Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_Leadpump
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-08 08:08
ari3 schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:14:
[...]
Headfirst plaatst het aantal hoogopgeleide zelfstandigen op 110.000[/url])
Ondertussen rekent de belastingdienst met deze cijfers (rode vakje heeft grotendeels de focus). Voor bouw, kinderopvang, zorg, tandartsen, educatie, media, ... en ICT. Snap jij het nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkIeTaYhLAcMKI1SzuS6JHcDlHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CI7bPo5WtTvf8Ew9C5eej77w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Leadpump op 30-09-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mr_Leadpump schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:17:
[...]

Ondertussen rekent de belastingdienst met deze cijfers (rode vakje heeft grotendeels de focus). Voor bouw, kinderopvang, zorg, tandartsen, educatie, media, ... en ICT. Snap jij het nog?
Ah, maar we hadden het over hoogopgeleide zelfstandigen. Het plaatje zegt niets over het opleidingsniveau. De zelfstandigen in de kinderopvang en de bouw zijn vermoedelijk (meestal) niet hoogopgeleid.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Leadpump
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-08 08:08
Jep, dat zal het zijn. Ik zit ruim in het groene vakje...of zat...want mijn opdrachtgevers krijgen een beetje ZZP-vrees. Iets wat ik weer moet gaan managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
Ik denk dat de belastingdienst de capaciteit mist om echt gedegen onderscheid te kunnen maken tussen schijn en echte zelfstandigen. Als gastouder zit je ook in het groene vakje overigens, al is het tarief te laag. Met de extra eisen die er gesteld gaan worden o.a. max 2 gastouderbureaus, en beleidsplannen e.d. zullen veel gastouders het bijltje er bij neergooien. Maar mijn vechtgenote gaat nooit bij een KDV werken, lange dagen, veel kinderen, en voor alle ouders elke dag een foto maken en een verhaaltje schrijven over hoe leuk het was.... Doet ze liever mondeling, en 4-5 moeders/vaders per dag i.p.v. 40...
Oh enne er zijn genoeg hoogopgeleide gastouders hoor, vaak is het een manier om de zorg voor het eigen kroost te kunnen combineren met werk.
Ik zit in het rode vakje 3-4 opdrachtgevers per jaar, maar wel met een fatsoenlijk tarief, en vaak langere projecten. Ik maak me echt geen zorgen, als ze mij in loondienst willen, dan kan dat alleen bij een bedrijf, want ik heb afwisselend werk nodig, bij een organisatie loop ik vast op sleur.... En zo'n bedrijf moet dan wel met een aantrekkelijk aanbod komen. Soms verlang ik wel terug naar het laatste bedrijf waar ik werkte tot 2014, even een collega vragen om mee te denken zit er als ZP niet in.

[ Voor 6% gewijzigd door HvdBent op 30-09-2024 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Vandaag is het advies uitgebracht door de Advocaat Generaal in de Uber-zaak. Dit advies zal de Hoge Raad meenemen in haar oordeel. Het ziet er niet goed uit: de mening lijkt te zijn dat er primair getoetst dient te worden op de kenmerken van gezag, inbedding, blabla en dat gedragingen als ondernemer er maar beperkt toe doen.

link: https://www.hogeraad.nl/a...deling-werkrelaties-uber/

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 15:05
ari3 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:19:
Vandaag is het advies uitgebracht door de Advocaat Generaal in de Uber-zaak. Dit advies zal de Hoge Raad meenemen in haar oordeel. Het ziet er niet goed uit: de mening lijkt te zijn dat er primair getoetst dient te worden op de kenmerken van gezag, inbedding, blabla en dat gedragingen als ondernemer er maar beperkt toe doen.

link: https://www.hogeraad.nl/a...deling-werkrelaties-uber/
Volledig in lijn met VBAR toch? Eerst Werknemerschap-criteria beoordelen, dan Zelfstandigheid-criteria en als laatste Ondernemerschap-criteria, waarvan deze er één van is.
Een ander Ondernemerschap-criterium waarop beoordeeld kan worden is het hebben van een BTW-nummer en een KvK-inschrijving. Niet zo spannend dus.

De W en de Z goed voor elkaar krijgen is waar de discussie over gaat. Wat is nou Zij-aan-zij werken (een W-criterium) en wat is nou precies Specifieke expertise (een Z-criterium)? Ik mag ervan uit gaan dat iemand mij inhuurt omdat iets specifiek heel goed kan, iets wat de koffiejuf niet kan maar misschien een interne wel. Maar ja, die internen deden misschien dan wel hetzelfde werk als ik, maar die zijn dus bezig met een ander project. In hun afwezigheid doe ik deze opdracht nog 1 jaar. Is het dan nog steeds zij-aan-zij werken? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-09 11:32
Ik snap de jurisprudentie mbt Uber en de FNV maar ik voel mezelf toch echt meer een ondernemer die voor specifieke kennis en kunde wordt binnengehaald. Een auto rijden kan iedereen (hoewel ik daar persoonlijk een andere mening over toegedaan ben 🤬). Maar wat ik kan, kunnen veel minder mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Als ik het schema van de BD bekijk, gaat dat voor mij ingewikkeld worden. Ik word ingehuurd voor werkzaamheden waarvoor een organisatie soms wel (en in grote mate) en soms geen of beperkte capaciteit zelf in loondienst heeft. Dat heeft vooral te maken met de omvang van de organisatie en afgeleid daarvan wat ze kunnen betalen in loondienst en wat ze aan uitdaging kunnen bieden.
Bij de kleinere organisaties durf ik wel te stellen dat als ze al mensen in vergelijkbare functies in loondienst hebben dat dit mensen zijn met veel minder ervaring en in een lagere complexiteit. Wel is er eigenlijk altijd sprake van gezag want een mate van aansturing die verder gaat dan alleen het resultaat. Mijn opdrachten zijn ook altijd op basis van een inspanningsverplichting, omdat het aan de voorzijde bijna niet mogelijk is een concreet resultaat met planning af te spreken.Tenslotte zijn de opdrachten minimaal een half jaar en minimaal 2 dagen per week en vaak langer en tijdsintensiever. Dus 2 of maximaal 3 opdrachtgevers per jaar.

Mijn gevoel zegt dat ik voor de belastingdienst zwaar in de gevarenzone zit als ik de voorbeelden zie. Enige wat in mijn voordeel spreekt is dat wat ik doe sterk projectgebonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 11:47
HvdBent schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:45:
Ik denk dat de belastingdienst de capaciteit mist om echt gedegen onderscheid te kunnen maken tussen schijn en echte zelfstandigen. Als gastouder zit je ook in het groene vakje overigens, al is het tarief te laag. Met de extra eisen die er gesteld gaan worden o.a. max 2 gastouderbureaus, en beleidsplannen e.d. zullen veel gastouders het bijltje er bij neergooien. Maar mijn vechtgenote gaat nooit bij een KDV werken, lange dagen, veel kinderen, en voor alle ouders elke dag een foto maken en een verhaaltje schrijven over hoe leuk het was.... Doet ze liever mondeling, en 4-5 moeders/vaders per dag i.p.v. 40...
Oh enne er zijn genoeg hoogopgeleide gastouders hoor, vaak is het een manier om de zorg voor het eigen kroost te kunnen combineren met werk.
Ik zit in het rode vakje 3-4 opdrachtgevers per jaar, maar wel met een fatsoenlijk tarief, en vaak langere projecten. Ik maak me echt geen zorgen, als ze mij in loondienst willen, dan kan dat alleen bij een bedrijf, want ik heb afwisselend werk nodig, bij een organisatie loop ik vast op sleur.... En zo'n bedrijf moet dan wel met een aantrekkelijk aanbod komen. Soms verlang ik wel terug naar het laatste bedrijf waar ik werkte tot 2014, even een collega vragen om mee te denken zit er als ZP niet in.
Volgens mij valt een gastouder in het gele vakje en hoeft die zich in geen enkel geval zorgen te maken (in dit kader).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:51
Ach, ik zie het allemaal wel. Zit nu al 2 jaar bij dezelfde opdrachtgever (40 uur per week) en heb alle red flags als ik naar de schema's kijk. Vooralsnog ben ik verlengd tot 31 maart 2025 en dat geeft mij de tijd om te kijken hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 19:33
Het moet voor werknemers en werkgevers duidelijk zijn wanneer iemand als zzp’er werkt of in loondienst. Wanneer iemand als zzp’er werkt, maar eigenlijk in loondienst is (schijnzelfstandigheid) dan lopen opdrachtgever en werkende risico’s. Daarom heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een keuzehulp gemaakt om dit te controleren.
https://www.rijksoverheid...-tegen-schijnconstructies

Nou, de duidelijkheid is er nu hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:51
@MacDennis76 lol. zelfs met 9x zzp is de uitslag: ga in gesprek over het contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
Nou eerlijk, die stellingen zijn zo algemeen dat ook bij 10x het juiste antwoord er alsnog overlegt moet worden over het contract. En dat zeg ik met 10+ klanten per jaar, kort & langlopende opdrachten en nooit afhankelijk van 1 klant voor inkomsten. En zeker geen 40 uur per week bij 1 klant, amper 6 uur per week per klant.

