Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Ik geloof dat de meeste hier hun uren gewoon door factureren in het geval van een ict storing o.i.d..

Maar doen jullie dat ook in het geval wanneer het thuis niet werkt maar op kantoor wel? Of is het dan toch voor mijn eigen rekening omdat ik naar het kantoor had kunnen komen.
(Ik werk op de hard- en software van de opdrachtgever)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-06 12:45
saveljos schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:57:
Ik geloof dat de meeste hier hun uren gewoon door factureren in het geval van een ict storing o.i.d..

Maar doen jullie dat ook in het geval wanneer het thuis niet werkt maar op kantoor wel? Of is het dan toch voor mijn eigen rekening omdat ik naar het kantoor had kunnen komen.
Je internet verbinding? Ja eigen kosten.
Ligt een beetje aan de casus. Als je bv naar kantoor moet komen voor een paswoord reset omdat je dat steeds vergeten bent, tja eigen rekening.
Maar je kan altijd naar kantoor gaan toch. Als je dan een uur later bent is dat prima even in te halen dus zie het probleem niet zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
mannowlahn schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:06:
[...]

Je internet verbinding? Ja eigen kosten.
Ligt een beetje aan de casus. Als je bv naar kantoor moet komen voor een paswoord reset omdat je dat steeds vergeten bent, tja eigen rekening.
Maar je kan altijd naar kantoor gaan toch. Als je dan een uur later bent is dat prima even in te halen dus zie het probleem niet zo erg?
Internet werkt hier prima. Maar in de 4 +/- maanden dat ik er werk heb ik nog geen één keer thuis kunnen werken. Dat irriteert gewoon een beetje. Net als vandaag, alle problemen zouden opgelost moeten zijn. Maar als ik dan in de middag mijn laptop open en het werkt weer niet is het al te laat om nog naar kantoor te gaan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
gem-p schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:03:
Of je maakt wel gebruik van een recruiter of broker en vraagt of de helft van de 1e factuur direct uitbetaald kan worden, omdat je graag als zzp'er wil beginnen, maar nog geen opdracht hebt. Dan betaal je je 1e opdracht wel de marge van de broker, maar je wordt wel op gang geholpen met je bedrijf.
Andere oplossing is om zoals gezegd spaargeld te hebben. Of je regelt een krediet bij een bank op basis van je huidige inkomen. Wat een beginnend bedrijf ook kan doen op basis van een businessplan. Maar mijn advies is dan wel om dit pas te doen als je zeker bent van je 1e opdracht.
je kan ook nog een factoring partij uitkiezen, maar die pakken dan 3% ~ van je omzet. Zit ik zelf niet op te wachten, maar als je geld nodig hebt een mogelijkheid. Dat betekent zo'n beetje dat zodra je een getekende urenstaat hebt het geld al betaald wordt en deze tussenpartij op hun geld wacht.

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-06 11:45
saveljos schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:21:
[...]

Internet werkt hier prima. Maar in de 4 +/- maanden dat ik er werk heb ik nog geen één keer thuis kunnen werken. Dat irriteert gewoon een beetje. Net als vandaag, alle problemen zouden opgelost moeten zijn. Maar als ik dan in de middag mijn laptop open en het werkt weer niet is het al te laat om nog naar kantoor te gaan |:(
Als de afspraak is thuis werken en dat kan niet door een probleem aan de kant van de opdrachtgever, dan is dat gewoon facturabel voor mij. NU is er wel wat coulance natuurlijk, maar als ik structureel 2.5 uur reistijd erbij moet gaan pakken op een dag gaat dat echt betaald worden (anders zou ik de opdracht al niet gedaan hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:31
[...]

Maar als ik dan in de middag mijn laptop open en het werkt weer niet is het al te laat om nog naar kantoor te gaan |:(
Sochtends even openen, als het niet werkt bij klant klagen, smiddags weer proberen.

Doorfacturatie geen mening, hangt van je relatie en casus af, maar dat kan je natuurlijk eventueel als stok gebruiken. "Ik reserveer tijd maar x werkt niet"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:16

Bob

Als ik aan iets anders kan werken dan doe ik gewoon dat, en factureer dan uiteraard niets. Wat thuis altijd het geval zal zijn. Genoeg ander werk, we zijn toch geen ambtenaren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zit in December een jaar en 3 maanden bij m’n huidige klant en we willen beide graag verlengen, ik heb m’n klant gevraagd direct te contracteren nu, en de tussenpartij (Circle8) er tussenuit te halen, ze geven aan dat dit kan maar ze van de tussenpartij even goedkeuring willen per mail, iemand ervaring met hoe dit aan te vliegen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 12:53
DennusB schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:40:
Ik zit in December een jaar en 3 maanden bij m’n huidige klant en we willen beide graag verlengen, ik heb m’n klant gevraagd direct te contracteren nu, en de tussenpartij (Circle8) er tussenuit te halen, ze geven aan dat dit kan maar ze van de tussenpartij even goedkeuring willen per mail, iemand ervaring met hoe dit aan te vliegen?
Fijn dat de klant er voor openstaat. Circle8 gaat het natuurlijk niet willen, dus dan komt het puur aan op de afspraken tussen eindklant en Circle8, en tussen jou en Circle8. Als er in het contract geen clausules opgenomen zijn die verhinderen dat jij en eindklant zonder Circle8 verder gaan, is er geen probleem.

Ik vermoed dat er wel iets afgesproken is met betrekking tot relatiebeding. Dan is het een kwestie van onderhandelen om tot een oplossing te komen. De eindklant heeft een sterkere onderhandelingspositie dan dat jij dat hebt, dus zou het vanuit de eindklant spelen, vooral aangezien deze welwillend is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-06 21:12

Als je een beetje professional bent heb je geen storing. Thuis heb ik glasvezel wat ik nog nooit in storing heb gehad (behoudens wat gepland onderhoud van zaterdag op zondag). Daarnaast heb ik ook een mobiel met onbeperkt internet wat ook uitstekend werkt als hotspot/tethering op je computer.

Als die het beiden niet doen, dan is er hier in de buurt wel meer uitgevallen en ben ik waarschijnlijk druk met een diepvries leegpakken of zo.

Beetje non-issue, lijkt me. En anders reis je naar een flexwerkplek in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Als ik het goed lees gaat de casus niet zo zeer over dat de thuisverbinding er uit zou liggen.
[...]

Klant belooft je kan thuiswerken. Je gaat naar huis en logt in maar het werkt niet, bijv. omdat de VPN niet op komt of een andere reden.
Ja ik zou zeggen bel de helpdesk en blijf net zo lang bellen tot het werkt. Uiteraard doe je je best om voor de klant werk te verzetten en de helpdesk en desnoods een manager in te schakelen dus die uren factureer je door lijkt mij.

Zelf heb ik ook wel eens gehad dat mijn laptop niet op 'het bedrijfsnetwerk' kwam, dag mee bezig geweest (wel op kantoor). Externe krijgen geen werkplek dus je moet zelf wat meenemen. Die uren zijn ook gewoon voor de opdrachtgever.

@saveljos ken natuurlijk niet het exacte probleem, maar kan je niet op locatie testen of het op afstand werken werkt? laptop aan 5G hangen bijv. of een andere manier.

[ Voor 17% gewijzigd door Oid op 04-09-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:41
Hangt er een beetje vanaf wie bedacht heeft dat Circle8 er tussen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:41

Als het aan de kant van de klant een keertje uit valt waardoor je een halve dag niet kan werken zie ik dat als mijn ondernemersrisico en staan die uren dat ik in de tuin zit niet op de factuur. Gebeurd het meerdere keren achter elkaar dan gaat het ze wel geld kosten.
Zie dat een beetje zoals een werknemer die in de file staat. Gebeurd dat een enkele keer vanwege onverwachte omstandigheden zie ik geen reden voor de werknemer om de verloren tijd in te halen. Gaat het om een stuk snelweg waar al sinds 1999 elke dag file staat dan ben ik minder coulant. Alleen zie ik de ZZP'er als werkgever en de klant als werknemer. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Dat zou voor mij ook een showstopper zijn.

