Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:46
KillaZ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:58:
[...]

De af te tikken privecorrectie bedoel je ;) .
Die privecorrectie is in feite BTW die je afgetrokken hebt en weer terug moet betalen. De belastingdienst noemt het zelf ook "btw die u moet betalen voor het privégebruik". Dus privecorrectie en BTW zijn volgens mij allebei correct.
KillaZ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:58:
Een auto van 100k cataloguswaarde heeft in de praktijk meer kosten dan +/- 2500 euro ex (= +/- 500 BTW terugvorderen). Mijn E500 was alleen al 5k aan brandstof met 20k km per jaar. Doe daar het onderhoud bij en je komt al heel snel op een significant bedrag wat je als privecorrectie alsnog moet gaan toepassen. Zelfs inclusief het maximum in verband met je BTW over de aanschaf.

Daar verkeek een collega zzp'er in mijn netwerk zich behoorljk op, toen hij trots zijn Cayenne GTS in de BTW toonde :+

Daarom zou ik persoonlijk gewoon alles buiten de BTW laten indien je youngtimer een significante cataloguswaarde heeft en je hem als marge auto koopt.

Of je koopt gewoon een motor, veel gemakkelijker verrekenen :+
Er zijn volgens mij twee situaties:

- Of je hebt veel minder BTW teruggevorderd dan de 2,7% van de cataloguswaarde. In dat geval heeft het weinig zin om de BTW überhaupt terug te vorderen. Je moet hem immers toch weer terug betalen via de privécorrectie. Maar het kan ook geen kwaad. Het kost je niks, behalve tijd.
- Of je hebt veel meer BTW teruggevorderd dan de 2,7% van de cataloguswaarde. In dat geval levert het altijd geld op.

Welke van deze twee bedoel jij? Of wat mis ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
GoodspeeD schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:02:
[...]

[...]

Er zijn volgens mij twee situaties:

- Of je hebt veel minder BTW teruggevorderd dan de 2,7% van de cataloguswaarde. In dat geval heeft het weinig zin om de BTW überhaupt terug te vorderen. Je moet hem immers toch weer terug betalen via de privécorrectie. Maar het kan ook geen kwaad. Het kost je niks, behalve tijd.
- Of je hebt veel meer BTW teruggevorderd dan de 2,7% van de cataloguswaarde. In dat geval levert het altijd geld op.

Welke van deze twee bedoel jij? Of wat mis ik?
Het 1e. Met zo'n hoge cataloguswaarde heeft de BTW terugvorderen bij weinig km's weinig zin. In zijn geval rijdt hij er ook nog eens weinig zakelijk mee, dus in de praktijk betaalt hij alle terug te vorderen BTW via de prive correctie weer terug.

En bij een business waar het uurtje factuurtje is, spendeer ik mijn tijd liever aan iets anders :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 08:43
KillaZ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Het 1e. Met zo'n hoge cataloguswaarde heeft de BTW terugvorderen bij weinig km's weinig zin. In zijn geval rijdt hij er ook nog eens weinig zakelijk mee, dus in de praktijk betaalt hij alle terug te vorderen BTW via de prive correctie weer terug.

En bij een business waar het uurtje factuurtje is, spendeer ik mijn tijd liever aan iets anders :+
In short: het heeft alleen zin om de BTW van de kosten terug te vorderen als deze hoger is dan de prive correctie right?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
@Ravian18 Klopt en daar heeft @GoodspeeD helemaal gelijk in.

Dat kun je van tevoren natuurlijk prima ramen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ravian18 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:37:
[...]

In short: het heeft alleen zin om de BTW van de kosten terug te vorderen als deze hoger is dan de prive correctie right?
Je kan in plaats van de forfait ook zelf de verhouding privé en zakelijk vaststellen voor de BTW. Dit vereist enkel een sluitende kilometerregistratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 08:43
Deveon schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:41:
[...]

Je kan in plaats van de forfait ook zelf de verhouding privé en zakelijk vaststellen voor de BTW. Dit vereist enkel een sluitende kilometerregistratie.
Maar dit is alleen interessant als je relatief veel zakelijk kilometers maakt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ravian18 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Maar dit is alleen interessant als je relatief veel zakelijk kilometers maakt toch?
Als je 1000 euro BTW betaald hebt en daar de helft van terug kan vragen kan dat wel eens interessanter zijn dan de forfait toe te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Ik weet dat het onderwerp auto al vaker voorbij is gekomen, maar ik ben mij ook een beetje aan het verdiepen in dit onderwerp en aangezien we het er nu toch over hebben.....

Voor zover ik nu gevonden heb is de keuze toch:
1) zakelijk rijden. Geen privé km's of wel privé km's en bijtelling. Alle kosten aftrekbaar voor de winst en btw terug te vragen.
Eind van het jaar of standaard % in rekening brengen voor de BTW of naar rato zakelijk/privé km mits aantoonbaar.

2) prive rijden. Km vergoeding declareren á 23 cent belastingvrij. Kosten niet aftrekbaar, zijn privé kosten. BTW aftrekbaar naar rato van belaste omzet en wederom eind van het jaar standaard % in rekening brengen voor de BTW of naar rato zakelijk/prive km mits aantoonbaar.

Is er iemand die hiervoor een rekentooltje heeft om te kijken wat voordeliger is? Scheelt zelf weer iets in elkaar klussen in Excel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34
In het algemeen is het het niet waard tenzij je geen bijtelling betaald (of heel weinig, aka youngtimer)
Of juist heeel veel zakelijke kilometers en nauwelijks prive.

Of: je je blauw zou betalen aan parkeerkosten ;)
Met je prive auto mag je dat betalen van die 23ct/km, met een zakelijke auto zijn dat bedrijfskosten.

[ Voor 31% gewijzigd door hackerhater op 15-05-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:23
Nou het reageerakkoord is er. Wet VBAR willen ze voortzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:54
com2,1ghz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:58:
Nou het reageerakkoord is er. Wet VBAR willen ze voortzetten.
Ik denk dat de onderhandelingen over dit wetsvoorstel langer duren dan dat dit kabinet aanblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unex154
  • Laatst online: 21:45
Dit is het enige wat ze er over zeggen:
Zekerheid op de arbeidsmarkt wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld voor echte zelfstandigen
(zzp’ers) in het zelfstandigenbeleid en door regulering van de uitzendsector. Daarnaast
streven we naar meer vaste contracten voor werknemers. Daartoe wordt de
wetsbehandeling van de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
(VBAR) en de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WTTA) voortgezet.
Wat bedoelen ze dan met 'echte zelfstandigen' en 'het zelfstandigbeleid'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
KillaZ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:14:
@Ravian18 Klopt en daar heeft @GoodspeeD helemaal gelijk in.

Dat kun je van tevoren natuurlijk prima ramen.
Enige waarvan ik moet bekennen dat ik het niet scherp heb, is het volgende.

Stel je hebt een tankbon van € 121 incl. BTW. Normaliter zou je dan € 100,- opvoeren als kosten, en € 21,- BTW terugvorderen. Die je dan later, al dan niet deels, via de privé-correctie weer terug moet betalen.

