Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
fry77 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:06:
[...]

Thanks!

Alleen IT of alle branches?
Het begon als IT, maar ondertussen hebben we ook groepen voor zorg, bouw en HRM! En een “algemene” groep voor alle andere communicatie, dus ook voor alle andere sectoren!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:34
Mr_Leadpump schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:06:

Vind het kopen van reserve fietsen en zelfs auto's echt een bizar concept. Past in het rijtje van "TV in de huiskamer voor het geven van presentaties tijdens klantbezoek". Dit zorgt ervoor dat we als ZZPers inderdaad in een bepaald daglicht komen te staan IMHO.
Ik heb een vriend die een bedrijf in wand en plafond afwerking heeft (renovlies+stucwerk). Hiermee heeft hij zijn eigen renovatie woning ook helemaal voorzien.

Vervolgens nodigt hij potientiele klanten uit om in zijn showroom woning te komen kijken alvorens het opdracht is c.q. commercieel traject (daadwerkelijk te boeken via zijn website). Tsja, zegt u het maar :D

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 29-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dix0r schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Ik heb een vriend die een bedrijf in wand en plafond afwerking heeft (renovlies+stucwerk). Hiermee heeft hij zijn eigen renovatie woning ook helemaal voorzien.

Vervolgens nodigt hij potientiele klanten uit om in zijn showroom woning te komen kijken alvorens het opdracht is c.q. commercieel traject (daadwerkelijk te boeken via zijn website). Tsja, zegt u het maar :D
Rolletje hier of daar achter houden, als je per meter factureert valt niemand dat op, en het restant kan je mooi op je zwarte klus gebruiken. Denk dat een belastinginspecteur wel door de “showroom” woning heen prikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 00:28
gem-p schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

De strenge regels voor thuiskantoor zijn er ook gekomen door misbruik lijkt mij. Ik gebruik mijn bureau en bijbehorende stoel minstens 90% van de tijd zakelijk maar mag 0% als kosten opvoeren om maar iets te noemen, omdat ze niet in een aparte ruimte met eigen ingang en toilet/keuken staan.
Dat klopt. En ter compensatie hebben ze toen ooit bedacht dat elke zzp'er een zelfstandigaftrek als vast bedrag kreeg zodat die daar zijn onkosten uit betalen. Dan kon er ook niemand teveel meer claimen. Helaas is de huidige politiek dat vergeten en schaft de zelfstandigaftrek gewoon af...

Mijn standpunt is: als de zelfstandigenaftrek verdwijnt dan wil ik gewoon mijn bureau weer af kunnen trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Ach, de ITer in dit topic verdient tussen de 80 en 120euro per uur. En dan ga je je serieus druk maken over de btw van een bureau en een stoel van 1000euro. Dat is 200euro die je terugkrijgt... Snap wel dat 200euro geld is, maar op je maand generatie van inkomsten stelt dat toch niets voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
Tuurljik, maar waarom zou ik het weg gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
Il Duce schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:14:
Tuurljik, maar waarom zou ik het weg gooien?
Je hebt er geen recht op, dus je hoeft ook niets weg te gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:53
jongetje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:01:
Ach, de ITer in dit topic verdient tussen de 80 en 120euro per uur. En dan ga je je serieus druk maken over de btw van een bureau en een stoel van 1000euro. Dat is 200euro die je terugkrijgt... Snap wel dat 200euro geld is, maar op je maand generatie van inkomsten stelt dat toch niets voor.
De BTW mag je juist wel aftrekken als voorbelasting, de rest van de kosten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Netto toch 2-4 uur werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

Als IT'er heb je ook een bovengemiddelde kans meer of minder richting het autistisch spectrum te zittenok, eigenlijk andersom :P, en doet de kromheid van de constructie meer pijn dan het geld op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
Ik denk dat we eerder om 500 euro per jaar praten wat je jezelf bespaard. Dat is dan 4 a 5 uur werken. Het is natuurlijk wel aandoenlijk gerommel in de marge allemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
Yucon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 06:57:
[...]

Als IT'er heb je ook een bovengemiddelde kans meer of minder richting het autistisch spectrum te zittenok, eigenlijk andersom :P, en doet de kromheid van de constructie meer pijn dan het geld op zich.
Als it’er wel, maar moet zeggen dat de freelancers vaak sociaal wel iets toegankelijker zijn. De echte starre it’ers blijven vaak bij 1 werkgever. Verandering is vaak dan niet echt hun ding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 06:57:
[...]

Zo kan ik er niet tegen als iemand twee facturen tegelijk betaalt door de bedragen op te tellen of wanneer een klant mijn factuur met hun verkoopfactuur aan mij verrekend en alleen het verschil over maakt. Doe alsjeblieft losse transacties want dan kan ik ze makkelijk matchen met het afschrift. 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

jadjong schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Zo kan ik er niet tegen als iemand twee facturen tegelijk betaald door de bedragen op te tellen of wanneer een klant mijn factuur met hun verkoopfactuur aan mij verrekend en alleen het verschil over maakt. Doe alsjeblieft losse transacties want dan kan ik ze makkelijk matchen met het afschrift. 8)7 :+
Dat doet inderdaad pijn want het is Fout. Ik voel met je mee *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:20:
[...]

Als it’er wel, maar moet zeggen dat de freelancers vaak sociaal wel iets toegankelijker zijn. De echte starre it’ers blijven vaak bij 1 werkgever. Verandering is vaak dan niet echt hun ding ;)
Permanente verandering is ook een constante :P 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
Yucon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:37:
[...]

Permanente verandering is ook een constante :P 8)
Alleen als de mate van de verandering steeds gelijk blijft. Dan is de afgeleide constant. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De psycholoog noemt het bindingsangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
Ik ben al enkele jaren zelfstandige IT-er. Voor mijn vrouw willen we een webshop opzetten.

Ik zal de technische kant doen, zij doet de marketing/verkoop.

Momenteel heb ik een EMZ.

De zakelijke bankrekening voor de webshop wil ik scheiden van mijn zakelijke rekening, er moet dus een 2e bankrekening komen.

Wat zijn de opties?
- Tweede EMZ, alles voor de webshop onder deze tweede EMZ doen.
- Een tweede handelsnaam toevoegen aan mijn huidige EMZ. Kan ik onder de extra handelsnaam een zakelijke bankrekening openen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:07
@c-nan Geen optie om haar in dienst te nemen in jouw emz? Geen idee of dat voordelen heeft hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
c-nan schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:32:
Ik ben al enkele jaren zelfstandige IT-er. Voor mijn vrouw willen we een webshop opzetten.

De zakelijke bankrekening voor de webshop wil ik scheiden van mijn zakelijke rekening, er moet dus een 2e bankrekening komen.

