Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54
SFA schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:25:
Hi all,

Heeft iemand ervaring met een Broodfonds zonder bijeenkomsten? Daarnaast ben ik mij aan het oriënteren op een AOV (zonder duur advies van een adviseur), met een wachttijd van twee jaar. Ik ben op zoek naar een combinatie van deze twee, maar dan wel met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Alle tips zijn welkom!
Volgens mij staat in de statuten van elk broodfonds dat er minstens 1 ALV per jaar is. Dus ik denk dat dit niet kan. Wel kan je de bijeenkomst gewoon nooit bijwonen. Maar als voorzitter van ons broodfonds ga ik deze mensen wel aanspreken. Een broodfonds werkt op basis van vertrouwen en ik vertrouw alleen mensen die zich willen laten zien.
Anders kan je beter naar Samsamkring gaan, denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
GrooV schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:27:
[...]

Ja hé, wij mogen geen nieuwe bureaustoel van de BD :+
Oh jawel hoor. Zoveel je wil. Je mag ze alleen niet als kosten opvoeren. Of op de balans zetten.
Mijn bureaustoel kost nooit meer dan 450 en gaat gewoon in de kosten mee als kantoormiddelen.

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Liegebeest schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:48:
[...]

Via "een" of "het" inhuurportaal?

De shit is dat ik meerdere portalen zie die stellen alle overheidsopdrachten te hebben, maar geen van hen lijkt werkelijk van de overheid zelf te zijn.
Alle aanbestedingen van de overheid gaan via TenderNed, bjivoorbeeld:
https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/348153

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

aex351

I am the one

t_captain schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:19:
De economische impact van handhaving wet DBA zal voelbaar zijn in de cijfers van 2025. Het geeft een scholgolf die een stuk van het economisch systeem tijdelijk op pauze zet. Op langere termijn zullen veel zzp-ers misschien wel op een andere manier werk vinden, maar er zal een periode van onbalans zijn, met tegelijk tekorten op de arbeidsmarkt als bankzittende zzp-ers.

Het effect is moeilijk in te schatten maar het zal vermoedelijk ergens tussen de 0.2 en 1% economische groei kosten. Over dat getal mag het kabinet volgend jaar prinsjesdag zijn hoofd breken. De overheidsfinancien zijn al krap de komende jaren en daar komt deze tegenvaller nog overheen.
Het zal uiteraard merkbaar zijn, op een positieve manier. De schijnzelfstandigen drukken de kosten en de prijzen omhoog. Die druk valt weg. En dat is goed. Waardoor er weer belans komt. Het speelveld wordt weer rechtgetrokken.

Mijn verwachting is dat de meeste schijnzelfstandigen zullen overstappen naar een vergelijkbare baan in loondienst. Een kleinere groep zal proberen om een legitieme ZZP opdracht te doen. Wat weer druk oplevert bij de huidige legitieme ZZP'ers. En een nog kleinere groep zal noodgedwongen een baan moeten zoeken in een andere sector of stopt helemaal omdat ze met pensioen kunnen.

Het idee dat er een totale leegloop zal ontstaan in de huidige sectoren. Dat is puur wensdenken vanuit het perspectief van een schijnzelfstandige, die graag de situatie wilt behouden zoals die nu is.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
J_C_W schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:00:
Vraag voor de ZZPende Tweakers bij de overheid: hoe komen jullie in aanmerking voor een opdracht daar?
Gemeentes en non-profit heeft vaak zoals genoemd een portaal. Dan zijn er een aantal bureaus die die portalen bekijken en de opdrachten via hun eigen organisatie uitzetten (doorleen). Maar kun je zelf op reageren, al is dat soms best lastig. Je wordt al snel buitengesloten als je iets verkeerd invult.

De rijksoverheden doen een aanbesteding waaruit vaak 3 a 4 partijen komen die mogen aanbieden. Via een van die partijen moet je dan aangeboden worden. Er zijn een stuk of 10 grote partijen die deze aanbestedingen vaak winnen (en die wisselen elkaar af want elke paar jaar loopt die aanbesteding opnieuw) en dan is het dus zaak om die websites in de gaten te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 11-09-2024 07:09 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:40
jerh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:25:
[...]
Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar het is veel complexer dan roepen ik betaal belasting en maak geen gebruik van de voorzieningen.
Jij beschrijft zo veel beter wat ik een paar pagina's geleden probeerde te verwoorden. Uitstekende uitleg. _/-\o_

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

Zo, ik ben weer klaar voor een dagje depressief zijn na het lezen van dit topic. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mwa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:51:
Zo, ik ben weer klaar voor een dagje depressief zijn na het lezen van dit topic. :O
Veel psychiaters zijn zelfstandigen. Misschien moet je daar eens gaan praten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansiefl1ck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 13:18
mwa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:51:
Ik voel wat psychische klachten ontstaan. Gelukkig kan ik vanaf januari terecht bij de bedrijfsarts. Eerst maar eens een paar jaar rust na al die jaren hard werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
aex351 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 01:26:
Mijn verwachting is dat de meeste schijnzelfstandigen zullen overstappen naar een vergelijkbare baan in loondienst. Een kleinere groep zal proberen om een legitieme ZZP opdracht te doen. Wat weer druk oplevert bij de huidige legitieme ZZP'ers. En een nog kleinere groep zal noodgedwongen een baan moeten zoeken in een andere sector of stopt helemaal omdat ze met pensioen kunnen.
In mijn geval ga ik eerder emigreren dan terug naar loondienst.
Done that, hated it. Ik aard compleet niet in loondienst met alles wat erbij komt kijken.

Vrouwlief is op dit moment bezig met haar stage in het buitenland, waarbij ze direct buitenland ervaring krijgt.
We lopen al een tijdje met deze plannen, maar gisteren hebben we de knoop doorgehakt en ook besloten niet meer te investeren in het huis (het topic ging over thuisaccu's)
Ik wil over 2 jaar, wanneer zij klaar is, niks meer hebben dat ons aan NL bind.

• hansiefl1ck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 13:18
hackerhater schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:55:
[...]

In mijn geval ga ik eerder emigreren dan terug naar loondienst.
Done that, hated it. Ik aard compleet niet in loondienst met alles wat erbij komt kijken.

Vrouwlief is op dit moment bezig met haar stage in het buitenland, waarbij ze direct buitenland ervaring krijgt.
We lopen al een tijdje met deze plannen, maar gisteren hebben we de knoop doorgehakt en ook besloten niet meer te investeren in het huis (het topic ging over thuisaccu's)
Ik wil over 2 jaar, wanneer zij klaar is, niks meer hebben dat ons aan NL bind.
Mag ik vragen waar je heen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
hansiefl1ck schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:57:
[...]

Mag ik vragen waar je heen gaat?
We hebben een paar landen op de short list staan. Zijn nog niet 100% zeker.
Maar de shortlist is:
- Belgie
- Duitsland
- Zwitserland
- Zweden

Waarbij we beiden voor de eerste 3 de taal (behoudens dialecten) al spreken.
Op dit moment zijn we ons het concetreren op de laatste restanten van de studieschulden af te betalen en de buffers te spekken.

En door de gekte in de huizenmarkt hier nemen wij +/- 1.5 ton aan overwaarde mee om te stoppen in een ander huis. Gecombineerd met spaargeld, de erfenis van mijn oma (+/- 15K) en verwachte erfernis van demente schoonmoeder (binnen 2 jaar) van +/- 50K.

[ Voor 33% gewijzigd door hackerhater op 11-09-2024 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
jerh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:25:
[...]

Dat is het niet alleen. Het is ook uitholling van het systeem. Het aantal deelnemers daalt, waardoor de kosten per deelnemer stijgen. Er is wel een minimum aantal nodig om dat in stand te houden en als het aantal zzp'ers ongebreideld blijft groeien, gaat dat op termijn voor problemen zorgen. In die kamerbrief staat niet voor niks dat er een tweedeling dreigt.

Ook neemt op landniveau het risico toe op (grote(re)) problemen cq minder stabiliteit, een substantieel deel van de zzp'ers heeft geen of een zeer gering buffer, zie ook de corona drukte bij het bijstandsloket.

En kennelijk vindt de regering cq de partijen die het regeringsakkoord opstelden dit risico te groot worden. En dat was in het verleden niet anders, ook toen was de conclusie dat het geen juiste trend was.

En je kan wel aangeven dat je meer belasting betaalt dan in loondienst, degene die je inhuurt betaalt bij een hoger tarief wellicht minder winstbelasting, dus dan is de vraag wat het de maatschappij netto kost of oplevert aan belastinggeld.

En dan hebben we het nog het maatschappelijk effect van uitbating, maar ook concurrentievervalsing wat eerder genoemd werd ipv nul uren contracten, zzp'ers die ingeschakeld worden.

Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht, maar het is veel complexer dan roepen ik betaal belasting en maak geen gebruik van de voorzieningen. De onmacht er over begrijp ik wel en die wordt versterkt doordat de handhaving veel eerder had moeten worden opgepakt. Aan de andere kant nu is er weer een soort van uitstel van een jaar, terwijl in 2022 al is aangegeven dat er per 1 januari 2025 gehandhaaft zou worden.....
Het is inderdaad heel erg lastige materie en het is onmiskenbaar zo dat de ZZP'er in allerlei opzichten een hele andere positie bekleed dat de werknemer. De effecten zijn per sector en afhankelijk van waar je 'in de arbeidsmarkt' opereert verschillend maar met deze aantallen ZZP'ers kun je niet anders dan vaststellen dat dit op systeemniveau invloed heeft op de Nederlandse arbeidsmarkt. En ik geloof persoonlijk ook in solidariteit tot op bepaalde hoogte. Mede daarom vind ik al veel langer dat er iets moest veranderen, alleen zou dat m.i. veel breder moeten gaan dat alleen deze aanpak van schijnzelfstandigheid.

Je kunt denk ik concluderen dat - de onderkant van de arbeidsmarkt daargelaten - mensen vaak kiezen voor het ZZP'er schap door overwegend twee punten, meer inkomen en meer vrijheid je eigen lot te bepalen. Dat eerste kan de overheid misschien niet alles aan doen, behalve onderkennen dat het voor een deel ook gewoon noodzaak is om bijvoorbeeld een eigen woning te kunnen veroorloven. Het tweede is een onmiskenbare maatschappelijke trend die je vooral bij de jongere generatie zie die veel meer en hogere eisen stelt aan de werk-privé balans en daarmee vrije tijd, in omvang en moment.
Je kunt nu dit probleem aanpakken, en zoals ik al eerder hier aangegeven heb zal dat voor mij betekenen dat het ZZP'en gaat eindigen bij strikte handhaving, maar als je de grotere problemen die mensen met een loondienstverband ervaren niet aan pakt komt er vanzelf en ander model met vergelijkbare problemen.

Er blijft namelijk een groeiende groep die een totaal ander beeld bij de eigen positie op de arbeidsmarkt heeft dan wat de traditionele werkgever aan biedt waardoor dit aanbod eigenlijk nooit aantrekkelijk kan zijn vanuit de in beton gegoten uitgangspunten binnen het juridisch kader van de arbeidsmarkt. Het onoverkomelijke probleem is dat hier aanpassingen aan doen diametraal in gaat tegen de zaken die de vakbond belangrijk vinden om bestaanszekerheid aan de onderkant van de markt te verbeteren.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
hackerhater schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:00:
[...]

We hebben een paar landen op de short list staan. Zijn nog niet 100% zeker.
Maar de shortlist is:
- Belgie
- Duitsland
- Zwitserland
- Zweden

Waarbij we beiden voor de eerste 3 de taal (behoudens dialecten) al spreken.
Op dit moment zijn we ons het concetreren op de laatste restanten van de studieschulden af te betalen en de buffers te spekken.

En door de gekte in de huizenmarkt hier nemen wij +/- 1.5 ton aan overwaarde mee om te stoppen in een ander huis. Gecombineerd met spaargeld, de erfenis van mijn oma (+/- 15K) en verwachte erfernis van demente schoonmoeder (binnen 2 jaar) van +/- 50K.
Volgens Rabobank stijgen de huizenprijzen nog eens 20% de komende twee jaar. Dus wellicht nog een ton extra erbij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik snap de gekte, de depressie en de onzekerheid.
Maar misschien is het beter om eerst nog maar eens af te wachten, als je kan. We hebben een onbetrouwbare overheid die momenteel allerlei regels en wetten weer inslikt, terwijl er al aan gewerkt werd. Natuurlijk is het lastig als je per 1/1 weer een nieuwe klus zoekt en er wordt vaker bijgezet "niet geschikt voor zzp". Intussen laat de Belastingdienst bij controles wel wat tanden zien, maar of en hoe hard ze gaan bijten is nog afwachten.
Zelf ga ik niet te snel in loondienst terug; ik ben er nooit principieel op tegen geweest, maar dan wil ik wel werken onder de goede voorwaarden.

Vooralsnog weet niemand nog precies hoe het zal gaan lopen.

• hackerhater
mannowlahn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:15:
[...]

Volgens Rabobank stijgen de huizenprijzen nog eens 20% de komende twee jaar. Dus wellicht nog een ton extra erbij ;)
Who knows :) Die 1,5 ton is losjes gebaseerd op de huidige WOZ en wat ik schat dat nog over is van de hypotheek na 12 jaar minus verkoopkosten. Kan best dat het ondertussen meer richting de 2 ton gaat. 8)7

• mannowlahn
hackerhater schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:16:
[...]

Who knows :) Die 1,5 ton is losjes gebaseerd op de huidige WOZ en wat ik schat dat nog over is van de hypotheek na 12 jaar minus verkoopkosten. Kan best dat het ondertussen meer richting de 2 ton gaat. 8)7
Verkoopkosten? Dat is in deze markt echt een keuze hoor. Voor 700 ekkies staat hij op funda. De mensen komen vanzelf wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:15:
[...]

En daarmee krijgen starters nog minder mogelijkheden. De rijken rijker, de armen armer.

Zo snel mogelijk:
  • afschaffing hypotheekrente aftrek
  • top tarief schaal belastingen van 66% bij >200.000 euro
  • hogere erfbelasting met hoger drempelbedrag
  • hogere vermogensbelasting bij vermogens >1.000.000 euro
  • zwaarder aanpakken belastingontduiking door multinationals
Recent een boek gelezen van Ad Broere. Nu ben ik het niet altijd met hem eens, maar de manier waarop banken werken met hun geldcreatie is de ondermijning en uitbuiting van het volk. Geldeconomie of waarde-economie. Het is volstrekt off-topic hier maar het heeft me wel aan het denken gezet. De gedachte er achter is deze: http://www.fairbanking.nl/unFair.html

• hackerhater
mannowlahn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:24:
[...]

Verkoopkosten? Dat is in deze markt echt een keuze hoor. Voor 700 ekkies staat hij op funda. De mensen komen vanzelf wel.
Beter gezegd verkoopkosten dit huis (zeker gecombineerd met emigratie), verhuizing en aankoopkosten ander huis. Vooral het verhuizen en aankopen ander huis zal duur zijn. O-)

• mannowlahn
Haha ja lol dat kan idd wel eens een duur geintje worden.

Misschien vind je wel een werkgever die dat voor je gaat betalen ;)

Als je naar Zwitserland gaat is je overwaarde net genoeg om nieuwe inboedel te kopen trouwens.

• hackerhater
Wist je dat Zwitserland relatief goedkoper is dan Nederland?
Ja de prijzen zijn een heel stuk hoger, maar daar zijn de salarissen ook heen.
Qua koopkracht ben je in dit land slechter af.

Maar tijd om weer eens wat te gaan doen ;)
Laters.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 11-09-2024 08:29 ]

• RonaldHeirbaut
Lang geleden (1991) was ik bijna verhuisd naar Zurich. Gelukkig nooit gedaan. Zwitsers zijn erg op zichzelf; integreren is daar heel erg moeilijk, ook als Europeaan.

Mocht ik ooit naar het buitenland, ga ik 80km oostelijker in Emsland wonen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 11-09-2024 08:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:25:
[...]

En daarmee krijgen starters nog minder mogelijkheden. De rijken rijker, de armen armer.

Zo snel mogelijk:
Recent een boek gelezen van Ad Broere. Nu ben ik het niet altijd met hem eens, maar de manier waarop banken werken met hun geldcreatie is de ondermijning en uitbuiting van het volk. Geldeconomie of waarde-economie. Het is volstrekt off-topic hier maar het heeft me wel aan het denken gezet. De gedachte er achter is deze: http://www.fairbanking.nl/unFair.html
Ik maak mij echt enorme zorgen hierover. We hebben straks bijna twee generaties die totaal geen uitzicht hebben op een primaire basis behoefte. Als je niet de kans hebt om te emigreren, dan voorzie ik nog meer rechts populisme de kop opsteken(heel Europe)

De balans tussen huizenaanbod en huizenzoekende moet de grootste prik voor de komende tien jaar zijn imho. En dan moet je drastische maatregelingen gaan nemen.

Helaas hebben we politici die pas reageren als het water kookt.

En je voorgestelde maatregelingen bouwen geen huizen, ondanks dat het allemaal prima maatregelingen zijn. Maar we moeten als een malle gaan bouwen, of alles boven de 67 in laten slapen. Maar dat laatste zal denk ik op veel verzet stuiten.

