pkuppens schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:53:
[...]
De hele vangnet discussie vind ik overigens een andere, als je wil dat ZZP'ers meer bijdragen, regel dát dan.
Overigens zou ik bij een significante bijdrage aan WW premie ook wat terug willen zien tussen opdrachten in..
En ook het kulargument wat ik van de FNV hoorde tijdens het rondetafelgesprek dat ZZP'ers zo duur zijn ten opzichte van eigen personeel en alleen het leuke werk willen doen, regel dát dan:
- Doe wat harder je best om dure tussenbureaus te omzeilen, of onderhandel daar scherper.
- Maak je tarieven en salaris afhankelijk van de taken en diensten: geef een ZZP leerkracht op dinsdag een lager tarief of een vaste medewerker op vrijdag of bij een ouderavond een wat hoger salaris.
PS. FNV lidmaatschap aan de hand daarvan opgezegd. Ook van hun verwacht ik dat je best voor zelfstandigen kunt opkomen zonder mensen in loondienst te kort kunt doen, of ZZP'ers in loondienst te dwingen.
Sorry hoor maar ik vind dat zo n kul argument van het FNV. Zorgpersoneel doen juist al dat vervelende werk omdat ze er nu wel beter voor worden betaald. Idem voor administratie en in de nachten werken. Een ZZP-er maakt juist vaker overuren omdat het uurtje factuurtje is. Je zet je extra in omdat het loont om te werken. Je doet het niet voor je baas, je doet het voor jezelf. Je wilt laten zien dat jij het waard bent.
De FNV gebruikt dat argument om die ZZP-ers te demoniseren.
Die tussenbureau's zijn als paddenstoelen uit de grond ontstaan vanwege DBA omdat die al die administratieve zaken zoals modelovereenkomsten ging regelen voor opdrachtgevers. Want die willen gewoon mensen inhuren en geen gedoe met individuele ZZP-ers.
FNV is meer voor winstmaximalisatie voor bedrijven dan dat er mensen meer geld aan overhouden. Want ZZP-ers zijn zo duur. Want er zouden scheve verhoudingen ontstaan op de werkvloer. Iedereen zou onder een CAO moeten vallen.
Gaan we weer lekker gesprekken voeren waarbij er gezegd wordt dat je op je salarisplafond zit en je maar in een andere functie maar moet "doorgroeien". Daar komt ook heel dat software developer naar manager functie onzin vandaan. Want anders groei je niet in salaris. "ja henk krijgt zoveel en het zou oneerlijk zijn als jij meer krijgt".
Een CAO is leuk voor banen waar uitbuiting is en je snel vervangbaar bent. Zoals schoonmaker, koerier, fabrieksmedewerker. Waar je geen onderhandelingspositie hebt tegenover de grote werkgever.
Heel het systeem van beloning onder een CAO is vrijwel volledig afhankelijk van je leeftijd en aantal jaar dat je daar werkt. Niet hoe je presteert. Mijn vrouw moest verplicht haar loonstrook als filiaalmanager bij een winkel laten zien voor functie onderwijsassistent voor het bepalen van haar trede.
Als ZZP-er heb je dat probleem niet. Daar krijg je wat je waard bent. Presteer jij niet goed, dan verdien je niet het uurtarief waar je om vraagt.
Daar slaat de FNV volledig de plank mis en begrijpt niet waarom mensen willen ZZP-en.