Maar stel ik kies er voor om niet de BTW terug te vorderen. Mag ik dan die € 121,- opvoeren als kosten, of mag ik alleen de excl. BTW kosten opvoeren in de boekhouding? M.a.w.: hoeveel mag ik uiteindelijk aftrekken van mijn winst: € 100,- of € 121,-? In dat laatste geval loont het zich dus wel (een beetje) om geen BTW af te trekken, als je BTW-kosten lager zijn dan de correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
GoodspeeD schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Stel je hebt een tankbon van € 121 incl. BTW. Normaliter zou je dan € 100,- opvoeren als kosten, en € 21,- BTW terugvorderen. Die je dan later, al dan niet deels, via de privé-correctie weer terug moet betalen.

Maar stel ik kies er voor om niet de BTW terug te vorderen. Mag ik dan die € 121,- opvoeren als kosten, of mag ik alleen de excl. BTW kosten opvoeren in de boekhouding? M.a.w.: hoeveel mag ik uiteindelijk aftrekken van mijn winst: € 100,- of € 121,-? In dat laatste geval loont het zich dus wel (een beetje) om geen BTW af te trekken, als je BTW-kosten lager zijn dan de correctie.
Ik knal persoonlijk het hele bedrag in de administratie, maar ik ben minder heilig dan sommigen in dit topic. :)

Zo zal mijn Volvo S40 op basis van de koerslijst voor max 3k een grondslag hebben voor de bijtelling. Aankoopbedrag was iets hoger. Dat is ook zo'n eeuwige discussie over waarde economisch verkeer. Het zij zo. Het is ook niet alsof ik een Cayenne van 30k aankoop ineens voor 6k in de IB zet ofzo. :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 23% gewijzigd door KillaZ op 16-05-2024 09:32 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:10

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Als je een prive auto zakelijk gebruikt, zijn de kosten prive. Die 100 euro is dus prive. Je kunt jezelf 23 cent per km uitkeren (of nou ja, als kosten boeken). Als je de BTW niet gaat terugvorderen, heb je zakelijk helemaal niets te boeken. Ga je wel BTW terugvorderen, dan is die 21 euro hetgeen je nu aan BTW terugkrijgt, en einde jaar bij de aangifte van Q4 verreken je dat.

Als je de auto zakelijk hebt, en je betaald bijtelling, is die 100 euro kosten en de 21 gewoon BTW die je terugkrijgt. Je hebt als je een zakelijke auto ook prive rijdt niet zo heel veel opties: of je doe t die BTW correctie van zoveel % van de cataloguswaarde, of verrekent de teruggevorderde BTW op basis van de werkelijke verdeling.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ervan uitgaande dat het een zakelijke auto is waar je bijtelling voor betaald mag je betaalde BTW en ook de privé correctie als zakelijke kosten opvoeren. Bijtelling dekt namelijk álle privé kosten af. Voor een privé auto zit de betaalde BTW in de vrijstelling van 23ct/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
Crazy D schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Als je een prive auto zakelijk gebruikt, zijn de kosten prive. Die 100 euro is dus prive. Je kunt jezelf 23 cent per km uitkeren (of nou ja, als kosten boeken). Als je de BTW niet gaat terugvorderen, heb je zakelijk helemaal niets te boeken. Ga je wel BTW terugvorderen, dan is die 21 euro hetgeen je nu aan BTW terugkrijgt, en einde jaar bij de aangifte van Q4 verreken je dat.

Als je de auto zakelijk hebt, en je betaald bijtelling, is die 100 euro kosten en de 21 gewoon BTW die je terugkrijgt. Je hebt als je een zakelijke auto ook prive rijdt niet zo heel veel opties: of je doe t die BTW correctie van zoveel % van de cataloguswaarde, of verrekent de teruggevorderde BTW op basis van de werkelijke verdeling.
Ik bedoel het subtiel anders. Volgens mij zijn er drie varianten:

- Auto privé rijden en € 0,23/km afrekenen.
- Auto zakelijk rijden, bijtelling betalen, BTW terugvorderen en BTW privé correctie toepassen, kosten aftrekken
- Auto zakelijk rijden, bijtelling betalen, maar BTW niet terugvorderen en ook geen BTW privé correctie toepassen, maar dus wel kosten aftrekken.

Mijn vraag gaat over de derde. Of begrijp ik je goed dat dat helemaal geen optie is? Dan heb ik mijn accountant namelijk verkeerd begrepen. Of hij mij. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@GoodspeeD 3e is gewoon een optie hoor. Het is niet gebruikelijk, maar het kan wel.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

GoodspeeD schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:53:
[...]

Ik bedoel het subtiel anders. Volgens mij zijn er drie varianten:

- Auto privé rijden en € 0,23/km afrekenen.
- Auto zakelijk rijden, bijtelling betalen, BTW terugvorderen en BTW privé correctie toepassen, kosten aftrekken
- Auto zakelijk rijden, bijtelling betalen, maar BTW niet terugvorderen en ook geen BTW privé correctie toepassen, maar dus wel kosten aftrekken.

Mijn vraag gaat over de derde. Of begrijp ik je goed dat dat helemaal geen optie is? Dan heb ik mijn accountant namelijk verkeerd begrepen. Of hij mij. :-)
Uh oeh volgens mij moet je gewoon BTW terugvorderen? Jij bent BTW plichtig, je betaald BTW en je vordert BTW terug.

Maar als dat wel mag, dan boek je 121 euro als kosten en klaar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-09 13:31
KillaZ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Ik knal persoonlijk het hele bedrag in de administratie, maar ik ben minder heilig dan sommigen in dit topic. :)

Zo zal mijn Volvo S40 op basis van de koerslijst voor max 3k een grondslag hebben voor de bijtelling. Aankoopbedrag was iets hoger. Dat is ook zo'n eeuwige discussie over waarde economisch verkeer. Het zij zo. Het is ook niet alsof ik een Cayenne van 30k aankoop ineens voor 6k in de IB zet ofzo. :+

***members only***
Die S40 is het probleem ook niet zo bij de Youngtimer regeling. Het gaat meer om de M's, AMG's etc dit voor 50-60k worden gekocht en voor 15k de boeken in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 23:07
Gebruikt hier iemand e-Boekhouden i.c.m. MoveMove?

Het zou mogelijk moeten zijn om MoveMove facturen direct in e-Boekhouden te krijgen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar. Ook na contact met zowel MoveMove als e-Boekhouden kom ik er niet. e-Boekhouden geeft aan dat het alleen werkt als er naast een UBL factuur ook een PDF in dezelfde mail zit. MoveMove geeft aan dat ze alleen een UBL factuur sturen en geen optie bieden om zowel een PDF als een UBL in 1 mail te versturen.

In de handleiding zie ik hier verder ook niks over terug.

Ik kan natuurlijk zelf wel wat gaan knutselen om de attachments van 2 mails samen te voegen in 1 mail, maar als ze claimen dat ze een automatische koppeling hebben, zou dat toch niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
ColeJ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:58:
[...]

