Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mwa schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Maar niet die met 16gb geheugen, want je bent nog geen senior.
Sommige mensen hebben wel antieke gedachten hier hoor. Interne collega's lopen al jaren rond met 16 en vaker met 32GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:06
Wolly schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Sommige mensen hebben wel antieke gedachten hier hoor. Interne collega's lopen al jaren rond met 16 en vaker met 32GB.
32 Gb is antiek. Ik typ dit vanaf een werkstation met 128 Gb.

En het ding was tweedehands 400 euro en daarmee een stuk goedkoper dan menig bedrijfslaptop. Alweer een voordeel van dingen zelf kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:08

mwa

[...]

MacBooks komen nog standaard met 8gb (last time I checked).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DJ Henk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

32 Gb is antiek. Ik typ dit vanaf een werkstation met 128 Gb.

En het ding was tweedehands 400 euro en daarmee een stuk goedkoper dan menig bedrijfslaptop. Alweer een voordeel van dingen zelf kunnen regelen.
Zal ook aan het werk liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Wolly schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:26:
[...]

Zal ook aan het werk liggen natuurlijk.
Ironisch genoeg ben ik juist een erg minimalistische developer/computergebruiker. Ik heb een hekel aan software die onnodig veel resources vraagt. Ik ben dan ook zo'n idioot die bijna volledig in de terminal z'n werk doet (geen Vim/Neovim editor, nog obscuurder). Maar het is leuk als je het beschikbaar hebt als je eens iets geks wil doen, zoals een LLM met 70b parameters uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:01
[...]

Dat zal best, maar nog niet zo lang geleden kreeg ik, als de laagste in de pikorde bij een groot consultancybedrijf, de zwaarste en meest logge laptop, met bijbehorend antiek stukje Android schroot om te bellen... Ik kon dat op 2 manieren oplossen: hoger in de food chain komen of vriendjes worden met de mensen van uitgifte. Needless to say dat ik voor het tweede ging.

Het was voor mij onbegrijpelijk waarom ze medewerkers naar klanten stuurden met zulke gedateerde apparatuur, zonder rekening te houden met het soort werk dat je deed bij het uitgeven van laptops. 8)7 Maar goed, ongetwijfeld is er inmiddels veel veranderd. Ik ben het met je eens dat velen, inclusief ikzelf, een beeld van bepaalde werkgevers hebben dat inmiddels verouderd is. Het bevestigt ons natuurlijk vooral in de keuze om zelfstandig ondernemer te blijven; dus het is dan een makkelijk gelegenheidsargument. :P De meeste klanten waar ik nu rondloop, hebben gemiddeld genomen allemaal wel kwalitatief goede laptops, zonder onderscheid in de pikorde van de organisatie.

Als de wet DBA / VBAR uit de hand loopt en ik toch weer in loondienst mag, dan ga ik in ieder geval met een grote boog om de werkgevers heen die nog werven met 'laptop en telefoon van de zaak'. Genoeg bedrijven die wel doorhebben dat het 2024 is en niet 2005.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Faust1946 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:33:
[...]
Het bevestigt ons natuurlijk vooral in de keuze om zelfstandig ondernemer te blijven; dus het is dan een makkelijk gelegenheidsargument. :P
Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. De wereld staat niet stil, werkgevers moeten ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Wolly schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. De wereld staat niet stil, werkgevers moeten ook mee.
Klopt, maar het is evident dat grote organisaties geen maatwerk kunnen leveren als het gaat om laptops; ze kopen immers in bulk in. Daarom is het als ZZP'er juist een fijn voordeel dat je zelf kunt bepalen welke laptop en welk besturingssysteem je gebruikt. Voor mij maakt het niet zoveel uit: ik doe voornamelijk kantoorwerk op mijn laptop, dus zolang hij licht en compact is, ben ik tevreden. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met technischer werk, zoals developers of designers, wel specifieke eisen hebben voor hun apparatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-05 15:15
Lang geleden dacht ik wel na welke arbeidsvoorwaarden ik zou scheppen voor mijn eventuele medewerkers (die er gelukkig nooit zijn gekomen).
Ik kon maar 1 regel bedenken. Vast salaris per maand en een behoorlijk vast bedrag per jaar waar je zelf je laptop, telefoon, auto, OV, extra pensioen, extra vakantiedagen, trainingen enz uit moet bekostigen. Had je het liever als bonus, ook prima. Daarom heb ik ook een hekel aan CAO's. Allemaal eenheidsworst voor unieke mensen.
Oh ja, en openheid van zaken: salarisstroken openbaar. Van iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:02
Macbook Air 2020 (M1) met 16gb hier. Recent was er een mogelijkheid om te investeren in een nieuwere/snellere... maar ik vond het het niet waard. Ding hangt 90% van de tijd aan 2 schermen, en dat doet'ie prima. Daar gaat een M3 Pro en 2.5k euro niet veel verschil in maken. 🤷

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:52
Ik zag gisteren deze:
Wat bieden wij jou?

Een arbeidscontract voor een jaar, waarin je de mogelijkheden krijgt om jezelf te ontwikkelen, met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd
Salarisindicatie afhankelijk van aantoonbare ervaring variërend tussen: -range-
Een pensioenvoorziening voor je oude dag
Reiskostenvergoeding
Een ambitieuze, open en informele werksfeer met een platte organisatiestructuur en veel dynamiek
nou nou!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 22:45
Tja, wat zou je dan willen zien?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Hmmbob schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:43:
Tja, wat zou je dan willen zien?
  • Pensioen is verplicht dus is een inkopper, maar er mag wel iets meer info bij.
  • Iets met welke CAO (if any)?
  • Reiskosten, niet verplicht maar mag wel wat meer info bij. OV vergoeding/kaart / WW verkeer?
  • Vergoeding BYOD
  • Bonus einde jaar?
  • Leasevergoeding?
Ik bedoelde te zeggen, er wordt een jaarcontract, salaris gegeven.
En de rest moet je maar gokken ofzo. Ik vind het niet een heel 'dik' pakket (salaris was denk ik ok voor de functie, niet uitzonderlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:58
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:46:
Lang geleden dacht ik wel na welke arbeidsvoorwaarden ik zou scheppen voor mijn eventuele medewerkers (die er gelukkig nooit zijn gekomen).
Ik kon maar 1 regel bedenken. Vast salaris per maand en een behoorlijk vast bedrag per jaar waar je zelf je laptop, telefoon, auto, OV, extra pensioen, extra vakantiedagen, trainingen enz uit moet bekostigen. Had je het liever als bonus, ook prima. Daarom heb ik ook een hekel aan CAO's. Allemaal eenheidsworst voor unieke mensen.
Nou dit idd. Ik wil gewoon 40 uu rloon voor 40 uur werk. Cursus? Prima, binnen die 40 uur. Vergaderen over de toekomst van het (jullie, niet mijn) bedrijf? Best hoor, binnen die 40 uur. Is iets verplicht? Binnen die 40 uur. Is iets vrijwillig? Leuk. Ik heb kinderen. tot maandag.

