Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 10:41
Is dit forum stuk? Gewoonlijk is het nooit zo lang stil..

En ik meen al een reactie geplaatst te hebben over dat portalen ook niet ideaal zijn (maar die reactie kan ik door knip-plak werk ook weggegooid hebben).

Maar goed, die portalen zijn dus niet ideaal want:
* veel concurrentie - recruiters en concurrenten weten die portalen ook wel te vinden.
* verwatering met opdrachten intussen die 'Geen ZZP' zijn.
* verwatering met opdrachten die in feite hot-seats zijn: die vanwege aanbestedingsregels officieel opnieuw aanbesteed moeten worden, maar waar er gewoon met de huidige persoon doorgegaan wordt.
* volkomen irrelevante knock-out criteria - met nauwelijks of geen kans op toelichting geven of krijgen - vaak is dit ook wel een indicatie van de hotseat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:46
pkuppens schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:40:
Is dit forum stuk? Gewoonlijk is het nooit zo lang stil..

En ik meen al een reactie geplaatst te hebben over dat portalen ook niet ideaal zijn (maar die reactie kan ik door knip-plak werk ook weggegooid hebben).

* veel concurrentie - recruiters en concurrenten weten die portalen ook wel te vinden.
* verwatering met opdrachten intussen die 'Geen ZZP' zijn.
* verwatering met opdrachten die in feite hot-seats zijn: die vanwege aanbestedingsregels officieel opnieuw aanbesteed moeten worden, maar waar er gewoon met de huidige persoon doorgegaan wordt.
* volkomen irrelevante knock-out criteria - met nauwelijks of geen kans op toelichting geven of krijgen - vaak is dit ook wel een indicatie van de hotseat.
Allemaal genieten van de meivakantie :D

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
pkuppens schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:40:
De enige manier om bij de overheid te komen is via een portaal of een tussenpartij die de aanbesteding gewonnen heeft (met nog 3 a 5 partijen).

Verder reageer ik alleen op passende opdrachten. Inmiddels door toeval ervaring bij de overheid maar ook erbuiten en dat wordt altijd wel interessant gevonden die mix. Vaak willen ze juist iemand die even doorpakt, eerlijk is en niet zeurt. En ik ben (vaak) enorm eerlijk tijdens de gesprekken en heb ook weleens iets negatiefs gezegd over hun eigen ministerie en alsnog de opdracht gekregen.

Ik heb dan weer weinig ervaring om echt puur via mijn netwerk te reageren. Veel oud collega's zitten bij de overheid en dan kom je idd wel makkelijker aan tafel, maar moet alsnog door alle hoepels heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Over de overheid gesproken, het verbaast mij hoeveel werk het is om een offerte, in mijn geval via Freep, te maken. Behalve CV wat de 1ste selectie was en motivatiebrief, moest ik ook allerlei vragen beantwoorden en onderbouwen zoals mijn aanpak, enkele uitdagingen die ik zou zien, hoeveel jaar ervaring, etc. Het kostte me 3 dagen. Zal wel door het aanbestedingsproces komen of dat het een C-level rol is. Maar ook wel weer goed om e.e.a. eens goed op papier te zetten. Ik merk wel dat tarieven wel wat hoger liggen bij de overheid. Nu open op gunning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@Iksie Je moet idd vaak elk criteria toelichten via allemaal motivatietjes (leuk woord). Daarbij ook zorgen dat de termen die genoemd worden in de omschrijving weer terug komen in het CV. Is idd meer moeite dan even een CV in het proces stoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Iksie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:20:
Over de overheid gesproken, het verbaast mij hoeveel werk het is om een offerte, in mijn geval via Freep, te maken. Behalve CV wat de 1ste selectie was en motivatiebrief, moest ik ook allerlei vragen beantwoorden en onderbouwen zoals mijn aanpak, enkele uitdagingen die ik zou zien, hoeveel jaar ervaring, etc. Het kostte me 3 dagen. Zal wel door het aanbestedingsproces komen of dat het een C-level rol is. Maar ook wel weer goed om e.e.a. eens goed op papier te zetten. Ik merk wel dat tarieven wel wat hoger liggen bij de overheid. Nu open op gunning.
Heb ik ook zo'n hekel aan.

