AOV was wisselgeld na overleg met pensioen polder. Maar zou me niks verbazen als hier ook een EU fonds haakje aan zit.mannowlahn schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:50:
[...]
Waarom staat de zzp wet uberhapt in relatie met coronaherstelfonds. Daar wordt niks over gezegd in dit artikel.
Als ik zoek op internet lijkt een verplichte aov nodig te zijn voor beroep doen op coronaherstelfonds. Wederom nergens te vinden waarom.
Het is flink graven, maar uiteindelijk vond ik dit bericht:
En ik kwam daar via deze:Er ligt 6 miljard euro klaar voor Nederland in Brussel, maar in ruil voor dat ‘gratis geld’ zal het volgende kabinet flink moeten ingrijpen op de arbeidsmarkt en op de woningmarkt. De Europese Commissie wil „ambitieuzere hervormingen” op die twee terreinen zien voordat Nederland kans maakt op geld uit het coronaherstelfonds, schrijven ambtenaren in een notitie voor de formatie.
Met andere woorden: we hebben die voorwaarden mede onszelf opgelegd.Interessant is vooral of de hervormingen die Nederland indient volgens Europa voldoende zijn. Het coronaherstelfonds werd bedacht in het begin van de coronacrisis. De landen van de Europese Unie wilden met een fonds van 750 miljard euro de klap van de crisis opvangen door hun economieën te versterken. Op aandringen van de Nederlandse regering werden de voorwaarden streng: landen moeten ambitieuze hervormingen en investeringen indienen. Zo moet 37 procent van het geld naar klimaatmaatregelen gaan en 20 procent naar digitalisering. Ook moeten er hervormingen instaan die passen bij de -aanbevelingen die de Europese Commissie elk jaar aan lidstaten doet.
Het is weer een prachtig staaltje van ons (en de EU).DJ Henk schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:30:
Het is flink graven, maar uiteindelijk vond ik dit bericht:
[...]
En ik kwam daar via deze:
[...]
Met andere woorden: we hebben die voorwaarden mede onszelf opgelegd.
NL speelt weer het braafste jongetje van de klas terwijl de Italianen zich de ballen uit de broek lachen en er zelfs honderden miljoenen achterover gedrukt worden voor Rolex horloges en sportauto's.Het kabinet stelde voor om een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen te verplichten, rekeningrijden in te voeren, een limiet op contante betalingen in te stellen, het pensioenstelsel te hervormen en vrijstellingen van energiebelasting af te schaffen.
[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 23-09-2024 10:40 ]
Wat ik begreep, is dat het kat in het bakkie was voor Nederland omdat veel voorstellen sowieso al in het regeerakkoord stonden destijds. Alleen toen viel het kabinet en werd een hoop controversieel verklaard, waardoor ze niet uitgevoerd konden worden. En toen was er opeens haast en paniek.
Dat zijn dus precies de zaken die je in een bedrijfsplan zet, zie ook: https://www.ikgastarten.n...en/bedrijfsplan-schrijvenR.G schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:47:
Alleen waar ik heel erg mee kamp is,
Ik zou niet weten wat ik iemand moet aanbieden en of daadwerkelijk allemaal moet doen om betaald te krijgen.
Bijvoorbeeld deze vragen kan ik niet beantwoorden nog:
- Wat doet mijn bedrijf?
- Waar ben ik goed in?
- Wat vind ik leuk?
- Wanneer betaald iemand mij en waarom?
Allemaal randzaken, je kunt ook gewoon naar de bibliotheek of je zolder/garage ombouwen. Daarnaast moet je kosten maken om daadwerkelijk wat te gaan doen omdat het anders zonde van het geld is? Volgens mij heb je een motivatie probleem dan...Mijn gevoel zegt mij telkens dit en het blijft maar hangen:
- Ik moet een plekje dedicated voor werk hebben dus huren van een ruimtedoet mijn bedrijf?
- Waarom? Omdat ik daar mijn tools en creativiteit kwijt kan en ik dan een fatsoenlijke werkplek heb die ik niet hoef op te ruimen en gewoon lekker aan de slag kan., THUIS teveel afleiding merk ik en of anderen dingen.
- Ik denk ook als ik het huur kost het mij geld en ga ik dan ook echt wat doen omdat ik het anders zonde geld vindt.
Volgens mij heeft je omgeving het redelijk goed. Je vorige bericht was (?) een jaartje geleden? In die tussentijd heb je dus nog geen echte stappen gemaakt? Ondernemen houdt in dat je ook wat doet en niet alleen maar afwacht.Andere probleem:
Omgeving en vrienden zeggen, niks voor jouw niet aan beginnen.
Maar ergens wil ik het wel en heb ook gelezen gehoord je moet aan jezelf denken en lap anderemans mening aan je ****** snap je![]()
Wat denken jullie?
Dat lijkt mij ook de beste keuzeps: misschien moet ik hier ook eens over praten met een hulpverlener , alleen dan denk ik ook weer tijdverspilling en kost extra moeite terwijl ik dan met mijn bedrijf aan het opbouwen kan zijn..
Nee dat is het niet. Buiten dat het meeste gewoon nep is, verdienen die jongens hun geld door die mooie algoritmes die jou elke keer aanraden om te kijken naar een nieuw filmpje hoe je binnen een maand miljonair bent met dropshipping. Het is gewoon een vicieuze cirkel omdat je elke keer weer kijkt en hoopt dat het je nu wel lukt.Wat mij het meest opvalt en verbaasd, al die youtubers en andere "rijke" jonge lui op internet met hun verhalen enzo, waarom gaat het daar zo makkelijk en verdienen ze bakken met bijvoorbeeld:
tiktok, youtube, ai filmpjes, verkopen van producten, verkopen van bs curssussen. Maar uiteindelijk hebben ze wel veel geld en doen ze het goed..
Snap dat echt niet.. is het allemaal wel zo rooskleurig?
---
Volgens mij (maar wie ben ik) is het probleem dat je niet de voldoening uit je werk haalt dat je zou willen. Ga eens kijken hoe je dat probleem gaat oplossen. Dat kan een onderneming zijn, maar een carrière switch of andere baan kan dat ook oplossen. Als jij echt lekker op je plek zit bij een baan dan gaat deze quote ook al niet meer op.
Daarnaast voelt werken voor niet je eigen bedrijf, dan voelt het als slaaf zijn / je brood verdienen omdat het moet , dus dan is werk ook al meteen minder leuk werk snap je.
Veel zaken wilden ze al uitvoeren, maar door een afhankelijkheid met het Corona herstelfonds te leggen hebben ze zichzelf (en de Kamers) als het ware gedwongen om snel akkoord te gaan met de maatregelen. Mocht er immer niet tijdig een besluit worden genomen dan kreeg je als land ook niet je geld (terug).DJ Henk schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:41:
Wat ik begreep, is dat het kat in het bakkie was voor Nederland omdat veel voorstellen sowieso al in het regeerakkoord stonden destijds. Alleen toen viel het kabinet en werd een hoop controversieel verklaard, waardoor ze niet uitgevoerd konden worden. En toen was er opeens haast en paniek.
Goed betoog. Het is ook eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om te begrijpen waarom dit gekoppeld is. Na de pandemie wilde de EU meer robuust zijn tegen economische tegenslag. En landen die aanspraak willen maken op het herstelfonds, hebben zelf plannen moeten indienen hoe ze denken dat te gaan doen. Nederland heeft dus zelf aangegeven dat ze schijnzelfstandigheid als een economisch risico zien en dat ze dat willen oplossen. En daar worden ze nu op aangesproken in de EU.Faust1946 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:03:
[...]
Tja, zulke uitspraken zonder feitelijke onderbouwing plaats ik toch in de categorie van "mild complotdenken." Het is dan alsof 'de EU' wordt gezien als een uniform, eensgezind organisme dat bewust beslissingen neemt binnen een groter plan: macht. Daar is de besluitvorming van de Europese Unie veel te 'democratisch' voor. Zonder dit te willen omtoveren tot een les in Europese bestuurskunde: macht binnen de EU is geen doel op zich. Het is eerder een middel om grensoverschrijdende problemen aan te pakken en te voorkomen dat bepaalde landen zich onttrekken aan gemaakte afspraken. Daarbij hoort ook harmonisatie van wetgeving. Dat je inhoudelijk het niet met elk besluit eens kunt zijn, is evident aan het besturen van zo'n grote moloch als de EU (op gemeentelijk niveau kan je al je vraagtekens zetten bij bepaalde besluiten; dus op Europees niveau kan je zeker niet iedereen tevreden stellen).
Stukje van ChatGPT:
De koppeling tussen de aanpak van schijnzelfstandigheid door de Nederlandse overheid en de toegang tot gelden uit het EU-coronaherstelfonds komt voort uit de voorwaarden die de Europese Unie (EU) stelt voor de uitkering van deze fondsen. Deze voorwaarden zijn in het kader van het Recovery and Resilience Facility (RRF), het centrale onderdeel van het bredere Next Generation EU-herstelfonds, opgesteld. De RRF heeft als doel de economieën van EU-lidstaten weerbaarder te maken en te moderniseren na de COVID-19-pandemie.
