Het is heel simpel. Er is wetgeving en daarin staat dat je jezelf niet mag voordoen als ondernemer, wanneer je dat niet bent. Die groep noemen we schijnzelfstandigen. Kortom, dat mag niet. Er is dus geen probleem dat opgelost moet worden. Je moet je simpelweg aan de bestaande wetgeving houden.Binkovsky schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:24:
Ik snap het ook niet helemaal waarom dit zo als 1 probleem/oplossing gezien wordt. Is niet de oplossing om een splitsing te maken tussen werken vanuit een eenmanszaak en BV? Daarmee kan je de verschillende bezwaren beter aanpakken:
1. Inzet van goedkope schijn-zzp’ers zou leiden tot oneigenlijke loondruk aan de onderkant van de arbeidsmarkt
2. Goed verdienende schijnzelfstandigen door geen premies af te dragen te weinig bijdragen aan het behoud van de sociale zekerheid
3. De zzp’er draagt geen loonbelasting en werknemerspremies af en geniet riante (kosten)aftrekmogelijkheden.
Als eenmanszaak:
- Wordt een minimum aantal opdrachtgevers afgedwongen.
- Wordt verplichte AOV afgedwongen
Als BV:
- Draag je al sociale premies af
- Heb je al te maken met een minimaal DGA salaris.
Een grote groep valt dan af. Kunnen het DGA salaris niet betalen of vervallen fiscale voordelen en kunnen net zo goed in loondienst.
Als we dan kijken naar de 'groepen':
1. Artsen, consultants, interim managers, ITer's ---> kunnen voortbestaan als BV
2. Grafisch ontwerper, muzikant, ZZP klusbedrijf --> kan voortbestaan als eenmanszaak
3. Hou je de groep over die financieel (en qua secudaire arbeidsvoorwaarden wellicht beter af is in vast dienstverband. Laat dat nu precies het doel zijn van deze nieuwe wet.
Denk ik te makkelijk? Vast wel.
Ik snap dat de groep schijnzelfstandigen deze wetgeving als een probleem ervaren. Alleen dat is dus een hele andere discussie. Dan ga je het hebben over het veranderen van de bestaande wetgeving.
Daarnaast heb je een groep ZZP'ers die wel volgens de huidige wetgeving hun ding kunnen blijven doen. Dus dat is allemaal prima.
< dit stukje webruimte is te huur >