Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43
ConQuestador schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:48:
[...]

Dat kan dan alleen als je fixed price werkt. En ik denk dat er maar weinig zijn die dat aandurven (want de kans op gezeur is 99%)
Of wat creatiever offertes maken. Ipv uren en bedrag, een ‘fixed’ bedrag en daarbij bijzetten exclusief onvoorziene werkzaamheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Dat kan dan alleen als je fixed price werkt. En ik denk dat er maar weinig zijn die dat aandurven (want de kans op gezeur is 99%)
We kunnen prima contract afsluiten waarin we afspreken dat jij iets op gaat leveren maar dat de benodigde uren volledig op nacalculatie zijn. We hebben samen natuurlijk wel een inschatting gemaakt hoeveel tijd we denken dat het gaat kosten en die uren nemen we als richtlijn voor het contract. Dat is allerminst een verplichting voor jou of mij om die uren op te maken, enkel een moment in de tijd waarop we samen evalueren of het bijna klaar is of dat we toch maar de stekker er uit trekken. :P
Aan jou de keus hoe je die uren in zet, je zou er voor kunnen kiezen om met negen vrouwen in 1 maand een kind op de wereld te zetten. Als we geen deadline overeen gekomen zijn kan je ook besluiten om de ene week er vijf dagen aan te werken en de andere week twee dagen.

Die twee weken rond de kerst waar je geen zin hebt in vakantie factureer je lekker in januari. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:44:
We kunnen pagina's volschrijven over wel of geen schijnzelfstandigheid bij ICT-ers, maar de wet gaat niet over ICT-ers. Heel misschien vindt de wetgever het allemaal heel plausibel voor de ICT-branche om juist wel met ZZP-ers te werken, maar die uitzondering kunnen ze niet maken.

Wij zijn, net als maaltijdbezorgers, verzorgenden en mensen voor de klas van hetzelfde soort ZZP. Daar gaat de wet over. Daar vind ik ook wat van als in "ongenuanceerd", maar de meeste wetten kennen geen nuance. Hooguit gedogen.

Tot die tijd afwachten hoe het uitpakt voor onze branche en zorgen dat je zo goed mogelijk aan de wet voldoet.
Het lastige is dat iedere partij aan de tafel zijn eigen belangen lijkt te hebben.

Ik geloof oprecht dat men is gestart vanuit een goed streven om de toenemende groep platformwerkers met zeer lage inkomens en een gebrek aan passende sociale zekerheid te helpen. Maar door die focus op arbeidsrelatie i.p.v. meer relevante thema's zoals uitbuiting of bovenmatig risico volksverzekeringen is het een gedrocht geworden waarvan hele andere groepen last hebben.

En er zitten partijen aan tafel met een eigen agenda. Vakbeweging wil vooral iedereen in loondienst, het herstel van de ouderwetse tegenstelling tussen een kleine groep werkgevers en een grote groep werknemers.

Er zijn waarschijnlijk mensen die kijken naar de portemonnee van de zelfstandige om daaruit de kassen van werknemersverzekeringen te spekken.

Er zijn werkgeversorganisaties die altijd proberen om het regeringsbeleid te verschuiven in de richting van ruime beschikbaarheid van goedkope arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:22:
[...]

Het lastige is dat iedere partij aan de tafel zijn eigen belangen lijkt te hebben.

Ik geloof oprecht dat men is gestart vanuit een goed streven om de toenemende groep platformwerkers met zeer lage inkomens en een gebrek aan passende sociale zekerheid te helpen. Maar door die focus op arbeidsrelatie i.p.v. meer relevante thema's zoals uitbuiting of bovenmatig risico volksverzekeringen is het een gedrocht geworden waarvan hele andere groepen last hebben.

En er zitten partijen aan tafel met een eigen agenda. Vakbeweging wil vooral iedereen in loondienst, het herstel van de ouderwetse tegenstelling tussen een kleine groep werkgevers en een grote groep werknemers.

Er zijn waarschijnlijk mensen die kijken naar de portemonnee van de zelfstandige om daaruit de kassen van werknemersverzekeringen te spekken.

Er zijn werkgeversorganisaties die altijd proberen om het regeringsbeleid te verschuiven in de richting van ruime beschikbaarheid van goedkope arbeid.
Inderdaad jaren geleden met een goed streven gestart en het lijkt heel naar te eindigen. In die jaren lijkt het maar weinig extra onderzoek gedaan te zijn. Jammer want zo verliezen nog meer mensen het vertrouwen in de politiek. Ik moet aan denken dat dit kabinet klapt want dan krijgen we de boskabouter en zijn lid gaf allerminst vertrouwen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18
t_captain schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:22:
[...]
Vooral ZZP'ers zitten niet aan tafel. Er zijn wel wat ZZP-vertegenwoordigers met een stem in Den Haag zoals ZZP-Nederland en wat anderen, maar dé ZZP'er bestaat ook niet. Ook de FNV claimt op te komen voor de ZZP'er. Jaja, oh oh, wat komen die toch allemaal voor ons op.

Bovendien, wat jij en ik een fijn stukje wetgeving zouden vinden, vinden anderen maar onzin. Bijvoorbeeld wel het recht om je bureaustoel (of thuiskantoor) op te voeren als kosten. Voor de een stukje winst, voor de ander symboolpolitiek.

Ik kan wel heel stoer roepen, ze moeten zus en zo, maar wetgeving is niet zo makkelijk als je denkt. Daar ligt m.i. ook het probleem. Het kabinet wil zich er makkelijk vanaf maken. Niet roepen: dit werkt niet, we gaan het echt anders doen, maar gewoon handhaven en daarmee opnieuw het probleem verschuiven naar de uitvoerende instanties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 22:54
We kunnen blijven wachten op de politiek of de schuld bij een ander leggen. Maar wat kunnen we nu zelf doen voor een oplossing? Zijn er al ontwikkelingen in de markt gaande om het probleem van schijnzelfstandigheid op te lossen?

Ik had mijn contactpersoon van mijn broker gisteren aan de telefoon en die doen nog niets, behalve wachten wat de politiek doet en een webinar organiseren voor zzp-ers om ze te wijzen op de gevolgen van de wetgeving.

Er zouden toch een paar slimme brokers, opdrachtgevers of partijen moeten zijn die de vlucht naar voren nemen en opdrachtgevers en -nemers koppelt, adviseert of coacht hoe dit goed in te richten of op papier te krijgen zodat het conform wet DBA wordt?

Ik ken ze (helaas) niet en ik zie dat iedereen verschrikt in de stoel blijft zitten. Iemand tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33
Het probleem is dat de overheid zegt "Je mag niet meer te hard rijden op de snelweg"

Als je dan vraagt hoe snel de maximumsnelheid is, dan is het antwoord: "Dat ligt een beetje aan de situatie, het zal zo rondom de 100 liggen, maar het verschilt per geval."

Kortom: Het is vrijwel niet te doen om oplossingen te verzinnen, want het speelveld is niet 100% duidelijk.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:43
Ik denk dat partijen niks doen, omdat ze niet goed weten waar ze aan toe gaan zijn in 2025. Het is makkelijker om even de kat uit de boom te kijken. Daarnaast: wat zou je willen beginnen? Intermediairs bestaan al, payrollers ook. Om te weten wat daar nog naast kan zul je meer informatie moeten hebben.

Hoewel ik voorlopig nog wel veilig zit met mijn buitenlandse opdrachtgever ben ik bezig met twee projectvoorstellen die zouden moeten voldoen aan de criteria. In de praktijk verandert er vrij weinig, want ik werk al heel zelfstandig. Het enige geintje dat er zeker niet meer doorkomt, is de actie van een maand geleden dat de baas mij ging gebruiken voor een consultancy job voor weer een andere partij. Daar had ik al heel snel aan de rem getrokken, want het was echt de meest treurige, deprimerende werkomgeving die je maar voor kunt stellen. Nu ga ik er niet eens meer aan beginnen.

Daarnaast ga ik vanaf oktober een dag in de week aan mijn eigen product werken. Ga er ook een aanvraag voor WBSO ervoor doen.

Samen is dat wel goed genoeg, denk ik. In ieder geval hou ik het dan wel vol tot het eerste stof is neergedaald in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 20:40

KoudeAardbei

Moderator

[...]

Fixed price is prima, als je het maar x5 kan offereren tov wat je verwacht qua uren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53

ralpje

Deugpopje

Offreren kun je natuurlijk altijd :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

badkuip schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:35:
We kunnen blijven wachten op de politiek of de schuld bij een ander leggen: wat kunnen we nu zelf doen of zijn er al ontwikkelingen in de markt gaande om het probleem van schijnzelfstandigheid op te lossen?