Wat zijn de opties?
- Een tweede handelsnaam toevoegen aan mijn huidige EMZ. Kan ik onder de extra handelsnaam een zakelijke bankrekening openen?
Ik zou opteren voor een tweede EMZ op haar naam.
Het kan vreemd overkomen als ze een kvk uittreksel opvragen en de werkzaamheden zijn:
- It gerelateerd
- het verkopen van poppen

(even overdreven gesteld ;) )
Daarnaast, mocht je op naam van je vrouw een EMZ starten, let even op of er geen zaken met zonnepanelen oid op haar naam zijn gedaan (de KOR truc, wel btw terug over de zonnepanelen en verder niet meer naar kijken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
@RonaldHeirbaut is een mogelijkheid, maar daarmee heb ik geen 2e zakelijke rekening met de webshop naam. Beetje bijzonder (voor de klant) dat je poppen koopt en het geld naar "C-nan Consultancy" gaat.

@ybos Een tweede EMZ is een optie inderdaad. Ons woning is in 2023 opgeleverd, wij hoefden geen BTW te betalen over de zonnepanelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 21:04

Wat zijn de opties?
Er zijn mijn inziens maar twee 'fatsoenlijke' opties:
1. Je vrouw begint de webshop en schakelt jouw in voor de techniek. Het is haar webshop dus zij start een eenmanszaak.
2. Jullie beginnen samen een webshop en starten daarvoor een VOF en zijn beiden vennoot in de webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Wat zijn de opties?
Een eenmanszaak heeft eigen nauwelijks kosten dus zou niet weten waarom je niet gewoon een tweede start. Eventueel kan ze zelfs nog een meewerkaftrek meepakken als je 525 uur kosteloos per jaar voor haar eenmanszaak werkt. Jij zit waarschijnlijk als ITer toch al in het einde van wat fiscaal interessant is. In het geval van gemeenschap van goederen is eigenaarschap ook verdeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 30-08-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 00:28
Deveon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Een eenmanszaak heeft eigen nauwelijks kosten dus zou niet weten waarom je niet gewoon een tweede start. Eventueel kan ze zelfs nog een meewerkaftrekpost meepakken als je +/- 400 uur kosteloos per jaar voor haar eenmanszaak werkt. Jij zit waarschijnlijk als ITer toch al in het einde van wat fiscaal interessant is. In het geval van gemeenschap van goederen is eigenaarschap ook verdeeld.
De tweede eenmanszaak MOET dan wel op naam van je vrouw komen want je mag maar een eenmanszaak hebben. De bankrekening daarmee ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Goedemorgen, ik heb een eenmanszaak. Is het slim om over te gaan naar een BV fiscaal gezien?
Omzet per jaar is 140k+-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
blizzard001 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:42:
Goedemorgen, ik heb een eenmanszaak. Is het slim om over te gaan naar een BV fiscaal gezien?
Omzet per jaar is 140k+-
ligt meer aan de winst dan aan de omzet. MIjn vrouw heeft 600K omzet, maar komt qua winst nog niet aan het DGA loon :D

Teveel afhankelijkheden of het gunstig is of niet. Kan al vanaf 95K, kan ook pas vanaf 150K winst. Ligt aan partner, kinderen, hypotheek, box3 etc etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:46

Matis

Rubber Rocket

Omzet per jaar is 140k+-
Daar is echt niets zinnigs over te zeggen. Er zijn zo veel factoren die fiscaal daarin meewegen: IB, VPB, Box 1 / Box 2 / Box 3. Maar ook toeslagen en een (eventuele) partner.
Los daarvan krijg je ook meer administratieve lasten; salarisadministratie, jaarrekening etc.

Om over de olifant in de kamer nog maar te zwijgen: de rechtspersoon en holding/werkmij structuur die daarbij komt kijken.

Het is niet zwart / wit, ja / nee. Ik ben direct als BV begonnen, omdat ik een scheiding tussen zakelijk en prive meer belangrijk vond dan fiscaal gezien het onderste uit de kan halen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Omzet per jaar is 140k+-
Volgens de standaard vergelijkingsberekeningen niet. Maar gaan vaak uit van het scenario dat je je hele winst naar prive haalt en dat is lang niet altijd het geval. Als je nu ook maar een beperkt deel van je inkomen uitgeeft heb je een indicatie dat het zinvol is om er eens beter naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Omzet per jaar is 140k+-
Zoals aangegeven kan je daar weinig over zeggen. Als je elk jaar alles naar privé wilt halen zou ik het afraden. Het grote voordeel van een BV is dat je belasting kan uitstellen en daarmee fiscaal voordeel behalen. Dat gaat denk ik echter iets te diep voor “freelancen” en sterk afhankelijk van je privé situatie waardoor advies eigenlijk altijd maatwerk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
fry77 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

ligt meer aan de winst dan aan de omzet. MIjn vrouw heeft 600K omzet, maar komt qua winst nog niet aan het DGA loon :D
Wat voor risicoprofiel heeft die omzet? Zou ik prive niet voor garant willen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Skyaero schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:13:
[...]

Wat voor risicoprofiel heeft die omzet? Zou ik prive niet voor garant willen staan.
Gaat ook naar bv over, maar dat is meer wegens plannen voor een pand en VBAR (maar dan aan de inhurende kant)

Verder valt het wel mee, 85% van de omzet is echt gewoon geld doorsluizen, zooi huren en dat door factureren en daarop haar eigen tarief. Hoop korte werkzaamheden voor particulieren, vaak verzekeringswerk ook. Maar het is meer om een beeld te geven: omzet zegt niets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Omzet per jaar is 140k+-
Hoeveel salaris heb jij nodig, want dat bepaald je antwoord. Als je maar 5k per maand uitkeert dan kan het ruimschoots uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
c-nan schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:41:
@RonaldHeirbaut is een mogelijkheid, maar daarmee heb ik geen 2e zakelijke rekening met de webshop naam. Beetje bijzonder (voor de klant) dat je poppen koopt en het geld naar "C-nan Consultancy" gaat.
Klopt. Zo kocht ik eens PVC-zeilen voor een overkapping. De factuur stond op een schoonmaakbedrijf. Kwam wat bijzonder over.
Je zou ook de tenaamstelling van de rekening kunnen veranderen. Of wellicht een nieuwe rekening met een algemene naam openen en die van jou sluiten.
Maar ach, wat kost een zakelijke rekening zou eenmaal (netto)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36
Alle mensen die "het is maar X euro" zeggen geef ik graag mijn rekeningnummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Hoeveel salaris heb jij nodig, want dat bepaald je antwoord. Als je maar 5k per maand uitkeert dan kan het ruimschoots uit
Ook die discussie zie ik vaak langskomen met welles-nietes. 5K salaris is wellicht veel te laag en wordt niet geaccepteerd.

