Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Uiteraard. Van lucht alleen kan je niet leven.
Maar ik moet nog zien dat per 1/1/2025 alle (!) zzp-ers eruit gaan. Er zijn 1.200.000 zzp-ers. Zeg dat 600.000 een soort fictief dienstverband heeft en op straat komt, dan gaat het land op zijn gat.
Alvast aandelen Randstad uitzendbureau hamsteren. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54
Wolly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:02:
[...]

Rare eis, zeker bij universiteiten waar mondiaal gewerkt wordt.

Welk artikel betreft het ?
Zie de CAO.
Artikel 1.9 Standplaats
De werknemer kan worden verplicht te gaan wonen in of nabij de plaats waar de arbeid
dient te worden verricht, indien dit naar het oordeel van de werkgever, gelet op de aard
van de functie, noodzakelijk is voor de goede vervulling daarvan.

De soep zal niet zo heet gegeten worden, maar de soep is er wel.

[ Voor 34% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 21-05-2024 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:56
[...]

Maar ik moet nog zien dat per 1/1/2025 alle (!) zzp-ers eruit gaan. Er zijn 1.200.000 zzp-ers. Zeg dat 600.000 een soort fictief dienstverband heeft en op straat komt, dan gaat het land op zijn gat.
De hamvraag is: hoeveel van die ZZP-ers zouden een aanbod om in dienst te komen accepteren denk je? Ik vermoed best veel, zeker in het huidige anti-ZZP klimaat. En hoeveel worden er naar de detacheringspartijen gelokt? Nog meer gok ik.

Als de politieke wil er is om ZZP-ers eruit te gooien dan zal dat zeker gaan gebeuren. Er zullen vast wat uitzonderingen gemaakt worden, of bepaalde rollen een jaartje uitgesteld worden, maar dat er flink gesneden gaat worden zou ik wel rekening mee houden.

Ik verbaas me eerlijk gezegd een beetje over de "we zullen het nog wel eens zien" houding van sommigen in dit topic. Als ondernemer is het wijs om dit soort signalen serieus te nemen, en voor jezelf een plan B in gang te gaan zetten. Regeren is vooruitzien. In de politiek niet helaas, maar als ondernemer wel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Metalman op 21-05-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Die hebben geen recht op WW en doorgaans geen buffers; ik denk dat dat gat voordat het de straat raakt in de meeste gevallen alweer in een daadwerkelijk dienstverband in een andere stoel zit nog voor je er erg in hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 21-05-2024 11:32 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:58:
[...]

De BD huurt (al sinds een tijdje) alleen in als de gedetacheerde een werknemer is van de uitzender.

Die eis staat tenminste bij veel aanvragen vanuit de BD.
Afhankelijk van de functie. Heb de afgelopen maanden beide namelijk voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnkeK585
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-12-2024
Daar heb ik de vraag ook neergelegd, maar die laat erg lang op zich wachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Metalman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:28:
[...]
Ik verbaas me eerlijk gezegd een beetje over de "we zullen het nog wel eens zien" houding van sommigen in dit topic. Als ondernemer is het wijs om dit soort signalen serieus te nemen, en voor jezelf een plan B in gang te gaan zetten. Regeren is vooruitzien. In de politiek niet helaas, maar als ondernemer wel ;)
Ik zit al meer dan 15 jaar in de "ik moet het nog zien" stand en in die 15 jaar zit het muurvast behoudens wat symboolpolitiek.
Plan B? Gewoon weer in loondienst natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
AnkeK585 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Daar heb ik de vraag ook neergelegd, maar die laat erg lang op zich wachten.
Bijvoorbeeld Moneybird heeft er een artikel over: https://www.moneybird.nl/artikelen/aanloopkosten/

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Metalman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:28:

Dit is de 5e of 6e(?) aankondiging dat er iets moet of gaat veranderen in wetgeving en handhaving. De eerste keer schrik je daar van en ga je avonden lang inlezen en oplossingen bedenken, wat vervolgens verloren tijd is geworden. Inmiddels vind ik het allemaal wel gebakken en zie ik het dan wel. Genoeg figuren die nog we wel onder de indruk zijn en hun lange avonden research samenvatten in een blog of forum, lees ze t.z.t. wel als het nodig blijkt te zijn.
Jouw laatste zin is waar het mij om gaat, als de politiek zo chaotisch is heeft het voor mij geen nut om alvast 13 alternatieven te bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:41:
[...]

Ik zit al meer dan 15 jaar in de "ik moet het nog zien" stand en in die 15 jaar zit het muurvast behoudens wat symboolpolitiek.
Snap ik maar ik zie bijv. wet DBA discussie als iets van een hele andere orde dan een specifieke aankondiging dat ministeries flink moeten gaan bezuinigen op externe inhuur. Die laatste lijkt me een stuk concreter, en is iets waar je volgens mij niet de kop voor in het zand moet steken... Maar dat ben ik, misschien blijkt het inderdaad niet nodig...
jadjong schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Dit is de 5e of 6e(?) aankondiging dat er iets moet of gaat veranderen in wetgeving en handhaving. De eerste keer schrik je daar van en ga je avonden lang inlezen en oplossingen bedenken, wat vervolgens verloren tijd is geworden. Inmiddels vind ik het allemaal wel gebakken en zie ik het dan wel. Genoeg figuren die nog we wel onder de indruk zijn en hun lange avonden research samenvatten in een blog of forum, lees ze t.z.t. wel als het nodig blijkt te zijn.
Jouw laatste zin is waar het mij om gaat, als de politiek zo chaotisch is heeft het voor mij geen nut om alvast 13 alternatieven te bedenken.
Het ging mij niet om de handhaving / wetgeving. Maar wel over een regeerakkoord waar specifiek in staat dat er bezuinigd moet worden op externe inhuur. Als ik bij de overheid zou zitten als externe zou ik dat niet negeren, en een ander plan gaan trekken.

[ Voor 42% gewijzigd door Metalman op 21-05-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Metalman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Snap ik maar ik zie bijv. wet DBA discussie als iets van een hele andere orde dan een specifieke aankondiging dat ministeries flink moeten gaan bezuinigen op externe inhuur. Die laatste lijkt me een stuk concreter, en is iets waar je volgens mij niet de kop voor in het zand moet steken... Maar dat ben ik, misschien blijkt het inderdaad niet nodig...

[...]

Het ging mij niet om de handhaving / wetgeving. Maar wel over een regeerakkoord waar specifiek in staat dat er bezuinigd moet worden op externe inhuur. Als ik bij de overheid zou zitten als externe zou ik dat niet negeren, en een ander plan gaan trekken.
Elk regeerakkoord heeft het over snijden in externen en overheid. Als je daar rekening mee moet houden hou je geen tijd over voor de leuke dingen.

Dit zijn ook geen zaken die van de ene op de andere dag plaatsvinden, er staan heus niet honderdduizenden mensen op straat op 1-1-2025. Vooruitkijken is altijd slim, maar je moet het niet overdrijven. Zolang je in gedachten houdt dat elke klus kan eindigen en dat de markt ook beweegt ben je al een heel eind op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:22

ralpje

Deugpopje

[...]

Eerst maar eens zien of dit 'akkoord op hoofdlijnen' het inderdaad schopt tot een daadwerkelijk kabinet. En dan moeten die 'hoofdlijnen' nog uitgewerkt worden en omgezet in concrete voorstellen (en waar nodig wetgeving) en dan gaat het bezuinigen waarschijnlijk ook nog eens in zo'n route dat bestaande contracten worden uitgediend en vervolgens niet verlengd. Tegen die tijd kijk ik wel weer verder (wat ik sowieso doe als m'n contract tegen het einde loopt) en dan zijn er zat andere sectoren waar ze m'n diensten kunnen gebruiken dan alleen (semi)overheid.

En dan heb ik het nog niet over het feit dat veel ambtenaren dusdanig vastgeroest zitten dat er van enige innovatie geen sprake is en dat ze daarvoor externe inhuur daadwerkelijk nodig gaan hebben.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Meerdere klanten hebben helpt, maar jezelf alvast bij het Ministerie van Landbouw aanmelden ook, die zullende komende vier jaar (als ze het vol houden) wat beter in de slappe was zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnkeK585
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-12-2024
Super! Ik werk met MoneyBird maar dit artikel niet tegengekomen in mijn zoektocht. Waarschijnlijk vanwege de term 'aanloopkosten' die ik niet wist. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 19:49
Iemand hier ervaring met het overnemen van een leasecontract als ZZP’er?

