Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 22:37
ConQuestador schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:56:
Klinkt als dat je het gewoon helemaal buiten de zaak wil houden.
Gewoon een klein benzine autootje kopen. Een toyota aygo ofzo kost geen drol in de wegenbelasting en verzekering, en als je er toch heel weinig in rijdt dan is het milieu argument (electrisch) ook niet echt van toepassing.

Ps. Ik ben zelf wel auto liefhebber, en ik rij dus een (vrij dure) alfa romeo giulia, maar hoe ik ook heb zitten rekenen. Zakelijk is gewoon niet interessant.

Het enige wat voor jouw nog interessant kan zijn is om een kleine youngtimer van 15 jaar oud te kopen (een VW polootje ofzo). Die koop je dan voor een paar duizend euro, en de bijtelling is dan dus bijna niks. Maar dan nog: als je echt zo weinig rijdt: gewoon simpel houden en prive doen.
Misschien is prive nu inderdaad de betere optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Deveon schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Hyundai Kona uit 2019 is ook interessant. Na 60 maanden val je echter wel terug op 16% bijtelling, particuliere aanschaf en 2k SEPP kan dan voordeliger zijn.

Eventueel kan je ook zakelijk aanschaf en bijvoorbeeld volgend jaar boekhouding naar privé halen omdat je er niet (voldoende) zakelijk mee rijdt. Dat zal met name interessant zijn met een 2020 model die dit jaar nog 8% bijtelling heeft.

E-Up zou ik laten staan, voor hetzelfde geld heb je met de eGolf een veel volwassener auto die praktisch net zo makkelijk te maneuvreren is, zeker met achteruitrijcamera.
2020 is nog een tijd 8% voor je naar 16% gaat dan toch? Inderdaad eens kijken of dat nog de moeite waard is TOV SEPP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:47
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:45:
[...]
Je bekijkt het veel te letterlijk. Je kan makkelijk in een SCRUM/DEVOPS team zitten en een 'opdracht' uitvoeren.
Dat zou kunnen ja, ik stel ook niet dat dat niet kan. Alle feiten en omstandigheden tellen immers mee waaronder mate van inbedding. Dat je bent ingebed houdt niet direct in dat je direct wordt gezien als schijnzelfstandige.

Maar ik maak wel mee dat de inzet van dit type externen in rap tempo wordt afgebouwd ondanks dat er wordt gewerkt met de welbekende modelovereenkomsten. En waarbij aangescherpt DBA beleid een rol speelt.

Wat ik trouwens van recruiters terug krijg de afgelopen weken is dat tevens budgetten onder druk staan momenteel en daarmee allerhande projecten. Wat weer zo zijn effect heeft op de freelance opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:38:
[...]

Heb je een EMZ? Dan betekent het waarschijnlijk dat je voor die auto uit 2019 helemaal geen 22% bijtelling hoeft te betalen. Bijtelling mag namelijk niet hoger zijn dan de werkelijke kosten die je voor de auto maakt.

Dus kost die auto jou maar 5000 per jaar: betaal je 5000 euro bijtelling per jaar. Kost de auto jou 2000 euro per jaar, betaal je 2000 per jaar.

Je bent dan wel al het zakelijke voordeel kwijt, want al je zakelijke kosten moet je vervolgens weer bijtellen (dus betaal je eigenlijk alles netto onder aan de streep).

Dat even terzijde: jouw wens sluit denk ik het beste nog aan bij huurauto's.
EMZ inderdaad. Goeie kans dat bijtelling in mijn geval hoger is dan werkelijke kosten. Dat klinkt alsof ik mag gaan rekenen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 12:44

mwa

B-Real schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Denk dat een aantal hier even weer met twee voetjes op de grond moeten komen omdat ze gewend zijn aan hun ZZP inkomen. Dat je met schaal 11 "slechts" 350k hypotheek krijgt wil niet zeggen dat het een slecht salaris is. Gaat toch bijna richting 2x modaal...

De huizenmarkt is gewoon rot, zelfs als starter met 2x modaal is het dan lastig shoppen in veel regio's. Heb je al een woning en wat overwaarde, dan wordt moet het toch lukken met een dergelijk salaris.

Verder kun je er van vinden wat je wilt of schaal 11 passend is voor het werk. Het salaris is voor NL begrippen toch best prima te noemen. Nee, je kunt niet leven als god in Frankrijk maar maandelijks elk dubbeltje omdraaien zou ook niet nodig hoeven zijn.
Vergeet daarbij ook niet dat je bij de overheid er nog eens 17% bij op mag tellen (13de maand+IKB/vakantiegeld), fulltime 36uur is plus een goede pensioenregeling.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Kijk als je het nibud aan houdt, dan zeggen ze dat je 1/3de van je netto inkomen maximaal aan hypotheek moet besteden. Als je nu 5 ton koopt heb je 2500 eu maandlasten zonder eigen vermogen of overwaarde. Dat betekent dat je ideaal gezien samen 7500 eu netto binnen moet brengen wat weer betekent dat je in loondienst beide zo’n 65 a 70k moet verdienen zonder lease auto, studie schuld of bkr registratie.

Wij hoefden persoonlijk toen ik in loondienst was al niet op een houtje te bijten, we konden toen 1/4 a 1/3 sparen/beleggen. Nu met zzp is dat meer 1/2 geworden. Als ik mijn levensstijl niet aan zou passen (ruimer zou leven) en de tarieven mee gaan met de inflatie. Das meer iets voor het fire topic natuurlijk.

Imho eenieder die 5k of meer verdient in NL mag in zijn handjes klappen. Dan heb je het al goed gedaan.

Ik ben ooit met 1500 bruto begonnen bij mijn eerste werkgever in 2007, het duurde geloof ik 8 jaar eer ik dat salaris verdubbeld had.

Tis ook een beetje beseffen waar je vandaan komt wat je er voor hebt moeten doen of juist laten, en beseffen in wat voor een bevoorrechte positie je zit. Je hoeft god niet op je blote knietjes te bedanken. Maar ik kijk en zie de gewone arbeider wel eens (iemand die in een tankstation mijn broodje belegd, de dame die mijn hemden strijkt, de vuilnis man die onze vuilnis ophaalt, de vele verplegers in ziekenhuizen met onregelmatige werktijden)

Dan ben ik blij dat ik IT’er én zzp’er ben

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Karp schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:02:
[...]

EMZ inderdaad. Goeie kans dat bijtelling in mijn geval hoger is dan werkelijke kosten. Dat klinkt alsof ik mag gaan rekenen!
Als de bijtelling hoger is dan de daadwerkelijke kosten ( of in de buurt komt ), dan is het IMHO eigenlijk nooit de moeite waard om hem prive te rijden. Je kunt hem dan beter prive kopen en over de zakelijke KM's KM vergoeding rekenen.

Het enige voordeel van zakelijk is dan nog dat je het risico op schade e.d. ook zakelijk hebt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 15:02
loewie1984 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:06:
Ik ben ooit met 1500 bruto begonnen bij mijn eerste werkgever in 2007, het duurde geloof ik 8 jaar eer ik dat salaris verdubbeld had.

...

Dan ben ik blij dat ik IT’er én zzp’er ben
Toevallig zag ik laatst mijn eerste loonstrook nog van jan 1986. 1875 gulden :)
Was een hele vooruitgang, want in mijn dienstplicht kreeg ik maar 880 gulden. Eigenlijk 1100, maar 220 werd ingehouden ivm eten en onderdak.

Nu ben ik net zo blij met IT’er én zzp’er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MacDennis76 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:02:
[...]

Dat zou kunnen ja, ik stel ook niet dat dat niet kan. Alle feiten en omstandigheden tellen immers mee waaronder mate van inbedding. Dat je bent ingebed houdt niet direct in dat je direct wordt gezien als schijnzelfstandige.

Maar ik maak wel mee dat de inzet van dit type externen in rap tempo wordt afgebouwd ondanks dat er wordt gewerkt met de welbekende modelovereenkomsten. En waarbij aangescherpt DBA beleid een rol speelt.

