Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Safaci schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:39:
[...]

Ik geloof echt niet meer dat het ze gaat om de onderkant van de markt. Zoals het er nu uitziet is dit een mooi middel geworden om een groot deel van de zzp’ers naar loondienst te duwen. Waarom? Geen idee, want ik ben best bereid om die sociale potten van de overheid te spekken, zolang ik maar de vrijheid houd om te freelancen waar en wanneer ik wil. De detachering is nu de lachende derde.
Hoe zie je het bijdragen aan de werknemersverzekeringen zoals WW en WIA voor je? Wil je dan ook gebruik kunnen maken van de WW als je een tijdje geen opdracht hebt? Of van de WIA als je arbeidsongeschikt bent?Een WW uitkering voor ZZP'ers lijkt mij erg raar, aangezien je als ZZP'er gemiddeld meer periodes hebt waarin je geen opdracht hebt.

Ik zou best willen bijdragen, maar dan wil ik ook gebruik kunnen maken van de WW en WIA. Als ik er geen gebruik van kan maken, dan lijkt het me eerlijk om de bijdrage significant lager te maken dan voor een werknemer. Maar dat laatste uiteraard alleen als we dan van het gezeur omtrent schijnzelfstandigheid af zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11
[...]

Ik geloof echt niet meer dat het ze gaat om de onderkant van de markt. Zoals het er nu uitziet is dit een mooi middel geworden om een groot deel van de zzp’ers naar loondienst te duwen. Waarom? Geen idee, want ik ben best bereid om die sociale potten van de overheid te spekken, zolang ik maar de vrijheid houd om te freelancen waar en wanneer ik wil. De detachering is nu de lachende derde.
Men heeft misschien een probleem in de sociale potten. Wellicht ook de pensioen potten, who knows.

Maar fuck de detachering, ik zie nu al die kut recruiters in mijn inbox komen. XXX hoe deal jij met de nieuwe wet dba, al loondienst overwogen. of dat rockstars dan om de hoek komt, want ja mid-lance al dan nog wel mogen. En dat is hetgeen wat mij dan ook flink tegen het been stoot, want het is een beetje semantisch gelul. Laat de zogenaamde schijn zelfstandige dan nog wel x percentage bij betalen zodat dit gelul over is.

Ik zie mijzelf straks echt niet meer bij zon detachering bureau of midlance zitten. De fucking horror en dito kut opdrachten. Ik word er nu al stonrt chagrijnig bij de gedachte hier aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
[...]

Zou dat ook graag willen zien, maar de groep zzp-ers is te divers dan alleen goed-verdienende ICT-ers. De mensen met lage tarieven krijgen nog lagere uitkeringen vergeleken met loondienst. We hebben inkomensfluctuaties, dus lastig om stabiele premies te betalen (misschien achteraf te regelen net als de inkomstenbelasting). Zelfs met sociale premies zijn we eigenlijk kwetsbaarder dan vaste werknemers want opdrachten lopen regelmatig af - ww aanvragen schieten dan omhoog. Het is voor de overheid makkelijker om zelfstandigen in loondienst te duwen waar het sociale vangnet al geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:28:
[...]

Ik ben het ook eens dat die onderkant geholpen moet worden. Maar dat ik als freelancer, die 6k per jaar aov betaal, mijn geld in pensioenpot douw, nu een probleem is vind ik gewoon bizar. Forceer gewoon die minimale verzekeringen, dan moeten opdrachtgevers wel een minimaal tarief betalen want anders kan het niet uit.

Maar het blijft de nederlandse overheid. Falen aan alle kanten. Willen wel een probleem oplossen maar doen dat met symptoom bestreiding. Zie wet betaalbare huur. Niet bouwen, de marginale percentage van 6 % vrije sector de nek omdraaien en dan verbaasd zijn dat de hele markt nog erger geworden is. Het is gewoon stuitend.
Ik volg nog altijd gewoon de checklist van de BD en daar komt uit dat ik ondernemer ben...

https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

weinig reden om daar aan te twijfelen, ja, ik lees ook verhalen hier van mensen die in aanraking komen met de BD, maar aan het tarief en inbedding te horen is dat toch een ander type werk.

Verder zijn dit soort checklists langer geleden opgesteld, nog altijd prominent op de BD site en er is weinig aan de hele wetgeving verandert sinds 2016, er zijn hooguit wat verduidelijkingen gekomen door rechtzaken.

Praten we elkaar niet teveel angst aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:47:
[...]

Men heeft misschien een probleem in de sociale potten. Wellicht ook de pensioen potten, who knows.

Maar fuck de detachering, ik zie nu al die kut recruiters in mijn inbox komen. XXX hoe deal jij met de nieuwe wet dba, al loondienst overwogen. of dat rockstars dan om de hoek komt, want ja mid-lance al dan nog wel mogen. En dat is hetgeen wat mij dan ook flink tegen het been stoot, want het is een beetje semantisch gelul. Laat de zogenaamde schijn zelfstandige dan nog wel x percentage bij betalen zodat dit gelul over is.

Ik zie mijzelf straks echt niet meer bij zon detachering bureau of midlance zitten. De fucking horror en dito kut opdrachten. Ik word er nu al stonrt chagrijnig bij de gedachte hier aan.
Hear hear! No way dat ik ooit weer terug ga de detachering in. Dan ga ik nog liever uniforcen of een andere bullshit constructie aan om die hele kut wet dba te ontwijken.

Heb je al werk voor volgend jaar? Gelukkig wordt mijn contract wel gewoon verlengd (en ik zit bij de overheid). Ik hoop de storm een beetje uit te kunnen zitten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
coldasice schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:07:
[...]
  • Kan uw opdrachtgever bepalen hoe, wanneer, waar en met wie u aan de opdracht werkt?
  • Kan uw opdrachtgever bepalen hoeveel uur of hoeveel dagen per week u aan uw opdracht werkt?
  • Als u met anderen moet samenwerken, kan uw opdrachtgever zich dan bemoeien met die samenwerking?
  • Als u hetzelfde werk doet als werknemers van uw opdrachtgever: kan uw opdrachtgever u dezelfde aanwijzingen en instructies geven als de werknemers?
Is dit echt allemaal 'NEE' voor jou? Dat kan natuurlijk, maar voor veel mensen zit er wel een JA tussen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:00
Krijg je ook geen sneeuwbal effect bij bedrijven vraag ik mij af, als ze dit gaan invoeren.
Mijn boekhouder en bedrijven met doelgroep ZZP-ers gaan dan ook veel klanten verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

P_de_B schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:33:
[...]

[...]

Is dit echt allemaal 'NEE' voor jou? Dat kan natuurlijk, maar voor veel mensen zit er wel een JA tussen.
Dat zijn ja's of nee's, afhankelijk van de interpretatie.

Kan uw opdrachtgever bepalen hoe, wanneer, waar en met wie u aan de opdracht werkt?
Hoe: moet via Teams en DevOps.
Wanneer: op tijden dat die andere mensen werken
Waar: Zo nu en dan op lokatie maar thuis mag meestal gewoon
Met wie: met de internen die ook hieraan werken...

Dat zijn aan de ene kant gewoon logische dingen. Net zoals dat een .Net programmeur niet wordt ingehuurd op een Java klus. Maar ja. Ben je daarmee gedwongen dat het in die betreffende taal moet, met framework/nuget package X? Je hebt supervaak een vorm van samenwerking, namelijk minimaal input krijgen, terugkoppeling geven, etc.
Als je dat heel letterlijk neemt zal opeens 75% van dit topic idd die vrijheid niet hebben....

Kan uw opdrachtgever bepalen hoeveel uur of hoeveel dagen per week u aan uw opdracht werkt?
Als je overeenkomt dat je 32 uur per week werkt, omdat ik graag 3 a 4 dagen werk en opdrachtgever liever 36 uur heeft maar dat wil ik niet. Dus kom je in goed overleg op 32 uur uit. Dan bepaal je dat toch zelf? Maar, als de opdracht zegt dat het een klus van 36 uur is en jij gaat daarmee akkoord, heb je het dan nog steeds zelf bepaald?

Als u met anderen moet samenwerken, kan uw opdrachtgever zich dan bemoeien met die samenwerking?
Definieer 'bemoeien'.

Als u hetzelfde werk doet als werknemers van uw opdrachtgever: kan uw opdrachtgever u dezelfde aanwijzingen en instructies geven als de werknemers?
Opdrachtgever kan dit sowieso altijd doen, het is niet toegestaan om je opdrachtgever z'n mond met ductape dicht te plakken :+ Maar wat voor aanwijzingen heb je het dan over? Je bent iets aan het bouwen, je laat tussentijds iets zien om te valideren dat je nog steeds op de juiste weg zit. Opdrachtgever maakt opmerkingen. Zijn dat aanwijzingen/instructies? "Ik wil die knop graag rechts bovenin". "Zou je dat niet via een Excel export oplossen?". Of "gebruik functie X uit nuget package Y om dat te doen". Maar in dat laatste geval heeft opdrachtgever wel heel veel inhoudelijke kennis.

Als ik voor mijzelf spreek, kan ik op alles zowel Ja als Nee antwoorden, afhankelijk van hoe letterlijk je dingen moet nemen. "Wij" vinden natuurlijk dat aanwijzingen heel concreet zijn, eigenlijk voorzeggen hoe je dat zou moeten bouwen. En dat doen maar weinig opdrachtgevers natuurlijk, als ze die inhoudelijke kennis hebben kunnen ze dat zelf ook wel bouwen. Maar hoe ziet de wetgever dit.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Marc3l schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:51:
Krijg je ook geen sneeuwbal effect bij bedrijven vraag ik mij af, als ze dit gaan invoeren.
Mijn boekhouder en bedrijven met doelgroep ZZP-ers gaan dan ook veel klanten verliezen.
Ja natuurlijk gaat het een immens sneeuwbal effect opleveren. Als 1 miljoen ZZP'ers straks allemaal in loondienst gaan, hebben ze die boekhouder niet of minder nodig. Die zal dus ook ergens in loondienst moeten om wat uren aan te vullen :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riemer1990
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:34
Crazy D schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:54:
[...]

