Vroeger, voordat er (veel) zzp'ers waren ging je dan naar het uitzendburo.......DJ Henk schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:40:
We zijn alweer een paar pagina's verder, maar:
[...]
Daar gaan ze toch nooit mee wegkomen? Prima dat ze de wet zo uit kunt leggen voor zichzelf, maar er is toch geen bedrijf dat zich daarbij neerlegt? Er zal dan een hele flinke druk op de politiek gaan komen om het toch maar eventjes wat rustiger aan te gaan doen.
Aanpak van de ellende bij maaltijdbezorgers kan rekenen op veel steun in het land, maar niet meer iemand in kunnen huren bij zwangerschapsverlof is heel wat anders. Geen politieke partij die dat uit kan leggen.
Voor losse handjes: sure. Voor hoger gekwalificeerde functies zoals managementpositties etc. echt niet, imho.jerh schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:43:
[...]
Vroeger, voordat er (veel) zzp'ers waren ging je dan naar het uitzendburo.......
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Ik denk ook dat dit een achterliggende reden is, maar het is wel een drogreden.P_de_B schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:29:
[...]
Omdat als het individu bij een detacheerder in loondienst is er wel sociale premies etc afgedragen worden.
Als ZZP'er heb ik een winst na aftrek van kosten van 100-130K (wisselt per jaar uiteraard). Schaal 11 voor een ambtenaar is max 80K. Daar zit je al snel aan als je een jaar of 40-45 bent en dan mag je nog 25 jaar daarop voortleven met wat inflatiecorrectie en loononderhandelingen. Bij een detacheerder zit je op ongeveer eenzelfde loon, vermoed ik. Dan vraag ik me af of de overheid meer binnenfietst met een ZZP'er of met iemand in loondienst.
Ik denk werkelijk dat als van die 1.6miljoen ZZP'ers er de helft in loondienst gaat, de belastinginkomsten zullen dalen en de sociale lasten zullen toenemen. Als ZZP'er ga ik namelijk nog wel een halve dag werken ondanks de koppijn, in loondienst meld ik me gewoon ziek voor twee dagen (ik chargeer want zo zit ik toevallig niet in elkaar). Maar als Vadertje Staat voor me wil zorgen, prima, dan doen ze dat ook maar.

Is geen misvatting, is m.i. gewoon zo. Of denk je dat een interne ook 100 euro kost per uur (incl allerlei afdrachten)?virtualJac schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:58:
[...]
Weet niet of ik je goed begrijp, maar volgens mij is het een misvatting dat je voor een ZZP'er al veel meer betaald per uur. Zeker als je voltijd met voltijd vergelijkt op jaarbasis.
Vers van de pers: Het kabinet komt met een brief waarin ze aankondigen dat er een overgangsjaar komt, waarbij de belastingdienst geen boetes uit zal delen aan opdrachtgevers, zolang deze maar kunnen bewijzen dat ze bezig zijn om schijnzelfstandigheid tegen te gaan: https://www.zipconomy.nl/...ng-schijnzelfstandigheid/
Het kabinet koopt dus tijd om toch door te kunnen gaan met handhaven en de dreiging van boetes te kunnen verminderen mits er in de goede richting bewogen wordt.... ergens ook weer niet heel veel zeggend, want die boetes/premies betalen met terugwerkende kracht, gingen toch pas in vanaf 1 jan 2025...Azer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:05:
Vers van de pers: Het kabinet komt met een brief waarin ze aankondigen dat er een overgangsjaar komt, waarbij de belastingdienst geen boetes uit zal delen aan opdrachtgevers, zolang deze maar kunnen bewijzen dat ze bezig zijn om schijnzelfstandigheid tegen te gaan: https://www.zipconomy.nl/...ng-schijnzelfstandigheid/
benieuwd wat er volgende week komt als het kabinet zelf gaat debateren
[ Voor 4% gewijzigd door coldasice op 06-09-2024 20:39 ]
Én weer een jaartje verder. Zat stiekem wel al naar loondienst te kijken gezien mijn opdracht in november eindigd. Het zal de markt eind van het jaar wel redelijk aanwakkeren als het wer "mag".
Er wordt niets uitgesteld. De Belastingdienst gaat alleen niet vanaf januari 2025 met een ijzeren hand boetes opleggen aan al lopende opdrachten. Waarvan verwacht wordt dat ze dus ook actief aan het afbouwen zijn.
Dat is dus niet het geval met nieuwe opdrachten of verlengingen.
< dit stukje webruimte is te huur >
Let op: Ze hebben het over boetes. Dat is iets anders dan naheffingen, die kunnen ze volgens mij nog steeds opleggen. Dus ik heb grote vraagtekens of dit iets gaat veranderen aan de huidige onzekerheid in de ZZP markt.
Exact.Azer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:09:
Let op: Ze hebben het over boetes. Dat is iets anders dan naheffingen, die kunnen ze volgens mij nog steeds opleggen. Dus ik heb grote vraagtekens of dit iets gaat veranderen aan de huidige onzekerheid in de ZZP markt.
Dat is ook de titel in het FD.
Naheffingen beginnen pas vanaf 1 jan 2025Azer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:09:
Ja, als je dus in 2025 (of 2026) een boete krijgt (als werkgever) over 2025 dan kan het misschien een foei stoutert worden als je aan bepaalde voorwaarden voldoet.coldasice schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:40:
[...]
Naheffingen beginnen pas vanaf 1 jan 2025
Als de werkgever door correctie meer moet betalen (dus loonheffingen en premies) moeten die nog steeds betaald worden. (Over 2025 dan)
Eenduidiger kunnen we het niet maken, maar ..
[ Voor 15% gewijzigd door BlackHawkDesign op 06-09-2024 22:34 ]
Interessant stuk ook wat betreft de Modelovereenkomsten en handhaving tarief (>33 euro)Azer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:05:
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Door al deze nieuwberichteen die de BD, betaald aan de telegraaf, AD ed. maakt ook flink wat impact en daar hoeven ze niks meer voor te doen, dan ons belastinggeld voor te gebruiken.
Ik meen me te herinneren dat er werd gezegd dat je eerst een aanwijzing zou krijgen, bij niet veranderen/verbeteren, daarna een correctie met naheffingen en pas bij bewuste kwaadwillendheid ook een boete die overigens hoger kan zijn dan 100% van de naheffing. Zo staat het in ieder geval nog bij de Belastingdienst beschreven.
Interne projectmanagers hebben ook een kostprijs van 95/u incl. loonkosten, verzekeringen en administratieve opslag op jaarbasis bij verschillende opdrachtgevers. Dan ook nog even de uren op jaarbasis netjes vergelijken. Terwijl hun bruto salaris rond de 8k/maand is.bertuslambertus schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:38:
[...]
Is geen misvatting, is m.i. gewoon zo. Of denk je dat een interne ook 100 euro kost per uur (incl allerlei afdrachten)?
there's no tweak without the tweaker
Tja van de politiek hoeven we het niet te hebben, dat is allang duidelijk. Er is ons een nieuwe wet beloofd en daarna pas handhaving. Nu krijgen we geen wet en wel handhaving, top geregeld weer.
En dit speelt niet alleen in de IT, overal waar met ZZP'ers wordt gewerkt is onrust en onrust houden bedrijven niet van, dus iedereen er uit.
Ik hoor ook het tegenovergesteld van bedrijven in de bouw die komend jaar juist hun productie opvoeren omdat ze nu een bak aan ZZP'ers inhuren die beschikbaar zijn gekomen, de boete nemen ze dan voor lief. En dat zijn juist de ZZP'ers zonder verzekeringen en dergelijke
En dit speelt niet alleen in de IT, overal waar met ZZP'ers wordt gewerkt is onrust en onrust houden bedrijven niet van, dus iedereen er uit.
Ik hoor ook het tegenovergesteld van bedrijven in de bouw die komend jaar juist hun productie opvoeren omdat ze nu een bak aan ZZP'ers inhuren die beschikbaar zijn gekomen, de boete nemen ze dan voor lief. En dat zijn juist de ZZP'ers zonder verzekeringen en dergelijke
Hoe bedoel je? Er is gewoon een wet, al sinds 2016. Dat je die wet niks vind doet daar niks aan af.GrooV schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:35:
Tja van de politiek hoeven we het niet te hebben, dat is allang duidelijk. Er is ons een nieuwe wet beloofd en daarna pas handhaving. Nu krijgen we geen wet en wel handhaving, top geregeld weer.
Ik denk dat @GrooV doelde op de wet VBAR. Voor wat betreft de wet DBA, die is er inderdaad al een hele tijd en aangezien iedereen dat niks vond, hebben ze besloten hem niet te handhaven. Die wet is er dus niet 'gewoon' en de kwaliteit ervan doet er weldegelijk wat aan af.Ascension schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:14:
[...]
Hoe bedoel je? Er is gewoon een wet, al sinds 2016. Dat je die wet niks vind doet daar niks aan af.
Onder het moratorium werken ze met aanwijzigingen, vanaf 01-01-2025 stoppen ze daarmee. Gaf de Belastingdienst o.a. aan tijdens rondetafelgesprek afgelopen donderdag.RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:45:
Ik meen me te herinneren dat er werd gezegd dat je eerst een aanwijzing zou krijgen, bij niet veranderen/verbeteren, daarna een correctie met naheffingen en pas bij bewuste kwaadwillendheid ook een boete die overigens hoger kan zijn dan 100% van de naheffing. Zo staat het in ieder geval nog bij de Belastingdienst beschreven.
Ik kan mij niet voorstellen dat bedrijven op aanwijzingen zitten te wachten, dus of het voor de freelancer nu uitmaakt dat de BD dat eerst een jaartje gaan doen betwijfel ik.
