Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:40
Yucon schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 07:06:
[...]

Dankje, maar ik bedoelde eigenlijk het traject daarvoor. Als ik het goed begrepen heb, moet je op dat moment al een en ander gedaan hebben voor je die brief verstuurd.

Een logische reactie is misschien wel 'bel je boekhouder'. Mijn boekhouder doet dit niet, en ik ben met de vorige 3 behoorlijk de boot in gegaan dus ik heb eerlijk gezegd wat koudwatervrees om gewoon de telefoon te grijpen en een willekeurig kantoor te bellen. [..]
De brief met intentieverklaring bevat wel de nodige randvoorwaarden voor de omzetting, ik denk dat iedere adviseur/capabele boekhouder die op kan stellen maar ik zou dat overlaten aan diegene die je omzetting ook afhandelt. Je hebt hier nog wel tot eind september de tijd voor, dat scheelt. Vervolgens heb je ik meen tot halverwege volgend jaar om daadwerkelijk de BVs op te richten, of om niets te doen en gewoon door te gaan met je eenmanszaak.

Ten opzichte van het los oprichten van een BV scheelt je dat overigens ook nog een periode aan winst uit onderneming uit je eenmanszaak waar je salaris bovenop komt. Als het niet je doel is om het geld naar privé te halen dan scheelt je dat wel wat belasting.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Kurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:03:
[...]

heb je ook een screenshotje, ben wel benieuwd..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyjdX6Z9ipLLgI2x513s1VFkHQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/www1bwvPLUFbaL3TQlmngmdH.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een overzicht met andere waardes. Dus elk jaar 50k NA 19% Vpb inleggen, met de 3 opties. De optie voor lenen uit BV, waarbij de rente na Vpb weer opnieuw geleend wordt + die 30k uiteindelijk wel de winnaar, dan Box2, dan Box3. Maarja, wel obv de huidige situatie. Max leenbedrag wordt de laatste jaren naar beneden bijgesteld.

Wordt rendement 1 op 1 belast in box3 (tegen 36%), dan is box2 de winnaar. Mijn gevoel zegt dat box2 verreweg de minste rompslomp geeft, meeste zekerheid en voldoende flexibiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
padoempats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:51:
[...]

[Afbeelding]

Hier een overzicht met andere waardes. Dus elk jaar 50k NA 19% Vpb inleggen, met de 3 opties. De optie voor lenen uit BV, waarbij de rente na Vpb weer opnieuw geleend wordt + die 30k uiteindelijk wel de winnaar, dan Box2, dan Box3. Maarja, wel obv de huidige situatie. Max leenbedrag wordt de laatste jaren naar beneden bijgesteld.

Wordt rendement 1 op 1 belast in box3 (tegen 36%), dan is box2 de winnaar. Mijn gevoel zegt dat box2 verreweg de minste rompslomp geeft, meeste zekerheid en voldoende flexibiliteit
Is die 1.6M netto na belastingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:51
padoempats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:25:

Box2 sparen wint het als het startvermogen hoog is (> 300.000) en/of als het rendement onder de 6% komt.
Dus misschien wel de moeite waarde om over te stappen als je vermogen hebt opgebouwd, en minder risico wil nemen (lagere rente) lees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Karp schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:54:
[...]

Dus misschien wel de moeite waarde om over te stappen als je vermogen hebt opgebouwd, en minder risico wil nemen (lagere rente) lees ik
Kan je opgebouwde vermogen met je EMZ (dat dan eigenlijk al prive is) dan zomaar nog inbrengen in je BV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Kurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:56:
[...]

Kan je opgebouwde vermogen met je EMZ (dat dan eigenlijk al prive is) dan zomaar nog inbrengen in je BV?
Volgens mijn zijn dat agio storting/ reserves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Heg gemak van Box2 trekt mij ook aan tov box3. Mocht box 3 echt flink duurder worden verkoop ik de aandelen en sort ik het geld naar de BV en beleg ik daar verder. Ben ik meteen van RC schuld af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Kurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:56:
[...]

Dat kan, maar dat is in basis geen interessante constructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Kurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Is die 1.6M netto na belastingen?
Ja, dat is elk jaar 50k na Vpb bijstorten en beleggen. Aan het einde van de rit de winstbelasting afdragen over toegenomen vermogen (eindbedrag minus alles inleggen) en vervolgens ook dividendbelasting. Maar in dit voorbeeld dus een serieus hoge inleg elk jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
padoempats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Ja, dat is elk jaar 50k na Vpb bijstorten en beleggen. Aan het einde van de rit de winstbelasting afdragen over toegenomen vermogen (eindbedrag minus alles inleggen) en vervolgens ook dividendbelasting. Maar in dit voorbeeld dus een serieus hoge inleg elk jaar
check thanks.

Je sheet is er niet op gericht, maar Ik probeer het verschil EMZ/BV zo financieel ook te begrijpen.
Voor mij zou het zijn alternatief 1: blijven werken in EMZ: alles na IB gaat naar box 1 en box3.,

alternatief2: BV oprichten, winst nooit uitkeren maar opsparen in box 2 tot ooit(pensioen?).
Daar komen natuurlijk nog kosten bij voor het onderhoud van de BV(3k per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
padoempats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Waarbij je evt. ook nog zou kunnen spelen door het uitkeren over een langere termijn uit te smeren (m.a.w. niet alles in één keer naar privé halen), waardoor je optimaal gebruik kan maken van het lagere tarief.
Het netto-bedrag zou in dat geval nog wat hoger uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Lycaon schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Waarbij je evt. ook nog zou kunnen spelen door het uitkeren over een langere termijn uit te smeren (m.a.w. niet alles in één keer naar privé halen), waardoor je optimaal gebruik kan maken van het lagere tarief.
Het netto-bedrag zou in dat geval nog wat hoger uitvallen.
Als je volledig laag tarief wil halen zou je dan al eerder mee moeten beginnen. Want na 20 jaar heb je al jaarlijks 200k rendement :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:27
Kurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:57:
[...]

check thanks.

Je sheet is er niet op gericht, maar Ik probeer het verschil EMZ/BV zo financieel ook te begrijpen.
Voor mij zou het zijn alternatief 1: blijven werken in EMZ: alles na IB gaat naar box 1 en box3.,

alternatief2: BV oprichten, winst nooit uitkeren maar opsparen in box 2 tot ooit(pensioen?).
Daar komen natuurlijk nog kosten bij voor het onderhoud van de BV(3k per jaar?
Die kosten na pensioen zijn een stuk minder doordat er bijna geen activiteit meer plaatsvindt. je werkmaatschappij is dan in principe gestopt en je hebt alleen een holding met stukje loonadministratie/dividend uitkering. wat ik van mijn boekhouder heb begrepen zijn deze kosten ongeveer 100e per maand/1200euro per jaar. Dat valt dus wel mee.

Daarnaast ga je alleen belasting betalen of stukje aandelen wat je verkoopt/als dividend uitgekeerd gaat krijgen dus ook hier is de belasting relatief laag voor het totale bedrag wat erin zit.

Andere redenen die ik zelf heb om een holding aan te houden:
- mijn kinderen leningen te verstrekken voor eerste aankoop huis;
- bepaalde kosten zakelijk te houden (auto/telefoon etc.);
- dividend uitkering aan vrouw

Zoals hierboven al aangegeven kan je met een holding heel veel kanten op afhankelijk van behoefte en zijn alleen de kosten vaak niet doorslaggevend. ook op fiscaal gebied kan er heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:49:
[...]

Nee, je mag ze waarderen op kostprijs (of lagere beursprijs per einde boekjaar).
Heb je daar een bron van? Het lijkt mij sterk dat je wel verlies kunt pakken, maar geen winst hoeft te pakken.
Hielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:01:
[...]

Ja, lees je eigen quote nog maar eens goed. Gerealiseerde koerswinst
Gerealiseerde koerswinst is een beetje onduidelijke term in deze. Het is geen gerealiseerde winst, maar de koerswinst is er wel degelijk. Ik heb ook altijd begrepen dat je investeringen tegen marktwaarde moet waarderen. Met aandelen die niet vrij verhandelbaar zijn is dat lastiger waardoor er dus meer vrijheid is. Maar gewoon aandelen van de beurs is dat zo klaar als een klontje wat de waarde is. Anders zou je zo ook belasting uit kunnen stellen binnen je eenmanszaak, want boekhoudkundig werkt de waardering daar meestal gelijk.