• mannowlahn
hackerhater schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:28:
Wist je dat Zwitserland relatief goedkoper is dan Nederland?
Ja de prijzen zijn een heel stuk hoger, maar daar zijn de salarissen ook heen.
Qua koopkracht ben je in dit land slechter af.

Maar tijd om weer eens wat te gaan doen ;)
Laters.
Minimum inkomen is 3k daar dus dat gaat snel. Maar als je vanuit Nederland daarheen gaat is je geld wel stukken minder waard ;) wat zijn de kansen voor jullie om daar wat te kunnen kopen? Geven banken snel een hypotheek als je van buiten af komt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 10:41
Deveon schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:29:
[...]

Het probleem van z’n opt-out is dat daarmee de solidariteit van de overblijvers niet haalbaar zijn. Het vangnet werkt niet als alle hoogvliegers vertrekken. Nu was dat vroeger misschien minder een probleem maar iemand moet die vergrijzing gaan opvangen..
De hele vangnet discussie vind ik overigens een andere, als je wil dat ZZP'ers meer bijdragen, regel dát dan.
Overigens zou ik bij een significante bijdrage aan WW premie ook wat terug willen zien tussen opdrachten in..

En ook het kulargument wat ik van de FNV hoorde tijdens het rondetafelgesprek dat ZZP'ers zo duur zijn ten opzichte van eigen personeel en alleen het leuke werk willen doen, regel dát dan:
  1. Doe wat harder je best om dure tussenbureaus te omzeilen, of onderhandel daar scherper.
  2. Maak je tarieven en salaris afhankelijk van de taken en diensten: geef een ZZP leerkracht op dinsdag een lager tarief of een vaste medewerker op vrijdag of bij een ouderavond een wat hoger salaris.
PS. FNV lidmaatschap aan de hand daarvan opgezegd. Ook van hun verwacht ik dat je best voor zelfstandigen kunt opkomen zonder mensen in loondienst te kort kunt doen, of ZZP'ers in loondienst te dwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:03
aex351 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 01:26:
[...]

Mijn verwachting is dat de meeste schijnzelfstandigen zullen overstappen naar een vergelijkbare baan in loondienst.
over wensdenken gesproken...

als die mensen niet in loondienst waar ze nu werken, maar bij een detacheerder (of mid lance) om flexibel te blijven werken, wordt er niks goedkoper. Sterker nog mijn tarief via mijn vorige werkgever (detacheerder) was hoger dan mijn tarief nu, dus wordt het in dat geval alleen maar duurder.

Het is allemaal glazenbol werk.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Ik zal er alles aan doen om te kunnen freelancen. Zelfs als dat betekend dat ik misschien een vage toko in bv België of Estland moet opzetten die als tussen partij fungeert. Dan kunnen mijn opdrachtgevers zeggen dat ze outsourcen :+ dat schijnt geen probleem te zijn :)

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
-Jaap-io schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:58:
als die mensen niet in loondienst waar ze nu werken, maar bij een detacheerder (of mid lance) om flexibel te blijven werken, wordt er niks goedkoper. Sterker nog mijn tarief via mijn vorige werkgever (detacheerder) was hoger dan mijn tarief nu, dus wordt het in dat geval alleen maar duurder.
Dit gaat een groot probleem worden, vooral in sectoren die weinig vlees op de botten hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
Ik herken wel heel erg wat je zegt @hackerhater emigreren gaat hier al een jaar of 2 door mijn hoofd.
Naar Oostenrijk, Italië of België waarbij de laatste de compromis is tussen weg uit NL maar niet te ver weg van familie en vrienden.

Oostenrijk vanwege de frisse lucht en beperkte populatie 8 milj. inwoners op een land 2 keer zo groot als NL. Het streven is dan hypotheekvrij wonen zodat niets meer moet, en er alleen nog maar 'gehosselt' hoeft te worden voor inkomsten en onze eigen toekomst.

Gewoon een rustiger leven, dat zou ik heel graag willen en niet dat ik nu heel hard moet werken op dit moment, maar gewoon meer bewust bezig zijn met het hier en nu. Zonder te willen klinken als een zweverig typje die net terug komt van een cacao sessie.

Allemaal aangejaagd door het beleid van onze overheid.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
pkuppens schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:53:
En ook het kulargument wat ik van de FNV hoorde tijdens het rondetafelgesprek dat ZZP'ers zo duur zijn ten opzichte van eigen personeel en alleen het leuke werk willen doen, regel dát dan:
  1. Doe wat harder je best om dure tussenbureaus te omzeilen, of onderhandel daar scherper.
  2. Maak je tarieven en salaris afhankelijk van de taken en diensten: geef een ZZP leerkracht op dinsdag een lager tarief of een vaste medewerker op vrijdag of bij een ouderavond een wat hoger salaris.
Helemaal eens, maar het is ook helemaal niet zo dat zzp'ers alleen het leuke werk willen doen, het probleem is dat zzp'ers per uur factureren, terwijl je je vaste medewerkers de ouderavonden gratis of nagenoeg gratis kunt laten doen. Die werken op papier 40 uur, je betaalt ze 40 uur, maar ze maken er veel meer.
Op LinkedIn las ik een reactie van een zzp-docent die schreef: "natuurlijk wil ik wel vergaderen en in commissies zitten, maar als ik dan aangeef dat daarvoor mijn normale uurtarief geldt, hoeft het voor de scholen niet meer."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
Voor de mensen die naar het buitenland willen, Zipconomy heeft samen met Headfirst onderzocht hoe de wetgever in omringende landen + VS en Canada met ZZP'ers omgaan: YouTube: "Eerst kijken naar ondernemerschap bij een ZZP'er: in België en Duit...

Wel interessant om de verschillende benaderingswijzes te horen. Ik verwacht niet dat onze overheid open staat voor ideeën van over de grens, maar een mens blijft hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Ja, exact, dat is toch gewoon de marktwerking wat de overheid zo graag wil. Als er dan concensus is dat ZZP'ers een oneerlijke concurentie positie hebben door het gebrek aan sociale premies, pas dat dan aan.

Ik zie nog steeds 2 problemen, die beide een andere oplossing behoeven

- Misbruik aan de onderkant van de markt
- Sociale premies/verzekeringen

Overigens is het wel belangrijk om te kijken waar het zogenaamde concurentievoordeel daadwerkelijk vandaan komt. Als dat is omdat de ZZP'er geen groot kantoor en andere kosten heeft, dan is dat gewoon het deel van de marktwerking die je juist wil hebben. Als dat kantoor en alle managers e.d. een toegevoegde waarde heeft, dan zou dat zichzelf weer terug verdienen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Krwz schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:15:
[...]

Helemaal eens, maar het is ook helemaal niet zo dat zzp'ers alleen het leuke werk willen doen, het probleem is dat zzp'ers per uur factureren, terwijl je je vaste medewerkers de ouderavonden gratis of nagenoeg gratis kunt laten doen. Die werken op papier 40 uur, je betaalt ze 40 uur, maar ze maken er veel meer.
Op LinkedIn las ik een reactie van een zzp-docent die schreef: "natuurlijk wil ik wel vergaderen en in commissies zitten, maar als ik dan aangeef dat daarvoor mijn normale uurtarief geldt, hoeft het voor de scholen niet meer."
Ja exact, maar dat zijn dingen die prima af te stemmen zijn als opdrachtgever. Je kunt van te voren gewoon het tarief voor de volledige dienstverlening afstemmen. Het kan dan natuurlijk wel zijn dat er geen ZZP'ers meer zijn die het voor dat tarief willen doen, maar aan de andere kant heeft de ZZP'er ook het risico dat hij geen werk kan vinden voor het tarief dat hij vraagt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
Dames en heren,
Ik als zzp’er heb een eenmanszaak. Vandaag opperde mijn boekhouder om er een bv van te maken om de schijnzelfstandigheid te vermijden.

Hoe denken anderen hierover? Zijn er al zzp’ers die hier hun eenmanszaak naar bv hebben veranderd? Persoonlijk denk ik dat je schijnzelfstandigheid niet alleen kan vermijden door er een bv van te maken maar hoe kijken anderen hiernaar? Ook vanuit de kabinet is er roering en nog niet duidelijk hoe het eruit gaat zien.

• Afas
  • Niet online
Ik lees bovenstaande emigratieplannen, voor mij is dat allemaal geen optie. Dat heeft 2 redenen, ik wil niet weg uit Nederland en bovendien hebben mijn opdrachten bij de overheid een forse lokale, Nederlandse component. Als ik naar België zou verhuizen zou dat nog net kunnen maar zal ik waarschijnlijk heel veel tijd nodig hebben om me daar de lokale context eigen te maken voordat ik effectief kan functioneren. En van bekenden die in België werken weet ik dat er toch grote verschillen zijn.

