Ik zeg niet dat ik dat doe, maar als de BD dat niet eens kan controleren hoe willen ze dan ooit het einde van handhavingsmoratorium gaan handhaven dan.
Door jouw klant de stuipen op het lijf te jagen zodat ze Randstad uitzendbureau gaan bellen in plaats van loewie1984.
Er zijn zoveel dingen die niet te handhaven zijn of amper gehandhaafd worden. Recent nog het ontgassen van binnenvaartschepen wat nu verboden is. Opvoeren van e-bikes inclusief verwijderen van trapdetectie. Mobiele telefoon vasthouden op de fiets. Zo kan ik pagina's lang doorgaan. Maar moet je die dingen dan bewust gaan doen 'omdat ze niet gehandhaafd worden'?
Heh, volgens mij wil niemand in dit topic bij AFAS in loondienst. Als je al een hekel hebt aan PoP-gesprekken solliciteer je niet bij een bedrijf dat zichzelf beschouwt als een familie, met uitspraken als "Bij AFAS geef je je hart aan ons en wij geven ons hart aan jou." (hier.)loewie1984 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:37:
Als we kijken naar onze branche zal het beslist genuanceerder liggen, maar ik zie het gewoon niet gebeuren dat t gros van de zzp’ers in de ict terug in loondienst gaat, al zou ik best bij AFAS willen werken nu met een 32 urige werkweek op basis van 40 uur salaris.
En:
(Van hier)De mensen die bij AFAS werken, vormen dan ook een bijzondere groep. Een groep die door sommige buitenstaanders wordt gekenmerkt als sekte. Hiermee geconfronteerd geeft van der Veldt aan dit eigenlijk als compliment te zien. 'We zijn ook wel echt een tribe. We hebben een erg laag verloop van 5 procent binnen AFAS.' Van der Veldt geeft toe dat de cultuur van AFAS als behoorlijk intensief wordt ervaren. 'We doen niet aan parttimers en dat is een bewuste keuze'. Ook de 'AFAS goed nieuws show', de maandelijkse bedrijfsborrel in het eigen inpandige theater, is verplicht voor iedereen.
Er zijn wel meer interviews waar je mond van openvalt, maar deze vond ik het eerst.
Sorry hoor, maar wat een onzin.... De wet is er niet, dus je hoeft je er nog niet op voor te bereiden.Avalaxy schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:52:
[...]
Ja. Nu is, imho, echt het slechtste moment om te beginnen met ZZP'en. Ik zou echt wachten tot er meer duidelijkheid is.
Over dat onderwerp wordt al 100 jaar gezproken, en altijd moet het gecontroleerd worden, maar wordt toch nooit gedaan.
Dus wachten omdat er mogelijk een wet aan komt is voor mij de slechtste argumentatie om wel of niet als ZZP-er te starten...
Als @sebastiaan89 een mooie opdracht ergens kan vinden (persoonlijk zou ik ook niet met een UK partij in zee gaan) dan lekker doen!
Komt die wet er? Nou dan kun je dan verder kijken. Ik vermoed dat een over groot deel van de ZZP-ers momenteel 1 of hooguit 2 opdrachtgevers per jaar heeft, geen haan die er NU naar kraait.
Nu druk maken om iets dat er nog niets is, is alleen maar jezelf gek maken... En met dit argument maak je dus een ander gek..
De wet DBA is er anders wel. Waarom gaat de BD momenteel in gesprek met allerhande partijen om hen voor te bereiden? Waarom zouden zij zich wel nu moeten voorbereiden en de opdrachtnemers niet? Je kunt je prima voorbereiden op basis van de huidige middelen. Daarmee doel ik primair op kritisch kijken naar je huidige arbeidsrelatie en waar nodig je overeenkomst herzien.Neal schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:45:
[...]
Sorry hoor, maar wat een onzin.... De wet is er niet, dus je hoeft je er nog niet op voor te bereiden.
Klopt, maar ook bij die wet: er wordt niet gecontroleerd.... Dat is al 100 jaar zo, en gaat vermoedelijk nog even lang duren voor ze wel gaan controleren.MacDennis76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:39:
[...]
De wet DBA is er anders wel. Waarom gaat de BD momenteel in gesprek met allerhande partijen om hen voor te bereiden? Waarom zouden zij zich wel nu moeten voorbereiden en de opdrachtnemers niet? Je kunt je prima voorbereiden op basis van de huidige middelen. Daarmee doel ik primair op kritisch kijken naar je huidige arbeidsrelatie en waar nodig je overeenkomst herzien.
Buiten dat, stel dat ze vanaf 1-1-26 wel gaan controleren, dan kun je in de tussentijd toch prima nog 1 opdrachtgever nemen, en dan verder kijken.
Ging mij vooral om het advies om NU vooral NIET als zzp-er gaan starten, vanwege een wetgeving die er mogelijk aan komt, of 1 die toch niet gecontroleerd wordt...
Controle wil BD weer gaan opstarten vanaf 1-1-2025. Met of zonder VBAR.Neal schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:43:
[...]
Buiten dat, stel dat ze vanaf 1-1-26 wel gaan controleren, dan kun je in de tussentijd toch prima nog 1 opdrachtgever nemen, en dan verder kijken.
Prima, ik wil 100 miljoen... heb ik dat? Nee..MacDennis76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:52:
[...]
Controle wil BD weer gaan opstarten vanaf 1-1-2025. Met of zonder VBAR.
Dus tot die tijd vind ik het onzinnig om iemand negatief te adviseren om een droom na te jagen...
Het lijkt mij goed om ook de risico's te laten zien, zo onzinnig is het niet. Nu je baan opzeggen met de kans dat je binnen een half jaar weer in loondienst moet lijkt mij ook geen wenselijk iets. Het rommelt hard boven ZZP land momenteel en niemand weet waar het gaat eindigen.Neal schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:58:
[...]
Prima, ik wil 100 miljoen... heb ik dat? Nee..
Dus tot die tijd vind ik het onzinnig om iemand negatief te adviseren om een droom na te jagen...
Tuurlijk is het risico nemen om te gaan ondernemen (freelancen), maar dat is toch juist onderdeel van de charme? Meer risico, meer opbrengsten. Als je zo voorzichtig bent dat je dat niet durft, kan je mijns inziens beter lekker in loondienst blijven. Ook prima.ColeJ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:34:
[...]
Het lijkt mij goed om ook de risico's te laten zien, zo onzinnig is het niet. Nu je baan opzeggen met de kans dat je binnen een half jaar weer in loondienst moet lijkt mij ook geen wenselijk iets. Het rommelt hard boven ZZP land momenteel en niemand weet waar het gaat eindigen.
Gek genoeg zijn de zzp-ers in mijn omgeving nagenoeg unaniem in "we zien het wel" en "het loopt zo'n vaart niet". Het lijken vooral de niet-zzp-ers die ik spreek die problemen zien. Daarom verbaast het me zo dat er hier een relatief grote groep ook die problemen zo ziet.
[ Voor 17% gewijzigd door Kurios op 02-07-2024 12:57 ]
Eens. Ik probeer mijn kinderen ook op te voeden om intrinsiek gemotiveerd te zijn regels te volgen, en niet om bang te zijn voor de gevolgen.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:25:
Er zijn zoveel dingen die niet te handhaven zijn of amper gehandhaafd worden. Recent nog het ontgassen van binnenvaartschepen wat nu verboden is. Opvoeren van e-bikes inclusief verwijderen van trapdetectie. Mobiele telefoon vasthouden op de fiets. Zo kan ik pagina's lang doorgaan. Maar moet je die dingen dan bewust gaan doen 'omdat ze niet gehandhaafd worden'?
Als ik de vergelijking met opvoeding doortrek dan is er wel iets lastig in deze situatie. Met mijn kinderen wil ik altijd heldere afspraken maken. Maar dit hele DBA-verhaal is alles behalve helder. En dat maakt het nogal lastig te volgen.