Veel bedrijven ontleenden een mate van zekerheid aan de goedgekeurde modelovereenkomsten met de belastingdienst. Met de brief van het kabinet is wel duidelijk dat daaraan ook weinig waarde gehecht mag worden. En de realiteit is dat het in de modelovereenkomst in theorie allemaal klopt maar dat het in de praktijk erg lastig is ook zo te handelen aangezien opdrachtgevers toch graag een mate van controle willen. Daar komt bij dat veel bedrijven de contractering uitbesteden aan brokers die daar al helemaal weinig zicht op hebben. Dus hoe dat dan verder gaat is helemaal een vraagteken.Wolly schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:10:
Ik kan mij niet voorstellen dat bedrijven op aanwijzingen zitten te wachten, dus of het voor de freelancer nu uitmaakt dat de BD dat eerst een jaartje gaan doen betwijfel ik.
Een wet waar men al 8 jaar over bezig is om duidelijkheid over te scheppen.Ascension schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:14:
Hoe bedoel je? Er is gewoon een wet, al sinds 2016. Dat je die wet niks vind doet daar niks aan af.
Duidelijk genoeg voor de BD. Die veegt alle kritiek omtrent de onduidelijkheid van tafel. Maar goed, we kunnen dan ook nu niet vergelijken met 2016._Arthur schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:50:
[...]
Een wet waar men al 8 jaar over bezig is om duidelijkheid over te scheppen.
Die zeggen zelf dat het niet binair is. Meer info geven ze niet. De gevallen zouden volgens hun duidelijk zijn, maar niet voor de buitenwereld.MacDennis76 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:59:
[...]
Duidelijk genoeg voor de BD. Die veegt alle kritiek omtrent de onduidelijkheid van tafel. Maar goed, we kunnen dan ook nu niet vergelijken met 2016.
Het zal vast weer gaan per casus die weer als voorbeeld moet dienen zodat opdrachtgevers zelf gaan bekijken of ze wel of niet de regels overtreden.
Bedrijven houden niet van risico dus die zijn voorzichtig. En dat raakt ons als ZZP-er.
Ze stellen dat het in 95% van de gevallen duidelijk is. Vraag me niet waar ze dat precies op baseren. Ik kan alleen maar aannemen op basis van de boekenonderzoeken die ze doen en deden.com2,1ghz schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:07:
[...]
Die zeggen zelf dat het niet binair is. Meer info geven ze niet. De gevallen zouden volgens hun duidelijk zijn, maar niet voor de buitenwereld.
Aangepaste wetgeving zoals VBAR gaat dit vraagstuk echter nooit helemaal binair maken.
Ik ben het er mee eens dat er voor de buitenwereld veel onduidelijkheid heerst. Ben dan ook blij dat BD eindelijk gaat starten met een informatiecampagne.
Maar in alle eerlijkheid… veel van de gevallen zijn toch ook gewoon duidelijk adhv de genoemde casussen? Ik vind de quote uit het door @Kurios genoemde artikel van Kamerlid Van Oostenbruggen wel erg toepasselijk:MacDennis76 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:56:
[...]
Ze stellen dat het in 95% van de gevallen duidelijk is. Vraag me niet waar ze dat precies op baseren. Ik kan alleen maar aannemen op basis van de boekenonderzoeken die ze doen en deden.
Aangepaste wetgeving zoals VBAR gaat dit vraagstuk echter nooit helemaal binair maken.
Ik ben het er mee eens dat er voor de buitenwereld veel onduidelijkheid heerst. Ben dan ook blij dat BD eindelijk gaat starten met een informatiecampagne.
De casussen die worden gegeven zijn redelijk breed toepasbaar op veel functies/opdrachten. Wellicht niet op alle scenario’s, maar dat is wetgeving zelden.Hij betwijfelt of het nu echt zo is dat de wet voor alle opdrachtgevers en zelfstandigen te ingewikkeld is. Van Oostenbruggen: "Er zullen vast ondernemers zijn die de wetgeving ingewikkeld vinden, maar ingewikkeld is iets anders dan het niet zo leuk vinden."
Het is vooral de ‘waarom’ waar men, in ieder geval in dit topic, veel over valt… en doordat die ‘waarom’ niet helemaal duidelijk is, twijfelen veel mensen of de ‘wat’ dit wel goed oplost.
Zucht.... nog maar een keertje dan:Vetje schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:41:
[...]
Maar in alle eerlijkheid… veel van de gevallen zijn toch ook gewoon duidelijk adhv de genoemde casussen? Ik vind de quote uit het door @Kurios genoemde artikel van Kamerlid Van Oostenbruggen wel erg toepasselijk.....
In dit topic vinden veel mensen de wet DBA 'niet leuk' omdat deze wet voor veel mensen in dit topic inclusief mijzelf zacht gezegd oneerlijk is. Ik mag volgens die wet heel veel mensen in dienst nemen en verhuren aan opdrachtgevers. Maar ik mag mijzelf als directeur dan niet verhuren aan die opdrachtgevers en datzelfde werk als mijn werknemers daar doen want dan zou ik schijnzelfstandig kunnen zijn.
Of ik mag wel op de payroll bij een detacheerder en dan bij een eindklant werk doen, maar o wee als die eindklant mij rechtstreeks inhuurt.
Oftewel, ik mag wel een flink deel van mijn omzet afstaan als ik wil werken en daarmee anderen die verder niks hoeven te doen verrijken, maar o wee als ik dat geld zelf hou.
Maar wellicht is dit voor jou wel allemaal prima?
Het is ook gewoon hartstikke oneerlijk en de grote detacheerders hopen natuurlijk nu op gouden tijden.gem-p schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:46:
[...]
Zucht.... nog maar een keertje dan:
In dit topic vinden veel mensen de wet DBA 'niet leuk' omdat deze wet voor veel mensen in dit topic inclusief mijzelf zacht gezegd oneerlijk is. Ik mag volgens die wet heel veel mensen in dienst nemen en verhuren aan opdrachtgevers. Maar ik mag mijzelf als directeur dan niet verhuren aan die opdrachtgevers en datzelfde werk als mijn werknemers daar doen want dan zou ik schijnzelfstandig kunnen zijn.
Of ik mag wel op de payroll bij een detacheerder en dan bij een eindklant werk doen, maar o wee als die eindklant mij rechtstreeks inhuurt.
Oftewel, ik mag wel een flink deel van mijn omzet afstaan als ik wil werken en daarmee anderen die verder niks hoeven te doen verrijken, maar o wee als ik dat geld zelf hou.
Opdrachtgever betaalt 100 euro per uur aan mij: mag straks niet. Opdrachtgever betaalt 100 euro aan detacheerder waarvan ik er 35 krijg: mag wel. Voor hetzelfde werk, wat misschien ook door iemand in eigen dienst gedaan kan worden (nou ja, bij mij vaak niet, maar we weten allemaal dat het vaak wel zo gaat). Leg het mij maar uit. Willen ze meer geld? Prima, wees daar dan eerlijk over en schaaf wat aan de aftrekposten voor ondernemers.
Echt, bewust nu zo de markt kapot maken, veel onduidelijkheid en stress creëren, het is echt te triest voor woorden dat het gebeurd en kan.
Op zich heb ik geen problemen met de Wet DBA. Prima om de goeie en de kwaaie te scheiden, de mensen (ZZP'ers) aan de onderkant van de markt te beschermen van de overmacht van grote opdrachtgevers.
Hier kijken we vooral niet veel verder dan de ICT-markt of dan in ieder geval de beter betaalde ZZP'er.
Het is de onzekerheid die opdrachtgever en opdrachtnemer tot 'wanhoop' drijft, omdat je op voorhand niet altijd weet of je voldoet aan de eisen die gesteld worden door de wet.
Maar ik blijf erbij, als je samen gaat zitten met je opdrachtgever, de boel in kant-en-klare brokken opdeelt, duidelijk maakt dat het (deel)projecten zijn met een kop en een staart, beschrijft wat je oplevert en voor een fatsoenlijk tarief werkt, dan red je het wel.
Hier kijken we vooral niet veel verder dan de ICT-markt of dan in ieder geval de beter betaalde ZZP'er.
Het is de onzekerheid die opdrachtgever en opdrachtnemer tot 'wanhoop' drijft, omdat je op voorhand niet altijd weet of je voldoet aan de eisen die gesteld worden door de wet.
Maar ik blijf erbij, als je samen gaat zitten met je opdrachtgever, de boel in kant-en-klare brokken opdeelt, duidelijk maakt dat het (deel)projecten zijn met een kop en een staart, beschrijft wat je oplevert en voor een fatsoenlijk tarief werkt, dan red je het wel.
Jezelf uithuren is toch ook gewoon een stuk minder risicovol (ondernemend) dan een ander op loonlijst zetten en deze maar ergens weten te plaatsen. Als iemand op de loonlijst iets overkomt betaal je zijn salaris door, als freelancer heb je alleen jezelf ermee. Persoonlijk ook enorm blij met de vrijheid van freelancen, maar moet zeggen dat het meeste fiscaal is en eigenlijk ook prima in loondienst zou kunnen (eigen unmanaged hardware, geen teambuilding onzin, sabitcal, onbeperkt onbetaald verlof, zelf je klus zoeken/kiezen, ect). Vind alleen maar z'n gek die met zoveel vertrouwen in het personeel de onderneming runt.gem-p schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:46:
[...]
Vorige week vrienden langs geweest hier thuis kreeg een waarschuwing
. Belasting dienst komt er aan.
Zij zit nu net 6 maanden als HR manager hiervoor is ze communicatie manager geweest. Wil niet zeggen dat ze niets weet hoor. Maar ze heeft dus met een advocaat om de tafel gezeten. Die heeft allemaal rode vlaggen neergelegd.
Zij manage nu ruim 70 interne mederwerkers en ong 100 externe inhuur veelal ZZPers. In de zorg sector.
Meer dan de helft van die zzp’ers werken voor meerdere opdracht gevers. Een klein aandeel werkt alleen onder hen.
Nu heeft ze samen met een collega alle zzp’ers aangeschreven dat ze per 1-1 niet met hun verder gaan vanwege weinigen in de wet en controllers van de belastingdienst.