UIteindleijk heb ik hierom mijn ontslag ingediend: verplichte cursus, maar 'ja die kun je wel even in eigen tijd doen toch, dat uurtje per maand?'.
'Oh, je geeft een training aan junior collega's? Leuk. Wel ten koste van de facturabele uren, dus bonus. Jammer hoor.'
Ik moest daarvoor bij de directie langskomen om over een oplossing te praten. Die oplossing was mijn ontslagbrief :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-05 19:38
loewie1984 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:17:
En straks eten we ons huis op, dat levert dan een tonnetje of 4 op. Dan ga ik wel in Frankrijk of Italië in een hutje op de hei zitten of met een camper de wereld rond trekken.
Dat zeiden mijn ouders ook. Totdat het eerste kleinkind werd geboren - toen zag de wereld er ineens anders uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:50
@fry77 @RonaldHeirbaut herkenbaar hoor en ik pik er zo een paar redenen uit waarom ik zzp'er ben geworden 8 jaar geleden. Bij 1 van mijn 3 detacheerders waar ik vroeger in loondienst ben geweest had je trouwens wel een keuzebudget wat je mocht inzetten naar eigen inzicht op het gebied van training, leaseauto, hogere pensioeninleg. Vond ik toen best vooruitstrevend en een hele verbetering. Verder denk ik dat heel veel zpp'ers die in dit topic meelezen/posten en die ooit bij een detacheerder gewerkt hebben (met mij voorop) nooit meer terug in loondienst willen bij een detacheerder. Dan toch liever bij een echt bedrijf aan de slag en in mijn geval het liefste een bedrijf waar aandeelhouders niet boven klanten en werknemers staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:34
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:46:
Leuk idee, maar dat mag niet vanwege privacywetgeving. Je kunt wel iedereen hetzelfde salaris geven en aangeven dat je maar 1 salarisbedrag hebt zonder aan te geven wat andere collega's dan verdienen :P .

Ik heb weleens van een bedrijf gehoord die een salaris per rol en leeftijd heeft. Waarop dan weer enorm veel uitzonderingen zitten omdat sommige mensen meer/andere/senior taken oppakken. Dus leuk in theorie maar in de praktijk zorgt het voor scheve gezichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
FitTiv schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:56:
[...]
  • Pensioen is verplicht dus is een inkopper, maar er mag wel iets meer info bij.
Pensioen is niet verplicht. Maar als ze er niet bij zetten hoeveel pensioen ze geven heb je er niks aan, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:41

loewie1984

music addict! pizza monster!!

ColeJ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Dat zeiden mijn ouders ook. Totdat het eerste kleinkind werd geboren - toen zag de wereld er ineens anders uit :)
Ja herkenbaar, mijn pa zegt dat nu ook, hij kan niet langer dan 3 weken zonder z'n kleinkind. Nu speel ik zelf nog altijd met de gedachte ergens anders buiten NL te gaan wonen. Ook dan heb je weinig keus.
Tis altijd een trade off, moet ik mijn dromen uitstellen voor de behoeftes van een ander?

Frequentie zal afnemen, terwijl intensiteit toeneemt. Ieder voordeel heeft z'n nadeel en vice versa.
edit: en dan moet er wel een kleinkind komen, bij ons was het al een giga dilemma om aan kinderen te beginnen vanwege de mondiale staat van de wereld en welke toekomst je je kinderen nog te bieden hebt.. Ik zat met onze 10 maanden oude baby op de arm toen de pleuris uitbrak in Oekraïne en heb me daar echt zwaarmoedig over gevoeld

[ Voor 20% gewijzigd door loewie1984 op 02-10-2024 13:30 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jongetje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Leuk idee, maar dat mag niet vanwege privacywetgeving. Je kunt wel iedereen hetzelfde salaris geven en aangeven dat je maar 1 salarisbedrag hebt zonder aan te geven wat andere collega's dan verdienen :P .

Ik heb weleens van een bedrijf gehoord die een salaris per rol en leeftijd heeft. Waarop dan weer enorm veel uitzonderingen zitten omdat sommige mensen meer/andere/senior taken oppakken. Dus leuk in theorie maar in de praktijk zorgt het voor scheve gezichten.
Het was ook maar een idee. En dat ook alleen maar ALS ik ooit werknemers zou krijgen.

Toch herinner ik me wel een bedrijf waar de salarissen openbaar waren. Maar dat kan in het buitenland geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
FitTiv schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:41:
Ik zag gisteren deze:

[...]

nou nou!
Een jaarcontract. Die snap ik echt niet meer. De overheid roept dat ze van flexwerk af willen, ontslag makkelijker willen maken. Wat moet je dan nog met een jaarcontract.
Als ze mij dat voorhouden (mocht ik ooit nog in loondienst komen) dan zou ik heel helder communiceren dat het na een jaar dan waarschijnlijk ook einde is. "Want een jaar is een jaar". Als je me langer wil, ga je die verplcihting nu maar vast aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

Een jaarcontract. Die snap ik echt niet meer. De overheid roept dat ze van flexwerk af willen, ontslag makkelijker willen maken. Wat moet je dan nog met een jaarcontract.
Als ze mij dat voorhouden (mocht ik ooit nog in loondienst komen) dan zou ik heel helder communiceren dat het na een jaar dan waarschijnlijk ook einde is. "Want een jaar is een jaar". Als je me langer wil, ga je die verplcihting nu maar vast aan.
Waarom zou je al die moeite in selectie stoppen als je iemand een jaar in de praktijk kan beoordelen? Je neemt een vreemde toch niet voor onbepaalde tijd aan? Je komt daar nooit meer vanaf. Zelf bepaalde tijd contract is “niet verlengen” niet eens eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:16
Members only:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 09:22
FitTiv schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:41:
Ik zag gisteren deze:

[...]

nou nou!
[rant]
Blijft soms een bijzondere sfeer hier, zoals hier neergekeken wordt op een vaste baan. Niet persoonlijk over dit bericht maar in het algemeen. Het gros van ons heeft jarenlang met plezier gewerkt voor een werkgever, en ja, we zijn nu beter gewend, maar waarom moeten we hier continue afgeven op loondienst. Ik ken ook de nadelen, maar we moeten niet overdrijven.

Iemand in dienst nemen durft hier ook niemand want risico en niet leuk, snap je dan ook dat een werkgever voor dat risico een flinke premie erop zet tussen wat hij verdient en wat hij zijn medewerker uitkeert? Hij loopt al het risico..... [/rant]

BUREAUSTOELEN TERUG! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Deveon schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Waarom zou je al die moeite in selectie stoppen als je iemand een jaar in de praktijk kan beoordelen? Je neemt een vreemde toch niet voor onbepaalde tijd aan? Je komt daar nooit meer vanaf. Zelf bepaalde tijd contract is “niet verlengen” niet eens eenvoudig.
Is dat zo? Als iemand niet functioneert, of de klik is er niet, of je hebt er geen vertrouwen in, komt dat dan niet al boven in de eerste twee maanden? En als het echt niet werkt, kan je toch gewoon ontslag aanvragen voor die persoon? Zo moeilijk lijkt me dat niet. Maar ik heb er geen verstand van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Is dat zo? Als iemand niet functioneert, of de klik is er niet, of je hebt er geen vertrouwen in, komt dat dan niet al boven in de eerste twee maanden? En als het echt niet werkt, kan je toch gewoon ontslag aanvragen voor die persoon? Zo moeilijk lijkt me dat niet. Maar ik heb er geen verstand van.
Ontslaan met vast contract is in de praktijk bijna onmogelijk. Makkelijker is iemand wegpesten of grof geld voor een externe neerleggen. Daarom is inhuur zo populair in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa

mwa

Members only: title

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
coldasice schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:49:
[...]