Ooit was ik er ook wel mee bezig, een BV starten. Maar ik vind het een hoop gedoe. En ik vraag me af wat het me onderaan de streep extra oplevert en of dat me al die moeite en stress die het me oplevert wel waard is.
Misschien is het zonde van mijn geld; kan zijn. Maar dat vind ik het bezitten en rijden van een BMX X5 en dat soort auto's ook. Of het werken met een MacBook van 4K terwijl ik alleen een terminal emulator en een webbrowser nodig heb.

BV of EMZ is daarom voor iedereen een persoonlijke overweging, net als loondienst of ZZP. De een doet het voor het geld, de ander om meer vrijheid en weer een ander kiest voor loondienst omdat hij gaat voor het gouden 25-jaars jubileumhorloge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Karp schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:24:
Alle mensen die "het is maar X euro" zeggen geef ik graag mijn rekeningnummer.
Onzin natuurlijk. Ook ik ben iemand die zegt, het is maar X euro. Maar die laat ik liggen omdat ik het de moeite niet vind om er extra werk voor te doen.
Misschien komt het omdat ik ouder ben/wordt en geen inwonende kinderen meer heb, maar geld vind ik niet belangrijk meer. Ik heb meer dan ik redelijkerwijs kan opmaken (alles kan op) maar tijd om te leven is niet te koop. Ik wandel liever een half uur door het bos dan dat ik ergens nog allerlei administratieve rompslomp aanhaal voor 100 euro. Honderd euro erbij en een half uur minder tijd om het op te maken. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:45
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:28:
[...]
Ooit was ik er ook wel mee bezig, een BV starten. Maar ik vind het een hoop gedoe. En ik vraag me af wat het me onderaan de streep extra oplevert en of dat me al die moeite en stress die het me oplevert wel waard is.
Eens. Mijn boekhouder probeerde mij ook lang te overtuigen. Maar die deed allerlei aannames waarbij de BV iets gunstiger was.

Toen ik haar duidelijk uitlegde wat ik prive nodig heb en dat ik bijvoorbeeld niet allerhande investeringen wens te doen vanuit BV en al helemaal niet wens te lenen bij BV was de discussie opeens heel snel klaar.

Ik betaal nu 400,- per jaar voor de boekhouder als EMZ en met een BV/holding structuur gaan die kosten met een factor 10 omhoog. Wie werd er beter van? Niet ik iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:33:
[...] maar geld vind ik niet belangrijk meer [...]
Dat is volgens mij de kern. Iedereen hecht andere waarde aan geld en tijd. Ik zou er geen generaliserende uitspraken over doen. (Of is dit nou weer generaliserend? 🤔)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
geld = tijd. Hoe meer geld hoer meer tijd ik aan leukere dingen kan spenderen. En voor mij helpt die bv daarbij met IB besparen, Box3 ontwijken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Karp schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Dat is volgens mij de kern. Iedereen hecht andere waarde aan geld en tijd. Ik zou er geen generaliserende uitspraken over doen. (Of is dit nou weer generaliserend? 🤔)
Ik had zelfs kunnen schrijven: ik vind geld nu niet belangrijk meer. Ooit was het wel belangrijker.
Daarmee is het nu ook niet onbelangrijk. Kiezen tussen twee klussen die nagenoeg hetzelfde vragen maar de één 20 euro meer biedt, dan kies ik die. Ben dan wel oud maar nog geen Sinterklaas.

Vanzelf heeft iedereen een andere prioriteitenlijst. Gelukkig wel. Die lijst is ook dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Ook die discussie zie ik vaak langskomen met welles-nietes. 5K salaris is wellicht veel te laag en wordt niet geaccepteerd.

Misschien is het zonde van mijn geld; kan zijn. Maar dat vind ik het bezitten en rijden van een BMX X5 en dat soort auto's ook. Of het werken met een MacBook van 4K terwijl ik alleen een terminal emulator en een webbrowser nodig heb.

BV of EMZ is daarom voor iedereen een persoonlijke overweging, net als loondienst of ZZP. De een doet het voor het geld, de ander om meer vrijheid en weer een ander kiest voor loondienst omdat hij gaat voor het gouden 25-jaars jubileumhorloge.
Ja ik ga uit van van mijn accountant doorgeeft. Kijk ik naar de salarissen in bedrijfsleven dan varieert dat nog al. inmiddels kan het nog steeds uit als ik naar 7k ga als het moet. Sowieso bespaard het mij enorm veel belasting per jaar en dat geld gaat meteen richting indexfondsen tbv pensioen.

Wat je er mee opschiet is ook verschillend. Ik wil mijn kinderen onderdeel maken van de bv zodat de geld stroom op een makkelijkere wijze kan lopen en tevens mijn opgebouwde pensioen niet verdwijnt. I know, lekker sociaal, shoot me :+

Ook vind ik het fijn dat zaken gewoon goed gescheiden zijn.

Verder levert het helemaal geen stres op moeite op om eerlijk te zijn?

Maar het is idd geen moetje. Al heowel met die nieuwe box drie regels kan het straks wel interessant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
fry77 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:31:
geld = tijd. Hoe meer geld hoer meer tijd ik aan leukere dingen kan spenderen. En voor mij helpt die bv daarbij met IB besparen, Box3 ontwijken etc.
Je hoeft er niet bij te vermelden waar je het geld graag aan uitgeeft hoer hoor :+

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

-Jaap-io schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Je hoeft er niet bij te vermelden waar je het geld graag aan uitgeeft hoer hoor :+
Een goeie is best duur hoor :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fry77
-Jaap-io schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Leuke dingen zei ik toch ;)

Tevens prima aftrekpost :X

[ Voor 5% gewijzigd door fry77 op 30-08-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Ja ik ga uit van van mijn accountant doorgeeft. Kijk ik naar de salarissen in bedrijfsleven dan varieert dat nog al. inmiddels kan het nog steeds uit als ik naar 7k ga als het moet. Sowieso bespaard het mij enorm veel belasting per jaar en dat geld gaat meteen richting indexfondsen tbv pensioen.

Wat je er mee opschiet is ook verschillend. Ik wil mijn kinderen onderdeel maken van de bv zodat de geld stroom op een makkelijkere wijze kan lopen en tevens mijn opgebouwde pensioen niet verdwijnt. I know, lekker sociaal, shoot me :+

Maar het is idd geen moetje. Al heowel met die nieuwe box drie regels kan het straks wel interessant zijn.
Box3 kan echt wel een goede reden zijn hoor. Naast de verminderde EMZ aftrekposten n het nog maar beperkt aftrekken vam kosten. Ik had 3 ruwweg gelijkwaardige jaren achter elkaar gehad qua winst, maar qua IB/ZVW ging ik van 28K naar 45K....