Mijn contract loopt in september ‘25 af en zojuist mijn eerste opdracht te pakken, ga dus opzeggen bij mijn huidige werkgever (loondienst). Wil ‘m wel graag overnemen indien mogelijk.
Heb al contact opgenomen met de leasemaatschappij, maar geven aan dat ze dit soort zaken alleen met de wagenparkbeheerder van de organisatie mogen bespreken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
conbla schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:24:

Mijn contract loopt in september ‘25 af en zojuist mijn eerste opdracht te pakken, ga dus opzeggen bij mijn huidige werkgever (loondienst). Wil ‘m wel graag overnemen indien mogelijk.
Heb al contact opgenomen met de leasemaatschappij, maar geven aan dat ze dit soort zaken alleen met de wagenparkbeheerder van de organisatie mogen bespreken..
Flinke aanbetaling of borg en dan is alles mogelijk... als de contract houder (wagenparkbeheerder) akkoord gaat. Een fiscaal aantrekkelijk auto willen ze misschien niet kwijt en liever doorschuiven. Zeker elektrisch uit 2020-2021 kan je een junior of medior nog goed aan je verbinden zonder meer salaris te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:21
conbla schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:24:

Is echt partij afhankelijk. Sommige doen het wel maar willen geen EZ. Andere doen het niet. Sommige boeit het niet zoveel als je een opdracht hebt.
Waar in feite over gaat is een wijziging tenaamstelling. En daar hoeft een nieuwe toets bij.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 19:49
Deveon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Flinke aanbetaling of borg en dan is alles mogelijk... als de contract houder (wagenparkbeheerder) akkoord gaat. Een fiscaal aantrekkelijk auto willen ze misschien niet kwijt en liever doorschuiven. Zeker elektrisch uit 2020-2021 kan je een junior of medior nog goed aan je verbinden zonder meer salaris te geven.
Betreft inderdaad een EV met 8% bijtelling.
Doorschuiven willen ze niet verwacht ik, dus dat is al mooi meegenomen..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:44

Yucon

*broem*

[...]
Gewoon weer in loondienst natuurlijk.
Zo vanzelfsprekend vind ik dat niet. Je (iemands, niet perse jouw) plan zou ook kunnen zijn om te mikken om een andere markt waarbij het wel nog mogelijk is om als freelancer te werken. Dat is voor mij ook mijn plan B. En ergens ben ik ook wel een beetje verbaasd dat vooruitkijken en in scenarios denken hier bijna als negatief gezien wordt. Het hoort er toch ook gewoon een beetje bij? Over een plan B nadenken wil niet direct zeggen dat je zit te bibberen dat er wat betreft plan A een kink in de kabel komt.

Niet persoonlijk bedoeld, maar het lijkt met trouwens ook wel verstandig in dit opzicht investeringen af te stemmen op toekomstplannen. Net flink KIA opstrijken, een huurcontract voor een kantoor tekenen of autolease afsluiten en een half jaar later in loondienst gaan heeft ook zo z'n nadelen. Alleen al om dit soort redenen moet je naar mijn mening vooruitkijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Yucon op 21-05-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:11
[...]

Helemaal mee eens. Het gaat ook niet alleen over een regeerakkoord en een nog te formaliseren wet DBA. Handhaving gaat uiterlijk 1 januari 2025 weer starten en daar is een akkoord of nieuwe wetgeving niet voor nodig. Neigt je opdracht naar schijnzelfstandigheid dan is het tijd voor betrokken partijen om in actie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
ColeJ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:37:
[...]

De zzp'ers die daar daarna vanzelf in loondienst gaan.

Ja, 99% schreeuwt dat ze dat niet meer doen maar als er brood op de plank moet komen gaan ze vanzelf overstag.
Klopt, maar hoogstwaarschijnlijk niet bij de belastingdienst. Want als je vast in dienst gaat zijn je voorwaarden wat strenger qua werk omgeving, althans voor mij wel.

Overheid instellingen gaan dan echt een kwaliteit issue krijgen als ze van zzp afstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
YaHayy schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Ja sommige krijgen de kans idd om in loondienst bij de tussenpartij te gaan, als midlancer of midlance-plus, hoe je het ook noemt, maar niet als zzp'er.
Weet je dat zeker? Want bv mijn huidige klant varieert die policy per afdeling namelijk. Een bekende van mij heeft nu een gesprek lopen en die hoort snel terug of die constructie wel of niet akkoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Zo vanzelfsprekend vind ik dat niet. Je (iemands, niet perse jouw) plan zou ook kunnen zijn om te mikken om een andere markt waarbij het wel nog mogelijk is om als freelancer te werken. Dat is voor mij ook mijn plan B. En ergens ben ik ook wel een beetje verbaasd dat vooruitkijken en in scenarios denken hier bijna als negatief gezien wordt. Het hoort er toch ook gewoon een beetje bij? Over een plan B nadenken wil niet direct zeggen dat je zit te bibberen dat er wat betreft plan A een kink in de kabel komt.

Niet persoonlijk bedoeld, maar het lijkt met trouwens ook wel verstandig in dit opzicht investeringen af te stemmen op toekomstplannen. Net flink KIA opstrijken, een huurcontract voor een kantoor tekenen of autolease afsluiten en een half jaar later in loondienst gaan heeft ook zo z'n nadelen. Alleen al om dit soort redenen moet je naar mijn mening vooruitkijken.
Mijn plan B is waarschijnlijk heel anders dan die van anderen. Binnenkort word ik 60. Dan moet ik nog een jaar of 6, die laatste 1,5 jaar tot 67,5 zing ik wel uit vermoedelijk. Dan red ik de laatste jaren nog wel op een minimum loon. Maar ben je 40, dan is een gedegen plan B wel verstandig.
Maar ik hoop nog een jaar of 10 leuke dingen te kunnen blijven doen als ZZP-er.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalman
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Mijn plan B is waarschijnlijk heel anders dan die van anderen. Binnenkort word ik 60. Dan moet ik nog een jaar of 6, die laatste 1,5 jaar tot 67,5 zing ik wel uit vermoedelijk. Dan red ik de laatste jaren nog wel op een minimum loon. Maar ben je 40, dan is een gedegen plan B wel verstandig.
Maar ik hoop nog een jaar of 10 leuke dingen te kunnen blijven doen als ZZP-er.
Wel interessant, je zit inderdaad in een wat andere situatie dan de meesten hier gok ik :) Is het fair om te zeggen dat jouw "plan B" dus is om op je buffer/vermogen deze laatste 6 jaar uit te zingen als het zou moeten?

Ik vind het zelf ook wel interessant om mijn gedachten te delen over mijn "plan B". Ik ben me sinds begin dit jaar actief aan het voorbereiden op een tweede business model. Op dit moment verkoop ik mezelf als interim/fractionele product manager/owner. Dat zijn dus interim klussen, vaak ter overbrugging van verlof, of overbrugging van vaste werving die niet lukt.

In mijn optiek is dat een tak van sport die, als de handhaving gaat starten, onder druk zal komen te staan. Organisaties zijn nu al minder happig op ZZP-ers voor dit soort rollen, mijn hypothese is dat dit vanaf begin volgend jaar gaat zorgen voor fors minder opdrachten.

Waar ik nu mee bezig ben is het ombouwen van dingen die ik op interim basis doe naar specifieke diensten. Bijvoorbeeld een specifiek adviestraject voor een MT over een transitie naar Agile / productgedreven werken. Maar ook coaching voor PO's/PM's die al in de organisatie zitten. Of specifieke brokjes resultaat met een kop en staart (bijv. een backlog opzetten voor een te bouwen MVP, product discovery, etc).

Mijn doel hiermee is om diensten aan te bieden in plaats van uren. En met een resultaatverplichting in plaats van een inspanningsverplichting. Dat is deels om voorbereid te zijn op een verschuivend landschap. Maar ook deels omdat ik het zelf juist leuk vindt om met meerdere klanten tegelijk bezig te zijn. Ik ben gaan ZZP-en om veel afwisseling te hebben, hiermee creëer ik dat nog meer.

Ik vind dit zelf ook wel een leuk traject eigenlijk. Ik ben nu bezig met mijn merk definiëren, een propositie ontwikkelen, en experimenteren met hoe ik mijn doelgroep bereik. Het voelt nu echt meer alsof ik een bedrijf aan het bouwen ben, in plaats van hoppen van klus naar klus. Ik ben nog zeker niet waar ik wil zijn, maar ik ben wel in beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44
[...]

Als het echt kommer en kwel is, dan is het voor mij (weer) emigreren.

Ik ben helaas geen 60 en heb drie nieren moeten verkopen om een huis te kopen (twee-onder-1-kapper). Wel toen ik nog in loondienst was. Maar ik zie niet hoe ik met een hoog-midden inkomen een leven kan leiden in NL dat ik wil. Zie ook "het onbestaan van het middeninkomen".

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:47
Kijk, met dit soort berichten zit de schrik er bij ZZP'ers maar óók medewerkers bij de (Rijks)overheid er wel gelijk in: https://www.binnenlandsbe...mbtenaren-en-ambtsdragers

1 op de 5 ambtenaren moet eruit, ik heb geen zin om het hoofdlijnenakkoord op te zoeken om te kijken of daar wel een exacte termijn in staat anders dan "de komende jaren".

Daarnaast mag inhuur maximaal 10% van de personeelskosten zijn. Dat is nu ook al de norm, sommige overheden halen dat. Sommige ook niet.