Waarom de koppeling met schijnzelfstandigheid?
1. Arbeidsmarktbeleid en sociale zekerheid: De EU dringt aan op structurele hervormingen van de arbeidsmarkt om deze weerbaarder en eerlijker te maken. Schijnzelfstandigheid is een probleem in veel EU-landen, waarbij werkenden als zelfstandigen worden ingehuurd, terwijl ze eigenlijk onder de bescherming van werknemersrecht vallen. Dit leidt tot een verminderde sociale zekerheid en ongelijkheid, wat op de lange termijn schadelijk kan zijn voor de economie. Het aanpakken van schijnzelfstandigheid wordt dus gezien als een manier om een robuuster, eerlijker arbeidsmarkt te creëren.
2. Voorwaarden van het herstelfonds: Landen die aanspraak willen maken op het herstelfonds, moeten plannen indienen die voldoen aan bepaalde hervormingen. Deze hervormingen kunnen bijvoorbeeld gericht zijn op vergroening, digitalisering, maar ook op sociale en arbeidsmarkthervormingen. In het geval van Nederland is de aanpak van schijnzelfstandigheid een van de hervormingsgebieden die in lijn ligt met de eisen van de EU voor een eerlijke arbeidsmarkt. Het naleven van deze voorwaarden is essentieel voor de goedkeuring van nationale plannen en de toekenning van herstelfondsen.
3. Druk vanuit de EU: Nederland heeft de afgelopen jaren moeite gehad met het effectief aanpakken van schijnzelfstandigheid. De EU maakt hier een punt van omdat een gebrek aan hervorming op dit gebied kan worden gezien als het niet naleven van de verplichtingen onder de RRF. Hierdoor kunnen fondsen mogelijk worden vertraagd of beperkt als Nederland niet voldoet aan de hervormingseisen.
Kortom, de koppeling tussen de aanpak van schijnzelfstandigheid en het aanspraak maken op de EU-coronaherstelfondsen is een manier voor de EU om ervoor te zorgen dat lidstaten structurele hervormingen doorvoeren die bijdragen aan een eerlijker en stabieler sociaal-economisch systeem.
[ Voor 45% gewijzigd door GoodspeeD op 23-09-2024 11:06 ]
Ik zou zeggen: als je niet lukt om te werken aan iets wat je echt heel graag wil, dan ben je wat mij betreft geen echte ondernemer. Echte ondernemers die ik ken, kunnen juist niet stilzitten en willen nieuwe dingen bedenken, uitwerken, uitvoeren en wat opbouwen. Plaats en lokatie maakt dan echt niet uit.R.G schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:47:
Mijn gevoel zegt mij telkens dit en het blijft maar hangen:
- Ik moet een plekje dedicated voor werk hebben dus huren van een ruimtedoet mijn bedrijf?
- Waarom? Omdat ik daar mijn tools en creativiteit kwijt kan en ik dan een fatsoenlijke werkplek heb die ik niet hoef op te ruimen en gewoon lekker aan de slag kan., THUIS teveel afleiding merk ik en of anderen dingen.
- Ik denk ook als ik het huur kost het mij geld en ga ik dan ook echt wat doen omdat ik het anders zonde geld vindt.
Ik herken het overigens wel hoor, maar ik vind mezelf dan ook totaal niet ondernemend
Dat was een heel belangrijkse tip!ghostman schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:46:
[...]
Volgens mij heeft je omgeving het redelijk goed. Je vorige bericht was (?) een jaartje geleden? In die tussentijd heb je dus nog geen echte stappen gemaakt? Ondernemen houdt in dat je ook wat doet en niet alleen maar afwacht.
Je hebt nu duidelijk de skills en het netwerk niet om alleen resultaten te halen. Al de moeite die je nu doet lijkt vergeefs.
Stel jezelf eens 2 grenzen in de tijd:
1. binnen 2 maanden échte stappen zetten
2. als dat niet lukt, de komende 5 jaar niet meer aan denken.
Bijvoorbeeld bij 1.
Vind binnen 2 maanden iemand om het samen mee te doen, of als mentor.
Lukt dat niet, dan is je idee niet markt-waardig.
Bij 2 kun je wel op de achtergrond eens nadenken of carrière/bedrijf switches je nieuwe leerervaringen geven waar je later wat aan kunt hebben.
Wat is dit voor waanzin?Wolly schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:37:
NL speelt weer het braafste jongetje van de klas terwijl de Italianen zich de ballen uit de broek lachen en er zelfs honderden miljoenen achterover gedrukt worden voor Rolex horloges en sportauto's.
@R.G
Goede keuze om 4 dagen in loondienst te gaan werken en 1 voor je eigen bedrijf.
Het ontbreekt je alleen nog een beetje aan ''actie'' lijkt mij.
Je hebt ook geen aparte ruimte nodig of dure spullen, je moet gewoon wat gaan doen op een vaste tijd op die ene dag.
Misschien dit eens doorlezen.
https://leventje.nl/motivatie-hart/
Goede keuze om 4 dagen in loondienst te gaan werken en 1 voor je eigen bedrijf.
Het ontbreekt je alleen nog een beetje aan ''actie'' lijkt mij.
Je hebt ook geen aparte ruimte nodig of dure spullen, je moet gewoon wat gaan doen op een vaste tijd op die ene dag.
Misschien dit eens doorlezen.
https://leventje.nl/motivatie-hart/
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 23-09-2024 13:01 ]
Misschien vergroot het de kansen om die mooie baantjes in Brussel te verkrijgen, who knows. Niet voor ons dan he, maar voor degene die dit er doorheen weten te drukken.
[ Voor 13% gewijzigd door mannowlahn op 23-09-2024 13:14 ]
Nog meer praktisch ingesteld: ze zijn opgepakt toch?
De Italiaanse regering die 110% subsidie op aankopen geeft is voor zover ik weet nog gewoon aan het werk.riemer1990 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:28:
Nog meer praktisch ingesteld: ze zijn opgepakt toch?
En over de criminelen staat in het BNR artikel ‘Maar er zitten er ongetwijfeld nog meer aan te komen’.
Precies, dat is volgens mij een heldere uitleg waarom EU-wetgeving niet primair gericht is op het centraliseren van macht bij de EU, maar eerder neerkomt op het opstellen van spelregels om in aanmerking te komen voor bepaalde fondsen. Dat is niet alleen redelijk, maar eigenlijk ook wenselijk. Wat betreft de link met schijnzelfstandigheid, vermoed ik dat Nederland zelf die nadruk heeft gelegd, gezien de manier waarop zij hun eigen onderzoeken en dossiers hebben vormgegeven rondom dit thema. Uit dit stuk blijkt namelijk niet duidelijk dat de EU een uitgesproken standpunt heeft ingenomen over zelfstandigen of zzp'ers.GoodspeeD schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:03:
[...]
Goed betoog. Het is ook eigenlijk helemaal niet zo moeilijk om te begrijpen waarom dit gekoppeld is. Na de pandemie wilde de EU meer robuust zijn tegen economische tegenslag. En landen die aanspraak willen maken op het herstelfonds, hebben zelf plannen moeten indienen hoe ze denken dat te gaan doen. Nederland heeft dus zelf aangegeven dat ze schijnzelfstandigheid als een economisch risico zien en dat ze dat willen oplossen. En daar worden ze nu op aangesproken in de EU.
[ Voor 19% gewijzigd door Faust1946 op 23-09-2024 14:33 ]
Eindelijk:
Telefoonnummers zzp'ers voortaan afgeschermd in Handelregister https://www.nu.nl/economi...md-in-handelregister.html
Telefoonnummers zzp'ers voortaan afgeschermd in Handelregister https://www.nu.nl/economi...md-in-handelregister.html
Sometimes you need to plan for coincidence
Beetje mosterd na de maaltijd. Intussen wordt mijn nummer gebruikt voor spoofing. Daar is niks tegen te doen, volgens KPN.Hmmbob schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:32:
Eindelijk:
Mensen bellen me netjes “terug” of ik krijg een sms. Elke keer vriendelijk uitleggen dat ik het niet was. Erg vervelend.
Mocht je dit te gek worden, kun je dus nu wel een ander nummer kiezen, niet altijd fijn, maar zou nu wel een oplossing kunnen zijn...RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:54:
[...]
Beetje mosterd na de maaltijd. Intussen wordt mijn nummer gebruikt voor spoofing. Daar is niks tegen te doen, volgens KPN.
Mensen bellen me netjes “terug” of ik krijg een sms. Elke keer vriendelijk uitleggen dat ik het niet was. Erg vervelend.
Toch nog even over de wet DBA.
Ik heb contact gehad met een politicus die bereid is onze zorgen nog eens onder de aandacht te brengen bij enkele leden van de tweede kamer en wellicht zelfs een telefoongesprek te regelen. Daar heb ik een betoog voor geschreven, maar dat wil ik graag tegen anderen aanhouden alvorens ik het op stuur. Enerzijds om de feitelijke juistheid te controleren. Anderzijds: des te meer zielen, des te beter. :-)
Dus daarom hier een oproep. Mocht je graag mee willen denken en je naam onder het betoog willen zetten, stuur me even een DM. Dan stuur ik je het betoog en mag je er op schieten.