Ik blijf de push naar loondienst bijzonder vinden. In mijn tak van sport (marketing) is het heel normaal om een aantal uren per week per klant ingehuurd te worden. Daar kun je 99/100 keer geen persoon in loondienst voor vinden of voor in dienst nemen. Die kosten/baten afweging plus onderhouden van kennis kan in loondienst gewoon niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-09 17:17

aex351

I am the one

evjatar schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:53:
Nou eerlijk, die stellingen zijn zo algemeen dat ook bij 10x het juiste antwoord er alsnog overlegt moet worden over het contract. En dat zeg ik met 10+ klanten per jaar, kort & langlopende opdrachten en nooit afhankelijk van 1 klant voor inkomsten. En zeker geen 40 uur per week bij 1 klant, amper 6 uur per week per klant.

Ik blijf de push naar loondienst bijzonder vinden. In mijn tak van sport (marketing) is het heel normaal om een aantal uren per week per klant ingehuurd te worden. Daar kun je 99/100 keer geen persoon in loondienst voor vinden of voor in dienst nemen. Die kosten/baten afweging plus onderhouden van kennis kan in loondienst gewoon niet uit.
Op die pagina staat ook een link naar voorbeelden per beroepsgroep met een conclusie.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:08
Wat is dit voor flauwekul zeg.

“ De vergoeding/het salaris voor het werk wordt van tevoren per uur (of per maand) afgesproken en op een vast moment overgemaakt.”

Ja, ik spreek bij aanvang van de opdracht een uurtarief af. Dat wordt in deze module gezien als een kenmerk van loondienst.

Maar oh, het wordt niet altijd op hetzelfde moment betaald. Dat hangt af van wanneer ik de factuur opstuur. Dan is het antwoord dus “nee” en is het ineens geen kenmerk van loondienst meer.

“ De werkende heeft steeds verschillende opdrachten en opdrachtgevers.”
Ik heb steeds na het beëindigen van de opdracht een andere opdrachtgever. Ik heb soms ook verschillende opdrachten bij dezelfde opdrachtgever. Dus “ja” dan ?

Fijn inderdaad dat er nu duidelijkheid is.

[ Voor 15% gewijzigd door sverzijl op 01-10-2024 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:05:
[...]

Wat is dit voor flauwekul zeg.

“ De vergoeding/het salaris voor het werk wordt van tevoren per uur (of per maand) afgesproken en op een vast moment overgemaakt.”

Ja, ik spreek bij aanvang van de opdracht een uurtarief af. Dat wordt in deze module gezien als een kenmerk van loondienst.

Maar oh, het wordt niet altijd op hetzelfde moment betaald. Dat hangt af van wanneer ik de factuur opstuur. Dan is het antwoord dus “nee” en is het ineens geen kenmerk van loondienst meer.
Als je de bijbehorende criterea van een zelfstandige er bij bekijkt wordt het iets duidelijker en bedoelen ze naar mijn idee het volgende:
Krijg je elke week/maand hetzelfde betaald of stuur je elk week/maand dezelfde factuur dan is het een indicatie van loondienst. Bijvoorbeeld omdat jouw klant graag wil dat je elke week/maand hetzelfde bedrag factureert zodat zij met een vast bedrag in de administratie kunnen werken. Heb jij de vrijheid om de ene week/maand meer/minder te factureren dan de andere week/maand omdat je bijvoorbeeld een weekje vakantie hebt genomen of omdat je eenmalig wat avonden en een weekend hebt doorgewerkt dan is dit een klein plusje voor richting zelfstandigheid.
“ De werkende heeft steeds verschillende opdrachten en opdrachtgevers.”
Ik heb steeds na het beëindigen van de opdracht een andere opdrachtgever. Ik heb soms ook verschillende opdrachten bij dezelfde opdrachtgever. Dus “ja” dan ?

Fijn inderdaad dat er nu duidelijkheid is.
Hier had men inderdaad wel een tijdsindicatie bij kunnen zetten. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
Ze proberen heel hard om iets te definiëren, maar de grenzen zijn vaag.

Wat moet je bijvoorbeeld met “steeds een andere klant en opdracht”. Mijn schoorsteenveger heeft jaren en jaren dezelfde klanten. Zijn er wel een stuk of 500 denk ik. Niemand zal zijn ondernemerschap in twijfeltrekken.

Dus “steeds een andere klant” moet je ook kunnen invullen met een flinke pool van terugkerende klanten. Toch staat het er niet zo.

Mijn favoriet is welmde stelling dat een ondernemer fors meer krijgt betaald dan een werknemer. Dan denk ik: laten we die centraal stellen. Want dat is zo’n beetje het enige kenmerk dat de probleemgevallen onderscheidt van de successvolle zelfstandigen.

De criteria die kijken naar inbedding werken vaak juist de verkeerde kant op. Je kunt hieraan ontkomen door al je pakketbezorgers te outsourcen (geen bedrijfsactiviteit = geen inbedding) terwijl een interim manager met een tarief van 150 wel aan de verkeerde kant van de lijn zit. Dit bereikt dus precies de verkeerde doelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-09 18:28
t_captain schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:13:
Ze proberen heel hard om iets te definiëren, maar de grenzen zijn vaag.

Mijn favoriet is welmde stelling dat een ondernemer fors meer krijgt betaald dan een werknemer. Dan denk ik: laten we die centraal stellen. Want dat is zo’n beetje het enige kenmerk dat de probleemgevallen onderscheidt van de successvolle zelfstandigen.

De criteria die kijken naar inbedding werken vaak juist de verkeerde kant op. Je kunt hieraan ontkomen door al je pakketbezorgers te outsourcen (geen bedrijfsactiviteit = geen inbedding) terwijl een interim manager met een tarief van 150 wel aan de verkeerde kant van de lijn zit. Dit bereikt dus precies de verkeerde doelen.
Volgens mij beschouwt de overheid/belastingdienst de fors betaalden ook als een probleemgeval, want er wordt voor hun te weinig sociale premies betaald, en te veel van ondernemersvoordeeltjes geprofiteerd.

Ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn hier, met name dat in absolute zin wel meer dan genoeg wordt afgedragen. Maar dan nog blijft mijn mening dat als je dat vindt, je dát moet aanpakken. (Maar daar is geen meerderheid in de politiek voor te vinden sinds Borstlap).

Zelfde als die inbedding, als opdrachtgever en opdrachtnemer het eens kunnen worden over een ingebedde flexibele schil zie ik daar geen kwaad in. Wat is het échte probleem? En als dat weer die sociale premies zijn, regel dát.

Als het aan mij zou liggen zou er een nieuwe werknemende vorm komen, de Zelfstandig Professional, met daaraan gekoppelde rechten en plichten, als premies, verplichte AOV/Pensioen (tegen minimumloon), etc.
Geen uitzonderingen voor DGA's trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het probleem en/of risico van de interim manager ligt volledig bij de klant. Zodra de interim manager meent dat de klant toch verantwoordelijk is voor het betalen van een pensioenpremie of loonheffingen omdat "ik werk hier al anderhalf jaar, ik maak gebruik van de interne kinderopvang en werd zelfs uitgenodigd voor de teambuilding-week in de Ardennen" dan kan het kwartje zomaar de andere kant op vallen en is er opeens sprake van een werknemer<>werkgever arbeidsrelatie. Ondanks dat die interim manager initieel aangaf graag facturen te sturen en absoluut niet in dienst wilde. Onder de huidige wetgeving, bedacht om werknemers te beschermen, lijkt het er op dat je als werkgever aan het kortste eind trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

jadjong schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:02:

[...]

Hier had men inderdaad wel een tijdsindicatie bij kunnen zetten. :+
In een eerdere vraag of de toelichting (?) staat de tijdindicatie.

"Meer 3 maanden en 20 uur per maand bij dezelfde opdrachtgever". Kan een indicatie zijn voor loondienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:45
t_captain schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:13:

Dat lijkt me niet te gaan werken. Bij de vraag staat:
Welke werkzaamheden worden verricht?

De werkende verricht taken die structureel onderdeel zijn van de organisatie (zoals bouwen bij een bouwbedrijf, of lesgeven op een school).
Pakketbezorgen is natuurlijk een structureel onderdeel van een organisatie als PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:35:
Het probleem en/of risico van de interim manager ligt volledig bij de klant. Zodra de interim manager meent dat de klant toch verantwoordelijk is voor het betalen van een pensioenpremie of loonheffingen omdat "ik werk hier al anderhalf jaar, ik maak gebruik van de interne kinderopvang en werd zelfs uitgenodigd voor de teambuilding-week in de Ardennen" dan kan het kwartje zomaar de andere kant op vallen en is er opeens sprake van een werknemer<>werkgever arbeidsrelatie. Ondanks dat die interim manager initieel aangaf graag facturen te sturen en absoluut niet in dienst wilde. Onder de huidige wetgeving, bedacht om werknemers te beschermen, lijkt het er op dat je als werkgever aan het kortste eind trekt.
Dat lijkt mij toch een prima streven. Als de interim lang in de functie zit gaat dan de deur voor loondienst steeds verder open, ongeacht hoe die binnenkomt. Ik weet alleen niet hoe je financieel van extern naar intern de vertaalslag zou moeten maken.