Blijft soms een bijzondere sfeer hier, zoals hier neergekeken wordt op een vaste baan. Niet persoonlijk over dit bericht maar in het algemeen.
Ik haal er niet uit dat er op een vaste baan wordt neergekeken. Er is namelijk helemaal niks mis met een vaste baan. Maar het moet je passen.

Ook op inhuur wordt soms enorm neer gekeken. Niet zelden wordt inhuur (zeker de ZZP'er) neergezet als de man (M/V/X) die met een vork factureert, de snelle jongen met idem leasebak, de praatjesmaker en branieschopper.

Ik kijk zeker niet neer op een vaste baan. Maar ik kijk niet bepaald op tegen de 'fantastische' CAO's die bonden weten uitonderhandelen. Ik wil best in vaste dienst, maar dan wel op voorwaarden die we samen overeenkomen. Als ik moet werken met een CAO, krijg je ook een CAO-mannetje en daar wordt niemand vrolijk van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:38
[...]

[rant]
Blijft soms een bijzondere sfeer hier, zoals hier neergekeken wordt op een vaste baan. Niet persoonlijk over dit bericht maar in het algemeen. Het gros van ons heeft jarenlang met plezier gewerkt voor een werkgever, en ja, we zijn nu beter gewend, maar waarom moeten we hier continue afgeven op loondienst. Ik ken ook de nadelen, maar we moeten niet overdrijven.

Iemand in dienst nemen durft hier ook niemand want risico en niet leuk, snap je dan ook dat een werkgever voor dat risico een flinke premie erop zet tussen wat hij verdient en wat hij zijn medewerker uitkeert? Hij loopt al het risico..... [/rant]

BUREAUSTOELEN TERUG! ;)
We zijn idd een beetje cynisch. Dat komt ook omdat men de hele zooi afgebroken heeft. Drie keer jaarcontracten, niks meer mee krijgen als ze je er uit wippen(halve maandsalaris per gewerkt jaar) pensioenen die marginaal zijn. Maar aan de andere kan zijn wij zzp’ers een issue.

Werkgever die continue moeilijk doen om markt conform te betalen, 25 vakantie dagen is echt de max. Logisch toch men dan maar gaat zzp en als het risico allemaal marginaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:05:
Maar ik kijk niet bepaald op tegen de 'fantastische' CAO's die bonden weten uitonderhandelen. Ik wil best in vaste dienst, maar dan wel op voorwaarden die we samen overeenkomen. Als ik moet werken met een CAO, krijg je ook een CAO-mannetje en daar wordt niemand vrolijk van.
Je weet dat een CAO het minimum is en dat een werkgever altijd daarboven mag zitten? Veel werkgever schermen ermee dat dit niet kan, maar dat klopt niet. Een van mijn vorige werkgevers had eigen salarisschalen boven de CAO en bood na 5 jaar dienstverband, 2 weken extra vakantie aan. Die moest je dan samen met 2 weken eigen vakantie opnemen, zodat je echt 4 weken weg was. stond niks van in de CAO...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 18:16
Members only:

In ieder geval gefeliciteerd met je opdracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 06-05 06:39
Hi all,
Zijn er ook zzp’ers hier die hun eenmanszaak naar bv recent hebben omgezet? Zoja wat waren de beweegredenen voor jou om het te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
mannowlahn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

We zijn idd een beetje cynisch. Dat komt ook omdat men de hele zooi afgebroken heeft. Drie keer jaarcontracten, niks meer mee krijgen als ze je er uit wippen(halve maandsalaris per gewerkt jaar) pensioenen die marginaal zijn. Maar aan de andere kan zijn wij zzp’ers een issue.

Werkgever die continue moeilijk doen om markt conform te betalen, 25 vakantie dagen is echt de max. Logisch toch men dan maar gaat zzp en als het risico allemaal marginaal is.
Dit. Ben niet altijd even netjes behandeld. N=1. Waardoor ik uiteindelijk 'maar' ben gaan zzp'en.
Kijk absoluut niet neer op loondienst, ik kijk neer op werkgevers die het minimale bieden en dan suprise pikachu doen als mensen voor zichzelf kiezen. Zo was mijn post ook bedoeld @coldasice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Sho1993 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:29:
Hi all,
Zijn er ook zzp’ers hier die hun eenmanszaak naar bv recent hebben omgezet? Zoja wat waren de beweegredenen voor jou om het te doen?
Geld.

Minder belastingen en beleggen binnen de bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
mannowlahn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Geld.

Waar beleg je via je BV als ik vragen mag? Ik heb zojuist BND gecheckt maar die zijn nog bezig met het ontwikkelen van het product...ik heb al pensioen beleggingen via BND, mss goed om niet alles bij 1tje te doen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Members only:

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:49
mannowlahn schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:34:
[...]

Geld.

Even iets aan mijn onwetendheid doen, maar beleggingsresultaten binnen de BV worden die niet als winst gezien, met bijbehorende belastingdruk?

Of is dat pas bij het daadwerkelijk verzilveren, bij voorkeur na (pre-)pensioen?

Zelf ben/heb ik een eenmanszaak, zit wel in significante vermogensrendementsheffing-sferen, maar houd er ook wel rekening mee dat omzetten (slechts) tussen 80k en 120k fluctueren. (Vind 30 uur in de week wel genoeg en ben erg selectief met opdrachten, dus daar zit wel eens een paar maanden tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sho1993 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:29:
Hi all,
Belasting uitstellen door niet jaarlijks af te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 20:48
Nogmaals bedankt. Dat was best een aardig webinar. Snel en to the point. Redelijk houtsnijdende punten, maar niet veel nieuws.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
[...]

[rant]

BUREAUSTOELEN TERUG! ;)
Het is niet eens neerkijken, ik was ook niet eens van plan weer te gaan freelancen toen ik mijn ontslag indiende. Maar 3 keer een vaste aanstelling, 2 keer weg gereorganiseerd (en idd, net zo lang kutklussen krijgen tot je ook je best niet meer doet) en 1 keer op elke denkbare manier de regels interpreteren dat personeel er op achteruitging, tot bijna 10%. Dus daarom zeg ik nu ook: loondienst prima, maar 40 uur = 40 uur.
coldasice schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Je weet dat een CAO het minimum is en dat een werkgever altijd daarboven mag zitten? Veel werkgever schermen ermee dat dit niet kan, maar dat klopt niet. Een van mijn vorige werkgevers had eigen salarisschalen boven de CAO en bood na 5 jaar dienstverband, 2 weken extra vakantie aan. Die moest je dan samen met 2 weken eigen vakantie opnemen, zodat je echt 4 weken weg was. stond niks van in de CAO...
Nou en dit is dan ook wat ik tegen een hoop werkgevers heb EN tegen het idee van een minimum loon / tarief. In de markt is minimum gewoon een ander woord voor maximum. uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 22:38
coldasice schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Waar beleg je via je BV als ik vragen mag? Ik heb zojuist BND gecheckt maar die zijn nog bezig met het ontwikkelen van het product...ik heb al pensioen beleggingen via BND, mss goed om niet alles bij 1tje te doen....
Meesman biedt beleggingsrekeningen aan voor een BV: https://www.meesman.nl/onze-rekeningen/beleggingsrekening/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:22

Matis

Rubber Rocket

Ik zit daar ook bij inderdaad.