Ja natuurlijk gaat het een immens sneeuwbal effect opleveren. Als 1 miljoen ZZP'ers straks allemaal in loondienst gaan, hebben ze die boekhouder niet of minder nodig. Die zal dus ook ergens in loondienst moeten om wat uren aan te vullen :+
Ik ben benieuwd hoeveel belastingsinkomsten we gaan mislopen.. Aan de andere kant, de plan om de ambtenarij uit te kleden gaat zo wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
P_de_B schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:33:
Kan uw opdrachtgever bepalen hoe, wanneer, waar en met wie u aan de opdracht werkt?
grootendeels bepaal ik dit zelf, wel altijd in overleg. Net als de schilder en ieder ander bedrijf dat ik zelf inhuur om een klus te doen. Geen enkel bedrijf rijdt op een willekeurige dag bij een klant het bedrijf op en begint aan een klus.
Kan uw opdrachtgever bepalen hoeveel uur of hoeveel dagen per week u aan uw opdracht werkt?
Dat bepaal ik zelf, ik werk voor 5 bedrijven en afhankelijk van de drukte en vraag bepaal ik mijn inzet, uiteraard ook weer in overleg.
Als u met anderen moet samenwerken, kan uw opdrachtgever zich dan bemoeien met die samenwerking?
Ik werk voor MKB voor bedrijven met geen kennis op gebied van BI, dus dat is een voordeel, uiteraard moet ik met andere afdelingen overleggen wat er gebouwd wordt, de hoe bepaal ik en op basis van mijn advies (ik leg altijd voor hoe ik denk dat het gebouwd moet worden, open en transparant), ga ik aan de slag.
Als u hetzelfde werk doet als werknemers van uw opdrachtgever: kan uw opdrachtgever u dezelfde aanwijzingen en instructies geven als de werknemers?
er is geen BI kennis bij die bedrijven, wel overleg met IT afdelingen om te zorgen dat security en andere zaken geregeld zijn...

Ik denk ook dat ik met deze werkwijze een beetje een buitenbeentje ben in dit topic... benieuwd hoe jij dit beoordeeld... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
[...]

Hoe: moet via Teams en DevOps.
Wanneer: op tijden dat die andere mensen werken
Waar: Zo nu en dan op lokatie maar thuis mag meestal gewoon
Met wie: met de internen die ook hieraan werken...

Dat zijn aan de ene kant gewoon logische dingen. Net zoals dat een .Net programmeur niet wordt ingehuurd op een Java klus. Maar ja. Ben je daarmee gedwongen dat het in die betreffende taal moet, met framework/nuget package X? Je hebt supervaak een vorm van samenwerking, namelijk minimaal input krijgen, terugkoppeling geven, etc.
Als je dat heel letterlijk neemt zal opeens 75% van dit topic idd die vrijheid niet hebben....

Als je overeenkomt dat je 32 uur per week werkt, omdat ik graag 3 a 4 dagen werk en opdrachtgever liever 36 uur heeft maar dat wil ik niet. Dus kom je in goed overleg op 32 uur uit. Dan bepaal je dat toch zelf? Maar, als de opdracht zegt dat het een klus van 36 uur is en jij gaat daarmee akkoord, heb je het dan nog steeds zelf bepaald?

Definieer 'bemoeien'.

Opdrachtgever kan dit sowieso altijd doen, het is niet toegestaan om je opdrachtgever z'n mond met ductape dicht te plakken :+ Maar wat voor aanwijzingen heb je het dan over? Je bent iets aan het bouwen, je laat tussentijds iets zien om te valideren dat je nog steeds op de juiste weg zit. Opdrachtgever maakt opmerkingen. Zijn dat aanwijzingen/instructies? "Ik wil die knop graag rechts bovenin". "Zou je dat niet via een Excel export oplossen?". Of "gebruik functie X uit nuget package Y om dat te doen". Maar in dat laatste geval heeft opdrachtgever wel heel veel inhoudelijke kennis.

Als ik voor mijzelf spreek, kan ik op alles zowel Ja als Nee antwoorden, afhankelijk van hoe letterlijk je dingen moet nemen. "Wij" vinden natuurlijk dat aanwijzingen heel concreet zijn, eigenlijk voorzeggen hoe je dat zou moeten bouwen. En dat doen maar weinig opdrachtgevers natuurlijk, als ze die inhoudelijke kennis hebben kunnen ze dat zelf ook wel bouwen. Maar hoe ziet de wetgever dit.
Er staat kan, en dan durf ik bijna zeker te stellen dat 90%+ van de kantoor functies niet als ZZP'er gedaan kunnen worden. Zelfs bij het voorbeeld van de BD twijfel ik of daar geen gezagsverhouding is.

En uiteindelijk bepaald een opdrachtgever toch altijd? Je doet dit, zus zo. Nee? Dan huren we iemand anders in, doei.

Ik heb aan het schildersbedrijf ook 1 specifieke schilder gevraagd omdat hij vaak oude huizen schildert en netjes werkt. Ik heb zelf de verf gekocht en gezegd dat hij het beste eerst aan de voorkant kon beginnen. Niet voor 7:00 want dan slapen we nog. En als het niet goed is dan mag hij het herstellen. Dat is ook gewoon een gezagsverhouding
coldasice schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:04:
[...]

grootendeels bepaal ik dit zelf, wel altijd in overleg. Net als de schilder en ieder ander bedrijf dat ik zelf inhuur om een klus te doen. Geen enkel bedrijf rijdt op een willekeurige dag bij een klant het bedrijf op en begint aan een klus.

[...]

Dat bepaal ik zelf, ik werk voor 5 bedrijven en afhankelijk van de drukte en vraag bepaal ik mijn inzet, uiteraard ook weer in overleg.

[...]

Ik werk voor MKB voor bedrijven met geen kennis op gebied van BI, dus dat is een voordeel, uiteraard moet ik met andere afdelingen overleggen wat er gebouwd wordt, de hoe bepaal ik en op basis van mijn advies (ik leg altijd voor hoe ik denk dat het gebouwd moet worden, open en transparant), ga ik aan de slag.

[...]

er is geen BI kennis bij die bedrijven, wel overleg met IT afdelingen om te zorgen dat security en andere zaken geregeld zijn...

Ik denk ook dat ik met deze werkwijze een beetje een buitenbeentje ben in dit topic... benieuwd hoe jij dit beoordeeld... :)
Het gaat er niet om wat je in de praktijk afspreekt, als de mogelijkheid er is dan geldt het als een Ja. En als in het contract Nee staat en in de praktijk is het Ja dan telt het ook als een Ja

[ Voor 16% gewijzigd door GrooV op 09-09-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zolang je niet met Bob Ross getrouwd bent lijkt het er op dat je incidenteel een schilder in mag huren en die mag vertellen wat de bedoeling is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:05
[...]
Je kunt het beste naar de webmodule beoordeling arbeidsrelaties kijken. Daar vind je geregeld ook een toelichting en een nuancering her en der.

Als voorbeeld, aanwijzingen en instructies zijn gewoon toegestaan als die enkel gegeven worden om het te behalen resultaat te garanderen of als je bent overeengekomen dat je die aanwijzingen niet op hoeft te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
GrooV schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:05:

Er staat kan, en dan durf ik bijna zeker te stellen dat 90%+ van de kantoor functies niet als ZZP'er g

Het gaat er niet om wat je in de praktijk afspreekt, als de mogelijkheid er is dan geldt het als een Ja. En als in het contract Nee staat en in de praktijk is het Ja dan telt het ook als een Ja
Ze willen misstanden aanpakken, geen DDR praktijken waarin ze je weken afluisteren of er misschien ergens een verkeerd woord als instructie geïnterpreteerd kan worden, als ze dat wel gaan doen, kunnen ze het hele woord ZZP wel afschaffen en 1,5 miljoen mensen lid maken van de FNV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
coldasice schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:31:
[...]

Ze willen misstanden aanpakken, geen DDR praktijken waarin ze je weken afluisteren of er misschien ergens een verkeerd woord als instructie geïnterpreteerd kan worden, als ze dat wel gaan doen, kunnen ze het hele woord ZZP wel afschaffen en 1,5 miljoen mensen lid maken van de FNV
https://www.rijksoverheid...-op-schijnzelfstandigheid

Het woord misstanden komt nergens meer terug, handhavingsfocus is 100% op arbeidsrelatie vanaf 1-1.

Dus ja: "kunnen ze het hele woord ZZP wel afschaffen en 1,5 miljoen mensen lid maken van de FNV" is precies wat ze willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
GrooV schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:15:
[...]

Het woord misstanden komt nergens meer terug, handhavingsfocus is 100% op arbeidsrelatie vanaf 1-1.

Dus ja: "kunnen ze het hele woord ZZP wel afschaffen en 1,5 miljoen mensen lid maken van de FNV" is precies wat ze willen

“Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen.

Er staat gewoon dat zelfstandige ondernemers een belangrijke bijdrage leveren en echte ondernemers gewoon zelfstandig kunnen blijven werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:57

Rem

Krijg je zo wel een bijzondere verschuiving. Nederlandse IT-specialisten die een hoog tarief kunnen vergaren worden veelal bijna gedwongen om voor buitenlandse instanties te gaan werken. De meeste functies die dan vrijkomen voor specialisten zullen dan vervult gaan worden door expats, want ik zie nederlandse specialisten niet snel bij bijv. een detacheringsbedrijf gaan werken.

Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
coldasice schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:19:
[...]

“Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen.

