Voordeel: als je de opdrachten dus op de juiste manier omschrijft, kun je het rustig tien jaar bij dezelfde opdrachtgever uithouden. Alleen binnen de context van een opdracht kijken betekent namelijk niet naar de opdracht ervoor of erna kijken.De elementen die wijzen op zelfstandigheid hebben allemaal te maken met zelfstandigheid binnen de context van de opdracht. Ze gaan niet over of iemand zelf ondernemer is. Alleen als werknemerschap en zelfstandigheid in evenwicht zijn, wordt er ook gekeken naar het feit of iemand ondernemer is, zo wordt duidelijk via bronnen
Zorg dat je een goede omschrijving hebt van de opdracht, kop en staart eraan, zorg dat het aannemelijk en uitvoerbaar is, roep in die organisatie vooral "dat bepaal ik zelf wel, ik ben ZZP-er", en dan kom je er wel. Aangezien de inspecteur toch niet op de werkvloer komt, heb je niet meteen wat te vrezen.
Nu die doofstomme brokers nog om zien te krijgen...
Maak me meer zorgen om de fiscus per 1 januari. Je ziet nu al onrust bij grote opdrachtgevers.
Knab staat niet toe dat ik mijn inkomstenbelasting overmaak naar belastingdienst omdat het bedrag te hoog is. Daglimiet is ook onvoldoende.
Hoe pakken jullie dat aan?
Kan dat niet gewoon in delen?Lynx schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:54:
Mogelijk zijn hier lotgenoten.
Knab staat niet toe dat ik mijn inkomstenbelasting overmaak naar belastingdienst omdat het bedrag te hoog is. Daglimiet is ook onvoldoende.
Betaling aanmaken van 1 cent via 'Geld overboeken' en klikken op 'Extra overboeking'. Vervolgens aan helpdesk doorgeven dat je de betaling wil aanpassen naar gewenste bedrag.
Gewoon in meerdere dagen betalen.Lynx schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:54:
Bij de ING wel, geen idee hoe dat bij Knab zitHielko schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:25:
Betaal je voor elke transactie dan?
Sure. Boeit mij persoonlijk niet maar als je dat belangrijk vindt voor die paar keer dat je een flink bedrag moet overmaken kan je een andere bank zoeken waar het misschien voordeliger kan.
Je moet dan een overboeking t.w.v. 1 euro klaarzetten en opslaan, dan kunnen zij hem aanpassen naar het gewenste bedrag.
Hoezo staan ze dit niet toe? Kan mij niet voorstellen dat de servicedesk dit antwoord geeft. Knab draait praktisch op ondernemers.Lynx schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:54:
Zelf destijds bij Openbank hetzelfde probleem maar heb het toen telefonisch kunnen regelen. Voelde wel heel ouderwets en vooral onwennig om telefonisch z’n bedrag over te maken.
Dit blijkt de oplossing. Dank 🙏Binkovsky schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:59:
Contact opnemen met helpdesk.
Betaling aanmaken van 1 cent via 'Geld overboeken' en klikken op 'Extra overboeking'. Vervolgens aan helpdesk doorgeven dat je de betaling wil aanpassen naar gewenste bedrag.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Prive bij de Rabobank zitten er iig ook de nodige limieten aan die zelfs telefonisch maar beperkt aangepast kunnen worden...RichieB schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:03:
Tsjonge, een bank die zo goed op je geld past dat je door hoepels moet springen om je betalingen te kunnen doen.Ik ben opeens blij dat ik zelf de controle heb om mijn limieten aan te passen (Rabobank).
Niet heel ingewikkeld hoor; voor het starten van de werkzaamheden doe je een intake/gesprek en dan praat je hierover. Je vraagt wat dingen uit, probeert onduidelijkheden wat duidelijker te krijgen en tijdens de klus blijf je gewoon communiceren en bijsturen als dat nodig is. Als er dingen nog onduidelijk/vaag zijn voordat de klus start dan maak je gewoon de afspraak dat je hier regelmatig over spreekt met elkaar. Eigenlijk standaard stukje consultancy vaardigheden die bij het werk horen, wat mij betreft.Hmmbob schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Hoe ziet dit er concreet uit? Als in: wat spreek je af? Wat staat er in je contract?
Dat hoeft verder niet vast te staan in een contract, dat gaat op basis van vertrouwen en een basis waarbij je continue en duidelijk met je opdrachtgever communiceert. Tenzij je natuurlijk een fixed price / time and materials project gaat doen; dan spijker je hem wel dicht in je offerte want anders gaat het aan je marge vreten.
Nu krijg ik in italie een verhaal dat ze "het al geregeld hebben omdat ik een EU btw nummer heb". Ik begrijp hier weinig van. Op de factuur zie ik uberhaupt geen BTW of VAT vermeld staan. Ik twijfel nu of er uberhaupt wel btw berekend is. Het maakt mij ook eigenlijk niet zoveel uit, maar mijn enige vraag is nu of ik van de nederlandse belastingdienst een naheffing zou kunnen krijgen. Weet iemand dat hier?
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Een intracommunautaire verwerving vindt plaats als u goederen koopt die vanuit een ander EU-land naar Nederland worden vervoerd en waarbij de leverancier een ondernemer is. De levering door de verkoper is in het andere EU-land belast met 0%. De verwerving is in Nederland belast met Nederlandse btw.epic_gram schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:14:
ik heb een beetje een gekke vraag, ik ga nu voor het eerst hardware leveren aan een klant. Ik heb dit in italie ingekocht, en ik was in de veronderstelling dat je altijd moest afrekenen inclusief BTW en daarna de BTW weer moest terugvragen bij de belastingdienst... Ook als ik bij de technische unie kijk bijvoorbeeld, zie ik dat je gewoon inclusief btw moet afrekenen.
Nu krijg ik in italie een verhaal dat ze "het al geregeld hebben omdat ik een EU btw nummer heb". Ik begrijp hier weinig van. Op de factuur zie ik uberhaupt geen BTW of VAT vermeld staan. Ik twijfel nu of er uberhaupt wel btw berekend is. Het maakt mij ook eigenlijk niet zoveel uit, maar mijn enige vraag is nu of ik van de nederlandse belastingdienst een naheffing zou kunnen krijgen. Weet iemand dat hier?
https://www.belastingdien...communautaire_verwerving/
Als het goed is hebben ze de BTW naar jou verlegd.epic_gram schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:14:
ik heb een beetje een gekke vraag, ik ga nu voor het eerst hardware leveren aan een klant. Ik heb dit in italie ingekocht, en ik was in de veronderstelling dat je altijd moest afrekenen inclusief BTW en daarna de BTW weer moest terugvragen bij de belastingdienst... Ook als ik bij de technische unie kijk bijvoorbeeld, zie ik dat je gewoon inclusief btw moet afrekenen.
Op je BTW aangifte invullen dat je goederen uit een ander EU land hebt geimporteerd. Dan wordt de BTW alsnog bij het te betalen BTW bedrag opgeteld, waarna je het op dezelfde aangifte een paar hokjes verder weer als voorbelasting aftrekt.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Wat is de functieHmmbob schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:30:
[...]
Hoe ziet dit er concreet uit? Als in: wat spreek je af? Wat staat er in je contract?
Wat zijn de werkzaamheden, om te controleren of we het over dezelfde functie hebben.
Waarom zijn die werkzaamheden nodig
Wat is het uiteindelijke doel(misschien is dit de verkeerde weg naar Rome)
Waar is het
Wanneer is het
Wie zijn mijn collega's(of welke andere partijen zijn er bij betrokken)
Dat hoeft niet in een ondertekend contract, een mailtje van iemand met enige beslissingsbevoegdheid is voldoende.