Die S40 is het probleem ook niet zo bij de Youngtimer regeling. Het gaat meer om de M's, AMG's etc dit voor 50-60k worden gekocht en voor 15k de boeken in gaan.
Als je 50k-60k gaat uitgeven voor een youngtimer ben je ook wel een klein beetje debiel om eerlijk te zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rool
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:30
ID-College schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Als je 50k-60k gaat uitgeven voor een youngtimer ben je ook wel een klein beetje debiel om eerlijk te zijn..
Voor 135K zie ik toch best een leuke Maybach 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:56
[...]

Mijn vorige auto was een youngtimer, waarde 500 Euro. Maar dan ook echt 500 Euro (schade + 500k op de teller) :D. Heerlijk om alle kosten af te trekken met een bijtelling van een paar euro per maand.

Helaas werd de auto onbetrouwbaar en echt te oud. Nu een fatsoenlijke auto van een paar jaar oud, privé en 23 cent de kilometer tellen.

Ik zou nooit een dure youngtimer rijden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:24
MoneyMonk is hier vrij populair, dus ik waag het hier maar eens.
Om mails te kunnen sturen raden ze aan 2 DNS records aan te maken. Het DKIM record wordt netjes herkend, maar het record voor de 'Return Path' niet. Ik zit bij Vimexx, heb Support daarvan al mee laten kijken en die zeggen dat ik het record goed heb aangemaakt en dat deze ook van buitenaf zichtbaar zijn.

Iemand hier die ook gedoe heeft gehad met 'Return Path' en Vimexx DNS?

Prio is niet al te hoog; mijn offertes en facturen komen wel aan bij klanten.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
Hammetje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:33:
Om mails te kunnen sturen raden ze aan 2 DNS records aan te maken. Het DKIM record wordt netjes herkend, maar het record voor de 'Return Path' niet. Ik zit bij Vimexx, heb Support daarvan al mee laten kijken en die zeggen dat ik het record goed heb aangemaakt en dat deze ook van buitenaf zichtbaar zijn.

Wat is je domeinnaam die je probeert te koppelen? Mag evt in DM

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59

Even meegekeken na een DM'etje, en Vimexx lijkt gelijk te hebben: de DNS records staan juist. Ik zou even Moneymonk support contacten als ik jou was.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Tsja, er zijn er zat die een Porsche 911 kopen voor dat bedrag. Een mooie 997 gaat wel richting dat bedrag :). Kijk hier eens rond:

https://exclusiveswisscars.nl/aanbod/

[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 16-05-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:29

page404

Website says no

unex154 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:23:
Dit is het enige wat ze er over zeggen:

[...]

Wat bedoelen ze dan met 'echte zelfstandigen' en 'het zelfstandigbeleid'?
Dat blijft de grote vraag. Als het beslissingsproces net zo vlotjes gaat als met de formatie hoeven we ons deze kabinetsperiode in elk geval weinig zorgen te maken.

Ik heb net een nieuwe opdracht gescoord. Zelfde als wat ik nu doe maar een nog meer senior invulling en op 20 minuten fietsen. Tarief een paar euro moeten zakken helaas maar nog steeds niet slecht. Komende twee jaar weer onder de pannen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door page404 op 16-05-2024 14:11 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Utto
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:21

Heb ik ook gehad (hoewel TransIP ipv Vimexx). MoneyMonk wist me te vertellen dat het een bug aan hun kant was, daarna hebben ze het handmatig opgelost. Even een support ticket aanmaken dus :)

Dat was overigens wel al een jaar geleden, dus hele hoge prioriteit zal de bug niet hebben :+

https://rutgermensch.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11
ColeJ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Tsja, er zijn er zat die een Porsche 911 kopen voor dat bedrag. Een mooie 997 gaat wel richting dat bedrag :). Kijk hier eens rond:

Lol allemaal ramkraak wagens, die heb je niet lang voor je huis staan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
[...]

haha nou als je het niet erg vindt :P Dat soort auto's zijn leuk om op de foto's te zien, maar hoef ik echt niet voor de deur te hebben.. Daar loop je compleet op leeg, beetje zonde van de centen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
ID-College schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:29:
[...]

haha nou als je het niet erg vindt :P Dat soort auto's zijn leuk om op de foto's te zien, maar hoef ik echt niet voor de deur te hebben.. Daar loop je compleet op leeg, beetje zonde van de centen :P
Genoeg autoliefhebbers die dat wel kopen hoor :). Maar dit zijn typisch voorbeelden van auto's die voor 50k gekocht worden en voor 15k de boeken in gaan met de Youngtimer regeling...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:24
Utto schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:07:
[...]

Heb ik ook gehad (hoewel TransIP ipv Vimexx). MoneyMonk wist me te vertellen dat het een bug aan hun kant was, daarna hebben ze het handmatig opgelost. Even een support ticket aanmaken dus :)

Dat was overigens wel al een jaar geleden, dus hele hoge prioriteit zal de bug niet hebben :+
Dat was vlot. Ticket ingediend, binnen 30 minuten reactie en het is gefixt.
Inderdaad nog dezelfde bug. Prima, mijn OCD met 2 groene vinkjes is ook weer gelukkig.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 13:32

bord4kop

maximaal 100KB!

[...]

die gasten zijn beetje koekkoek |:( wat een prijzen ... 30 k voor een c klasse uit 2007 _O-

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codingforus
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:18
Rubert schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:28:
Gebruikt hier iemand e-Boekhouden i.c.m. MoveMove?

Het zou mogelijk moeten zijn om MoveMove facturen direct in e-Boekhouden te krijgen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar. Ook na contact met zowel MoveMove als e-Boekhouden kom ik er niet. e-Boekhouden geeft aan dat het alleen werkt als er naast een UBL factuur ook een PDF in dezelfde mail zit. MoveMove geeft aan dat ze alleen een UBL factuur sturen en geen optie bieden om zowel een PDF als een UBL in 1 mail te versturen.

In de handleiding zie ik hier verder ook niks over terug.