Ik wil graag de wet volgen. Maar in dit geval weet ik niet eens of/hoe ik dat kan.
Dat is puur Tweakers. Je hebt hier ook nooit mensen die iets te creatief zijn in hun aangifte en er zijn ook nooit mensen die een buro of burostoel aftrekken terwijl dat wellicht niet mag.Kurios schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:49:
[...]
Tuurlijk is het risico nemen om te gaan ondernemen (freelancen), maar dat is toch juist onderdeel van de charme? Meer risico, meer opbrengsten. Als je zo voorzichtig bent dat je dat niet durft, kan je mijns inziens beter lekker in loondienst blijven. Ook prima.
Gek genoeg zijn de zzp-ers in mijn omgeving nagenoeg unaniem in "we zien het wel" en "het loopt zo'n vaart niet". Het lijken vooral de niet-zzp-ers die ik spreek die problemen zien. Daarom verbaast het me zo dat er hier een relatief grote groep ook die problemen zo ziet.
Komt in mijn beleving ook helemaal niet overeen met de verhalen die ik van collega zzp’ers hoor
@Wolly Als jij kennis hebt over een misdrijf dan ben je verplicht dat te melden bij de juiste instanties.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Halve populatie uit dit topic kijkt gelijk naar die zakelijke diner bon waar een fristi en kindermenu op staat.RichieB schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:09:
@Wolly Als jij kennis hebt over een misdrijf dan ben je verplicht dat te melden bij de juiste instanties.
Wolly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:02:
[...]
Dat is puur Tweakers. Je hebt hier ook nooit mensen die iets te creatief zijn in hun aangifte en er zijn ook nooit mensen die een buro of burostoel aftrekken terwijl dat wellicht niet mag.
Komt in mijn beleving ook helemaal niet overeen met de verhalen die ik van collega zzp’ers hoor

We worden geacht elkaar hier niet op illegale zaken te wijzen. We mogen geen links naar illegale films plaatsen, waarom dan wel hier melden hoe je het beste de airco van je hele huis zakelijk te boeken? Wat iedereen doet moet ie lekker zelf weten maar als je een vraag stelt hoor je hier een legaal antwoord te krijgen.
En velen boeit het gewoon niet. Maar die velen gaan ook direct weer in loondienst als het allemaal te complex wordt. Die pakken nu gewoon geld en zien wel hoe het volgend jaar gaat, wie dan leeft wie dan zorgt.
Exact expert nodig?
Dat is alleen bij bepaalde misdrijven.RichieB schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:09:
Belastingzaken vallen daar niet onder
Heb niet z’n probleem met belasting betalen, echter de manier waarop de Belastingdienst werkt wel. Idem met het UWV overigens. Omslachtig overheidsinstanties, dat kan en gaat elders echt beter.
Dit zijn twee verschillende dingen.MacDennis76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:52:
[...]
Controle wil BD weer gaan opstarten vanaf 1-1-2025. Met of zonder VBAR.
De Wet DBA is er al sinds 2016 (oid) ter vervanging van de VAR-verklaring. Die was moeilijk te handhaven omdat de wet onduidelijk was. Wel was er die webmodule die je hielp om te bepalen of je ZZP-er bent. Nu is besloten om de Wet DBA te gaan handhaven. Of dat in ons vakgebied gaat lukken is de vraag; ik denk van niet maar we hebben wel last van angstige opdrachtgevers. Hier is al genoeg over geschreven en gemeld, ook hier, inclusief de videocast bij ZiPconomy.
De wet VBAR is slechts een wetsvoorstel; die is er nog niet. Recent is door Van Gennip nog een kleine aanpassing gedaan adhv de internetconsultatie van 11/11 vorig jaar (met 1111 reacties). Maar die aanpassing is niet per se in ons voordeel. De vraag is nu of de wet VBAR uitvoerbaar is. Daarom wordt die eerst door de Tweede Kamer geloodst (of niet), dan door de Eerste Kamer, eventueel nog na raadpleging van de Raad van State. Ergo, VBAR komt op zijn vroegst in 2028/2029.
Mwah, ik denk dat je dat wel kan. Als je je werk kan doen zonder directe leiding, je kan onderhandelen over je tarief, zelf kan bepalen wanneer je vrij bent en geen directe opdrachten hoeft te accepteren van je leidinggevende (je kan/mag nee zeggen), dan ben je zonder vaste dienstbetrekking.Karp schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:01:
[...]
Ik wil graag de wet volgen. Maar in dit geval weet ik niet eens of/hoe ik dat kan.
Goed stuk;
https://www.deondernemer....digheid-vbar-2025~6b7513d
https://www.deondernemer....digheid-vbar-2025~6b7513d
De Belastingdienst komt naar u toe, makkelijker kunnen we het niet maken. Het zou een nieuwe slogan kunnen zijn van deze uitvoeringsorganisatie. In dit geval is het belastingambtenaar John Piepers die met zijn marktteam van acht collega's langs hallen, zalen en vergaderkamers trekt om uit te leggen wat er gaat veranderen voor zelfstandigen en hun opdrachtgevers.
Dat lijkt me kraakhelder.
Als je dat nu eens goed in het contract zet samen met je opdrachtgever/pooier, een duidelijke opdracht, wat de gewenste eindsituatie is, enz... Dan ben je er toch? De opdracht mag best details hebben wat er gewenst is.
Dat je daarnaast ook nog meedoet in vergaderingen, consigne draait, koffie haalt voor 'je baas', is niet te controleren. Ze komen echt niet op de werkvloer controleren, je mail/teams controleren of je telefoon nakijken.
Eventueel hou je voor jezelf een logboek bij met wat je gedaan hebt, dan kan je altijd nog terugkijken wat er gebeurd is. Praat makkelijker bij een eventueel onderzoek.
[ Voor 10% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 02-07-2024 14:48 ]
Die John Piepers lijkt bij de fiscus ook wel een eenpitter, zou die worden aangestuurd?
Vergadering: tussentijds overleg met klant of demonstratie tussenresultaten.
Consignatiedienst: als ondernemer ben ik altijd te bellen (opnemen is een 2e) en al helemaal als mijn resultaten op de productieomgeving gezet worden.
Verder schrijft de BD voor eigen inhuur voor dat de ingehuurde meer dan 75 per uur kost en dat eigen spullen gebruikt moeten worden of dat de ingehuurde betaald voor gebruik van spullen van de BD. En verder mag de BD zich niet bemoeien met het behalen van het resultaat (al helemaal niet op dagelijkse basis).
Consignatiedienst: als ondernemer ben ik altijd te bellen (opnemen is een 2e) en al helemaal als mijn resultaten op de productieomgeving gezet worden.
Verder schrijft de BD voor eigen inhuur voor dat de ingehuurde meer dan 75 per uur kost en dat eigen spullen gebruikt moeten worden of dat de ingehuurde betaald voor gebruik van spullen van de BD. En verder mag de BD zich niet bemoeien met het behalen van het resultaat (al helemaal niet op dagelijkse basis).
Precies. Ik denk dat ik bij en nieuw contract nog even let op de werkomschrijving. En daarnaast - dat ik op voorhand al collega's inlicht, wellicht een PL apart, over onze gezagsverhouding.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:47:
[...]
Als je dat nu eens goed in het contract zet samen met je opdrachtgever/pooier, een duidelijke opdracht, wat de gewenste eindsituatie is, enz... Dan ben je er toch? De opdracht mag best details hebben wat er gewenst is.
Dat je daarnaast ook nog meedoet in vergaderingen, consigne draait, koffie haalt voor 'je baas', is niet te controleren. Ze komen echt niet op de werkvloer controleren, je mail/teams controleren of je telefoon nakijken.
Eventueel hou je voor jezelf een logboek bij met wat je gedaan hebt, dan kan je altijd nog terugkijken wat er gebeurd is. Praat makkelijker bij een eventueel onderzoek.