Prive heb ik een beleggingsrekening bij BND. Geeft me ook een goed gevoel dat dat niet allemaal bij dezelfde bank zit.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
pkuppens schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Even iets aan mijn onwetendheid doen, maar beleggingsresultaten binnen de BV worden die niet als winst gezien, met bijbehorende belastingdruk?
Binnen de bv is het winst, dus VPB. Wel kun je de winst nemen op moment van verkoop, maar dit kan dus ook verlies zijn (en dat bied weer mogelijkheden ;) ). Je kunt ook de boekhoudkundige waarde nemen, dan reken je elk jaar af en hier zijn ook weer verekeningsmogelijkheden bij.

Wel betaal je VPB over ontvangen dividenden.

Ik heb mijn oude FOR uit de emz overgezet naar een Meesman indexmix. Wel leuk, dat is sinds februari dit jaar 12% in waarde gestegen, maar omdat ik niet verkoop betaal ik geen winstbelasting :)

Voor mij is dit gewoon een makkelijke manier om mijn box3 beleggingen naar de BV over te brengen en zo de RC schuld te verlagen. Zodra box3 ook daadwerkelijk rendement gaat belasten gooi ik alles in 1 keer over. Spaargeld, belegingen, crypte. de hele reut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:08
fry77 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

Voor mij is dit gewoon een makkelijke manier om mijn box3 beleggingen naar de BV over te brengen en zo de RC schuld te verlagen. Zodra box3 ook daadwerkelijk rendement gaat belasten gooi ik alles in 1 keer over. Spaargeld, belegingen, crypte. de hele reut
Dat is per saldo duurder dan via box3. Je betaalt vpb en om het er uit te kregen aanmerkelijk belang. Of ga je het storten als informeel kapitaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
jerh schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:12:
[...]

Dat is per saldo duurder dan via box3. Je betaalt vpb en om het er uit te kregen aanmerkelijk belang. Of ga je het storten als informeel kapitaal?
Ligt aan een aantal zaken.

Ik beleg in box3 met geleend geld. Ik heb prive dus geen kapitaal (want is schuld aan bv) dus geen kapitaalbelasting. Verder telt dividend nu niet mee voor de heffingskortingen.
Dit 'kost' mij alleen een rente vergoeding aan de bv (en daarover idd VPB).

In 2025 gaat dividend meetellen voor heffingskortingen. Verder gaat op ening moment box3 belast worden tegen daadwerkelijk rendement. Dan ga ik dus mijn aandelen overdragen aan de bv. Das gewoon een aflossing van de schuld dus als prive persoon veranderd mijn kapitaalpositie niet.

Stel dat box3 37% gaat kosten en de VPB is 19%, dan weet ik wel wat voordeliger is.

Eruit halen is natuurlijk wel een ding ja, dat klopt. Maar ik kan gewoon mijn RC weer op laten lopen, of het als loon doen, of dividend. Verder zijn mijn belegingen vooral lange termijn, dus dat vind ik niet zo erg. Hoewel ik nu best leuke dingen doe van dat dividend :)

[ Voor 12% gewijzigd door fry77 op 02-10-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
coldasice schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Saxo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
pkuppens schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Of is dat pas bij het daadwerkelijk verzilveren, bij voorkeur na (pre-)pensioen?

Zelf ben/heb ik een eenmanszaak, zit wel in significante vermogensrendementsheffing-sferen, maar houd er ook wel rekening mee dat omzetten (slechts) tussen 80k en 120k fluctueren. (Vind 30 uur in de week wel genoeg en ben erg selectief met opdrachten, dus daar zit wel eens een paar maanden tussen)
ik ga pas verkopen over 18 jaar als ik met pensioen wil. Dan zal ik idd moeten gaan aftikken. Tot die tijd doet compounding interest zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:45
Zelf beleg ik bij Mexem, dat is IBKR op de achtergrond. Bij Saxo moest ik 4 PDFs invullen, al vind ik hun wel de betere UI hebben.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Ecological schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:52:
Zelf beleg ik bij Mexem, dat is IBKR op de achtergrond. Bij Saxo moest ik 4 PDFs invullen, al vind ik hun wel de betere UI hebben.
Moest idd wel wat formulieren invullen maar viel op zich ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 08:05
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
IANAL, maar dat stukje sluit uit dat je een gelijksoortige opdracht gaat aannemen voor ze. Dat is iets anders dan in loondienst gaan.

In loondienst gaan bij je eindklant mag vlg mij niet verboden worden in contracten. Je zoekterm is WAADI.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 03-10-2024 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 13:28
Broker mag je inderdaad niet verbieden om bij inlener in dienst te gaan.
Zoek o.a. op belemmeringsverbod.
Zie ook: https://pelsrijcken.nl/ke...rbod-van-artikel-9a-waadi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 08:05
Het ging mij om de interpretatie van dat stukje tekst.

Ik ben op de hoogte van het bestaan van de WAADI, maar ik wilde vooral weten of de broker in zijn relatiebeding daadwerkelijk probeert om indiensttreding tegen te houden, ongeacht of dit juridisch gezien wel mogelijk is.

Mijn interpretatie van dat stukje tekst is, net als de uitleg van @Hmmbob , meer gericht op een gelijksoortige opdracht als ondernemer bij de klant, maar ook ik ben geen jurist. Vandaar mijn vraag hier .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 22:10
Lycaon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Broker mag je inderdaad niet verbieden om bij inlener in dienst te gaan.
Zoek o.a. op belemmeringsverbod.
Zie ook: https://pelsrijcken.nl/ke...rbod-van-artikel-9a-waadi
Onderaan het artikel staat:

"Garantie voor zzp’ers?
Hoewel de uitspraak door de oprekking van het begrip ‘arbeidsovereenkomst’ in artikel 9a van de Waadi naar ‘arbeidsverhouding’ ruimte geeft, vormt het geen garantie voor zzp’ers dat zij met succes een beroep kunnen doen op artikel 9a van de Waadi. Er moet nog steeds voldaan worden aan het vereiste van het bestaan van een ‘arbeidsverhouding’ naar EU-recht, waarbij het zwaartepunt van de toets ligt op de beoordeling of de werkzaamheden ‘onder leiding van’ de opdrachtgever worden verricht. Voorzichtigheid blijft dus geboden!"

Klinkt een beetje als cherry picking uit een artikel (of niet volledig gelezen?). Of heeft die paragraaf geen grond?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
^Hier is het dus wél handig om schijnzelfstandige te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Hmmbob schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:22:
IANAL, maar dat stukje sluit uit dat je een gelijksoortige opdracht gaat aannemen voor ze. Dat is iets anders dan in loondienst gaan.

In loondienst gaan bij je eindklant mag vlg mij niet verboden worden in contracten. Je zoekterm is WAADI.
Het citaat bevat wel expliciet: "al dan niet tegen vergoeding werkzaam te zijn voor ..."

Maar ja, als dat bij wet verboden is? Dan mag er vast iemand eerst een rechtszaak beginnen om dit tussen de drie partijen uit te vechten.

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 03-10-2024 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
"gelijkwaardig aan transacties die Opdrachtgever wenst aan te gaan"

Gaat over inhuur, niet loondienst. Is dus niet gelijkwaardig. De een is een zakelijke transactie (je neemt een dienst af), de andere is een arbeidsrelatie.