20% aan personeel eruit kan wel maar betekend , zoals het bericht al zegt, keuzes maken. Bepaalde kerntaken niet meer doen, gaan we dat dan helemaal niet meer doen of moeten bijv. provincies en gemeenten dat dan opknappen?

Er is nogal wat voor nodig om ook "even" 20% minder werk te creëren, ik moet dat eerst nog eens zien gebeuren.

Als ze strak gaan handhaven op 20% eruit en maximaal 10% van de personeelskosten inhuren, maar de hoeveelheid werk daar niet (voldoende) op wordt aangepast dan hebben we heel snel weer verkiezingen gok ik :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
B-Real schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:33:
1 op de 5 ambtenaren moet eruit, ik heb geen zin om het hoofdlijnenakkoord op te zoeken om te kijken of daar wel een exacte termijn in staat anders dan "de komende jaren".
Dat moet wel gemanaged worden in allerlei projecten natuurlijk. Dus trek maar weer een paar blikken managers en projectleiders open...

Laat ze maar eens gaan schrappen in onzinnige en achterhaalde wetten. Dan hoef je die niet te handhaven. Ik kan alleen maar heel boos worden over een aantal dingen uit het hoofdlijnenakkoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:21
Zou bijna het idee krijgen dat de belastingdienst zelf uit protest tegen de nieuwe plannen zo handelt op dit moment.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:34
Ik ben al langere tijd bezig mijn ontwerpen e.d. wat generieker op te zetten en meer te werken naar richtlijnen. Op details na is het vergaal toch bij elke klant hetzelfde.
Daarnaast zit er bij het engineer stuk ook heel veel herhaling, dus ik ben een van mijn oude eigen projectjes aan het afstoffen om zoveel mogelijk engineer werk te automatiseren. Dat is op zich wel in de markt te zetten.

Verder is plan B voor nu opdracht vast houden, wat meer uren draaien nu (ik werk op jaarbasis normaal maar zo'n 1500 uur) en zodra alles inkakt de reserves inzetten en het uitzingen met de buffer en dividenden tot het weer aantrekt. Ik zie iun mijn vakgebied ng geen problemen, maar ik denk ook niet dat we ineens allemaal een heel jaar of langer thuis komen te zitten. Kwartaal misschien, half jaartje, maar langer echt niet hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Metalman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:30:
[...]

Waar ik nu mee bezig ben is het ombouwen van dingen die ik op interim basis doe naar specifieke diensten. Bijvoorbeeld een specifiek adviestraject voor een MT over een transitie naar Agile / productgedreven werken. Maar ook coaching voor PO's/PM's die al in de organisatie zitten. Of specifieke brokjes resultaat met een kop en staart (bijv. een backlog opzetten voor een te bouwen MVP, product discovery, etc).

Mijn doel hiermee is om diensten aan te bieden in plaats van uren. En met een resultaatverplichting in plaats van een inspanningsverplichting. Dat is deels om voorbereid te zijn op een verschuivend landschap. Maar ook deels omdat ik het zelf juist leuk vindt om met meerdere klanten tegelijk bezig te zijn. Ik ben gaan ZZP-en om veel afwisseling te hebben, hiermee creëer ik dat nog meer.
Mede freelance PO/PM hier.
Dit klinkt als een goed plan, succes! Ik kan dit zeker be-amen. Merendeel van de gesprekken die ik heb voor een klus met MT stakeholders komt neer op agile maturity gesprekken of denken in product fases. Na een paar goede gesprekken en van mij uit veel ervaring delen van andere bedrijven komt dan naar boven dat scrum een paar jaar geleden door IT gestart (en geforceerd) en nu pas begint het de business meer echt te raken.

Mocht je willen sparren of simpelweg een LinkedIn connect, let me know!

[ Voor 0% gewijzigd door Dzine op 21-05-2024 14:50 . Reden: typos ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Kijk, met dit soort berichten zit de schrik er bij ZZP'ers maar óók medewerkers bij de (Rijks)overheid er wel gelijk in: https://www.binnenlandsbe...mbtenaren-en-ambtsdragers

Daarnaast mag inhuur maximaal 10% van de personeelskosten zijn. Dat is nu ook al de norm, sommige overheden halen dat. Sommige ook niet.

20% aan personeel eruit kan wel maar betekend , zoals het bericht al zegt, keuzes maken. Bepaalde kerntaken niet meer doen, gaan we dat dan helemaal niet meer doen of moeten bijv. provincies en gemeenten dat dan opknappen?

Er is nogal wat voor nodig om ook "even" 20% minder werk te creëren, ik moet dat eerst nog eens zien gebeuren.

Als ze strak gaan handhaven op 20% eruit en maximaal 10% van de personeelskosten inhuren, maar de hoeveelheid werk daar niet (voldoende) op wordt aangepast dan hebben we heel snel weer verkiezingen gok ik :)
Volgens mij hebben alle ambtenaren dit jaar een groot percentage erbij gekregen. Ze kiezen het niet vehogen volgende jaar goed uit.

Als ze dit willen handhaven zullen er vast sommige diensten naar outsourcing gaan omdat ze anders bepaalde diensten niet meer kunnen leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 15:42

offtopic:
Met zulke "1 op de 5 ambtenaren moet er uit" getallen ben ik altijd benieuwd "hoe" als het niet natuurlijk verloop is. Het probleem is dat je heel lastig van de "probleemgevallen" af komt. Er zijn genoeg ambtenaren die "spoken", vrijwel niks doen of van praatgroepje naar praatgroepje gaan en (naar mijn mening) weinig waarde toevoegen. Je komt er alleen niet af. Ze hebben een vast contract, leveren geen wanprestaties en hebben genoeg "social credit" binnen hun organisatie om prima PIPs/POPs/feedback te leveren waardoor een ontslagdossier opbouwen vrijwel onmogelijk is. Als een team/afdeling van iemand af wil zijn daar wel mogelijkheden voor, maar die persoon gaat dan naar een of ander semi "strafhoekje" waar nog minder gebeurt en nog verder vastroest.

Er is zelfs een lange tijd een groot offensief geweest om juist meer ambtenaren te werven. Iedereen met een semi relevant diploma kon wel "trainee" worden bij de overheid en werden dan na een "traineeship" van een paar maanden in teams geduwd. Vervolgens waren er een stuk meer internen en mocht er dan weer een externe (die de trainees een beetje in toom hield) bij. Eerder deze maand was er zelfs nog een kreet dat "kabinet kan niet alle ambities waarmaken door personeelstekort ministeries". Het raakt allemaal kant noch wal. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
1 op de 5 eruit betekent niet noodzakelijk dat er mensen ontslagen zullen worden. Er is de komende jaren veel natuurlijk afvloeiing door bijvoorbeeld pensioen en dan worden er gewoon geen nieuwe aangenomen.

Daarnaast, wanneer heeft de overheid ooit wel een doel of planning gehaald? Ik moet het allemaal nog maar zien gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:01
Eliaz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:18:
[...]

offtopic:
Met zulke "1 op de 5 ambtenaren moet er uit" getallen ben ik altijd benieuwd "hoe" als het niet natuurlijk verloop is. Het probleem is dat je heel lastig van de "probleemgevallen" af komt. Er zijn genoeg ambtenaren die "spoken", vrijwel niks doen of van praatgroepje naar praatgroepje gaan en (naar mijn mening) weinig waarde toevoegen. Je komt er alleen niet af. Ze hebben een vast contract, leveren geen wanprestaties en hebben genoeg "social credit" binnen hun organisatie om prima PIPs/POPs/feedback te leveren waardoor een ontslagdossier opbouwen vrijwel onmogelijk is. Als een team/afdeling van iemand af wil zijn daar wel mogelijkheden voor, maar die persoon gaat dan naar een of ander semi "strafhoekje" waar nog minder gebeurt en nog verder vastroest.
offtopic:
Vaak wordt je weggepromoveerd (en wordt je dus beloond voor je gedrag). Het stomme is dat het heel duidelijk is wie die spookambtenaren zijn. Alleen de managementlaag wil of kan er niks mee. Zie redelijk vaak dezelfde mensen die pas rond half 10 beginnen en om 14u al weer richting huis gaan, en tijdens standups, reviews en sprintplanningen nooit wat te melden of te doen hebben. Maar dat wordt vaak gewoon geaccepteerd blijkbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 08:09
tja, veel bezuinigingen in het akkoord zijn pas vanaf 2027 oid, ik heb het idee dat ze verwachten dat niet meer mee te maken, dus de focus nu op meer geld uitgeven (cadeautjes voor de achterban) en de boel laten klappen als er echt gesneden moet worden.

Wil niet zeggen dat ZZP-er ongeschonden blijft, ZZP-ers zijn al een aantal jaar onderwerp van stupide one-size-fits-all oplossingen die gelukkig steeds op de lange baan geschoven worden, maar er zijn maar weinig partijen die belangen van de uurtje-factuurtje it-zzp-er behartigen, dus vroeg of laat krijgt de meerderheid zijn zin en worden er vele gedwongen om ergens in dienst te gaan, omdat de aard van het werk zich er doorgaans niet voor leent om 3 verschillende opdrachten gelijktijdig te doen.