Hierop heeft ze ook aan alle zzp’ers een aanbieding contract gestuurd.
Op mijn vraag wat dit dan betekend voor de externe die voor meerdere opdracht gevers werken. Tja die moeten kiezen of bij ons of bij de andere opdrachtgever in dienst gaan. Wij stoppen met alle zzp’ers per 1-1.
Op de volgende vraag wat nu als deze zzp’ers allemaal iets anders kiezen wat gaat dan met de mensen die thuiszorg nodig hebben gebeuren? Je hebt geen zzp’ers meer.
Dan gaan ze naar een uitzendbureau en detacheerders. Om mensen te werven.
Afijn denk dat er meer HR managers zijn die zo denken momenteel. Maar ik zie toch wel grote problemen ontstaan per 1-1 als dit echt doorgezet wordt.
Zij zit nu net 6 maanden als HR manager hiervoor is ze communicatie manager geweest. Wil niet zeggen dat ze niets weet hoor. Maar ze heeft dus met een advocaat om de tafel gezeten. Die heeft allemaal rode vlaggen neergelegd.
Zij manage nu ruim 70 interne mederwerkers en ong 100 externe inhuur veelal ZZPers. In de zorg sector.
Meer dan de helft van die zzp’ers werken voor meerdere opdracht gevers. Een klein aandeel werkt alleen onder hen.
Nu heeft ze samen met een collega alle zzp’ers aangeschreven dat ze per 1-1 niet met hun verder gaan vanwege weinigen in de wet en controllers van de belastingdienst.
Op mijn vraag wat dit dan betekend voor de externe die voor meerdere opdracht gevers werken. Tja die moeten kiezen of bij ons of bij de andere opdrachtgever in dienst gaan. Wij stoppen met alle zzp’ers per 1-1.
Op de volgende vraag wat nu als deze zzp’ers allemaal iets anders kiezen wat gaat dan met de mensen die thuiszorg nodig hebben gebeuren? Je hebt geen zzp’ers meer.
Afijn denk dat er meer HR managers zijn die zo denken momenteel. Maar ik zie toch wel grote problemen ontstaan per 1-1 als dit echt doorgezet wordt.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Het is inmiddels wel duidelijk dat het wordt doorgezetTo_Tall schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:05:
Vorige week vrienden langs geweest hier thuis kreeg een waarschuwing. Belasting dienst komt er aan.
De zorg, het onderwijs en de cultuursector hebben sowieso de eerste, grote aandacht. Daar zijn ook de meeste misstanden
Voor mij persoonlijk wel, ja. Jouw vergelijking klopt niet helemaal. Als je veel mensen aanneemt, bied je hen zekerheid. Jij bent dan de werkgever, met alle bijbehorende (sociale) verantwoordelijkheden en verplichtingen. Het is dus logisch dat jouw werknemers werk voor je uitvoeren zonder problemen.gem-p schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:46:
[...]
Maar als je je bedrijf hebt en als 'directeur' vier jaar lang wordt ingehuurd door een ander bedrijf, is dat een heel ander verhaal.
Het enige verschil in het hele verhaal is dat jij het niet erg vindt om ZZP te zijn omdat je niet wordt uitgebuit, mede omdat de IT-markt gunstig is.
Ik denk dat het hele probleem opgelost zou kunnen worden door een minimumuurtarief in te voeren voor langdurige opdrachten bij 1 bedrijf. Je zou gerust jaren kunnen freelancen voor hetzelfde bedrijf, zolang je minstens twee keer het modale brutoloon per uur verdient. Daarmee voorkom je dat bedrijven mensen dwingen om ZZP'er te worden, zodat ze geen verplichtingen hebben én hen ook nog eens slecht betalen. Tegelijkertijd geef je 'talent' de kans om te ondernemen.
Het probleem zit niet zozeer bij de schijnzelfstandigen (naar mijn mening), maar bij het feit dat een groot deel van de ZZP'ers in een hoekje wordt gedreven, wat eigenlijk neerkomt op (verkapt) misbruik. Dat was volgens mij ook altijd al de insteek geweest, maar toen is er niet verder gekeken naar de positieve effecten van verkapt dienstverband voor 'talent/experts' of banen waar veel vraag naar is.
Het zou fijn zijn als mensen zich in dit topic wat nauwkeuriger uitdrukken, juist omdat de wet al zo vaag is.Douweegbertje schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:12:
[...]
Voor mij persoonlijk wel, ja. Jouw vergelijking klopt niet helemaal. Als je veel mensen aanneemt, bied je hen zekerheid. Jij bent dan de werkgever, met alle bijbehorende (sociale) verantwoordelijkheden en verplichtingen. Het is dus logisch dat jouw werknemers werk voor je uitvoeren zonder problemen.
Maar als je je bedrijf hebt en als 'directeur' vier jaar lang wordt ingehuurd door een ander bedrijf, is dat een heel ander verhaal.
Waarom is het een ander verhaal en wat is dat verhaal volgens jou dan? Formuleer specifiek of onthoud je van de discussie, anders voeg je naar mijn mening niks toe.
Als DGA van mijn eigen BV betaal ik elke maand sociale premies, dus dat argument gaat voor mij niet op.P_de_B schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:29:
[...]
Omdat als het individu bij een detacheerder in loondienst is er wel sociale premies etc afgedragen worden.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat was een idee (16 & 75 Euro) uit de Koolmees tijd maar is gesneuveld na ladingen kritiek. Inclusief zijn beoogde zelfstandigenverklaring met dus (weer) zekerheid vooraf.Douweegbertje schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:12:
[...]
Ik denk dat het hele probleem opgelost zou kunnen worden door een minimumuurtarief in te voeren voor langdurige opdrachten bij 1 bedrijf.
Ik merk hier dat men blijft vinden dat het probleem primair aan 'de onderkant' van de markt zit. Maar onze regering en diverse lobby partijen die samen beleid en wetgeving maken vinden tegenwoordig van niet inclusief FNV etc. Er waait al jaren een anti-zzp wind.
De huidige wet kent dan ook geen ruimte voor een expliciet onderscheid op tarief. En de concept VBAR wet wordt er voor ons ook niet per se leuker op. Alhoewel daar dan wel een minimumtarief zit van 33 Euro maar dat is meer om de onderkant te dwingen naar dienstverband. Daarboven houd je de hele discussie over wel/niet schijnzelfstandigheid met dan wel meer verduidelijking dan nu maar wat vooralsnog niet per se in ons voordeel uitpakt.
Uit nieuwsgierigheid, doe je dat vrijwillig of is dat een verplichting in jouw situatie?RichieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:27:
[...]
Als DGA van mijn eigen BV betaal ik elke maand sociale premies, dus dat argument gaat voor mij niet op.
Ik vraag dat omdat ik niet beter weet dat er voor de DGA geen verplichting is voor de werknemersverzekeringen?
https://www.kvk.nl/geldza...-werknemersverzekeringen/
Deze zin raakt mij. Het gaat om uitbuiting. Maar waar je aan de onderkant als ZZP'er wordt uitgebuit, is het aan de bovenkant juist eerder andersom: In loondienst wordt je dan enorm uitgebuit.Douweegbertje schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:12:
[...]
Het enige verschil in het hele verhaal is dat jij het niet erg vindt om ZZP te zijn omdat je niet wordt uitgebuit, mede omdat de IT-markt gunstig is.
Als ik in loondienst ga bij een detacheerder, heb ik minder materiaal, meer reistijd, minder flexible werktijden, minder leuke opdracht, minder mogelijkheden om mijzelf te ontwikkelen, een minder goed pensioen, een minder goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, en gaat de volledige winst uit mijn risico's (die minimaal zijn) naar de directeur. In mijn ogen is DAT uitbuiting. En wat krijg ik er voor terug? Als er iets gebeurt met het bedrijf (i.e. de directeur vergokt de boel - vaak genoeg gezien - ) krijg ik maar liefst anderhalf jaar 70% van mijn inkomen. Whooptidooptidoo. Dat is helemaal niet zoveel geld. In andere woorden: Ik ga hier best wel risico lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door filipy23 op 08-09-2024 08:52 ]
In theorie kan dat. Maar omdat je het je eigen bv noemt, roept dat toch wel vraagtekens op.RichieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:27:
[...]
Als DGA van mijn eigen BV betaal ik elke maand sociale premies, dus dat argument gaat voor mij niet op.
In het besluit van 2016 is in ieder geval opgenomen dat je als je zelf (direct of indirect) over je eigen ontslag kan beslissen, er geen sprake is van verzekering voor de werknemer premies. Komt eigenlijk alleen voor als er meerdere DGA's (niet familie en geen gelijk belang) zijn via holdings bij een werkmaatschappij.
Dat is natuurlijk niet het enige probleem. Het probleem is dat werkgevers in het algemeen de risico's afwentelen op zzp'ers (die dat wel of niet door hebben) en daarom het sociale stelsel uithollen. En dat los van het bedrag wat er betaald wordt. En de aantrekkelijkheid voor veel bedrijven zit in het feit dat ze snel van deze flexibele schil afkunnen. Als het ontslagrecht een stuk eenvoudiger en goedkoper zou zijn voor de werkgever, is een zzp'er veel minder interessant voor ze. Dat zie je ook in tijden van crisis gebeuren.Douweegbertje schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:12:
[...]
Voor mij persoonlijk wel, ja. Jouw vergelijking klopt niet helemaal. Als je veel mensen aanneemt, bied je hen zekerheid. Jij bent dan de werkgever, met alle bijbehorende (sociale) verantwoordelijkheden en verplichtingen. Het is dus logisch dat jouw werknemers werk voor je uitvoeren zonder problemen.