Waar moeten we dan aan denken. VPN oid ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Dit gaat niet om een fulltime opdracht hoop ik? Verder zit ik meestal aan de andere kant van dit gesprek en zou ik zeggen dat je uren voor het oplossen van je thuiswerk probleem gewoon kan schrijven, ook bijv reistijd naar kantoor hiervoor. Wel netjes om het even bij je direct aanspreekpunt te escaleren/vragen hoe hier mee om te gaan. Daar is waarschijnlijk ook waar de thuis werkafspraak gemaakt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26
Ik geef je weinig kans, voor een partij als Circle8 is dit hun hele broodwinning, dus ik denk niet dat die over te halen zijn, op basis van je website zit je denk ik bij Alliander, gaat inhuur mogelijk via raamcontracten/aanbestedingen en willen die dit soort partijen als leverancier niet kwijt....

ze zullen jou ook niet kwijt willen dus als je dit hard speelt, kun je hun tarief misschien wat proberen te verlagen, of bij een volgende verlenging... maar zomaar dit opgeven zullen ze niet doen....

Aanvullend: het hard spelen kun je natuurlijk wel voorbereiden, als jij meld dat je een aantrekkelijk alternatief hebt, zul je je opdrachtgever verder achter je krijgen, die zal je niet kwijt willen, die zal dan ook eerder bereid zijn wat extras te betalen, eventueel op kosten van Circle8. Volgens mij zat er nog een andere partij tussen waar de relatie ook niet meer top was. Dus er zijn wat mogelijkheden.

Verder heeft chatgpt nog een goed verhaal.

Het is inderdaad een delicate situatie, omdat de tussenpartij ook een belang heeft bij het behouden van hun commissie. Hier zijn een aantal strategieën die je collega zou kunnen overwegen om een verlaging van de vergoeding van de tussenpartij te onderhandelen:

1. Opbouwen van een sterke onderhandelingspositie

Alternatieven overwegen: Laat je collega onderzoeken of er andere manieren zijn om toekomstige opdrachten te krijgen, zonder tussenkomst van deze partij. Als de tussenpartij merkt dat je collega ook zonder hen succesvol kan zijn, kan dat hun bereidheid vergroten om de vergoeding te verlagen.
Waardebewijs leveren: Als je collega zeer waardevol werk heeft geleverd en cruciaal is voor het succes van de opdrachtgever, kan hij dit gebruiken als een onderhandelingspunt. Het aantonen van de toegevoegde waarde kan een sterke positie geven in onderhandelingen.

2. Inspelen op de duur van de samenwerking
Loyaliteit benadrukken: Je collega kan benadrukken dat hij na 1,5 jaar van samenwerking de wens heeft om door te gaan, maar wel tegen betere voorwaarden. Hij kan verwijzen naar de lange samenwerking en de waarde die deze heeft opgeleverd, en aangeven dat een lagere vergoeding voor de tussenpartij een duurzame samenwerking kan bevorderen.
Langere verlenging aanbieden: Als de verlenging bijvoorbeeld voor een langere periode is, kan je collega voorstellen om in ruil voor die langere samenwerking een lagere bemiddelingsvergoeding te krijgen. Dit kan voor de tussenpartij aantrekkelijk zijn omdat zij dan een langere zekerheid van inkomsten hebben.

3. Gedeelde belangen benadrukken
Wederzijdse winst benadrukken: Leg uit dat een verlaging van de vergoeding voor de tussenpartij geen verlies hoeft te betekenen, maar juist kan helpen om de samenwerking in stand te houden en te versterken. De verlaging kan bijvoorbeeld helpen om de opdrachtgever tevreden te houden, waardoor er mogelijk meer werk in de toekomst kan zijn.
Kostenefficiëntie aanmoedigen: Bied aan om samen te kijken naar manieren waarop de tussenpartij efficiënter kan werken, zodat hun kosten lager uitvallen. Dit kan hun bereidheid om de vergoeding te verlagen vergroten.

4. Onderhandelingen op basis van prestatie
Resultaatgerichte vergoeding: Je collega zou kunnen voorstellen om de vergoeding van de tussenpartij deels afhankelijk te maken van de prestaties. Als hij meer uren maakt of als de opdrachtgever zeer tevreden is, kan er bijvoorbeeld een bonus worden toegekend. Dit kan aantrekkelijker klinken voor de tussenpartij, terwijl het ook de vergoeding verlaagt in minder drukke perioden.

5. Transparantie vragen over kosten
Vraag om inzicht: Je collega kan vragen naar een duidelijke uitleg van hoe de vergoeding is opgebouwd. Misschien kan hij argumenteren dat de kosten in de eerste fase hoger waren vanwege het opzetten van de relatie, maar dat de verlenging nu minder werk vergt van de tussenpartij, wat een lagere vergoeding zou rechtvaardigen.
Het is belangrijk om dit soort gesprekken open en diplomatiek te voeren, waarbij beide partijen het gevoel hebben dat ze er beter van worden.

[ Voor 65% gewijzigd door coldasice op 05-09-2024 06:19 . Reden: aanvulling strategie ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 14:48

Crazy D

I think we should take a look.

Tjah ligt nogal aan de situatie. Als de deal is dat je kunt thuiswerken, en het werkt dan niet, dan zijn die uren voor de klant. Tenzij het een probleem aan mijn kant is natuurlijk. Wel direct melden en zoeken naar oplossingen. Ga niet een week thuis zitten duimen draaien, en wel factuurtje sturen. En dan ligt het er ook nog aan of ik iets anders kan doen. Veel van mijn dagen bekijk ik in de ochtend waar ik zin in heb, als ik iets kan wisselen dat schrijf ik wel de tijd dat ik er mee bezig ben geweest maar niet heel de dag. Als in de ochtend blijkt dat de boel niet werkt remote maar op lokatie wel, kun je ook alsnog die kant op rijden (reistijd in dat geval wel betaald), en het zien op te lossen zodat je de volgende dag wel thuis kunt werken.

En je bent toch ondernemer? Dan heb je ook risico. Anders had je in loondienst moeten blijven, dan krijg je gewoon je 40 uurtjes wel betaald ongeacht of je iets kunt doen of niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:07
Volgens mij begint het met wat er in je contact met circle8 staat....
En dan wat er in het contract tussen circle8 en de opdrachtgever staat.

Maar wij kennen die contacten niet dus zul je zelf in moeten duiken. Maar gezien je die zelf getekend en gelezen hebt weet je het antwoord al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Oid schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:21:
Als ik het goed lees gaat de casus niet zo zeer over dat de thuisverbinding er uit zou liggen.
Precies ;)
Klant belooft je kan thuiswerken. Je gaat naar huis en logt in maar het werkt niet, bijv. omdat de VPN niet op komt of een andere reden.
Ja ik zou zeggen bel de helpdesk en blijf net zo lang bellen tot het werkt. Uiteraard doe je je best om voor de klant werk te verzetten en de helpdesk en desnoods een manager in te schakelen dus die uren factureer je door lijkt mij.

Zelf heb ik ook wel eens gehad dat mijn laptop niet op 'het bedrijfsnetwerk' kwam, dag mee bezig geweest (wel op kantoor). Externe krijgen geen werkplek dus je moet zelf wat meenemen. Die uren zijn ook gewoon voor de opdrachtgever.
Zo doe ik het nu ook, de uren die ik echt kwijt ben aan troubleshooting declareren. Niet thuis kunnen werken declareer ik niet. Hoe frustrerend ze ook zijn.
mannowlahn schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:23:
[...]
Waar moeten we dan aan denken. VPN oid ?
Vpn's, geblokkeerde ip adressen. Dat soort dingen ;w.
Deveon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:09:
[...]