Daarnaast heb ik mijn holding opgezet als holding en investeringsvehikel. Dus de kids komen daar uiteindelijk in dienst voor een paar uur om de beleggingen te beheren en dan via de BOR blijft alles voor Bassie.

En nee, ik schaam me daar echt niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Geld is voor jou duidelijk belangrijker dan voor mij. Daar zit geen waardeoordeel in verder.

Het zal de leeftijd wel zijn: intussen ken ik het verschil tussen de waarde van het leven en de prijs van het leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:16
Omzet per jaar is 140k+-
Omzet is niet relevant, winst is de basis voor je berekening.
Waarschijnlijk lager dan 100k dus EMZ en lijfrentes volstoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
Omzet per jaar is 140k+-
Met alle respect, is dat als het om zulke bedragen gaat niet handiger om aan een fiscalist te vragen i.p.v. op Tweakers? :)

Nu vind ik dit gelukkig wel een interessant onderwerp. Het korte antwoord is: waarschijnlijk, but it depends.

Twee notarissen hebben mij verteld dat het omslagpunt rond de 100k is. Zelf heb ik een holding en bv, omdat ik echt een freelance ondernemer ben en geen zzp'er :P

Hoe dan ook, wat heb je zelf gevonden?

/edit: hele dag in Azure DevOps lopen bouwen, had even niet door dat er een hele dag was gereageerd. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Ecological op 30-08-2024 17:45 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Geld is voor jou duidelijk belangrijker dan voor mij. Daar zit geen waardeoordeel in verder.

Het zal de leeftijd wel zijn: intussen ken ik het verschil tussen de waarde van het leven en de prijs van het leven. ;)
Als mijn pensioen binnen was zou ik mij er ook geen reet om geven. Maar ik heb jaren voor startups ( geen pensioen) gewerkt en heb gewoon een pensioengat van hier tot Tokio.

Ik heb nog 20 jaar om dat goed te maken en dat gaat stuk sneller in bv constructie dan via emz.

Zelf heb ik niet meer dan 5k bruto nodig voor mijn levensstijl, dus daar veranderd niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Ecological schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Met alle respect, is dat als het om zulke bedragen gaat niet handiger om aan een fiscalist te vragen i.p.v. op Tweakers? :)

Nu vind ik dit gelukkig wel een interessant onderwerp. Het korte antwoord is: waarschijnlijk, but it depends.

Twee notarissen hebben mij verteld dat het omslagpunt rond de 100k is. Zelf heb ik een holding en bv, omdat ik echt een freelance ondernemer ben en geen zzp'er :P

Hoe dan ook, wat heb je zelf gevonden?

/edit: hele dag in Azure DevOps lopen bouwen, had even niet door dat er een hele dag was gereageerd. :+
Dan heb je waarschijnlijk uiteindelijk 1 task kunnen fixen haha. Azure devops is de grootste tijd drainer die er is. Is gods geklaagd dat MS nog steeds geen fatsoenlijke sdk heeft. Oh en fuck yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Als mijn pensioen binnen was zou ik mij er ook geen reet om geven. Maar ik heb jaren voor startups ( geen pensioen) gewerkt en heb gewoon een pensioengat van hier tot Tokio.

Ik heb nog 20 jaar om dat goed te maken en dat gaat stuk sneller in bv constructie dan via emz.

Zelf heb ik niet meer dan 5k bruto nodig voor mijn levensstijl, dus daar veranderd niks.
Je jaarruimte is als eenmanzaak juist veel groter dan met een BV, al vind ik het persoonlijk wel prettig dat je met een BV ook box 2 kan benutten voor een vervroegd pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Netto of bruto? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

Je jaarruimte is als eenmanzaak juist veel groter dan met een BV, al vind ik het persoonlijk wel prettig dat je met een BV ook box 2 kan benutten voor een vervroegd pensioen.
Ik wil op tijd met pensioen en wil dus niet vast zitten aan wat de overheid maar gaat bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Ik wil op tijd met pensioen en wil dus niet vast zitten aan wat de overheid maar gaat bepalen.
Bedenk wel dat wanneer je stopt met werken voor je je AOW hebt bereikt, je wel die premies blijft betalen. Want anders, volgens mij, krijg je ook niet je volledige AOW. Maar ik kan het mishebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Daarom bouw ik mijn pensioen op in box 1, 2 én 3. Al je eieren in de BV geeft ook een risico, wie weet wat ze bedenken. Vorig jaar ging er nog ideeën rond op vermogensbelasting voor BVs en box 3 gaat binnenkort naar resultaat. Persoonlijk vind ik het dan wel prettig om voor na de AOW leeftijd lekker fiscaal vriendelijk in een pensioen product te beleggen (Meesman 100% aandelen, blijft altijd van mij of erfgenamen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:58
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

Bedenk wel dat wanneer je stopt met werken voor je je AOW hebt bereikt, je wel die premies blijft betalen. Want anders, volgens mij, krijg je ook niet je volledige AOW. Maar ik kan het mishebben.
Je hebt het mis. Voort de AOW moet je alleen in Nederland blijven wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Ik heb van 2007 tot 2015 ook niks aan pensioen gedaan. En daarvoor vanuit loondienst ook een lappendeken van een paar tientjes.

Mijn pensioen zit vooral in een hypotheekvrij huis met zoveel mogelijk eigen voorzieningen (zonnepanelen enz). En dan uiteraard nog een paar jaar flink sparen. Maar daar heb ik geen BV voor nodig.

Ieder zijn eigen voorkeur 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hielko schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:57:
[...]

