Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Dit gaat per kalenderjaar. Als je dit jaar goede omzet gaat draaien, kun je het rechtzetten in december.

Google even iets meer naar re regels rond gebruikelijk loon. In een startende BV met nog niet zoveel omzet is er wel wat ruimte om geld in de BV te laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:04
Squ1zZy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:52:
[...]

Zou je ook eind november, wanneer de eerste factuur is betaald, met terugwerkende kracht maand september mogen uitkeren zonder werk te hebben verricht in die maand?
loon gaat oer periode in dienst, niet over wel/geen omzet (en dit had je accontant etc moeten vertellen)

Lager of geen loon bij starten is geen issue MITS!!!!!! geen dividend uitkering of rekening courant schuld.

Je vragen zijn wel er basic (wat niet erg is) maar voor de zekerheid:
- Heb je een arbeidscontract met je bv?
- Heb je een management overeenkomst in geval van een holding?
- heb je een rekening courant overeenkomst tussen jou en je bv (en evt tussen je bv's onderling?)

Evt kun je nu een nul aangifte doen en aan eind van het jaar kijken wat wat je uit kan keren en dat verlonen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 10:18
Ik kan melden dat voor een grote bank die oude-nieuwe wetten nog niet tot paniek zorgen, net weer verlengd tot halverwege 2025 en de manager gaf aan dat ze zich geen zorgen maken. Enige wat geldt is de twee jaar duur van opdrachten.

Dus deze “schijnzelfstandige” is voorlopig veilig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38
Squ1zZy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:32:
Ik heb sinds 1 september een BV en ben zelf in loondienst als zelfstandige. Nu heb ik in september nog geen opdracht en begin ik op 1 oktober. Ben ik verplicht mijzelf een salaris te geven? Er zit nog niets in de BV.
Ben je in dienst bij je werk bv of holding? Als je een holding hebt, zul je eerst een factuur moeten sturen vanuit je holding voor je mngt vergoeding. Heb je een loonbelasting nummer aangevraagd, mss goed om hier een bedrijfje voor in te huren die je salaris administratie doen. Die regelen dan alles met stroken en belastingafdracht...die vragen dan ook je loonbelastingnr aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
Vandaag ook een jaar verlenging aangeboden gekregen van mijn opdrachtgever. Ze repten geen woord over de wet DBA of wat dan ook. En ik weet zeker dat ik de test niet doorsta... Ik moet namelijk met hardware van de klant werken, ben volledig onderdeel van een scrum team, werk via een broker en factureer dus niet direct aan de klant, en kan bovendien niet iemand anders in mijn plaats sturen.

Interessant. Het is wel een grote partij die heel zwaar leunt op externen, en een kritieke rol vervult binnen de samenleving, dus ze zullen wel vrij zeker zijn dat ze iets kunnen regelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Hier ziet 2025 er ook goed uit. Mijn grootste klant van dit jaar (en n eerlijk gezegd de klant waar inbedding wel een factor is omdat er ook interne krachten in het team zitten) lijkt zich nog geen zorgen te maken. Mijn 2e klant (geen inbedding) wil mijn inzet waarschijnlijk wat opschalen. Ik had vandaag een call met een potentiele nieuwe klant waar met een redelijke kans wat projectjes kunnen gaan ontstaan. Volgende week een soortgelijke meeting in de agenda met nig een potentiele klant.

• fry77
HIer ook. Ondanks ellende met verlengen qua processen. Kan zijn dat ik blijf, na 5 weken nog steeds niet meer dan een 'het is geregeld'maar ondertussen wel zicht op andere klussen en een ingang bij een nieuwe klant gevonden. En aangezien ik met 6 maanden facturabel werk mjn jaarkosten er uit heb, denk ik dat de buffer ook volgend jaar nof niet direct aangesproken hoeft te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

aex351

I am the one

mannowlahn schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:02:
Ik kan melden dat voor een grote bank die oude-nieuwe wetten nog niet tot paniek zorgen, net weer verlengd tot halverwege 2025 en de manager gaf aan dat ze zich geen zorgen maken. Enige wat geldt is de twee jaar duur van opdrachten.

Het is ook niet zo dat elke opdrachtgever per direct ermee stopt. De Belastingdienst begint vanaf 2025 met de handhaving ervan. Waarbij organisaties dan wel moeten kunnen laten zien dat ze ermee bezig zijn. Nu zijn ze bezig met informeren.

In veel contracten staat volgens mij ook de clausule dat de opdrachtgever de opdracht eenzijdig mag opzeggen en met wat geluk zit daar dan 1 maand opzegtermijn in verwerkt.

Overigens, de eis dat een opdracht maximaal 2 jaar mag duren, is iets van de wet van voor DBA, de VAR, en is totaal niet relevant meer.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
aex351 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:56:
[...]
Overigens, de eis dat een opdracht maximaal 2 jaar mag duren, is iets van de wet van voor DBA, de VAR, en is totaal niet relevant meer.
Dat wordt overigens wel op heel veel plekken toegepast, waaronder al mijn opdrachten bij (semi-)overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Kurios schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:58:
[...]

Dat wordt overigens wel op heel veel plekken toegepast, waaronder al mijn opdrachten bij (semi-)overheid.
Zelfde. Ik zit nu bijna 2 jaar bij NS en moet dus weg.

Ik heb nog op een totaal andere opdracht gereageerd, maar dat past niet in hun regels. De afgelopen 2 jaar mag ik er niet gewerkt hebben, volgens de opdracht. Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er een periode van 6 maanden tussen moet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Kurios schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:58:
[...]

Volgens de webmodule krijg je 5 punten voor een opdracht langer dan 24 maanden. Het is een belangrijke indicatie maar niet doorslaggevend. Ik vind het systeem wel prettig met de punten, de combinatie zorgt voor wel of niet schijnzelfstandig en niet 1 factor die soms doorslaggevend leek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:47
echthard schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 01:02:
[...]

Zelfde. Ik zit nu bijna 2 jaar bij NS en moet dus weg.

Ik heb nog op een totaal andere opdracht gereageerd, maar dat past niet in hun regels. De afgelopen 2 jaar mag ik er niet gewerkt hebben, volgens de opdracht. Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er een periode van 6 maanden tussen moet zitten.
Ook bij NS hier. Laatst nog iemand op gesprek gehad die na 6 maanden terug wilde komen, geen match op persoonlijkheid maar de deur wordt dus blijkbaar na 6 maanden afwezigheid wel weer open gezet. Wel merk ik grote verschillen tussen inhurende clusters, waar het ene cluster geen probleem lijkt te hebben met ZZP'ers in 2025 wil het andere cluster enkel mensen inhuren die ergens in loondienst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
coldasice schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 06:30:
[...]

Volgens de webmodule krijg je 5 punten voor een opdracht langer dan 24 maanden. Het is een belangrijke indicatie maar niet doorslaggevend. Ik vind het systeem wel prettig met de punten, de combinatie zorgt voor wel of niet schijnzelfstandig en niet 1 factor die soms doorslaggevend leek
Ik vraag me wel eens af wat precies de looptijd van een opdracht is.

Soms is dat heel duidelijk, bij de “detachering style” opdrachten. Startdatum wanneer je begint, einddatum wanneer je je badge inlevert.

Soms is het niet zo eenduidig. Ik heb een klant die ik al 7 jaar help. Onderdeel daarvan is een doorlopend servicecontract. Dat valt niet echt in loondienst termen te vatten want de betaling loopt ook door als alles goed draait en ze me niet nodig hebben. Daarnaast stap ik af en toe in voor een change of een project. Die zijn tussen de paar dagen en paar maanden werk per keer, met soms flinke pauzes ertussen. Meer dan 24 maanden?

Overigens in het geval van die klant is de totaalscore van de webmodule in de groene zone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:46

Ik merk ook, in tegenstelling tot de paniekreacties die hier vaak geschetst worden, dat er een aantal opdrachtgevers zijn die zich totaal geen zorgen maken. Van een enkeling heb ik zelfs begrepen dat ze de discussie (of het gevecht) nog wel aan durven gaan met de Belastingdienst.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:15

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ja allemaal weer met beide benen op de grond? Mooi. Laten we het weer over bureaustoelen, auto’s, koffiemachines etc hebben. Toch veel leuker.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:50

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
https://fd.nl/politiek/15...vermogenstaks-in-2027-uit

Misschien kunnen ze een paar zzp'rs inhuren.

O nee :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Of verlenging pakken en zodra er iets anders op je pad komt zeggen toedelodokie haha.

Maar zit die partij in een moeilijke positie als je weg gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Deze schijnzelfstandige heeft geen geld voor de paywall.

Maar dit gaat de staat idd enorme knaken kosten. Get fucked _O- net zoals de wet betaalbare huur wordt dit ook een penny wise pound foolish oplossing. Popcorn erbij en genieten maar d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
mannowlahn schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:04:
[...]

Maar dit gaat de staat idd enorme knaken kosten. Get fucked _O- net zoals de wet betaalbare huur wordt dit ook een penny wise pound foolish oplossing. Popcorn erbij en genieten maar d:)b
Tsja lachen natuurlijk, je ziet nu de ijsberg aankomen en de kapitein is alleen bezig met 100-> 130 regelgeving, maar onder aan de streep zullen burgers de extra kosten toch op moeten brengen. Zo jammer gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:44
mannowlahn schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:04:
[...]

Tip: gebruik archive.today voor artikelen die achter een paywall zitten
Excuses voor het offtopic zijn :)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
sebasd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:34:
Ha, dat wist ik niet eens.. nog een reden om Udemy te mijden.
NOG een reden om Udemy te vermijden: ik heb op al mijn accounts de opt-out gedaan op hun GenAI programma. Nee, ik wil niet dat je mijn content gebruikt als input!!

Krijg ik net op al mijn accounts de mail "You're in! Welcome to the Udemy GenAI program!"

:(

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-09 09:54
Ooit heb ik een abonnement afgesloten bij O'Reilly voor $199/jaar. Toen kostte het standaard $399/jaar. Intussen al $499/jaar. Ik betaal nog steeds $199/jaar en maak er van tijd tot tijd nog wel gebruik van. Te weinig eigenlijk, maar ik ga dat abonnement niet opzeggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:18:
[...]