Ik denk dat het hele probleem opgelost zou kunnen worden door een minimumuurtarief in te voeren voor langdurige opdrachten bij 1 bedrijf. Je zou gerust jaren kunnen freelancen voor hetzelfde bedrijf, zolang je minstens twee keer het modale brutoloon per uur verdient. Daarmee voorkom je dat bedrijven mensen dwingen om ZZP'er te worden, zodat ze geen verplichtingen hebben én hen ook nog eens slecht betalen. Tegelijkertijd geef je 'talent' de kans om te ondernemen.
Het probleem zit niet zozeer bij de schijnzelfstandigen (naar mijn mening), maar bij het feit dat een groot deel van de ZZP'ers in een hoekje wordt gedreven, wat eigenlijk neerkomt op (verkapt) misbruik. Dat was volgens mij ook altijd al de insteek geweest, maar toen is er niet verder gekeken naar de positieve effecten van verkapt dienstverband voor 'talent/experts' of banen waar veel vraag naar is.
Allerlei instanties (CBS etc) geven aan dat de markt in disbalans raakt door de omvang van deze groep en dat marktverstorend werkt.
En op dit moment is de IT markt nog gunstig, maar dat hoeft niet zo te blijven.
Ik betaal netjes de verplichte premie voor de Zorgverzekeringswet (ZVW). De Werkloosheidswet (WW), Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA), Ziektewet (ZW) zijn werknemers verzekeringen. Daar kan ik als DGA geen aanspraak op maken, dus betaal ik daar ook geen premies voor. Dat kan je moeilijk uitholling van het sociale stelsel noemen: er is 0 risico dat ik er aanspraak op kan maken.MacDennis76 schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:50:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, doe je dat vrijwillig of is dat een verplichting in jouw situatie?
Ik vraag dat omdat ik niet beter weet dat er voor de DGA geen verplichting is voor de werknemersverzekeringen?
https://www.kvk.nl/geldza...-werknemersverzekeringen/
[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 08-09-2024 09:44 ]
Klopt, dat heb ik hiervoor ook geschreven.RichieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:27:
[...]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
In principe dus toch hetzelfde als de EMZ? Met meer en meer ZZP-ers en DGA-ers wordt er dus ook steeds minder bijgedragen aan die potjes. En die 'last' ligt bij werkgevers en nemersRichieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:40:
[...]
Ik betaal netjes de verplichte premie voor de Zorgverzekeringswet (ZVW). De Werkloosheidswet (WW), Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA), Ziektewet (ZW) zijn werknemers verzekeringen. Daar kan ik als DGA geen aanspraak op maken, dus betaal ik daar ook geen premies voor. Dat kan je moeilijk uitholling van het sociale stelsel noemen: er is 0 risico dat ik er aanspraak op kan maken.
En ja, dat specifieke probleem is ook anders op te lossen ipv harde en brede handhaving op wet DBA.
Vergeet ook niet dat je als DGA minimaal hetzelfde salaris dient uit te betalen als in loondienst. Het is dus enkel de aanvullende ondernemerswerkzaamheden die anders belast worden.RichieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:40:
[...]
Ik betaal netjes de verplichte premie voor de Zorgverzekeringswet (ZVW). De Werkloosheidswet (WW), Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA), Ziektewet (ZW) zijn werknemers verzekeringen. Daar kan ik als DGA geen aanspraak op maken, dus betaal ik daar ook geen premies voor. Dat kan je moeilijk uitholling van het sociale stelsel noemen: er is 0 risico dat ik er aanspraak op kan maken.
Naast het minimum van 56k voor een DGA lijkt dit mij een prima optie om "succesvolle" freelancers de ruimte te bieden zonder dat er aan uurtarieven gesleuteld hoeft te worden. Verder is het ook niet mogelijk om zomaar via dividend de BV leeg te trekken dus ook bij arbeidongeschiktheid zal je al snel 6 maanden blijven doorbetalen.
[ Voor 19% gewijzigd door Deveon op 08-09-2024 10:00 ]
Die stelsels zijn allemaal gebaseerd op zo veel mogelijk personen die inleggen en zo min mogelijk personen die aanspraak maken. Als jij, met een laag risico, uit stapt dan maak je geen inderdaad geen aanspraak meer op de voorziening. Alleen door het lage risico zou je dat sowieso niet doen.RichieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 09:40:
[...]
De overheid heeft in allerlei publieke sectoren grote problemen door de slechte concurrentiepositie, imago en het grote aantal zzp'ers. Dat varieert van roosters die niet rond te maken zijn tot sterk oplopende kosten en werkzaamheden die blijven liggen. Dus hoewel een belangrijk doel voorkomen van uitbuiting aan de onderzijde van de markt is, komt het de overheid ook heel goed uit dat er veel minder zzp'ers in algemeenheid komen. Een deel zal naar een detacheerder gaan en een deel zal in loondienst gaan. En als die laatste groep een redelijk percentage is, scheelt dat de overheid flink wat geld.filipy23 schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:50:
[...]
Deze zin raakt mij. Het gaat om uitbuiting. Maar waar je aan de onderkant als ZZP'er wordt uitgebuit, is het aan de bovenkant juist eerder andersom: In loondienst wordt je dan enorm uitgebuit.
Als ik in loondienst ga bij een detacheerder, heb ik minder materiaal, meer reistijd, minder flexible werktijden, minder leuke opdracht, minder mogelijkheden om mijzelf te ontwikkelen, een minder goed pensioen, een minder goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, en gaat de volledige winst uit mijn risico's (die minimaal zijn) naar de directeur. In mijn ogen is DAT uitbuiting. En wat krijg ik er voor terug? Als er iets gebeurt met het bedrijf (i.e. de directeur vergokt de boel - vaak genoeg gezien - ) krijg ik maar liefst anderhalf jaar 70% van mijn inkomen. Whooptidooptidoo. Dat is helemaal niet zoveel geld. In andere woorden: Ik ga hier best wel risico lopen.
Ik heb wel eens uitgerekend wat het verschil in kosten is tussen loondienst en een fulltime opdracht bij de overheid. Nu is dit niet helemaal één-op-één te vergelijken maar 60-70% duurder is het al snel. (en dan houd ik al rekening met 20-25k per jaar extra werkgeverslasten voor pensioen, WIA en WW)
Het echte probleem dat de overheid heeft is dat ze in gewilde sectoren simpelweg vanwege het CAO loongebouw niet kunnen concurreren met de markt. En de vakbonden zijn mordicus tegen het aanpassen van het loongebouw.
De andere kant van de medaille is natuurlijk wel dat iemand inhuren via een detacheerder waarschijnlijk vaak nog weer ~20% duurder zal zijn dan direct een ZZP'er, en zeker vanwege de concurentie positie verwacht ik niet direct dat het dus goedkoper zal worden voor de overheid.Afas schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:10:
[...]
De overheid heeft in allerlei publieke sectoren grote problemen door de slechte concurrentiepositie, imago en het grote aantal zzp'ers. Dat varieert van roosters die niet rond te maken zijn tot sterk oplopende kosten en werkzaamheden die blijven liggen. Dus hoewel een belangrijk doel voorkomen van uitbuiting aan de onderzijde van de markt is, komt het de overheid ook heel goed uit dat er veel minder zzp'ers in algemeenheid komen. Een deel zal naar een detacheerder gaan en een deel zal in loondienst gaan. En als die laatste groep een redelijk percentage is, scheelt dat de overheid flink wat geld.
Ik heb wel eens uitgerekend wat het verschil in kosten is tussen loondienst en een fulltime opdracht bij de overheid. Nu is dit niet helemaal één-op-één te vergelijken maar 60-70% duurder is het al snel. (en dan houd ik al rekening met 20-25k per jaar extra werkgeverslasten voor pensioen, WIA en WW)
Het echte probleem dat de overheid heeft is dat ze in gewilde sectoren simpelweg vanwege het CAO loongebouw niet kunnen concurreren met de markt. En de vakbonden zijn mordicus tegen het aanpassen van het loongebouw.
Overigens zou ik het ook wel kwalijk vinden als directe kosten voor inhuur echt een reden zou zijn. Kosten voor sociale voorzieningen vind ik een beter argument, maar ik ben nog steeds van mening dat daar betere oplossingen voor zijn.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dit geeft een aardig inkijkje wat betreft sociale premies ..Afas schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:10:
[...]
https://www.zipconomy.nl/...urde-schijnzelfstandigen/
Even hypothetisch, omdat ik niet weet ik welke branche in nu solliciteer.P_de_B schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:44:
Overigens vind ik ook dat werkgevers niet alleen onschuldig zijn in het ontstaan van zo veel ZZP-ers.
We moeten er als werkgever ook beter voor zorgen dat redenen waarom medewerkers als ZZP-er aan de slag niet meer relevant zijn omdat je die ook (deels) in loondienst treft.
Puur geld gaat lastig worden in veel sectoren, maar beter aansluiten bij behoeften van medewerkers of de levensfase waarin iemand zit kunnen we echt wel beter ons best voor doen.
Ik zou best voor jou willen werken, in vast dienstverband, als ik zelf kan kiezen waar en wanneer ik werk.
Sales verkoopt projecten en ik kies er eentje uit waar ik brood in zie. Is het project afgelopen dan kies ik de volgende uit de lijst.
Geen hoger management die mij naar een ander project dwingt omdat mijn kennis daar meer benodigd is terwijl ik even toe was aan een saai project.
Geen manager die zijn omzetbonus voor dit jaar veilig wil stellen door mij voor een tientje per uur extra naar Sluiskil te sturen.
Als ik op dinsdag niet aanwezig ben dan wil ik die tijd op zaterdag in kunnen halen, zonder dat ik teruggefloten wordt met een 'wij werken niet in het weekend'. als je fysiek ergens aanwezig moet zijn en het pand zit op slot is dat een ander verhaal.
Niemand heeft zicht op mijn agenda. Je moet dus vragen wanneer ik tijd heb voor x,y,z.
Overuren mogen best gecompenseerd worden met de tijd-voor-tijd regeling. Maar dan wil ik ze wel inwisselen op een moment dat mij uit komt, ik moest ze namelijk maken op een moment dat het bedrijf uit kwam.