Niet dat ik je niet geloof, maar het is gewoon anders dan dat ik altijd had aangenomen.

Edit: heb nog even verder gezegd, en het klopt inderdaad
Effecten worden gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs of lagere reële (beurs) waarde of actuele waarde (artikel 2:384 lid 1 BW).
Maar zou deze waardering dan ook niet binnen een eenmanszaak gelden? Dan kun je daarmee ook winst belasting uitstellen

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 25-06-2024 13:26 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
Overwegen mensen hier echt nog een BV nu puur om financiële redenen? Het fiscale motief om een BV te willen hebben, is door de huidige tariefstructuur in onze belastingwetgeving geheel of nagenoeg verdwenen. Ik zie ook nog mensen praten over een omslagpunt. Die is er niet (meer). Wel biedt een BV natuurlijk veel andere voordelen, sommige fiscaal en sommige minder fiscaal, die hier ook al wel bekend zijn. Denk aan: zakelijk beleggen, jezelf leningen verstrekken, personeel aannemen, minder risico, etc.

Ik blijf zelf lekker EMZ voorlopig.

[ Voor 8% gewijzigd door sentja op 25-06-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
sentja schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:32:
Overwegen mensen hier echt nog een BV nu puur om financiële redenen? Het fiscale motief om een BV te willen hebben, is door de huidige tariefstructuur in onze belastingwetgeving geheel of nagenoeg verdwenen. Ik zie ook nog mensen praten over een omslagpunt. Die is er niet (meer). Wel biedt een BV natuurlijk veel andere voordelen, sommige fiscaal en sommige minder fiscaal, die hier ook al wel bekend zijn. Denk aan: zakelijk beleggen, jezelf leningen verstrekken, personeel aannemen, minder risico, etc.

Vertel? Als ik een beetje Google lijkt er weldegelijk fiscale voordelen te zijn.
Zonder de extra BV kosten al vanaf ongeveer een ton winst.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:18
Woy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Heb je daar een bron van? Het lijkt mij sterk dat je wel verlies kunt pakken, maar geen winst hoeft te pakken.

[...]

Maar zou deze waardering dan ook niet binnen een eenmanszaak gelden? Dan kun je daarmee ook winst belasting uitstellen
Voor de BV, begin bij art. 8 Wet Vpb1969, hierin is geregeld hoe de fiscale winst dient te worden bepaald.

Die verwijst naar een (groot) aantal artikel in de Wet IB2001, inderdaad: de winstbepalingen van de eenmanszaak in box1.

Onder andere art 3.25 IB2001 is relevant, mbt de bepaling van de jaarwinst. Goedkoopmansgebruik is voorgeschreven, onderdeel daarvan is het ‘voorzichtigheidsbeginsel’

In Jip en Janneke betekent dat: je moet (hoeft) je winst niet eerder te nemen dan dat je deze gerealiseerd hebt (en kosten overigens al wel mag nemen, als ze ook aan matchingsbeginsel voldoen)

De bronnen kun je zelf googelen, maar start eens bij wetten.overheid.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:28
Het lijkt mij sterk dat je wel verlies kunt pakken, maar geen winst hoeft te pakken.
Je mag niet ieder jaar de meest fiscaal vriendelijke variant kiezen, in principe bepaal je eenmalig hoe je je effecten waardeert en dat doe je vervolgens consequent op dezelfde manier over de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
[...]

[...]

Gerealiseerde koerswinst is een beetje onduidelijke term in deze. Het is geen gerealiseerde winst, maar de koerswinst is er wel degelijk. Ik heb ook altijd begrepen dat je investeringen tegen marktwaarde moet waarderen. Met aandelen die niet vrij verhandelbaar zijn is dat lastiger waardoor er dus meer vrijheid is. Maar gewoon aandelen van de beurs is dat zo klaar als een klontje wat de waarde is. Anders zou je zo ook belasting uit kunnen stellen binnen je eenmanszaak, want boekhoudkundig werkt de waardering daar meestal gelijk.

Niet dat ik je niet geloof, maar het is gewoon anders dan dat ik altijd had aangenomen.

Edit: heb nog even verder gezegd, en het klopt inderdaad

[...]

Binnen een eenmanszaak heb je over het algemeen geen legitieme reden om grote bedragen te beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:18
Hielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Binnen een eenmanszaak heb je over het algemeen geen legitieme reden om grote bedragen te beleggen.
Wel als je als “professionele belegger” jezelf als EMZ in de markt zet (of het handig is, fiscaal en qua aansprakelijkheid, is een andere vraag) 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:08
mannowlahn schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:44:
Ik ben vorige jaar over gehaald om mijn mijjn boekhoud kantoor te blijven, maar die zijn overgestapt op twinfield sinds januari en ik heb in geen jaren zon kut pakket als dat gezien. Ik heb een meekijk account gekregen, nou ik had het liever niet gehad want wat de fuck is dit voor onzin. Hiervoor werkte dat kantoor met dropbox, zo kon ik iig nog zien wat voor bonnetjes en facturen ik verstuurd had. Ik heb een sterke behoefte aan overzicht omdat ik ze al een paar keer op slordige fouten betrapt heb, ik kan ze nu vertrouwen en voel mij niet onzorgd.

Tevens heb ik om de drie maanden een ander contact persoon dus ik moet weg, zsm en mijn vrouw ook. Dat is toch bijn zon 10k per jaar voor die gasten maar het is werkelijk waar een verschrikking. Iemand nog een kantoor in omgeving amsterdam? of eventueel tips voor zo veel mogelijk zelf digitaal af te handele. Ik heb een sterke voorkeur voor bv moneybird, dat is gebruik vriendelijk en werkt gewoon goed. Salaris afhandeling geloof ik wel, dat stelt geen kloot voor. Ik heb er echt de pest over in omdat dit nu al zo lang door kloot met die gasten en ik inmiddels tig mailtjes verder ben smekend om wat opheldering.
Ik ga weg bij mijn boekhouder en ga naar Jorrt. Ga het lekker zelf doen.

Enige nadeel is dat je als je een fiscale eenheid hebt voor de btw, je met een brief dit kan aanpassen. Maar dan moet je wel brief sturen. Leuker kunnen ze het niet maken, ook niet makkelijker.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Even een praktische vraag, ik ben toe aan een nieuwe telefoon en aangezien ik nu nog een EMZ heb die ik ga staken, lijkt het me beter om deze in de BV aan te schaffen.

Als ik die in de EMZ aanschaf, hoe werkt dit praktische voorbeeld dan met betrekking tot stakingswinst? Als simpel voorbeeld, ik koop een telefoon van 1000 euro die op de balans staat. En einde jaar, moet ik mijn stakingswinst berekenen. Hoe werkt zoiets? Dan begrijp ik mss wat beter hoe dit werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
sentja schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:32:

Enigszins: Ik zit al een jaar of 2 te denken om een zaak in vegan delicatessen op te zetten, alle ondernemers in mijn omgeving verklaren mij voor gek want: Horeca is kans groot dat je failliet gaat. Mijn boekhouder gaf aan: Als je er rekening mee houd dat de boel gaat klappen kan je dat beter in een werkmaatschappij doen, kan je het verlies op de belasting afschrijven voor je andere werkmaatschappij en zo het verlies een beetje compenseren. Dus dat is de enige financiele drijfveer haha.

Ben al 2 jaar onderzoek aan het doen, heb recepten, zelfs het pand al bijna gehuurd, heb 80k klaar staan voor opstart kosten... Alleen die 5k per maand aan huur met een contract van 4-5 jaar is een dingetje. Als dat niet er was had ik het al gedaan. Sinds ik hier mee begonnen ben kijk ik wel anders tegen horeca ondernemers aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:53
init6 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Alleen die 5k per maand aan huur met een contract van 4-5 jaar is een dingetje. Als dat niet er was had ik het al gedaan.
Ik zie weleens van die pop-up restaurants die ergens alleen voor een paar maanden zitten. Is zoiets niet voor je? Kun je even uitproberen of het concept wel werkt. Vegan lijkt me wel een moeilijke doelgroep, niet heel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
Avalaxy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:17:
[...]