Ik heb een gevoel dat een offerte wederkerig moet zijn. Natuurlijk ben ik flexibel, in dat ik mijn CV wat toelicht en benadruk op de voor de positie relevante onderwerpen, maar van de andere kant verwacht ik dan ook enige welwillendheid om CV/motivatie te beoordelen as-is, en niet 7 paginas invulformulier en een complete rewrite van mijn CV met exacte datum ranges en uren optellen voor de specifieke vereisten.

Maar goed, misschien zoeken ze bureaucraten.

Ik denk wel dat ze heel wat goede kandidaten mislopen die in het proces afhaken.

Toegegeven, als je dit een keer voor een positie hebt gedaan - 3 dagen - dan kost de volgende keer een heel stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
Iksie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:20:
Tsja, ik had ook een keer een tussenpartij bij een positie bij de politie. Hoopte ik toch dat zij dan het vervelende invulwerk voor mij zouden doen, nee dus. Je kunt het gewoon het beste zelf doen, loop je geen risico op knip-en-plak fouten.
Los van dat prijs wel degelijk een factor is in het proces, ook al liggen de tarieven hoger. 7,5-10 euro onder de max gaan zitten levert echt wel wat punten op.

En de feedback is vaak wat directer terug te vinden: je kunt zelf direct vragen stellen over het proces, en de antwoorden zien.

Helaas zie je dan ook dat er enorme idioten in het recruitment proces zitten. Ik had een keer de vraag of het een 'hot-seat' betrof, en de recruiter was óf idioot, of deed of z'n neus bloedde, zei dat ie niet wist wat een hot-seat was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:15
Wat is een hot seat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
Een warme stoel is een opdracht die eigenlijk al gegund is. Het proces volgen via het Dynamisch Aankoopsysteem is dan slechts een formaliteit.

https://letmegooglethat.com/?q=warme+stoel

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:04
Een warme stoel.
Een positie die open lijkt te staan, maar waar de opdrachtgever al iemand voor heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
Een hot seat is een positie waarvoor de kandidaat eigenlijk al bekend is, terwijl er een formele aanbesteding zou moeten zijn. Bijvoorbeeld bij verlenging van een contract waarbij er over de aanbestedingsgrens gegaan wordt.

Terwijl een naïve ZZP'er als ik denk als ik die aanbesteding zie dat ik een kans maak...

Het heet ook wel eens 'warme stoel' (hoe verrassend), of kroonprinsprocedure. Ik begrijp dat niet ieder ZZP'er weet van dit bestaan, maar van de recruiter/aanbesteder/portal, verwacht ik dat ze dat wel weten.

Vaak schrijven ze dan een aanbesteding met een heel specifieke combinatie van eisen, waaraan alleen die kandidaat voldoet. Daaraan zijn ze ook vaak te herkennen.
Soms heb je een vraag mogelijkheid voor je de definitieve offerte moet doen, je zou kunnen vragen of er al voorkeurskandidaten zijn - of zelfs rechtstreeks of het een hot-seat betreft.
Soms geven ze eerlijk antwoord, dat ze al kandidaten kennen voor de positie, zodat je elkaar allebei veel tijd bespaart. Maar ook zeker niet altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Recent voorbeeld: RIVM zoekt solution architect, somt vervolgens 23 harde eisen op, met allerlei hele specifieke zaken waar je als niet RIVM-er bijna niet aan kunt voldoen.
Ander voorbeeld: Min. Economische Zaken eist minimaal 3 jaar ervaring binnen ministerie Economische Zaken

Of een hele rare combinatie van eisen/wensen, zoals een Informatieanalist met ervaring met Figma
(Figma wordt vooral gebruik door UX designers)

Als ik die enorme eisenlijsten zie, dan denk ik, laat maar zitten. Ook al zou ik de job inhoudelijk met gemak kunnen.

[ Voor 55% gewijzigd door terabyte op 07-05-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:40
is dat eigenlijk wel legaal bij aanbesteding?

Als de politie een aanbesteding doet voor een nieuw dienstwapen die een magazijn van 33 kogels moet hebben, dan is dat bijv vrij specifiek (en hebben ze duidelijk iets als een Glock 19 op het oog).

Maarja, een zzp-er gaat niet zo snel een rechtszaak beginnen over zoiets, een andere wapenfabrikant bijv. weer wel, krijg je weer kamervragen, waar ze een week mee bezig zijn en gebeurt er verder niks in Den Haag

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54
Een vacature met allerlei eisen. Een van de eisen is dat je bij tweakers de naam pieter.a hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Matis schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:09:
[...]