Volgens mij is dat wat @To_Tall ook schrijft/bedoelt met ZZP'ers inlijven.

Wat dan de toegevoegde waarde is, is zoals hier al zo vaak geschreven, onduidelijk. Geen toegevoegde waarde voor de ex-ZZP'er en geen toegevoegde waarde voor de opdrachtgever.
Daarnaast zal het ook een groot risico zijn voor de detacheerders. Vaak worden zzp’ers. Ingezet om een gat te vullen. Denk ook als een detacheerder 30 zzp’ers heeft weggezet hij ze niet allemaal in dienst wil nemen. Valt het even economisch beetje tegen. Kan je zo een aantal opdrachten zien verdwijnen. Die mensen komen dan betaald op de bank.

Weet niet of dit nog steeds mag of kan. Begin van mijn carrière. 2004 kreeg ik een project contract. Voor zolang de opdracht doorliep. Ik kwam dan niet direct in dienst wel werden alle werkgevers lasten betaald door de opdracht gever.

Einde opdracht was ook einde salaris. Woonde nog thuis dus relatief laag risico voor mij.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:50

ralpje

Deugpopje

To_Tall schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:18:
[...]

Daarnaast zal het ook een groot risico zijn voor de detacheerders.
In ruil daarvoor pakken ze dik marge op je uurtarief, dus ik vind ze niet echt zielig :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:48:
Ooit heb ik een abonnement afgesloten bij O'Reilly voor $199/jaar. Toen kostte het standaard $399/jaar. Intussen al $499/jaar. Ik betaal nog steeds $199/jaar en maak er van tijd tot tijd nog wel gebruik van. Te weinig eigenlijk, maar ik ga dat abonnement niet opzeggen!
Tip; https://learning.acm.org/e-learning/

$174.00 voor een jaar ACM + Skills Bundle en dan heb je toegang tot O'Reilly, Skillsoft en Pluralsight.

Volgens mij wel custom collections (althans bij laatstgenoemde) maar alsnog heel erg veel beschikbaar.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
To_Tall schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:18:
[...]

Daarnaast zal het ook een groot risico zijn voor de detacheerders. Vaak worden zzp’ers. Ingezet om een gat te vullen. Denk ook als een detacheerder 30 zzp’ers heeft weggezet hij ze niet allemaal in dienst wil nemen. Valt het even economisch beetje tegen. Kan je zo een aantal opdrachten zien verdwijnen. Die mensen komen dan betaald op de bank.

Weet niet of dit nog steeds mag of kan. Begin van mijn carrière. 2004 kreeg ik een project contract. Voor zolang de opdracht doorliep. Ik kwam dan niet direct in dienst wel werden alle werkgevers lasten betaald door de opdracht gever.

Einde opdracht was ook einde salaris. Woonde nog thuis dus relatief laag risico voor mij.
Zo ben ik ook begonnen. Das dus gewon payrolling. En voor de pensioenen etc de oplossing (hoewe je toen iig nog geen pensioenplicht had met de construnctie). Op zich vond het ik prima werken, niet heel veel anders dan ik nu doe, alleen dekt het loon niet het risico op geen werk tussen opdrachten in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:24
Members only:

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Tja, in dat geval is het balen, bedenken dat je veel geleerd hebt in die periode en ervoor betaald bent, en door naar je volgende klus.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:49

sebasd

loopt op espresso

Liegebeest schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:40:
[...]

NOG een reden om Udemy te vermijden: ik heb op al mijn accounts de opt-out gedaan op hun GenAI programma. Nee, ik wil niet dat je mijn content gebruikt als input!!

Krijg ik net op al mijn accounts de mail "You're in! Welcome to the Udemy GenAI program!"

:(
Dat doen steeds meer platforms tegenwoordig.. LinkedIn ook al: https://www.pcmag.com/new...data-heres-how-to-stop-it

Echt schandalig (maar ook weer geen verrassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
sebasd schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:48:
[...]

Dat doen steeds meer platforms tegenwoordig.. LinkedIn ook al: https://www.pcmag.com/new...data-heres-how-to-stop-it

Echt schandalig (maar ook weer geen verrassing).
Je moet ff wat vaker op de frontpage kijken, dan weet je dat dit niet waar is binnen de EU.

nieuws: Microsoft-platform LinkedIn gebruikt data gebruikers voor trainen AI,...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:50
mannowlahn schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:00:
[...]

Of verlenging pakken en zodra er iets anders op je pad komt zeggen toedelodokie haha.

Maar zit die partij in een moeilijke positie als je weg gaat?
Ik werk voor een grote overheidsorganisatie en ga proberen om via m'n netwerk ergens anders binnen die toko te beginnen. Er is zoveel (interessant) werk daar en ik ken redelijk wat mensen daar.

En niemand is onmisbaar, zeker niet bij de overheid >:)

Ik zeg nog even niks over niet verlengen maar ga wel alvast rondkijken..
Hah, bij mij vergelijkbaar. In het begin een 'team' van 2 man, lagen elkaar wel en konden echt goed meters maken want zelfde mindset.

Twee jaar later opeens een sloot mensen erbij die wat behoudender zijn en nu kan alles weer het raam uit. Maar goed, wel lekker ervaring opgedaan en m'n netwerk verder uitgebreid.

[ Voor 27% gewijzigd door vortexnl1982 op 20-09-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
TommyGun schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:39:
[...]

Tip; https://learning.acm.org/e-learning/

$174.00 voor een jaar ACM + Skills Bundle en dan heb je toegang tot O'Reilly, Skillsoft en Pluralsight.

Volgens mij wel custom collections (althans bij laatstgenoemde) maar alsnog heel erg veel beschikbaar.
Ook beperkte toegang to O'Reilly, meen ik me te herinneren. Heb er wel eens naar gekeken, maar het bood weinig extra's voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
ralpje schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:26:
[...]

In ruil daarvoor pakken ze dik marge op je uurtarief, dus ik vind ze niet echt zielig :+
Tja die marge is niet zo groot op eigen personeel die je moet doorbetalen op den bank :+.

Als er al snel een mannetje of 5 op de bank zitten op 30 man personeel. Dan gaat het kassalaatje snel leeg.

Naast personele kosten moet de auto ook door betaald worden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RichieB
  • Laatst online: 21:38
Als je bij een detacheerder de bureaustoel hebt geaccepteerd voor het thuiswerken.. krijg je dan alsnog een leaseauto? :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 10:41
Grappig, ik zie net een positie "Consultant Externe Inhuur" bij Enexis voorbij komen.

Moest meteen denken:
Zou dat iemand zijn die over DBA advies zou moeten geven ;)
Zou dat als ZZP'er kunnen :?
En hoe weten ze of dat als ZZP'er zou kunnen 8)7

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
pkuppens schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:25:
Grappig, ik zie net een positie "Consultant Externe Inhuur" bij Enexis voorbij komen.

Moest meteen denken:
Je wordt ingehuurd nadat je tijdens een gesprek aangegeven hebt dat het helemaal niet kan want inbedding in de organisatie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:00
pkuppens schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:25:

Moest meteen denken:
Ja

'Zorgdragen voor contractmanagement en naleving van wet- en regelgeving (zoals WAB, DBA en WAADI).'
Ja. Zeker als die expertise niet in je organisatie aanwezig is.
Je maakt een afweging obv bestaande jurisprudentie en middelen zoals webmodule. Maar 100% zekerheid krijg je niet. En deze consultant zou die afweging op zijn minst moeten kunnen maken.

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 10:41
MacDennis76 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:43:
[...]

Ja

'Zorgdragen voor contractmanagement en naleving van wet- en regelgeving (zoals WAB, DBA en WAADI).'

[...]

Ja. Zeker als die expertise niet in je organisatie aanwezig is.

[...]

Je maakt een afweging obv bestaande jurisprudentie en middelen zoals webmodule. Maar 100% zekerheid krijg je niet. En deze consultant zou die afweging op zijn minst moeten kunnen maken.
"Je werkt samen met een ambitieus team van vijf collega’s" -> ik zou dan denken dat de tweede een Nee is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Laatst online: 22:00
pkuppens schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:57:
[...]
"Je werkt samen met een ambitieus team van vijf collega’s" -> ik zou dan denken dat de tweede een Nee is..
Niet per se, want de criteria zijn geen knock-out criteria.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:36
Van hogerop is besloten dat iedereen minimaal twee dagen in de week naar kantoor moet komen, ondanks dat ik (& het team) goed draait. Heb aangegeven dat er geen gezagsverhouding is en ik op basis van resultaat beoordeeld moet worden en niet aanwezigheid. Nu wordt mijn contract niet verlengd. 8)7 Zal misschien de belastingdienst even tippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
FastFox91 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 13:41:
Van hogerop is besloten dat iedereen minimaal twee dagen in de week naar kantoor moet komen, ondanks dat ik (& het team) goed draait. Heb aangegeven dat er geen gezagsverhouding is en ik op basis van resultaat beoordeeld moet worden en niet aanwezigheid. Nu wordt mijn contract niet verlengd. 8)7 Zal misschien de belastingdienst even tippen.
Resultaat is voor veel managers makkelijker te controleren wanneer mensen aanwezig zijn. En zolang beide partijen hier over nadenken en dit contractueel afsluiten, kan alles. Helaas zijn veel mensen nog incapabel genoeg waardoor zij anderen verplichten op kantoor te komen.

Maar er zijn natuurlijk wel grenzen: ik wil dat de freelancers werken wanneer ik ze nodig heb (overdag) en dat zij aanwezig zijn bij bepaalde vergaderingen. Dat noteer ik dan ook als punten waarop het werk beoordeeld wordt. Maar ik ben daar niet streng in, het is meer om het kaf van het koren te scheiden aangezien er ook veel flapdrollen zijn die 2 dagen van tevoren melden dat ze opeens vijf weken op vakantie gaan.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:33:
[...]

