Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:36:
Nou, mooi. Weer een onmeetbare waarde om te toetsen. Wat is schijnzelfstandig? Allemaal subjectief gedoe. Ik zie de eerste rechtszaken met belangstelling tegemoet.
Dat zouden dan rechtszaken tussen zzp'er en opdrachtgever moeten zijn.
Want daar is men in het artikel bang voor.
Niet voor de naheffing van de belastingdienst, maar dat de zzp'er zich vervolgens wel eens op de rechten van werknemers zou kunnen beroepen als dat zo uitkomt.

Die moeten dan wel van toepassing zijn.
Ja, de schijnzelfstandige in de zorg zou misschien pensioen kunnen claimen, omdat men in die sector verplicht bij een pensioenfonds aangelosten moet zijn.
Maar veel andere bedrijven zijn helemaal niet verplicht een pensioenregeling aan te bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:35

_Arthur

blub

https://www.rijksoverheid...men-schijnzelfstandigheid
Wettelijk vastleggen wanneer er bij een uurtarief onder de € 30 of € 35 een vermoeden bestaat van een arbeidsovereenkomst. Het precieze bedrag wordt nog bepaald.
Volgens mij hadden ze zoiets al geprobeerd een paar jaar geleden en werd men op EU-niveau teruggefloten dat dit niet mocht.

Maar als dat nu gewoon een of -eis wordt, hebben wij er geen last van, als het een "en-en-en" wordt, zal het mogelijk een stuk lastiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
_Arthur schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:34:
https://www.rijksoverheid...men-schijnzelfstandigheid

[...]

Volgens mij hadden ze zoiets al geprobeerd een paar jaar geleden en werd men op EU-niveau teruggefloten dat dit niet mocht.

Maar als dat nu gewoon een of -eis wordt, hebben wij er geen last van, als het een "en-en-en" wordt, zal het mogelijk een stuk lastiger zijn.
Ja ik denk dat er weinig ICT'er in dit topic zitten met zo'n laag uurtarief.
En sowieso blijft het hele gedoe ingewikkeld, ik ben ZZP'er, maar betaal netjes aan m'n pensioen, heb alle verzekeringen lopen, dus hoezo "schijnzelfstandig" denk ik dan?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ConQuestador schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Probleem is dat het kwaad dan al geschied is, bedrijven zijn "bang" en dus hebben we een paar magere jaren voor de boeg.
Aannames. Voorlopig zie ik mijzelf niet als schijnzelfstandige en al helemaal niet dat er magere jaren komen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

DennusB schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:38:
[...]

En sowieso blijft het hele gedoe ingewikkeld, ik ben ZZP'er, maar betaal netjes aan m'n pensioen, heb alle verzekeringen lopen, dus hoezo "schijnzelfstandig" denk ik dan?
De schijnzelfstandigheid zit 'n niet in premies maar in het werk. Als jij doet wat vast personeel ook doet (de extra handjes dus), zou je dat als schijnzelfstandigheid kunnen zien. Jou zal niet precies verteld worden hoe je het moet doen, maar wel 'waarin', dat zou als schijnzelfstandigheid gezien kunnen worden. Tijd terug werden hier wat voorbeelden gepost van de voorstellen van de regels van dat moment. Met als voorbeeld dat een interimmer die rapportages maakt in een tool naar keuze, ook wel even een weekje op de boekhouding kan werken vanwege ziekte oid, dat zou dan schijnzelfstandigheid zijn omdat je geen vrijheid hebt in de uitvoering (boekhoudpakket staat vast, grootboekrekening schema staat vast, etc).

En dat zal dus 80+% van dit topic zijn, aangezien weinigen volledige vrijheid hebben in hoe iets wordt opgelost/gemaakt ("Houdt de werkgever toezicht? Geeft de werkgever aanwijzingen hoe het werk gedaan moet worden?" is erg vaag, is zeggen dat het in Java moet omdat het hele IT landschap in Java is ontwikkeld een aanwijzing?)

En op zich is tarief ook wel weer een slechte graadmeter. Natuurlijk zal een deel de lul zijn, als je nu 20 verdient zal je niet opeens 35 krijgen. Maar als je nu op 32,50 zit, is 2,50 erbij weer niet zo heel spannend. En hoeveel beter is 36 dan 35? Kortom, net zo vaag...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44
_Arthur schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:36:
[...]

Nog meer bangmakerij naar de werkgevers toe.

Dit is ook een mooie:

[...]

Of je even een schatting van tussen de 16 en 50% maakt. Laat weer prima zien dat niemand 'weet' wie/wat nu echt een schijnzelfstandige is. De uitzendbranch, detacheerders en de bonden kunnen weer lekker in hun handen wrijven; hoe banger de werkgevers, hoe minder zelfstandigen er overblijven.
Wow, dus de bonden hebben afgelopen jaar niks gedaan voor de jongere generaties, en nu de jongeren gaan ondernemen en zich ontwikkelen gaan ze daar ook nog voor liggen?

Had Thatcher dan toch gelijk?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:58
Afas schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:21:
Krijg weer eens een bericht van een broker of mijn tarief niet wat lager kan. Nee natuurlijk niet, anders had ik dat wel aangeboden. Hoe vaak zou zoiets succesvol zijn? Kan maar moeilijk voorstellen dat veel ZZP'ers daar in mee gaan.
Je kunt ook vragen of hij wat van zijn marge wil inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:34
Afas schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:21:
Krijg weer eens een bericht van een broker of mijn tarief niet wat lager kan. Nee natuurlijk niet, anders had ik dat wel aangeboden. Hoe vaak zou zoiets succesvol zijn? Kan maar moeilijk voorstellen dat veel ZZP'ers daar in mee gaan.
Eerder tijd voor indexatie :)

En administratiekosten om dit sopor mails te beantwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Daar gaan we weer.

Moet er bij mijn klus nu 3 maanden uit ivm dba. Daarna mag ik weer terug komen. Ben benieuwd of het ooit echt concreet wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Wackmack op 24-05-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Heb je een collectief pensioen? Ik heb namelijk gewoon mijn eigen potje (wel een pensioen product) waar mij nabestaanden volledig aanspraak op hebben en het collectief niet van profiteert. Enige nadeel is als ik te lang leef dat het op raakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54
Wolly schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:53:
[...]

Ken je het Deliveroo arrest? Die is tot aan de HR gekomen.
Je wil ons werk toch niet vergelijken met dat van Deliveroo? Die reden zelfs met Deliveroo kleding.

Ik wacht rechtspraak rustig af omdat ik denk dat de rechter gaat zeggen dat sommig werk wel, en sommig werk niet onder schijnzelfstandigheid valt. De wetgever probeert het onder één noemer te gooien, maar dat gaat helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
maxnl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:16:
[...]

Dat zouden dan rechtszaken tussen zzp'er en opdrachtgever moeten zijn.
Want daar is men in het artikel bang voor.
Niet voor de naheffing van de belastingdienst, maar dat de zzp'er zich vervolgens wel eens op de rechten van werknemers zou kunnen beroepen als dat zo uitkomt.

Die moeten dan wel van toepassing zijn.
Ja, de schijnzelfstandige in de zorg zou misschien pensioen kunnen claimen, omdat men in die sector verplicht bij een pensioenfonds aangelosten moet zijn.
Maar veel andere bedrijven zijn helemaal niet verplicht een pensioenregeling aan te bieden...
En wat nou als ik in mijn contract expliciet laat opnemen om nooit aanspraak te doen op de rechten die een werknemer heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 13:40
Crazy D schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:46:
[...]

De schijnzelfstandigheid zit 'n niet in premies maar in het werk. Als jij doet wat vast personeel ook doet (de extra handjes dus), zou je dat als schijnzelfstandigheid kunnen zien. Jou zal niet precies verteld worden hoe je het moet doen, maar wel 'waarin', dat zou als schijnzelfstandigheid gezien kunnen worden.
Zo wordt het doorgaans geframed, maar je collega die hetzelfde als jou doet, maar voor een detacheerder werkt wordt niet gezien als iemand die dan opeens 2 werkgevers heeft, terwijl zijn relatie met zijn echte werkgever en de gezagsverhouding daarbij doorgaans minimaal is. Die detacheerder bepaalt niet welke tools hij gebruikt, hoe hij zijn werk doet etc

Het lijkt me dan wachten op rechtszaken tussen BD en de zelfstandige (of de opdrachtgever die een naheffing krijgt). Het gemaakte onderscheid tussen ingehuurde externen via detachering en ingehuurde externen op eigen titel, terwijl de argumenten van schijnzelfstandigheid eigenlijk op beide groepen toegepast zouden kunnen worden, lijkt me onrechtvaardig

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Zijn hier al analyses gemaakt door juristen, hoe haalbaar dit is en voor wie wel/niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wackmack schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:20:
Moet er bij mijn klus nu 3 maanden uit ivm dba. Daarna mag ik weer terug komen. Ben benieuwd of het ooit echt concreet wordt.
Hoe lang zit je er al?
Metaalhoofd schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:38:
Zo wordt het doorgaans geframed, maar je collega die hetzelfde als jou doet, maar voor een detacheerder werkt wordt niet gezien als iemand die dan opeens 2 werkgevers heeft, terwijl zijn relatie met zijn echte werkgever en de gezagsverhouding daarbij doorgaans minimaal is. Die detacheerder bepaalt niet welke tools hij gebruikt, hoe hij zijn werk doet etc

Het lijkt me dan wachten op rechtszaken tussen BD en de zelfstandige (of de opdrachtgever die een naheffing krijgt). Het gemaakte onderscheid tussen ingehuurde externen via detachering en ingehuurde externen op eigen titel, terwijl de argumenten van schijnzelfstandigheid eigenlijk op beide groepen toegepast zouden kunnen worden, lijkt me onrechtvaardig
We kunnen bijna spreken van stelselmatige discriminatie naast de rechtsongelijkheid.

[ Voor 63% gewijzigd door _Arthur op 24-05-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:01
[...]

Die zaken zijn allemaal niet zo relevant bij de bepaling van de feitelijke arbeidsrelatie in de praktijk. Voor een indicatie kan een ieder de webmodule beoordeling arbeidsrelatie doen vanuit de opdrachtgever gezien. Het geeft een mooi inkijkje naar waar er zoal naar wordt gekeken en welk gewicht (punten) er aan wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MacDennis76 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Die zaken zijn allemaal niet zo relevant bij de bepaling van de feitelijke arbeidsrelatie in de praktijk. Voor een indicatie kan een ieder de webmodule beoordeling arbeidsrelatie doen vanuit de opdrachtgever gezien. Het geeft een mooi inkijkje naar waar er zoal naar wordt gekeken en welk gewicht (punten) er aan wordt gegeven.
Ja net ingevuld, daar kwam er bij mij uit dat het allemaal wel goed zat, opzich positief dus!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:37:
[...]

En wat nou als ik in mijn contract expliciet laat opnemen om nooit aanspraak te doen op de rechten die een werknemer heeft?
De vraag is of dan nog stand houdt, want als een rechter bepaalt dat je schijnzelfstandig bent dan lijkt mij dat afspraken die in een contract staan tegen het arbeidsrecht aangehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Metaalhoofd schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Eens, ik zeg ook niet dat ik er voorstander van ben. Ik probeer alleen te begrijpen hoe ze kijken. Vanuit de overheid gezien echter is diegene via een detacheerder al ergens in loondienst, en wat ook de reden is, dat lijkt het doel. Zo min mogelijk zelfstandigen, zoveel mogelijk mensen in loondienst.

(maar er staat ook nergens dat als jij in loondienst bent, maar wel vrij spel hebt over het hoe, waarom, wanneer, etc, dat je dan per se zelfstandige moet worden....)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:02

sebasd

loopt op espresso

ColeJ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:13:
Heb ik straks een probleem als ik die auto (of andere verplichting) heb en niet meer kan ZZP'en? Het blijft allemaal super onzeker en niemand kan een plan maken.
Hoezo kun je geen plan maken? Hoezo kun je niet meer ZZP'en?

Voor mij is deze onzekerheid vooral reden om nog harder gas te geven op zichtbaar blijven, meerdere opdrachtgevers tegelijk hebben, opdrachtgevers ook buiten Nederland te hebben, en zorgen dat die (potentiele) opdrachtgevers mij weten te vinden, in plaats van afwachten of een opdrachtgever nog opdrachten uit gaat zetten en of ZZP'ers daarvoor nog in aanmerking komen.

Als een opdrachtgever naar jou toe komt, is er namelijk vaak veel meer mogelijk, qua tarief en flexibiliteit.

En ja, dat is hard werken kan ik je vertellen, maar het kan echt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
gem-p schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:22:
[...]

De vraag is of dan nog stand houdt, want als een rechter bepaalt dat je schijnzelfstandig bent dan lijkt mij dat afspraken die in een contract staan tegen het arbeidsrecht aangehouden worden.
Maar dan vraag ik me af hoe hij dat gaat bepalen. Gaat hij een paar dagen meelopen op mijn werk hoe ik het doe? Het is allemaal zo vreselijk vaag.
Opdrachtgevers leunen naar achter, wij buigen naar voren. Diepe zucht... Het lijkt een beetje op artikel 5 van de wvw. "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Wat is dan "zodanig gedrag"? Wat is schijnzelfstandigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Eens, ik zeg ook niet dat ik er voorstander van ben. Ik probeer alleen te begrijpen hoe ze kijken. Vanuit de overheid gezien echter is diegene via een detacheerder al ergens in loondienst, en wat ook de reden is, dat lijkt het doel. Zo min mogelijk zelfstandigen, zoveel mogelijk mensen in loondienst.

(maar er staat ook nergens dat als jij in loondienst bent, maar wel vrij spel hebt over het hoe, waarom, wanneer, etc, dat je dan per se zelfstandige moet worden....)
Maar dan is de oplossing om je EMZ om te zetten naar een BV. Dan ben je ook in loondienst.
Volgens mij is dat de oplossing ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Wat is schijnzelfstandigheid?
Misschien moeten we dat vragen aan het ministerie van Financiën. Daar weten ze het exact te vertellen ..
https://www.zipconomy.nl/...van-financien-toegenomen/

Maar zonder gekheid, er is reeds wetgeving, jurisprudentie, een webmodule, etc. En de Deliveroo zaak is in die zin interessant omdat de hoge raad uitgebreid heeft toegelicht wanneer er sprake is van een arbeidsovereenkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Maar dan is de oplossing om je EMZ om te zetten naar een BV. Dan ben je ook in loondienst.
Volgens mij is dat de oplossing ook niet.
In de webmodule en discussies merk je al dat een BV het moeilijker maakt je als werknemer te zien. Maar de crux blijft persoonlijke arbeid en B2B (producten of diensten aan particulieren vallen eigenlijk altijd wel de kant van ondernemersschap op).

In inhakend hierboven op detachering: een fiscalist vertelde mij wel eens dat puur wettelijk iemand die gedetacheerd is, idd onder loondienst kan behoren te vallen van de klant waar hij/zij zit. Dat zal vanuit BD, opdrachtgever en detacheerder niet snel gepushed worden, maar vanuit een derde belanghebbende zoals pensioenfondsen zou het mogelijk zijn dat er een zaak gestart word

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
MacDennis76 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:05:
[...]

Misschien moeten we dat vragen aan het ministerie van Financiën. Daar weten ze het exact te vertellen ..

Maar zonder gekheid, er is reeds wetgeving, jurisprudentie, een webmodule, etc. En de Deliveroo zaak is in die zin interessant omdat de hoge raad uitgebreid heeft toegelicht wanneer er sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Deliveroo haalt zijn omzet grotendeels binnen via de bezorgers. Daarom werden ze in loondienst geacht.
Het werk dat ik doe is geen kernactiviteit van mijn opdrachtgever.

Overigens zijn die stukken van zipconomy tranentrekkend. Ze komen er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:50
sebasd schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Hoezo kun je geen plan maken? Hoezo kun je niet meer ZZP'en?

Voor mij is deze onzekerheid vooral reden om nog harder gas te geven op zichtbaar blijven, meerdere opdrachtgevers tegelijk hebben, opdrachtgevers ook buiten Nederland te hebben, en zorgen dat die (potentiele) opdrachtgevers mij weten te vinden, in plaats van afwachten of een opdrachtgever nog opdrachten uit gaat zetten en of ZZP'ers daarvoor nog in aanmerking komen.

Als een opdrachtgever naar jou toe komt, is er namelijk vaak veel meer mogelijk, qua tarief en flexibiliteit.

En ja, dat is hard werken kan ik je vertellen, maar het kan echt wel.
Ja dat klinkt allemaal leuk maar als ik nog steeds als schijnzelfstandige bij 25 verschillende opdrachtgevers werk - dan ben ik nog steeds een schijnzelfstandige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Deliveroo haalt zijn omzet grotendeels binnen via de bezorgers. Daarom werden ze in loondienst geacht.
Het werk dat ik doe is geen kernactiviteit van mijn opdrachtgever.

Overigens zijn die stukken van zipconomy tranentrekkend. Ze komen er echt niet uit.
Maar IT wordt wel steeds meer een core business... Bij de meeste bedrijven is het niet de hoofd-functionaliteit, immers ze bouwen, produceren, inkopen, verkopen dingen. Maar zonder de IT ligt het dusdanig stil dat IT gewoon core business is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Crazy D schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Maar IT wordt wel steeds meer een core business... Bij de meeste bedrijven is het niet de hoofd-functionaliteit, immers ze bouwen, produceren, inkopen, verkopen dingen. Maar zonder de IT ligt het dusdanig stil dat IT gewoon core business is.
Nee, core business is de kernactiviteit. IT is de enabler, niet de kern.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
Pietert schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:36:
[...]

Nee, core business is de kernactiviteit. IT is de enabler, niet de kern.
Uiteindelijk gaat het er tevens om of je wel of niet werkzaamheden verricht die een wezenlijk onderdeel zijn van de bedrijfsvoering.

De webmodule is vrij duidelijk ..
Naast de reguliere bedrijfsactiviteiten (de core business) kunnen ook andere werkzaamheden belangrijk zijn voor het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan acquisitie of klantenwerving. U wilt dan waarschijnlijk toezicht of controle uitoefenen op de manier waarop de medewerker het werk doet.

ICT-afdelingen vormen bij steeds meer organisaties ook een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Een voorbeeld: bij een bank hebben de reguliere bedrijfsactiviteiten betrekking op rekeningenbeheer, verstrekken van leningen en dergelijke. Maar, een bank kan in het contact met de klant niet meer zonder ICT. ICT vormt in dit geval een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering en is daarmee ingebed in de organisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

MacDennis76 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:10:
Welke bedrijf kan tegenwoordig nog zonder ICT?

Dus uit de volgende quote kan je dan concluderen dat je als ICT-er dus altijd ingebed bent in welke organisatie dan ook.
ICT vormt in dit geval een wezenlijk onderdeel van de bedrijfsvoering en is daarmee ingebed in de organisatie.
Dan volgt: waarom mag inhuur via een detacheerder wel en inhuur van een zzper, via bijvoorbeeld die exact dezelfde detacheerder niet.

Enige waar deze discussie uiteindelijk op uitdraaid, vanuit het oogpunt van de overheid, dat men vind dat een zzper te weinig centjes afdraagd aan het opgelegde sociale stelsel van Nederland. Graag in de pas lopen zoals iedereen in loondienst. Want daarvan kan men b.v. aan de pensioen knoppen zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 24-05-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
_Arthur schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:25:
[...]

Dus uit de volgende quote kan je dan concluderen dat je als ICT-er dus altijd ingebed bent in welke organisatie dan ook.

[...]

Dan volgt: waarom mag inhuur via een detacheerder wel en inhuur van een zzper, via bijvoorbeeld die exact dezelfde detacheerder niet.

Enige waar deze discussie uiteindelijk op uitdraaid, vanuit het oogpunt van de overheid, dat men vind dat een zzper te weinig centjes afdraagd aan het opgelegde sociale stelsel van Nederland. Graag in de pas lopen zoals iedereen in loondienst. Want daarvan kan men b.v. aan de pensioen knoppen zitten.
Klopt. En daarom verwacht ik dat wij net als schilders uiteindelijk een verplicht pensioenfonds gaan krijgen, naast de verplichte AOV. Want qua afdrachten zijn dat, met de ww samen, de enige potten waar wij niet aan meebetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
ihkv echt werk: iemand een idee waarom ik na een push van mijn azure static website mijn oude versie blijf zien :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:38:
ihkv echt werk: iemand een idee waarom ik na een push van mijn azure static website mijn oude versie blijf zien :?
Cache?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
MacDennis76 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:10:
[...]

Uiteindelijk gaat het er tevens om of je wel of niet werkzaamheden verricht die een wezenlijk onderdeel zijn van de bedrijfsvoering.

[...]
Mwah, ik vind die webmodule dus niet verhelderend. ICT is wel een heel breed begrip. Zoiets als: alle bouwvakkers op de bouwplaats zijn geen Zzp’ers. Misschien een groot aantal niet, maar betonvlechters, loodgieters etc kunnen dat best wel zijn volgens mij. Idem voor ons. Beheerders zijn al gauw loondienstbanen. Maar het bouwen van een vRealize omgeving met alles erop en eraan is best specialistisch. ICT is in die zin, voor mij, net zo vaag als schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 15:38
Crazy D schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:46:

En dat zal dus 80+% van dit topic zijn, aangezien weinigen volledige vrijheid hebben in hoe iets wordt opgelost/gemaakt ("Houdt de werkgever toezicht? Geeft de werkgever aanwijzingen hoe het werk gedaan moet worden?" is erg vaag, is zeggen dat het in Java moet omdat het hele IT landschap in Java is ontwikkeld een aanwijzing?)
Tegenargument: ze komen bij mij uit omdat ik Java expert ben, dus dit is echt niet specifiek genoeg, zelfs niet voor de BD.

Als je onderdeel bent van een team, je draait in alles mee, dan wordt het idd lastig. Als jij een project komt doen met een specifieke expertise denk ik niet dat ze je daar op pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
[...]

[...]
Nee, in dat verhaal gaat het om een afdeling. Niet per se om jou als ICT-er. Het is een factor/indicatie maar zo zijn er wel meer factoren die bijdragen aan de vraag in hoeverre je als persoon bent ingebed.
Iemand die werkt via een detacheringsbureau is over het algemeen daar in dienst. Dat betreft geen (schijn)zelfstandige.
Ja, er wordt al een tijdje gesteld dat loondienst weer de norm moet worden en dat de 'balans' weer hersteld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
dacht ik eerst ook, maar ik denk een DNS issue. Op mijn telefoon niet te vinden, op laptop oudere versie en op laptop kids bestaat ook niks als ik nu kijk. Denk dat ik alle DNS maar even reset naar oorspronkelijke en dan de juiste weer erbij zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
fry77 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:45:
[...]

dacht ik eerst ook, maar ik denk een DNS issue. Op mijn telefoon niet te vinden, op laptop oudere versie en op laptop kids bestaat ook niks als ik nu kijk. Denk dat ik alle DNS maar even reset naar oorspronkelijke en dan de juiste weer erbij zet.
DNS? Als Domain Name Server? Die doet toch niet meer dan een naampje vertalen naar een ip adres? je kunt altijd ipconfig /flushdns doen... of praten we over iets anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Nu online
[...]

Met het risico dat ik vanaf nu als wappie /complotdenker weggezet wordt hier gooi ik deze brainfart waar ik al een tijdje op zit te broeden er toch maar eens uit.

Als je aan de ene kant ziet dat de overheid met een hoop gedoe zzpers in loondienst wil drukken. En aan de andere kant zie je alternatieve pensioenopbouw mogelijkheden gedoe opleveren (verhuren van huizen, iets met box3 en vermogen). Dan lijkt het wel alsof men in dit land erop stuurt dat men afhankelijk wordt in plaats van dat je zelf je broek kan ophouden.
En vanuit mijn eigen oogpunt begrijp ik niet waarom een overheid het zo speelt. Maar als ik mijzelf in iemand verplaats die zelf niks kan maken en die voor zijn (hoge) inkomen afhankelijk is van wat anderen kunnen, tsja dan begrijp ik het een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
gem-p schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Met het risico dat ik vanaf nu als wappie /complotdenker weggezet wordt hier gooi ik deze brainfart waar ik al een tijdje op zit te broeden er toch maar eens uit.

Als je aan de ene kant ziet dat de overheid met een hoop gedoe zzpers in loondienst wil drukken. En aan de andere kant zie je alternatieve pensioenopbouw mogelijkheden gedoe opleveren (verhuren van huizen, iets met box3 en vermogen). Dan lijkt het wel alsof men in dit land erop stuurt dat men afhankelijk wordt in plaats van dat je zelf je broek kan ophouden.
En vanuit mijn eigen oogpunt begrijp ik niet waarom een overheid het zo speelt. Maar als ik mijzelf in iemand verplaats die zelf niks kan maken en die voor zijn (hoge) inkomen afhankelijk is van wat anderen kunnen, tsja dan begrijp ik het een stuk beter.
Ze willen de individualisering van de samenleving afremmen. Dit levert ongelijkheid op met mensen die het goed voor elkaar hebben en een kleinere groep die afhankelijk zijn, maar doordat de bovenkant het zelf gaat doen, er minder nivellering plaatsvindt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:57
Maar dan bedenk iets in de vorm van verplichte sociale premies o.i.d. voor alle zelfstandigen.
En verklein de fiscale voordelen door het afschaffen van starters- en zelfstandigenaftrek.
In plaats van die onuitputtelijke bemoeizucht van de overheid om personen in een bepaalde contractvorm te “dwingen”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
Lycaon schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:17:
Maar dan bedenk iets in de vorm van verplichte sociale premies o.i.d. voor alle zelfstandigen.
En verklein de fiscale voordelen door het afschaffen van starters- en zelfstandigenaftrek.
In plaats van die onuitputtelijke bemoeizucht van de overheid om personen in een bepaalde contractvorm te “dwingen”.
Dit soort overleg vind altijd plaats met de "sociale partners" van het kabinet, vanuit werkgevers zijn dit werkgeversverenigingen en werknemers vanuit de bonden, ik denk dat je wel kunt raden waarom die kant op gestuurd wordt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
gem-p schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Ondernemerschap is een soort opt-out van het collectiviteit geworden. Vroeger was de stimulans bedoelt om te investeren in je bedrijf en nu verhuren sommige zichzelf per uur met 95-99% marge, vergelijkbaar met loondienst.

Het nadeel van een opt-out is dat de zwakkeren blijven en sterken verlaten. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit maar wie zelf eenvoudig zijn broek kan ophouden heeft als individu geen profijt van het collectief. Helaas is de mens helemaal niet geschikt om risico goed in te schatten en lopen er ook ondernemers tussen die eigenlijk hun broek niet kunnen ophouden of zoals de meeste liever een mooie auto hebben dan een mooie verzekeringspolis.

Deze twee problemen proberen ze op te lossen. Niet echt succesvol, maar zou zelf ook de oplossing niet weten behalve met een hakbijl het gehele belastingstelsel versimpelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

coldasice schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:12:
Ze willen de individualisering van de samenleving afremmen. Dit levert ongelijkheid op met mensen die het goed voor elkaar hebben en een kleinere groep die afhankelijk zijn, maar doordat de bovenkant het zelf gaat doen, er minder nivellering plaatsvindt.
Ik snap wat je bedoelt. Maar die nivellering voel ik prima in de IB die ik elk jaar mag aftikken. Iets wat ik met plezier doe.

Ik ben dan ook echt heel erg benieuwd of "deze plannen" (lees minder zelfstandige die ingehuurd worden) uiteindelijk zoveel meer premies in allerlei vorm gaat opleveren. Er gaat gewoon weer meer aan de strijkstok van het uitzendbureau/detacheerder plakken.

Maar dat zullen we wel nooit gaan weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
coldasice schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:55:
[...]

DNS? Als Domain Name Server? Die doet toch niet meer dan een naampje vertalen naar een ip adres? je kunt altijd ipconfig /flushdns doen... of praten we over iets anders?
offtopic:
Dat is dus het rare. Als ik dat doe, veranderd er niets op de dev laptop. Ik blijf de oude versie (van gisteren) zien. Op telefoon een melding van mijndomein dat er hier geen site is (gisteren kreeg ik gewoon de site te zien). OP lapto van de kinderen idem.
Als ik naar de directe link van azure static app ga zie ik ook weer een andere versie (die van vanmorgen).

Dus ik denk er nu aan om alles maar even weg te donderen en opnieuw te deployen. DNS settings refreshen en over 12 uur eens kijken wat het resulaat is :)

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 26-05-2024 15:01 . Reden: Offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
‘Nog altijd voeren mensen het hebben van drie opdrachtgevers op als bewijs dat zij zelfstandige zijn’, zegt Piepers. ‘Terwijl dat niets zegt over hun arbeidsrechtelijke positie.’ Die wordt namelijk per opdracht bepaald aan de hand van zaken als hoeveel zeggenschap iemand heeft over hoe hij te werk gaat, en of hij werkt voor eigen rekening en risico. Piepers, formeel: ‘Als er sprake is van gezag, er wordt arbeid verricht en je krijgt ervoor betaald, dan heb je een dienstbetrekking.’
Niet meteen afrekenen
Van een big bang in de handhaving begin volgend jaar is geen sprake, stelt Piepers van de Belastingdienst. Bedrijven die zzp’ers inhuren voor een klus die past bij een dienstverband hoeven niet meteen af te rekenen over alle jaren dat oneigenlijk is gewerkt. Dankzij het moratorium zal pas vanaf 1 januari worden gekeken. Het duurt tot 2030 voordat de Belastingdienst weer over de volle wettelijke termijn van vijf jaar kan terugvorderen.
Die benadering laat zien hoezeer de overheid lering heeft getrokken uit de huidige geflopte zzp-wet. Bij de invoering in 2016 zorgde deze wet DBA voor zoveel consternatie dat het toenmalige kabinet vrijwel meteen de fiscale handhaving on hold zette om de boel te sussen. Te veel verwarring en te weinig rechtszekerheid, luidde het verwijt.
Die vlieger gaat nu niet meer op. Dankzij een trits aan rechterlijke uitspraken — waaronder een zaak rondom de maaltijdbezorgers van Deliveroo die tot aan de Hoge Raad werd uitgeprocedeerd — kunnen betrokkenen zich er een aardig beeld van vormen of iemand wel of niet als zzp’er werkt. Kijk je daarnaast naar praktijkvoorbeelden die bij het nieuwe zzp-wetsvoorstel zijn aangehecht, dan is het volgens Piepers best inzichtelijk hoe het arbeidsrecht in elkaar zit.
Dat spreekt de zelfstandigenlobby tegen. ‘Het is nog steeds onduidelijk waar de Belastingdienst op gaat handhaven en de nieuwe wet gaat niet de gewenste helderheid geven,’ zegt voorzitter Cristel van de Ven van Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN).

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev...e-5-twijfelgevallen-horen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
fry77 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Dat is dus het rare. Als ik dat doe, veranderd er niets op de dev laptop. Ik blijf de oude versie (van gisteren) zien. Op telefoon een melding van mijndomein dat er hier geen site is (gisteren kreeg ik gewoon de site te zien). OP lapto van de kinderen idem.
Als ik naar de directe link van azure static app ga zie ik ook weer een andere versie (die van vanmorgen).

Dus ik denk er nu aan om alles maar even weg te donderen en opnieuw te deployen. DNS settings refreshen en over 12 uur eens kijken wat het resulaat is :)
offtopic:
Beetje offtopic, maar je kunt ook je website naam pingen, dan zie je vanzelf naar welk ip adres hij gaat. Eventueel nog een tracert. Mocht je handmatig een dns hebben toegevoegd, vind je die hier: c:\windows\system32\drivers\etc\hosts.file

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 26-05-2024 15:00 . Reden: Offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 22:39
Ben vooral benieuwd hoe de belastingdienst gaat handhaven. Volgens mij hebben ze wel meer dan dit issue lopen. Roerige tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kartmans1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:35:
Ben vooral benieuwd hoe de belastingdienst gaat handhaven. Volgens mij hebben ze wel meer dan dit issue lopen. Roerige tijden.
Gewoon flink rammelen bij de opdrachtgevers, dat werkt veel sneller dan individuele situaties controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 22:39
Wolly schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Gewoon flink rammelen bij de opdrachtgevers, dat werkt veel sneller dan individuele situaties controleren.
Ja maar hoeveel opdrachtgevers zijn er wel niet. Als die niet zelf een boekje opendoen dan hebben ze geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Kartmans1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:48:
[...]

Ja maar hoeveel opdrachtgevers zijn er wel niet. Als die niet zelf een boekje opendoen dan hebben ze geen idee.
Bij Zipconomy was laatst een BD medewerker die had het over een rechtszaak tegen een grote opdrachtgever, daarmee scheppen ze een precedent, worden de regels duidelijker (wat de rechter vind van de regelgeving), en komt de markt in beweging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
De overheid is ook compleet doof voor wat nu echt de issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Overheid is al jaren doof op vrijwel alle terreinen. Misstanden, dossiers die niet worden opgelost, compleet gedistantieerd van de werkelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Op dit moment ben ik gewoon geld het potten.
Niet alleen wegens dit gedoe, maar ook als het volgende kabinet nog enger wordt voor iemand die behoort tot de LGBTI-community.

Het is erg dat het uberhaupt al zo ver is gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 24-05-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28
Nieuw artikel in het FD:
https://fd.nl/bedrijfslev...e-5-twijfelgevallen-horen

Die meneer Pieper van de BD gaat er hard in: “ Piepers, formeel: ‘Als er sprake is van gezag, er wordt arbeid verricht en je krijgt ervoor betaald, dan heb je een dienstbetrekking.“

De vraag gaat natuurlijk zijn in hoeverre er sprake is van gezag bij de inzet van ICT’ers bij het gemiddelde grote bedrijf/ministerie. In mijn ogen is er weinig verschil tussen de gemiddelde werknemer en de gemiddelde ZZP’er op het gemiddelde scrumproject.

Alleen denk ik dat de gevolgen tamelijk desastreus kunnen zijn, tenzij de gemiddelde ZZP’er slappe knieen krijgt en in loondienst gaat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Die slappe knieen begin ik nu te krijgen…

Mijn huidige opdracht loop t/m eind augustus. Ze willen graag dat ik in loondienst kom en ze hebben me een serieus aardig aanbod gedaan. Het dekt niet de financiële lading van het zzp-schap maar het is een hoger bod dan gemiddeld. Voordeel is ook dat het naast de deur is. Het zou zonde zijn als ik dit weiger en na een korte tijd ik moet stoppen met zzpen vanwege nieuwe regelgeving. Dan is de kans groot dat ik verder van huis in loondienst kom tegen minder salaris.

Ik twijfel nog steeds maar misschien accepteer ik het aanbod wel en zit ik deze storm een jaartje in loondienst uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
ColeJ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:57:

Ik twijfel nog steeds maar misschien accepteer ik het aanbod wel en zit ik deze storm een jaartje in loondienst uit.
Wij kunnen niet voor je beslissen, maar als het je daar echt bevalt dan had ik het waarschijnlijk wel gedaan.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ColeJ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:57:
Die slappe knieen begin ik nu te krijgen…

Mijn huidige opdracht loop t/m eind augustus. Ze willen graag dat ik in loondienst kom en ze hebben me een serieus aardig aanbod gedaan. Het dekt niet de financiële lading van het zzp-schap maar het is een hoger bod dan gemiddeld. Voordeel is ook dat het naast de deur is. Het zou zonde zijn als ik dit weiger en na een korte tijd ik moet stoppen met zzpen vanwege nieuwe regelgeving. Dan is de kans groot dat ik verder van huis in loondienst kom tegen minder salaris.

Dat is logisch dat je er financieel wat op achteruit gaat op je bankrekening. Je krijgt er natuurlijk wel weer pensioen, betaald verlof, door betaald bij ziekte etc. voor terug en zekerheid in inkomen zodat je niet meer hoeft te zoeken.

En eerlijk gezegd denk ik dat als er een storm komt, deze pas volgende jaar (of later) komt. Als je het onzeker vindt as ZZP-er dan zou ik lekker in loondienst gaan en blijven. Die onzekerheid is dat je ook meer inkomen hebt als je op opdracht zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
jongetje schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Dat is logisch dat je er financieel wat op achteruit gaat op je bankrekening. Je krijgt er natuurlijk wel weer pensioen, betaald verlof, door betaald bij ziekte etc. voor terug en zekerheid in inkomen zodat je niet meer hoeft te zoeken.

En eerlijk gezegd denk ik dat als er een storm komt, deze pas volgende jaar (of later) komt. Als je het onzeker vindt as ZZP-er dan zou ik lekker in loondienst gaan en blijven. Die onzekerheid is dat je ook meer inkomen hebt als je op opdracht zit...
Een werknemerspensioen vind ik niks. Heb liever het pensioen dat ik nu opbouw …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ColeJ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:50:
[...]
Een werknemerspensioen vind ik niks. Heb liever het pensioen dat ik nu opbouw …
Er zijn best goede pensioenen voor werknemers. Ik heb nog een pensioen van een vorig werkgever (middelloon regeling) en die is echt wel prima.

Je kunt prima een deel van je bruto salaris (factor A) blijven sparen voor een aanvullend deel pensioen naast het pensioen van je werkgever.

En geluk zit niet alleen in geld, ook in een stukje rust en werkplezier. Ik proef meer dat jij als je opdracht afloopt zenuwachtig wordt vanwege alle geruchten en verhalen die rondgaan. Ik neem aan dat je ook gewoon een buffer hebt om een paar maanden naar iets anders te zoeken? En anders past het ZZP-schap je misschien toch wat minder en wil je zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
jongetje schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Er zijn best goede pensioenen voor werknemers. Ik heb nog een pensioen van een vorig werkgever (middelloon regeling) en die is echt wel prima.

Je kunt prima een deel van je bruto salaris (factor A) blijven sparen voor een aanvullend deel pensioen naast het pensioen van je werkgever.

En geluk zit niet alleen in geld, ook in een stukje rust en werkplezier. Ik proef meer dat jij als je opdracht afloopt zenuwachtig wordt vanwege alle geruchten en verhalen die rondgaan. Ik neem aan dat je ook gewoon een buffer hebt om een paar maanden naar iets anders te zoeken? En anders past het ZZP-schap je misschien toch wat minder en wil je zekerheid?
Ik word niet zenuwachtig van een aflopende opdracht. Ik heb echt zo een nieuwe opdracht in het gebied van Finance&Controlling. Echter, van de nieuwe wetgeving word ik wel zenuwachtig. Ik ben namelijk gewoon een schijnzelfstandige.

Mijn buffer is groot genoeg om het ruim 4 jaar zonder opdracht uit te kunnen zingen. Daarnaast ook nog inkomsten uit vastgoed/vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:12

Geen extra belasting meer voor directeur die zijn personeel gezonde lunch geeft

Een tuinbouwer uit het Westland mag zijn werknemers een gratis groentelunch aanbieden zonder dat hij daarvoor extra wordt belast. Dat heeft de Hoge Raad bepaald.
https://nos.nl/artikel/25...oneel-gezonde-lunch-geeft

[ Voor 55% gewijzigd door Karp op 25-05-2024 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dus alles wat ik mezelf geef, wat bevorderend is voor mijn gezondheid, kan onder ''arbobeleid'' vallen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
jongetje schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Das in theorie leuk, maar ik moet in loondienst meer uren werken, verplichte financiele deelnemingen in potjes en houd netto minder over. En daar dan ook nog eens aprt van moeten sparen voor pensioen, wat al fiscaal minder gunstig kan zijn omdat er al een premie afdracht is.... Pensioenopbouw was voor mij een van de belangrijkste financiele punten van ondernemersschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
ColeJ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:12:
[...]

Ik word niet zenuwachtig van een aflopende opdracht. Ik heb echt zo een nieuwe opdracht in het gebied van Finance&Controlling. Echter, van de nieuwe wetgeving word ik wel zenuwachtig. Ik ben namelijk gewoon een schijnzelfstandige.

Mijn buffer is groot genoeg om het ruim 4 jaar zonder opdracht uit te kunnen zingen. Daarnaast ook nog inkomsten uit vastgoed/vermogen.
Als dat zo is ga je toch niet bij de eerste de beste signaal vanuit de overheid uit de zzp schap? Zolang jij een opdracht heb, is er niks aan de hand.

Persoonlijk zie ik echt niet in hoe de overheid denkt dat ons land dan nog draait. Maw het echt weghalen van die zzp’ers zou het hele land tot een halt roepen. Zeker als die zzp’ers niet meteen eerst in vaste dienst gaan en het afwachten tot het over waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
mannowlahn schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:50:
[...]
Maw het echt weghalen van die zzp’ers zou het hele land tot een halt roepen.
🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Beginnend bij de belastingdienst en andere ministeries?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Dus alles wat ik mezelf geef, wat bevorderend is voor mijn gezondheid, kan onder ''arbobeleid'' vallen :+
Behalve een bureaustoel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
mannowlahn schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:04:
Dat is al even aan de gang ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:41
Ik vind het maar een raar artikel. Heel de tijd wordt er wel gesproken over schijnzelfstandigen, maar wat dat precies in houdt en wat het criterium daarvoor is wordt niet uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
PatrickH schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:13:
[...]

Ik vind het maar een raar artikel. Heel de tijd wordt er wel gesproken over schijnzelfstandigen, maar wat dat precies in houdt en wat het criterium daarvoor is wordt niet uitgelegd.
Het artikel is primair een doorvertaling van het rapport van de algemene rekenkamer over 2023. Over 2022 was er tevens onderzoek gedaan. Blijkbaar hanteren ministeries zo hun eigen criteria. Wie ze exact kent mag het zeggen.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
Fyi: http://archive.today/HvjJh
"omdat de zzp’er geen loonbelasting en premies hoeft af te dragen en riante (kosten)aftrekmogelijkheden geniet."
Doe es uitleggen dan? Want ik moet toch echt jaarlijks betalen.....
En welke Riante aftrekmogelijkheden bedoelen ze hier? Toch die bureaustoel?

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:11
mannowlahn schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Bij de belastingdienst zijn de meeste zzp'ers al weg. En guess what? De belastingdienst bestaat nog. Dus niet zomaar denken dat je onvervangbaar bent. Helemaal als overige externe inhuur gewoon blijft bestaan en de markt niet super krap is (zoals nu).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

retoohs schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Bij de belastingdienst zijn de meeste zzp'ers al weg.
Oprechte vraag: wat is ‘de meeste’? Heb je toevallig ergens een percentage of een absoluut aantal? Ik ben wel nieuwsgierig, zeker omdat ik eergisteren nog twee aanvragen in mijn vakgebied (testen) van onze vrienden van de blauwe envelop in de mail kreeg via een preferred supplier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
retoohs schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Bij de belastingdienst zijn de meeste zzp'ers al weg. En guess what? De belastingdienst bestaat nog. Dus niet zomaar denken dat je onvervangbaar bent. Helemaal als overige externe inhuur gewoon blijft bestaan en de markt niet super krap is (zoals nu).
Lmao as we speak is iemand uit mijn omgeving daar gestart als zzp’er met een tussen bureau. Maw een consultentie club die een zzp’er inhuurt en voor een kleine vergoeding aan de Bd door verhuurd. Niks midlance of wat dan ook. De BD is ook schijnheilig hier in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
"De Belastingdienst wil het aantal ingehuurde zelfstandigen in 2023 en 2024 naar eigen zeggen sterk verminderen."
https://www.rtl.nl/econom...andhaving-ficus-zelf-fout

Met de nadruk op wil.
Ik heb wel een aantal zzp'ers gehoord bij de Bdienst die een aanbod hebben gekregen om in dienst te gaan. En ook een aantal die er op in zijn gegaan. Maar "Ze zijn al weg" is een bold statement.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Krystman schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:03:
[...]

https://www.rtl.nl/econom...andhaving-ficus-zelf-fout

Met de nadruk op wil.
Ik heb wel een aantal zzp'ers gehoord bij de Bdienst die een aanbod hebben gekregen om in dienst te gaan. En ook een aantal die er op in zijn gegaan. Maar "Ze zijn al weg" is een bold statement.
Ben benieuwd wat de demografie is van die zzp’ers? Leeftijd, functie? Mensen die tegen pensioenleeftijd aanzitten? Eventueel in tech stack die nu niet meer zo populair is, überhaupt technisch personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
Een andere kijk op de zaak: Wellicht heeft het afschaffen van het handhavingsmoratorium juist een positieve uitwerking. De afgelopen jaren zijn bedrijven veelal toch voorzichtig(er) geweest met het inhuren van externe krachten. Er zijn inmiddels heel veel (eigen) interpretaties v.d. wetgeving (veelal baseren opdrachtgevers en opdrachtnemers zich nog op gelijkenissen van de VAR, bijv. i.h.g.v. hanteren maximale termijn van 2 jaar, i.p.v. DBA) en dat is wat o.a. leidt tot onduidelijkheid en onzekerheid, en veroorzaakt daarmee spanning.

Het hervatten opstarten v.d. handhaving zal ongetwijfeld leiden tot een aantal rechtszaken over, op dit moment nog, "onduidelijke" casussen.
De jurisprudentie die hieruit voortvloeit kan huidige vage richtlijnen (bijv. gezagsverhouding of inbedding) verduidelijken en evt. nieuwe contra-indicaties introduceren. Dit kan zowel in ons voor- als nadeel uitpakken, maar zorgt in ieder geval ervoor dat de angel eruit gaat en nieuwe vormen van samenwerking kunnen worden opgezocht (bijv. om e.e.a. in te passen binnen een overeenkomst van opdracht).

[ Voor 14% gewijzigd door Lycaon op 25-05-2024 16:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
Over de zgn. gezagsverhouding, een belangrijk criterium bij zowel de DBA- als VBAR (concept)wet, kwam ik overigens het volgende tegen:
‘Als partijen afspreken de instructiebevoegdheid te beperken tot een aanwijsbaar resultaat van een opdracht kan dit redelijkerwijs wel bijdragen aan de conclusie dat er geen sprake is van een gezagsverhouding. Hierbij is het niet noodzakelijk dat de opdrachtnemer zich in de overeenkomst heeft verplicht het resultaat te behalen. Het gaat in deze benadering om de inhoud van de instructies: zijn deze beperkt tot een gewenst doel (wat)? Is de opdrachtnemer vrij in de wijze van bereiken van het doel (hoe)?’

Bron: https://www.juristepunt.nl/bv-oplossing-dba-leed/
Volgens mij een erg interessante nuance voor veel zzp'ers in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Lycaon schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:06:
Over de zgn. gezagsverhouding, een belangrijk criterium bij zowel de DBA- als VBAR (concept)wet, kwam ik overigens het volgende tegen:

[...]

Zorg dat de processen geautomatiseerd worden.

Dan pak je het gros wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
mannowlahn schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Zorg dat de processen geautomatiseerd worden.

Dan pak je het gros wel.
Ja, maar dat gaat dus over het “wat” en niet het “hoe” en is dus geen gezagsverhouding cf. bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Nu online
Lycaon schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:06:

[...]

Volgens die definitie ben ik nu dus echt een zzp'er :*)
Ik praat 2x per week met het team dat mij inhuurt over de resultaten die ik oplever en over wat ik op moet gaan leveren de komende tijd. Natuurlijk gebruikt dit team en ik dus ook standaarden zoals UML om dit resultaat in vast te leggen. Maar hoe ik mijn werk doe en wanneer ik die resultaten oplever bepaal ik helemaal zelf.
Ik moet mij wel aan de Architectuur en documentatie richtlijnen van deze klant houden. Maar ook die 2 zijn gebasseerd op standaarden die binnen de IT markt gelden.
Er verder over nadenkend: als er een soort ISO code zou zijn waar software architectuur en -development in verpakt zou zitten. En je zou als zzp'er aan die ISO code voldoen, dan tackle je ook het stukje waar veel IT zzp'ers tegenaan lopen, namelijk dat een klant toch wil bepalen hoe jouw werk eruit ziet.

Ik zie rechtzaken omtrent mijn klussen ineens met veel meer vertrouwen tegemoet. Hopelijk denken mijn opdrachtgevers daar ook zo over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Moeten we het niet weer eens een keer over bureaustoelen hebben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
gem-p schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:40:
[...]

Ik praat 2x per week met het team dat mij inhuurt over de resultaten die ik oplever en over wat ik op moet gaan leveren de komende tijd. Natuurlijk gebruikt dit team en ik dus ook standaarden zoals UML om dit resultaat in vast te leggen. Maar hoe ik mijn werk doe en wanneer ik die resultaten oplever bepaal ik helemaal zelf.
Ik moet mij wel aan de Architectuur en documentatie richtlijnen van deze klant houden. Maar ook die 2 zijn gebasseerd op standaarden die binnen de IT markt gelden.
Er verder over nadenkend: als er een soort ISO code zou zijn waar software architectuur en -development in verpakt zou zitten. En je zou als zzp'er aan die ISO code voldoen, dan tackle je ook het stukje waar veel IT zzp'ers tegenaan lopen, namelijk dat een klant toch wil bepalen hoe jouw werk eruit ziet.

Ik zie rechtzaken omtrent mijn klussen ineens met veel meer vertrouwen tegemoet. Hopelijk denken mijn opdrachtgevers daar ook zo over.
Dus je bepaalt helemaal zelf hoe je het doet maar tegelijkertijd moet je je wel houden aan de architectuurregels (hoe) van de opdrachtgever. Daarnaast moet je houden aan documentatie richtlijnen (hoe).

Ik denk dat je er iets te makkelijk over denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
Wolly schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:55:
[...]

Dus je bepaalt helemaal zelf hoe je het doet maar tegelijkertijd moet je je wel houden aan de architectuurregels (hoe) van de opdrachtgever. Daarnaast moet je houden aan documentatie richtlijnen (hoe).

Er zijn altijd kaders en richtlijnen. Dat zegt in principe niet zoveel over het al dan niet bestaan van een gezagsverhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28
Wolly schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:55:
[...]

Als een bedrijf een schilder inhuurt vertellen ze ook welke kleur die moet verven. De bedrijfsstijl die netjes staat beschreven met de RAL-kleuren erbij in de communucatiestijlgids.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
filipy23 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:00:
[...]

Als een bedrijf een schilder inhuurt vertellen ze ook welke kleur die moet verven. De bedrijfsstijl die netjes staat beschreven met de RAL-kleuren erbij in de communucatiestijlgids.
En deze schilder zal zich ook aan de veiligheidsvoorschriften van de betreffende locatie moeten houden. Of aan bepaalde afspraken t.a.v. bewaken privacy (e.g., deur sluiten).
En aanwezig moeten zijn op bepaalde tijden, omdat anders het gebouw simpelweg gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
mannowlahn schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:50:
[...]

Als dat zo is ga je toch niet bij de eerste de beste signaal vanuit de overheid uit de zzp schap? Zolang jij een opdracht heb, is er niks aan de hand.

Persoonlijk zie ik echt niet in hoe de overheid denkt dat ons land dan nog draait. Maw het echt weghalen van die zzp’ers zou het hele land tot een halt roepen. Zeker als die zzp’ers niet meteen eerst in vaste dienst gaan en het afwachten tot het over waait.
Dit is niet echt vanuit het eerste beste signaal vanuit de overheid. Mijn opdracht loopt eerdaags af en feit is wel dat er een zeer onzekere periode aanstaande is - of je nou dat nou leuk vind of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
gem-p schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:40:
[...]

Ik praat 2x per week met het team dat mij inhuurt over de resultaten die ik oplever en over wat ik op moet gaan leveren de komende tijd.
En dat team en/of architecten kan iets vinden over hoe je e.a. hebt uitgevoerd? En moet je dat vervolgens opvolgen? Let wel, als de mogelijkheid bestaat is dat al een indicatie.

Klinkt alsof je een inspanningsverplichting hebt en geen resultaatverplichting in je overeenkomst. Je draait mee in een team dus de kans bestaat dat je aardig bent ingebed.

Ik zou mij niet direct rijk rekenen maar doe vooral de webmodule, dat geeft enige indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Nu online
MacDennis76 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:12:
[...]

En dat team en/of architecten kan iets vinden over hoe je e.a. hebt uitgevoerd? En moet je dat vervolgens opvolgen? Let wel, als de mogelijkheid bestaat is dat al een indicatie.

Klinkt alsof je een inspanningsverplichting hebt en geen resultaatverplichting in je overeenkomst. Je draait mee in een team dus de kans bestaat dat je aardig bent ingebed.

Ik zou mij niet direct rijk rekenen maar doe vooral de webmodule, dat geeft enige indicatie.
Ja als ze er iets van vinden en het is niet voldoende dan zal het wel anders moeten, maar dat is dan wel meerwerk en daarmee een nieuw resultaat dat behaald moet worden.

Wat betreft meedraaien in een team: zo zien zij (de klant) het en ik moet nou eenmaal uit een bepaalt budget betaald worden, maar de definitie waar ik op reageerde geeft ruimte genoeg om te laten zien dan mijn werkzaamheden totaal zelfstandig zijn.

Wat mij enorm stoort aan de wetDBA discussie die hier ook uitvoerig besproken wordt is dat we eigenlijk maar heel weinig weten. De argumenten die de BD aandraagt zijn vrij makkelijk te weerleggen zolang je zelf maar mag bepalen hoe en waar je het resultaat behaald.

Ik kan mijn manier van werken en het resultaat dat ik daarmee oplever trouwens ook 1 op 1 kopiëren en toepassen bij vrijwel elke andere klant. De resultaten zullen anders zijn maar de stappen er naartoe zijn hetzelfde. Kan dat dan nog inbedding zijn? Misschien wel of misschien juist niet. En wat ik zo ontzettend vreemd vind is dat de BD met dit soort vage wetgeving bezig gaat en daarmee gaat proberen om te achterhalen of iets een arbeidsrelatie is of een uitvoering van een zelfstandige opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
gem-p schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:58:
Ja als ze er iets van vinden en het is niet voldoende dan zal het wel anders moeten, maar dat is dan wel meerwerk en daarmee een nieuw resultaat dat behaald moet worden.
Ga je dan een nieuwe opdracht aan of draai je simpelweg meer uren om e.a. te herstellen?

Kijk, een resultaatverplichting is een vrij harde en vooral concrete verplichting die onderdeel is van je overeenkomst. Je levert iets feitelijks op. Dan heeft je opdracht een kop en een staart. Vaak tegen een vast overeengekomen bedrag. Voldoet e.a. niet dan zou dat voor eigen rekening moeten zijn.

Resultaatverplichting houdt dus niet in elke sprint samen met je team het sprintdoel behalen en zodoende gaan voor 'resultaat'. Dat is eerder een inspanningsverplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Nu online
Ik doe inderdaad geen sprints. Maar ga ook geen extra opdracht aan. Alles valt onder 1 grote opdracht/contract. Werk ook niet samen met de rest van het team om mijn eigen resultaten te behalen. Maar overleg wel met ze om te bepalen wat ze voor eindresultaat willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Lycaon schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Ja, maar dat gaat dus over het “wat” en niet het “hoe” en is dus geen gezagsverhouding cf. bovenstaande.
Vraag naar jullie allen toe, gaan jullie een opdracht aan met omschrijving van doelstellingen in de opdracht?

Zelf wel altijd gedaan. Er moet een datalake verhuisd worden, er moet SSO in de stack ingebouwd worden, een pipeline moet sneller worden, kosten van CDC moeten gehalveerd. Ik ga van project naar project, lever ook nog wat hulp aan teams om de geleverde oplossing te supporten maar ik start niet een opdracht met: je bent lid van een team dat x doet.

Het helpt mij namelijk heel erg om daarmee resultaten en een tevreden klant te krijgen.

Wat ik wel jammer vind van de opdrachtgevers tot nu toe is dat ze dan direct 40 uur je willen, zo maken ze het zichzelf voor de nieuwe handhaving van deze wetgeving moeilijker en mij daarmee ook om meerdere opdrachten aan elkaar te plakken.

Om complot theory te gaan: opdrachtgevers zouden ook opdrachten beter kunnen formuleren en opknippen, maar het komt ze ook wel lekker uit om iemand voor laag en vast tarief te hebben. Kan je fijn iemand managen en jaar reviews doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:54
Is het dan geen betere optie om je eenmanszaak om te zetten in een BV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
init6 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:57:
[...]
Om complot theory te gaan: opdrachtgevers zouden ook opdrachten beter kunnen formuleren en opknippen, maar het komt ze ook wel lekker uit om iemand voor laag en vast tarief te hebben. Kan je fijn iemand managen en jaar reviews doen. :+
Dit is de grootste vuilkuil van een (Europese) aanbesteding. Je moet niet meer tijd stoppen in het formulier van de opdracht dan het uitvoeren. Daarnaast is een verkeerd geformuleerde opdacht financieel aantrekkelijk maar als blijkt dat je toch net iets anders wilt is het maatwerk en schieten de kosten de pan uit (zie diverse nieuwsberichten over uit de hand gelopen kosten van IT projecten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
[...]

Vraag naar jullie allen toe, gaan jullie een opdracht aan met omschrijving van doelstellingen in de opdracht?

Zelf wel altijd gedaan. Er moet een datalake verhuisd worden, er moet SSO in de stack ingebouwd worden, een pipeline moet sneller worden, kosten van CDC moeten gehalveerd. Ik ga van project naar project, lever ook nog wat hulp aan teams om de geleverde oplossing te supporten
Ik overtuig ze altijd door te vertellen dat gedurende het bouwen vaak overlegd moet worden, als ik dan fulltime aan het werk ben, dit een behoorlijk load op het bestaande team geef en dus dat het beter is om parttime aan de slag te gaan. Heeft al bij 8 opdrachtgevers zo gewerkt.

Verder beperkt dit het budget doordat je een heel jaar werkt voor een beperkt budget vergelijkbaar met iemand in dienst (laten we zeggen 50k), de drive om mij te vervangen voor een vast iemand is dan toch wat minder want voor dat bedrag krijg je geen senior die zelfstandig met verbeter ideeen komt en ervaring meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
[...]
Kan je fijn iemand managen en jaar reviews doen. :+
Ik heb nog nooit een jaar review gehad. Maar ik moedig de inhurende manager wel aan om mij juist wel feedback te geven. Is toch wel raar dat je met je interne collega's in gesprek gaat over functioneren en met een ingehuurde kracht niet. Alsof die magischerwijs anders en altijd goed functioneert.

In de praktijk komt hier weinig van terecht want ze hebben het altijd druk, druk, druk. Netzoals teamuitjes waar je bij sommige bedrijven (zijn wel in de minderheid) niet bij mee mag. En dan mag ik wel die dag thuiswerken en uren schrijven maar niet die 4 uur voor een middag teambuilding schrijven, die afsluitende BBQ is prima om niet te schrijven. Maar die eindeloze werkoverleggen, stand-ups met het project mag je wel schrijven. Vind ik altijd een beetje krom. Zelfs een bedrijf gehad waar je als externe niet bij de maand meeting mocht zijn mbt ontwikkeling en voortgang van de diensten. En vervolgens zit je in een rol dat je een paar keer per week naar hun klanten moet...

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 26-05-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

[...]

Zelf wel altijd gedaan. Er moet een datalake verhuisd worden, er moet SSO in de stack ingebouwd worden, een pipeline moet sneller worden, kosten van CDC moeten gehalveerd. Ik ga van project naar project, lever ook nog wat hulp aan teams om de geleverde oplossing te supporten maar ik start niet een opdracht met: je bent lid van een team dat x doet.

Het helpt mij namelijk heel erg om daarmee resultaten en een tevreden klant te krijgen.

Wat ik wel jammer vind van de opdrachtgevers tot nu toe is dat ze dan direct 40 uur je willen, zo maken ze het zichzelf voor de nieuwe handhaving van deze wetgeving moeilijker en mij daarmee ook om meerdere opdrachten aan elkaar te plakken.

Ik doe dit ook steeds meer. Duidelijke doelstellingen, relatief korte looptijd (meestal 3-6 maanden) met een heel duidelijke einddatum, maximaal aantal uur per week (meestal 4-16).

Voor trainingen (een groot deel van mijn werk) is het natuurlijk sowieso het geval.

Ik doe ook geen opdrachten meer als 'lid van team X dat aan product Y werkt'.

En ik herken die wens van fulltime inzet van opdrachtgevers ook wel, maar daar kan en wil ik niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
Sikkek schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:00:
Is het dan geen betere optie om je eenmanszaak om te zetten in een BV?
Zo'n beetje dezelfde regels gelden voor de DGA van de BV als de ZZP'er. Was het maar zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:01
Zijn er hier mensen (ahum: ondernemers) die hun overeenkomsten of andere documenten digitaal ondertekenen? Vanzelfsprekend met een door een CA ondertekend certificaat.

Vroeger, in loondienst, had het bedrijf waar ik zat dat opgelost met Safenet tokens van GlobalSign (HSM).
Pagina: 1 ... 516 ... 642 Laatste