Ik zie weleens van die pop-up restaurants die ergens alleen voor een paar maanden zitten. Is zoiets niet voor je? Kun je even uitproberen of het concept wel werkt. Vegan lijkt me wel een moeilijke doelgroep, niet heel groot.
Heb ook aan een pop up store gedacht (en op de markt staan, franchisen, een aparte ruimte waar ik de ingredienten kan bewaren omdat deze verhuizen een drama gaat worden), zat er over na te denken een pop up store te benaderen of ik de store in begin kan huren als pop up store maar daarna langdurige huur kan overnemen.

Eigenlijk is mijn doel publiek niet vegan, het zijn wel vegan recepten maar ik wil het niet actief gaan marketen as is. Ben zelf namelijk geen vegan en merk dat er vaak negatieve connotatie aan zit hoe bepaalde groepen zich gedragen. Het roept gewoon aversie op bij mensen, terwijl ik wel denk dat het iets goeds is en lekker kan zijn. Een goede vegan mango lassi is heerlijk, mijn vegan kaas is ook echt super lekker als alternatief voor geitenkaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:03
Ecological schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:49:
[...]

Enige nadeel is dat je als je een fiscale eenheid hebt voor de btw, je met een brief dit kan aanpassen. Maar dan moet je wel brief sturen. Leuker kunnen ze het niet maken, ook niet makkelijker.
Daar keek ik ook al even naar toevallig.. per januari overstappen in mijn geval.

Uit interesse, heb je een eenmanszaak of B.V.?

Voor mijn BV's komt er dan nog een jaarlijks bedrag bovenop voor de jaarrekening... lijkt nog steeds fors goedkoper dan de boekhouding zelf ook door het accountantskantoor uit te laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Ecological schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:49:
[...]

Ja ik heb nu dit kantoor gemachtigd mbt die btw. Leuk al die brieven idd.

Vrijdag exit gesprek met kantoor and dan een plan opstellen hoe ik de migratie van alle zooi richting iets als jorrt of Moneybird ga regelen. Zal dat jorrt eens checken. Ik zou dolgraag ook vol automatisch loon administratie willen. Ik moet nu elke maand handmatig naar de belastingdienst overmaken en dat voelt echt achterhaald allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Loonbelasting kan toch gewoon met een maandelijkse overboeking of verandert het betaalkenmerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
Deveon schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:35:
Loonbelasting kan toch gewoon met een maandelijkse overboeking of verandert het betaalkenmerk?
Betaalkenmerk is elke maand anders. Een fatsoenlijk pakket kan dit automatiseren door de brief van belastingdienst in te lezen. Ik gebruik ExactOnline en krijg netjes elke maand een automatische mail waar alles is ingevuld en waar ik de betaling moet accorderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 08:20
coldasice schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:53:
Als ik die in de EMZ aanschaf, hoe werkt dit praktische voorbeeld dan met betrekking tot stakingswinst? Als simpel voorbeeld, ik koop een telefoon van 1000 euro die op de balans staat. En einde jaar, moet ik mijn stakingswinst berekenen. Hoe werkt zoiets? Dan begrijp ik mss wat beter hoe dit werkt...
Stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde van uw onderneming en de werkelijke waarde op het moment van overdracht of beëindiging van uw onderneming. (Bron: belastingdienst)

Als je nu de telefoon koopt en niet willekeurig afschrijft, dan zal het verschil nihil zijn en heb je geen stakingswinst.
Aan het eind van het jaar/bij opheffing gaat je telefoon dan over naar privé. Je kan deze dan wel inbrengen in de B.V. maar volgens mij niet meer laten meetellen voor een eventuele KIA.

Het is inderdaad het meest handig om de telefoon direct vanuit de B.V. aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Mocht je KIA willen toepassen met je telefoon, dan direct op de BV, anders moet je desinvesteren als je de EMZ gaat staken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 19-09 16:42
[...]

Enigszins: Ik zit al een jaar of 2 te denken om een zaak in vegan delicatessen op te zetten, alle ondernemers in mijn omgeving verklaren mij voor gek want: Horeca is kans groot dat je failliet gaat. Mijn boekhouder gaf aan: Als je er rekening mee houd dat de boel gaat klappen kan je dat beter in een werkmaatschappij doen, kan je het verlies op de belasting afschrijven voor je andere werkmaatschappij en zo het verlies een beetje compenseren. Dus dat is de enige financiele drijfveer haha.

Ben al 2 jaar onderzoek aan het doen, heb recepten, zelfs het pand al bijna gehuurd, heb 80k klaar staan voor opstart kosten... Alleen die 5k per maand aan huur met een contract van 4-5 jaar is een dingetje. Als dat niet er was had ik het al gedaan. Sinds ik hier mee begonnen ben kijk ik wel anders tegen horeca ondernemers aan.
Is een food delicatessentruck of op een markt staan niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
mannowlahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:00:
[...]

Ja ik heb nu dit kantoor gemachtigd mbt die btw. Leuk al die brieven idd.

Vrijdag exit gesprek met kantoor and dan een plan opstellen hoe ik de migratie van alle zooi richting iets als jorrt of Moneybird ga regelen. Zal dat jorrt eens checken. Ik zou dolgraag ook vol automatisch loon administratie willen. Ik moet nu elke maand handmatig naar de belastingdienst overmaken en dat voelt echt achterhaald allemaal.
Ik heb gisteren even Jort geprobeerd. In tegenstelling tot wat ze adverteren vind ik het erg omslachtig. Bij een inkoopfactuur kan je maar 1 BTW tarief ingeven. Journaalposten moet je in twee keer aanmaken. Eerst de boeking, dan de tegenboeking. En je kan nergens een datum ingeven. Alleen een maand waarin de kosten geboekt moeten worden. Ik blijf lekker bij Moneybird…

Voor loonadministratie kijk ik nu naar Employes. Deze heeft een automatische koppeling voor de aangifte en de journaalposten richting Moneybird.
Betalen moet je voor zover ik zie nog wel zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:52
Kurios schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:26:
Mocht je KIA willen toepassen met je telefoon, dan direct op de BV, anders moet je desinvesteren als je de EMZ gaat staken.
Je kunt de telefoon toch verkopen vanuit je EMZ naar de BV en die daar dan opvoeren voor de KIA? Dat heb ik in ieder geval wel gedaan toen ik de laptop van mijn ex-werkgever overnam (met factuur gebaseerd op de boekwaarde op dat moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
HeldereM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:30:
[...]

Je kunt de telefoon toch verkopen vanuit je EMZ naar de BV en die daar dan opvoeren voor de KIA? Dat heb ik in ieder geval wel gedaan toen ik de laptop van mijn ex-werkgever overnam (met factuur gebaseerd op de boekwaarde op dat moment).
In laptop van je oud-werkgever kopen is iets anders als middelen vanuit Privé inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
HeldereM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:30:
[...]

ik meen me te herinneren dat je de KIA alleen kan toepassen op nieuwe producten?Ik verwarde het met de EIA.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 26-06-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Iemand ervaring met hypotheekaanvraag als ZZP'er of het lopende jaar meegerekend kan worden? Ik kom dit jaar veel hoger uit dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Uit interesse: hoe zit dat dan met een buffer als je een EMZ hebt. Stel dat je je EMZ omzet in een bv (dus niet staakt) en je hebt een buffer op je Knab rekening. Deze kan je dan kosteloos inbrengen begrijp ik. Maar wat als ie op een priverekening staat? Kan je dit zomaar inbrengen of heeft de bv dan een schuld op jou als privepersoon?