Dit gaat niet om een fulltime opdracht hoop ik? Verder zit ik meestal aan de andere kant van dit gesprek en zou ik zeggen dat je uren voor het oplossen van je thuiswerk probleem gewoon kan schrijven, ook bijv reistijd naar kantoor hiervoor. Wel netjes om het even bij je direct aanspreekpunt te escaleren/vragen hoe hier mee om te gaan. Daar is waarschijnlijk ook waar de thuis werkafspraak gemaakt is.
Wordt morgen inderdaad eens tijd om hierover in gesprek te gaan :).

• mannowlahn
Als je al 4 maanden aan het aankloten bent moet je even narekenen wat je bent mis gelopen. Hoe makkelijk heb je een nieuwe opdracht? Ik had na 2 maanden de eer aan mijzelf gehouden en echt wel die uren door berekend hoor als het systematisch er uit lag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-06 13:58
Tegen wat voor tarief/marge? Een eurotje of 5, lekker laten zitten, voor dat geld mogen ze later nog wel wat betekenen in afhandeling of als er een keer wél iets aan de hand is, of als je misschien inflatie correctie wil.
Ook al is 5 euro x 1600 uur voor een nieuw jaar nog steeds best wat geld.

Maar tegen de wat gebruikelijkere marges, zeg 10+, vind ik het wel begrijpelijk dat je iets wil proberen.

Bij Circle8 kan dat allebei voorkomen, omdat ze zowel als intermediair als broker/MSP opereren, als broker gewoon laten zitten.

Een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
1. dit is wel het domein/business model van die tussenpartij, bereid je goed voor
2. tussenpartij is vaak wel het meest bereid het hard te spelen, maar daar zit ook een behoorlijke portie bluf in, ze hebben wel degelijk wat te verliezen, maar de partij die het het hardst durf te spelen haalt meestal het beste resultaat.
3. denk wel in een win-win situatie, waarbij je evt. de tussenpartij nog steeds wat gunt, al is het tijdelijk/minder

Enkele suggesties/gedachtes die je jezelf wil inprenten voor een gesprek:
* melden dat je per 1 januari inflatiecorrectie wil toepassen, dat je tarief X omhoog gaat, waarbij X een significant deel van de marge is, kun je aan hun laten of ze dat bij de klant weten los te peuteren.
* melden dat je van aan aanbrengtarief naar een onderhoudstarief wil, e.g. nog 6 maanden a 5 of 7,5 euro, dat je de aanbrenginspanning met bijbehorende marge respecteert, maar dat je de verlengingen intussen je eigen prestatie vindt en dat je daar beter voor gewaardeerd wil worden.
* melden dat je (daarna) meer op eigen benen wil gaan staan - huidige contract bepalingen daarop wil aanpassen.
* melden dat je je in dat geval wel bereid bent je weer voor een half jaar te commiteren - niet tussentijds opstapt, wat voor hun gezichts- en inkomstenverlies betekent.
* in het midden laten of je anders misschien zelf aan een volgende stap gaat denken - zo'n stap kan ook zijn juridisch advies inwinnen of je contractbepalingen geldig zijn in de zin van WAADI (waarschijnlijk wel, maar dat hoeven zij niet te weten - los van dat daar tijd overheen gaat)
* besef je wel dat een tussenpartij ook een pleefiguur slaat bij de eindklant als jij opstapt of ander gedonder veroorzaak omdat je er met hun niet uit komt. Als dat vaker gebeurt komen zij ook op een blacklist, of valt het kwartje wat vaker niet hun kant op.

[ Voor 6% gewijzigd door pkuppens op 05-09-2024 08:28 . Reden: nog wat ideeën ]

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik had een berichtje van een recruiter namens bedrijf X. Ze werken ook samen volgens mij. Nee tegen gezegd. Nu heb ik morgan black in mn inbox met dezelfde opdracht. Betekent dat dat de opdracht ergens terug te vinden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 20:00

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Karp schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:21:
Ik had een berichtje van een recruiter namens bedrijf X. Ze werken ook samen volgens mij. Nee tegen gezegd. Nu heb ik morgan black in mn inbox met dezelfde opdracht. Betekent dat dat de opdracht ergens terug te vinden is?
Meestal vind ik de opdracht door de tekst te googlen ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-06 17:08
Karp schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:21:
Ja. Soms kan je met de tekst wel de opdracht online terug vinden met wat betere Google-Fu

[ Voor 3% gewijzigd door Panini op 05-09-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Tylen schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:27:
[...]

Meestal vind ik de opdracht door de tekst te googlen ;)
Vooral als er spellingsfouten zijn gemaakt ;)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 10:58
Kreeg een mailtje van Knab. Dag limiet wordt aangepast naar 5000 euro.

Lekker is dat ik moet elk kwartaal de voorbelasting betalen. Die is bijna 10000.

Je kan wel dag limiet aanpassen maar dat duurt 4 uur. Snap wel dat ze limieten willen aanpassen maar denk wel dat hier maar werk in moet zitten. Zeker voor zakelijke accounts.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben ook niet te spreken over die nieuwe limiet van Knab. Een beetje extra moeite voor de IB is maar één keer per jaar, maar bedragen boven de 5000 euro komen wat regelmatiger voor. Ik heb de feedback al via de chat gegeven.

• pkuppens
To_Tall schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:40:
Kreeg een mailtje van Knab. Dag limiet wordt aangepast naar 5000 euro.

Lekker is dat ik moet elk kwartaal de voorbelasting betalen. Die is bijna 10000.

Je kan wel dag limiet aanpassen maar dat duurt 4 uur. Snap wel dat ze limieten willen aanpassen maar denk wel dat hier maar werk in moet zitten. Zeker voor zakelijke accounts.
Vraag bij KNAB neerleggen. Kan zijn dat ik aan het hallucineren ben, maar ik meen ook dat er bepaalde rekeningnummers, zoals die van de belastingdienst, wel toegelaten worden.

Uit de mail:
Wil je een hogere of lagere betaallimiet? Vanaf 11 september pas je het bedrag eenvoudig zelf aan via je Knab App. Tik hiervoor in de app op de drie streepjes (‘Meer’) rechts onderin en ga naar ‘Daglimiet geld overboeken’.
Dit lijkt ook een eenmalige actie?!

[ Voor 19% gewijzigd door pkuppens op 05-09-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
pkuppens schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:47:
[...]