Zit zelf momenteel ook op een interim rol maar het is dan toch ongemakkelijk om voor de team barbecue uitgenodigd te worden, je wilt je opdrachtgever toch “te vriend” houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:38:
[...]

In een eerdere vraag of de toelichting (?) staat de tijdindicatie.

"Meer 3 maanden en 20 uur per maand bij dezelfde opdrachtgever". Kan een indicatie zijn voor loondienst.
Dat kan een indicatie zijn. Maar het hoeft niet. Er blijft teveel onduidelijk. Daarom wacht ik wel af.

Ik scoor bij die nieuwe vragenlijst 6 uit 10 (gebaseerd op de komende opdracht). Het enige wat ik kan en zal doen is bij elke opdracht en verlenging duidelijk in de opdracht zetten wat ik ga (deel)opleveren. Misschien is het een wassen neus maar dat zie ik dan bij een eventuele inspectie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Dat kan een indicatie zijn. Maar het hoeft niet. Er blijft teveel onduidelijk. Daarom wacht ik wel af.

Ik scoor bij die nieuwe vragenlijst 6 uit 10 (gebaseerd op de komende opdracht). Het enige wat ik kan en zal doen is bij elke opdracht en verlenging duidelijk in de opdracht zetten wat ik ga (deel)opleveren. Misschien is het een wassen neus maar dat zie ik dan bij een eventuele inspectie wel.
De handhaving is in eerste instantie gericht op de opdrachtgevers. Het gevolg voor de schijnzelfstandige is momenteel alleen het verlies van werk. Dus zolang er opdrachten zijn, kan je doorgaan.

Het probleem is wanneer de Belastingdienst vind dat er sprake is van schijnzelfstandigheid. De opdrachtgever naheffingen en boetes kan krijgen. Verder kan het ook zo zijn dat jij als schijnzelfstandige besluit dat de opdrachtgever wel een hele leuke werkgever is, en dat het toch schijnzelfstandigheid was. Waarbij je loondienst afdwingt. Ook dan is de opdrachtgever de dupe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38
Een van de dingen die ik zo kut vind aan de Nederlandse taal, is dit:
De vergoedingen zijn niet veel hoger dan het salaris dat aan werknemers wordt betaald voor gelijksoortig werk.
Ja of nee?
Ja de vergoedingen zijn niet veel hoger, Nee de vergoedingen zijn niet veel hoger.

En ik vul bij vraag 1 in :
De opdrachtgever kan de werktijden bepalen, hoe het werk wordt verricht of wat de werktijden zijn.
NEE

en aan het eind staat doodleuk de opdrachtgever bepaalt wel de werktijden, als ik JA invul ook.

[ Voor 28% gewijzigd door Jacketti op 01-10-2024 09:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Jacketti schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:38:
Een van de dingen die ik zo kut vind aan de Nederlandse taal, is dit:
Die vragen zijn inderdaad heel kut geformuleerd. Net als de andere vragen overigens.

Ook zo onduidelijk: behoort mijn werk tot de kerntaken van het bedrijf? Nouja, ik werk in de IT en het bedrijf waar ik zit is geen IT-bedrijf. Maar IT is toch wel degelijk een cruciaal onderdeel van het bedrijf... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:31:
[...]
Verder kan het ook zo zijn dat jij als schijnzelfstandige besluit dat de opdrachtgever wel een hele leuke werkgever is, en dat het toch schijnzelfstandigheid was. Waarbij je loondienst afdwingt. Ook dan is de opdrachtgever de dupe.
Daar ligt de grootste angst voor opdrachtgevers.

Ik snap ook wel wat er gebeurt en ben er ook niet op tegen. Dat er wat veranderen moet, en dan vooral aan het misbruik in de lagere tarieven door opdrachtgevers, is evident. Ik snap ook dat je voor de wet geen onderscheid kan maken tussen ZZP'ers van 20/uur en 200/uur.

Maar ook kan ik niet geloven dat in het komende jaar/komende jaren veel nadruk ligt op de ZZP'ers met hogere tarieven (denk aan omzet > 2x jaarsalaris voor gelijkwaardige functie). Als dat wel gaat gebeuren, kan je er op wachten dat er een grapjas komt die vervolgens zijn omzet laat omzetten naar loon met terugwerkende kracht. Dan ben je als opdrachtgever stevig de sjaak. Daarom snap ik de huidige spanningen wel. Die zit niet alleen bij ons (opdrachtnemers).

Over een half jaar weten we al wat meer... geduld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Avalaxy schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Die vragen zijn inderdaad heel kut geformuleerd. Net als de andere vragen overigens.

Ook zo onduidelijk: behoort mijn werk tot de kerntaken van het bedrijf? Nouja, ik werk in de IT en het bedrijf waar ik zit is geen IT-bedrijf. Maar IT is toch wel degelijk een cruciaal onderdeel van het bedrijf... 8)7
Dat krijg je als je dit soort vraag en antwoordspelletjes laat maken door ZZP'ers die je inhuurt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Dat krijg je als je dit soort vraag en antwoordspelletjes laat maken door ZZP'ers die je inhuurt. :+
Nee, dat krijg je als je ingewikkelde en genuanceerde kwestie in een simplistisch format perst.

Een echte oplossing is veel te veel werk. Daarom doen we gewoon net alsof het eenvoudig is door een korte vragenlijst te geven. Kijk! Weg complexiteit! Nu kan de kamer niet meer zeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
Avalaxy schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Alhoewel de webmodule beoordeling arbeidsrelatie geactualiseerd moet worden bevat het omtrent dit vraagstuk wel een vraag met enige duiding.

Als IT cruciaal is voor een organisatie en dus een wezenlijk onderdeel uitmaakt van die organisatie en je doet daar als IT zzp-er je ding dan is dat een indicator voor schijnzelfstandigheid. Let wel, indicator.

Met maar 10 algemene vragen in de nieuwe tool is voor een opdrachtnemer nooit de vraag te beantwoorden of er sprake is van zzp 'ja of nee', wat de nieuwe tool wel insinueert. Als het echter bedoeld is om opdrachtgever en nemer te triggeren, dan is de missie geslaagd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 15:37

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Volgens mij hoeft het niet zo moeilijk allemaal:

Vraag 1: Is uw uurtarief lager dan 33 euro (Uitbuiting)
Ja --> Doek je toko op en ga in loondienst.
Nee --> Door naar vraag 2.

Vraag 2: Zit u in een van deze sectoren: Zorg, kinderopvang, onderwijs. (gevoelige sectoren)
Nee --> Gefeliciteerd. Geniet van uw onderneming.

[ Voor 4% gewijzigd door Miesjh op 01-10-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
aex351 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

De handhaving is in eerste instantie gericht op de opdrachtgevers. Het gevolg voor de schijnzelfstandige is momenteel alleen het verlies van werk. Dus zolang er opdrachten zijn, kan je doorgaan.

Het probleem is wanneer de Belastingdienst vind dat er sprake is van schijnzelfstandigheid. De opdrachtgever naheffingen en boetes kan krijgen. Verder kan het ook zo zijn dat jij als schijnzelfstandige besluit dat de opdrachtgever wel een hele leuke werkgever is, en dat het toch schijnzelfstandigheid was. Waarbij je loondienst afdwingt. Ook dan is de opdrachtgever de dupe.
Jij als opdrachtnemer bent dan net zo goed de sjaak. Je wilt het echt niet zo ver laten komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Miesjh schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:29:
Volgens mij hoeft het niet zo moeilijk allemaal:

Vraag 1: Is uw uurtarief lager dan 33 euro
Nee --> Door naar vraag 2.

Vraag 2: Zit u in een van deze sectoren: Zorg, kinderopvang, onderwijs.
Nee --> Gefeliciteerd. Geniet van uw onderneming.
En waarom vind jij dat zorg,kinderopvang en onderwijs niet mogen ZZPen, en jij wel? Wat is het verschil tussen jou en een leraar??

