Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-07 19:44
Metaalhoofd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:06:
ik zou ook zeggen de factuurdatum. ook al vind de levering pas in het nieuwe jaar plaats, factuurdatum is leidend ongeacht datum levering/betaling.
Hoe kom je daarbij? Voor de BTW heb je gelijk. Voor het nemen van omzet en/of kosten zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-06 01:08
Dank allen, dit matcht wel met wat ik zelf ook in gedachten had. Voor grotere licenties en jaarlijkse verzekeringen etc zal ik het wel spreiden, dat kan gelukkig vrij makkelijk met Moneybird.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:25
ColeJ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Hoe kom je daarbij? Voor de BTW heb je gelijk. Voor het nemen van omzet en/of kosten zeker niet.
Voor BTW inderdaad en dacht dat het verder ook gold, net zoals dat ik mijn gedane werk in december opgeef bij IB 2023, ook als de betaling pas in februari gedaan wordt.
Ook schrijf ik kantoorkosten onder € 450 ook in een keer af, en die paar kleine abonnementen schaar ik daar onder.

Afgezien van een IntelliJ en NL-JUG abonnement, heb ik eigenlijk geen abonnementen die ik jaarlijks betaal. Ik voer ze dan gewoon op in het jaar dat ik die kosten betaal, maarja, inmiddels heb ik al jaren die abonnementen en mijn accountant heeft er nooit moeilijk over gedaan.

abonnementen die ik periodiek betaal, daarvan tel ik gewoon de betalingen binnen een kalenderjaar bij elkaar op.

Blijkbaar heb ik het mis, dus ga ik aan de schandpaal als de BD besluit me te controleren

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-07 09:43
Metaalhoofd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:58:
[...]
Blijkbaar heb ik het mis, dus ga ik aan de schandpaal als de BD besluit me te controleren
Ik denk dat het wel meevalt. Boekhoudkundig doe je het misschien niet correct, maar de inspecteur ziet ook wel dat je hier geen financieel voordeel haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

als de BD besluit me te controleren
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lixis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-07 11:41
Het is weer tijd om de aanslag inkomstenbelasting over vorig jaar te betalen. Dat doe ik voor het eerst sinds ik gestart ben als zzp'er, maar ik moet een hoger bedrag overmaken dan de daglimiet van de ING app. Weet iemand of ik het bedrag ook in twee overboekingen kan doen? En dan met hetzelfde betalingskenmerk uiteraard. Ik kan op de website van de BD alleen iets vinden over betalen in termijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 10:35
[...]

Voor BTW inderdaad en dacht dat het verder ook gold, net zoals dat ik mijn gedane werk in december opgeef bij IB 2023, ook als de betaling pas in februari gedaan wordt.
Ook schrijf ik kantoorkosten onder € 450 ook in een keer af, en die paar kleine abonnementen schaar ik daar onder.

Afgezien van een IntelliJ en NL-JUG abonnement, heb ik eigenlijk geen abonnementen die ik jaarlijks betaal. Ik voer ze dan gewoon op in het jaar dat ik die kosten betaal, maarja, inmiddels heb ik al jaren die abonnementen en mijn accountant heeft er nooit moeilijk over gedaan.

abonnementen die ik periodiek betaal, daarvan tel ik gewoon de betalingen binnen een kalenderjaar bij elkaar op.

Volgens mij doe je niets fout. Transitorisch boeken is tot een bepaalde omzet niet verplicht. Of in ieder geval is de Belastingdienst erg coulant. Zeker als het gaat om lage bedragen.

Van Jortt.nl:
Wanneer verwerk je boekingen transitorisch in je boekhouding?
De transitorische boekingen verwerk je heel eenvoudig in Jortt. Toch hoef je niet ieder wissewasje zo te boeken. De Belastingdienst is voor bedrijven tot € 12 miljoen omzet heel soepel met de uitvoering hiervan.

Een krantenabonnement van € 250,- per jaar geeft geen significant verschil in je boekhouding als je deze transitorisch boekt; een eerste klas OVjaarkaart van € 4.700,- dan weer wel. Zo mag je zelf inschatten of het een significante impact heeft op je administratie. Als dat zo is, boek je transitorisch. Anders niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:24
Lixis schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:40:
Het is weer tijd om de aanslag inkomstenbelasting over vorig jaar te betalen. Dat doe ik voor het eerst sinds ik gestart ben als zzp'er, maar ik moet een hoger bedrag overmaken dan de daglimiet van de ING app. Weet iemand of ik het bedrag ook in twee overboekingen kan doen? En dan met hetzelfde betalingskenmerk uiteraard. Ik kan op de website van de BD alleen iets vinden over betalen in termijnen.
Geen enkel probleem om het in meerdere boekingen te doen, wel goed opletten op het betalingskenmerk inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:51
Verhoog je toch even tijdelijk je daglimiwt? Dan is het ook makkelijker terug vinden in de ing app icm de betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Verhoog je toch even tijdelijk je daglimiwt? Dan is het ook makkelijker terug vinden in de ing app icm de betaling.
KNAB en volgens mij andere banken ook hebben zelfs dan nog een max van 50K. Vaak is er een proces waarbij je contact moet opnemen met de bank voor een hogere betaalopdracht. Zo heb ik dat ook moeten doen bij KNAB, instellen als 1 cent en dan het bedrag door hun laten aanpassen via de chat.

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
mannowlahn schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Die is max 50k :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 17:58
Ik heb hem ook opgeknipt in 2 delen die minder dan 50k waren. Zolang je het juiste kenmerk maar gebruikt komt t goed.

[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 28-05-2024 15:06 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 21:34
Hoezo tijd? Voor 10 juli toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Dan adviseer ik die persoon snel naar een bv holding over te gaan :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:39
Heb vandaag even zitten stoeien met uren boeken in moneybird, heb dus een langdurig project (t/m einde van het jaar) en moneybird ondersteund niet het kopieren van een urenregel van de ene dag naar een andere dag, laat staan een week, maand of andere periode.

ChatGPT to the rescue, echt ontzettend knap dat daar zo goed als in een keer een werkend python script uitkomt waarmee je tegen de API van moneybird aan kan praten. En zo geschiede dat ik na 3 a 4 uurtjes rommelen en finetunen in de dev administratie alle uren voor dit jaar erin heb zitten.

Ik had ook opgegeven dat de uren op specifieke tijden en dagen geboekt moesten worden, zit er allemaal netjes in.

Voor diegene die tegen hetzelfde probleem aanlopen, is chatgpt dus al een uitkomst, maar ik wil ook best het script even delen zodat je het op maat kunt maken voor jouzelf. Dan zie ik de DM wel tegemoet.

edit: en de reden waarom ik zo lui ben, is dat ik mijn uren ook al bij de intermediar en opdrachtgever moet boeken (3x keer dus) dus ik bespaar me graag wat tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 28-05-2024 16:23 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:34
Of je zo echt tijd bespaart is natuurlijk de vraag… 4 uurtjes ‘rommelen’ is 240 minuten. De rest van het jaar telt nog zo’n 150 werkbare dagen. En volgens mij kost het invoeren van de uren per dag geen anderhalve minuut. Effectief heb je dus meer tijd besteed. Wel in een oplossing die je wellicht vaker kan gebruiken en zeker ook minder geestdodend maar tijdbesparend? Wel leuk om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
Ik weet dat het hier elke week voorbij komt maar ik ben er toch nog niet helemaal uit. Ik heb momenteel een youngtimer (privé) met een dagwaarde van ~€3000 en gebruik 'm vrijwel alleen privé. Begrijp ik het goed dat als ik deze naar de zaak zou halen ik ongeveer €1000 aan bijtelling bij m'n inkomen moet rekenen, maar vervolgens wel alle brandstofkosten, verzekeringen, belastingen, onderhoud e.d. als kosten mag opvoeren?