Ik weet het: ik verwacht er weinig van. Maar het is het minimale wat ik kan doen. Ik maak me persoonlijk weinig zorgen over mijn bedrijf en mijn opdrachten, maar het gaat me meer om de manier van besluitvorming en de impact die dit mogelijk gaat hebben op de IT-sector in Nederland.
Ik heb contact gehad met een politicus die bereid is onze zorgen nog eens onder de aandacht te brengen bij enkele leden van de tweede kamer en wellicht zelfs een telefoongesprek te regelen. Daar heb ik een betoog voor geschreven, maar dat wil ik graag tegen anderen aanhouden alvorens ik het op stuur. Enerzijds om de feitelijke juistheid te controleren. Anderzijds: des te meer zielen, des te beter. :-)
Dus daarom hier een oproep. Mocht je graag mee willen denken en je naam onder het betoog willen zetten, stuur me even een DM. Dan stuur ik je het betoog en mag je er op schieten.
Ik weet het: ik verwacht er weinig van. Maar het is het minimale wat ik kan doen. Ik maak me persoonlijk weinig zorgen over mijn bedrijf en mijn opdrachten, maar het gaat me meer om de manier van besluitvorming en de impact die dit mogelijk gaat hebben op de IT-sector in Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door GoodspeeD op 24-09-2024 08:21 ]
Gisteren de online webinar van ondernemerscollectief.nl bijgewoond over Wet DBA & VBAR, waar ze 3 interessante sprekers hadden. In het begin kreeg ik heel erg een "Oh jee, dit is niet goed"-gevoel, maar na de 2e en 3e sessie bleek eigenlijk dat er helemaal niet zoveel aan de hand is.
Aan de hand van die sessie ook de webmodule arbeidsrelatie ingevuld (gezien vanaf de klant) en volgens die module is er ook niets aan de hand.
Volgens mij komt er vandaag een link online waar de sessie terug te kijken is, dus deze zal ik hier dan even delen!
Aan de hand van die sessie ook de webmodule arbeidsrelatie ingevuld (gezien vanaf de klant) en volgens die module is er ook niets aan de hand.
Volgens mij komt er vandaag een link online waar de sessie terug te kijken is, dus deze zal ik hier dan even delen!
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ja dit heb ik ook heel geregeld. Heel irritant.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:54:
[...]
Beetje mosterd na de maaltijd. Intussen wordt mijn nummer gebruikt voor spoofing. Daar is niks tegen te doen, volgens KPN.
Mwah, dat nummer heb ik sinds 1997. Niet van plan dat zomaar op te geven.coldasice schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:59:
[...]
Mocht je dit te gek worden, kun je dus nu wel een ander nummer kiezen, niet altijd fijn, maar zou nu wel een oplossing kunnen zijn...
blij dta ik mijn nummer heel snel daar weg heb kunnen halenHmmbob schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:32:
Eindelijk:
Volgens mij is die suggestie al tientallen keren gedaan, vul hem nou in alsof je je opdrachtgever bent en je weet hoe je er voor staat, waar je precies door middel van kleine aanpassingen lager scoort.... fijn dat je dit gedaan hebt, nog iemand die weer wil praten over zijn bureaustoelDennusB schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:39:
Gisteren de online webinar van ondernemerscollectief.nl bijgewoond over Wet DBA & VBAR, waar ze 3 interessante sprekers hadden. In het begin kreeg ik heel erg een "Oh jee, dit is niet goed"-gevoel, maar na de 2e en 3e sessie bleek eigenlijk dat er helemaal niet zoveel aan de hand is.
Dankje, zou fijn zijnVolgens mij komt er vandaag een link online waar de sessie terug te kijken is, dus deze zal ik hier dan even delen!
Aftrekbaarheid kosten niet-zelfstandige werkruimte in een woningcoldasice schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:14:
[...]
Volgens mij is die suggestie al tientallen keren gedaan, vul hem nou in alsof je je opdrachtgever bent en je weet hoe je er voor staat, waar je precies door middel van kleine aanpassingen lager scoort.... fijn dat je dit gedaan hebt, nog iemand die weer wil praten over zijn bureaustoel
Kosten voor een niet-zelfstandige werkruimte in een woning die deel uitmaakt van het ondernemingsvermogen, zijn niet aftrekbaar als deze kosten in een verhuursituatie door de huurder zouden worden gedragen. Deze kosten omvatten bijvoorbeeld uitgaven voor de inrichting, gas, water en licht.
https://www.pwc.nl/nl/bel...ale-maatregelen-2025.html
Zoiets bedoel je?
Zeer informatief en ik hield er een ander gevoel aan over. Mijn inziens is het volledig persoonlijk of er wel of niet iets aan de hand is. Ik zie in de praktijk allerlei zzp-ers geraakt worden.DennusB schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:39:
De sessie is zeker een aanrader. De 1e 20 minuten niet zo nuttig omtrent DBA, die kan je skippen.
Er is wel wat aan te doen. Ze willen dit alleen niet. Gezien er best wel kosten mee gepaard gaan om deze systemen aan te passen. En mogelijk problemen met oudere mobieltjes en sim kaarten.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:54:
[...]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Hij is er, zie: https://www.ondernemersco...nemerscollectief-academy/ --> Handhaving Wet DBA (23-09-2024) je moet alleen lid zijn van het ondernemerscollectief (ben ik niet).DennusB schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:39:
Mocht iemand een link hebben waar je geen lid voor hoeft te zijn dan hoor ik dat graag
*knip* doe maar nietbertuslambertus schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:10:
[...]
Hij is er, zie: https://www.ondernemersco...nemerscollectief-academy/ --> Handhaving Wet DBA (23-09-2024) je moet alleen lid zijn van het ondernemerscollectief (ben ik niet).
Mocht iemand een link hebben waar je geen lid voor hoeft te zijn dan hoor ik dat graag
Hierbij de youtube url: YouTube: Handhaving Wet DBA en de (concept) wet VBAR | 23 september 2024
[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 25-09-2024 08:51 ]
Er komt volgende week nog een webinar aan, nu van Circle8 : https://event.wbnrs.nl/al...moet-weten-van-de-wet-dba
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Thanks, die zit nu tussen mij en opdrachtgever in. Benieuwd wat die te melden hebbenDennusB schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:20:
Er komt volgende week nog een webinar aan, nu van Circle8 : https://event.wbnrs.nl/al...moet-weten-van-de-wet-dba
De mensen van CyberMeister hadden voor 23/09 ook een DBA-sessie over werkvormen staan; die is twee weken uitgesteld.bertuslambertus schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:10:
[...]
Hij is er, zie: https://www.ondernemersco...nemerscollectief-academy/ --> Handhaving Wet DBA (23-09-2024) je moet alleen lid zijn van het ondernemerscollectief (ben ik niet).
Liege, liege, liegebeest!
Gewist ivm komende mod-break.
[ Voor 89% gewijzigd door Liegebeest op 25-09-2024 09:03 ]
Nou, dan zullen Seven Stars en HeadFirst ook wel snel volgen. Bedankt voor het delen!DennusB schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:20:
[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 25-09-2024 08:45 ]
[quote]riemer1990 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:22:
[...]
Hallo daar, hier Martijn Pennekamp eigenaar van Het Ondernemerscollectief, bedankt dat je mij gewezen hebt op een onvolkomenheid in onze website. We gaan ermee aan de slag. Echter ook wel een beetje jammer dat je dit deelt aangezien het onze broodwinning is en dit webinar veel tijd en geld heeft gekost waarbij ons enige verdienmodel lidmaatschappen zijn. Wil je de link/post verwijderen aub. THNX
[...]
Hallo daar, hier Martijn Pennekamp eigenaar van Het Ondernemerscollectief, bedankt dat je mij gewezen hebt op een onvolkomenheid in onze website. We gaan ermee aan de slag. Echter ook wel een beetje jammer dat je dit deelt aangezien het onze broodwinning is en dit webinar veel tijd en geld heeft gekost waarbij ons enige verdienmodel lidmaatschappen zijn. Wil je de link/post verwijderen aub. THNX
[ Voor 16% gewijzigd door ZZP Expert op 25-09-2024 09:16 ]
Tip: citaten worden niet automatisch geüpdated... de YouTube link ook even uit je eigen bericht verwijderen.ZZP Expert schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:57:
[...]
Wil je de link/post verwijderen aub. THNX
THNX, weer wat geleerd!!Liegebeest schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:11:
[...]
Tip: citaten worden niet automatisch geüpdated... de YouTube link ook even uit je eigen bericht verwijderen.
Beste Martijn, helaas kan ik de post niet meer wijzigen aangezien deze nu vast is gezet door de moderators. Verdere aanpassingen kun je bespreken met hun.ZZP Expert schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:57:
Verder heb ik deze "hack" in 3 minuten gevonden. Ik vind het echt dat de programmeur hierop aangesproken mag worden. Als je wilt kan ik contact met jullie opnemen voor een betere omschrijving van de genomen stappen.