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38
MacDennis76 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

Als IT cruciaal is voor een organisatie en dus een wezenlijk onderdeel uitmaakt van die organisatie en je doet daar als IT zzp-er je ding dan is dat een indicator voor schijnzelfstandigheid. Let wel, indicator.
Op deze manier kan alles wel een cruciaal onderdeel van je organisatie zijn. Als je als ziekenhuis een electricien laat komen om het electra te fixen is de electra een cruciaal onderdeel dus een kerntaak? lijkt me niet.
Als je denkt aan PostNL is de kerntaak dingen bezorgen, als je denkt aan NS is de kerntaak treinen laten rijden, als je denkt aan een bank is het leningen verstrekken en spaargeld beleggen. Deze bedrijven hebben allemaal IT nodig maar het is niet de kerntaak. Je kunt beter kijken naar de activiteiten opgegeven bij de KVK als kerntaak nemen dan iedere taak die nodig is voor het functioneren van een bedrijf tot kerntaak te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacDennis76
Jacketti schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Op deze manier kan alles wel een cruciaal onderdeel van je organisatie zijn. Als je als ziekenhuis een electricien laat komen om het electra te fixen is de electra een cruciaal onderdeel dus een kerntaak? lijkt me niet.
Electra is geen wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
ConQuestador schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

En waarom vind jij dat zorg,kinderopvang en onderwijs niet mogen ZZPen, en jij wel? Wat is het verschil tussen jou en een leraar??
Ergens snap ik je punt. Aan de andere kant, de beroepen die jij noemt zijn beroepen welke met maatschappelijk geld betaald worden.

Als ASML iemand wil inhuren voor 500 euro per uur, waarom zou dat niet mogen? Die moeten toch zelf weten wat ze met het geld doen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 10:08
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juli 2010 @ 10:47:
M.b.t. aov.

Drie jaar geleden, op dat moment was ik bijna 3 jaar zzp-er en de omzet was zeer goed, verdiepte ik mij in de premie en dekking van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.

Premies bleken erg hoog, dekking leek nogal discutabel. Ik had besloten toch voor een AOV te gaan en na mijn vakantie in het buitenland een keuze te maken uit de offertes die ik in huis had.

2 dagen na terugkomst uit het buitenland, op weg naar mijn klant, kreeg ik een ernstig ongeval op de snelweg. Bijna een jaar uit de roulatie, geen inkomen. Nog geen jaar na weer enigszins (part time) op gang gekomen zakte de economie in. Weinig inkomen. Nauwlijks op weg naar economisch herstel werd ik getroffen door een hartinfact, als gevolg van schade van het ongeval. Weer geen inkomen.

De gevolgen zijn dramatisch. Te veel een snotterverhaal om hier op te dreunen.

Les: Enig vorm van inkomensverzekering is een MUST, ik denk zelfs als je geen gezin hebt.
Hypotheek, of huur, (lease) auto e.d. moeten toch betaald blijven worden.

Mijn advies is verzeker je op zijn minst voor een minimaal benodigd inkomen. Denk niet dat bijstand een optie is. Vaak zijn de verplichtingen die je je dan pas realiseert meer dan je bijstandsuitkering kan dekken. Bovendien kun je je afvragen of rekenen op een bijstandsuitkering maatschappelijk wel helemaal kies is als het is om premie te besparen. Voor hen die die vraag zouden willen stellen: nee, ik heb geen bijstandsuitkering. Is ook niet mogelijk in de huidige situatie, tenzij ik mijn zzp-onderneming zou beeindigen. Maar dat biedt naar mijn idee niet eens echt een oplossing.
Respect om je verhaal te delen. Helemaal mee eens dat een AOV zeer aan te raden is. Risico is laag maar impact kan enorm zijn. Ik heb zelf bij Movir een AOV. Betaal rond de euro 2500 per jaar. Krijg maar minimale uitkering zonder vervangend werk, maar totaal tot pensioen is boven de 1 miljoen uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jacketti schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Als je denkt aan PostNL is de kerntaak dingen bezorgen, als je denkt aan NS is de kerntaak treinen laten rijden, als je denkt aan een bank is het leningen verstrekken en spaargeld beleggen. Deze bedrijven hebben allemaal IT nodig maar het is niet de kerntaak. Je kunt beter kijken naar de activiteiten opgegeven bij de KVK als kerntaak nemen dan iedere taak die nodig is voor het functioneren van een bedrijf tot kerntaak te maken.
Zonder IT rijden de trein niet en worden pakketjes niet bezorgd. Het is een cruciaal onderdeel van de bedrijfsvoering.

Zelf heb ik echter ook bij de Luchtverkeersleiding gezet en daar was een duidelijke onderscheid tussen de operatie en kantoorautomatisering. Kantoorautomatisering is natuurlijk belangrijk maar niet cruciaal voor het regelen van het vliegverkeer. Je zou dus prima kunnen stellen dat vergelijkbare expertise op de ene afdeling in loondienst hoort maar in de andere niet. Ontwikkelaars zijn echter naar mijn mening altijd secundair aan de bedrijfsvoering.

Bij een accountantskantoor kan je echter wel hardmaken dat kantoorautomatisering primair onderdeel is van de bedrijfsvoering. Maar dan wel het beheer ervaren en niet zo zeer de ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ColeJ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Ergens snap ik je punt. Aan de andere kant, de beroepen die jij noemt zijn beroepen welke met maatschappelijk geld betaald worden.

Als ASML iemand wil inhuren voor 500 euro per uur, waarom zou dat niet mogen? Die moeten toch zelf weten wat ze met het geld doen....
Als het niet wenselijk is dat er maatschappelijk geld naar ZZP'ers gaat ( Daar ben ik het overigens niet mee eens ), dan moet je als overheid gewoon voorwaarden stellen hoe dat geld besteed mag worden. Er staat bijvoorbeeld de kinderopvang niks in de weg om niet met ZZP'ers te werken.

Overigens zou ik dan eerder stellen dat je niet met inhuurkrachten wil werken, want waarom zou je wel een duur uitzendbureau willen gebruiken, maar niet een in vergelijking goedkopere zelfstandige?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 15:37

Miesjh

ConQuestador schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Nee, voor mij maakt het niet uit. Maar voor de overheid wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
Deveon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:29:
[...]
Ontwikkelaars zijn echter naar mijn mening altijd secundair aan de bedrijfsvoering.
Dit geeft de overheid als voorbeeld van een situatie waarbij een ZZP-er onderdeel is van een afdeling dat een wezenlijk onderdeel is van een organisatie ..
Een ICT-specialist die meewerkt aan de ontwikkeling van een betalingssysteem bij een bank;
Dus ja, een ZZP ontwikkelaar kan wel degelijk gezien worden als iemand die werkt voor een afdeling dat een wezenlijk onderdeel is van de bedrijfsvoering. Wat weer een indicator is voor inbedding, wat je dus niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
MacDennis76 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

Dit geeft de overheid als voorbeeld van een situatie waarbij een ZZP-er onderdeel is van een afdeling dat een wezenlijk onderdeel is van een organisatie ..

[...]

Dus ja, een ZZP ontwikkelaar kan wel degelijk gezien worden als iemand die werkt voor een afdeling dat een wezenlijk onderdeel is van de bedrijfsvoering. Wat weer een indicator is voor inbedding, wat je dus niet wil.
Gelukkig hoef ik mijn mening niet te delen met de Belastingdienst. Vraag mij wel af hoe ze het dan zien als de ontwikkelaar werkt aan een HR implementatie bij een bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:57
MacDennis76 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:40:
[...]

[...]

Er zijn gewoonm teveel factoren om dit met zo'n 1-regel voorbeeld te stellen. Ik heb dat soort projecten gedaan. Daar zit echt geen enkele interne bank IT'r bij. Dus inbedding? Nope. Daarentegen staat dat ik nu een vergelijkbaar project doe als dit voorbeeld, maar ben ik als subcontractor ingehuurd door een aannemer. Dus de klant heeft "mijn soort" niet in dienst, maar de aannemer wel. Dus in dit geval zou het inbedding zijn bij de tussenpartij.

Maar voor ons maak ik mij qua inbedding niet zo'n zorgen. Meer dan een mening kan de belastingdienst ook niet uiten. Daarnaast zijn de uitspraken mbt Deliveroo & Uber richtinggevend, maar moet wel naar alle omstandigheden gekeken worden. En dan begint het al met het op punt dat wij geen platform werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
ColeJ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:55:
Aan de andere kant, de beroepen die jij noemt zijn beroepen welke met maatschappelijk geld betaald worden.
Dat geldt ook voor IT-ers bij de politie, ministeries, gemeentes, ziekenhuizen, zorgverzekeraars, energiesector. Kort gezegd: overal waar je interne collega's bij het ABP zitten.

Dat de pijlen nu vaak eenzijdig gericht worden op zorg, onderwijs, kinderopvang is volgens mij onbewuste misogynie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14
tony-stark schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

Respect om je verhaal te delen. Helemaal mee eens dat een AOV zeer aan te raden is. Risico is laag maar impact kan enorm zijn. Ik heb zelf bij Movir een AOV. Betaal rond de euro 2500 per jaar. Krijg maar minimale uitkering zonder vervangend werk, maar totaal tot pensioen is boven de 1 miljoen uitkering.
Je hebt in de gaten dat je op een post van 14 jaar geleden reageert?

Je hebt nog wat pagina's te gaan dan :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 10:08
Hmmbob schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:50:
[...]

Je hebt in de gaten dat je op een post van 14 jaar geleden reageert?