Ik weiger om werkzaamheden uit te voeren waar ik niet achter sta en met bovenstaande vragen kom je er snel achter of dat ook het geval is. Daarnaast is het voor mij heel makkelijk om aan te geven dat ze aan mij de verkeerde hebben en beter iemand anders kunnen bellen. Van de andere kant betekend het ook dat beide partijen weten wat ik ga doen en daarmee ook weten wanneer ik klaar ben.
Ik spaar 750 per maand. Ik ben huiverig om meer in te leggen omdat mijn pensioen nog ruim 30 jaar ver weg is.
Dit moet je exact omdraaien: ruim 30 jaar sparen is meer pensioen. Hoe langer het geld belegd is, hoe langer het kan renderen en mogelijk flink hoger kan worden.TMC schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:29:
Ik spaar 750 per maand. Ik ben huiverig om meer in te leggen omdat mijn pensioen nog ruim 30 jaar ver weg is.
Ik beleg maandelijks 2K vanuit mijn holding om daarmee eerder te kunnen stoppen met werken en mijzelf nog wel salaris uit te betalen. Daarnaast ongeveer 1200 euro in mijn pensioen. Ik heb in verschillende landen in Europa gewerkt, dus ik ben mijn eigen potjes aan het maken.
Je bedoelt hier mee dat je 2 duizend per maand jaarruimte benut en 1200 privé belegd- toch?Orangelights23 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:55:
[...]
Dit moet je exact omdraaien: ruim 30 jaar sparen is meer pensioen. Hoe langer het geld belegd is, hoe langer het kan renderen en mogelijk flink hoger kan worden.
Ik beleg maandelijks 2K vanuit mijn holding om daarmee eerder te kunnen stoppen met werken en mijzelf nog wel salaris uit te betalen. Daarnaast ongeveer 1200 euro in mijn pensioen. Ik heb in verschillende landen in Europa gewerkt, dus ik ben mijn eigen potjes aan het maken.
Ik deed altijd maximale inleg (zo'n 13k per jaar) dit jaar is het max ineens fors verhoogd, en aangezien vorig jaar de inleg wat achter liep (huis gekocht) doe ik nu 2k per maand.TMC schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:29:
Ben benieuwd wat gangbaar is: hoeveel pensioen sparen jullie (gemiddeld) per maand?
Niemand weet wat de toekomst brengt, daarom wil ik de pot zo snel mogelijk goed vullen zodat tijd zijn werk kan doen.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Kan je hier meer over vertellen? Het algemene advies wat ik tegenkom is om niet zakelijke te beleggen maar privé omdat het fiscaal voordeliger is (winstbelasting, dividendbelasting, vermogensheffings) en dat die eerst twee hoger zijn dan de laatste.Orangelights23 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:55:
[...]
Hangt een beetje af van de omstandigheden, maar bij een lange looptijd (denk 20+ jaar) is zakelijk beleggen veelal voordeliger omdat je de winstbelasting kan uitstellen tot wanneer je de winst realiseert, en 20+ jaar aan vermogensbelasting in box 3 wel heel hard aan tikt.Deveon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:14:
[...]
Kan je hier meer over vertellen? Het algemene advies wat ik tegenkom is om niet zakelijke te beleggen maar privé omdat het fiscaal voordeliger is (winstbelasting, dividendbelasting, vermogensheffings) en dat die eerst twee hoger zijn dan de laatste.
Pak de Bright Pensioenen sheet erbij en je weet wat je maximaal in kan leggen.TMC schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:29:
Ben benieuwd wat gangbaar is: hoeveel pensioen sparen jullie (gemiddeld) per maand?
Door goed naar je netto winst te kijken en je maximale pensioen inleg kan je er voor zorgen dat je er net wat meer uithaalt.
Zelf leg ik sowieso 500e per maand in + ik kijk dus wat ik aan het einde van het jaar kan missen
Begrijp ik, maar naast winstbelasting dien je ook nog dividendbelasting te betalen om dat resultaat naar privé te halen, of is het plan om de winstbelasting te voorkomen door het DGA salaris te blijven betalen?Hielko schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:26:
[...]
Hangt een beetje af van de omstandigheden, maar bij een lange looptijd (denk 20+ jaar) is zakelijk beleggen veelal voordeliger omdat je de winstbelasting kan uitstellen tot wanneer je de winst realiseert, en 20+ jaar aan vermogensbelasting in box 3 wel heel hard aan tikt.
- ik daarover nu 49,5% aftrek heb
- ik daar na mijn pensioen niet meer dan 19% over hoef te betalen
Anders is het me niet waard en hou ik liever de flexibiliteit.
Hoe je dat berekend is echter minder simpel. Toekomstige belastingschijven en tarieven, en het te verwachten rendement zijn lastig te voorspellen. Maar met gezond verstand en historische gegevens komt je een heel eind.
Ik doe 1000e, overweeg juist meer omdat de regeling onlangs verruimd is. Dat het nog ver weg is, is juist in je voordeel want zo kan je inleg nog lekker lang renderen.TMC schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:29:
Kan wel zijn dat ik ruim voor m’n pensioenleeftijd stop met inleggen omdat het potje vol genoeg zit natuurlijk.
De dividendbelasting is dan ook alleen over 20+ jaar. En afgezien van een paar procentpunt maakt dat het verschil niet tussen salaris of dividend. Het is sowieso een vast percentage. Terwijl de box 3 belasting een negatief (misgelopen) rendement op rendement effect heeft.Deveon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:37:
[...]
Begrijp ik, maar naast winstbelasting dien je ook nog dividendbelasting te betalen om dat resultaat naar privé te halen, of is het plan om de winstbelasting te voorkomen door het DGA salaris te blijven betalen?
Ik stort 2k per maand af op een pensioenrekening en aan het einde van het jaar kijk ik nog wat er aan ruimte is en als het financieel past dan stort ik de rest van mijn ruimte bij (of bij een beurscrashTMC schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:29:
Daarna langzaam toewerken naar mogelijkheden om wat eerder te kunnen stoppen of minderen met werken. Tis wel lastig om te bepalen hoeveel pensioen ik later nog ga hebben, helemaal in relatie tot overwaarde van de woning (inmiddels 300k) etc. Etc.
Voor nu is eigenlijk met name het argument maximaal gebruik te maken van de fiscale mogelijkheden zolang het kan en we het geld niet ergens anders voor nodig hebben.
Heb nog 25 jaar tot pensioenleeftijd. Hoef niet perse eerder te stoppen
Jij en enkele anderen gaven (een variant van) dit antwoord. Eigenlijk is dit de beste oplossing voor mensen die (zoals ik) zich niet comfortabel voelen met zo ver vooruit kijken, aangezien deze aanpak je de vrijheid verschaft om op relatief jonge leeftijd weinig in te gaan leggen.Deveon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 18:50:
Hier het doel om een ton in het pensioen product van Meesman te hebben voor mijn 40ste. Daarna zorgt tijd voor een mooie aanvulling op de AOW. Daarna kan ik gaan beginnen om de pensioenleeftijd daadwerkelijk naar voren te halen.
Uiteindelijk is dit een logisch stappenplan denk ik:
1. Bepaal hoeveel je in de pot wil hebben op je pensioendatum
2. Bepaal een strategie hoe je daar komt. Dit hoeft niet per de x jaar lang een vast bedrag te zijn, maar kan ook op 'jonge' leeftijd een relatief hoog bedrag zijn en later juist heel laag. Dat is de goedkoopste manier om tot je doel te komen aangezien je cumulatieve rente dan een groot deel van het werk laat doen.