@ZZP Expert Gratis tip: aan een programmeur die zo'n fout maakt moet je geen tijd meer besteden. Die is hopeloos incompetent. Maar het goede nieuws is, als je een betere wil inhuren is dit topic een goudmijn!riemer1990 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:35:
[...]
Verder heb ik deze "hack" in 3 minuten gevonden. Ik vind het echt dat de programmeur hierop aangesproken mag worden. Als je wilt kan ik contact met jullie opnemen voor een betere omschrijving van de genomen stappen.
Mijn tip, ik zou een echte developer gebruiken. Beveiliging door een query parameter value is vrij amateuristisch. Zeker als je dit geld kan kosten kan het uit om iemand in te huren die wel weet hoe je security moet toepassen.
Dus het handige neefje niet meer contacteren als je serieus aan de gang gaat. Zoals gezegd zal je genoeg competente mensen vinden hier
[ Voor 15% gewijzigd door mannowlahn op 25-09-2024 09:53 ]
Tweeminutendebat Zzp (CD 12/9)
25 september 2024
10:15 - 10:45 uur
Zaal: Plenaire zaal
https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2024A06523
Stream: https://www.tweedekamer.n...n/livedebat/plenaire-zaal
25 september 2024
Xbox Live: Miesjh NL
Miesjh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:11:
Tweeminuten
Edit: ah, iedere fractie krijgt 2 minuten. Ik was niet bekend met de term. Ik laat bovenstaande quote staan als testament van mijn domheid
[ Voor 29% gewijzigd door Avalaxy op 25-09-2024 10:15 ]
ZZP er in huren om het te fixenriemer1990 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:35:
[...]
Beste Martijn, helaas kan ik de post niet meer wijzigen aangezien deze nu vast is gezet door de moderators. Verdere aanpassingen kun je bespreken met hun.
En dan opletten dat je niet meer fouten ontdekt. Want dan wordt je ingehuurd en dat werk kan mogelijk ook door werknemers gedaan worden en zit je in schijn dienst verband
Inplaats van een factuur, is ook menig zzp’er in dit topic te betalen in bureaustoelen.To_Tall schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:48:
[...]
ZZP er in huren om het te fixen![]()
En dan opletten dat je niet meer fouten ontdekt. Want dan wordt je ingehuurd en dat werk kan mogelijk ook door werknemers gedaan worden en zit je in schijn dienst verband
Ik heb kort naar de moties gekeken. De meeste beginnen met hetzelfde punt: De wet is te onduidelijk om te handhaven en er is veel onrust. Vervolgens verschillende voorstellen gezien:Miesjh schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:11:
Tweeminutendebat Zzp (CD 12/9)
25 september 2024
- Wetsvoorstel splitsen in een voorstel gericht op inbeddingscriteria en een voorstel gericht op rechtsvermoeden.
- Rechtsvermoeden op basis van een uurtarief invoeren
- Risicogerichter gaan handhaven, focus op probleemgevallen
- Menselijke maat toepassen, coulant omgaan met onbewust onbekwame opdrachtgevers en opdrachtnemers.
- Modelovereenkomsten van kracht laten blijven
Lijkt goed nieuws:
Ook de modelovereenkomsten blijven. Hele artikel @ https://www.zipconomy.nl/...ng-schijnzelfstandigheid/
NIEUWS : Het kabinet stemt (nu wel) in met wensen Kamer koerswijziging handhaving schijnzelfstandigheid. Focus handhaving op “gedwongen zelfstandigen, onderbetaling, evidente schijnzelfstandigen en arbeidsmigratie-constructies.” moet zorgen voor een zachte landing. Lees meer (ook… pic.twitter.com/DWMlfOTMII
— Hugo-Jan Ruts (@hugojanruts) 25 september 2024
Ook de modelovereenkomsten blijven. Hele artikel @ https://www.zipconomy.nl/...ng-schijnzelfstandigheid/
[ Voor 47% gewijzigd door Hmmbob op 25-09-2024 13:08 ]
Dus wij zijn geen schijnzelfstandigen meer? Dat ga ik straks even vieren na werk door mijn bonnetje zakelijk in te boekenHmmbob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:07:
Lijkt goed nieuws:
[Twitter]

"Wij" weet ik niet, maar ik was dat sowieso al nietmannowlahn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:20:
[...]
Dus wij zijn geen schijnzelfstandigen meer? Dat ga ik straks even vieren na werk door mijn bonnetje zakelijk in te boeken
Papieren folder voor een webshop?-Jaap-io schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:14:
[Afbeelding]
Voor alle krentenkakkers die hun bureaustoel willen aftrekken, je kan er nu een voor weinig scoren bij de Makro, dan is aftrekken niet eens de moeite 😂

Even een vraagje, ik ben freelancer en doe voor verschillende klanten IT projecten (met name software ontwikkeling). ik heb 2 grote klanten (en nog een stuk of 30 kleinere) waar ik ook 1 a 2 keer peer week naartoe rijd omdat het handiger is om realtime met de klanten en andere stakeholders te zitten.
Ik heb een auto gekocht op de zaak, en krijg nu van mijn boekhouder de opmerking dat ik een bedrag moet betalen voor BTW prive gebruik van de auto, dit naast de bijtelling.
Ik gebruik de auto 90% zakelijk, voornamelijk voor meetings en korte werksessies bij deze klanten. Ik heb geen ritten administratie dus moet nu 2.7% van de cataloguswaarde van de auto betalen blijkbaar. Nou prima dat betaal ik dan maar voor 2022.
Ik wilde voor dit jaar het gaan bijhouden om die 2.7% belasting te voorkomen, en aan te tonen dat ik de auto voornamelijk zakelijk gebruik. Nu zegt de boekhouder dat de ritten naar de klant onder woon/werk verkeer vallen, en dat dat door de belastingdienst als prive gezien zal worden.
Ik snap als je 40 uur per week op kantoor bij een klant werkt dat dat misschien woon/werk verkeer is, maar wat als je meerdere klanten hebt en daar alleen voor een paar uur zit. Valt dat dan ook onder woon/werk?
Iemand ervaring hiermee? En hoe gaan jullie hier mee om.
Ik heb een auto gekocht op de zaak, en krijg nu van mijn boekhouder de opmerking dat ik een bedrag moet betalen voor BTW prive gebruik van de auto, dit naast de bijtelling.
Ik gebruik de auto 90% zakelijk, voornamelijk voor meetings en korte werksessies bij deze klanten. Ik heb geen ritten administratie dus moet nu 2.7% van de cataloguswaarde van de auto betalen blijkbaar. Nou prima dat betaal ik dan maar voor 2022.
Ik wilde voor dit jaar het gaan bijhouden om die 2.7% belasting te voorkomen, en aan te tonen dat ik de auto voornamelijk zakelijk gebruik. Nu zegt de boekhouder dat de ritten naar de klant onder woon/werk verkeer vallen, en dat dat door de belastingdienst als prive gezien zal worden.
Ik snap als je 40 uur per week op kantoor bij een klant werkt dat dat misschien woon/werk verkeer is, maar wat als je meerdere klanten hebt en daar alleen voor een paar uur zit. Valt dat dan ook onder woon/werk?
@bones : https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer
Maar ik ben het dus niet eens met de opvatting van jouw boekhouder.
Nu gaat dit specifiek over werknemers, wat jij niet bent. Maar IMHO is de locatie van de klant geen vaste werkplaats. Ze hebben het daar namelijk over een plek die in de arbeidsovereenkomst staat. Aangezien jij verchillende klanten hebt is het niet je vaste werkplaats IMHO. (IANAL),Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats.
Maar ik ben het dus niet eens met de opvatting van jouw boekhouder.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Overigens kreeg ik zojuist ook het nieuws dat er voor mijn verlenging per 1-1 niks in de wegstaat bij een semi-overheid klus. Kreeg zelfs het gevoel dat ze dachten "waar maak je je druk om".
Wij? Dat was ik sowieso al niet.mannowlahn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:20:
[...]
Dus wij zijn geen schijnzelfstandigen meer? Dat ga ik straks even vieren na werk door mijn bonnetje zakelijk in te boeken
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Mijn vaste standplaats (waar ik ook het meeste ben) is mijn thuiskantoor.
In mijn ogen zijn alle ritten van en naar klanten (en meetings) zakelijk verkeer.
Zo rekende ik ook toen ik nog een auto van de zaak had.
In mijn ogen zijn alle ritten van en naar klanten (en meetings) zakelijk verkeer.
Zo rekende ik ook toen ik nog een auto van de zaak had.
Dat klopt, voor de BTW is de rit van je woonadres naar een (vast) kantoor adres ook woon/werk. Dat is 1 van de redenen dat ik voor de auto geen BTW terug vorderbones schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:32:
Even een vraagje, ik ben freelancer en doe voor verschillende klanten IT projecten (met name software ontwikkeling). ik heb 2 grote klanten (en nog een stuk of 30 kleinere) waar ik ook 1 a 2 keer peer week naartoe rijd omdat het handiger is om realtime met de klanten en andere stakeholders te zitten.