Of dien je dan alles op je zakelijke rekening te zetten zodat het je het kan inbrengen in je bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 21:44
Hertog_Martin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:42:
Iemand ervaring met hypotheekaanvraag als ZZP'er of het lopende jaar meegerekend kan worden? Ik kom dit jaar veel hoger uit dan vorig jaar.
Ik heb toevallig gisteren een gesprek gehad met een medewerker van de Nationale Nederlanden. Dit boekjaar kunnen ze niet meenemen. Je moet je inkomen laten toetsen door een instantie en die kijkt naar de laatste 3 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
c-nan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Vertel? Als ik een beetje Google lijkt er weldegelijk fiscale voordelen te zijn.
Zonder de extra BV kosten al vanaf ongeveer een ton winst.
Lees deze maar eens https://www.taxlive.nl/nl...vormkeuze-wel-of-geen-bv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:05
Ik heb door mijn boekhouder een prognose jaarrekening laten opstellen. Dit was voldoende om dit jaar mee te nemen (dit was bij de NN). In mijn geval ging het om een 2e hypotheek bij NN voor een verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Jij zegt:
Overwegen mensen hier echt nog een BV nu puur om financiële redenen? Het fiscale motief om een BV te willen hebben, is door de huidige tariefstructuur in onze belastingwetgeving geheel of nagenoeg verdwenen.
terwijl in het gelinkte artikel staat:
Bij een dga-loon van € 56.000 is het omslagpunt ongeveer € 94.000 bedrijfsresultaat. Uitgaande van een dga zonder partner en met één bv. Vanaf € 94.000 betaal je minder belastingheffing bij een bv ten opzichte van een IB-ondernemer.
Ja, uiteraard speelt het mee of je 1 bv hebt, een partner hebt, en nog veel meer variabelen, maar om te stellen dat een BV fiscaal voordeliger kan zijn - niet bestaat - gaat wel erg ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
mbe81 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde van uw onderneming en de werkelijke waarde op het moment van overdracht of beëindiging van uw onderneming. (Bron: belastingdienst)

Als je nu de telefoon koopt en niet willekeurig afschrijft, dan zal het verschil nihil zijn en heb je geen stakingswinst.
Aan het eind van het jaar/bij opheffing gaat je telefoon dan over naar privé. Je kan deze dan wel inbrengen in de B.V. maar volgens mij niet meer laten meetellen voor een eventuele KIA.

Het is inderdaad het meest handig om de telefoon direct vanuit de B.V. aan te schaffen.
Dankje _/-\o_ , ik heb eigenlijk niks willekeurig afgeschreven, dus dat zou dan geen stakingswinst betekenen voor bijvoorbeeld een eerder aangeschafte laptop?

Wel heb ik in 2022 gebruik gemaakt van de KIA, nu ik dan toch aan het vragen ben, hoe wordt zoiets dan meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
c-nan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Ja, uiteraard speelt het mee of je 1 bv hebt, een partner hebt, en nog veel meer variabelen, maar om te stellen dat een BV fiscaal voordeliger kan zijn - niet bestaat - gaat wel erg ver.
Misschien moet je even verder lezen. En zo ook de conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Magnat schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Ik heb toevallig gisteren een gesprek gehad met een medewerker van de Nationale Nederlanden. Dit boekjaar kunnen ze niet meenemen. Je moet je inkomen laten toetsen door een instantie en die kijkt naar de laatste 3 jaar.
UrbanSnEAky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:02:
[...]

Ik heb door mijn boekhouder een prognose jaarrekening laten opstellen. Dit was voldoende om dit jaar mee te nemen (dit was bij de NN). In mijn geval ging het om een 2e hypotheek bij NN voor een verbouwing.
Ik heb mijn antwoord denk ik; hangt af van de geldverstrekker. Ik zit vast aan Rabobank, dus mocht iemand daar toevallig net gesprek gehad hebben ;)

Kan helaas pas over 2 weken terecht voor telefonisch gesprek met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
sentja schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:16:
[...]

Misschien moet je even verder lezen. En zo ook de conclusie.
Laat gewoon anders even zien wat je bedoelt in plaats van een linkdump, kennelijk zie of begrijp ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
c-nan schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:23:
[...]

Laat gewoon anders even zien wat je bedoelt in plaats van een linkdump, kennelijk zie of begrijp ik het niet.
Nou ja, misschien doe ik teveel aannames.

Even situatie schetsen. Een beetje IT freelancer (uitgaande van 100 per uur x 1800 uur) doet toch wel 180K omzet per jaar. In een eenmanszaak wordt dat tegen (ik rond even af) 40% belast. Kosten ga ik even allemaal niet meenemen.

Met deze gegevens in je hoofd ga je met een BV niet minder belasting betalen, maar meer. Ja wellicht als je jezelf een DGA van 56K uitbetaald dat je minder ib belasting betaald, maar als je vervolgens meer naar prive gaat halen met een dividend uitkering of een hoger DGA salaris, komt je gecombineerde belastingdruk boven die 40% uit. Ik durf daarom echt te stellen dat voor een eenpitter in de IT een BV echt helemaal niet voordeliger, ja tweetal procent wellicht als je kunt leven van 56K. Dat kan ik niet beoordelen. Vergeet ook de extra kosten van een BV niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
sentja schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Even situatie schetsen. Een beetje IT freelancer (uitgaande van 100 per uur x 1800 uur) doet toch wel 180K omzet per jaar. In een eenmanszaak wordt dat tegen (ik rond even af) 40% belast. Kosten ga ik even allemaal niet meenemen.

Met deze gegevens in je hoofd ga je met een BV niet minder belasting betalen, maar meer. Ja wellicht als je jezelf een DGA van 56K uitbetaald dat je minder ib belasting betaald, maar als je vervolgens meer naar prive gaat halen met een dividend uitkering of een hoger DGA salaris, komt je gecombineerde belastingdruk boven die 40% uit. Ik durf daarom echt te stellen dat voor een eenpitter in de IT een BV echt helemaal niet voordeliger, ja tweetal procent wellicht als je kunt leven van 56K. Dat kan ik niet beoordelen. Vergeet ook de extra kosten van een BV niet.
Je gaat er dan wel even voor het gemak vanuit dat iemand al zijn omzet/inkomen uitkeert aan zichzelf. Als iemand dat helemaal niet van plan is, dan ligt het plaatje natuurlijk heel anders..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Bv heeft meer voordelen maar mijn salaris is 60k en ik kan nu echt heel hard sparen voor pensioen via de bv. Nu leven wij van 120k want mijn vrouw doet exact hetzelfde. Evengoed hou ik 20k meer per jaar over.

Maar al die tools online gaan er continue vanuit dat alles naar privé moet gaan. Zodra je die behoefte of noodzaak niet hebt, kan het echt tien duizenden euro’s gaan schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door mannowlahn op 26-06-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
mannowlahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Bv heeft meer voordelen maar mijn salaris is 60k en ik kan nu echt heel hard sparen voor pensioen via de bv. Nu leven wij van 120k want mijn vrouw doet exact hetzelfde. Evengoed hou ik 20k meer per jaar over.
Pensioensparen via de BV? Hoe bedoel je dat? Op een zakelijke beleggingsrekening zetten oid?

Het is toch veel voordeliger om pensioen te sparen in box 1? Je kunt je DGA salaris ophogen naar 75K en alsnog maar een belastingdruk hebben obv 60K als je 15K naar een pensioenbeleggingsrekening stort.

Wat is die 20K per jaar? Die haal je niet naar prive neem ik aan?
[...]

Maar al die tools online gaan er continue vanuit dat alles naar privé moet gaan. Zodra je die behoefte of noodzaak niet hebt, kan het echt tien duizenden euro’s gaan schelen.
Je moet het toch een keer naar prive halen? Tenzij je er vastgoed van gaat financieren ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door sentja op 26-06-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
[...]

Met deze gegevens in je hoofd ga je met een BV niet minder belasting betalen, maar meer.
Dat is wel heel kort door de bocht. Op basis van omzet roepen dat je meer belastingen in een BV betaald zonder onderbouwing... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
[...]

Helder, dank.

Bij een 150.000 winst uit de onderneming en een DGA-salaris van 90.000 maakt het zo goed als niet uit of je een BV of EMZ hebt. Maar bij een lager DGA-salaris of hoger winst is de BV voordeliger.

150.000 en 90.000 is het verschil BV vs EMZ nihil.
180.000 en 56.000 is het verschil bijna 5.000,- (in het voordeel van BV)

Dus wat je zegt (tweetal procent) klopt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
sentja schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Pensioensparen via de BV? Hoe bedoel je dat? Op een zakelijke beleggingsrekening zetten oid?