Maar er zijn natuurlijk wel grenzen: ik wil dat de freelancers werken wanneer ik ze nodig heb (overdag) en dat zij aanwezig zijn bij bepaalde vergaderingen.
Ja, dat mag dus precies niet volgens de wet DBA, want dit is gezag.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• coldasice
Ze kunnen natuurlijk geen uitzonderingen maken op beleid dat een deel van de cultuur van het bedrijf bepaalt en dan is het vrij makkelijk met iemand die ingehuurd wordt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 12:14
Ik zie deze dwarse houding wel vaker bij ZZP’ers die denken de dienst uit te kunnen maken. Je wordt ingehuurd voor veel geld dus dan mag de opdrachtgever daar toch ook iets voor terug verwachten? Dat 100% thuiswerken is allemaal eigen belang en niet per sé in het belang van de klant. Bovendien: waarom veel geld betalen voor een Nederlander als ik voor de helft iemand in het buitenland kan inhuren? Kwaliteit is prima.

Dat het team goed draait is subjectief, als de klant daar een andere kijk op heeft dan kunnen ze je vragen naar kantoor te komen. Kunnen ze het verplichten? Nee dat mag niet maar bij is het dan simpel. Vier weken opzegtermijn en dan sta je buiten. Voor jou een hoop anderen, zeker in deze markt.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
mrbones92 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:23:
[...]

Ik zie deze dwarse houding wel vaker bij ZZP’ers die denken de dienst uit te kunnen maken. Je wordt ingehuurd voor veel geld dus dan mag de opdrachtgever daar toch ook iets voor terug verwachten?
Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer mogen verwachten dat gemaakte afspraken nagekomen worden. Als de afspraak was dat 80% remote gewerkt kan worden dan kan opdrachtgever daar niet zonder meer op terugkomen. Het geboden tarief is immers ook gebaseerd op 80% remote werken. Natuurlijk kan je altijd in overleg gaan om de afspraak te wijzigen.

Persoonlijk doe ik niet moeilijk over incidenteel een extra dag naar kantoor komen (bijvoorbeeld voor periodieke SAFe bijeenkomsten) omdat ik ook wel eens een afgesproken kantoordag oversla als het mij niet uitkomt. Het is geven en nemen. Niettemin zou de eis om van 80% remote naar 0% remote te gaan voor mij niet acceptabel zijn.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 12:14
ari3 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:57:
[...]
Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer mogen verwachten dat gemaakte afspraken nagekomen worden. Als de afspraak was dat 80% remote gewerkt kan worden dan kan opdrachtgever daar niet zonder meer op terugkomen. Het geboden tarief is immers ook gebaseerd op 80% remote werken. Natuurlijk kan je altijd in overleg gaan om de afspraak te wijzigen.

Persoonlijk doe ik niet moeilijk over incidenteel een extra dag naar kantoor komen (bijvoorbeeld voor periodieke SAFe bijeenkomsten) omdat ik ook wel eens een afgesproken kantoordag oversla als het mij niet uitkomt. Het is geven en nemen. Niettemin zou de eis om van 80% remote naar 0% remote te gaan voor mij niet acceptabel zijn.
100% naar kantoor is wat extreem inderdaad, zijn ook weinig bedrijven in Nederland die dat doen. Maar twee dagen naar kantoor (40%) lijkt mij helemaal niet onredelijk. Maar zelfs daar wordt door aantal lieden moeilijk over gedaan. Dan snap ik wel dat opdrachtgevers de overeenkomst opzeggen of niet verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan iemand uitleggen waarom er nog altijd gesproken wordt over contracten/overeenkomsten die wel/niet verlengd worden? Als er iets schijnzelfstandigheid schreeuwt is het elke X maanden in spanning afwachten of je nog mag blijven.

Verwijderd

jadjong schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:51:
Kan iemand uitleggen waarom er nog altijd gesproken wordt over contracten/overeenkomsten die wel/niet verlengd worden? Als er iets schijnzelfstandigheid schreeuwt is het elke X maanden in spanning afwachten of je nog mag blijven.
Er is een verschil tussen wet in theorie, en wet in de praktijk.
Wetgeving is niet programmeren, 0 of 1. Dat is het verschil.

• RichieB
[…]
Als er iets schijnzelfstandigheid schreeuwt is het elke X maanden in spanning afwachten of je nog mag blijven.
Zolang de manager steeds met spanning vraagt of ik de opdracht wil verlengen zit het met de gezagsverhoudingen wel goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BJames
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-01 18:57
Ik lees hier al een tijdje mee, dus tijd om ook maar eens een bijdrage vanuit mijn ervaring te leveren.

Storytime:
Members only:

Mijn aanname is dat dit niet een uitzonderlijk carrierepad is onder de ZZP'ers in de ICT.
Het gevolg? In de laatste samenwerking heb ik de klant 3x zo veel gekost als de gemiddelde medewerker die dezelfde werkzaamheden in hetzelfde team deed. :9

Ik kan niet anders concluderen dan dat dit om een schijnconstructie gaat, en ik vind dat we dit als samenleving niet moeten willen laten gebeuren (hypocriet he :+). Stel dat alle werkenden er zo in zouden staan, wordt productie natuurlijk extreem duur, wat weer zal leiden tot duurdere producten, wat mogelijk weer leidt tot meer werkenden die deze lucratieve constructie zullen vinden en zo meer olie op het vuur gooien.

Echter vind ik daarmee ook dat we moeten stoppen met accepteren dat zulke situaties via een detacheerder wel kunnen.
In de meeste gevallen gaat het bij zulke opdrachten toch wel over langlopende opdrachten (meerdere jaren) om bij een klant te werken aan hun core-business. Als je het mij vraagt, is dat een situatie waar een interne mederwerker toepasselijker is, zelfs (of zeker?) als het maar een opdracht van een aantal jaar is. Door het stoppen van zulke constructies via detachering, komen er wellicht ook mensen vrij om deze interne posities te vervullen (al wil ik niet pretenderen onderzoek te hebben gedaan naar cijfers/gevolgen hiervan).
Wat er dan nog overblijft voor detachering is wat mij betreft kortlopend specialistisch werk (ook wel de consultancy wat sommige detacheerders pretenderen te zijn), anders wordt je maar een software-huis die projecten aanneemt.

Hoe zich dit vertaalt naar andere sectoren... geen idee. Elke sector heeft weer zn eigen uitdagingen en nuances.
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:20:
Even het geklaag hier achter ons laten.
Is er iemand hier bezig om 'meer ondernemer' te worden?
En hoe pak je dat aan?

Heb je bepaalde investeringen gedaan?
Ben je bezig om een eigen product/propositie uit te werken?
Welke risico's ga je bewust nemen?
Hoe ga je anders werken dat het niet meer inbedding is?

Benieuwd naar jullie inzichten.
De ophef de laatste maanden heeft mij aan het denken gezet, en ook bij mijn huidige klant begon ik mij steeds minder een ZZPer te voelen. (Nog steeds hypocriet he :+ )
Ik gaf aan zo niet verder te willen en heb een verandering in de samenwerking afgedwongen in de vorm dat ik een andere aanpak ga hanteren, en als de klant hier niet in mee wil onze samenwerking zal eindigen na een door mij voorgestelde periode.

Deze opdrachtgever heeft een product, maar heeft niet constant ontwikkeling aan dit product nodig. Het is een core-business product, maar zolang er zijn geen aanvragen lopen gaat het enkel over het onderhouden van wat zaken.
Er werkt een core-team bestaande uit interne medewerkers aan het onderhouden van alle producten, en enkel wanneer er aanvragen vanuit het klantenveld binnenkomen moet er even opgeschaald worden. Geregeld gaat het over lange periodes (6+ maand) van opschaling.

Ik heb de optie voorgelegd om dit middels opdracht uibesteding uit te voeren. Fixed price, en volledig in eigen beheer, geen afspraken over het hoe, waar en wanneer uit te voeren van deze uitbesteding. Ook de infra van de klant zal niet gebruikt worden tijdens de uitwerking, hooguit zo nu en dan een synchronizatie tijdens een bezoekje om de voortgang eens door te nemen.

Hiermee lossen we problemen op aan beide kanten. De klant betaalt niet tijdens de 'rustige' periodes (uur-factuur), weet precies wat bepaalde uitbreidingen gaan kosten (fixed price) en kan opschalen wanneer nodig (mits beschikbaar, en anders op zoek naar een andere ondernemer).
Ik krijg mijn vrijheid terug. Geen gevoel van een 9-to-5 baan, kan met meerdere klanten tegelijk in gesprek, de uitwerking kan ik indelen zoals ik wil, desnoods door inhuur van andere ZZPers als het mij slecht uit komt of wanner ik zelf een stukje kennis niet heb.

Dit voelt voor mij weer als ondernemen, en levert een zeer lage score op in de webmodule waar de klant(en) mee gerustgesteld is(/zijn). Inmiddels ook in gesprek met meerdere klanten, vooral om te zorgen dat niet mijn hele onderneming onderuit gaat als de huidige klant het een keer voor gezien houdt :)

• Orangelights23
DennusB schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:34:
[...]

Ja, dat mag dus precies niet volgens de wet DBA, want dit is gezag.
Nee, dat zijn afspraken die je maakt. Als ik mijn keuken laat verbouwen, geef ik ook aan dat diegene deuren dicht moet doen, om half 8 kan beginnen en uiterlijk om 17.00 uur moet stoppen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
En dan ga je hem zeker ook nog vertellen welke keuken hij moet plaatsen en waar welk kastje moet komen te hangen? Complete inbedding! Je kan het beter zelf doen, anders moet je die werklui in loondienst nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
RichieB schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:11:
En dan ga je hem zeker ook nog vertellen welke keuken hij moet plaatsen en waar welk kastje moet komen te hangen? Complete inbedding! Je kan het beter zelf doen, anders moet je die werklui in loondienst nemen.
Het is dat ik in dit topic keek en je reactie las :)

Ik snap al die overdreven reacties niet. Er is een verschil tussen iemand inhuren voor een tijdelijke klus, passende bij de organisatie, of iemand compleet laten meedraaien en waarbij sprake is van schijnzelfstandigheid. Laten we alsjeblieft niet vergeten dat de meeste IT freelancers hetzelfde kunstje doen als interne medewerkers, of tientallen andere freelancers. Natuurlijk is er dan sprake van schijnzelfstandigheid, want de freelancer in kwestie is tijdelijk nodig om een klusje op te pakken. En de meeste tijdelijke klusjes vergen samenwerking en afstemming - logisch dat je aanwezig moet zijn binnen bepaalde tijdstippen omdat je anders onvoldoende informatie hebt en je eindproduct ruk is.