Er staat gewoon dat zelfstandige ondernemers een belangrijke bijdrage leveren en echte ondernemers gewoon zelfstandig kunnen blijven werken
Dan hebben ze het gewoon over een kapper die op ZZP basis knipt bijvoorbeeld. Niet over de dienstverlening sector

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
coldasice schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:19:
[...]
en echte ondernemers gewoon zelfstandig kunnen blijven werken
Wat is een "echte ondernemer" dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rem schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:21:
Krijg je zo wel een bijzondere verschuiving. Nederlandse IT-specialisten die een hoog tarief kunnen vergaren worden veelal bijna gedwongen om voor buitenlandse instanties te gaan werken. De meeste functies die dan vrijkomen voor specialisten zullen dan vervult gaan worden door expats, want ik zie nederlandse specialisten niet snel bij bijv. een detacheringsbedrijf gaan werken.

Echte specialisten kunnen gewoon blijven ZZP´en. De massa die eenzelfde trucje doet als een interne collega niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:41
GrooV schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:15:
[...]

Ik heb juist met een boze mail mijn FNV lidmaatschap opgezegd. Onder meer dat ze prat gaan 30.000 ZZP'ers te vertegenwoordigen (zoals ik via FNV-ZZP), maar vervolgens een vreselijk standpunt verkondigen.

Maar goed, we kunnen hier tegen elkaar lopen mopperen, maar wat ik steeds vaker doe is gewoon de woordvoerder van mijn politieke partij aanspreken, dat ze het allemaal eens mogen uitleggen, waarbij ik een moderne, flexibele, en tijdelijke arbeidsrelatie wil met mijn werkgevende die niet binnen een loondienstverband past, zonder dat ik uit ben op en onttrekken aan sociale lasten en collectiviteit.

Maar goed, als het allemaal doorgaat en ik geen nieuwe opdracht zou kunnen vinden (bij mijn huidige blijf ik overduidelijk buiten schot, maar die loopt wsl binnenkort af), neem ik wel een sabbatical tot het overgewaaid is, ga ik eindelijk werk maken van mijn eigen product, of wel heel erg vroeg met pensioen.

In ieder geval NIET in loondienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:54
Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen.
Dat ze het op durven schrijven zeg. Laat ze eens gaan kijken in de vleesverwerkende industrie of op distributiecentra, met je oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden.
Maar dat geheel terzijde

[ Voor 3% gewijzigd door proatjeboksem op 09-09-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
pkuppens schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:28:
[...]

Maar goed, we kunnen hier tegen elkaar lopen mopperen, maar wat ik steeds vaker doe is gewoon de woordvoerder van mijn politieke partij aanspreken, dat ze het allemaal eens mogen uitleggen, waarbij ik een moderne, flexibele, en tijdelijke arbeidsrelatie wil met mijn werkgevende die niet binnen een loondienstverband past, zonder dat ik uit ben op en onttrekken aan sociale lasten en collectiviteit.
En krijg je dan ook antwoord van die woordvoerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Wolly schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:20:
[...]

En krijg je dan ook antwoord van die woordvoerder?
Gaan we zien. Nog niet gedaan in dit specifieke geval, maar in twee eerdere gevallen wel en niet.

IJdele hoop dat ze het in ieder geval lezen.
En het kan helpen een makkelijk en snel leesbare mail te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
vortexnl1982 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:10:
[...]

Hear hear! No way dat ik ooit weer terug ga de detachering in. Dan ga ik nog liever uniforcen of een andere bullshit constructie aan om die hele kut wet dba te ontwijken.

Heb je al werk voor volgend jaar? Gelukkig wordt mijn contract wel gewoon verlengd (en ik zit bij de overheid). Ik hoop de storm een beetje uit te kunnen zitten...
Ja er is intentie om gewoon te verlengen als mijn contract eind okt afloopt. Dus dat koopt weer wat tijd. Ik zit zelf bij een bank, wellicht dat die minder zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

J_C_W schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:20:
Op een ander forum zag ik wel schrijnende verhalen van schijnzelfstandigen:

[..]

En deze in de zorg:
https://forum.viva.nl/wer...enst/list_messages/507766
Het toont aan dat de schijnzelfstandigheid een economisch probleem veroorzaakt. Deze persoon geeft aan dat die straks de huurprijs van zijn huis in de vrije sector niet meer kan betalen. In vergelijking met loondienst.

Kortom, deze hele groep stuwt de prijzen in de huizenmarkt ook flink omhoog. Omdat zij naar verhouding meer kunnen betalen. Dat stopt straks. Dus dat is een goede ontwikkeling.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
aex351 schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:26:
[...]

Het toont aan dat de schijnzelfstandigheid een economisch probleem veroorzaakt. Deze persoon geeft aan dat die straks de huurprijs van zijn huis in de private sector niet meer kan betalen. In vergelijking met loondienst

Kortom, deze hele groep stuwt de prijzen in de huizenmarkt ook flink omhoog. Omdat zij naar verhouding meer kunnen betalen. Dat stopt straks. Dus dat is een goede ontwikkeling.
lol en dan pikken de nieuwe expats die huizen wel weer op. Het probleem lost zich niet zo op, dat zie je nu toch al gebeuren met de huizenmarkt 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Nu online
[...]

Het toont aan dat de schijnzelfstandigheid een economisch probleem veroorzaakt. Deze persoon geeft aan dat die straks de huurprijs van zijn huis in de vrije sector niet meer kan betalen. In vergelijking met loondienst.

Ben je nou sarcastisch? Mensen die veel verdienen stuwen de prijzen omhoog dus moeten ze niet meer veel verdienen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:05
[...]

Tsja, als je menselijk leed verder buiten beschouwing laat, dan heb je misschien wel ergens een beetje gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Welk economisch probleem bedoel je nu?

Stijgende huizenprijzen??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
[...]
De overheid heeft het zzp-en gepromoot tijdens de financiële crisis. Het UWV had hier trajecten voor bedacht omdat de druk op het WW-stelsel zo hoog was. Daar begon de ellende.

Mensen in vaste dienst in de zorg krijgen daarnaast slecht betaald en moeten vaak al een heel jaar van tevoren hun diensten aangeven, dus weinig flexibiliteit. Wat heeft zzp-en als voordeel? Zelf je tarief bepalen en meer flexibiliteit. Dat veel mensen in de zorg zijn gaan freelancen heeft daarmee te maken. Nu komt de overheid en gaat deze hele groep voor de bus gooien omdat ze meer sociale premies willen innen. Ben benieuwd of Schoof straks ook voor deze mevrouw klapt als ze op straat staat met haar kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Ik volg nog altijd gewoon de checklist van de BD en daar komt uit dat ik ondernemer ben...

weinig reden om daar aan te twijfelen, ja, ik lees ook verhalen hier van mensen die in aanraking komen met de BD, maar aan het tarief en inbedding te horen is dat toch een ander type werk.

Verder zijn dit soort checklists langer geleden opgesteld, nog altijd prominent op de BD site en er is weinig aan de hele wetgeving verandert sinds 2016, er zijn hooguit wat verduidelijkingen gekomen door rechtzaken.

Maar in heel deze ondernemers check zie ik heel die voorbeelden die zij zelf noemen op de beginpagina niet terug. En ook als ik antwoord dat ik niet kan bepalen hoe ik het werk uitvoer (in principe dus de boekhouder die ingehuurd wordt omdat iemand ziek is) ben ik nog steeds ondernemer....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

riemer1990 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:59:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel belastingsinkomsten we gaan mislopen.. Aan de andere kant, de plan om de ambtenarij uit te kleden gaat zo wel makkelijk.
Dat gaat verschuiven maar er zal een deel in BV's blijven hangen. Dus dat gaat waarschijnlijk uiteindelijk minder zijn. Maar, wel meer loonbeslasting dus doel bereikt? 8)7 |:(

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:27:
[...]

Ben je nou sarcastisch? Mensen die veel verdienen stuwen de prijzen omhoog dus moeten ze niet meer veel verdienen 8)7
Nee, mensen die veel verdienen stuwen de prijzen op terwijl ze in werkelijkheid helemaal niet zo veel verdienen en daardoor boven hun stand leven. Het gaat hier niet om zelfstandigen die 1.5 hun oude salaris verdienen vanwege een hoger uurtarief maar om zelfstandigen die 1.5 keer hun oude salaris verdienen omdat ze bepaalde kosten en reserveringen uitstellen of zelfs negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Crazy D schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:45:
[...]

Maar in heel deze ondernemers check zie ik heel die voorbeelden die zij zelf noemen op de beginpagina niet terug. En ook als ik antwoord dat ik niet kan bepalen hoe ik het werk uitvoer (in principe dus de boekhouder die ingehuurd wordt omdat iemand ziek is) ben ik nog steeds ondernemer....
Ik heb ingevuld dat ik soms de middelen van de klant moet gebruiken (beschermde essentiele infra, semi overheid) en dat ik geen vervanger mag sturen bij ziekte (security issue, en ik ben specialist). Ook al loop ik dan alle ondernemersrisico’s en bepaal ik zelf wanneer ik werk en, op de speciale laptop na, hoe ik werk, ik ben volgens de BD dan geen ondernemer 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

jadjong schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:46:
[...]

Nee, mensen die veel verdienen stuwen de prijzen op terwijl ze in werkelijkheid helemaal niet zo veel verdienen en daardoor boven hun stand leven. Het gaat hier niet om zelfstandigen die 1.5 hun oude salaris verdienen vanwege een hoger uurtarief maar om zelfstandigen die 1.5 keer hun oude salaris verdienen omdat ze bepaalde kosten en reserveringen uitstellen of zelfs negeren.
Ik denk dat de stap naar een economie die geforceerd draait op 2-verdieners de prijzen (zeker van huizen) verder opdrijft dan de groep zelfstandigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
Rem schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:21:

Maar zolang je NL belastingplichtig blijft, gelden dezelfde regels. Je recht op aftrekposten zal in ieder geval dan vervallen. Wat voor consequenties het heeft voor de inhuurder kan niet overzien, maar ik denk dat die zich ook graag aan de wet zal houden. Dat zie je nu al in de inhuurmarkt gebeuren.