Je hebt nog wat pagina's te gaan dan :+
Hahaha totaal ongeschikt --> terug naar loondienst 8)7. Kennelijk stond de sortering verkeerd bij mij. Zo zie je maar weer: the devil is in the details. Nooit impulsief dingen doen (in de IT). _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswei
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:55
Woy schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Als het niet wenselijk is dat er maatschappelijk geld naar ZZP'ers gaat ( Daar ben ik het overigens niet mee eens ), dan moet je als overheid gewoon voorwaarden stellen hoe dat geld besteed mag worden. Er staat bijvoorbeeld de kinderopvang niks in de weg om niet met ZZP'ers te werken.

Overigens zou ik dan eerder stellen dat je niet met inhuurkrachten wil werken, want waarom zou je wel een duur uitzendbureau willen gebruiken, maar niet een in vergelijking goedkopere zelfstandige?
Het is allemaal zo tegenstrijdig. Ik filosofeer/ chargeer een beetje: de overheid gaat straks wel toestaan dat de consultancy / intermediair bedrijven grote winsten gaan maken en die wegsluizen naar het buitenland… (belasting optimalisatie strategie) want daar gaan veel zzp-ers natuurlijk in dienst om hun salaris enigszins op peil te houden. Dus het geld (van de overheid) stroomt dan straks niet meer naar kleine ondernemers die veelal hun geld in Nederland besteden. Mijns inziens komt deze aanscherping van regelgeving niet alleen vanuit schijnzelfstandigheid beperking (anders waren ze wel concreter geweest in hun criteria) maar zitten er ook andere lobby’s achter die niet of onvoldoende in beeld komen. Mensen weer in loondienst dwingen zodat daarmee arbeid goedkoper wordt gaat denk ik niet werken…

[ Voor 4% gewijzigd door boswei op 01-10-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
fry77 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Er zijn gewoonm teveel factoren om dit met zo'n 1-regel voorbeeld te stellen. Ik heb dat soort projecten gedaan. Daar zit echt geen enkele interne bank IT'r bij. Dus inbedding? Nope.
Het gaat er hier om of een afdeling een wezenlijk onderdeel vormt van de bedrijfsvoering en daarmee dus ingebed is. En als je vervolgens als externe ICT ZZP-er gaat meewerken in die afdeling aan een stuk software dan is dat een indicator.

Kortom;

- Is de afdeling ingebed?
- Werk je mee binnen die afdeling naast regulier IT personeel? (dus doe je zij-aan-zij werkzaamheden?)

Ja? Dan scoor je 10 strafpunten. Nee? Verder met de volgende vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
MacDennis76 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Het gaat er hier om of een afdeling een wezenlijk onderdeel vormt van de bedrijfsvoering en daarmee dus ingebed is. En als je vervolgens als externe ICT ZZP-er gaat meewerken in die afdeling aan een stuk software dan is dat een indicator.

Kortom;

- Is de afdeling ingebed?
- Werk je mee binnen die afdeling naast regulier IT personeel? (dus doe je zij-aan-zij werkzaamheden?)

Ja? Dan scoor je 10 strafpunten. Nee? Verder met de volgende vraag.
Dat is dan wel weer geredeneerd naar de wat grotere bedrijven. Waar ik zit zijn geen afdelingen, het is een CEO, twee contractors (waaronder ik) en een stagiair.

- Is de afdeling ingebed? Eh, als ICT een afdeling zou zijn, zou het wel ingebed zijn.
- Werk je naast regulier personeel? Nee, want dat is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:46
Hoeveel (procent) van jullie inkomen reserveren jullie voor je pensioen(rekening)?

Ikzelf hanteer nu ongeveer 5-10%, maar ik zit denk ik aan de lage kant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09 16:40
NEOeo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:51:
Hoeveel (procent) van jullie inkomen reserveren jullie voor je pensioen(rekening)?

Ik werk niet perse in percentages, maar als ik er een percentage op moet zetten dan zit ik op ruim 10%. Dat is erg hoog, maar het doel is om in 5 jaar tijd mijn pensioen volledig rond te hebben, met daarbij het credo hoe eerder hoe beter (dan kan het lang renderen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Ik spaar/beleg (in mijn holding) 1000 euro per maand in Meesman. Met een DGA-salaris van 5000 euro per maand is dat dus 20%.

Eigenlijk is het dus een gewone beleggingsrekening, maar die reserveer ik wel als oudedagsvoorziening of als reserve als het enige tijd minder goed gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 01-10-2024 14:07 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:43
Faust1946 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Ik werk niet perse in percentages, maar als ik er een percentage op moet zetten dan zit ik op ruim 10%. Dat is erg hoog, maar het doel is om in 5 jaar tijd mijn pensioen volledig rond te hebben, met daarbij het credo hoe eerder hoe beter (dan kan het lang renderen).
10% is niet zo hoog hoor, percentages tussen de 15 en 20% zijn niet ongewoon voor de opbouw van een goed pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Matis schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Ik spaar/beleg (in mijn holding) 1000 euro per maand in Meesman. Met een DGA-salaris van 5000 euro per maand is dat dus 20%.

Eigenlijk is het dus een gewone beleggingsrekening, maar die reserveer ik wel als oudedagsvoorziening of als reserve als het enige tijd minder goed gaat.
Belangrijkste is je beleggingshorizon, dus hoeveel jaar je kan beleggen. Hoe eerder hoe beter, compound effect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:46
Faust1946 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Als je niet met percentages werkt, hoe bepaal je dan het bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Hielko schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:17:
[...]

10% is niet zo hoog hoor, percentages tussen de 15 en 20% zijn niet ongewoon voor de opbouw van een goed pensioen.
Dat ligt maar net aan de hoogte van je omzet ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
NEOeo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Vast bedrag per maand en mits ik geen hoge investering doe / uitgaven, stort ik de rest van de beschikbare ruimte aan het einde van het jaar af (of bij een dip in de aandelen).

[ Voor 4% gewijzigd door Faust1946 op 01-10-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Net wat ik overhoud en waarmee ik de belasting kan drukken :+

Werknemers met een CAO zitten vaak rond de 27% dus dan klinkt jouw percentage wel heel laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 09:46
Wolly schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Net wat ik overhoud en waarmee ik de belasting kan drukken :+

Werknemers met een CAO zitten vaak rond de 27% dus dan klinkt jouw percentage wel heel laag.
Ligt aan de rekensom, iemand die 4000 euro verdient en 27% inlegt, legt dus 1000 euro in, en werkt tot de 67. Iemand die 150k verdient en 15% inlegt, legt dus 2250 per maand in. Daarmee kan hij eerder stoppen en toch hetzelfde pensioen ontvangen...de 2e persoon zal mss wat meer luxe gewend zijn, maar heeft ook de ruimte om toch wat langer door te gaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
DJ Henk schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

Dat lijkt me niet te gaan werken. Bij de vraag staat:

[...]

Pakketbezorgen is natuurlijk een structureel onderdeel van een organisatie als PostNL.
Goed punt. Maar het blijft in tal van sectoren mogelijk om onderbetaalde zzp-ers in te zetten.
Een platform zoals takeway kan prima stellen dat ze slechts makelaar zijn tussen klant, betalingsprovider, leverancier van voedsel en bezorgdienst. Voor hun is de core business in het koppelen en niet in de uitvoering van deze verschillende gekoppelde diensten. Dus noch de kok, nog de koerier zijn ingebed.

Nu kennen we het Deliveroo arrest. De redenen waardoor Deliveroo als werkgever werd aangemerkt waren niet fundamenteel maar zaten vooral in de uitvoering. Paar punten in hun nadeel:

1. branding van bezorgers
2. ongevallenverzekering voor bezorgers
3. algo waardoor nee zeggen tegen een rit je lager op de lijst plaatst voor volgende ritten

Vooral die nummer 3 is een uiting van (werkgevers-)gezag.

Dit was allemaal wel te omzeilen geweest als men alerter was geweest. Dat is gewoon het hele probleem met wet Loonbelasting / Wet DBA: het richt op arbeidsrelatie terwijl het probleem in uitbuiting zit. Op zijn best is het een goede poging om het verkeerde gat te dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14
NEOeo schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:30:
Ik heb de inleg die mijn laatste loondienstbaas deed gepakt en die naar boven afgerond naar een mooi bedrag.
Wolly schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:41:
Tja, als freelancer kan je andere keuzes maken. Zo leg ik dus wel in in een pensioen product, maar stop ik de rest in de aflossing van mijn hypotheek. Iedere 1000 euro die ik daar nu op aflos, scheelt me ~800 euro aan rente op de hele looptijd en daarnaast breng ik mijn vaste kosten zo steeds meer omlaag, zodat ik weer meer keuzes heb wat ik hierna met mijn geld ga doen.

Ik zit nog niet misschien bij de hele beschikbare ruimte die ik zou mogen afstorten: dat wil ik helemaal niet.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ

Niet veel, zit rond de 4% van mijn omzet. Ik snap de voordelen van het pensioenbeleggen maar ik vind de onzekerheid te groot. Doe mij maar gewoon in box 3 en ben ik volledig flexibel en heb ik zelf de regie in handen.