Alleen de verzekering en belasting is al een stuk hoger dan €1000 p/j dus dan zou het wel heel interessant worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:18
JEightyFive schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
function needsCheck() {
    if(soundsForeign(name)) {
        return true;
    }
    return false;
}

:+
offtopic:
return soundsForeign(name);

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
Ik heb het volgende artikel in de RTL app gezien: Financiën huurde in 2023 bijna 1000 schijnzelfstandigen in www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/a...weer-fout-belastingdienst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:40
Roodey schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:52:
Ik heb het volgende artikel in de RTL app gezien: Financiën huurde in 2023 bijna 1000 schijnzelfstandigen in www.rtl.nl/nieuws/rtl-z/a...weer-fout-belastingdienst
Ook werd zzp'ers gevraagd om in dienst te komen, maar slechts één zelfstandige hapte toe.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 11:26

Crazy D

I think we should take a look.

DesiredPeanut schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:37:
Ik weet dat het hier elke week voorbij komt maar ik ben er toch nog niet helemaal uit. Ik heb momenteel een youngtimer (privé) met een dagwaarde van ~€3000 en gebruik 'm vrijwel alleen privé. Begrijp ik het goed dat als ik deze naar de zaak zou halen ik ongeveer €1000 aan bijtelling bij m'n inkomen moet rekenen, maar vervolgens wel alle brandstofkosten, verzekeringen, belastingen, onderhoud e.d. als kosten mag opvoeren?

Alleen de verzekering en belasting is al een stuk hoger dan €1000 p/j dus dan zou het wel heel interessant worden.
Ligt eraan wanneer je die hebt gekocht of je die nog op de zaak kunt zetten. Je kunt niet te pas en te onpas een auto op de zaak zetten wanneer het zo uitkomt. Dat kan alleen bij aanschaf (maar als aanschaf 2024 was kan dat nog wel met terugwerkende kracht).

Even los daarvan. Ja. je betaald 35% bijtelling, maar vergeet de BTW correctie voor genoten prive voordeel niet.
https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
DesiredPeanut schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:37:
I. Ik heb momenteel een youngtimer (privé) met een dagwaarde van ~€3000 en gebruik 'm vrijwel alleen privé.
Je moet een auto minimaal 10% zakelijk gebruiken om hem zakelijk aan te merken.

Daarbij kan het alleen bij aanschaf (IB-jaar) bepaald worden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
Roodey schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:52:
Echt die fucking term schijnzelfstandigen. Mogen we dan ambtenaren schijnarbeiders noemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Uit het genoemde artikel van rtl: "Wie als zelfstandige wil werken, moet aan een aantal eisen voldoen. Zo mag er geen gezagsverhouding zijn en mag het niet om werk gaan dat iemand in loondienst ook kan doen."

Er zijn bedrijven waar zelfs C-level met ZZP ingevuld worden, normaliter toch echt een loondienst rol. Er zijn gewoon té veel voorbeelden te bedenken waarbij dit praktisch onuitvoerbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
valdi schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:41:
Uit het genoemde artikel van rtl: "Wie als zelfstandige wil werken, moet aan een aantal eisen voldoen. Zo mag er geen gezagsverhouding zijn en mag het niet om werk gaan dat iemand in loondienst ook kan doen."

Er zijn bedrijven waar zelfs C-level met ZZP ingevuld worden, normaliter toch echt een loondienst rol. Er zijn gewoon té veel voorbeelden te bedenken waarbij dit praktisch onuitvoerbaar is.
Die hele beargumentatie is wat mij tegen het haar instrijkt. Er is geen logica te bespeuren. Ja de sociale potjes, maar de zzp’er betaald over het algemeen meer belasting dan als degene in loondienst gaan. Alleen het potje heeft een andere naam. Het enige wat ik mij kan voorstellen als reden is dat de overheid er gewoon de pis in heeft dat niemand voor ze wilt werken tenzij iemand een grote zak geld meekrijgt om de ellende weg te spoelen. Allemaal symptoom bestrijding van de overheid. Wederom, want daar zijn ze maar al te goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
indexample schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Je moet een auto minimaal 10% zakelijk gebruiken om hem zakelijk aan te merken.

Daarbij kan het alleen bij aanschaf (IB-jaar) bepaald worden
Ik vond het ook al een beetje te mooi om waar te zijn :+. Dan hou ik 'm gewoon lekker prive, wel makkelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
In dat artikel:
"Financiën is van mening dat veel zzp’ers in de praktijk vaak niet zelfstandig zijn en hierdoor belasting ontwijken"

Ik betaal als ZZP-er al bijna meer belasting dan ik in loondienst als bruto loon kreeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:39:
[...]

In dat artikel:
"Financiën is van mening dat veel zzp’ers in de praktijk vaak niet zelfstandig zijn en hierdoor belasting ontwijken"

Ik betaal als ZZP-er al bijna meer belasting dan ik in loondienst als bruto loon kreeg
Wat wil je daarmee zeggen? Je betaalt alsnog toch stukken minder dan in loondienst met een gelijk inkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Wolly schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Wat wil je daarmee zeggen? Je betaalt alsnog toch stukken minder dan in loondienst met een gelijk inkomen?
Ik zeg dat ik nu bijna meer belasting betaal als ZZP-er dan het bruto (incl belastingen) loon wat ik kreeg in loondienst.
Oftewel ik betaal nu een hoop meer belasting dan destijds in loondienst.
Uitgaven zijn ook gestegen, dus ik betaal ook meer BTW dan destijds

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
Metaalhoofd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Ik zeg dat ik nu bijna meer belasting betaal als ZZP-er dan het bruto (incl belastingen) loon wat ik kreeg in loondienst.
Absolute en procentuele bedragen zijn twee verschillende dingen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
ColeJ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:17:
[...]

Absolute en procentuele bedragen zijn twee verschillende dingen :)
Zal vast iets minder belasting moeten betalen al zou ik een omzet hebben van 50k tov loondienst 50k, daarentegen heb ik ook in verhouding meer andere kosten en onzekerheden.
De quote die ik aanhaalde sprak naar mijn idee over absolute zin, ik moet nog de eerste loondienst aanstelling van 135k+ bruto met eenzelfde verantwoordelijkheid en werkdruk als nu tegenkomen.

Dus ja, ik betaal nu in absolute zin meer belasting dan toen in loondienst. In procentuele zin is het helemaal niet relevant, want mijn bruto omzet zou ik niet als bruto loon kunnen krijgen voor een soortgelijke functie, zelfs bij overheid houdt het voor loondienst devvers doorgaans op bij 75k (waarbij ik dan 16k minder belasting zou betalen dan nu).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-07 22:19

Yucon

*broem*

Ergens heb ik ook wel zoiets van 'bring it on'. Dan weten we tenminste eens wat niet, maar ook wat er wel mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:08
Metaalhoofd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Als al aangeven, het gaat natuurlijk om de vergelijking met eenzelfde inkomen.
Als zzper heb je aftrekposten en betaal je (of je werkgever) veel minder sociale lasten. Dat terwijl als je in de bijstand eindigt dat natuurlijk wel betaald moet worden.

Het kan wat mij betreft dus simpel opgelost worden door een verplichte aov en sociale lasten te heffen.
Het grote verschil tussen veel zzpers en mensen in loondienst is niet perse dat zzpers meer risico nemen en daarom meer verdienen. Maar dat veel risico's worden afgewenteld op de mensen die het wel betalen.

Omdat het verschil nu zo groot is, gaan veel mensen zzpen (hij die kan), waardoor je zeker in de it nu al bijna een stigma van mindere God krijgt als je het niet doet. Dit zorgt voor nog veel verschil in inkomen tussen zzp en loondienst.

Wat mij betreft mag dit best weer wat genormaliseerd worden. Zonder de lucratieve kant van zzpen zouden er veel mensen het doen, en dat is dus een signaal dat die mensen eigenlijk ook niet zzper zouden moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@chielsen noem eens een sociale last / vangnet waar zzp’ers niet voor betalen naar wel gebruik van mogen maken. Tip: die is er niet ;)

We betalen dus netjes voor de bijstand. Al die andere vangnetten mogen we geen aanspraak op maken juist omdat we er niet voor betalen (en dat is prima!)

