hoor ik dat mensen overwegen vanaf 1 januari een sabbatical te nemen/certificaten te gaan halen. Even op de buffer leven om te kijken hoe e.e.a. zich ontwikkelt. Dat kunnen natuurlijk alleen degenen doen die ook daadwerkelijk een goede buffer hebben. In mijn omgeving hebben de meesten dat wel, zijn gewend om de zoveel jaar een paar maanden zonder opdracht te overbruggen.
Ik vind het in dat opzicht jammer dat het per 1 januari gaat. Als het nou per 1 mei ofzo was had je tenminste lekker weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Even helemaal ongerelateerd aan schijnzelfstandigheid... Ik merk recent dat na een jaar aan bijna totale droogte, de interesse in data engineers plots weer aantrekt. Een merkbaar toename aan mailtjes/belletjes van recruiters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ik ben met een nieuwe klus bezig en ik hoor iets over schaal 13 budget. Het is een klus bij de overheid.

Weet iemand wat voor uur tarief ik dan aan moet denken? Misschien dat ik mijn uurtarief nog wat omhoog kan krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DJ Henk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

[...]

[...]

Dank, goed uitzoekwerk! Het is natuurlijk een hevig politiek spel wat er wordt gespeeld door elke belanghebbende.

Pak ik even dit stuk uit dat artikel eruit:
Ongeveer 13.000 mensen werken als zelfstandige in de geestelijke gezondheidszorg, zegt de Nederlandse ggz. Dit zijn onder meer psychiaters, gespecialiseerde psychologen en hoofdbehandelaren. De koepel zegt dat het voor klinieken ‘heel moeilijk is medewerkers in vaste dienst te krijgen’. Minder dan 10 procent van de zzp’ers zou daartoe bereid zijn. Als zzp’ers niet in loondienst komen, gaan ze volgens de brancheorganisatie aan de slag via een duurdere constructie, bijvoorbeeld via een detacheerder, of verlaten ze de sector.
Zouden dit dan mensen zijn die hun vak vaarwel zeggen en iets anders gaan doen? Psychiaters, gespecialiseerd psychologen en hoofdbehandelaren gaan ineens teamcoach bij de Jumbo worden?

En dat detacheerders hogere tarieven vragen, dat is een kwestie van branche breed een max tarief hanteren. Toen ik bij een bank zat werd er ook bij die bank (en andere banken) even een eis neergelegd van tarief xx % naar beneden of je opdracht is afgelopen dus heel vreemd is dat niet.

Het zijn in ieder geval grote krachten die tegen elkaar schuren, ik ben benieuwd waar het op uitloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 13:02
vortexnl1982 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:01:
Ik ben met een nieuwe klus bezig en ik hoor iets over schaal 13 budget. Het is een klus bij de overheid.

Weet iemand wat voor uur tarief ik dan aan moet denken? Misschien dat ik mijn uurtarief nog wat omhoog kan krikken.
Zie CAO rijk 2024: https://www.caorijk.nl/do.../06/27/cao-rijk-2024-2025

tussen de 5,2K en 7,7K/maand

Daar zou ik mijn uurtarief niet graag naar toe willen verlagen eerlijk gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door sverzijl op 09-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
vortexnl1982 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:25:
[...]

Wat de opdrachtgever toen gaf als opties waren:

1. Kom bij ons in loondienst
2. Ga payrollen of detachering of een andere wet dba proof constructie
3. Opzouten

[...]

Maar het was wel een goede tactiek van die opdrachtgever door zo lang mogelijk te wachten want er raakten toch wel wat mensen in paniek.

Dezelfde opdrachtgever ging ook midden in de kredietcrisis een tarief cut doorvoeren. Take it or leave it. Uiteraard ging iedereen er in mee haha.

Zaken zijn zaken he. Dit is wel overheid btw...
Lekkere werkgever dan waar je je aan verbindt. Als ze je al "zakelijk" klem proberen te zetten voordat je goed en wel in dienst bent.