Je hebt het mis. Voort de AOW moet je alleen in Nederland blijven wonen.
Voor de opbouw neem ik aan. Voor de uitkering kan je toch gewoon in het buitenland wonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 02:58
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Voor de opbouw neem ik aan. Voor de uitkering kan je toch gewoon in het buitenland wonen?
Alleen binnen de EU. Buiten de EU krijg je niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

Dat is een goeie! Maar gelukkig dat mijn pensioen ook zonder aow toereikend genoeg zal zijn. Maar die premies kan ik prima door betalen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

Daarom bouw ik mijn pensioen op in box 1, 2 én 3. Al je eieren in de BV geeft ook een risico, wie weet wat ze bedenken. Vorig jaar ging er nog ideeën rond op vermogensbelasting voor BVs en box 3 gaat binnenkort naar resultaat. Persoonlijk vind ik het dan wel prettig om voor na de AOW leeftijd lekker fiscaal vriendelijk in een pensioen product te beleggen (Meesman 100% aandelen, blijft altijd van mij of erfgenamen).
Ja daar heb je wel een punt. Als dat de komende twee jaar gaat veranderen kan ik als nog die keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk uiteindelijk 1 task kunnen fixen haha. Azure devops is de grootste tijd drainer die er is. Is gods geklaagd dat MS nog steeds geen fatsoenlijke sdk heeft. Oh en fuck yaml.
Was net nog even ingelogd *3 uur verder*. :D :D :D

Wel veel kunnen doen, ik werk als technische Product Owner dus ik bouw lekker mee met alle engineers. Platform vind ik wel het leukst!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
mannowlahn schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Dat is een goeie! Maar gelukkig dat mijn pensioen ook zonder aow toereikend genoeg zal zijn. Maar die premies kan ik prima door betalen als dat nodig is.
Staat dat niet helemaal los van wel of niet premie betalen? Mijn dochter werkt niet (studente) maar bouwt wel AOW op. Mijn vrouw werkt niet, betaalt geen premie, maar krijgt toch gewoon volwaardig AOW? Geregistreerd verblijf in Nederland volstaat. 50 jaar lang vanaf je 16e of 18e.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Omzet per jaar is 140k+-
Ik zit doorgaans ook rond dat niveau. Ik heb het laten doorrekenen door een accountant: het zou een paar honderd euro voordeel per jaar opleveren. Voor mij is dat nu niet genoeg reden om alle rompslomp te doen. Ik doe nu alle boekhhouding zelf en dat vind ik juist erg fijn. Het betekent ook dat je een accountant hebt en daarvan afhankelijk wordt voor elk wissewasje.

Wat voor mij wel een groot voordeel zou kunnen zijn, is dat ik dan mijn Tesla M3 naar prive kan halen. Deze heb ik gekocht en zakelijk aangemerkt, maar de 5 jaar 4% zit er bijna op. Echter ik heb zo weinig km-ers gereden (vanwege corona en het vele thuiswerken sindsdien) dat ik het eigenlijk zonde vind om de auto te verkopen om van de bijtelling en BTW privegebruik af te zijn.
Als ik de EMZ ophef en een BV begin, is de auto automatisch weer prive. Nu kan ik gelukkig nog de werkelijke kosten regeling gebruiken en en zijn de kosten uiteindelijk ook prive (omdat alle kosten die je opvoert weer worden bijgeteld).
Ook de komende wet wacht ik nog even af.

Kortom, ik twijfel ook nog en heb het nog even voor me uit geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
Kurios schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:01:
[...]
Ik doe nu alle boekhhouding zelf en dat vind ik juist erg fijn. Het betekent ook dat je een accountant hebt en daarvan afhankelijk wordt voor elk wissewasje.
Dit deel klopt niet helemaal, de administratie wordt zeker complexer maar er is geen eis dat je met een kleine BV bij een accountant aanklopt. Kort door de bocht schrijft de Rabobank dat je geen verplichting zal hebben tot je een bedrijf met omzet van 12M of balanstotaal van 6M of 50 medewerkers hebt. Een accountant kun je wel aansprakelijk stellen maar dat is wel een ander verhaal.
In de praktijk is volgens mij voor de doorgewinterde administrateur ook een hoop zelf te doen maar menig boekhouder bij een wat groter kantoor kan ook wel kleine BVs aan. De hele omzetting blijft een prijzig proces en levert veel gedoe op, dat is hoe dan ook zo.

offtopic:
Wat betreft je M3, zou je wellicht de route kunnen pakken van veranderde omstandigheden waardoor je geen (10%) zakelijke ritten meer maakt? Met de huidige tweedehandsprijzen kun je 'm in dat geval wellicht relatief gunstig overhevelen naar privé maar dat is wel een kwestie die ik zelf voor zou leggen aan mijn boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:20
poehee schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 20:56:
[...]

Staat dat niet helemaal los van wel of niet premie betalen? Mijn dochter werkt niet (studente) maar bouwt wel AOW op. Mijn vrouw werkt niet, betaalt geen premie, maar krijgt toch gewoon volwaardig AOW? Geregistreerd verblijf in Nederland volstaat. 50 jaar lang vanaf je 16e of 18e.
Deels. Als je niet werkt 100% opbouw inderdaad. Als je zoals ik een aantal jaar buiten NL gewerkt hebt en dus geen premie betaald is wordt per jaar 2% op de AOW gekort. Als compensatie evt wel weer in dat buitenland equivalent van AOW (Altersrente in D in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Leftblank schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:45:
[...]

Dit deel klopt niet helemaal, de administratie wordt zeker complexer maar er is geen eis dat je met een kleine BV bij een accountant aanklopt. Kort door de bocht schrijft de Rabobank dat je geen verplichting zal hebben tot je een bedrijf met omzet van 12M of balanstotaal van 6M of 50 medewerkers hebt. Een accountant kun je wel aansprakelijk stellen maar dat is wel een ander verhaal.
In de praktijk is volgens mij voor de doorgewinterde administrateur ook een hoop zelf te doen maar menig boekhouder bij een wat groter kantoor kan ook wel kleine BVs aan. De hele omzetting blijft een prijzig proces en levert veel gedoe op, dat is hoe dan ook zo.

offtopic:
Wat betreft je M3, zou je wellicht de route kunnen pakken van veranderde omstandigheden waardoor je geen (10%) zakelijke ritten meer maakt? Met de huidige tweedehandsprijzen kun je 'm in dat geval wellicht relatief gunstig overhevelen naar privé maar dat is wel een kwestie die ik zelf voor zou leggen aan mijn boekhouder.
Klopt. Ik zat afgelopen jaren bij een groot kantoor in Amsterdam. Maar de kwaliteit en service liepen drastisch achteruit en de facturen gingen drastisch omhoog.

Ik heb ze zover gekregen om Moneybird te gebruiken ipv twinfield, waaar ik geen kaas van kon maken. Mijn doel is zoveel mogelijk door hun nu in te laten richten zodat ik eind van het jaar de boel kan opzeggen.

Salaris administratie en btw kan ik prima zelf. Ik heb ze enkel eenmaal per jaar nodig voor de boeken en that’s it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
mannowlahn schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:33:
[...]

Klopt. Ik zat afgelopen jaren bij een groot kantoor in Amsterdam. Maar de kwaliteit en service liepen drastisch achteruit en de facturen gingen drastisch omhoog.

Ik heb ze zover gekregen om Moneybird te gebruiken ipv twinfield, waaar ik geen kaas van kon maken. Mijn doel is zoveel mogelijk door hun nu in te laten richten zodat ik eind van het jaar de boel kan opzeggen.

