DennusB schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:38:
[...]
Ja ik denk dat er weinig ICT'er in dit topic zitten met zo'n laag uurtarief.
En sowieso blijft het hele gedoe ingewikkeld, ik ben ZZP'er, maar betaal netjes aan m'n pensioen, heb alle verzekeringen lopen, dus hoezo "schijnzelfstandig" denk ik dan?
De schijnzelfstandigheid zit 'n niet in premies maar in het werk. Als jij doet wat vast personeel ook doet (de extra handjes dus), zou je dat als schijnzelfstandigheid kunnen zien. Jou zal niet precies verteld worden hoe je het moet doen, maar wel 'waarin', dat zou als schijnzelfstandigheid gezien kunnen worden. Tijd terug werden hier wat voorbeelden gepost van de voorstellen van de regels van dat moment. Met als voorbeeld dat een interimmer die rapportages maakt in een tool naar keuze, ook wel even een weekje op de boekhouding kan werken vanwege ziekte oid, dat zou dan schijnzelfstandigheid zijn omdat je geen vrijheid hebt in de uitvoering (boekhoudpakket staat vast, grootboekrekening schema staat vast, etc).
En dat zal dus 80+% van dit topic zijn, aangezien weinigen volledige vrijheid hebben in hoe iets wordt opgelost/gemaakt ("Houdt de werkgever toezicht? Geeft de werkgever aanwijzingen hoe het werk gedaan moet worden?" is erg vaag, is zeggen dat het in Java moet omdat het hele IT landschap in Java is ontwikkeld een aanwijzing?)
En op zich is tarief ook wel weer een slechte graadmeter. Natuurlijk zal een deel de lul zijn, als je nu 20 verdient zal je niet opeens 35 krijgen. Maar als je nu op 32,50 zit, is 2,50 erbij weer niet zo heel spannend. En hoeveel beter is 36 dan 35? Kortom, net zo vaag...