Op jonge leeftijd kan je beter te weinig inleggen dan teveel. Over 30 jaar zit er een enorm verschil in een gemiddeld rendement van 6% of 7%. Daarnaast vind ik het zelf een prettige gedachte op eigenlijk op z'n jonge leeftijd (40) mijn pensioen al geborgt te hebben. De Belastingdienst beschermd dat potje (indirect) enorm goed. Als het rendement te hoog wordt zal je het eerder moeten opnemen terwijl bij te weinig je altijd eenvoudig nog bij leggen voordat je definitief stopt met werken.TMC schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:29:
[...]
Jij en enkele anderen gaven (een variant van) dit antwoord. Eigenlijk is dit de beste oplossing voor mensen die (zoals ik) zich niet comfortabel voelen met zo ver vooruit kijken, aangezien deze aanpak je de vrijheid verschaft om op relatief jonge leeftijd weinig in te gaan leggen.
Vervolgens geeft het enorme boost in cashflow wanneer je simpelweg niet meer aan je pensioen hoeft af te dragen waardoor ik van 40 tot 50 volledige vrijheid heb en in hoe deze vrijgekomen post in zet zonder de gebonden regels van de Belastingdienst, of gewoon meer verlof. Ondertussen groeit het pensioenpotje door, ook bij arbeidsongeschiktheid (= lagere uitkering = lagere premie).
Overigens is de hoogte natuurlijk relatief aan je leeftijd, na je 35ste worden het flinke bedragen om binnen 5 jaar er ton neer te zetten, Gelukkig is het eenvoudig in te halen, waarschijnlijk kom ik zelf iets aan het streefbedrag maar dat is met name hoe je het fiscaal afstemt. Pensioeninleg is aftrekbaar in box 1 maar zo lang je in box 3 nog niet aan de drempel zit is dat voordeliger. Vervolgens is het met een BV weer mogelijk om ook wat in box 2 te doen wat een soort compromie is tussen 1 en 3, wel de vrijheid maar ook belast naar rendement.
Met mijn huidig rendement van 22,5% momenteel is het fijn deze te zien groeien.
Daarnaast beleg ik privé nog 1000 euro privé in de maand en maandelijks 500 euro extra hypotheek aflossing.
Door extra af te lossen verlaag ik m’n vaste kosten. En extra privé te beleggen met geld wat ik kan missen. Geeft dit ook een boost in je vermogen voor de toekomst.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Het punt is dat je het via de bv laat renderen. Geen rendement uitkeren naar privé en compounding interest gaat hard. Als jij 20 jaar 2 miljoen heb laat je de bv bestaan en intrek je alleen wat je nodig hebt t.b.v. pensioen . Met een beetje mazzel is je intrekking minder wat dan het rendement op die 2 miljoen is en zal je vermogen zelfs doorgroeien.Deveon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:37:
[...]
Begrijp ik, maar naast winstbelasting dien je ook nog dividendbelasting te betalen om dat resultaat naar privé te halen, of is het plan om de winstbelasting te voorkomen door het DGA salaris te blijven betalen?
Mijn strategie is nu wat ik als bruto salaris uitkeer vanuit bv, is wat ik per jaar in een indexfonds stop. De komende tien jaar hou ik dat aan. Na tien jaar ga ik wat defensiever zitten omdat dan een drop van bv 20% heftiger is en zal dan een deel verschuiven naar bv spaar of obligaties. Tegen de tijd dat de 20 jaar en mijn eindpunt bereikt is, ga ik het wederom verschuiven.
Inmiddels heb ik zelfs meer belegd omdat mijn uur tarief omhoog ging en salaris zelfde bleef. Ik loop nu na vier jaar ruimschoots voor op plan. Hierdoor kan ik in de toekomst ook meer pijn lijden.
Het blijft een lastige rekensom omdat wetten gaan veranderen. Maar ik moet nu afgaan op wat er nu speelt. Het voordeel nu is dat ik eventueel gaande weg kan bepalen dat ik een groot deel zal toepassen voor bv een hypotheek.
[ Voor 37% gewijzigd door mannowlahn op 24-06-2024 08:31 ]
Goed om de bevestiging (voor wat het waard is) hier te lezen, dat dat qua bedragen in lijn ligt met wat de rest doet
Nu zijn euro's in dit verhaal niet altijd het belangrijkst, maar het gevoel wat je er bij hebt ook.To_Tall schreef op maandag 24 juni 2024 @ 07:02:
Ik leg maandelijks 750 in. Tot nu toe heb ik genoeg jaarruimte altijd gehad om einde jaar nog 5000 extra in te leggen.
Met mijn huidig rendement van 22,5% momenteel is het fijn deze te zien groeien.
Daarnaast beleg ik privé nog 1000 euro privé in de maand en maandelijks 500 euro extra hypotheek aflossing.
Door extra af te lossen verlaag ik m’n vaste kosten. En extra privé te beleggen met geld wat ik kan missen. Geeft dit ook een boost in je vermogen voor de toekomst.
Check echter eens wat je netto (dus na HRA) aan rente voor je hypotheek betaald, als je een lage hypotheekrente hebt kan het op dit moment best wel eens zo zijn dat je zelfs op een spaarrekening meer rendement haalt.
Ik los op dit moment daarom in elk geval niets extra's af op mijn hypotheek
Maar die compounding interest geld toch net zo goed in box 3, en daar wordt je hooguit (recente uitspraak van Hoge Raad) belast tot het fictieve rendement dat de Belastingdienst bepaald op basis van de afgelopen 5 jaar.mannowlahn schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:26:
[...]
Het punt is dat je het via de bv laat renderen. Geen rendement uitkeren naar privé en compounding interest gaat hard. Als jij 20 jaar 2 miljoen heb laat je de bv bestaan en intrek je alleen wat je nodig hebt t.b.v. pensioen . Met een beetje mazzel is je intrekking minder wat dan het rendement op die 2 miljoen is en zal je vermogen zelfs doorgroeien.
Als je deze fictieve rente verslaat lijkt mij beleggen en in box 3 juist voordeliger dan wanneer je over je rendement winst- en dividendbelasting moet betalen. Tot slot moet je ook rekening houden met administratieve kosten om je BV na pensioen actief te houden en je beperkt bent in de eerste schaal van dividendbelasting om het uit te keren.
Andere bijkomstigheid is wel dat je ook op dividend heffingskorting mag toepassen. Mijn vrouw kan ik dus belastingvrij iets meer dan 10k dividend toewijzen (gemeenschap van goederen en verder geen inkomen). Na pensionering zouden we samen 20k belastingvrij via dividend kunnen uitkeren.
Ik neem aan dat je die eerste zin net andersom bedoelt, gelet op de rest van je verhaalDeveon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 06:55:
[...]
Op jonge leeftijd kan je beter te weinig inleggen dan teveel. Over 30 jaar zit er een enorm verschil in een gemiddeld rendement van 6% of 7%. Daarnaast vind ik het zelf een prettige gedachte op eigenlijk op z'n jonge leeftijd (40) mijn pensioen al geborgt te hebben. De Belastingdienst beschermd dat potje (indirect) enorm goed. Als het rendement te hoog wordt zal je het eerder moeten opnemen terwijl bij te weinig je altijd eenvoudig nog bij leggen voordat je definitief stopt met werken.
Maar per 100 euro winst, hou je binnen je BV nog ~80 euro over om te beleggen, en in box3 hou je maar ~50 euro over. Je hebt dus uberhaupt ~60% meer geld om te beleggen, en het compounding effect daarop is natuurlijk vrij groot.Deveon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:32:
[...]
Maar die compounding interest geld toch net zo goed in box 3, en daar wordt je hooguit (recente uitspraak van Hoge Raad) belast tot het fictieve rendement dat de Belastingdienst bepaald op basis van de afgelopen 5 jaar.
Als je deze fictieve rente verslaat lijkt mij beleggen en in box 3 juist voordeliger dan wanneer je over je rendement winst- en dividendbelasting moet betalen.