[ Voor 23% gewijzigd door Leipo op 29-05-2024 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:47
Metaalhoofd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Dus ja, ik betaal nu in absolute zin meer belasting dan toen in loondienst. In procentuele zin is het helemaal niet relevant, want ...
Dit argument heb ik nu een aantal keer voorbij zien komen. Ik snap dat het voor jou en jouw situatie heel logisch klinkt maar op dit manier kun je alles kapot redeneren.

Weet dat je met dit standpunt geen enkele medestander vindt behalve misschien een enkele andere ZZPer. De rest zal het alleen maar nog oneerlijker vinden, met verdienen en ook nog relatief minder belasting betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Blijf erbij dat de discussie in Den Haag een stuk makkelijker gaat als ze BVs en DGA’s er buiten laten. DGA’s zitten al op 100% loonbelasting van een vergelijkbare functie en de administratieve last geen een ondergrens wanneer het fiscaal uitkomt.

De loodgieter met tientallen klanten per jaar kan blijven profiteren van dit soort aftrekposten. Kunnen ze ook weer omhoog want hier is een enorme schaarste én gigantisch zwarte markt van overdag in loondienst en daarbuiten bijklussen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Gisteren las ik via via in het FD het volgende:
Ook werkgeverskoepels VNO-NCW en MKB-Nederland zitten op die lijn. Zij pleiten voor een ‘pragmatische aanpak’ waarbij kwetsbare zelfstandigen die minder dan een bepaald uurtarief verdienen automatisch worden aangemerkt als werknemer. Voor ‘werkenden met onderhandelingsmacht’ (lees: de goedverdienende zzp’er) zou er niet veel hoeven veranderen.
Hopelijk gaan ze daar wat mee doen.

Overigens denk ik dat erg veel ZZP-ers in de zorg inderdaad schijnzelfstandige zijn. Een enkeling zal meerdere opdrachtgevers hebben of op persoonlijke titel mensen aan huis helpen, maar er zijn er echt heel veel die in een verzorgingshuis of ziekenhuis werken. Die zeggen gewoon "nee" als hen gevraagd wordt om een dienst te draaien en dat recht hebben ze, maar verder doen ze alles precies zoals hun vaste dienst collega's. Dat neigt meer naar wel de lusten maar niet de lasten. Dat alles voor een tarief van rond de €40,-

Er zijn ongeveer 200.000 zzp-ers in de zorg en 100.000 in het onderwijs. Op 1.200.000 zzp-ers...

[ Voor 34% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 29-05-2024 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:35
BeefHazard schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:41:
[...]

offtopic:
return soundsForeign(name);
We hebben het hier over de BD he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
stefxx schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:31:
[...]

Dit argument heb ik nu een aantal keer voorbij zien komen. Ik snap dat het voor jou en jouw situatie heel logisch klinkt maar op dit manier kun je alles kapot redeneren.

Weet dat je met dit standpunt geen enkele medestander vindt behalve misschien een enkele andere ZZPer. De rest zal het alleen maar nog oneerlijker vinden, met verdienen en ook nog relatief minder belasting betalen.
Tja, ik zie zo gebeuren dat overheid denkt: "Als die ZZP-ers nou meer belasting gaan betalen door ze te verplichten in loondienst te gaan, dan dichten we dat begrotingstekort even"
Vervolgens zijn ze verbaasd dat het begrotingstekort alleen maar toeneemt, doordat er in absolute zin minder belasting binnenkomt, omdat die zzp-ers die ze naar loondienst gedwongen hebben veel minder salaris krijgen waar belasting over geheven kan worden.

En met 'oneerlijk vinden' als argument kan je ook alles kapot redeneren. Als alles qua inkomen en belastingafdracht is genivelleerd zullen er nog genoeg mensen het oneerlijk vinden dat een zzp-er geen pop/bila hoeft, geen limiet aantal vakantiedagen heeft, dan moet dat ook gelijk getrokken worden etc etc.
Er zijn vandaag de dag ook zat mensen die het oneerlijk vinden dat een bijstandsgerechtigde minder te besteden heeft dan een hartchirurg en het feit dat loonschalen bandbreedtes hebben nodigt ook uit tot oneerlijke beloning, dus dan blijf je bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:11:
Die zeggen gewoon "nee" als hen gevraagd wordt om een dienst te draaien en dat recht hebben ze,
dus ze hebben wel een machts- en onderhandelingspositie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Tja, ik zie zo gebeuren dat overheid denkt: "Als die ZZP-ers nou meer belasting gaan betalen door ze te verplichten in loondienst te gaan, dan dichten we dat begrotingstekort even"
Vervolgens zijn ze verbaasd dat het begrotingstekort alleen maar toeneemt, doordat er in absolute zin minder belasting binnenkomt, omdat die zzp-ers die ze naar loondienst gedwongen hebben veel minder salaris krijgen waar belasting over geheven kan worden.
De overheid denkt waarschijnlijk dat bedrijven die uit meer dan 1 persoon bestaan meer investeren en daarmee de economie laten groeien. Het komt dan natuurlijk mooi uit als die bedrijven veel geld besparen door geen ZZP´ers meer in te huren maar gewoon personeel waardoor er meer investeringsruimte komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52
Leipo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:33:
@chielsen noem eens een sociale last / vangnet waar zzp’ers niet voor betalen naar wel gebruik van mogen maken. Tip: die is er niet ;)

We betalen dus netjes voor de bijstand. Al die andere vangnetten mogen we geen aanspraak op maken juist omdat we er niet voor betalen (en dat is prima!)
Het maakt niet uit of je er aanspraak op (kan) maken. Doordat er minder inleg is in de pot kan er ook minder uitgekeerd worden. Vooral wanneer mensen die procentueel gezien weinig aanspraak maken op de pot maar voornamelijk bijdragen er uit stappen zijn de overblijvers voornamelijk afnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Leipo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:33:

Nou ja, je betaalt veel minder. Zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling, een hoop spul waar geen BTW en inkomstenbelasting over wordt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-07 17:39
chielsen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:50:
[...]

Nou ja, je betaalt veel minder. Zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling, een hoop spul waar geen BTW en inkomstenbelasting over wordt betaald.
Relatief gezien misschien, in absolute zin niet. Zoals iemand anders als zei; als ZZP'er heb je significant andere (hogere) inkomsten dan in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
[...]

ik zou willen dat ik veel minder betaal als in loondienst, het omgekeerde is echter waar.
Zelfstandigenaftrek/MKB vrijstelling zijn ook de laatste jaren steeds kleiner geworden

er wordt dus wel geroepen dat zelfstandigen minder zouden betalen, en een enkele zal het ook wel doen door allerlei slimme (of schimmige) trucjes, maar mijn verwachting is dat de meerderheid echt wel meer is gaan betalen op persoonlijk vlak.

Mogelijk dat als je ook de belastingafdracht van de bedrijven mee zou rekenen die normaal deze mensen in loondienst zouden hebben dat het sommetje positief uit zou pakken voor de stelling 'iedereen in loondienst', maar tot nu toe heb ik nog nooit cijfers gezien die dit zouden onderbouwen, wat dus meestal wil zeggen: die cijfers zijn er niet anders zouden ze daar wel iedere keer mee zwaaien en naar refereren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
[...]