En laten we niet vergeten dat veel ‘ondernemers’ hier makkelijk 2 jaar bij hetzelfde bedrijf zitten en volledig meedraaien in een team. “Maar vrijheid!” - ik ben juist blij voor die personen dat er strenger getoetst gaat worden :P

Hoe dan ook, de wet is niet op mij van toepassing want ik woon niet in Nederland. Maar waar ik woon MOET de organisatie de ingehuurde vast in dienst nemen nadat diegene er 2 jaar zit. En ondertussen zijn alle ‘ondernemers’ bang dat ze hun vrijheid kwijtraken :P

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:36
mrbones92 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:23:
[...]

Ik zie deze dwarse houding wel vaker bij ZZP’ers die denken de dienst uit te kunnen maken. Je wordt ingehuurd voor veel geld dus dan mag de opdrachtgever daar toch ook iets voor terug verwachten? Dat 100% thuiswerken is allemaal eigen belang en niet per sé in het belang van de klant. Bovendien: waarom veel geld betalen voor een Nederlander als ik voor de helft iemand in het buitenland kan inhuren? Kwaliteit is prima.

Dat het team goed draait is subjectief, als de klant daar een andere kijk op heeft dan kunnen ze je vragen naar kantoor te komen. Kunnen ze het verplichten? Nee dat mag niet maar bij is het dan simpel. Vier weken opzegtermijn en dan sta je buiten. Voor jou een hoop anderen, zeker in deze markt.
Ik weet niet of je nu in het algemeen praat of specifiek over mij, maar als het over mij gaat doe je een aantal foute aannames en ga ik er verder ook niet op in.
Orangelights23 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:33:
[...]

Resultaat is voor veel managers makkelijker te controleren wanneer mensen aanwezig zijn. En zolang beide partijen hier over nadenken en dit contractueel afsluiten, kan alles. Helaas zijn veel mensen nog incapabel genoeg waardoor zij anderen verplichten op kantoor te komen.
Hangt beetje af toch van je beroep, volgens mij kan je online juist veel makkelijker tracen wat iemand doet (of juist niet doet) dan iemand die op kantoor koffie zit te drinken en er beetje bijhangt. Volgens mij controleer je dan toch op aanwezigheid en niet op resultaat?
Tja, helaas is het mij nog niet gelukt om een fixed fee af te spreken voor een project, en wellicht maar goed ook omdat ik afhankelijk ben van anderen van de organisatie. Maargoed, wellicht is dat ook je punt (als je afhankelijk bent van anderen ben je niet zelfstandig).
Aan de andere kant, "in spanning afwachten" kan je ook omschrijven als "risico dragen", wat weer ondernemend beschouwd kan worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mannowlahn
BJames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:41:
Ik lees hier al een tijdje mee, dus tijd om ook maar eens een bijdrage vanuit mijn ervaring te leveren.

Storytime:

***members only***

Mijn aanname is dat dit niet een uitzonderlijk carrierepad is onder de ZZP'ers in de ICT.
Het gevolg? In de laatste samenwerking heb ik de klant 3x zo veel gekost als de gemiddelde medewerker die dezelfde werkzaamheden in hetzelfde team deed. :9

Ik kan niet anders concluderen dan dat dit om een schijnconstructie gaat, en ik vind dat we dit als samenleving niet moeten willen laten gebeuren (hypocriet he :+). Stel dat alle werkenden er zo in zouden staan, wordt productie natuurlijk extreem duur, wat weer zal leiden tot duurdere producten, wat mogelijk weer leidt tot meer werkenden die deze lucratieve constructie zullen vinden en zo meer olie op het vuur gooien.

Echter vind ik daarmee ook dat we moeten stoppen met accepteren dat zulke situaties via een detacheerder wel kunnen.
In de meeste gevallen gaat het bij zulke opdrachten toch wel over langlopende opdrachten (meerdere jaren) om bij een klant te werken aan hun core-business. Als je het mij vraagt, is dat een situatie waar een interne mederwerker toepasselijker is, zelfs (of zeker?) als het maar een opdracht van een aantal jaar is. Door het stoppen van zulke constructies via detachering, komen er wellicht ook mensen vrij om deze interne posities te vervullen (al wil ik niet pretenderen onderzoek te hebben gedaan naar cijfers/gevolgen hiervan).
Wat er dan nog overblijft voor detachering is wat mij betreft kortlopend specialistisch werk (ook wel de consultancy wat sommige detacheerders pretenderen te zijn), anders wordt je maar een software-huis die projecten aanneemt.

Hoe zich dit vertaalt naar andere sectoren... geen idee. Elke sector heeft weer zn eigen uitdagingen en nuances.

[...]

De ophef de laatste maanden heeft mij aan het denken gezet, en ook bij mijn huidige klant begon ik mij steeds minder een ZZPer te voelen. (Nog steeds hypocriet he :+ )
Ik gaf aan zo niet verder te willen en heb een verandering in de samenwerking afgedwongen in de vorm dat ik een andere aanpak ga hanteren, en als de klant hier niet in mee wil onze samenwerking zal eindigen na een door mij voorgestelde periode.

Deze opdrachtgever heeft een product, maar heeft niet constant ontwikkeling aan dit product nodig. Het is een core-business product, maar zolang er zijn geen aanvragen lopen gaat het enkel over het onderhouden van wat zaken.
Er werkt een core-team bestaande uit interne medewerkers aan het onderhouden van alle producten, en enkel wanneer er aanvragen vanuit het klantenveld binnenkomen moet er even opgeschaald worden. Geregeld gaat het over lange periodes (6+ maand) van opschaling.

Ik heb de optie voorgelegd om dit middels opdracht uibesteding uit te voeren. Fixed price, en volledig in eigen beheer, geen afspraken over het hoe, waar en wanneer uit te voeren van deze uitbesteding. Ook de infra van de klant zal niet gebruikt worden tijdens de uitwerking, hooguit zo nu en dan een synchronizatie tijdens een bezoekje om de voortgang eens door te nemen.

Hiermee lossen we problemen op aan beide kanten. De klant betaalt niet tijdens de 'rustige' periodes (uur-factuur), weet precies wat bepaalde uitbreidingen gaan kosten (fixed price) en kan opschalen wanneer nodig (mits beschikbaar, en anders op zoek naar een andere ondernemer).
Ik krijg mijn vrijheid terug. Geen gevoel van een 9-to-5 baan, kan met meerdere klanten tegelijk in gesprek, de uitwerking kan ik indelen zoals ik wil, desnoods door inhuur van andere ZZPers als het mij slecht uit komt of wanner ik zelf een stukje kennis niet heb.

Dit voelt voor mij weer als ondernemen, en levert een zeer lage score op in de webmodule waar de klant(en) mee gerustgesteld is(/zijn). Inmiddels ook in gesprek met meerdere klanten, vooral om te zorgen dat niet mijn hele onderneming onderuit gaat als de huidige klant het een keer voor gezien houdt :)
Te lang verhaal, helft gelezen.

Als die eerste werkgever jou meteen een salaris had gegeven wat die gedetacheerdeen kregen voor dezelfde werknemers, was je nooit dat traject in gegaan en was ons dit verhaal bespaard gebleven. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BJames
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-01 18:57
mannowlahn schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:15:
[...]

Te lang verhaal, helft gelezen.
De spanningsboog van tegenwoordig :+
Ik neem het je niet kwalijk.
FastFox91 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:33:
Tja, helaas is het mij nog niet gelukt om een fixed fee af te spreken voor een project, en wellicht maar goed ook omdat ik afhankelijk ben van anderen van de organisatie. Maargoed, wellicht is dat ook je punt (als je afhankelijk bent van anderen ben je niet zelfstandig).
Wat mij betreft hangt dat af van waar je van afhankelijk bent. Mijn schilder is ook afhankelijk van de kozijnboer voor de levering.
Als de afhankelijkheid planning-technisch is, vind ik dat al heel wat anders dan afhankelijkheid op inhoud.
Aan de andere kant, "in spanning afwachten" kan je ook omschrijven als "risico dragen", wat weer ondernemend beschouwd kan worden.
"In spanning afwachten" getuigd niet van zelf de controle hebben/nemen. Ga vast anticiperend op zoek naar een volgende klus. Heb je wat anders en komt de klant vervolgens met een verlenging/nieuwe opdracht? Dan is hij te laat en kan hij het over X maand inplannen. Klanten die weten wat ze willen krijgen van mij voorrang op twijfelaars.

Risico dragen zie ik meer als verantwoordelijk en aansprakelijk gehouden kunnen worden voor oplevering. Blijkt er iets in mijn oplevering niet goed te zijn? Dan zijn de kosten voor het oplossen voor mij. Op diezelfde manier laat ik de schilder terugkomen als hij een hoekje vergeten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

aex351

I am the one

BJames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:41:

Storytime:

***members only***

[...]

Wat je zegt over detachering. Volgens mij is dat exact de reden waarom de wet DBA destijds in de ijskast is gezet (of beter gezegd, geclaimd dat het niet uitvoerbaar zou zijn, en nu ineens kan het wel). En mede ook de reden waarom veel opdrachtgevers nog steeds de oude regel hanteren dat je opdracht 2 jaar mag duren.

Toen de wet DBA geïntroduceerd werd was het punt van schijnzelfstandigheid of misschien beter gezegd dat ze schijn-vaste-medewerkers zijn ook een probleem voor de detacheringsmarkt.

Alleen daar hoor je nu niets over. Ze hebben het zo weten te draaien dat het alleen over schijnzelfstandige ondernemers gaat. Waar nu de detacheringbedrijven van kunnen profiteren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
De reden dat de Wet DBA nu eindelijk gehandhaafd gaat worden is, omdat het aantal zzp'ers te groot geworden is en daarmee oneerlijke concurrentie is ontstaan op de arbeidsmarkt. Met die oneerlijke concurrentie is ook een oneerlijke verdeling ontstaan van de sociale lasten. Eenmanszaken die zonder werk kwamen en geen inkomsten meer hadden, komen voor last van de maatschappij. Niks geregeld met buffers, niks geregeld met AOV. Het is niet voor niks dat de verplichte AOV en een verplicht aanvullend pensioen ook genoemd worden in de oplossingen.