Bij werk in het buitenland is elk uur dat ik wakker ben werktijd, beginnend bij vertrek van Schiphol.
Top! Maak ik 16k per jaar extra over naar Apeldoorn en zijn we klaar met dit gedoe.MacDennis76 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:47:
[...]
Dit geeft een aardig inkijkje wat betreft sociale premies ..
@jadjong zo ontzettend herkenbaar!
Ik hield van de detachering omdat de projecten lekker afwisselend waren. En voor de extra afwisseling en loonsverhogingen ben ik 2x geswitched van detacheerder. De laatste opende mijn ogen met hoe de detacheringswereld eruit zag, want die stuurde mij door heel NL heen. Hun argument was dat ze ver boven marktconform betaalde wat inderdaad zo was. Bij mijn sollicitatie werd mij dit ook al verteld dus ik wist precies waar ik aan toe was. Ook de maandelijkse avond kennisdeling op kantoor waardoor ik door de terugreis rond 23u thuis was wist ik van te voren.
Wat ik alleen niet wist was het uurtarief dat aan de klanten gevraagd werd voor mij. Het kon mij namelijk eerst niks schelen dus had mij er niet in verdiept. Toen ik hoorde welk uurtarief ze voor mij vroegen terwijl ze bij mijn jaarlijkse evaluatie nog aangaven dat ik minder winst binnen bracht dan anderen (veroorzaakt door ziekte dat jaar binnen mijn gezin), tsja toen ben ik wel gaan nadenken of dat nou niet anders kon.
Als ik toen online het midlance concept was tegengekomen had ik zelfs daar ja tegen gezegd. Zo'n broekie was ik toen nog wel. Zzp'er worden was het antwoord wat ik blijkbaar toen zocht en zodoende vond.
Mijn mening is sindsdien dat ik vind dat anderen niet zomaar hun werknemers als voornaamste product mogen zien ZONDER die mensen ZOVEEL mogelijk te betalen. TENZIJ die werknemers er voor kiezen om om op die manier "gebruikt" te worden.
Dit vind ik zodoende vooral van alle uitzendbureaus, detacheerders, etc. Overal waar men meent te denken dat aandeelhouders, hun eigen inkomen, auto, uitjes, enzo meer mogen zijn dan wat ze hun "producten" geven.
Ik hield van de detachering omdat de projecten lekker afwisselend waren. En voor de extra afwisseling en loonsverhogingen ben ik 2x geswitched van detacheerder. De laatste opende mijn ogen met hoe de detacheringswereld eruit zag, want die stuurde mij door heel NL heen. Hun argument was dat ze ver boven marktconform betaalde wat inderdaad zo was. Bij mijn sollicitatie werd mij dit ook al verteld dus ik wist precies waar ik aan toe was. Ook de maandelijkse avond kennisdeling op kantoor waardoor ik door de terugreis rond 23u thuis was wist ik van te voren.
Wat ik alleen niet wist was het uurtarief dat aan de klanten gevraagd werd voor mij. Het kon mij namelijk eerst niks schelen dus had mij er niet in verdiept. Toen ik hoorde welk uurtarief ze voor mij vroegen terwijl ze bij mijn jaarlijkse evaluatie nog aangaven dat ik minder winst binnen bracht dan anderen (veroorzaakt door ziekte dat jaar binnen mijn gezin), tsja toen ben ik wel gaan nadenken of dat nou niet anders kon.
Als ik toen online het midlance concept was tegengekomen had ik zelfs daar ja tegen gezegd. Zo'n broekie was ik toen nog wel. Zzp'er worden was het antwoord wat ik blijkbaar toen zocht en zodoende vond.
Mijn mening is sindsdien dat ik vind dat anderen niet zomaar hun werknemers als voornaamste product mogen zien ZONDER die mensen ZOVEEL mogelijk te betalen. TENZIJ die werknemers er voor kiezen om om op die manier "gebruikt" te worden.
Dit vind ik zodoende vooral van alle uitzendbureaus, detacheerders, etc. Overal waar men meent te denken dat aandeelhouders, hun eigen inkomen, auto, uitjes, enzo meer mogen zijn dan wat ze hun "producten" geven.
Die komen op een wachtlijst. En als ze wat spaargeld hebben en de nood is hoog, huren ze zelf een zzp'er in.To_Tall schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:05:
Op de volgende vraag wat nu als deze zzp’ers allemaal iets anders kiezen wat gaat dan met de mensen die thuiszorg nodig hebben gebeuren?
Je betaalt geen premie voor WW en dergelijke. Althans, dat is niet verplicht.RichieB schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:27:
[...]
Hopelijk gaat er bij deze en gene een lampje branden dat het ook op deze eenvoudige manier op te lossen is.jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:51:
Top! Maak ik 16k per jaar extra over naar Apeldoorn en zijn we klaar met dit gedoe.
Dit is toch ook van de r**** besnuffeld, goede sier maken met andermans geld. Tegen iedereen vertellen dat je geen schijnzelfstandigen mag inhuren, dit toch zelf doen en met belastinggeld je schulden zogenaamd afkopen.MacDennis76 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:47:
[...]
Dit geeft een aardig inkijkje wat betreft sociale premies ..
Even ter verdediging van een werkgever: die betaald je ook door als je geen opdrachten hebt, je vakantiedagen die je opneemt zijn betaald, de verkoper die de opdrachten binnenhaalt wordt betaald, de telefoniste en de administratie, etc. Daarmee zeg ik niet dat een werkgever het slecht heeft, maar er wordt nog weleens vergeten welke extra kosten deze maakt. De meesten hier droppen een CV bij een tussenpersoon en krijgen een opdracht, je hoeft geen moeite ergens voor te doen niets. Je hoeft niet tijdens kantoortijden bereikbaar te zijn, eventueel support en dat soort fratsen. Dus dat je in loondienst geen 100 euro per uur krijgt, die je nu wel binnenhaalt, lijkt me redelijk logisch.gem-p schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:21:
@jadjong
Exact expert nodig?
Dat weet ik wel maar tussen pakweg 60 en 125 euro zit wel een duidelijk verschilCrazy D schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:32:
[...]
Even ter verdediging van een werkgever: die betaald je ook door als je geen opdrachten hebt, je vakantiedagen die je opneemt zijn betaald, de verkoper die de opdrachten binnenhaalt wordt betaald, de telefoniste en de administratie, etc. Daarmee zeg ik niet dat een werkgever het slecht heeft, maar er wordt nog weleens vergeten welke extra kosten deze maakt. De meesten hier droppen een CV bij een tussenpersoon en krijgen een opdracht, je hoeft geen moeite ergens voor te doen niets. Je hoeft niet tijdens kantoortijden bereikbaar te zijn, eventueel support en dat soort fratsen. Dus dat je in loondienst geen 100 euro per uur krijgt, die je nu wel binnenhaalt, lijkt me redelijk logisch.
Als je nou mijn hele bericht leest alvorens te reageren hoef je ook niet zo hard te zuchten.gem-p schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:46:
[...]
Je hele post is samen te vatten als ‘waarom mag ik hetzelfde werk wat een gedetacheerde doet niet als zelfstandige uitvoeren’. Oftewel: de ‘wat niet mag’ is duidelijk, de ‘waarom mag dit niet’ niet. Dat was de hele essentie van mijn post.
Dat valt wel een beetje tegen. Vooral WW is niet zo simpel uitvoerbaar voor een ondernemer maar ook WIA kan ingewikkeld worden. Beide worden bij een werknemer bepaald aan de hand van het belastbaar inkomen tegenover het aantal uren dat een werknemer in dienst is en dat staat vast in een contract. Voor een ondernemer is er geen contract waarin staat hoe veel uren die per jaar werkt en wat daarbij het belastbaar inkomen is. Het belastbare inkomen van een ondernemer is van zoveel factoren afhankelijk dat daar ook geen pijl op te trekken is, koop drie bureaustoelen met een Apple watch voor je kinderen en het belastbaar inkomen is 2k lager dan vorig jaar.Krwz schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:50:
[...]
Hopelijk gaat er bij deze en gene een lampje branden dat het ook op deze eenvoudige manier op te lossen is.
Als mijn opdracht eind deze maand af loopt en ik heb daarna geen nieuwe, ben ik dan een werkeloze met recht op WW of een slechte ondernemer die iets meer moeite moet steken in acquisitie?
Ik zit natuurlijk in het verkeerde topic, maar er is werk waarbij je gewoon aanwezig moet zijn. Ik denk dat veel ict-ers inmiddels een scheef beeld hebben van wat een gemiddelde baan is. Prima als je zoveel vrijheid kan regelen, maar dat lukt niet altijd in andere sectoren.jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:47:
[...]
Even hypothetisch, omdat ik niet weet ik welke branche in nu solliciteer.
Ik zou best voor jou willen werken, in vast dienstverband, als ik zelf kan kiezen waar en wanneer ik werk.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ik vind dat het verschil tussen werknemer en zzp'er op sommige vlakken te klein is in het voordeel van de zzp'er waardoor de werkgever/klant kosten maakt die naar mijn idee bij de ingehuurde thuis horen. Het meenemen van eigen gereedschappen is daar eentje van, maar ook het herstellen van gemaakte fouten op eigen risico zou meer bij de ingehuurde moeten liggen.Crazy D schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:32:
[...]
Even ter verdediging van een werkgever: die betaald je ook door als je geen opdrachten hebt, je vakantiedagen die je opneemt zijn betaald, de verkoper die de opdrachten binnenhaalt wordt betaald, de telefoniste en de administratie, etc. Daarmee zeg ik niet dat een werkgever het slecht heeft, maar er wordt nog weleens vergeten welke extra kosten deze maakt. De meesten hier droppen een CV bij een tussenpersoon en krijgen een opdracht, je hoeft geen moeite ergens voor te doen niets. Je hoeft niet tijdens kantoortijden bereikbaar te zijn, eventueel support en dat soort fratsen. Dus dat je in loondienst geen 100 euro per uur krijgt, die je nu wel binnenhaalt, lijkt me redelijk logisch.