Ik kan natuurlijk zelf wel wat gaan knutselen om de attachments van 2 mails samen te voegen in 1 mail, maar als ze claimen dat ze een automatische koppeling hebben, zou dat toch niet nodig moeten zijn.
Dit heb ik ook een keer geprobeerd, maar niet voor elkaar gekregen. Ik voer de facturen nu gewoon handmatig in e-Boekhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

In e-boekhouden bieden ze ook die optie, maar je kunt ook een gebruikersnaam en wachtwoord invoeren. Ik heb dus gewoon facturen@... aangemaakt, en ze mailen gewoon via mijn domein op die manier. Vond ik makkelijker dan gedoe met DNS. Weet niet of MoneyMonk dat ook kan?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb net even de relevante passages voor ons freelancers uit het Hoofdlijnenakkoord (bron) van de te vormen regering op een rij gezet:
Zekerheid op de arbeidsmarkt wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld voor echte zelfstandigen
(zzp’ers) in het zelfstandigenbeleid en door regulering van de uitzendsector. Daarnaast
streven we naar meer vaste contracten voor werknemers. Daartoe wordt de
wetsbehandeling van de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden
(VBAR) en de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (WTTA) voortgezet.
Helaas wil men dit onzalige plan doorzetten waardoor opdracht-gever en -nemer geen rechtszekerheid hebben over hetgeen zij met elkaar afspreken.
Meer loon naar werken door een lastenverlichting op arbeid en verlaging van de marginale
druk voor burgers, bijvoorbeeld via het introduceren van een extra schijf in de
Inkomstenbelasting.
Ook van toepassing op eenmanszaken aangezien deze in box 1 inkomstenbelasting betalen. Het zou kunnen dat je als zelfstandige ook wat meer overhoudt. Of juist niet als er ook gerommeld wordt met de percentages van de andere schijven.
Recente lastenverzwaringen voor ondernemers, verhoging van de
energiebelasting en vermogen die zijn aangekondigd sinds Prinsjesdag worden deels
teruggedraaid.
Ik lees hier en daar dat hiermee de aangekondigde verlaging van de MKB-winstvrijstelling van 14% naar 12,7% niet doorgaat. Ik weet niet of dat wel zo zeker is, want er staat "deels teruggedraaid"... Het zou wel een opsteker zijn als de MKB-winstvrijstelling 14% blijft en dat de meerjarige afbouw van de zelfstandigenatfrek niet langer doorgaat.

Ook is mij niet duidelijk of de versobering van de 30%-regelingen voor kennismigranten ook teruggedraaid wordt, ik zie het niet expliciet genoemd worden. Nu maken freelancers hier geen gebruik van, maar de 30%-regeling zorgt natuurlijk wel voor een ongelijk speelveld op de inhuurmarkt.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
ari3 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:48:
Ook is mij niet duidelijk of de versobering van de 30%-regelingen voor kennismigranten ook teruggedraaid wordt, ik zie het niet expliciet genoemd worden. Nu maken freelancers hier geen gebruik van, maar de 30%-regeling zorgt natuurlijk wel voor een ongelijk speelveld op de inhuurmarkt.
Gezien de belachelijke akkoorden op het onderwijs voor buitenlandse studenten en de haat tegen migranten zullen ze eerder helemaal afschaffen dan de versobering terug draaiten

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17
Rutix schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Gezien de belachelijke akkoorden op het onderwijs voor buitenlandse studenten en de haat tegen migranten zullen ze eerder helemaal afschaffen dan de versobering terug draaiten
Lijkt me niet, het hele verhaal om bedrijven te ondersteunen en de ASML episode, zullen ze dit zeker niet geheel afschaffen, daar zijn ze echt te populistisch voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Je proeft heel sterk de verschillende partijen die elk hun cadeautjes voor hun kiezers in het 'akkoord' hebben gezet. Maar aangezien er nu al (juridisch) gehakt wordt gemaakt van hun kostenbesparingen (asiel beleid bijv), vraag ik me af hoeveel er overblijft van hun akkoord. Ik verwacht voor ons vrij weinig want geen van de partijen vertegenwoordigd ons. En ik ben bang dat die cadeautjes er hoe dan ook moeten komen om ook in de volgende verkiezingsronde weer mee te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
ari3 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:48:
Ik heb net even de relevante passages voor ons freelancers uit het Hoofdlijnenakkoord (bron) van de te vormen regering op een rij gezet:

[...]
Helaas wil men dit onzalige plan doorzetten waardoor opdracht-gever en -nemer geen rechtszekerheid hebben over hetgeen zij met elkaar afspreken.

[...]

Ook van toepassing op eenmanszaken aangezien deze in box 1 inkomstenbelasting betalen. Het zou kunnen dat je als zelfstandige ook wat meer overhoudt. Of juist niet als er ook gerommeld wordt met de percentages van de andere schijven.

[...]
Ik lees hier en daar dat hiermee de aangekondigde verlaging van de MKB-winstvrijstelling van 14% naar 12,7% niet doorgaat. Ik weet niet of dat wel zo zeker is, want er staat "deels teruggedraaid"... Het zou wel een opsteker zijn als de MKB-winstvrijstelling 14% blijft en dat de meerjarige afbouw van de zelfstandigenatfrek niet langer doorgaat.

De MKB winstvrijstelling gaat naar 12,7% volgend jaar tov de 13,31% dit jaar. Dit was eerst 12,03% dus hij gaat wel omlaag, maar minder hard..
Omdat ie in 2023 nog 14% was heb ik daarom de FOR laten vrijvallen.. moet toch een keer afrekenen en nu nog die 14% weten mee te pakken

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 18-05-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb de afgelopen maanden voor mijn doen erg veel uren gemaakt en dat betekent dat ik tot nu toe in 4,5 maand al ongeveer 2/3 van mijn jaaromzet van vorig jaar behaald heb.

Heb een paar scenario’s doorgerekend voor de rest van het jaar en het valt me op dat het fiscaal nog steeds binnen een redelijke bandbreedte valt in de keuze tussen eenmanszaak en BV. Wat voor mij daarbij mee speelt is dat ik veel voor de overheid werk en de wetgeving voor ‘zelfstandigheid’ voor mij een rol kan gaan spelen als de overheid het goede voorbeeld wil stellen. Daarmee is voor mij de belangrijkste reden om eventueel een BV op te richten (lange termijn financiële planning in een holding) op dit moment te onzeker om op basis daarvan de stap te zetten aangezien ik ook zo maar over 2 jaar in loondienst bij een detacheerder kan zijn.

Verder ga ik nog wat berekeningen maken hoeveel ik in mijn pensioenvoorziening wil stoppen, want als je meer omzet draait en het geld niet direct nodig hebt is eerder laten renderen zonder belastingafdracht in veel gevallen beter. Hoewel daar tegenover staat dat als ik op termijn geen ZZP’er meer ben ik ook niet te veel vast wil hebben staan.
Middelen over belastingjaren gaat voor mij niet of nauwelijks iets opleveren. En gebruik maken van de KIA heb ik recent nog gedaan dus er staan geen grotere investeringen op de planning voor de komende paar jaar.

Mijn vraag aan jullie is of er nog ‘speciale’ tips zijn om op een slimme manier op te gaan met een jaar waarbij je relatief veel omzet verwacht te gaan draaien. Voor veel ZZP’ers die fulltime in de ICT werken zal het misschien een redelijk ‘normale’ omzet zijn, alleen heb ik de afgelopen jaren gekozen voor een andere werk-privé balans waardoor ik een wat ander uitgangspunt heb (gemiddeld ca. 1000-1100 uur productief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Afas schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:43:
Ik heb de afgelopen maanden voor mijn doen erg veel uren gemaakt en dat betekent dat ik tot nu toe in 4,5 maand al ongeveer 2/3 van mijn jaaromzet van vorig jaar behaald heb.