Ik had mijn contactpersoon van mijn broker gisteren aan de telefoon en die doen nog niets, behalve wachten wat de politiek doet en een webinar organiseren voor zzp-ers om ze te wijzen op de gevolgen van de wetgeving.

Er zouden toch een paar slimme brokers, opdrachtgevers of partijen zijn die de vlucht naar voren nemen en opdrachtgevers - en nemers koppelt, adviseert of coacht hoe dit goed in te richten of op papier te krijgen zodat het conform wet DBA wordt?

Ik ken ze (helaas) niet en ik zie dat iedereen verschrikt in de stoel blijft zitten. Iemand tips?
Ik merk nu ook dat de opdrachtgevers nu beginnen voor te sorteren op 1 januari, ik hoor toch de bedrijven roepen: "Wij willen meer internen, dus externen verlengen wij niet".
Nu doe ik al zo'n 5 jaar zzpen en ik vindt het heerlijk, zelf opdrachten kiezen en cursussen volgen. En ja ook zelf domme fouten gemaakt en lessen getrokken. Maar ik hoef het aan niemand te verantwoorden behalve mijzelf.

Mijn huidige klus stopt ook 31 December om zo samen met een groter aantal dan gebruikelijk beschikbaar te komen, helemaal niet blij mee.

Ik heb ook de oplossing niet. Ik baal daar van. Ik wil gewoon mijzelf verhuren en lekker mijn werk doen. Ik wil mij helemaal geen zorgen maken over hoe de belastingdienst het ziet. Als de klant en ik er samen eruit komen dan zou dat voldoende moeten zijn.

Ik zit ook de volgende opties te verkennen:
- Een BV starten samen met een aantal ZZPers die ik kan vertrouwen en in hetzelfde schuitje zitten.
- Mijn geluk beproeven en kijken of ik zo nog door kan gaan in de huidige vorm.
- Gewoon helemaal er mee kappen en weer een loonslaaf worden. (Maarja wat doe ik met mijn lease auto?)

Ik heb zelf ook nog niets gehoord van mijn broker of ze er een goed plan voor hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:02
We kunnen blijven wachten op de politiek of de schuld bij een ander leggen. Maar wat kunnen we nu zelf doen voor een oplossing? Zijn er al ontwikkelingen in de markt gaande om het probleem van schijnzelfstandigheid op te lossen?
- In loondienst gaan
- Detachering
- Payroll / midlance
- Oprichten van of aansluiten bij maatschap?
- Opdrachten doen in het buitenland
- Je opdrachten dusdanig insteken zodat je voldoet aan wet DBA

Je krijgt echter als ZZP-er nooit die 100% zekerheid vooraf. Ook niet met gewijzigde wetgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:26

aex351

I am the one

Er zouden toch een paar slimme brokers, opdrachtgevers of partijen moeten zijn die de vlucht naar voren nemen en opdrachtgevers en -nemers koppelt, adviseert of coacht hoe dit goed in te richten of op papier te krijgen zodat het conform wet DBA wordt?

Dit soort berichten blijven terugkomen. Blijven hangen in de ontkenningsfase. Je doet er goed aan te accepteren dat er gehandhaafd gaat worden en dat schijnzelfstandigheid niet mag. En daar zo snel mogelijk actie op te ondernemen.

Opdrachtgevers worden nu aangepakt en bij hen ligt momenteel de grootste financiële risico. Dus die gaan stoppen met het aannemen van schijnzelfstandigen. Elke oplossing waar een schijnzelfstandige meekomt is alleen in het voordeel van de schijnzelfstandige. De Belastingdienst pakt met terugwerkende kracht de opdrachtgever aan.

Vind je jezelf niet een schijnzelfstandige en heb je een opdrachtgever die er net zo over denkt. Dan kan je het juridisch bij een rechter aanvechten.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
ConQuestador schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:47:
Het probleem is dat de overheid zegt "Je mag niet meer te hard rijden op de snelweg"

Als je dan vraagt hoe snel de maximumsnelheid is, dan is het antwoord: "Dat ligt een beetje aan de situatie, het zal zo rondom de 100 liggen, maar het verschilt per geval."

Kortom: Het is vrijwel niet te doen om oplossingen te verzinnen, want het speelveld is niet 100% duidelijk.
De webmodule geeft anders al best duidelijk aan wat de belangrijkste criteria zijn, op basis daarvan heb je zelf ruimte wat belangrijk is en wat niet. Het feit dat je meer dan 2 jaar bij een opdrachtgever mag zitten vind ik wel prettig, maar ik doe dit dan ook in deeltijd, icm andere zaken kan dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:02
aex351 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:16:
...]
Dit soort berichten blijven terugkomen. Blijven hangen in de ontkenningsfase. Je doet er goed aan te accepteren dat er gehandhaafd gaat worden en dat schijnzelfstandigheid niet mag. En daar zo snel mogelijk actie op te ondernemen.
Ik zie wat overeenkomsten met de 'five stages of grief'. Uiteindelijk is dat ook maar een fase en het is voor een ieder te hopen dat we weer snel richting normalisering gaan al dan niet geholpen door wat konijnen uit de politieke hoed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
DJ Henk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:48:

Daarnaast ga ik vanaf oktober een dag in de week aan mijn eigen product werken. Ga er ook een aanvraag voor WBSO ervoor doen.

Samen is dat wel goed genoeg, denk ik. In ieder geval, hou ik het dan wel vol tot het eerste stof is neergedaald in 2025.
Dat is ook een groot bezwaar tegen deze wetgeving.

Naast dat we als Nederlandse markt een flexibele schil verliezen waardoor startups en bedrijven die in onze markt een product willen lanceren het nog moeilijker krijgen komt er het volgende bij: Sinds ik ben gaan ZZPen heb ik financieel de ruimte om aan product ontwikkeling te doen. Dat is ruimte die ik in loondienst niet had. We gaan dus een springplank missen waardoor het aanzienlijk moeilijker gaat worden om een propositie te bouwen. Ben in totaal 6 weken bezig geweest een training te ontwikkelen, heb dit kunnen verkopen binnen de huidige opdracht waardoor een deel van deze kosten direct terug verdiend worden. Als ik die training ontwikkel naast dat ik in loondienst ben krijg ik: waarom zouden we je apart betalen? Dat hoort toch bij je dienst verband? Waarom zouden we een testimonial schrijven?

Daarnaast In loondienst zijn er allemaal muren, zoals:
Had ik in contracten staan dat wat ik ontwikkel met materiaal en in de tijd van de baas al direct eigendom is van de baas. Dus keertje een idee uitwerken in mijn pauze op de laptop van de werkgever, jammer joh.
Moest ik gaan smeken om mijn contract aan te passen zodat ik een dag in de week minder kon werken. 32 uur was echt minst haalbare en dat moest elke werkdag tussen 9 en 18.00 uitgevoerd worden. Nu zeg ik: die 32 uur hebben we afgesproken, maar ik doe wat ontwikkeling op zondag.
Er direct een concurrentiebeding om de hoek komt.
Werkgevers eigenlijk liever geen neven functies zien en dat contractueel afkaderen.

Bij ZZPen heb ik die discussie helemaal niet, waar bovenstaande punten allemaal problemen waren bij het aangaan van loondienst is dat allemaal magisch verdwenen door te zeggen: prima dat jullie dat willen maar dat zorgt ervoor dat mijn tarief anders. De dynamiek is totaal anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MacDennis76 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:04:
[...]

Je krijgt echter als ZZP-er nooit die 100% zekerheid vooraf. Ook niet met gewijzigde wetgeving.
Niemand vraagt om 100% onvoorwaardelijke zekerheid.

Wat wel een redelijke vraag is, is conditionele zekerheid vooraf. Je zet iets op papier, dat moet voldoen aan de regels, en voorts moet de praktijk overeenkomen met de papieren realiteit. In die situatie zou je zekerheid vooraf moeten krijgen.

Vergelijk met een milieuvergunning voor een nieuw te bouwen bedrijf. Je dient een aanvraag in, deze wordt getoetst, je krijgt een milieuvergunning en die is geldig onder voorwaarde dat de praktijk van je onderneming inderdaad overeenkomst met de aanvraag. Zekerheid vooraf, maar wel binnen de kaders van de aanvraag en onder voorbehoud dat de praktijk overeenkomt het de aanvraag. Dat moet voldoende zijn.