Vraag bij KNAB neerleggen. Kan zijn dat ik aan het hallucineren ben, maar ik meen ook dat er bepaalde rekeningnummers, zoals die van de belastingdienst, wel toegelaten worden.
Dat is voor zover ik weet niet zo. IB is een jaarlijks terugkerend ritueel met een 1 euro betaling klaarzetten met juiste betaaldetails om vervolgens via de chat het bedrag te verhogen naar het bedrag dat daadwerkelijk overgemaakt moet worden. Ik heb de vraag bij de chat uitstaan of het mogelijk is de betaallimiet permanent te veranderen zal zijn naar een werkbaar bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 21:42
valdi schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:46:
Ik ben ook niet te spreken over die nieuwe limiet van Knab. Een beetje extra moeite voor de IB is maar één keer per jaar, maar bedragen boven de 5000 euro komen wat regelmatiger voor. Ik heb de feedback al via de chat gegeven.
Als je de limiet kan vrijstellen naar de rekening van de belastingdienst en je eigen prive rekening waar je je prive onttrekking naar doet zou al fijn zijn. Gewoon een exclusion in je firewall so to speak.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn ervaring met de Rabobank (die ook zo'n daglimiet hebben) was dat ik zonder aanpassingen de IB naar de belastingdienst kon betalen, niet eens een random reader nodig.
Belasting mag je altijd betalen ;)
Maar hoeft bij Knab natuurlijk niet zo geregeld te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
DanTm schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:03:
Mijn ervaring met de Rabobank (die ook zo'n daglimiet hebben) was dat ik zonder aanpassingen de IB naar de belastingdienst kon betalen, niet eens een random reader nodig.
Dit geldt overigens alleen als je dit handmatig doet, bij snelstart krijg je een betalingsverzoek waarbij je meteen kunt betalen met alle details klaar, maar dan dien je wel je limiet te verhogen.... een wat vreemde constructie dat dit dan weer niet werkt

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heb ooit eens een feature request gedaan hiervoor bij KNAB, maar wat er aan de andere kant van de chat zit snapt het woord feature request niet. KNAB heeft dit soort functionaliteit niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-06 14:25
valdi schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:46:
Je kunt die limiet toch een jaar lang naar boven bij stellen ? Kost je 2 minuten instelwerk (als je traag bent) en (max) 4 uur wachttijd. Hoef je er een jaar niet meer over na te denken.,

Ik vind het prima dat banken hun klanten op deze manier bewust maken van dit soort risico's. Diezelfde klanten komen als eerste bij banken 'janken' als hun rekening leeggeroofd is en men vindt dat niet aan de zorgplicht voldaan is.

Dus prima actie, knab :)

• Panini
Voor de ZZP-ers die papa of mama zijn, of binnenkort worden. Hoe hebben jullie dat besproken bij een opdracht? Ik zie het zelf niet anders dan het nemen van een vakantie van 3-4 weken, maar merk dat de reacties bij een opdrachtgever wel verschillend kunnen zijn.

Hebben jullie meegemaakt dat een opdrachtgever als gevolg daarvan de opdracht stopt en een vervanger zoekt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Panini schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:45:
Voor de ZZP-ers die papa of mama zijn, of binnenkort worden. Hoe hebben jullie dat besproken bij een opdracht? Ik zie het zelf niet anders dan het nemen van een vakantie van 3-4 weken, maar merk dat de reacties bij een opdrachtgever wel verschillend kunnen zijn.
Ik ben een pappa.. maar kan je vertellen dat het niet voelt als een vakantie van 3-4 weken ;)

• Panini
DanTm schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:47:
[...]

Ik ben een pappa.. maar kan je vertellen dat het niet voelt als een vakantie van 3-4 weken ;)
Dat het geen vakantie is snap ik. ;) Was ter illustratie dat ik geen andere reactie van een opdrachtgever zou verwachten dan wanneer je zegt: 'He opdrachtgever ik ben 3 weken met vakantie; tot over een paar weken!'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 11:03

Hebben jullie meegemaakt dat een opdrachtgever als gevolg daarvan de opdracht stopt en een vervanger zoekt?
Leg je probleem voor en besluit samen wat er mogelijk is. 3 weken vakantie is normaliter ook geen probleem bij opdrachtgevers en vervolgens constructies van tijdelijk 4 dagen werken ook niet. Een opdrachtgever gaat bij het opperen/bespreken van ideeen/mogelijklheden echt niet een opdracht stoppen .

Ze stoppen wel een opdracht als ze zeggen dat 6 weken niet kan en je besluit om dat toch te doen :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:25

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacketti
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-06 11:16

Je kan ook voor een maand of misschien wel twee een vervanger sturen die jij dan net een paar euro minder betaald, dan hou je er nog wat aan over ook

• Panini
Furion2000 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:53:
[...]

Leg je probleem voor en besluit samen wat er mogelijk is. 3 weken vakantie is normaliter ook geen probleem bij opdrachtgevers en vervolgens constructies van tijdelijk 4 dagen werken ook niet. Een opdrachtgever gaat bij het opperen/bespreken van ideeen/mogelijklheden echt niet een opdracht stoppen .

Ze stoppen wel een opdracht als ze zeggen dat 6 weken niet kan en je besluit om dat toch te doen :+
Al besproken, echter er wordt niet zo positief op gereageerd bij 1 van mijn 2 opdrachten. Er wordt benoemd dat 3-4 weken te lang, dus ben ook benieuwd of meer mensen dit gehoord hebben toen ze dit besproken hebben bij aankomend ouderschap. Ik vond het namelijk een vrij rare reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Ik ben eind vorig jaar vader geworden. Ik heb gewoon ruim van te voren aangegeven dat ik een maand vrij zou nemen vanaf het moment dat onze dochter geboren werd. Natuurlijk in de laatste weken ook gezorgd dat belangrijke informatie extra goed gedeeld werd. Verder heb ik aangegeven dat in geval van nood altijd even gebeld kon worden, maar dat ik in principe niet online zou zijn. Dat was totaal geen probleem, en als dat het wel was, dan had mijn opdracht op dat punt gestopt ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-06 14:55
Woy schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:06:
[...]

Ik ben eind vorig jaar vader geworden. Ik heb gewoon ruim van te voren aangegeven dat ik een maand vrij zou nemen vanaf het moment dat onze dochter geboren werd. Natuurlijk in de laatste weken ook gezorgd dat belangrijke informatie extra goed gedeeld werd. Verder heb ik aangegeven dat in geval van nood altijd even gebeld kon worden, maar dat ik in principe niet online zou zijn. Dat was totaal geen probleem, en als dat het wel was, dan had mijn opdracht op dat punt gestopt ;)
Zelfde hier. In mei vader geworden en 4 weken thuis geweest. Beloofd dat ik de financiele status van m'n projecten zelf even bij zou werken in het systeem. 1 uur werk in 4 weken en op een paar telefoontjes na niet met werk bezig geweest.

Dat is voor mij juist een van de perks van ZZP'en. Je deelt mede dat... je vraagt niet om verlof. Natuurlijk is het niet 'de deur dichtgooien' voor 4 weken.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-06 14:25
virtualJac schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:24:
[...]
Dat is voor mij juist een van de perks van ZZP'en. Je deelt mede dat... je vraagt niet om verlof. Natuurlijk is het niet 'de deur dichtgooien' voor 4 weken.
Dit idd. Je bent ZZP'er, gedraag je ernaar (no offence). Als je als werknemer behandeld wenst te worden, heeft de BD toch gelijk over jou en ben je gewoon een schijnzelfstandige...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• valdi
  • Niet online
figlio del comm schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:41:
[...]

Je kunt die limiet toch een jaar lang naar boven bij stellen ? Kost je 2 minuten instelwerk (als je traag bent) en (max) 4 uur wachttijd. Hoef je er een jaar niet meer over na te denken.,

Ik vind het prima dat banken hun klanten op deze manier bewust maken van dit soort risico's. Diezelfde klanten komen als eerste bij banken 'janken' als hun rekening leeggeroofd is en men vindt dat niet aan de zorgplicht voldaan is.

Ik herzie mijn mening. Bevestigd via de chat; de limiet is inderdaad een jaar lang op 50000 euro in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn

De opdracht stopt? Wow nee dat niet, maar ja, je zal de eerste maanden niet zo scherp en uitgerust zijn. je bent een dure en tijdelijke kracht. Dus dan heb je nu een nadeel te pakken van freelancen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 28-06 14:48

Crazy D

I think we should take a look.

Panini schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:06:
[...]

Al besproken, echter er wordt niet zo positief op gereageerd bij 1 van mijn 2 opdrachten. Er wordt benoemd dat 3-4 weken te lang, dus ben ook benieuwd of meer mensen dit gehoord hebben toen ze dit besproken hebben bij aankomend ouderschap. Ik vond het namelijk een vrij rare reactie.
Andere opdracht zoeken? Of een vervanger zoeken?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
figlio del comm schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:41:
[...]