Iemand in loondienst gebruikt ook een hoop spul waar geen BTW en inkomstenbelasting over wordt betaald, alleen is het dan van zijn werkgever en die werkgever geniet ook allerlei vrijstellingen en aftrekposten (zeker als het een grote partij ala Shell of Google is, die onze regering liever niet wil wegjagen en daarom allerlei speciale voordeeltjes biedt)

[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 29-05-2024 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
Mooi nieuws. Maar hoe kan het dat alleen onbekende kleine sites dit melden en ik het nergens in het nieuws terug kan vinden? Zou toch groter nieuws moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Iemand in loondienst gebruikt ook een hoop spul waar geen BTW en inkomstenbelasting over wordt betaald, alleen is het dan van zijn werkgever en die werkgever geniet ook allerlei vrijstellingen en aftrekposten (zeker als het een grote partij ala Shell of Google is, die onze regering liever niet wil wegjagen en daarom allerlei speciale voordeeltjes biedt)
het geld wat normaal binnen de grote bedrijven zou blijven hangen en waar ze geen tot weinig belasting over betalen komt nu bij mij binnen (doordat ze mij meer betalen als iemand in loondienst) en betaal ik netjes de volle pond belasting over => je zou toch zeggen dat daarmee zelfstandigen meer belasting opleveren onderaan de streep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 22:20
Avalaxy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:59:
[...]

Mooi nieuws. Maar hoe kan het dat alleen onbekende kleine sites dit melden en ik het nergens in het nieuws terug kan vinden? Zou toch groter nieuws moeten zijn?
Ik zie het ook terug (eerder al dit jaar) op https://www.noa.nl/nl/nieuws/uitstel-voor-wet-vbar/
De vraag is wat de belastingdienst ondertussen gaat doen, die wil graag gaan handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Binnen een jaar of 5 gaat zo’n beetje de helft van het personeel van de Belastingdienst met pensioen, ik wens ze veel succes met handhaven :')

https://www.rekenkamer.nl...oor-inning-van-57-miljard

“In de informatie naar de Tweede Kamer staat niet expliciet beschreven wat de
‘negatieve impact op het niveau van toezicht’ precies inhoudt en hoe groot het
capaciteitstekort is (namelijk 1.000 fte, oftewel eenderde van de benodigde
capaciteit).”

“Komende jaren kan dit probleem groeien, omdat de Belastingdienst een grote
uitstroom door pensionering verwacht. Tot en met 2028 moet de Belastingdienst
daarom circa 12.000 fte werven.”

Ik heb nog even gekeken naar de openstaande vacatures bij de BD en dat zijn er momenteel 338, waarvan 125 fiscaal/accountancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
smaij schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Ik zie het ook terug (eerder al dit jaar) op https://www.noa.nl/nl/nieuws/uitstel-voor-wet-vbar/
De vraag is wat de belastingdienst ondertussen gaat doen, die wil graag gaan handhaven.
Daar wordt echter geen 2026 genoemd. Maar aangezien het kennelijk nieuws van 2 dagen oud is, had ik toch wel verwacht dat bijvoorbeeld het FD er iets over geschreven zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leipo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:01:
[...]

het geld wat normaal binnen de grote bedrijven zou blijven hangen en waar ze geen tot weinig belasting over betalen komt nu bij mij binnen (doordat ze mij meer betalen als iemand in loondienst) en betaal ik netjes de volle pond belasting over => je zou toch zeggen dat daarmee zelfstandigen meer belasting opleveren onderaan de streep ;)
het geld wat normaal binnen de grote bedrijven zou blijven hangen
Geld blijft niet hangen, geld wordt geinvesteerd of uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 21:09
Aankomende week ga ik begonnen bij een nieuwe opdrachtgever, ik heb een overeenkomst ontvangen (HeadFirst) met daarin de volgende paragraaf:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:12:
[...]

[...]

Geld blijft niet hangen, geld wordt geinvesteerd of uitgekeerd.
het kan alledrie (+stockbuybacks :X ), maar het zal zeker allemaal tegen een veel lager percentage belast worden als mijn inkomstenbelasting :P
(zoals het wegsluizen naar belastingparadijzen...)

[ Voor 7% gewijzigd door Leipo op 29-05-2024 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
TheJVH schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:13:
Aankomende week ga ik begonnen bij een nieuwe opdrachtgever, ik heb een overeenkomst ontvangen (HeadFirst) met daarin de volgende paragraaf:

***members only***
Daar lijkt het op. Ik heb daar in het verleden ook wel vragen aan een OG over gesteld omdat een hogere dekking nogal prijzig kan worden en ook niet alle verzekeraars bereid zijn zo'n dekking af te geven. Tot 500k per gebeurtenis is redelijk standaard, daarboven kun je in een maatwerk situatie terecht komen.

Meer dan 500k heb ik uiteindelijk nooit hoeven te verzekeren, maar ik zit in een hele andere branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Avalaxy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Daar wordt echter geen 2026 genoemd. Maar aangezien het kennelijk nieuws van 2 dagen oud is, had ik toch wel verwacht dat bijvoorbeeld het FD er iets over geschreven zou hebben.
Klopt, ik had ook wel verwacht de wat grotere media hier wat over zou schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
kouk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Relatief gezien misschien, in absolute zin niet. Zoals iemand anders als zei; als ZZP'er heb je significant andere (hogere) inkomsten dan in loondienst.
Dat is precies waar we het over hadden. Trouwens als je bijv kijkt naar de mensen in de logistiek, schoonmakers etc dan betalen ze ook absoluut nauwelijks belasting.

Wat mij betreft zouden mensen alleen moeten ZZPen als ze graag veel kleine klusjes doen of meer zeggenschap willen. Als je lange opdrachten doet en ingebed in een team zit, dan had je gewoon in dienst gemoeten. Als je de belasting/sociale lasten voordelen wegneemt dan zal ZPPen een stuk minder interessant worden. Als bedrijven dezelfde mensen dan willen aantrekken zullen ze ook meer salaris moeten betalen, dus zal dat verschil ook veel kleiner worden.

Wat je vooral nog houdt is dat bedrijven een premium voor flexibiliteit willen betalen (maar daar staat dus ook risico tegenover) en dat er soms wel potjes met geld zijn, maar geen plek in een functiehuis. Dat laatste zal denk ik ook de markt wel volgen als ZZPen wordt ontmoedigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:33:
Blijf erbij dat de discussie in Den Haag een stuk makkelijker gaat als ze BVs en DGA’s er buiten laten. DGA’s zitten al op 100% loonbelasting van een vergelijkbare functie en de administratieve last geen een ondergrens wanneer het fiscaal uitkomt.
En dan heeft Nederland er op eens 1 miljoen BV's bij. Die allemaal op het laatst mogelijke inkomen gaan zitten (voor veel IT functies kom je vacatures tegen met salarissen tussen 3 en 6000 euro....). Dus verdienen ze opeens een stuk minder dan als eenmanszaak.
De loodgieter met tientallen klanten per jaar kan blijven profiteren van dit soort aftrekposten. Kunnen ze ook weer omhoog want hier is een enorme schaarste én gigantisch zwarte markt van overdag in loondienst en daarbuiten bijklussen.
De loodgieter die tientallen particulieren als klant heeft hoeft zich sowieso geen zorgen te maken om de verkapt-dienstverband-issues. Als hij ook door aannemers wordt ingehuurd is dat misschien een ding, maar in die wereld kun je natuurlijk vrij makkelijk daar omheen.
chielsen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Dat is precies waar we het over hadden. Trouwens als je bijv kijkt naar de mensen in de logistiek, schoonmakers etc dan betalen ze ook absoluut nauwelijks belasting.

Wat mij betreft zouden mensen alleen moeten ZZPen als ze graag veel kleine klusjes doen of meer zeggenschap willen. Als je lange opdrachten doet en ingebed in een team zit, dan had je gewoon in dienst gemoeten. Als je de belasting/sociale lasten voordelen wegneemt dan zal ZPPen een stuk minder interessant worden. Als bedrijven dezelfde mensen dan willen aantrekken zullen ze ook meer salaris moeten betalen, dus zal dat verschil ook veel kleiner worden.

Wat je vooral nog houdt is dat bedrijven een premium voor flexibiliteit willen betalen (maar daar staat dus ook risico tegenover) en dat er soms wel potjes met geld zijn, maar geen plek in een functiehuis. Dat laatste zal denk ik ook de markt wel volgen als ZZPen wordt ontmoedigd.
Deels eens maar wat als je nou meerdere kleinere klussen hebt, maar wel bij allemaal in een team? Moet je dan bij 4 bedrijven in loondienst? Ik snap wat je bedoelt en op zich zwart-wit sta ik er ook zo in (maar dat mag je hier niet zeggen, fulltime 3 jaar bij 1 opdrachtgever binnen een team dan ben je ook ondernemer...), maar het is toch een beetje lastig om dat heel zwart-wit te stellen. Ik draai ook mee in een team met medewerkers die over processen gaan, en ben ik de uitvoerende. Is dat ook eigenlijk loondienst voor 1 dag in de week? Er zijn zoveel situaties te bedenken waarin dat toch ook kort door de bocht is. Daarin tegen ook genoeg situaties waarin het op zich natuurlijk wel heel duidelijk is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 21:09
Afas schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Daar lijkt het op. Ik heb daar in het verleden ook wel vragen aan een OG over gesteld omdat een hogere dekking nogal prijzig kan worden en ook niet alle verzekeraars bereid zijn zo'n dekking af te geven. Tot 500k per gebeurtenis is redelijk standaard, daarboven kun je in een maatwerk situatie terecht komen.

Meer dan 500k heb ik uiteindelijk nooit hoeven te verzekeren, maar ik zit in een hele andere branche.
Eens, ik heb aangegeven dat ik max 250k wil per gebeurtenis en 500k per jaar, anders gaat mijn hele tariefsverhoging op aan de verzekering :') . Beetje onzin ook natuurlijk als je in een team werkt waar je altijd werkt met het 4 ogen principe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
[...]

Wat mij betreft zouden mensen alleen moeten ZZPen als ze graag veel kleine klusjes doen of meer zeggenschap willen. Als je lange opdrachten doet en ingebed in een team zit, dan had je gewoon in dienst gemoeten.
Waarom dan? Omdat ik wel af en toe een andere klus wil en het in mijn werkgebied niet rendabel is om ergens korter dan een jaar te zitten moet ik maar in dienst gaan (bij het bedrijf zelf of een detacheerder)? Waarom zou dat dan via een detacheerder wel mogen, maar via mijn eigen bedrijf niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:12
Crazy D schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:58:
[...]
Ik draai ook mee in een team met medewerkers die over processen gaan, en ben ik de uitvoerende. Is dat ook eigenlijk loondienst voor 1 dag in de week? Er zijn zoveel situaties te bedenken waarin dat toch ook kort door de bocht is. Daarin tegen ook genoeg situaties waarin het op zich natuurlijk wel heel duidelijk is.
De kans is groot dat specifiek deze opdracht wordt gezien als schijnzelfstandigheid. Dan komt de opdrachtgever dus zijn verplichtingen niet na richting Belastingdient en jou. Belangrijke factor is de mate van gezagsverhouding.

https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:58:
[...]

En dan heeft Nederland er op eens 1 miljoen BV's bij. Die allemaal op het laatst mogelijke inkomen gaan zitten (voor veel IT functies kom je vacatures tegen met salarissen tussen 3 en 6000 euro....). Dus verdienen ze opeens een stuk minder dan als eenmanszaak.
Er is natuurlijk ook nog winst en dividendbelasting. Bij een hoge winst is juist eenmanszaak fiscaal weer aantrekkelijker.
[...]

De loodgieter die tientallen particulieren als klant heeft hoeft zich sowieso geen zorgen te maken om de verkapt-dienstverband-issues. Als hij ook door aannemers wordt ingehuurd is dat misschien een ding, maar in die wereld kun je natuurlijk vrij makkelijk daar omheen.
[...]
Mijn punt was dat de eis geen onderscheid maakt. Geen enkele ondernemer voert werk uit wat niet in loondienst zou kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:44
[...]

Wat mij betreft zouden mensen alleen moeten ZZPen als ze graag veel kleine klusjes doen of meer zeggenschap willen. Als je lange opdrachten doet en ingebed in een team zit, dan had je gewoon in dienst gemoeten.
Wellicht plaats ik je opmerking in de verkeerde context, dus onderstaand verhaal is ook meer een algemene bijdrage aan de discussie ;)! Op het eerste oog vind ik dat je hiermee wel erg 1-dimensionaal naar de motivatie om te ZZP'en kijkt. Zullen er genoeg bij zitten die gewoon hetzelfde werk willen doen voor meer geld en daarom niet in loondienst gaan.

In mijn geval doe ik het ZZP'en vooral omdat ik overal wel uitgekeken ben na 1 á 2 jaar en soms ook een stuk eerder. Ik zit al een tijdje op dit forum en heb dit ook bij andere mensen al meerdere malen als motivatie voorbij zien komen. Het hele loondienstgebeuren werkt gewoon niet zo lekker als een hiring manager je op een gegeven moment niet meer wil aannemen omdat het risico zeer groot is dat je toch weer na een jaar vertrekt.

Alternatief is dan om onderdeel te worden van een detacheringsclub. Ik ben zo mijn werkend leven begonnen en ga nooit meer terug naar zo'n structuur. Al het gezeik over slecht meetbare variabelen die je beoordeling en salaris bepalen.... hell no. Tel daarbij op dat je bij allerlei verplichte nummertjes van het bedrijf aanwezig moet zijn en het feit dat elk leuk ondernemend idee eerst de goedkeuring moet krijgen van meerdere managementlagen en zie daar --> mijn motivatie om te ondernemen.

Het geld is een leuke bijkomstigheid om vrijheid te kopen om ook op andere vlakken te ondernemen of mijn leven iets anders in te richten, zodat ik andere behoeftes en interesses kan ontplooien. Het geld is nooit een motivatie an sich geweest, aangezien ik ook royaal kon leven van mijn loondienstsalaris en op een gegeven moment is voor mij genoeg ook wel genoeg.

Ten slotte speelt bij mij ook wel mee dat mijn werk zich over het algemeen niet echt leent voor een project/kortlopende klus. Ik zie ook praktisch niet helemaal hoe ik zonder ingebed in een team of als leidinggevende van een team iets kan bereiken met een kortlopende interim klus (ik doe veel GRC opdrachten in het security domein).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
die zelfstandige loodgieter kan ook bij een loodgietersbedrijf in loondienst werken die particuliere klanten bedient

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Faust1946 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Wellicht plaats ik je opmerking in de verkeerde context, dus onderstaand verhaal is ook meer een algemene bijdrage aan de discussie ;)! Op het eerste oog vind ik dat je hiermee wel erg 1-dimensionaal naar de motivatie om te ZZP'en kijkt. Zullen er genoeg bij zitten die gewoon hetzelfde werk willen doen voor meer geld en daarom niet in loondienst gaan.

In mijn geval doe ik het ZZP'en vooral omdat ik overal wel uitgekeken ben na 1 á 2 jaar en soms ook een stuk eerder. Ik zit al een tijdje op dit forum en heb dit ook bij andere mensen al meerdere malen als motivatie voorbij zien komen. Het hele loondienstgebeuren werkt gewoon niet zo lekker als een hiring manager je op een gegeven moment niet meer wil aannemen omdat het risico zeer groot is dat je toch weer na een jaar vertrekt.
Ik denk dat je een verouderde gedachte hebt over hiring managers.

De huidige generatie Y doet niets anders dan jobhoppen, dat is volledig geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:44
Wolly schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Ik denk dat je een verouderde gedachte hebt over hiring managers.

De huidige generatie Y doet niets anders dan jobhoppen, dat is volledig geaccepteerd.
Dat de huidige generatie dat doet, begrijp ik ook wel... Het is een fenomeen wat iedereen wel ziet die de afgelopen jaren in een kantoor rondgelopen heeft. Ik denk vooral pragmatisch, aangezien ik zelf ook soms op de stoel zit van een hiring manager: Als ik zelf de keuze heb bij inhuur en ik ga een lange termijn traject in dan ga ik bij vergelijkbare CV's toch echt voor een CV wat minder werkgevers op het lijstje heeft staan.

In theorie hoeft het allemaal niet zoveel uit te maken als iedereen dat lange lijstje met werkgevers heeft, in de praktijk durf ik niet heel stellig te zeggen of het inderdaad same level playing field is.

Daarnaast is dit 1 van de factoren die voor mij meeweegt om te zzp'en; er spelen er vaak wel meer dan 1 ;)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:06
[...]

Afgezien dat ik voorstander ben van het zelf moeten kunnen bepalen hoe je je inkomen vergaard (uiteraard levensvatbaar genoeg om goed je broek op te kunnen houden) is dit ook wat kort door de bocht. Wellicht is deze redenering nog te onderbouwen in geval van een loondienst betrekking bij een bedrijf dat zelf een product maakt/beheerd/whatever, maar als je dit in de context van een betrekking bij een detacheerder bekijkt vind ik het totale onzin. Wat je eigenlijk zegt is dat je dan ook maar bij die opdrachtgever in dienst moet. Ik heb de laatste 10 jaar van mijn loondienst leven bij detacheerders gezeten en ik zie echt niet hoe een inzet vanuit die situatie beter te verantwoorden is dan een vergelijkbare inzet als zzp-er.
Het enige verschil is dat dan vanuit de detacheerder werkgeverslasten worden betaald. Echter kan ik daar nu als zzp-er ook geen gebruik van maken. Kijk je vanuit de collectieve gedachte dan zou daar een oplossing voor bedacht kunnen worden. Als Dga is dat prima op te lossen door dit via de loonbelasting te laten lopen, uiteraard meer dan ook rechten om gebruik te mogen maken van het collectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
Zo werkt het helaas gewoon niet. Ik zou willen dat ik allemaal korte klusjes had, maar dat is mijn werk niet. Ik bouw infrastructuur. Dan moet ik me eerst de organisatie eigen maken, de wensen bespreken, goedkeuring krijgen, bouwen, fouten herstellen en het beheer inregelen. Vervolgens ben je minstens een half jaar verder.

Dat is uiteraard ook in allemaal korte klusjes op te delen, maar allemaal bij dezelfde opdrachtgever. Dus wat is dan wel een kort klusje wat niet in loondienst kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Leipo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:27:
[...]

dus ze hebben wel een machts- en onderhandelingspositie ;)
Dat is ook zo. Maar ik moet er niet aan denken dat het allemaal zzp-ers worden. Daar lig je dan in het verzorgingshuis. Niemand meer aanwezig wat alle zzp-ers hebben nee gezegd tegen de late dienst "omdat ze met hun gezinnetje willen eten".

Stel dat ik vanuit mijn machts- en onderhandelingspositie zeg dat ik alleen werk van 6:00-10:00 en 18:00-22:00. Mijn contract wordt rap opgezegd. Je moet ook kunnen vertrouwen op degene die je inhuurt. We accepteren het ook niet als de schilder tegen ons zegt "ik kom volgende maand maandag".

Macht kan je ook misbruiken, en dat gebeurt helaas te vaak in de zorg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:45
Het zit voor mij, en ik denk voor veel mensen, zelfs nog op een fundamenteler niveau dan wel of niet willen job hoppen. Je vrijheid wordt hoe dan ook ingeperkt in loondienst.

Zelfs al heb je de meest fantastische manager die er bestaat, dan nog zal die met een beperkte blik naar jouw ontwikkeling kijken. Die manager zal bij het investeren in jouw kennis en vaardigheden namelijk altijd zoeken naar waar 'wat goed is voor jou' en 'wat goed is voor het bedrijf' elkaar overlappen. Dat is per definitie een kleiner gebied dan alleen wat goed is voor jou. En zeer waarschijnlijk kijkt die manager ook naar een kortere termijn dan jijzelf.

Die les heb ik een jaar of tien geleden geleerd. Naast computers is literatuur mijn grote hobby. Zowel lezen als schrijven. Zo groot zelfs dat ik ben begonnen aan een deeltijdopleiding aan de Schrijversvakschool. In het eerste jaar daarvan werd je heel erg geleerd om je creativiteit te ontwikkelen en vooral ook om die bewust in te zetten als dat nodig is.

Het gevolg daarvan was dat ik ook in mijn IT-werk veel creatiever werd. Dat vond ik zelf niet alleen, het viel meerdere collega's op dat ik opeens met meer ideeën kwam in vergaderingen, meer 'out of the box'-oplossingen aandroeg, enzovoort. Ik durf daarom te stellen dat ik door het volgen van die alfa-studie een betere developer ben geworden.

Nu, denk je eens in hoe dat zou gaan als ik destijds tegen mijn manager tijdens mijn pop-gesprek had gezegd dat ik graag schrijver wilde worden en of ze daar misschien nog budget voor hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Waarom moeten? Wat is je argumentatie daarvoor want het komt meer over als een jaloezie dat mensen bepaalde zekerheden in eigen beheer nemen tbv hogere inkomsten? Wat boeit het nou of het kleine klusjes zijn of lange klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:30:
Mijn punt was dat de eis geen onderscheid maakt. Geen enkele ondernemer voert werk uit wat niet in loondienst zou kunnen.
Nee, klopt. Iedereen in NL zou bij Nederland BV in loondienst kunnen. De bakker met zijn eigen winkel zou onderdeel kunnen worden van een keten. En die keten zou onderdeel kunnen worden van.. en zo voort. Echter, het werk dat die bakker doet is zelfstandig. Als hij fulltime enkel voor de kantine van de Shell zou bakken zou je kunnen stellen dat ie bij Shell in dienst kan met een bakkersoven in de kantine. Als jij een geweldig Saas product ontwikkeld om te verkopen aan bedrijven, zou je ook bij Microsoft in dienst kunnen om dat te ontwikkelen.... Maar dat is natuurlijk onzin. Als bakker mag je zelfstandig zijn, als jij een dienst wil ontwikkelen mag je dat natuurlijk zelf doen. Wat je "niet mag doen" is bij een bedrijf letterlijk hetzelfde werk doen (even kort door de bocht, dat snap ik ook wel) als de rest van het team waarin je werkt. Als jij de migratie naar Office365 doet en daarna weg bent, is het onzin dat jij in loondienst zou moeten. Maar, als zij 4 systeembeheerders hebben met wie je dat samen doet, is het een soort core business van hun en dan zou dat verkapt dienstverband zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DJ Henk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:42:
Het zit voor mij, en ik denk voor veel mensen, zelfs nog op een fundamenteler niveau dan wel of niet willen job hoppen. Je vrijheid wordt hoe dan ook ingeperkt in loondienst.
Ik denk dat het voor velen vooral in het aspects maandelijkse beloning zit. De meesten zullen in loondienst gaan als ze hetzelfde verdienen. En dat je vervolgens, vanwege de financiën, 4 keer per jaar op vakantie kunt gaan of een veel duurdere auto kunt leasen dan dat je in loondienst zou kunnen zijn de gevolgen ervan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Crazy D schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:23:
[...]

Nee, klopt. Iedereen in NL zou bij Nederland BV in loondienst kunnen. De bakker met zijn eigen winkel zou onderdeel kunnen worden van een keten. En die keten zou onderdeel kunnen worden van.. en zo voort. Echter, het werk dat die bakker doet is zelfstandig. Als hij fulltime enkel voor de kantine van de Shell zou bakken zou je kunnen stellen dat ie bij Shell in dienst kan met een bakkersoven in de kantine. Als jij een geweldig Saas product ontwikkeld om te verkopen aan bedrijven, zou je ook bij Microsoft in dienst kunnen om dat te ontwikkelen.... Maar dat is natuurlijk onzin. Als bakker mag je zelfstandig zijn, als jij een dienst wil ontwikkelen mag je dat natuurlijk zelf doen. Wat je "niet mag doen" is bij een bedrijf letterlijk hetzelfde werk doen (even kort door de bocht, dat snap ik ook wel) als de rest van het team waarin je werkt. Als jij de migratie naar Office365 doet en daarna weg bent, is het onzin dat jij in loondienst zou moeten. Maar, als zij 4 systeembeheerders hebben met wie je dat samen doet, is het een soort core business van hun en dan zou dat verkapt dienstverband zijn.
Waarom zou je dat niet mogen? Wat is daar nou het probleem?

Maar goed als je dus bv als azure architect wordt ingehuurd als freelancer dan is het wel goed? Want het team van devops engineers doet ander werk waar je je werk aan opleverd?

En dan nog, verkapt dienstverband. Who cares? :? Ik nog steeds geen valide redenen waarom zzpschap in die gevallen een probleem is. Tenzij we spijkers op laag water zoeken. Enige wat ik kan verzinnen is dat men vind dat er verschillen in vergoeding zit maar dan verschillen in risico en stabiliteit achterwege laten.

Je cv van bakker is ook selectief. Die bakt broden, wat als hij de broden bakt voor een kantine, is het dan geen bakker meer? Moet het product direct aan particulieren opgeleverd worden? Dan is de thuisbezorgd bezorger wel weer goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

mannowlahn schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Waarom zou je dat niet mogen? Wat is daar nou het probleem?
Weet ik veel, vraag het de overheid |:( Het zijn niet mijn regels. Ik probeer te snappen wat de gevolgen zijn, niet waarom ze dat willen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
Crazy D schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat het voor velen vooral in het aspects maandelijkse beloning zit. De meesten zullen in loondienst gaan als ze hetzelfde verdienen. En dat je vervolgens, vanwege de financiën, 4 keer per jaar op vakantie kunt gaan of een veel duurdere auto kunt leasen dan dat je in loondienst zou kunnen zijn de gevolgen ervan.
Voor mij persoonlijk moet er nog heel veel meer veranderen aan loondienst dan enkel de beloning.
Het jaarlijkse gezeur over doelen (waarbij we allemaal de corporate ladder moeten willen beklimmen), 360 graden feedback, veroordelingsgesprekken met verkapte inflatiecorrectie terwijl het bedrijf recordwinsten draait, gelimiteerd aantal vakantiedagen, verplicht pensioenfonds, salarisschalen o.b.v. functie en leeftijd i.p.v. op skills.
Nee, dank je. Ik ga wel op zoek naar een escape, al dan niet met een paar man in een BV o.i.d. Er zal vast iets mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Crazy D schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Weet ik veel, vraag het de overheid |:( Het zijn niet mijn regels. Ik probeer te snappen wat de gevolgen zijn, niet waarom ze dat willen.
Oh haha sorry , ik dacht dat je die argumenten zelf ook droeg maar het was dus meer advocaat van de duivel. Sorry voor de verwarring :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:08
Een freelancer waar ik op dit moment heel veel mee samenwerk en ik hebben al nagedacht over een dergelijke "escape". Het is simpeler dan het lijkt, het werkt (helaas) niet met je partner en je zult elkaar goed moeten kunnen vertrouwen om het te laten slagen.

– Ik richt een nieuwe BV op, genaamd Lycaon Deta BV en blijf enig aandeelhouder (DGA).
– Mijn kennis, voor het gemak Pietje, richt een bedrijf op, genaamd Pietje Deta BV en blijft enig aandeelhouder van zijn bedrijf (DGA).
– Lycaon Deta BV neemt Pietje aan tegen minimumloon. Hierover worden netjes alle verplichte premies e.d. betaald. Er zijn geen eisen t.a.v. het loon dat je een medewerker moet betalen (zoals bij het vaststellen van een DGA-salaris), behalve dat het tenminste moet voldoen aan het wettelijk minimumloon.
– Lycaon Deta BV "zendt Pietje uit" en factureert de uren.
– Omgekeerd doen we exact hetzelfde :-)
– Aan het einde v/h jaar worden evt. (over)winsten (bv. i.h.g.v. hoger tarief, meer gewerkt, etc.) met een nader te bedenken constructie verrekend tussen beide bedrijven.

Uiteraard niet zonder risico, maar wél DBA-compliant.
En het helpt als je ong. op hetzelfde expertiseniveau (lees: tarief) zit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 29-05-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
JEightyFive schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Voor mij persoonlijk moet er nog heel veel meer veranderen aan loondienst dan enkel de beloning.
Het jaarlijkse gezeur over doelen (waarbij we allemaal de corporate ladder moeten willen beklimmen), 360 graden feedback, veroordelingsgesprekken met verkapte inflatiecorrectie terwijl het bedrijf recordwinsten draait, gelimiteerd aantal vakantiedagen, verplicht pensioenfonds, salarisschalen o.b.v. functie en leeftijd i.p.v. op skills.
Nee, dank je. Ik ga wel op zoek naar een escape, al dan niet met een paar man in een BV o.i.d. Er zal vast iets mogelijk zijn.
Ja bedrijf oprichten en daar verkapte medewerker worden. Waar je dus beoordeelt wordt op hoeveel je binnen haalt :+ wellicht een soort van midlance constructie zodat de zogenaamde directeur extern ingehuurd wordt maar niks te zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:59
mannowlahn schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Ja bedrijf oprichten en daar verkapte medewerker worden. Waar je dus beoordeelt wordt op hoeveel je binnen haalt :+ wellicht een soort van midlance constructie zodat de zogenaamde directeur extern ingehuurd wordt maar niks te zeggen heeft.
Dus een uniforce constructie maar dan minder professioneel :+

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:22
Lycaon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:47:
Een freelancer waar ik op dit moment heel veel mee samenwerk en ik hebben al nagedacht over een dergelijke "escape". Het is simpeler dan het lijkt, het werkt (helaas) niet met je partner en je zult elkaar goed moeten kunnen vertrouwen om het te laten slagen.

– Ik richt een nieuwe BV op, genaamd Lycaon Deta BV en blijf enig aandeelhouder (DGA).
– Mijn kennis, voor het gemak Pietje, richt een bedrijf op, genaamd Pietje Deta BV en blijft enig aandeelhouder van zijn bedrijf (DGA).
– Lycaon Deta BV neemt Pietje aan tegen minimumloon. Hierover worden netjes alle verplichte premies e.d. betaald. Er zijn geen eisen t.a.v. het loon dat je een medewerker moet betalen (zoals bij het vaststellen van een DGA-salaris), behalve dat het tenminste moet voldoen aan het wettelijk minimumloon.
– Lycaon Deta BV "zendt Pietje uit" en factureert de uren.
– Omgekeerd doen we exact hetzelfde :-)
– Aan het einde v/h jaar worden evt. (over)winsten (bv. i.h.g.v. hoger tarief, meer gewerkt, etc.) met een nader te bedenken constructie verrekend tussen beide bedrijven.

Uiteraard niet zonder risico, maar wél DBA-compliant.
En het helpt als je ong. op hetzelfde expertiseniveau (lees: tarief) zit :)
Heb je bronnen die dit ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Krystman schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Dus een uniforce constructie maar dan minder professioneel :+
Sowieso niet professioneel want dat zouden we anders ook in dienst van een werkgever kunnen doen.

Misschien is dat de escape, niet professioneel zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
gem-p schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Heb je bronnen die dit ondersteunen?
Nee, want dit is mijn zelf bedachte constructie :P

En ik kan zelf niets bedenken dat conflicteert met DBA, maar daag iedereen graag uit om het te "challengen".
Je verschilt in dat opzicht, voor zover ik kan beoordelen, op geen enkele wijze meer van een "echte" detacheerder.

Je zult je dus ook als dusdanig moeten profileren.

[ Voor 9% gewijzigd door Lycaon op 29-05-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lycaon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Nee, want dit is mijn zelf bedachte constructie :P

En ik kan zelf niets bedenken dat conflicteert met DBA, maar daag iedereen graag uit om het te "challengen".
Je verschilt in dat opzicht, voor zover ik kan beoordelen, op geen enkele wijze meer van een "echte" detacheerder.

Je zult je dus ook als dusdanig moeten profileren.
Volgens mij is de wet juist zo opgezet om te kijken naar de werkelijke situatie en hoe daarmee gewerkt wordt en niet zo zeer naar de regeltjes.
Het enige doel van deze opzet is de wet DBA ontwijken en zal dan ook snel door de mand vallen bij controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Ernemmer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Volgens mij is de wet juist zo opgezet om te kijken naar de werkelijke situatie en hoe daarmee gewerkt wordt en niet zo zeer naar de regeltjes.
Het enige doel van deze opzet is de wet DBA ontwijken en zal dan ook snel door de mand vallen bij controle.
Dat wordt dan wel een hele stevige opgave voor de belastingdienst om te bewijzen dat deze constructie louter is neergezet om de wet zgn. te omzeilen. Die bewijslast ligt nl. bij hen, niet bij mij.

Het kan immers gewoon zo zijn dat we beide de ambitie hebben om een detacheringspartij neer te zetten en elkaar via deze weg een handje helpen.

Grote verschil met andere constructies die hier genoemd zijn, zoals bijv. de welbekende Uniforce-constructie, is dat je jezelf hierbij nooit direct (of enkel?) aan de opdrachtgever zal verhuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Lycaon op 29-05-2024 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Lycaon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Dat wordt dan wel een hele stevige opgave voor de belastingdienst om te bewijzen dat deze constructie louter is neergezet om de wet zgn. te omzeilen. Die bewijslast ligt nl. bij hen, niet bij mij.
En jij denkt dat ze dat niet kunnen? Jij gaat bij Pietje in dienst, Pietje bij jou. Doen hetzelfde werk. Toevallig allemaal net nadat de nieuwe plannen bekent zijn en er echt gehandhaaft gaat worden. Dat plan zou kunnen werken als jij bij hem in dienst gaat, en nog 1 of 2 anderen. En dan niet onderling bij elkaar maar allemaal bij 1. Dan kun je nog zeggen, Pietje heeft Detachering BV opgericht, hij moet zelf nog mee werken maar heeft ook 2 of 3 man in dienst.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Lycaon Klinkt als een leuk plan, maar ik ben bang dat je als fraudeur wordt bestempeld. Immers, je doet het bewust om ergens onderuit te komen. Bewijs jij dan maar eens dat het niet zo is, zeker als je dan ook nog eens gaat werken voor een minimumloon.

Het wordt als anders als je dit doet met 25 man, tegen een redelijk salaris, zeg €4.500,- en de overwinst op jaarbasis terugzet in je eigen BV. Maar het wordt wel gedoe. Je moet elkaar maar vertrouwen of zelfs compleet transparant zijn en elkaar in de boekhouding laten kijken.

Wel ben ik ervan overtuigd dat dit soort constructies gaan komen mocht er streng gehandhaafd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
Lycaon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat ze binnen 5 minuten die hele constructie bloot hebben gelegd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:23:
@Lycaon Klinkt als een leuk plan, maar ik ben bang dat je als fraudeur wordt bestempeld. Immers, je doet het bewust om ergens onderuit te komen. Bewijs jij dan maar eens dat het niet zo is, zeker als je dan ook nog eens gaat werken voor een minimumloon.

Het wordt als anders als je dit doet met 25 man, tegen een redelijk salaris, zeg €4.500,- en de overwinst op jaarbasis terugzet in je eigen BV. Maar het wordt wel gedoe. Je moet elkaar maar vertrouwen of zelfs compleet transparant zijn en elkaar in de boekhouding laten kijken.

Wel ben ik ervan overtuigd dat dit soort constructies gaan komen mocht er streng gehandhaafd gaan worden.
Ik denk dat het grooste probleem in het plan gaat zijn, dat je je eigen BV hebt. Wat natuurlijk niet per definitie raar is, je kunt best een bedrijf hebben naast je loondienst. Als jij op zaterdag wilt ramenwassen en op zondag wilt loodgieter en doordeweeks werkplekondersteuning wilt doen is dat prima. En je moet elkaar heel goed kunnen vertrouwen en transparant zijn want met dit soort ontduikroutes kun je moeilijk iets op papier zetten :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:45
Ik denk dat al dit soort constructies meteen door de mand vallen als een inspecteur er persoonlijk naar gaat kijken. Het kan een manier zijn om te zorgen dat je niet gedetecteerd wordt door allerhande algoritmes en zo kun je die persoonlijke inspectie vermijden.

Maar ja, ga maar eens met droge ogen uitleggen dat je niet aan het frauderen hebt als ze je eenmaal gaan ondervragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:23:

[..]
Onschuldpresumptie gooien we gemakshalve even van tafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:28:
[...]

Ik denk dat het grooste probleem in het plan gaat zijn, dat je je eigen BV hebt. Wat natuurlijk niet per definitie raar is, je kunt best een bedrijf hebben naast je loondienst. Als jij op zaterdag wilt ramenwassen en op zondag wilt loodgieter en doordeweeks werkplekondersteuning wilt doen is dat prima. En je moet elkaar heel goed kunnen vertrouwen en transparant zijn want met dit soort ontduikroutes kun je moeilijk iets op papier zetten :+
Ik was niet helemaal duidelijk. Ik doelde meer dat je met 25 man in 1 BV gaat zitten. Dan heb je 25 directeuren, 25 HRM managers, 25 account managers enz.
En 24 man die koffie gaan halen voor je :+

Maar die constructies gaan vanzelf komen. Er is vast wel een jurist straks die wat bedenkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:56
MoneyMonk komt even met een prijsverhoging van 18% 8)7
Begin 2022 ookal een verhoging gehad van 25%.

Natuurlijk blijft het allemaal betaalbaar, maar dit zijn wel forse verhogingen zeg.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
DJ Henk schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:29:
[..]

Maar ja, ga maar eens met droge ogen uitleggen dat je niet aan het frauderen hebt als ze je eenmaal gaan ondervragen.
Dat het tegelijkertijd helpt om e.e.a. te omzeilen, betekent nog niet dat het bestempeld hoeft te worden als fraude. Ik ben in dit geval gewoon een legitieme detacheerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/proxy/VDBfmg2HGlRWXCLNqYxqTY5bgp2EqI8EUbvdQpSI7yk_uwu_bQCNIWEy1SS1MilJTN1r_Jj-wroE9knbTmvJMLfLp4tkHeR11Pj5OT8L0_dk5jzrRMSu7vtKxi43swtj-wp0Q16At0h6v3-wtY7Gxgnbvkic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Lycaon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Yep. Ik ga niet in een stare-down met de overheid, zelfs niet als ik kan winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 21:52
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk. Ik doelde meer dat je met 25 man in 1 BV gaat zitten. Dan heb je 25 directeuren, 25 HRM managers, 25 account managers enz.

Maar die constructies gaan vanzelf komen. Er is vast wel een jurist straks die wat bedenkt.
Als de soep echt heet gegeten gaat worden, dan zie ik dit zelf ook als enige echte oplossing.

Je hebt gewoon met 25 man een detacheringsclub opgericht. Je moet alleen een constructie hebben waarbij je de eigen omzet terug laat stromen naar de juiste mensen.

Risico is als iemand een jaar lang ziek is, of gewoon bewust op de bank gaat zitten.
Mocht je dit doen, dan moet je het doen met mensen die je allemaal vertrouwd.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Lycaon schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Wel eens gehoord van omgekeerde bewijslast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ConQuestador schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:39:
[...]
Risico is als iemand een jaar lang ziek is, of gewoon bewust op de bank gaat zitten.
Mocht je dit doen, dan moet je het doen met mensen die je allemaal vertrouwd.
Dat iemand bewust op de bank gaat zitten, lijkt me stug. Je zal in zo'n constructie ergens iets inbouwen dat dit ten koste gaat van zijn "bonus" (omzet - loon). Langdurige ziekte is wel op te lossen met een soort broodfonds-regeling en collectieve verzekeringen.

Maar het is niet anders dan nu; ook nu kunnen er mensen zijn in loondienst die bewust op de bank blijven zitten of zich ziek melden. Ik ken dit soort gevallen eigenlijk niet in de afgelopen 38 jaar die ik gewerkt heb.
Pagina: 1 ... 518 ... 636 Laatste