Voor mij is de keuze daarmee simpel: Voorlopig zit ik nog op een opdracht tot medio 2025 maar als blijkt dat ik straks niet meer als ZZP'er verder kan, ga ik waarschijnlijk toch gewoon in loondienst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Sho1993 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:59:
Dames en heren,
Ik als zzp’er heb een eenmanszaak. Vandaag opperde mijn boekhouder om er een bv van te maken om de schijnzelfstandigheid te vermijden.

Hoe denken anderen hierover? Zijn er al zzp’ers die hier hun eenmanszaak naar bv hebben veranderd? Persoonlijk denk ik dat je schijnzelfstandigheid niet alleen kan vermijden door er een bv van te maken maar hoe kijken anderen hiernaar? Ook vanuit de kabinet is er roering en nog niet duidelijk hoe het eruit gaat zien.
De belastingdienst is daar volstrekt helder over: er wordt door de BV heen gekeken en de BD beoordeelt of jij als enige werknemer van je eigen BV al dan niet schijnzelfstandige bent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afas schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:01:
[...]

De belastingdienst is daar volstrekt helder over: er wordt door de BV heen gekeken en de BD beoordeelt of jij als enige werknemer van je eigen BV al dan niet schijnzelfstandige bent.
Zou een boekhouder toch moeten weten.

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 19:21
Dames en heren,

Ja, in 2022 gedaan. En zoals hierboven al vermeld: nee, daar kom je niet onder schijnzelfstandigheid uit.

• theHoff
  • Niet online
Dames en heren,

Het is een beetje een dooddoener, maar als je het topic doorleest zal gebaseerd op die posts het antwoord zijn: omzetten naar BV zal niet voorkomen dat je als schijnzelfstandige kan worden aangemerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]

Dat is nu inderdaad de stelling van de BD, echter zijn de juristen het daar niet perse altijd mee eens. Ik zou het dus als undecided beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:08:
[...]

Dat is nu inderdaad de stelling van de BD, echter zijn de juristen het daar niet perse altijd mee eens. Ik zou het dus als undecided beoordelen.
Het kan toch niet zo zijn dat ik als schijnzelfstandige opeens geen schijnzelfstandige meer ben alleen om het feit dat ik er een BV en holding tussen zet. Als je de criteria van de BD voor schijnzelfstandigheid daar bij betrekt, heeft dat ook niet zo veel met de keuze voor de rechtsvorm van de opdrachtnemer te maken. Het gaat vooral om de feitelijke beoordeling van de werkzaamheden binnen de organisatie van de opdrachtgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:32
[...]

En komt hier inderdaad af en toe een bericht voorbij dat iemand ergens van een deskundige heeft gehoord dat het niet zo zeker is dat de redenatie van de belastingdienst stand zal houden bij de rechter. Echter, die berichten zijn steeds bijzonder vaag. Het is meestal onduidelijk over welke deskundige gaat en waarom die denkt dat te kunnen beweren. Dat lijkt me geen goede fundering voor de beslissing om te switchen naar een BV.

Hoewel het technisch gezien undecided is, kun je er maar beter vanuit gaan dat het niet werkt, tenzij je zelf zo'n deskundige aan de haak kunt slaan en voor je karretje kunt spannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:22
[...]

De hele vangnet discussie vind ik overigens een andere, als je wil dat ZZP'ers meer bijdragen, regel dát dan.
Overigens zou ik bij een significante bijdrage aan WW premie ook wat terug willen zien tussen opdrachten in..

PS. FNV lidmaatschap aan de hand daarvan opgezegd. Ook van hun verwacht ik dat je best voor zelfstandigen kunt opkomen zonder mensen in loondienst te kort kunt doen, of ZZP'ers in loondienst te dwingen.
Sorry hoor maar ik vind dat zo n kul argument van het FNV. Zorgpersoneel doen juist al dat vervelende werk omdat ze er nu wel beter voor worden betaald. Idem voor administratie en in de nachten werken. Een ZZP-er maakt juist vaker overuren omdat het uurtje factuurtje is. Je zet je extra in omdat het loont om te werken. Je doet het niet voor je baas, je doet het voor jezelf. Je wilt laten zien dat jij het waard bent.
De FNV gebruikt dat argument om die ZZP-ers te demoniseren.

Die tussenbureau's zijn als paddenstoelen uit de grond ontstaan vanwege DBA omdat die al die administratieve zaken zoals modelovereenkomsten ging regelen voor opdrachtgevers. Want die willen gewoon mensen inhuren en geen gedoe met individuele ZZP-ers.

FNV is meer voor winstmaximalisatie voor bedrijven dan dat er mensen meer geld aan overhouden. Want ZZP-ers zijn zo duur. Want er zouden scheve verhoudingen ontstaan op de werkvloer. Iedereen zou onder een CAO moeten vallen.
Gaan we weer lekker gesprekken voeren waarbij er gezegd wordt dat je op je salarisplafond zit en je maar in een andere functie maar moet "doorgroeien". Daar komt ook heel dat software developer naar manager functie onzin vandaan. Want anders groei je niet in salaris. "ja henk krijgt zoveel en het zou oneerlijk zijn als jij meer krijgt".

Een CAO is leuk voor banen waar uitbuiting is en je snel vervangbaar bent. Zoals schoonmaker, koerier, fabrieksmedewerker. Waar je geen onderhandelingspositie hebt tegenover de grote werkgever.

Heel het systeem van beloning onder een CAO is vrijwel volledig afhankelijk van je leeftijd en aantal jaar dat je daar werkt. Niet hoe je presteert. Mijn vrouw moest verplicht haar loonstrook als filiaalmanager bij een winkel laten zien voor functie onderwijsassistent voor het bepalen van haar trede.

Als ZZP-er heb je dat probleem niet. Daar krijg je wat je waard bent. Presteer jij niet goed, dan verdien je niet het uurtarief waar je om vraagt.
Daar slaat de FNV volledig de plank mis en begrijpt niet waarom mensen willen ZZP-en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
J_C_W schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:20:
[...]

Alle aanbestedingen van de overheid gaan via TenderNed, bjivoorbeeld:
https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/348153
Mijn dank is reusachtig. Precies wat ik zocht.

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:11
[...]
De stelling is dat het kan. Afhankelijk van de omstandigheden per geval. Anders gezegd, een BV is niet per se de uitweg.

En de Raad voor de rechtspraak is het daar mee eens en heeft geadviseerd dit expliciet te benoemen in de VBAR wetgeving. De BV moet realiteitswaarde hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Sleutelwoord: UBO

Wie is de Uiteindelijk Belanghebbende? En is dat dezelfde persoon die wordt ingehuurd op een schijnzelfstandige klus / verkapt dienstverband?

Zoals al vaker in dit topic aangehaald: het gaat niet om jou en mij, of om onze BV. Het gaat om de uiteindelijke opdrachtgever en het werk dat jij en ik voor hen doen, en de manier waarop. Als de werkwijze aan X checkboxes voldoet, is het een verkapt dienstverband en komt de opdrachtgever (en dus wij via-via) in de problemen.

[ Voor 41% gewijzigd door Liegebeest op 11-09-2024 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:02:
[...]

Zou een boekhouder toch moeten weten.
Dat hoort een boekhouder juist helemaal niet te weten. Meer een gevalletje ongevraagd advies en blijf binnen je eigen expertise. Die overgang naar een BV is met name voor de boekhouder interessant (meer werk).

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
Mijn boekhouder geeft aan omdat ik jaarlijks meerdere partijen heb die mijn facturatie regelen (Headfirst etc) en voor zelfde tarief en zelfde aantal uren aan het werk ben voor verschillende opdrachtgevers, ik kans loop als schijnzelfstandige gezien te worden..
Weet niet wat ik moet denken.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:34
Liegebeest schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:55:
[...]

Sleutelwoord: UBO

Wie is de Uiteindelijk Belanghebbende? En is dat dezelfde persoon die wordt ingehuurd op een schijnzelfstandige klus / verkapt dienstverband?

Zoals al vaker in dit topic aangehaald: het gaat niet om jou en mij, of om onze BV. Het gaat om de uiteindelijke opdrachtgever en het werk dat jij en ik voor hen doen, en de manier waarop. Als de werkwijze aan X checkboxes voldoet, is het een verkapt dienstverband en komt de opdrachtgever (en dus wij via-via) in de problemen.
Persoonlijke arbeid inderdaad.