Edit: overigens zou ik dit het probleem van de (toekomstige) werkgever maken: zorg maar dat ik geen gezeik krijg met de tussenpersoon. Dat wordt dan een powerplay met "als je ooit nog kandidaten wil kunnen aanbieden" etc, dus daar hoor je verder niets meer van :+

[ Voor 64% gewijzigd door Hmmbob op 03-10-2024 10:29 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Faust1946
Ik zou het niet te zwaar maken. Laat de broker gewoon weten dat je van plan bent om in loondienst te gaan en dat je op basis van het contract denkt dat dit geen problemen oplevert. Vraag hen of zij dit anders zien, zodat je direct duidelijkheid hebt. Zo kom je er snel achter hoe serieus ze het nemen. Mocht het nodig zijn, kun je later nog met je toekomstige werkgever overleggen of, indien nodig, juridische argumenten gebruiken om je standpunt te versterken. Zodra je de freelance markt verlaat, ben je voor hen geen bron van inkomsten meer, dus het is onwaarschijnlijk dat ze veel moeite zullen doen om je tegen te houden. Voor hen weegt het risico van juridisch touwtrekken simpelweg niet op tegen de beloning.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Liegebeest
Onder het motto, kleine succesjes mag je ook vieren: daarnet het getekende contract gekregen van een nieuwe klant waar ik twee cursussen van een week ga geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 19:41
Heb je een BV :?
Want je gaat persoonlijk in dienst. Je andere rechtspersoon (de BV) had een contract met de tussenpartij toch? Lijkt me een mooie loophole :Y
Tenzij je EMZ bent, dan gaat die vlieger niet op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mwa

mwa

ybos schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Heb je een BV :?
Want je gaat persoonlijk in dienst. Je andere rechtspersoon (de BV) had een contract met de tussenpartij toch? Lijkt me een mooie loophole :Y
Tenzij je EMZ bent, dan gaat die vlieger niet op.
Of gewoon een snor opplakken en zeggen dat je de tweeling broer bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Nog even over de DBA problematiek..

Dienstbetrekking moet drie kenmerken hebben:
1. persoonlijke arbeid
2. gezag
3. beloning

In de tijd van de VAR en de niet-gehandhaafde DBA en de MTO's werkten zzp-ers eigenlijk altijd zelfstandig door factor 2 (gezag) uit te sluiten. Dat is precies wat nu voor veel mensen lastig wordt omdat het gezagscriterium in wet DBA wordt uitgewerkt als "inbedding".

Als jij of je klant de toets van inbedding vrezen, resteren er 2 mogelijkheden om jezelf uit te sluiten van dienstbetrekking:

* beloning --> deze optie zal niet zo populair zijn maar je kunt gratis gaan werken en dan is er geen sprake van beloning dus ook niet van dienstbetrekking :)
* persoonlijke arbeid --> dit is waar nog wel een paar interessante opties zitten, mits je opdrachtgever wil meedenken en vastzit in de klassieke manier van denken ("ik heb werk" == "ik heb mensen nodig")

Idee: maak een BV of VOF met twee of meer mensen die in vergelijkbare functies voor dezelfde klant werken. Klant huurt bedrijf in, bedrijf is vrij om te kiezen wie er wordt uitgezonden. Eventueel allebei tegelijk als er veel werk is, maar je kunt daarin varieren.
Sowieso raad ik voltijdse inzetten af. In een grote appgroep deed ik laatst een poll wie er voor 1 of meerdere klanten tegelijk werkt. Dik 70% werkt (voltijds) voor 1 klant. Ook bleek 80% niet meer dan 3 opdrachtgevers in 2024 te hebben / verwachten. Die manier van werken moeten we vanaf.

Ander idee: reken niet uur/factuur af maar op andere zaken. Definieer projecten met budgetten. Neem onderhoud over met resultaatverplichting. Verkoop intellectueel eigendom in plaats van uren. Dit zijn allemaal strategieen om de beloning te ontkoppelen van de arbeid waardoor er geen sprake meer is van persoonlijke arbeid.

Als laatste is er de route waarbij je de toetsing minder eng wordt gevonden omdat je reeds ergens anders in dienst bent. Hier lijkt de DUBV de meest voor de hang liggende oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 09-05 10:22
Ook die soep word vast niet zo heet gegeten. Ik zou gewoon ff contact opnemen met de broker en zeggen
dat je graag in loondienst wilt. Als ze er onwelwillend tegenover staan, dan is er ook niks aan de hand, want die bepaling is veel te algemeen opgesteld. Zoals het daar staat zou nog geen kopje koffie van je klant/werkgever mogen aannemen.

Dat gaan ze wss ook niet aanvechten, want dan lopen ze bovendien kans dat hun relatie met de klant ook meteen beeindigd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:09
proatjeboksem schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Als ze er onwelwillend tegenover staan, dan is er ook niks aan de hand, want die bepaling is veel te algemeen opgesteld.

Dat gaan ze wss ook niet aanvechten,
Dit zijn allemaal hele gevaarlijke aannames. Sowieso ben je als ondernemer een stuk minder beschermd dan als werknemer. Je hebt een contract getekend dus in principe moet je je daar aanhouden. Kan best zijn dat een rechter uiteindelijk in jouw voordeel beslist maar dan ben je wel al heel wat stappen verder.

Ik zou overleg plegen met een arbeidsrechtadvocaat. Kost je misschien een uurtje consult maar dan heb je wat meer zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ascension schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:42:
[...]
Ik zou overleg plegen met een arbeidsrechtadvocaat. Kost je misschien een uurtje consult maar dan heb je wat meer zekerheid.
Begin eens met overleggen met je opdrachtgever broker. Met evenveel gemak vindt hij het allemaal prima.

Bedenk een tegenvoorstel, bijvoorbeeld: dit jaar werk ik nog via het contract, per 1/1 ga ik daar in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:45:
[...]

Begin eens met overleggen met je opdrachtgever broker. Met evenveel gemak vindt hij het allemaal prima.

Bedenk een tegenvoorstel, bijvoorbeeld: dit jaar werk ik nog via het contract, per 1/1 ga ik daar in loondienst.
Eens, direct naar een advocaat stappen geeft niet de indruk dat er in goed vertrouwen een oplossing gezocht wordt, vooral als er nog geen conflict is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:09
Naar een advocaat om advies in te winnen kan m.i. geen kwaad. Uiteraard kan je altijd eerst in overleg om hun standpunt te weten.

Het ging mij er met name om de suggestie dat het allemaal wel meeviel en het geen stand houdt, dat vind ik een slecht advies en gevaarlijke aanname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:23:
Nog even over de DBA problematiek..

Dienstbetrekking moet drie kenmerken hebben:
1. persoonlijke arbeid
2. gezag
3. beloning

In de tijd van de VAR en de niet-gehandhaafde DBA en de MTO's werkten zzp-ers eigenlijk altijd zelfstandig door factor 2 (gezag) uit te sluiten. Dat is precies wat nu voor veel mensen lastig wordt omdat het gezagscriterium in wet DBA wordt uitgewerkt als "inbedding".