Stel ik zou 20k per jaar inleggen met een looptijd van 30 jaar en een verwacht rendement van 7%. Dan zit ik op een pot van ruim anderhalf miljoen euro. Hoe ga ik dat ooit nog opmaken tijdens mijn pensioen!?

[ Voor 17% gewijzigd door ColeJ op 01-10-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl

Ik heb niet echt een percentage aangehouden. Toen ik als ZZP-er begon ben ik me wel rotgeschrokken hoe weinig pensioen ik in de 15 jaar als loonslaaf had opgebouwd. Heb daarom in de beginjaren (16 jaar geleden) mijn volledige jaarruimte in box1 belegd (+/- 30K/jaar, dat was rond de 15% van mijn omzet). Na een aantal jaar werd de max jaarruimte verlaagd naar 20/15K uit mijn hoofd en heb ik dat aangehouden. Inmiddels nog slechts een 5-10K/jaar omdat ik mijn 'pensioentarget' inmiddels wel redelijk bereikt heb. De rest houd ik aan in box3 voor het geval ik een jaar of 10-12 eerder wil stoppen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Ik heb niet echt een percentage aangehouden. Toen ik als ZZP-er begon ben ik me wel rotgeschrokken hoe weinig pensioen ik in de 15 jaar als loonslaaf had opgebouwd. Heb daarom in de beginjaren (16 jaar geleden) mijn volledige jaarruimte in box1 belegd (+/- 30K/jaar, dat was rond de 15% van mijn omzet). Na een aantal jaar werd de max jaarruimte verlaagd naar 20/15K uit mijn hoofd en heb ik dat aangehouden. Inmiddels nog slechts een 5-10K/jaar omdat ik mijn 'pensioentarget' inmiddels wel redelijk bereikt heb. De rest houd ik aan in box3 voor het geval ik een jaar of 10-12 eerder wil stoppen ;)
In een regulier loondienst pensioen bouw je elk jaar potjes op die op pensioenleeftijd hetzelfde waarde zijn. De inleg in de eerste jaren is dus minimaal ten opzichte van de laatste jaren. Dit maakt jonge werknemers veel aantrekkelijker dan 60+ers. Als zelfstandige draai ik het liever om door nu veel in te leggen met als doelbedrag 100.000 met 40 jaar om puur op rendement voldoende aanvulling is op mijn AOWtje. Uitgaande van 7% na inflatie komt dat neer op ruim 6 ton om een pensioenuitkering van te kopen. Tegen de tijd dat ik echt stop met werken pols ik wel of er nog wat bij moet, of al eerder voor fiscale redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
sverzijl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Er staat hier natuurlijk niet exact hoeveel jaren je voor elk bedrag hebt ingelegd, maar dan heb je wel fors bovengemiddeld pensioen opgebouwd of zie ik dat verkeerd? Ga nu namelijk zelf uit van ruim 5 jaar de maximale jaarruimte zoals deze nu is en dat zou goed moeten zijn voor 1,3 miljoen.. Daarmee kom je een heel eind volgens mij? Of reken je met wat minder jaren als beleggingshorizon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Netto ca 20-25%; ca 15% van mijn omzet. Maar ik had ook nog wat in te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 01-10-2024 16:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Neal
  • Laatst online: 19:54
ColeJ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:39:
[...]
Dan zit ik op een pot van ruim anderhalf miljoen euro. Hoe ga ik dat ooit nog opmaken tijdens mijn pensioen!?
Hold my beer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

500 in de maand.
En einde jaar even kijken wat dat doet qua ruimte en herevalueren.
Noot: dit is mijn 2e jaar als zzper.

[ Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 01-10-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:03
Deveon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:08:
[...]
met als doelbedrag 100.000 met 40 jaar om puur op rendement voldoende aanvulling is op mijn AOWtje. Uitgaande van 7% na inflatie komt dat neer op ruim 6 ton om een pensioenuitkering van te kopen. Tegen de tijd dat ik echt stop met werken pols ik wel of er nog wat bij moet, of al eerder voor fiscale redenen.
Ik wilde een smartass opmerking maken hoe je ooit dacht van 100.000, 600.000 te maken puur op rendement.

Maar ik heb het even berekend, en je komt inderdaad op dik 6ton uit als je uit gaat van 7% rendement... dat valt me dan toch weer mee.

Ikzelf vind dat echter niet genoeg: Ik wil vooral niet verplicht zijn op mijn 65e nog te moeten werken terwijl ik het mogelijk helemaal niet meer bij kan benen (dat zie ik nu al op de werkvloer bij de oudere developers: die kunnen het eigenlijk niet meer aan).

Kortom: ik wil met mijn 60e wel kunnen stoppen, en gewoon dom werk gaan doen wat totaal niet verdient maar wel leuk is. Of als ik er echt genoeg van heb: gewoon iedere dag uitslapen en kijken hoe de geraniums er bij staan.

Ik leg nu dus ook zoveel mogelijk in (doel is zo'n 30k per jaar, nu dat weer mag), mijn einddoel is zeker boven de 1M en dan liefst al over 20 jaar. Met dat bedrag heb ik een redelijke FU positie tov de arbeidsmarkt.. Nu alleen maar hopen dat Den Haag me niet dwars gaat liggen met dit plan (als in: verplicht terug naar werknemerschap)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Faust1946 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Er staat hier natuurlijk niet exact hoeveel jaren je voor elk bedrag hebt ingelegd, maar dan heb je wel fors bovengemiddeld pensioen opgebouwd of zie ik dat verkeerd? Ga nu namelijk zelf uit van ruim 5 jaar de maximale jaarruimte zoals deze nu is en dat zou goed moeten zijn voor 1,3 miljoen.. Daarmee kom je een heel eind volgens mij? Of reken je met wat minder jaren als beleggingshorizon?
Ik ben 'pas' op 36 jaar gaan ZZP-en en heb dus sowieso een kortere beleggingshorizon. Daarnaast had ik een heel conservatieve 5% als verwacht gemiddelde rendement genomen over de lijfrentes en beleggingen (in werkelijkheid ligt dit nu al rond de 9,5% voor de beleggingen en 5% voor de lijfrentes (verhouding beleggingen/lijfrentes = 5:1). Ergens rond de 1,5 miljoen was mijn target, maar met de inflatie van de afgelopen jaren vind ik wat meer ook niet erg. Met de huidige percentages ga ik wel over de 2,2M heen. Maar ook dat komt wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

In een regulier loondienst pensioen bouw je elk jaar potjes op die op pensioenleeftijd hetzelfde waarde zijn. De inleg in de eerste jaren is dus minimaal ten opzichte van de laatste jaren.
Check, dat zal hebben meegespeeld. Ik had me er toen nooit echt mee bezig gehouden cq druk over gemaakt. Weet alleen dat ik het erg laag vond. Toen dus ook maar meteen goed/veel ingelegd in de eerste jaren toen het toch geen enkel probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
sverzijl schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:26:
[...]

Ik ben 'pas' op 36 jaar gaan ZZP-en en heb dus sowieso een kortere beleggingshorizon. Daarnaast had ik een heel conservatieve 5% als verwacht gemiddelde rendement genomen over de lijfrentes en beleggingen (in werkelijkheid ligt dit nu al rond de 9,5% voor de beleggingen en 5% voor de lijfrentes (verhouding beleggingen/lijfrentes = 5:1). Ergens rond de 1,5 miljoen was mijn target, maar met de inflatie van de afgelopen jaren vind ik wat meer ook niet erg. Met de huidige percentages ga ik wel over de 2,2M heen. Maar ook dat komt wel op.
Ah ja, die 2.2m komt inderdaad wel overeen met datgene waar ik ook een beetje aan zat te denken toen ik je verhaal zag. Thanks for sharing :)

Blijft altijd lastig om het exact te voorspellen wat je nodig hebt, maar ik heb straks sowieso een royaler pensioen dan ik zou hebben in loondienst. Dat is al een prachtig vooruitzicht en wat mij betreft al voldoende. Zien we over een aantal jaren wel weer of we nog blijven inleggen.

Verder zal ik in algemene zin sowieso niet al mijn eitjes in 1 mandje leggen en lekker ook mijn vaste lasten afbouwen door af te lossen op mijn hypotheek en privé wat beleggingen te doen. Met dat idee, zie ik het allemaal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ConQuestador schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:23:
[...]

Ik wilde een smartass opmerking maken hoe je ooit dacht van 100.000, 600.000 te maken puur op rendement.

Maar ik heb het even berekend, en je komt inderdaad op dik 6ton uit als je uit gaat van 7% rendement... dat valt me dan toch weer mee.

Ikzelf vind dat echter niet genoeg: Ik wil vooral niet verplicht zijn op mijn 65e nog te moeten werken terwijl ik het mogelijk helemaal niet meer bij kan benen (dat zie ik nu al op de werkvloer bij de oudere developers: die kunnen het eigenlijk niet meer aan).