Ik zou wel liever gezien hebben dat je ook voor een specifieke set rekeningen de limiet op zou kunnen hogen. In principe maak ik niet vaak grote bedragen over, maar zou prima voor de rekening van de BD en mijn eigen prive rekening een hogere limiet willen hebben.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• pkuppens
Zojuist 15k+ overgemaakt naar de belastingdienst via KNAB, geen extra betalingslimiet acties nodig. Maar goed, het is nog geen 11 september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
pkuppens schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:12:
[...]

Zojuist 15k+ overgemaakt naar de belastingdienst via KNAB, geen extra betalingslimiet acties nodig. Maar goed, het is nog geen 11 september.
Dat is logisch want het huidige limiet is 50.000 EUR - wat ze wijzigen naar 5.000 per 11 september.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 11:06
Gemist, het is alweer voorbij. Nu ja, iemand zal er wel een stukje over schrijven of een podcast over maken.

• pkuppens
Mirabis schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:15:
[...]

Dat is logisch want het huidige limiet is 50.000 EUR - wat ze wijzigen naar 5.000 per 11 september.
OK, ik kon die limiet zo snel niet vinden. Ik was denk ik ook in de war met de roodstand.
Die heb ik/is tegenwoordig uitgeschakeld, en het afromen naar spaarrekening aan tot 5k, aanvullen onder 3k, dus ik kon van mijn rekening courant dergelijke bedragen gewoonlijk niet betalen, maar had van tevoren al het geld van de spaarrekening naar de rekening courant overgemaakt, vandaar probleemloos.

Overigens niks mis met die functionaliteit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:31
DJ Henk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:18:
[...]

Gemist, het is alweer voorbij. Nu ja, iemand zal er wel een stukje over schrijven of een podcast over maken.
VVD vindt er wat van:

https://www.rtl.nl/nieuws...role-tweede-kamer-kabinet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Daar zijn ze rijkelijk laat mee, ze hadden dat in de formatie kunnen en moeten regelen.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen.

PS. Mijn prikkelende suggestie is dat de belastingdienst eerst maar eens zelf de kinderziektes uit het systeem moet halen: 1 jaar extra moratorium voor iedereen behalve de BD zelf.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
pkuppens schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:45:
[...]

Daar zijn ze rijkelijk laat mee, ze hadden dat in de formatie kunnen en moeten regelen.
Precies. Helaas is de geest wel uit de fles.

• coldasice
dit is voor het debat al opgeschreven, dit is ook de mening die Aartsen al in de zipconomy podcast heeft verkondigd...

• real-doc
  • Niet online
De snelheid waarmee men gaat handhaven is hier niet het probleem. Ja, wellicht blijft de gemiddelde kenniswerker nog 3 jaar buiten schot. Het verschil voor de opdrachtgever, dat aan het begin van de sessie van vandaag ook vrij snel duidelijk was, is dat zij met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025, kunnen worden geconfronteerd met boetes en naheffingsaanslagen.

Ofwel, waar er vroeger geen risico was, is het risico nu dat, zelfs wanneer er over 3 jaar pas gehandhaafd wordt op langdurig ingezette kenniswerkers, er een DBA risico ter grootte van alle mogelijke loonheffingen vanaf 1 januari 2025 is. En dan niet voor die ene ZZP'er die in dienst was, maar voor elke ZZP'er die vanaf 1 januari 2025 een opdracht heeft gedaan. Daar worden mensen zenuwachtig van

[ Voor 13% gewijzigd door real-doc op 05-09-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

DJ Henk schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:18:
[...]

https://debatdirect.tweed...aties-dba-10-00/onderwerp

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Eastern
  • Laatst online: 25-06 14:43
De boetes en naheffingen zijn 1 ding, de andere kant is dat je merkt dat opdrachtgevers nu al vaak hebben staan: 'freelance aanbieden: nee' en ook lopende contracten niet meer verlengd worden.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

Eastern schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:22:
De boetes en naheffingen zijn 1 ding, de andere kant is dat je merkt dat opdrachtgevers nu al vaak hebben staan: 'freelance aanbieden: nee' en ook lopende contracten niet meer verlengd worden.
Jup, het is gewoon klote momenteel :/

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-06 14:28

RaseriaN

So much choices..

TommyGun schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:38:
Jup, het is gewoon klote momenteel :/
Klote is een behoorlijk understatement. Merkt het echt goed aan het aantal, de inhoud maar ook zeker het uurtarief wel van de opdrachten.

Heb er vertrouwen in dat het goed komt, maar het zal nog wel ff duren ben ik bang..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
De grootste eyeopener voor mij vandaag was dat de FNV 30.000 zzp'ers vertegenwoordigt. Ik was er niet eens van op de hoogte dat de FNV zzp'ers vertegenwoordigt (ik heb nooit enige vertegenwoordiging daarvan in het openbaar gezien). De kans om dat vandaag in de praktijk te brengen bij de commissie in de Tweede Kamer door als vertegenwoordiger van zzp'ers op te treden, is de FNV in ieder geval niet gelukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
init6 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:56:
De grootste eyeopener voor mij vandaag was dat de FNV 30.000 zzp'ers vertegenwoordigt. Ik was er niet eens van op de hoogte dat de FNV zzp'ers vertegenwoordigt (ik heb nooit enige vertegenwoordiging daarvan in het openbaar gezien). De kans om dat vandaag in de praktijk te brengen bij de commissie in de Tweede Kamer door als vertegenwoordiger van zzp'ers op te treden, is de FNV in ieder geval niet gelukt.
Nog maar 29.999 ;) ik heb meteen (boos) mijn lidmaatschap opgezegd, ik voelde me veel meer/wèl verwant met het standpunt van VZN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 21:58
In hoeverre blijven detacheerders buiten schot? Zelf een BV starten helpt niet, maar wat als je het met een paar (of 1) andere doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:26

sebasd

loopt op espresso

Detacheerders hebben mensen op de loonlijst die ze doorlenen aan opdrachtgevers. Compleet andere situatie, fiscaal, en dus blijven die buiten schot.

Als je een dergelijke constructie ook opzet, zal het wel werken, maar volgens mij is dat al een paar keer eerder besproken in de afgelopen weken / maanden in dit topic.

Ik blijf liever gewoon lekker ZZP'en en doe er alles aan om op die manier aan het werk te blijven. So far, so good.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Kabinet gaat door met wet tegen schijnzelfstandigheid, ondanks onrust zzp'ers
https://nos.nl/artikel/25...id-ondanks-onrust-zzp-ers

[ Voor 26% gewijzigd door Kurios op 05-09-2024 17:36 ]

• vlesierse
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 15:16
Momenteel ben ik aan het overwegen om vanuit loondienst als ZZP-er aan de slag te gaan. Dit is wel een interessante discussie wat me misschien tegenhoudt deze stap te nemen.

Ik volg dit topic met veel interesse, dank!

[ Voor 15% gewijzigd door vlesierse op 05-09-2024 17:59 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:15
[...]

Als ik inhuur manager was en grof geld betaal voor een kracht dan verwacht ik eigenlijk inderdaad wel uiterste motivatie en ondernemers mentaliteit. Helemaal nu ik meer keus heb nu. Zelf heb ik geen vakantie gehad en maak nu 60 uur als ondernemer. Ik voel me veel beter dan dat ik ooit in loondienst heb gedaan. Ik maak wel mooie reis als ik 2/3 jaar bij de klant zit of tussen opdrachten zit. Voor nu lekker buffelen en geld verdienen!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• init6
  • Niet online
pkuppens schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:28:
[...]