Wat ik trouwens van recruiters terug krijg de afgelopen weken is dat tevens budgetten onder druk staan momenteel en daarmee allerhande projecten. Wat weer zo zijn effect heeft op de freelance opdrachten.
Ik snap allemaal dat er een soort van bescherming moet zijn voor de ZZP'ers met lage tarieven die daardoor geen pensioen kunnen opbouwen, of potje bij ziekte of geen job, hoog tijd daarvoor!
Maar dat men nu ook in mijn sector gaat doen met de hoge tarieven. Ik ben ingehuurd voor hele specieke kennis en ervaring (niet intern te krijgen ) maar ik loop ook gewoon mee met de internen qua werk. Om een omgeving te leren kennen moet je gewoon in van alles mee lopen en doen, althans dat ik mijn persoonlijke mening. Maar dat zou dan wettelijk niet meer mogen, m.a.w ik moet maar intern worden en meer dan 60k inleveren waar het bedrijf dan beter van gaat worden (want dat hebben we samen afgesproken.....) .
Maar het mag wel via detachering, die mogen er wel aan verdienen, maar de zelfstandige niet... Ik word er eigenlijk best boos over. Inzet loopt nog tot 31/12 dus genoeg tijd om eens goed na te denken over heel iets anders en ergens anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:56:
[...]

Ik ben ingehuurd voor hele specieke kennis en ervaring (niet intern te krijgen )
Ik onderschat je niet maar vaak overschat de ZZP'er zich wel - hij is immers ondernemer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacDennis76
[...]
Ik ben ingehuurd voor hele specieke kennis en ervaring (niet intern te krijgen ) maar ik loop ook gewoon mee met de internen qua werk.
Ik denk dat je weinig te vrezen hebt. Inbedding is niet de enige factor en heb je in diverse gradaties.
Voor een indicatie en nuttige toelichtingen kan je voor nu deze webmodule doorlopen;
https://ondernemersplein....oordeling-arbeidsrelatie/

Vraag 2.17 is een mooie contra indicator in jouw geval!
Heeft de opdrachtnemer voor de uitvoering van deze opdracht een specifieke opleiding, werkervaring, kennis of vaardigheid die in uw organisatie niet aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dat laatste is wel lastig. Definieer "niet aanwezig in uw organisatie". De Belastingdienst, ABNAMRO, ING, enz zijn allemaal grote organisaties. Ik denk dat alle vaardigheden wel ergens aanwezig zijn. Vraag is of die ook beschikbaar zijn. Maar dat staat niet in de indicator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ColeJ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:19:
[...]

Ik onderschat je niet maar vaak overschat de ZZP'er zich wel - hij is immers ondernemer :)
Ik werk inmiddels sinds 2008 op deze methode en ik exploit gewoon mijn eigen kennis & ervaring en manier van werken. Daarnaast de grote bedrijven waar ik werk is ook een tekort aan mensen en nieuwe aanwas vanuit de scholen is er niet of die zijn niet geïnteresseerd. Voorheen want ik heb een bedrijfje met meerdere personen met hetzelfde type werk & kennis en daaronder een holding en zo gemaakt dat de inhurende bedrijven ons niet als een freelancer zagen, maar goed dat feest is dus voorbij.

Ik stoor mij gewoon meer aan het feit dat bepaalde werkzaamheden verplicht in een loondienst verband gedaan moeten worden. Bepaalde werkzaamheden moeten ook door een inhurende kracht gedaan worden zodat men een omgeving kan leren kennen en procedures en personeel.
Hopelijk dat de VBAR gaat helpen maar ik begrijp dat daar ergens volgend jaar meer duidelijkheid gaat komen.
Misschien valt het allemaal wel mee, maar ik werd niet heel warm van Dhr. Pieper in de podcasts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:02
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:40:
Dat laatste is wel lastig. Definieer "niet aanwezig in uw organisatie". De Belastingdienst, ABNAMRO, ING, enz zijn allemaal grote organisaties. Ik denk dat alle vaardigheden wel ergens aanwezig zijn. Vraag is of die ook beschikbaar zijn. Maar dat staat niet in de indicator.
Tja als je een schilder/loodgieter/elektricien inschakelt kan ik ook zeggen dat ik daar de kennis en ervaring mee heb :+
Kunnen we ook geen schoonmakers meer inhuren omdat iedereen wel een stofzuiger en hetzelfde klamme doek over de hele verdieping heen kan halen. Sorry joh, kennis is in huis, kan niet ingehuurd worden :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Ik ben ingehuurd voor hele specieke kennis en ervaring (niet intern te krijgen )
Idem hier. Ik maak mij echt helemaal nergens druk om. Komt wel goed epo.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:42
Karp schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:39:
Zullen we weer eens een vraag over auto's doen?

Hebben jullie nog praktische ideeen hoe ik dit kan aanpakken?

- Ik wil klein
- Ik wil elektrisch
- Ik wil geen kilometeradministratie
- Ik wil dat er prive in gereden kan worden
- Ik wil er niet veel geld aan kwijt zijn (deze week geleerd dat een lease-auto in duitsland 160e/mnd kost, die hier ±400e/mnd kost? Wat?!)
dacia spring
renault zoe
nissan leaf
smart fortwo electric

ter aanvulling, om volledig te zijn, maar je moet je afvragen of je dit wel wilt:
Mitsubishi i-Miev / Citroen c-zero (dezelfde auto)
Renault Twizy (heeft niet altijd zijramen!)

[ Voor 14% gewijzigd door proatjeboksem op 19-06-2024 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:40:
Exact, dat zijn de type bedrijven waar wij werken.
We gaan het zien, de bescherming van de zzp'er met lage tarieven welke eigenlijk in loondienst zouden moeten zijn is echt noodzakelijk, maar laat de rest met rust en laat de markt werken. Het is weer typisch Nederlands met extreem veel regeltjes waardoor niemand het meer snapt en het te lang duurt. Maar goed ik moet wat positiever denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Als de bijtelling hoger is dan de daadwerkelijke kosten ( of in de buurt komt ), dan is het IMHO eigenlijk nooit de moeite waard om hem prive te rijden. Je kunt hem dan beter prive kopen en over de zakelijke KM's KM vergoeding rekenen.

Het enige voordeel van zakelijk is dan nog dat je het risico op schade e.d. ook zakelijk hebt.
Extra puntje is dat een auto die op de balans staat bij veel verzekeraars zakelijk verzekerd moet zijn wat vaak duurder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:33:
Extra puntje is dat een auto die op de balans staat bij veel verzekeraars zakelijk verzekerd moet zijn wat vaak duurder is.
Dat is dus niet zo.

"Zakelijk gebruik" is heel iets anders dan je ('lease')-auto van de zaak op je balans.

Onder zakelijk gebruik wordt verstaan; taxi, betaald vervoer etc.

[ Voor 23% gewijzigd door _Arthur op 19-06-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Inderdaad. Voor een tweedehands auto zou ik het ook niet doen. Je bent alle voordelen kwijt en je zou 21ct/km kunnen missen.
Voor een nieuwe zou je nog eens moeten rekenen, het zal van de afschrijving afhangen denk ik.

Mocht je nu al een auto hebben waar bijv de 4% van verloopt, betekent het dus wel dat je niet meteen 22% hoeft te betalen. Ik heb echt 0 kosten aan mn tesla, hooguit wat afschrijving. Ik hou mn M3 nog even aan, totdat ik wat mooiers tegenkom(of ik in loondienst moet :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:19:
[...]
Voor een nieuwe zou je nog eens moeten rekenen, het zal van de afschrijving afhangen denk ik.
Waarom zou het voor een nieuwe anders zijn? De afschrijving zijn toch ook gewoon kosten die je dus meetellen voor de bijtelling. Als je er toch belasting over betaald kun je het beter prive doen, want dan ben je ieder geval ook eigenaar.
Mocht je nu al een auto hebben waar bijv de 4% van verloopt, betekent het dus wel dat je niet meteen 22% hoeft te betalen. Ik heb echt 0 kosten aan mn tesla, hooguit wat afschrijving. Ik hou mn M3 nog even aan, totdat ik wat mooiers tegenkom(of ik in loondienst moet :o )
Voor een auto die reeds op de balans staat, en ook al flink afgeschreven is kan ik mij voorstellen dat je die inderdaad aanhoud, want een andere auto terugkopen kan natuurlijk wel nadelig zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Karp schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:39:
Zullen we weer eens een vraag over auto's doen?