Kortom: ik wil met mijn 60e wel kunnen stoppen, en gewoon dom werk gaan doen wat totaal niet verdient maar wel leuk is. Of als ik er echt genoeg van heb: gewoon iedere dag uitslapen en kijken hoe de geraniums er bij staan.

Ik leg nu dus ook zoveel mogelijk in (doel is zo'n 30k per jaar, nu dat weer mag), mijn einddoel is zeker boven de 1M en dan liefst al over 20 jaar. Met dat bedrag heb ik een redelijke FU positie tov de arbeidsmarkt.. Nu alleen maar hopen dat Den Haag me niet dwars gaat liggen met dit plan (als in: verplicht terug naar werknemerschap)
Natuurlijk niet alle eieren in één mand met de stabiliteit van onze overheid. Ik maak voor het stoppen met werken optimaal gebruik van de verschillende boxen. Het box 1 pensioen is alleen aanvulling op AOW, voordat de AOW ingaat wil ik wat meer vrijheid vanuit box 2 en 3.

Zo is het parttime DGA loon misschien wel een interessante om winstbelasting op beleggingen te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:55
Ik leef vooral nu, hoewel ik erg gezond leef weet ik niet of ik de pensioengerechtigde leeftijd ga halen. Ik probeer ongeveer 5000 euro per maand in te leggen in aandelen, en de rest gebruik ik voor leuke dingen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:57
In "loondienst" (freelance en verloning) niks opgebouwd. In detachering alles zo laag mogelijk gehouden, dus zonder eigen bijdrage. Eerste jaren als zzp'r flink volgestort dus ik lijk al klaar te zijn voor pensioen (netto modaal inkomen samen met AOW).

Rest blijft dus nu allemaal in de BV. Daar beleg ik mee. Verder flink stuk box 3 beleggen. Pensioenstorting doe ik nog maar minimaal nu en alleen voor het fiscaal gunstige

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 06:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ColeJ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

Stel ik zou 20k per jaar inleggen met een looptijd van 30 jaar en een verwacht rendement van 7%. Dan zit ik op een pot van ruim anderhalf miljoen euro. Hoe ga ik dat ooit nog opmaken tijdens mijn pensioen!?
Meen je dit? Dat is echt niet zo moeilijk hoor. Verkoop je huis ook nog erbij en je pot is nog hoger. Lekker de wereld rondreizen en overal genieten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Faust1946 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:01:
[...]
Verder zal ik in algemene zin sowieso niet al mijn eitjes in 1 mandje leggen en lekker ook mijn vaste lasten afbouwen door af te lossen op mijn hypotheek en privé wat beleggingen te doen. Met dat idee, zie ik het allemaal wel loslopen.
Datzelfde doe ik ook. Hypotheek 10 jaar geleden afgelost, daarnaast beleggingen en in deposito's in box 3. Nieuwe deposito's zijn inmiddels al een stuk minder interessant dus zal er wel weer wat meer naar beleggingen gaan de komende tijd. En als het na volgend jaar echt niet meer mogelijk is om als ZZP-er ingehuurd te worden omdat opdrachtgevers dit niet meer aandurven, dan zal ik dit vermoedelijk gebruiken om eerder te stoppen. In loondienst terug zie ik echt niet zitten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:37
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Tylen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:19:
[...]

Meen je dit? Dat is echt niet zo moeilijk hoor. Verkoop je huis ook nog erbij en je pot is nog hoger. Lekker de wereld rondreizen en overal genieten.
Ja dat meen ik. Ik heb natuurlijk niet alleen pensioenvermogen op dat moment. Er is dan ook nog een aandelenportefeuille, vastgoed en ook nog spaargeld. Ohja, en de "rijke" boomers (ouders/schoonouders) gaan ook nog overlijden in de weg naar mijn pensioen. Ik hou gewoon niet van het feit dat ik geld stort in een pot waar ik pas bij kan als andere mensen (de overheid) mij gaan vertellen dat ik er bij kan. Ik aim op een pot van rond de 1 mio op mijn 67e.

[ Voor 11% gewijzigd door ColeJ op 01-10-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Heb hem vast hoor :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tjonge… een aantal van jullie sparen me een berg geld voor later! Dat moet je natuurlijk zelf weten en ik begrijp het zelfs. Hetzelfde dacht ik vroeger ook.
Intussen ben ik zo’n ouwe lul die volgens sommigen van jullie niet meer meekomt. Op vlakken klopt dat wel. Maar wat ben ik blij met mijn levenservaring! Miljoen op de bank? Wat moet je daar nou mee? Wat meer trammelant aan de oostgrens en je geld verdwijnt als sneeuw voor de zon. Of je krijgt een herseninfarct op je 55e…

Ik hoop nog een jaar of 10 te werken, steeds een beetje minder en alleen wat ik leuk vind. Ik doe elke dag wat leuks. Ik spaar voor mijn pensioen en zoals het er nu uitziet kom ik op zo’n €2.000 netto per maand uit. Huis afbetaald en amper vaste lasten. Ik ga het niet opkrijgen.

De wereld bekijk ik nu. Later is dan pas.
Niet dat ik het beter weet, verre van! Maar het is hoe ik het zie. Ben gaan zien een jaar of 10 geleden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aegis
  • Laatst online: 23-09 16:03
snap niet waarom er altijd zo moeilijk wordt gedaan over pensioen pot vullen omdat je bang bent dat je er niet meer bij kan? Dat kan altijd kost je alleen wat belasting+revisierente maar het is wel zo dat je met de kleinste bedrag je inkomen voor de langste periode garandeert een pensioen moet minimaal 20 jaar kunnen keren, en soms kun je al 5 jaar eerder laten uitkeren maar moet die nog 20 jaar na je pensioen leeftijd blijven uitkeren.
dus 67-5=62 dus stel je zou op je 60ste willen stoppen hoef je niet een mega pot te maken maar alleen een pot voor 2 jaar en dan zou een pensioen kunnen laten starten zou je op je 55ste willen stoppen hoef je alleen maar een pot voor 7 jaar te hebben in plaats. In plaats dat je grote pot hebt waar je 32 jaar van moet kunnen leven als je dezelfde levensverwachting neemt van pensioenleeftijd + 20 jaar.

Dus als je rond de 100/150k in je pensioen pot doet aan het begin kost het je netto maar rond de 60/80k en kun je wel al gauw een pot van 900k of meer opbouwen afhankelijk vanaf wanneer je opnemend. Terwijl als je netto die 100k in box 3 wilt sparen moet moet je al gauw 200k brutto hebben.

Zeker omdat wij als zzpers zelf kunnen kiezen welke pensioenproduct/lijfrenteproduct we nemen in plaats van dat we niet mogen kiezen omdat de werkgever dat al heeft gedaan. En het geld verdwijnt ook nooit meer omdat het niet 1 grote pensioenpot is maar echt ons eigen geld en het zal ook volledig naar je erfgenamen gaan tijdens de opbouwfase, in plaats van naar een partnerpensioen/wezenpensioen wat de normale pensioenfondsen hebben bij overlijden. Weet niet hoe de regels zijn van uitkerings producten maar dat zoek ik wel uit als ik dichter bij de uitkeringsfase kom.

[ Voor 31% gewijzigd door aegis op 01-10-2024 21:59 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
aegis schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:46:
snap niet waarom er altijd zo moeilijk wordt gedaan over pensioen pot vullen omdat je bang bent dat je er niet meer bij kan? Dat kan altijd kost je alleen wat belasting+revisierente maar het is wel zo dat je met de kleinste bedrag je inkomen voor de langste periode garandeert een pensioen moet minimaal 20 jaar kunnen keren, en soms kun je al 5 jaar eerder laten uitkeren maar moet die nog 20 jaar na je pensioen leeftijd blijven uitkeren.
dus 67-5=62 dus stel je zou op je 60ste willen stoppen hoef je niet een mega pot te maken maar alleen een pot voor 2 jaar en dan zou een pensioen kunnen laten starten zou je op je 55ste willen stoppen hoef je alleen maar een pot voor 7 jaar te hebben in plaats. In plaats dat je grote pot hebt waar je 32 jaar van moet kunnen leven als je dezelfde levensverwachting neemt van pensioenleeftijd + 20 jaar.

Dus als je rond de 100/150k in je pensioen pot doet aan het begin kost het je netto maar rond de 60/80k en kun je wel al gauw een pot van 900k of meer opbouwen afhankelijk vanaf wanneer je opnemend. Terwijl als je netto die 100k in box 3 wilt sparen moet moet je al gauw 200k brutto hebben.