Het is toch veel voordeliger om pensioen te sparen in box 1? Je kunt je DGA salaris ophogen naar 75K en alsnog maar een belastingdruk hebben obv 60K als je 15K naar een pensioenbeleggingsrekening stort.

[...]

Je moet het toch een keer naar prive halen? Tenzij je er vastgoed van gaat financieren ofzo.
Dit is een prima artikel waarin wat opties staan: https://new.brandnewday.nl/blog/pensioen-opbouwen-als-dga/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
[...]

Zoals ook al hierboven aangegeven is een keuze maken tussen BV en EMZ veel meer dan alleen uitkering naar prive. Een BV keuze is meestal op basis van lange termijn.

denk aan:
- (Pensioen) beleggen zakelijk (hier geen last van nieuwe belastingregels)
- Investeren in vastgoed (prive huis in verhuur is steeds minder aantrekkelijk, in holding nog wel rendabel)
- Lening kunnen doen naar prive voor aankoop woning/aflossing hypotheek/lening aan kinderen
- Optimaliseren bij pensioen (denk aan eerder stoppen/FIRE waarin je niet afhankelijk bent van max 10jr eerder stoppen bij veel prive pensioen beleggingsproducten)
- Fiscaal optimaliseren (DGA tot 75k rest dividend)
- Zakelijke kosten (auto, fiets, apparatuur, kantoor etc);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
sentja schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:50:
[...]

[...]

Ik belde via mijn holding in een indexfonds t.b.v. mijn pensioen. Dit wordt pas belast als er verkocht wordt, over twintig jaar ofzo. Paar pagina’s terug is dit besproken waarom dit interessanter kan zijn ivm sneller renderen van je geld.

Die 20k is minder belasting die ik per jaar betaal, die gaat idd niet naar privé.

Als ik 60 ben zal een klein deel naar privé komen tbv pensioen(75k per jaar). Over dat deel zal ik dan belasting betalen. De rest blijft door renderen

[ Voor 7% gewijzigd door mannowlahn op 26-06-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja bij mij heeft de hypotheekadviseur dat gewoon mee kunnen nemen, er was wel iets dat er minimaal een bepaald gedeelte van het jaar voorbij moest zijn, en een realistische prognose van de rest van het jaar.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:02
Mijn ervaring is dat het voor de inkomensverklaring (ikv) voor Venn Hypotheken niet kon/mocht. Bij de (mijn) Rabobank nemen ze (indien gewenst) de halfjaarcijfers+prognose voor de ikv mee (als het halfjaar om is dus vanaf 1-jul) en weegt het dan net zoveel als de vorige 3 (of 2, dat was nog even onduidelijk) jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Nu we het hier toch over hypotheken en dga salarissen hebben. Hoe werkt het eigenlijk als je wel een nieuwe hypotheek wil, maar je dga salaris is minimaal. (maar je omzet flink hoger). Kijkt de bank alleen maar naar je dga salaris?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 14:50
Kurios schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:51:
Nu we het hier toch over hypotheken en dga salarissen hebben. Hoe werkt het eigenlijk als je wel een nieuwe hypotheek wil, maar je dga salaris is minimaal. (maar je omzet flink hoger). Kijkt de bank alleen maar naar je dga salaris?
Nee, bank rekent ook met overtollige winsten (dus de winst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Woy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:30:
[...]

Ja bij mij heeft de hypotheekadviseur dat gewoon mee kunnen nemen, er was wel iets dat er minimaal een bepaald gedeelte van het jaar voorbij moest zijn, en een realistische prognose van de rest van het jaar.
cosmo_roel schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:36:
[...]

Mijn ervaring is dat het voor de inkomensverklaring (ikv) voor Venn Hypotheken niet kon/mocht. Bij de (mijn) Rabobank nemen ze (indien gewenst) de halfjaarcijfers+prognose voor de ikv mee (als het halfjaar om is dus vanaf 1-jul) en weegt het dan net zoveel als de vorige 3 (of 2, dat was nog even onduidelijk) jaren.
Dat klinkt hoopgevend. Half jaar zit er dadelijk op dus dat komt goed uit. Denk wel dat je iets van bewijs in vorm van facturen en contracten moet aanleveren? Werk met meeste klanten zonder contracten maar zou ik eventueel nog even kunnen regelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hertog_Martin op 26-06-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

Hi, hier wordt gezellig gepraat over ZZP ondernemerschap, en ik wilde eens wat mee doen. ;)

In mijn geval ben ik geen ZZP, maar overweeg ik het. Vorige maand is mijn werkgever failliet gegaan. Ik ben een software engineer met bijna 30 jaar professionele ervaring, en neem nu wat tijd om eens goed om me heen te kijken voor iets waar ik me in kan interesseren.

Één van de dingen waar ik me op richt, is om in België te gaan werken, omdat mijn partner in Brussel werk aan het zoeken is (Europese Commissie). Maar dat kan wel enige tijd duren, en in de tussentijd zal ik ook iets moeten doen om geld te verdienen en 'bij' te blijven in de techniek.

Dus ik zou ZZP kunnen gaan.

De onzekerheid voor mij is echter dat ik werkelijk zonder veel vertraging naar België zal gaan vertrekken, wanneer ik daar een baan aangeboden krijg.

Ik zit dus met twee problemen:

* Ik krijg nu WW, en dat geeft mij een 'luxe' positie om full-time werk in België te zoeken. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat ik iets heb gevonden, maar ik kan niet inschatten hoe lang. Maar als ik ZZP ga, houdt mijn WW uitkering natuurlijk op.
* Als ik ZZP ga en een commitment aan ga, dan zou ik mogelijkerwijs op die commitment terug moeten komen en de klant in problemen brengen. Ik ga er van uit dat een klant dat niet zomaar op zich zal laten zitten en er juridisch op zal reageren (ik probeer het mooi te zeggen ;)).

Als jullie als ZZP-er een contract met een klant aan gaan, hoe zijn de dingen dan geregeld in het geval jullie het contract willen/moeten verbreken?

Macbook Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:02:
[...]

[...]

Dat klinkt hoopgevend. Half jaar zit er dadelijk op dus dat komt goed uit. Denk wel dat je iets van bewijs in vorm van facturen en contracten moet aanleveren? Werk met meeste klanten zonder contracten maar zou ik eventueel nog even kunnen regelen.
Nee daar heb ik niks van hoeven aanleveren, alleen wat getallen uit mijn boekhouding over de winst, en daarbij een prognose van de jaaromzet/winst ( Ik heb daar gewoon linear doorgerekend, wat ook realistisch was )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
coldasice schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:58:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Op basis van omzet roepen dat je meer belastingen in een BV betaald zonder onderbouwing... :?
Toch even wat beter lezen. Ik heb het niet alleen over omzet maar ook over het DGA salaris dat wordt uitbetaald. Je kan er lang of kort over discussiëren, de belastingvoordelen zijn vrijwel nihil bij een DGA boven de 100K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
mannowlahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Ik belde via mijn holding in een indexfonds t.b.v. mijn pensioen. Dit wordt pas belast als er verkocht wordt, over twintig jaar ofzo. Paar pagina’s terug is dit besproken waarom dit interessanter kan zijn ivm sneller renderen van je geld.

Die 20k is minder belasting die ik per jaar betaal, die gaat idd niet naar privé.

Als ik 60 ben zal een klein deel naar privé komen tbv pensioen(75k per jaar). Over dat deel zal ik dan belasting betalen. De rest blijft door renderen
Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Beleggen in box2 voor je pensioen lijkt me absoluut geen betere keuze dan pensioenbeleggen in box1. Er zit geen enkel belastingvoordeel aan. Ook niet als DGA. Tenzij je vastgoed aankoopt en je pensioen in in de vorm van huurinkomsten wil laten uitbetalen (wat nu ook niet echt meer een goed idee is) zou ik niet weten waarom je niet gewoon een reguliere pensioenbeleggingsrekening zou openen (is ook een indexfonds). Heb even teruggezocht maar kan het niet vinden, op welke pagina is er over gepraat?