Dat zit vooral aan de onderkant van de markt waar niet alleen opdrachtgevers de ontstane situatie zijn gaan misbruiken, maar ook opdrachtnemers. Vooral in de markten met personeelsschaarste zoals de zorg. Met personeelsschaarste ontstaat ook een machtspositie; die hebben wij als ICT-ers meestal ook omdat er meestal een tekort is. In die marktwerking zie je ook dat het tarief schommelt tussen 65-130 voor een functie. Maar bij lager betaalde functies zie je dat minder omdat er ook minder speelruimte is.

Detachering kan zeker een oplossing bieden. Het biedt flexibiliteit voor opdrachtgevers, meer loonzekerheid voor werknemers. Het biedt de overheid een eerlijker inkomsten van sociale premies.

Maar, en dat ben ik met @aex351 eens, is iemand die langer dan twee jaar gedetacheerd zit, eigenlijk ook een schijnmedewerker is.

De arbeidsmarkt is verrot. In 1986 begon ik bij Philips. Mijn opa, oud Philips-man, zei toen nog: "dat is mooi jongen, dan heb je de rest van je leven werk". Niets bleek minder waar. In 1991, met dank aan Timmer, overgenomen door Digital Equipment Corporation en in 1994 ontslagen. Bedrijven zijn makkelijker geworden met reorganisaties. Niet de werknemer staat op plek 1 maar de aandeelhouder.
Het is prima als je een aandeelhouder op 1 zet (helemaal niet prima, maar goed) en de overheid gaat daar in mee met het fêteren van die grote bedrijven, maar dan moet je ook accepteren dat de werknemer voor zichzelf opkomt en zzp'er wordt. Bedrijven mogen zich moderniseren naar de maatstaven van de globalisering, werknemers moeten zich houden aan de regels en wetten van 50 jaar geleden. Dat noem ik valsspelen, dat noem ik verrot.

Natuurlijk zijn er ook nog mooie en eerlijke bedrijven. De meest oneerlijke bedrijven hebben een inkomensverdeling van meer dan 1:10. Dus de best betaalde krijgt meer dan 10x zoveel als de minst betaalde. Sowieso, bestuurders (niet eigenaren van een bedrijf!) die meer dan een miljoen verdienen? Belachelijk en niet uit te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 22-09-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
RonaldHeirbaut schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:44:

De arbeidsmarkt is verrot. In 1986 begon ik bij Philips. Mijn opa, oud Philips-man, zei toen nog: "dat is mooi jongen, dan heb je de rest van je leven werk". Niets bleek minder waar. In 1991, met dank aan Timmer, overgenomen door Digital Equipment Corporation en in 1994 ontslagen. Bedrijven zijn makkelijker geworden met reorganisaties. Niet de werknemer staat op plek 1 maar de aandeelhouder.
Het is prima als je een aandeelhouder op 1 zet (helemaal niet prima, maar goed) en de overheid gaat daar in mee met het fêteren van die grote bedrijven, maar dan moet je ook accepteren dat de werknemer voor zichzelf opkomt en zzp'er wordt. Bedrijven mogen zich moderniseren naar de maatstaven van de globalisering, werknemers moeten zich houden aan de regels en wetten van 50 jaar geleden. Dat noem ik valsspelen, dat noem ik verrot.
Waarom moet een bedrijf een garantie tot aan het pensioen bieden? Ik denk dat je dan ook een verkeerd beeld hebt, mooi dat het beeld toen bestond maar die garantie was een valse verwachting. Daarnaast moet je als bedrijf altijd voor de continuïteit van 40.000 medewerkers kiezrn en dan soms pijnlijke beslissingen nemen door een klein deel van het personeel te laten gaan. Ik denk niet dat die philips mensen met een lege zak geld eruit gezet zijn.

Verder vind ik Philips dan niet het beste voorbeeld, die maakte in 1990 dik verlies, ik weet nog dat Vodafone ging reorganiseren met een winst van 5 miljard ergens in 2008-2010. Banken kunnen dan ook, dat vind ik schandalig...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@coldasice Dat was niet de bedoeling van mijn betoog. Mijn opa leefde nog met het idee dat een werkgever voor het leven was of kon zijn. Persoonlijk had ik niet de ambitie om dienstjaren te sparen voor het gouden horloge. Dat er bij Philips gesneden moest worden was evident. In die tijd werden bedrijven met een oude cultuur en structuur gereorganiseerd, niet zelden ingegeven door automatisering. Maar intussen, en dat zeg je zelf ook, wordt er gesneden in het belang van aandeelhouders.

Mijn betoog gaat over de discrepantie tussen de belangen van werkgevers die veel meer naar de korte termijn kijken in het belang van aandeelhouders, wat ook nog geaccepteerd is door onze overheid, maar wij als zzp'ers niet naar een korte termijn mogen kijken in het belang van onze financiële positie. Arbeiders (bewuste woordkeuze) blijven hangen in de wetten van 60 jaar geleden. Als ze zich daaruit ontworstelen door zzp'er te worden, en dus ondernemer worden, krijgt de overheid daar moeite mee.

We hebben een overheid die goed is in symptoombestrijding. Dat zie je in de schijnzelfstandigheid, in de asiel'crisis', de stikstof'crisis'. Alles is een crisis zodat we de symptomen beter kunnen bestrijden. Nadenken over lange termijn en een goede oplossing, dat zit er amper in.

Zo... dat is er ook weer uit. Dat lucht op O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:04:
[...]

Er is een verschil tussen wet in theorie, en wet in de praktijk.
Wetgeving is niet programmeren, 0 of 1. Dat is het verschil.
Je vroeg eerder hoe je meer ondernemer kon worden. Een contract afsluiten met een iets meer realistische tijdsplanning dan 'elke zes maanden kijken we of we verder gaan' vind ik daar bij horen. Of het moet in 6-7 maanden te fixen zijn. :+
RichieB schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:56:
[...]

Zolang de manager steeds met spanning vraagt of ik de opdracht wil verlengen zit het met de gezagsverhoudingen wel goed.
RichieB schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:11:
Wie er van de twee met knikkende knieën zit te wachten op de contractverlenging zal af hangen van vraag en aanbod. De hier boven genoemde leverancier van de keuken zet ook zzp'ers in voor de plaatsing, die doe dat per keuken en niet per dag. Waarom zou een lokale infra>Azure migratie dan afgehandeld worden in stappen van bijvoorbeeld zes maanden? Alsof je halverwege opeens er uit gegooid wordt en iemand anders jouw werk laat afmaken. 8)7
Sluit een contract af met een duidelijk doel/eindpunt en werk vervolgens met een uurtarief op nacalculatie. Als zij tussentijds het contract willen ontbinden kunnen ze een vooraf overeen gekomen bedrag aftikken, als de zelfstandige tussentijds wil vertrekken kan die zelf een capabele vervanger regelen of het contract afkopen met een vergelijkbaar bedrag.

Fixed fee was niet mijn insteek. Het hele gezeur om schijnzelfstandigheid komt neer op bestaande regels en wetten die gelden voor personeel wat de status werknemer krijgt of kan opeisen wanneer de omstandigheden zich daar voor lenen.
Het in stapjes verlengen van tijdelijke contracten, terwijl zelfs de portier weet dat het jaren gaat duren, hoort daar naar mijn idee ook bij.
https://www.werk.nl/werkz...tract%20van%203%20maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
coldasice schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:11:
[...]

Ben je in dienst bij je werk bv of holding? Als je een holding hebt, zul je eerst een factuur moeten sturen vanuit je holding voor je mngt vergoeding. Heb je een loonbelasting nummer aangevraagd, mss goed om hier een bedrijfje voor in te huren die je salaris administratie doen. Die regelen dan alles met stroken en belastingafdracht...die vragen dan ook je loonbelastingnr aan.
Ik ben in dienst bij een BV en heb geen holding. Alles is verder wel geregeld, maar ik vroeg me alleen af wat ik het beste kan doen als ik 1 september in dienst ben en pas 1 oktober een salaris ontvang.

Zelf dacht ik om mijn DGA salaris te verlagen met 4666,67 euro. Mijn huidige DGA is 56.000 staat en dacht die te verlagen naar 51.333.33 en dan de eerste maand niets uit te keren. Er zijn meerdere constructies, maar was benieuwd naar de mening van anderen.

Ik ga een accountant vragen om een uur consult om dit uit te leggen gezien ik mijn administratie zelf wil doen. Bedankt voor jullie help :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Squ1zZy schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:26:
[...]

Ik ben in dienst bij een BV en heb geen holding. Alles is verder wel geregeld, maar ik vroeg me alleen af wat ik het beste kan doen als ik 1 september in dienst ben en pas 1 oktober een salaris ontvang.

Zelf dacht ik om mijn DGA salaris te verlagen met 4666,67 euro. Mijn huidige DGA is 56.000 staat en dacht die te verlagen naar 51.333.33 en dan de eerste maand niets uit te keren. Er zijn meerdere constructies, maar was benieuwd naar de mening van anderen.

Ik ga een accountant vragen om een uur consult om dit uit te leggen gezien ik mijn administratie zelf wil doen. Bedankt voor jullie help :)
Mijn mening is dat met een DGA loon van 56k alles wel heel erg riekt naar belastingontduiking (geen ontwijking, want de absolute minimum kiezen is eigenlijk niet te verantwoorden als je gedegen marktonderzoek doet naar gebruikelijk loon, en al helemaal niet als je een IT functie bekleed). Allemaal ‘net iets te toevallig’ zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Vetje schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:39:
[...]