Natuurlijk maakt een werkgever kosten, maar ik heb nou nog nooit meegemaakt dat er richting werkgever niet met een vork wordt geschreven of dat er een redelijke analyse van de kosten verschijnt waar dan een salaris uitrolt in de trant van: salaris is omzet min kosten. En zo raar, veel detacheerders zouden schaalgrootte voordeel moeten hebben, dus minder kosten per capita. Maar het lijkt wel of die wetmatigheid juist omgekeerd geldt: hoe groter we zijn, deste beter zijn we in het verzinnen van allerlei leuke projecten die weinig opbrengst hebben maar wel geld kosten.Crazy D schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:32:
[...]
Even ter verdediging van een werkgever: die betaalT je ook door als je geen opdrachten hebt, je vakantiedagen die je opneemt zijn betaald, de verkoper die de opdrachten binnenhaalt wordt betaald, de telefoniste en de administratie, etc. Daarmee zeg ik niet dat een werkgever het slecht heeft, maar er wordt nog weleens vergeten welke extra kosten deze maakt. De meesten hier droppen een CV bij een tussenpersoon en krijgen een opdracht, je hoeft geen moeite ergens voor te doen niets. Je hoeft niet tijdens kantoortijden bereikbaar te zijn, eventueel support en dat soort fratsen. Dus dat je in loondienst geen 100 euro per uur krijgt, die je nu wel binnenhaalt, lijkt me redelijk logisch.
Zelfstandigen die al een tijdje meedoen met het circus hebben gewoonweg door wat hun marktwaarde is: want dat is wat ze factureren. En ja, dat kan de ene keer wat meer zijn dan de andere keer, maar de markt heeft gewoonweg gelijk. En in loondienst ligt dat speelveld gewoon heel anders. In het optimale, vanuit de wergever bezien, geval krijgt je net genoeg betaald zodat je niet weg gaat. (En daarnaast krijgt je heel veel gezeik erbij, wat ook weer betaald moet worden, maar waar je niet op zit te wachten)
In engineering there is too much stick and not enough carrot.
Wat heeft dit nog met freelancen te maken? En waarom niet ook de uren als je slaapt?jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:47:
[...]
Bij werk in het buitenland is elk uur dat ik wakker ben werktijd, beginnend bij vertrek van Schiphol.
Of tussen de 30 en 185… (ja, meegemaakt. Ik was nog jong)gem-p schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:44:
[...]
Dat weet ik wel maar tussen pakweg 60 en 125 euro zit wel een duidelijk verschil
Zo extreem als maandag wakker worden en een dagje overslaan bedoelde ik het niet. Neem een BHV instructeur, die moet daadwerkelijk aanwezig zijn en ook nog eens op een specifieke datum. In zo'n geval zou ik zelf de klanten uit willen kiezen en niet ingedeeld willen worden door een planner.P_de_B schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:55:
[...]
Ik zit natuurlijk in het verkeerde topic, maar er is werk waarbij je gewoon aanwezig moet zijn. Ik denk dat veel ict-ers inmiddels een scheef beeld hebben van wat een gemiddelde baan is. Prima als je zoveel vrijheid kan regelen, maar dat lukt niet altijd in andere sectoren.
En als jij opeens 2 maanden ziek bent, en 4 maanden geen opdracht hebt, is dat op jaarbasis opeens weer gelijk getrokkengem-p schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:44:
Dat weet ik wel maar tussen pakweg 60 en 125 euro zit wel een duidelijk verschil
Ik heb toevallig bij een werkgever gewerkt waar op een bonusberekening was o.a. op basis van je omzet vs. je loonkosten. Waarbij je dus eerst je directe kosten terug moest verdienen. Wat natuurlijk ook niet helemaal eerlijk is als je op een project wordt gezet waarin je voorgangers het verkloot hebben, maar goed, eigenlijk vind ik geen enkel bonus-systeem eerlijk.Hinotori schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:27:
Natuurlijk maakt een werkgever kosten, maar ik heb nou nog nooit meegemaakt dat er richting werkgever niet met een vork wordt geschreven of dat er een redelijke analyse van de kosten verschijnt waar dan een salaris uitrolt in de trant van: salaris is omzet min kosten. En zo raar, veel detacheerders zouden schaalgrootte voordeel moeten hebben, dus minder kosten per capita. Maar het lijkt wel of die wetmatigheid juist omgekeerd geldt: hoe groter we zijn, deste beter zijn we in het verzinnen van allerlei leuke projecten die weinig opbrengst hebben maar wel geld kosten.
Ik weet heel goed wat ik waard ben, maar ik snap ook heel goed dat een werkgever dat nooit gaat betalen. Juist vanwege alle overhead die een werkgever heeft. En ik heb soms het idee dat zzp'ers (in z'n algemeenheid) dat nog weleens lijken te vergeten, die kijken alleen heel simpel wat jij zelf kunt factureren en niet naar de rest van het plaatje. En dankzij die overhead heb jij als medewerker werk. En behalve die overhead loopt hij het volledige overnemersrisico (wat nogal een tikkie groter is dan wij als ICT zzp'ers lopen).Zelfstandigen die al een tijdje meedoen met het circus hebben gewoonweg door wat hun marktwaarde is: want dat is wat ze factureren. En ja, dat kan de ene keer wat meer zijn dan de andere keer, maar de markt heeft gewoonweg gelijk. En in loondienst ligt dat speelveld gewoon heel anders. In het optimale, vanuit de wergever bezien, geval krijgt je net genoeg betaald zodat je niet weg gaat. (En daarnaast krijgt je heel veel gezeik erbij, wat ook weer betaald moet worden, maar waar je niet op zit te wachten)
Dat maakt niet dat ik het eerlijk vind als je 50 euro salaris krijgt maar hij wel 150 euro doorbelast aan de klant, en wat wel eerlijk is vind ik ook lastig te zeggen.
Exact expert nodig?
Als zelfstandige kan ik bij elke opdracht nieuwe voorwaarden vast stellen, of ik ergens wel of geen zin in heb is dan een factor. Bij een dienstverband is dat over het algemeen eenmalig.Deveon schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:29:
[...]
Wat heeft dit nog met freelancen te maken? En waarom niet ook de uren als je slaapt?
Tjah. Bij veel bedrijven waar ik ben geweest waren zulke dingen heus wel mogelijk. Niet zo zwart-wit dat je via cherry picking de volgende opdracht kunt kiezen, maar als er een paar klanten zijn en een paar mensen die die klus kunnen uitvoeren, kan daar vaak ook wel over gesproken worden. Niet elke werkgever is zo zwart-wit dat je maar gewoon moet slikken wat er voorgeschoteld worden. Maar, lang niet altijd heb je die keuze. Simpelweg omdat bv 2 projecten niet gelijktijdig beginnen. Je kunt een werkgever het niet kwalijk nemen dat ie jou een paar dagen op de bank laat zitten (wel doorbetaald....) omdat jij die klus die volgende week begint, leuker vind klinken.jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:44:
[...]
Zo extreem als maandag wakker worden en een dagje overslaan bedoelde ik het niet. Neem een BHV instructeur, die moet daadwerkelijk aanwezig zijn en ook nog eens op een specifieke datum. In zo'n geval zou ik zelf de klanten uit willen kiezen en niet ingedeeld willen worden door een planner.
Exact expert nodig?
Vetje schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:45:
[...]
Als je nou mijn hele bericht leest alvorens te reageren hoef je ook niet zo hard te zuchten.![]()
Je hele post is samen te vatten als ‘waarom mag ik hetzelfde werk wat een gedetacheerde doet niet als zelfstandige uitvoeren’. Oftewel: de ‘wat niet mag’ is duidelijk, de ‘waarom mag dit niet’ niet. Dat was de hele essentie van mijn post.
Tja, dat komt mi doordat er teveel met tunnelvisie gekeken wordt. Als jij heel veel mensen in dienst neemt, komt je niet meer toe aan jezelf verhuren (en ik spreek hier uit ervaring....). Maar als je toch nog een of twee dagen overhoudt dan denk ik dat je niet schijnzelfstandig bent, omdat je serieus ondernemersrisico loopt en ook als een echte ondernemer gedraagt. Als je alleen maar uurtje faktuurtje doet, is dat een heel stuk ongeloofwaardiger.gem-p schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:46:
[...]
In essentie voer je de hele post terug op dat anderen geld aan je verdienen, maar dat is niet de kern waarom er actief gehandhaaft gaat worden. De uitholling van het systeem en het gebrek aan level playing field en teveel gevallen waar het misgaat en dat alles te samen is een systeemrisico aan het worden.
En ik denk dat als er een tijd van recessie zou komen, het aantal zzp'ers ook drastisch terugloopt. Dat zijn degene die dan als eerste de klappen gaan opvangen en dan wellicht meer geneigd zijn om voor "zekerheid" te kiezen.
Als we het in dat opzicht over wel of niet eerlijk hebben is dit stukje niet het grootste deel dat ik oneerlijk vind. Persoonlijk vind ik de grootste kronkel bij loondienst-uurtje-factuurtje dat overuren niet automatisch uitbetaald worden. Dat is echt te gek voor woorden.Crazy D schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:57:
[...]
Dat maakt niet dat ik het eerlijk vind als je 50 euro salaris krijgt maar hij wel 150 euro doorbelast aan de klant, en wat wel eerlijk is vind ik ook lastig te zeggen.
En ook juist dat gaat straks dus niet meer op... Wat je nu dus hoort is dat ook die twee dagen dan gezien kunnen worden als schijnzelfstandigheid (bij voeldoende inbedding, werk dat ook door de organisatie zelf uitgevoerd kan worden, etc) en dat je dus eigenlijk voor die twee dagen in dienst zou moeten gaan.jerh schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:19:
[...]
