Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
gibraltar schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:22:
Zijn er hier mensen (ahum: ondernemers) die hun overeenkomsten of andere documenten digitaal ondertekenen? Vanzelfsprekend met een door een CA ondertekend certificaat.

Vroeger, in loondienst, had het bedrijf waar ik zat dat opgelost met Safenet tokens van GlobalSign (HSM).
Twee opdrachtgevers en/of tussenpartijen waar ik mee heb gewerkt gebruikte Docusign, bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14
Ik heb ook geen problemen met een pdf’je waarin iemand gewoon een handtekening heeft geplakt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-07 21:30
sentja schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:27:
[...]
Twee opdrachtgevers en/of tussenpartijen waar ik mee heb gewerkt gebruikte Docusign, bedoel je dat?
Dat is een ander type oplossing, maar is wel een optie. Het voordeel van zelf een Digital Signature hebben is dat je wat flexibeler bent in hoe je de ondertekening doet, bij Docusign lijk je een online omgeving aan te schaffen. Daar is ook wat voor te zeggen, maar is wel een beetje vendor lock-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 14:41
sentja schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Zo'n beetje dezelfde regels gelden voor de DGA van de BV als de ZZP'er. Was het maar zo makkelijk.
Heb je daar een bron voor? Als DGA ben je in loondienst van de BV, dus dat hele probleem van schijn zelfstandigheid is er niet?

Je moet alleen wel jezelf minimaal 56000 euro per jaar betalen in loon.

[ Voor 9% gewijzigd door Sikkek op 26-05-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
Sikkek schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Heb je daar een bron voor? Als DGA ben je in loondienst van de BV, dus dat hele probleem van schijn zelfstandigheid is er niet?

Niet direct een bron, maar dit is wel algemeen bekend. Staat vast en zeker in wet DBA. Dat loondienst maakt niks uit. Het gaat erom dat je DGA bent. Zou wel erg makkelijk zijn om onder schijnzelfstandigheid uit te komen door enkel je rechtsvorm te veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door sentja op 26-05-2024 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-07 21:30
[...]

Ik ben geen jurist. Maar hier staat het duidelijk (https://www.zipconomy.nl/...wet-dba-en-de-eigen-bv/):
Als er een dienstverband naar burgerlijk recht (persoonlijke arbeid, loon en gezag) wordt geconstateerd bij de opdrachtgever, dan gaat dat voor op de fiscaalrechtelijke betrekking binnen de eigen BV en zal de opdrachtgever als werkgever worden aangemerkt.
Dus het hele "maar ik ben DGA van mijn BV" gaat niet werken. Allerlei andere fiscale constructies dus ook niet. Al zet je er 10 BV's tussen.

Het stopt pas als er in de keten iemand is die volledig werkgeverschap voor zijn rekening neemt. Dus dan kom je daadwerkelijk in loondienst en is er iemand die de sociale zekerheid voor zijn rekening neemt. Je kan je partner wellicht eigenaar maken en daar in loondienst gaan. Maar ben geen jurist.

[ Voor 15% gewijzigd door gibraltar op 26-05-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 14:41
sentja schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:37:
[...]
Niet direct een bron, maar dit is wel algemeen bekend. Staat vast en zeker in wet DBA. Dat loondienst maakt niks uit. Het gaat erom dat je DGA bent. Zou wel erg makkelijk zijn om onder schijnzelfstandigheid uit te komen door enkel je rechtsvorm te veranderen.
Als DGA ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting meer, dus alle voordelen hiervan als mkb aftrek, startersaftrek etc heb je niet meer, je betaalt loonbelasting en dividendbelasting. Verder kan ik niets vinden over eisen aan een DGA, behalve dat je loon moet ontvangen. Ik kan echt niets vinden over DGA en schijn zelfstandigheid. Ik zal eens een bedrijfs jurist raadplegen hierover.

Edit: zie net de post van CIStem, dat verschaft wel duidelijkheid. Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Sikkek op 26-05-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:32
Sikkek schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Als DGA ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting meer, dus alle voordelen hiervan als mkb aftrek, startersaftrek etc heb je niet meer, je betaalt loonbelasting en dividendbelasting. Verder kan ik niets vinden over eisen aan een DGA, behalve dat je loon moet ontvangen. Ik kan echt niets vinden over DGA en schijn zelfstandigheid. Ik zal eens een bedrijfs jurist raadplegen hierover.
Ik ben op telefoon nu, maar een paar pagina’s geleden was een samenvatting van een jurist gepost, die erg goed was :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-07 22:33
Risico’s voor jou, als opdrachtnemer, zijn met een BV i.h.k.v. wet DBA wel kleiner. Aftrekposten zoals starters-, zelfstandigenaftrek, MKB-korting e.d. worden niet genoten en kunnen dus niet met terugwerkende kracht worden gevorderd. Voor opdrachtgevers blijven de risico’s gelijk wanneer een zelfstandig professional met een BV wordt ingehuurd.

Waarom een BV op zichzelf niets oplost:
De relatie tussen een DGA en een gewone BV is vaak een dienstverband naar fiscaal recht, een zogenaamd fictief dienstverband. Dit betekent dat de Belastingdienst je weliswaar belast als een werknemer (en dus niet als ondernemer) maar dat je geen werknemer bent naar burgerlijk recht. De DGA betaalt daarom geen werknemerspremies en is dus ook niet verzekerd binnen het sociaal stelsel. Er is tenslotte een rangorde in de Nederlandse wetgeving en daarbij staat het burgerlijk recht boven het fiscaal recht. Als er een dienstverband naar burgerlijk recht (persoonlijke arbeid, loon en gezag) wordt geconstateerd bij de opdrachtgever, dan gaat dat voor op de fiscaalrechtelijke betrekking binnen de eigen BV en zal de opdrachtgever als werkgever worden aangemerkt.

Bron: https://www.zipconomy.nl/2016/09/de-wet-dba-en-de-eigen-bv/

[ Voor 3% gewijzigd door Lycaon op 26-05-2024 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:44
[...]

Gaan we dit nu weer uitgebreid bediscussiëren hier? Dit wordt hier iedere 2 weken minimaal 80 keer besproken. Nee, als DGA zijn de regels met betrekking tot dit onderwerp hetzelfde als een EMZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 12:04
jongetje schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Vind ik altijd een beetje krom. Zelfs een bedrijf gehad waar je als externe niet bij de maand meeting mocht zijn mbt ontwikkeling en voortgang van de diensten.
Yup, ik was teamlead maar mocht niet bij de meetings zijn waar veranderingen aan de afdeling, strategie, etc. werden besproken. Mijn teamleden wisten dus eerder/beter waar we als team heen gingen dan ik als teamlead 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-07 21:30
gibraltar schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Ik ben geen jurist. Maar hier staat het duidelijk (https://www.zipconomy.nl/...wet-dba-en-de-eigen-bv/):

[...]

Dus het hele "maar ik ben DGA van mijn BV" gaat niet werken. Allerlei andere fiscale constructies dus ook niet. Al zet je er 10 BV's tussen.

Het stopt pas als er in de keten iemand is die volledig werkgeverschap voor zijn rekening neemt. Dus dan kom je daadwerkelijk in loondienst en is er iemand die de sociale zekerheid voor zijn rekening neemt. Je kan je partner wellicht eigenaar maken en daar in loondienst gaan. Maar ben geen jurist.
Partner werkt ook niet, daar kijken ze doorheen. Enige wat zou kunnen werken is de uniforce constructie, want dan is er iemand die je tegen jouw wil in kan ontslaan. Maar dan ben je dus echt in loondienst en krijg je wel te maken met StiPP en andere zaken die bij loondienst horen (en de kosten ieman iemand directeur te laten zijn zoda ie jou kan ontslaan :P ).

Zolang er sprake is van persoonlijke arbeid binnen een B2B relatie, komt loondienst om de hoek kijken.

Waar jhe als DGA wellicht wat voordeel van kunt hebben is dat je mss wat uitel hebt in dit hele verhaal omdat er een minimum IB bedrag afgerekend word en het wat meer als ondernemen gezien word (bleek ook uit die zipConomy podcast)

Overigens is dat DGA loon ook fictie. Ik heb een BV gehad met een lager loon. Mijn vrouw is daar nu ook mee bezig. Aan de andere kant zouden onze lonen heel wat hoger gezet kunnen worden dat het minimum DGA loon. En gezien alle maatschappelijke discussie zou het mij niet verbazen als de afroomregeling weer in leven word geroepen.

[ Voor 10% gewijzigd door fry77 op 26-05-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
sentja schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Zo'n beetje dezelfde regels gelden voor de DGA van de BV als de ZZP'er. Was het maar zo makkelijk.
Dit is dus niet waar. Ik had daar recent een reactie hier in dit forum daarover gedaan ;). Dat de BD denkt dat die regels hetzelfde zijn betekent niet dat het juridisch ook zo is en dat de rechters daarin mee gaan.

Zolang je BV een reeele rechtsvorm is en niet alleen in het leven is geroepen als wrapper kan er dus geen sprake zijn van een "arbeidsovereenkomst". Hetzelfde als met een maatschap want daarin word ook ondernemersrisico gedeeld en in nog grotere mate samengewerkt.

Rutix in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

TLDR; De handhaver wil inderdaad door de BV constructie heen kijken en daarmee de regels gelijk trekken, de rechter gaat daar in veel gevallen niet in mee.

[ Voor 29% gewijzigd door Rutix op 26-05-2024 14:15 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:46
Rutix schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:08:
[...]
Zolang je BV een reeele rechtsvorm is en niet alleen in het leven is geroepen als wrapper kan er dus geen sprake zijn van een "arbeidsovereenkomst". Hetzelfde als met een maatschap want daarin word ook ondernemersrisico gedeeld en in nog grotere mate samengewerkt.
Dit is de toelichting die de webmodule hieromtrent geeft ..
Wel kan een arbeidsrelatie ontstaan zijn als de rechtspersoon geen realiteitswaarde heeft. Bijvoorbeeld omdat alleen een rechtspersoon is opgericht om persoonlijke aansprakelijkheid te voorkomen, of om te zorgen dat opdrachtgevers geen loonheffingen hoeven af te dragen. In dit soort gevallen kan door de rechtspersoon heen gekeken worden en wordt ervan uitgegaan dat er geen sprake van een rechtspersoon is. Dan ontstaat de arbeidsrelatie tussen de opdrachtgever en de werkende persoon. Om de realiteitswaarde te kunnen beoordelen, is echter een uitgebreid onderzoek nodig naar de rechtspersoonsvorm van degene die u inhuurt. Daar is de webmodule niet geschikt voor. Daarom kan de webmodule bij inhuur van een rechtspersoon geen oordeel geven.
Anders gezegd, als DGA met een BV ben je niet automatisch gevrijwaard. Je opdrachtgever kan het ook beschouwen als een te groot risico.

Zie tevens het volgende artikel met tevens video van de BD hieromtrent ..
https://www.zipconomy.nl/...ijk-of-is-het-niet-nodig/

[ Voor 7% gewijzigd door MacDennis76 op 26-05-2024 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
MacDennis76 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:21:
[...]

[...]

Anders gezegd, als DGA met een BV ben je niet automatisch gevrijwaard. Je opdrachtgever kan het ook beschouwen als een te groot risico.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vanwaar die heilige graal met een holding hierin? Tevens gaat niemand vanuit een BV voor 25 euro per uur werken. Je zit nog steeds vast aan het DGA loon dus dat worden heel wat uurtjes of letterlijk verlies draaien om je salaris te betalen. Een BV heeft met de DGA wetgeving feitelijk al een “minimum tarief” waarmee het rendabel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Deveon schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Vanwaar die heilige graal met een holding hierin? Tevens gaat niemand vanuit een BV voor 25 euro per uur werken. Je zit nog steeds vast aan het DGA loon dus dat worden heel wat uurtjes of letterlijk verlies draaien om je salaris te betalen. Een BV heeft met de DGA wetgeving feitelijk al een “minimum tarief” waarmee het rendabel wordt.
Als 25 euro het meest vergelijkbaar loon is voor de functie, zit je niet aan DGA loon vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
fry77 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:49:
[...]

Als 25 euro het meest vergelijkbaar loon is voor de functie, zit je niet aan DGA loon vast
Jawel.
De gebruikelijkloonregeling houdt in dat een aanmerkelijkbelanghouder wordt geacht een loon te krijgen dat normaal is voor het niveau en de duur van zijn arbeid.

Het gebruikelijk loon moet minimaal het hoogste bedrag zijn van de volgende bedragen:

het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking;
het loon van de meestverdienende werknemer bij de vennootschap of van de meestverdienende werknemer van een verbonden vennootschap van de werkgever;
ten minste € 56.000 in 2024 (in 2023 is dat € 51.000 en in 2022 € 48.000)

Bron: https://www.belastingdien...n_en_aanmerkelijk_belang/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
Nee.

zelfde linkje:
Hebben anderen een lager loon?
Is het gebruikelijk dat anderen bij de meest vergelijkbare werkzaamheden een lager loon krijgen? En kunt u dat aannemelijk maken? Dan stellen wij het loon op dat lagere bedrag. Daarbij moet u een vergelijking maken met de meest vergelijkbare werkzaamheden uit loondienst waarbij een aanmerkelijk belang geen rol speelt.
je kunt alleen geen RC tussen dga en bv opstellen en geen dividend uitkeren totdat je de 56K verloond hebt (wat niet echt een issue is want in de eerste schijf is dividend net zo duur als loon)

[ Voor 37% gewijzigd door fry77 op 26-05-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
fry77 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:41:
[...]

Nee.

zelfde linkje:

[...]

je kunt alleen geen RC tussen dga en bv opstellen en geen dividend uitkeren totdat je de 56K verloond hebt (wat niet echt een issue is want in de eerste schijf is dividend net zo duur als loon)
Dank voor de aanvulling!

Wat een tegenstrijdigheden allemaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Deveon schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:23:
[...]

Omdat het contract wordt gesloten met de werkmaatschappij en de holding leent jezelf uit (ergo detacheert) je aan de bv. Dit is dezelfde constructie als met detachering. Dit in tegenstelling met een eenmanszaak waar de opdracht persoonlijk wordt aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ecological schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:27:
[...]

Omdat het contract wordt gesloten met de werkmaatschappij en de holding leent jezelf uit (ergo detacheert) je aan de bv. Dit is dezelfde constructie als met detachering. Dit in tegenstelling met een eenmanszaak waar de opdracht persoonlijk wordt aangegaan.
Dan dien je wel een overeenkomst te hebben tussen je werkmaatschappij en de holding. Zelf heb ik “maar” één BV en “detacheer” ik direct naar de opdrachtgever. Zie ook in deze nog geen voordeel in een werkmaatschappij, aansprakelijkheid maakte ik mij als eenmanszaak ook geen zorgen om.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
Lekker boeiend allemaal. Je kunt van alles bedenken om er omheen te werken maar dat heeft toch helemaal geen zin.

Als dit er doorheen gaat dan zal het aantal opdrachten ook gewoon verminderen of opdrogen. Zit je dan met je slimme opgetogen constructie… maar biedt niemand je een opdracht aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
MacDennis76 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:21:
[...]

[...]

Dat klopt :) daarom zei ik ook niet in mijn linkje "alle gevallen" maar ook de webmodule is maar gemaakt door handhavers en is niet perse nog juridisch getoets. Dus de BD kan er wel doorheen kijken maar het is best moeilijk om te betogen dat een BV niet een reeël bestaansrecht heeft. Ik heb al een opsomming gemaakt in mijn reply ;). Het punt dat ik wilde maken is meer dat de stelling "Een BV helpt niet" niet klopt.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
ColeJ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:18:
Lekker boeiend allemaal. Je kunt van alles bedenken om er omheen te werken maar dat heeft toch helemaal geen zin.

Als dit er doorheen gaat dan zal het aantal opdrachten ook gewoon verminderen of opdrogen. Zit je dan met je slimme opgetogen constructie… maar biedt niemand je een opdracht aan.
Een ondernemer zoekt ook naar oplossingen. Ik had het overigens niet hiervoor gedaan, maar omdat ik juridisch ben onderlegd dacht ik even wat tips te delen.

Ik zei ook verder in mijn reply dat het grootste probleem is de onduidelijkheid die door de overheid wordt gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47

Yucon

*broem*

Nu kan ik me op zich rond de jaarwisseling een soort bevriezingseffect voorstellen, in de zin dat niemand meer weet waar hij aan toe is en dus stil blijft zitten. Opdrachtgevers incluis, met vraaguitval als gevolg.

Dit als inleiding; weet iemand hoe het in de UK is gegaan toen de teugels wat betreft IR35 strakker aangetrokken werden? Is er daarna ook weer een soort moment van ontspanning gekomen toen de invulling wat duidelijker werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guerilla
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-07 14:25
*kan weg*

[ Voor 124% gewijzigd door Guerilla op 26-05-2024 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Guerilla schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:08:
Wat is jullie kijk hierop? Moeten wij ons zorgen maken of wordt dit uitgesteld?

[...]

originele bron met paywall:
https://fd.nl/bedrijfslev...e-5-twijfelgevallen-horen
Archive linkje:
https://archive.ph/xPIZU

Ik heb enkel aan 'greenfield' projecten gewerkt, niet in teamverband eraan gewerkt maar echt als externe specialist die een oplossing moest bouwen.
Lees je ook in dit topic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guerilla
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-07 14:25
ColeJ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:14:
[...]

Lees je ook in dit topic?
Oeps. Ik had de pagina niet gerefreshed sinds vanochtend. :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Haha, kan gebeuren. Veel leesplezier :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
Wat me in ieder geval het meest verbaasd, na de vele discussies, artikelen en podcasts die ik erover heb gelezen en geluisterd, is dat vrijwel niemand nog precies weet waar hij of zij aan toe is.

Dat lijkt me een uiterst slechte basis om mee te gaan handhaven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Dat klopt deels. Ik denk dat heel veel mensen wel degelijk weten of ze schijnzelfstandig zijn of niet. Echter, dat is natuurlijk niet leuk als je dat bent want dan ga je straks potentieel een stuk minder verdienen. Die zitten allemaal nog in een soort ontkenningsfase - including me.

Neem daarbij de knipperende overheid qua regelgeving en het is een zooitje…

[ Voor 12% gewijzigd door ColeJ op 27-05-2024 07:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:33
Yucon schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:31:
Dit als inleiding; weet iemand hoe het in de UK is gegaan toen de teugels wat betreft IR35 strakker aangetrokken werden? Is er daarna ook weer een soort moment van ontspanning gekomen toen de invulling wat duidelijker werd?
Wat ik anekdotisch hoor, heeft het vooral een hele sloot aan tussenpartijtjes opgeleverd die wat marge inpikken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sentja
ColeJ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:08:
Dat klopt deels. Ik denk dat heel veel mensen wel degelijk weten of ze schijnzelfstandig zijn of niet. Echter, dat is natuurlijk niet leuk als je dat bent want dan ga je straks potentieel een stuk minder verdienen. Die zitten allemaal nog in een soort ontkenningsfase - including me.

Neem daarbij de knipperende overheid qua regelgeving en het is een zooitje…
Nou ja, ik vind dit nogal kort door de bocht. Wat is schijnzelfstandig? Dat is nog een grijs gebied an sich. Ik word vaak ingehuurd als expert. Iemand die net even wat meer weet dan de gemiddelde interne mededwerker. Er is soms wat meer werkgeversgezag en soms wat minder (lees: meer eigen invulling kunnen geven). Al vind ik 'werkgeversgezag' ook nog een heel grijs gebied. Ik zit vaak in een gemixt team; intern, extern (zzp), ingehuurd (via bv een grote consulting oid), etc. Mijn expertise kunnen ze niet vinden bij interne mensen. Mensen met mijn kennis gaan namelijk niet werken voor 6k als ze ook 26k kunnen factureren elke maand. Ben ik dan schijnzelfstandig? Geen idee. Ik hoop het niet. Heb nu al medelijden met de belastingdienst aangezien ze dan flink wat inkomstenbelasting mis gaan lopen als ze mij in een interne rol proppen. Ik hoop dat ze het goed gaan doorrekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door sentja op 27-05-2024 08:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-07 15:57
sentja schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:00:
[...]

Nou ja, ik vind dit nogal kort door de bocht. Wat is schijnzelfstandig? Dat is nog een grijs gebeid an sich. Ik word vaak ingehuurd als expert. Iemand die net even wat meer weet dan de gemiddelde interne mededwerker. Er is soms wat meer werkgeversgezag en soms wat minder (lees: meer eigen invulling kunnen geven). Al vind ik 'werkgeversgezag' ook nog een heel grijs gebied. Ik zit vaak in een gemixt team; intern, extern (zzp), ingehuurd (via bv een grote consulting oid), etc. Mijn expertise kunnen ze niet vinden bij interne mensen. Mensen met mijn kennis gaan namelijk niet werken voor 6k als ze ook 26k kunnen factureren elke maand. Ben ik dan schijnzelfstandig? Geen idee. Ik hoop het niet. Heb nu al medelijden met de belastingdienst aangezien ze dan flink wat inkomstenbelasting mis gaan lopen als ze mij in een interne rol proppen. Ik hoop dat ze het goed gaan doorrekenen.
Exact dit is op mij ook van toepassing. Betaal nu aan IB wat ik in het verleden in een jaar verdiende (modaal).
Maak mij er zelf niet zo druk om maar het is wel vervelend als opdrachtgevers hierdoor terughoudender worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-07 13:16
ColeJ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:18:

Gelukkig hebben ze de huurmarkt om zeep geholpen dus nieuwe expats gaan er sowieso niet meer komen, want waar gaan die uberhaupt nu nog wonen. Dan gaan de bedrijven dus hun heil in het buitenland zoeken en moet je eens zien hoe snel sommige regels weer terug gedraaid gaan worden, want laten we wel wezen, de overheid zal uiteindelijk toch wel luisteren naar het bedrijfsleven.

De grote bedrijven gaan echt een issue krijgen de komende tijd. Bij mijn huidige klant is meer dan de helft mensen van indiaanse afkomst. Er zijn een hoop redenen, maar de grootste reden is gewoon dat er veels te weinig lokale technische (gekwalificeerde) mensen beschikbaar zijn. Gekwalificeerd doe ik tussen haakjes, want starters is al een uitdaging. Voor vast dienst verband helemaal om te janken maar zelfs op de freelance markt vrij summier (data / ai hoek).

Ik moet het dus nogh allemaal maar zien. Maar, als ze dezelfde mensen dit scenario laten door rekenen als degene die hugo de jonge geadviseerd hebben, dan kunnen ze idd wel eens een flinke miscalculatie maken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
sentja schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:00:
[...]

Nou ja, ik vind dit nogal kort door de bocht. Wat is schijnzelfstandig? Dat is nog een grijs gebied an sich. Ik word vaak ingehuurd als expert. Iemand die net even wat meer weet dan de gemiddelde interne mededwerker. Er is soms wat meer werkgeversgezag en soms wat minder (lees: meer eigen invulling kunnen geven). Al vind ik 'werkgeversgezag' ook nog een heel grijs gebied. Ik zit vaak in een gemixt team; intern, extern (zzp), ingehuurd (via bv een grote consulting oid), etc. Mijn expertise kunnen ze niet vinden bij interne mensen. Mensen met mijn kennis gaan namelijk niet werken voor 6k als ze ook 26k kunnen factureren elke maand. Ben ik dan schijnzelfstandig? Geen idee. Ik hoop het niet. Heb nu al medelijden met de belastingdienst aangezien ze dan flink wat inkomstenbelasting mis gaan lopen als ze mij in een interne rol proppen. Ik hoop dat ze het goed gaan doorrekenen.
Dat verschil tussen die 6k en 26k wordt door jouw opdrachtgever gewoon elders aan uitgegeven. Misschien wel aan innovatie of ontwikkeling. Daar wordt vervolgens ook belasting over geheven. Onderaan de streep zal de fiscus echt niet minder belasting krijgen omdat wij in loondienst gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook blijven ZZPen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
ColeJ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Dat verschil tussen die 6k en 26k wordt door jouw opdrachtgever gewoon elders aan uitgegeven. Misschien wel aan innovatie of ontwikkeling. Daar wordt vervolgens ook belasting over geheven. Onderaan de streep zal de fiscus echt niet minder belasting krijgen omdat wij in loondienst gaan.

Wellicht wordt het in het buitenland geïnvesteerd en hier geregistreerd als aftrekpost.
Dan is het verlies voor de fiscus nog groter :+

Het is nu evident dat wij, ondanks ontbreken bepaalde sociale premies, netto positief bijdragen. Heeft laatst een uitgebreider artikel over in het FD gestaan, geloof ik. De baten die er hypothetisch voor in de plaats zouden komen zijn uiterst onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Lycaon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Wellicht wordt het in het buitenland geïnvesteerd en hier geregistreerd als aftrekpost.
Dan is het verlies voor de fiscus nog groter :+

Het is nu evident dat wij, ondanks ontbreken bepaalde sociale premies, netto positief bijdragen. Heeft laatst een uitgebreider artikel over in het FD gestaan, geloof ik. De baten die er hypothetisch voor in de plaats zouden komen zijn uiterst onzeker.
Dat klopt, is onderzocht en bleek dat de goedbetaalde ZZP'ers (lees: wij) netto meer bijdragen dan in loondienst. Ik hoop ook dat er een soort escape gaat komen.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• mrmario
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-05 10:02
ColeJ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Dat klopt, is onderzocht en bleek dat de goedbetaalde ZZP'ers (lees: wij) netto meer bijdragen dan in loondienst. Ik hoop ook dat er een soort escape gaat komen.
Ik als it’er met fulltime opdrachten van 1-2 jaar, hoop ook op die escape, maar is die er eigenlijk niet al in de vorm van de modelovereenkomsten? Of verdwijnen die straks ook allemaal?

Anders denk ik dat de enige hoop is dat er vanuit de politiek nog iets wordt veranderd aan de uitvoering, want als ik de artikelen in het FD goed lees gaat de bd volgens de huidige plannen ook echt ons aanpakken nu.

Maakt me echt boos, ik ben gaan freelancen omdat ik klaar was met detachering en het idee dat managers meer aan mij verdienden dan ik zelf. De bijbehorende risico’s neem ik voor lief. Ik vind dat prima, mijn opdrachtgever vind dit ook prima, dus waar bemoeit de overheid zich mee!

Als het alleen om de sociale premies gaat, prima, laat mij die ook betalen! Zelfs dan weegt het financieel nog ruim op tegen loondienst, en behoud ik mijn vrijheid.

Zoals het nu gaat, verschuift de winst gewoon weer van de it’er, naar de detacheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
mrmario schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Ik als it’er met fulltime opdrachten van 1-2 jaar, hoop ook op die escape, maar is die er eigenlijk niet al in de vorm van de modelovereenkomsten? Of verdwijnen die straks ook allemaal?

Anders denk ik dat de enige hoop is dat er vanuit de politiek nog iets wordt veranderd aan de uitvoering, want als ik de artikelen in het FD goed lees gaat de bd volgens de huidige plannen ook echt ons aanpakken nu.

Maakt me echt boos, ik ben gaan freelancen omdat ik klaar was met detachering en het idee dat managers meer aan mij verdienden dan ik zelf. De bijbehorende risico’s neem ik voor lief. Ik vind dat prima, mijn opdrachtgever vind dit ook prima, dus waar bemoeit de overheid zich mee!

Als het alleen om de sociale premies gaat, prima, laat mij die ook betalen! Zelfs dan weegt het financieel nog ruim op tegen loondienst, en behoud ik mijn vrijheid.

Zoals het nu gaat, verschuift de winst gewoon weer van de it’er, naar de detacheerder.
Iets met spijjker en kop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Ik denk dat een van de grootste problemen aan het worden is dat de overheid in toenemende mate geen personeel meer kan krijgen en te veel in moet huren waardoor de kosten de pan uit rijzen. Als ik naar mezelf kijk, ik zat in loondienst bij de overheid in een prima schaal en houdt nu netto meer over terwijl ik minder werk. Als een steeds groter deel dat gaat doen, gaat dan op termijn onvermijdelijk mis. De vraag is alleen hoe je dit aan gaan pakken want alleen de regels omtrent zelfstandigheid aanscherpen gaat het ook niet oplossen. Met een nivellerend systeem zie je sowieso al dat er steeds minder animo is fulltime te werken en dat lijkt voor de jongere generatie alleen maar meer te gelden.

Ik ben overigens principieel een groot voorstander van een sociaal belastingstelsel, tegelijkertijd valt niet te ontkennen dat het op deze manier niet werkt en dan gaan mensen een 'fix' zoeken waarbij een deel kiest voor zelfstandigheid, ook om de inkomsten te vergroten, en een deel überhaupt kiest voor een andere werk privébalans. Ook omdat bepaalde verworvenheden zoals een eigen huis lastiger te halen zijn. Dus of je gaat all-in of je accepteert het en kiest voor een andere verworvenheid.

Er is denk ik geen makkelijke oplossing aangezien de problemen veel verder gaan dan de arbeidsmarkt. Maar wat wel duidelijk is, is dat alleen de regels aanpassen rondom zelfstandigheid het niet op gaat lossen. Want simpel gesteld: als ik in loondienst moet is voor mij fiscaal het meest gunstige scenario dat ik maximaal 20 uur per week werk om zo min mogelijk belasting te betalen en te gaan profiteren de vrije tijd. Terwijl we juist een enorm tekort aan arbeidskrachten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valdi
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als ik kijk op bijvoorbeeld striive dan zie ik echt nog méér dan genoeg openstaande opdrachten bij overheidsinstellingen, van ministeries tot de belastingdienst. Laten we de eerste jurisprudentie maar afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 14:06
mrmario schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:40:
[...]

*

*Hear Hear*

En laten die nou net betere vertegenwoordiging /lobby hebben in Den Haag dan wij.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 15:43
Afas schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:47:
[...]

Ik denk dat een van de grootste problemen aan het worden is dat de overheid in toenemende mate geen personeel meer kan krijgen en te veel in moet huren waardoor de kosten de pan uit rijzen. Als ik naar mezelf kijk, ik zat in loondienst bij de overheid in een prima schaal en houdt nu netto meer over terwijl ik minder werk. Als een steeds groter deel dat gaat doen, gaat dan op termijn onvermijdelijk mis. De vraag is alleen hoe je dit aan gaan pakken want alleen de regels omtrent zelfstandigheid aanscherpen gaat het ook niet oplossen. Met een nivellerend systeem zie je sowieso al dat er steeds minder animo is fulltime te werken en dat lijkt voor de jongere generatie alleen maar meer te gelden.

Ik ben overigens principieel een groot voorstander van een sociaal belastingstelsel, tegelijkertijd valt niet te ontkennen dat het op deze manier niet werkt en dan gaan mensen een 'fix' zoeken waarbij een deel kiest voor zelfstandigheid, ook om de inkomsten te vergroten, en een deel überhaupt kiest voor een andere werk privébalans. Ook omdat bepaalde verworvenheden zoals een eigen huis lastiger te halen zijn. Dus of je gaat all-in of je accepteert het en kiest voor een andere verworvenheid.

Er is denk ik geen makkelijke oplossing aangezien de problemen veel verder gaan dan de arbeidsmarkt. Maar wat wel duidelijk is, is dat alleen de regels aanpassen rondom zelfstandigheid het niet op gaat lossen. Want simpel gesteld: als ik in loondienst moet is voor mij fiscaal het meest gunstige scenario dat ik maximaal 20 uur per week werk om zo min mogelijk belasting te betalen en te gaan profiteren de vrije tijd. Terwijl we juist een enorm tekort aan arbeidskrachten hebben.
Mensen gaan zzp-en, omdat ze daar meer kunnen verdienen, loonschalen veranderen niet mee met de markt. Een gemiddelde IT-er zal bij overheid in schalen vallen die eindigen bij zo'n 5500-6300 per maand, terwijl die als zzp-er 85-105 per uur kan vangen.
om zo'n persoon te intern te behouden (of intern aan te trekken), moeten ze met uitzonderings-rollen komen, waardoor ze wel in schaal hoger zouden kunnen vallen, maar dit zorgt natuurlijk wel weer voor scheve ogen mbt de reeds aanwezige internen.

Ik snap best dat die stijgende loonkosten een probleem zijn, maar mensen verbieden om te zzp-en om die reden en alsnog dwingen genoegen te nemen met een sterk gereduceerd inkomen, resulteert naar mijn idee ook alleen maar in ontevreden werknemers, die wachten op het juiste bod om weg te gaan.
Feit is dat er een hoop (al dan niet specialistische) it-ers nodig zijn in de samenleving vandaag de dag en is het niet een rol die iedereen kan doen, dus dat heeft gewoon een prijsopdrijvend effect.
Die loonschalen van de overheid stammen ook nog uit een tijd dat IT een minder belangrijke rol speelde dan nu.

Overigens is de bovenkant van de gangbare schalen voor it-ers in overheid niet onaardig (5500-6300/mnd) , maar als je vanuit zzp komt is het toch een behoorlijke stap terug en zie maar of je überhaupt in de bovenkant van die schaal terechtkomt als andere interne collega's halverwege die schalen ergens rond 4,5k hangen (of minder). Daarnaast als je bovenin zo'n schaal zit, kan je er alleen nog maar op vooruit door over te stappen of het management in te gaan.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
ColeJ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Dan ga je er vanuit dat het hele budget in Nederland gespendeerd word. Want het is niet alleen IB, maar ook BTW op de consumptie. En hoewel ik heel lang ben blijven leven alsof ik nog in loondienst was, is hier de spending-spree ook flink toegenomen :X

Aan de onderkant van de markt loop je ook nog eens het risico dat personeel er gewoon mee stopt. Partime zorg zzp'r die geen nachtdienst willen en een partner met een goed inkomen. Er zijn al meerdere onderzoeken geweest waaruit bleek dat een deel van die mensen gewoon stopt met werken.

En hier boven op komt nog eens: https://archive.ph/2BTQg
Tadaaaa Box 3. Dus ik denk dat ik maar wat meer in de holding ga beleggen ipv prive. Dat betekend ook meer handelingen zakelijk gezien, diversiteit van inkomensstromen, dus nog meer ondernemer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-07 14:31
Wat een gezeik met schijnzelfstandigheid, ik ben gewoon een 1 mans detacheringsbureau!

Tijdens het vorige wet dba debacle gaf mijn opdrachtgever (overheid) destijds mij (+ alle andere 100+ zpp-ers) de keus:

1. Kom in loondienst
2. Ga payrollen (dat zal nu ook wel niet meer vliegen)
3. Oprotten

Er werd vanuit de preferred supplier (NCIM) destijds ook een oplossing aangeboden waarbij je met een 20+ tal zzp-ers in een 'ondernemerscollectief' werd geplaatst. Je kon dan nog vanuit je BV factureren maar je had geen last van de wet dba (goedgekeurd door belastingdienst). Dat werd ook nog als optie geboden maar daar ben ik niet meer mee gegaan.

Ik ben toen naar een andere opdrachtgever gegaan die niet zo moeilijk deed. Door het klappen van het kabinet destijds heeft de opdrachtgever toen gekozen om alle zzp-ers te laten zitten. Ik denk ook dat ze wel inzagen dat het betekent dat je business stilvalt als je alle zpp-ers wegstuurt (omdat er maar een tiental vaste medewerkers zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:45
Metaalhoofd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Mensen gaan zzp-en, omdat ze daar meer kunnen verdienen, loonschalen veranderen niet mee met de markt. Een gemiddelde IT-er zal bij overheid in schalen vallen die eindigen bij zo'n 5500-6300 per maand, terwijl die als zzp-er 85-105 per uur kan vangen.
om zo'n persoon te intern te behouden (of intern aan te trekken), moeten ze met uitzonderings-rollen komen, waardoor ze wel in schaal hoger zouden kunnen vallen, maar dit zorgt natuurlijk wel weer voor scheve ogen mbt de reeds aanwezige internen.

Ik snap best dat die stijgende loonkosten een probleem zijn, maar mensen verbieden om te zzp-en om die reden en alsnog dwingen genoegen te nemen met een sterk gereduceerd inkomen, resulteert naar mijn idee ook alleen maar in ontevreden werknemers, die wachten op het juiste bod om weg te gaan.
Feit is dat er een hoop (al dan niet specialistische) it-ers nodig zijn in de samenleving vandaag de dag en is het niet een rol die iedereen kan doen, dus dat heeft gewoon een prijsopdrijvend effect.
Die loonschalen van de overheid stammen ook nog uit een tijd dat IT een minder belangrijke rol speelde dan nu.

Overigens is de bovenkant van de gangbare schalen voor it-ers in overheid niet onaardig (5500-6300/mnd) , maar als je vanuit zzp komt is het toch een behoorlijke stap terug en zie maar of je überhaupt in de bovenkant van die schaal terechtkomt als andere interne collega's halverwege die schalen ergens rond 4,5k hangen (of minder). Daarnaast als je bovenin zo'n schaal zit, kan je er alleen nog maar op vooruit door over te stappen of het management in te gaan.
Ik ben destijds (10+ jaar geleden) voor 60 euro/uur gaan ZZP'en, tegenover 5000+/mnd, maar dat was vooral omdat ik eigen regie wilde. Zelf bepalen welke opdrachten wel/niet, welke trainingen wel/niet. En zelf bepalen waar/hoe ik mijn pensioen regel.
Toegegeven, mijn uurtarief is meer dan 50% gestegen, terwijl een recent (ondermaats) loondienstvoorstel maar 10-20% was gestegen.

Financieel is het aantrekkelijker dan toen, maar inkomen is niet de enige of zelfs hoofdreden om te gaan freelancen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-07 17:39
Ik wisselde om de 2 á 3 jaar van werkgever en ben geen zzp'en omdat een rol mij na een jaar gaat vervelen en ik dan makkelijker wat anders kan doen. Daarnaast de zinloze vergaderingen, teamuitjes, bila's en ander geneuzel waar ik prima zonder kan. Geld is leuk maar voor mij ook geen primaire reden geweest. De hogere inkomsten zorgen er wel voor dat ik meer vrije tijd kan nemen.

Andere wetgeving begrijp ik trouwens prima, gezien het uitknijpen van mensen aan de onderkant van de markt. Er zou echter gekeken moeten worden naar hoeveel opdrachtgevers een zzp'er realistisch gezien kan hebben in zijn of haar beroep, niet naar het aantal opdrachtgevers in x jaar.

Dat is voor een pakjesbezorger of verzorgende natuurlijk anders dan voor een it'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1234
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-06 11:15
Misschien domme vraag, aangezien er geen simpele checklist is en niemand echt kan zeggen waar je exact aan moet voldoen om niet als schijnzelfstandige aangemerkt te worden.
Maar als je twee parallelle opdrachten hebt, zoiets is (praktisch) onmogelijk in reguliere loondienst
Zit je dan "safe"?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metaalhoofd
pkuppens schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Ik ben destijds (10+ jaar geleden) voor 60 euro/uur gaan ZZP'en, tegenover 5000+/mnd, maar dat was vooral omdat ik eigen regie wilde. Zelf bepalen welke opdrachten wel/niet, welke trainingen wel/niet. En zelf bepalen waar/hoe ik mijn pensioen regel.
Toegegeven, mijn uurtarief is meer dan 50% gestegen, terwijl een recent (ondermaats) loondienstvoorstel maar 10-20% was gestegen.

Financieel is het aantrekkelijker dan toen, maar inkomen is niet de enige of zelfs hoofdreden om te gaan freelancen.
Ik ging in 2018 van 3700/mnd bij detacheerder naar 80 euro per uur (minus een fee van € 15,- destijds, voor tussenpersoon en afkoop oude werkgever (ik bleef bij dezelfde klant)).
Bij mij was het deels inkomen: ik was de situatie spuugzat dat ik met m'n inkomen alleen maar een hypotheek kon krijgen voor het soort kleine arbeiderswoninkje waar ik al 13 jaar woonde
deels vrijheid: ik was het zat om elk jaar te moeten steggelen met m'n manager die ik 4x per jaar zag, of ik wel in aanmerking kwam voor en verhoging van 1-2%, terwijl er verder ook geen cao-indexatie was en ik wist dat mijn werkgever 80 uur per uur voor me ving. Ook werd ik beoordeeld op zaken die niks met mijn werk zelf te maken hadden, maar meer met doelen van de detacheerder (heb ik collega's aan een opdracht geholpen bij de klant, ben ik naar de avond meetings in eigen tijd geweest, heb ik daar een kennisdeling oid gedaan)
En natuurlijk de druk die je toch voelt om een opdracht ver van huis te accepteren, al zou het nu als zzp-er ook kunnen dat ik een opdracht in randstad of noord nederland accepteer, terwijl ik in Oost-Nederland woon, maar dat is een afweging die ik zelf maak obv aantal thuiswerkdagen, tarief, keuze en risico om geen opdracht te hebben etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 25-07 15:52
pkuppens schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:55:
[...]
maar inkomen is niet de enige of zelfs hoofdreden om te gaan freelancen.
Inderdaad, zelf werktijden bepalen, geen gedoe meer met vakantie dagen, POP/performance gesprekken.. Wisselen van project (klant) als je weer even toe bent aan wat anders. Dat zijn voor mij redenen om te gaan ZZP' en.

En ben pas aantal maanden bezig met ZZP dus hoger inkomen heb ik mijzelf nog niet gegeven, eerst maar buffertje opbouwen in mijn bedrijf.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 11:35
vincent_1234 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:11:
Misschien domme vraag, aangezien er geen simpele checklist is en niemand echt kan zeggen waar je exact aan moet voldoen om niet als schijnzelfstandige aangemerkt te worden.
Maar als je twee parallelle opdrachten hebt, zoiets is (praktisch) onmogelijk in reguliere loondienst
Zit je dan "safe"?
https://www.belastingdien...-is-sprake-van-loondienst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Zit je dan "safe"?
Nee, iedere opdracht staat op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-07 07:07
Ik heb een tijdje geleden mijn EMZ overzet naar BV's (werkmaatschappij en holding) Ik krijg per post de blauwe brieven van de belastingdienst, maar ik kan het digitaal nog niet vinden. Voorheen kreeg ik ze altijd in de berichtenbox maar nu niet meer?, ook niet bij mijn belastingdienst zakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat maakt niets uit.
‘Nog altijd voeren mensen het hebben van drie opdrachtgevers op als bewijs dat zij zelfstandige zijn’, zegt Piepers. ‘Terwijl dat niets zegt over hun arbeidsrechtelijke positie.’ Die wordt namelijk per opdracht bepaald aan de hand van zaken als hoeveel zeggenschap iemand heeft over hoe hij te werk gaat, en of hij werkt voor eigen rekening en risico. Piepers, formeel: ‘Als er sprake is van gezag, er wordt arbeid verricht en je krijgt ervoor betaald, dan heb je een dienstbetrekking.’
Wolly in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Verder vind ik het sentiment in dit topic wel negatief. Als je jezelf ZZP´er noemt en wil genieten van de voordelen moet je dus wat creatiever worden. De markt zal zichzelf ook (moeten) aanpassen aan deze nieuwe realiteit omdat ze anders inderdaad het werk niet meer gedaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 23:14
tony-stark schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:34:
Ik heb een tijdje geleden mijn EMZ overzet naar BV's (werkmaatschappij en holding) Ik krijg per post de blauwe brieven van de belastingdienst, maar ik kan het digitaal nog niet vinden. Voorheen kreeg ik ze altijd in de berichtenbox maar nu niet meer?, ook niet bij mijn belastingdienst zakelijk.
De berichtenbox is alleen voor natuurlijke personen. Heb je überhaupt al wel e-herkenning om in te loggen bij de belastingdienst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

dr.lowtune

Deugt niet

Ik hoor Yesilgoz afgelopen week nog zeggen; "we zien ondernemers niet meer als de bankautomaat van Nederland en ondernemen is geen vies woord meer in Den Haag".........well, that aged like milk....

Mijn opdrachten krijg ik omdat ik een bepaalde mix van competenties heb die in de markt redelijk schaars is. Ook bij mijn huidige opdrachtgever is dat het geval en ik kan met recht zeggen dat het project waar ik aan werk veel minder succesvol zou zijn zonder mijn kennis en expertise. Ik pak naar eigen inzicht de problemen op die ik zie en los die op, ik heb daar in volledige vrijheid en autonomie. De opdrachtgever wil mij dolgraag in dienst hebben, maar naast het verlies van een hoop vrijheid kunnen ze op het vlak van de beloning ook niet mee met wat er nu maandelijks binnen komt.

Feitelijk zou ik dus ofwel in een potentieel sterk opdrogende markt moeten gaan opereren, of alsnog in loondienst gaan als ik die extra kunstmatige onzekerheid niet wil. Volgens mij wordt je dan als ondernemer nog steeds gestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
vortexnl1982 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:55:
Wat een gezeik met schijnzelfstandigheid, ik ben gewoon een 1 mans detacheringsbureau!

Tijdens het vorige wet dba debacle gaf mijn opdrachtgever (overheid) destijds mij (+ alle andere 100+ zpp-ers) de keus:

1. Kom in loondienst
2. Ga payrollen (dat zal nu ook wel niet meer vliegen)
3. Oprotten

Er werd vanuit de preferred supplier (NCIM) destijds ook een oplossing aangeboden waarbij je met een 20+ tal zzp-ers in een 'ondernemerscollectief' werd geplaatst. Je kon dan nog vanuit je BV factureren maar je had geen last van de wet dba (goedgekeurd door belastingdienst). Dat werd ook nog als optie geboden maar daar ben ik niet meer mee gegaan.

Ik ben toen naar een andere opdrachtgever gegaan die niet zo moeilijk deed. Door het klappen van het kabinet destijds heeft de opdrachtgever toen gekozen om alle zzp-ers te laten zitten. Ik denk ook dat ze wel inzagen dat het betekent dat je business stilvalt als je alle zpp-ers wegstuurt (omdat er maar een tiental vaste medewerkers zijn).
Payrol voorstel kreeg ik (en de rest) toen ook als oplossing voor DBA. Salaris heel riant volgens de CAO. Op mijn vraag waar de rest van de 90 euro / uur bleef heb ik nog steeds geen antwoord.
Zit je dan "safe"?
Nope. Persoonlijke arbeid. Je kunt vanuit de BD gewoon elke dag bij een andere werkgever in dienst zijn.

ZZP was voor mij iig niet financieel gedreven, hoewel het wel mooi meegenomen was. Ik was de deatcheringsclub gewoon zat dus toen ik ontslag nam riep klant meteen "we zorgen wel dat je kan blijven". Easy choice dus :)
Vooral niet meer zondr overleg naar Groningen gestuurd worden omdat daar toevallig een paar uur te verkopen valt. Avonden spenderen aan het laten "groeien van ons mooie bedrijf" etc etc.

En om het maar weer wat positiever te eindigen: project gaat nog wat langer door, mijn domein werkt weer en ik ga nog even verder mijn eigen software pakket ontwikkelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door fry77 op 27-05-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony-stark
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-07 07:07
Hielko schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:46:
[...]

De berichtenbox is alleen voor natuurlijke personen. Heb je überhaupt al wel e-herkenning om in te loggen bij de belastingdienst?
Ja ik heb e-herkenning. Ik kan ermee inloggen bij belastingdienst zakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 21:44
fry77 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:08:

[...]

Nope. Persoonlijke arbeid. Je kunt vanuit de BD gewoon elke dag bij een andere werkgever in dienst zijn.
Volgens de checklist is de regel vanaf 3 werkgevers en minder dan 70% omzet bij 1 opdrachtgever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
coldasice schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Volgens de checklist is de regel vanaf 3 werkgevers en minder dan 70% omzet bij 1 opdrachtgever.
Das de oude VAR regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
Er leek een tijd lang een mooie escape te komen. De zogenaamde opt-out boven de 75 euro. Maar dat voorstel is helaas gesneuveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
fry77 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Das de oude VAR regeling
Klopt, maar hier wordt (ten onrechte) vaak naar de webmodule verwezen t.b.v. bepalen schijnzelfstandigheid en daar wordt dit gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
Lycaon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:32:

Klopt, maar hier wordt (ten onrechte) vaak naar de webmodule verwezen t.b.v. bepalen schijnzelfstandigheid en daar wordt dit gevraagd.
Het is louter een indicator in de webmodule. Net zoals de aantal opdrachtgevers vraag een van de vele vragen is in de 'DBA scans' die ik van opdrachtgevers krijg. Uiteindelijk betreft het een beoordeling gebaseerd op meerdere factoren.

De webmodule geeft ook maar een indicatie. Een inspecteur kan uiteindelijk anders oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
fry77 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Das de oude VAR regeling
Dit zit nog gewoon in de ondernemerscheck bij de belastingdienst... ik kan me niet voorstellen dat ze daar heel erg van af gaan wijken, deze staat meteen op de startpagina van ondernemers bij de BD (https://www.belastingdien...l/ondernemers/ondernemers)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
Ze gaan er in zoverre van afwijken dat ze louter oordelen over de vorm van samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
Het overige aantal opdrachtgevers van de opdrachtnemer is daarbij dus volledig irrelevant en speelt bij de beoordeling geen rol.

In eerder genoemde voorbeelden werden bv. ook casussen besproken waarbij de samenwerking met opdrachtgever A. wordt beoordeeld als zijnde dienstverband, terwijl de samenwerking met opdrachtgever B. wel past onder de definitie van zelfstandig ondernemerschap en kan worden gehandhaafd.

Een aantal politieke partijen, waaronder de VVD in dit kabinet, pleit ervoor om de mate van ondernemerschap van een individu (waaronder je dus bijv. het hebben van meerdere opdrachtgevers zou kunnen scharen, maar ook een hoger tarief etc.) zwaarder, als contra-indicatie, te laten meewegen. Echter zou dit dan, volgens mij, op zijn vroegst worden vormgegeven binnen de VBAR, wet DBA is immers al bijna 10 jaar oud.

[ Voor 30% gewijzigd door Lycaon op 27-05-2024 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
Het zou overigens ook nog altijd kunnen dat het opheffen van het handhavingsmoratorium verder wordt uitgesteld.

Medio dit jaar, voor of na de zomer, wordt een finale toets t.a.v. de haalbaarheid uitgevoerd.
Zie o.a. dit plan: https://download.belastin...srelaties-lh0021z41fd.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 10:45
coldasice schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Zo'n kolder weer. Echt, de overheid zit hier met zijn handen in het haar. De vraag die ze maar niet beantwoord krijgen zonder een discriminatoir onderscheid, is: hoe filter ik de specialisten van de laagbetaalde wurgcontract ZZP-ers.

Ik zit met 4 contracten (veelal verlengingen) bij de overheid, nota bene. Zijn dat dan 4 werkgevers? (ik weet het antwoord wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:12:
[...]

Zo'n kolder weer. Echt, de overheid zit hier met zijn handen in het haar. De vraag die ze maar niet beantwoord krijgen zonder een discriminatoir onderscheid, is: hoe filter ik de specialisten van de laagbetaalde wurgcontract ZZP-ers.
Is dat de vraag die ze beantwoord willen zien? Ik las hierboven ergens dat het ze ook ging om het feit dat er meer (sociale) premies wilden innen, dan zou ik het weer juist bij de hoger betaalde groep zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:16:
[...]

Is dat de vraag die ze beantwoord willen zien? Ik las hierboven ergens dat het ze ook ging om het feit dat er meer (sociale) premies wilden innen, dan zou ik het weer juist bij de hoger betaalde groep zoeken.
Nog hoger? Ik betaal echt een hele bak met geld aan de BD (voor ZVW & IB) als freelancer, veel meer dan in loondienst ..

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DennusB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Nog hoger? Ik betaal echt een hele bak met geld aan de BD (voor ZVW & IB) als freelancer, veel meer dan in loondienst ..
ZVW is gemaximeerd tot een inkomen van € 71.628, dat zal niet meer zijn dan in loondienst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Lycaon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:52:
Ze gaan er in zoverre van afwijken dat ze louter oordelen over de vorm van samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
Het overige aantal opdrachtgevers van de opdrachtnemer is daarbij dus volledig irrelevant en speelt bij de beoordeling geen rol.

In eerder genoemde voorbeelden werden bv. ook casussen besproken waarbij de samenwerking met opdrachtgever A. wordt beoordeeld als zijnde dienstverband, terwijl de samenwerking met opdrachtgever B. wel past onder de definitie van zelfstandig ondernemerschap en kan worden gehandhaafd.
Ik geloof hier weinig van, want dit wordt zo'n haarkloverij dat er helemaal niks meer uit de BD komt. Als ik 5 opdrachten uitvoer, dan gaat de BD geen discussie voeren over dat mogelijk 1 van die opdrachten mss toch onder gezag valt en dus eigenlijk een dienstbetrekking is. Misschien in de letter van de zin wel, maar dan zou je zelfs de bouwvakker die tussen 2 opdrachten even een andere bouwvakker helpt dan ook in loondienst zou moeten. Ze gaan met 80FTE 1,2miljoen mensen controleren, dan gaan ze dit ook gewoon doen met een slim algoritme met selectie criteria

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Lycaon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:02:
Het zou overigens ook nog altijd kunnen dat het opheffen van het handhavingsmoratorium verder wordt uitgesteld.

Medio dit jaar, voor of na de zomer, wordt een finale toets t.a.v. de haalbaarheid uitgevoerd.
Zie o.a. dit plan: https://download.belastin...srelaties-lh0021z41fd.pdf
Ik zit dat document snel te "scannen".
Wat me opvalt, is dat het uitgangspunt is dat iedereen correct en op tijd aangifte doet en tijdig betaalt. Het nakomen van verplichtingen zonder kostbare of dwingbare acties vanuit de Belastingdienst. Het goedpad dat ze beschrijven is niets meer dan dat je je aan de verplichtingen moet houden.

Eigenlijk is het nog een onbegrijpelijk document. Bovendien is dit maar voor een jaar. Per 1/1/26 moet het vallen binnen de standaard handhaving.

Als iemand anders het anders leest, maar volgens mij wordt dit vooral ingezet om een ongelijk speelveld in arbeidsrelaties aan te pakken. Dus weldegelijk voor de lager betaalde klussen.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 27-05-2024 13:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
coldasice schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:39:
[...]
Ze gaan met 80FTE 1,2miljoen mensen controleren, dan gaan ze dit ook gewoon doen met een slim algoritme met selectie criteria
Volgens mij gaan ze met 80 man extra het reguliere BD apparaat optuigen voor reguliere controles. Die 80 man is een projectteam in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wolly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:16:
[...]

Welke premie missen ze dan van mij? Premie WAO/WIA betaal ik niet. Ik heb ook geen recht op WIA. WW premie betaal ik niet, ik heb ook geen recht op WW.
Ik betaal de volledige ZVW premie en volledige OB/IB.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
Ik denk dat we met zijn allen niet zozeer bang hoeven te zijn voor handhaving/controle. Net als dat je nu ook niet bang hoeft te zijn als je je bureaustoel stiekem toch als kosten hebt opgevoerd. De kans dat je in de steekproef valt is niet zo groot namelijk.

Het probleem is meer dat als organisaties bang of afwachtend (dat is misschien het betere woord) worden van de nieuwe regelgeving en dus geen opdrachten meer uit zetten, de vijver met opdrachten dus ineens een stuk kleiner wordt.

Of, wanneer en met welke impact dat gaat plaatsvinden? Geen idee, ik ga in elk geval vrolijk verder met het vinden van mijn eerste opdracht als ZZP'er.

Wat mij, net als velen van jullie, tegenstaat is dat het er op lijkt dat alle ZZP'ers over dezelfde "maaltijd- en pakketbezorgers"-kam wordt geschoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02

Crazy D

I think we should take a look.

gem-p schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:40:
[...]

Volgens die definitie ben ik nu dus echt een zzp'er :*)
Ik praat 2x per week met het team dat mij inhuurt over de resultaten die ik oplever en over wat ik op moet gaan leveren de komende tijd. Natuurlijk gebruikt dit team en ik dus ook standaarden zoals UML om dit resultaat in vast te leggen. Maar hoe ik mijn werk doe en wanneer ik die resultaten oplever bepaal ik helemaal zelf.
Ik moet mij wel aan de Architectuur en documentatie richtlijnen van deze klant houden. Maar ook die 2 zijn gebasseerd op standaarden die binnen de IT markt gelden.
Er verder over nadenkend: als er een soort ISO code zou zijn waar software architectuur en -development in verpakt zou zitten. En je zou als zzp'er aan die ISO code voldoen, dan tackle je ook het stukje waar veel IT zzp'ers tegenaan lopen, namelijk dat een klant toch wil bepalen hoe jouw werk eruit ziet.

Ik zie rechtzaken omtrent mijn klussen ineens met veel meer vertrouwen tegemoet. Hopelijk denken mijn opdrachtgevers daar ook zo over.
Dat iets een standaard is, zegt niet zo bar veel. Als jij een brief moet typen en dat moet per se in Word kun je wel zeggen, Word is zo ongeveer wel de standaard voor tekstverwerking dus dat is geen instructie maar dat is het uiteindelijk wel. Misschien had jij m in notepad willen maken.... Het feit dat je je moet houden aan bepaalde standaarden, industriestandaard of niet, maakt dat je instructie hebt en dus niet vrij bent. En het feit dat als jij als Java dev in java "moet" ontwikkelen is logisch, anders had je die opdracht niet, en dat maakt het dus meteen weer zo tegenstrijdig als de pest... 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Welke premie missen ze dan van mij? Premie WAO/WIA betaal ik niet. Ik heb ook geen recht op WIA. WW premie betaal ik niet, ik heb ook geen recht op WW.
Neem bijvoorbeeld inderdaad de WW. Als ze daar meer premie voor willen beuren dan moet je dus de zzp'er weer in loondienst krijgen. Als het een goedbetaalde zzp'er was dan zal zijn salaris en premie ook hoger zijn dan gemiddeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
RonaldHeirbaut schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Dat is niet hoe een collectief systeem werkt hè ;)
De meesten maken geen gebruik van WIA of WW, maar zouden er wel recht op hebben. Het gaat erom dat iedereen collectief inlegt voor degene die er wel aanspraak op maken.

Als er teveel mensen uit het systeem stappen en dus ook geen aanspraak meer maken op het collectief, dan komt het bonnetje wel bij een kleinere groep te liggen. Enne, zonder het met cijfers te onderbouwen ik denk dat de meeste mensen die overstappen naar ZZP-schap niet in de WIA zitten. WW'ers zijn er vast, maar die uitkering stopt als je inkomen als ZZP'er genereert natuurlijk.

Als de sociale premies het probleem zijn, dan is daar vast wat voor te verzinnen. Denk dat veel ZZP'ers met een hoog tarief dat prima (schoorvoetend wellicht) kunnen en willen lijden als dat het probleem oplost. En nee, ik stem geen SP o.i.d. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 16:38
B-Real schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Als de sociale premies het probleem zijn, dan is daar vast wat voor te verzinnen.
Daar zitten wss weer juridische haken en ogen aan: als je premie betaalt, heb je ook recht op het verzekerde deel oid. En ik ben mss wat cynisch, maar ik denk dat als ik nu premie af zou dragen, het niet direct terecht komt bij mensen die kunnen gebruiken.

Het probleem is denk ik ook niet sec het geld, dat is gewoon een kwestie van schuiven met potjes, zoals bij de wegenbelasting ook gebeurt. Het probleem is dat er ruim een miljoen ZZP'ers rondloopt, die politiek gezien lastig te beinvloeden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 10:09
Momenteel ook vrolijk op zoek naar een klus maar merk toch wel een soort barrière waar ik niet echt voorbij kom tot nu toe. Helemaal niet erg want mocht ik dus een opdracht vinden dan is dat alleen maar cooler.

Grote instanties hebben volgens de inhuurkaart preferred suppliers. Dat is wat ze zeggen en via waar je betaald wordt. Dat is mij helder.

Het is mij alleen ook duidelijk geworden dat managers van dezelfde instanties elke nieuwe uitvraag uitzetten bij hun 'eigen' preferred suppliers en binnen 2 dagen 10 profielen op hun desk hebben liggen. Daarmee omzeilen ze de hele uitvraag procedure via een Headfirst/Magnit. Als je er dan een aantal op de man af mee confronteert zeggen ze met een lichte glimlach 'dat is het grijze gebied'.

Vooralsnog probeer ik via LinkedIn te social engineeren richting managers die zoekende zijn, maar wellicht hebben jullie nog tips hoe ik deze barrière omzeil? Zit in de fullstack java/kotlin hoek te zoeken mocht dat relevant zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 14:45
Vaak hebben managers clubs waar ze graag zaken mee doen, maar het komt ook vaak voor dat die manager naar een developer die al in zijn team stapt en vraagt of die nog mensen weet die beschikbaar zijn. Hoe goed zijn je contacten met mensen waar je eerder mee hebt samengewerkt? Via die route managers influisteren werkt vaak het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:37
valdi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:51:
Als ik kijk op bijvoorbeeld striive dan zie ik echt nog méér dan genoeg openstaande opdrachten bij overheidsinstellingen, van ministeries tot de belastingdienst. Laten we de eerste jurisprudentie maar afwachten..
Idd :) begin volgende week aan nieuwe klus via Strive (HeadFirst/Between) bij een overheidsinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 14:18
valdi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:51:
Dat blijft ook niet lang zo, HeadFirst (en haar dochters) hebben de gunning overheidsbreed verloren. Per 1/1/2025 kunnen zij niet meer inzetten op klussen voor de overheid. ... in elk geval als ik het goed heb begrepen van mijn tussenpartij.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58
Liegebeest schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Dat blijft ook niet lang zo, HeadFirst (en haar dochters) hebben de gunning overheidsbreed verloren. Per 1/1/2025 kunnen zij niet meer inzetten op klussen voor de overheid. ... in elk geval als ik het goed heb begrepen van mijn tussenpartij.
Dat lijkt mij sterk. Elke uitvoerende partij bij de overheid heeft zijn eigen aanbesteding voor inhuur. Ik kan me niet voorstellen dat ze alle mantelcontracten in 1 keer kwijt zijn.

Ik denk dat jouw tussenpartij graag wilt dat je niet verder kijkt dan hun eigen website.
(Headfirst is lastiger te bereiken, maar wel scherper qua marge dan veel andere partijen. In mijn geval wel tot 10euro per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 26-07 10:09
staaltje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:59:
Vaak hebben managers clubs waar ze graag zaken mee doen, maar het komt ook vaak voor dat die manager naar een developer die al in zijn team stapt en vraagt of die nog mensen weet die beschikbaar zijn. Hoe goed zijn je contacten met mensen waar je eerder mee hebt samengewerkt? Via die route managers influisteren werkt vaak het beste.
Bedankt voor de bevestiging want dat betekent dus dat netwerken en social engineering toch wel nut kunnen hebben. Ik zet het voort ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Liegebeest schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:52:
[...]

Overheidsbreed lijkt mij vrijwel onmogelijk. BV de politie werkt samen met 6! Partijen.

Ik denk dat je tussenpartij halve waarheden verkondigd tbv hun eigen business. Want wee je gebeente als je vacatures gaat vergelijken qua max tarief. Bv een Hero t.o.v. HeadFirst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:40
mannowlahn schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:20:
[...]
Overheidsbreed lijkt mij vrijwel onmogelijk. BV de politie werkt samen met 6! Partijen.
6? Met wel meer hoor, iedereen kan namelijk direct zaken doen met de Politie. Hebben geen mantelovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Ascension schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:34:
[...]

6? Met wel meer hoor, iedereen kan namelijk direct zaken doen met de Politie. Hebben geen mantelovereenkomst.
Misschien haal ik het in de war met defensie, maar mijn vrouw had laatst zo’n situatie dat een van die partijen zei, we zijn preferred supplier. Bleek dat deels waar, er waren echter nog 5 anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 14:18
jongetje schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Dat lijkt mij sterk. Elke uitvoerende partij bij de overheid heeft zijn eigen aanbesteding voor inhuur. Ik kan me niet voorstellen dat ze alle mantelcontracten in 1 keer kwijt zijn.

Ik denk dat jouw tussenpartij graag wilt dat je niet verder kijkt dan hun eigen website.
(Headfirst is lastiger te bereiken, maar wel scherper qua marge dan veel andere partijen. In mijn geval wel tot 10euro per uur).
Mijn tussenpartij is Between / HeadFirst.

Citerend:
Onlangs heeft <verwijderd> haar inhuur voor externe professionals opnieuw aanbesteed, waarbij een nieuwe selectie van intermediairs gekozen is.
Helaas is onder deze selectie de keuze niet op Between gevallen. Graag informeren wij jou over de voortgang van jouw opdracht.
Andere documentatie suggereerde dat het rijksbreed was, maar daar begin ik nu toch aan te twijfelen. Voor "mijn" overheidsonderdeel zijn er in elk geval zeven gegunden, waar HeadFirst en de haren geen partij van meer van zijn. Mocht ik willen verlengen, dan moet ik ff een andere tussenpartij regelen.

EDIT:
Gevonden, ik was abuis. Hoewel ik conflicterende berichten vond, lijkt het alleen om dit ene onderdeel te gaan. Gelukkig maar.

[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 27-05-2024 19:38 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Liegebeest schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Mijn tussenpartij is Between / HeadFirst.

Citerend:

[...]

Andere documentatie suggereerde dat het rijksbreed was, maar daar begin ik nu toch aan te twijfelen. Voor "mijn" overheidsonderdeel zijn er in elk geval zeven gegunden, waar HeadFirst en de haren geen partij van meer van zijn. Mocht ik willen verlengen, dan moet ik ff een andere tussenpartij regelen.

EDIT:
Gevonden, ik was abuis. Hoewel ik conflicterende berichten vond, lijkt het alleen om dit ene onderdeel te gaan. Gelukkig maar.
Je username is dan goed gekozen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-06 01:08
Houden jullie bij het inboeken van kosten voor software subscriptions rekening met de looptijd? Dus bijv een jaarabonnement dat elk jaar ergens in april vernieuwt, boek je dan 70% kosten in op het huidige jaar en 30% op het volgende jaar?

Volgens mij moet dat officieel wel maar het is zoveel gedoe voor zo weinig verschil, zeker met abonnementen die toch elk jaar voor dezelfde prijs vernieuwen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:56
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
DesiredPeanut schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:59:
Houden jullie bij het inboeken van kosten voor software subscriptions rekening met de looptijd? Dus bijv een jaarabonnement dat elk jaar ergens in april vernieuwt, boek je dan 70% kosten in op het huidige jaar en 30% op het volgende jaar?

Volgens mij moet dat officieel wel maar het is zoveel gedoe voor zo weinig verschil, zeker met abonnementen die toch elk jaar voor dezelfde prijs vernieuwen.
Is het bedrag materieel? Ja. Niet materieel? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 10:35
DesiredPeanut schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:59:

Geldt niet gewoon de factuurdatum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
ik zou ook zeggen de factuurdatum. ook al vind de levering pas in het nieuwe jaar plaats, factuurdatum is leidend ongeacht datum levering/betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 24-07 15:57
coldasice schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:39:
[...]
slim algoritme met selectie criteria
code:
1
2
3
4
5
6
function needsCheck() {
    if(soundsForeign(name)) {
        return true;
    }
    return false;
}

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Metaalhoofd schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:06:
ik zou ook zeggen de factuurdatum. ook al vind de levering pas in het nieuwe jaar plaats, factuurdatum is leidend ongeacht datum levering/betaling.
De belastingdienst heeft hier gewoon uitleg voor.
In de tweede plaats mag u vooruitbetaalde kosten, dat wil zeggen de kosten die betrekking hebben op meerdere jaren, pas aftrekken in de jaren waarin uw onderneming nut heeft van die kosten.
en
Behalve investeringen zijn er ook andere kosten die op meerdere jaren betrekking hebben. Als u voor uw onderneming in een bepaald jaar zulke kosten maakt, verdeelt u deze over de jaren waarin u verwacht nut van deze kosten te hebben. Voorbeelden van deze kosten zijn:
  • vooruitbetaalde kosten, zoals huur, verzekeringspremie en rente
  • een reclamecampagne voor 3 jaar die u in 1 keer hebt betaald

1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
GoodspeeD schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:55:
[...]

Geldt niet gewoon de factuurdatum?
Voor de BTW inderdaad.
Voor de jaarrekening zou je hem officieel netjes moeten splitsen, echter zal geen haan kraaien als het maar om beperkte bedragen gaat (500 eur op 100k omzet maakt echt niemand wat uit).
Als het jaarlijks terug komt, is het ook consistent fout en valt het verschil alleen in het eerste en laatste jaar wat uit.

Persoonlijk doe ik het enkel voor grotere licenties (>500 eur) om het inzicht te houden.
Sommige boekhoud programma's hebben ook zo'n module (factuur inkloppen + memoriaal excl BTW volledig tegenboeken en dan per maand 1/12e weer opboeken). Misschien dat je via een activa module zoiets kan doen met wat geknutsel.
Pagina: 1 ... 517 ... 636 Laatste