Ik heb helemaal niks met auto's en autorijden. Sterker nog, ik rijd geen auto, al heb ik wel een rijbewijs. Soms wel onhandig, bijvoorbeeld als ik ergens heen moet en mn vrouw heeft afspraken rond dezelfde tijd. Dan kan ik niet ergens op de bus gezet worden oid.
Anyhoe, ik dacht, ik wil wel weer incidenteel autorijden. Paar opfrislesjes. En dan een kleine elektrische automaat. Dat overzie ik wel. (Ja, ik wil niet de grootst mogelijke auto. Ik wil juist klein.)
Ik heb een beetje rondgekeken. Ik dacht, als ik nou een E-up uit 2019 koop. Dan betaal je 4% bijtelling van de nieuwwaarde. En kan m'n vrouw er ook zo veel in rijden als ze wil. Maarrrrr ik was me er niet bewust van dat die bijtelling max 60mnd is! Dus het is helemaal niet meer zo aantrekkelijk als ik dacht.

Hebben jullie nog praktische ideeen hoe ik dit kan aanpakken?

- Ik wil klein
- Ik wil elektrisch
- Ik wil geen kilometeradministratie
- Ik wil dat er prive in gereden kan worden
- Ik wil er niet veel geld aan kwijt zijn (deze week geleerd dat een lease-auto in duitsland 160e/mnd kost, die hier ±400e/mnd kost? Wat?!)

Zijn er nog constructies die praktisch zijn? Het leek zo mooi. Maar nu vraag ik me af of een zakelijke aanschaf nog wel een logische route is.
https://www.vanbeekautogr...s/go-electric-citroen-c4/

Prive private lease - hele goede deal. Geen bijtelling maar wel lekker km's schrijven!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:03:
[...]

https://www.vanbeekautogr...s/go-electric-citroen-c4/

Prive private lease - hele goede deal. Geen bijtelling maar wel lekker km's schrijven!
Ik zou zoiets alleen doen als je echt een auto MOET hebben en je er eigenlijk het geld niet voor hebt. Het is gewoon geld lenen om een auto te rijden en aan het einde van de looptijd heb je heel veel betaald, maar geen auto meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Woy schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:43:
[...]

Waarom zou het voor een nieuwe anders zijn? De afschrijving zijn toch ook gewoon kosten die je dus meetellen voor de bijtelling. Als je er toch belasting over betaald kun je het beter prive doen, want dan ben je ieder geval ook eigenaar.
Ik weet niet hoe het vandaag zit, maar met een elektrische auto zou je nog wat voordeeltjes kunnen halen als het zakelijk gereden wordt. Die tellen niet mee.

Maar over het algemeen eens hoor, ik zou vandaag ook zeker geen auto meer zakelijk rijden als er geen bijtellingsvoordeel meer is. Lease sowieso ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:32:
[...]

Ik zou zoiets alleen doen als je echt een auto MOET hebben en je er eigenlijk het geld niet voor hebt. Het is gewoon geld lenen om een auto te rijden en aan het einde van de looptijd heb je heel veel betaald, maar geen auto meer.
Het tegenovergestelde, je moet het ALLEEN doen als je hem ook zonder financiering kan betalen. Lever onze private lease eGolf volgend jaar met plezier in. Heb je gezien waarvoor ze gebruikte te koop staan? Niet mijn zorg. Eigenlijk nooit zorgen gehad met die auto. Dat is met mijn youngtimer wel anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:26
Karp schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:58:
[...]

Misschien is prive nu inderdaad de betere optie!
Top dat je ook elektrisch wilt rijden, er bestaan veel misconcepties. Ik zou kijken naar een Renault Zoë of anders een Nissan leaf, lekker privé kopen, dan heb je nog garantie en je hebt best wel leuke uitvoering voor relatief weinig geld.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Je bent alle voordelen kwijt en je zou 21ct/km kunnen missen.
Zelfs 0,23 per km 😀

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:32:
[...]

Deze auto rijden is echt een no-brainer hoor. Kijk hem maar eens na wat ie per maand kost en ga dan uitrekenen wat je kwijt bent aan eigen auto aan: verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Arthur schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:59:
[...]

Dat is dus niet zo.

"Zakelijk gebruik" is heel iets anders dan je ('lease')-auto van de zaak op je balans.

Onder zakelijk gebruik wordt verstaan; taxi, betaald vervoer etc.
Bij Interpolis moest ik een zakelijke autoverzekering als ik de auto op de balans van mijn eenmanszaak had staan. Ook voor IT-consultant ritten met enkel een laptopje op de achterbank. Anders ben ik voor die ritten niet gedekt.

Zie ook: https://movemove.com/blog...ng-voor-zzpers-zo-zit-het
Als zzp’er kun je ervoor kiezen je auto privé te rijden of op de zaak te zetten. Wanneer je auto op de balans van de onderneming staat, ben je verplicht een zakelijke autoverzekering af te sluiten. Met een privé-autoverzekering ben je dan niet gedekt voor zakelijke ritten. Andersom valt privégebruik wel onder de zakelijke verzekering.
Heb je een bestelauto, met grijs kenteken dus, waarmee je goederen vervoert? Dan neem je een bestelautoverzekering, ook wel bedrijfsautoverzekering genoemd. Ook wanneer je met je bedrijfsauto tijdens een privérit schade rijdt of bij een ongeval betrokken raakt, ben je daar gewoon voor verzekerd.
https://www.dezaak.nl/ver...akelijke-autoverzekering/
Een auto van de zaak die op je balans staat moet altijd verzekerd worden met een zakelijke autoverzekering.
https://bieb.knab.nl/onde...en-ook-nuttig-voor-zzpers
Wanneer gebruik je de auto nou precies zakelijk? Als je de auto op je balans hebt staan, moet je hem sowieso zakelijk verzekeren. Je kunt de auto op allerlei manieren zakelijk gebruiken, zoals met:

Goederenvervoer
Betaald personenvervoer
Rijschool
Koeriersdiensten
Reparatie van voertuigen

Ook als je jouw privé auto regelmatig gebruikt voor je werk, bijvoorbeeld voor klantbezoek, gebruik je de auto in de ogen van de verzekeraar zakelijk.
Mogelijk werkt jouw verzekeraar anders. Ik heb met Interpolis destijds telefonisch contact gehad, en ik was enkel gedekt met een zakelijke autoverzekering voor personenauto's.

Mocht je je auto op de balans hebben staan kan ik je aanraden om contact op te nemen met je verzekeraar en te vragen of je gedekt bent voor ritten bij klantbezoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:44:
Men denkt bij een youngtimer vaak gelijk aan een BMW 5/7-serie maar je kunt ook prima een B-segmenter uit 2009 gaan rijden. Onderstaande auto (ik heb geen aandelen in deze handelaar) is over een maand youngtimer. Dan betaal je een maand lang 22% over de catalogusprijs van €14.500 en daarna 35% over de verkoopprijs/dagwaarde van €4.950.

Naar mijn mening een prima representatieve auto om bij je klanten mee aan te komen.

[Afbeelding]
Ik overweeg precies hetzelfde.

Voorheen werkte ik volledig remote of op fietsafstand. Helaas is daar afgelopen maand verandering in gekomen en moet ik 2 dagen in de week naar kantoor (35km enkele reis).
Vrouwlief is afgelopen maand ook van baan veranderd: ambulant logopedist waarbij de auto verplicht is. De woon/werk-vergoeding is derhalve ook navenant en gedurende de werkdag worden de kilometers als dienstreis verrekend.

Ik overweeg ook een kleine youngtimer (VW Polo, Seat Ibiza, Toyota Corolla etc) van maximaal 5000 euro aan te schaffen en in de bijtelling te nemen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Laatst online: 15-09 22:34
Net op freelance.strive.nl nota bene een afwijzing gehad omtrent wet DBA. Freelancers hoeven zich niet aan te melden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 13:41
Paniek? Of overdreven gedoe?

[ Voor 60% gewijzigd door NEOeo op 19-06-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
In ieder geval weer een opdrachtgever minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:02
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:42:
[...]

Bij Interpolis moest ik een zakelijke autoverzekering als ik de auto op de balans van mijn eenmanszaak had staan. Ook voor IT-consultant ritten met enkel een laptopje op de achterbank. Anders ben ik voor die ritten niet gedekt. [..]
Mogelijk werkt jouw verzekeraar anders. [..]
Dat verschilt wel per verzekeraar, ik heb zelf het idee dat de flexibele kant van het verhaal ook vaak aangehouden wordt. Inmiddels is de data al een paar jaar oud maar o.a. ANWB, FBTO en Centraal Beheer hebben mij in het verleden laten weten dat ze het standaard woon-werk-verkeer bij een eenmanszaak prima vonden op een particuliere verzekering. Pas zodra je personen of goederen gaat vervoeren viel je dan bij hen, destijds, in de zakelijke verzekeringen met een eenmanszaak en auto. Beleid verandert natuurlijk maar het kan lonen om daar bij meerdere partijen naar te informeren, particulier lijken de premies toch wat lager te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leftblank schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:28:
[...]

