Die privecorrectie is in feite BTW die je afgetrokken hebt en weer terug moet betalen. De belastingdienst noemt het zelf ook "btw die u moet betalen voor het privégebruik". Dus privecorrectie en BTW zijn volgens mij allebei correct.
Er zijn volgens mij twee situaties:KillaZ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:58:
Een auto van 100k cataloguswaarde heeft in de praktijk meer kosten dan +/- 2500 euro ex (= +/- 500 BTW terugvorderen). Mijn E500 was alleen al 5k aan brandstof met 20k km per jaar. Doe daar het onderhoud bij en je komt al heel snel op een significant bedrag wat je als privecorrectie alsnog moet gaan toepassen. Zelfs inclusief het maximum in verband met je BTW over de aanschaf.
Daar verkeek een collega zzp'er in mijn netwerk zich behoorljk op, toen hij trots zijn Cayenne GTS in de BTW toonde
Daarom zou ik persoonlijk gewoon alles buiten de BTW laten indien je youngtimer een significante cataloguswaarde heeft en je hem als marge auto koopt.
Of je koopt gewoon een motor, veel gemakkelijker verrekenen
- Of je hebt veel minder BTW teruggevorderd dan de 2,7% van de cataloguswaarde. In dat geval heeft het weinig zin om de BTW überhaupt terug te vorderen. Je moet hem immers toch weer terug betalen via de privécorrectie. Maar het kan ook geen kwaad. Het kost je niks, behalve tijd.
- Of je hebt veel meer BTW teruggevorderd dan de 2,7% van de cataloguswaarde. In dat geval levert het altijd geld op.
Welke van deze twee bedoel jij? Of wat mis ik?