Heb een paar scenario’s doorgerekend voor de rest van het jaar en het valt me op dat het fiscaal nog steeds binnen een redelijke bandbreedte valt in de keuze tussen eenmanszaak en BV. Wat voor mij daarbij mee speelt is dat ik veel voor de overheid werk en de wetgeving voor ‘zelfstandigheid’ voor mij een rol kan gaan spelen als de overheid het goede voorbeeld wil stellen. Daarmee is voor mij de belangrijkste reden om eventueel een BV op te richten (lange termijn financiële planning in een holding) op dit moment te onzeker om op basis daarvan de stap te zetten aangezien ik ook zo maar over 2 jaar in loondienst bij een detacheerder kan zijn.

Verder ga ik nog wat berekeningen maken hoeveel ik in mijn pensioenvoorziening wil stoppen, want als je meer omzet draait en het geld niet direct nodig hebt is eerder laten renderen zonder belastingafdracht in veel gevallen beter. Hoewel daar tegenover staat dat als ik op termijn geen ZZP’er meer ben ik ook niet te veel vast wil hebben staan.
Middelen over belastingjaren gaat voor mij niet of nauwelijks iets opleveren. En gebruik maken van de KIA heb ik recent nog gedaan dus er staan geen grotere investeringen op de planning voor de komende paar jaar.

Mijn vraag aan jullie is of er nog ‘speciale’ tips zijn om op een slimme manier op te gaan met een jaar waarbij je relatief veel omzet verwacht te gaan draaien. Voor veel ZZP’ers die fulltime in de ICT werken zal het misschien een redelijk ‘normale’ omzet zijn, alleen heb ik de afgelopen jaren gekozen voor een andere werk-privé balans waardoor ik een wat ander uitgangspunt heb (gemiddeld ca. 1000-1100 uur productief).
Hoeveel je in je pensioen wil stoppen is helemaal aan jezelf. Bekijk even of je al aan de VRH zit in box 3. Middelen wil ik ook graag maar ik heb geen definitieve aangiften vanwege het box3 debacle - dat lukt nu dus nog niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
coldasice schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:34:
[...]

Lijkt me niet, het hele verhaal om bedrijven te ondersteunen en de ASML episode, zullen ze dit zeker niet geheel afschaffen, daar zijn ze echt te populistisch voor
Die bedrijven zijn ook helemaal niet blij met de bezuinigingen op het onderwijs en de buitenlander quota's op de opleidingen maar daar hebben ze ook niet naar geluisterd.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
Gezien mijn accountant (ik ga wisselen) niet binnen 3 weken 1 mail kan beantwoorden met vragen, zou ik ze hier graag even stellen. Heb ook al op de site van de belastingdienst gekeken wat de betreffende posten precies inhouden en in mijn ogen zijn de zakelijke kosten dan ook legitiem, maar zou het toch graag even checken:
  1. Ik had recent afscheid op een opdracht en heb getrakteerd op vlaai en celebrations voor het team, dit heb ik zakelijk betaald, en geboekt op de post 'eten en drinken met relaties' kan/mag dit
  2. Ik breng mijn hemden die ik alleen maar voor mijn werk draag naar de stomerij om ze te laten strijken, mag ik deze kosten zakelijk opvoeren
  3. Ik koop een broodje tijdens de lunch, mag ik/kan ik deze kosten zakelijk opvoeren?
  4. Een andere vraag die ik heb is, dat ik op dit moment bij mijn opdrachtgever genoodzaakt ben te parkeren in een parkeergarage. Dit betekent iedere keer 12,50 parkeerkosten. Omdat ik privé een auto abonnement heb, keer ik aan mijzelf 0,23 cent onbelaste kilometervergoeding uit, maar deze kosten dekken de lading niet. Is er nog een mogelijkheid dat ik deze kosten op een legitieme post kan boeken?
Inzake punt 1 denk ik van wel
Inzake punt 2 geen idee
Inzake punt 3 lees ik dat dit bij een BV wel kan, wanneer de werknemer bijkomstig zakelijk belang heeft
Inzake punt 4 gaat het me niet om de aftrekbaarheid van het bedrag als kosten op de omzet, maar gaat het me wel erom dat ik zakelijk die kosten maak, uiteindelijk is punt 4 denk ik wel broekzak/vestzak tussen zakelijk en privé

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41

mwa

Mbt 3, mij is geleerd dat je sowieso al moest eten dus niet zakelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1) Ja, gedeeltelijk.
2) Nee, tenzij er een groot logo op staat waardoor je het nooit aantrekt in privetijd.
3) Nee
4) Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je bij 3 luncht met zakelijke relaties kan het wel. Is natuurlijk wel klein bier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:34
Punt 4 helaas niet.
Deze kosten zijn een van de weinig redenen waarom een zakelijke auto nuttig zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vind dat nog wel erg slechte regelgeving. Ik snap dat het lastig is om alles helemaal af te dekken, maar het zijn overduidelijk zakelijke kosten als je op een werkdag bij het kantoor van een klant parkeert. Als dat eens een paar euro is kan je inderdaad nog beweren dat het onder de km vergoeding valt. Maar als je in Amsterdam parkeert zijn de parkeerkosten alleen al een veelvoud van km vergoeding. IMHO geen rechtvaardige regelgeving, maarja je verandert er niks aan.

Sowieso vind ik de belastingen omtrend vervoer soms wel redelijk gek. Als je je prive auto zakelijk gebruikt wordt dat op 23 cent gewaardeerd. Als je een lease auto hebt wordt het prive voordeel doorgaans per km veel hoger gewaardeerd. ( Een auto met catalogus waarde van 30k, wordt het prive voordeel 6600 per jaar. Met 10k prive km's dus 66 cent per km, bijna 3 maal hoger )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die 23 cent is ook maar een bedrag wat de werkgever bereid is te betalen, heeft niets met de kosten van vervoer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

TMC

jadjong schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:35:
Die 23 cent is ook maar een bedrag wat de werkgever bereid is te betalen, heeft niets met de kosten van vervoer te maken.
Onjuist, die 23 cent is wat je belastingvrij mag vergoeden, heeft niks te maken met wat de werkgever bereid is te betalen. Fiscaal gezien wordt privé gebruik van een auto dus wel degelijk op 23 cent gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
TMC schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Onjuist, die 23 cent is wat je belastingvrij mag vergoeden, heeft niks te maken met wat de werkgever bereid is te betalen. Fiscaal gezien wordt privé gebruik van een auto dus wel degelijk op 23 cent gewaardeerd.
Er is wettelijks niets wat de werkgever tegenhoud om netto 66 cent per kilometer uit te betalen, wel blijft men in veel gevallen halsstarrig vast houden aan die 23 cent. Een bedrag waar ze ongetwijfeld hun best voor doen om zo min mogelijk te laten stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

TMC

jadjong schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Er is wettelijks niets wat de werkgever tegenhoud om netto 66 cent per kilometer uit te betalen, wel blijft men in veel gevallen halsstarrig vast houden aan die 23 cent. Een bedrag waar ze ongetwijfeld hun best voor doen om zo min mogelijk te laten stijgen.
Mee eens, alleen je verzint nu een nieuw onderwerp.