Ik werk 2 dagen thuis, 3 dagen op locatie. En bepaal zelf of en wanneer ik werk doe - afhankelijk van de planning natuurlijk. Op een gegeven moment moet je iets opleveren of indienen. Dat is ook zo als je in loondienst werkt. De weg er naartoe bepaal je zelf.
Puur persoonlijk, maar ik denk dat ik daar vrij goed in zit. Alleen het kopje van meerdere opdrachtgevers is dan weer een lastige soms. Gelukkig is die niet zo hard!RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:26:
[...]
Mwah, ik denk dat je dat wel kan. Als je je werk kan doen zonder directe leiding, je kan onderhandelen over je tarief, zelf kan bepalen wanneer je vrij bent en geen directe opdrachten hoeft te accepteren van je leidinggevende (je kan/mag nee zeggen), dan ben je zonder vaste dienstbetrekking.
Dat is inderdaad wat er (opnieuw) dreigt te gebeuren. Toen wet DBA nieuw was, stond de markt ook ineens stil. Ik heb toen een maand of 9 grotendeels voor klanten in onze twee buurlanden gewerkt.jadjong schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:58:
Door jouw klant de stuipen op het lijf te jagen zodat ze Randstad uitzendbureau gaan bellen in plaats van loewie1984.
Daarna was de paniek weg en kwamen de opdrachten in NL weer terug.
Het lastige van de nieuwe wet is dat men niet kijkt naar het hele plaatje, maar naar de individuele opdracht. Het hele plaatje kan 100% optellen naar ondernemerschap, maar een belangrijke opdracht zou maar als loondienst worden bestempeld.Karp schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:06:
[...]
Puur persoonlijk, maar ik denk dat ik daar vrij goed in zit. Alleen het kopje van meerdere opdrachtgevers is dan weer een lastige soms. Gelukkig is die niet zo hard!
Puur uit interesse; de netwerken aantappen in onze 2 buurlanden is goed te doen? Werken ze daar ook met portalen of is het puur je netwerk? De werkcultuur voor zzp'ers daar vergelijkbaar?t_captain schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:57:
[...]
Dat is inderdaad wat er (opnieuw) dreigt te gebeuren. Toen wet DBA nieuw was, stond de markt ook ineens stil. Ik heb toen een maand of 9 grotendeels voor klanten in onze twee buurlanden gewerkt.
Ik heb recnt wel meer aanvragen voor (remote) opdrachten in Belgie gehad. Maar wat ontloop je hiermee? Belastingplichtig blijf je in NL, dus kan er niet gewoon gezegd worden "Loondienst in Belgie" en dat vanuit die hoek premie afdracht plaats moet vinden?t_captain schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:57:
[...]
Dat is inderdaad wat er (opnieuw) dreigt te gebeuren. Toen wet DBA nieuw was, stond de markt ook ineens stil. Ik heb toen een maand of 9 grotendeels voor klanten in onze twee buurlanden gewerkt.
Geen angstige opdrachtgever omdat die niet of nauwelijks weet heeft van de onrust, en je dus wel werk te verstouwen hebtfry77 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:27:
[...]
Ik heb recnt wel meer aanvragen voor (remote) opdrachten in Belgie gehad. Maar wat ontloop je hiermee? Belastingplichtig blijf je in NL, dus kan er niet gewoon gezegd worden "Loondienst in Belgie" en dat vanuit die hoek premie afdracht plaats moet vinden?
Praktisch gezien denk ik dat de Belastingdienst een bedrijf zonder aanwezigheid in Nederland niet kan dwingen mee te werken aan een controle van hun inhuur. Stel dat dat wel gebeurt en er worden 'misstanden' vastgesteld dan vraag ik mij ook af of ze een buitenlandse firma überhaupt kunnen dwingen hier premies af te dragen, al helemaal als er volgens Belgisch recht wellicht niets aan de hand is.fry77 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:27:
[...]
Ik heb recnt wel meer aanvragen voor (remote) opdrachten in Belgie gehad. Maar wat ontloop je hiermee? Belastingplichtig blijf je in NL, dus kan er niet gewoon gezegd worden "Loondienst in Belgie" en dat vanuit die hoek premie afdracht plaats moet vinden?
Wat @ybos zegt lijkt me echter meer de kern, het probleem zit 'm in Nederland voorlopig niet bij handhaving maar bij mensen die bang worden.
Hier geloof ik persoonlijk heel weinig van, als ik 5 opdrachten doe, dat de BD aan haarkloverij gaat doen om 1 opdracht proberen als een soort loondienst te bestempelen.... ja het staat er, maar dan moeten ze echt persoontje voor persoontje gaan controleren en zelfs in een steekproef gaan ze daar niet niet over vallen.t_captain schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:59:
[...]
Het lastige van de nieuwe wet is dat men niet kijkt naar het hele plaatje, maar naar de individuele opdracht. Het hele plaatje kan 100% optellen naar ondernemerschap, maar een belangrijke opdracht zou maar als loondienst worden bestempeld.
Het potentiele probleem is dat ze niet via jou gaan maar via de opdrachtgevers. Het risico is niet dat je als zelfstandige een verbod zou krijgen om op deze manier te werken of allemaal naheffingen moet betalen. Wel dat je opdrachtgevers zich terugtrekken omdat zij bang worden van naheffingen LB en premies.
Ik heb het eeder geschreven, men zoekt de oplossing in de verkeerde hoek. Je arbeidsrelatie is op geen enkele manier een maatschappelijke zaak, laat staan een maatschappelijk probleem.
Waar het om gaat is dat zzp-constructies soms worden gebruikt om werkenden te onderbetalen. Soms zelfs beneden sociaal minimum. Een goede oplossing moet dáárop focussen en ook in één en dezelfde wet alle constructies aanpakken (ook payrolling en uitzendwerk via al dan niet buitenlandse arbeidsbemiddelaars).
Ik heb het eeder geschreven, men zoekt de oplossing in de verkeerde hoek. Je arbeidsrelatie is op geen enkele manier een maatschappelijke zaak, laat staan een maatschappelijk probleem.
Waar het om gaat is dat zzp-constructies soms worden gebruikt om werkenden te onderbetalen. Soms zelfs beneden sociaal minimum. Een goede oplossing moet dáárop focussen en ook in één en dezelfde wet alle constructies aanpakken (ook payrolling en uitzendwerk via al dan niet buitenlandse arbeidsbemiddelaars).
Kraakhelder vind ik wel meevallen. Hij legt heel erg de nadruk op werken onder gezag. Maar wat is gezag? Je zal áltijd moeten afstemmen met werknemers van de opdrachtgever die voortgang en prioriteiten bewaken, soms zelfs dagelijks. Is dat gezag of is dat een professional zijn die transparant is over de werkzaamheden?RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:47:
[...]
Ik ben nu aan de levende lijve aan het ondervinden wat de impact van de wet DBA is. Mijn nieuwe klant heeft een controle gehad en is op de vingers getikt mbt fulltime inhuur van zzp’ers. Gevolg is dat ze slechts nog voor 24 uur inhuren om er voor te zorgen dat niet maximaal 70% van mijn omzet bij een klant vandaan komt.
Realiteit is dat ik geen opdracht kan vinden voor de resterende 16 uur (erp implementaties) en mijn collega zzp’er ook niet. Oftewel, nog steeds 100% van mijn omzet is van 1 klant
Nu is door de grootte en tijdlijn van het project wel de wens om op te schalen naar 40 uur. Ze zien wel in dat een derde zzp’er voor 24 erbij halen niets toevoegt aan de efficiëntie.
Er is nu dus een voorstel gedaan om in dienst te treden. Ze zijn daar gelukkig heel realistisch in en hebben een los vast voorstel van uren per jaar * huidige uurtarief als bruto jaarloon.
De tussenpersoon heeft via een detacheringsbureau een zelfde soort voorstel gedaan. Enige is dat ze van het jaarloon de sociale werkgeverslasten af halen. Want stel je voor dat er aan hun marge gezeten wordt.
Vraag me af of er zijn die hier ervaring mee hebben en hoe je tot het jaarloon bent gekomen?