Dat verschilt wel per verzekeraar, ik heb zelf het idee dat de flexibele kant van het verhaal ook vaak aangehouden wordt. Inmiddels is de data al een paar jaar oud maar o.a. ANWB, FBTO en Centraal Beheer hebben mij in het verleden laten weten dat ze het standaard woon-werk-verkeer bij een eenmanszaak prima vonden op een particuliere verzekering. Pas zodra je personen of goederen gaat vervoeren viel je dan bij hen, destijds, in de zakelijke verzekeringen met een eenmanszaak en auto. Beleid verandert natuurlijk maar het kan lonen om daar bij meerdere partijen naar te informeren, particulier lijken de premies toch wat lager te liggen.
Prima, maar doe dat in overleg met je verzekeraar en laat het schriftelijk vastleggen.

Edit: FBTO eens opgezocht. Je bent met een particuliere autoverzekering niet gedekt als je als ondernemer naar klanten rijdt (gebruik met winstoogmerk). Wel als je als werknemer naar je werkgever rijdt (woon-werk). Centraal Beheer gebruikt dezelfde verwoording. Het kan zijn dat ze hier een uitzondering op maken maar laat het vastleggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Europese Unie bemoeid zich nu ook met flex werkers:
https://www.telegraaf.nl/...dsmarkt-te-veel-flexbanen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Alternatieve titel: "Brussel eist ingreep in Nederlandse arbeidsmarkt: arbeidsvoorwaarden te slecht om in loondienst te gaan"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44
Wat een gezeik over nul uren contracten. Mijn partner werkt in de zorg en dat is de enige manier om gewoon in schoolvakanties 3 weken aaneengesloten op vakantie te kunnen.
Men vind echt wel weer een uitweg als het verboden wordt, want flexwerkers in de zorg zijn gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:02
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Prima, maar doe dat in overleg met je verzekeraar en laat het schriftelijk vastleggen.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:34:
[...]

Deze auto rijden is echt een no-brainer hoor. Kijk hem maar eens na wat ie per maand kost en ga dan uitrekenen wat je kwijt bent aan eigen auto aan: verzekering, wegenbelasting, onderhoud en afschrijving.
Het kan natuurlijk niet dat je zo'n auto goedkoper kan leasen dat dat je die zelf koopt. Die gasten moeten er ook wat aan verdienen :)

5 jaar 20.000 km/jaar kost je ~40.200 euro (met subsidie verrekening ~36.200). En dan moet je de auto inleveren. Restwaarde 0.

Dat is exclusief Vervangend vervoer binnen 72 uur, Winterbanden, Persoonlijke ongevallenverzekering,Schadeverzekering inzittenden
en zonder tankpas.

De auto kost nieuw ~35k (met subsidie). Restwaarde na 5 jaar? Laten we zeggen 10k. Als leasen dan goedkoper zou zijn moet je verzekering, wegenbelasting en onderhoud >10.000 kosten in 5 jaar. 2000 per jaar, ik denk dat dat wel goedkoper kan..

Ik zie wel dat je kosteloos van de lease af kan (bij een kleine meerprijs), dat is wel gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Het zal gerust iets goedkoper zijn in de long run. Maar voor dat hele kleine beetje meer ben je compleet zorgeloos en hoef je je niet druk te maken om onderhoud en de onbekende afschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:14:
[...]

Het kan natuurlijk niet dat je zo'n auto goedkoper kan leasen dat dat je die zelf koopt. Die gasten moeten er ook wat aan verdienen :)
Kan prima hoor. De auto’s worden door de leasemaatschappij in bulk gekocht met korting. Onderhoud betalen ze ook een stuk minder voor dan jij als particulier doet dankzij prijsafspraken. Daardoor is het mogelijk dat leasen voor jou uiteindelijk goedkoper is. Plus de service en gegarandeerde prijs.

Inmiddels is het verschil klein maar een paar jaar terug was het prima mogelijk te leasen tegen prijzen waar je met koop niet tegenop kon.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2024 02:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:31
Ook zou ons land meer moeten doen om extra mensen aan het werk te krijgen om zo personeelstekorten op te lossen.
Of er zouden gewoon wat bedrijven moeten verdwijnen? Ik realiseer me dat ik in een ondernemerstopic zit, maar als ik een bedrijf begin, waarom is het dan de taak van de overheid om ervoor te zorgen dat ik genoeg werknemers kan vinden? En die mensen moeten dan vooral ook nog eens verplicht in loondienst gaan werken. Lekker makkelijk voor de ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:24

_Arthur

blub

Ook een mooie:
roept de Europese Commissie Nederland ook op om beter na te gaan waar nog mogelijke werknemers te vinden zijn.
Nou; de ZZPers dus, maak het potentiele opdrachtgevers lastig en de opdrachten drogen op. Hopsa, een enorme bak "werknemers" gevonden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ColeJ
_Arthur schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:14:
[...]

Ook een mooie:

[...]

Zou; de ZZPers dus, maak het potentiele opdrachtgevers lastig en de opdrachten drogen op. Hopsa, een enorme bak "werknemers" gevonden.
You own nothing and be happy hè.. Ik ben totaal geen complot denker maar zzpschap, box3, vastgoed verhuren… je zou ze bijna geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:21:
[...]

You own nothing and be happy hè.. Ik ben totaal geen complot denker maar zzpschap, box3, vastgoed verhuren… je zou ze bijna geloven.
offtopic:
Die uitspraak was gebaseerd op het delen van fysieke middelen en niet het afnemen van geld...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
ColeJ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:21:
Het zal gerust iets goedkoper zijn in de long run. Maar voor dat hele kleine beetje meer ben je compleet zorgeloos en hoef je je niet druk te maken om onderhoud en de onbekende afschrijving.
looptijd 24 maanden, €340,- per maand (incl. subsidie). max. 10dkm per jaar (833 km per maand)

voor die €8160,- mag je mijn auto ook wel 2 jaar huren hoor, als je belooft dat je er niet teveel in rijdt.
Maak ik me wel zorgen over de kosten :)

De accu van de mijne is ook nog eens sneller vol en komt met gratis uitsluiting van milieuzones in heel europa! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:10
[...]

Je hoeft ze ook niet te geloven ;)
Kunt ook concluderen dat ondernemerschap en zelfredzaamheid en vooral de combinatie daarvan steeds minder geaccepteerd wordt door een overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:41:
[...]

Het tegenovergestelde, je moet het ALLEEN doen als je hem ook zonder financiering kan betalen.
Je zou de 40.000 euro aanschafprijs gewoon kunnen beleggen in die 5 jaar en daarmee hun financiering kunnen verslaan, daarmee zou je goedkoper uit kunnen zijn :)
Of je zet het 5 jaar weg tegen 3% rente, a 1200 per jaar.

Maar in princiepe zou ik alleen een auto kopen als je m ook echt kan betalen en niet met financiering. Koop dan gewoon een tweedehands.
Lever onze private lease eGolf volgend jaar met plezier in. Heb je gezien waarvoor ze gebruikte te koop staan? Niet mijn zorg. Eigenlijk nooit zorgen gehad met die auto. Dat is met mijn youngtimer wel anders..
Nieuwe autos hebben over het algemeen bijna geen onderhoudskosten, en als er iets groots is dan is het garantie.

En de eGolf, tja dat is een gedrocht. Veel te kleine batterij voor die prijs. Als je geluk hebt haal je net werk en terug. Je had ook een tesla M3 kunnen nemen, niet veel duurder maar wel met restwaarde. Die waren destijds ook gewoon op voorraad.

Uiteindelijk natuurlijk eigen keuze om te financieren. Maar er zijn ook gewoon flink wat nadelen: zoals BKR registratie, geen schadevrije jaren opbouwen, je betaalt financieringsrente, je gaat een contract aan, etcetc.