Werk dat in dienstverband KAN. Dat is op zich niet verkeerd, maar er moet ook gekeken worden of het werk zelfstandig kan. Eerste is altijd JA, alles kan in loondienst. Een aantal zaken kan ook zelfstandig. Interim werk wel, postbode niet (ga je je eigen brievenbus neerzetten?). Als antwoord beide JA is, dan kan naar de omstandigheden gekeken worden: presentatie, kennis, webste, groei etc. Dan zou ik geen enkel probleem hebben met de nieuwe wetgeving. Helaas stoppen ze bij de vraag kan het in loondienst. Tweede issue is dat de BD bij een boekenonderzoek maar naar 1 jaar kijkt. Dus als ik in jaar 1 een dienst ontwikkel en in jaar twee dat ergens implementeer, ik voor jaar 2 als werknemer gezien kan worden. Kijken ze naar het volledige bedrijfsmodel, is de situatie ineens anders.

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 16:46
Sho1993 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:24:
Mijn boekhouder geeft aan omdat ik jaarlijks meerdere partijen heb die mijn facturatie regelen (Headfirst etc) en voor zelfde tarief en zelfde aantal uren aan het werk ben voor verschillende opdrachtgevers, ik kans loop als schijnzelfstandige gezien te worden..
Is je boekhouder een fiscalist? Zo niet, zou ik uitkijken met dit soort dingen aannemen.

• pkuppens
Dames en heren,

Tijd voor een laatste waarschuwing of direct een andere boekhouder.

Eentje die beter op de hoogte is in plaats van dat ie slechte adviezen geeft.
Of kan ie aan jou als BV meer verdienen?

Er kunnen redenen zijn om naar een BV over te stappen, maar dit is er niet een van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sho1993 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:24:
De beste manier om niet als schijnzelfstandige gezien te worden is door klanten te hebben die niet weten wat je precies doet. Bijvoorbeeld een .Net ontwikkelaar bij een paprikaverwerker. Ben jij een expert in voedselverwerking dan is een paprikafabriek niet de beste plek om als zelfstandige langdurig werkzaam te zijn en zal je veel beter je best moeten doen om te laten blijken dat hetgeen jij doet en kan niet reeds bij jouw klant in huis te vinden is.

Naar interpretatie van dit bericht, de enige praktijkervaring die ik tot nu toe online kan vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 11-09-2024 11:38 ]

• fry77
[...]

En dat is dus best een issue als diezelfde BD in een podcast zegt dat het hebben van een BV meer naar ondernemersschap riekt dan een emz. DUs nog steeds weten ze het zelf niet. En daar zit ruimte voor rechtspraak.
Mijn zorg is ook niet zozeer de wetgeving, maar de aangepraatte angst bij de opdrachtgevers. Zelfs mijn verlengde opdract is het contract nog niet binnen. Oh? zzp'r, ja das wat lastiger, excepties enz. -Prima, ik ben er nog 2 weken, dat is 8 dagen......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Krwz schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:15:
[...]

Ook dat is een van de redenen om ZZP'er te zijn. Dat oneindig geklets over de overuren die bij je salaris passen. Oké, dan heb je een dik salaris van 90K bij een 40-urige werkweek. Maar waarom zou ik dan gratis overuren maken? Dan heb ik het niet over een keertje 1 of 2 uurtjes extra, maar gewoon structureel 9 a 10 uur per dag maken al was het maar omdat je thuis de hele avond nog mail/telefoon krijgt.

In de zorg en het onderwijs is het nog erger met nakijkwerk, vergaderingen, verplichte verslaglegging enz. En daar laten de meeste medewerkers het zich gewoon gebeuren, omdat ze hart hebben voor hun leerlingen of clienten. Ik noem het moderne slavernij. Je krijgt geen klappen op je rug, maar klappen op je geweten.

36 uur werken per week kost X. Daar zit niks variabels in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Afas schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:13:
[...]

Het kan toch niet zo zijn dat ik als schijnzelfstandige opeens geen schijnzelfstandige meer ben alleen om het feit dat ik er een BV en holding tussen zet. Als je de criteria van de BD voor schijnzelfstandigheid daar bij betrekt, heeft dat ook niet zo veel met de keuze voor de rechtsvorm van de opdrachtnemer te maken. Het gaat vooral om de feitelijke beoordeling van de werkzaamheden binnen de organisatie van de opdrachtgever.
Als het puur om de werkzaamheden binnen de organisatie van de opdrachtgever gaat zou het ook een issue zijn voor detachering. Ik wil ook vooral niet zeggen dat een B.V. een uitweg zou betekenen, maar er speelt zeker meer mee. De rechtsvorm van de opdrachtnemer lijkt mij juridisch gezien zeker wel van belang, bij een B.V. heb je immers een dienstverband met de opdrachtnemer, en persoonlijk geen overeenkomst met de opdrachtgever. Nou is de relatie met de B.V. waar je DGA bent natuurlijk wel weer anders dan bij een dienstverband met een Detacheerder.

Ik wilde meer gewoon duidelijk maken dat wat er gezegd wordt zeker nog niet juridisch getoetst is, en het dus ook zeker niet 100% zeker is dat een B.V. niet om het issue heenwerkt. Het is alleen zeker dat dat op het moment het standpunt van de BD is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DJ Henk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:23:
[...]
Hoewel het technisch gezien undecided is, kun je er maar beter vanuit gaan dat het niet werkt, tenzij je zelf zo'n deskundige aan de haak kunt slaan en voor je karretje kunt spannen.
Zoals gezegd, ik wil zeker niet stellen dat je het maar gewoon moet gokken, en op dit moment een B.V. starten voor deze reden zou ik ook niemand aanraden. Maar ik wil vooral de nuance aanbrengen dat de belastingdienst een stelling inneemt, maar dat dat zeker niet altijd 100% juridisch klopt, en het dus ook goed is om het gewoon goed te blijven volgen, en niet altijd alles wat gezegd wordt voor waarheid aan te nemen. Daarbij bij beslissingen ook de risicoafweging te maken met wat er nog kan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dwazer schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 10:47:
[...]

Zijn er ervaringen geweest met bedrijven die (veels) te laat betalen? Dat zelf het incasso bureau eraan te pas diende te komen? Want dan lijkt het me ook geen fijne plek om aan de slag te zijn... :-(
Op het moment dat ik een incassobureau moet inschakelen om betaald te krijgen, heb ik de werkzaamheden voor die klant effectief al opgeschort. Doorwerken als je geen zicht op betaling hebt is natuurlijk niet aan de orde.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

ralpje

Deugpopje

ari3 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:54:
[...]
Op het moment dat ik een incassobureau moet inschakelen om betaald te krijgen, heb ik de werkzaamheden voor die klant effectief al opgeschort.
Dat mag ik toch hopen na 14 jaar.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
ari3 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:54:
[...]
Op het moment dat ik een incassobureau moet inschakelen om betaald te krijgen, heb ik de werkzaamheden voor die klant effectief al opgeschort. Doorwerken als je geen zicht op betaling hebt is natuurlijk niet aan de orde.
Waar komt dit ineens vandaan? Je quote een bericht uit mei 2010?

• hackerhater
mannowlahn schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:32:
[...]

Minimum inkomen is 3k daar dus dat gaat snel. Maar als je vanuit Nederland daarheen gaat is je geld wel stukken minder waard ;) wat zijn de kansen voor jullie om daar wat te kunnen kopen? Geven banken snel een hypotheek als je van buiten af komt?
Geen idee, nog niet heen gekeken.
Maar die hogere kosten in eerste instantie is inderdaad een punt betreffende Zwitserland.
Wel een mooi land om te wonen :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• fry77
pkuppens schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:01:
[...]

Waar komt dit ineens vandaan? Je quote een bericht uit mei 2010?
wees blij dat iemand het topic een keer doorleest :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Los van dat het omzetten naar een BV niet gaat helpen; er moeten natuurlijk wel opdrachten zijn om uberhaupt aan te kunnen werken, vooral daar zie ik het probleem; opdrachtgevers die geen opdrachten uitzetten vanwege de onzekerheid die er nu heerst. Idem voor je bedrijf in het buitenland vestigen; leuk er aardig, maar als er onvoldoende opdrachten zijn heb je er niks aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wat denk je dat er gebeurt op 1/1 met die bedrijven die wel een klus hebben, maar geen ZZP'er willen? Die zijn genoodzaakt om iemand via een detacheringsclub in te huren of iemand aan te nemen. De vraag is groter dan het aanbod, dus die detacheringsclubs hebben ook geen hele teams op de bank zitten. Dat wordt zoeken met een lampje om vervolgens de hoofdprijs te gaan betalen. Om mensen in vaste dienst te krijgen zal ook niet heel simpel worden. Een ZZP'er zal toch proberen een dik salaris te scoren, of ze moeten iemand aannemen van mindere kwaliteit. Die zit waarschijnlijk al langer thuis gezien de huidige markt. Er zit niet snel iemand op die plek en als er dan iemand zit moet hij nog een account krijgen, een werkplek, screening evt en worden ingewerkt door de ZZP'er waar afscheid van genomen is.