Realiteit is dat ik geen opdracht kan vinden voor de resterende 16 uur (erp implementaties) en mijn collega zzp’er ook niet. Oftewel, nog steeds 100% van mijn omzet is van 1 klant
Nu is door de grootte en tijdlijn van het project wel de wens om op te schalen naar 40 uur. Ze zien wel in dat een derde zzp’er voor 24 erbij halen niets toevoegt aan de efficiëntie.
Er is nu dus een voorstel gedaan om in dienst te treden. Ze zijn daar gelukkig heel realistisch in en hebben een los vast voorstel van uren per jaar * huidige uurtarief als bruto jaarloon.
De tussenpersoon heeft via een detacheringsbureau een zelfde soort voorstel gedaan. Enige is dat ze van het jaarloon de sociale werkgeverslasten af halen. Want stel je voor dat er aan hun marge gezeten wordt.
Vraag me af of er zijn die hier ervaring mee hebben en hoe je tot het jaarloon bent gekomen?
@TMC Als jij ergens aan knutselt en de teamleider meldt dat we dit project met zijn allen even laten voor wat het is en de komende drie maanden aan iets anders gaan knutselen noem ik dat gezag.
Veel valt op te lossen door iets anders met zelfstandigen te werken. Deliverables en budgetten afspreken en werk op die manier aanbesteden. Misschien weg van uur/factuur. Het is even wennen, maar voor een klant niet perse nadelig.
Ik niet, pas als de opdrachtgever gaat zeggen hoe je dingen moet doen, vakantie moet aanvragen, verantwoorden waarom je 5 over 9 start ipv 10 voor half 9.jadjong schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:39:
@TMC Als jij ergens aan knutselt en de teamleider meldt dat we dit project met zijn allen even laten voor wat het is en de komende drie maanden aan iets anders gaan knutselen noem ik dat gezag.
Dat tijdens werkzaamheden prioriteit verschuift omdat er een bug, lek, verstoring opgelost moet worden of een functionaliteit door veranderingen in de bedrijf voering. Of een systeem veiliger maken na een pen test. Noem ik geen gezag.
Klant wil iets of iets opgelost hebben. Klant is koning. Hoe graag je dat andere had willen oplossen.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Zie handboek loonheffingen. Op pagina 512 t/m 519 vind je de uitleg.
https://www.belastingdien...ndboek-loonheffingen-2024
Moet de klant vooraf wel weten wat die wilt. Leuk als je standaard werkzaamheden hebt maar ben zelf wel eens langer bezig geweest om werk over te dragen om ruimte te maken dan de activiteit mij eigenlijk kost. Een uurtarief afspreken is vooral enorm flexibel. Verder valt de kwaliteit van externe die tegen vasttarieven werken mij vaak ook tegen. Testen, documentatie en security zijn dan altijd lastig.t_captain schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:44:
Veel valt op te lossen door iets anders met zelfstandigen te werken. Deliverables en budgetten afspreken en werk op die manier aanbesteden. Misschien weg van uur/factuur. Het is even wennen, maar voor een klant niet perse nadelig.
Bedankt, dat verduidelijkt het een en ander. Nog steeds zit er een groot grijs gebied naar mijn mening.MacDennis76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:59:
[...]
Zie handboek loonheffingen. Op pagina 512 t/m 519 vind je de uitleg.![]()
Dit vind ik dus vaag. Feitelijk geldt toch eigenlijk altijd 'wie betaalt bepaalt'. Een relatie tussen opdrachtnemer en -gever betekent inherent dat er ook sprake is van gezag.Of de opdrachtgever daadwerkelijk opdrachten en aanwijzingen geeft is niet doorslaggevend. Het gaat erom dat de opdrachtgever het recht heeft om die opdrachten en aanwijzingen te geven. Ook als de opdrachtgever in verband met de eenvoud van het werk (bijvoorbeeld koek inpakken of aardbeien plukken) of de bekwaamheden van de werkende (een ervaren jurist) nauwelijks opdrachten en aanwijzingen geeft, kan er toch sprake zijn van een gezagsverhouding.
Mooie uitleg. Als een klant dus zegt dat iets in dotnet moet kan er al sprake zijn van een gezagsverhoudingMacDennis76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:59:
[...]
Mee eens, voorafgaand helder krijgen wat gewenst is in de praktijk vaak bijna onmogelijk.Deveon schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:08:
[...]
Moet de klant vooraf wel weten wat die wilt. Leuk als je standaard werkzaamheden hebt maar ben zelf wel eens langer bezig geweest om werk over te dragen om ruimte te maken dan de activiteit mij eigenlijk kost. Een uurtarief afspreken is vooral enorm flexibel. Verder valt de kwaliteit van externe die tegen vasttarieven werken mij vaak ook tegen. Testen, documentatie en security zijn dan altijd lastig.
als je maar voor 24 uur wordt ingehuurd, gaat toch ook je tarief omhoog?El Polo Diablo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:38:
Gevolg is dat ze slechts nog voor 24 uur inhuren om er voor te zorgen dat niet maximaal 70% van mijn omzet bij een klant vandaan komt.
[ Voor 62% gewijzigd door Kurios op 02-07-2024 23:15 ]
Nee, de webmodule stelt dat aanwijzingen en instructies bedoeld om het te behalen resultaat te garanderen toegestaan zijn.Wolly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:26:
[...]
Mooie uitleg. Als een klant dus zegt dat iets in dotnet moet kan er al sprake zijn van een gezagsverhouding
Maar zoals eerder gesteld, dit is maar een indicator van de vele.
In het gelinkte document van de BD staat op pagina 513 dat het HOE een aanwijzing van gezagsverhouding is.MacDennis76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:17:
[...]
Nee, de webmodule stelt dat aanwijzingen en instructies bedoeld om het te behalen resultaat te garanderen toegestaan zijn.
Maar zoals eerder gesteld, dit is maar een indicator van de vele.
Daar lijkt mij een programmeertaal zeker wel onder te vallen.
Dat is dan ook typisch iets wat je moet opnemen in je OVO bij de omschrijving van het op te leveren resultaat. Daarnaast staan er in het handboek ook diverse contra indicaties beschreven.Wolly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:21:
[...]
In het gelinkte document van de BD staat op pagina 513 dat het HOE een aanwijzing van gezagsverhouding is.
Daar lijkt mij een programmeertaal zeker wel onder te vallen.
Soms wel wat vreemd, als ik een opdracht krijg om het bedrijf datagedreven te maken, en ik kan op allerlei gebieden zelf bepalen de hoe en wat, dan kan een vage omschrijving juist wel een goed indicatie zijn ipv een gedetailleerde opdrachtomschrijving...TMC schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:27:
[...]
Mee eens, voorafgaand helder krijgen wat gewenst is in de praktijk vaak bijna onmogelijk.
Pagina 512MacDennis76 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:59:
[...]
Die gezagsverhouding, daar is goed mee te werken zoals het er staat. Bepaal met je opdrachtgever elke keer wat het resultaat moet zijn. Momenteel doe ik niet anders: ik bepaal zelf wat ik ga doen in de komende sprint (of wat niet) en daar ga ik mee aan het werk. Vanzelfsprekend doe je dat in overleg met anderen. Een huis bouw je ook in een bepaalde volgorde.
Eigenlijk zie ik steeds minder problemen met de Wet DBA voor mezelf. Nu de opdrachtgevers nog.
Neuh, denk ik niet. Jij gaat als opdrachtnemer iets maken wat past in de infrastructuur van je klant. Als de dakdekker ineens bedenkt dat er een rieten dak op de torenflat moet komen omdat hij geen gezag wil, denk ik alsnog niet dat het rieten dak er gaat komen. Sommige dingen zijn toch gebonden aan regels en voorschriften waaraan je moet voldoen. Dat zal voor het gebruik van dotnet net zo zijn.Wolly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:26:
[...]