Maar goed, als daarin trapt, heb je ten eerste flink zitten slapen als ZZP'er en ten tweede weinig vertrouwen in jezelf. Je kan ook naar een loondienstbaan zoeken bij een bedrijf dat z'n personeel wel respecteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Niet iedere zelfstandige in de GZ is psychiater (of breder: niet iedere zelfstandige in de zorg is arts). Denk ook aan verpleegkundigen, ondersteuners en indirecte krachten zoals op de administratie etc.

En mensen hebben opties. Van de financieel succesvolle zelfstandigen boven de 55 a 60
jaar is pensioen een alternatief. Van de partyimende herintreders is niet werken een alternatief. Voor de generalisten is er hetzelfde werk in andere sectoren. Voor de meest ondernemende mensen is het en optie om een onderneming jn iets anders dan uur/factuur te beginnen, mogelijk in een hele andere sector.
Voor tal van mensen in verschillende zorgfuncties zijn er functies buiten de zorg maar waar een zorg-cv erl een pré is (salesfuncties medische groothandels, farmacologie etc)

En er iis de tussenweg voor wie wel in funcyie wil blijven en ook flexibel wil blijven, namelijk een payroll of detacheringsfonstructie.

Als werkgevers het idee hebben dat ze ineens lekker kunnen besparen door iedereen in dienst te nemen,, ernstige zelfoverschatting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:40

aex351

I am the one

Wolly schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Dank, goed uitzoekwerk! Het is natuurlijk een hevig politiek spel wat er wordt gespeeld door elke belanghebbende.

[...]

Zouden dit dan mensen zijn die hun vak vaarwel zeggen en iets anders gaan doen? Psychiaters, gespecialiseerd psychologen en hoofdbehandelaren gaan ineens teamcoach bij de Jumbo worden?

En dat detacheerders hogere tarieven vragen, dat is een kwestie van branche breed een max tarief hanteren. Toen ik bij een bank zat werd er ook bij die bank (en andere banken) even een eis neergelegd van tarief xx % naar beneden of je opdracht is afgelopen dus heel vreemd is dat niet.

Het zijn in ieder geval grote krachten die tegen elkaar schuren, ik ben benieuwd waar het op uitloopt.
De tegengeluiden over dat men massaal gaat overstappen naar een andere baan, zijn puur wanhopige reacties. Hetzelfde met dat wanneer men massaal gaat overstappen naar een detacheerder, dat de kosten ineens de lucht in schieten voor de opdrachtgever (stel dat het zou gebeuren, het is niet de zorg van de schijnzelfstandige of een reden om schijnzelfstandigheid dan maar te accepteren).

Dat zijn mensen die nog in de onderhandelingsfase met zichzelf zitten.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
sverzijl schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:24:
[...]

Zie CAO rijk 2024: https://www.caorijk.nl/do.../06/27/cao-rijk-2024-2025

tussen de 5,2K en 7,7K/maand

Daar zou ik mijn uurtarief niet graag naar toe willen verlagen eerlijk gezegd.
Nee, het gaat meer om wat een dergelijke functie / rol in die schaal zou moeten opleveren qua uurtarief. Bij mijn vrouw zit je dan op het niveau van een programma-manager. En als ze dan een programmamanager moeten inhuren is dat best een inhuurtarief.

Uiteraard ga ik niet omlaag naar 7,7k per maand ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
vortexnl1982 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:01:

Pak dat ding met dat touchscreen en bel de recruiter op. Ik heb nog nooit een recruiter/broker meegemaakt die niets over het tarief kon of wilde zeggen.

De CAO schalen kunnen per ministerie of gemeente ook weer afwijken dus een schaal XX zegt niet altijd wat. Maar mijn ervaring is dat je met een schaal 13 vaak wel op op of boven de 100euro per uur kunt vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb sinds een tijdje weer eens wat intakes gedaan, gelukkig nu er vanaf maar valt me op hoe slecht de meeste het proces hebben georganiseerd.