De exacte berekening is natuurlijk wel wat complexer met de onzekerheid over Box-3. Sowieso is je directe belasting op de winst in Box-3 ook hoger met 36% tegen 19% in een BV. Dus zolang je het nog niet uitkeert groeit het vermogen ook harder in de BV. De directe belasting is pas gelijk als je daadwerkelijke rendement ongeveer 2* het fictieve rendement is.
[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 24-06-2024 13:06 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Teveel als in een royaal pensioen maar wel langer door moeten werken (neem aan dat de meeste niet streven om tot hun 70ste te werken). Te weinig als in niet voldoende voor pensioen maar kan je eenvoudig corrigeren om rond je 55ste weer te gaan inleggen. Dus liever te weinig als te veel, nadruk op té.Faust1946 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:55:
[...]
Ik neem aan dat je die eerste zin net andersom bedoelt, gelet op de rest van je verhaal? Jonge leeftijd liefst zo snel mogelijk veel inleggen (als je het kan missen).
Heb je liever 8 ton in de zaak dan 5 privé? Uiteindelijk moet je die 80 euro nog naar privé halen waarna je er 50 aan overhoudt.Woy schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:04:
[...]
Maar per 100 euro winst, hou je binnen je BV nog ~80 euro over om te beleggen, en in box3 hou je maar ~50 euro over. Je hebt dus uberhaupt ~60% meer geld om te beleggen, en het compounding effect daarop is natuurlijk vrij groot.
Eens, maar box 2 kent ook onzekerheden en fiscale wijzigingen. Zeker over 20-30 jaar. Denk dat het mooiste is om belegging over alle drie de boxen te spreiden. Bijvoorbeeld 80% van na de AOW leeftijd in een pensioenproduct (box 1), tegen of net over de vrijstelling in box 3 en verder in box 2. Eventueel wanneer je daadwerkelijk stoppen met werken in zicht of bij wetswijzigingen heroverwegen (naar privé halen).De exacte berekening is natuurlijk wel wat complexer met de onzekerheid over Box-3. Sowieso is je directe belasting op de winst in Box-3 ook hoger met 36% tegen 19% in een BV. Dus zolang je het nog niet uitkeert groeit het vermogen ook harder in de BV. De directe belasting is pas gelijk als je daadwerkelijke rendement ongeveer 2* het fictieve rendement is.
Een pensioen kan je prima berekenen tegen een verwacht rendement. Dus dan kan je beter nu op jonge leeftijd het al apart zetten, zodat het maximaal de tijd krijgt om te renderen. Kan je zelfs nog een beetje corrigeren in je inleg aan de hand van je gewenste risicoprofiel t.a.v. het verwachte rendement (verwacht je het rendement wat hoger dan leg je wat minder in en verwacht je het rendement wat lager dan leg je wat extra bij in je pensioenpot --> ik hanteer zelf 7%).Deveon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:49:
[...]
Teveel als in een royaal pensioen maar wel langer door moeten werken (neem aan dat de meeste niet streven om tot hun 70ste te werken). Te weinig als in niet voldoende voor pensioen maar kan je eenvoudig corrigeren om rond je 55ste weer te gaan inleggen. Dus liever te weinig als te veel, nadruk op té.
Heb 't ook al eerder gezegd. maar met de uurtarieven die hier voorbij komen, kan je prima in je pensioen beleggen en tegelijk ook privé de nodige bedragen apart zetten en dan leef je nog steeds royaal. Dus volgens mij is het nooit een óf/óf scenario. Maar ben het wel met je eens dat je de komende 20 jaar niet blind 35k per jaar erin moet storten want dat is wel een beetje overdreven als je ook voor je 70ste een mooi bedrag apart wil hebben staan
Dat is afhankelijk van je beleggingshorizon. Als je nog 20+ jaar gaat beleggen dan heb ik nu liever 8 ton in mijn BV.Deveon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:49:
[...]
Heb je liever 8 ton in de zaak dan 5 privé? Uiteindelijk moet je die 80 euro nog naar privé halen waarna je er 50 aan overhoudt.
Even een wat kort door de bocht berekening met 8% rendement 20% winstbelasting heb ik over 20 jaar 2,6 miljoen. Als je dat in een keer volledig uitkeert met 33% belasting heb je 1.74 miljoen. ( Reken je met hoog tarief 25,8% dan nog kom je op de 1.6 miljoen ).
5 ton in box 3, met 8% rendement en 36% belasting over 6% fictief rendement heb ik 1.46 miljoen.
Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat het altijd het beste is, maar er zitten zeker wel (grote) voordelen aan. Zeker omdat je het niet in een keer uit hoeft te keren natuurlijk, je kunt gewoon salaris uit blijven betalen, en zeker tegen de tijd van je pensioen is dat lager belast.
[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 24-06-2024 14:13 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Online kom ik 110.000,- tegen maar ook 200.000,-
Ik zit boven de 110.000,- winst, maar ook onder de 200.000,-
EU DNS: 86.54.11.100
Je betaald toch eerst dividend belasting over dat geld dat je naar privé aka box drie gaat overhevelen? Dat stuk kan in de bv dus prima door renderen.Deveon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:32:
[...]
Maar die compounding interest geld toch net zo goed in box 3, en daar wordt je hooguit (recente uitspraak van Hoge Raad) belast tot het fictieve rendement dat de Belastingdienst bepaald op basis van de afgelopen 5 jaar.
Als je deze fictieve rente verslaat lijkt mij beleggen en in box 3 juist voordeliger dan wanneer je over je rendement winst- en dividendbelasting moet betalen. Tot slot moet je ook rekening houden met administratieve kosten om je BV na pensioen actief te houden en je beperkt bent in de eerste schaal van dividendbelasting om het uit te keren.
Andere bijkomstigheid is wel dat je ook op dividend heffingskorting mag toepassen. Mijn vrouw kan ik dus belastingvrij iets meer dan 10k dividend toewijzen (gemeenschap van goederen en verder geen inkomen). Na pensionering zouden we samen 20k belastingvrij via dividend kunnen uitkeren.
Die admin kosten met pensioen zullen beduidend minder zijn. En kunnen ruim gedragen worden doordat ik 20 jaar lang geen dividend heb uit laten keren en dat geld heeft kunnen renderen.
Het hele punt is dat het binnen de BV sneller groeit en dat je met pensioen niet alles in een keer uitkeert. Waarom zou je?
[ Voor 4% gewijzigd door mannowlahn op 24-06-2024 14:20 ]
Er is niet 1 bedrag, maar het hangt ervan af hoeveel geld je nodig hebt voor je levensonderhoud. Ik heb achteraf me daar zelf wel mee in de vingers gesneden.c-nan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:18:
Even los van pensioen/beleggen. Wat is tegenwoordig het kantelpunt EMZ vs BV? Ik heb in ieder geval geen recht meer op startersaftrek.
Die calculaties nemen vaak als uitgangspunt dat je alles boven het DGA salaris opneemt als dividend. Maar als je dat niet doet omdat je voldoende aan je DGA salaris hebt kun je om de paar jaar bijna gratis een heel jaar vakantie opnemen en je DGA salaris door laten lopen.
Dat fictief rendement is wederom afgeschoten dus niet houdbaar.. Als je "teveel" geld hebt dan kan het zeker interessant zijn. Als je buffer op orde is, je je reguliere salaris hebt en nu meer geld krijgt dan dat je eigenlijk kan uitgeven (even los van allerlei random onzin gaan kopen), dan is het een prima manier om vermogen op te bouwen idd.Woy schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:11:
[...]
Dat is afhankelijk van je beleggingshorizon. Als je nog 20+ jaar gaat beleggen dan heb ik nu liever 8 ton in mijn BV.