Nog maar 29.999 ;) ik heb meteen (boos) mijn lidmaatschap opgezegd, ik voelde me veel meer/wèl verwant met het standpunt van VZN.
Kan mij voorstellen, het optreden was extreem knullig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-06 09:22
Ecological schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:20:
[...]

Als ik inhuur manager was en grof geld betaal voor een kracht dan verwacht ik eigenlijk inderdaad wel uiterste motivatie en ondernemers mentaliteit. Helemaal nu ik meer keus heb nu. Zelf heb ik geen vakantie gehad en maak nu 60 uur als ondernemer. Ik voel me veel beter dan dat ik ooit in loondienst heb gedaan. Ik maak wel mooie reis als ik 2/3 jaar bij de klant zit of tussen opdrachten zit. Voor nu lekker buffelen en geld verdienen!
Tja, ik sta er toch een stuk anders in. En met mij een hoop ZZPers hier.
Een van de voordelen van zelf ondernemen is de vrijheid. Dus ook de vrijheid om zo lang en zo vaak vrij te nemen als je lief is. Als dat niet in lijn ligt met de eisen van de opdrachtgever is het onderhandelen.
Vraag de workaholics/multi-miljonairs die tegen hun dood aan zitten waar ze spijt van hebben, meerendeel geeft aan te weinig tijd doorgebracht te hebben met vrienden/familie/geliefden.
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rw1994
[...]

Bij mij was het geen probleem, moet ik wel bekennen dat ik met een compagnon in bedrijf ben en wij elkaar opvangen tijdens afwezigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:38

aex351

I am the one

Kurios schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:36:
Kabinet gaat door met wet tegen schijnzelfstandigheid, ondanks onrust zzp'ers
https://nos.nl/artikel/25...id-ondanks-onrust-zzp-ers
Ben benieuwd naar de uitwerking. De economie krijgt er een hoop goedkope werknemers in loondienst voor terug. Vraag me ook af hoeveel schijnzelfstandige nu in de financiële problemen komt en bijvoorbeeld hun huis niet meer kunnen betalen, vanwege de lagere inkomen en hogere lasten.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
rw1994 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:41:
[...]

Tja, ik sta er toch een stuk anders in. En met mij een hoop ZZPers hier.
Een van de voordelen van zelf ondernemen is de vrijheid. Dus ook de vrijheid om zo lang en zo vaak vrij te nemen als je lief is. Als dat niet in lijn ligt met de eisen van de opdrachtgever is het onderhandelen.
Vraag de workaholics/multi-miljonairs die tegen hun dood aan zitten waar ze spijt van hebben, meerendeel geeft aan te weinig tijd doorgebracht te hebben met vrienden/familie/geliefden.
Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.
Als het goed gaat dan kan ik met mijn 40e met pensioen en heb dan ook vele jaren heel erg rustig aan gedaan, dat was ook vrijheid. Nu kies ik ervoor om leuke dingen op werk te doen en veel uur te werken en heb er absoluut geen spijt van.

Mijn punt was puur hoe ik er in zou staan als inhuurmanager. Dat andere ZZPers er anders in staan dat weet ik, maar met een markt die wat lastiger is voor Freelancers, is het voor de opdrachtgever makkelijker om zulke eisen te stellen. Daar kan je filosofisch wat van vinden, maar dat was de vraag niet. ;)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Ecological
kwaazaar schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:53:
In hoeverre blijven detacheerders buiten schot? Zelf een BV starten helpt niet, maar wat als je het met een paar (of 1) andere doet?
Ik heb meerdere juristen en ook advocaten gesproken die zeggen dat het wel kan wel kan helpen. Het is veel te voorbarig om te zeggen dat het niet helpt. Helemaal met een holding ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:18
[...]

Als jouw definitie van uiterste motivatie en ondernemersmentaliteit is dat je 60u p/week werkt, dan deel ik die definitie niet.

Heb zelf meerdere Kids gekregen ij mijn zzp tijd en het altijd zo geregeld dat ik 2 weken offline kon zijn na de geboorte, dan 2 weken bereikbaar via telefoon en emails beantwoorden. Na 4 weken begon ik weer fulltime te werken. In overleg was dat altijd prima te regelen mijn opdrachtgevers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 17:01

epo

aex351 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:45:
[...]

Ben benieuwd naar de uitwerking. De economie krijgt er een hoop goedkope werknemers in loondienst voor terug. Vraag me ook af hoeveel schijnzelfstandige nu in de financiële problemen komt en bijvoorbeeld hun huis niet meer kunnen betalen, vanwege de lagere inkomen en hogere lasten.
Echt lachwekkend die reacties van GL-PVDA en de FNV, iemand in loondienst kan ook zzp'er worden echt te triest voor woorden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 22:20
Ecological schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:56:
[...]

Ik heb meerdere juristen en ook advocaten gesproken die zeggen dat het wel kan wel kan helpen. Het is veel te voorbarig om te zeggen dat het niet helpt. Helemaal met een holding ertussen.
Ik maak me vooral zorgen over de paniek bij organisaties die zelf inhuureisen gaan stellen, waardoor de kans op zzp-opdrachten nog verder zal afnemen.

Ik heb een opdracht bij een overheidsinstantie, en daar heb ik te horen gekregen dat men gaat stoppen met het inhuren van zzp'ers en uitsluitend verder wil gaan met detacheringsbureaus. Het feit dat ik via een tussenpartij (bv) werk, is voor hen niet voldoende.

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 17:01

epo

Genestealer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:20:
[...]

Ik maak me vooral zorgen over de paniek bij organisaties die zelf inhuureisen gaan stellen, waardoor de kans op zzp-opdrachten nog verder zal afnemen.

Ik heb een opdracht bij een overheidsinstantie, en daar heb ik te horen gekregen dat men gaat stoppen met het inhuren van zzp'ers en uitsluitend verder wil gaan met detacheringsbureaus. Het feit dat ik via een tussenpartij (bv) werk, is voor hen niet voldoende.
Zo’n constructie hebben wij en dat gaat niet werken voor 2025. Maar goed ik en collega werken bij banken die al extreem moeite hebben mensen te werven in NL. Alles wat ingehuurd is komt uit het buitenland (India) dus dat gaat alleen maar meer worden.

Een collega van mij is nu net ergens begonnen via payrolling, en dan 3k basis en de rest betalen ze uit in overuren een maand later. Dat bedrijf pakt dan een flinke marge en dit zou dan wel wettelijk goed zijn... Je staat wat premies af, nog steeds niet verzekerd.. Ik snap het allemaal niet >:)

[ Voor 15% gewijzigd door epo op 05-09-2024 19:47 ]

• Quercia
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:09
Goedenavond Tweakers!

Binnenkort moet ik een nieuwe auto aanschaffen of leasen. Ik heb momenteel een eenmanszaak en overweeg financieel lease of het aanschaffen van de auto.

Ik ben even aan het berekenen wat financieel de beste optie is, en het lijkt op financial lease. Ik heb het idee dat er een addertje onder het gras zit en dat ik iets mis: over 5 jaar lijkt financial lease een stuk goedkoper (dat is even mijn ijkpunt - dit scheelt minstens 12k en dan reken ik afschrijving en rente aftrek nog niet eens mee :D ).

Als ik de auto lease, privé rijd (en dus bijtelling betaal), kan ik dan alsnog de volgende kosten volledig aftrekken van de winst?
1) Verzekering
2) Wegenbelasting
3) Onderhoud
4) Benzine

Daarnaast lijken met de volgende financiële regelingen te gelden:
1) BTW terugvorderen (op alles, dus lease bedrag & bovenstaande punten)
2) Rente die ik betaal voor de lease
3) KIA (indien drempel behaald, maar dat gaat wel goedkomen)
4) Niet echt een regeling, maar afschrijving mag.
5) Ook geen regeling: slottermijn is ook aftrekbaar (zowel BTW als zakelijke kosten)

Mis ik iets? Klopt al het bovenstaande of zie ik echt iets over het hoofd? Als ik Google komen er zoveel verschillende antwoorden ;( , de ene site heeft het enkel over de financiële regelingen die gelden, de ander heeft het enkel over de zakelijke kosten die je mag aftrekken van de winst...