Mooie uitleg. Als een klant dus zegt dat iets in dotnet moet kan er al sprake zijn van een gezagsverhouding
Het deliveroo arrest is middels een WOO verzoek openbaar gemaakt:
https://open.overheid.nl/...c4-9726-902d58d4da15/file
hier kun je het een en ander lezen over bedrijfsbezoeken, werkwijzen en dergelijke
https://open.overheid.nl/...c4-9726-902d58d4da15/file
hier kun je het een en ander lezen over bedrijfsbezoeken, werkwijzen en dergelijke
Ik ga dat echt niet doen met mijn huidige opdracht. Bedrijf zit in een continue wisseling van management. 2 maanden geleden moest het nog de ene kant op en sinds deze week hebben ze de koers zo aangepast dat het toch 90graden anders moet. Misschien dat je als ontwikkelaar hiermee overweg kunt, maar als project/implementatiemanager is mijn opdracht inhoudelijk verandert en kan ik de deliverables die vorige week nog geldig waren, vanaf deze week niet meer halen (nooit meer halen vanwege de koerswijziging).t_captain schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:44:
Dus?jongetje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:36:
[...]
Ik ga dat echt niet doen met mijn huidige opdracht. Bedrijf zit in een continue wisseling van management. 2 maanden geleden moest het nog de ene kant op en sinds deze week hebben ze de koers zo aangepast dat het toch 90graden anders moet. Misschien dat je als ontwikkelaar hiermee overweg kunt, maar als project/implementatiemanager is mijn opdracht inhoudelijk verandert en kan ik de deliverables die vorige week nog geldig waren, vanaf deze week niet meer halen (nooit meer halen vanwege de koerswijziging).
Als de klant zegt: schilder mijn huis wit en halverwege moet het toch rood, dan verandert de opdracht toch niet? Opdracht is: schilder het huis.
Het enige wat je zelf bepaalt, is wanneer je schildert, wat je het eerste schildert, welke verf en kwast je gebruikt en wanneer je gaat schaften.
Het specialisme van de schilder is schilderen. Jouw specialisme is het managen van implementaties.
[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 03-07-2024 09:46 ]
Ik denk dat @jongetje bedoelt dat de opdracht eerst "schilder een huis" was en toen "schilder de schuur".
Zoals een developer in de problemen kan komen als de opdracht eerst is "bouw service X vanaf nul" en dan opeens "oh nee, ga maar features toevoegen aan app Y"
Ik vind er wel wat voor te zeggen dat dat een op een verkapt dienstverband wijst.
Zoals een developer in de problemen kan komen als de opdracht eerst is "bouw service X vanaf nul" en dan opeens "oh nee, ga maar features toevoegen aan app Y"
Ik vind er wel wat voor te zeggen dat dat een op een verkapt dienstverband wijst.
Ik wil niet te veel in details treden, maar ik moest eerst een nieuw deel van de huidige applicatie X implementeren. Nu zegt de organisatie, we gaan niet verder met applicatie X, we bouwen een nieuw onderdeel Y welke volgend jaar klaar is en daarna geïmplementeerd kan worden. Nu ben ik opeen business analist ipv implementatiemanager.
Dan heb je dus geen opdracht meer. In ieder geval niet de opdracht die je had, maar een nieuwe opdracht.jongetje schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:53:
Ik wil niet te veel in details treden, maar ik moest eerst een nieuw deel van de huidige applicatie X implementeren. Nu zegt de organisatie, we gaan niet verder met applicatie X, we bouwen een nieuw onderdeel Y welke volgend jaar klaar is en daarna geïmplementeerd kan worden. Nu ben ik opeen business analist ipv implementatiemanager.
En dus ga je een nieuwe OVO maken, met daarin het einddoel van die nieuwe opdracht, kaders, etc. En eventueel een ander tarief.
Je eerste OVO (voor die eerste opdracht) vervalt daarmee (en eventueel kun je dat nog even formaliseren met een soort decharge, waarin de klant officieel aangeeft dat door veranderd beleid / bedrijfsinzichten / whatever die opdracht onvoltooid wordt opgezegd).
Je moet het dus eigenlijk breder bekijken. Het is niet zo dat 'de klant jou inhuurt', het is zo dat 'de klant jou inhuurt voor project X, met looptijd Y en einddoel Z'. Als X, Y of Z wijzigt, dan wordt dat een nieuwe inhuur / OVO.
Ik werk zelf al meer op die manier, waarbij ik op basis van Y en Z zelfs vaak een fixed fee prijs afspreek.
Klant wil X implementeren (in mijn geval vaak in de Teams hoek), ik doe een inschatting qua uren en zeg 'dat fix ik voor je #veelteveeleuro'. Wel vooraf even goed duidelijk maken wat in en out scope is en uiteraard rekening houden met wat slack in je prijsbepaling. Bij grotere projecten deel je het op. We gaan eerst subset 1 doen en als dat klaar is gaan we door naar de volgende, met een nieuwe inhuurovereenkomst voor een bepaald bedrag. Zo voorkom je scope creep en kun je tussendoor makkelijk bijsturen.
[ Voor 31% gewijzigd door ralpje op 03-07-2024 10:22 ]
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Bizar. Ik denk dat je van geluk kan spreken dat ze erg realistisch zijn qua beloning (huidige uurtarief als jaarloon). De vraag is natuurlijk wel wat er gaat gebeuren als het project af is. Ik krijg deze week ook een loondienstaanbod - klant wil mij ook niet verlengen op ZZP basis.El Polo Diablo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:38:
Ik ben nu aan de levende lijve aan het ondervinden wat de impact van de wet DBA is. Mijn nieuwe klant heeft een controle gehad en is op de vingers getikt mbt fulltime inhuur van zzp’ers. Gevolg is dat ze slechts nog voor 24 uur inhuren om er voor te zorgen dat niet maximaal 70% van mijn omzet bij een klant vandaan komt.
De hel is losgebroken...
Ik ben van mening dat je op moet passen met het verwisselen van je opdracht. De eerder genoemde huis <> schuur kan zijn omdat er (door jou notabene) houtrot gevonden is en schilderen van het huis dan tijdelijk geen nut meer heeft. Je kan er voor kiezen om je ingeboekte tijd aan de schuur te besteden (klant blij) en op een later moment terug te komen om het huis af te schilderen.
Je zit hier echter wel met een duidelijk tijdsbestek; er is geen partij die een schilder voor ~1 jaar inhuurt en dan gedurende het jaar opdrachten geeft.
Als men graag wil dat je nu de schuur gaat schilderen omdat ze vanwege bedrijfsbelangen de schuur eerder af willen hebben dan mogen ze van mij een extra schilder inhuren, er is voor mij geen reden om te stoppen met mijn oorspronkelijke opdracht. Ervan uitgaande dat mijn oorspronkelijke opdracht niet vervalt maar enkel uitgesteld wordt.
Je zit hier echter wel met een duidelijk tijdsbestek; er is geen partij die een schilder voor ~1 jaar inhuurt en dan gedurende het jaar opdrachten geeft.
Als men graag wil dat je nu de schuur gaat schilderen omdat ze vanwege bedrijfsbelangen de schuur eerder af willen hebben dan mogen ze van mij een extra schilder inhuren, er is voor mij geen reden om te stoppen met mijn oorspronkelijke opdracht. Ervan uitgaande dat mijn oorspronkelijke opdracht niet vervalt maar enkel uitgesteld wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 03-07-2024 10:31 ]
Vertrouwelijk handleiding bedrijfsbezoeken Belastingdienst Wet DBA openbaar
https://www.zipconomy.nl/...gdienst-wet-dba-openbaar/
Instructies, vragenlijsten en handleidingen geven inkijkje over hoe de Belastingdienst handelt bij bedrijfsbezoeken en boekenonderzoek in kader van de beoordeling arbeidsrelaties.