Ergens in maart gaan bedrijven heel hard roepen naar de overheid dat het een onhoudbare situatie is.
Dat geldt niet alleen voor ons, maar ook voor de zorg en het onderwijs.

Het gaat vooral fout daar waar er CAO's zijn of collectieve arbeidsvoorwaarden waar niet van afgeweken kan/mag worden. Als je met een persoonlijk arbeidscontract te maken krijgt zal het nog wel meevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 11-09-2024 12:38 ]

• Liegebeest
Woy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:50:
[...]

De rechtsvorm van de opdrachtnemer lijkt mij juridisch gezien zeker wel van belang, bij een B.V. heb je immers een dienstverband met de opdrachtnemer, en persoonlijk geen overeenkomst met de opdrachtgever. Nou is de relatie met de B.V. waar je DGA bent natuurlijk wel weer anders dan bij een dienstverband met een Detacheerder.
Dat klopt! Want de opdrachtgever gaat dan gewoon een verbintenis aan met de UBO (de uiteindelijk belanghebbende).

EDIT:
Gravend in de geschiedenis, is er meerdere keren ook een ander vormpje van "de BV is de zilveren kogel!!" langsgekomen, de DUBV (declarabele uren BV).

Iets met Uniforce -> https://www.uniforce.nl/blog/alles-over-de-dubv/

Hun magische oplossing: Uniforce krijgt 20% aandeel in jouw BV, met 0% recht op winst, maar wel volledige inspraak op ontslag en compliance checks of goed ondernemerschap.

En dat zou volgens hen dan er voor zorgen dat je geen gezagsverhouding hebt met de eindklant, want je hebt al een gezagsverhouding met hen. Ofzo. Tja :+

Wat bij hen verhaal wel anders is dan "gewoon DGA" zijn, is dat zij zeggen dat je in deze constructie 100% normale werknemer bent van je eigen BV en dus ook de afdragingen WW/WIA doet. En dus helemaal geen geziek meer.

Daar waren inmiddels ook al rechtszaken over geweest.

2018: https://www.zipconomy.nl/...omst-declarabele-uren-bv/
2019: https://www.zipconomy.nl/...-concept-blijft-overeind/
2021: https://www.zipconomy.nl/...lfstandigheid-garanderen/

Maar sindsdien leuren ze nog steeds met DUBV op hun site... Ze geloven er heilig in.

EDIT:
Uit 2018:
Stef Witteveen (Uniforce): “De Wet DBA is een oneigenlijke aanleiding om de vaststellingsovereenkomst in te trekken. De Wet DBA gaat over de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Uniforcers zijn geen zzp’ers. Ze worden gedetacheerd. Dat is heel iets anders.
Kom op man, houd een ander voor de gek.

[ Voor 65% gewijzigd door Liegebeest op 11-09-2024 16:23 ]

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:11
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:34:
De vraag is groter dan het aanbod, dus die detacheringsclubs hebben ook geen hele teams op de bank zitten.
Dat is erg afhankelijk van sector en vakgebied. In bijvoorbeeld de .NET wereld is er een serieus aanbod. Voor vast dienstverband alsmede voor freelance klussen. Maar freelance klussen zijn schaars en als er al iets is wordt er veel op gereageerd, tevens door detacheerders.

Ik verwacht iig in deze sector een verschuiving naar dienstverband. Uiteindelijk bepaalt de markt en moet de schoorsteen toch roken.

• RonaldHeirbaut
@MacDennis76 Met alleen .NET komt de BV Nederland niet tot stilstand of op gang. Het gaat om het totaalplaatje. Je .NET applicatie moet ook getest worden, gedeployed, beheerd worden. Natuurlijk zal het per sector verschillen en wellicht ook per regio.

Niet alleen onze schoorsteen moet roken, ook die van de bedrijven en de overheid zelf. Hier op het forum wordt weleens geroepen over wensdenken van onze kant, maar dat geldt ook voor de overheidskant. Die doen ook aan wensdenken. Elk jaar weer wat regels erbij (bellen op de fiets mag niet, fatbikes zijn de volgende, enz) maar het handhaven lukt amper. En denk je nou echt dat als je de boete voor handheld bellen op 5000 euro zet, er veel minder gebeld gaat worden? Ik denk van niet, de bellers worden alerter op controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat betreft inbedding: als je werkt voor een klant waarin jouw soort werk niet intern wordt gedaan, ben je gauwer een externe leverancier en geen werknemer. Een van mijn klanten is MKB industrie, gebruikt een aantal bedrijfsapplicaties, deels custom, maar heeft geen enkele aoftware developer in dienst. Software ontwikkeling is dus een ingekochte dienst. Bij die klant voorzie ik dus geen problemen.

De echte magic bullet tegen wet DBA is echter niet gelegen in de inbedding, maar om 1 van de 3 juridische kenmerken van loondienst te elimineren. Dat zijn:

1. persoonlijke arbeid
2. beloning
3. gezag

Het idee van de commissie Borstlap om “inbedding” te beoordelen is dat het een soort proxy variabele van gezag kan zijn. Nu is een MTO nog genoeg om gezag uit te sluiten, straks moet je meer uitkijken met inbedding en andere signalen van mogekijk eerkgeversgezag.

Beloning is natuurlijk de factor die we niet willen elimineren :)

Resteert de factor “persoonlijke arbeid”. Hier zitten mogelijkheden als je klant wil meedenken.
Je moet gaan nadenken om uur-factuur werk in een andere vorm te gieten. Daarbij zul je als leverancier wel meer projecteisico aan jouw kant krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Het is lastig bij blijven, zo veel berichten worden hier geplaatst.

Zal ik ook een duit in het zakje doen: HeadFirst merkt dat er al minder opdrachten zijn. En dat er morgen een debat is:
Op donderdag 12 september staat in de Tweede Kamer een zzp-debat gepland, waarin de handhaving op schijnzelfstandigheid een belangrijk agendapunt is.
https://www.zipconomy.nl/...ng-schijnzelfstandigheid/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:57
Met geluiden van VVD, BBB als NSC (!) om handhaving louter toe te spitsen op "kwetsbare" sectoren, heb ik hoop dat de uitkomst van het debat van morgen een flinke positieve draai gaat geven aan de (on)zekerheid en situatie voor in ieder geval de komende jaren.
Ik ben erg benieuwd :-)

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-09 02:38
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:25:
[...]

Zo snel mogelijk:
degenen die door deze maatregelen geraakt worden hebben een veel betere lobby dan alle zelfstandigen dus dit gaat niet eens op tafel komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Jacketti schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:14:
[...]

degenen die door deze maatregelen geraakt worden hebben een veel betere lobby dan alle zelfstandigen dus dit gaat niet eens op tafel komen
Sowieso, wie raak je daar écht mee?

top tarief schaal belastingen van 66% bij >200.000 euro
-> Zorgen dat je met DGA-salaris (ruim) onder dit bedrag blijft en restant uitkeren als dividend of lening.

hogere vermogensbelasting bij vermogens >1.000.000 euro
-> Geld verplaatsen van box 3 naar box 2.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:52:
[...]

Veel psychiaters zijn zelfstandigen. Misschien moet je daar eens gaan praten. :+
De GGZ luidt al de noodklok. Maar 8% van de ZZPers in de zorg zou in loondienst willen en detacheringsconstructies kosten meer dan ZZPers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:34:
Wat denk je dat er gebeurt op 1/1 met die bedrijven die wel een klus hebben, maar geen ZZP'er willen? Die zijn genoodzaakt om iemand via een detacheringsclub in te huren of iemand aan te nemen. De vraag is groter dan het aanbod, dus die detacheringsclubs hebben ook geen hele teams op de bank zitten. […]
Ik denk dat je op macro-niveau twee effecten moet onderscheiden.

1.schokgolf effect: werkloze zzp’ers vs projecten die stil liggen. Zelfs als zelfstandigen uiteindelijk in loondienst gaan, ze dien dat niet allemaal op 1-1-25. Deze schade wordt in 2025 geleden, met name in H1. Mijn eerste inschatting was een impact tussen -0.2 en -1% BBP. Ik moet nog even cross checken met 2017Q1 en Q2.

Let op de tegenvaller die met Prinsjesdag 2025 wordt gepresenteerd. Iedere 1% incidentele krimp staat voor een tegenvaller van 8 a 9 miljard voor de begrotingsruimte van het rijk. Dus een tegenvaller van een paar miljard kunnen ze nu alvast rekening mee houden.