Woy had het specifiek over belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
loewie1984 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:53:
Gezien mijn accountant (ik ga wisselen) niet binnen 3 weken 1 mail kan beantwoorden met vragen, zou ik ze hier graag even stellen. Heb ook al op de site van de belastingdienst gekeken wat de betreffende posten precies inhouden en in mijn ogen zijn de zakelijke kosten dan ook legitiem, maar zou het toch graag even checken:
  1. Ik had recent afscheid op een opdracht en heb getrakteerd op vlaai en celebrations voor het team, dit heb ik zakelijk betaald, en geboekt op de post 'eten en drinken met relaties' kan/mag dit
  2. Ik breng mijn hemden die ik alleen maar voor mijn werk draag naar de stomerij om ze te laten strijken, mag ik deze kosten zakelijk opvoeren
  3. Ik koop een broodje tijdens de lunch, mag ik/kan ik deze kosten zakelijk opvoeren?
  4. Een andere vraag die ik heb is, dat ik op dit moment bij mijn opdrachtgever genoodzaakt ben te parkeren in een parkeergarage. Dit betekent iedere keer 12,50 parkeerkosten. Omdat ik privé een auto abonnement heb, keer ik aan mijzelf 0,23 cent onbelaste kilometervergoeding uit, maar deze kosten dekken de lading niet. Is er nog een mogelijkheid dat ik deze kosten op een legitieme post kan boeken?
Inzake punt 1 denk ik van wel
Inzake punt 2 geen idee
Inzake punt 3 lees ik dat dit bij een BV wel kan, wanneer de werknemer bijkomstig zakelijk belang heeft
Inzake punt 4 gaat het me niet om de aftrekbaarheid van het bedrag als kosten op de omzet, maar gaat het me wel erom dat ik zakelijk die kosten maak, uiteindelijk is punt 4 denk ik wel broekzak/vestzak tussen zakelijk en privé
1) Ja gedeeltelijk
2) Nee aan werkkleding zit echt stricte regels en moeten logos enzo opzitten.
3) Mijn accountant heeft een afspraak met de belastingdienst dat er een percentage daarvan mag worden geboekt mits het de kantine/restaurant in het gebouw is.
4) Nee, je moet het betalen van de 23 cent

Nothing to see here!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41

mwa

Rutix schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:13:
[...]

1) Ja gedeeltelijk
2) Nee aan werkkleding zit echt stricte regels en moeten logos enzo opzitten.
3) Mijn accountant heeft een afspraak met de belastingdienst dat er een percentage daarvan mag worden geboekt mits het de kantine/restaurant in het gebouw is.
4) Nee, je moet het betalen van de 23 cent
3) Hoe werkt zo een afspraak? Staat er ergens in het Belastingdienst handboek dat de bonnetjes van Rutix voor een deel afgetrokken mogen worden, maar het broodje kroket voor ondernemers zoals mwa niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Zoals @TMC aanhaalt heb ik het puur over de waardering van een gereden km door de belasting. Het uitgangspunt van de belasting is immers dat zakelijke kosten onbelast zijn, en prive genoten voordeel belast.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

TMC schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Precies. Ooit een werkgever gehad die betaalde 29cent per kilometer. Daarvan is dan 23 cent onbelast en over die andere 6 cent betaal je dan belasting.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnkeK585
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben met terugwerkende kracht gestart als ZZP'er per 1 april 2024. De reden hiervoor is dat ik mijn uren voor opleiding en opstarten bedrijf (website e.d.) wil opvoeren en mee laten tellen in urencriterium. Ik ben in 2023 getart met een opleiding die ik momenteel nog volg die een directe relatie heeft tot mijn bedrijfsactiviteiten.

Hoe verwerk ik de factuur uit 2023 in de administratie zodat ik in 2024 BTW kan aftrekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:29
AnkeK585 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:21:
Ik ben met terugwerkende kracht gestart als ZZP'er per 1 april 2024. De reden hiervoor is dat ik mijn uren voor opleiding en opstarten bedrijf (website e.d.) wil opvoeren en mee laten tellen in urencriterium. Ik ben in 2023 getart met een opleiding die ik momenteel nog volg die een directe relatie heeft tot mijn bedrijfsactiviteiten.

Hoe verwerk ik de factuur uit 2023 in de administratie zodat ik in 2024 BTW kan aftrekken?
Vraag het je boekhouder?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 14:17
Ik heb een opdracht bij een grote overheidsorganisatie. Doe dit nu 2 jaar, maar merk in de wandelgangen dat het sinds afgelopen week wat onrustig wordt onder de ZZPers. Vanuit het hoger management beginnen de budgetten opeens onder druk te raken (voor b.v. externe inhuur), deze geluiden krijg ik ook vanuit managers/po'ers.
Dit valt redelijk samen met de bezuinigingsvoorstellen van het nieuwe kabinet (1 miljard bezuinigen op het overheidsapparaat (wat ik ook nog wel kan begrijpen)).

Als ZZPer hou je hier rekening mee maar toch merk ik bij mijzelf een vorm van onrust :X

Ik vroeg mij af of andere dit ook langzaam herkennen (die b.v. bij de overheid werken).

[ Voor 19% gewijzigd door bertuslambertus op 20-05-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

loewie1984 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:53:
Ja, nee, nee, nee.
Waarbij naar mijn weten je voor punt 1 geen BTW mag aftrekken, en je mag 80% van het bedrag als kosten opvoeren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:50
bertuslambertus schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:17:
Als ZZPer hou je hier rekening mee maar toch merk ik bij mijzelf een vorm van onrust :X
Wat houd je tegen om een andere klus buiten de overheid te gaan zoeken? Als je het idee hebt dat je er binnenkort uitgezet gaat worden zou ik snel op zoek gaan…

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Metalman schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Wat houd je tegen om een andere klus buiten de overheid te gaan zoeken? Als je het idee hebt dat je er binnenkort uitgezet gaat worden zou ik snel op zoek gaan…
Dan moet je echt iets doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 21:34

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een opdracht bij een grote overheidsorganisatie. Doe dit nu 2 jaar, maar merk in de wandelgangen dat het sinds afgelopen week wat onrustig wordt onder de ZZPers. Vanuit het hoger management beginnen de budgetten opeens onder druk te raken (voor b.v. externe inhuur), deze geluiden krijg ik ook vanuit managers/po'ers.
Dit valt redelijk samen met de bezuinigingsvoorstellen van het nieuwe kabinet (1 miljard bezuinigen op het overheidsapparaat (wat ik ook nog wel kan begrijpen)).

Ik vroeg mij af of andere dit ook langzaam herkennen (die b.v. bij de overheid werken).
Ik zit bij meerdere overheidsinstanties. Nergens merk ik dit.

Doe je soms hetzelfde werk als de interne ook doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Tylen op 20-05-2024 14:47 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:05

Nee dit herken ik totaal niet. Ik ben zelfs nu al gevraagd om in 2025 ook te blijven. En aangezien ik hier hoor dat men lang nodig heeft een opdracht te vinden overweeg ik ook om op dat aanbod van mijn huidige opdrachtgever in te gaan.