[ Voor 3% gewijzigd door sentja op 26-06-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
sentja schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Beleggen in box2 voor je pensioen lijkt me absoluut geen betere keuze dan pensioenbeleggen in box1. Er zit geen enkel belastingvoordeel aan. Ook niet als DGA. Tenzij je vastgoed aankoopt en je pensioen in in de vorm van huurinkomsten wil laten uitbetalen (wat nu ook niet echt meer een goed idee is) zou ik niet weten waarom je niet gewoon een reguliere pensioenbeleggingsrekening zou openen (is ook een indexfonds). Heb even teruggezocht maar kan het niet vinden, op welke pagina is er over gepraat?
Dat jij het niet gehoord heb kan. Maar scroll hier pagina’s terug en het wordt in detail uitgelegd waarom en in welke situatie dit wel een goede keuze is. Ik ga je niet proberen over te halen omdat er teveel veriabelen mee spelen om te bepalen wanneer dat een goede keuze is. Maar ik ken heel veel mensen in mijn omgeving met een bv holding die dit allemaal doen, geadviseerd door verschillende adviseurs. Die zullen het wel goed hebben. https://new.brandnewday.nl/blog/pensioen-opbouwen-als-dga/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Woy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Nee daar heb ik niks van hoeven aanleveren, alleen wat getallen uit mijn boekhouding over de winst, en daarbij een prognose van de jaaromzet/winst ( Ik heb daar gewoon linear doorgerekend, wat ook realistisch was )
Welke bank was dat?

Ik verwacht H2 wel meer te doen nog, veel werk op de planning, benieuwd of ze dat op blauwe ogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo12392
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:57
RetepV schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:11:
* Als ik ZZP ga en een commitment aan ga, dan zou ik mogelijkerwijs op die commitment terug moeten komen en de klant in problemen brengen. Ik ga er van uit dat een klant dat niet zomaar op zich zal laten zitten en er juridisch op zal reageren (ik probeer het mooi te zeggen ;)).
Daar kun je rekening mee houden in het contract dat je met de klant opstelt, lijkt mij. Gewoon ervoor zorgen dat je een contract voor een korte termijn tekent, of dat er een maand opzeggingtermijn in staat. Dat laatste is zeker niet ongebruikelijk. Juridisch heb je dan niets te vrezen. Of het netjes is om een opdracht voor langere termijn aan te gaan met de wetenschap dat je het alleen doet om even geld te verdienen tot je wat beters vind is weer heel wat anders...

Heb je er al aan gedacht om te gaan ZZP'en en een opdracht te zoeken in het Zuiden van het land? Wellicht is dat dan aan te reizen zowel vanuit je huidige woning als vanuit Brussel, zeker met de hoeveelheid thuiswerken die tegenwoordig gebruikelijk is. Mocht het ZZP'en dan na verloop van tijd toch niet bevallen kun je altijd dan op zoek naar wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
[...]

Als het zo ver is dan kom ik zeker eten. :D

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
mannowlahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:13:
[...]

Dat jij het niet gehoord heb kan. Maar scroll hier pagina’s terug en het wordt in detail uitgelegd waarom en in welke situatie dit wel een goede keuze is. Ik ga je niet proberen over te halen omdat er teveel veriabelen mee spelen om te bepalen wanneer dat een goede keuze is. Maar ik ken heel veel mensen in mijn omgeving met een bv holding die dit allemaal doen, geadviseerd door verschillende adviseurs. Die zullen het wel goed hebben. https://new.brandnewday.nl/blog/pensioen-opbouwen-als-dga/
Heb het idd gelezen.
Ik heb een hele goede adviseur in mijn netwerk en die raadt het juist af.
Stel dat je 15K jaarruimte wil inleggen per jaar, kun je je DGA salaris gewoon met 15K verhogen, zonder dividend uit te betalen dus. Wat er in het artikel staat is dus niet per se de hele waarheid. Dividend uitbetalen is super ongustig en kun je beter niet doen hiervoor. Als je die 15K naar prive haalt dan telt die niet mee voor de inkomstenbelasting want hij is volledig aftrekbaar als je hem naar een pensioenpot stort. Zelfde truukjes kan je bv doen met hypotheekrenteaftrek als je een eigen huis hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
sentja schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Heb het idd gelezen.
Stel dat je 15K jaarruimte wil inleggen per jaar, kun je je DGA salaris gewoon met 15K verhogen, zonder dividend uit te betalen dus. Wat er in het artikel staat is dus niet per se de hele waarheid. Dividend uitbetalen is super ongustig en kun je beter niet doen hiervoor. Als je die 15K naar prive haalt dan telt die niet mee voor de inkomstenbelasting want hij is volledig aftrekbaar als je hem naar een pensioenpot stort. Zelfde truukjes kan je bv doen met hypotheekrenteaftrek als je een eigen huis hebt.
Waar heb ik het over dividend, ik heb echt het gevoel dat we compleet langs elkaar heen praten.

Ik stort per jaar nu 60 tot 75k in indexfondsen. Wel even meer dan die jaarruimte.

Ik wil niet met pensioenpot in de weer want wil zelf bepalen wanneer ik ga uitkeren en niet pas ergens op 67 of zelfs 70 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
mannowlahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Waar heb ik het over dividend, ik heb echt het gevoel dat we compleet langs elkaar heen praten.

Ik stort per jaar nu 60 tot 75k in indexfondsen. Wel even meer dan die jaarruimte.

Ik wil niet met pensioenpot in de weer want wil zelf bepalen wanneer ik ga uitkeren en niet pas ergens op 67 of zelfs 70 jaar.
De link die jij stuurt schetst een aantal scenario's zoals bv dividend uitkeren om prive te pensioenbeleggen. Ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Maar ik begrijp dat je het zakelijk doet ja, maar daarmee mis je heel wat belastingvoordelen. Maar dat moet je zelf weten. Een persoonlijke pensioenuitkering wordt veel lager belast dan de dividendbelasting dat jij straks gaat moeten betalen om je pensioen te uit te laten keren. Je kunt je box1 pensioen overigens gewoon ruim voor je aow leeftijd uit laten keren hoor. Maar idd laten we er maar mee ophouden. Je zal wel weten wat je doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
[...]
Maar al die tools online gaan er continue vanuit dat alles naar privé moet gaan.
'k wou zeggen... ik doe genoeg uitgaven met m'n BV, qua huur, sponsoring, locatiehuur, licenties, cloud-diensten enz enz dat ik alleen m'n loon uit m'n BV haal. De rest blijft gewoon staan voor al die uitgaven, voor cursussen en voor reserves. En mogelijk voor tijdelijke inhuur van een junior.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
sentja schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Heb het idd gelezen.
Nou zit ik er niet helemaal in maar met deze constructie verhoog je toch je inkomen waarmee je arbeidskorting en toeslagen omlaag gaan? Dat klinkt mij nou juist weer niet aantrekkelijk.
Overigens zoals op die link staat: het 1 sluit het ander niet uit dus het is niet A of B, maar kan prima beide..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 26-06-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Na je 70ste zal je toch iets nodig hebben naast je AOWtje. Persoonlijk zie ik geen reden om dat niet in een pensioenproduct te plaatsen. Je hoeft dan alleen tot je 70ste te overbruggen met box 2 en 3. Het lijkt mij zonde om je BV in de lucht te houden om uit te keren tijdens je AOW.

Z’n pensioenfonds is qua wetgeving ook het meest stabiele omdat er miljoenen werknemers gedwongen worden om daarmee hun oude dag te voorzien. Daarin snijden is politieke zelfmoord. Ze zullen dat eerder in box 2 of 3 halen want dat raakt Jan Modaal niet tot amper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:40
ID-College schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:02:
[...]

Nou zit ik er niet helemaal in maar met deze constructie verhoog je toch je inkomen waarmee je arbeidskorting en toeslagen omlaag gaan? Dat klinkt mij nou juist weer niet aantrekkelijk.
Overigens zoals op die link staat: het 1 sluit het ander niet uit dus het is niet A of B, maar kan prima beide..
De basis van dat idee is dat je pensioeninleg aftrekbaar is van je inkomen, waardoor je het bruto salaris kunt verhogen met X en als je vervolgens ook X inlegt in je pensioen in datzelfde jaar dan levert je dat geen veranderingen in schijven e.d. op ten opzichte van niets doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:14:
[...]

