Er is niet per se een probleem, de overheid heeft gewoon liever geen tweedeling op de arbeidsmarkt omdat je zo (met name de groep zelfstandigen) minder kunt sturen met wetgeving voor de arbeidsmarkt. Dat is mijns inziens het hele eiereten.
Er valt nog wat te zeggen voor de verminderde inleg in pensioenpotten en onnodig belastingvoordeel t.o.v. mensen in loondienst in de vorm van zelfstandigenaftrek, winstvrijstelling en een sporadisch op de balans gezette bureaustoel (weet iemand trouwens of dat mag?

), maar ik heb niet het idee dat dat echt de reden is waarom hier zo op ingezet wordt. De overheid reguleert nou eenmaal graag de arbeidsmarkt, en dat werkt niet als een aanzienlijk deel niet onder dezelfde regelgeving valt.
Wat mij betreft gaat iedereen lekker freelancen of maken we de arbeidsmarkt in ieder geval een stuk flexibeler. Onze economie is niet gebaat bij overbescherming van werkenden. Elke inschrijving bij de KVK juich ik toe, ongeacht of ze een volledig bedrijf uit de grond stampen of exact hetzelfde blijven doen als wat ze in loondienst deden.
Maar goed, het is in ieder geval duidelijk welke kant de overheid op wil, en vroeg of laat kan je gewoon niet op dezelfde manier blijven werken. Daar kun je op twee manieren mee omgaan; óf op internetfora dreigen met emigratie, óf kijken waar eventuele kansen liggen.
En die kansen liggen er denk ik echt wel. Er komt een volledig infarct aan de aanbod-kant aan, terwijl de vraag bij bedrijven hetzelfde blijft. Zelfstandigen die hun businessmodel omgooien door meer naar one-off's te gaan, hun diensten verpakken in concrete producten, trainingen gaan geven en juist voorsorteren op de aankomende mismatch tussen vraag en aanbod kunnen hun tarief verviervoudigen. De rest zit dan waarschijnlijk weer in loondienst.
Ik werk nu 10 jaar voor mezelf en weet nog goed hoe ik in maart 2020 door al m'n klanten gebeld werd dat ze de samenwerking voor onbepaalde tijd wilden opschorten. Dat was flink schrikken, want ik werk altijd zonder opzegtermijn. Ondanks dat had ik toen m'n beste jaar tot dan toe. Ik verwacht deze keer eigenlijk niet anders.