En ik geloof niet dat hordes mensen gaan emigreren, dat is veel te ingrijpend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
dr.lowtune schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:13:
[...]
Ik heb ingevuld dat ik soms de middelen van de klant moet gebruiken (beschermde essentiele infra, semi overheid) en dat ik geen vervanger mag sturen bij ziekte (security issue, en ik ben specialist). Ook al loop ik dan alle ondernemersrisico’s en bepaal ik zelf wanneer ik werk en, op de speciale laptop na, hoe ik werk, ik ben volgens de BD dan geen ondernemer 7(8)7
Beide onderwerpen hoeven helemaal geen probleem te zijn. Wat betreft middelen van de klant, het volgende staat letterlijk in de webmodule ..
Een telefoon of een computer van uw organisatie die uit reden van beveiliging moeten worden gebruikt, valt hier niet onder.
Ook het niet kunnen sturen van een vervanger vanwege te specialistisch werk is valide maar leg dat dus samen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
jerh schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:29:
[...]

Maar zolang je NL belastingplichtig blijft, gelden dezelfde regels. Je recht op aftrekposten zal in ieder geval dan vervallen. Wat voor consequenties het heeft voor de inhuurder kan niet overzien, maar ik denk dat die zich ook graag aan de wet zal houden. Dat zie je nu al in de inhuurmarkt gebeuren.

En ik geloof niet dat hordes mensen gaan emigreren, dat is veel te ingrijpend.
Is dat ook zo als er een billingpartij tussen zit? Ik werk voor buitenlands bedrijf maar factureer aan tussen partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:05:
[...]

Is dat ook zo als er een billingpartij tussen zit? Ik werk voor buitenlands bedrijf maar factureer aan tussen partij?
Heb jij dan een contract met de tussenpartij of de eindklant (het buitenlandse bedrijf)? Denk dat velen een contract hebben met de tussenpartij (enkel broker voor facturering, of recruitment partij + broker o/id) i.p.v. de eindklant rechtstreeks.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:10
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:47:
[...]

Eens.

Mocht ik ooit gedwongen uit moeten stappen, dan wordt't sowieso interessant want ik wil toch echt de verschillende lessen/cursussen blijven geven die ik nu geef, naast het consultants-werk dat ik doe...

Maar mocht het gebeuren? Ga ik wel job-hoppen ofzo... Jaartje hier, twee jaar daar... En geen detachering.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:36

aex351

I am the one

dr.lowtune schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:14:
[...]

Ik denk dat de stap naar een economie die geforceerd draait op 2-verdieners de prijzen (zeker van huizen) verder opdrijft dan de groep zelfstandigen.
Het draait niet om de groep zelfstandigen. Maar de groep schijnzelfstandigen. Die drijven de prijs op. Door die groep zijn kosten in diverse sectoren onnodig hoog. Hierdoor wordt een situatie gecreëerd tussen een schijnzelfstandige (meer inkomsten) en iemand die in loondienst is (minder inkomsten). Met als gevolg dat je dus inderdaad een 2-verdieners economie neerzet. Want je hebt 2 mensen in loondienst nodig om met 1 schijnzelfstandige te concurreren. Kortom, het is goed dat de schijnzelfstandigheid wordt aangepakt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Aansluitend op @Mirabis : Lekker item op hun lijstje van "fictieve dienstbetrekking" (en dus niet ondernemer/zelfstandig):
opdrachtnemers die door tussenkomst van een intermediair werken voor een klant van de intermediair
Mja... Dat zijn best veel van ons... Ik heb ook een opdracht gekregen via HeadFirst of Between... ben ik nog geen medewerker van die lui, mijn god zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Il Duce schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:23:
[...]

Wat is een "echte ondernemer" dan?
Waarschijnlijk dezelfde persoon als een "echte metal-liefhebber", een "echte Star Wars fan" en de "true Scotsman(!!)".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
De inhuurmarkt is principieel veel meer fluide dan de markt voor loondienst. Omdat tarieven vrij op en neer kunnen bewegen, is er eigenlijk nooit een overschot aan mensen maar ook nooit zo’n nijpend tekort zoals in loondienst.

Aan de ene kant is de bezettingsgraad heel hoog, aan de andere kant is een vacante rol altijd wel in te vullen.

Dat lijkt me de definitie van een markt die in balans is.

Als mensen in loondienst veel minder verdienen, dan zou ik stellen dat niet de zelfstandige wordt overbetaald maar de werknemer wordt onderbetaald.

En wat betreft de woningmarkt: 8 miljoen huizen op 9 miljoen woningzoekende gezinnen, en door gebrek aan capaciteit (mankracht, klimaatruimte en stikstofruimte) gaan we dat gat niet kunnen dichten de komende paar decennia. Dat die prijzen hoog liggen en veel doorsnee verdieners daarmee buiten de boot vallen, dat heeft niet zoveel met contfactvorm te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Vraag voor de ZZPende Tweakers bij de overheid: hoe komen jullie in aanmerking voor een opdracht daar?

Overheden zijn gehouden aan aanbestedingsregels, bij levering van diensten aan de centrale overheid moet al vanaf €143.000 de opdracht Europees worden aanbesteed. Volgens mij maken veel van jullie al meer omzet per jaar. Daarnaast gelden er nationale aanbestedingsregels voor kleinere opdrachten. Ik weet vanuit de praktijk dat overheden vaak al vanaf €50.000 opdrachten openbaar aanbesteden.

Hebben jullie meegedaan aan zo'n aanbesteding? Of jullie intermediair? Het kan natuurlijk ook zijn dat er een bredere raamovereenkomst is aanbesteed waar jullie opdracht onder valt.

Of hebben jullie een lagere initiële opdracht gekregen en wordt die steeds uitgebreid onder het mom van meerwerk?

Een-op-een gunning is wel mogelijk als er maar één mogelijke leverancier is, maar dat lijkt me vrij zeldzaam.

Het lijkt me met de nieuwe DBA handhaving dat de overheid volgend jaar alle ICT opdrachten ook gewoon netjes openbaar gaat aanbesteden en een niet-ZZP clausule gebruikt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Sylbur
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-09-2024
Wordt eens wakker mensen. Iemand quote vandaag het volgende:
“Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen."

De essentie is wel duidelijk:
"Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden."

Even dit topic vanaf een afstandje te hebben gevolgd is 90% het in dit topic waarschijnlijk wel eens met dat ZZPen 'beter' is dan loondienst want:
- beter betaald;
- meer vrijheid;
- eigen uren bepalen;
- geen POP gesprekken;
- zelf cursussen kiezen;
- whatever else;

Laat dit nou EXACT dezelfde redenen zijn waarom zorgpersoneel als schijnzelfstandigen aan de slag gaan.

Haal je kop eens uit het zand en kijk naar je eigen situatie op je huidige opdracht... Misschien is die arbeidsongelijkheid tussen loondienst en ZZP wel nergens zo groot als in de IT (zeker financieel gezien). Daarom snijdt de argumentatie 'ja maar detachering mag wel!' geen hout, die mensen zijn WEL in loondienst en zorgen NIET voor ongelijke arbeidsvoorwaarden. Dit realiserende, waarom zou de IT sector in hemelsnaam worden ontzien? Omdat je denkt dat je als eenpitter meer belasting afdraagt dan als onderdeel van een bedrijf waar meer mensen (overhead!) een baan hebben en dus onder aan de streep meer belasting wordt betaald dan dat jij in je eentje ophoest?

Om nog maar te zwijgen over wat deze trends van 'ik word ZZP en bepaal lekker mijn eigen feestje' met het vestigingsklimaat voor bedrijven doet. Duur/schaars personeel is niet leuk en geen leuke economie om op te investeren. En laten we de laatste jaren nu toch juist gezien hebben wat voor rare capriolen worden uitgehaald om bedrijven 'binnen te houden' of zich hier te laten vestigen.

Ik denk dat, een paar uitzonderingen daar gelaten, een heel groot deel van de 'zelfstandigen' in dit topic op zoek moet naar een andere manier van werken, of een leuke loondienst baan. Dat is vervelend om te horen natuurlijk, en daar kunnen we op mopperen, maar als de huidige plannen worden doorgezet lijkt het wel die kant op te gaan, niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Sylbur schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:42:
Wordt eens wakker mensen. Iemand quote vandaag het volgende:
“Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen."

"Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden."

Even dit topic vanaf een afstandje te hebben gevolgd is 90% het in dit topic waarschijnlijk wel eens met dat ZZPen 'beter' is dan loondienst want:
- beter betaald;
- meer vrijheid;
- eigen uren bepalen;
- geen POP gesprekken;
- zelf cursussen kiezen;
- whatever else;

Laat dit nou EXACT dezelfde redenen zijn waarom zorgpersoneel als schijnzelfstandigen aan de slag gaan.

Haal je kop eens uit het zand en kijk naar je eigen situatie op je huidige opdracht... Misschien is die arbeidsongelijkheid tussen loondienst en ZZP wel nergens zo groot als in de IT (zeker financieel gezien). Daarom snijdt de argumentatie 'ja maar detachering mag wel!' geen hout, die mensen zijn WEL in loondienst en zorgen NIET voor ongelijke arbeidsvoorwaarden. Dit realiserende, waarom zou de IT sector in hemelsnaam worden ontzien? Omdat je denkt dat je als eenpitter meer belasting afdraagt dan als onderdeel van een bedrijf waar meer mensen (overhead!) een baan hebben en dus onder aan de streep meer belasting wordt betaald dan dat jij in je eentje ophoest?

Om nog maar te zwijgen over wat deze trends van 'ik word ZZP en bepaal lekker mijn eigen feestje' met het vestigingsklimaat voor bedrijven doet. Duur/schaars personeel is niet leuk en geen leuke economie om op te investeren. En laten we de laatste jaren nu toch juist gezien hebben wat voor rare capriolen worden uitgehaald om bedrijven 'binnen te houden' of zich hier te laten vestigen.