1 afwijzing, die hadden mijn CV en motivatie niet gelezen. Afwijzing "veel ervaring bij gemeenten, we zoeken iemand met ervaring in de bouw." Terwijl ik een advies bedrijf in de bouw ernaast heb en nooit een opdracht voor een gemeente heb gedaan.

1 opdrachtgever die een opdracht met heel mooi uurtarief had met een hele eis in het rijtje van eisen. Dus ik opbellen en kwam via via te horen is een warme stoel opdracht.

1 intake doorlooptijd 3 weken, goed gesprek. Maar geen inhoudelijke (architect) aanwezig terwijl die wel waren uitgenodigd en had ik op voorbereid. Ik had ook ruime ervaring in de branche en kon op alles met voorbeelden aantonen. Gevraagd wanneer er uitslag zou komen max. 2 dagen. Na 4 dagen nog niets 2x gebeld op verschillende dagen. Dag 5 nog een keer gebeld afwijzing zonder motivatie. Gewoon dikke middelvinger.

1 klant had ik al eerder opdrachten voor gedaan, in september op de hoogte gesteld dat als ze me wilde inhuren voor interim CISO opdracht ze moesten opschieten, na aantal weken herhaald. Gisteren aangegeven dat ik waarschijnlijk ingehuurd ga worden en dat ze nog 1 dag hebben. Na het verstrijken van die dag en dat ik had aangegeven dat ik een nieuwe opdracht had werden ze wakker of ik toch voor hun wilde kiezen.

Mijn boodschap was, contract is voor 3 maanden zien we dan wel verder heb nu al akkoord gegeven.

De klant die mij nu inhuurt had 1 dag na gesprek direct akkoord gegeven, dus zo kan het ook. Helaas wel uitzondering. Hebben jullie deze ellende ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
jongetje schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Pak dat ding met dat touchscreen en bel de recruiter op. Ik heb nog nooit een recruiter/broker meegemaakt die niets over het tarief kon of wilde zeggen.

De CAO schalen kunnen per ministerie of gemeente ook weer afwijken dus een schaal XX zegt niet altijd wat. Maar mijn ervaring is dat je met een schaal 13 vaak wel op op of boven de 100euro per uur kunt vragen.
Mijn ervaring met recruiters:

Laag gaan zitten met je uurtarief zodat wij (recruiter) zoveel mogelijk marge kunnen pakken.

Nu vraag ik altijd wel hoeveel marge ze pakken en geef ik ook aan dat ik dat controleer bij de opdrachtgever >:)

Ik probeer ook altijd bij de preferred supplier / zo direct mogelijk binnen te komen. Ik heb nog nooit meer dan 1 tussenpersoon gehad tussen mij en de opdrachtgever.

Maar ik dacht zelf ook boven de honderd, de vraag is hoeveel. Ik ga eens zoeken op intranet (ik werk nu al voor de opdrachtgever) en mijn huidige tussenpersoon eens polsen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
DJ Henk schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:56:
[...]

Lekkere werkgever dan waar je je aan verbindt. Als ze je al "zakelijk" klem proberen te zetten voordat je goed en wel in dienst bent.

Maar goed, als daarin trapt, heb je ten eerste flink zitten slapen als ZZP'er en ten tweede weinig vertrouwen in jezelf. Je kan ook naar een loondienstbaan zoeken bij een bedrijf dat z'n personeel wel respecteert.
Tja, andersom gebeurt net zo goed, iemand die jarenlang door een werkgever opgeleid is, die zelfstandig wordt en door een oud werkgever voor het dubbele tarief mag worden ingehuurd.