Even een wat kort door de bocht berekening met 8% rendement 20% winstbelasting heb ik over 20 jaar 2,6 miljoen. Als je dat in een keer volledig uitkeert met 33% belasting heb je 1.74 miljoen. ( Reken je met hoog tarief 25,8% dan nog kom je op de 1.6 miljoen ).
5 ton in box 3, met 8% rendement en 36% belasting over 6% fictief rendement heb ik 1.46 miljoen.
Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat het altijd het beste is, maar er zitten zeker wel (grote) voordelen aan. Zeker omdat je het niet in een keer uit hoeft te keren natuurlijk, je kunt gewoon salaris uit blijven betalen, en zeker tegen de tijd van je pensioen is dat lager belast.
Als je alles naar prive haalt, vervolgens gaat beleggen om vermogen op te bouwen zou ik zelf ook eerder naar een BV constructie neigen waar je je vermogen in gaat opbouwen. Maargoed, een bv komt wel met extra kosten dus die moet je ook in je achterhoofd houden.. Dat is voor een EMZ gewoon simpeler
Klopt zeker, dat haal ik een post eerder ook aan met de huidige onzekerheid in box-3. Maar wat je nu in box-2 laat kun je altijd nog uitkeren vlak voordat het regime daar eventueel veranderd, terugstorten van box-3 naar box-2 gaat je reeds betaalde belasting niet terug geven, dus uitkeren is wel een one way street.ID-College schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:43:
[...]
Dat fictief rendement is wederom afgeschoten dus niet houdbaar..
Het is natuurlijk sowieso vooral interessant om "extra" geld te laten renderen voor een later moment, je zult inderdaad eerst je verdere financieen op orde moeten hebben.Als je "teveel" geld hebt dan kan het zeker interessant zijn. Als je buffer op orde is, je je reguliere salaris hebt en nu meer geld krijgt dan dat je eigenlijk kan uitgeven (even los van allerlei random onzin gaan kopen), dan is het een prima manier om vermogen op te bouwen idd.
De extra kosten vallen op zich ook wel mee, maar zeker iets om rekening mee te houden. Een EMZ is zeker simpeler, maar heeft daarmee ook een stuk minder fiscale flexibiliteit.Als je alles naar prive haalt, vervolgens gaat beleggen om vermogen op te bouwen zou ik zelf ook eerder naar een BV constructie neigen waar je je vermogen in gaat opbouwen. Maargoed, een bv komt wel met extra kosten dus die moet je ook in je achterhoofd houden.. Dat is voor een EMZ gewoon simpeler
Eens hoor, maar je aanname van 7% kan ook 8% worden. Dat is een enorm verschil over 30 jaar en dan is je pot “te groot”. Ik zou echter wel zeggen om vroeg te beginnen met vullen en liever 10 jaar 20k dan 20 jaar 10k.Faust1946 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:09:
[...]
Een pensioen kan je prima berekenen tegen een verwacht rendement. Dus dan kan je beter nu op jonge leeftijd het al apart zetten, zodat het maximaal de tijd krijgt om te renderen. Kan je zelfs nog een beetje corrigeren in je inleg aan de hand van je gewenste risicoprofiel t.a.v. het verwachte rendement (verwacht je het rendement wat hoger dan leg je wat minder in en verwacht je het rendement wat lager dan leg je wat extra bij in je pensioenpot --> ik hanteer zelf 7%).
Heb 't ook al eerder gezegd. maar met de uurtarieven die hier voorbij komen, kan je prima in je pensioen beleggen en tegelijk ook privé de nodige bedragen apart zetten en dan leef je nog steeds royaal. Dus volgens mij is het nooit een óf/óf scenario. Maar ben het wel met je eens dat je de komende 20 jaar niet blind 35k per jaar erin moet storten want dat is wel een beetje overdreven als je ook voor je 70ste een mooi bedrag apart wil hebben staanMaar ik geloof dat niemand dat hier voorstelt.
@Woy Even nagerekend maar je hebt inderdaad gelijk. BV rendeert meer dan privé. Uiteraard wel ná de vrijstelling van box 3.
Ik ben nog niet geswitched, maar ben het wel aan het overwegen. Exact kan ik het je niet vertellen, maar je hebt kosten voor loonadministratie, en eventueel boekhoudkosten en accountantsverklaring ( zeker niet altijd nodig ).ID-College schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:26:
Zeker dat laatste inderdaad.. Ben jij gewisseld van EMZ naar BV? Iemand die ik ken is er momenteel ook mee bezig en was ook nog beetje aan t oriënteren op het kostenperspectief. Waar moet je dan aan denken?
Dan heb je ook nog wat oprichtingskosten:
https://www.firm24.com/ke...icle/kosten-oprichten-bv/
Aaah check.. Doelde idd op de terugkerende kosten zoals administratie en aangiftenWoy schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:45:
[...]
Ik ben nog niet geswitched, maar ben het wel aan het overwegen. Exact kan ik het je niet vertellen, maar je hebt kosten voor loonadministratie, en eventueel boekhoudkosten en accountantsverklaring ( zeker niet altijd nodig ).
Dan heb je ook nog wat oprichtingskosten:
https://www.firm24.com/ke...icle/kosten-oprichten-bv/
[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 24-06-2024 15:53 ]
Ja precies, dan zijn we het helemaal eens met elkaar ;)! Het daadwerkelijke rendement zul je nooit helemaal zeker weten, maar over het algemeen is 7% een mooi gemiddeld percentage wat je terug ziet keren in de respectabele literatuur/fondsen bij een beleggingshorizon van 25/30 jaar. Je kan daar iets boven gaan zitten als je bang bent dat het lager uitvalt of juist wat lager gaan zitten met je inleg als je bang bent dat je 'te veel' hebt aan het einde van de rit. Alhoewel ik in het laatste scenario er vast wel wat leuks mee kan doen als het zo uitpaktDeveon schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:27:
[...]
Eens hoor, maar je aanname van 7% kan ook 8% worden. Dat is een enorm verschil over 30 jaar en dan is je pot “te groot”. Ik zou echter wel zeggen om vroeg te beginnen met vullen en liever 10 jaar 20k dan 20 jaar 10k.
Je kan ook nog als EMZ in een VOF stappen met je (aanstaande) BV als vennoot.. heb je beideID-College schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Aaah check.. Doelde idd op de terugkerende kosten zoals administratie en aangiftenDe eenmalige kosten was ik van op de hoogte idd..
Maar dan maak je het wel weer dusdanig complex dat ik je een accountant moet adviseren die dat snapt.
Niet goedkoper, kan wel voordeliger zijn..
Ook weer geen gouden regel voor.
om even wat extra opties/verwarring er bij te gooien :-D
( ik ben dus zelf in een VOF met mijn werk BV die weer onder een holding BV hangt )
Ik heb bv +holding en totale kosten voor boekhouding, aangiftes, alles op fiscaal gebied, jaarrekening, loonadministratie, boekhoud software etc. is 250 ex btw per maand. in mijn omgeving zit iedereen rond de bedrag. dus tussen de 200-300e per maand ben je ongeveer kwijt.ID-College schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:51:
[...]
Aaah check.. Doelde idd op de terugkerende kosten zoals administratie en aangiftenDe eenmalige kosten was ik van op de hoogte idd..
Ik heb recent aan mijn boekhouder gevraagd dit voor mij uit te zoeken. Ik heb ook geen recht op startersaftrek en ben een zeer gespecialiseerde senior. Waar het op neerkwam is dat je met een BV jezelf een redelijk loon moet geven, je kan niet zomaar het minimumbedrag (56k in 2024) aanhouden. Dat redelijke loon ligt, volgens mijn boekhouder, aan wat jij, met jouw opleiding, ervaring en kwaliteiten, in loondienst zou kunnen verdienen. Hun verwachting was dat dit een stuk hoger zou liggen dan die 56k (dit is ook wat ik in mijn omgeving zie), en zodoende zou het voor mij op dit moment fiscaal niet handig zijn.c-nan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:18:
Even los van pensioen/beleggen. Wat is tegenwoordig het kantelpunt EMZ vs BV? Ik heb in ieder geval geen recht meer op startersaftrek.