Ik denk dat, een paar uitzonderingen daar gelaten, een heel groot deel van de 'zelfstandigen' in dit topic op zoek moet naar een andere manier van werken, of een leuke loondienst baan. Dat is vervelend om te horen natuurlijk, en daar kunnen we op mopperen, maar als de huidige plannen worden doorgezet lijkt het wel die kant op te gaan, niet?
Ben je de Dhr Pieper of een collega >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:09
J_C_W schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:00:
Vraag voor de ZZPende Tweakers bij de overheid: hoe komen jullie in aanmerking voor een opdracht daar?
[...]
[...]
Hebben jullie meegedaan aan zo'n aanbesteding? Of jullie intermediair? Het kan natuurlijk ook zijn dat er een bredere raamovereenkomst is aanbesteed waar jullie opdracht onder valt.
Al deze vormen komen voor. Via een inhuurportaal mezelf aangeboden en dan als winnaar uit de bus gekomen. Of aanbieden via een intermediair die een raamovereenkomst heeft afgesloten. Wat wel altijd helpt: in je eigen netwerk iemand kennen die al bij de inhurende overheidsinstantie zit. Of zelfs al aan het inhurende project werkt. Dat vergroot je kansen natuurlijk enorm, ongeacht hoe je jezelf aanbiedt.
Of hebben jullie een lagere initiële opdracht gekregen en wordt die steeds uitgebreid onder het mom van meerwerk?
Ook dat is voorgekomen. Initieel begonnen met 3 maanden, dat een paar keer met 3 maanden werd verlengd wat na een paar keer een jaar verlenging werd en daarna 2 jaar verlenging. En nee, dit was geen inbedding: het was een (mega-groot) project met een kop en een staart wat door niemand anders bij die organisatie gedaan werd/had gedaan kunnen worden.
Een-op-een gunning is wel mogelijk als er maar één mogelijke leverancier is, maar dat lijkt me vrij zeldzaam.
Via een inhuurportaal gebeurt dat doorlopend: de inhuurder stelt criteria op, als aanbieder vul je in aan welke je voldoet en je uurtarief. Op basis daarvan wordt 1-op-1 gegund.
Het lijkt me met de nieuwe DBA handhaving dat de overheid volgend jaar alle ICT opdrachten ook gewoon netjes openbaar gaat aanbesteden en een niet-ZZP clausule gebruikt.
De overheid doet het openbaar aanbesteden echt al jaren. Ook voor ICT opdrachten. Waar ze aan moeten werken is dat ze veel meer moeten gaan inhuren op resultaatverplichting ipv inzetverplichting. Daar zou ik zelf ook heel blij mee zijn: vantevoren heldere afspraken over de eisen en wensen en dan een fixed price afgeven daarvoor. Loop je ook gewoon echt ondernemersrisico. 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
@Sylbur

Oneerlijke concurrentie vind ik een argument. Maar door de zelfstandigenaftrek grotendeels af te bouwen is dat verschil lang niet meer zo groot. Natuurlijk is er ook MKB winstvrijstelling, maar die werd juist ontwikkeld ter compensatie van belastingvoordelen die werkgevers genieten.

Dan de frase “ongelijke arbeidsvoorwaarden”. Daar zou de regering zich niet mee moeten bemoeien. Als een werkgever met twee mensen twee andere dingen afspreekt, dan is hij aan die twee mensen uitleg verschuldigd maar niet aan een ander. Bovendien is de fluiditeit van de inhuurmarkt macroeconomisch efficienter omdat er altijd een evenwichtsprijs ontstaat.

Met de zin over vestigingsklimaat geef je in feite aan dat je hart meer bij het bedrijfsleven ligt dan bij de burger. Daarin lijk je het beleid van de afgelopen 5 kabinetten te weerspiegelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Nu online
RichieB schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:53:
[...]

[...]

Al deze vormen komen voor. Via een inhuurportaal mezelf aangeboden en dan als winnaar uit de bus gekomen. Of aanbieden via een intermediair die een raamovereenkomst heeft afgesloten. Wat wel altijd helpt: in je eigen netwerk iemand kennen die al bij de inhurende overheidsinstantie zit. Of zelfs al aan het inhurende project werkt. Dat vergroot je kansen natuurlijk enorm, ongeacht hoe je jezelf aanbiedt.

[...]

Ook dat is voorgekomen. Initieel begonnen met 3 maanden, dat een paar keer met 3 maanden werd verlengd wat na een paar keer een jaar verlenging werd en daarna 2 jaar verlenging. En nee, dit was geen inbedding: het was een (mega-groot) project met een kop en een staart wat door niemand anders bij die organisatie gedaan werd/had gedaan kunnen worden.

[...]

Via een inhuurportaal gebeurt dat doorlopend: de inhuurder stelt criteria op, als aanbieder vul je in aan welke je voldoet en je uurtarief. Op basis daarvan wordt 1-op-1 gegund.

[...]

De overheid doet het openbaar aanbesteden echt al jaren. Ook voor ICT opdrachten. Waar ze aan moeten werken is dat ze veel meer moeten gaan inhuren op resultaatverplichting ipv inzetverplichting. Daar zou ik zelf ook heel blij mee zijn: vantevoren heldere afspraken over de eisen en wensen en dan een fixed price afgeven daarvoor. Loop je ook gewoon echt ondernemersrisico. 8)
Als ik je iets kan aanraden om NIET te doen is het fixed price IT projecten aannemen voor overheid. Met een partij die zo slecht weet wat ze wilt, continue de eisen bijstelt en het schaap met vijf poten vraagt? Daarnaast zijn ze een ontzettend machtige partij die je zonder moeite kapot kunnen procederen of gewoonweg de factureren niet betalen. I

Ik heb verschillende malen uurtje-factuurtje voor een opdrachtgever gewerkt die een aanbesteding had 'gewonnen' bij de overheid. Ik kan je zeggen dat ik medelijden had met die opdrachtgever. En sterker nog ik zit nu intern bij de overheid, uurtje-factuurtje, en zelfs dan is het ontzettend frustrerend hoe ontzettend stroef projecten gaan. Maar ja ik zit er nu uurtje-factuurtje in dus elke vertraging is voor mijn zaken goed maar als belastingbetaler baal ik wel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44
Iemand bekend met iets zoals verloning.nl?
Lijkt een soort payroll / zzp constructie. Je gaat een modelovereenkomst aan met ze op basis van geen gezag.
In hoeverre zouden bureau’s hier samen mee willen werken?
Netto kost het je wat, maar nog steeds minder dan terug in loondienst en je kan nog prima een buffer opbouwen voor mindere periodes..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:44

- beter betaald;
- meer vrijheid;
- eigen uren bepalen;
- geen POP gesprekken;
- zelf cursussen kiezen;
- whatever else;

Dat zie ik toch anders.
  • Een zorg-ZZP'er is gehouden aan exacte tijden ivm het rooster. Zorg is nl 24/7 en je kan in de zorg niet zelf bepalen dat je je dienst ipv 15:00 om 16:00 begint. Mijn werk kan om 6:00 starten, maar ook om 9:30. Dat bepaal ik zelf. Maar als ik als ZZP'er wordt gevraagd om mee te draaien in een waakdienst, of een keer een migratieproject te doen tussen 8:00 en 20:00, dan houd ik me natuurlijk wel aan de tijden (=afspraken).
  • Beter betaald is ook subjectief. Statistisch gezien moet je een jaarsalaris met ongeveer een factor 1.6 verhogen om aan een gelijkwaardige omzet te komen. In die omzet zit een behoorlijke AOV, pensioenopbouw, ziektedagen, trainingen, vakantie, leaseauto, bufferopbouw en alle andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Een salaris van 80K is vergelijkbaar met een omzet van 127K. Dat loon van 80K, daar komen aan kosten voor de werkgever dan ook nog werkgeverspremies en werkgeversverzekeringen bij. Ik denk dat een werkgever goedkoper uit is met de ZZP'er dan met de loondienstman/vrouw.
  • Het klopt dat ik geen arbeidsvoorwaarden wil. Althans, een groot deel niet. Pak een willekeurige CAO (vaak 200+ pagina's!) en 80% is allemaal bureaucratische bullshit. Of er staan dingen in als "werkgever kan werknemer verplichten om te verhuizen naar de omgeving van een vestiging". Van dat soort gezemel word ik strontchagrijnig. Voor mij is het simpel: ik doe mijn werk, jij betaalt me (op tijd) en als we elkaar niet lief meer vinden gaan we scheiden ;w Meer wordt het niet. Feestjes doe ik met vrienden, uitjes met mijn vrouw, Kerst met de kinderen en voor een toespraak luister ik naar het Journaal. Werkgever kan wel willen dat ik me ontwikkel, iets anders ga doen, me anders moet gedragen, mee doe aan bedrijfsactiviteiten, maar daar ga ik zelf over.
  • POP gesprekken, verplichte cursussen (daarmee maak ik uitzondering voor ISO certificering voor het bedrijf of veiligheid) in vooral de softe hoek wil ik niet. Ik bedank intussen voor communicatie-cursussen met zelfreflectie met collega's. Ik ben 60 en ongevoelig geworden voor dwang. Maar leg me uit waarom iets goed voor me is, dan kan ik zelf de keuze maken of ik er in meega.
Het verschil zit vooral in het feit dat de meeste ZZP'ers mondiger zijn en NEE durven zeggen. Wij willen niet over ons heen laten lopen; daarvoor krijg je ook wat terug. Namelijk een pro-actievere houding, creativiteit, een onafhankelijk geluid (niet praten naar de mond van de baas) en een non-nonsense houding.
ZZP'ers zijn zelden ziek en als ze ziek zijn, zijn ze of heel kort ziek (1 a 2 dagen), of heel lang (>2 maanden). De ik-voel-me-niet-zo-lekker-ik-blijf-een-weekje-thuis ziektes kennen wij niet. Maar is dat oneerlijke concurrentie?

De overheid is jaren geleden op een mijn gaan staan. Nu moeten ze hun voet eraf halen en is het afwachten of het een antipersoneelsmijn is of een antitankmijn. Hoe groot wordt de klap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Als je dit dan weer leest draait het gewoon allemaal om geld, https://archive.ph/50xyV

Ze willen geld besparen ipv zich aan de regels van de BD te houden, iemand vervangen bij verlof moet juist in loondienst. En ipv geld aan het personeel te geven willen ze juist besparen.
TILBURG - Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) stopt met inhuren van zzp’ers. Het Tilburgse ziekenhuis gaat freelancers verleiden weer in dienst te komen. De ingreep is nodig vanwege nieuw beleid van de Belastingdienst. Het levert ETZ ook meteen een flinke besparing op.