Voor degene die niet willen doorklikken hier de directe link.MacDennis76 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:34:
Vertrouwelijk handleiding bedrijfsbezoeken Belastingdienst Wet DBA openbaar
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt (enkele nuances als rechtshulp verzoeken aan het buitenland etc etc) maar komen ze dan juist niet bij de arme zpp'r in NL uit? Dat pond vlees moet ergens vanaf gehaald worden neem ik aan?Leftblank schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:14:
[...]
Praktisch gezien denk ik dat de Belastingdienst een bedrijf zonder aanwezigheid in Nederland niet kan dwingen mee te werken aan een controle van hun inhuur. Stel dat dat wel gebeurt en er worden 'misstanden' vastgesteld dan vraag ik mij ook af of ze een buitenlandse firma überhaupt kunnen dwingen hier premies af te dragen, al helemaal als er volgens Belgisch recht wellicht niets aan de hand is.
Wat @ybos zegt lijkt me echter meer de kern, het probleem zit 'm in Nederland voorlopig niet bij handhaving maar bij mensen die bang worden.
Welke klant is dat (evt DM), mijne schijnt deze maand ook bezoek te krijgen.... En de afspraak zojuist voor evt tweede project ernaast is afgezegd netEl Polo Diablo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:38:
70% inhuur is natuurlijk iets anders dan 70% omzet. Daarnaast zou ik al voorzichtig zijn dat het niet 100% werk olevert in 70% van de tijd. Kun je niet meteen een bv uit de grond stampen met paar andere zzp'r? Ben je nog steeds DGA maar het maakt het wel een 'echter' bedrijf? Werk bv met niets meer dan een aantal mensen die verhuurt worden, geen investeringen oid dat discussie op kan leveren of waar na een jaar stakingswinst over betaald moet worden
[ Voor 11% gewijzigd door fry77 op 03-07-2024 10:43 ]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar al snap ik dat het wat gevoelig kan liggen. Misschien kan je de branche delen?
Kun je niet samen met die andere ZZP-er de beide opdrachten aanpakken? Hebben beide opdrachtgevers allebei continuïteit en jullie allebei fulltime inkomsten.El Polo Diablo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:38:
Hoe dat zit dan met die kosten zal nog moeten blijken denk ik. Wat nu wel kan schelen is dat de BD het voorlopig via de opdrachtgevers speelt en niet de zelfstandigen. Via een buitenlandse opdrachtgever ontspring je dan wellicht deze eerste dans.fry77 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:39:
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt (enkele nuances als rechtshulp verzoeken aan het buitenland etc etc) maar komen ze dan juist niet bij de arme zpp'r in NL uit? Dat pond vlees moet ergens vanaf gehaald worden neem ik aan?
[..]
Oke, welk van jullie veraders heeft de Lokaal Ontwikkelde Applicatie DBO gebouwd?
Ik denk zomaar dat ik een bron heb gevonden (of in elk geval een “berekening” ) waar die discussie over te weinig afdragen vandaan komt. https://www.places.nl/ken...racht-werknemer-en-zzper/
Een of andere “hoogleraar” (sorry die term is bij mij hard aan het devalueren) heeft berekend dat een werknemer met 30.000 salaris meer belasting betaalt dan een zzp-er met 30.000 inkomen. No shit sherlock. Volgens mij is het hele idee dat je als zzp’er fors meer inkomen hebt.
En ik ben er ook nog niet uit hoe het zit met de getallen voor btw afdracht. Volgens mij betaalt de zzp’er wel 6300€ btw en is daar totaal geen sprake van bij een werknemer. Maar daar hebben we het maar niet over want dat past niet in het frame hè.
Een of andere “hoogleraar” (sorry die term is bij mij hard aan het devalueren) heeft berekend dat een werknemer met 30.000 salaris meer belasting betaalt dan een zzp-er met 30.000 inkomen. No shit sherlock. Volgens mij is het hele idee dat je als zzp’er fors meer inkomen hebt.
En ik ben er ook nog niet uit hoe het zit met de getallen voor btw afdracht. Volgens mij betaalt de zzp’er wel 6300€ btw en is daar totaal geen sprake van bij een werknemer. Maar daar hebben we het maar niet over want dat past niet in het frame hè.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Bijzonder dat na overleg met de BD de oplossing is om iemand maximaal 24uur in te huren... dit zou impliceren dat het hebben van 2 of meer opdrachtgevers een oplossing zou zijn, die de BD zelf aandraagt...El Polo Diablo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:38:
Nee, het is een indicator die (positief) meeweegt in het geheel.coldasice schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:16:
[...]
Bijzonder dat na overleg met de BD de oplossing is om iemand maximaal 24uur in te huren... dit zou impliceren dat het hebben van 2 of meer opdrachtgevers een oplossing zou zijn, die de BD zelf aandraagt...
@El Polo Diablo benieuwd hoe jij dit ervaren hebt, hebben ze de andere indicatoren bij jou ook opgevraagd? Want al het andere is theorie, dit is een van de eerste praktijk gevallen uit eerste hand..MacDennis76 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:20:
[...]
Nee, het is een indicator die (positief) meeweegt in het geheel.
Sinds wanneer betaal je als zzp'er btw? Dat vraagt je klant gewoon weer 100% terug van de belastingdienst he.page404 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:47:
Ik denk zomaar dat ik een bron heb gevonden (of in elk geval een “berekening” ) waar die discussie over te weinig afdragen vandaan komt. https://www.places.nl/ken...racht-werknemer-en-zzper/
Overigens, als je claimt dat je als zzp'er meert verdient en daardoor meer belasting betaalt, dat geld komt ook ergens vandaan en zorgt daar dan op zijn beurt voor een lagere winst en minder belasting.
[ Voor 9% gewijzigd door Hielko op 03-07-2024 12:43 ]
Inkomstenbelasting is voor iedereen gelijk, of je nou zzp'er bent of niet.page404 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:47:
Wel betaal je minder premies, daar staat tegenover dat je ook geen beroep kunt doen op WW en vergelijkbare regelingen.
In jouw artikel worden aftrekposten voor bijvoorbeeld investeringen als 'voordeel' gezien t.o.v. loondienst. Onlogisch, want ook in loondienst moeten er investeringen gedaan worden, alleen dan door de werkgever (die ook aftrekposten gebruikt). Die bus moet er toch komen.
Daarnaast lopen zzp'ers veel meer risico waardoor de aftrekposten gerechtvaardigd zijn. In 2020 hadden freelancers het een stuk slechter dan mensen in loondienst.
Dat is niet waar, en dat weet je zelf vast ook wel. Want in loondienst heb je geen startersaftrek (of equivalent), MKB winstvrijstelling etc etcTMC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:54:
[...]
Inkomstenbelasting is voor iedereen gelijk, of je nou zzp'er bent of niet.
Voor een ZZP'er houdt de startersaftrek ook een keer op. De winstvrijstelling niet. Maar concluderen dat een regel die een fiscaal voordeel biedt leidt tot een lagere belasting voor degenen die van die regel gebruik kunnen maken is een conclusie die je zelfs door ChatGPT met 100% betrouwbaarheid kunt laten trekken.Hielko schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:08:
[...]
Dat is niet waar, en dat weet je zelf vast ook wel. Want in loondienst heb je geen startersaftrek (of equivalent), MKB winstvrijstelling etc etc
Die gaan van je omzet / winst af. Het resultaat is loon. Daar betalen we net zoveel belasting over als ieder ander. Die aftrekposten zijn er om eenmanszaken gelijk te trekken met bv's zodat mensen geen fiscaal gedreven rechtsvorm kiezen. Doordat we tegenwoordig gezegend zijn met hoogleraren kruidenkunde en onderbuiken word dit nu gelijkgetrokken met werknemers. En dat is appels met peren vergelijken.Hielko schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:08:
[...]
Dat is niet waar, en dat weet je zelf vast ook wel. Want in loondienst heb je geen startersaftrek (of equivalent), MKB winstvrijstelling etc etc
Nou ja, eerder groente en fruit, want het zijn totaal verschillende zaken.