Na je 70ste zal je toch iets nodig hebben naast je AOWtje. Persoonlijk zie ik geen reden om dat niet in een pensioenproduct te plaatsen. Je hoeft dan alleen tot je 70ste te overbruggen met box 2 en 3. Het lijkt mij zonde om je BV in de lucht te houden om uit te keren tijdens je AOW.

Z’n pensioenfonds is qua wetgeving ook het meest stabiele omdat er miljoenen werknemers gedwongen worden om daarmee hun oude dag te voorzien. Daarin snijden is politieke zelfmoord. Ze zullen dat eerder in box 2 of 3 halen want dat raakt Jan Modaal niet tot amper.
Ja daarom pleur ik 60 a 70k per jaar in indexfonds. Over 18 jaar wanneer ik 60 ben is dat 1,4 tot 3,2 miljoen euro waard en heb ik ruim voldoende om ook na 70 en zelfs zonder aow mijn uitgaven patroon voort te zetten. Ja een bv aanhouden dat zou zonde kunnen zijn ware het niet dat ik mijn kind ook onderdeel van de bv maak.

Er zijn in mijn geval gewoon enorm veel redenen om vermogen in de bv op te bouwen. Primair is compounding door het geld nu te laten renderen en pas late die belastingen af te rekenen.

Ik denk dat sommige teveel focussen op , ja maar die belasting voordeel als je privé pensioen op bouwt.

Wat de overheid wel of niet doet, ik wil die controle zelf behouden en pas dus voor die voordelen voor privé persoon tbv pensioen.

[ Voor 34% gewijzigd door mannowlahn op 27-06-2024 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
mannowlahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:43:
Primair is compounding door het geld nu te laten renderen en pas late die belastingen af te rekenen.
Maar dat is toch ook 100% zo als je het in box 1 opbouwt als pensioen. Dus als dat de primaire overweging is snap ik het niet zo goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Hielko schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Maar dat is toch ook 100% zo als je het in box 1 opbouwt als pensioen. Dus als dat de primaire overweging is snap ik het niet zo goed...
Vanuit bv of prive? Als het geld van bv naar privé gat heb je al lopen aftikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
mannowlahn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:51:
[...]

Vanuit bv of prive? Als het geld van bv naar privé gat heb je al lopen aftikken.
Nee, want je betaalt pensioeninleg met bruto loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
@mannowlahn ik wil echt niet vervelend doen maar ik zou echt eens een keer met een goede financieel adviseur gaan zitten wat betreft je pensioen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb het idee dat je echt veel heel lucratief box1 belastingvoordeel laat liggen door niet je jaarruimte (en reservingsruimte) te benutten.
[...]
Primair is compounding door het geld nu te laten renderen en pas late die belastingen af te rekenen.
Dit is met box1 pensioenbeleggen net zo, en de belastingdienst betaalt ook nog eens de helft van je inleg mee. Plus je wordt niet belast over je gemaakte rendement en aan het eind van de rit, als je met pensioen gaat, word je ook nog eens minder hoog belast dan jezelf dividend uitkeringen doen rond die tijd.

[ Voor 45% gewijzigd door sentja op 26-06-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
[...]

Waarom niet beiden? Ik neem aan dat je het niet allemaal in 1x uit wil geven voor je 67ste. Ik zou de belastingruimte die je nu hebt pakken (ze hadden het vanochtend al over dat gepensioneerden meer belast moeten worden, echt... hoe schaamteloos en hoe durf je!). Kan je in een indexfonds stoppen via pensioenbeleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ja daarom pleur ik 60 a 70k per jaar in indexfonds. Over 18 jaar wanneer ik 70 ben is dat 1,4 tot 3,2 miljoen euro waard en heb ik ruim voldoende om ook na 70 en zelfs zonder aow mijn uitgaven patroon voort te zetten. Ja een bv aanhouden dat zou zonde kunnen zijn ware het niet dat ik mijn kind ook onderdeel van de bv maak.
Erfbelasting dacht ik inderdaad ook aan maar zou persoonlijk mijn kinderen al veel eerder willen helpen met de financiën. Tegen de tijd dat ik AOW krijg hoop ik dat ze zelf hun broek wel kunnen ophouden en sla qua erfenis liever een generatie over.

Via een BV zou ik wel al veel eerder al bijvoorbeeld een hypotheek beschikbaar kunnen stellen waar je daadwerkelijk profijt hebt van dat het geld nog niet volledig belast is. Wanneer heffingskorting nog niet benut is zou je zelfs belastingvrij de betaalde rente als dividend kunnen uitkeren en eventueel ook belastingvrij terug schenken.
Er zijn in mijn geval gewoon enorm veel redenen om vermogen in de bv op te bouwen. Primair is compounding door het geld nu te laten renderen en pas late die belastingen af te rekenen.
Compounding gaat net zo hard in privé.. Enkel fiscaal iets minder aantrekkelijk in box 3.
Wat de overheid wel of niet doet, ik wil die controle zelf behouden en pas dus voor die voordelen voor privé persoon tbv pensioen.
Je houdt toch juist meer controle door het te spreiden? Stel ze verhogen het lage dividend tarief, dan slaat het fiscale voordeel zo om en heb je het ook niet zo maar even snel uit de zaak vanwege het hogere tarief.

Als je het mij vraagt is de grootste politieke zekerheid om je in de massa te verstoppen. Een modaal salaris is qua IB optimaal, in box 3 heb je weinig te vrezen onder de vrijstelling, pensioenen zijn heilig en geleend geld voor de eigen woning ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Hielko schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:58:
[...]

Nee, want je betaalt pensioeninleg met bruto loon.
h op die fiets. Dat heeft wel weer effect op toeslagen mbt kinderopvang.

Wellicht dat het idd een voordeel is op dat vlak maar vind het erg prettig in deze constructie.

Maar zal na alle consternatie hier nog eens nagaan of mijn huidige opzet de meest optimale is mbt mijn wensen.

[ Voor 14% gewijzigd door mannowlahn op 26-06-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:41
Alles in de BV oppotten staat voor mij gelijk aan vrijheid, natuurlijk belastbaar afhankelijk van de dan geldende regels en de aard van de onttrekking (dividend, loon, of uitlenen...).

Afstorten in een pensioenprodukt is geld vastleggen voor een specifiek doel, en ook afhankelijk van de dan geldende regels.

Als je dat vastleggen niet lastig vindt moet je gerust je gang gaan, maar laat anderen dan ook vrij daar anders over te denken.

Persoonlijk ben ik heel blij dat ik veel in de BV opgepot heb, die wordt momenteel en later na mijn AOW rustig leeg getrokken.

Kosten voor instandhouden BV komt dit jaar uit op € 300,- voor adm. pakket, geen boekhouder/accountant scheelt enorm. @mannowlahn met Jortt voor administratie/JR/VpB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 19-09 16:42
RetepV schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:11:

* Ik krijg nu WW, en dat geeft mij een 'luxe' positie om full-time werk in België te zoeken. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat ik iets heb gevonden, maar ik kan niet inschatten hoe lang. Maar als ik ZZP ga, houdt mijn WW uitkering natuurlijk op.

Als jullie als ZZP-er een contract met een klant aan gaan, hoe zijn de dingen dan geregeld in het geval jullie het contract willen/moeten verbreken?
Welkom! het uwv heeft wat informatie over starten vanuit de WW:
https://www.uwv.nl/partic...t-ww-uitkering/index.aspx
je bent je uitkering niet meteen kwijt, als ik het zo lees, maar het zal ongetwijfeld makkelijker zijn om zsm van het uwv af te zijn :)

Wat betreft ZZP'en in Belgie, vanuit Nederland kan ik je helaas niet helpen. Geen idee door wat voor hoepeltjes je dan allemaal moet.

Het allerbelangrijkste is iig het vinden van een klus. En inschrijven bij de KvK natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hertog_Martin schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:00:
[...]

Welke bank was dat?

Ik verwacht H2 wel meer te doen nog, veel werk op de planning, benieuwd of ze dat op blauwe ogen geloven.
ABN, die doen ook zelf hun beoordeling van de cijfers, en je hebt dus niet iets van een inkomensverklaring nodig van Raadhuys o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Leftblank schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:24:
[...]