Mijn mening is dat met een DGA loon van 56k alles wel heel erg riekt naar belastingontduiking (geen ontwijking, want de absolute minimum kiezen is eigenlijk niet te verantwoorden als je gedegen marktonderzoek doet naar gebruikelijk loon, en al helemaal niet als je een IT functie bekleed).
Mijn DGA moet wel een keer omhoog, maar dit is mijn eerste jaar en ben blij als ik die 56k ga halen omdat ik nog niets heb getekend en wel al ben begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Mijn mening is dat met een DGA loon van 56k alles wel heel erg riekt naar belastingontduiking (geen ontwijking, want de absolute minimum kiezen is eigenlijk niet te verantwoorden als je gedegen marktonderzoek doet naar gebruikelijk loon, en al helemaal niet als je een IT functie bekleed). Allemaal ‘net iets te toevallig’ zullen we maar zeggen.
Ik vraag mij af hoe groot het verschil nu is in belastingdruk als je het minimum dga aanhoudt of een hoger salaris neemt. Bij aftrek zoals aov, hypotheekrente en pensioen inleg zit je in een hogere schaal, je kan ook meer pensioen inleggen.

Verder zit je met 1 BV toch nog steeds met aansprakelijkheid en risico. Je bent DGA en werknemer vanuit hetzelfde bedrijf. Met een tweede BV kan je het vermogen doorschuiven en daarmee buiten de andere BV houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 22-09-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28

Matis

Rubber Rocket

Ligt er ook helemaal aan hoeveel liquide middelen de onderneming heeft.
Zo lang je jezelf geen dividend uitkeert, kan het prima uitgelegd worden.

Daarnaast is het gebruikelijk loon voor 40 uur per week als backend developer in mijn regio tussen de €4000 en €5000.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28

Matis

Rubber Rocket

Viper® schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:00:
Ik vraag mij af hoe groot het verschil nu is in belastingdruk als je het minimum dga aanhoudt of een hoger salaris neemt. Bij aftrek zoals aov, hypotheekrente en pensioen inleg zit je in een hogere schaal, je kan ook meer pensioen inleggen.

Verder zit je met 1 BV toch nog steeds met aansprakelijkheid en risico. Je bent DGA en werknemer vanuit hetzelfde bedrijf. Met een tweede BV kan je het vermogen doorschuiven en daarmee buiten de andere BV houden.
Daarnaast kan het ook, op basis van SBI-codes, niet kloppen. Je bent of een financiële holding, of je verricht dienstverlenende activiteiten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Viper® schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:00:
[...]

Kan dit jaar nog wel uitmaken, omdat dividend en rc niet meetelt bij heffingskortingen etc etc.
Matis schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:28:
[...]

Ligt er ook helemaal aan hoeveel liquide middelen de onderneming heeft.
Zo lang je jezelf geen dividend uitkeert, kan het prima uitgelegd worden.

Daarnaast is het gebruikelijk loon voor 40 uur per week als backend developer in mijn regio tussen de €4000 en €5000.
DUs 60K jaarsalaris. Dan kun jij wel zeggen ik keer niks uit, maar loonheffingen moet wel over dat bedrag betaald worden
Matis schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:09:
[...]

Daarnaast kan het ook, op basis van SBI-codes, niet kloppen. Je bent of een financiële holding, of je verricht dienstverlenende activiteiten.
ALs je de juiste gebruikt geen probleem toch? Ook mijn werkmij heeft dienst verlenende activiteiten, maar daarnaast ook tot doel investeren, deelnemen en alles wat daarmee te maken heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Vergeleken met de CAO’s van mijn opdrachtgevers past het minimum DGA loon prima hoor. Verder kom ik ook goed rond van mijn DGA loon en is de aansprakelijkheid met één BV altijd nog beperkter dan als eenmanszaak waarvan ook genoeg het aandurven als freelancer.

Binnenkort ook maar de AOV naar een jaar wachttijd verhogen. In principe kan ik dat eerste jaar nog prima vanuit de BV dekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Deveon op 22-09-2024 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:32
@Deveon ik vraag mij al een tijd af wat in het geval van een ingehuurde IT specialist een vergelijkbare functie is. Die van een werknemer bij je klant of die van een specialistische consultant van een detacheerder. In het laatste geval zal het vergelijkbare loon als het goed is ook iets hoger liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Deveon schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:24:
[...]

Vergeleken met de CAO’s van mijn opdrachtgevers past het minimum DGA loon prima hoor. Verder kom ik ook goed rond van mijn DGA loon en is de aansprakelijkheid met één BV altijd nog beperkter dan als eenmanszaak waarvan ook genoeg het aandurven als freelancer.

Binnenkort ook maar de AOV naar een jaar wachttijd verhogen. In principe kan ik dat eerste jaar nog prima vanuit de BV dekken.
En maar afvragen waarom ze eigenlijk ook de ZZPers in het hogere segment aan lijken te willen pakken met de handhaving :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:06

R.G

Even een kleine update:

Jullie dachten destijds troll etc. maar nee echt niet.

Inmiddels een baan gevonden ga z.s.m. beginnen. heb het volgende besloten

code:
1
2
- 4 dagen werken
- 1 dag zzp / eigen bedrijf , eventueel weekends meenemen grinden.

Alleen waar ik heel erg mee kamp is,
Ik zou niet weten wat ik iemand moet aanbieden en of daadwerkelijk allemaal moet doen om betaald te krijgen.

Bijvoorbeeld deze vragen kan ik niet beantwoorden nog:
  • Wat doet mijn bedrijf?
  • Waar ben ik goed in?
  • Wat vind ik leuk?
  • Wanneer betaald iemand mij en waarom?
Mijn gevoel zegt mij telkens dit en het blijft maar hangen:
  • Ik moet een plekje dedicated voor werk hebben dus huren van een ruimtedoet mijn bedrijf?
  • Waarom? Omdat ik daar mijn tools en creativiteit kwijt kan en ik dan een fatsoenlijke werkplek heb die ik niet hoef op te ruimen en gewoon lekker aan de slag kan., THUIS teveel afleiding merk ik en of anderen dingen.
  • Ik denk ook als ik het huur kost het mij geld en ga ik dan ook echt wat doen omdat ik het anders zonde geld vindt.
Andere probleem:
Omgeving en vrienden zeggen, niks voor jouw niet aan beginnen.
Maar ergens wil ik het wel en heb ook gelezen gehoord je moet aan jezelf denken en lap anderemans mening aan je ****** snap je :P

Wat denken jullie?

Ik heb al een bedrijfsplan opgericht destijds, maar ja, is allemaal leuk en aardig er gebeurt niks er zijn geen inkomsten, maar iedere ******* dag knaagt het aan mij en als ik dan op eenmaal weer werk denk ik op het werk meer aan mijn business dan aan iets anders denk ik. ( weet ik ) en voelt het als verspilde tijd.

Daarnaast voelt werken voor niet je eigen bedrijf, dan voelt het als slaaf zijn / je brood verdienen omdat het moet , dus dan is werk ook al meteen minder leuk werk snap je.

ps: misschien moet ik hier ook eens over praten met een hulpverlener , alleen dan denk ik ook weer tijdverspilling en kost extra moeite terwijl ik dan met mijn bedrijf aan het opbouwen kan zijn..

Wat mij het meest opvalt en verbaasd, al die youtubers en andere "rijke" jonge lui op internet met hun verhalen enzo, waarom gaat het daar zo makkelijk en verdienen ze bakken met bijvoorbeeld:

tiktok, youtube, ai filmpjes, verkopen van producten, verkopen van bs curssussen. Maar uiteindelijk hebben ze wel veel geld en doen ze het goed..

Snap dat echt niet.. is het allemaal wel zo rooskleurig?

Thx voor het lezen en graag jullie mening of advies, maar let op geen financieel advies want dat mag niet, maar ja zoveel mag niet? Dus graag wel advies :D

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RichieB
R.G schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:47:
[…]
tiktok, youtube, ai filmpjes, verkopen van producten, verkopen van bs curssussen. Maar uiteindelijk hebben ze wel veel geld en doen ze het goed..
[…]
Ik pak dit er even uit, want dit gaat weer helemaal verkeerd. Als je serieus denkt dat je alles wat je ziet op TikTok en YouTube kan geloven dan ga je met een eigen zaak heel erg hard je neus stoten. Gewoon niet doen. Niets voor jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vetje schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:03:
[...]

En maar afvragen waarom ze eigenlijk ook de ZZPers in het hogere segment aan lijken te willen pakken met de handhaving :+
Zouden ze inmiddels al doorhebben dat ZZPers niet altijd een eenmanzaak zijn dan? DGA's worden nooit genoemd. Verder zie ik mijn BV als een eenmans detachering bedrijf. Het daadwerkelijk loon is vergelijkbaar met dienstverbanden en de overhead is vanwege mijn ondernemerskwaliteiten. Verder loopt mijn loon gewoon door wanneer ik geen opdracht hebt.. net zoals bij detachering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

RichieB schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:23:
[...]

Ik pak dit er even uit, want dit gaat weer helemaal verkeerd. Als je serieus denkt dat je alles wat je ziet op TikTok en YouTube kan geloven dan ga je met een eigen zaak heel erg hard je neus stoten. Gewoon niet doen. Niets voor jou.
Oke geldige reden denk ik dan, alleen als je daadwerkelijk wat youtubers etc nacheckt en net worth opvraagt dan zijn ze daadwerkelijke successvoll. Als zij het kunnen waarom kunnen wij het dan niet. Zo kijk ik er ook na.

Uiteindelijk is zzper niks anders als:
- Service aanbieden
- Product ontwikkelen en aanbieden

Verder is er niks ofwel?

meest zzper zijn denk ik aan het werk als service aanbieder ( achter klanten aan hollen)
Product aanbieden ( klanten zoeken jouw en willen jouw geniale uitvinding)

Klopt dit? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Deveon schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:26:
[...]
Verder zie ik mijn BV als een eenmanszaak detachering.
[…]
Exact. Mocht de belastingdienst dat anders zien dan leggen we het voor aan de rechter.

[ Voor 48% gewijzigd door RichieB op 22-09-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@R.G Om heel eerlijk te zijn… ik begrijp niks van je verhaal. Je gaat 4 dagen in loondienst (helemaal goed, niks aan veranderen) en een dag aan het werk als zzp’er. Dus max 52 dagen is ong 500 uur. Maar wat je nou wil kopen of leveren? Geen idee.

