sebastiaan89 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:43:
Hallo allemaal,
ik lurk al wat langer rond in dit topic, maar nu ben ik serieus aan het overwegen te beginnen als ZZP'er in de Business Analysis/ ERP implementatie hoek.
Ik heb ook al een serieus aanbod via een recruiter, alleen die willen me contracteren via een tussenpartij uit de UK. Nog even afgezien van eventuele eu/non-eu problemen die daarbij komen kijken, kan dit volgens mij helemaal niet. Zij zouden namelijk het contract met de opdrachtgever hebben en de tussenpartij zou mij betalen. Als ik de websites van het KVK en de belastingdienst goed begrijp word dit direct aangemerkt als schijnzelfstandigheid en zou dus de tussenpartij loonbelasting e.d. moeten inhouden.
Begrijp ik dit goed, of zijn er contractvormen/uitzonderingen te bedenken waarbij dit wel mogelijk is?
Het gaat om een 12 maanden contract met in principe voltijd werk (volgens de klant dan, ik bepaal zelf wel of dat dan ook zo is

)
UK + Recruiter in één zin, dan gaan bij mij alle alarmbellen af. En volgens mij heb je zelf ook al wat red-flags gespot. Nu moet er een slagingspercentage zijn, anders waren die UK recruiters al lang gestopt, maar als eerste ZZP opdracht zou ik al deze potentiële risico's, en zeker onder het huidige gesternte, niet over me afroepen.
Je hebt werkelijk al van een (Nederlandse?!) opdrachtgever een bevestiging dat je kunt beginnen en met genoemde voorwaarden?
Als iedereen écht zo graag wil, dan zou ik voorstellen om rechtstreeks met de eindklant een contact aan te gaan om al je genoemde perikelen te omzeilen, en dat de recruiter dan zelf de bemiddelingsfee moet factureren aan die opdrachtgever. Zullen ze niet blij mee zijn, omdat ze geen toezicht op het aantal uurtjes kunnen houden, maar daar moeten jullie/zij maar een bemiddelingsfee voor afspreken.
--
PS.
Hint: het Engels voor 'graag of niet' is 'take it or leave it' volgens Google.
PPS. als dat niet op een deal uitmondt kun je eens rechtstreeks bij de eindklant gaan peilen....
[
Voor 4% gewijzigd door
pkuppens op 01-07-2024 15:29
]