Dat is dus zo'n 150.000+ euro aan kosten in je leven voor alleen je BV aan te houden. (ik ben 40 dus reken nog 40 jaar)jamaar_jamaar schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:06:
[...]
Ik heb bv +holding en totale kosten voor boekhouding, aangiftes, alles op fiscaal gebied, jaarrekening, loonadministratie, boekhoud software etc. is 250 ex btw per maand. in mijn omgeving zit iedereen rond de bedrag. dus tussen de 200-300e per maand ben je ongeveer kwijt.
Voor een beleggings of passieve BV ligt dat veel lager, en gepensioneerd kan je natuurlijk ook een hoop zelf.Kurios schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:19:
[...]
Dat is dus zo'n 150.000+ euro aan kosten in je leven voor alleen je BV aan te houden. (ik ben 40 dus reken nog 40 jaar)
Zelf heb ik een boekhouder ipv accountant en dat scheelt ook al ongeveer de helft. Fiscaal haal ik daar waarschijnlijk niet mee het onderste uit de kan maar overweeg daar een (fiscaal) specialist voor in te huren om een plan te maken, in principe dat dat ook niet de expertise van een accountant.
Mijn huidige hypotheek loopt nog 10 jaar tegen 4.10% rente. Huidige rente stand bij de Rabo is 1.7%. Extra aflossen loont nu dus wel. Ik heb daarnaast nog een extra hypotheek tegen 1.3% van 25k. Nu was het zo dat ik die 25K had liggen toch zijn we een hypotheek aangegaan. Die 25K is gebruikt voor de dakkapel en zonnepanelen. 4 jaar geleden.B-Real schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:13:
[...]
Nu zijn euro's in dit verhaal niet altijd het belangrijkst, maar het gevoel wat je er bij hebt ook.
Check echter eens wat je netto (dus na HRA) aan rente voor je hypotheek betaald, als je een lage hypotheekrente hebt kan het op dit moment best wel eens zo zijn dat je zelfs op een spaarrekening meer rendement haalt.
Ik los op dit moment daarom in elk geval niets extra's af op mijn hypotheek
Ik heb daarop de huidige hypotheek met 25K verlaagd. Dat scheelde duizenden euro’s rente die ik had moeten betalen op langer termijn.
Ik heb ook een financieel expert ingeschakeld om juiste financiële stappen te zetten. Mede met hen de keuzes gemaakt om een deel te beleggen en een deel af te lossen in de hypotheek.
Netto waren de kosten van de hypotheek 1500 euro bij start hypotheek in 2014. Nu is de hypotheek netto 1000 euro. Die 500 euro her beleg je dus eigenlijk in je hypotheek tegen 4.10% jaar basis rente. Hiermee gaat de hypotheek momenteel met -~6 euro per maand naar beneden die dan ergens anders weer gebruikt kan worden.
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Maar door voor mij deze keuzes te maken. Gaat mijn hypotheek kosten per maand leuk naar beneden. En ik beleg wat geld in EFT’s. Wat momenteel ook groeit.
Hierdoor wordt het zelfs voor ons mogelijk om tegen 1 modaal salaris de hypotheek en andere vasten lasten te kunnen betalen. En de boodschappen. Wat een behoorlijke rust geeft.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Zo te zijn zien er al wel wat reacties over de lopende kosten maar ik zag nog weinig over de kosten voor de omzetting zelf bij een geruisloze inbreng van een eenmanszaak in werkmaatschappij + holding.ID-College schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:26:
Zeker dat laatste inderdaad.. Ben jij gewisseld van EMZ naar BV? Iemand die ik ken is er momenteel ook mee bezig en was ook nog beetje aan t oriënteren op het kostenperspectief. Waar moet je dan aan denken?
Ik heb destijds na het opvragen van informatie bij een adviseur (pakweg even duur), mijn boekhouder/adviseur en Firm24 (vermoedelijk goedkoper maar destijds erg onduidelijk over de totaalprijs) om met mijn boekhouder verder te gaan, met het idee dat het vlotter zou werken en daarmee gedoe zou schelen. Dat voordeel heb ik zelf niet echt ervaren
Na de omzetting van mij eenmanszaak is het me wel enorm meegevallen hoe weinig moeite het kost om 'los' BVs op te richten via de online BV-schuivers. Als je geen oprichting met terugwerkende kracht, FOR, inventaris of andere complicerende zaken hebt die maatwerk vereisen dan kan een overgang met een (gedeeltelijke) activa-passiva-transactie een stuk eenvoudiger, goedkoper (qua notaris/advieskosten) en sneller uitpakken. Wat fiscaal de beste optie is hangt van je situatie af.
Ik heb paar jaar geleden voor iets vergelijkbaars een stuk minder betaalt. Wel 1 BV ipv 2 BV's, maar wel geruisloze omzetten met terugwerkende kracht, FOR etc. Geloof iets van 500 euro voor de accountant en 700 voor de notaris oid (excl btw).Leftblank schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:47:
[...]
Zo te zijn zien er al wel wat reacties over de lopende kosten maar ik zag nog weinig over de kosten voor de omzetting zelf bij een geruisloze inbreng van een eenmanszaak in werkmaatschappij + holding.
***members only***
Ik heb destijds na het opvragen van informatie bij een adviseur (pakweg even duur), mijn boekhouder/adviseur en Firm24 (vermoedelijk goedkoper maar destijds erg onduidelijk over de totaalprijs) om met mijn boekhouder verder te gaan, met het idee dat het vlotter zou werken en daarmee gedoe zou schelen. Dat voordeel heb ik zelf niet echt ervaren.
Na de omzetting van mij eenmanszaak is het me wel enorm meegevallen hoe weinig moeite het kost om 'los' BVs op te richten via de online BV-schuivers. Als je geen oprichting met terugwerkende kracht, FOR, inventaris of andere complicerende zaken hebt die maatwerk vereisen dan kan een overgang met een (gedeeltelijke) activa-passiva-transactie een stuk eenvoudiger, goedkoper (qua notaris/advieskosten) en sneller uitpakken. Wat fiscaal de beste optie is hangt van je situatie af.
Dank voor het delen. Heb je een indicatie gekregen wat in de praktijk het uiterste moment in het jaar is om dit te doen? Voor dit jaar lijkt het me al te laat. Of zie ik dat verkeerd?Leftblank schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:47:
[...]
Zo te zijn zien er al wel wat reacties over de lopende kosten maar ik zag nog weinig over de kosten voor de omzetting zelf bij een geruisloze inbreng van een eenmanszaak in werkmaatschappij + holding.
***members only***
Ik heb destijds na het opvragen van informatie bij een adviseur (pakweg even duur), mijn boekhouder/adviseur en Firm24 (vermoedelijk goedkoper maar destijds erg onduidelijk over de totaalprijs) om met mijn boekhouder verder te gaan, met het idee dat het vlotter zou werken en daarmee gedoe zou schelen. Dat voordeel heb ik zelf niet echt ervaren.
Aflossen is echt geen slimme 'investering' financieel gezien (door de HRA). Voor het gevoel wel natuurlijk.To_Tall schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:34:
[...]