Je kan het aannemelijk maken dat wanneer jij een bureaustoel (jaja), bureau, monitor en laptop op de zaak hebt gezet, je kantoor aan huis hebt. Dan is de rit naar de klant gewoon zakelijk. Tenzij je 5 dagen in de week gaat, dan zie ik een inspecteur nog wel lastig doen.
Dat is in jouw geval niet zo, dus ik snap de starre houding van je boekhouder niet.
Ik huur een kantoorplek, in mijn geval is alles wat niet naar mijn kantoorplek gaat dus zakelijk. Echter vorder ik geen BTW terug op mijn youngtimer, dus heb er verder ook geen last van.
Zie ook:
https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer
[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 25-09-2024 13:55 ]
K to the KillaZ
Hieperdepiep. Wordt er weer 80% minder gepost in dit topic 😄Hmmbob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:07:
Lijkt goed nieuws:
[Twitter]
Jij bent single 😂😂-Jaap-io schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:14:
[Afbeelding]
Voor alle krentenkakkers die hun bureaustoel willen aftrekken, je kan er nu een voor weinig scoren bij de Makro, dan is aftrekken niet eens de moeite 😂
Tegen minuut 53 komt ook weer de bekende "helpt een BV dan niet?". Het antwoord is en blijft "nee".
Wel jammer dat een betaalde video monetization met YouTube reclames (dropshippers! money gurus!) heeft.
Resumé-Overvlakee: anderhalf uur die samenvat wat we hier de afgelopen maanden hebben geconcludeerd. TLDR: er is geen standaard antwoord, er is geen rode knop waar je ja/nee uit krijgt, alles is maatwerk.
EDIT: terzijde, wel dikke duim dat Martijn en kompanen gewoon eventjes 1000+ mensen in één webinar hebben weten te krijgen.
[ Voor 41% gewijzigd door Liegebeest op 25-09-2024 17:20 ]
Het verzoek in de motie is om reeds goedgekeurde modelovereenkomsten effectief van kracht te laten blijven. Verder rept de motie over een verzoek voor het blijvend faciliteren van vooroverleg.Hmmbob schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:07:
Lijkt goed nieuws:
[Twitter]
Maar in de kamerbrief van 6 september staat dat het gaat om niet langer nieuwe modelovereenkomsten te beoordelen. Ook stelt die brief dat op basis van de beginselen van behoorlijk bestuur lopende goedgekeurde modelovereenkomsten gewoon geëerbiedigd worden tot einddatum goedkeuring, zoals de motie verzoekt.
Tevens stelt de kamerbrief dat het vooroverleg gewoon blijft maar dat het proces wordt verbeterd aangezien ze letterlijk een toename verwachten van verzoeken voor vooroverleg. Over het sluiten van een 'loket' wordt helemaal niet gerept, integendeel. Alleen de waarde van dat vooroverleg en modelovereenkomsten is beperkt aangezien het er om gaat hoe er feitelijk wordt gewerkt in de praktijk.
Al met al een wat typische motie, die gewoon aangenomen kan worden aangezien er niets nieuws in staat. Maar politici kunnen er wat overwinningspunten mee scoren..
Dan hebben we de motie 31311-264 van de VVD / Aartsen ..
https://www.belastingdien...2024-perspectiefnota-memo
Blader naar hoofdstuk 3.3 en zie ..
Verder is 'evidente schijnzelfstandigheid' een nogal breed begrip. Een IT-er die al 2 jaar mee draait in een team met internen die hetzelfde werk doen zou er net zo goed onder kunnen vallen. Nogmaals, voor de BD is het in 95% van de gevallen duidelijk.
evi·dent (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
duidelijk, zonneklaar
Dan pakken we Handhavingsplan arbeidsrelaties tranche 2024 er even bij ..verzoekt de regering de handhavingsstrategie te wijzigen om zo een zachte landing te introduceren bij het opheffen van het handhavingsmoratorium door voorlopig voor in ieder geval 1 jaar risicogericht te gaan handhaven en hierbij de focus op probleemgevallen zoals gedwongen zelfstandigen, onderbetalingen, evidente schijnzelfstandigen en arbeidsmigratie-constructies door middel van naheffingen op te leggen bij deze probleemgevallen
https://www.belastingdien...2024-perspectiefnota-memo
Blader naar hoofdstuk 3.3 en zie ..
Het is het afgelopen jaar al meermaals in het nieuws geweest dat BD de risicovolle sectoren qua handhaving extra aandacht zou geven.Om de bewustwording bij opdrachtgevers en werkenden te versterken en daarmee
beweging op dit onderwerp te realiseren, besteedt de Belastingdienst expliciet aandacht
aan posten waar een groter risico is op een onjuiste kwalificatie van de arbeidsrelaties
(schijnzelfstandigheid).
Verder is 'evidente schijnzelfstandigheid' een nogal breed begrip. Een IT-er die al 2 jaar mee draait in een team met internen die hetzelfde werk doen zou er net zo goed onder kunnen vallen. Nogmaals, voor de BD is het in 95% van de gevallen duidelijk.
evi·dent (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
duidelijk, zonneklaar
Heel belangrijke achtergrond is dat DBA, VBAR slechts uitvoeringswetten zijn in voor toepassing van oudere wetten in het arbeidsrecht. Ze leggen zich toe op deze vraag: wanneer is dwingend arbeidsrecht van toepassing?
Ik heb me van de week verdiept in de geschiedenis van het dwingend arbeidsrecht. Wat blijkt: de bedoeling was altijd nadrukkelijk om werknemers te beschermen en hun positie te verbeteren.
Om die reden: dwingend recht in de toepasselijkheid van dienstbetrekking + dwingend recht in de inhoud van dienstbetrekking (denk aan minimumloon, algemeen verbindende CAO's, arbeidstijden, arbeidsomstandigheden).
De geest van de wet is dus om werkenden te beschermen en te helpen.
Nu dreigt onder Wet DBA het dwingend arbeidsrecht (deels) te worden ingezet om de positie van werkenden te ondermijnen. Specifiek de mensen die als het als zelfstandige beter hebben dan als werknemer. Mensen die meer verdienen dan CAO en maximale SV dagloon zeg maar.
Dit gaat tegen de geest van het arbeidsrecht in.
Ik heb me van de week verdiept in de geschiedenis van het dwingend arbeidsrecht. Wat blijkt: de bedoeling was altijd nadrukkelijk om werknemers te beschermen en hun positie te verbeteren.
Om die reden: dwingend recht in de toepasselijkheid van dienstbetrekking + dwingend recht in de inhoud van dienstbetrekking (denk aan minimumloon, algemeen verbindende CAO's, arbeidstijden, arbeidsomstandigheden).
Nu dreigt onder Wet DBA het dwingend arbeidsrecht (deels) te worden ingezet om de positie van werkenden te ondermijnen. Specifiek de mensen die als het als zelfstandige beter hebben dan als werknemer. Mensen die meer verdienen dan CAO en maximale SV dagloon zeg maar.
Als je dat combineert met een holistische aanpak, dan zitten de it-ers die meerdere jaren bij dezelfde klant zitten toch wel savet_captain schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:43:.
De vraag is of de opdrachtgever het bij rechter wil gaan aanvechten, of zegt “doe maar even geen zzp-ers”
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Het gaat niet tegen de geest van het arbeidsrecht in. Een duidelijk doel is immers om gedwongen zelfstandigen weer terug naar loondienst te helpen, alwaar ze weer beschermd worden. Er is een sluiproute ontstaan waarmee werkgevers onder hun deel van de lasten voor een werknemer uit kunnen komen en dat heeft tot gevolg dat die werknemer veel minder rechten heeft. Dat proberen ze nu te corrigeren. Vanuit dat perspectief is het volstrekt logisch.t_captain schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:43:
Heel belangrijke achtergrond is dat DBA, VBAR slechts uitvoeringswetten zijn in voor toepassing van oudere wetten in het arbeidsrecht. Ze leggen zich toe op deze vraag: wanneer is dwingend arbeidsrecht van toepassing?
Alleen wil niet iedereen meer een arbeider zijn. Een groep mensen wil niet meer beschermd worden en denkt dat ze hun eigen boontjes wel kunnen doppen. Veel mensen kunnen dat helemaal niet, al was het maar omdat ze een te laag uurtarief hebben om zich fatsoenlijk te verzekeren. Dus is er dwang noodzakelijk, om die groep tegen zichzelf te beschermen. Alweer niet zo gek gedacht als je puur door die bril kijkt.
De groep die wel genoeg verdient om voor zichzelf te zorgen, nu en in de toekomst, wordt alleen niet gezien. En ook dat is niet verrassend. Als je wereldbeeld alleen bestaat uit onderdrukte arbeiders, boze fabrieksmagnaten en industriëlen, dan weet je niet eens wat een ICT-professional is. Dan weet je alleen dat je om vijf uur thuis moet zijn, want dan zet moeders de dampende aardappelen met bloemkool op tafel. Dat een groep mensen prima in vrijheid en op eigen voorwaarden kunnen werken klinkt dan als enge toekomstmuziek.