Helaas zijn voor veel IT functies binnen de overheid, schaal 11 het hoogst haalbare (en dat topt af rond € 6200,- per maand), wat natuurlijk een groot verschil is wat diezelfde IT-ers kunnen verdienen met een uurtarief van 85-105 bij diezelfde overheidsinstanties.

Dus als ze zzp-ers meer vrijwillig willen laten overstappen tot dienstverband, dan moet er op z'n minst een schaal of 2 erbij, anders is het wachten tot ze gedwongen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-05-2024 16:49 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Metaalhoofd schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:47:
tja, veel bezuinigingen in het akkoord zijn pas vanaf 2027 oid, ik heb het idee dat ze verwachten dat niet meer mee te maken, dus de focus nu op meer geld uitgeven (cadeautjes voor de achterban) en de boel laten klappen als er echt gesneden moet worden.

Wil niet zeggen dat ZZP-er ongeschonden blijft, ZZP-ers zijn al een aantal jaar onderwerp van stupide one-size-fits-all oplossingen die gelukkig steeds op de lange baan geschoven worden, maar er zijn maar weinig partijen die belangen van de uurtje-factuurtje it-zzp-er behartigen, dus vroeg of laat krijgt de meerderheid zijn zin en worden er vele gedwongen om ergens in dienst te gaan, omdat de aard van het werk zich er doorgaans niet voor leent om 3 verschillende opdrachten gelijktijdig te doen.

Helaas zijn voor veel IT functies binnen de overheid, schaal 11 het hoogst haalbare (en dat topt af rond € 6200,- per maand), wat natuurlijk een groot verschil is wat diezelfde IT-ers kunnen verdienen met een uurtarief van 85-105 bij diezelfde overheidsinstanties.

Dus als ze zzp-ers meer vrijwillig willen laten overstappen tot dienstverband, dan moet er op z'n minst een schaal of 2 erbij, anders is het wachten tot ze gedwongen worden.
Prijs wordt op lange termijn toch vooral bepaald door vraag en aanbod. En aangezien er al jaren een tekort is aan ITers is de prijs flink opgedreven. Dit wordt natuurlijk door veel mensen gezien waardoor het aantrekkelijk wordt. Maar de groei blijft nog wel even aan dus als bedrijven ITers nodig hebben, zullen ze daar voor moeten betalen. Ook de overheid. Omdat ze dit onvoldoende doen in hun loonschalen, moeten ze die alsnog inhuren. Zolang ze de loonschalen niet aanpassen, of zorgen dat er een overaanbod aan goede ITers is, zal die situatie niet heel erg veranderen...

https://www.consultancy.n...n-alle-werkenden-een-iter

en ja, er zijn wat bedreigingen zoals hoog opgeleide migraten of chatGPT die zorgt voor een flinke verbeteringen in productiviteit van de bestaande populatie, maar die zorgt er dan ook weer voor dat het makkelijker/goedkoper wordt voor andere bedrijven om meer IT te doen...

ik maak me echt geen zorgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28

De bezuiniging betreft alleen de kerndepartementen, en dan niet de uitvoeringsorganisaties (i.e. RvO, belastingdienst, politie, etc., etc.) en niet Defensie (+2,4 miljard). Is eigenlijk ook wel terecht denk ik. Onder Rutte III en IV zijn de kerndepartementen met +30% gegroeid qua personeel, terwijl de uitvoeringsorganisaties slechts met +3% zijn gegroeid. Veel lullen en weinig doen dus. Kan best wat vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
filipy23 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:40:
[...]

De bezuiniging betreft alleen de kerndepartementen, en dan niet de uitvoeringsorganisaties (i.e. RvO, belastingdienst, politie, etc., etc.) en niet Defensie (+2,4 miljard). Is eigenlijk ook wel terecht denk ik. Onder Rutte III en IV zijn de kerndepartementen met +30% gegroeid qua personeel, terwijl de uitvoeringsorganisaties slechts met +3% zijn gegroeid. Veel lullen en weinig doen dus. Kan best wat vanaf.
Ik vind dat altijd zo makkelijk gezegd. Heb je gewerkt bij een van de kerndepartementen? Weet je hoeveel werk daar is. Er zullen heus wel plekken zijn waar er wel wat gesneden kan worden maar het probleem met dit soort dingen is dat er dan zo'n generieke nummer word geroepen over alle departementen heen. Dat is hetzelfde als zeggen "We moeten alle mensen met Paul ontslaan want er zijn Paul's die lanterfanten"

[ Voor 6% gewijzigd door Rutix op 21-05-2024 22:02 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Metaalhoofd schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:47:

Dat niet alleen, maar het is binnen een team niet uit te leggen dat je collega hetzelfde werk doet in schaal 9 en jij in 11, misschien 12, omdat je uit de ZZP komt. Scheve gezichten en spanningen. Stel je bent 45 en eind schaal 11 of 12, hoe ga je dan je verdere loopbaan vormgeven? Of blijf je nog 25 jaar in positie doorsappelen? Daar zitten toch al hele ministeries vol mee?!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mannowlahn
Jongen het geld daar gelaten, maar wie hier zou vrijwillig in vaste dienst bij de overheid gaan? Als je dan toch van freelance afkomt dan kies je toch een toko die diverse projecten heeft, waar men wel een beetje een sprint wilt halen, wel oog heeft voor efficiëntie? Persoonlijk zou de overheid over mijn dead body zijn hoor, zelfs als freelancer als dat betekend dat ik 150 per uur zou mogen factureren. Semi overheid is voor mij al een twijfel geval door het vele gelul en weinig poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
coldasice schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:53:
[...]

Prijs wordt op lange termijn toch vooral bepaald door vraag en aanbod. En aangezien er al jaren een tekort is aan ITers is de prijs flink opgedreven. Dit wordt natuurlijk door veel mensen gezien waardoor het aantrekkelijk wordt. Maar de groei blijft nog wel even aan dus als bedrijven ITers nodig hebben, zullen ze daar voor moeten betalen. Ook de overheid. Omdat ze dit onvoldoende doen in hun loonschalen, moeten ze die alsnog inhuren. Zolang ze de loonschalen niet aanpassen, of zorgen dat er een overaanbod aan goede ITers is, zal die situatie niet heel erg veranderen...

https://www.consultancy.n...n-alle-werkenden-een-iter

en ja, er zijn wat bedreigingen zoals hoog opgeleide migraten of chatGPT die zorgt voor een flinke verbeteringen in productiviteit van de bestaande populatie, maar die zorgt er dan ook weer voor dat het makkelijker/goedkoper wordt voor andere bedrijven om meer IT te doen...

ik maak me echt geen zorgen
Er zal natuurlijk altijd vraag zijn naar IT-ers, tenzij we terug naar de steentijd gaan na een wereldwijde kernoorlog ofzo, dus over tarieven maak ik me niet druk. De regering kan echter wel er een stokje voor steken dat een zzp IT-er zich langdurig laat inhuren, zodat die IT-er ofwel in loondienst moet bij een opdrachtgever of bij een detacheerder of midlance of 3 projecten tegelijk moet doen (1 dag bij klant a, 2 dagen bij klant B, 2 dagen bij klant C) wat ten koste gaat van productiviteit.
Net zoals er op een gegeven moment (2035 uit mn hoofd) een verbod komt op de verkoop van nieuwe benzine auto's. Tegen die tijd zal er ook nog steeds vraag zijn naar nieuwe benzine auto's, maar dat mag dan gewoon niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:26:
Jongen het geld daar gelaten, maar wie hier zou vrijwillig in vaste dienst bij de overheid gaan? Als je dan toch van freelance afkomt dan kies je toch een toko die diverse projecten heeft, waar men wel een beetje een sprint wilt halen, wel oog heeft voor efficiëntie? Persoonlijk zou de overheid over mijn dead body zijn hoor, zelfs als freelancer als dat betekend dat ik 150 per uur zou mogen factureren. Semi overheid is voor mij al een twijfel geval door het vele gelul en weinig poetsen.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind dat je de overheid wel erg zwart wegzet. De overheid is, net als grote bedrijven, nu eenmaal voorzien van hardwerkende en welwillende professionals die stappen willen zetten. Die worden meestal geremd door overheidsregels zoals aanbestedingen, toetsingen en overlegstructuren. Daarnaast zitten er ook spookambtenaren die komen om 10.00 en weggaan om 14.00 die allerlei overleggen hebben op andere locaties (oid).

Ik denk dat bedrijven als ASML, NXP, Shell, ABNAMRO, DSM, Tata Steel enz. ook zogenaamde spookwerknemers heeft, mensen heeft lopen die processen afremmen, onzichtbaar zijn.