...

Helemaal zonder zzp’ers zal ETZ niet kunnen. ,,Als iemand met zwangerschapsverlof gaat of uit dienst, zullen we nog wel tijdelijk iemand inhuren.” Het nieuwe beleid is puur gericht op zzp’ers die langdurig zorg leveren.

[ Voor 52% gewijzigd door GrooV op 10-09-2024 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
smaij schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:00:
Iemand bekend met iets zoals verloning.nl?
Lijkt een soort payroll / zzp constructie. Je gaat een modelovereenkomst aan met ze op basis van geen gezag.
Ik zie gewoon een payroller. Niets ZZP aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
GrooV schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:07:
Ze willen geld besparen ipv zich aan de regels van de BD te houden, iemand vervangen bij verlof moet juist in loondienst.
[...]
Tja, en dat mag dus nog steeds niet. Het blijft een fictief dienstverband. Ze zullen een flexwerker moeten aannemen van een uitzendbureau of iemand in loondienst nemen met een tijdelijk contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
t_captain schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:11:
[...]

Ik zie gewoon een payroller. Niets ZZP aan.
Ok ik ook, maar waarom dan een modelovereenkomst ? Ik ben niet bekend verder met payroll maar zou denken dat je dan een arbeidsovereenkomst aan gaat met deze partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Laatst online: 19:21
Je kunt het concurrentie noemen, maar waarom is het oneerlijk en voor wie?

Als je het dan op een marktmanier wilt bekijken: je hebt twee aanbieders van arbeid: een loondienstmedewerker en een ZZP'er. Allebei bieden ze een totaalpakket. Als bedrijf kun je kiezen voor de duurdere loondienstmedewerker, maar voor die prijs krijg je meer binding voor de langere termijn en de mogelijkheid om de ontwikkeling van de medewerker te sturen. Voor een bedrijf is het het beste om een schoolverlater als junior aan te nemen en hem helemaal te laten vergroeien met jouw toko. De ZZP'er is goedkoper, maar heeft dat allemaal niet.

Iedereen in deze markt heeft de keuze om te doen wat hij of zij wil. Waarom is dit oneerlijk tegenover de loondienstmedewerker of het bedrijf?

[ Voor 3% gewijzigd door DJ Henk op 10-09-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
DJ Henk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:38:
[...]

Je kunt het concurrentie noemen, maar waarom is het oneerlijk en voor wie?

Als je het dan op een marktmanier wilt bekijken: je hebt twee aanbieders van arbeid: een loondienstmedewerker en een ZZP'er. Allebei bieden ze een totaalpakket. Als bedrijf kun je kiezen voor de duurdere loondienstmedewerker, maar voor die prijs krijg je meer binding voor de langere termijn en de mogelijkheid om de ontwikkeling van de medewerker te sturen. Voor een bedrijf is het het beste om een schoolverlater als junior aan te nemen en hem helemaal te laten vergroeien met jouw toko. De ZZP'er is goedkoper, maar heeft dat allemaal niet.

Iedereen in deze markt heeft de keuze om te doen wat hij of zij wil. Waarom is dit oneerlijk tegenover de loondienstmedewerker of het bedrijf?
Wie zegt dat de ZZP-er goedkoper is voor het bedrijf ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 9 september 2024 @ 22:01:
[...]

Eens.

Mocht ik ooit gedwongen uit moeten stappen, dan wordt't sowieso interessant want ik wil toch echt de verschillende lessen/cursussen blijven geven die ik nu geef, naast het consultants-werk dat ik doe...

Maar mocht het gebeuren? Ga ik wel job-hoppen ofzo... Jaartje hier, twee jaar daar... En geen detachering.
Cursussen en consultancy werk zijn nu typisch twee van die zaken die je wel binnen de context van 'ondernemerschap' kunt doen: heldere scope, geen onderdeel van het intern team en in veel gevallen ook vaste prijs (en dus voor risico en rekening van..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
smaij schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:49:
[...]

Ik niet. Maar als de ZZP'er duurder is en daarnaast ook nog eens minder gewenst, waarom zou een bedrijf er dan eentje inhuren? Natuurlijk omdat er geen loondienstmedewerkers beschikbaar zijn... voor de prijs die je er voorover hebt.

Ik probeer te snappen waarom het 'oneerlijke concurrentie' genoemd wordt. Ik snap dat er veel meer aan vast hangt met solidariteit en zo, maar als je het per se wilt bekijken als een markt met concurrentie, dan functioneert die markt toch prima? Wat is er oneerlijk aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
smaij schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:49:
[...]

Dat kan je ook niet zo stellen. In veel gevallen is een ZZP'er goedkoper. Niet voor niks was daar het Deliveroo-arrest. Maar het kan zeker voorkomen dat iemand een omzet draait van 140K op een 60K loonfunctie. Alleen denk ik dat dit de uitzonderingen zijn.
Evenzo kan je niet stellen dat een ZZP'er altijd duurder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:54
Misschien is die arbeidsongelijkheid tussen loondienst en ZZP wel nergens zo groot als in de IT (zeker financieel gezien). Daarom snijdt de argumentatie 'ja maar detachering mag wel!' geen hout, die mensen zijn WEL in loondienst en zorgen NIET voor ongelijke arbeidsvoorwaarden.
Natuurlijk zorgen de detacheerders en uitzendbureau's wel voor ongelijke arbeidsvoorwaarden.
Daarom zijn er ook zoveel in nederland. Die leven van het verschil in arbeidsvoorwaarden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DJ Henk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:58:
[...]
Ik probeer te snappen waarom het 'oneerlijke concurrentie' genoemd wordt. Ik snap dat er veel meer aan vast hangt met solidariteit en zo, maar als je het per se wilt bekijken als een markt met concurrentie, dan functioneert die markt toch prima? Wat is er oneerlijk aan?
Dat ga je niet snappen omdat er iemand is geweest die die mening als feit heeft neergezet. De belastingdienst noemt het als een feit.
"Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo", benadrukt staatssecretaris Folkert Idsinga van Financiën. "Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen."
Bron: https://www.accountant.nl...op-schijnzelfstandigheid/

Nergens staat uitleg waarom het oneerlijk is. Maar als je maar hard en lang genoeg roeptoetert dat het zo is, dan wordt het zo.

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 10-09-2024 09:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Overigens is er nog een reden om ZZP'er te willen zijn en blijven. Er is iets debiels in onze arbeidsmarkt waarbij oudere werknemers als traag, conservatief, onwillend, breekbaar en remmend worden gezien als ze werknemer zijn. Ik ben (bijna) 60 en val daaronder; het geldt namelijk voor ongeveer 55+.
Maar ben je ZZP'er, dan zien ze je als kwiek en ervaren.

Geen idee waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:25:
Overigens is er nog een reden om ZZP'er te willen zijn en blijven. Er is iets debiels in onze arbeidsmarkt waarbij oudere werknemers als traag, conservatief, onwillend, breekbaar en remmend worden gezien als ze werknemer zijn. Ik ben (bijna) 60 en val daaronder; het geldt namelijk voor ongeveer 55+.

Geen idee waarom.
Ik wel. Jij als freelancer moet bij blijven, anders lig je er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:46
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:19:
[...]

Dat ga je niet snappen omdat er iemand is geweest die die mening als feit heeft neergezet. De belastingdienst noemt het als een feit.

[...]

Nergens staat uitleg waarom het oneerlijk is. Maar als je maar hard en lang genoeg roeptoetert dat het zo is, dan wordt het zo.
Ik merkte dat in loondienst 15 jaar geleden al, als een oudere werknemer ziek werd dan werd er vrij snel na beterschap afscheid genomen in de it detachering. Oudere werknemers worden als last en risico gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk

Geen idee waarom.
Dit was zeker een overweging voor mij. Ik ben recent de 50 gepasseerd en heb bewust besloten niet weer de managementkant op te gaan. Dat betekent dus dat ik developer blijf tot mijn pensioen en leeftijdsdiscriminatie is echt wel een ding. Als ZZP'er loopt een bedrijf gewoon veel minder risico dan wanneer ze me in loondienst zouden nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens

Geen idee waarom.
Ik snap wel waarom, en dat was ook precies de reden waarom ik loondienst gedag heb gezegd: daar groei je een keer, vaak al rond je 40e vast in een schaal, en dat was voor mij redelijk funest voor de motivatie om iedere dag het beste uit jezelf te halen.

Als ZZP'er móet je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
J_C_W schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:00:
Ik tot nu toe gewoon via HeadFirst, Between, Seven Stars etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DJ Henk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:31:
[...]

Dit was zeker een overweging voor mij. Ik ben recent de 50 gepasseerd en heb bewust besloten niet weer de managementkant op te gaan. Dat betekent dus dat ik developer blijf tot mijn pensioen en leeftijdsdiscriminatie is echt wel een ding. Als ZZP'er loopt een bedrijf gewoon veel minder risico dan wanneer ze me in loondienst zouden nemen.
Precies!
Nu ben ik ZZP'er, omzet 130K. Ga in loondienst "omdat het moet" en krijg een salaris van 80K. Vervolgens kom ik met een snotneus op het werk, zien me ziek worden en zetten me op straat (onder het mom van reorganisatie). Ontslagvergoeding minimaal, WW 70% laatste salaris en verplicht om passend werk te vinden en accepteren.
Dus met wat pech sta ik dan als conciërge op een school 100KM verderop met 70% van mijn laatste salaris.
Dank je wel overheid! Ik ben zo blij dat jullie voor ons opkomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Liegebeest schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:36:
[...]

Ik tot nu toe gewoon via HeadFirst, Between, Seven Stars etc.
Zelf doe ik dat via mijn netwerk, wordt gevraagd en zoek er vervolgens een broker bij omdat ik de overheid niet direct kan factureren.