Omdat ik het wel handig vind voor wat eventueel overleg of kijken wat ze buiten maken (bouwsector). Maar voor m’n werk niet perse nodig. Mocht de inspecteur dit vragengem-p schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:57:
Waarom die 3 dagen op locatie dan nog? Dat kan dan ook wel minder.
Ik weet niet wat je punt nu precies is, maar volgens mij maak je een rare gedachtenkronkel om je fiscale winst uit eenmanszaak gelijk te trekken met loon en vervolgens te concluderen dat de belastingdruk gelijk is. Immers is fiscale winst niet hetzelfde als euro's op de bankrekening die je kan uitgeven. Als er allerlei aftrekposten zijn die de fiscale winst drukken is juist dat hetgeen wat je belastingdruk lager maakt dan wat mensen in loondienst, zonder vergelijkbare aftrekposten, hebben. Om eerlijk te zijn, dat moet toch dermate evident zijn dat we het daar eigenlijk niet over zouden moeten hebben.fry77 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:25:
[...]
Die gaan van je omzet / winst af. Het resultaat is loon. Daar betalen we net zoveel belasting over als ieder ander. Die aftrekposten zijn er om eenmanszaken gelijk te trekken met bv's zodat mensen geen fiscaal gedreven rechtsvorm kiezen. Doordat we tegenwoordig gezegend zijn met hoogleraren kruidenkunde en onderbuiken word dit nu gelijkgetrokken met werknemers. En dat is appels met peren vergelijken.
Nou ja, eerder groente en fruit, want het zijn totaal verschillende zaken.
We hoeven het er inderdaad niet over te hebben, want je blijft de vergelijking maken tussen een ondernemer in de IB een een werknemer. Nogmaals, die aftrekposten op de winst zijn er voor de zakelijke kant (om om dus de BV vs EMZ vergelijkbaar te houden). Die aftrekposten zijn dan ook bedoeld als compensatie voor de ondernemersrisico's en investeringen. Wat er overblijft is winst. Bij een ondernemer in de IB is winst = loon. Daar gaat dus de IB vanaf. Die is voor iedereen gelijk. Wat niet gelijk is, zijn bepaalde heffingen, maar daar heb je als ondernemer dan ook geen recht op. Nogmaals: groente en fruit. Jouw "kronkel" is hier dat je aftrekposten beschouwd als belastingverlaging ipv als ondernemersfaciliteiten.Hielko schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:40:
[...]
Ik weet niet wat je punt nu precies is, maar volgens mij maak je een rare gedachtenkronkel om je fiscale winst uit eenmanszaak gelijk te trekken met loon en vervolgens te concluderen dat de belastingdruk gelijk is. Immers is fiscale winst niet hetzelfde als euro's op de bankrekening die je kan uitgeven. Als er allerlei aftrekposten zijn die de fiscale winst drukken is juist dat hetgeen wat je belastingdruk lager maakt dan wat mensen in loondienst, zonder vergelijkbare aftrekposten, hebben. Om eerlijk te zijn, dat moet toch dermate evident zijn dat we het daar eigenlijk niet over zouden moeten hebben.
edit: omdat zelf ook maar even groente en fruit te vergelijken... we hebben als ondernemer niet alleen aftrekposten, maar ook verhogingen. Want geen werknemer betaald die 5,xx% wergeversbijdrage ZVW ....
[ Voor 6% gewijzigd door fry77 op 03-07-2024 14:06 ]
Dit is geen bruikbare definitie. Als ik een schilder inhuur en een bepaalde lak specificeer, is er dan ook een gezagsrelatie?Wolly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:26:
[...]
Dat eerste punt heb je absoluut gelijk. Zo lijkt het aardig budgetneutraal. Wellicht dat een zzp’er minder onkosten heeft en dus minder terug kan vorderen dan een groot bedrijf.Hielko schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:41:
[...]
Sinds wanneer betaal je als zzp'er btw? Dat vraagt je klant gewoon weer 100% terug van de belastingdienst he.
Overigens, als je claimt dat je als zzp'er meert verdient en daardoor meer belasting betaalt, dat geld komt ook ergens vandaan en zorgt daar dan op zijn beurt voor een lagere winst en minder belasting.
Die laatste stelling lijkt uit te gaan van zero sum economy en houdt geen rekening met fiscale verschillen tussen de entiteiten. Ik denk dat we mogen concluderen dat het onder de streep niet heel makkelijk te concluderen is of een zzp’er nu daadwerkelijk minder afdraagt.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
fry77 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:57:
[...]
Nogmaals: groente en fruit. Jouw "kronkel" is hier dat je aftrekposten beschouwd als belastingverlaging ipv als ondernemersfaciliteiten.

Ik zeg ook zeker niet dat het zero sum is en allemaal 1:1 inwisselbaar, maar als je alleen kijkt naar het bedrag wat je zelf aan belasting betaalt zie je in ieder geval het plaatje niet.page404 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:13:
[...]
Dat eerste punt heb je absoluut gelijk. Zo lijkt het aardig budgetneutraal. Wellicht dat een zzp’er minder onkosten heeft en dus minder terug kan vorderen dan een groot bedrijf.
Die laatste stelling lijkt uit te gaan van zero sum economy en houdt geen rekening met fiscale verschillen tussen de entiteiten. Ik denk dat we mogen concluderen dat het onder de streep niet heel makkelijk te concluderen is of een zzp’er nu daadwerkelijk minder afdraagt.
Die bus moet er wel komen, maar weinig werkgevers kopen ook voor je vrouw een laptop en telefoon op de zaak, of leasen een 2e auto (of youngtimer, whatever) voor je partner, Apple TV omdat je aan het kijken bent om een app te ontwikkelen, horloge voor je 2FA, etc etc. Of betalen het diner op woensdagavond (zolang je maar geen fristi of "romantisch kaarslicht" op de rekening krijgt). Je moet wel heel erg je oogkleppen op hebben om niet te zien dat de aftrekposten die voor het zakelijk deel zijn bedoelt, heel veel privé voordeel geven.TMC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:54:
In jouw artikel worden aftrekposten voor bijvoorbeeld investeringen als 'voordeel' gezien t.o.v. loondienst. Onlogisch, want ook in loondienst moeten er investeringen gedaan worden, alleen dan door de werkgever (die ook aftrekposten gebruikt). Die bus moet er toch komen.
(ik zeg niet dat ik het met de 'nieuwe regels' allemaal eens ben)
Exact expert nodig?
Als je een schilder inhuurt en hem vertelt welke verftechniek (=architectuur) hij moet gebruiken en welk merk kwasten (=programmeertaal), is dat dan een gezagsrelatie?t_captain schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:45:
[...]
Dit is geen bruikbare definitie. Als ik een schilder inhuur en een bepaalde lak specificeer, is er dan ook een gezagsrelatie?
Ja. Je huurt een vakman in om iets te doen, als jij van alles gaat eisen en specificeren, is dat best wel gezag. Idem met aangeven dat iets in java of .net moet. Maar ja, als het in java moet komen ze als het goed is niet bij een .net developer uit. (Hooguit als je beiden goed beheerst...)t_captain schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:45:
[...]
Dit is geen bruikbare definitie. Als ik een schilder inhuur en een bepaalde lak specificeer, is er dan ook een gezagsrelatie?
En daarom voorzie ik ook de "angst" (even wat groter benoemd dan dat ik het zie) dus ook bij "de extra handjes" bij een bepaalde klus, precies hetgeen waarbij het risico voor problemen rondom de definitie van gezag ook wel het grootste. Wij werken met java, dus ik zoek een java expert en het moet daarom dus ook in java. Dat is gezag, ik zou niet weten waarom dat geen gezag zou zijn. Maar... ik ben het er mee eens dat dat een vorm van gezag is die niet zou moeten tellen als het gaat om bepalen of iemand wel of geen loondienst zou moeten zijn. Je zoekt iemand voor bepaalde werkzaamheden, maar dat moet natuurlijk wel passen binnen het domein. Ik kan wel met een windows applicatie aankomen maar als een bedrijf alles op Linux heeft draaien is dat niet zo handig. Hoe kun je dan de eis dat het op Linux moet draaien als gezag zien, dat is gewoon de omgeving waarin het moet werken.
