DennusB schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:40:
Ik zit in December een jaar en 3 maanden bij m’n huidige klant en we willen beide graag verlengen, ik heb m’n klant gevraagd direct te contracteren nu, en de tussenpartij (Circle8) er tussenuit te halen, ze geven aan dat dit kan maar ze van de tussenpartij even goedkeuring willen per mail, iemand ervaring met hoe dit aan te vliegen?
Ik geef je weinig kans, voor een partij als Circle8 is dit hun hele broodwinning, dus ik denk niet dat die over te halen zijn, op basis van je website zit je denk ik bij Alliander, gaat inhuur mogelijk via raamcontracten/aanbestedingen en willen die dit soort partijen als leverancier niet kwijt....
ze zullen jou ook niet kwijt willen dus als je dit hard speelt, kun je hun tarief misschien wat proberen te verlagen, of bij een volgende verlenging... maar zomaar dit opgeven zullen ze niet doen....
Aanvullend: het hard spelen kun je natuurlijk wel voorbereiden, als jij meld dat je een aantrekkelijk alternatief hebt, zul je je opdrachtgever verder achter je krijgen, die zal je niet kwijt willen, die zal dan ook eerder bereid zijn wat extras te betalen, eventueel op kosten van Circle8. Volgens mij zat er nog een andere partij tussen waar de relatie ook niet meer top was. Dus er zijn wat mogelijkheden.
Verder heeft chatgpt nog een goed verhaal.
Het is inderdaad een delicate situatie, omdat de tussenpartij ook een belang heeft bij het behouden van hun commissie. Hier zijn een aantal strategieën die je collega zou kunnen overwegen om een verlaging van de vergoeding van de tussenpartij te onderhandelen:
1. Opbouwen van een sterke onderhandelingspositie
Alternatieven overwegen: Laat je collega onderzoeken of er andere manieren zijn om toekomstige opdrachten te krijgen, zonder tussenkomst van deze partij. Als de tussenpartij merkt dat je collega ook zonder hen succesvol kan zijn, kan dat hun bereidheid vergroten om de vergoeding te verlagen.
Waardebewijs leveren: Als je collega zeer waardevol werk heeft geleverd en cruciaal is voor het succes van de opdrachtgever, kan hij dit gebruiken als een onderhandelingspunt. Het aantonen van de toegevoegde waarde kan een sterke positie geven in onderhandelingen.
2. Inspelen op de duur van de samenwerking
Loyaliteit benadrukken: Je collega kan benadrukken dat hij na 1,5 jaar van samenwerking de wens heeft om door te gaan, maar wel tegen betere voorwaarden. Hij kan verwijzen naar de lange samenwerking en de waarde die deze heeft opgeleverd, en aangeven dat een lagere vergoeding voor de tussenpartij een duurzame samenwerking kan bevorderen.
Langere verlenging aanbieden: Als de verlenging bijvoorbeeld voor een langere periode is, kan je collega voorstellen om in ruil voor die langere samenwerking een lagere bemiddelingsvergoeding te krijgen. Dit kan voor de tussenpartij aantrekkelijk zijn omdat zij dan een langere zekerheid van inkomsten hebben.
3. Gedeelde belangen benadrukken
Wederzijdse winst benadrukken: Leg uit dat een verlaging van de vergoeding voor de tussenpartij geen verlies hoeft te betekenen, maar juist kan helpen om de samenwerking in stand te houden en te versterken. De verlaging kan bijvoorbeeld helpen om de opdrachtgever tevreden te houden, waardoor er mogelijk meer werk in de toekomst kan zijn.
Kostenefficiëntie aanmoedigen: Bied aan om samen te kijken naar manieren waarop de tussenpartij efficiënter kan werken, zodat hun kosten lager uitvallen. Dit kan hun bereidheid om de vergoeding te verlagen vergroten.
4. Onderhandelingen op basis van prestatie
Resultaatgerichte vergoeding: Je collega zou kunnen voorstellen om de vergoeding van de tussenpartij deels afhankelijk te maken van de prestaties. Als hij meer uren maakt of als de opdrachtgever zeer tevreden is, kan er bijvoorbeeld een bonus worden toegekend. Dit kan aantrekkelijker klinken voor de tussenpartij, terwijl het ook de vergoeding verlaagt in minder drukke perioden.
5. Transparantie vragen over kosten
Vraag om inzicht: Je collega kan vragen naar een duidelijke uitleg van hoe de vergoeding is opgebouwd. Misschien kan hij argumenteren dat de kosten in de eerste fase hoger waren vanwege het opzetten van de relatie, maar dat de verlenging nu minder werk vergt van de tussenpartij, wat een lagere vergoeding zou rechtvaardigen.
Het is belangrijk om dit soort gesprekken open en diplomatiek te voeren, waarbij beide partijen het gevoel hebben dat ze er beter van worden.
[
Voor 65% gewijzigd door
coldasice op 05-09-2024 06:19
. Reden: aanvulling strategie ]