Alvast dank voor enige input hierover! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 21:58

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 28-06 08:16

TMC

[...]

Vraag aan hen wat wél voldoende is aub. Doe het op z'n minst voor alle lezers hier. :) Een detacheringsbureau is ook een BV.

Waarschijnlijk moet je in dienst gaan bij de BV met een 'volwaardig' arbeidscontract, eentje waarbij je ook alle premies afdraagt, die voldoet aan de ABU CAO. Dan is er feitelijk geen verschil met een detacheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-06 16:49
Quercia schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:01:
5) Ook geen regeling: slottermijn is ook aftrekbaar (zowel BTW als zakelijke kosten)

Mis ik iets? Klopt al het bovenstaande of zie ik echt iets over het hoofd?
Als je leaset heb je de auto niet gekocht, staat deze niet op de balans, heb je geen KIA en geen afschrijving.

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-06 09:31
mbe81 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:31:
[...]

Als je leaset heb je de auto niet gekocht, staat deze niet op de balans, heb je geen KIA en geen afschrijving.
Financial lease wel. Je bent economisch eigenaar. Het financial lease bedrijf is juridisch eigenaar. Feitelijk gewoon een zakelijke lening.

Je hebt ook gewoon bijtelling dus dat heft de voordelen redelijk op. En als je meer onderhoud krijgt dan gepland (of schades) dan kan het duurder zijn dan operational lease.

[ Voor 19% gewijzigd door BaseLine op 05-09-2024 21:40 ]

• vortexnl1982
[...]

Uniforce geen optie? Zit zelf ook bij de overheid maar NOG niks gehoord. Mijn contract loopt nog t/m einde van het jaar.

Ik ben zelf niet van plan om in vaste dienst te gaan bij de overheid / detacheringsbureau.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
[...]

Wel grappige vraag ben je ooit inhuur manager geweest? Of verantwoordelijk voor inhuur? Ik wel (ik ben interim CTO) en ken ook veel inhurende managers. Ik ken bijna niemand die denkt dat een kind krijgen en daar bij geboorte 4 weken vrij nemen enig signaal is van slechte motivatie of ondernemers mentaliteit. Als inhuur verantwoordelijke gaat het ook om de relatie en zaken doen. Als je het gewoon netjes afstemt dan is er helemaal geen probleem. Zelfde met vakantie. Ik zou me meer zorgen maken als een ondernemer een niet gezonde work-life balance hanteert. Dat is een veel groter risico op uitval bij een belangrijk project dan even 4 weken ertussen uit.
vortexnl1982 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:41:
[...]

Uniforce geen optie? Zit zelf ook bij de overheid maar NOG niks gehoord. Mijn contract loopt nog t/m einde van het jaar.

Ik ben zelf niet van plan om in vaste dienst te gaan bij de overheid / detacheringsbureau.
Ik zou never nooit een Uniforce constructie aan gaan. Ze krijgen veel te veel macht in die constructie.

[ Voor 15% gewijzigd door Rutix op 05-09-2024 21:43 ]

Nothing to see here!

• vortexnl1982
Rutix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:42:
[...]

Wel grappige vraag ben je ooit inhuur manager geweest? Of verantwoordelijk voor inhuur? Ik wel (ik ben interim CTO) en ken ook veel inhurende managers. Ik ken bijna niemand die denkt dat een kind krijgen en daar bij geboorte 4 weken vrij nemen enig signaal is van slechte motivatie of ondernemers mentaliteit. Als inhuur verantwoordelijke gaat het ook om de relatie en zaken doen. Als je het gewoon netjes afstemt dan is er helemaal geen probleem. Zelfde met vakantie. Ik zou me meer zorgen maken als een ondernemer een niet gezonde work-life balance hanteert. Dat is een veel groter risico op uitval bij een belangrijk project dan even 4 weken ertussen uit.

[...]

Ik zou never nooit een Uniforce constructie aan gaan. Ze krijgen veel te veel macht in die constructie.
De uniforce jongens krijgen teveel macht? Ken iemand die al een aantal jaar voor de overheid werkt via zo'n constructie. Ik ben ook geen fan van dat soort constructies (net als payrolling / midlance etc).

• coldasice
TMC schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:16:
[...]
Vraag aan hen wat wél voldoende is aub. Doe het op z'n minst voor alle lezers hier. :) Een detacheringsbureau is ook een BV.

Waarschijnlijk moet je in dienst gaan bij de BV met een 'volwaardig' arbeidscontract, eentje waarbij je ook alle premies afdraagt, die voldoet aan de ABU CAO. Dan is er feitelijk geen verschil met een detacheerder.
Als je een holding hebt, heb je dit ook allemaal.... je bent ten slotte in dienst van een bedrijf, je holding, en die wordt ingedeeld in een sector (044) met arbeidsongeschiktheidspremies en dergelijke... CAO is bedrijfstak specifiek, en grote bedrijven hebben vaak hun eigen CAO, dus dat zegt allemaal niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
vortexnl1982 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:48:
[...]

De uniforce jongens krijgen teveel macht? Ken iemand die al een aantal jaar voor de overheid werkt via zo'n constructie. Ik ben ook geen fan van dat soort constructies (net als payrolling / midlance etc).
Ze krijgen gewoon aandelen en een bepaalde vorm van zeggenschap in die BV. Daarnaast is een uniforce constructie helemaal nog niet getoets in de rechtbank volgens mij (ik heb het nooit gehoord). Dus ik zou niet weten waarom zo'n constructie het wel zou houden als de belastingdienst bij andere BV constructies er doorheen proberen te kijken. Deze constructie is juist helemaal bedacht om de wet te omzeilen en heeft dus in mijn ogen nog minder relevante bestaansrecht dan de andere constructies.

Nothing to see here!

• vortexnl1982
Rutix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:12:
[...]

Ze krijgen gewoon aandelen en een bepaalde vorm van zeggenschap in die BV. Daarnaast is een uniforce constructie helemaal nog niet getoets in de rechtbank volgens mij (ik heb het nooit gehoord). Dus ik zou niet weten waarom zo'n constructie het wel zou houden als de belastingdienst bij andere BV constructies er doorheen proberen te kijken. Deze constructie is juist helemaal bedacht om de wet te omzeilen en heeft dus in mijn ogen nog minder relevante bestaansrecht dan de andere constructies.
Ok, je hebt je er nog niet in verdiept :)

• Ecological
Rutix schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:42:
[...]

[...]
Wat voor de ene gezond is, kan voor de ander ongezond zijn ;)

Het gaat allemaal om context, als er een nieuwe freelancer komt nu die dat vraagt, dan ga ik deze markt natuurlijk voor een ander. Als iemand al paar maanden geweldig bezig is en hij wilt 4 of zelfs 8 weken vrij, dan is het een ander verhaal, natuurlijk. Echter zonder context is er weinig over te zeggen.

• Ecological
[...]

Dat is zeker het grootste probleem voor ons nu!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Quercia schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:01:
Goedenavond Tweakers!

Binnenkort moet ik een nieuwe auto aanschaffen of leasen. Ik heb momenteel een eenmanszaak en overweeg financieel lease of het aanschaffen van de auto.