Exact expert nodig?
Klanteis <> gezag. Is gewoon onderdeel van de overeenkomst.
Euh ja, maar die aftrek is er vaak ook met een reden, namelijk omdat je financiële risico's loopt en de overheid helpt je daarmee. Het is erg raar om subsidies aan te bieden en dan te klagen dat mensen er gebruik van maken.Hielko schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:08:
[...]
Dit inderdaad.DJ Henk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:24:
[...]
Voor een ZZP'er houdt de startersaftrek ook een keer op. De winstvrijstelling niet. Maar concluderen dat een regel die een fiscaal voordeel biedt leidt tot een lagere belasting voor degenen die van die regel gebruik kunnen maken is een conclusie die je zelfs door ChatGPT met 100% betrouwbaarheid kunt laten trekken.
De dingen die jij noemt zijn illegaal als het geen zakelijke bestemming heeft. Je zegt nu: als mensen de regels overtreden en fraude plegen betalen ze minder belasting. Ja dat klopt, als je een bank berooft houd je nog meer over. Geen redelijk argument.Crazy D schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:09:
[...]
Die bus moet er wel komen, maar weinig werkgevers kopen ook voor je vrouw een laptop en telefoon op de zaak, of leasen een 2e auto (of youngtimer, whatever) voor je partner, Apple TV omdat je aan het kijken bent om een app te ontwikkelen, horloge voor je 2FA, etc etc. Of betalen het diner op woensdagavond (zolang je maar geen fristi of "romantisch kaarslicht" op de rekening krijgt). Je moet wel heel erg je oogkleppen op hebben om niet te zien dat de aftrekposten die voor het zakelijk deel zijn bedoelt, heel veel privé voordeel geven.
(ik zeg niet dat ik het met de 'nieuwe regels' allemaal eens ben)
Je kan overigens echt niet voor zomaar voor duizenden euro's frauderen hoor.
In mijn contract staat gewoon geen gezagsverhouding, maar ja net als ze schilder moet mijn resultaat wel overeenkomen met de verwachting. Als dat door mijn “zelfstandigheid” vanwege een andere taal, hardware of werktijden niet lukt huren ze gewoon een ander in. In principe geen gezag, ik mag het anders doen.Wolly schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:13:
[...]
Als je een schilder inhuurt en hem vertelt welke verftechniek (=architectuur) hij moet gebruiken en welk merk kwasten (=programmeertaal), is dat dan een gezagsrelatie?
Anders blijven straks alleen Tesla en Apple over als zelfstandige bedrijven die niet altijd doen wat de klant wil.
Behalve de eis voor verzekeringen, debiteurenrisico, het toevoegen van een SBI code in het KvK vwb uitleen en de 70% omzetnorm niet.coldasice schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:38:
[...]
@El Polo Diablo benieuwd hoe jij dit ervaren hebt, hebben ze de andere indicatoren bij jou ook opgevraagd? Want al het andere is theorie, dit is een van de eerste praktijk gevallen uit eerste hand..
Waarbij alleen het laatste vanuit de klant een eis is. De rest vanuit de tussenpersoon.
Illegaal is duidelijk, maar de twijfelgevallen? In elke beroepsgroep zijn er zakelijk uitgaven die je half privé voordeel geven. De eisen voor een thuiskantoor zijn niet voor niets strenger geworden omdat hele volksstammen van mening waren dat hun klanten vier rollen toiletpapier per dag verbruiken als ze op bezoek kwamen.TMC schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:34:
De dingen die jij noemt zijn illegaal als het geen zakelijke bestemming heeft. Je zegt nu: als mensen de regels overtreden en fraude plegen betalen ze minder belasting. Ja dat klopt, als je een bank berooft houd je nog meer over. Geen redelijk argument.
Je kan overigens echt niet voor zomaar voor duizenden euro's frauderen hoor.
En frauderen voor duizenden euro's moeilijk? Genoeg suggesties in dit topic over oude auto's met dubbele taxatierapporten om zo de bijtelling laag te houden maar de verzekerde waarde hoog. Als je voor 20k een voertuig koopt en de taxatie komt uit op 10k dan schijnt 10k leidend
Dat zijn echt uitzonderingen waarvan ik me afvraag hoeveel profijt je er onder de streep nou echt van hebt. Als je je er in verdiept kom je er al gauw achter dat er op geen enkele manier een mogelijkheid is om voordelig een auto te rijden zonder dat je heel veel zakelijke kilometers maakt.jadjong schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:48:
[...]
Illegaal is duidelijk, maar de twijfelgevallen? In elke beroepsgroep zijn er zakelijk uitgaven die je half privé voordeel geven. De eisen voor een thuiskantoor zijn niet voor niets strenger geworden omdat hele volksstammen van mening waren dat hun klanten vier rollen toiletpapier per dag verbruiken als ze op bezoek kwamen.
En frauderen voor duizenden euro's moeilijk? Genoeg suggesties in dit topic over oude auto's met dubbele taxatierapporten om zo de bijtelling laag te houden maar de verzekerde waarde hoog. Als je voor 20k een voertuig koopt en de taxatie komt uit op 10k dan schijnt 10k leidend
Ik doe het zelf ook niet voor het goedkoop rijden. Wel om een auto te rijden met veel meer comfort dan een privéauto voor hetzelfde geld.TMC schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:01:
[...]
Dat zijn echt uitzonderingen waarvan ik me afvraag hoeveel profijt je er onder de streep nou echt van hebt. Als je je er in verdiept kom je er al gauw achter dat er op geen enkele manier een mogelijkheid is om voordelig een auto te rijden zonder dat je heel veel zakelijke kilometers maakt.
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Post van Boris Emmerig, hier al vaker genoemd, over die handhavingskaders etc
[ Voor 22% gewijzigd door fry77 op 04-07-2024 10:23 ]
Als ik dit soort stukken lees, kan ik me heel lastig voorstellen dat opheffing van het handhavingsmoratorium per 01-2025 haalbaar wordt geacht bij de uitvoeringstoets die deze zomer wordt uitgevoerd.fry77 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:22:
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop
Misschien kan het allemaal toch nog een positieve wending krijgen.....
https://www.zipconomy.nl/...f-vanuit-zelfstandigheid/
https://www.zipconomy.nl/...f-vanuit-zelfstandigheid/
de conceptwet VBAR is ook net gepubliceerd (of in iedergeval met meer duiding). lijkt erop dat er dus wel iets meer duidelijkheid gaat komen. zoals hierboven ook al besproken zullen we met toekomstige opdrachten meer met begin-eind producten gaan werken, decharge etc.
/f/image/WiD3378bzDp2waXnaS7t0ExQ.webp?f=fotoalbum_large)
zie: https://www.zipconomy.nl/...ndicaties-zzp-wet-bekend/
/f/image/WiD3378bzDp2waXnaS7t0ExQ.webp?f=fotoalbum_large)
Klopt, maar dit is nieuwe concept-wetgeving.jamaar_jamaar schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:43:
de conceptwet VBAR is ook net gepubliceerd (of in iedergeval met meer duiding). lijkt erop dat er dus wel iets meer duidelijkheid gaat komen. zoals hierboven ook al besproken zullen we met toekomstige opdrachten meer met begin-eind producten gaan werken, decharge etc.
[Afbeelding]
Dit heeft dus geen waarde voor de handhaving na opheffing van het moratorium.
Overigens bizar te concluderen dat de minister vrijwel alle kritiek naast zich neer heeft gelegd en gewoon haar eigen plan heeft getrokken.
Het lijkt me ook wel overduidelijk dat de overheid, zowel links als rechts, vindt dat werken niet meer mag lonen, maar dat oud geld de grootste indicator is of je persoonlijke vrijheid kan bewerkstelligen.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen