Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:28
init6 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:25:
[...]

We hebben het vaak over hoe onze naam binnen de markt te boek komt te staan, maar de Rabobank heeft er geen enkele moeite mee.

Zelf zou ik bij laag tarief een maximale contract termijn van 2-3 maanden afspreken, zodra de markt verbetert: laten we eens kijken wat er aan dat tarief gedaan kan worden.

Gisteren zat ik wat clipjes te bekijken op YouTube over de Berkshire Hathaway meeting, sentiment volgens analisten is dat er een recessie aan gaat komen. Dat terwijl de markt al zo is. Zat te denken aan nieuwe opdracht, maar denk dat ik nog even goed zit.
Ja als je nu ergens zit is het misschien verstandig om te blijven zitten. Ook in andere takken van sport is de markt overspoeld, agile en scrum hoek zijn tarieven ook naar beneden en is er een beschikbaarheid qua mensen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44
Maar die geluiden van een recessie hoor ik ook al 1,5 jaar, tot op heden als ik kijk op de terrassen en winkelstraten in Maastricht (bijv) is er weinig aan de hand.

Dat bepaalde markten verzadigd zijn geloof ik graag, net als dat ieder IT bedrijf tegenwoordig op de security hype springt, en we allemaal agile moeten gaan werken (ik vind het echt een modegril, alsof alles maar in agile op te lossen is) dus goed dat bepaalde verzadigde markten meer aanbod dan vraag hebben. Het dwingt je toch (net als een bedrijf) jezelf eens in de zoveel jaar opnieuw uit te vinden.

Eerst was het on-prem IT, toen werd het cloud, nu is het security en binnenkort is het AI met alles wat daaromheen hangt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44
mannowlahn schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Mee eens hoor en in de praktijk zomaar opzeggen heeft ook grote gevolgen die in de long run het niet waard zijn.

Maar ergens merk ik wel dat de zakelijke relatie eigenlijk niet gelijkwaardig is en dan ben ik een beetje op zoek op welke wijze dat ook een andere kant op kan gaan. Een opdrachtnemer behoort niet op te zeggen, als de opdrachtgever dat doet is dat een afgekaderde risico.

Maar een opdracht bv dan niet verlengen vond ik dan bv in dat geval een prima argument, ook al bv de opdracht dan niet afgerond is.
Hangt natuurlijk wel compleet af van de situatie, ben jij werk aan het doen voor een aankomende klant van jou klant en loopt daar wat spaak dan kan het bijvoorbeeld best dat het contract opgeschort wordt.
init6 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:25:
[...]

We hebben het vaak over hoe onze naam binnen de markt te boek komt te staan, maar de Rabobank heeft er geen enkele moeite mee.
Het hangt er ook wel compleet vanaf, naar een bank hoef je echt niet loyaal te zijn of een andere grote partij. De kans is groot dat de mensen waar je mee gewerkt hebt na een aantal jaar er ook al niet meer zitten. Wat dat betreft wordt het dan simpelweg een transactioneel gebeuren en kan je er heel zakelijk en recht toe recht aan in staan.

Zit je met een MKB te werken dat zijn de kaarten toch echt anders geschud, ik kom toch liever over de vloer bij een partij waar ik ook met MT en directie kan praten. Dan heb je het meer over echte relaties opbouwen die op de lange termijn erg goed uit kunnen werken, wat opeenvolgende uurtarief verhogingen zijn dan ook makkelijk te verantwoorden.

Alleen maar je uurtarief kunnen verantwoorden door te zeggen "de markt is nou eenmaal zo", tja dan wordt het een zero sum spelletje, voor beide kanten natuurlijk maar een rabobank/abn wil je ook niet langer dan 2 jaar hebben dus daar heb je ook niks aan lange termijn maar stel je dat bij een mkb bedrijf dan is de kans zeer klein dat men je ooit nog wil terug zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mannowlahn schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Doen opdrachtgevers dat ook? Want dan hebben we geen opzegtermijn nodig toch?
Een klant die zomaar de stekker er uit trekt of mij vervangt voor een goedkopere kracht zal ik bij niemand anders aanraden, laat staan dat ik er zelf ooit nog voor aan het werk wil. Als zij daar geen waarde aan hechten is dat prima, niet mijn reputatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:07
loewie1984 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:51:
Maar die geluiden van een recessie hoor ik ook al 1,5 jaar, tot op heden als ik kijk op de terrassen en winkelstraten in Maastricht (bijv) is er weinig aan de hand.

Dat bepaalde markten verzadigd zijn geloof ik graag, net als dat ieder IT bedrijf tegenwoordig op de security hype springt, en we allemaal agile moeten gaan werken (ik vind het echt een modegril, alsof alles maar in agile op te lossen is) dus goed dat bepaalde verzadigde markten meer aanbod dan vraag hebben. Het dwingt je toch (net als een bedrijf) jezelf eens in de zoveel jaar opnieuw uit te vinden.

Eerst was het on-prem IT, toen werd het cloud, nu is het security en binnenkort is het AI met alles wat daaromheen hangt.
Ik geloof niet dat de meeste hier branche gebonden zijn, en vaak zie je dat een crisis een deel van de markt zwaar treft, terwijl andere delen relatief ongeschonden doorkomen.

Verder zijn mijn bedrijven niet super geïnteresseerd in de technologie maar meer in een oplossing. In overleg passen we die aan de huidige omstandigheden, dus cloud of onprem maakt mij niks uit, en AI is vooral een versnelling in ontwikkeltijd. Ik heb nog weinig toepassingen gezien, maar ik zit dan ook vooral op het bedrijfskundige vlak. Mogelijk dat het op andere vlakken meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Mijn huidige opdracht loopt einde van het jaar af. Het project waar ik aan werk is dan ook "af", dus ik verwacht geen verlenging en dat lijkt me ook niet heel interessant.

Hoelang voor het einde van een opdracht gaan jullie op zoek? Ik wil eigenlijk de december dip voor zijn, maar aan de andere kant heb ik tot nu toe de ervaring dat ze willen dat je zsm begint en niet pas in, bijv., februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:09
@SH4D3H Wat wil je zelf? Al eerder gaan zoeken en dan gebruik maken van je opzegtermijn? En dan na de zomer starten met zoeken.
Mijn ervaring is dat langer dan 1 a 2 maanden van te voren zoeken geen zin heeft omdat 9 van de 10 wilt dat je snel start en niet pas over een half jaar.
Een van de uitzonderingen is defensie en aivd, daar ben ik laatst benadert en was de startdatum augustus ivm screening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 09:07
SH4D3H schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:23:
Mijn huidige opdracht loopt einde van het jaar af. Het project waar ik aan werk is dan ook "af", dus ik verwacht geen verlenging en dat lijkt me ook niet heel interessant.

Hoelang voor het einde van een opdracht gaan jullie op zoek? Ik wil eigenlijk de december dip voor zijn, maar aan de andere kant heb ik tot nu toe de ervaring dat ze willen dat je zsm begint en niet pas in, bijv., februari.
Kun je geen fasering afspreken? Mss vind je huidige opdrachtgever het prettig dat je de laatste maand november 2 dagen minder werkt en af en toe in december support komt leveren. Dan ben jij gedeeltelijk beschikbaar in november voor een nieuwe opdracht. Bij de nieuwe opdrachtgever werkt zon gefaseerde opstart vaak op prima om alle formaliteiten te regelen... (account, toegang, contract etc)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YaHayy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-06-2024
Zoals velen volg ik de laatste tijd ook alle ontwikkelingen rondom het zzp gebeuren op de voet, vooral nu de Belastingdienst zelf geen zzp'ers meer in dienst gaat nemen en geleidelijk af wil van de zzp'ers ben ik benieuwd wat de andere overheid instanties en bedrijven gaan doen, vooral vanaf 2025. Kan de BD straks toch handhaven als zij zelf de zaken op orde hebben?

Mijn (zzp)contract waar ik momenteel werk wordt dus ook niet verlengt eind van dit jaar ivm wet dba, ze willen heel graag dat ik blijf, mits ik in loondienst ga bij de tussenpartij op projectbasis, denk hierbij aan een 85/15 constructie. Wat zouden jullie in dit geval doen, bod accepteren en tijdelijk in 'loondienst' tot de rust is wedergekeerd, wat zou ik minimaal moeten verdienen netto (8-9k?) als ik financieel er niet op achteruit wil gaan vergeleken met een zzp tarief van 90-100 euro, denk ook aan de aftrekposten, belastingvoordelen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
YaHayy schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:08:
Zoals velen volg ik de laatste tijd ook alle ontwikkelingen rondom het zzp gebeuren op de voet, vooral nu de Belastingdienst zelf geen zzp'ers meer in dienst gaat nemen en geleidelijk af wil van de zzp'ers ben ik benieuwd wat de andere overheid instanties en bedrijven gaan doen, vooral vanaf 2025. Kan de BD straks toch handhaven als zij zelf de zaken op orde hebben?

Mijn (zzp)contract waar ik momenteel werk wordt dus ook niet verlengt eind van dit jaar ivm wet dba, ze willen heel graag dat ik blijf, mits ik in loondienst ga bij de tussenpartij op projectbasis, denk hierbij aan een 85/15 constructie. Wat zouden jullie in dit geval doen, bod accepteren en tijdelijk in 'loondienst' tot de rust is wedergekeerd, wat zou ik minimaal moeten verdienen netto (8-9k?) als ik financieel er niet op achteruit wil gaan vergeleken met een zzp tarief van 90-100 euro, denk ook aan de aftrekposten, belastingvoordelen. Hebben jullie hier ervaring mee?
Met een clubje ZZPers zelf een tussenpartij oprichten? Zou dat een mogelijkheid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Laatst online: 27-02 23:46
jongetje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:00:
@SH4D3H Wat wil je zelf? Al eerder gaan zoeken en dan gebruik maken van je opzegtermijn? En dan na de zomer starten met zoeken.
Ik zou het project wel graag afmaken. Ik zou het ook niet gepast vinden om als lead eerder weg te gaan. Zoals ook door anderen hierboven al genoemd in de andere discussie :)
Mijn ervaring is dat langer dan 1 a 2 maanden van te voren zoeken geen zin heeft omdat 9 van de 10 wilt dat je snel start en niet pas over een half jaar.
Dat is ook mijn ervaring, dus vandaar dat ik benieuwd was naar hoe dat bij jullie gaat. In de ideale situatie zou ik in oktober/november iets hebben wat februari van start gaat. Ook omdat in december/januari alles veel moeilijker/trager gaat.
coldasice schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Kun je geen fasering afspreken? Mss vind je huidige opdrachtgever het prettig dat je de laatste maand november 2 dagen minder werkt en af en toe in december support komt leveren. Dan ben jij gedeeltelijk beschikbaar in november voor een nieuwe opdracht. Bij de nieuwe opdrachtgever werkt zon gefaseerde opstart vaak op prima om alle formaliteiten te regelen... (account, toegang, contract etc)...
Dat is helemaal geen gek idee. Ga ik zeker meenemen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaHayy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-06-2024
init6 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:42:
[...]

Met een clubje ZZPers zelf een tussenpartij oprichten? Zou dat een mogelijkheid zijn?
Een soort maatschap dus? Geen gek idee natuurlijk, zeker het onderzoeken waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 07:20
Dat komt tegenwoordig ook elke pagina voorbij he..🤐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
[...]

Dan ben je samen een detacheringsbureau met een midlance constructie als je iemand/jezelf in loondienst wilt aanbieden ipv ZZP.

Al zie ik bij de overheid nog meer dan genoeg ZZP-ers rondlopen dus ik zou me weinig zorgen maken zolang het nog geen issue is.

[ Voor 16% gewijzigd door jongetje op 13-05-2024 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13
[...]

Ja, maar nee, zolang minstens één van hen DGA is en tegelijk zelf ook fulltime blijft consulten. Voor die persoon gaat dan nog steeds de probleem-vlieger op.

Ik zit zelf in die richting te denken omdat ik op termijn mensen uit mijn netwerk wil gaan helpen wanneer zij een andere baan willen, maar niet zomaar durven/kunnen. Dan zou ik, zeker als het junioren zijn, zelf minder de consultant moeten uithangen en wat tijd moeten besteden aan begeleiding. Dan moet ik vanzelf rollen van één grote klus, naar een paar kleinere klussen per jaar. ... denk ik :D

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Stefangrp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:05:
Dat komt tegenwoordig ook elke pagina voorbij he..🤐
Wat, Bureaustoel VOF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
loewie1984 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:51:

In de dev markt is er een overschot en in de coaching markt ook. Maar dat heeft meer te maken met aantal freelancers denk ik.

Btw ai security is het volgende :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
SH4D3H schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:57:
[...]

Ik zou het project wel graag afmaken. Ik zou het ook niet gepast vinden om als lead eerder weg te gaan. Zoals ook door anderen hierboven al genoemd in de andere discussie :)

[...]

Dat is ook mijn ervaring, dus vandaar dat ik benieuwd was naar hoe dat bij jullie gaat. In de ideale situatie zou ik in oktober/november iets hebben wat februari van start gaat. Ook omdat in december/januari alles veel moeilijker/trager gaat.

[...]

Dat is helemaal geen gek idee. Ga ik zeker meenemen. Thanks!
Gefaseerd heb ik nu ook twee keer gedaan en is ideaal. Je bent sneller beschikbaar voor eventuele kennis overdracht en je huidige opdrachtgever kan makkelijker afschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
mannowlahn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:42:
[...]

Gefaseerd heb ik nu ook twee keer gedaan en is ideaal. Je bent sneller beschikbaar voor eventuele kennis overdracht en je huidige opdrachtgever kan makkelijker afschalen.
Moet je opdrachtgever wel willen. Ik heb het meegemaakt (nog niet zo lang geleden) dat ik het al rustiger had op de klus maar ze me toch voor de volledige aantal uren beschikbaar wilden hebben. Overleg dit dus goed met de huidige opdrachtgever hoe die erin staat. Anders zet je dingen in gang die je niet waar kunt maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 14:08
jongetje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:00:
Een van de uitzonderingen is defensie en aivd, daar ben ik laatst benadert en was de startdatum augustus ivm screening.
Politie ook. Kreeg bericht dat screenings tot 16 weken konden oplopen, en dat zelfs dat niet altijd gehaald werd.
Ik kreeg het advies om in de tussentijd maar even een andere opdracht te doen, tsja, zo werkt het dus niet.

Toegegeven, zodra de screening akkoord is ben je wel flexibele in de startdatum, tot iets van 3-4 maanden, om een bestaand project af te ronden. Dus als je ipv augustus pas in oktober wil beginnen, is dat wsl ook OK.

Ik meen wel dat screeningskosten op je verhaald (kunnen) worden als je alsnog niet accepteert, omdat dat project uitloopt of omdat je ergens in die 4 maanden een andere, gegarandeerde opdracht hebt aangenomen. Paar honderd euro, maar daar zou ik dat dan niet om laten.

Het is in ieder geval al heel lang geen procedure meer waar ik veel tijd aan wil verspelen.
Dan moeten ze min of meer mijn positie garanderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:26

sebasd

loopt op espresso

Het is hier ook een stuk harder werken dan bijvoorbeeld een jaar geleden om de agenda gevuld te krijgen en te houden.

In tegenstelling tot (vermoed ik) de meesten hier doe ik geen fulltime projecten bij 1 enkele klant meer, maar probeer ik een aantal klanten 1-2 dagen in de week te bedienen als consultant / adviseur / mentor / coach / geefheteennaam, en daarnaast trainingen, workshops, presentaties en andere dingen te doen.

Dat betekent dat ik meestal niet 40 uur declarabel ben per week, maar door hogere tarieven hoeft dat ook niet. Ik heb een hoop lol, kom op veel plekken en werk met veel verschillende mensen, in binnen- en buitenland.

Ik merk alleen wel dat het allemaal niet meer zo makkelijk gaat. Heb nog steeds een aardige lead pipeline, maar krijg ook steeds vaker te horen dat budgetten op slot zitten.

Voordeel is wel dat 1 van mijn services is om intern personeel te leren wat ik doe (testautomatisering), een paar uur per week, dat is nog wel redelijk populair, maar zelfs daar gaat het wel moeizamer.

In het ergste geval moet ik na de zomer weer een fulltime klus in een dev team gaan doen. Liever niet, dat heb ik nu wel lang genoeg gedaan, maar het is een fallback scenario. En en nog verder fallback scenario is loondienst ergens, maar daar wil ik voorlopig nog lang niet aan denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
Hoi allemaal,
Een vraagje: mijn huidige opdracht loopt tot eind juni. Ik had met opdrachtgever afgesproken indien zij contract willen verlengen mij eind mei te laten weten. Het is nog onduidelijk of ze willen verlengen of niet.

Nou is het zo dat een van mijn oude werkgevers liet weten tijdelijk iemand te zoeken vanaf eind juni en ze positief staan over mijn komst.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Huidige opdrachtgever laten weten dat ik per eind juni iets anders heb gevonden of iets anders? Voor mij zal het de eerste keer worden dat ik zelf dan besluit niet door te gaan ivm iets dat opdrachtgever aangeeft niet meer door te willen. Daarom op zoek naar advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:32
Sho1993 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:17:
Hoi allemaal,
Een vraagje: mijn huidige opdracht loopt tot eind juni. Ik had met opdrachtgever afgesproken indien zij contract willen verlengen mij eind mei te laten weten. Het is nog onduidelijk of ze willen verlengen of niet.

Nou is het zo dat een van mijn oude werkgevers liet weten tijdelijk iemand te zoeken vanaf eind juni en ze positief staan over mijn komst.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Huidige opdrachtgever laten weten dat ik per eind juni iets anders heb gevonden of iets anders? Voor mij zal het de eerste keer worden dat ik zelf dan besluit niet door te gaan ivm iets dat opdrachtgever aangeeft niet meer door te willen. Daarom op zoek naar advies :)
Wat wil je zelf en hoe is je relatie met opdrachtgever.

Als je bij huidige opdrachtgever wilt blijven, communiceer gewoon tijdig. He ik zou graag willen blijven maar moet er wel duidelijkheid zijn, want ik heb namelijk een andere opdracht die ik kan aanemen.