Ik ben even aan het berekenen wat financieel de beste optie is, en het lijkt op financial lease. Ik heb het idee dat er een addertje onder het gras zit en dat ik iets mis: over 5 jaar lijkt financial lease een stuk goedkoper (dat is even mijn ijkpunt - dit scheelt minstens 12k en dan reken ik afschrijving en rente aftrek nog niet eens mee :D ).

Als ik de auto lease, privé rijd (en dus bijtelling betaal), kan ik dan alsnog de volgende kosten volledig aftrekken van de winst?
1) Verzekering
2) Wegenbelasting
3) Onderhoud
4) Benzine

Mis ik iets? Klopt al het bovenstaande of zie ik echt iets over het hoofd? Als ik Google komen er zoveel verschillende antwoorden ;( , de ene site heeft het enkel over de financiële regelingen die gelden, de ander heeft het enkel over de zakelijke kosten die je mag aftrekken van de winst...

Alvast dank voor enige input hierover! _/-\o_
als je de auto zakelijk aanmerkt:
- alle kosten zakelijk
- btw mag je terugvragen (wel jaarlijks prive btw gebruik betalen)
- prive gebruik: bijtelling bij je IB
- op een auto heb je geen KIA

Let wel op dat de auto alleen met hoge uitzondering 'prive' te maken is. (en dan vervalt de bijtelling). Heb je de auto 8 jaar, betaal je ook 8 jaar bijtelling.

Auto prive:
- alle kosten prive
- geen bijtelling
- zakelijke ritten mag je jezelf prive vergoeden (23 cent per km?)
-

Met betrekking tot leasen: Persoonlijk zou ik nooit gaan voor operational lease: je gaat een (5 jarige) verplichting aan. Tussentijds van het contract afkomen kost meestal veel geld. Aan het eind van de looptijd heb je 5 jaar betaald, maar geen auto. Dan moet je weer een nieuw contract aan of alsnog een auto kopen.

Aangezien de bijtellings voordelen nagenoeg weg zijn zou ik nu kiezen om een 2e hands auto prive te kopen (bijv kop eraf of ~5 jaar oud, afhankelijk hoeveel km je gaat rijden) en zakelijk ritten opvoeren. Ja alles betaal je prive, maar door de hoge bijtelling zou je dat toch eigenlijk al doen.
Er zijn veel rekentools die het verschil voor je zullen uitrekenen of het voordeliger is om een auto prive te kopen of zakelijk te kopen. Nieuwe auto vs nieuwe auto hangt het waarschijnlijk af hoeveel km je prive ermee rijdt, maar 2e hands vs nieuw wint 2e hands prive eigenlijk altijd wel.

• Kurios
  • Niet online
rw1994 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:41:
[...]

Die vrijheid heb je natuurlijk alleen als er genoeg brood op de plank is. Voor veel zzp-ers is dat niet het geval: Velen kunnen echt niet 10+ weken per jaar niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ecological schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:56:
[...]

Je zit dan nog steeds met de arbeidsrelatie argumenten.

Het probleem is niet zozeer dat wij niet als ondernemers worden gezien, maar dat de opdrachtgevers achteraf kunnen worden aangeslagen dat een inhuur eigenlijk niet was toegestaan en dat ze premies moeten afdragen. Dan betalen ze dus dubbelop: hoog all-in tarief + werkgeverslasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 28-06 08:16

TMC

coldasice schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:49:
[...]

Als je een holding hebt, heb je dit ook allemaal.... je bent ten slotte in dienst van een bedrijf, je holding, en die wordt ingedeeld in een sector (044) met arbeidsongeschiktheidspremies en dergelijke... CAO is bedrijfstak specifiek, en grote bedrijven hebben vaak hun eigen CAO, dus dat zegt allemaal niks...
Nee, detacheringsbureau's hebben een eigen CAO.

Een DGA met meer dan 50% van de aandelen betaalt geen werknemersverzekering voor WW etc.

[ Voor 8% gewijzigd door TMC op 06-09-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 23:04
TMC schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:18:
[...]
Een DGA met meer dan 50% van de aandelen betaalt geen werknemersverzekering voor WW etc.
En kunnen dus ook geen aanspraak maken op de WW mocht het ondernemen tegen zitten..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rw1994
Kurios schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:27:
[...]

Die vrijheid heb je natuurlijk alleen als er genoeg brood op de plank is. Voor veel zzp-ers is dat niet het geval: Velen kunnen echt niet 10+ weken per jaar niet werken.
Uiteraard, en iedere situatie is anders. Maar dat geld ook voor mensen in loondienst of zelfs met een uitkering.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:28
Ik snap het ook niet helemaal waarom dit zo als 1 probleem/oplossing gezien wordt. Is niet de oplossing om een splitsing te maken tussen werken vanuit een eenmanszaak en BV? Daarmee kan je de verschillende bezwaren beter aanpakken:

1. Inzet van goedkope schijn-zzp’ers zou leiden tot oneigenlijke loondruk aan de onderkant van de arbeidsmarkt
2. Goed verdienende schijnzelfstandigen door geen premies af te dragen te weinig bijdragen aan het behoud van de sociale zekerheid
3. De zzp’er draagt geen loonbelasting en werknemerspremies af en geniet riante (kosten)aftrekmogelijkheden.

Als eenmanszaak:
- Wordt een minimum aantal opdrachtgevers afgedwongen.
- Wordt verplichte AOV afgedwongen

Als BV:
- Draag je al sociale premies af
- Heb je al te maken met een minimaal DGA salaris.
Een grote groep valt dan af. Kunnen het DGA salaris niet betalen of vervallen fiscale voordelen en kunnen net zo goed in loondienst.

Als we dan kijken naar de 'groepen':
1. Artsen, consultants, interim managers, ITer's ---> kunnen voortbestaan als BV
2. Grafisch ontwerper, muzikant, ZZP klusbedrijf --> kan voortbestaan als eenmanszaak
3. Hou je de groep over die financieel (en qua secudaire arbeidsvoorwaarden wellicht beter af is in vast dienstverband. Laat dat nu precies het doel zijn van deze nieuwe wet.

Denk ik te makkelijk? Vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
Binkovsky schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:24:
Ik snap het ook niet helemaal waarom dit zo als 1 probleem/oplossing gezien wordt. Is niet de oplossing om een splitsing te maken tussen werken vanuit een eenmanszaak en BV? Daarmee kan je de verschillende bezwaren beter aanpakken:

1. Inzet van goedkope schijn-zzp’ers zou leiden tot oneigenlijke loondruk aan de onderkant van de arbeidsmarkt
2. Goed verdienende schijnzelfstandigen door geen premies af te dragen te weinig bijdragen aan het behoud van de sociale zekerheid
3. De zzp’er draagt geen loonbelasting en werknemerspremies af en geniet riante (kosten)aftrekmogelijkheden.

Als eenmanszaak:
- Wordt een minimum aantal opdrachtgevers afgedwongen.
- Wordt verplichte AOV afgedwongen

Als BV:
- Draag je al sociale premies af
- Heb je al te maken met een minimaal DGA salaris.
Een grote groep valt dan af. Kunnen het DGA salaris niet betalen of vervallen fiscale voordelen en kunnen net zo goed in loondienst.

Als we dan kijken naar de 'groepen':
1. Artsen, consultants, interim managers, ITer's ---> kunnen voortbestaan als BV
2. Grafisch ontwerper, muzikant, ZZP klusbedrijf --> kan voortbestaan als eenmanszaak
3. Hou je de groep over die financieel (en qua secudaire arbeidsvoorwaarden wellicht beter af is in vast dienstverband. Laat dat nu precies het doel zijn van deze nieuwe wet.

Denk ik te makkelijk? Vast wel.
Ik denk het wel, verzin een oplossing waardoor je minimaal 800 FTE nodig hebt om het te realiseren. >:)

w00t

Pagina: 1 ... 546 ... 631 Laatste