Salaris administratie en btw kan ik prima zelf. Ik heb ze enkel eenmaal per jaar nodig voor de boeken en that’s it.
Ik ga eind dit jaar overstappen naar Jorrt! Ik zat namelijk in een soortgelijke situatie als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
[...]

offtopic:
Ik heb mijn bvs 3 maanden geleden opgericht maar vind het nog erg meevallen, als je het eenmaal ingericht hebt, gaat het meeste vanzelf. Salaris uitkeren is wat omslachtiger en qua prijs viel het alleszins mee, ik heb alles via firm24 gedaan. Wat helpt is gewoon een nieuwe bankrekening aanvragen ipv een bestaande om proberen te laten zetten. Waar ik wrl een beetje gek van wordt zijn al die blauwr enveloppen, 6 per week is geen rare week😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
coldasice schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:18:
[...]

Ik heb mijn bvs 3 maanden geleden opgericht maar vind het nog erg meevallen, als je het eenmaal ingericht hebt, gaat het meeste vanzelf. Salaris uitkeren is wat omslachtiger en qua prijs viel het alleszins mee, ik heb alles via firm24 gedaan. Wat helpt is gewoon een nieuwe bankrekening aanvragen ipv een bestaande om proberen te laten zetten. Waar ik wrl een beetje gek van wordt zijn al die blauwr enveloppen, 6 per week is geen rare week😵‍💫
Het wordt vanzelf minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mifa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09-2024
Hmmbob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:52:
Over boekhoudingen gesproken....

Hmmbob's belastingen sheet 2024

Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Op verzoek heb ik ook de KIA erin verwerkt. Daarnaast heb ik alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen. Hij zou weer moeten kloppen voor dit jaar!
.
Ah tof, waar kan ik hem vinden?
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true

Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.
Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen. _/-\o_ Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt.
.
Hey Hmmbob, je hebt een koffie of biertje :9B verdiend!
Ah leuk! Dat kan je hier regelen:

[Afbeelding]

Dank je wel!
:9B @lolapa
:9B @ll roel j
:9B @Deshmir
.
Changelog
2024.02.12 Berekeningen voor 2024 toegevoegd, KIA toegevoegd (alleen in 2024)
2024.02.14 Berekeningen KIA aangepast (wordt nu toegepast vóór MKB winstvrijstelling, en meegenomen in de arbeidskorting)(Gemeld door @Mirabis)
2024.02.15 Afronden-naar-beneden voor de belastbare winst (G21 in 2023, G22 in 2024)
Bedankt voor je excel. Ik verbouw deze altijd naar mijn eigen wensen, maar jouw excel is de basis.
Ik ben nu bezig met de zorgverzekeringswet 2024 berekening. In J26 staat het "Berekend over..." bedrag. Dit is gebaseerd op de WUO min de zakelijke en prive aftrekposten. Ik heb het idee dat hier alleen de zakelijke aftrekposten gebruikt mogen worden. Dit komt overeen met mijn aanslag (inkomensafhankelijk bijdrage zorgverzekeringswet) over 2023. Ik kan dit echter nergens zo concreet of specifiek vinden. Wellicht kun jij dit controleren of zijn er anderen die weten wat de grondslag voor de berekening is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
mifa schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Bedankt voor je excel. Ik verbouw deze altijd naar mijn eigen wensen, maar jouw excel is de basis.
Ik ben nu bezig met de zorgverzekeringswet 2024 berekening. In J26 staat het "Berekend over..." bedrag. Dit is gebaseerd op de WUO min de zakelijke en prive aftrekposten. Ik heb het idee dat hier alleen de zakelijke aftrekposten gebruikt mogen worden. Dit komt overeen met mijn aanslag (inkomensafhankelijk bijdrage zorgverzekeringswet) over 2023. Ik kan dit echter nergens zo concreet of specifiek vinden. Wellicht kun jij dit controleren of zijn er anderen die weten wat de grondslag voor de berekening is?
Het is geen primaire bron (= de belastingdienst), maar volgens onderstaande website is het inderdaad WUO - zakelijke aftrekposten als grondslag.

https://www.ikwordzzper.n...de-premie-zvw-als-zzp-er/

Voor de meeste ZZP'ers hier maakt het uiteindelijk geen verschil omdat die toch het maximale bedrag betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 31-08-2024 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
[...]

Scherp. Volgens de Belastingdienst heb je gelijk.

https://www.belastingdien...drage_zorgverzekeringswet

Ik zal het aanpassen
Aangepast

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

Wat een hoop gedoe zeg :) Ik zet X percentage apart van mijn netto winst en dan mag het administratie kantoor het uiteindelijk uitrekenen wat ik aan het eind echt moet betalen. Schat dat altijd lekker ruim in dus zit er altijd onder.

"Schoenmaker blijf bij je leest" is mijn motto. Te veel uitzoek werk allemaal voor mij dus laat het aan de specialist over.

Ander vraagje. Ik heb sinds dit jaar een klus dat ik met mijn privé fiets naar kantoor ga maar heb ook een auto op de zaak.

Mag ik nu als nog 19 cent de kilometer schrijven voor de fiets? :) Zou een mooi extra kosten potje zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
C_V_S schreef op maandag 2 september 2024 @ 07:43:
[...]

Wat een hoop gedoe zeg :) Ik zet X percentage apart van mijn netto winst en dan mag het administratie kantoor het uiteindelijk uitrekenen wat ik aan het eind echt moet betalen. Schat dat altijd lekker ruim in dus zit er altijd onder.

"Schoenmaker blijf bij je leest" is mijn motto. Te veel uitzoek werk allemaal voor mij dus laat het aan de specialist over.

Ander vraagje. Ik heb sinds dit jaar een klus dat ik met mijn privé fiets naar kantoor ga maar heb ook een auto op de zaak.

Mag ik nu als nog 19 cent de kilometer schrijven voor de fiets? :) Zou een mooi extra kosten potje zijn :)
https://duckduckgo.com/?q...eters+fiets&t=fpas&ia=web

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hmmbob

Wat een hoop gedoe zeg. Teveel uitzoekwerk, dus dan mag het administratiekantoor het uitzoeken, want ik ben geen schoenmaker.

/s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
[...]

23 cent zelfs tegenwoordig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hmmbob schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:04:
[...]

Scherp. Volgens de Belastingdienst heb je gelijk.

https://www.belastingdien...drage_zorgverzekeringswet

Ik zal het aanpassen
Aangepast
Versie is ongewijzigd gebleven, klopt dat? :)

Wel in de changelog, maar niet in tabblad 2024.