Ik heb 8 jaar geleden mijn 1e en hopelijk laatste klus bij een overheidsinstantie gedaan. Ik zag daar dat de prioriteiten bij de overheid op van alles behalve efficiënt werken liggen en ik hoop oprecht dat ik dat nooit meer mee hoef te maken.
Ik zal wel een vreemde werker zijn, maar ik begrijp niet dat men ook in dit forum nogal druk kunnen zijn met het aanmelden op een DAS van de overheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
AnkeK585 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:21:

Wat waren je werkzaamheden in 2023 en is deze opleiding ter uitbreiding van je werk of is het een nieuw vakgebied? Leest namelijk als het laatste en dat is zakelijk niet aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
mwa schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:37:
[...]

3) Hoe werkt zo een afspraak? Staat er ergens in het Belastingdienst handboek dat de bonnetjes van Rutix voor een deel afgetrokken mogen worden, maar het broodje kroket voor ondernemers zoals mwa niet? ;)
Hoe zo'n afspraak werkt is dat het hele kantoor onder de horizontale controle valt en dus het kantoor gecontroleerd word maar de individuele personen niet. Vaak betekent het hierdoor dat het kantoor wel strenger is maar in dit geval hebben ze dit afgesproken met de belastingdienst en dat zijn meer afspraken hoe je de regels moet interpreteren

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:28
Als ik als eenmanszaak een auto koop die ik in de administratie op de zaak zet, moet ik dat dan melden bij de autoverkoper? De auto komt sowieso op mijn naam, en zover ik weet hoeft de naam van de eenmanszaak niet op de factuur te staan om de BTW te mogen aftrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Niet online
filipy23 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:09:
Als ik als eenmanszaak een auto koop die ik in de administratie op de zaak zet, moet ik dat dan melden bij de autoverkoper? De auto komt sowieso op mijn naam, en zover ik weet hoeft de naam van de eenmanszaak niet op de factuur te staan om de BTW te mogen aftrekken...
Jij en je EMZ zijn dezelfde entiteit, dus het enige verschil zit in jouw eigen boekhouding. (En mogelijk je autoverzekering.)

Daar heeft de verkoper niks mee te maken. Behalve dat jij een factuur wil met btw erop. Is de verkoper een garage of particulier?

[ Voor 3% gewijzigd door indexample op 21-05-2024 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50

Hoor van een collega zzp’er die op op zoek is dat de markt nu wel totaal anders is (tov jaartje geleden)

Aan de andere kant, als de overheid gaat bezuinigen op externe inhuur, vraag ik mij af of er er nog überhaupt wel wat uit hun handen komt (#flauw grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

filipy23 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:09:
Indien het een tweedehands auto is: let wel op dat het een BTW-auto is en niet een marge-auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

hier ook overheid, hoorde vorige week dat er van een paar honderd externe afscheid moet worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:51
Overheden zijn een beetje in rep en roer door het regeerakkoord waarin nogal wat ingrijpende en ambitieuze dingen staan voor overheidsland.

Hoe en vooral wanneer het uit gaat pakken is de grote onbekende en zorgt denk ik vooral voor de ongerustheid.

Ik moet het eerst nog maar eens zien gebeuren allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Mijn huidige opdracht loopt t/m eind augustus. Ze gaan mij zeer waarschijnlijk een heel goed aanbod doen om in loondienst te komen. Dit aanbod dekt financieel niet de lading van het ZZP schap maar is wel een stuk hoger dan wat ik elders in loondienst zou kunnen krijgen.

Het zou zonde zijn als ik dit aanbod weiger en na een paar maanden gaat de nieuwe wet van kracht en kan ik niet meer ZZP'en (want ja, ik heb gewoon een fictieve arbeidsrelatie). Dan moet ik op zoek naar een baan in loondienst terwijl ik net een zeer goed aanbod heb afgeslagen.

Wanneer komt er nou eens duidelijkheid vanuit de politiek... ik kan hier niet op sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:18:
Mijn huidige opdracht loopt t/m eind augustus. Ze gaan mij zeer waarschijnlijk een heel goed aanbod doen om in loondienst te komen. Dit aanbod dekt financieel niet de lading van het ZZP schap maar is wel een stuk hoger dan wat ik elders in loondienst zou kunnen krijgen.

Het zou zonde zijn als ik dit aanbod weiger en na een paar maanden gaat de nieuwe wet van kracht en kan ik niet meer ZZP'en (want ja, ik heb gewoon een fictieve arbeidsrelatie). Dan moet ik op zoek naar een baan in loondienst terwijl ik net een zeer goed aanbod heb afgeslagen.

Wanneer komt er nou eens duidelijkheid vanuit de politiek... ik kan hier niet op sturen...
Ik verwacht niet dat ze een wet gereed hebben die op 1 januari 2025 ingaat. Dat baseer ik op de vele loze intenties die ze in het verleden hadden waar uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Wolly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Ik verwacht niet dat ze een wet gereed hebben die op 1 januari 2025 ingaat. Dat baseer ik op de vele loze intenties die ze in het verleden hadden waar uiteindelijk.
Alleen gaan ze vanaf 1 januari 2025 wel weer "handhaven"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Alleen gaan ze vanaf 1 januari 2025 wel weer "handhaven"...
Dat deden ze destijds ook toen je elk jaar een VAR verklaring moest aanvragen :+

Als wij al iets gaan merken denk ik dat het vooral de grote opdrachtgevers zullen zijn die door de BD benaderd worden om werk ervan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:37:
[...]

Dat deden ze destijds ook toen je elk jaar een VAR verklaring moest aanvragen :+

Als wij al iets gaan merken denk ik dat het vooral de grote opdrachtgevers zullen zijn die door de BD benaderd worden om werk ervan te maken.
Aangezien ik voornamelijk voor de overheid werk, is dat in mijn geval wel iets wat vroeg in het proces kan gaan gebeuren. Immers, de overheid moet het goede voorbeeld geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaHayy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-06-2024
De BD gaat het goede voorbeeld dus nemen, van alle ZZP'ers die ik ken binnen de BD moeten er uit als hun contract eindigt. De vraag is zullen ze vanaf volgend jaar strenger handhaven nu ze wel een voorbeeld zijn, na de BD zal de rest ook moeten volgen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnkeK585
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-12-2024
Deveon schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:54:
[...]

Wat waren je werkzaamheden in 2023 en is deze opleiding ter uitbreiding van je werk of is het een nieuw vakgebied? Leest namelijk als het laatste en dat is zakelijk niet aftrekbaar.
Ik heb ervaring in alle werkzaamheden die ik als ZZP'er ga uitvoeren. De opleiding geeft mij meer verdieping en net dat extra beetje kennis dat ik zelfverzekererd als zelstandige aan de slag kan. Het is dus geen nieuw vakgebied voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Als zzp'ers eruit moeten, wie gaat dan het werk doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Tdem schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:09:
Detacheringspartijen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Met elke 4 jaar verkiezingen en mogelijk andere partijen kan dit dus continue veranderen. Kijk maar eens naar de snelheid op onze snelwegen, pingpongen ook afgelopen jaren tussen de 100 en de 120 a 130. En het salderen mbt zonnepanelenstroom, is wel al lang ter discussie maar niemand had verwacht dat salderen zo snel zou stoppen. En zou zijn er nog veel voorbeelden te noemen.