Het is aan jezelf om een keuze te maken of je daarin mee gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
vortexnl1982 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Mijn ervaring met recruiters:

Laag gaan zitten met je uurtarief zodat wij (recruiter) zoveel mogelijk marge kunnen pakken.

Nu vraag ik altijd wel hoeveel marge ze pakken en geef ik ook aan dat ik dat controleer bij de opdrachtgever >:)

Ik probeer ook altijd bij de preferred supplier / zo direct mogelijk binnen te komen. Ik heb nog nooit meer dan 1 tussenpersoon gehad tussen mij en de opdrachtgever.

Maar ik dacht zelf ook boven de honderd, de vraag is hoeveel. Ik ga eens zoeken op intranet (ik werk nu al voor de opdrachtgever) en mijn huidige tussenpersoon eens polsen ;-)
Heb wel eens meegemaakt dat er 15 euro per uur tussen zat, en ik moest ook nog jaren lang aan een collega afdragen per uur. Ik kreeg 85 euro per uur, collega 5 eur per uur, broker 1 15 euro en broker 2 5 euro. Verkooptarief 110 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
Vaevictis_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Heb wel eens meegemaakt dat er 15 euro per uur tussen zat, en ik moest ook nog jaren lang aan een collega afdragen per uur. Ik kreeg 85 euro per uur, collega 5 eur per uur, broker 1 15 euro en broker 2 5 euro. Verkooptarief 110 euro.
Hoezo moet jij een collega betalen?
Vaevictis_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:28:
Ik heb sinds een tijdje weer eens wat intakes gedaan, gelukkig nu er vanaf maar valt me op hoe slecht de meeste het proces hebben georganiseerd.

1 afwijzing, die hadden mijn CV en motivatie niet gelezen. Afwijzing "veel ervaring bij gemeenten, we zoeken iemand met ervaring in de bouw." Terwijl ik een advies bedrijf in de bouw ernaast heb en nooit een opdracht voor een gemeente heb gedaan.

1 opdrachtgever die een opdracht met heel mooi uurtarief had met een hele eis in het rijtje van eisen. Dus ik opbellen en kwam via via te horen is een warme stoel opdracht.

1 intake doorlooptijd 3 weken, goed gesprek. Maar geen inhoudelijke (architect) aanwezig terwijl die wel waren uitgenodigd en had ik op voorbereid. Ik had ook ruime ervaring in de branche en kon op alles met voorbeelden aantonen. Gevraagd wanneer er uitslag zou komen max. 2 dagen. Na 4 dagen nog niets 2x gebeld op verschillende dagen. Dag 5 nog een keer gebeld afwijzing zonder motivatie. Gewoon dikke middelvinger.

1 klant had ik al eerder opdrachten voor gedaan, in september op de hoogte gesteld dat als ze me wilde inhuren voor interim CISO opdracht ze moesten opschieten, na aantal weken herhaald. Gisteren aangegeven dat ik waarschijnlijk ingehuurd ga worden en dat ze nog 1 dag hebben. Na het verstrijken van die dag en dat ik had aangegeven dat ik een nieuwe opdracht had werden ze wakker of ik toch voor hun wilde kiezen.

Mijn boodschap was, contract is voor 3 maanden zien we dan wel verder heb nu al akkoord gegeven.

De klant die mij nu inhuurt had 1 dag na gesprek direct akkoord gegeven, dus zo kan het ook. Helaas wel uitzondering. Hebben jullie deze ellende ook?
Al mijn successen hebben een korte doorlooptijd. Overigens ook de afwijzingen (zij mij of ik hen) die concreet waren, gingen snel.
De trajecten die lang duren, weet je van dat het waarschijnlijk niks wordt en feedback waardeloos is. De ergste vind ik die wat niet meer bereikbaar zijn. Die personen gaan uit mijn telefoon/linkedin.

[ Voor 72% gewijzigd door DomiGijzen op 10-10-2024 09:11 ]

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Nu online
[...]