De basis van dat idee is dat je pensioeninleg aftrekbaar is van je inkomen, waardoor je het bruto salaris kunt verhogen met X en als je vervolgens ook X inlegt in je pensioen in datzelfde jaar dan levert je dat geen veranderingen in schijven e.d. op ten opzichte van niets doen.
Check, je lijfrente gaat af van je belastbaar inkomen waardoor die lager uitpakt dan dat het daadwerkelijk is. Dat klinkt logisch inderdaad :)

Maar even praktisch gezien, als ik logisch nadenk: hoe zit dit dan als je in dienst van je bv bent.
Stel:
* 1k per maand als EMZ, 12k per jaar. Dat schrijf je 1 op 1 over naar je lijfrenterekening en geef je op bij je aangifte.
* Als je in een bv datzelfde bedrag wilt inleggen, maar je loonbelasting betaalt, moet je toch eigenlijk iets van +/- 1400 bij je salaris optellen toch? Want je loon wordt belast dus om diezelfde 1k in te leggen moet je loon omhoog.. Waar blijft die 400 dan precies (of snap ik het niet helemaal :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ID-College schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Check, je lijfrente gaat af van je belastbaar inkomen waardoor die lager uitpakt dan dat het daadwerkelijk is. Dat klinkt logisch inderdaad :)

Maar even praktisch gezien, als ik logisch nadenk: hoe zit dit dan als je in dienst van je bv bent.
Stel:
* 1k per maand als EMZ, 12k per jaar. Dat schrijf je 1 op 1 over naar je lijfrenterekening en geef je op bij je aangifte.
* Als je in een bv datzelfde bedrag wilt inleggen, maar je loonbelasting betaalt, moet je toch eigenlijk iets van +/- 1400 bij je salaris optellen toch? Want je loon wordt belast dus om diezelfde 1k in te leggen moet je loon omhoog.. Waar blijft die 400 dan precies (of snap ik het niet helemaal :P)
Het staat in principe los van elkaar. Bij EMZ is het gewoon winst die in Box-1 bijgeteld wordt, bij een BV gewoon loon waar in Box-1 belasting wordt gerekend. Je geeft in box-1 echter ook een aftrekpost op voor inleg in lijfrente, dat maakt dat het resultaat 0 wordt. Die 400 loonbelasting die je inhoud is dus alleen voorheffing, maar verdwijnt uiteindelijk bij de jaaraangifte, en krijg je terug van de BD.

Als je in je EMZ je FOR in wil leggen in een pensioenproduct, dan zorgt de verlaging van de FOR ook voor een hogere winst. Echter staat daar tegenover de aftrek van het pensioenproduct. ( Er zit nog wel een klein effect in met de MKB winstvrijsttelling, maar dat had je ook toen je de FOR opbouwde, als is dat tegenwoordig weer wat minder voordelig door de tariefsaanpassing als je in een hogere box valt. Makkelijker kunnen we het niet maken :p )

[ Voor 61% gewijzigd door Woy op 27-06-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
ID-College schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Stel:
Je hebt niet de vrijheid om zomaar wat over te schrijven. Je bent in dienst van een bedrijf, toevallig je eigen bedrijf, maar je werkt binnen een BV met een salaris strook en vastgelegde bedragen. Dus even een bedrag overmaken alsof het een prive storting is in een lijfrente mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
coldasice schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:07:
[...]

Je hebt niet de vrijheid om zomaar wat over te schrijven. Je bent in dienst van een bedrijf, toevallig je eigen bedrijf, maar je werkt binnen een BV met een salaris strook en vastgelegde bedragen. Dus even een bedrag overmaken alsof het een prive storting is in een lijfrente mag niet.
Maar je bent natuurlijk vrij om afspraken over een "prestatieafhankelijke" bonus te maken, dus op zich heb je hier wel wat vrijheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Woy schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Het staat in principe los van elkaar. Bij EMZ is het gewoon winst die in Box-1 bijgeteld wordt, bij een BV gewoon loon waar in Box-1 belasting wordt gerekend. Je geeft in box-1 echter ook een aftrekpost op voor inleg in lijfrente, dat maakt dat het resultaat 0 wordt. Die 400 loonbelasting die je inhoud is dus alleen voorheffing, maar verdwijnt uiteindelijk bij de jaaraangifte, en krijg je terug van de BD.

Als je in je EMZ je FOR in wil leggen in een pensioenproduct, dan zorgt de verlaging van de FOR ook voor een hogere winst. Echter staat daar tegenover de aftrek van het pensioenproduct. ( Er zit nog wel een klein effect in met de MKB winstvrijsttelling, maar dat had je ook toen je de FOR opbouwde, als is dat tegenwoordig weer wat minder voordelig door de tariefsaanpassing als je in een hogere box valt. Makkelijker kunnen we het niet maken :p )
Ik snap hem, helder! Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 11:03
Weet iemand toevallig wat het kantelpunt zou zijn met partner voor een BV? Als we er gewoon even van uit gaan dat er een punt is waarin de BV fiscaal voordeliger wordt ;-). Je zou dan meer dividend mogen uitkeren voor het lagere tarief, maar 1) wil je zoveel dividend uitkeren en 2) hoeveel winst moet je na je DGA salaris hebben om dat hogere tarief überhaupt te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Woy schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Maar je bent natuurlijk vrij om afspraken over een "prestatieafhankelijke" bonus te maken, dus op zich heb je hier wel wat vrijheid in.
Aanvullend, betaal je hier wel meteen loonbelasting over, dus wil je idd 1000 euro per maand overmaken naar een lijfrente, gaan er 400 (voorbeeld hierboven), naar de belastingen. Op het einde van het jaar is de 1000 euro een aftrekpost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
coldasice schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Aanvullend, betaal je hier wel meteen loonbelasting over, dus wil je idd 1000 euro per maand overmaken naar een lijfrente, gaan er 400 (voorbeeld hierboven), naar de belastingen. Op het einde van het jaar is de 1000 euro een aftrekpost.
Maar dat is voorheffing, als je wil kun je dat natuurlijk via een voorlopige aangifte ook maandelijks al weer terug krijgen. Maar ik neem aan dat als een BV voordelig is, dat er niet direct prive cash flow problemen zijn, maar je puur fiscaal aan het optimaliseren bent.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 27-06-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:42

Jrz

––––––––––––

Woy schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Maar dat is voorheffing, als je wil kun je dat natuurlijk via een voorlopige aangifte ook maandelijks al weer terug krijgen. Maar ik neem aan dat als een BV voordelig is, dat er niet direct prive cash flow problemen zijn, maar je puur fiscaal aan het optimaliseren bent.
Wat wil je terugkrijgen dan? Die "bonus" is gewoon volledig belast met loonheffingen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Jrz schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:35:
[...]

Wat wil je terugkrijgen dan? Die "bonus" is gewoon volledig belast met loonheffingen
Niet als je het daarna gebruikt voor een lijfrenterekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hier zitten een hoop IT-ers volgens mij. Weten jullie een goed (mag gewoon wat kosten) Git training/uitleg?
En dan heb ik het niet over de basis of over hoe te pullen/pushen/branchen. Maar meer hoe ik merge conflicten oplos, wat best practices daarin zijn. Kost mij iedere keer teveel tijd om git conflicten op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
c-nan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:02:
Hier zitten een hoop IT-ers volgens mij. Weten jullie een goed (mag gewoon wat kosten) Git training/uitleg?
En dan heb ik het niet over de basis of over hoe te pullen/pushen/branchen. Maar meer hoe ik merge conflicten oplos, wat best practices daarin zijn. Kost mij iedere keer teveel tijd om git conflicten op te lossen.
Mss wil een zzp er hier wel met je meekijken wat er gebeurt en je dan onhands uitleg en oplossing verschaft. Een training begint vaak toch bij de basis, met 3uurtjes meekijken a 300euro ben je veel beter geholpen, denk ik....

Ik heb er geen verstand van, maar mss iemand anders

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecological
c-nan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:02:
https://ohmygit.org/

Het begint makkelijk, maar het is echt cool om te zien als je verder komt, dat het echt moeilijker wordt.

Pagina: 1 ... 530 ... 643 Laatste