De laatste keer dat ik zelf actief op zoek ging naar een positie is meer dan 12 jaar geleden. Sinds die tijd word ik gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:28:
[...]

Ik wel. Jij als freelancer moet bij blijven, anders lig je er zo uit.
Maar dan ben je toch een slechte werkgever? Je hebt toch zorg voor al je werknemers, dus ook om de oudjes te blijven motiveren en in te zetten op de juiste plekken?

Een bijkomend probleem is dat ik zelf over mijn tarief ga. Werk ik vandaag voor 100/uur, kan ik morgen ook simpeler werk voor 50/uur doen. Bepaal ik zelf. Maar zit ik in een CAO, gaat een werkgever me liever ontslaan dan me terug te zetten van schaal 11 naar schaal 4 omdat ik een simpeler functie wil gaan doen. Dat is namelijk aan te vechten. Over (interne) oneerlijke concurrentie gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiefl1ck
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 13:18
Zag net op between een leuke opdracht bij de BD. Stond bij dat deze minder geschikt was voor zzpers ivm wet DBA. Dacht dat het de BD zo duidelijk was. Is de opdracht nou geschikt voor zzpers of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
RichieB schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:53:

Via "een" of "het" inhuurportaal?

De shit is dat ik meerdere portalen zie die stellen alle overheidsopdrachten te hebben, maar geen van hen lijkt werkelijk van de overheid zelf te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
hansiefl1ck schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:46:
Zag net op between een leuke opdracht bij de BD. Stond bij dat deze minder geschikt was voor zzpers ivm wet DBA. Dacht dat het de BD zo duidelijk was. Is de opdracht nou geschikt voor zzpers of niet?
Je mag aanbieden, maar ze kijken eerst bij de niet zzp-er. Afhankelijk van de rol liggen er zo 100 of meer aanbiedingen....
De kans dat het een zzp-er wordt is dus erg laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:45:
[...]

Maar dan ben je toch een slechte werkgever? Je hebt toch zorg voor al je werknemers, dus ook om de oudjes te blijven motiveren en in te zetten op de juiste plekken?

Een bijkomend probleem is dat ik zelf over mijn tarief ga. Werk ik vandaag voor 100/uur, kan ik morgen ook simpeler werk voor 50/uur doen. Bepaal ik zelf. Maar zit ik in een CAO, gaat een werkgever me liever ontslaan dan me terug te zetten van schaal 11 naar schaal 4 omdat ik een simpeler functie wil gaan doen. Dat is namelijk aan te vechten. Over (interne) oneerlijke concurrentie gesproken...
Zelfs werkgevers zien vaak niet in om de stack te upgraden. Ik heb bij veel werkgevers gezeten die vasthielden aan bv oude .net en pas wanneer jaren na dato gaan updaten.

Oudje blijven motiveren klinkt simpel, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet weet hoe ik er aan toe ben als ik bv straks 50+ ben. Ik krijg nu nog steeds veel energie door nieuwe dingen te leren maar merk soms ook wel dat ik denk, pff gaan we weer. je bent namelijk nooit klaar en dat kan soms wel even grotere heuvel zijn.

Jaren terug liep ik ook gigantisch achter. Ik was te lang bezig geweest met .net 4.6 terwijl de hele markt al met .net core 3.1 bezig was. Click once deployments ipv azure. Geen DevOps of IAC. Dan moet je ineens een hele snelle sprint gaan maken en val je snel tussen wal en schip. Want ja ik wilde wel een senior salaris maar mijn ervaring kon dat niet verantwoorden.

Nu ben ik freelancer en zorg ik dat ik elk jaar minimaal een nieuwe azure certificaat moet halen. kies ik mijn opdrachten zorgvuldig uit om mijzelf weer 'om te scholen'. In vast dienst verband zijn de mogelijkheden niet altijd beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
Bedrijven zouden moeten voor je zorgen, maar doen dat al jaren niet meer. Het gaat simpelweg al verkeerd bij de belofte dat loondienst zekerheid biedt. Iedereen die langer dan een paar jaar op de arbeidsmarkt rondloopt weet dat dat kul is. Als een aandeelhouder zijn teen stoot bij het opstaan en vervolgens ziet dat de kwartaalcijfers achterlopen komt er meteen een herstructurering en vlieg je eruit met een paar van je goede collega's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
DJ Henk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:57:
Bedrijven zouden moeten voor je zorgen, ...
Welnee, bedrijven moeten geld verdienen. Da's de enige taak van een bedrijf, en een werknemer is daar een radertje (of: 'asset' 'resource') in.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 10-09-2024 10:46 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansiefl1ck
Wat is het plan mannen. Aangezien we straks allemaal 30k - 40k per jaar moeten inleveren. Komt er nog een staking met fakkels en hooivorken. Of gaan we in een stoet van leaseautos stapvoets over de snelweg naar Den Haag rijden. Of verkassen we als collectief naar een bananenrepubliek en beginnen daar de meest florerende tech gedreven economie ooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

hansiefl1ck schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:15:
Wat is het plan mannen. Aangezien we straks allemaal 30k - 40k per jaar moeten inleveren. Komt er nog een staking met fakkels en hooivorken. Of gaan we in een stoet van leaseautos stapvoets over de snelweg naar Den Haag rijden. Of verkassen we als collectief naar een bananenrepubliek en beginnen daar de meest florerende tech gedreven economie ooit?
Hoezo moeten we allemaal 30K-40K inleveren?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:05
@hansiefl1ck wilde staking van 1 maand door alle zzpers. Klinkt fantastisch, maar gaat natuurlijk niet gebeuren.
Met zijn allen verkassen naar een bananenrepubliek lijkt mij fantastische oplossing, maar denk dat maar weinigen dat echt aan gaan durven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
DJ Henk schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:58:
[...]
Uit de brief van de kamer vorige week ..
Daarnaast kan de inzet van (schijn)zelfstandigen leiden tot oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden, zowel tussen werkenden als tussen werkgevers. Hoewel de verschillen in behandeling tussen werknemers en echte zelfstandige ondernemers tot op zekere hoogte logisch en te rechtvaardigen zijn, zet het toenemende aantal schijnzelfstandigen-contracten de solidariteit binnen het sociale en fiscale stelsel onder druk. Als voor een grote groep werkenden, die feitelijk als werknemers zouden moeten worden beschouwd, niet wordt meebetaald aan de werknemersverzekeringen (zoals de ww en wia-verzekering) ontstaat er een scheve verdeling van de lasten. De Commissie Borstlap heeft ook indringend geadviseerd een tweedeling op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Daarnaast kan ook de solidariteit tussen werkenden onder druk komen te staan door een ongelijke verdeling van het werk op de werkvloer, bijvoorbeeld bij administratieve verplichtingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
hansiefl1ck schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:15:
Of verkassen we als collectief naar een bananenrepubliek en beginnen daar de meest florerende tech gedreven economie ooit?
Zoals ene Lange Frans ooit rapte: 'Welkom op het allerleipste festival. Je hebt geen kaartje nodig want je bent er al.'
Dus welke andere bananenrepubliek heb je in gedachte? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiefl1ck
Tylen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:16:
[...]

Hoezo moeten we allemaal 30K-40K inleveren?
Als ik de podcast met de BD van gister, het ronde tafel gesprek van vorige week en de positie van de minister tot dusver lees en hoor, kan ik niet anders dan de BD gelijk geven. Het is volstrekt helder.

De BD gaf gister aan de beraming van 200k schijnzelfstandige erg karig te vinden. Op een groep van 1.1 miljoen zzp arbeid ziet de BD dus voor zich dat misschien wel meer dan de helft van de zzpers schijnzelfstandige is. Wij zullen alle gedwongen in loondienst moeten. Wat zal de gemiddeld IT zzpers verdienen aan bruto winst? 120k? 140k? Straks in loondienst zak je dan terug naar 80k. Dat worden een hoop vegetariers. De hooploos jaloerse medelander zal zeggen: fijn komen er weer wat huizen vrij.

Aanpast: bedoelde bruto winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:19:
[...]

[...]

Zo moeilijk is het toch niet om te bedenken? Een bedrijf wat ZZP'ers betaalt per afgeleverd pakket vs een bedrijf met 10 bezorgers in dienst op een x uur contract.

Gaat het minder met de business dan ben je met de zzp'ers minder kwijt, de loonkosten voor de medewerkers blijven echter gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiefl1ck
jadjong schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:20:
[...]

Zoals ene Lange Frans ooit rapte: 'Welkom op het allerleipste festival. Je hebt geen kaartje nodig want je bent er al.'
Dus welke andere bananenrepubliek heb je in gedachte? :+
Ik dacht zelf aan het omtoveren van een plek in Amerika zoals Detroit. Kopen we allemaal voor 1 dollar een stuk grond. Tech bedrijven stampen we als paddestoelen uit de grond. Silicon Valley mag wel oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
hansiefl1ck schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:22:
[...]

Als ik de podcast met de BD van gister, het ronde tafel gesprek van vorige week en de positie van de minister tot dusver lees en hoor, kan ik niet anders dan de BD gelijk geven. Het is volstrekt helder.

De BD gaf gister aan de beraming van 200k schijnzelfstandige erg karig te vinden. Op een groep van 1.1 miljoen zzp arbeid ziet de BD dus voor zich dat misschien wel meer dan de helft van de zzpers schijnzelfstandige is. Wij zullen alle gedwongen in loondienst moeten. Wat zal de gemiddeld IT zzpers verdienen aan netto winst? 120k? 140k? Straks in loondienst zak je dan terug naar 80k. Dat worden een hoop vegetariers. De hooploos jaloerse medelander zal zeggen: fijn komen er weer wat huizen vrij.
Bij 140k bedrijfsresultaat is een BV al interessant? Lekker oppotten en volduwen die holding ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
KillaZ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:25:
[...]