Als jij of je klant de toets van inbedding vrezen, resteren er 2 mogelijkheden om jezelf uit te sluiten van dienstbetrekking:

* beloning --> deze optie zal niet zo populair zijn maar je kunt gratis gaan werken en dan is er geen sprake van beloning dus ook niet van dienstbetrekking :)
* persoonlijke arbeid --> dit is waar nog wel een paar interessante opties zitten, mits je opdrachtgever wil meedenken en vastzit in de klassieke manier van denken ("ik heb werk" == "ik heb mensen nodig")

Idee: maak een BV of VOF met twee of meer mensen die in vergelijkbare functies voor dezelfde klant werken. Klant huurt bedrijf in, bedrijf is vrij om te kiezen wie er wordt uitgezonden. Eventueel allebei tegelijk als er veel werk is, maar je kunt daarin varieren.
Sowieso raad ik voltijdse inzetten af. In een grote appgroep deed ik laatst een poll wie er voor 1 of meerdere klanten tegelijk werkt. Dik 70% werkt (voltijds) voor 1 klant. Ook bleek 80% niet meer dan 3 opdrachtgevers in 2024 te hebben / verwachten. Die manier van werken moeten we vanaf.

Ander idee: reken niet uur/factuur af maar op andere zaken. Definieer projecten met budgetten. Neem onderhoud over met resultaatverplichting. Verkoop intellectueel eigendom in plaats van uren. Dit zijn allemaal strategieen om de beloning te ontkoppelen van de arbeid waardoor er geen sprake meer is van persoonlijke arbeid.

Als laatste is er de route waarbij je de toetsing minder eng wordt gevonden omdat je reeds ergens anders in dienst bent. Hier lijkt de DUBV de meest voor de hang liggende oplossing.
toon volledige bericht
die hele route van meerdere klanten tegelijk of 3 projecten op jaar valt ook in het water door het inbeddingsstukje. Het komt er op neer dat persoonlijke arbeid in een B2B relatie als werknemerschap word gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonievisser
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 03-10-2024
*knip* spam

[ Voor 94% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2024 00:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
Liegebeest schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Nogmaals bedankt. Dat was best een aardig webinar. Snel en to the point. Redelijk houtsnijdende punten, maar niet veel nieuws.
Even terugkomend op dat Circle8 webinar waar @DennusB ons op wees...

Één van de tips die werd geboden was om in elk geval op orde te hebben:

- Een WAADI registratie.
- Een SNA keurmerk.

Nou, ik ben d'r in gedoken. WAADI registratie is zo geregeld, je moet de juiste activiteitencode hebben bij je KvK registratie. Die is op orde, geen probleem.

Het SNA keurmerk is geen grote moeite en biedt je klant inderdaad wat zekerheid over de afdracht van alle nodige verplichtingen enzo. Maar.

Maar... een SNA keurmerk is niet van toepassing wanneer het enige gedetacheerde personeel de DGA is. Oftewel: een ZZP-er.

Die tip was dus helaas incorrect.

EDIT:
Holy %^#@ }:O

Zo'n SNA-keurmerk is geen grote moeite, maar er gaat wel geld in zitten. Het is een halfjaarlijkse audit. Eerste inspectie van het jaar kost zo'n 800 pop, de tweede zo'n 650. En dat elk jaar.

Goed, auditing kost geld... en zo'n keurmerk geeft ook vertrouwen... maar, dus nog steeds niet wanneer het aankomt op de DGA zelf. :/

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 03-10-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
*knip* reactie op verwijderde post

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 04-10-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:31
Liegebeest schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

- Een WAADI registratie.
- Een SNA keurmerk.
Dan rest nog een G rekening of niet?

Dan ben je uiteindelijk een one-man payroll bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ascension schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:42:
[...]
Lekker het probleem van de toekomstige werkgever maken. Laat hen het maar uitzoeken als ze je echt willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Liegebeest schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

- Een WAADI registratie.
- Een SNA keurmerk.

Nou, ik ben d'r in gedoken. WAADI registratie is zo geregeld, je moet de juiste activiteitencode hebben bij je KvK registratie. Die is op orde, geen probleem.

Het SNA keurmerk is geen grote moeite en biedt je klant inderdaad wat zekerheid over de afdracht van alle nodige verplichtingen enzo. Maar.

Maar... een SNA keurmerk is niet van toepassing wanneer het enige gedetacheerde personeel de DGA is. Oftewel: een ZZP-er.

Die tip was dus helaas incorrect.

EDIT:
Holy %^#@ }:O

Zo'n SNA-keurmerk is geen grote moeite, maar er gaat wel geld in zitten. Het is een halfjaarlijkse audit. Eerste inspectie van het jaar kost zo'n 800 pop, de tweede zo'n 650. En dat elk jaar.

Goed, auditing kost geld... en zo'n keurmerk geeft ook vertrouwen... maar, dus nog steeds niet wanneer het aankomt op de DGA zelf. :/
toon volledige bericht
auditing lmao, zijn wel geteld wat bank afschriften 8)7 Ik heb ook elk kwartaal bewijs van belastingdienst dat ik voldoe aan mijn betaalde inkomsten belastingen. Vorige klant wilde die graag hebben. Dit gaat echt helemaal nergens over om 1400 euro per jaar af te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
MacDennis76 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Dan rest nog een G rekening of niet?

Dan ben je uiteindelijk een one-man payroll bedrijf?
Die heb ik al, maar is OOK niet relevant voor mij als DGA omdat ik wordt betaald met een management fee, via de holding.

M'n update was vooral bedoeld om aan te geven dat weer een "handige tip" voor ZZP-ers en DBA helaas de plank misslaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 03-10-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
mannowlahn schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:54:
[...]

auditing lmao, zijn wel geteld wat bank afschriften 8)7 Ik heb ook elk kwartaal bewijs van belastingdienst dat ik voldoe aan mijn betaalde inkomsten belastingen. Vorige klant wilde die graag hebben. Dit gaat echt helemaal nergens over om 1400 euro per jaar af te tikken.
Mwah, ze doen wel iets meer dan dat... en het is een keurmerk dat in de uitzendbranche wordt erkend als waardevol. Tja... :shrug:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fry77 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

die hele route van meerdere klanten tegelijk of 3 projecten op jaar valt ook in het water door het inbeddingsstukje. Het komt er op neer dat persoonlijke arbeid in een B2B relatie als werknemerschap word gezien.
Dat is ook niet de route die ik voorstel. Mijn idee is om met enkele mensen samen een BV of VOF op te zetten waarmee je je gezamenlijke klant bedient. Deze koopt de diensten van het bedrijf in, waarbij je van geval tot geval beoordeelt wie het best past.

Hiermee doorbreek je de factor "persoonlijke arbeid". En zonder die factor zit je buiten het toepassingegebied van de wet loonbelasting 1964 (de hele basis van DBA, VBAR en de rest).

Nou is het voor de beeldvorming niet heel overtuigend als je allemaal 100% via die gezamenlijke onderneming bij je gezamenlijke klant zit. Een belastinginspecteur zou ter discussie kunnen stellen of er misschien toch wel sprake van persoonlijke arbeid is. Bij 100% bezetting is het een soort bulk-inhuur en is er feitelijk geen sprake van keuze wie voor welke klus opgaat. Daarvoor zou ik in aanvulling kiezen om slechts gedeeltelijk voor die klant te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:03
t_captain schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Dat is ook niet de route die ik voorstel. Mijn idee is om met enkele mensen samen een BV of VOF op te zetten waarmee je je gezamenlijke klant bedient. Deze koopt de diensten van het bedrijf in, waarbij je van geval tot geval beoordeelt wie het best past.