[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 20-06-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
gem-p schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:57:
[...]
Je hoeft ze ook niet te geloven ;)
Kunt ook concluderen dat ondernemerschap en zelfredzaamheid en vooral de combinatie daarvan steeds minder geaccepteerd wordt door een overheid.
Eigenlijk stelt Brussel niets nieuws. De overheid/politiek in Nederland vindt al geruime tijd dat de flexmarkt is doorgeslagen en niet langer in balans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Je zou de 40.000 euro aanschafprijs gewoon kunnen beleggen in die 5 jaar en daarmee hun financiering kunnen verslaan, daarmee zou je goedkoper uit kunnen zijn :)
Of je zet het 5 jaar weg tegen 3% rente, a 1200 per jaar.

Maar in princiepe zou ik alleen een auto kopen als je m ook echt kan betalen en niet met financiering. Koop dan gewoon een tweedehands.

[...]

Nieuwe autos hebben over het algemeen bijna geen onderhoudskosten, en als er iets groots is dan is het garantie.

En de eGolf, tja dat is een gedrocht. Veel te kleine batterij voor die prijs. Als je geluk hebt haal je net werk en terug. Je had ook een tesla M3 kunnen nemen, niet veel duurder maar wel met restwaarde. Die waren destijds ook gewoon op voorraad.

Uiteindelijk natuurlijk eigen keuze om te financieren. Maar er zijn ook gewoon flink wat nadelen: zoals BKR registratie, geen schadevrije jaren opbouwen, je betaalt financieringsrente, je gaat een contract aan, etcetc.
Geen idee waarom je met een fictioneel voorbeeld onze praktijk onderuit probeert te halen maar de eGolf is uitstekend bevallen. Een Model 3 pik je tegenwoordig ook op voor 20-25k.. Die was echter nieuw geen 35k zoals onze Golf. Denk overigens dat de condenses eerder de Model 3 een gedrocht vind dan een Golf. Niet mijn mening want vond onze Model 3 ook een geweldige auto, kost alleen het dubbele en dan verwacht ik wel dat er fatsoenlijk drie kinderen en een hond mee kan.

Verder kunnen wij de BKR registratie prima hebben, bouwen er schadevrije jaren mee op en financieringskosten zitten bij de prijs in. Zelf had ik voor dat geld die auto simpelweg niet kunnen rijden en je begon zelf ook al dat je bij aanschaf ook rendement misloopt, zeker met de huidige spaarrentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:26
[...]

Veel geld in box 3 en vastgoed verhuren door particulieren zijn beiden dingen die een samenleving niet ten goede komen. Daarnaast, “you will own nothing” is vooral dan van toepassing op de mensen die de huizen van je zouden huren…

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Ecological schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Veel geld in box 3 en vastgoed verhuren door particulieren zijn beiden dingen die een samenleving niet ten goede komen. Daarnaast, “you will own nothing” is vooral dan van toepassing op de mensen die de huizen van je zouden huren…
Zelfredzaamheid, participatie etc etc.

Veel geld in box is slecht :') Dat is dezelfde redanatie als een tijdje terug werd geroepen dat geen winst uitkeren eigenlijk belasting ontwijking is. Dus omdat ik spaar in box 3 ontwijk ik btw? Ja, laat mij dan maar belasting ontwijken

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

CDBC die er even doorheen gefietst wordt, natuurherstelwet (zie current ratio, eten wordt 17% duurder). De wetgeving van afgelopen tijd is niet in belang van de gewone man en al helemaal niet van een ondernemer. Er gebeuren gewoon dingen die echt niet kunnen, alleen in de hoek waar het in aangekaart wordt zitten ook complot marmotten en flat earth idioten waardoor hetgeen waar je echt kritisch op moet zijn verdrinkt. Maar offtopic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
proatjeboksem schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:44:
[...]

looptijd 24 maanden, €340,- per maand (incl. subsidie). max. 10dkm per jaar (833 km per maand)

voor die €8160,- mag je mijn auto ook wel 2 jaar huren hoor, als je belooft dat je er niet teveel in rijdt.
Maak ik me wel zorgen over de kosten :)

De accu van de mijne is ook nog eens sneller vol en komt met gratis uitsluiting van milieuzones in heel europa! :+
Ben wel benieuwd naar jouw kostenplaatje dan eigenlijk - denk niet dat het veel gaat schelen.

Ach, het hoeft (voor mij) ook geen race naar de bottom te zijn - ik ben immers auto liefhebber :). Ik rij nu prive een BMW 5 G31 die al met al denk ik een 800 euro in de maand kost (inclusief afschrijving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
ColeJ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Ben wel benieuwd naar jouw kostenplaatje dan eigenlijk - denk niet dat het veel gaat schelen.

Ach, het hoeft (voor mij) ook geen race naar de bottom te zijn - ik ben immers auto liefhebber :). Ik rij nu prive een BMW 5 G31 die al met al denk ik een 800 euro in de maand kost (inclusief afschrijving).
Ik rij een 15 jaar oude bus, dus dan valt het met afschrijving en kosten al mee. Goed, onderhoudskosten worden wat hoger (hij staat nu bij de garage voor nieuwe remschijven en klauwen)

Maar ik denk dat je zo'n 5-serie leasen voor €800,- ook wel kunt vergeten.
Of tegen 10 jaar looptijd bij 10.000 km per jaar mss.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
proatjeboksem schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Ik rij een 15 jaar oude bus, dus dan valt het met afschrijving en kosten al mee. Goed, onderhoudskosten worden wat hoger (hij staat nu bij de garage voor nieuwe remschijven en klauwen)
Dan is het vergelijk natuurlijk wel appels met peren. Maar goed, laten we maar weer on-topic gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
proatjeboksem schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Maar ik denk dat je zo'n 5-serie leasen voor €800,- ook wel kunt vergeten.
Of tegen 10 jaar looptijd bij 10.000 km per jaar mss.
Mag ik vragen wat voor merk bus en type?
Als youngtimer gekocht?
En is hij naast hogere onderhoudskosten nog een beetje betrouwbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 08:58
Ook ik ga mijzelf even melden in dit topic.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Naast nieuwe budgetten is in het voorjaar ook altijd de paniek dat project X niet hard genoeg gaat maar wel eind van het jaar afgerond moet zijn. Meestal zijn september-oktober ook veel opdrachten te vinden.

Al merk ik zelf dat wanneer ik zonder opdracht zit je het aantal opdrachten heel anders ervaart. Als je zoekt lijkt het rustig, als je bezet ben vliegen ze om je oren. Waarschijnlijk zit er ook een bias in de focus erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Rendiertje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:39:

***members only***
Je stapt in de eerste helft van het jaar als je de 1225 uur norm wilt halen om in aanmerking te komen voor je startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Zit je in de tweede helft van het jaar dan kan het wel eens lastig worden om dit aantoonbaar te maken.

Dus of nu en uiterlijk ergens in juli, of beter begin volgende jaar zou ik zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 18:34
com2,1ghz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Je stapt in de eerste helft van het jaar als je de 1225 uur norm wilt halen om in aanmerking te komen voor je startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Zit je in de tweede helft van het jaar dan kan het wel eens lastig worden om dit aantoonbaar te maken.

Dus of nu en uiterlijk ergens in juli, of beter begin volgende jaar zou ik zeggen.
Hij wil een BV dus urencriterium is niet relevant. Qua timing, ik zou snel beginnen, er is altijd wel een reden om niet te starten. Regel wel eerst een aov & ovl voordat je je huidige baan opzet.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ

***members only***
Hoe kijk je aan tegen het einde van het handhavingsmemorium?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• proatjeboksem

***members only***
Welkom en veel succes met ondernemen!

Er is qua starten in november of februari denk ik eigenlijk niet een betere keuze. Mss met het afronden van je huidige baan wel, mocht je dat netjes willen achterlaten om er later nog eens terug te kunnen keren.

Dus gewoon lekker z.s.m. beginnen, het liefst ga je starten met/vanuit een klus, dus hou de portalen alvast in de gaten. Striive, Circle8, Harvey Nash, it-contracts, Headfirst, politie en NS portaal, en als je echt omhoog zit, Freelancer. Allemaal in dit topic wel te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:57:
[...]

