ColeJ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:51:
[...]
Ben wel benieuwd naar jouw kostenplaatje dan eigenlijk - denk niet dat het veel gaat schelen.
Ach, het hoeft (voor mij) ook geen race naar de bottom te zijn - ik ben immers auto liefhebber

. Ik rij nu prive een BMW 5 G31 die al met al denk ik een 800 euro in de maand kost (inclusief afschrijving).
Even rekenen, 6 jaar, 200.000km, met verbruik ong 7 L / 100km, voor makkie 1.90 eur literprijs, 64 eur wegenbelasting pmnd.
Persoonlijk zou ik een allrisk verzekering nemen en dat zou mij dan 100 eur pmnd kosten, en ook nog een verzekering tegen pech (ANWB ofzo), wat ook een 10tje per maand kost.
Onderhoud lekker goedkoop, 50 euries de maand (wss meer) inclusief 1x per 2 jaar alle banden vervangen.
Oh en de nieuwprijs was 36.547 en als ik kijk voor hoeveel zulke auto's nu gaan is dat ongeveer 20.000, dus 16.547 afschrijving.
In 6 jaar:
26.600 aan brandstof.
4.608 aan MRB.
7.920 aan verzekeringen.
3.600 in onderhoud.
16.547 afschrijving.
Totaal: 59.275 eur
Pfoeh, heb ik toch geluk. Ik rij all-in (ja incl benzine incl bijtelling) voor (verschil op mijn rekening) 750,- (netto) per maand. In 6 jaar is dat 54.000. Ofwel ik ben dus 5275 eur "goedkoper" uit. Een ding.. ik ben niet eigenaar van de auto dus die 20k restwaarde mis ik dan wel ja. Het verschil is dan 14.725 eur.. maandelijks ongeveer 200 eur. Dus ja, leasen kan duur zijn.. maar ik moet je eerlijk zeggen dat toen ik een "goedkope" bakkie had het onderhoud zo hoog was dat het OOK 750 per maand verschil op mijn rekening maakte.
Een niet luxe, onbetrouwbare en onvoorspelbare klotebak die mijn spaargeld opmaakt, veel frustraties bezorgd... of een nieuwe auto rijden voor hetzelfde geld, met alles erop en eraan en nul zorgen.. -- keuze was zeer snel gemaakt.
En die 750 per maand was voor deze oude auto inclusief restwaarde, afschrijving, onderhoud, benzine, aanschaf, alles in verwerkt.
Dus vooral situatie afhankelijk.
Als iemand zelf een auto kan kopen, doen, want dan ben je 200 eur per maand goedkoper uit dan zakelijk leasen (en wss meer als je voor prive lease kiest). Ofwel het oeroude verhaal; geld hebben maakt meer geld
Eigenlijk is dit inderdaad een lening tegen 6% rente... maar had ik mijn "oude" auto gehouden dan had ik waarschijnlijk alsnog evenveel geld vandaag.
En andere auto kopen/kiezen? Tja daar moet je een fatsoenlijke duit spaargeld voor hebben, dat had ik toen niet. Had ik een andere goedkope bak gekocht dan was het waarschijnlijk allemaal dezelfde ellende en hoge kosten (mijn geluk).
Die 200 "extra" per maand aan de leasemaatschappij geef ik met liefde uit voor de voorspelbaarheid die ik ervoor terug krijg

En effectief kost het mij door mijn ongelukkige keuze in auto's niks
Dan heb je weer mijn vader, die kiest de goedkoopste rotbakkies op marktplaats, doet geen onderhoud (behalve het minimale en vereiste, niks preventief), en bij hem gaat er nooit iets kapot en laten de auto's hem nooit in de steek, jaloers!
[
Voor 4% gewijzigd door
grasmanek94 op 21-06-2024 00:45
]