Hiermee doorbreek je de factor "persoonlijke arbeid". En zonder die factor zit je buiten het toepassingegebied van de wet loonbelasting 1964 (de hele basis van DBA, VBAR en de rest).

Nou is het voor de beeldvorming niet heel overtuigend als je allemaal 100% via die gezamenlijke onderneming bij je gezamenlijke klant zit. Een belastinginspecteur zou ter discussie kunnen stellen of er misschien toch wel sprake van persoonlijke arbeid is. Bij 100% bezetting is het een soort bulk-inhuur en is er feitelijk geen sprake van keuze wie voor welke klus opgaat. Daarvoor zou ik in aanvulling kiezen om slechts gedeeltelijk voor die klant te werken.
Deze kwam niet voorbij in het Circle8 als oplossing. een DUBV (expliciet genoemd met WAADI en G-rekening wel).

Een paar dagen geleden heb ik te horen gekregen dat mijn opdracht stopt aan het einde van deze maand. Ik weet nog niet hoe ik dit kan aanpakken voor de volgende klus. Ik wil best wat aanpassen in mijn bedrijfsvoering maar dat kan ik niet in mijn eentje. Ik heb daarvoor een opdrachtgever nodig die met me meedenkt of zijn kaders aangeeft voor wat betreft de invulling van de opdracht.
Echter die opdrachtgevers zijn er niet, gezien de enorme terugloop in aanvragen (althans op het gebied van beheer)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:01
badkuip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Deze kwam niet voorbij in het Circle8 als oplossing. een DUBV (expliciet genoemd met WAADI en G-rekening wel).
YouTube: Uniforce presentatie door directeur Stef Witteveen

Hier legt de uniforce baas het vrij duidelijk uit en doet hele boude uitspraken.
Je bent een one-man-detacheerder, zij regelen dat je papieren kloppen, dat de opdrachtgever gevrijwaard word (verzekering en Certiificaat loondienst(VUR)) en jij hebt het idee dat je wat te zeggen hebt in je BV.

Payrolling met extra steps. Nu nog de klant zover krijgen dat hij er in trapt.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met een DUBV ben je fiscaal niet te onderscheiden van een gedetacheerde of gepayrollde werknemer. In de DUBV ben je namelijk geen DGA (wel GA, maar geen D).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Deveon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:52:
[...]

Lekker het probleem van de toekomstige werkgever maken. Laat hen het maar uitzoeken als ze je echt willen hebben.
Great minds think alike.
Hmmbob schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:14:
Edit: overigens zou ik dit het probleem van de (toekomstige) werkgever maken: zorg maar dat ik geen gezeik krijg met de tussenpersoon. Dat wordt dan een powerplay met "als je ooit nog kandidaten wil kunnen aanbieden" etc, dus daar hoor je verder niets meer van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:11
Leonievisser schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:24:
Goedemiddag,

Heeft er iemand ervaring met het bureau Overheidzzp?:
[mbr]*knip* link verwijderd[/]
Ja, is gewoon een verzamelaar van opdrachten die elders ook gepubliceerd zijn en biedt daardoor 0 meerwaarde. Kun je beter zelf rechtstreeks op inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
[...]

Dat zou wel kunnen werken ja. Paar jaar geleden paar man op die manier in mijn project. Verkochten met z'n drieen 16 uur per dag en kwamen dan in wisselende samenstelling.

Andere optie waar ik nog steeds mee bezig ben is gewoon 4 anderen erbij, dan 5 holdings die een werkmij bezittenm waarbij iedereen in loondienst gaat bij de werkmij. Ja, inclusief premies etc, maar wel in loondienst, want 4 anderen die je kunnen ontslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]
... plus waarbij je, zoals jij zelf zei, ook de mogelijkheid hebt tot vervanging van... waarmee het stukje "persoonlijke arbeid" ook vervalt.

Dat is in principe hoe mijn bedrijf werkte, voordat ik het overnam. Nu ben ik alleen, maar voorheen hadden we een stuk of vijf vrienden samen, die in theorie elkander's opdracht over konden nemen omdat we vergelijkbare kwaliteiten hadden en elkaar vertrouwden. De DGA zelf had natuurlijk alsnog het DBA-probleem :D

[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 03-10-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
badkuip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:15:
[...]

Echter die opdrachtgevers zijn er niet, gezien de enorme terugloop in aanvragen (althans op het gebied van beheer)....
Omdat beheer doorgaans redelijk ingebed werk is, wanneer de klant ook andere beheerders in dienst heeft.

Als je nou MSP wordt en beheer als dienst aanbiedt, dan wordt't anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Krystman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:21:
[...]
YouTube: Uniforce presentatie door directeur Stef Witteveen

Hier legt de uniforce baas het vrij duidelijk uit en doet hele boude uitspraken.
Die hebben we een pagina of twintig geleden ook al gehad en helaas is over hun "zilveren kogel" ook het laatste woord nog niet gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Liegebeest schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:27:
[...]

Omdat beheer doorgaans redelijk ingebed werk is, wanneer de klant ook andere beheerders in dienst heeft.

Als je nou MSP wordt en beheer als dienst aanbiedt, dan wordt't anders.
Mwa...Zou dat ook het geval zijn als het gaat om functioneel beheer? Dus afhandeling vragen gebruikers, maar ook test en implementatie nieuwe releases inclusief het met de organisatie vaststellen van de requirements? Met in de marge ook nog verbeterprojecten in de organisatie die gaan over het werkproces en over de vertaling naar de applicaties. ZOu je dat als MSP dienst voor je zien?

En los daarvan, het issue is dat ik op dit moment bijna niet meer met een klant in gesprek kom, omdat ze niets meer uitvragen. Wordt wel erg lastig om het er uberhaupt over te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
badkuip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:33:
[...]
ZOu je dat als MSP dienst voor je zien?
Ja hoor, klinkt als SaaS...

Maar als je dit werk doet als onderdeel van een DevOps team met mensen van de klant zelf, dan is het antwoord ook al redelijk snel duidelijk: waarom zou hun eigen team niet ook de analyse en het beheer kunnen doen?

EDIT:
En anders, plots triggert je woordkeuze iets.. "Functioneel beheer" klinkt ook als de rol van FB-er die ik ken van sommige klanten van me. Dat is bij uitstek een taak die door internen bekleed kan worden en wordt. Die worden nu omgedoopt tot "product owner".

[ Voor 24% gewijzigd door Liegebeest op 03-10-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Alle functies waar beheer in zit komt op mij al snel over als een interne functie die niet geschikt is voor ZZP. Dan wordt het al gauw inbedding en zij-aan-zij werken. Tenzij je er een dikke kers laat landen in de dikke laag slagroom waardoor je de echte taart niet meer ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
@Liegebeest @RonaldHeirbaut jullie kunnen wel zeggen dat een beheerfunctie best wel door een interne ingevuld kan worden, maar dat is natuurlijk niet waar het om gaat.
Een klant kan legio redenen hebben om een externe in te huren om werk te doen wat normaalgesproken door internen gedaan wordt. In mij geval zijn de internen druk met een nieuwbouwproject en moet ik de bestaande situatie draaiende houden, inclusief doorontwikkeling.
Dus het feit dat de eigen personeel druk is met andere dingen en omdat de nieuwbouw ook met een jaar is afgerond (verwacht) heeft ze doen besluiten om er geen vaste voor aan te nemen maar een externe kracht in te huren.