Moet het bedrag in H12 niet 2801 zijn ipv 2800? Zie https://www.belastingdien...dsinvesteringsaftrek-2024

[ Voor 25% gewijzigd door c-nan op 02-09-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op maandag 2 september 2024 @ 08:42:
[...]

Versie is ongewijzigd gebleven, klopt dat? :)

Wel in de changelog, maar niet in tabblad 2024.

Moet het bedrag in H12 niet 2801 zijn ipv 2800? Zie https://www.belastingdien...dsinvesteringsaftrek-2024
Ah, denk dat ik die versienr niet heb bijgewerkt idd. Zal straks thuis even kijken, kan vanaf mn huidige locatie niet op de Google Drive. Zal dan ook even naar H12 kijken. Die KIA gebruik ik zelf niet, dus dat blijft n dingetje. Is toegevoegd na een verzoek hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 02-09-2024 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]

Dit deel klopt niet helemaal, de administratie wordt zeker complexer maar er is geen eis dat je met een kleine BV bij een accountant aanklopt.
Ik had het er beter moeten stellen. Ik word afhankelijk van een accountant. Het wordt dan te complex om voor mij persoonlijk bij te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
[...]
offtopic:
Ik vraag me af wat een belastinginspecteur daar van zal vinden, precies op het moment dat het lage percentage bijtelling afloopt, geen bijtelling meer willen rekenen omdat de auto niet meer zakelijk wordt gebruikt :)

Plus er is geen 'overhevelen naar prive', want privé == EMZ. Ik heb de auto ooit zakelijk aangemerkt en dat zal hij blijven totdat mijn EMZ stopt (er is geen zakelijk meer) of ik de auto verkoop.
Gelukkig is de regeling er dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de werkelijke kosten. Anders had ik dus ineens 22% moeten bijtellen over 50k :) Dan had ik de auto inderdaad waarschijnlijk wel verkocht/ingeruild voor een andere. Maarja een 5 jaar oude M3 met 70.000 km vind ik zonde om in te ruilen.

Gezien de onzekerheid mbt de handhaving dba en de nieuwe dba wet, doe ik die regeling komend jaar en kijk ik daarna verder of ik EMZ blijf of vanuit een BV ga werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
Kurios schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:19:
[...]

Ik vraag me af wat een belastinginspecteur daar van zal vinden, precies op het moment dat het lage percentage bijtelling afloopt, geen bijtelling meer willen rekenen omdat de auto niet meer zakelijk wordt gebruikt :)

Plus er is geen 'overhevelen naar prive', want privé == EMZ. Ik heb de auto ooit zakelijk aangemerkt en dat zal hij blijven totdat mijn EMZ stopt (er is geen zakelijk meer) of ik de auto verkoop.
Ik ben geen fiscalist dus ik zou wantrouwen wat ik zeg :+ maar volgens mij is een verandering in het gebruik, waardoor je geen 10% zakelijk gebruik meer haalt, nog een derde mogelijkheid. Stel dat je opdracht eind vorig jaar, begin dit jaar is afgelopen of je enkel nog thuiswerkt dan kan het wellicht een pleitbaar standpunt zijn. Iemand hier en volgens dit fiscaal magazine ook het Hof voor een specifiek geval vinden dat. De vraag is natuurlijk wel of je omstandigheden veranderd zijn en je minder dan 10% zakelijk gebruik hebt, wanneer dat niet zo is of het is twijfelachtig dan is heb je hier niets aan.
Kurios schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:19:
Gelukkig is de regeling er dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de werkelijke kosten. Anders had ik dus ineens 22% moeten bijtellen over 50k :) Dan had ik de auto inderdaad waarschijnlijk wel verkocht/ingeruild voor een andere. Maarja een 5 jaar oude M3 met 70.000 km vind ik zonde om in te ruilen.
Het scheelt wel enorm dat die basis er is inderdaad, dat helpt wel in de twijfelgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiony
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-02 15:01
Ha die freelancers,

In 2023 droogde de tech markt rap op en werden contracten voor consultants en freelancers schaarser, lastiger om te scoren.

Puur anekdotaal en op fingerspitzengefühl heb ik het idee dat ik de laatste maanden weer meer vraag naar ZZPers zie. Hoe zien jullie dit? En is er voor jullie voor wat betreft de de voorwaarden/uurtarieven nog verschil met pre-2023 tijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
kiony schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:29:
Ha die freelancers,

In 2023 droogde de tech markt rap op en werden contracten voor consultants en freelancers schaarser, lastiger om te scoren.

Puur anekdotaal en op fingerspitzengefühl heb ik het idee dat ik de laatste maanden weer meer vraag naar ZZPers zie. Hoe zien jullie dit? En is er voor jullie voor wat betreft de de voorwaarden/uurtarieven nog verschil met pre-2023 tijden?
Mijn ervaring is niet dat de tech markt in 2023 opdroogde? Gaat voor mij hetzelfde eerlijk gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiony
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-02 15:01
Dat is ook een optie uiteraard 😄 Kan me ook voorstellen dat het verschilt per niche, hoeveel ervaring je hebt, etcetera

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:34
Bender schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:36:
[...]

Mijn ervaring is niet dat de tech markt in 2023 opdroogde? Gaat voor mij hetzelfde eerlijk gezegd?
Droogde zeker wel op, en nog steeds bezig. Veel bedrijven in Europa die naar interne medewerkers gingen en geen consultants/freelancers wilden aannemen vanwege de kosten. Sterker nog, in Scandinavië is op dit moment een recessie gaande. Ook in Nederland zie je deze marktbewegingen. Ik zie in mijn netwerk en de mensen die ik ergens neerzet lagere tarieven, kortere opdrachten en meer concurrentie.

Overigens zie je ook veel investeringsmaatschappijen kleine clubs opkopen om een centraal punt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Bender schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:36:
[...]

Bepaalde rollen wel hoor. In dit topic vaak genoeg gehad over .net rollen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
En er zijn een sloot zelfstandigen bij gekomen die twee jaar thuis door covid wel lekker vonden maar van hun werkgever niet die vrijheid mochten voortzetten. Daardoor is de vijver waar klanten uit kunnen vissen ook groter, je hebt nu wat meer internationale concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 00:40
Kent iemand hier GoDutch.com ? Dit is een nieuwe bank die zicht richt op ondernemers en hun (rente)inkomsten terug deelt met haar klanten. Klinkt wel interessant voor ZZP'ers.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke_Jay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 14:36
Hi, iemand die in een ‘Cloud’ rol ZZPer is en mij kan vertellen wat de huidige status van de markt is? Ben zelf de afgelopen 6 jaar in loondienst werkzaam geweest in deze hoek (Cloud Engineer > Cloud Solution Architect > Teamlead) en het begint de laatste tijd wat te jeuken om een keer als ZZPer te beginnen.