Als zelfstandigheidsaftrek de (financiële) doorslag geeft om te starten dan zou ik het helemaal laten. Beter dit jaar starten zonder aftrek dan het uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
lost95 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Hij wil een BV dus urencriterium is niet relevant. Qua timing, ik zou snel beginnen, er is altijd wel een reden om niet te starten. Regel wel eerst een aov & ovl voordat je je huidige baan opzet.
Hij wil in de toekomst een BV met toeters en bellen. Hij zegt dat hij zelfstandig wil zijn en potientiele klanten een startdatum verwachten.
Deveon schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Als zelfstandigheidsaftrek de (financiële) doorslag geeft om te starten dan zou ik het helemaal laten. Beter dit jaar starten zonder aftrek dan het uitstellen.
Het is wel degelijk dooslaggevend omdat je zo n 6000 euro aan aftrek misloopt voor dit jaar. We zitten immers in het freelance topic en lopen al te mierenneuken om een bureaustoel van 500 euro of een internetverbinding of die wel of niet op de zaak moet. Een bedrag van 6000 euro is dan wel significant om rekening mee te houden met je startdatum of je prognose aan inkomsten. Zeker als je uit loondienst vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

com2,1ghz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:12:
[...]

Hij wil in de toekomst een BV met toeters en bellen. Hij zegt dat hij zelfstandig wil zijn en potientiele klanten een startdatum verwachten.

[...]

Het is wel degelijk dooslaggevend omdat je zo n 6000 euro aan aftrek misloopt voor dit jaar. We zitten immers in het freelance topic en lopen al te mierenneuken om een bureaustoel van 500 euro of een internetverbinding of die wel of niet op de zaak moet. Een bedrag van 6000 euro is dan wel significant om rekening mee te houden met je startdatum of je prognose aan inkomsten. Zeker als je uit loondienst vandaan komt.
Het wordt wel heel creatief schrijven om in 6 maanden het urencriterium te halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
mwa schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:15:
[...]

Het wordt wel heel creatief schrijven om in 6 maanden het urencriterium te halen..
Nee, Gaat niet om facturabele uren maar alle uren die je besteed aan je onderneming, inclusief uren voor de voorbereiding voor je startdatum. Een excel sheetje is hiervoor prima.
Facturabel krijg je 800 uur al voor elkaar in een half jaartje. De overige 425 uur lukt je wel te verantwoorden door voorbereiding, administratie, zoeken naar opdracht etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 02:52
com2,1ghz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:12:
[...]

[...]

De zelfstandigenaftrek is 3750 euro en ook nog eens gemaximaliseerd op een tarief van 36,97%. Leuke extra hoor, maar om het daar nou van af te laten hangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
Hielko schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:21:
[...]

De zelfstandigenaftrek is 3750 euro en ook nog eens gemaximaliseerd op een tarief van 36,97%. Leuke extra hoor, maar om het daar nou van af te laten hangen...
Je hebt ook startersaftrek die je 3 jaar mag inzetten in de eerste 5 jaar. Dat maakt het zowat 6000 euro dit jaar.

Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt denk ik dat dit iets is waar je rekening mee moet houden. Is aan diegene zelf om erover na te denken.

Dit zijn ook zaken die je boekhouder zal zeggen als je van plan bent om te starten en waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 02:52
com2,1ghz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Je hebt ook startersaftrek die je 3 jaar mag inzetten in de eerste 5 jaar. Dat maakt het zowat 6000 euro dit jaar.

Ik heb mijn punt duidelijk gemaakt denk ik dat dit iets is waar je rekening mee moet houden. Is aan diegene zelf om erover na te denken.

Dit zijn ook zaken die je boekhouder zal zeggen als je van plan bent om te starten en waar je rekening mee moet houden.
De startersaftrek schuift dus gewoon door, en als je niet start gebruik je hem net zo goed ook niet dat jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

com2,1ghz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Nee, Gaat niet om facturabele uren maar alle uren die je besteed aan je onderneming, inclusief uren voor de voorbereiding voor je startdatum. Een excel sheetje is hiervoor prima.
Facturabel krijg je 800 uur al voor elkaar in een half jaartje. De overige 425 uur lukt je wel te verantwoorden door voorbereiding, administratie, zoeken naar opdracht etc.
400+ uur aan voorbereiding en administratie? Ja ik snap dat je ook de aanloop uren mag rekenen (en reistijd etc), maar zelf vond ik het toch wel lastig om dit op een nette manier te verantwoorden (ik begon zelf ook op 1 juli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:06
Het op 6k laten afhangen om (minimaal) 60k omzet te laten schieten is ook een beetje gek toch? Als je een klus hebt, lekker beginnen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hielko schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:28:
[...]

De startersaftrek schuift dus gewoon door, en als je niet start gebruik je hem net zo goed ook niet dat jaar...
Precies dit, je verliest niets door later te starten behalve winst. Die aftrekpost moet het verschil niet maken. Ik vind het wel een goed argument om eerder te beginnen om eraan te voldoen, maar niet om het starten erom uit te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
Leftblank schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:28:
[...]
Inmiddels is de data al een paar jaar oud maar o.a. ANWB, FBTO en Centraal Beheer hebben mij in het verleden laten weten dat ze het standaard woon-werk-verkeer bij een eenmanszaak prima vonden op een particuliere verzekering. Pas zodra je personen of goederen gaat vervoeren viel je dan bij hen, destijds, in de zakelijke verzekeringen met een eenmanszaak en auto. Beleid verandert natuurlijk maar het kan lonen om daar bij meerdere partijen naar te informeren, particulier lijken de premies toch wat lager te liggen.
Oef dit triggerde mij wel even met een EMZ en een auto waarmee ik naar de opdrachtgever rijd die niet op de zaak staat. Ik heb namelijk een particuliere autoverzekering.

Zojuist even met a.s.r. verzekeringen gebeld en kreeg bovenstaand verhaal bevestigd. Regulier 'woon-werk' verkeer is geen probleem. Of je dat nu 1x of 5x in de week doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:23

sebasd

loopt op espresso

ColeJ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Hoe kijk je aan tegen het einde van het handhavingsmemorium?
Het is 'handhavingsmoratorium'.

En dat lijkt me nu wel genoeg besproken. Er zijn echt nog genoeg partijen die wel ZZP'ers inhuren. En ja, ook de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
sebasd schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:51:
[...]

Het is 'handhavingsmoratorium'.

En dat lijkt me nu wel genoeg besproken. Er zijn echt nog genoeg partijen die wel ZZP'ers inhuren. En ja, ook de overheid.
Dat aspect lijkt mij meer relevant dan het wel of niet hebben van een startersaftrek - ook dat is inmiddels al duizenden keren besproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
mwa schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:28:
[...]

400+ uur aan voorbereiding en administratie? Ja ik snap dat je ook de aanloop uren mag rekenen (en reistijd etc), maar zelf vond ik het toch wel lastig om dit op een nette manier te verantwoorden (ik begon zelf ook op 1 juli).
Je hebt een heel kalenderjaar waar je die 425 uur over kan uitsmeren buiten je facturabele uren wat neerkomt op 35 uur per maand. Dus naast die 800 facturabele uren als je bent begonnen besteed je ook tijd aan je onderneming buiten je "werktijd". Je doet toch cursussen? Leest vakliteratuur. Conferenties, meetups, samen met een collega wat drinken, Linkedin.
Hoef je helemaal niet creatief voor te boekhouden als je uiterlijk in juli begint.

Begon zelf trouwens ook halverwege juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:31
Ik ben ook in juli begonnen en heb het urencriterium in het eerste jaar ook gehaald. Naast de genoemde zaken: ik heb ook wat portfolioprojecten in elkaar geknutseld. (Lees, hobbyprojectjes die ik toch al zou doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben vorig jaar in september begonnen met mijn eerste fulltime klus en het is mij zelfs gelukt om in 2023 het urencriteria nipt te halen. Elke vakgerelateerde YouTube video die kijkt kan je opschrijven. Alle reistijd opschrijven. Het maken van een eigen bedrijfswebsite. Het schrijven van LinkedIn posts. Het maken van portfolioprojecten. Het uitzoeken van een laptop en telefoon. Het uitzoeken van licenties voor je laptop. Het inrichten van je laptop. Genoeg te schrijven.

[ Voor 16% gewijzigd door Azer op 20-06-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52
Ecological schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:51:
[...]