Mijn huidige hypotheek loopt nog 10 jaar tegen 4.10% rente. Huidige rente stand bij de Rabo is 1.7%. Extra aflossen loont nu dus wel. Ik heb daarnaast nog een extra hypotheek tegen 1.3% van 25k. Nu was het zo dat ik die 25K had liggen toch zijn we een hypotheek aangegaan. Die 25K is gebruikt voor de dakkapel en zonnepanelen. 4 jaar geleden.
Ik heb daarop de huidige hypotheek met 25K verlaagd. Dat scheelde duizenden euro’s rente die ik had moeten betalen op langer termijn.
Ik heb ook een financieel expert ingeschakeld om juiste financiële stappen te zetten. Mede met hen de keuzes gemaakt om een deel te beleggen en een deel af te lossen in de hypotheek.
Netto waren de kosten van de hypotheek 1500 euro bij start hypotheek in 2014. Nu is de hypotheek netto 1000 euro. Die 500 euro her beleg je dus eigenlijk in je hypotheek tegen 4.10% jaar basis rente. Hiermee gaat de hypotheek momenteel met -~6 euro per maand naar beneden die dan ergens anders weer gebruikt kan worden.
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome. Maar door voor mij deze keuzes te maken. Gaat mijn hypotheek kosten per maand leuk naar beneden. En ik beleg wat geld in EFT’s. Wat momenteel ook groeit.
Hierdoor wordt het zelfs voor ons mogelijk om tegen 1 modaal salaris de hypotheek en andere vasten lasten te kunnen betalen. En de boodschappen. Wat een behoorlijke rust geeft.
Er zijn genoeg tooltjes die het doorrekenen voor je, zoals deze
https://www.berekenhet.nl...eek-aflossen-of-niet.html
Als voorbeeld: Als ik 100k wil aflossen op een looptijd 20 jaar met 4,1% rente: scheelt me dat maar zo'n 30k aan netto rente.
Die 100k levert via sparen tegen 1,7% op: netto ~40k.
Aandelen of betere rente rekeningen dus zelfs nog veel meer. Zelfs binnen NL krijg je bij Bunq al 50% meer rente. Of je kan het in een deposito zetten als je meer zekerheid wil.
Ik was 2,5k kwijt voor de fiscalist, 200 voor de boekhouder, notaris 2k.
2 Bv's. Geen FOR enzo
[ Voor 6% gewijzigd door Stefangrp op 24-06-2024 22:27 ]
Voor dat geld kan je denk ik net zo goed 2 nieuwe bv’s oprichten en eenmanszaak staken en daarbij de stakingswinst afrekenen.Stefangrp schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:21:
Je moet dacht ik voor 30 sept per brief intentie kenbaar maken aan de fiscus om per 1-1-24 (dus met terugwerkende kracht) geruisloos over te gaan.
2 Bv's. Geen FOR enzo
Zonder geruisloze inbreng kan je ze eenvoudig online openen. Dat heeft me in totaal 880 euro gekost.
Rekening houdend met de stakingsaftrek van 3600 euro moet je dan al meer dan 7000/8000 euro aan stakingswinst hebben wil een geruisloze inbreng voordeliger zijn. Dan heb je best veel versneld afgeschreven/ gebruik gemaakt van de KIA.
Ik zit ook in dit traject. Tot nu toe 964 euro voor Firm24, daarnaast nog 150 euro voor mijn boekhouder, maar voor het stakingsverhaal komt daar zeker nog wat bij. FOR kun je eenvoudig zelf regelen door het bedrag af te storten in een pensioenspaar product.mbe81 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:36:
[...]
Voor dat geld kan je denk ik net zo goed 2 nieuwe bv’s oprichten en eenmanszaak staken en daarbij de stakingswinst afrekenen.
Zonder geruisloze inbreng kan je ze eenvoudig online openen. Dat heeft me in totaal 880 euro gekost.
Rekening houdend met de stakingsaftrek van 3600 euro moet je dan al meer dan 7000/8000 euro aan stakingswinst hebben wil een geruisloze inbreng voordeliger zijn. Dan heb je best veel versneld afgeschreven/ gebruik gemaakt van de KIA.
Nog tips om ergens op te letten bij die staking?
Ik vind het een voordeel dat beide naast elkaar lopen, je kunt je EMZ rustig afwikkelen en de BV rustig opstarten (bankrekening regelen, eherkenning, btw zaken, loonadministratie etc)...
Dankje, maar ik bedoelde eigenlijk het traject daarvoor. Als ik het goed begrepen heb, moet je op dat moment al een en ander gedaan hebben voor je die brief verstuurd.Stefangrp schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:21:
Je moet dacht ik voor 30 sept per brief intentie kenbaar maken aan de fiscus om per 1-1-24 (dus met terugwerkende kracht) geruisloos over te gaan.
2 Bv's. Geen FOR enzo
Een logische reactie is misschien wel 'bel je boekhouder'. Mijn boekhouder doet dit niet, en ik ben met de vorige 3 behoorlijk de boot in gegaan dus ik heb eerlijk gezegd wat koudwatervrees om gewoon de telefoon te grijpen en een willekeurig kantoor te bellen.
het ligt voor de hand mij dan als rode draad van de problemen te zien. Op basis van de feitelijke omstandigheden denk ik toch echt dat dat niet zo is; eentje reageerde gewoon bijna nooit, een andere diende een btw aangifte op basis van een template met daarin nog steeds 1234 in, en een derde snapte geen hol van de zonnepaneel-regeling waardoor ze me ook een foute aangifte lieten doen wat pas bleek toen ik het zelf uitgevogeld had. En dat is nog maar een greep uit de problemen. Volgens mij heb ik gewoon veel pech hiermee gehad
Het is niet heel eenduidig welke de winnaar is, het hangt van veel af. In basis is het zo, is het gemiddelde rendement hoger dan 6%, dan versla je in basis het forfait in box3 en is via box3 gunstiger en lenen via de BV nog veel gunstiger (want lage latente AB en door de schuld een veel grotere vrijstelling).
Box2 sparen wint het als het startvermogen hoog is (> 300.000) en/of als het rendement onder de 6% komt.
Uiteindelijk valt op dat de varianten elkaar in basis niet heel veel ontlopen, dus elke keuze kan goed uitpakken. Het grote nadeel van de meest complexe variant, beleggen in box3 met geleend geld uit bv, is dat je alle variabelen pakt die gaande weg kunnen wijzigen.
Daarbij ben ik uitgegaan van 1x inleggen van een somgeld en dat zn werk laten doen. Op het moment dat je in de BV blijft verdienen en steeds het vermogen hiermee aanvult, dan wordt puur sparen in box3 steeds minder aantrekkelijk en gaat box2 winnen. Het grote voordeel van box2 is dat het veruit het simpelst is en de minste variabelen (onzekerheid) kent.
Heb hier een voorbeeld gegeven met startvermogen van 200000 en 100000 reeds prive vermogen in box3. Rendement van 8% over de jaren
:strip_exif()/f/image/6OOQrwJEsCbHVAUailZ1srfa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door padoempats op 25-06-2024 08:29 ]
hou je er wel rekening mee dat je in box 2 de vennootschapsbelasting pas hoef te betalen als je de winst realiseert?padoempats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:25:
Ik heb een groot excelbestand gemaakt waarbij ik 3 varianten van vermogen opbouwen naast elkaar heb gelegd en kan spelen met de cijfers/percentages. De 3 varianten zijn beleggen in Box2, beleggen in Box3 en beleggen in box3 obv lening uit bv.
Het is niet heel eenduidig welke de winnaar is, het hangt van veel af. In basis is het zo, is het gemiddelde rendement hoger dan 6%, dan versla je in basis het forfait in box3 en is via box3 gunstiger en lenen via de BV nog veel gunstiger (want lage latente AB en door de schuld een veel grotere vrijstelling).
Box2 sparen wint het als het startvermogen hoog is (> 300.000) en/of als het rendement onder de 6% komt.