Wat ik al vermoedde, een debat voor de bühne vandaag ..
https://www.linkedin.com/...-7244729429942312960-6_LT
Het pijnlijke is dus dat de vakbonden (!) zich dus nu in veel gevallen sterk maken voor VERSLECHTERING van de positie van werkenden. Niet alleen bij duurbetaalde IT-ers, maar ook bij zorgmedewerkers die in loondienst maximaal een contract van 28 uur kunnen krijgen en als zzp'er meer uren kunnen maken. Bij leerkrachten die als zzp'er minder kans lopen op een burnout.t_captain schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:43:
Nu dreigt onder Wet DBA het dwingend arbeidsrecht (deels) te worden ingezet om de positie van werkenden te ondermijnen. Specifiek de mensen die als het als zelfstandige beter hebben dan als werknemer.
Het punt is dat schijnzelfstandigen geen ondernemer zijn. Zolang dat niet veranderd, moet je als schijnzelfstandige in loondienst. Vrije beroepen zijn de uitzondering.t_captain schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:43:
< dit stukje webruimte is te huur >
Gaan we weer… ja, je hebt gelijk!aex351 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:45:
[...]
Het punt is dat schijnzelfstandigen geen ondernemer zijn. Zolang dat niet veranderd, moet je als schijnzelfstandige in loondienst. Vrije beroepen zijn de uitzondering.
Maar een ICT-er is niet per definitie een schijnzelfstandige en zoals al zo vaak aangehaald, dat moet per geval bepaald worden.
Je probeert iets zwart-wit neer te zetten terwijl het dat niet is. In ieder geval, lang niet altijd.
Zullen we samen afspreken het gewoon te laten rusten voordat we een moderator aan onze broek hebben? We dragen nu beiden niet bij aan de discussie.
Het punt is ook niet dat ICT'ers per definitie schijnzelfstandigen zijn. Dat is behoorlijk generaliserend. Die kunnen ook prima echte ondernemers zijn.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:55:
[...]
Gaan we weer… ja, je hebt gelijk!
Maar een ICT-er is niet per definitie een schijnzelfstandige en zoals al zo vaak aangehaald, dat moet per geval bepaald worden.
Je probeert iets zwart-wit neer te zetten terwijl het dat niet is. In ieder geval, lang niet altijd.
Zullen we samen afspreken het gewoon te laten rusten voordat we een moderator aan onze broek hebben? We dragen nu beiden niet bij aan de discussie.
Echter de discussie van schijnzelfstandigen die steeds hopen dat ze als echte ondernemers gezien worden, waar gaat dat over. En waarom zou dat wel ok zijn om steeds te bespreken, maar niet dat er wetgeving ligt waaraan je te houden hebt. Ik het ook jammer dat de wetgeving niet beter ingericht is op flexibiliteit. Maar goed, je snapt natuurlijk ook dat de huidige situatie compleet uit de hand loopt. Zorgkosten gaan volgend jaar weer omhoog.
Met dank aan de schijnzelfstandigen in de zorg.
Ik denk dat er straks toch echt minder mensen in de zorg en onderwijs werken als ze dat allemaal in loondienst moeten doen met bijbehorende regeltjes en loon.aex351 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:47:
[...]
Het punt is ook niet dat ICT'ers per definitie schijnzelfstandigen zijn. Dat is behoorlijk generaliserend. Die kunnen ook prima echte ondernemers zijn.
Echter de discussie van schijnzelfstandigen die steeds hopen dat ze als echte ondernemers gezien worden, waar gaat dat over. En waarom zou dat wel ok zijn om steeds te bespreken, maar niet dat er wetgeving ligt waaraan je te houden hebt. Ik het ook jammer dat de wetgeving niet beter ingericht is op flexibiliteit. Maar goed, je snapt natuurlijk ook dat de huidige situatie compleet uit de hand loopt. Zorgkosten gaan volgend jaar weer omhoog.
De enige die staakten de afgelopen jaren waren de zorgmedewerkers en in het onderwijs, voor meer loon en minder werkdruk. Dus wie dat werk als goedbetaalde ZZP-er doet zal dat echt niet zomaar in loondienst gaan doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 26-09-2024 07:39 ]
En waar gaan ze dan werken?Ernemmer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:53:
[...]
Ik denk dat er straks toch echt minder mensen in de zorg en onderwijs werken als ze dat allemaal in loondienst moeten doen met bijbehorende regeltjes en loon.
Laat ze dan eerst eens iets doen aan de realiteit in de zorg in plaats van iedereen maar in hetzelfde keurslijf gieten.aex351 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:47:
[...]
Het punt is ook niet dat ICT'ers per definitie schijnzelfstandigen zijn. Dat is behoorlijk generaliserend. Die kunnen ook prima echte ondernemers zijn.
Overigens geloof ik niet dat de zorgkosten stijgen door de zzp verpleegkundige… maatschappen van gespecialiseerde artsen en dergelijke in de zorg / ziekenhuizen zijn er al tientallen jaren, laat ze daar dan maar eens naar gaan kijken. Zijn toch ook geen ondernemers?
Er is een reden dat mensen in de zorg gaan ZZP-en en dat is niet puur het inkomen.
Terug naar de realiteit van de schijnzelfstandige IT-er.. als schijnzeldstandige IT-er kon ik een prima boterham verdienen, mijn gezin onderhouden en nog wat pionieren met wat saas oplossingen. Helaas leveren die oplossingen niet voldoende op om er van te kunnen leven. Maar nooit geschoten is altijd mis. Zonder de opdracht ernaast had ik het nooit gekund, kost vele malen meer geld aan sales en marketing dan wat je in loondienst bij elkaar kan harken.
Straks waarschijnlijk gewoon weer in loondienst, want ik wil wel graag in een leuk team werken met eensgezinde mensen om mij heen.
[ Voor 22% gewijzigd door smaij op 25-09-2024 22:04 ]
Gewoon een andere baan met minder werkdruk en meer loon. Er is werk zat in alle branches.
Of als ZZP-er in een andere branche aan het werk.
En dan krijg je waarschijnlijk ook gewoon veel meer echte eenmanszaken en minder praktijken waar ze samenwerken. Gewoon weer terug naar de huisarts met zijn assistente ipv het zorgcentrum.
[ Voor 24% gewijzigd door Ernemmer op 25-09-2024 22:01 ]
Kan je dat onderbouwen met cijfers? En zouden de kosten lager zijn als die “schijnzelfstandigen” in dienst gaan bij een detacheringsbureau?aex351 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:47:
[...]
Zorgkosten gaan volgend jaar weer omhoog.
[ Voor 17% gewijzigd door Ascension op 25-09-2024 22:02 ]
Ja maar .. moet je je dan niet eerst laten omscholen? Dan begin je weer bij 0. En dan vervolgens weer proberen als zzp-er aan de bak te komen?Ernemmer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:58:
[...]
Gewoon een andere baan met minder werkdruk en meer loon. Er is werk zat in alle branches.
Of als ZZP-er in een andere branche aan het werk.
MacDennis76 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:01:
[...]
Ja maar .. moet je je dan niet eerst laten omscholen? Dan begin je weer bij 0. En vervolgens proberen om als zzp-er weer aan de bak te komen?
Ja, maar is dat een probleem dan, bij- en omscholing is toch heel normaal tegenwoordig en kan vaak betaald tijdens je nieuwe baan.MacDennis76 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:01:
[...]
Ja maar .. moet je je dan niet eerst laten omscholen? Dan begin je weer bij 0. En dan vervolgens weer proberen als zzp-er aan de bak te komen?
En als ZZP-er aan de slag hoeft niet, de meeste branches hebben veel betere voorwaarden dan de zorg en het onderwijs.
[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 25-09-2024 22:07 ]
Ik snap het niet, je wilt niet in loondienst dus verlaat je een sector. Je laat je omscholen om vervolgens in een andere branch wel in loondienst te treden?Ernemmer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:05:
[...]
Ja, maar is dat een probleem dan, bij- en omscholing is toch heel normaal tegenwoordig een kan vaak betaald tijdens je nieuwe baan.
In de zorg in loondienst is ruk omdat je slecht betaald wordt en een slecht rooster hebt. Als ZZP-er heb je meer geld en een beter rooster.MacDennis76 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:07:
[...]
Ik snap het niet, je wilt niet in loondienst dus verlaat je een sector. Je laat je omscholen om vervolgens in een andere branch wel in loondienst te treden?
In een andere baan in loondienst heb je ook meer geld en een beter rooster waardoor het minder erg als je dit niet als ZZP-er kan doen.
De handhaving van de wet gaat het laatste zetje worden voor de mensen die eigenlijk al iets anders wouden, maar maar gekozen hebben voor het ZZP-en, maar dat kan straks niet meer. Ik denk dat er nog flinke tekorten gaan komen in de diverse sectoren.
Voordeel is wel dat de prijs van bijles aan kinderen een stuk goedkoper gaat worden.
Ik denk ook dat er dan weer veel meer zwart gedaan gaat worden, voornamelijk in de bouw en de horeca, want als je het opgeeft aan de belasting ben je ineens in loondienst.