Als je niet wilt blijven, ook gewoon aangeven: Mijn opdracht loopt af, en ik heb een andere opdracht gevonden dus ik ga daar per X beginnen, zal ik X,Y,Z doen om te zorgen dat het werk goed achterblijft nadat ik wegben.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Hoi allemaal,

Wat wil je zelf?

Dat ga je dan open en duidelijk communiceren naar alle partijen. Niet bijster ingewikkeld natuurlijk :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:32
Hoi allemaal,

Eerst het contract tekenen met je nieuwe opdrachtgever (je oud-werkgever) voor 1 juni en daarna ook voor 1 juni doorgeven dat je niet meer wenst te verlengen bij je huidige klus, had je huidige klus maar eerder moeten verlengen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
Hmmbob schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Wat wil je zelf?

Dat ga je dan open en duidelijk communiceren naar alle partijen. Niet bijster ingewikkeld natuurlijk :+
Niet voor alle ZZP'ers is duidelijk dat dat één van de voordelen isvan ZZP: Dat je zelf kan bepalen wat je wel en niet doet (tot op zekere hoogte iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
lost95 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Wat wil je zelf en hoe is je relatie met opdrachtgever.

Als je bij huidige opdrachtgever wilt blijven, communiceer gewoon tijdig. He ik zou graag willen blijven maar moet er wel duidelijkheid zijn, want ik heb namelijk een andere opdracht die ik kan aanemen.

Als je niet wilt blijven, ook gewoon aangeven: Mijn opdracht loopt af, en ik heb een andere opdracht gevonden dus ik ga daar per X beginnen, zal ik X,Y,Z doen om te zorgen dat het werk goed achterblijft nadat ik wegben.
Ik vind beide opdrachten leuk. Alleen mijn huidige opdracht is veel onduidelijk over verlenging en duur opdracht. En ik moet als zzp’er ook enige vorm van zekerheid hebben. Mijn oude opdrachtgever is concreet en is bijna zeker. Ik had alleen met huidige opdrachtgever aangegeven mij eind mei te laten weten mbt verlenging maar heb dus nu al zelf voor eind mei iets anders gevonden. Ik houd iedereen graag te vriend vandaar dat het mixed feelings is maar denk dat ik dan gewoon het moet aangeven dat ik waarschijnlijk iets anders heb gevonden en dus niet voor een verlenging kies indien die er is. Indien zij niet wilden verlengen is er sowieso niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
Sho1993 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Ik vind beide opdrachten leuk. Alleen mijn huidige opdracht is veel onduidelijk over verlenging en duur opdracht. En ik moet als zzp’er ook enige vorm van zekerheid hebben. Mijn oude opdrachtgever is concreet en is bijna zeker. Ik had alleen met huidige opdrachtgever aangegeven mij eind mei te laten weten mbt verlenging maar heb dus nu al zelf voor eind mei iets anders gevonden. Ik houd iedereen graag te vriend vandaar dat het mixed feelings is maar denk dat ik dan gewoon het moet aangeven dat ik waarschijnlijk iets anders heb gevonden en dus niet voor een verlenging kies indien die er is. Indien zij niet wilden verlengen is er sowieso niets aan de hand.
Dan zou ik zeker voor de nieuwe opdracht gaan. Wel zorgen dat je je klant netjes achterlaat, in de toekomst wil je de optie hebben om weer voor ze te werken. Als je nieuwe klant enigszins tempo kan laten maken door een getekende overeenkomst te hebben zou ik dat eerst afwachten. Maar als dat niet kan, direct huidige opdrachtgever laten weten dat je waarschijnlijk een andere opdracht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:21
Eerst voor jezelf bepalen welke opdracht je het liefste doet, om wat voor reden dan ook. Die reden maakt voor geen van de opdrachtgever iets uit, behalve voor jouzelf.

Valt de keuze op je oud-werkgever dan daar het contract tekenen en bij je huidige opdracht aangeven dat het eind juni stopt.
Valt de keuze op je huidige opdracht dan bij je oud-werkgever aangeven dat je interesse hebt, maar nog in afwachting bent van een andere opdracht (geen nee zeggen totdat het echt zo is). Vervolgens je huidige opdrachtgever pushen om zsm een beslissing te nemen omdat je onzekerheid hebt én er een nieuwe opdracht klaar ligt. Als het allemaal lastig, moeilijk, ik weet niet, even overleggen etc etc is dan zou ik heel snel de opdracht bij de oud-werkgever alsnog accepteren.

Als een opdrachtgever tot het laatste moment wacht dan bestaat er ook het risico dat ze misgrijpen, net als dat voor jou ook zal gelden als je te lang afwachtend bent en de plek door een concullega ZZP'er wordt ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Sho1993 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:42:
[...]
Alleen mijn huidige opdracht is veel onduidelijk over verlenging en duur opdracht.
Ik weet niet hoe de opdrachtgever in elkaar zit, dus daar kan ik het wellicht mis hebben. Ik interpreteer alleen wel een soort van afwachtende houding van jou kant wanneer ik je bericht interpreteer. Je hebt een keer kennisgegeven van deze verlenging en wacht nu af? Als je ongeduldig word ga je toch nog een keer langs bij de personen die daarover gaan en vervolgens nog een keer als het niet snel genoeg gaat?

Ik heb een schilder in dienst die perfect werk levert, maar moet hem wel 10x vragen voordat hij überhaupt met een offerte komt. Super frustrerend, maar eindresultaat is dat ik wel een goede schilder heb en dat is waar het om gaat. Zelfde voor jou met je antwoord voor verlenging toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Hoi allemaal,

Over het algemeen, snel en open communiceren, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. In het bijzonder, als het bij de nieuwe opdrachtgever toch niet rond zou komen denk de oude opdrachtgever dat je al met één been buiten staat, en dat wil je misschien ook voorkomen.

Een plezierige afronding is ook voor iedereen wenselijk, voor je oude opdrachtgever waar je wil kunnen terugkeren met goed fatsoen of iig een goede indruk wil achterlaten, voor je eigen gemoedsrust, maar ook voor de nieuwe opdrachtgever, dat je ook daar niet van plan bent projecten onafgerond achter te laten.

1. eerst maar eens kijken of de nieuwe opdrachtgever een voorstel in contractvorm wil aanbieden, het lijkt er wel op.
2. neem daarin op dat je nog max. enkele weken speling met aanvang, om het oude project goed af te ronden.
3. met dat op zak, ga zo snel mogelijk vertellen dat je wil afronden, circa je beoogde einddatum en twee weken speling. Een maand is soms kort, aan de andere kant, als je een afronding kunt definieren, kun je misschien ook al eerder overstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Hebben jullie ook het idee dat er laatste 3-4 weken weinig tot geen opdrachten voor beheer/architectuur van ICT aanwezig zijn? Gericht op Microsoft cloud en of on-prem.

Ik heb zo'n 20 sites die ik gebruik waar ik opdrachten voor zoek, maar de afgelopen weken staat er bijna niks nieuws op in het gebied wat ik dus zoek. Deze sites zijn 9 van de 10 van een broker/tussenpartij. Ik heb ook een deel van de topic starter gebruikt (Websites)

Nu was ik benieuwd ervaren meerdere mensen dit of zoek ik gewoon helemaal verkeerd? Ik kijk bijvoorbeeld bij een partij bluetrail of jelling zzp.

Zoektermen die ik gebruik (paar):

- Cloud specalist
- Cloud engineer
- Cloud architect
- System admin
- Systeembeheerder

Ook sta ik bij veel nieuwsbrieven ingeschreven, maar laatste tijd komt daar ook niks echt op binnen.

Ben nog nieuw met opdrachten zoeken en het is voor mij soms echt een puzzel naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18
LinkedIn lijkt wel afgekoeld ja. Geen idee hoe het exact zit want ben nu niet op zoek maar het ziet er rustig uit iig :) An sich niet heel erg als je buffer hebt.. Ik weet uit mijn detacheringstijd dat het zo wel een paar maanden kan duren.. Niet leuk, maar hou ik wel rekening mee iig!

[ Voor 40% gewijzigd door ID-College op 13-05-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Het is idd een stuk minder. Zag wel nog recentelijk bij Striive bij de NS en Waternet een solution architect rol voorbijkomen.

Zomer is vaak rustig. Feb en Sept zijn vaak goede maanden in mijn herinnering.

Je kan ook je geluk beproeven door bedrijven met vacatures voor permanente rollen, te vragen of ze openstaan voor freelance. Zelf recentelijk gedaan en het bedrijf was enorm positief over mijn mail omdat ze alle recruitment partijen een beetje zat waren.

[ Voor 38% gewijzigd door mannowlahn op 13-05-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Al die snelle recruiters rijden nu in hun carbrios bij de strandtenten ;)

En afgelopen 2 weken was het in het hele land meivakantie. Komt wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
mannowlahn schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:02:
Het is idd een stuk minder. Zag wel nog recentelijk bij Striive bij de NS en Waternet een solution architect rol voorbijkomen.

Zomer is vaak rustig. Feb en Sept zijn vaak goede maanden in mijn herinnering.

Je kan ook je geluk beproeven door bedrijven met vacatures voor permanente rollen, te vragen of ze openstaan voor freelance. Zelf recentelijk gedaan en het bedrijf was enorm positief over mijn mail omdat ze alle recruitment partijen een beetje zat waren.
Die rollen heb ik ook gezien, maar ik voldoe niet aan de eisen (niet allemaal tenminste). Vaak krijg ik bij zulke opdrachten dan meteen te horen je voldoet niet aan alle eisen, sorry. Ik denk dan soms ook van ik moet maar proberen je weet nooit :)

Dat is een heel goede tip om zulke bedrijven rechtstreeks te benaderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkuppens
erwin26 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:30:
Hebben jullie ook het idee dat er laatste 3-4 weken weinig tot geen opdrachten voor beheer/architectuur van ICT aanwezig zijn? Gericht op Microsoft cloud en of on-prem.

Ik heb zo'n 20 sites die ik gebruik waar ik opdrachten voor zoek, maar de afgelopen weken staat er bijna niks nieuws op in het gebied wat ik dus zoek. Deze sites zijn 9 van de 10 van een broker/tussenpartij. Ik heb ook een deel van de topic starter gebruikt (Websites)

Nu was ik benieuwd ervaren meerdere mensen dit of zoek ik gewoon helemaal verkeerd? Ik kijk bijvoorbeeld bij een partij bluetrail of jelling zzp.

Zoektermen die ik gebruik (paar):

- Cloud specalist
- Cloud engineer
- Cloud architect
- System admin
- Systeembeheerder

Ook sta ik bij veel nieuwsbrieven ingeschreven, maar laatste tijd komt daar ook niks echt op binnen.

Ben nog nieuw met opdrachten zoeken en het is voor mij soms echt een puzzel naar mijn idee.
Ik heb ook wel de indruk dat het met de vindbaarheid van de opdrachten een stuk minder is, maar vanuit een iets andere benadering:

* meestal begon mijn zoektocht bij inhuurkaart.nl/korste_route, dan kijken bij welke opdrachtgever wat de directste ingang is - maar die informatie lijkt snel te verouderen
* vervolgens had ik wel zoiets als headfirst, maar daar is het een grote wirwar van labels aan het worden. myler, striive, magnit, brainnet, headfirst zelf. Geen flauw idee meer waar ik nu welke opdracht(gever) vind, met welke condities.
* net ook weer, een belletje van teksystems, voor een devops/secops positie bij ASML - volgens inhuurkaart had dit via Myler moeten gaan, maar kan daar maar 3 opdrachten vinden, niet eens bij ASML - nu neem ik al die info van recruiters ook met een korreltje zout, maar op z'n minst één opdracht bij ASML had ik wel verwacht.

Ik denk wel dat vraag/aanbod freelancers de andere kant op is geslagen, en dat dan dergelijke partijen ook ineens ander gedrag gaan vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Iemand ervaring met het aanvragen/regelen van e-facturatie voor overheden?

Ik ben bezig met een opdracht waarbij e-facturatie verplicht is, nu heeft de overheid een prima uitleg hiervoor https://www.helpdesk-efac...t-het-leveranciersportaal

Ben wel benieuwd naar gebruikerservaringen. Gaat registreren en vervolgens factureren allemaal een beetje soepel en logisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 21:52
Ik ben wel heel benieuwd, hoe kijken de freelancers die al langer meelopen (zeg 25 jaar) tegen deze afkoeling aan in vergelijking met 2000 en 2008?

Mijn klant heeft mijn contract overigens net verlengd, ik ben blij met hun en zij met mij :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ecological op 13-05-2024 15:19 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
Ecological schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:18:
Ik ben wel heel benieuwd, hoe kijken de freelancers die al langer meelopen (zeg 25 jaar) tegen deze afkoeling aan in vergelijking met 2000 en 2008?

Mijn klant heeft mijn contract overigens net verlengd, ik ben blij met hun en zij met mij :)
Ik heb 2008 zeer bewust meegemaakt in loondienst en wat ik er nog van weet is dat ik 9 maanden op de bank heb gezeten bij mijn werkgever, werken aan studie en jezelf interessant houden/maken voor de markt, en dat dat de tarieven destijds flink heeft doen duikelen.

Mensen werden 1 of 2 maanden gratis aangeboden om vervolgens voor 65 eu per uur weggezet te worden (medior/sr).

Die tijd, en die crisis hoop ik eerlijk gezegd niet meer mee te maken, het heeft tot 2013/2014 geduurd eer we er weer een beetje bovenop zijn gekomen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Nog even over verzekeringen trouwens, ik zie nu weer allemaal reclame campagnes op linkedin voor overlijdensrisico verzekeringen als zzp'er, waarom zou ik dat in godsnaam willen als ik dat privé al geregeld heb?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
loewie1984 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:27:
Nog even over verzekeringen trouwens, ik zie nu weer allemaal reclame campagnes op linkedin voor overlijdensrisico verzekeringen als zzp'er, waarom zou ik dat in godsnaam willen als ik dat privé al geregeld heb?
Omdat je in loondienst vaak via de werkgever hebt en als ZZP' er is het dus verstandig omdat ook te regelen. Ik had prive ook een OVL verzekering maar was die niet zo hoog omdat ik ook vanuit werk zo'n verzekering had. Dus toen ik ZZP er werd, heb ik wel een extra OVL genomen.

Dus nog steeds prive, maar niet alle ZZP zal daar aan denken (of bewust niet willen).

[ Voor 6% gewijzigd door lost95 op 13-05-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ok, dank. Bij ons is het huis vrij van hypotheek (OLV1) en komt er nog een bedrag van 250k vrij (OLV2) privé als ik of mijn partner het loodje zou leggen. Die 2de wordt wel afgebouwd evenredig aan onze leeftijd. Dat lijkt me voldoende. En de reden: leuk dat je je hypotheek dan inlost, maar dan heb je nog steeds geen inkomen als je hoofd niet naar werken staat. Daarom OLV2 erbij.

[ Voor 11% gewijzigd door loewie1984 op 13-05-2024 15:33 ]

discogs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 21:12

Matis

Rubber Rocket

Zojuist mijn werkmaatschappij opgericht *O*

Ik heb de afgelopen jaren mijn dienstverlening vanuit de holding verricht. Dit is feitelijk onjuist en zo voelde het ook.
Met de oprichting van de werkmij kan ik straks officieel "dienstverlenende activiteiten op het gebied van informatietechnologie" aanbieden :+

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:49

Crazy D

I think we should take a look.

Matis schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:01:
Zojuist mijn werkmaatschappij opgericht *O*

Ik heb de afgelopen jaren mijn dienstverlening vanuit de holding verricht. Dit is feitelijk onjuist en zo voelde het ook.
Met de oprichting van de werkmij kan ik straks officieel "dienstverlenende activiteiten op het gebied van informatietechnologie" aanbieden :+
Met 1 BV heb je geen holding :+ Dus feitelijk klopt er van alles niet, maar het resultaat is dat je nu 2 BV's hebt :P Kwee nie of dat een feestje waardig is, maar geniet er van :9B :D

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Crazy D schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:14:
Met 1 BV heb je geen holding :+ Dus feitelijk klopt er van alles niet, maar het resultaat is dat je nu 2 BV's hebt :P Kwee nie of dat een feestje waardig is, maar geniet er van :9B :D
Thnx, ik vind het wel reden voor een feestje.

Om terug te komen op je eerste opmerking:
Ik participeer al sinds de oprichting in een startup, dus aanvankelijk was er enkel holding-activiteiten.
Daarna besloten om ook als freelancer dienstverlening aan te bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ecological schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:18:
2008 heb ik ook actief meegemaakt, dat was in mijn beleving vele malen erger. Ik zat toen ook bij een bank en van 1 op andere dag werd toen een heel programma gestopt en iedereen opgezegd. Ook werden er toen een hele zwik collega's van de andere banken ineens opgezegd en kwamen op de bank terecht. Toen gingen we op intake met meerdere collega's :P Dat was toen een flinke knauw voor het kleine detacheringsbedrijf waar ik toen werkte.

Duurde niet zo lang voordat iedereen weer op opdracht was en de banken ze weer terug wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:05
B-Real schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:41:
Iemand ervaring met het aanvragen/regelen van e-facturatie voor overheden?

Ik ben bezig met een opdracht waarbij e-facturatie verplicht is, nu heeft de overheid een prima uitleg hiervoor https://www.helpdesk-efac...t-het-leveranciersportaal

Ben wel benieuwd naar gebruikerservaringen. Gaat registreren en vervolgens factureren allemaal een beetje soepel en logisch?
Ik werk met exact, even aanzetten en werkt uitstekend

En facturen van leveranciers staan klaar om verwerkt te worden

Wat wil je nog meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

zowel 2000 (was er toen ook een crisis?) als 2008 meegemaakt. Beide in -ICT detachering- loondienst.

In 2008 ging de ICT toko failliet, niet door de crisis, er waren opdrachten genoeg, wel door hebzucht & mismanagement.
Toen zat ik ook 3 of 4 maanden zonder. Maar dat had meer te maken met de afronding van faillissement dan gebrek aan werk.

Kan me van alle economische crises die er geweest zijn sinds 1993 niet herinneren dat het (voor mijn beroep) grote gevolgen had / geen opdrachten / slecht was / angst.

Daarbij hanteer ik altijd een normaal tarief. Dan hoor ik meestal niet bij de hele dure die eruit moeten. En ALS ik dan iets moeten inleveren of zakken voor de volgende opdracht, dan heeft dat geen mega-gevolgen.
Werkt tot nog toe prima voor me.

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 13-05-2024 19:20 ]

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:50
bord4kop schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:19:
zowel 2000 (was er toen ook een crisis?) als 2008 meegemaakt. Beide in -ICT detachering- loondienst.

In 2008 ging de ICT toko failliet, niet door de crisis, er waren opdrachten genoeg, wel door hebzucht & mismanagement.
Toen zat ik ook 3 of 4 maanden zonder. Maar dat had meer te maken met de afronding van faillissement dan gebrek aan werk.

Kan me van alle economische crises die er geweest zijn sinds 1993 niet herinneren dat het (voor mijn beroep) grote gevolgen had / geen opdrachten / slecht was / angst.

Daarbij hanteer ik altijd een normaal tarief. Dan hoor ik meestal niet bij de hele dure die eruit moeten. En ALS ik dan iets moeten inleveren of zakken voor de volgende opdracht, dan heeft dat geen mega-gevolgen.
Werkt tot nog toe prima voor me.
Precies dit is de reden dat ik altijd vraag aan een recruiter/klant wat voor tarief zij zelf in gedachten hebben voor een opdracht. Want als zij 80 aandragen terwijl ik aan minimaal 95 zat te denken en nog liever 100 wil, dan willen ze vaak wel omhoog gaan, maar dan krijg je wel het vinkje "te duur" achter je naam. En tsja, dan vlieg je er bij tegenslag op het project uit zo heb ik ondervonden jaren geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 08:43
Aangezien ik binnenkort mijn lease auto in moet leveren en voor mezelf begin ben ik alvast aan het kijken naar de aanschaf van een auto. Na uitgebreid het internet af te struinen en deze tool in te vullen ben ik tot de voorlopige conclusie gekomen dat het in mijn situatie best wel eens aantrekkelijk kan zijn om een auto van de zaak te nemen.

Het wordt een youngtimer, laten we deze auto even als voorbeeld nemen. Catalogusprijs is 42.297 euro en oorspronkelijke BPM 10.029 euro. Leeftijd is nu 191 maanden, geplande gebruiksduur 3 jaar, verwachte restwaarde 4.000 euro. Kwa kosten heb ik even 1.500 euro voor motorrijtuigenbelasting en verzekering en 2.000 euro voor onderhoud.

Ik ga de auto voornamelijk prive rijden, ik denk zo'n 5.000 km per jaar. Zakelijk verwacht ik ergens rond de 1.000 per jaar. Ik ben voor nu niet van plan administratie bij te gaan houden v.w.b. zakelijke kilometers. Dit geeft het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaSxZi1-uujuLdO9kbHB7kGIv1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMzucSvY3nXXOpbBkRZiKOsE.png?f=fotoalbum_large

Klopt mijn conclusie hier een beetje of zie ik dingen als BTW aftrekken i.v.m. prive verbruik hier over het hoofd?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Liegebeest schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:44:
[...]

Ja, maar nee, zolang minstens één van hen DGA is en tegelijk zelf ook fulltime blijft consulten. Voor die persoon gaat dan nog steeds de probleem-vlieger op.

Ik zit zelf in die richting te denken omdat ik op termijn mensen uit mijn netwerk wil gaan helpen wanneer zij een andere baan willen, maar niet zomaar durven/kunnen. Dan zou ik, zeker als het junioren zijn, zelf minder de consultant moeten uithangen en wat tijd moeten besteden aan begeleiding. Dan moet ik vanzelf rollen van één grote klus, naar een paar kleinere klussen per jaar. ... denk ik :D
Ik heb recent een webinar gezien van Frank Werger een specialist op belastingsrecht en Wet DBA en arbeidsrelaties. Hij adviseert ook een aantal ministeries op gebied van Wet DBA. Wat hij dus aangaf was dat de wet dba alleen een echt probleem is als je dus een opdrachtovereenkomst als eenmanszaak sluit. Bij een andere rechtsvorm kan er bijna geen fictief dienstverband zijn want dan worden de opdrachten aangegaan met die bijvoorbeeld de werk BV of een maatschap of iets dergelijks. Wat de fiscus probeert is dan die BV weg te denken en er doorheen te kijken om die kwalificatievraag nog steeds te doen. Maar er werd dus aangegeven dat de rechters daar heel moeilijk in mee gaan omdat zij het niet kwalificieren als "lege huls". Omdat je allemaal verplichtingen in je BV hebt, je aansprakelijkheid, misschien wel huur van een kantoortje, je lease auto, je debiteuren risico, etc. dan zien de rechters het dus als een reeël bestaansrecht en mag de belastingdienst er dus niet doorheen kijken. Dat blijkt dus nu uit veel jurisprudentie. Ik heb nog een vraag uitstaan van een paar voorbeelden van die jurisprudentie :).

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Rutix schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:34:
[...]
Omdat je allemaal verplichtingen in je BV hebt, je aansprakelijkheid, misschien wel huur van een kantoortje, je lease auto, je debiteuren risico, etc. dan zien de rechters het dus als een reeël bestaansrecht
Al die dingen kan een ZZP-er met EMZ ook hebben. Dus ik snap ook dat er genoeg mensen het niet eens zijn met deze gedachtengang. En dus ben ik er al eens uitgezet, als DGA van een BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:49
Ravian18 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:06:
Aangezien ik binnenkort mijn lease auto in moet leveren en voor mezelf begin ben ik alvast aan het kijken naar de aanschaf van een auto. Na uitgebreid het internet af te struinen en deze tool in te vullen ben ik tot de voorlopige conclusie gekomen dat het in mijn situatie best wel eens aantrekkelijk kan zijn om een auto van de zaak te nemen.

Het wordt een youngtimer, laten we deze auto even als voorbeeld nemen. Catalogusprijs is 42.297 euro en oorspronkelijke BPM 10.029 euro. Leeftijd is nu 191 maanden, geplande gebruiksduur 3 jaar, verwachte restwaarde 4.000 euro. Kwa kosten heb ik even 1.500 euro voor motorrijtuigenbelasting en verzekering en 2.000 euro voor onderhoud.

Ik ga de auto voornamelijk prive rijden, ik denk zo'n 5.000 km per jaar. Zakelijk verwacht ik ergens rond de 1.000 per jaar. Ik ben voor nu niet van plan administratie bij te gaan houden v.w.b. zakelijke kilometers. Dit geeft het volgende resultaat:

[Afbeelding]

Klopt mijn conclusie hier een beetje of zie ik dingen als BTW aftrekken i.v.m. prive verbruik hier over het hoofd?
Als je de auto op de zaak zet en voor de forfaitaire regeling (dus dat je niet zelf je km's bij houdt) kiest, mag je de BTW terugvorderen van alle kosten die met de auto te maken hebben (brandstof, onderhoud, etc.). Verder dien je wel nog rekening te houden met bijtelling (maar het tool zal die wellicht al meegenomen hebben in het box 1 voordeel).

Ik snap niet waarom er ook BTW privé-gebruik in de rechter kolom opgevoerd wordt. Als je de auto privé rijdt, en alleen zakelijke kilometers aftrekt, hoef je geen BTW over het privé verbruik af te dragen.

Een youngtimer is bijna altijd zakelijk aanzienlijk goedkoper dan privé. De echte vraag is: wil je een youngtimer rijden? :-)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
Een echte ondernemer trekt zijn eigen uitvaart nog af. >:) Zo op je kist een sticker met Loewie1984 B.V. Allemaal pennen, notitieblokjes worden dan uitgedeeld met een afsluitende powerpoint presentatie en een kar met bitterballen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Liegebeest schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 06:02:
[...]

Al die dingen kan een ZZP-er met EMZ ook hebben. Dus ik snap ook dat er genoeg mensen het niet eens zijn met deze gedachtengang. En dus ben ik er al eens uitgezet, als DGA van een BV.
Oh ik snap nog steeds dat het gebeurd hoor want er leven echt heel veel onzekerheden en mensen roepen allemaal wat. Maar hopelijk komt er ook door de jurisprudentie gewoon duidelijkheid.

En ookal heeft een ZZP-er met een EMZ dat ook dat doet er niet veel toe. Het gaat erom dat bij een EMZ er feitelijk een overeenkomst tot opdracht met een persoon word afgesloten ipv met "entiteit". Daar heb je natuurlijk ten alle tijden het risico van is het een verkapt arbeidsovereenkomst of een overeenkomst tot opdracht. Een intermediair is dat ook het geval maar dan tussen jou en de intermediair.

[ Voor 29% gewijzigd door Rutix op 14-05-2024 08:39 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:58
com2,1ghz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Een echte ondernemer trekt zijn eigen uitvaart nog af. >:) Zo op je kist een sticker met Loewie1984 B.V. Allemaal pennen, notitieblokjes worden dan uitgedeeld met een afsluitende powerpoint presentatie en een kar met bitterballen *O*
En een grotere kist, want de bureaustoel moet ook mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:46

Yucon

*broem*

com2,1ghz schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Hier moet je wel een beetje mee opletten. Uit de richtlijnen blijkt dat het logo op bedrijfskleding bepaalde minimumafmetingen moet hebben om voor aftrek in aanmerking te komen. Diezelfde regels moet je lijkt me ook op die kist toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als werknemer heb je vaak een pensioenverzekering die blijft vullen voor je nabestaanden en al eerder gaat uitkeren. Verder vereist de bank bij een loan-to-value onder de 65% geen ORV meer. Als je dan gaat ZZPen kan je bijvoorbeeld je gezin behoorlijk slecht achterlaten mits je het niet geregeld hebt. Hoewel de reclame dus gericht is op ZZPers zal elke adviseur je aanraden om dit in privé af te sluiten. Als je de premie aftrekt is de uitkering ook belast en dat is vaak alleen fiscaal interessant bij langlopende uitkeringen zoals AOV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 19:49
[...]

Ik heb recent een webinar gezien van Frank Werger een specialist op belastingsrecht en Wet DBA en arbeidsrelaties. Hij adviseert ook een aantal ministeries op gebied van Wet DBA. Wat hij dus aangaf was dat de wet dba alleen een echt probleem is als je dus een opdrachtovereenkomst als eenmanszaak sluit. Bij een andere rechtsvorm kan er bijna geen fictief dienstverband zijn want dan worden de opdrachten aangegaan met die bijvoorbeeld de werk BV of een maatschap of iets dergelijks. Wat de fiscus probeert is dan die BV weg te denken en er doorheen te kijken om die kwalificatievraag nog steeds te doen. Maar er werd dus aangegeven dat de rechters daar heel moeilijk in mee gaan omdat zij het niet kwalificieren als "lege huls". Omdat je allemaal verplichtingen in je BV hebt, je aansprakelijkheid, misschien wel huur van een kantoortje, je lease auto, je debiteuren risico, etc. dan zien de rechters het dus als een reeël bestaansrecht en mag de belastingdienst er dus niet doorheen kijken. Dat blijkt dus nu uit veel jurisprudentie. Ik heb nog een vraag uitstaan van een paar voorbeelden van die jurisprudentie :).
Dan ga je dus wel uit van het hebben van verplichtingen. Een BV gaat de groep zzp's met alleen een laptop van de opdrachtgever, geen website etc etc echt niet helpen. Voor die groep maakt de rechtsvorm echt niet uit.

Qua voorgaande discussies over de markt. Ik merk aan de ene kant dat ik 5 keer per week dezelfde aanvraag binnenkrijg, wat meestal wel een indicatie is dat er minder opdrachten zijn. Partijen als Visser en v Baars die ineens voor vaste dienstverbanden bezig zijn.

Aan de andere kant, ik heb elke paar dagen wel weer een nieuwe recruiter die wil connecten vanaf zijn/haar zolderkamer of een nieuwe voormalig kroegmedewerker die ineens als recruiter bij een van de grotere partijen zit. Ik denk dat het echt alle kanten op kan gaan dit jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door fry77 op 14-05-2024 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B-Real
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
fry77 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:33:
[...]
Dan ga je dus wel uit van het hebben van verplichtingen. Een BV gaat de groep zzp's met alleen een laptop van de opdrachtgever, geen website etc etc echt niet helpen. Voor die groep maakt de rechtsvorm echt niet uit.
Ja daarom zei ik ook "bijna" ;). Ook een rechter zal het niet als reeel bestaansrecht zien als je hem alleen als lege huls hebt opgericht. Maar die eis lijkt dus best zwaar te zijn aan de BD om te bewijzen dat het alleen een lege huls is.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

Members only:

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

page404

Website says no

[...]

Als dit zo is dan gaan er dus heel veel BV's opgericht gaan worden en dan is het probleem opgelost. Even kijken hoe ik met mijn vrouw een BV op kan richten waarin zij ZZP Verpleegkundige is en ik ZZP consultant.

Voordeel is wel natuurlijk dat al die pizza- en postbezorgers geen enkele business case hebben om een BV op te richten, dat krijg je financieel nooit rond volgens mij. Heeft Den Haag toch nog een beetje zijn zin gekregen ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44
Rutix schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Ja daarom zei ik ook "bijna" ;). Ook een rechter zal het niet als reeel bestaansrecht zien als je hem alleen als lege huls hebt opgericht. Maar die eis lijkt dus best zwaar te zijn aan de BD om te bewijzen dat het alleen een lege huls is.
Uiteindelijk komt het er simpelweg op neer om ook echt te "ondernemen". Los van het hele wet DBA gebeuren is het simpelweg een goede zaak om meerdere stromen van inkomen te hebben.

Genoeg MKB bedrijven ook waar als je de interne cijfers ziet je 1 hele grote klant er in ziet staan omringd door allemaal kleintjes waar men heel zenuwachtig wordt als die grote klant eisen gaat stellen of aangeeft ook alternatieven te onderzoeken. Hetzelfde hier met de markt die wat minder is, dan is het wel handig meerdere (degelijke) stromen te hebben.

Heb zelf op dit moment 4 bronnen van inkomsten, stel dat er wat op droogt dan hoef ik het niet eens te vervangen of kan ik rustig op zoek en hier en daar eens op de koffie gaan. Dan hoef ik ook niet meteen de hoofdprijs te vangen ook al scheelt het korte termijn geld, geeft een hoop rust, ook al werk ik ondertussen wel iets van 50 uur per week, gelukkig is het allemaal leuk werk :9 en kan ik het zelf qua tijd indelen zodat er nog genoeg over blijft voor leuke dingen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Momenteel zit ik compleet vol, alle dagen van de week zit ik op opdracht. Maar via via is bij mij de vraag gekomen of ik een keer bij een klant een training wil geven. Training van een halve dag, 16:00 tot 21:00 uur.

Ik heb nooit eerder trainingen gegeven, dit wordt mijn eerste keer (als ik het doe). Ook nog geen idee hoeveel cursisten, ik denk ~6-8 man.

Hoeveel moet ik hiervoor rekenen? 5 uur x mijn uurtarief vind ik te weinig (want ik moet de training voorbereiden/maken), daar verbrand ik al snel 16 tot 24 uur aan verwacht ik.

Wordt het dan 5 uur + 24 uur = 29 uur x mijn uurtarief? Dan vind ik dan weer duur worden. Al helemaal als ik voor een 2e keer mag terugkomen, maar dat weet ik van te voren niet.

Ik neig naar:
- 50% van de tijd dat ik kwijt ben aan het voorbereiden/maken van de training: 12 uur
- uren die ik besteed aan het geven van de training: 5 uur
- 5+12= 17 uur x uurtarief = totaalbedrag, ongeacht aantal cursisten

Is dat een beetje marktconform, realistisch?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
Ook de detacheerders hebben te maken met een meer uitdagende markt, zie: https://www.computable.nl...rimp-bij-ict-detachering/

Maar ook in dit artikel wordt gezegd dat er nog steeds IT ers nodig zijn, alleen niet zoveel meer als vorig jaar. Mede doordat opdrachtgevers minder nieuwe projecten opstarten.

Dat is wel anders dan in 2008/2009, want toen stopten opdrachtgevers al lopende projecten en dat gebeurt nu dus niet in die mate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@c-nan Ik weet niet hoe specialistisch / niche de presentatie zal worden. Anders kun je ook de gok nemen om een gedeelte van de voorbereiding in rekening te breken, of tegen een gereduceerd tarief. In de hoop dat je vaker de presentatie kunt hergebruiken.

Persoonlijk denk ik dat 24 uur voorbereiding voor een training van 5 uur nogal aan de korte kant is. Zelf reken ik een dag per uur presentatie qua voorbereiding. In jouw geval kom je dan al snel op een week aan voorbereiding.

Je moet jezelf natuurlijk ook afvragen of je er uberhaupt tijd voor hebt (wilt maken), want met een full-time opdracht ook nog "even" een training voorbereiden en geven vergt ook veel aandacht en energie.

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 14-05-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
c-nan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:56:
Momenteel zit ik compleet vol, alle dagen van de week zit ik op opdracht. Maar via via is bij mij de vraag gekomen of ik een keer bij een klant een training wil geven. Training van een halve dag, 16:00 tot 21:00 uur.

Ik heb nooit eerder trainingen gegeven, dit wordt mijn eerste keer (als ik het doe). Ook nog geen idee hoeveel cursisten, ik denk ~6-8 man.

Hoeveel moet ik hiervoor rekenen? 5 uur x mijn uurtarief vind ik te weinig (want ik moet de training voorbereiden/maken), daar verbrand ik al snel 16 tot 24 uur aan verwacht ik.

Wordt het dan 5 uur + 24 uur = 29 uur x mijn uurtarief? Dan vind ik dan weer duur worden. Al helemaal als ik voor een 2e keer mag terugkomen, maar dat weet ik van te voren niet.

Ik neig naar:
- 50% van de tijd dat ik kwijt ben aan het voorbereiden/maken van de training: 12 uur

Makkelijkste is onderzoeken wat marktconforme bedragen zijn. Dat kan namelijk zomaar 500 per dagdeel per cursist zijn. Ligt eraan of de cursus eenmalig is of dat je hem vaker kan gaan geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 09:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neig naar:

Trainingen kosten geld. Maatwerk trainingen helemaal.
Voorbereiding kan je op je normale tarief zetten en de training op iets anders. 5 uur lesgeven en dan zijn 6-8 man een stuk slimmer en meer waard om in te zetten. 200 per uur is dan geen gek bedrag. Maar ik zou er een all-in prijs van maken ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 08:42
gem-p schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Makkelijkste is onderzoeken wat marktconforme bedragen zijn. Dat kan namelijk zomaar 500 per dagdeel per cursist zijn. Ligt eraan of de cursus eenmalig is of dat je hem vaker kan gaan geven.
Vergelijkbare trainingen kosten 3000 per cursist voor 5 dagen (wat neerkomt op 600/dag/cursist). Maar dat is dus een volledige cursus, ze willen alleen de basis krijgen, vandaar een halve dag.

Het is op dit moment nog onduidelijk of ik 'm vaker mag geven, ik acht de kans klein. En mocht ik de training toch vaker mogen geven zal het maximaal 2 keer in het jaar zijn.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

c-nan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:03:
[...]

Vergelijkbare trainingen kosten 3000 per cursist voor 5 dagen (wat neerkomt op 600/dag/cursist). Maar dat is dus een volledige cursus, ze willen alleen de basis krijgen, vandaar een halve dag.

Het is op dit moment nog onduidelijk of ik 'm vaker mag geven, ik acht de kans klein. En mocht ik de training toch vaker mogen geven zal het maximaal 2 keer in het jaar zijn.
Reken dan met dat tarief. Kosten zijn gelijk alleen de duur is korter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:03:
[...]

Je kan natuurlijk ook aangeven dat de eerste vanwege het maatwerk duurder is, maar dat bij herhaling de prijs lager uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 14:25
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens

Ik neig naar:

Als de opdrachtgever het betaalt is het marktconform.

Ik zou eerder hoger gaan zitten, om de opdrachtgever te ontmoedigen!

Wil ie de cursus binnen een maand?
24 uur, à 150% omdat je het in je avonduren moet doen omdat je al vol zit!
Of omdat je bij je bestaande opdrachten vrij moet nemen met kleine kans op reputatieschade.

Of over 3 maanden, tegen 100%, want dan heb je die uurtjes wel gevonden tegen een normaal tarief.

Met een training van 5 uur ben je sowieso 8 uur bezig, inclusief reistijd en organisatie, mails, facturatie, copy-shop voor de hand-outs. Het is niet dat je tot 16:00 nog bij een huidige opdracht zit.

Als je al wat weggeeft, dan zou dat eigen gebruik voor hem van het cursusmateriaal kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
@c-nan als het eenmalig is, heb je dan wel zin om in de resterende vrije tijd nog een cursus voor te bereiden?
Als de opdrachtgever alle uren vergoed dan is het te overwegen, maar dan kost het alsnog een hoop vrije tijd (om het zo maar even te noemen).

Kun je het bij deze of een andere opdrachtgever vaker toepassen, dan is de tijdsinvestering van het voorbereiden al wat meer in evenwicht.

Dan zou ik alsnog zorgen dat je de voorbereidingsuren in een aantal cursusdagen terugverdiend heb. Alle volgende cursussen kunnen dan tegen een lager dagtarief of je houdt er zelf meer aan over ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online

Ik neig naar:

Vergeet ook niet een opleiding/cursus te volgen over lesgeven. Hoeveel flapdrollen ik al heb gezien die veel kennis hebben van de materie, maar geen kennis van onderwijzen. Is ook een vak apart, en vergeet dit dus niet mee te nemen in je voorbereiding.

Dat gezegd hebbende, pak ik meestal een schatting van de voorbereiding plus het daadwerkelijke aantal uur lesgeven. Hierbij neem ik het aantal deelnemers wel mee, de opzet van de cursus kan geheel anders zijn wanneer je voor drie mensen iets vertelt versus 30. Afhankelijk van het type deelnemers (in mijn geval C-suite of security personeel) en onderwerp pak ik per deelnemer gemiddeld een half uur extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:26

sebasd

loopt op espresso

Hoeveel moet ik hiervoor rekenen?

...

Dat is denk ik niet verkeerd. Even voor de beeldvorming: ik reken voor een halve dag training meestal iets van EUR 1250, maar ik heb inmiddels heel veel materiaal, dus zelfs voor een maatwerk training hoef ik vaak niet veel voor te bereiden.

Als het een one-off is zou ik gewoon inzetten op EUR 2000, dan zit je denk ik redelijk in de buurt van je berekening en dek je je voorbereidingstijd ook af. Ik zou geen specificatie maken, gewoon een all-in prijs, niet te moeilijk.

Doe ik ook, ook als ik naar het buitenland ga. 1 all-in prijs, en dan regel ik de rest zelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
GoodspeeD schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Als je de auto op de zaak zet en voor de forfaitaire regeling (dus dat je niet zelf je km's bij houdt) kiest, mag je de BTW terugvorderen van alle kosten die met de auto te maken hebben (brandstof, onderhoud, etc.). Verder dien je wel nog rekening te houden met bijtelling (maar het tool zal die wellicht al meegenomen hebben in het box 1 voordeel).

Ik snap niet waarom er ook BTW privé-gebruik in de rechter kolom opgevoerd wordt. Als je de auto privé rijdt, en alleen zakelijke kilometers aftrekt, hoef je geen BTW over het privé verbruik af te dragen.

Een youngtimer is bijna altijd zakelijk aanzienlijk goedkoper dan privé. De echte vraag is: wil je een youngtimer rijden? :-)
Bij relatief weinig kosten zou ik zelf voorstellen om gewoon geen BTW terug te vorderen van je kosten. Bij een catalogus waarde van 40k en marge auto zou het nog wel uitkomen, zodra die catalogus waarde richting de 70 ~ 100k gaat ben je de sjaak.

Iets wat veel ondernemers nogal eens vergeten. Die kopen een Cayenne in de BTW en vergeten dan dat ze 2,7% mogen aftikken elk jaar in Q4. :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 18:30

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Altijd zo fijn dat het bij een nieuwe opdracht meestal dezelfde dag duidelijk js dat je kan beginnen. Het liefst natuurlijk morgen.

Daarna kan je weken wachten tot het contract binnen is en beginnen de zorgen toch op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ik zou voor een training geven met bestaand materiaal normaal zo'n 150 euro per uur rekenen. Ik werd soms ingehuurd door een bedrijf met een kant en klare training. Zij verkopen de training voor nog meer als ze hun tool verkopen.

Een training die je zelf moet ontwikkelen zou ik meer voor rekenen, omdat er ook voorbereidingstijd in zit. Dus reken dan 80-100 euro voor die voorbereidingsuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Belastingvraagje: ik kreeg net bericht dat mijn aanslag 2023 nog voorlopig is en er gegevens gecontroleerd worden. Vorig jaar had ik meteen een definitieve aanslag.

Is dit de voorbode van een audit, of....?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbe81
Hmmbob schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:14:
Belastingvraagje: ik kreeg net bericht dat mijn aanslag 2023 nog voorlopig is en er gegevens gecontroleerd worden. Vorig jaar had ik meteen een definitieve aanslag.

Is dit de voorbode van een audit, of....?
Waarschijnlijk heb je dit jaar vermogensbelasting betaald en vorig jaar niet? Er is nog steeds discussie over de toepassing van de regels aangaande de vermogensbelasting. Er schijnt een rechtzaak te lopen bij de hoge raad hierover en totdat daar uitspraak is blijven de aanslagen voorlopig. Mijn aanslag over 2022 is ook al bijna een jaar voorlopig.

[ Voor 35% gewijzigd door mbe81 op 14-05-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 22:07
@Hmmbob die van 2022 is bij mij ook nog voorlopig. Had dat niet te maken met het gedoe omtrent box 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmm, volgens mij vallen we nog onder de vrijstelling van box 3. Maar zou kunnen dat dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:28

3DDude

I void warranty's

Ik neig naar:

veel te moeilijk,

halve dag cursus de neus is 500, maal aantal neuzen dus bij 6 is dat 3k. bij 8 is dat 4k.
(je bent vrij om te zeggen in factureer minimaal x fte x zoveel euro uiteraard) want voor 2 man kom je dan niet ;)

zoiets zou ik doen igg.

[ Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 14-05-2024 19:02 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest

Er is geen norm, het komt er op neer wat zij bereid zijn te betalen.

Ik geef op twee manieren cursus: OF ik geef een bestaande cursus met materialen labs van de leverancier, daar hoef ik weinig aan voor te bereiden, OF ik geen een cursus van mijzelf, inclusief mijn eigen labs.

Voor die tweede heb ik heel veel kosten gemaakt, qua voorbereiding. Lesplan opstellen, materialen maken, huiswerk bedenken, proef-examens maken, labs bedenken en een lab-omgeving bouwen. Dagen en weken werk zit daar in. Per keer dat ik die cursus geef vraag ik 3-5 dagen aan voorbereidingstijd aan start-tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Orangelights23 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:40:
[...]
Vergeet ook niet een opleiding/cursus te volgen over lesgeven. Hoeveel flapdrollen ik al heb gezien die veel kennis hebben van de materie, maar geen kennis van onderwijzen. Is ook een vak apart, en vergeet dit dus niet mee te nemen in je voorbereiding.
Ik heb zelf indertijd CTT+ van CompTIA gedaan.

Dat was een enorm waardevol curriculum en de twee deel-examens vond ik ook goed! Één theoretisch examen en één praktijkexamen waarbij je een opname van 20min maakt van hoe jij op Juiste Wijze lesgeeft. Daar heb ik echt wat aan gehad!

Het is erg jammer dat CompTIA zijn gestopt met CTT+. Ik heb er geen goede vervanging van gevonden, dus ik hoor het graag als jij d'r nog één weet @Orangelights23.

MCCT van Logical Operations heb ik van het weekend gedaan; dat was zeker weten geen volwaardige vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Strykeforce schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Uiteindelijk komt het er simpelweg op neer om ook echt te "ondernemen". Los van het hele wet DBA gebeuren is het simpelweg een goede zaak om meerdere stromen van inkomen te hebben.
Eens maar voor de huidige Wet DBA is het irrelevant. Er namelijk per opdracht gekeken en de opdrachtgever kan extra belast worden en dat is de risico die bedrijven nu voelen.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het je eerste training is zonder verdere ervaring in les geven dan zou ik niet al te hoog inschieten en de klant, die toch een gokje neemt, niet laten betalen voor jouw leerproces. Mits je dit in de toekomst vaker van plant bent, als je er helemaal geen zin in hebt en zij blijven aandringen dan zou ik er voldoende geld voor vragen of gewoon weigeren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:46

ralpje

Deugpopje

Liegebeest schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:13:
[...]

Het is erg jammer dat CompTIA zijn gestopt met CTT+. Ik heb er geen goede vervanging van gevonden, dus ik hoor het graag als jij d'r nog één weet @Orangelights23.
CTT+ is inderdaad jammer. Het was een vereiste om (bijvoorbeeld) MCT voor het Microsoft domein te worden. Daar is in Nederland inmiddels een alternatief voor: https://www.niqueconsultancy.nl/. Dit was ook (voor zover ik weet) de enige persoon in NL die de CTT+ gaf.
Ik weet niet of het specifiek om vereisten voor MCT gaat, maar ik kan me voorstellen dat de skills die je in deze 'train the trainer' leert gewoon universeel toepasbaar zijn. Je krijgt dan alleen geen erkend certificaat (als het om niet MS zaken gaat, dan).

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]

Dat was een enorm waardevol curriculum en de twee deel-examens vond ik ook goed! Één theoretisch examen en één praktijkexamen waarbij je een opname van 20min maakt van hoe jij op Juiste Wijze lesgeeft. Daar heb ik echt wat aan gehad!

MCCT van Logical Operations heb ik van het weekend gedaan; dat was zeker weten geen volwaardige vervanging.
Vroeger was ik Citrix trainer en daar heb ik “train de trainer” voor gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
[...]

Ik ken wat mensen die CCT+ gedaan hebben, schijnt wel een goede te zijn maar had nog niet gehoord dat dit niet meer aangeboden werd.

Zelf heb ik een paar vakken opleidingskunde en didactische vaardigheden gevolgd bij een universiteit in Engeland (lang verhaal). Ging met name over didactische vaardigheden zoals omgevingsbewustzijn, presenteren, mensenkennis/empathie en groepsdruk. Het is een kwestie van doen, maar puur iets uitleggen op een manier die echt blijft hangen bij deelnemers en een toegevoegde waarde bieden, is iets wat je leert door misschien wel een Pabo te volgen of leiderschapstrainingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
ralpje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:25:
[...]

CTT+ is inderdaad jammer. Het was een vereiste om (bijvoorbeeld) MCT voor het Microsoft domein te worden. Daar is in Nederland inmiddels een alternatief voor: https://www.niqueconsultancy.nl/. Dit was ook (voor zover ik weet) de enige persoon in NL die de CTT+ gaf.
Ik weet niet of het specifiek om vereisten voor MCT gaat, maar ik kan me voorstellen dat de skills die je in deze 'train the trainer' leert gewoon universeel toepasbaar zijn. Je krijgt dan alleen geen erkend certificaat (als het om niet MS zaken gaat, dan).
Ik heb ctt+ via Monique gedaan in 2013. Wat ik alleen jammer vond is dat Microsoft vereiste dat je aangesloten was bij metrics that matter, en dat weer eigenlijk alleen maar ging als je een opleidingsinstituut was. Ik heb de ctt ook als een waardevolle training gezien, de didactische skills heb ik tot op de dag van vandaag nog wat aan.

Heb inmiddels ook niet meer de ambitie om vol certificeringen van MS te gaan halen om te kunnen trainen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Tylen schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Vroeger was ik Citrix trainer en daar heb ik “train de trainer” voor gedaan.
"Train the trainer" associeer ik niet met didactische vaardigheden, maar met vakinhoud. CompTIA's TTT series gaan er altijd om dat je "weet wat er belangrijk is voor Sec+ / Net+ / CySA+ / enz". Ze leren je daar echter niet hoe je omgaat met leerlingen, hoe je vorm geeft aan je lessen en dat soort dingen.

Maar, ik realiseer me dat de term elders anders wordt gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Liegebeest op 15-05-2024 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
ralpje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Het gaat me er niet persé om dat ik een cert wil halen (hoewel dat wel prettig is voor m'n CV), maar wel om didactische vaardigheden op peil te houden. Monique's site had ik al eens eerder gevonden, dus bedankt voor de reminder en het delen van jullie ervaringen @ralpje en @loewie1984.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:49
KillaZ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Bij relatief weinig kosten zou ik zelf voorstellen om gewoon geen BTW terug te vorderen van je kosten. Bij een catalogus waarde van 40k en marge auto zou het nog wel uitkomen, zodra die catalogus waarde richting de 70 ~ 100k gaat ben je de sjaak.

Iets wat veel ondernemers nogal eens vergeten. Die kopen een Cayenne in de BTW en vergeten dan dat ze 2,7% mogen aftikken elk jaar in Q4. :+
De af te tikken BTW is nooit hoger dan de daadwerkelijk betaalde (en dus teruggevorderde) BTW.

Dus stel je betaalt gedurende het jaar slechts € 500 BTW, die je ook terugvordert via je BTW-aangifte, en je hebt een auto van € 100.000, dan is je BTW privé gebruik ook slechts € 500,- en niet € 2.700,-.

Regel is iets anders als je ook de BTW hebt teruggevorderd op de aanschafprijs, maar komt op hetzelfde neer.

Van de belastingdienst:
Voorbeeld
U hebt vorig jaar een gebruikte auto gekocht voor € 18.150. De catalogusprijs van deze auto is € 75.000, inclusief btw en bpm. U hebt vorig jaar de btw op de aanschaf (€ 3.150) volledig afgetrokken. In het huidige jaar hebt u daarbij ook de btw voor het onderhoud (€ 210) en het gebruik (€ 525) volledig afgetrokken. U gebruikt de auto ook privé, maar u hebt geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt. Voor het privégebruik zou u normaal gesproken dan 2,7% x € 75.000 = € 2.025 btw moeten betalen. Voor dit privégebruik geldt echter een maximum van € 210 + € 525 + 1/5 x € 3.150 = € 1.365. Dit laatste bedrag moet u dan betalen.

[ Voor 34% gewijzigd door GoodspeeD op 15-05-2024 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
GoodspeeD schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:20:
[...]

De af te tikken BTW is nooit hoger dan de daadwerkelijk betaalde (en dus teruggevorderde) BTW.

Dus stel je betaalt gedurende het jaar slechts € 500 BTW, die je ook terugvordert via je BTW-aangifte, en je hebt een auto van € 100.000, dan is je BTW privé gebruik ook slechts € 500,- en niet € 2.700,-.

Regel is iets anders als je ook de BTW hebt teruggevorderd op de aanschafprijs, maar komt op hetzelfde neer.

Van de belastingdienst:

[...]
De af te tikken privecorrectie bedoel je ;) .

Een auto van 100k cataloguswaarde heeft in de praktijk meer kosten dan +/- 2500 euro ex (= +/- 500 BTW terugvorderen). Mijn E500 was alleen al 5k aan brandstof met 20k km per jaar. Doe daar het onderhoud bij en je komt al heel snel op een significant bedrag wat je als privecorrectie alsnog moet gaan toepassen. Zelfs inclusief het maximum in verband met je BTW over de aanschaf.

Daar verkeek een collega zzp'er in mijn netwerk zich behoorljk op, toen hij trots zijn Cayenne GTS in de BTW toonde :+

Daarom zou ik persoonlijk gewoon alles buiten de BTW laten indien je youngtimer een significante cataloguswaarde heeft en je hem als marge auto koopt.

Of je koopt gewoon een motor, veel gemakkelijker verrekenen :+

[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 15-05-2024 08:01 ]

K to the KillaZ

Pagina: 1 ... 513 ... 642 Laatste