Dus concreet: wat kan jij mij bieden als ik je 40 uur aan het werk zet? Als je het allerleukste werk mag doen in die 40 uur, wat zit er dan in mijn brievenbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
fry77 schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:14:

DUs 60K jaarsalaris. Dan kun jij wel zeggen ik keer niks uit, maar loonheffingen moet wel over dat bedrag betaald worden
Ik heb mijn BV eind mei opgericht en vanaf juli loonbelasting aangevraagd en doorgegeven aan de belastingen. Loopt allemaal prima, voor de maand juli kreeg ik het verzoek om voor 23 september mijn loonbelasting in orde te maken, voor augustus was het 30 september, dat schijnt de normale termijn te zijn, dus je hebt wel wat tijd. Ik heb in overleg met mijn boekhouder het eerste half jaar ook mijn salaris iets lager gezet. Volgend jaar zet ik hem wel wat hoger, kan me niet voorstellen dat de BD niet begrijpt dat het eerste half boekjaar net even anders is, als je het daarna maar rechttrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

coldasice schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:09:
[...]

Ik heb mijn BV eind mei opgericht en vanaf juli loonbelasting aangevraagd en doorgegeven aan de belastingen. Loopt allemaal prima, voor de maand juli kreeg ik het verzoek om voor 23 september mijn loonbelasting in orde te maken, voor augustus was het 30 september, dat schijnt de normale termijn te zijn, dus je hebt wel wat tijd. Ik heb in overleg met mijn boekhouder het eerste half jaar ook mijn salaris iets lager gezet. Volgend jaar zet ik hem wel wat hoger, kan me niet voorstellen dat de BD niet begrijpt dat het eerste half boekjaar net even anders is, als je het daarna maar rechttrekt.
Ik had hetzelfde.
Ik heb het het minimum DGA-salaris berekend voor het hele jaar, en daarna dat voor het eerste jaar proportioneel verlaagd (aantal maanden dat ik ondernemer was). Geen juridisch advies, want het hele DGA-salaris is nogal voor interpretatie vatbaar ;)

Zie ook hier
https://www.belastingdien...n_en_aanmerkelijk_belang/

De gebruikelijkloonregeling houdt in dat een aanmerkelijkbelanghouder wordt geacht een loon te krijgen dat normaal is voor het niveau én de duur van zijn arbeid.

Je moet wel netjes documenteren hoe je aan het bedrag bent gekomen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23
Ik heb al een bedrijfsplan opgericht destijds
... strookt echt niet met ...
Ik zou niet weten wat ik iemand moet aanbieden en of daadwerkelijk allemaal moet doen om betaald te krijgen.
Ik bedoel, wat is het bedrijfsplan geweest dan?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

RonaldHeirbaut schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:07:
@R.G Om heel eerlijk te zijn… ik begrijp niks van je verhaal. Je gaat 4 dagen in loondienst (helemaal goed, niks aan veranderen) en een dag aan het werk als zzp’er. Dus max 52 dagen is ong 500 uur. Maar wat je nou wil kopen of leveren? Geen idee.

Dus concreet: wat kan jij mij bieden als ik je 40 uur aan het werk zet? Als je het allerleukste werk mag doen in die 40 uur, wat zit er dan in mijn brievenbus?
Een apparaat en sas platform dat je leven gaat veranderen.

Snap alleen niet waarom jullie steeds in uren only denken.
Een product hoeft niet in uren gedefinieerd te zijn toch? Daar zit gewoon een verkoop prijs aan en of abonnement? Niks met uren dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G

R.G

Liegebeest schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:05:
[...]

... strookt echt niet met ...

[...]

Ik bedoel, wat is het bedrijfsplan geweest dan?
Ja dat kan ik dus niet zeggen en dat bedrijfsplan beschrijft wel wat ik wil en wat het moet kunnen. Maar of dat oke en realistisch is en of ik op de dag van vandaag nog zo zou willen uitvoeren en doen betwijfel ik zeer.

Waardoor ik dus een bedrijfsplan heb gemaakt waar ik nu niet meer veel aan heb?

Back to the drawning board, maar zo blijf ik in een circle zitten..

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:27
ps: misschien moet ik hier ook eens over praten met een hulpverlener , alleen dan denk ik ook weer tijdverspilling en kost extra moeite terwijl ik dan met mijn bedrijf aan het opbouwen kan zijn..
Oh please... Je HEBT geen bedrijf om op te bouwen. Er is niks. Geen visie, geen plan, geen product, niets. Een uurtje doelloos achter je computer zitten helpt je niet om verder te komen. Al je posts hier schreeuwen dat het praten met die hulpverlener de beste besteding van je tijd (en geld) is momenteel. Al dat andere leidt alleen maar af.
waarom gaat het daar zo makkelijk en verdienen ze bakken
Dat doen ze niet. Wat je ziet op social media is nep, welkom op het internet.
Maar uiteindelijk hebben ze wel veel geld en doen ze het goed..
Nee, dat hebben ze niet.
R.G schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:38:
[...]

Uiteindelijk is zzper niks anders als:
- Service aanbieden
- Product ontwikkelen en aanbieden

Verder is er niks ofwel?
Als je dit soort vragen moet stellen ben je gewoon echt niet geschikt voor ondernemerschap. Je bent beter af als je gewoon 5 dagen per week in loondienst werkt, zoveel mogelijk geld opzij zet in indexfondsen en dan hopelijk een paar jaar eerder uit de rat race te kunnen stappen, in plaats van het via het pad van ondernemerschap te zoeken. Dat is namelijk niet de makkelijkste weg, en in je posts zie ik echt helemaal geen enkel signaal om me er van te overtuigen dat dat pad geschikt is voor je.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@R.G Echt niet rot bedoeld, maar ik begrijp je gewoon niet zo goed en doe oprecht mijn best je WEL te begrijpen. Je hebt dus een product, of een idee voor een product, waarmee je iemands leven kan veranderen of dan tenminste toch beïnvloeden. Als dat waar is, en het slaat aan, ben je een topondernemer en dat gun ik je van harte.
Nu heb ik zelf helemaal niks (meer) met social media. Je vindt me op LinkedIn en hier. That’s all. Maar blijkbaar heb je iets voor mij? Wat is dat dan?

Alles wat je hoort op social media is grotendeels bullshit&worse als het gaat om moneymaking. Vaak komt het niet verder als een Ponzi scheme of een kettingbrief waar je gaat betalen voor non-adviezen. Natuurlijk zijn er hele geraffineerde mensen die binnenlopen op die media, maar als jij hier de vragen stelt die je stelt, vrees ik dat jij niet tot dat selecte gezelschap hoort.

Nogmaals, ik gun het je en ben bereid (wij hier allemaal denk ik) om je van adviezen te voorzien, maar je vragen zijn te abstract voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:18
coldasice schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:09:
[...]

In het handboek loonheffingen van de belastingsdienst staat dit voor startende BV's:
Startende ondernemingen

Startende ondernemingen die niet aan de voorwaarden voor een start-up voldoen, kunnen voor een aanmerkelijkbelanghouder toch tijdelijk uitgaan van een loon dat lager is dan wat gebruikelijk is voor het niveau en de duur van het werk. Als uitgangspunt geldt dat het gebruikelijk loon niet lager is dan het wettelijk minimumloon dat past bij het aantal uren dat de aanmerkelijkbelanghouder voor u werkt. U mag uitgaan van een lager loon als u het gebruikelijk loon door het opstarten van de onderneming niet kunt betalen, bijvoorbeeld omdat u veel hebt geïnvesteerd of een lage cashflow hebt. U mag dit maximaal 3 jaar doen. U moet de periode van 3 jaar inkorten als de onderneming als eenmanszaak begint en pas later wordt ingebracht in een vennootschap of coöperatie. De periode waarin de onderneming op naam of voor rekening van de aanmerkelijkbelanghouder of een ander werd gedreven, moet u dan aftrekken van de 3 jaar.
Je voorstellingsvermogen klopt. Het is een hardnekkig ding, dat mensen denken dat 56K het minimum is. Daar zijn allerlei uitzonderingen op zoals startend, deeltijd, vergelijkbaar loon is lager, etc. etc.

Het enige is dat onder die 56K je het aannemelijk moet maken, de bewijslast ligt dan bij jou als DGA. Als je op 56K of hoger zit moet de belastingdienst met bewijs komen als ze vinden dat het te laag is.

[ Voor 9% gewijzigd door MazzHead op 23-09-2024 00:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
[b]BJames schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:41:[/Ik kan niet anders concluderen dan dat dit om een schijnconstructie gaat, en ik vind dat we dit als samenleving niet moeten willen laten gebeuren (hypocriet he :+). Stel dat alle werkenden er zo in zouden staan, wordt productie natuurlijk extreem duur, wat weer zal leiden tot duurdere producten, wat mogelijk weer leidt tot meer werkenden die deze lucratieve constructie zullen vinden en zo meer olie op het vuur gooien.
Waarom zou ja als IT professional je inkomen matigen? Dat doen advocaten, artsen, schilders en managers ook niet. Als zij hun diensten tegen marktwaarden mogen verkopen dan mag de ICT-er dat ook. En ja, hogere tarieven worden doorberekend in producten en diensten, dat is dan de economische realitieit. Schilders rekenen momenteel ook de hoofdprijs voor projecten, jammer voor mij nu ik mijn huis moet schilderen, maar ik neem het hen niet kwalijk.

Het probleem zit eigenlijk in het feit dat loondienst al jaren in toenemende mate een slechte deal is:
- Geen inspraak op hoe het werk gedaan wordt. In de IT zien we dat in de consolidatie naar zelfsturende teams en naar dev-ops. Dit geeft mensen in loondienst steeds meer verantwoordelijkheden en vragen steeds meer vaardigheden zonder dat daar een noemenswaardige hogere beloning staat.
- Geen inspraak waar en/of wanneer het werk uitgevoerd wordt: werkuren moeten overlappen met collega's met gevolgen voor productiviteit en werk/privé-balans.
- Persoonlijke ontwikkeling staat altijd in dienst van de werkgever, niet van wat iemand graag in toekomst wil doen eventueel bij een andere werkgever. Werkgevers hebben geen immers belang bij het faciliteren van arbeidsmobiliteit.
- De ontslagvergoeding (nu transitievergoeding) is helemaal uitgekleed waardoor ontslagrondes nagenoeg niets opleveren (⅓ maandsalaris voor ieder gewekt jaar -> je kunt beter iedere maand netto 30% meer verdienen als zelfstandige zodat je een betere buffer hebt tussen opdrachten in)

Zoals ik het zie doen mensen die in loondienst blijven zitten zichzelf tekort. Ik zie daar in ieder geval geen reden in om mijn tarief te matigen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

R.G schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:27:
[...]
Ik denk omdat wij wat minder youtube filmpjes kijken :+

Serieus, je hele taalgebruik is zo ongeveer een copy/paste van clickbait filmpjes over hoe je "snel geld maakt", "money mindset", "investeren!!" en dat soort dingen.

Nu moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar op basis van wat je post lijkt het erop dat het lastig voor je is de rommel eruit te filteren en dat is wel tricky; er zitten gewoon heel veel mensen met een grote bek tussen die vooral goed zijn in het verkopen van gebakken lucht. Niet allemaal. Dat niet, maar je geeft niet de indruk daar heel goed tussen te kunnen filteren.

Dan nog wat anders; je wil kantoorruimte huren voor een hobbybedrijfje dat je 1 dag in de week wil gaan doen. Dat is echt een heel slecht idee. Kosten en potentiële opbrengsten staan echt totaal niet in verhouding. Huur dan een plekje bij seats2meet voor die ene dag. Dat je dit zelf niet ziet is eigenlijk al een rode vlag en geeft de schijn van een geromantiseerd idee boven een doordacht plan.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 23-09-2024 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
R.G schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:27:
[...]

Een apparaat en sas platform dat je leven gaat veranderen.

Een product hoeft niet in uren gedefinieerd te zijn toch? Daar zit gewoon een verkoop prijs aan en of abonnement? Niks met uren dan toch?
Freelancers die in uren denken, gek he? Belangrijkste aan ondernemen is je doelgroep kennen en weten te vinden. Overigens hoef ik geen apparaat wat mijn leven gaat veranderen. Ik ben vrij optimistisch op ontwikkeling maar dat klinkt gewoon fout.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Ik ken je niet, dus ik weet niet of een hulpverlener nuttig of overdreven is in jouw situatie, maar ik kan je wel aanraden eens wat dieper na te denken over waarom je dit zo graag allemaal wil. Het heeft in ieder geval niets met de inhoud van werk te maken, anders had je wel een idee gehad wat je zou willen doen. Of op zijn minst in welke richting.

Toch voel je blijkbaar een enorme drang. Waar komt dat vandaan? Wat is er zo verschrikkelijk aan loondienst? In dit topic schelden we er graag op, maar het gaat erom wat jouw redenen zijn om het niet te willen. Denk je echt snel rijk te kunnen worden? Zit je nu in een situatie waar je uit probeert te vluchten?

En ook: waarom dat ongeduld? Als je met vier dagen per week werken in je onderhoud kan voorzien, kun je ook gewoon een jaartje de tijd nemen om na te denken wat je zou willen beginnen. Je kunt ook wat dingen uitproberen op kleine schaal.

De vragen over hoe een bedrijf te beginnen hoor je als laatste te stellen. Niet als eerste. Laat het gewoon een tijdje bezinken en experimenteer wat met hobby's/klusjes op je vaste vrije dag. Als dat als onmogelijk voelt, verwijs ik je een paar alineas terug: waar komt die drang vandaan?

[ Voor 3% gewijzigd door DJ Henk op 23-09-2024 08:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 16:26
De belangrijkste reden dat DBA gehandhaafd gaat worden in de huidige vorm is omdat er ander mil;jarden aan coronasteun uit europa misgelopen worden
Nieuwe versie wetsvoorstel komt eraan
Daarnaast kan de Nederlandse Staat miljarden euro’s verliezen als de zzp-wet niet op tijd klaar is. Aanpak van schijnzelfstandigheid is namelijk een heel belangrijke voorwaarde om geld te krijgen uit het Europees coronaherstelfonds. Van Gennip: “We moeten deze wet begin 2025 publiceren. Er is dus haast bij.”
https://www.zipconomy.nl/...n-om-zzp-wet-te-splitsen/
dus dat het hier en daar misschien fout loopt is gewoon collateral damage

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.G

R.G

DJ Henk schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:42:
[...]

Ik ken je niet, dus ik weet niet of een hulpverlener nuttig of overdreven is in jouw situatie, maar ik kan je wel aanraden eens wat dieper na te denken over waarom je dit zo graag allemaal wil. Het heeft in ieder geval niets met de inhoud van werk te maken, anders had je wel een idee gehad wat je zou willen doen. Of op zijn minst in welke richting.

Toch voel je blijkbaar een enorme drang. Waar komt dat vandaan? Wat is er zo verschrikkelijk aan loondienst? In dit topic schelden we er graag op, maar het gaat erom wat jouw redenen zijn om het niet te willen. Denk je echt snel rijk te kunnen worden? Zit je nu in een situatie waar je uit probeert te vluchten?

En ook: waarom dat ongeduld? Als je met vier dagen per week werken in je onderhoud kan voorzien, kun je ook gewoon een jaartje de tijd nemen om na te denken wat je zou willen beginnen. Je kunt ook wat dingen uitproberen op kleine schaal.

De vragen over hoe een bedrijf te beginnen hoor je als laatste te stellen. Niet als eerste. Laat het gewoon een tijdje bezinken en experimenteer wat met hobby's/klusjes op je vaste vrije dag. Als dat als onmogelijk voelt, verwijs ik je een paar alineas terug: waar komt die drang vandaan?
Thanks alleen, ik zie jullie feedback ook niet als negatief en zal er wat mee doen beloofd. _/-\o_

Ik ben hier zelf gewoon nog niet zo in thuis, ik ga nu gewoon aan de slag en op die vrije dag ga ik mij hierin verdiepen en jullie feedback meeneem in dat proces.

Ik zal weer een update gaan geven als ik weer een stap verder ben of als ik het niet doe dan ook zeggen dat ik wegga uit de zzper hoek en eigen bedrijf beginnen nog even laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:12
MazzHead schreef op zondag 22 september 2024 @ 23:48:
In het handboek loonheffingen van de belastingsdienst staat dit voor startende BV's:
[...]

Je voorstellingsvermogen klopt. Het is een hardnekkig ding, dat mensen denken dat 56K het minimum is. Daar zijn allerlei uitzonderingen op zoals startend, deeltijd, vergelijkbaar loon is lager, etc. etc.

Het enige is dat onder die 56K je het aannemelijk moet maken, de bewijslast ligt dan bij jou als DGA. Als je op 56K of hoger zit moet de belastingdienst met bewijs komen als ze vinden dat het te laag is.
Toch belangrijk om te vermelden denk ik: De uitzondering voor startups is helaas niet meer correct, de start-up regeling is niet meer beschikbaar voor nieuwe gevallen, dat was een bezuinigingsmaatregel afgelopen jaren. Daarmee valt er wel een grote optie weg die geen bewijslast vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
Deveon schreef op maandag 23 september 2024 @ 07:56:
[...]

Overigens hoef ik geen apparaat wat mijn leven gaat veranderen. Ik ben vrij optimistisch op ontwikkeling maar dat klinkt gewoon fout.
Je hebt zeker nog nooit een (https://www.youtube.com/watch?v=3_a92XgSKjA) Wraptastic gebruikt?!

:+

[ Voor 8% gewijzigd door FitTiv op 23-09-2024 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Of een Emergendizer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
-Jaap-io schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:17:
De belangrijkste reden dat DBA gehandhaafd gaat worden in de huidige vorm is omdat er ander mil;jarden aan coronasteun uit europa misgelopen worden

[...]

dus dat het hier en daar misschien fout loopt is gewoon collateral damage
Waarom staat de zzp wet uberhapt in relatie met coronaherstelfonds. Daar wordt niks over gezegd in dit artikel.

Als ik zoek op internet lijkt een verplichte aov nodig te zijn voor beroep doen op coronaherstelfonds. Wederom nergens te vinden waarom.

[ Voor 13% gewijzigd door mannowlahn op 23-09-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mannowlahn schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:50:
[...]

Waarom staat de zzp wet uberhapt in relatie met coronaherstelfonds. Daar wordt niks over gezegd in dit artikel.

Als ik zoek op internet lijkt een verplichte aov nodig te zijn voor beroep doen op coronaherstelfonds. Wederom nergens te vinden waarom.
Beetje andere discussie, maar de EU wilt gewoon meer macht en dwingt dat zo af, net zoals dat andere ding met corona, ''vrijwillig'' afdwingen.

Ik ben ondertussen bezig mijn gesproken Engels te verbeteren, ik denk dat we binnenkort internationaal naar remote opdrachten moeten gaan zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 23-09-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:36

mwa

In ons gezin is “in de laaij” al ruim 10 jaar standaard vocabulaire.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:41
Ernemmer schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:54:
[...]

Beetje andere discussie, maar de EU wilt gewoon meer macht en dwingt dat zo af, net zoals dat andere ding met corona, ''vrijwillig'' afdwingen.
Tja, zulke uitspraken zonder feitelijke onderbouwing plaats ik toch in de categorie van "mild complotdenken." Het is dan alsof 'de EU' wordt gezien als een uniform, eensgezind organisme dat bewust beslissingen neemt binnen een groter plan: macht. Daar is de besluitvorming van de Europese Unie veel te 'democratisch' voor. Zonder dit te willen omtoveren tot een les in Europese bestuurskunde: macht binnen de EU is geen doel op zich. Het is eerder een middel om grensoverschrijdende problemen aan te pakken en te voorkomen dat bepaalde landen zich onttrekken aan gemaakte afspraken. Daarbij hoort ook harmonisatie van wetgeving. Dat je inhoudelijk het niet met elk besluit eens kunt zijn, is evident aan het besturen van zo'n grote moloch als de EU (op gemeentelijk niveau kan je al je vraagtekens zetten bij bepaalde besluiten; dus op Europees niveau kan je zeker niet iedereen tevreden stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 16:26
mannowlahn schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:50:
[...]

Geen idee 🤷‍♂️ maar verklaard wel waarom het nu na 8jaar ineens zo snel moet

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Pagina: 1 ... 559 ... 642 Laatste