Dan is er de structurele factor. Een flexibele arbeidsmarkt is net even efficienter en flexibilisering heeft cumulatief over de jaren heen een aantal procent BBP opgeleverd. Een deel van dat effect wordt teeuggedraaid. Dat kunnen we mitigeren door in de detachering te gaan werken, maar typisch is dat minder efficiënt en er zal enig negatief effect op de arbeidsproductiviteit optreden.

• pkuppens
J_C_W schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:12:
[...]

De GGZ luidt al de noodklok. Maar 8% van de ZZPers in de zorg zou in loondienst willen en detacheringsconstructies kosten meer dan ZZPers.
Goed punt, misschien op belangrijkere media posten dan hier, ik weet niet of de woordvoerders politieke partijen zo veel op Tweakers rondhangen, laat staan in dit forum.

X? LinkedIn? Vergeet de mentions niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Nu online

aex351

I am the one

jadjong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:37:
[...]

De beste manier om niet als schijnzelfstandige gezien te worden is door klanten te hebben die niet weten wat je precies doet. Bijvoorbeeld een .Net ontwikkelaar bij een paprikaverwerker. Ben jij een expert in voedselverwerking dan is een paprikafabriek niet de beste plek om als zelfstandige langdurig werkzaam te zijn en zal je veel beter je best moeten doen om te laten blijken dat hetgeen jij doet en kan niet reeds bij jouw klant in huis te vinden is.

Naar interpretatie van dit bericht, de enige praktijkervaring die ik tot nu toe online kan vinden.
Ik denk dat het genuanceerder ligt. Je zou kunnen stellen (puur als voorbeeld) dat een bank als kernactiviteit bankzaken heeft en niet IT. Zou je dan kunnen stellen dat een ZZP developer bij een bank niet als schijnzelfstandige gezien kan worden? Waar ligt de grens. Wanneer de bank een IT afdeling heeft? Of wanneer de bank zelf veel developers in dienst heeft? Je zou namelijk kunnen stellen dat de bank op een gegeven moment zelf intern developers wil aannemen, om de kosten van de ZZP'ers te drukken. Dus wanneer de bank dit doet, dan zouden ineens de voorheen niet schijnzelfstandige ZZP'er een schijnzelfstandige worden. Omdat de bank dan nu ook zelf developers in dienst heeft.

Het verschil zit daarom denk ik dus ook meer in hoe zelfstandig de ZZP'er is. En in veel gevallen werken ZZP developers naast interne developers. Dan ben je dus een schijnzelfstandige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
aex351 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:48:
[...]

Ik denk dat het genuanceerder ligt. Je zou kunnen stellen (puur als voorbeeld) dat een bank als kernactiviteit bankzaken heeft en niet IT. Zou je dan kunnen stellen dat een ZZP developer bij een bank niet als schijnzelfstandige gezien kan worden? Waar ligt de grens. Wanneer de bank een IT afdeling heeft? Of wanneer de bank zelf veel developers in dienst heeft? Je zou namelijk kunnen stellen dat de bank op een gegeven moment zelf intern developers wil aannemen, om de kosten van de ZZP'ers te drukken. Dus wanneer de bank dit doet, dan zouden ineens de voorheen niet schijnzelfstandige ZZP'er een schijnzelfstandige worden. Omdat de bank dan nu ook zelf developers in dienst heeft.

Het verschil zit daarom denk ik dus ook meer in hoe zelfstandig de ZZP'er is. En in veel gevallen werken ZZP developers naast interne developers. Dan ben je dus een schijnzelfstandige.
Die laatste conclusie trek je wel heel erg gemakkelijk en is dan ook gewoon lariekoek.

Of deze persoon al dan niet als schijnzelfstandige kwalificeert heeft alles te maken met de invulling van de overeenkomst en niet zo zeer met wie hij/zij samenwerkt. Enkel op basis daarvan kun je ook geen inbedding vaststellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Ik denk dat het genuanceerder ligt. Je zou kunnen stellen (puur als voorbeeld) dat een bank als kernactiviteit bankzaken heeft en niet IT.
Niet als je het aan die hoge omes van ING en Rabobank vraagt...
Wij zijn eigenlijk een IT-bedrijf, met een banklicentie.
}:|

• Wolly
  • Niet online
Lycaon schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:07:
Met geluiden van VVD, BBB als NSC (!) om handhaving louter toe te spitsen op "kwetsbare" sectoren, heb ik hoop dat de uitkomst van het debat van morgen een flinke positieve draai gaat geven aan de (on)zekerheid en situatie voor in ieder geval de komende jaren.
Ik ben erg benieuwd :-)
Afgelopen donderdag waren ze nog voor handhaving, ik zou die geluiden niet te serieus nemen.

• pkuppens
Wolly schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:57:
[...]

Afgelopen donderdag waren ze nog voor handhaving, ik zou die geluiden niet te serieus nemen.
Het zijn wel de meest opportunistische partijen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Nu online

aex351

I am the one

Lycaon schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:52:
[...]

Die laatste conclusie trek je wel heel erg gemakkelijk en is dan ook gewoon lariekoek.

Of deze persoon al dan niet als schijnzelfstandige kwalificeert heeft alles te maken met de invulling van de overeenkomst en niet zo zeer met wie hij/zij samenwerkt. Enkel op basis daarvan kun je ook geen inbedding vaststellen.
Modelovereenkomsten worden stopgezet. https://open.overheid.nl/...44-8b17-f89a927656a2/file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
Je zou kunnen stellen (puur als voorbeeld) dat een bank als kernactiviteit bankzaken heeft en niet IT.
Dat kan je stellen maar het is al ontkracht door de Belastingdienst. Meer dan 25% van de werknemers van een bank is ICT-er. ICT is in heel veel bedrijven al beoordeeld als een kernactiviteit door de BD.
Als een bedrijf zonder ICT kan, dan is het geen kernactiviteit; dat lijkt me een veiliger uitgangspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pkuppens schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:58:
[...]

Het zijn wel de meest opportunistische partijen..
Dat zijn ze allemaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik heb d'r nog even ingedoken, waarom de DGA van een BV niet als dienstbetrekking wordt beschouwd. En waarom je dus ook als DGA van een werkmij. gewoon als schijnzelfstandige kan worden aangemerkt. En waarom je dus ook niet bijdraagt aan de WW en WIA.

Met dank aan het UWV, het zit'm in wetgeving uit 2016 -> https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2015-19073.html

Onder paragraaf 3 vind je de relevante uitleg.

In m'n post van eerder vanmiddag zie je allemaal Uniforce shizzle, die dus beweren dat hun DUBV constructie de zilveren kogel hier omheen is, want je beschikt niet zelf over je aanstelling of ontslag.

[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 11-09-2024 17:17 ]

• Lycaon
Ik had het niet over modelovereenkomsten, heb het gewoon over de bestaande wet incl. criteria Deliveroo-arrest, dus ???

• Lycaon
Wolly schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:57:
[...]

a. Kabinet != Tweede Kamer.
b. Iedereen is voor handhaving, ook VZN, maar het gaat om de nuances. Hoor van steeds meer partijen de nadrukkelijke wens om alleen de kwetsbare sectoren / gevallen te handhaven.

[ Voor 13% gewijzigd door Lycaon op 11-09-2024 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Lycaon schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:17:
[...]

b. Iedereen is voor handhaving, ook VZN, maar het gaat om de nuances. Hoor van steeds meer partijen de nadrukkelijke wens om alleen de kwetsbare sectoren / gevallen te handhaven.
Ik ben ook voor handhaving. Ik ben namelijk heel erg voor veilig verkeer. Het is niet goed als je iets in je hand hebt tijdens het besturen van een auto of een fiets.
Krom genoeg mag je wel roken in de auto, rommelen met een dopper, een doosje autodrop opentrekken, de thuisgemaakte boterhammen uit je trommel toveren, maar niet bellen.
Altijd fijn, nuances en symboolwetgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:24:
[...]

Ik ben ook voor handhaving. Ik ben namelijk heel erg voor veilig verkeer. Het is niet goed als je iets in je hand hebt tijdens het besturen van een auto of een fiets.
Krom genoeg mag je wel roken in de auto, rommelen met een dopper, een doosje autodrop opentrekken, de thuisgemaakte boterhammen uit je trommel toveren, maar niet bellen.
Altijd fijn, nuances en symboolwetgeving.
Bellen kan je continue doen. Roken, drinken en eten zijn meestal beperkt tot een kort moment en komt vaak alleen voor op lange ritten. Zo lang de statistieken niet aantonen dat er levens beïnvloed worden door eten en drinken in de auto maar wel door bellen dan lijkt mij dat je dát aanpak. Roken mogen ze wat mij betreft ook verbieden omdat je daar niet zo maar mee stopt.