Logisch, want er is altijd een mediaan. Daar zitten mensen boven, maar natuurlijk ook mensen onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Metaalhoofd schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:01:
[...]
Net zoals er op een gegeven moment (2035 uit mn hoofd) een verbod komt op de verkoop van nieuwe benzine auto's. Tegen die tijd zal er ook nog steeds vraag zijn naar nieuwe benzine auto's, maar dat mag dan gewoon niet.
Niet vergelijkbaar. Je kan niet per datum vastleggen dat ZZP-ers inhuren verboden is. Niet voor een heel land. Hooguit kan je dat doen voor de overheid zelf. Immers, ZZP-ers bestaan niet; we zijn een eenmanszaak, VOF, maatschap of BV. Daarmee kan je voor de overheid alleen vastleggen dat inhuur verboden wordt. Dan wens ik ze succes! Dan ga ik wel emigreren, denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
Overheid, maar ook hele grote bedrijven: het is allemaal dik en stroperig.

De leukste tijden heb ik gehad bij MKB bedrijven (rond de 100 man), met een mannetje of 10 was je de hele ontwikkelafdeling en je had vrije hand hoe je dingen ging doen. Als je bepaalde technieken wilde gebruiken dan deed je het gewoon, en je hoefde niet 2 maand te wachten omdat iemand de AWS credentials nog niet goed had ingericht.

Helaas is de keerzijde dat het salaris hier vaak wat lager is, om nog maar niet te spreken over de vergelijking met ZZP. Eigenlijk zou ik hier ook veel liever werken, helaas werken dat soort bedrijven bijna nooit met ZZP developers, en het plezier bij dergelijke bedrijven wegen voor mij niet op tegen de voordelen van ZZP.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 22-05-2024 10:05 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
ConQuestador schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:51:
[...]

Overheid, maar ook hele grote bedrijven: het is allemaal dik en stroperig.

De leukste tijden heb ik gehad bij MKB bedrijven (rond de 100 man), met een mannetje of 10 was je de hele ontwikkelafdeling en je had vrije hand hoe je dingen ging doen. Als je bepaalde technieken wilde gebruiken dan deed je het gewoon, en je hoefde niet 2 maand te wachten omdat iemand de AWS credentials nog niet goed had ingericht.
Welkom in mijn wereld :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:39:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind dat je de overheid wel erg zwart wegzet. De overheid is, net als grote bedrijven, nu eenmaal voorzien van hardwerkende en welwillende professionals die stappen willen zetten. Die worden meestal geremd door overheidsregels zoals aanbestedingen, toetsingen en overlegstructuren. Daarnaast zitten er ook spookambtenaren die komen om 10.00 en weggaan om 14.00 die allerlei overleggen hebben op andere locaties (oid).

Ik denk dat bedrijven als ASML, NXP, Shell, ABNAMRO, DSM, Tata Steel enz. ook zogenaamde spookwerknemers heeft, mensen heeft lopen die processen afremmen, onzichtbaar zijn.

Logisch, want er is altijd een mediaan. Daar zitten mensen boven, maar natuurlijk ook mensen onder.
Wat wel grappig is is dat je van mening bent dat ze zwart weg gezet worden maar vervolgens noem je allemaal redenen waarom je daar niet zou moeten willen werken. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-09 13:31
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:58:
[...]

Dat niet alleen, maar het is binnen een team niet uit te leggen dat je collega hetzelfde werk doet in schaal 9 en jij in 11, misschien 12, omdat je uit de ZZP komt. Scheve gezichten en spanningen.
Dat was voor mij de reden om te gaan freelancen. Ik zat in loondienst waarbij mijn directe collega een veel hoger salaris had. Deze was 20 jaar ouder dan ik en werkte al veel langer bij het bedrijf. Echter, ik werkte efficiënter, wist veel meer van regelgeving en wilde ook mee met de veranderingen in het bedrijf. Die collega kreeg "ouwe lullen dagen", hoger salaris etc.

In loondienst word je vaak niet beloond naar je kunnen. Nu als ZZP'er heb ik hetzelfde tarief als iemand van 25 jaar ouder. Beste beslissing ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 15-09 19:44
ColeJ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:00:
Dat was voor mij de reden om te gaan freelancen. Ik zat in loondienst waarbij mijn directe collega een veel hoger salaris had. Deze was 20 jaar ouder dan ik en werkte al veel langer bij het bedrijf. Echter, ik werkte efficiënter, wist veel meer van regelgeving en wilde ook mee met de veranderingen in het bedrijf. Die collega kreeg "ouwe lullen dagen", hoger salaris etc.

In loondienst word je vaak niet beloond naar je kunnen. Nu als ZZP'er heb ik hetzelfde tarief als iemand van 25 jaar ouder. Beste beslissing ooit.
Ook freelance zijn er helaas mensen die de kantjes er vanaf lopen en waarschijnlijk een hoger uurtarief opstrijken. Verder wel eens met je post.
Ik zie veel vacatures in de regio met arbeidsvoorwaarden en bijbehorend salaris wat gewoon niet aansluit op de markt. Die gaan ze dus nooit vervult krijgen met toppers. (Maar misschien zochten ze die ook niet..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Wat wel grappig is is dat je van mening bent dat ze zwart weg gezet worden maar vervolgens noem je allemaal redenen waarom je daar niet zou moeten willen werken. ;)
Niet per se. Sommige ZZPers gedijen erg goed in zo’n stroperige omgeving. Komen dan helemaal tot hun recht. Maar ik niet, dat klopt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ColeJ schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Dat herken ik precies zo toen ik bij Philips begon in de jaren 80. Oudjes die nog amper konden bewegen met een salaris van heb ik jou daar en ik deed 3x zoveel, met een derde van het salaris. Ergerde me groen en geel. Daarom ben ik ook niet zo voor vakbonden. Die zijn nog blijven hangen in 1950.

Intussen vind ik tarief niet meer zo relevant. Vrijheid des te meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 22:50
Heb zowel bij banken als bijdehand overheid gewerkt en moet zeggen dat ik de verschillen ook wel mee vind vallen. Nu zat ik bij de overheid op de innovatieve projecten met veel vrijheid, wellicht dat dat verschil maakt. Ben alleen niet zo ‘politiek’ aangelegd, en daar moet je niet al te veel bezwaar tegen hebben

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:41
Metaalhoofd schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:01:
[...]

Er zal natuurlijk altijd vraag zijn naar IT-ers, tenzij we terug naar de steentijd gaan na een wereldwijde kernoorlog ofzo, dus over tarieven maak ik me niet druk. De regering kan echter wel er een stokje voor steken dat een zzp IT-er zich langdurig laat inhuren, zodat die IT-er ofwel in loondienst moet bij een opdrachtgever of bij een detacheerder of midlance of 3 projecten tegelijk moet doen (1 dag bij klant a, 2 dagen bij klant B, 2 dagen bij klant C) wat ten koste gaat van productiviteit.
Ik snap het probleem ook niet zo. Ja, dat ze de postbezorger die alleen maar voor PostNL rijdt en daar ook voor zal blijven rijden willen aanpakken, dat snap ik. Maar een ZZP-er in de IT die om de paar jaar een andere opdracht heeft? Waarom zou die niet mogen via een eigen bedrijf, maar in loondienst bij een detacheerder wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
PatrickH schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Ik snap het probleem ook niet zo. Ja, dat ze de postbezorger die alleen maar voor PostNL rijdt en daar ook voor zal blijven rijden willen aanpakken, dat snap ik. Maar een ZZP-er in de IT die om de paar jaar een andere opdracht heeft? Waarom zou die niet mogen via een eigen bedrijf, maar in loondienst bij een detacheerder wel?
ik snap dat ook niet. Waarom een externe die via een detacheerder wordt ingehuurd ok is, maar ze een externe die op eigen titel wordt ingehuurd dubieus vinden. In de praktijk is er op de werkvloer geen verschil (en iedereen die voor een detacheerder heeft gewerkt kan beamen dat die 4 contact momenten per jaar met hun manager van de detacheerder een wassen neus is), maar tot nu toe lijken al die one-size-fits-all voorstellen vanuit politiek Den Haag de 2e categorie toch als ongewenst te zien (die lijken toch te zwichten voor de sterke lobby vanuit de werkgevershoek en uitzenddetacheringsbranche, terwijl de zzp-lobby vaak buiten spel wordt gezet).

Ook al komt er een wet die het de 2e categorie externen nagenoeg onmogelijk maakt, denk ik dat er maar weinig zzp-ers het tot een rechtszaak laten komen als de BD het als schijnzelfstandigheid aanmerkt, dus zolang er geen (hogere) rechter uitspraak doet over de (on)redelijkheid van dat onderscheid tussen beide groepen externen, blijft het een bron van onzekerheid voor veel potentiële opdrachtgevers die nu al de deuren sluiten voor externe zzp-ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
PatrickH schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Pensioen, verzekeringen. Als je bij dit soort zaken het waarom wilt weten, moet je kijken wie er het hardste roepen dat zzp'rs een probleem zijn. Schilders zijn hier een mooi voorbeeld van wat ons ook te wachten staat (vermoed ik :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:03
filipy23 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:40:
[...]