Ben Azure en GCP gecertificeerd (tm architect certificeringen) en heb ook ervaring met AWS mocht dat relevant zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Duke_Jay op 04-09-2024 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:09:
Kent iemand hier GoDutch.com ? Dit is een nieuwe bank die zicht richt op ondernemers en hun (rente)inkomsten terug deelt met haar klanten. Klinkt wel interessant voor ZZP'ers.
zo te zien een 3 maanden bestaande 'onderaannemer' van de franse SWAN (https://www.swan.io)

leuk als andere mensen het risico willen lopen dit uit te proberen, maar mij niet gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
Duke_Jay schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:32:
Hi, iemand die in een ‘Cloud’ rol ZZPer is en mij kan vertellen wat de huidige status van de markt is? Ben zelf de afgelopen 6 jaar in loondienst werkzaam geweest in deze hoek (Cloud Engineer > Cloud Solution Architect > Teamlead) en het begint de laatste tijd wat te jeuken om een keer als ZZPer te beginnen.

Ben Azure en GCP gecertificeerd (tm architect certificeringen) en heb ook ervaring met AWS mocht dat relevant zijn.
Als je dit moet vragen ben je misschien technisch wel capabel, maar moet je nog even nadenken of je wel écht ZZP materiaal bent, zeker in de huidige markt.

Marktontwikkelingen al een tijdje gevolgd hebben, een persoonlijk netwerk hebben, en zelf op onderzoek uit kunnen gaan zijn best essentieel.

Het belangrijkste is om je eerste opdracht te bemachtigen, zo zelfstandig mogelijk, niet via een recruiter, want daarvoor ben jij inwisselbaar handelswaar. Mijn tip is om te zoeken vanuit je huidige job, al dan niet in overleg met je huidige werkgever.

PS. Het antwoord: ik denk lastig als je afhankelijk bent van de standaard opdrachten die iedereen wel kan vinden. Iets met DBA, waardoor er minder geschikte opdrachten zijn en er ineens veel concurrentie beschikbaar komt op minder aanbod.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:01
pkuppens schreef op woensdag 4 september 2024 @ 08:54:
Als je dit moet vragen ben je misschien technisch wel capabel, maar moet je nog even nadenken of je wel écht ZZP materiaal bent, zeker in de huidige markt.

Marktontwikkelingen al een tijdje gevolgd hebben, een persoonlijk netwerk hebben, en zelf op onderzoek uit kunnen gaan zijn best essentieel.
Op onderzoek uitgaan... is je licht eens opsteken in een forum vol met ZZP'ers niet precies dat?

@Duke_Jay pakt het juist heel goed aan. Zonder schroom gewoon de vraag stellen op een plek waar je mag verwachten dat ze die informatie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 11:34

RaseriaN

So much choices..

Als ik heel eerlijk ben, je zal vast wel de technische kennis en volwassenheid hebben om de stap naar ZZP te maken, maar de markt is vooral aan de Cloud kant (Azure/MWP/etc) behoorlijk rustig qua werk/opdrachten ivm. de eventuele nieuwe VBAR wet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Zoals eerder gesteld: de markt is nu erg onrustig doordat de belastingdienst vanaf 1 januari wil gaan handhaven.

Als je nu goed op je plek zit bij je huidige werkgever, zou ik toch even een jaartje de kat uit de boom kijken.

Als je toch weg wilt, en twijfelt tussen ZZP of een nieuwe baan, dan kan je zeker ook ZZP gaan doen. In het ergste geval valt het allemaal tegen met het vinden van een opdracht, en dan kan je altijd alsnog een vaste baan zoeken.

Enig probleem is wel dat je een buffer nodig hebt, je moet accepteren dat je mogelijk een paar maanden werkeloos/zoekende bent.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 21:06
Buffertje voor een maand of 3 tot 6 is wel handig ja, en mogelijk ook nog +50 dagen wachten/rekening houden tot je factuur betaald wordt. Ja voor het MKB is het max 30 maar bij een groot bedrijf met intermediar zoals waar ik zit is het gewoon 50 dagen. Ik hoef de discussie niet opnieuw aan te zwengelen of dat mag of niet, er mag wel meer niet en ook daar houdt niet iedereen zich aan. Het is ermee dealen of een andere opdrachtgever zoeken (als je ze voor het uitzoeken hebt).

Je kan ook altijd nog kiezen voor partijen waar je kan midlancen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 17:24
loewie1984 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:44:
Buffertje voor een maand of 3 tot 6 is wel handig ja, en mogelijk ook nog +50 dagen wachten/rekening houden tot je factuur betaald wordt. Ja voor het MKB is het max 30 maar bij een groot bedrijf met intermediar zoals waar ik zit is het gewoon 50 dagen. Ik hoef de discussie niet opnieuw aan te zwengelen of dat mag of niet, er mag wel meer niet en ook daar houdt niet iedereen zich aan. Het is ermee dealen of een andere opdrachtgever zoeken (als je ze voor het uitzoeken hebt).

Je kan ook altijd nog kiezen voor partijen waar je kan midlancen.
Ik factureer per maand, eind van de maand. Dan nog 30 dagen betaaltermijn. Dus toen ik begon zat er 60 dagen tussen beginnen als zzper en eerste betaling. En ik had dus op dag1 al opdracht. Dus buffer van 3-6 maanden is zeker aan te raden.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:20
Of je maakt wel gebruik van een recruiter of broker en vraagt of de helft van de 1e factuur direct uitbetaald kan worden, omdat je graag als zzp'er wil beginnen, maar nog geen opdracht hebt. Dan betaal je je 1e opdracht wel de marge van de broker, maar je wordt wel op gang geholpen met je bedrijf.
Andere oplossing is om zoals gezegd spaargeld te hebben. Of je regelt een krediet bij een bank op basis van je huidige inkomen. Wat een beginnend bedrijf ook kan doen op basis van een businessplan. Maar mijn advies is dan wel om dit pas te doen als je zeker bent van je 1e opdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn

Voor cloud zzp’ers die weten hoe ze problemen moeten onderzoeken om antwoorden te vinden zijn er op zich best wat opdrachten.

Heb je genoemde portal in OP van dit topic bezocht? Daar staan er een hoop. Neem die ff door en zoek op azure. Freelance.nl of striive bv

Hoe technischer hoe meer opties je hebt. Team Lead zal lastiger worden.

[ Voor 13% gewijzigd door mannowlahn op 04-09-2024 11:12 ]

Pagina: 1 ... 545 ... 643 Laatste