Voorbeeld bij mijn bijna ex-klant, wat we er ook van vinden.
Het punt wat jullie maken is me wel duidelijk, ik probeer er zelf nog een invulling aan te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
badkuip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:19:
@Liegebeest @RonaldHeirbaut jullie kunnen wel zeggen dat een beheerfunctie best wel door een interne ingevuld kan worden, maar dat is natuurlijk niet waar het om gaat.
Een klant kan legio redenen hebben om een externe in te huren om werk te doen wat normaalgesproken door internen gedaan wordt. In mij geval zijn de internen druk met een nieuwbouwproject en moet ik de bestaande situatie draaiende houden, inclusief doorontwikkeling.
Dus het feit dat de eigen personeel druk is met andere dingen en omdat de nieuwbouw ook met een jaar is afgerond (verwacht) heeft ze doen besluiten om er geen vaste voor aan te nemen maar een externe kracht in te huren.

Voorbeeld bij mijn bijna ex-klant, wat we er ook van vinden.
Het punt wat jullie maken is me wel duidelijk, ik probeer er zelf nog een invulling aan te geven.
Dit voorbeeld is bij ons door de belastingdienst als voorbeeld gegeven van iets dat niet mag. Zwangerschapsvervanging, vervanging bij ziekte, vervanging bij pieken in het werk: no go.

Ik zie geen reëel scenario om ZZP-ers in te zetten die vergelijkbaar werk doen als mensen die je in loondienst hebt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:54:
Alle functies waar beheer in zit komt op mij al snel over als een interne functie die niet geschikt is voor ZZP. Dan wordt het al gauw inbedding en zij-aan-zij werken. Tenzij je er een dikke kers laat landen in de dikke laag slagroom waardoor je de echte taart niet meer ziet.
Als je een bedrijf hebt die alleen pak em beet bloemisten in dienst heeft kun je best een ZZP-er inhuren om functioneel beheer doen verwacht ik. Heb je een hele ICT-afdeling met technisch en functioneel beheer is een extra ZZP-beheerder weer lastig.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
Iemand de nieuwe OpenAI Canvas tool preview al gezien? Dat tempo van ontwikkelen gaat echt bizar snel...

https://openai.com/index/introducing-canvas/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:51
P_de_B schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Dit voorbeeld is bij ons door de belastingdienst als voorbeeld gegeven van iets dat niet mag. Zwangerschapsvervanging, vervanging bij ziekte, vervanging bij pieken in het werk: no go.

Ik zie geen reëel scenario om ZZP-ers in te zetten die vergelijkbaar werk doen als mensen die je in loondienst hebt.
Als de zelfstandige het geheel zelfstandig aanpakt lijkt het er op dat er geen probleem is om iemand iets te laten doen wat je eigen medewerkers ook doen, maar dan moet je ze niet mixen.

Zie deze PDF en dan het stukje 'bouw' waar iemand ingehuurd wordt om een paar maanden keukens in elkaar te klussen. Hier wordt vooral gekeken of de ingehuurde niet vermengd wordt met een team van interne medewerkers en of de ingehuurde het zelfstandig af kan leveren. "dit is wat we willen, je hebt tot eind november, succes er mee!"
Naar mijn idee:
Beheer van bestaande systemen? Nee
Beheer van bestaande systemen op orde brengen en over dragen aan vast personeel? Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:23
jadjong schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 06:42:
[...]

Als de zelfstandige het geheel zelfstandig aanpakt lijkt het er op dat er geen probleem is om iemand iets te laten doen wat je eigen medewerkers ook doen, maar dan moet je ze niet mixen.

Zie deze PDF en dan het stukje 'bouw' waar iemand ingehuurd wordt om een paar maanden keukens in elkaar te klussen.
Moet zeggen dat ik daar wel parallellen zie met mijn eigen opdracht. Geruststellend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
coldasice schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:45:
Iemand de nieuwe OpenAI Canvas tool preview al gezien? Dat tempo van ontwikkelen gaat echt bizar snel...

https://openai.com/index/introducing-canvas/
Ik ben er echt niet trots op, maar LLM zijn voor mij echt "I don't wanna, I don't wanna!" :/ Een ding waarvan ik achteraf echt het gevoel heb "waren we daar nou maar nooit aan begonnen".

Het voelt cynisch, dystopisch om creatief schrijfwerk uit te besteden aan een LLM. Nou is het voorbeeld dat ze gebruiken in dat artikel een marketing fluff blogpost, dus dat was al een cynische money-grab wereld... maar toch. Je code door een LLM laten maken voelt voor mij ook eng, want onder mensen samen doen we al slechte code reviews; laat staan dat we ontwikkelaars laten tuinen in een vals gevoel van vertrouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
jadjong schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 06:42:
[...]

Beheer van bestaande systemen? Nee
Beheer van bestaande systemen op orde brengen en over dragen aan vast personeel? Ja
Zo'n opzet, daarin ben ik het met je eens.

Maar wat nu als de klant nog 5-50 teams heeft die vergelijkbaar werk doen, waar bij de meeste teams de rol die jij vervult wel intern is? Zoals de FB-er waar ik naar verwees?

We zijn er weer over uit: het verschilt per klant, per situatie, er is geen standaard antwoord.

Koffie, iemand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
Liegebeest schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 06:47:
[...]

Ik ben er echt niet trots op, maar LLM zijn voor mij echt "I don't wanna, I don't wanna!" :/ Een ding waarvan ik achteraf echt het gevoel heb "waren we daar nou maar nooit aan begonnen".

Het voelt cynisch, dystopisch om creatief schrijfwerk uit te besteden aan een LLM. Nou is het voorbeeld dat ze gebruiken in dat artikel een marketing fluff blogpost, dus dat was al een cynische money-grab wereld... maar toch. Je code door een LLM laten maken voelt voor mij ook eng, want onder mensen samen doen we al slechte code reviews; laat staan dat we ontwikkelaars laten tuinen in een vals gevoel van vertrouwen.
Ik zie het vooral als de stap van assembler naar een hogere taal. Je kunt zoveel sneller ontwikkelen met ChatGPT dat je niet slim bezig bent als je er geen gebruik van maakt. Ik snap het gevoel van authenticiteit, zoals in Oostenrijk sommige oude huizen nog met vakmanschap gebouwd worden en dat je dat mist. Maar niet iedereen wil daar zoveel geld voor betalen. Maar als je 3 keer zo snel kunt ontwikkelen en je gaat daarin niet mee, heb je op termijn wel een probleem.

Mijn klanten zijn vooral geinteresseerd in bedrijfskundige oplossingen en als dat 3 keer sneller en dus voor veel minder kosten kan, willen ze graag dat ik gebruik van alle hulpmiddelen die er zijn.

Dit gaat het hele landschap van software ontwikkelen echt veranderen, het komt straks voor veel meer mensen beschikbaar omdat specifieke kennis minder nodig is, ja, mss is het jammer, maar blijf vooral niet achter met dit soort ontwikkelingen raadt ik je aan....
Pagina: 1 ... 563 ... 626 Laatste