Het klopt inderdaad dat de kerndepartementen in de periode 2018-2022 harder gegroeid zijn (+31%) dan de uitvoeringsorganisaties (+21%, zeker geen 3%), maar de absolute getallen schetsen wel een ander beeld: bij de kerndepartementen zijn er in die periode 4.100 fte bijgekomen en bij de uitvoeringsorganisaties 15.800 fte. De groei van 3.100 fte bij shared service organisaties en toezichthouders is daarin niet meegerekend.

De doelstelling "Terugdraaien groei apparaat rijksoverheid" van het nieuwe kabinet, waarbij de uitvoeringsorganisaties ontzien worden, gaat dus nogal lastig worden. Als je de totale groei van 23.000 fte (totaal 100.200 fte in 2018, 123.200 fte in 2022) wilt terugdraaien door alleen in te grijpen bij de kerndepartementen dan moet je daar alle 17.300 fte ontslaan en dan kom je nog steeds 5.700 fte te kort voor de doelstelling.

Bron van de cijfers: https://www.kennisvandeov...g-en-overhead-rijksdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ihkv plan B.

Iemand ervaringen met remote werk via platform als Arc of Upwork? Laatste is wel echt stuiver werk, maar kwam ook dit tegen: https://arc.dev/remote-jo...ance-worldwide-jnov01bo7q

Als hier serieus Europees werk uit te halen is met een normaal tarief... kanppe jongen die ons dan nog in loondienst weet te pushen bij een Nederlandse opdrachtgever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:20
fry77 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:54:
Ihkv plan B.

Iemand ervaringen met remote werk via platform als Arc of Upwork? Laatste is wel echt stuiver werk, maar kwam ook dit tegen: https://arc.dev/remote-jo...ance-worldwide-jnov01bo7q

Als hier serieus Europees werk uit te halen is met een normaal tarief... kanppe jongen die ons dan nog in loondienst weet te pushen bij een Nederlandse opdrachtgever :)
Grosso modo tussen $45 - $65 dus als je > $80 invult dan verklaren ze je voor gek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Andersom is zoiets wat lucratiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Pensioen, verzekeringen. Als je bij dit soort zaken het waarom wilt weten, moet je kijken wie er het hardste roepen dat zzp'rs een probleem zijn. Schilders zijn hier een mooi voorbeeld van wat ons ook te wachten staat (vermoed ik :) )
Ik weet niet precies waar je op doelt met die schilders, maar mijn schoondochter is net begonnen als zzp’er schilder en zat binnen een week voor drie maanden vol.
Schilders, loodgieters, stukadoors, allemaal nok vol werk. Met tarieven van 60-70 euro…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:10:
[...]

Ik weet niet precies waar je op doelt met die schilders, maar mijn schoondochter is net begonnen als zzp’er schilder en zat binnen een week voor drie maanden vol.
Schilders, loodgieters, stukadoors, allemaal nok vol werk. Met tarieven van 60-70 euro…
Alleen hebben die wel een bus en materialen nodig. Offertes maken, garantie werk, zeurende klanten etc. De gemiddelde IT'er hier factureert week in week uit 40 uur.

Daarentegen zijn het wel echte ondernemers .... })

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 22-05-2024 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:53
Heeft hier iemand ervaring met facturen die je in het verleden als zakelijk hebt geboekt, alsnog privé te boeken? Wat is hier voor nodig en wat komt er bij kijken? Gewoon op een andere post zetten en een suppletieaangifte doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Avalaxy schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:57:
Heeft hier iemand ervaring met facturen die je in het verleden als zakelijk hebt geboekt, alsnog privé te boeken? Wat is hier voor nodig en wat komt er bij kijken? Gewoon op een andere post zetten en een suppletieaangifte doen?
Ik doe dat meestal einde van het jaar. Wanneer het verschil in BTW gering is (minder dan 1000?) gewoon met de laatste aangifte verrekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rutix
Omdat je misschien wat wilt betekenen voor de maatschappij? En er zijn ook echt wel plekken in de overheid waar je al de dingen die je noemt wel gebeuren hoor. Ik word de laatste beetje moe van het zwart / wit gedoe :). De waarheid ligt altijd ergens in het midden en er zijn zat bedrijven die net zo stroperig zijn als sommige overheids afdelingen. Dat bedrijfsleven altijd super agile is, is 100% een mythe :).

Nothing to see here!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:15
1x klus voor een overheidsinstantie gedaan. Mijn motivatie verdween vrij snel toen de prioriteit op aanwezigheid hoger bleek te zijn dan het implementeren van iets nieuws voor eindgebruikers. Ik had het binnen 2 weken kunnen maken voor ze, maar het team floot mij terug en zei dat dat 6 maanden moest duren. Ik heb nog nooit in mijn 16 jarige carrière in de IT zoiets meegemaakt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:19
gem-p schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:06:
1x klus voor een overheidsinstantie gedaan. Mijn motivatie verdween vrij snel toen de prioriteit op aanwezigheid hoger bleek te zijn dan het implementeren van iets nieuws voor eindgebruikers. Ik had het binnen 2 weken kunnen maken voor ze, maar het team floot mij terug en zei dat dat 6 maanden moest duren. Ik heb nog nooit in mijn 16 jarige carrière in de IT zoiets meegemaakt....
Dus....je had meerdere opdrachtgevers, waarvan eentje remote? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
FitTiv schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:18:
[...]

Dus....je had meerdere opdrachtgevers, waarvan eentje remote? ;)
Helaas was ik toen nog niet zo bedreven in het zzp'en en koos ik ervoor om een andere opdracht te zoeken om over te stappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbuys
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09 04:50
Hallo Allen

Al een tijdje volg ik dit topic.

Momenteel ben ik actief als Azure Consultant / DevOps Engineer en overweeg ik de stap te maken naar freelancer. Ik heb 5+ jaar aan ervaring, ben ik bezig met certificeringen en heb ik genoeg aantoonbare resultaten.

Wat ik vooral lastig vind is te bepalen of dit moment het juiste moment is om te starten als freelancer? Twijfel vooral omtrent deze onderwerpen/vragen:
- Is er genoeg werk?
- Hoe ontwikkelt dit zich in de komende jaren?

Ik lees me altijd goed in, maar het is nogal een stap voor mij persoonlijk. Hopelijk hebben jullie voor mij tips of feedback waar ik wat mee kan!

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
gem-p schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:06:
Interessant, ik heb op div semi overheids projecten gezeten, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik zat dan ook in teams met overwegend externen die gewoon dingen willen doen.
Wel dat een nieuweling denkt in korte tijd een grote complexe legacy applicatie te kunnen vernieuwen, maar dan wens ik ze succes omdat ze dan nog nauwelijks een beeld hebben van wat de applicatie omvat.

Kan me niet voorstellen dat mensen graag 6 maanden lang helemaal niks doen met iets wat ze in 2 wk hadden kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacDennis76
rbuys schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:06:
Wat ik vooral lastig vind is te bepalen of dit moment het juiste moment is om te starten als freelancer? Twijfel vooral omtrent deze onderwerpen/vragen:
- Is er genoeg werk?
De markt is momenteel niet best. Kwam het vroeger aanwaaien, nu moet je echt je best doen om iets te scoren. Als het er al is.

Het is een onzekere markt vanwege wet DBA, recessie vrees en vooral de handhaving die na jaren weer gaat starten. Je ziet partijen hier steeds meer naar handelen. Ik zie sommige in mijn netwerk sinds begin dit jaar al zonder zitten. Hangt ook af van je thuissituatie. Doe je erg specialistisch werk? Ben je kostwinnaar? Heb je stevige reserves? Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:38
MacDennis76 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:49:
[...]

De markt is momenteel niet best. Kwam het vroeger aanwaaien, nu moet je echt je best doen om iets te scoren. Als het er al is.

Het is een onzekere markt vanwege wet DBA, recessie vrees en vooral de handhaving die na jaren weer gaat starten. Je ziet partijen hier steeds meer naar handelen. Ik zie sommige in mijn netwerk sinds begin dit jaar al zonder zitten. Hangt ook af van je thuissituatie. Doe je erg specialistisch werk? Ben je kostwinnaar? Heb je stevige reserves? Etc.
Dat plus dat iedereen en z'n moeder zijn gaan freelancen. (Als ze nou eens gingen kijken waarom dat is ipv pleisters plakken op de verkeerde/andere plekken.

Is het niet eerder zo dat er meer poppetjes zijn ipv minder klussen? Of beide.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
rbuys schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:06:
Hallo Allen

Al een tijdje volg ik dit topic.

Momenteel ben ik actief als Azure Consultant / DevOps Engineer en overweeg ik de stap te maken naar freelancer. Ik heb 5+ jaar aan ervaring, ben ik bezig met certificeringen en heb ik genoeg aantoonbare resultaten.

- Is er genoeg werk?

Ik lees me altijd goed in, maar het is nogal een stap voor mij persoonlijk. Hopelijk hebben jullie voor mij tips of feedback waar ik wat mee kan!