De onwil om enige mate van zekerheid vooraf te geven getuigt van onbegrip en laksheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:36
Zie ze nu meer anticiperen
Engineer (E/G) a.i.
De aanvraag betreft een ondersteunde rol en volgt instructies op van leidinggevende. Dit past niet binnen de wet DBA. Hierdoor is het niet mogelijk om ZZP'ers te contracteren.
C08 (min. € 3713,69 - max. € 5238,76) - Stedin 2023.01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
[...]

Opdrachtgevers worden nu aangepakt en bij hen ligt momenteel de grootste financiële risico. Dus die gaan stoppen met het aannemen van schijnzelfstandigen. Elke oplossing waar een schijnzelfstandige meekomt is alleen in het voordeel van de schijnzelfstandige. De Belastingdienst pakt met terugwerkende kracht de opdrachtgever aan.

Vind je jezelf niet een schijnzelfstandige en heb je een opdrachtgever die er net zo over denkt. Dan kan je het juridisch bij een rechter aanvechten.
Je kan voorstellen om een g rekening te gebruiken, dat werkt zeker in het voordeel van de opdrachtgever. Die heeft dan in ieder geval voor een (groot) gedeelte voldaan aan het betalen van belastingen/premies.

En de opdrachtnemer kan van die g rekening zijn belastingen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
Succes met mensen vinden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Goed dat ze dit nauwkeurig beoordeeld hebben.

Dat wordt dus een detacheerder of uitzendkracht (in dit gebied), de juiste loonschalen zijn al genoemd.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ja voor dat salaris zullen ze zich snel aandienen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Er komt straks een hele grote groep mensen beschikbaar. Dus het invullen van de vacature zal hoe dan ook wel gebeuren. En mocht blijken dat het salaris te laag is, omdat potentiële kandidaten uitwijken naar een andere werkgever. Die voor vergelijkbaar werk meer bieden. Dan zullen ze daar ongetwijfeld iets mee doen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Wat je achtergrond is weet ik niet, maar ik begin me een beetje te ergeren aan je.

Volgens mij is hier (bijna) niemand in een ontkenningsfase, noch dat hier iemand is die de handhaving niet accepteert. Daar blijf je maar over schrijven. Sterker, de meesten zijn hier op zich niet eens tegen de Wet DBA omdat de meesten van ons begrijpen dat je hiermee de onderkant van de markt beschermt tegen opdrachtgevers die er een potje van maken.

Ik vroeg je al een keer, hoe los je het probleem op van een specialist in de ICT die (een deel van) zijn werk ook in loondienst kan doen zonder daarbij in loondienst te gaan. In mijn herinnering heb je daar niet aan bijgedragen. Dat hoeft ook niet, maar beticht een ander dan niet van ontkenning.

Wel ben ik het met je eens dat we hier van alles roepen en van alles vinden. Daar doe je 'leuk' aan mee, maar ik vind het niet erg constructief. Het is zoiets als zeggen tegen een verstokte roker die wil stoppen: dan stop je toch gewoon? En dat elke keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:27:
[...]

Er komt straks een hele grote groep mensen beschikbaar. Dus het invullen van de vacature zal hoe dan ook wel gebeuren. En mocht blijken dat het salaris te laag is, omdat potentiële kandidaten uitwijken naar een andere werkgever. Die voor vergelijkbaar werk meer bieden. Dan zullen ze daar ongetwijfeld iets mee doen.
Net andersom. Er komt een grote hoeveelheid aan vacatures beschikbaar. De vraag is hoeveel mensen er beschikbaar voor komen. Dat ze ongetwijfeld iets gaan doen omdat het salaris te laag is? Dan wens ik de overheid veel succes! Schaal 11 is echt de max voor een ICT-er. Alleen architecten komen nog weleens in schaal 12/13.

Maar er gaat ongetwijfeld heel veel gebeuren in 2025.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
De hele norm "kan ook in loondienst" is onwerkbaar. Want als je alle bezigheden in kleine stukjes snijdt, kan de hele dienstensector in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Er zijn er al zoveel genoemd...

Wat ik ga doen is met mijn broker en opdrachtgever een project van jaren opsplitsen in korte projecten met een kop en een staart en een oplevering. In de opdracht geef ik een urenschatting maar doe alles op nacalculatie.
BD kijkt er misschien wel doorheen, maar ze kunnen dan niet zeggen dat we ons best niet hebben gedaan.

Beetje inherent aan de vraag die ik ooit stelde hier, maar nooit beantwoord heb gezien: is een contractverlenging van 3 maanden een nieuwe opdracht?

Ik zit niet verschrikt in mijn stoel (ik zit voorlopig werkloos op mijn stoel) en zie 2025 in vertrouwen tegemoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:51
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:46:
[...]

Wat ik ga doen is met mijn broker en opdrachtgever een project van jaren opsplitsen in korte projecten met een kop en een staart en een oplevering. In de opdracht geef ik een urenschatting maar doe alles op nacalculatie.
BD kijkt er misschien wel doorheen, maar ze kunnen dan niet zeggen dat we ons best niet hebben gedaan.

Beetje inherent aan de vraag die ik ooit stelde hier, maar nooit beantwoord heb gezien: is een contractverlenging van 3 maanden een nieuwe opdracht?

Ik zit niet verschrikt in mijn stoel (ik zit voorlopig werkloos op mijn stoel) en zie 2025 in vertrouwen tegemoet.
Het is een verlenging van de opdracht. Hoezo zou het een nieuwe opdracht zijn? Inhoudelijk veranderd er (bijna) niets, enkel start en eind datum.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
c-nan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:52:
[...]

Het is een verlenging van de opdracht. Hoezo zou het een nieuwe opdracht zijn? Inhoudelijk veranderd er (bijna) niets, enkel start en eind datum.
En als ik die verlenging nou eens een nieuwe kop en staart geef? En dan ook wel zo dat ze mij (in theorie) eruit kunnen gooien en een ander die opdracht kunnen laten doen. Daar zet ik op in en verder zie ik wel.

Het project Noord-Zuidlijn of Haagse Tramtunnel was ook geen drie maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iKiddo
  • Laatst online: 15-09 22:14
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:57:
[...]

En als ik die verlenging nou eens een nieuwe kop en staart geef? En dan ook wel zo dat ze mij (in theorie) eruit kunnen gooien en een ander die opdracht kunnen laten doen.
Dat klinkt als een nieuwe opdracht. Niet als een verlenging met een nieuwe kop en staart.

Gebeurt vaak genoeg dat een opdracht in tijd gekaderd is, en dat na verlopen van de tijd een nieuwe overeenkomst wordt gesloten, weliswaar met dezelfde partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:37
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:57:
[...]

En als ik die verlenging nou eens een nieuwe kop en staart geef? En dan ook wel zo dat ze mij (in theorie) eruit kunnen gooien en een ander die opdracht kunnen laten doen. Daar zet ik op in en verder zie ik wel.

Het project Noord-Zuidlijn of Haagse Tramtunnel was ook geen drie maanden.
BD kon daar geen antwoord op geven toen ik het vroeg. 3 verlengingen, elk een ander contractnummer en ook nog een tariefsverhoging. Maar wel allemaal bij dezelfde opdrachtgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:32:
[...]
Ik vroeg je al een keer, hoe los je het probleem op van een specialist in de ICT die (een deel van) zijn werk ook in loondienst kan doen zonder daarbij in loondienst te gaan. In mijn herinnering heb je daar niet aan bijgedragen. Dat hoeft ook niet, maar beticht een ander dan niet van ontkenning.
Ik heb er al genoeg over geschreven, dus dan zou ook dat weer opnieuw een herhaling zijn. In elk geval, ik zie geen probleem. Je gaat of in loondienst of je doet een echte ZZP opdracht. En als je aangemerkt wordt als schijnzelfstandige, en jij (en/of opdrachtgever) zijn het daarmee oneens. Dan kan je het juridisch aanvechten. Daarmee is het probleem opgelost.

Maar goed, de realiteit is dat er berichten voorbij blijven komen van schijnzelfstandigen die wel echt in de ontkenningsfase zitten. Het zou beter zijn om te accepteren wat eraan zit te komen. In plaats van vasthouden aan iets dat gaat veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
Ik denk dat ik maar gewoon heeeeel veel 'strippenkaarten' ga verkopen voor consultancy diensten :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:47

sebasd

loopt op espresso

[...]

- In loondienst gaan
- Detachering
- Payroll / midlance

Voor mij wordt het keihard de focus op de laatste twee, waarbij ik trainingen en mentoring onder de laatste bullet schaar.

De eerste drie zijn voor mij geen optie (nou ja, misschien de eerste met behoud van alle flexibiliteit, maar dat zal wel niet lukken).

