De CAO schalen en tredes in de zorg en onderwijs is ook belemmerend. Wil je meer verdienen dan ben je genoodzaakt om maar een ander functie te gaan doen. Het is zo ouderwets dat iedereen maar evenveel moet verdienen. Je wilt toch beloond worden als je goed bent in je werk.t_captain schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:17:
Niet alles is financieel.
Ik ben van mening dat met leerkrachten niet wordt omgegaan op een manier die recht doet aan de enorme schaarste. Vaak moeten ze beginnen als invaller, tijdelijke contracten, onvolledige werkweken en soms over meerdere scholen heen. Daarna een jaarcontract voor het eerste jaar als vaste meester of juf. En dan pas een vast contract.
Met je HBO software engineering op zak kun je meteen een vast contract scoren voor je 1e baan.
Ik begrijp best dat mensen die geen commitment krijgen van een werkgever, meer geneigd zijn om zelf ook flexibel te werken.
Mijn vrouw is onderwijsassistente in bijzonder onderwijs en zit net boven het minimumloon(>30 jaar oud). Werk is enorm zwaar vergeleken met een onderwijsassistent op een normale basisschool, toch valt ze in hetzelfde schaal en trede. O wat zijn ze blij met haar aangezien de een na het ander met burnout ging in die klas. Maar een loonsverhoging zit er niet in want zo zitten de schalen in elkaar.
Nou doet ze dit werk omdat ze het leuk vind en niet de kostwinnaar is, maar je zo maar eens moeite hebben met eindjes aan elkaar te knopen en vast zitten in zo n baan. Er is dan ook een enorm tekort hierin en de beloning is daar voornamelijk de hoofdoorzaak van. Veel collega's en tevens vriendinnen van haar gingen maar ook van baan veranderen en de kinderopvang in omdat daar meer te verdienen valt.
Mijn vrouw werd in haar trede ingedeeld op basis van haar laatste loonstrookje als filiaalmanager in een winkel