Alvast bedankt.
Stap 1 als freelancer, doe marktonderzoek. Check even de portalen die genoemd worden in eerste bericht! Dan zie je of er genoeg werk is. Mijn mening is dat je als devops nog wel safe zit. Als gewone developer minder. Persoonlijk merk ik wel dat er veel minder recruiters mijn contacteren (zelf ook azure hoek)

Hoe dat zich de komende jaren ontwikkelt ligt aan je focus. Focus je op azure ai toepassingen mbt devops en je bent weer verzerkerd van genoeg werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Krystman schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:02:
[...]

Dat plus dat iedereen en z'n moeder zijn gaan freelancen. (Als ze nou eens gingen kijken waarom dat is ipv pleisters plakken op de verkeerde/andere plekken.

Is het niet eerder zo dat er meer poppetjes zijn ipv minder klussen? Of beide.
Dat iedereen en zijn moeder is geen geintje, als ik dit artikel zo lees over 2023:
“Het aantal interim-opdrachten in de IT-sector is voor het eerst gedaald, terwijl het aanbod aan interim IT-professionals met 66% is toegenomen. Dat blijkt uit de Planet Interim Index 2023”
https://www.zipconomy.nl/...n-voor-het-eerst-gedaald/

Met finance zat je vorig jaar nog wel goed:
“Zo groeide het aantal Finance-opdrachten met 31%, terwijl slechts 6% meer interim-finance-professionals zich hebben aangeboden.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
Wolkje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:22:
[...]

Dat iedereen en zijn moeder is geen geintje, als ik dit artikel zo lees over 2023:
“Het aantal interim-opdrachten in de IT-sector is voor het eerst gedaald, terwijl het aanbod aan interim IT-professionals met 66% is toegenomen. Dat blijkt uit de Planet Interim Index 2023”
https://www.zipconomy.nl/...n-voor-het-eerst-gedaald/

Met finance zat je vorig jaar nog wel goed:
“Zo groeide het aantal Finance-opdrachten met 31%, terwijl slechts 6% meer interim-finance-professionals zich hebben aangeboden.”
Ben wel benieuwd, is het aantal openstaande opdrachten voor het eerst gedaald (door het aantal toegenomen ZZP IT-ers) :? of is het aantal daadwerkelijke klussen afgenomen :?
Want met een flinke toename van ZZP IT-ers is het bijna logische dat het aantal openstaande opdrachten afgenomen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
Metaalhoofd schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 06:47:
[...]

Interessant, ik heb op div semi overheids projecten gezeten, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik zat dan ook in teams met overwegend externen die gewoon dingen willen doen.
Wel dat een nieuweling denkt in korte tijd een grote complexe legacy applicatie te kunnen vernieuwen, maar dan wens ik ze succes omdat ze dan nog nauwelijks een beeld hebben van wat de applicatie omvat.

Kan me niet voorstellen dat mensen graag 6 maanden lang helemaal niks doen met iets wat ze in 2 wk hadden kunnen doen.
Zal even wat extra context geven. Het was een team van 3 internen en ik als enige externe. Ze werkten volgens een prima Architectuur, maar het probleem zat hem in het aannemen van nieuwe wensen van eindgebruikers. Met mijn manier van werken had je binnen 2 weken de verschillende meetings met eindgebruikers wel gehad en kon je prima een specificatie schrijven. Aangezien dit een relatief kleine implementatie met zich meebracht kon het prima in de 2 weken daarna gebouwd en getest worden.
Maar dat iets binnen 4 weken na een 1e contact met een eindgebruiker af kon zijn, dat waren ze absoluut niet gewend. Dus kwamen de excuusjes: we hebben nog veel onderhoud wat eerst gedaan moet worden, we "denken" dat bepaalde eindsystemen dit niet aankunnen, de testfase zal veel langer moeten duren, etc.

An sich waren hun argumenten best wel oké, maar toen ze zeiden dat alles bij elkaar het pas over 6 maanden op de productie omgeving kon staan waren ze mij kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:10:
[...]

En verplichte afdracht aan pensioenfonds........ weg mogelijkheden om zelf zaken op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
ybos schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Ben wel benieuwd, is het aantal openstaande opdrachten voor het eerst gedaald (door het aantal toegenomen ZZP IT-ers) :? of is het aantal daadwerkelijke klussen afgenomen :?
Want met een flinke toename van ZZP IT-ers is het bijna logische dat het aantal openstaande opdrachten afgenomen is.
Dat er een flinke toename is in ZZP-ITers wil niet zeggen dat er ineens meer personeel op de markt is gekomen.

Veel van deze nieuwe ZZP-ITers, komen bij een detacheerder vandaan. Waarbij een deel denkt. Heej mijn baas verdient 95-110 euro per uur op mij.. dat kan ik ook. Maar dan houdt ik het geld zelf.

Ik denk dat er nu minder vraag is naar bepaalde beroeps groepen, zoals ITers. Met oog op het nieuwe cabinet. en wet & regelgeving die aangepast/aangescherpt worden.

Ja er zijn meer ZZPers, er zullen best wel een aantal meer ITers zijn dan een jaar geleden. Maar het is geen gegeven dat er ineens meer personeel op de markt is gekomen, door toename inschrijving KVK.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Zoals het er staat is het absolute aantal opdrachten afgenomen. Kan prima zijn dat het nog net zo veel zijn als voorgaande jaren, maar dat een gedeelte onderhands verstrekt is waardoor het buiten de cijfers blijft. Daarnaast is het een beetje moeilijk conclusies trekken met een enkel jaar als referentie, zeker omdat 2020-2022 op zich al niet heel stabiel was. Een trendlijntje over tien jaar was nuttiger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:20
Er zijn al maanden verschillende signalen dat de inhuurmarkt een dip heeft. In andere Europese landen is sprake van een recessie en daar is het helemaal niet meer mogelijk om opdrachten te vinden voor een lager uurtarief maar wel 20 jaar ervaring. Ik heb nu toevallig veel klanten in Denemarken, daar is security een hot topic en is weinig personeel beschikbaar. Maar binnen Nederland hoor ik van veel ondernemers en anderen dat de trend nu is om mensen in vaste dienst te nemen vanwege economische onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:41
Hier zo'n startende zzp'er met een casus waar misschien iemand goede raad op heeft.

Momenteel ben ik in loondienst EN ingeschreven zzp'er zoekende naar fulltime opdracht. Ik geloof wel dat het gaat lukken, maar hoe snel is even de vraag. Ik heb geen haast.

Nu wil het zo zijn dat ik de mogelijkheid heb voor een mini-opdracht die start als een halve dag in de week voor een lager tarief. Mijn plan is nu om zonder AVB en BAV met ze in zee te gaan, maar mijn algemene voorwaarden zo beschrijven dat ik puur aan kennisdeling doe en alle code die ik schrijf puur als voorbeeld zal dienen.

Ik zie het als kans om ervaring op te doen en vind het gewoon leuk, maar ik weet niet hoe het werkt met AVB/BAV die nu lage dekking nodig zou hebben en vervolgens bij de fulltime opdracht ineens 2mil moet kunnen dekken. Naar mijn weten kun je die niet steeds omhoog/omlaag zetten voor elke scheet. De kosten met die 2 verzekeringen zorgen er volgens mij al gauw voor dat ik nagenoeg niks aan de opdracht overhoudt.

Klopt dit enigszins en hebben jullie goede adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Furion2000 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:16:
Hier zo'n startende zzp'er met een casus waar misschien iemand goede raad op heeft.

Momenteel ben ik in loondienst EN ingeschreven zzp'er zoekende naar fulltime opdracht. Ik geloof wel dat het gaat lukken, maar hoe snel is even de vraag. Ik heb geen haast.

Nu wil het zo zijn dat ik de mogelijkheid heb voor een mini-opdracht die start als een halve dag in de week voor een lager tarief. Mijn plan is nu om zonder AVB en BAV met ze in zee te gaan, maar mijn algemene voorwaarden zo beschrijven dat ik puur aan kennisdeling doe en alle code die ik schrijf puur als voorbeeld zal dienen.

Ik zie het als kans om ervaring op te doen en vind het gewoon leuk, maar ik weet niet hoe het werkt met AVB/BAV die nu lage dekking nodig zou hebben en vervolgens bij de fulltime opdracht ineens 2mil moet kunnen dekken. Naar mijn weten kun je die niet steeds omhoog/omlaag zetten voor elke scheet. De kosten met die 2 verzekeringen zorgen er volgens mij al gauw voor dat ik nagenoeg niks aan de opdracht overhoudt.

De meeste AVB/BAV combinaties kosten minder dan 1000 eu (n=1 870eu voor 2mln beroeps en 5 mln bedrijfs). Als je met de "mini-opdracht" minder omzet dan dat draait lijkt het mij het überhaupt niet eens waard om het aan te nemen.

