RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:08:
[...]
Mijn plan B is waarschijnlijk heel anders dan die van anderen. Binnenkort word ik 60. Dan moet ik nog een jaar of 6, die laatste 1,5 jaar tot 67,5 zing ik wel uit vermoedelijk. Dan red ik de laatste jaren nog wel op een minimum loon. Maar ben je 40, dan is een gedegen plan B wel verstandig.
Maar ik hoop nog een jaar of 10 leuke dingen te kunnen blijven doen als ZZP-er.
Wel interessant, je zit inderdaad in een wat andere situatie dan de meesten hier gok ik

Is het fair om te zeggen dat jouw "plan B" dus is om op je buffer/vermogen deze laatste 6 jaar uit te zingen als het zou moeten?
Ik vind het zelf ook wel interessant om mijn gedachten te delen over mijn "plan B". Ik ben me sinds begin dit jaar actief aan het voorbereiden op een tweede business model. Op dit moment verkoop ik mezelf als interim/fractionele product manager/owner. Dat zijn dus interim klussen, vaak ter overbrugging van verlof, of overbrugging van vaste werving die niet lukt.
In mijn optiek is dat een tak van sport die, als de handhaving gaat starten, onder druk zal komen te staan. Organisaties zijn nu al minder happig op ZZP-ers voor dit soort rollen, mijn hypothese is dat dit vanaf begin volgend jaar gaat zorgen voor fors minder opdrachten.
Waar ik nu mee bezig ben is het ombouwen van dingen die ik op interim basis doe naar specifieke diensten. Bijvoorbeeld een specifiek adviestraject voor een MT over een transitie naar Agile / productgedreven werken. Maar ook coaching voor PO's/PM's die al in de organisatie zitten. Of specifieke brokjes resultaat met een kop en staart (bijv. een backlog opzetten voor een te bouwen MVP, product discovery, etc).
Mijn doel hiermee is om diensten aan te bieden in plaats van uren. En met een resultaatverplichting in plaats van een inspanningsverplichting. Dat is deels om voorbereid te zijn op een verschuivend landschap. Maar ook deels omdat ik het zelf juist leuk vindt om met meerdere klanten tegelijk bezig te zijn. Ik ben gaan ZZP-en om veel afwisseling te hebben, hiermee creëer ik dat nog meer.
Ik vind dit zelf ook wel een leuk traject eigenlijk. Ik ben nu bezig met mijn merk definiëren, een propositie ontwikkelen, en experimenteren met hoe ik mijn doelgroep bereik. Het voelt nu echt meer alsof ik een bedrijf aan het bouwen ben, in plaats van hoppen van klus naar klus. Ik ben nog zeker niet waar ik wil zijn, maar ik ben wel in beweging.