Zeker omdat wij als zzpers zelf kunnen kiezen welke pensioenproduct/lijfrenteproduct we nemen in plaats van dat we niet mogen kiezen omdat de werkgever dat al heeft gedaan. En het geld verdwijnt ook nooit meer omdat het niet 1 grote pensioenpot is maar echt ons eigen geld en het zal ook volledig naar je erfgenamen gaan tijdens de opbouwfase, in plaats van naar een partnerpensioen/wezenpensioen wat de normale pensioenfondsen hebben bij overlijden. Weet niet hoe de regels zijn van uitkerings producten maar dat zoek ik wel uit als ik dichter bij de uitkeringsfase kom.
Maar dat is dus allemaal volgens de regels van vandaag de dag. Voordat ik die leeftijd bereik zijn we een X aantal kabinetten (en vergrijzing) verder.

Daarbij.... wat als VBAR? Dan moet je alsnog in loondienst een werknemers (gadver) pensioen pot(je) vullen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:13
ColeJ schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Daarbij.... wat als VBAR? Dan moet je alsnog in loondienst een werknemers (gadver) pensioen pot(je) vullen.....
Dat is helemaal niet verplicht. Ook in loondienst kan je je eigen pensioenpotje opbouwen/vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Ik heb vorige week eens ingelogd op mijn pensioen overzicht, incl aow hebben mijn partner en ik 3k netto te besteden, das niet super maar t kan zeker slechter.

Mijn plan is eerst die drempel van VRH maar eens aantikken. Dan pensioen beleggen en als t nodig is van EMZ naar BV DGA met beleggen in box2. Maar ook dat is natuurlijk alleen rendabel als je niet direct je dividend uitkeert maar dus inderdaad je vermogen gaat laten groeien. En dan vraag ik me af wanneer we ook daar weer mee in de nek geslagen worden door de overheid. Tis nou niet bepaald een instantie die getuigd van een lange termijn visie. Dat zien we nu ook weer met de elektrische auto’s en zonnepanelen.

Uiteindelijk wordt alles wat gesubsidieerd wordt de nek omgedraaid, maar als straks alle zzp’ers die meer dan 75 eu per uur verdienen hun vermogen in box 2 laten leven dan wil ik het nog wel eens zien.

En met de dreiging van Wilders om het kabinet te laten vallen en alle geopolitieke instabiliteit, heb ik echt zoiets van ik leef nu!

En straks eten we ons huis op, dat levert dan een tonnetje of 4 op. Dan ga ik wel in Frankrijk of Italië in een hutje op de hei zitten of met een camper de wereld rond trekken.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:31:
Tjonge… een aantal van jullie sparen me een berg geld voor later! Dat moet je natuurlijk zelf weten en ik begrijp het zelfs. Hetzelfde dacht ik vroeger ook.
Intussen ben ik zo’n ouwe lul die volgens sommigen van jullie niet meer meekomt. Op vlakken klopt dat wel. Maar wat ben ik blij met mijn levenservaring! Miljoen op de bank? Wat moet je daar nou mee? Wat meer trammelant aan de oostgrens en je geld verdwijnt als sneeuw voor de zon. Of je krijgt een herseninfarct op je 55e…

Ik hoop nog een jaar of 10 te werken, steeds een beetje minder en alleen wat ik leuk vind. Ik doe elke dag wat leuks. Ik spaar voor mijn pensioen en zoals het er nu uitziet kom ik op zo’n €2.000 netto per maand uit. Huis afbetaald en amper vaste lasten. Ik ga het niet opkrijgen.

De wereld bekijk ik nu. Later is dan pas.
Niet dat ik het beter weet, verre van! Maar het is hoe ik het zie. Ben gaan zien een jaar of 10 geleden.
Helemaal mee eens hoor, maar voor mij is het geen of/of scenario. Ik doe het beiden. Op het moment dat het ten koste gaat van mijn dagelijkse plezier dan zal ik wat minder pensioen inleggen; maar voorlopig is dat alles behalve het geval en gelet op de markt zal dat voorlopig ook niet gaan gebeuren. Mocht er op de middellange termijn iets gebeuren met de markt dan heb ik allang mijn pensioen binnen dus dan kan hoef ik ook niet meer in te leggen en kan ik ook nog blijven doorgaan met genieten van het 'hier en nu'. Voel me gezegend dat het allemaal zo kan; zeker met al die ellende in de wereld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 06:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Same op de opdracht waar ik zit. (Overheidsorgaan)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Maar dat is dus allemaal volgens de regels van vandaag de dag. Voordat ik die leeftijd bereik zijn we een X aantal kabinetten (en vergrijzing) verder.

Juist daarom wil ik mijn pensioen snel geregeld hebben. Knoeien met de pensioenwetgeving kost veel te veel stemmen, dus dat zal fiscaal aantrekkelijk blijven. Zeker omdat de meeste stemmers geforceerd worden om bij te dragen. Uiteraard moet je alleen niet te ver boven het maaiveld komen in dit landje. Fiscaal gezien kan je het beste verstoppen in de massa.

Bijkomende voordeel van het pensioen geregeld hebben is ook dat niet meer uit de AOV hoeft te komen. Gelukkig kan ik beide nu toch makkelijk missen, daar merk ik niets van. Vakanties besparen wij ook niet op maar meer is niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
[...]

Dat is iets wat vaak onderbelicht wordt, maar er zijn werkgevers met echt goede regelingen. In het algemeen wordt minimaal 50 procent (tot aan zelfs volledig) betaald door de werkgever, bijna alle werkgevers betalen de kosten van de regeling en de kosten voor arbeidsongeschiktheid, weduwen en wezen premie. Het gedeelte wat overblijft is aftrekbaar. In simpele mensen taal van de 100 procent inlegbare premie betaal je zelf vaak minder dan 25 tot 30 procent direct. Dat is qua rendement toch heel aantrekkelijk, los van alle andere gevoelens over loondienst. En premievrij regelingen (dus werkgever betaalt alles) komen zeker nog voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aegis
  • Laatst online: 23-09 16:03
Ik denk zelf dat werkgever niks betaald het is altijd de werknemer die betaald, in sommige gevallen maakt de werkgever het geld alleen direct over naar de verzekeraar/premie/belasting/pensioen/whatever in plaats van de je zelf allemaal moet regelen en overmaken. De werkgever laat het dan vervolgens lijken alsof hij dit dan betaald oh wat is hij goed bezig. Neem het premievrije pensioen bijvoorbeeld. Hoeveel pensioen jij fiscaal gunstig mag sparen is gewoon gekoppeld aan jou inkomen, dus de werkgever betaald 100/70/50/0% het is allemaal gewoon onderdeel van jou salaris, die 100/70/50/0% kan gewoon als salaris worden uitgekeerd en zo lang jij dat zelf netjes afstort in een pensioenproduct verandert er niks aan je inkomen ten opzichte van ten opzichte als de werkgever het inlegd. Het word alleen mooier verkocht.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Een premievrij pensioen van je werkgever is altijd een sigaar uit eigen doos. Maar het blijft een sigaar.
Hetzelfde geldt voor vakantiegeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 15:25

mwa

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:29:
Een premievrij pensioen van je werkgever is altijd een sigaar uit eigen doos. Maar het blijft een sigaar.
Hetzelfde geldt voor vakantiegeld.
Doet mij denken aan die mooie loondienst vacatureteksten: en je krijgt 8% vakantiegeld per jaar :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mwa schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

Doet mij denken aan die mooie loondienst vacatureteksten: en je krijgt 8% vakantiegeld per jaar :o
Sinds ik ZZP'er ben heb ik 40% vakantiegeld :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
mwa schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:48:
[...]

En wel 20 vakantiedagen om het uit te geven! Er is ook een pingpongtafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:38
DJ Henk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

En wel 20 vakantiedagen om het uit te geven! Er is ook een pingpongtafel.
Je bedoelt het grappig. Maar. Hier hebben ze net een tweede. Dat heeft serieus positieve impact! Heb het idee dat de arbeidsvoorwaarden verder niet zo goed zijn voor vast personeel.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:14
En een laptop van de zaak!

Jaja, anders kan ik mijn werk ook niet doen he 8)7

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:59
Vergeet niet een echte koffiebonen automaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
c-nan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:51:

Je vergeet de telefoon van de zaak (om altijd bereikbaar te zijn).

Zo kreeg ik bij een werkgever weleens te horen dat ik wat lastiger bereikbaar was omdat ik regelmatig trainingen gaf en op verschillende afdelingen zat om daar te helpen met de applicatie. Dus ik geef aan, dan moet je mij een mobiel van de zaak geven. Nou, dat was natuurlijk een enorme investering 8)7 (ja dan werk je voor een multinational waarbij de directie in een auto met chauffeur rondrijdt en continue de wereld over vliegt) en dan kreeg ik de voorwaarde dat ik dan altijd bereikbaar moest zijn, ook buiten werktijd. Nou houd hem dan maar lekker, dan ben ik dus gewoon minder goed bereikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 02-10-2024 11:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 15:25

mwa

c-nan schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:51:

Maar niet die met 16gb geheugen, want je bent nog geen senior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:59
oh ja lol, als developer op een bak van 8GB moeten aankutten want alles is toch in de cloud.
Pagina: 1 ... 562 ... 644 Laatste