Enkel op basis van het regeltje zij-aan-zij met medewerkers gaan er al veel nat. En structureel van aard wordt het al snel als je jarenlang meedraait in het team dat een product ontwikkelt en onderhoud.
Controle werk vind ik een heel discutabele. Hoe kun je nu iets doen zonder controle? Je hebt toch minimaal de eindoplevering van iets, wat moet voldoen en waar de klant akkoord mee moet gaan? Als ik de schilder inhuur maar hij levert kutwerk, dan is dat toch ook controle? Dan moet je dus heel moeilijke bewoordingen gaan vinden om te zeggen dat je met tussentijdse deelleveringen werkt waarin de klant getoond krijgt wat er tot dan toe gedaan is en dat de klant op basis daarvan de ruimte krijgt om het eindproduct bij te sturen. Dat gaat helemaal nergens meer over.
Instructie vind ik ook wel discutabel, waar ligt de grens tussen opdracht-omschrijving en instructie. Tooling? Eisen rondom coding style/schrijfstijl/layout (afhankelijk van of je code klopt, teksten schrijf etc)? Die grens vind ik erg dunnetjes. Als het hele bedrijf met Excel werkt is het minder handig als jij met 1 of ander obscuur spreadsheetje aan de gang gaat als financial interimmer. Als ze met Navision werken is het niet zo handig om eerst alles te converteren naar Afas om daar vanuit rapportages te maken. Maar, als er niemand rapportages kan maken, jij wordt ingehuurd om wat rapportages te bouwen en daarna weer weg, hoe kan dat dienstverband zijn?
Het voorbeeld van de interim manager is trouwens wat mij aangaat ook een hele duidelijke waarin het wat mij betreft aan alle kanten 'verkapt dienstverband' schreeuwt. Je bent tijdelijk, maar je doet precies hetzelfde als de rest van de managers. Het enige verschil is dat jij weet dat je na x maanden daar weg bent, en voor de andere managers is dat een verrassing wanneer ze gaan....
En wat zijn "bedrijfsinvesteringen van enige omvang"? Wat is enige omvang? Moet je per klant dan maar die dure laptop kopen? En sowieso, velen van ons kunnen ons werk ook doen op een laptop van 500 maar een dikke Merk-X laptop van 3000 is toch een stukje prettiger. 500 is niet echt van enige omvang, is 3000 dat wel?
En wanneer ligt een financieel risico bij de werkende? Pas betaald krijgen als een deliverable opgeleverd is en akkoord is? Als een project eerder stopt, krijg ik wel de uren tot nu toe betaald maar heb ik toch ook financieel risico? Sowieso loop ik risico dat de klant niet betaald. Definieer nu eens duidelijker wat er bedoelt wordt....
Het blijven niet zo concrete punten.