Of een maatschap werkt weet ik niet. In ieder geval niet op de manier van The Future Group, daar is iedereen gewoon eenmanszaak. En in constructies met inkopen heb ik weinig zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
<knip> Mensen beschuldigen van trollen mag maar op 1 plek: in de TR's. Niet doen dus.

[ Voor 68% gewijzigd door Ardana op 17-09-2024 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
[...]

Wat je achtergrond is weet ik niet, maar ik begin me een beetje te ergeren aan je.
<knip> Voor jou geldt hetzelfde: iemand beschuldigen van trollen, mag alleen in een TR, dan kijken de moderatoren er naar. En svp niet op de man, maar op de bal spelen. Iemand hoeft niet te laten weten of 'ie zelfstandige is of niet, als die informatie noodzakelijk is, mag je de noodzaak daarvoor aangeven.

[ Voor 42% gewijzigd door Ardana op 17-09-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Faust1946 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:14:
Ik denk dat ik maar gewoon heeeeel veel 'strippenkaarten' ga verkopen voor consultancy diensten :+ .
Waarom niet je eigen detacheringbureau/payroll bedrijf. Gespecialiseerd op de huidige groep schijnzelfstandigen. Ik zie daar wel een markt voor ontstaan. Genoeg berichten van schijnzelfstandigen die dreigen om iets totaal anders te gaan doen. Dus ik verwacht dat er aardig wat op gericht gaan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faust1946
aex351 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:17:
[...]

Waarom niet je eigen detacheringbureau/payroll bedrijf. Gespecialiseerd op de huidige groep schijnzelfstandigen. Ik zie daar wel een markt voor ontstaan. Genoeg berichten van schijnzelfstandigen die dreigen om iets totaal anders te gaan doen. Dus ik verwacht dat er aardig wat op gericht gaan worden.
Ik kan ook gewoon met een viskar op de markt gaan staan. Lekker in de buitenlucht en onder de mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@aex351 Je hebt het over een echte ZZP klus.

Als het zo simpel was, hadden we deze discussie niet. We zijn kenniswerkers en hebben daarom per definitie veel meer te maken met mensen. Daarmee is inbedding een grijs gebied.

Jij probeert het binair te maken, maar dat kan helemaal niet. Zelfs als je vier opdrachtgevers hebt in een jaar kan het nog steeds schijnzelfstandigheid zijn. Een project van vier jaar hoeft dat weer niet te zijn. Niet mijn woorden maar die van meneer Pieper.

Stel dat je ergens een weg op rijdt, vierbaans en een hele smalle vluchtstrook en ook nog in bebouwing. Je weet dat je gecontroleerd gaat worden bij een flitskast. Hoe hard mag je? Je hebt het bord gemist of het staat er (nog) niet (meer). 50? 80? 100? Als je het niet weet, dan volg je je intuïtie en je kijkt om je heen wat de rest doet. Wat je zeker weet is dat 20 te langzaam is en 140 te snel.

Hier is het niet anders. We weten het niet of we schijnzelfstandig zijn en we proberen er samen uit te komen wat de beste snelheid is. Bij de flitskast weten we het. Of bij de controle van opdrachtgever door Sociale Zaken en/of Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
*knip* Reactie op verwijderde post

[ Voor 90% gewijzigd door Zr40 op 18-09-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
edit

[ Voor 97% gewijzigd door Il Duce op 17-09-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Faust1946 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:19:
[...]

Ik kan ook gewoon met een viskar op de markt gaan staan. Lekker in de buitenlucht en onder de mensen.
nu doe je het zelf ook he. Bericht hiervoor ei je niet reageren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Faust1946 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:19:
[...]

Aaaah, beter! Dat deed mijn overgrootvader ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
mannowlahn schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:32:
[...]

nu doe je het zelf ook he. Bericht hiervoor ei je niet reageren :+
Haha klopt, inhoudelijk doe ik het niet meer. Ik was eigenlijk niet serieus van plan om visboer te worden... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:27
.......
.....
Zo gauw ik een nieuw contractkenmerk en ander PO zie verschijnen voor de verlenging beschouw ik deze als nieuw in mijn admie (ook al is de omschrijving hetzelfde gebleven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

willem9503 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:53:
[...]

Zo gauw ik een nieuw contractkenmerk en ander PO zie verschijnen voor de verlenging beschouw ik deze als nieuw in mijn admie (ook al is de omschrijving hetzelfde gebleven).
Dat is gewoon hoofd in het zand steken.
Er is al duidelijk geworden in dit topic dat ze kijken naar inbedding in de praktijk.
Niet formele kenmerken zoals een PO nummer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 23:11
Ik geloof helemaal niet dat dit forum nu in eens de benchmark is voor wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren. Als het zover komt, passen we ons aan. Eenieder bepaald dan hoe dat voor hij/zij het beste zou kunnen werken. Ik ben van nature optimistisch en totdat het tegendeel wordt bewezen blijf ik dat. Er zijn 1001 ZZP-ers die dit forum niet kennen en daar zie je toch wel wat meer rust. Niet blind zijn maar de paniekaanvallen van de afgelopen x paginas hoor ik daar gelukkig niet. Ik zit bij eoa ministerie met 17% externen, hoeveel zzp of midlance oid daarvan weet ik niet maar ik ben (nog) niet overtuigd dat ze die eruit gaan wippen. En als het wel zo is, dan pas ik me aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Ik merk dat de discussie wat hoog oploopt en mensen het persoonlijk aan het maken zijn. Dit is niet de bedoeling. Als een post je ergert, kun je hem negeren. Als een post niet aan onze regels voldoet, kun je hem rapporteren. In geen geval is het de bedoeling dat je zelf over de schreef gaat.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:23:
[...]
ze kijken naar inbedding in de praktijk.
Dat is zo subjectief en fluïde als maar kan zijn. Als ze dat echt heel strikt gaan bekijken, kan 95% van de ZZP'ers wel stoppen. Vervolgens gaan veel van die opdrachtgevers en opdrachtnemers dat laten toetsen bij een rechter.

Was het maar zo meetbaar en simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Ardana Hier voel ik me zeker door aangesproken en spreek je er zeker niet op tegen.

Ik erger me wel aan meer dingen en die laat ik vrolijk voorbij gaan. Op de persoon spelen vind ik vervelend en probeer ik ook nooit te doen. Als iemand zich door mij onheus bejegend voelt, dan mijn excuus daarvoor. Bij repeterende ergernis wil ik me weleens uitspreken. Goed dat je ons er tijdig op wijst.

In onzekere situaties gaan we allemaal zoeken naar een vorm van zekerheid en ons afzetten tegen de oorzaak van die onzekerheid. In de dichte mist is het lastig voetballen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 20:04
bekkerm schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:
Ik geloof helemaal niet dat dit forum nu in eens de benchmark is voor wat er allemaal zou kunnen gaan gebeuren. Als het zover komt, passen we ons aan. Eenieder bepaald dan hoe dat voor hij/zij het beste zou kunnen werken. Ik ben van nature optimistisch en totdat het tegendeel wordt bewezen blijf ik dat. Er zijn 1001 ZZP-ers die dit forum niet kennen en daar zie je toch wel wat meer rust. Niet blind zijn maar de paniekaanvallen van de afgelopen x paginas hoor ik daar gelukkig niet. Ik zit bij eoa ministerie met 17% externen, hoeveel zzp of midlance oid daarvan weet ik niet maar ik ben (nog) niet overtuigd dat ze die eruit gaan wippen. En als het wel zo is, dan pas ik me aan.
Dit klopt wel.

Van collega zzp’ers heb ik o.a. vernomen dat bij bijv. DPG Media en APG, beide geen kleine spelers, gewoon nog, op eenzelfde manier als voorheen, contracten worden verlengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lycaon schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:45:
[...]

Dit klopt wel.

Van collega zzp’ers heb ik o.a. vernomen dat bij bijv. DPG Media en APG, beide geen kleine spelers, gewoon nog, op eenzelfde manier als voorheen, contracten worden verlengd.
Oké apart, bij een grote bank in NL kan het alleen via panrolling, en de bank waar ik zit zal waarschijnlijk volgen. En helaas ga ik waarschijnlijk ook akkoord hoewel we dan wel iets van 30k of meer gaat inleveren plus fiscale voordelen... Maar niet werken en geen geld is ook diefstal van je portemonnee... Daarnaast heb ik ook niet het gevoel dat deze minister gaat ingrijpen aangezien ICT iniet genoemd.. Het is dus slikken en afwachten of naar het buitenland.
Mijn collega's in loondienst bij deze bank hebben ook geen probleem hiermee, ze kunnen of konden hetzelfde maar durfden dat niet aan vanwege risico's..

Ik ben ook schijnzelfstandig, hoewel ik zelf mijn tijden maak, ik zelf bepaal wat ik doe alleen in overleg met leiding. Ik loop wel de ochtend scrum meeting mee, om te weten wat er speelt (dat mag al niet). De bank vindt het ook prima, ze kunnen zo van mij af of niet en mij vervangen gaat niet lukken dus iedereen blij. Ik kost wel wat meer voor de bank maar geen risico (ziek, vervelend zijn etc). Het is jammer dat dat niet meer mag, voelt voor mij ook aan als aantasting van een democratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 22:54
Even reageren op een paar mensen, naar aanleiding van mijn post.
DJ Henk schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:48:
Ik denk dat partijen niks doen, omdat ze niet goed weten waar ze aan toe gaan zijn in 2025. Het is makkelijker om even de kat uit de boom te kijken. Daarnaast: wat zou je willen beginnen? Intermediairs bestaan al, payrollers ook. Om te weten wat daar nog naast kan zul je meer informatie moeten hebben.

Hoewel ik voorlopig nog wel veilig zit met mijn buitenlandse opdrachtgever ben ik bezig met twee projectvoorstellen die zouden moeten voldoen aan de criteria. In de praktijk verandert er vrij weinig, want ik werk al heel zelfstandig. Het enige geintje dat er zeker niet meer doorkomt, is de actie van een maand geleden dat de baas mij ging gebruiken voor een consultancy job voor weer een andere partij. Daar had ik al heel snel aan de rem getrokken, want het was echt de meest treurige, deprimerende werkomgeving die je maar voor kunt stellen. Nu ga ik er niet eens meer aan beginnen.

Samen is dat wel goed genoeg, denk ik. In ieder geval hou ik het dan wel vol tot het eerste stof is neergedaald in 2025.
Thanks, je zet me in ieder geval aan het denken, enorm gewaardeerd deze pointers.
[...]

- In loondienst gaan
- Detachering
- Payroll / midlance

Dank. 100% zekerheid zou ik wel willen maar dan had ik geen ondernemer moeten worden. Wat ik wilde was een paar mogelijke oplossingen in plaats van stil te blijven zitten en het over me heen laten komen.
[...]

Was deze voor mij bedoeld? ik blijf hangen in de ontkenningsfase? Dat lijkt me tegenstrijdig, als ik ontkennend te werk zou gaan, dan zou ik de vraag "wat te doen?" uberhaupt niet eens stellen.
Ik denk dat je de discussie een beetje de nek omdraait door dit zo te stellen evenals je mening dat een schijnzelfstandige niet mag en dat er gehandhaafd worden. Ja, maar zover waren we al en volgens mij is niemand er tegen. Ik wil het best op een andere manier aanpakken waardoor ik minder een schijnzelfstandige wordt. ik zoek daar wat hulp bij of stel er vragen over. Dan heeft herhalen dat het niet mag niet zoveel zin. Beetje alsof een verslaafde vraagt "Hoe stop ik met roken?" En jij telkens antwoord "Roken is slecht voor je".
[...]

Volgens mij is hier (bijna) niemand in een ontkenningsfase, noch dat hier iemand is die de handhaving niet accepteert. Daar blijf je maar over schrijven. Sterker, de meesten zijn hier op zich niet eens tegen de Wet DBA omdat de meesten van ons begrijpen dat je hiermee de onderkant van de markt beschermt tegen opdrachtgevers die er een potje van maken.

Wel ben ik het met je eens dat we hier van alles roepen en van alles vinden. Daar doe je 'leuk' aan mee, maar ik vind het niet erg constructief. Het is zoiets als zeggen tegen een verstokte roker die wil stoppen: dan stop je toch gewoon? En dat elke keer...
You read my mind...
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:46:
[...]

Bedankt voor het delen van je aanpak. Vanaf 1 november zit ik zonder opdrachtgever en moet ik dus een nieuwe vinden waarbij ik jouw aanpak zou kunnen toepassen.
aex351 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:12:
[...]

Ik heb er al genoeg over geschreven, dus dan zou ook dat weer opnieuw een herhaling zijn. In elk geval, ik zie geen probleem. Je gaat of in loondienst of je doet een echte ZZP opdracht. En als je aangemerkt wordt als schijnzelfstandige, en jij (en/of opdrachtgever) zijn het daarmee oneens. Dan kan je het juridisch aanvechten. Daarmee is het probleem opgelost.

Maar goed, de realiteit is dat er berichten voorbij blijven komen van schijnzelfstandigen die wel echt in de ontkenningsfase zitten. Het zou beter zijn om te accepteren wat eraan zit te komen. In plaats van vasthouden aan iets dat gaat veranderen.
Ja klopt. Dus je bent intussen ook van mening dat we hier bezig zijn een gesprek te voeren over de aankomende wetgeving en hoe een echte ZZP opdracht hierbij past?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Ik ken ze (helaas) niet en ik zie dat iedereen verschrikt in de stoel blijft zitten.
Het probleem is dat het voor intermediairs helemaal niet boeit of ze iemand wegzetten als freelance, payroll, detachering. Ze krijgen in alle gevallen een marge op het tarief. Ik verwacht van tussenpartijen daarom helemaal niets, behalve dat ze iedereen willen verleiden tot payroll en detachering.

Het enige wat echt gaat helpen is als alle freelancers hun poot stijf houden en geen loondienstconstructies aangaan. En dan niet alleen in de ICT, want daar is de druk op korte termijn niet hoog genoeg voor. Ik denk dat freelance zorgverleners de beste kaarten hebben om op korte termijn druk uit te oefenen. Immers, als per 1 januari er geen freelancers meer in software ontwikkeling werken dan gaan ICT-projecten gewoon op een lager pitje verder. Als per 1 januari alle freelance zorgmedewerkers wegvallen dan ontstaan wachtlijsten en krijgen veel mensen geen thuiszorg meer. Dat is vervelend voor zorgbehoevenden, maar zou wel een signaal zijn richting politiek dat wat men wil niet acceptabel is.

Ik zou vooral ook iedereen willen oproepen om geen loondienst/payroll/detachering te accepteren om zo maximaal druk uit te oefenen! En ja, dat kost op korte termijn geld, maar ik ga liever twee maanden onbetaald met 500.000 zelfstandigen protesteren dan dat ik mij loonslavernij laat aanmeten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ari3 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:32:
[...]

Ik zou vooral ook iedereen willen oproepen om geen loondienst/payroll/detachering te accepteren om zo maximaal druk uit te oefenen! En ja, dat kost op korte termijn geld, maar ik ga liever twee maanden onbetaald met 500.000 zelfstandigen protesteren dan dat ik mij loonslavernij laat aanmeten.
Weet je ik was zo boos dat ik dat ook zou doen en mijn potje is ruim genoeg, maar aan de andere kant ik heb echt nul vertrouwen in het kabinet dat er iets gaat veranderen. En bedrijfsleven gaat dan wel mensen vanuit buitenland aannemen via detachering.. Ik zie helaas geen oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:49
[...]

Dit is echt wensdenken. Zodra het wat slechter gaat zijn er altijd mensen die hun tarief omlaag gooien om zo toch maar werk te hebben. Met de aankomende handhaving zijn er ongetwijfeld mensen die ingaan op een vast dienstverband of in dienst gaan bij een detacheerder. ZZP'ers maken geen vuist, dat weten ze in de polder ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
aex351 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:17:
[...]

Omdat voor de DGA van dat detacheringsbureau nog steeds de schijnzelfstandigheid dreigt. Je mag dus wel zo'n toko opzetten, maar moet nog steeds heel erg uitkijken met de opdrachten die je zelf aanneemt.

Hoe weet ik dit? Omdat dit mijn situatie is. Mijn bedrijf is altijd een kleine detacheerder geweest, totdat ik het overnam na overlijden van de vorige DGA. Ik zit nu ff in mijn eentje, maar in theorie kunnen er zo een paar mensen bij die willen midlancen / freelancen-zonder-zelfstandig te zijn. Maar ik zelf? Ondanks dat ik dan werkgever ben, moet nog steeds heel erg uitkijken met mijn eigen opdrachten.

Liege, liege, liegebeest!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Het nibud heeft de jaarlijkse 100+ koopkrachtplaatjes gepubliceerd. Daar waar de meeste mensen er iets op vooruit gaan, gaan de ZZP'ers er een stukje op achteruit. Dat is vooral een gevolg van een lagere zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling. Kan denk ik voor de meeste mensen hier op zich geen verrassing zijn want voorzetting van al ingezet beleid.

• jadjong
  • Niet online
Liegebeest schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:45:
[...]

Omdat voor de DGA van dat detacheringsbureau nog steeds de schijnzelfstandigheid dreigt. Je mag dus wel zo'n toko opzetten, maar moet nog steeds heel erg uitkijken met de opdrachten die je zelf aanneemt.
Ik denk dat Alex(?) bedoelt dat jij genoeg zieltjes wint zodat je zelf niet meer inhoudelijk werk hoeft te doen.

• RonaldHeirbaut
jadjong schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:02:
[...]

Ik denk dat Alex(?) bedoelt dat jij genoeg zieltjes wint zodat je zelf niet meer inhoudelijk werk hoeft te doen.
Ooit heb ik gehoord dat je ongeveer 20 man in dienst moet hebben om als directeur fulltime met je eigen bedrijf bezig te kunnen zijn (acquisitie etc). Zelfs met 10 man zal je zelf nog steeds moeten inhoudelijk werken moeten doen. Maar waar het exacte omslagpunt ligt, weet ik niet. Hangt ook af van de lonen en de inkomsten natuurlijk.

• RonaldHeirbaut
Afas schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:51:
Het nibud heeft de jaarlijkse 100+ koopkrachtplaatjes gepubliceerd. Daar waar de meeste mensen er iets op vooruit gaan, gaan de ZZP'ers er een stukje op achteruit. Dat is vooral een gevolg van een lagere zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling. Kan denk ik voor de meeste mensen hier op zich geen verrassing zijn want voorzetting van al ingezet beleid.
Ook hiervoor geldt dat een aanzienlijke hervorming in het belastingstelsel gewenst is, vind ik. De MKB regeling is er pas sinds 2007. Die is gekomen in de tijd van de zorgtoeslag. Begin jaren 2000 is de overheid een belastinggedrocht gaan maken en sinds 2006 is het ingevoerd. Het is niet toevallig dat de afgelopen 20 jaar de Belastingdienst vastloopt met de uitvoering. Regel op regel, wet op wet. Uitvoeringsinstanties bijten zich erop stuk. Nu ook weer met de WIA.

Maar goed, ik heb er verder de ballen verstand van. Misschien ook wel omdat het allemaal te moeilijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Nee joh, als ik vijf man op de loonlijst heb die gemiddeld 10k per maand binnen brengen maar 6k kosten >:) dan ben ik tevreden en zal ik geen verplichte kerstborrel organiseren.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Afas schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:51:
Bijzonder dat ze bij zelfstandigen stoppen bij een inkomen van 80.000 terwijl ze bij werknemers doorgaan tot 140.000. Is de groep ZZP-ers die >150K bij elkaar harken zo klein dat Nibud dit niet meeneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Kabinet wil 81% minder inhuur extern personeel bij Rijksoverheid
Naast minder consultants, interim-managers en uitzendkrachten ook flinke bezuinigingen op vast personeel.

Het kabinet-Schoof heeft een forse ambitie om de inhuur van extern personeel bij de kerndepartementen drastisch terug te dringen. Dit blijkt uit de diverse begrotingen die op Prinsjesdag bekend zijn gemaakt. In totaal moet het bedrag voor externe inhuur binnen vijf jaar met 81% afnemen. Bij het ministerie van VWS ligt de ambitie zelfs op een daling van 90%.

Onder externe inhuur vallen kosten voor consultancy en ICT, zowel voor detachering als zzp-inhuur, maar ook uitzendkrachten.
Hele artikel & tabelletjes hier: https://www.zipconomy.nl/...soneel-bij-rijksoverheid/

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 18-09-2024 08:46 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die Schoof is toch ook een soort van externe inhuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
@Hmmbob de ambitie lijkt me prima (ook al werk ik zelf als zzp-er voor de overheid), ben alleen benieuwd hoeveel ze ook daadwerkelijk gaan realiseren als blijkt dat het werk toch gedaan moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33
Bovenstaande cijfers gelden alleen voor de kerndepartementen; uitvoeringsorganisaties, agentschappen en dergelijke, zoals ook de Belastingdienst, zijn niet in deze cijfers te zijn meegenomen.
Ik vermoed dat alles waar serieuze IT opdrachten liggen buiten schot blijven

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ascension schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:48:
@Hmmbob de ambitie lijkt me prima (ook al werk ik zelf als zzp-er voor de overheid), ben alleen benieuwd hoeveel ze ook daadwerkelijk gaan realiseren als blijkt dat het werk toch gedaan moet worden.
Wat dacht je van outsourcen?
Het werk MOET gedaan worden. Dan moet een andere extern bedrijf het maar doen.
Zelf heb je minder inhuur en minder mensen in loondienst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:43
Psycho_Mantis schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:51:
[...]

Nee, we gaan het vanaf nu gewoon veel efficiënter doen. Echt waar. En AI. AI gaat ook heel veel helpen.

• Afas
  • Niet online
[...]

Dat is leuk maar die bezuiniging van een miljard+ op de loonkosten ga je niet halen. Wordt natuurlijk mooi verpakt in projecten die apart op de begroting komen, dat snap ik ook wel maar je bezuinigingsdoelstelling ga je niet halen of het gaat ten koste van andere uitgaven.

Het CPB heeft zo weinig geloof in taakstellingen op het ambtenarenapparaat dat ze die standaard korten en niet volledig inboeken :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:33
DJ Henk schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:06:
[...]

Nee, we gaan het vanaf nu gewoon veel efficiënter doen. Echt waar. En AI. AI gaat ook heel veel helpen.
Vergeet de blockchain niet! En neural networks, fuzzy logic (sowieso we aanwezig bij de overheid :+ )

Serieus: als er nou eens echte hervormingen kwamen van bijv de belasting, naar een veel eenvoudiger systeem. Ja dat is even slikken, maar daarna winst, ipv gedrocht op gedrocht op subsidie op doceurtjes op uitzonderingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Hoewel ik uitsluitend door de overheid ingehuurd word, ben ik wel voorstander van meer vaste formatie. Het grote probleem is simpelweg dat die mensen niet te vinden zijn tegen de voorwaarden die overheid kan bieden.

Als voorbeeld: Ik had recent een opdracht bij een gemeente. Het loongebouw wordt dan grotendeels bepaald door de omvang van de gemeente. Dat betekende concreet dat ik in schaal 11 zou vallen, maar gezien de complexiteit denk ik dat schaal 12 ook nog wel bespreekbaar kan zijn. Om te concurreren met de detacheerder (heb ik het nog niet eens over ZZP) ga je al snel richting schaal 14 of 15. En dat kan absoluut niet want dat kom je uit in de stevige managementrollen en ontwricht je het loongebouw.

Per saldo: In loondienst gaan is financieel heel ver weg voor ZZP'ers in mijn branche. En zeker de gemeentes <70.000 inwoners gaan steeds meer problemen krijgen personeel te vinden omdat die ook nog weggeconcurreerd worden door grotere gemeentes.

[ Voor 6% gewijzigd door Afas op 18-09-2024 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:35:
[...]

Net andersom. Er komt een grote hoeveelheid aan vacatures beschikbaar. De vraag is hoeveel mensen er beschikbaar voor komen. Dat ze ongetwijfeld iets gaan doen omdat het salaris te laag is? Dan wens ik de overheid veel succes! Schaal 11 is echt de max voor een ICT-er. Alleen architecten komen nog weleens in schaal 12/13.

Maar er gaat ongetwijfeld heel veel gebeuren in 2025.
Salaris laag maar de werklast is ook laag, dat compenseert ook wel weer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het probleem is dat het voor intermediairs helemaal niet boeit of ze iemand wegzetten als freelance, payroll, detachering. Ze krijgen in alle gevallen een marge op het tarief. Ik verwacht van tussenpartijen daarom helemaal niets, behalve dat ze iedereen willen verleiden tot payroll en detachering.

Het enige wat echt gaat helpen is als alle freelancers hun poot stijf houden en geen loondienstconstructies aangaan. En dan niet alleen in de ICT, want daar is de druk op korte termijn niet hoog genoeg voor. Ik denk dat freelance zorgverleners de beste kaarten hebben om op korte termijn druk uit te oefenen. Immers, als per 1 januari er geen freelancers meer in software ontwikkeling werken dan gaan ICT-projecten gewoon op een lager pitje verder. Als per 1 januari alle freelance zorgmedewerkers wegvallen dan ontstaan wachtlijsten en krijgen veel mensen geen thuiszorg meer. Dat is vervelend voor zorgbehoevenden, maar zou wel een signaal zijn richting politiek dat wat men wil niet acceptabel is.

Ik denk dat je oproep tot niets leidt, in dit land is de actiebereidheid om op te komen voor eigen belangen minimaal.

En freelance zorgmedewerkers die zien dat hun ex-collega's weer geld krijgen terwijl zij met de dure leaseauto thuis op de bank zitten te mokken zullen ook snel overstag gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:48:
Laten we nou niet doen alsof 'het werk' bij de overheid op alle gebieden gedaan moet worden. Als je ziet wat er intern op een ministerie wordt verspild aan projecten die gewoon 'voor de leuk' worden gedaan kan het echt *tig keer minder.

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43
bekkerm schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:
Er zijn 1001 ZZP-ers die dit forum niet kennen en daar zie je toch wel wat meer rust. Niet blind zijn maar de paniekaanvallen van de afgelopen x paginas hoor ik daar gelukkig niet.
Denken ze op de andere fora's dat de opdrachten niet zullen stoppen of dat het op een of andere manier wel weer goed komt? Ben ook niet van de paniek, geloof dat het altijd wel goed komt (zoals altijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wolly schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:16:
[...]

Salaris laag maar de werklast is ook laag, dat compenseert ook wel weer :+
Yeah right, en dan ziek thuis komen te zitten vanwege een bore-out.

De werklast kan soms laag zijn, maar dat komt dan vaak door wachten op besluiten. Nadat de schaal 13+ hotemetoten hun ei gelegd hebben, ontstaat er wel degelijk werkdruk. Vooral bij wetgeving, dan kan er oneindig over punten en komma's vergaderd te worden, maar dan blijkt het twee weken later wel geïmplementeerd te moeten zijn. Aan de bak dan maar weer.

Maar ik sluit een vast contract (loondienst) bij de overheid niet uit voor mezelf. Het is nergens perfect. Vooralsnog niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Marc3l schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:25:
[...]

Denken ze op de andere fora's dat de opdrachten niet zullen stoppen of dat het op een of andere manier wel weer goed komt? Ben ook niet van de paniek, geloof dat het altijd wel goed komt (zoals altijd).
Ik denk dat in de bouw hetzelfde geldt als voor ons. Geen personeel te krijgen en te veel werk.

Mochten er alsnog velen in loondienst gaan, dan zie ik ook de motivatie nog wel afnemen. Als ZZP'er mag je me 24/7 bellen, maar in loondienst is dat uitgesloten. Flexibiliteit kent een prijs.

• Liegebeest
jadjong schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:02:
[...]

Dan moet ik't sowieso niet doen, want ik heb voor mezelf al besloten dat mijn kracht vooralsnog niet ligt in de commerciële kant, noch in het leiding geven. Ik wil juist zelf bezig blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:08:
[...]

Ooit heb ik gehoord dat je ongeveer 20 man in dienst moet hebben om als directeur fulltime met je eigen bedrijf bezig te kunnen zijn (acquisitie etc). Zelfs met 10 man zal je zelf nog steeds moeten inhoudelijk werken moeten doen. Maar waar het exacte omslagpunt ligt, weet ik niet. Hangt ook af van de lonen en de inkomsten natuurlijk.
Sowieso vond ik de insteek van voormalig-eigenaar van de BV en mijn goede vriend erg prettig: het was meer een coöp in de zin dat we samen reserves opbouwden. Maar hij was de DGA en kreeg een stukje van de winst omdat hij ook de aansprakelijke was en wat financiële risico's droeg... Hij werkte zelf ook gewoon bij één of twee klanten tegelijk.

Die werkvorm zou ik graag voortzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Hoor ik daar nieuwe kansen voor Centric? 8)7

• ColeJ
De hele bouw en infra sector werkt met ZZP'er. Dit kun je niet 123 oplossen door ZZP'ers eruit te gooien. Maar goed, Wet Betaalbare Huur ging ook door.

Het gaat in ieder geval een roerige tijd worden. En voor alle trollen en jaloerse mensen hier: zolang we als hoogopgeleide ZZP'er kunnen harken: harken we zoveel als mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Afas schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:13:
[...]

Hoewel ik uitsluitend door de overheid ingehuurd word, ben ik wel voorstander van meer vaste formatie. Het grote probleem is simpelweg dat die mensen niet te vinden zijn tegen de voorwaarden die overheid kan bieden.
Van de week op cursus geweest met iemand die CISO is bij een provincie en daar van gehoord dat provincies sowieso weer andere arbeidsvoorwaarden (mogen) hanteren dan andere delen van de rijksoverheid. En zo zie je dat zelfs de CISO rol bij verschillende provincies op verschillende loonschalen zit... sommigen, nogal laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Liegebeest schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:56:
[...]

Van de week op cursus geweest met iemand die CISO is bij een provincie en daar van gehoord dat provincies sowieso weer andere arbeidsvoorwaarden (mogen) hanteren dan andere delen van de rijksoverheid. En zo zie je dat zelfs de CISO rol bij verschillende provincies op verschillende loonschalen zit... sommigen, nogal laag.
Dit geldt eigenlijk voor heel veel functies. De gemeente, provincies en rijksoverheid hebben allemaal een verschillende CAO waarbij ook de schaalbedragen verschillen. Daar bovenop is er enorme differentiatie tussen gemeentes, vooral in de hogere schalen (management, beleidsfuncties en specialistisch werk). Daar kan tussen een G4 gemeente en een kleine gemeente makkelijk 4 schalen verschil ontstaan.

• Wolly
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:54:
De hele bouw en infra sector werkt met ZZP'er. Dit kun je niet 123 oplossen door ZZP'ers eruit te gooien. Maar goed, Wet Betaalbare Huur ging ook door.
Vraag, ik heb weinig kennis van de bouw behalve als particuliere afnemer. Maar als er een huizenproject wordt gebouwd gaat zo'n projectontwikkelaar toch niet werken met 100 ZZP'ers met allemaal een eigen contract, tarief etc?

Die huurt toch ook gewoon een intermediair in? Ik zie in de stad veel uitzendburo's gespecialiseerd in personeel voor de bouw, neem aan dat dat soort bedrijven vergelijkbaar zijn met onze IT intermediairs? Ik heb Randstad nog niet horen klagen over de nieuwe wet dus ik neem aan dat die uitzenburo's gewoon personeel blijven leveren?

Ik denk dat er maar weinig ZZP'ers op een pot spaargeld zitten waar ze het langer dan een paar maanden mee uitzingen, dus al die bouw zzp'ers met schijnzelfstandigheid gaan dan toch ook gewoon in dienst?
Het gaat in ieder geval een roerige tijd worden. En voor alle trollen en jaloerse mensen hier: zolang we als hoogopgeleide ZZP'er kunnen harken: harken we zoveel als mogelijk.
Uiteraard 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 11:18
Wolly schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:01:
[...]

Vraag, ik heb weinig kennis van de bouw behalve als particuliere afnemer. Maar als er een huizenproject wordt gebouwd gaat zo'n projectontwikkelaar toch niet werken met 100 ZZP'ers met allemaal een eigen contract, tarief etc?

Die huurt toch ook gewoon een intermediair in? Ik zie in de stad veel uitzendburo's gespecialiseerd in personeel voor de bouw, neem aan dat dat soort bedrijven vergelijkbaar zijn met onze IT intermediairs? Ik heb Randstad nog niet horen klagen over de nieuwe wet dus ik neem aan dat die uitzenburo's gewoon personeel blijven leveren?

Ik denk dat er maar weinig ZZP'ers op een pot spaargeld zitten waar ze het langer dan een paar maanden mee uitzingen, dus al die bouw zzp'ers met schijnzelfstandigheid gaan dan toch ook gewoon in dienst?

[...]

Uiteraard 8)
Zo n projectontwikkelaar maakt afspraken met bedrijven die gespecialiseerd zijn in bepaalde werkzaamheden.
Heb je stucadoors nodig? Dan geef je de opdracht aan een stucadoorsbedrijf. Die huurt dan weer ZZP-ers in.
Idem voor metselaars, stucadoors, loodgieters, elektriciens.

Veel van die bedrijven doen meerdere werkzaamheden en die zorgen dan voor personeel. Die weten ook wie ze moeten inhuren. En daartussen kan dan weer een resourcer zitten die het administratieve deel regelen.

Vergelijk het eens met een bank die ontwikkelaars nodig heeft, en een detacheerder inschakelt voor een blik ontwikkelaars en die dan weer ZZP-ers bemiddeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
[...]

[...]