Tja, dat komt mi doordat er teveel met tunnelvisie gekeken wordt. Als jij heel veel mensen in dienst neemt, komt je niet meer toe aan jezelf verhuren (en ik spreek hier uit ervaring....). Maar als je toch nog een of twee dagen overhoudt dan denk ik dat je niet schijnzelfstandig bent, omdat je serieus ondernemersrisico loopt en ook als een echte ondernemer gedraagt. Als je alleen maar uurtje faktuurtje doet, is dat een heel stuk ongeloofwaardiger.
Ik vind het moeilijk om werkgevers op dit soort secundaire arbeidsvoorwaarden te selecteren. Je komt er pas achter of ze het menen als het er op aan komt. Gaan mijn twee vrije dagen voor op een goede klant die opeens iets wil? Als zelfstandige merk ik dat de drempel tot verzoek om mijn vrije dagen te verzetten een stuk hoger is dan bij eigen personeel.Crazy D schreef op zondag 8 september 2024 @ 15:01:
[...]
Tjah. Bij veel bedrijven waar ik ben geweest waren zulke dingen heus wel mogelijk. Niet zo zwart-wit dat je via cherry picking de volgende opdracht kunt kiezen, maar als er een paar klanten zijn en een paar mensen die die klus kunnen uitvoeren, kan daar vaak ook wel over gesproken worden. Niet elke werkgever is zo zwart-wit dat je maar gewoon moet slikken wat er voorgeschoteld worden.
Dat zit toch in het verschil tussen mijn bruto uurloon en het tarief wat ze voor mij per uur aan de klant rekenen?Maar, lang niet altijd heb je die keuze. Simpelweg omdat bv 2 projecten niet gelijktijdig beginnen. Je kunt een werkgever het niet kwalijk nemen dat ie jou een paar dagen op de bank laat zitten (wel doorbetaald....) omdat jij die klus die volgende week begint, leuker vind klinken.
Ik schat in dat als je 20 man in dienst hebt, je meer als ondernemer arbeidsrechterlijk wordt gezien dan als eenpitter. Alle omstandigheden wijzen dan objectief toch meer op een onderneming.mbe81 schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:43:
[...]
En ook juist dat gaat straks dus niet meer op... Wat je nu dus hoort is dat ook die twee dagen dan gezien kunnen worden als schijnzelfstandigheid (bij voeldoende inbedding, werk dat ook door de organisatie zelf uitgevoerd kan worden, etc) en dat je dus eigenlijk voor die twee dagen in dienst zou moeten gaan.
Mijn ervaring is toch anders, in die zin dat vaak de opdrachtgever bepaalt onder welke voorwaarden er gewerkt wordt (waar overigens dus ook gelijk de gezagsverhouding uit blijkt). En als er meer aanbod is of het bedrijf wat inhuurt groter is, gaat dat al helemaal op.jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:58:
[...]
Als zelfstandige kan ik bij elke opdracht nieuwe voorwaarden vast stellen, of ik ergens wel of geen zin in heb is dan een factor. Bij een dienstverband is dat over het algemeen eenmalig.
Je kan prima een hele ondernemende BV hebben maar zodra je jezelf als DGA laat inhuren door een klant kunnen die werkzaamheden daar tegelijkertijd een verkapt dienstverband zijn. Het gaat om de aard van de werkzaamheden, manier van aansturen, etc. Dat je naast die werkzaamheden ook nog iets anders doet (een bedrijf leiden) staat daar helemaal los van. Leuker kunnen we het niet maken…jerh schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:12:
[...]
Ik schat in dat als je 20 man in dienst hebt, je meer als ondernemer arbeidsrechterlijk wordt gezien dan als eenpitter. Alle omstandigheden wijzen dan objectief toch meer op een onderneming.
[...]
Maakt vrij weinig uit. Als Boyd Sleeman twee dagen in de week tomaten gaat plukken voor 11.50 per uur, samen met de boer en zijn drie kinderen, dan zij die twee dagen schijnzelfstandig en loopt de boer het risico op naheffing. De regels van VAR(aantal klanten, website, ondernemersrisico) blijven hardnekkig terug komen terwijl uit het bericht van @P_de_B wel duidelijk is dat de belastingdienst voornamelijk kijkt naar de arbeidsrelatie. Wat je in de rest van de week doet heeft er geen invloed op.jerh schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:12:
[...]
Ik schat in dat als je 20 man in dienst hebt, je meer als ondernemer arbeidsrechterlijk wordt gezien dan als eenpitter. Alle omstandigheden wijzen dan objectief toch meer op een onderneming.
Andere klanten zoeken.[...]
Mijn ervaring is toch anders, in die zin dat vaak de opdrachtgever bepaalt onder welke voorwaarden er gewerkt wordt (waar overigens dus ook gelijk de gezagsverhouding uit blijkt). En als er meer aanbod is of het bedrijf wat inhuurt groter is, gaat dat al helemaal op.
Ook dat ligt dan toch echt aan je werkgever, en hoe je daar zelf in bent gaan staan. Ik heb ook niet altijd overuren uitbetaald gekregen, maar wel gecompenseerd.Yucon schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:27:
[...]
Als we het in dat opzicht over wel of niet eerlijk hebben is dit stukje niet het grootste deel dat ik oneerlijk vind. Persoonlijk vind ik de grootste kronkel bij loondienst-uurtje-factuurtje dat overuren niet automatisch uitbetaald worden. Dat is echt te gek voor woorden.
Exact expert nodig?
Omdat ze weten dat je gedag zegt als ze moeilijk gaan lopen doen. Want je bent immers zzp'er.jadjong schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:37:
Ik vind het moeilijk om werkgevers op dit soort secundaire arbeidsvoorwaarden te selecteren. Je komt er pas achter of ze het menen als het er op aan komt. Gaan mijn twee vrije dagen voor op een goede klant die opeens iets wil? Als zelfstandige merk ik dat de drempel tot verzoek om mijn vrije dagen te verzetten een stuk hoger is dan bij eigen personeel.
En als die klus er niet is, krijg je daar ook van betaald ja. En als je werkgever dat bij iedereen zou doen, kan ie misschien je salaris niet eens meer betalen...Dat zit toch in het verschil tussen mijn bruto uurloon en het tarief wat ze voor mij per uur aan de klant rekenen?We kunnen nog discussiëren over de lengte van het bankzitten, mij heeft een weekje of twee nooit tegen gehouden om de leuke klus te kiezen.
(nogmaals, ik verdedig niet per het gedrag van werkgevers ol probeer alleen ook even van de andere kant er naar te laten kijken).
Exact expert nodig?
En zie daar de schijnzelfstandigejerh schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:12:
Mijn ervaring is toch anders, in die zin dat vaak de opdrachtgever bepaalt onder welke voorwaarden er gewerkt wordt (waar overigens dus ook gelijk de gezagsverhouding uit blijkt). En als er meer aanbod is of het bedrijf wat inhuurt groter is, gaat dat al helemaal op.
Exact expert nodig?
Op een ander forum zag ik wel schrijnende verhalen van schijnzelfstandigen:
Tarief van €25 per uur!
https://forum.viva.nl/wer...band/list_messages/507590
En deze in de zorg:
https://forum.viva.nl/wer...enst/list_messages/507766
Tarief van €25 per uur!
En deze in de zorg:
Dit zijn dus wel mensen die de zorg gaan verlaten als de rekeningen niet betaald kunnen wordenJ_C_W schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:20:
Op een ander forum zag ik wel schrijnende verhalen van schijnzelfstandigen:
Tarief van €25 per uur!
En deze in de zorg:
Waar gaan ze dan de rekeningen mee betalen?GrooV schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:48:
[...]
Dit zijn dus wel mensen die de zorg gaan verlaten als de rekeningen niet betaald kunnen worden
Afhankelijk is het natuurlijk wel. Maar een avond opleiding tot secretaresse. Of ander soortelijk werk.Wolly schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:05:
[...]
Hoe doe je dat als je bent opgeleid om in de zorg te werken?
Dat je een opleiding hebt gevolgd wil niet zeggen dat je niet in een andere branche kan werken. Genoeg die slim genoeg zijn, zeker de jongere mensen in de zorg die het werk met veel liefde en passie doen.
Maar als geen werk meer is. Of het werk tegen hun zin in loondienst moeten draaien. En achteruit gaan in financieel opzicht. Gaan die echt wel kijken waar ze dan wel aan de slag kunnen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
25 zzp scheelt niet veel met minimum. Een euro of 2Wolly schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:05:
[...]
Hoe doe je dat als je bent opgeleid om in de zorg te werken?
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Afhankelijk van je inkomen zelfs nóg minder dan 70%, want er is een maximumdagloon.filipy23 schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:50:
[...]
krijg ik maar liefst anderhalf jaar 70% van mijn inkomen. Whooptidooptidoo.
Secretaresses, office managers en receptionisten zijn in de laatste jaren gedecimeerd en er is amper een baan in te vinden en ze betalen minder dan de zorg. Daar zou ik me niet voor laten opleiden.To_Tall schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:19:
[...]
Afhankelijk is het natuurlijk wel. Maar een avond opleiding tot secretaresse. Of ander soortelijk werk.
Maar als mensen zijn gaan leven naar een ZZP omzet als inkomen, dan weet je dat je vroeg of laat in de problemen kan komen. Te hoge hypotheek, te hoge huur, te dure auto. Je zal als ondernemer geld aan de kant moeten zetten in een buffer, ook als je tarief 35 euro is. Ik snap het wel, dat doet geen hond omdat het simpelweg niet goed mogelijk is van dat tarief. Maar wat voor ondernemer ben je dan.
Ooit vroeg ik wat mijn maximale hypotheek was met mijn inkomen als ZZP'er. Ik kon probleemloos 7 ton krijgen. Maar had ik het loon genomen van een soortgelijke functie, kwam ik niet verder dan de helft. Dat is het ook geworden. Ik woon in een simpel rijtjeshuis wat ik prima kan betalen mocht ik ooit in een schaal 10 functie terecht moeten komen.