Top dat je ook elektrisch wilt rijden, er bestaan veel misconcepties. Ik zou kijken naar een Renault Zoë of anders een Nissan leaf, lekker privé kopen, dan heb je nog garantie en je hebt best wel leuke uitvoering voor relatief weinig geld.
Ik heb de eerste anderhalf jaar van de drie jaar financial lease op m'n occasion Zoé er opzitten. Uitstekend wagentje; stoelen zijn niet super-lekker ofzo, maar de featureset in de 2021 modellen is prettig en ik kan 'szomers op en naar naar Friesland zonder te laden.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ik zie het zo: als je nu begint heb je eerder omzet. Als je nog tot jan 2025 wacht, mis je 6*10k omzet. Beter dus om eerder te beginnen.
- Startersaftrek ben je niet kwijt, mag je 3x in de eerste 5 jaar inzetten, dus die mis je niet.
- KIA kan je ook gewoon gebruiken als het uren criterium niet haalt.
- zelfstandigenaftrek kan je niet toepassen, dus dat is jammer.

Lekker beginnen dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 08:58
Bedankt allen, ik kan vooruit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
ColeJ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Even rekenen, 6 jaar, 200.000km, met verbruik ong 7 L / 100km, voor makkie 1.90 eur literprijs, 64 eur wegenbelasting pmnd.
Persoonlijk zou ik een allrisk verzekering nemen en dat zou mij dan 100 eur pmnd kosten, en ook nog een verzekering tegen pech (ANWB ofzo), wat ook een 10tje per maand kost.
Onderhoud lekker goedkoop, 50 euries de maand (wss meer) inclusief 1x per 2 jaar alle banden vervangen.
Oh en de nieuwprijs was 36.547 en als ik kijk voor hoeveel zulke auto's nu gaan is dat ongeveer 20.000, dus 16.547 afschrijving.

In 6 jaar:
26.600 aan brandstof.
4.608 aan MRB.
7.920 aan verzekeringen.
3.600 in onderhoud.
16.547 afschrijving.

Totaal: 59.275 eur

Pfoeh, heb ik toch geluk. Ik rij all-in (ja incl benzine incl bijtelling) voor (verschil op mijn rekening) 750,- (netto) per maand. In 6 jaar is dat 54.000. Ofwel ik ben dus 5275 eur "goedkoper" uit. Een ding.. ik ben niet eigenaar van de auto dus die 20k restwaarde mis ik dan wel ja. Het verschil is dan 14.725 eur.. maandelijks ongeveer 200 eur. Dus ja, leasen kan duur zijn.. maar ik moet je eerlijk zeggen dat toen ik een "goedkope" bakkie had het onderhoud zo hoog was dat het OOK 750 per maand verschil op mijn rekening maakte.

Een niet luxe, onbetrouwbare en onvoorspelbare klotebak die mijn spaargeld opmaakt, veel frustraties bezorgd... of een nieuwe auto rijden voor hetzelfde geld, met alles erop en eraan en nul zorgen.. -- keuze was zeer snel gemaakt.

En die 750 per maand was voor deze oude auto inclusief restwaarde, afschrijving, onderhoud, benzine, aanschaf, alles in verwerkt.

Dus vooral situatie afhankelijk.
Als iemand zelf een auto kan kopen, doen, want dan ben je 200 eur per maand goedkoper uit dan zakelijk leasen (en wss meer als je voor prive lease kiest). Ofwel het oeroude verhaal; geld hebben maakt meer geld :)

Eigenlijk is dit inderdaad een lening tegen 6% rente... maar had ik mijn "oude" auto gehouden dan had ik waarschijnlijk alsnog evenveel geld vandaag.

En andere auto kopen/kiezen? Tja daar moet je een fatsoenlijke duit spaargeld voor hebben, dat had ik toen niet. Had ik een andere goedkope bak gekocht dan was het waarschijnlijk allemaal dezelfde ellende en hoge kosten (mijn geluk).

Die 200 "extra" per maand aan de leasemaatschappij geef ik met liefde uit voor de voorspelbaarheid die ik ervoor terug krijg :+ En effectief kost het mij door mijn ongelukkige keuze in auto's niks 8)7

Dan heb je weer mijn vader, die kiest de goedkoopste rotbakkies op marktplaats, doet geen onderhoud (behalve het minimale en vereiste, niks preventief), en bij hem gaat er nooit iets kapot en laten de auto's hem nooit in de steek, jaloers!

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 21-06-2024 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 10:39
Hoe (zouden) gaan jullie (omgaan) met de volgende situatie. Je hebt een 2e opdrachtgever waar je op 1 vaste dag in de week werk voor verricht, contractueel is 8 uur/week vastgelegd. Maar eigenlijk merk je dat je structureel 1 a 2 uur extra werk doet. Soms ben je afhankelijk van anderen om door te kunnen gaan met wat je aan het doen bent, en die informatie krijg je bijvoorbeeld om 16:30 toegestuurd, terwijl je tot 17:00 uur werkt.

Dan kan je het wel laten liggen en de week erop oppakken, maar dat is natuurlijk zonde en niet efficient. Dan log ik die dag in de avond nog even in om het af te maken. Of ipv 17:00 afsluiten ga ik dan door tot 18:00 uur.

Maar zo verricht je wel werk 9-10 uur werk terwijl je voor 8 betaalt krijgt.

Overigens verwachten ze niet dat ik die extra uren maak, dat doe ik zelf.

Aangeven bij de tussenpartij? Aangeven bij de manager? Of niet aangeven en hiermee doorgaan?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
c-nan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:56:
Aangeven bij de tussenpartij? Aangeven bij de manager? Of niet aangeven en hiermee doorgaan?
Je bent ondernemer! komop zeg, natuurlijk geef je dat aan bij je manager.

Leg de situatie uit, en zorg dat je gewerkte uren betaald worden. Is dat niet mogelijk, dan stop je ermee, en doe je alleen je gewerkte uren.

Wat je nu in feite doet is je tarief met 25% verlagen.

(voor de mensen die gaan zeggen: het is een kwestie van geven en nemen: Daar ben ik het mee eens, maar dat zou inhouden dat je de week erop 6 uur maakt. En ik denk niet dat dat mogelijk is, dus dan is het enige alternatief zorgen dat je je uren betaald krijgt)

[ Voor 21% gewijzigd door ConQuestador op 21-06-2024 09:00 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@c-nan Daar zou ik flexibel mee omgaan. De ene week 9-10 uur, de week erna 6-8 uur. Uiteraard wel aangeven bij de manager dat je op die manier werkt en waarom. Open communicatie is altijd het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Tja, er is altijd meer werk of een reden om meer te doen. Mooie valkuil om op den duur overwerkt te raken btw (in zijn algemeenheid)

Volgens mij heb je afgesproken dat je je tijd voor een beloning inwisselt, en als jij bereid bent om meer tijd om te wisselen voor dezelfde beloning dan is dat jouw keuze natuurlijk. Het kan ook een keuze zijn om te zeggen "joh, volgende week weer een kans". Of om het "grijs te verrekenen", ene week uurtje meer, week erop uurtje minder.

Da's nou het leuke van eigen baas zijn: keuzes!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
Ben het eens met bovenstaande antwoorden. En je geeft zelf al de meerwaarde van jouw extra uurtjes aan: de klant hoeft niet een week langer te wachten. Ik zou deze uren dus ook factureren of tijd voor tijd te nemen de week erop.
Ik probeer zelf altijd zo flexibel mogelijk met mijn tijd om te gaan naar klanten toe. En dat betaald zich ook terug, want tussen 16 en 19 is het spitsuur thuis met de kids en krijg ik vaak de vrijheid om die uren niet te werken. In de avond of weekend maak ik dan dingen af voor de volgende dag en lever dus alsnog op tijd.
Maar structureel extra uren maken zou ik niet onbetaald doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Hoe (zouden) gaan jullie (omgaan) met de volgende situatie. Je hebt een 2e opdrachtgever waar je op 1 vaste dag in de week werk voor verricht, contractueel is 8 uur/week vastgelegd. Maar eigenlijk merk je dat je structureel 1 a 2 uur extra werk doet. Soms ben je afhankelijk van anderen om door te kunnen gaan met wat je aan het doen bent, en die informatie krijg je bijvoorbeeld om 16:30 toegestuurd, terwijl je tot 17:00 uur werkt.

Dan kan je het wel laten liggen en de week erop oppakken, maar dat is natuurlijk zonde en niet efficient. Dan log ik die dag in de avond nog even in om het af te maken. Of ipv 17:00 afsluiten ga ik dan door tot 18:00 uur.