Datzelfde geld natuurlijk ook voor ons ondernemers. Welke probleem willen we nu eigenlijk oplossen? Willen we de onderkant beschermen of willen we solidariteit? Deze discussie gaat al zo lang rond dat ik het inmiddels niet meer weet wat het doel was.. Van vrijstellingen boven een bepaald uurtarief hoor je opeens niets meer.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:44

mwa

Dit gezeik had allemaal voorkomen kunnen worden als die paar lieden in dit topic die bureaustoel niet zakelijk hadden opgevoerd.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ik denk dat het genuanceerder ligt.
Dat denk ik ook, daarom kwam ik met een voedselverwerker en geen bank die tegenwoordig meer IT is dan een IT-bedrijf.
Ik zie dat iets minder rigoureus. Je bent pas schijnzelfstandige als je dezelfde kennis en ervaring hebt die een interne ook heeft. Beste oplossing hiervoor is dat de interne ook een eenmanszaak begint. :+ Maar dan niet met de oud-werkegever als klant. Dus even haasje over doen met een collega bij de concurrent die in hetzelfde schuitje zit. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mwa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:35:
Dit gezeik had allemaal voorkomen kunnen worden als die paar lieden in dit topic die bureaustoel niet zakelijk hadden opgevoerd.
Ammehoela. Dat is de onderkant van de markt. Het echte gezeik begon met die Porsche van 60K in de boeken voor 20K. Wat ik overigens ook nooit begrepen heb wat je nou moet met een Porsche. je kan er niet eens een bureaustoel mee ophalen!

Nee, we hadden het allemaal kunnen voorkomen als we ooit braaf in loondienst waren gebleven. Gewoon 100% voor je POP gaan!

• RonaldHeirbaut
jadjong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:44:
[...]

Dat denk ik ook, daarom kwam ik met een voedselverwerker en geen bank die tegenwoordig meer IT is dan een IT-bedrijf.
Mwah, ik heb voor een slachthuis gewerkt in de IT. Het was een kleine IT afdeling (twee man op het hele maatwerk ERP pakket), maar zonder dat pakket lag het al heel snel plat.
Het leerde me al heel snel om te zorgen voor een backup-plan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:48:
[...]
Wat ik overigens ook nooit begrepen heb wat je nou moet met een Porsche. je kan er niet eens een bureaustoel mee ophalen!
Er passen zat bureaustoelen in een Porsche Cayenne

• Wolly
  • Niet online
Lycaon schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:17:
[...]

a. Kabinet != Tweede Kamer.
Toen jij zei dat er geluiden waren, had je het toen over kabinet of kamerleden?

Het kabinet wil de handhaving, in het artikel wat ik linkte staat dat kamerleden van die partijen aangeven dat ze er ook voor zijn.

Dus welke geluiden bedoel je dan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mwa schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:35:
Gelukkig, ik was even bang dat mijn thuisbioscoop de oorzaak was :+

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Il Duce schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:53:
[...]

Er passen zat bureaustoelen in een Porsche Cayenne
Dat valt vies tegen kan ik je vertellen. In mijn CTT (Techart type1) is het best krap in de achterbak, mijn xc90 had meer ruimte. Maar hij rijdt wel stukken leuker :+

• fry77
[...]

Banken zijn een slecht voorbeeld omdat IT daar inmiddels als kernactiviteit word gezien (in 2017 kwam ik hier nog wel mee weg bijvoorbeeld). Ik denk dat we hier straks gewoon te horen krijgen"je opdrachtgever heeft een IT afdeling DUS kun je daar in loondienst gaan"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
Iets genuanceerder:
- De beoordeling van nieuwe modelovereenkomsten is stopgezet
- Bestaande modelovereenkomsten mogen gebruikt worden totdat deze verlopen (voor de laatsten in 2029)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lycaon
Wolly schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:14:
[...]

Toen jij zei dat er geluiden waren, had je het toen over kabinet of kamerleden?

Het kabinet wil de handhaving, in het artikel wat ik linkte staat dat kamerleden van die partijen aangeven dat ze er ook voor zijn.

Dus welke geluiden bedoel je dan?
O.a. over kamerleden inderdaad.

Hier wat voorbeelden van signalen die een "mildere" koers t.a.v. het "aanvankelijke plan" (lees: volledige handhaving DBA) aanwijzen:
  • VVD: "De Belastingdienst moet een pas op de plaats maken met het controleren van alle zzp'ers. Dat vindt regeringspartij VVD. De controles zouden zich voorlopig moeten toespitsen op zelfstandigen zonder personeel die tegen hun wil zelfstandig zijn." – https://www.rtl.nl/nieuws...role-tweede-kamer-kabinet
  • NSC: "Ook NSC Kamerlid Tjebbe van Oostenbruggen verwacht meer. Hij vindt het kabinetsplan een goede eerste stap maar “qua handhavingsstrategie ben ik het niets eens met de FNV, ik zou de handhaving richten op sectoren waar de meeste misstanden te verwachten zijn. Daarmee herstel je het draagvlak onder goedwillende opdrachtgevers en zzp’ers” https://www.zipconomy.nl/...lpt-de-zelfstandige-niet/
  • BBB: "Coalitiepartijen zoals VVD en BBB pleitten donderdag voor een mildere aanpak. Zij stellen voor om bijvoorbeeld alleen zelfstandigen met een laag uurloon te controleren of eerst waarschuwingen te geven voordat er naheffingen volgen." https://www.nextens.nl/fi...id-boetes-later-mogelijk/
  • VNO-NCW en MKB-Nederland: "‘De meeste problemen met schijnzelfstandigheid doen zich voor met lager betaald werk... Daarom vinden VNO-NCW en MKB-Nederland dat de handhavingsactiviteiten door de Belastingdienst zich met name op die groep moeten richten. ‘Dat hebben we namelijk óók in het SER MLT met elkaar afgesproken. Het maakt de handhaving eenvoudiger en zo kunnen we de meeste misstanden en schijnconstructies doelgericht aanpakken." https://www.zipconomy.nl/...es-op-basis-arbeidsmarkt/
enzovoort...

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-09 10:49

SFA

Leftblank schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:50:
@SFA ik heb geen direct antwoord maar ik zou aanraden om los ook goed te kijken naar het financiële voordeel van die combinatie in jouw situatie ten opzichte van enkel een AOV met een wachttijd van 90 dagen (of hoger waar je dat kunt dragen). Ik zou in de basis verwachten dat dat een gunstige combinatie is maar als ik kijk bij bij Movir dan kom ik een arbitrair bedrag van 60k uitkering op een besparing van €31 per maand wanneer je voor 730 ipv 90 dagen wachttijd kiest.

Hoe de kosten typisch verlopen met een broodfonds weet ik niet maar als ik ZZP Nederland zie dan rekenen ze daar met €33,75 voor €750 aan schenking per maand tot €112,50 voor €2500 per maand, hier komt dan nog €10 contributie bij. Er zijn natuurlijk nog wat nuances, bij een broodfonds is de uitkering belastingvrij, bij een AOV is de premie aftrekbaar en de uitkering kan gedeeltelijk zijn plus andere nuances, maar ik zie het voordeel bij dit voorbeeld eigenlijk niet.
Dank voor je reactie. Bij bijvoorbeeld SFZ Direct Easy Schenkkring betaal je ongeveer €48 per maand voor een uitkering van 3k per maand en dan dus voor maximaal een periode van 2 jaar. En bij Movir Momentum Sommen AOV €62 per maand voor een uitkering van 3,4k per maand tot je 60e met een wachttijd van 2 jaar (inschrijfkosten e.d. buiten beschouwing gelaten). Volgens mij zijn die 2 bij elkaar behoorlijk scherp. Of zie ik iets over het hoofd?

ID.4 1ST

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
SFA schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:24:
[...]

Dank voor je reactie. Bij bijvoorbeeld SFZ Direct Easy Schenkkring betaal je ongeveer €48 per maand voor een uitkering van 3k per maand en dan dus voor maximaal een periode van 2 jaar. En bij Movir Momentum Sommen AOV €62 per maand voor een uitkering van 3,4k per maand tot je 60e met een wachttijd van 2 jaar (inschrijfkosten e.d. buiten beschouwing gelaten). Volgens mij zijn die 2 bij elkaar behoorlijk scherp. Of zie ik iets over het hoofd?
En wat zou je kwijt zijn als je een wachttijd van 30, 60 of 90 dagen hanteert bij Movir, wat dan ook de waarde is die voor jou haalbaar is om te overbruggen zonder dat je een broodfonds/schenkkring nodig hebt? Ik vermoed dat dat prijsverschil kleiner is dan de kosten van die aanvullende oplossing.
Pagina: 1 ... 551 ... 642 Laatste