[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 25-09-2024 22:22 ]
Ik ga terug naar het de oorsprong van arbeidsrecht in het BW. Voor die tijd was er eigenlijk alleen een wet over kinderarbeid, dit is het begin van regulatie van arbeidsverhoudingen in het BW.DJ Henk schreef op woensdag 25 september 2024 @ 18:47:
[...]
Het gaat niet tegen de geest van het arbeidsrecht in. Een duidelijk doel is immers om gedwongen zelfstandigen weer terug naar loondienst te helpen, alwaar ze weer beschermd worden. Er is een sluiproute ontstaan waarmee werkgevers onder hun deel van de lasten voor een werknemer uit kunnen komen en dat heeft tot gevolg dat die werknemer veel minder rechten heeft. Dat proberen ze nu te corrigeren. Vanuit dat perspectief is het volstrekt logisch.
[...]
Wet op de Arbeidsovereenkomst (1907) vormde de introductie van arbeidsrecht als dwingend recht in het Burgerlijk Wetboek. Een citaat van de algemene beschouwingen bij het bespreken van deze wet is zeer relevant voor de actuele discussie:
Vrij vertaald naar de taal van nu:"Geldt dit min of meer van allen, die tegen loon in dienst van anderen arbeid verrichten, het geldt met name van diegenen onder hen, voor wie ten gevolge van hun geringere ontwikkeling en van hun zwakken financieelen toestand toetreding tot het aangeboden arbeidscontract eene gebiedende noodzakelijkheid is. Bij hen beheerscht het arbeidscontract het geheele bestaan. Van deze arbeiders vooral gaat de drang uit, door wettelijke regeling eenige bescherming te verkrijgen tegen al te drukkende voorwaarden. (...) Eene bevredigende ordening is, vooral met het oog op deze arbeiders, niet anders te verkrijgen dan door een gedeelte der rechtsregels met dwingende kracht te voorzien."
Hier wordt de geest van de wet gezet: bescherming en positieverbetering van kwetsbare arbeiders. Mensen die in een ongelijke economische verhouding t.o.v. hun werkgever aan het kortste eind trekken. En in alle latere wetten zie je dezelfde geest terug: bescherming van de kwetsbaren. Denk aan wetten die minimumloon vastlegden, of algemeen verbindende CAO's, arbeidstijden of arbeidsomstandigheden. Stuk voor stuk wetten die een mimimumkader scheppen waardoor mensen niet worden uitgebuit.Dit is min of meer relevant voor iedere werknemer, maar met name voor hen die niet veel te kiezen hebben (door gebrek aan zakelijke skills en beperkte financiele middelen). Deze mensen hebben geen alternatief dan het slikken van het contract dat ze aangeboden krijgen en hun contract bepaalt hun hele bestaan
[...]
zonder dwingend recht krijgen deze mensen nooit fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.
Nu lijkt met wet DBA een avers effect op de positie van werkenden te ontstaan. We hebben het over een groep die boven het maximum dagloon van de sociale verzekeringen verdient en aanzienlijk beter beloond wordt dan werknemers. In de oorspronkelijke opzet van het arbeidsrecht zou het nooit de bedoeling zijn om zo'n groep omlaag te trekken. Daarom is dit een belangrijke trendbreuk en imho strijdig met de geest van de wet. Arbeidsrecht is principieel niet bedoeld om werkenden in een keurslijf te stoppen maar om mimimale kaders te definieren zodat kwetsbare groepen niet worden uitgebuit.
Ook het idee van verschillende kaders voor verschillende inkomensgroepen is gewoon oerhollands.
Werknemersverzekeringen hebben bijvoorbeeld een maximaal dagloon, daarboven moet je in de derde pijler iets regelen. Pensioenregelingen hebben vaak ook een maximaal pensioengevend salaris en een private excedentenregeling. En niet zo heel lang geleden was de verzekeringsplicht voor de zorgverzekering alleen van toepassing op mensen met een modaal of lager salaris, die zaten in het ziekenfonds terwijl anderen particulier mochten verzekeren.
Een systeemaanpassing die grote groepen mensen met relatief hoge inkomens terugdrukt naar meer gemiddelde inkomens is historisch best wel uniek. Het is socialistischer dan we in Nederland gewend zijn en dat is in een periode waarin de politiek juist heel rechts is, op zijn zachtst gezegd heel opmerkelijk.
Ik denk dat achter de schermen twee krachten zich in het debat hebben gemengd, elk met een heel eigen belang. Vakbeweging (keren van de almaar tanende ledenaantallen) en werkgevers (verkleinen opties van werkenden en vergroten opties werkgevers).
[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 25-09-2024 22:47 ]
Nou dan kom ik goed weg, aangezen de BD mij al heeft aangemerkt als vrije beroepsbeoefenaar, zelfs in het jaar dat ik maar 1 opdrachtgever had.aex351 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:45:
[...]
Het punt is dat schijnzelfstandigen geen ondernemer zijn. Zolang dat niet veranderd, moet je als schijnzelfstandige in loondienst. Vrije beroepen zijn de uitzondering.
EN als dat voor mij geldt, geld dat voor misschien wel iedereen hier in het topic.
Nou ja, behalve dan voor de jaloerse werknemers
Als ik op wiki kijk naat de definitie van een vrij beroep, dan valt mijn oog op wettelijke (opleidings-)vereisten, beroepsorganisatie, kwalitietsborging en openbaar register. Denk aan notarissen, tandartsen of advocaten.
Binnen de ICT zijn die kenmerken niet algemeen. Er zijn wel niches waar gecertificeerde en gecontroleerde mensen rondlopen, dat mag wel wat groeien.
Tegenvallertje voor het kabinet. Verpleegkundigen staan wel op de lijst (opleidingseisen, BIG register etc).
Die kun je dus niet in loondienst dwingen.
Binnen de ICT zijn die kenmerken niet algemeen. Er zijn wel niches waar gecertificeerde en gecontroleerde mensen rondlopen, dat mag wel wat groeien.
Tegenvallertje voor het kabinet. Verpleegkundigen staan wel op de lijst (opleidingseisen, BIG register etc).
ben zelf geen ict’er maar accountant. Ben wel benieuwd hoe dit werkt als ik bijvoorbeeld een controller functie invul. Kun je ook prima zonder accountantstitel namelijk, maar ben er wel goed voor gekwalificeerd. Ben dan officieel ‘accountant in business’.t_captain schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:53:
Als ik op wiki kijk naat de definitie van een vrij beroep, dan valt mijn oog op wettelijke (opleidings-)vereisten, beroepsorganisatie, kwalitietsborging en openbaar register. Denk aan notarissen, tandartsen of advocaten.
Niet relevant. Dat is in het 2e kamerdebat al meer dan eens benoemd. Het gaat hier met de wet DBA om arbeidsrecht, dat staat min of meer los van de fiscaalrechtelijke vraag of je als ondernemer gezien moet worden.aex351 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:45:
[...]
Het punt is dat schijnzelfstandigen geen ondernemer zijn. [...]
* Ondernemerscheck gaat over de vraag of je IB ondernemer kunt zijn. Daarin komen wat zaken mbt arbeidsrelatie naar voren, maar ook balansen, investeringen, risicospreiding, aantallen opdrachtgevers, markering en sales inspanningen, dragen van omzet- en aansprakelijkheidsrisico's.
* DBA is arbeidsrecht en beoordeelt de arbeidsrelatie. Of je fiscaalrechtelijk ondernemer bent is hooguit zijdelings van belang.
Mijn betoog van zojuist is dat de geest van het arbeidsrecht is om dwingend recht toe te passen voor het scheppen van minimale kaders voor kwetsbare groepen. Dat hoogopgeleide, zakelijk handige en prima verdienende mensen niet onder de oorspronkelijk bedoelde kwetsbare groepen vallen, dat het uitbreiden van het kader een trendbreuk is met onze eerdere systemen en dat het nooit en te nimmer de bedoeling van arbeidsrecht is geweest om de positie van werkenden te verslechteren.
Bureau Berenschot concludeerde dat zzp'ers in de zorg nauwelijks duurder zijn dan personeel in loondienst. Gedetacheerden zijn (natuurlijk) wel duurder: https://mediconnect.nl/be...-personeel-in-loondienst/Ascension schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:01:
Kan je dat onderbouwen met cijfers? En zouden de kosten lager zijn als die “schijnzelfstandigen” in dienst gaan bij een detacheringsbureau?
Hmm, ik vrees dat hij gelijk heeft. Gespeelde oppositie.MacDennis76 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:09:
Wat ik al vermoedde, een debat voor de bühne vandaag ..
Voor een deel stoppen ze. Denk aan herintredende vrouwen die je best veel in de zorg ziet. Daar is het vaak een tweede inkomen, zijn de kinderen groot en is het huis al lang geleden tegen een redelijke prijs gekocht. In de zorg lijkt de drive naar zelfstandigheid sterk te worden ingeheven door een wens om minder gezag te ervaren. Nee te kunnen zeggen tegen vervelende roosters enzo. Als zelfstandigheid geen optie is, gaat een deel
stoppen met werken.