Je kunt ook structureel die dag je werkdag een uurtje verschuiven dus wat later beginnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Waarom zou je dat niet betaald doen? Of deed je dat in loondienst ook zonder enige vorm van compensatie?
Na de 1e keer melden dat het soms meer is dan 8 uur, en gewoon de uren factureren. Ik werk echt geen uur zonder dat er een factuur tegenover staat. Ik zou trouwens in zo’n situatie ook geen 8 uur schrijven als het die week toevallig een keer 4 uur was, ik factureer wat ik werk. En dat geeft mij ook de ruimte om die dag eerder te stoppen als ik geen zin meer heb.

Ik hou ook geen vaste werktijden aan, mijn dag begint niet om 8:30 en eindigt niet om 17. Die flexibiliteit pak ik zodat ik kan werken wanneer het mij uitkomt, dan ga ik niet opeens extra rekenen omdat het na 17u wordt. Sterker, als een klant begint over vaste begin- en eindtijden is het heel snel doei doei. Dat deed ik in loondienst al niet, en al zeker niet als zelfstandige (wat niet wil zeggen dat als er een keer een overleg is om 08:30 ik dan weiger, maar zonder eenmalige specifieke reden bekijk ik zelf wel hoe laat ik wil beginnen, dat kan 7 uur zijn, maar kan ook 09:30 zijn, net waar ik zin in heb).

Overigens hangt het er wel van af waar het precies om gaat. Ik zit bij een klant gemiddeld 2 dagen per week, als ik op woensdag een vraag stel en ik krijg laat die dag of de volgende dag antwoord, ga ik niet nog even inloggen (tenzij ik tijd en zin heb). Dan is het gewoon de volgende keer dat ik werk voor ze. Tenzij het een spoedje is. Maar in alle gevallen gaat er een factuur de deur uit. Als ik minder dan die tijd werk factureer ik minder, als ik meer werk factureer ik ook meer.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Ik zou het aangeven en de opties bespreken, met de voorkeur voor 10 uur werken en factureren. (je kan het tot de volgende week laten liggen, maar dat houd waarschijnlijk in dat iets anders dan niet afkomt etc etc)

In essentie kopen ze je tijd. Wat ze met die tijd doen is aan hun (ik geef altijd aan dat als ik moet wachten op werk het gewoon jun kosten zijn. En ik roep regelmatig met een knipoog 'ik ben op uurbasis' :) ).

Nu sport ik vaak overdag, dus zit ik niet aan 9-17 vast, maar je reserveert zon'dag wel voor een klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50

Yucon

*broem*

Dit is geen 'overwerk'. Wat je zou moeten doen is het gesprek met ze aangaan hoeveel uur ze van je afnemen en of dat dekkend is voor wat er moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
grasmanek94 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:43:
[...]

Dus vooral situatie afhankelijk.
Als iemand zelf een auto kan kopen, doen, want dan ben je 200 eur per maand goedkoper uit dan zakelijk leasen (en wss meer als je voor prive lease kiest). Ofwel het oeroude verhaal; geld hebben maakt meer geld :)
Beetje afhankelijk of je met de aanschafprijs niet een beter rendement kan halen dan 200 euro per maand, oftewel 6% op 40k. Verder niet onbelangrijk is die 40k in een auto totaal niet liquide. Een andere auto is bijna nooit goedkoper. Mocht je een (half) jaar zonder inkomsten zitten dan had je het een stuk langer vol met een grote pot geld dan met lage maandlasten.

@c-nan Als je er last van hebt aangeven bij je opdrachtgever. Als de persoon die ook de gegevens aanlevert is het eenvoudig te schakelen door aan te geven dat je één dag per week werkt en als het eind van de middag opgeleverd wordt is het niet dezelfde dag klaar.

Zelf pak ik de 8 uurtjes bij mijn tweede opdrachtgever ook op in de avonduren en soms een meeting tussendoor, maar elk gewerkt uur schrijf ik. De ene week zijn het er 6 en de andere 12. Flexibiliteit gaat twee kanten op maar het is geen vrijwilligerswerk, als er geen werk te doen is ga ik wel iets anders doen (sporten, naar het bos, iets met de kinderen, opruimen, klusjes waar ik nooit aan toe kom).

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 21-06-2024 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:53
fry77 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:56:

In essentie kopen ze je tijd. Wat ze met die tijd doen is aan hun (ik geef altijd aan dat als ik moet wachten op werk het gewoon jun kosten zijn. En ik roep regelmatig met een knipoog 'ik ben op uurbasis' :) ).
Ik zit er zelf iets anders in, maar dat kan wellicht ook verschillen per industrie of discipline. Meeste klanten ga ik een resultaatsverplichting mee aan. Bewust geen urenverplichting want dat levert in mijn ogen al snel vervelende situaties op (dat ik op kantoor naar het plafond ga staren als er even geen werk is tot mijn uren voor de dag op zijn of andersom dat ik elk uurtje moet gaan administreren/verantwoorden richting mijn manager als ik moet overwerken).

Als ik langere duur meedraai in een team (detachering); bespreek ik duidelijk wat ze verwachten qua werk in de uren dat ze mij inhuren (niet letterlijk natuurlijk, maar als we een klus bespreken voor een bepaald aantal uur dan ga ik uitvragen wat ze verwachten en verzin ik zelf wel of dat haalbaar is in het aantal uur of ik stuur de verwachtingen bij).

Wanneer de hoeveelheid werk past binnen de overeenkomst in uren is het wat mij betreft gewoon je taak om als professional (plat gezegd) je shit voor mekaar te hebben. Als je het sneller doet dan heb je mooi wat tijd over voor jezelf en als je het niet redt binnen de tijd omdat je planning slecht was dan werk je soms wat langer door. Wanneer het werk structureel hoger uitvalt dan besproken (of door andere omstandigheden) dan is het tijd om eens met je hiring manager te praten of je niet bepaalde werkzaamheden moet afstoten of dat je voor meer uren ingehuurd moet worden.

Ik ga niet heel suf een urenfabriek spelen en elk uur verantwoorden. Mijn klanten vinden dat ook eerder irritant dan nuttig als ik elke week andere uurstaten inlever met allerlei onderbouwingen. Zou me daarnaast ook een beetje een ambtenaar voelen als ik rustig mijn uren uit ga zitten, omdat ze me nu eenmaal een aantal uren hebben beloofd en ik die tijd moet uitzitten (nu zullen de meeste dat hier niet doen hoop ik :+ ).

Uiteindelijk zijn beide manieren van ondernemen dikke prima, want dat is het mooie van ondernemen; je kan lekker je eigen plan trekken. Ik snap dan ook niet helemaal waarom de originele poster hier zo mee worstelt, maar dat is wellicht nog wat onervarenheid. In mijn ogen zijn dit de leuke dingen van ondernemen; je eigen plan trekken en daar naar handelen ipv zoals in loondienst je manager oid dit laten beslissen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Ik wordt ook vaak genoeg ingehuurd voor 40uur per week. Vaak heb ik mijn werk al sneller af omdat ik blijkbaar sneller/efficienter werk, er minder werk is dan ingeschat etc. Dan schrijf ik gewoon 40uur per week, ook al werk ik er de ene week 32 en de andere 39 (en misschien soms een keer 42). Ik kan onmogelijk iets anders doen in die andere uren en ik ben gewoon beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:53
jongetje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:58:
Ik wordt ook vaak genoeg ingehuurd voor 40uur per week. Vaak heb ik mijn werk al sneller af omdat ik blijkbaar sneller/efficienter werk, er minder werk is dan ingeschat etc. Dan schrijf ik gewoon 40uur per week, ook al werk ik er de ene week 32 en de andere 39 (en misschien soms een keer 42). Ik kan onmogelijk iets anders doen in die andere uren en ik ben gewoon beschikbaar...
Eens hoor; zo steek ik hem ook in. Maar dan vooral dus omdat ik gewoon mijn werk voor mekaar heb; ik ga dan niet concentreren op die uren. Klant blij en ik blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jongetje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:58:
Het gebeurt soms dat ik opgedroogd ben van werk. Dan verzin ik zelf wat en als dat redelijkerwijs ook niet meer lukt, meld ik dat. "Ik heb tijd over en er ligt geen werk voorhanden, doe iets!". Wordt vaak wel gewaardeerd. Plafondturen is voor de nachtelijke uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
Faust1946 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:33:
Meeste klanten ga ik een resultaatsverplichting mee aan.
Hoe ziet dit er concreet uit? Als in: wat spreek je af? Wat staat er in je contract?

Sometimes you need to plan for coincidence

Pagina: 1 ... 528 ... 643 Laatste