Daarom is mijn eerste vraag aan de rectuier/broker whatever, wat is de marge.
2 Jaar geleden een gesprek gehad met een tussenpartij die 17,50 als marge had. Op de vraag waarom er zoveel marge was op het uurtarief, waren dit de redenen:

- mooi kantoor waar je wekelijks langs mag komen voor een borrel
- elke week een fieldgesprek en begeleiding
- mee mogen met uitjes

Nee bedankt, in al dat soort punten heb ik nou juist net geen interesse :+ 8)7 Er kon ook echt niks gedaan worden aan de marge. Dan niet he!

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]

Dat mag vaak niet meer vanwege de keten en ketenaansprakelijkheid. Partijen als Maandag pakken vaak opdrachten van andere brokers en proberen je dan als hun werknemer weg te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DomiGijzen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:08:
[...]

Hoezo moet jij een collega betalen?
Als ik jou ergens naar binnen weet te werken op een warme stoel, vraag ik daar ook wat voor. Hoeveel en hoelang, dat zien/bespreken we dan wel. Daar is niet zoveel mis mee toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Brokers moeten vaak wel jouw factuurbedrag voorfinancieren. Als je er een groot aantal inhuurt, loopt dat stevig op. Soms vind ik dat bedrag ook aan de stevige kant maar ik ken maar twee regels:
  • ik wil weten wat de marge is en dus waarvoor ik bij een eindklant wordt weggezet
  • ik wil mijn eigen tarief kunnen bepalen en daar ga ik akkoord mee (of niet)
Verder vind ik het niet zo spannend of een broker 2 of 12 euro pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
sjorremans schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

2 Jaar geleden een gesprek gehad met een tussenpartij die 17,50 als marge had. Op de vraag waarom er zoveel marge was op het uurtarief, waren dit de redenen:

- mee mogen met uitjes

Nee bedankt, in al dat soort punten heb ik nou juist net geen interesse :+ 8)7 Er kon ook echt niks gedaan worden aan de marge. Dan niet he!
Herkenbaar, maar nee dank je. Ooit wel eens zaken met zo'n persoon gedaan was mijn eerste opdracht als zelfstandige, die kwam met een flink dure carbio aanrijden en gouden horloge dan weet je het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Als ik jou ergens naar binnen weet te werken op een warme stoel, vraag ik daar ook wat voor. Hoeveel en hoelang, dat zien/bespreken we dan wel. Daar is niet zoveel mis mee toch?!
Ja eens, maar dit was een mail doorsturen. Warme aanvraag niet warme stoel, dus alles zelf moeten regelen. Heb met collega geprobeerd afspraken te maken maar die had mensen "wegzetten" als bijverdienste dus was geen discussie mogelijk. Na 3 jaar was het wel mogelijk maar toen heb ik opgezegd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 13:51

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Wow echt. Ik doe dat echt nooit. Heb al heel veel freelancers doorgestuurd en we vragen allemaal hier niets voor. Geven en nemen ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
sjorremans schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

- mee mogen met uitjes

In andere sectoren is een marge van 10-15% op het uurloon de norm. Wat zou jou het boeien als ze op een uurtarief van €100 nog een tientje of €15 er tussen hebben?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
Wolly schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

[...]

Om nog even hierop in te haken; mijn vrouw is werkzaam in deze sector (wat een klein wereldje is) en volgens haar zijn het echt voornamelijk de 'handjes' die ZZP'er zijn. Ook is er één grote detacheerder die bijna alle roostergaten opvult. De GZ psychologen en specialisten zitten net als veel artsen in een maatschap of in loondienst buiten de CAO. Hoofd behandelaren als mijn vrouw kent ze geen enkele ZZP'er,.

[ Voor 3% gewijzigd door virtualJac op 10-10-2024 10:18 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
[...]