Uiteindelijk valt op dat de varianten elkaar in basis niet heel veel ontlopen, dus elke keuze kan goed uitpakken. Het grote nadeel van de meest complexe variant, beleggen in box3 met geleend geld uit bv, is dat je alle variabelen pakt die gaande weg kunnen wijzigen.
Heb hier een voorbeeld gegeven met startvermogen van 200000 en 100000 reeds prive vermogen in box3. Rendement van 8% over de jaren
Daarbij ben ik uitgegaan van 1x inleggen van een somgeld en dat zn werk laten doen. Op het moment dat je in de BV blijft verdienen en steeds het vermogen hiermee aanvult, dan wordt puur sparen in box3 steeds minder aantrekkelijk en gaat box2 winnen. Het grote voordeel van box2 is dat het veruit het simpelst is en de minste variabelen (onzekerheid) kent.
[Afbeelding]
Is dat zo? Je beleggingen moeten toch gewoon elk jaar gewaardeerd worden op de balans, en tellen zo dus mee op de winst?Hielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:29:
[...]
hou je er wel rekening mee dat je in box 2 de vennootschapsbelasting pas hoef te betalen als je de winst realiseert?
Tevens heb ik om de drie maanden een ander contact persoon dus ik moet weg, zsm en mijn vrouw ook. Dat is toch bijn zon 10k per jaar voor die gasten maar het is werkelijk waar een verschrikking. Iemand nog een kantoor in omgeving amsterdam? of eventueel tips voor zo veel mogelijk zelf digitaal af te handele. Ik heb een sterke voorkeur voor bv moneybird, dat is gebruik vriendelijk en werkt gewoon goed. Salaris afhandeling geloof ik wel, dat stelt geen kloot voor. Ik heb er echt de pest over in omdat dit nu al zo lang door kloot met die gasten en ik inmiddels tig mailtjes verder ben smekend om wat opheldering.
Thanks, ik ga het eens bestuderen. Maarre, zulke bedragen sparen in (alleen) Box 3 is niet meer logisch. Aangezien je in de BV spaart voor je oude dag, zou ik dat privé ook doen. Dus inleggen in een pensioenproduct. Of eventueel aflossen op je huis. Dat maakt de berekening wat moeilijk, maar is wel een goed punt om mee te nemen in de afweging denk ik.padoempats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:25:
Ik heb een groot excelbestand gemaakt waarbij ik 3 varianten van vermogen opbouwen naast elkaar heb gelegd en kan spelen met de cijfers/percentages. De 3 varianten zijn beleggen in Box2, beleggen in Box3 en beleggen in box3 obv lening uit bv.
[Afbeelding]
Ik heb hier ook naar gekeken en blijf voorlopig nog een jaartje in de EMZ. Mijn plan was om een nieuwe BV op te richten en daar bijv met een nieuwe opdracht in te starten.
Nee, je mag ze waarderen op kostprijs (of lagere beursprijs per einde boekjaar).Woy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:32:
[...]
Is dat zo? Je beleggingen moeten toch gewoon elk jaar gewaardeerd worden op de balans, en tellen zo dus mee op de winst?
Je rendement op je aandelen in BV wordt toch gewoon bij de winst geteld. En daar betaal je jaarlijks dan je vpb over. Draai je verlies dan kan je het weer verrekenen.Hielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:49:
[...]
Nee, je mag ze waarderen op kostprijs (of lagere beursprijs per einde boekjaar).
Nope.Kurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Je rendement op je aandelen in BV wordt toch gewoon bij de winst geteld. En daar betaal je jaarlijks dan je vpb over. Draai je verlies dan kan je het weer verrekenen.
Sparen voor de oude dag kan dan denk ik beter met pensioen beleggen buiten de bv om, maar gewoon als lijfrente in aftrek van box1. Daar kun je praktisch oneindig vermogen opbouwen en laten uitkeren zodra je geen inkomsten meer hebt en dan hoogst waarschijnlijk lager zit dan die Vpb + dividendbelasting (± 39%), met als nadeel dat je er niet aan kan zitten.Kurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:47:
[...]
Thanks, ik ga het eens bestuderen. Maarre, zulke bedragen sparen in (alleen) Box 3 is niet meer logisch. Aangezien je in de BV spaart voor je oude dag, zou ik dat privé ook doen. Dus inleggen in een pensioenproduct. Of eventueel aflossen op je huis. Dat maakt de berekening wat moeilijk, maar is wel een goed punt om mee te nemen in de afweging denk ik.
Ik heb hier ook naar gekeken en blijf voorlopig nog een jaartje in de EMZ. Mijn plan was om een nieuwe BV op te richten en daar bijv met een nieuwe opdracht in te starten.
Al met al denk ik dat box2 sparen/beleggen de voorkeur geniet. Minste risico's en meeste flexibiliteit om wat met het vermogen te doen. Echter is beleggen in box3 met geleend vermogen meestal de winnaar.
Zeker?
https://www.brouwers.nl/p...prive-eigen-bv-of-een-vbi
Beleggen in een eigen B.V.
Bij sparen en beleggen binnen de BV wordt alleen het werkelijke rendement belast. De B.V. betaalt jaarlijks 20% vennootschapsbelasting over een gerealiseerde koerswinst. Eventuele koersverliezen kunnen verrekend worden met de winst van de afgelopen- en komende jaren.
Ja, lees je eigen quote nog maar eens goed. Gerealiseerde koerswinst
Dus jij zegt dat je alleen vpb betaalt alleen als je een aandeel verkocht met winst hebt? Dus als ik nu een aandeel Shell koop en die stijgt elk jaar 10% hoef ik de belasting pas bij een verkoop van dat aandeel in 2050 te betalen.Hielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:01:
[...]
Ja, lees je eigen quote nog maar eens goed. Gerealiseerde koerswinst
En wordt dus niet jaarlijs 5% * VPB bij de winst geteld?
[ Voor 26% gewijzigd door Kurios op 25-06-2024 09:04 ]
Weet niet hoe vaak ik het moet zeggen, maar ja.Kurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:02:
[...]
Dus jij zegt dat je alleen vpb betaald alleen als je een aandeel verkocht met winst hebt?
Ik heb de sheet er ook op aangepast, het verschilt wel iets in positieve zin, zo'n 2% over 20 jaarHielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:03:
[...]
Weet niet hoe vaak ik het moet zeggen, maar ja.
Weet je zeker dat dat klopt? Met een rendement van 8% zou het volgens mij toch een procent op 10+ moeten zijn.padoempats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:06:
[...]
Ik heb de sheet er ook op aangepast, het verschilt wel iets in positieve zin, zo'n 2% over 20 jaar
Dat is precies waar we het over hebbenKurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:48:
Ik zie in de sheet ook nog elk jaar VPB staan. Dat zou dan toch 0 moeten zijn en pas totdat er verkocht wordt moet er VPB worden afgetikt?
ja snap ik, maar doelde meer op dat het nog in de sheet staat terwijl je zei dat je het gecorrigeerd had
Ja je hebt gelijk, 17% voordeliger over 20 jaar kom ik uit. Ik had de sheet verder aangepast met jaarlijkse inleg en dan komt het verschil dus een stuk lager uitHielko schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:12:
[...]
Weet je zeker dat dat klopt? Met een rendement van 8% zou het volgens mij toch een procent op 10+ moeten zijn.
Ja die post was dus nog van voor de opmerking van @HielkoKurios schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:52:
[...]
ja snap ik, maar doelde meer op dat het nog in de sheet staat terwijl je zei dat je het gecorrigeerd had
heb je ook een screenshotje, ben wel benieuwd..padoempats schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:57:
[...]
Ja die post was dus nog van voor de opmerking van @Hielko