Een ander deel zal van sector wisselen. Ik ken een SAP beheerder die eigenlijk verpleegkundige is. Zo zullen er meer zijn.
Er zijn al forse tekorten aan zorgverlenend personeel, dan is een uitval van een paar procent al zeer nijpend.
Inderdaad. Bij zorg en onderwijs is de situatie anders dan in de IT. Wij kunnen redelijk comfortabel terug in loondienst als de nood aan de man is. Loondienst in zorg en onderwijs is minder aantrekkelijk.
En bij hen is de noodzaak om terug in loondienst te gaan minder sterk dan bij de IT, omdat het daar vaak niet om de kostwinner gaat.
Ik verwacht daarom in die sectoren veel grotere personele problemen als gevolg van de (mogelijke) handhaving. Ook omdat bedrijven IT eventueel kunnen afschalen (die migratie of dat hippe data science- of AI-project stellen we even uit), terwijl de behoefte aan zorg en onderwijs constant is (en in het geval van de zorg zelfs groeiende).
En bij hen is de noodzaak om terug in loondienst te gaan minder sterk dan bij de IT, omdat het daar vaak niet om de kostwinner gaat.
Ik verwacht daarom in die sectoren veel grotere personele problemen als gevolg van de (mogelijke) handhaving. Ook omdat bedrijven IT eventueel kunnen afschalen (die migratie of dat hippe data science- of AI-project stellen we even uit), terwijl de behoefte aan zorg en onderwijs constant is (en in het geval van de zorg zelfs groeiende).
[ Voor 56% gewijzigd door Krwz op 26-09-2024 07:36 ]
This sounds like a job for ... de vakbonden en CAO-onderhandelingen! We willen geen applaus, we willen voorzien in levensonderhoud!Ernemmer schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:14:
[...]
In de zorg in loondienst is ruk omdat je slecht betaald wordt en een slecht rooster hebt. Als ZZP-er heb je meer geld en een beter rooster.
[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 26-09-2024 07:47 ]
Overigens een kleine kanttekening: 'het onderwijs' betaalt tegenwoordig helemaal niet zo slecht als men hier doet voorkomen. Sterker nog, na de laatste CAO-onderhandelingen is het salaris juist behoorlijk goed. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er veel ZZP'ers actief zijn, maar ik denk niet dat dit in de eerste plaats aan de salarissen in het onderwijs ligt.
Niet alles is financieel.
Ik ben van mening dat met leerkrachten niet wordt omgegaan op een manier die recht doet aan de enorme schaarste. Vaak moeten ze beginnen als invaller, tijdelijke contracten, onvolledige werkweken en soms over meerdere scholen heen. Daarna een jaarcontract voor het eerste jaar als vaste meester of juf. En dan pas een vast contract.
Met je HBO software engineering op zak kun je meteen een vast contract scoren voor je 1e baan.
Ik begrijp best dat mensen die geen commitment krijgen van een werkgever, meer geneigd zijn om zelf ook flexibel te werken.
Ik ben van mening dat met leerkrachten niet wordt omgegaan op een manier die recht doet aan de enorme schaarste. Vaak moeten ze beginnen als invaller, tijdelijke contracten, onvolledige werkweken en soms over meerdere scholen heen. Daarna een jaarcontract voor het eerste jaar als vaste meester of juf. En dan pas een vast contract.
Met je HBO software engineering op zak kun je meteen een vast contract scoren voor je 1e baan.
Ik begrijp best dat mensen die geen commitment krijgen van een werkgever, meer geneigd zijn om zelf ook flexibel te werken.
Eh, ik dacht altijd dat herintredende vrouwen voor zich zelf opkomen en onafhankelijk van hun man willen zijn qua financien. En herintreders van nu, zijn heel anders dan vroeger. De arbeidsparticipatie van vrouwen ligt tegenwoordig een stuk hoger.t_captain schreef op woensdag 25 september 2024 @ 23:48:
[...]
Voor een deel stoppen ze. Denk aan herintredende vrouwen die je best veel in de zorg ziet. Daar is het vaak een tweede inkomen, zijn de kinderen groot en is het huis al lang geleden tegen een redelijke prijs gekocht. In de zorg lijkt de drive naar zelfstandigheid sterk te worden ingeheven door een wens om minder gezag te ervaren. Nee te kunnen zeggen tegen vervelende roosters enzo. Als zelfstandigheid geen optie is, gaat een deel
stoppen met werken.
Lijkt ook op bovenstaande quote. Ik vind het een vreemde uitspraak, vrouwen zijn tegenwoordig veel meer gebrand om te werken ipv alleen maar te zorgen. En gezien alle maatschappelijke ontwikkelingen wordt sterk gestimuleerd dat zij financieel onafhankelijker worden van hun (nu) nog man. Niet voor niks is tegenwoordig standaard twee verdiener en hebben ze dat ook nodig om een huis te kunnen kopen.Krwz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 06:50:
Inderdaad. Bij zorg en onderwijs is de situatie anders dan in de IT. Wij kunnen redelijk comfortabel terug in loondienst als de nood aan de man is. Loondienst in zorg en onderwijs is minder aantrekkelijk.
Helemaal mee eens, maar vanuit die vakbonden en CAO-onderhandelingen wordt er altijd maar ingezet op hogere salarissen, terwijl daar niet de crux ligt in het geval van het onderwijs.t_captain schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:17:
Niet alles is financieel.
Niet iedereen heeft zijn salaris nodig om rond te komen. Talloze (2e) inkomens in Nederland zijn voor zelfontplooiing en om leuke dingen te kunnen veroorloven, maar geen noodzaak.jerh schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:18:
[...]
Eh, ik dacht altijd dat herintredende vrouwen voor zich zelf opkomen en onafhankelijk van hun man willen zijn qua financien. En herintreders van nu, zijn heel anders dan vroeger. De arbeidsparticipatie van vrouwen ligt tegenwoordig een stuk hoger.
Vooral leeftijd en totaal gezinsinkomen zijn bepalend hierin, wat ook weer in relatie met de woningmarkt staat. We reeds 20 jaar een eigen woning bezit, heeft geen 2 salarissen nodig om de hypotheek te betalen.
Kijk ook even naar de bevolkingspiramide, er zit een grote groep tussen 55 en 65 jaar. De vrouwelijke helft van deze groep heeft andere opties dan werken.
[ Voor 25% gewijzigd door t_captain op 26-09-2024 09:26 ]
plus dat hogere salarissen niet direct tot hoger netto inkomen leid. Soms zelfs lager....Faust1946 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:25:
[...]
Helemaal mee eens, maar vanuit die vakbonden en CAO-onderhandelingen wordt er altijd maar ingezet op hogere salarissen, terwijl daar niet de crux ligt in het geval van het onderwijs.
Een vriend van mij is onderwijzer in het speciaal basisonderwijs. Hij komt niet heel veel ZZP'ers tegen, maar wel enorm veel leerkrachten die via detacheringsbureaus werken en hij ergert zich er kapot aan. Volgens hem verdien je helemaal niet zoveel meer als je via zo'n bureau werkt. Voor de school is het wel veel duurder, maar dat verschil verdwijnt bijna volledig in de zakken van die bureautjes.
Waarom leerkrachten er dan toch voor kiezen? Blijkbaar willen ze niet zo gebonden zijn aan een specifieke school of klas. Zeker in het speciaal basisonderwijs is het belangrijk dat de school een kleine, stabiele en veilige gemeenschap vormt. Dat vraagt om een commitment voor langere tijd. Maar niet iedereen heeft daar zin in, blijkbaar.
Nu ben ik zelf ook zo iemand die daar geen zin in heeft, maar ik vind dat voor een ICT-project een stuk makkelijker te verdedigen dan voor een klas met achterstanden.
Waarom leerkrachten er dan toch voor kiezen? Blijkbaar willen ze niet zo gebonden zijn aan een specifieke school of klas. Zeker in het speciaal basisonderwijs is het belangrijk dat de school een kleine, stabiele en veilige gemeenschap vormt. Dat vraagt om een commitment voor langere tijd. Maar niet iedereen heeft daar zin in, blijkbaar.
Nu ben ik zelf ook zo iemand die daar geen zin in heeft, maar ik vind dat voor een ICT-project een stuk makkelijker te verdedigen dan voor een klas met achterstanden.
Valt wel mee. "Het aanpakken van de hoge werkdruk staat voor onze leden op de eerste, tweede en derde plaats".Faust1946 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:25:
[...]
Helemaal mee eens, maar vanuit die vakbonden en CAO-onderhandelingen wordt er altijd maar ingezet op hogere salarissen, terwijl daar niet de crux ligt in het geval van het onderwijs.
Dat, inderdaad. ZZPers zijn behoorlijk zeldzaam voor normale lesgevende taken, zeker in het basisonderwijs. Scholen willen daar vaak niet aan. Terwijl ze goedkoper zouden zijn dan via de detacheringsbureaus, omdat er daar dan niet enorm veel aan de strijkstok blijft hangen.DJ Henk schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:30:
Hij komt niet heel veel ZZP'ers tegen, maar wel enorm veel leerkrachten die via detacheringsbureaus werken en hij ergert zich er kapot aan.