Bij 140k bedrijfsresultaat is een BV al interessant? Lekker oppotten en volduwen die holding ;)
Met een BV ben je net zo goed schijnzelfstandige als dat je als ZZP- er bent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
Wolly schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:28:
[...]

Maar is je speelveld om dat hele "schijnzelfstandige" te counteren wel wat groter :)

Hoe dan ook, ik kijk uit naar prinsjesdag 2026. Klagen over dat Rutte de overheidsuitgaven met 19 miljard toe heeft laten nemen om vervolgens na een jaar handhaven tot de conclusie komen dat de post "inhuur" opeens met 40% gestegen is binnen de overheid.

Verklaring: "We konden geen interne mensen vinden, dus hebben externen ingehuurd (niet-ZZP)" :o

Ik hoor het nu al bij de blauwe reus in zaandam. ZZP'ers hebben het daar steeds moeilijker, max tarief is dan rond de 1k per dag.

Oplossing? Cap! Alleen kost dezelfde consultant dan opeens 1200 per dag 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door KillaZ op 10-09-2024 10:32 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansiefl1ck
Wolly schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:28:
[...]

Dit begreep ik ook. Ga nog wel mer de accountant om tafel om te kijken war mogelijk is. Even 12 september afwachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

hansiefl1ck schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:22:
[...]

De BD gaf gister aan de beraming van 200k schijnzelfstandige erg karig te vinden. Op een groep van 1.1 miljoen zzp arbeid ziet de BD dus voor zich dat misschien wel meer dan de helft van de zzpers schijnzelfstandige is. Wij zullen alle gedwongen in loondienst moeten. Wat zal de gemiddeld IT zzpers verdienen aan netto winst? 120k? 140k? Straks in loondienst zak je dan terug naar 80k. Dat worden een hoop vegetariers. De hooploos jaloerse medelander zal zeggen: fijn komen er weer wat huizen vrij.
Je denkt dat wel allemaal hetzelfde zijn? Ik zit in een niche markt waar ik heel goed kan onderbouwen dat ik niet schijnzelfstandige ben.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:37:
[...]

Precies!
Nu ben ik ZZP'er, omzet 130K. Ga in loondienst "omdat het moet" en krijg een salaris van 80K. Vervolgens kom ik met een snotneus op het werk, zien me ziek worden en zetten me op straat (onder het mom van reorganisatie). Ontslagvergoeding minimaal, WW 70% laatste salaris en verplicht om passend werk te vinden en accepteren.
Dus met wat pech sta ik dan als conciërge op een school 100KM verderop met 70% van mijn laatste salaris.
Dank je wel overheid! Ik ben zo blij dat jullie voor ons opkomen!
Stap je als zzp-er ongelukkig van een keukentrapje, kun je nooit meer zittend werk doen door rugklachten zit je direct in de bijstand.

Ik merk in deze discussie dat er heel erg vanuit het zzp perspectief wordt geredeneerd. Maar daar gaat het veel minder om, het gaat om de opdrachtgever.
Je kunt prima zzp verpleegkundige zijn voor Michael Schumacher thuis. Doe je hetzelfde werk met 49 anderen op een afdeling, dan is daar weinig zelfstandigs aan.
Interim afdelingshoofd kan prima, maar een ziekenhuis dat ondertussen 10 interimmers heeft rondlopen, kan er ook prima 5 in vaste dienst hebben in een flexpool.

En ja, er zit ook iets oneerlijks in.
Dan komt er iemand langs met de mentaliteit van een werknemer 'vertel me maar wat ik moet doen' in een Model S aangereden voor een toptarief, bonnetjes van de lunch te bewaren en daarnaast zit een jongen die de helft verdiend. In de wet staat dat je moet verloond worden naar werkzaamheden, dus als jij dezelfde taken doet als een hogere functie, dan 'heb' je die functie en moet je daarnaar betaald worden.
Zeker in de zorg zie je dit weleens 'uitgevochten' worden, een verpleegkundige doet bepaalde handelingen die alleen door een hogere schaal worden uitgevoerd. Dan heeft de verpleegkundige recht op een hogere schaal. (Gebeurd vaak bij trainingen, waarbij een verpleegkundige blijft hangen in de oude schaal, maar ondertussen de moeilijkere/specialistische handelingen mag doen door het behalen van een certificaat)

Wat je nu dus ziet is een vergelijkbare situatie, waarbij je in de functie 'moet zitten' die hoort bij je werkzaamheden.
Een developer die tussen 20 developers zit is een developer en mag niet als schoonmaker op de loonlijst staan. Een DGA van een BV moet ook salaris krijgen, ook gewoon een wettelijke verplichting.
En nu komt daar de ZZP-er bij. Een ZZP-er staat òf buiten de organisatie òf is geen ZZP-er en komt automatisch in loondienst.

En die beslissing ligt dus niet bij de ZZP-er, maar bij de opdrachtgever/werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
MacDennis76 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:19:
[...]

Uit de brief van de kamer vorige week ..

[...]
Ah, dat lijkt me een onjuiste framing, want het heeft helemaal niks met oneerlijke concurrentie te maken. De ZZP'er draagt minder af, maar kan ook minder aanspraak maken. Dat is hier al een aantal keren besproken en dat op zichzelf is niet oneerlijk. Je kunt wel vinden dat het onwenselijk is dat er een te grote groep zich niet meedoet aan die vorm van solidariteit.

Dit presenteren als een eerlijk/oneerlijk kwestie slaat een aantal stappen over, want dat veronderstelt dat iedereen het ermee eens is dat de ouderwetse oplossing om solidariteit te waarborgen de juiste is en iedereen die daar niet inpast, onttrekt zich dus aan die afspraak en is 'oneerlijk'.

De eigenlijke kwestie is echter dat het oude model om een aantal redenen helemaal niet meer zo gewenst is en dat we iets nieuws moeten verzinnen. Bijvoorbeeld met verplichte verzekeringen voor iedereen. Ook dat is al vaker voorbijgekomen. Maar op de een of andere manier hebben maar weinig beleidsmakers de flexibiliteit om dat in te zien. Het is natuurlijk ook veel makkelijker om een groep hardwerkende Nederlanders weg te zetten als 'oneerlijk'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:29
Hmmbob schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:08:
[...]

Welnee, bedrijven moeten geld verdienen. Da's de enige taak van een bedrijf, en een werknemer is daar een radertje (of: 'asset') in.
Een (human) resource...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik ben vanaf maandag ZZP-er af.

Heb een super uitdagende functie gevonden met flink wat doorgroei mogelijkheden en een salaris waar ik me niet voor hoef te schamen. En over 2-3 jaar kan ik gewoon weer gaan freelancen, maar dan waarschijnlijk voor het dubbele tarief.

Mijn ervaringen de laatste tijd waren ook bijzonder schraal, de opdrachten werden steeds saaier en de tarieven gingen omlaag. Opdrachten op de portalen hadden zo 50+ reacties en de portalen zelf hadden hier ook moeite mee. Selectieprocedures werden rommelig, langdradig en vaak ook nog afgebroken.
Waar je eerst met Brokers nog leuke opdrachten kon zoeken had ondertussen elke broker hetzelfde lijstje.
Waar je eerst nog een opdracht kon vinden met een nieuwe techniek viel je nu af doordat je die techniek niet had.
Persoonlijk verwacht ik niet snel verbetering. Ik hoor veel managers die met 1-1-2025 in hun maag zitten en er zitten nogal wat ZZP-ers zonder opdracht. Het is de vraag 'wie het eerst knippert', maar als er in 2025 ZZP-ers in loondienst gaan, dan neemt de druk af om ZZP-ers in te huren en krijg je een flinke land verschuiving....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Skyaero schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:55:
[...]

Cursussen en consultancy werk zijn nu typisch twee van die zaken die je wel binnen de context van 'ondernemerschap' kunt doen: heldere scope, geen onderdeel van het intern team en in veel gevallen ook vaste prijs (en dus voor risico en rekening van..)
Precies, en ook een van de belangrijkste redenen (naast dat het beter betaalt) dat ik me vanaf dit jaar puur op dit soort opdrachten richt. Geen gezeur over schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansiefl1ck
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:55:
[...]

Heb een super uitdagende functie gevonden met flink wat doorgroei mogelijkheden en een salaris waar ik me niet voor hoef te schamen. En over 2-3 jaar kan ik gewoon weer gaan freelancen, maar dan waarschijnlijk voor het dubbele tarief.

Mijn ervaringen de laatste tijd waren ook bijzonder schraal, de opdrachten werden steeds saaier en de tarieven gingen omlaag. Opdrachten op de portalen hadden zo 50+ reacties en de portalen zelf hadden hier ook moeite mee. Selectieprocedures werden rommelig, langdradig en vaak ook nog afgebroken.
Waar je eerst met Brokers nog leuke opdrachten kon zoeken had ondertussen elke broker hetzelfde lijstje.
Waar je eerst nog een opdracht kon vinden met een nieuwe techniek viel je nu af doordat je die techniek niet had.
Persoonlijk verwacht ik niet snel verbetering. Ik hoor veel managers die met 1-1-2025 in hun maag zitten en er zitten nogal wat ZZP-ers zonder opdracht. Het is de vraag 'wie het eerst knippert', maar als er in 2025 ZZP-ers in loondienst gaan, dan neemt de druk af om ZZP-ers in te huren en krijg je een flinke land verschuiving....
Verwacht hetzelfde. Wel fijn dat je iets hebt gevonden waar je zo te lezen enthousiast over bent. Dat doet mij deugt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:55:
[...]

Gefeliciteerd! ZZP- ers zijn bijzonder slecht georganiseerd, de belangenverenigingen lijken zich ook meer te willen begeven tussen politieke vrienden dan dat zij daadwerkelijk staan voor hun leden.

Ik kan mij de stap die je hebt gezet goed voorstellen. De opdrachtgevers bepalen de koers en er verschijnen nu ook steeds meer media berichten dat opdrachtgevers stoppen met ZZP'ers. Dat versterkt natuurlijk het effect.
Pagina: 1 ... 549 ... 642 Laatste