Uiteraard 8)
Een projectontwikkelaar bouwt zelf helemaal niets :D Die huurt - behalve als het een bouwende ontwikkelaar is - een aannemer in. Die vervolgens weer tientallen onderaannemers in huurt voor specifieke onderdelen. Een aannemer is vooral een coördinator op een gemiddeld bouwproject en heeft afhankelijk van het soort aannemer voor bepaalde werkzaamheden wel zelf mensen in dienst. Die onderaannemers huren dan weer heel veel mensen is, waarvan een deel ZZP'er is en een (groeiend) deel buitenlandse werknemers zijn, veelal via een uitzendbureau.

Omdat er veel fluctuatie zit in de hoeveelheid werk in de hele keten en ook daar de mensen niet aan te slepen zijn, heb je veel flexibele oplossingen. Maar ook daar geldt dat je kunt stellen dat als jij metselaars in dienst hebt en jij huurt extra metselaars in omdat je veel werk hebt, het een ingebedde activiteit is die tot je kernwerkzaamheden behoort als aannemer. Dat het praktisch zo niet werkt in de bouw, daar heeft de belastingdienst niets mee te maken .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

[...]
Ik zit nu op een opdracht in de infratechniek (kabels en leidingen in de grond). Daarin zie je dat heel, heel, heel veel sleuvengravers, grondwerkers, stratenmakers ZZP'ers. Deze zijn veelal van Turkse afkomst. Veel van deze jongens gaan echt niet in loondienst voor een habbekrats. Nee, die verkassen dan gewoon naar een ander land waar ze weer "zelfstandig" kunnen graven/stratenmaken.

Als je die hele onderlaag uit de infratechniek snijdt dan staat alles gewoon stil :).

[ Voor 5% gewijzigd door ColeJ op 18-09-2024 10:14 ]

• Afas
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:13:
[...]

Ik zit nu op een opdracht in de infratechniek (kabels en leidingen in de grond). Daarin zie je dat heel, heel, heel veel sleuvengravers, grondwerkers, stratenmakers ZZP'ers. Deze zijn veelal van Turkse afkomst. Veel van deze jongens gaan echt niet in loondienst voor een habbekrats. Nee, die verkassen dan gewoon naar een ander land waar ze weer "zelfstandig" kunnen graven/stratenmaken.

Als je die hele onderlaag uit de infratechniek snijdt dan staat alles gewoon stil :).
En dit geldt ook voor de hele woningbouw. Hoewel dat al niet meer uit maakt want zonder elektriciteitsaansluiting, is het lastig wonen _O-

• Wolly
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:08:
[...]
Vergelijk het eens met een bank die ontwikkelaars nodig heeft, en een detacheerder inschakelt voor een blik ontwikkelaars en die dan weer ZZP-ers bemiddeld.
Dan voorzie ik weinig problemen, zo'n detacheerder wil met de bouwopgave waar NL voor staat natuurlijk maar wat graag mensen verhuren.
ColeJ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:13:
[...]

Die hadden nooit als ZZP'er aan de slag moeten kunnen, pure schijnzelfstandigen.

• mannowlahn
lol belastingdienst fucking rekt _O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Even het geklaag hier achter ons laten.
Is er iemand hier bezig om 'meer ondernemer' te worden?
En hoe pak je dat aan?

Heb je bepaalde investeringen gedaan?
Ben je bezig om een eigen product/propositie uit te werken?
Welke risico's ga je bewust nemen?
Hoe ga je anders werken dat het niet meer inbedding is?

Benieuwd naar jullie inzichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:20:
Even het geklaag hier achter ons laten.
Is er iemand hier bezig om 'meer ondernemer' te worden?
En hoe pak je dat aan?

Heb je bepaalde investeringen gedaan?
Ben je bezig om een eigen product/propositie uit te werken?
Welke risico's ga je bewust nemen?
Hoe ga je anders werken dat het niet meer inbedding is?

Benieuwd naar jullie inzichten.
Ja ik, naast dat ik altijd al een logo + website had ga ik er nu actiever dingen mee doen. Ik heb gisteren bedrukte t-shirts besteld voor als ik op events rondwandel. Naast m'n vaste grote klant, neem ik steeds meer kleine projectmatige (fixed fee) klanten aan, op de LinkedIn pagina van m'n bedrijf post ik zeer regelmatig over activiteiten, klanten, opdrachten etc.
Een product ben ik op dit moment nog niet aan het ontwikkelen, maar dat is wel iets wat door m'n hoofd speelt, maar omdat ik dat liever met iemand er bij doe voor de continuiteit is dat nu nog niet in gang.
Daarnaast heb ik m'n klanten proactief benaderd om de contracten DBA proof te maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door DennusB op 18-09-2024 10:30 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
[...]

[...]

Uiteraard 8)
Mijn broer en een flink aantal vrienden zijn ZZPer in de bouw (allemaal timmermannen), sommige bouwen zelf een huis, andere verbouwingen. Die hebben wisselende projecten, werken altijd met dezelfde elektriciens, metselaars, installateurs, korte projecten, herkenbaar, zijn aansprakelijk voor schade, werken soms per uur en soms met een aanneemsom. Die maken zich echt niet druk over schijnzelfstandigheid en hoeven ze ook niet.

Ik heb van de week al mijn MKB bedrijfjes ingelicht over mijn webmodule scoren en daarvan was eigenlijk amper iemand op de hoogte van de hele schijnzelfstandigen discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tja het ziet er niet goed uit zou je zeggen. Gek genoeg heb ik 2 opportunities lopen per 1-1-25, waarbij ik de eerste al part-time dit jaar begin(en mijn huidige opdracht eerst afrond tot 31-12) en vanaf 2025 fulltime verder zou kunnen.
In grote lijnen weet ik wat er van me verwacht wordt, vermoedelijk is mijn expertise helemaal niet aanwezig bij deze organisatie.

Gezien de belastingplannen mbt tot de wijzigingen zzp en BV belastingen zit ik ook te denken om toch maar naar BV over te stappen, zodat ik de nieuwe opdracht meteen in de BV kan starten.

[ Voor 14% gewijzigd door Kurios op 18-09-2024 10:49 ]

• com2,1ghz
  • Laatst online: 11:18
DennusB schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
[...]

Ja ik, naast dat ik altijd al een logo + website had ga ik er nu actiever dingen mee doen. Ik heb gisteren bedrukte t-shirts besteld voor als ik op events rondwandel. Naast m'n vaste grote klant, neem ik steeds meer kleine projectmatige (fixed fee) klanten aan, op de LinkedIn pagina van m'n bedrijf post ik zeer regelmatig over activiteiten, klanten, opdrachten etc.
Een product ben ik op dit moment nog niet aan het ontwikkelen, maar dat is wel iets wat door m'n hoofd speelt, maar omdat ik dat liever met iemand er bij doe voor de continuiteit is dat nu nog niet in gang.
Daarnaast heb ik m'n klanten proactief benaderd om de contracten DBA proof te maken :)
Wat houden jouw werkzaamheden in eigenlijk?

• RonaldHeirbaut
Geen. Dat klinkt namelijk als gokken.

Als ondernemer neem je risico's maar een gezonde ondernemer zal risico's beperken of spreiden.

Verwijderd

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:41:
[...]

Geen. Dat klinkt namelijk als gokken.

Als ondernemer neem je risico's maar een gezonde ondernemer zal risico's beperken of spreiden.
Het doel van de vraag was om te onderzoeken hoe anderen 'meer ondernemer' willen worden.
Daar hoort ook bij bewust risico nemen: bv een investering doen waarvan je nog niet zeker weet of je die terugverdient.

Als je daar zelf geen interesse in hebt hoef je niet te antwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2024 10:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
com2,1ghz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:38:
[...]

Wat houden jouw werkzaamheden in eigenlijk?
Ik heb vooral focus op Public Cloud (AWS) en dan kan het heel divers zijn, van het adviseren van klanten over hun (te bouwen) omgeving, het designen van geheel nieuwe landing zones of het uitvoeren van migraties van on-prem naar public cloud. Daarnaast neem ik voor wat side-projectjes vooral greenfield integratie vraagstukken aan, het bouwen van API lagen tussen 2 systemen bijvoorbeeld, vaak uitgerold op AWS.
Oh en ik ben veel betrokken bij de AWS community in Nederland, dus loop regelmatig als crew rond op events of geef zelf praatjes! :)
Oh en helemaal een side-hustle : Ik ben ook in te huren als DJ :) Dat gebeurt een paar keer per jaar, maar vind ik super leuk om te doen ook!

[ Voor 9% gewijzigd door DennusB op 18-09-2024 10:56 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Pagina: 1 ... 557 ... 643 Laatste