Verder ben ik het (als externe, net als jullie) mee eens dat formatieplaatsen gewoon door interne mensen moet worden ingevuld, scheelt ook gewoon veel belastinggeld. Aan de andere kant moeten er veel externen ingehuurd worden bij de overheid om het werk te doen. Is ook goed dat er ook opgeschoond gaat worden op interne mensen bij de overheid, zijn niet alleen externen die eruit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
In het geval van mijn opdrachtgever: projecten gaan gewoon on hold of worden helemaal gestopt.
De externen die eruit moeten worden ook niet 1 op 1 vervangen door nog aan te nemen internen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Laten we vooral niet doen alsof externen nu altijd 100% output geven :+

Vaak kan je het werk deels bij een ander beleggen, het andere deel komt te vervallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Als projecten zomaar gestopt kunnen worden als externen niet ingehuurd kunnen worden, klinkt het als projecten die in de 1e plaats niet eens gestart hadden moeten worden. Zeker bij de overheid waar het ons geld is wat weggegooid wordt.
Leuk he, ondernemen. Anders moet je misschien maar in loondienst gaan?....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:44
jongetje schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:13:
[...]
Verder ben ik het (als externe, net als jullie) mee eens dat formatieplaatsen gewoon door interne mensen moet worden ingevuld, scheelt ook gewoon veel belastinggeld.
Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar de overheid blijft zichzelf maar in de voet schieten.
Mij is gevraagd om in vaste dienst te komen bij de universiteit. Nou staat er in de CAO dat ze me kunnen verplichten om te verhuizen naar de standplaats (Leiden) of omgeving. Ik woon op de Veluwe. Denk je nou echt dat ik dan in Leiden wil komen wonen? Tuurlijk, het kan dat ze me verplichten; het is geen vaststaand feit. Net zo goed kunnen ze ineens bepalen dat ik 3 dagen op kantoor moet komen werken.

Door dit soort regels is de vijver waarin je moet vissen naar arbeidskrachten ook veel kleiner.
CAO's zijn heel fijn, maar kunnen zich ook tegen je keren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:03
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:30:
[...]
Nou staat er in de CAO dat ze me kunnen verplichten om te verhuizen naar de standplaats (Leiden) of omgeving.
Veel succes met woonruimte zoeken in die regio met een CAO-salaris!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11
YaHayy schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:01:
De BD gaat het goede voorbeeld dus nemen, van alle ZZP'ers die ik ken binnen de BD moeten er uit als hun contract eindigt. De vraag is zullen ze vanaf volgend jaar strenger handhaven nu ze wel een voorbeeld zijn, na de BD zal de rest ook moeten volgen neem ik aan.
Neehoor, die gebruiken tussen partijen die dan de zzp’ers inhuren. Het is gewoon een wassen neus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ascension schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Veel succes met woonruimte zoeken in die regio met een CAO-salaris!
Dit, maar als ze dat echt gaan eisen dan gaan de meeste mensen opzoek naar ander werk dus dat gebeurd in de praktijk (bijna) nooit.
Volgens mij is burgemeester (en raadslid) een van de weinige banen waarvoor je ook echt in de stad moet wonen waarvoor je werkt. En dan wordt een burgemeester aardig geholpen met huisvesting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
De zzp'ers die daar daarna vanzelf in loondienst gaan.

Ja, 99% schreeuwt dat ze dat niet meer doen maar als er brood op de plank moet komen gaan ze vanzelf overstag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
YaHayy schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:01:
Dat is wel een interessante gang van zaken. Ben benieuwd hoe ze dat gaan opvangen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaHayy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-06-2024
mannowlahn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Neehoor, die gebruiken tussen partijen die dan de zzp’ers inhuren. Het is gewoon een wassen neus
Ja sommige krijgen de kans idd om in loondienst bij de tussenpartij te gaan, als midlancer of midlance-plus, hoe je het ook noemt, maar niet als zzp'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:27:
Als projecten zomaar gestopt kunnen worden als externen niet ingehuurd kunnen worden, klinkt het als projecten die in de 1e plaats niet eens gestart hadden moeten worden. Zeker bij de overheid waar het ons geld is wat weggegooid wordt.
Dat is wel heel kort door de bocht. Veranderende marktomstandigheden hebben altijd een invloed op dat soort dingen.

Wellicht is de vraag er niet meer, wellicht is het niet te doen zonder inhuur van externen, noem het maar op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jongetje schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Dit, maar als ze dat echt gaan eisen dan gaan de meeste mensen opzoek naar ander werk dus dat gebeurd in de praktijk (bijna) nooit.
Volgens mij is burgemeester (en raadslid) een van de weinige banen waarvoor je ook echt in de stad moet wonen waarvoor je werkt. En dan wordt een burgemeester aardig geholpen met huisvesting...
Nee, maar het kan wel. Vervolgens word ik opstandig en zetten ze je buiten. Kans dat het gebeurt? < 0.01% maar toch...
Laat mij maar gewoon lekker vrij blijven. Dat was voor mij de hoofdreden om ZZP-er te worden. Goed zijn/blijven in wat ik doe en niet waar ik het doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:35:
[...]

De BD huurt (al sinds een tijdje) alleen in als de gedetacheerde een werknemer is van de uitzender.

Die eis staat tenminste bij veel aanvragen vanuit de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ColeJ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:37:
[...]
Ja, 99% schreeuwt dat ze dat niet meer doen maar als er brood op de plank moet komen gaan ze vanzelf overstag.
Uiteraard. Van lucht alleen kan je niet leven.
Maar ik moet nog zien dat per 1/1/2025 alle (!) zzp-ers eruit gaan. Er zijn 1.200.000 zzp-ers. Zeg dat 600.000 een soort fictief dienstverband heeft en op straat komt, dan gaat het land op zijn gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Daar ben ik het op zich wel mee eens, maar de overheid blijft zichzelf maar in de voet schieten.
Mij is gevraagd om in vaste dienst te komen bij de universiteit. Nou staat er in de CAO dat ze me kunnen verplichten om te verhuizen naar de standplaats (Leiden) of omgeving. Ik woon op de Veluwe. Denk je nou echt dat ik dan in Leiden wil komen wonen? Tuurlijk, het kan dat ze me verplichten; het is geen vaststaand feit. Net zo goed kunnen ze ineens bepalen dat ik 3 dagen op kantoor moet komen werken.

Door dit soort regels is de vijver waarin je moet vissen naar arbeidskrachten ook veel kleiner.
CAO's zijn heel fijn, maar kunnen zich ook tegen je keren.
Rare eis, zeker bij universiteiten waar mondiaal gewerkt wordt.

Welk artikel betreft het ?
Zie de CAO.
Pagina: 1 ... 514 ... 642 Laatste