Als ik je plaats en ik in de keten zit (om wat voor reden), ja. Anders niet nee.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
t_captain schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:13:
Niet iedere zelfstandige in de GZ is psychiater (of breder: niet iedere zelfstandige in de zorg is arts). Denk ook aan verpleegkundigen, ondersteuners en indirecte krachten zoals op de administratie etc.

En mensen hebben opties. Van de financieel succesvolle zelfstandigen boven de 55 a 60
jaar is pensioen een alternatief. Van de partyimende herintreders is niet werken een alternatief. Voor de generalisten is er hetzelfde werk in andere sectoren. Voor de meest ondernemende mensen is het en optie om een onderneming jn iets anders dan uur/factuur te beginnen, mogelijk in een hele andere sector.
Voor tal van mensen in verschillende zorgfuncties zijn er functies buiten de zorg maar waar een zorg-cv erl een pré is (salesfuncties medische groothandels, farmacologie etc)

En er iis de tussenweg voor wie wel in funcyie wil blijven en ook flexibel wil blijven, namelijk een payroll of detacheringsfonstructie.

Als werkgevers het idee hebben dat ze ineens lekker kunnen besparen door iedereen in dienst te nemen,, ernstige zelfoverschatting.
Ik vind dit wel zwart wit. Ook niet in de IT wordt goedbetaald. Zo worden veel iters die lagere functie hebben. Ook tegen minimum loon betaald. Denk aan helpdesk medewerkers, werkplek beheerders.

Ook bij deze diensten zitten vaak herintreders die affiniteit hebben met IT.

Er zijn meer beroepsgroepen buiten de zorg, waarbij werknemers onder modaal inkomen hebben. En hierdoor ook minder bewegings vrijheid hebben in hobby en vakanties.

Ook detacheerders proberen een slaatje uit een medewerker te slaan. Zo kan een helpdesk medewerker gedetacheerd worden voor 75 euro per uur terwijl de medewerker per maand 500 euro boven minimum loon uit komen.

Gezien er geen echte cao is voor deze groepen. Vissen ze vaak achter het net. Zo vallen detacheerders wel onder de cao van uitzend bureaus. Dat is ook de reden dat alle detacheerders 8,3% vakantie geld aanbieden.

Werk je onder payroll. Dan val je niet onder de cao.

Veel medewerkers weten niet eens dat ze onder de WAADI vallen en welke rechten en plichten ze hebben.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• loewie1984
Nou deze week even met een nieuwe boekhouder gezeten nadat de vorige boekhouder die ik uitgekozen had, maar passief bleef en niet reageerde.

Samen door de administratie heen gelopen, alles ziet er goed uit, netjes bijgehouden. Paar kleine correcties, niets schokkends. Heb de boekhouder gevraagd naar de te verwachten inkomsten belasting voor het eerste jaar.

Aangezien ik met veel vragen in dit forum ben gekomen en op veel zaken constructief antwoord heb gekregen wil ik graag mijn waardering uiten.

edit: tekst weggehaald ga er vanuit dat iedereen gelezen heeft wat ie wil lezen.

[ Voor 83% gewijzigd door loewie1984 op 11-10-2024 11:38 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
virtualJac schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:16:
De GZ psychologen en specialisten zitten net als veel artsen in een maatschap
Blijft die constructie toegestaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Vaevictis_ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Herkenbaar, maar nee dank je. Ooit wel eens zaken met zo'n persoon gedaan was mijn eerste opdracht als zelfstandige, die kwam met een flink dure carbio aanrijden en gouden horloge dan weet je het wel.
Nee, eigenlijk niet. Wat een ander met zijn geld doet moet ieder zelf weten. De een pleurt zijn cryptowallet/beleggingsrekening vol, de ander rijdt met een gouden horloge in een cabrio. Misschien woont hij nog thuis, heeft hij geen partner of heeft hij een loterij gewonnen. Oordeel niet op uiterlijk vertoon, oordeel op resultaat.
Pagina: 1 ... 565 ... 644 Laatste