Maar goed, mocht je daar wel voor kiezen. Afhankelijk van hoe groot de opdrachtgever is zit je ook met het risico dat ze jouw algemene voorwaarden niet willen accepteren en dat je die van hen voorgeschoteld krijgt.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Orangelights23 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:03:
Er zijn al maanden verschillende signalen dat de inhuurmarkt een dip heeft. In andere Europese landen is sprake van een recessie en daar is het helemaal niet meer mogelijk om opdrachten te vinden voor een lager uurtarief maar wel 20 jaar ervaring. Ik heb nu toevallig veel klanten in Denemarken, daar is security een hot topic en is weinig personeel beschikbaar. Maar binnen Nederland hoor ik van veel ondernemers en anderen dat de trend nu is om mensen in vaste dienst te nemen vanwege economische onzekerheid.
Lijkt mij juist zinvol om geen mensen in vaste dienst te nemen bij economische onzekerheid? Afschalen is veel makkelijker met interimmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:20
ColeJ schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:29:
[...]

Lijkt mij juist zinvol om geen mensen in vaste dienst te nemen bij economische onzekerheid? Afschalen is veel makkelijker met interimmers.
In tijden van grote investeringen en projecten wel ja, maar als het gaat om de dagelijkse gang van zaken en niet de ontwikkeling van nieuwe activiteiten, kan het huidige personeel dit met eventueel extra personeel in dienst. En bij veel organisaties is de bereidheid om grootschalig te investeren nu stukken lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
[...]
Of waren die interimmers eigenlijk schijnzelfstandigen? De Belastingdienst heeft het over een potentieel enorm grote groep..

Er spelen (helaas) meerdere zaken die ongelukkig samenvallen. Economisch klimaat is daar 1 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44
mannowlahn schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Stap 1 als freelancer, doe marktonderzoek. Check even de portalen die genoemd worden in eerste bericht! Dan zie je of er genoeg werk is. Mijn mening is dat je als devops nog wel safe zit. Als gewone developer minder. Persoonlijk merk ik wel dat er veel minder recruiters mijn contacteren (zelf ook azure hoek)

Hoe dat zich de komende jaren ontwikkelt ligt aan je focus. Focus je op azure ai toepassingen mbt devops en je bent weer verzerkerd van genoeg werk.
Behalve als straks iedereen DevOps en AI doet. :+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Even over een youngtimer... als ik een youngtimer koop en op mijn eenmanszaak zet, mag mijn vrouw er dan 90% van de tijd in rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:45:
Even over een youngtimer... als ik een youngtimer koop en op mijn eenmanszaak zet, mag mijn vrouw er dan 90% van de tijd in rijden?
Of 100% als ze jou naar je klant rijdt af en toe ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 21:42
Daar betaal je toch de bijtelling voor?

PSN: PcDCch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als je hem bijtelt en 10% zakelijk gebruikt zou ik mij geen zorgen maken. Er zijn volgens mij ook uitzonderingen met onder de 10% maar zou dat persoonlijk niet opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 22:50
Ook ik zou zeggen heb bij recessie liever tijdelijke krachten, dan krachten die meteen contracten onbepaalde tijd hebben.

Is er economische onzekerheid? Waardoor? De wereld draait prima. Artificieel wordt de groei wel wat geremd om de inflatie te beteugelen. Maar dat komt ook omdat er teveel geld is overal.

Als het ergste is wat je overkomt dat je 1-2 jaar voor 80 moet werken is zzp schap imo nog steeds “risk-free”. Het wordt een ander verhaal als je geen werk hebt natuurlijk.

En als je shits hits de fan ga je ook geen vast contract vinden. “We nemen geen zzp’ers aan vanwege angst voor recessie, maar we werven volop vaste krachten, en je krijgt alleen een contract onbepaalde tijd met zware afkoopregeling van ons”

[ Voor 4% gewijzigd door zwaanenberg op 23-05-2024 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 10:41
Furion2000 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:16:

Jouw algemene voorwaarden kunnen misschien botsen met de inkoopvoorwaarden van de inhurende organisatie. Die zou ik niet als leidend beschouwen.

Ik zou vooral expliciet in het contract opnemen dat je een inspanningsverplichting aangaat, en geen resultaatverplichting. En dat je werk naar beste kunnen (vakmanschap) oplevert maar dat je samenwerking, controles, e.d. van de opdrachtgever verwacht. Of dat bij overdracht een formele acceptatie as-is, met de nodige controles en tests van de opdrachtgever, wordt gedaan.
Beperk enige aansprakelijkheid tot de maximale som van de opdracht, zodat je worst-case er niks van overhoudt, maar ook geen schulden.
Dan denk ik dat je dan in jouw situatie wel zonder AVB/BAV kunt.

De precieze formele bewoordingen hiervoor zijn wel te vinden.

Alternatief is dat je de opdrachtgever een tweede voorstel doet, waarin je qua tarief die AVB/BAV kunt terugverdienen, dwz. een minimum looptijd van 6 maanden en een tariefopslag van 8 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
[...]

Dat ligt er maar net aan. Als je een begroting voor een jaar maakt en door de onzekerheid beetje wilt oppotten dan is een externe al snel heel erg veel duurder dan een interne. Het ligt er dus een beetje aan wat je wilt met je bedrijf :).

Nothing to see here!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Krijg weer eens een bericht van een broker of mijn tarief niet wat lager kan. Nee natuurlijk niet, anders had ik dat wel aangeboden. Hoe vaak zou zoiets succesvol zijn? Kan maar moeilijk voorstellen dat veel ZZP'ers daar in mee gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Interessant artikel wel weer over dat DBA gedoe :
https://archive.ph/fY7tF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFlNq9UmWdBQZ56DxCKHg7rDN6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxcbanendIJ2YfyPhBf51YBx.jpg?f=fotoalbum_large

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 09:49

_Arthur

blub

Nog meer bangmakerij naar de werkgevers toe.

Dit is ook een mooie:
Volgens ruwe schattingen van de overheid zou zo’n 200.000 van de 1,26 miljoen zzp’ers schijnzelfstandige zijn; de bonden gaan uit van ruim het dubbele. Hoogleraar Verhulp zou het niet verbazen als zelfs de helft van alle zzp’ers schijnzelfstandige blijken te zijn.
Of je even een schatting van tussen de 16 en 50% maakt. Laat weer prima zien dat niemand 'weet' wie/wat nu echt een schijnzelfstandige is. De uitzendbranch, detacheerders en de bonden kunnen weer lekker in hun handen wrijven; hoe banger de werkgevers, hoe minder zelfstandigen er overblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Nou, mooi. Weer een onmeetbare waarde om te toetsen. Wat is schijnzelfstandig? Allemaal subjectief gedoe. Ik zie de eerste rechtszaken met belangstelling tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:36:
Nou, mooi. Weer een onmeetbare waarde om te toetsen. Wat is schijnzelfstandig? Allemaal subjectief gedoe. Ik zie de eerste rechtszaken met belangstelling tegemoet.
Volgens mij proberen ze dat hier uit te leggen, ook al is het vrij vaag : https://www.rijksoverheid...men-schijnzelfstandigheid

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 12:23
Ik zie de eerste rechtszaken met belangstelling tegemoet.
Probleem is dat het kwaad dan al geschied is, bedrijven zijn "bang" en dus hebben we een paar magere jaren voor de boeg.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ken je het Deliveroo arrest? Die is tot aan de HR gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Wat ik er vooral weer uit haal is dat de pensioenfondsen vooran staan met hun handje......

Ik mis vooral iets in dit artikel over de bovenkant van de markt. De onderkant is niemand het echt mee oneens heb ik het idee.

Dit is dan wel een leuke "‘Werkgevers die hun oud-zzp’ers in loondienst halen, zullen hun moeten betalen wat zij netto gewend zijn over te houden. Bepaalde verworvenheden kun je niet zomaar weg contracteren, zeker niet in een krappe arbeidsmarkt.’"

Ik denk dat dit nog wel eens een leuke ontploffing kan opleveren. De BD kan een aangifte tot 5 jaar terug corrigeren. Maar zoals ze zelf aangeven, moeten ze het per jaar bekijken. Dus voor elk jaar zou elke zzp'r naar de rechter kunnen stappen (en de opdrachtgever en het pensioenfonds en de verzekeraar). Maar voor die periode gold ook het moratorium.
En wat mee gaat spelen zijn zaken als fiscale vrije ruimte, FOR etc etc etc. Nou, succes :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
Tsja, we kunnen allemaal hoog of laag springen maar als de fiscus een aantal voorbeelden stelt en iedereen wordt bang dan droogt het ZZP werk gewoon op. Ik denk dat het meerendeel in dit topic ook onder schijnzelfstandigheid valt.

Voor mezelf vind ik het ook erg moeilijk allemaal. Ik zit te kijken naar een lease auto met een looptijd van 3 jaar maar wat gaat deze wet doen? Heb ik straks een probleem als ik die auto (of andere verplichting) heb en niet meer kan ZZP'en? Het blijft allemaal super onzeker en niemand kan een plan maken.
Pagina: 1 ... 515 ... 642 Laatste