Het klinkt hard misschien, maar ik heb hier weinig medelijden mee. Als iemand willens en wetens ZZP'er is geworden heb je de lusten en de lasten. Zo wordt straks het kaf van het koren gescheiden.
Klopt. Er zijn er genoeg die vanwege hun deeltijdbaan niet eens met WW uitkwamen en in de bijstand kwamen.Mawlana schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:37:
[...]
Afhankelijk van je inkomen zelfs nóg minder dan 70%, want er is een maximumdagloon.
Laatst werd me nog een opdracht aangeboden waarbij 8 uur reistijd enkele reis zou worden vergoed (deur tot deur zou ongeveer 10 uur reizen zijn), tegen riant uurtarief. Als ik tijdens de vlucht zou slapen, zou ik slapend rijk worden. Maar zou je wel steeds 1,5 week in buitenland zitten en dan weer week thuis werken en dan weer 1,5 in buitenland. Als ik geen gezin had, zou ik het overwegen, maar nu niet.Deveon schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:29:
[...]
Wat heeft dit nog met freelancen te maken? En waarom niet ook de uren als je slaapt?
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
in loondienst hebben we vaak inhet buitenland gewerkt, tot aan gemiddeld een week per maand. Daar staat gewoon een per diem tegenover + onkostenvergoeding en compensatie voor reizen buiten werktijd. Waarom zou ik dat als freelancer ook niet doorfactureren?lost95 schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:30:
[...]
Laatst werd me nog een opdracht aangeboden waarbij 8 uur reistijd enkele reis zou worden vergoed (deur tot deur zou ongeveer 10 uur reizen zijn), tegen riant uurtarief. Als ik tijdens de vlucht zou slapen, zou ik slapend rijk worden. Maar zou je wel steeds 1,5 week in buitenland zitten en dan weer week thuis werken en dan weer 1,5 in buitenland. Als ik geen gezin had, zou ik het overwegen, maar nu niet.
Overigens ook gehad dat de koffie niet vergoed werd "want dat drink je thuis ook"
Nog altijd beter dan geen koffie mogen drinken bij de klant ivm met religie (mormonen) ;-)fry77 schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:56:
[...]
Overigens ook gehad dat de koffie niet vergoed werd "want dat drink je thuis ook"
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Ik heb hem even terug gekeken.c-nan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:57:
https://www.tweedekamer.n.../groen-van-prinstererzaal kijken we allemaal mee?
Bij mij bekruipt een vervelend gevoel. Waar ik mij eerst weinig zorgen maakte denk ik nu wel dat het een groot probleem kan worden. Niet zozeer voor mijn dagelijkse uitgaven maar wel dat ik straks geforceerd wordt om in loondienst te gaan en niet meer mijn pensioenleeftijd zelf kan bepalen. Los van het feit dat ik gewoon na twee jaar toe ben aan een andere uitdaging. Krijgen we strak dat gezeik weer, waarom ga je zo vaak weg?

Nog steeds snap ik het niet, laat ons dan meer bijdragen in die sociale pot die blijkbaar te weinig wordt gevult. Ik kan gelukkig het lang genoeg nog uiutzingen voordat ik weer aan het werk moet, maar dat betekend dat mijn opgebouwde vermogen tbv pensioen vroegtijdig gedraineerd wordt.
Ergens zou ik wel willen zien hoe snel de overheid zelf last gaat hebben. Maar als je dan leest dat die eikels van ministerie van financien dan zogenaamd die schijn werkers compenseren door vrijwillig geld over te maken naar de belastingdienst. Dan heb ik wel het gevoel dat we prima kunnen procederen. Het kan niet zo zijn dat zij wel de boel kunnen afkopen maar rest van Nederland die mogelijkheid niet hebben.
Voorheen stemde ik altijd met oog op de maatschappij, dus ook voor partijen die bv mij meer wilde belasten. maar als er nu verkiezingen komen, kijk ik puur naar wie opkomt voor freelancers. Krijg de t. maar
"Wij" zijn het probleem niet, dat zien ze niet echt los. Dat is jammer. De onderkant van de markt is het probleem, helaas gooien ze het op 1 hoop. Bij de onderkant van de markt ben ik het volledig mee eens dat dit zo niet verder kan (zie t zelf ook) maar bij de bovenkant zie ik het probleem niet.mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:20:
[...]
Ik heb hem even terug gekeken.
Bij mij bekruipt een vervelend gevoel. Waar ik mij eerst weinig zorgen maakte denk ik nu wel dat het een groot probleem kan worden. Niet zozeer voor mijn dagelijkse uitgaven maar wel dat ik straks geforceerd wordt om in loondienst te gaan en niet meer mijn pensioenleeftijd zelf kan bepalen. Los van het feit dat ik gewoon na twee jaar toe ben aan een andere uitdaging. Krijgen we strak dat gezeik weer, waarom ga je zo vaak weg?![]()
Nog steeds snap ik het niet, laat ons dan meer bijdragen in die sociale pot die blijkbaar te weinig wordt gevult. Ik kan gelukkig het lang genoeg nog uiutzingen voordat ik weer aan het werk moet, maar dat betekend dat mijn opgebouwde vermogen tbv pensioen vroegtijdig gedraineerd wordt.
Ergens zou ik wel willen zien hoe snel de overheid zelf last gaat hebben. Maar als je dan leest dat die eikels van ministerie van financien dan zogenaamd die schijn werkers compenseren door vrijwillig geld over te maken naar de belastingdienst. Dan heb ik wel het gevoel dat we prima kunnen procederen. Het kan niet zo zijn dat zij wel de boel kunnen afkopen maar rest van Nederland die mogelijkheid niet hebben.
Voorheen stemde ik altijd met oog op de maatschappij, dus ook voor partijen die bv mij meer wilde belasten. maar als er nu verkiezingen komen, kijk ik puur naar wie opkomt voor freelancers. Krijg de t. maar
Jammer dat DH alles weer over 1 kam scheert, en als je dat onderscheidt niet maakt, dan moet je idd wat gaan doen, want de problemen aan de onderkant zijn te groot om te negeren.. Die wegen zwaarder dan de bovenkant iig. Daar ben ik het wel mee eens, maar 'alles op 1 hoop gooien' constructie niet..
Ik ben het ook eens dat die onderkant geholpen moet worden. Maar dat ik als freelancer, die 6k per jaar aov betaal, mijn geld in pensioenpot douw, nu een probleem is vind ik gewoon bizar. Forceer gewoon die minimale verzekeringen, dan moeten opdrachtgevers wel een minimaal tarief betalen want anders kan het niet uit.ID-College schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:24:
[...]
"Wij" zijn het probleem niet, dat zien ze niet echt los. Dat is jammer. De onderkant van de markt is het probleem, helaas gooien ze het op 1 hoop. Bij de onderkant van de markt ben ik het volledig mee eens dat dit zo niet verder kan (zie t zelf ook) maar bij de bovenkant zie ik het probleem niet.
Jammer dat DH alles weer over 1 kam scheert, en als je dat onderscheidt niet maakt, dan moet je idd wat gaan doen, want de problemen aan de onderkant zijn te groot om te negeren.. Die wegen zwaarder dan de bovenkant iig. Daar ben ik het wel mee eens, maar 'alles op 1 hoop gooien' constructie niet..
Maar het blijft de nederlandse overheid. Falen aan alle kanten. Willen wel een probleem oplossen maar doen dat met symptoom bestreiding. Zie wet betaalbare huur. Niet bouwen, de marginale percentage van 6 % vrije sector de nek omdraaien en dan verbaasd zijn dat de hele markt nog erger geworden is. Het is gewoon stuitend.
Ik denk dat het niet zo makkelijk is om ander werk te doen wat meer verdient zonder dat je de juiste kwalificaties hebt. Wat @RonaldHeirbaut zegt klopt natuurlijk als een bus, als die mensen hun lasten niet meer kunnen betalen omdat ze feitelijk boven hun stand leefden dankzij de mazzel dat de regels niet werden gehandhaafd is nu hun probleem.To_Tall schreef op maandag 9 september 2024 @ 00:19:
[...]
Afhankelijk is het natuurlijk wel. Maar een avond opleiding tot secretaresse. Of ander soortelijk werk.
Dat je een opleiding hebt gevolgd wil niet zeggen dat je niet in een andere branche kan werken. Genoeg die slim genoeg zijn, zeker de jongere mensen in de zorg die het werk met veel liefde en passie doen.
Maar als geen werk meer is. Of het werk tegen hun zin in loondienst moeten draaien. En achteruit gaan in financieel opzicht. Gaan die echt wel kijken waar ze dan wel aan de slag kunnen.
Ik kan mij nog de verhalen herinneren toen het slecht ging met de bouw, veel ZZP´ers met een busje voor de deur begonnen toen naar de overheid te kijken om ze te ´redden`. In dat opzicht is het natuurlijk meer dan prima dat schijnzelfstandigen worden aangepakt omdat het anders bij economische tegenwind ineens een probleem van de maatschappij wordt.
Ik geloof echt niet meer dat het ze gaat om de onderkant van de markt. Zoals het er nu uitziet is dit een mooi middel geworden om een groot deel van de zzp’ers naar loondienst te duwen. Waarom? Geen idee, want ik ben best bereid om die sociale potten van de overheid te spekken, zolang ik maar de vrijheid houd om te freelancen waar en wanneer ik wil. De detachering is nu de lachende derde.ID-College schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:24:
[...]
"Wij" zijn het probleem niet, dat zien ze niet echt los. Dat is jammer. De onderkant van de markt is het probleem, helaas gooien ze het op 1 hoop. Bij de onderkant van de markt ben ik het volledig mee eens dat dit zo niet verder kan (zie t zelf ook) maar bij de bovenkant zie ik het probleem niet.