Dat weet ik wel zeker. Daarnaast wordt iedereen en zijn moeder doorgeschoven in de hoop dat er eentje blijft plakken. En dan nog het liefst degene met het laagste tarief en de minste vragen/eisen.

Ik ben ook al een aantal keer voorgesteld en telkens is het antwoord: tarief te hoog, woont te ver weg (vaak gecombineerd met tarief) of "is al intern" ingevuld.
Er is iets mis met de markt, maar ik weet nog niet precies wat.

Ik zit al een tijdje op de bank ( ;( ) maar ben niet bereid mijn waarde te verlagen, ik heb veel te bieden. Mijn gift aan de maatschappij is dat ik geen inflatiecorrectie heb doorgevoerd en mijn tarief hetzelfde is als 2 jaar geleden.

Ik had vorige week een iemand aan de lijn van StarApple voor een senior solution architect rol. Los van dat ze m'n cv niet snapte (ze zocht naar specifieke woordjes om mijn ervaring te beoordelen) vond ze mijn tarief onrealistisch hoog. Mijn tarief is €105+. zij was not amused dat ik niet wilde zakken naar €82 omdat ik al zo lang op de bank zit en "dus concessies moet doen wil ik kans maken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
Gisteren sprak ik een recruiter, omdat ze via haar collega mijn nummer had gekregen. Ze vroeg zich af of ik interesse had in loondienst. Vriendelijk bedankte ik haar. Daarna vroeg ze of ik nog mensen ken die momenteel graag in loondienst zouden willen werken, omdat de (.NET) markt momenteel erg lastig is (veel mensen zonder opdracht). Hierop probeerde ik door te vragen hoe het bij hun zit (ze hebben ook een midlance tak). Het blijkt erg lastig te zijn om mensen te plaatsen, en ze merkt op dat opdrachtgevers voornamelijk op zoek zijn naar vaste dienstverbanden en de hand op de knip houden voor wat betreft ZZP'ers.

Paar dagen geleden ook een leuke, via de mail een hele opdrachtbeschrijving voor een senior .NET developer. €70,- per uur (niet onderhandelbaar) stond er bij.
Toevallig zag ik (ongeveer) dezelfde opdrachtbeschrijving op de inhuurdesk van de Politie. Max uurtarief €85,-. Ze proberen dus zo'n 21% marge te pakken. Echt ongelofelijk (de toko is .NET Professionals).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
terabyte schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:31:
[...]
vond ze mijn tarief onrealistisch hoog
Dat heb ik altijd wanneer ik de marges van die parasieten tussenpartijen hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:20
UrbanSnEAky schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:06:
Gisteren sprak ik een recruiter, omdat ze via haar collega mijn nummer had gekregen. Ze vroeg zich af of ik interesse had in loondienst. Vriendelijk bedankte ik haar. Daarna vroeg ze of ik nog mensen ken die momenteel graag in loondienst zouden willen werken, omdat de (.NET) markt momenteel erg lastig is (veel mensen zonder opdracht). Hierop probeerde ik door te vragen hoe het bij hun zit (ze hebben ook een midlance tak). Het blijkt erg lastig te zijn om mensen te plaatsen, en ze merkt op dat opdrachtgevers voornamelijk op zoek zijn naar vaste dienstverbanden en de hand op de knip houden voor wat betreft ZZP'ers.
Ik schreef bijna 2 jaar geleden al dat deze trend eraan zat te komen, simpelweg omdat dat hier in Scandinavië al het geval is en Nederland en Duitsland vaak volgen. Hoge bedrijfskosten, economische onzekerheid, recessie, allemaal elementen die bijdragen aan bedrijven die liever iemand in vaste dienst aannemen ipv aannemen voor 100-120 per uur a 16-20K per maand.

Gaat niet specifiek om .net overigens, maar veel beroepen. Zelf zit ik in de security en ik krijg dagelijks berichten met de vraag of ik voor hoge salarissen in dienst wil komen als CISO/CIO, waar dit ongeveer 2 jaar geleden vaker freelance rollen waren. En ook binnen mijn netwerk en consultancy bureau’s merk ik dat het steeds lastiger wordt om goede opdrachten te vinden met een mooi tarief.

De hoogtijdagen zijn voorlopig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:18
Tot ze allemaal in vaste dienst zijn en de freelance markt opgedroogd is. Deze golf bewegingen zijn idd best logisch en misschien ook wel goed voor de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:24
Paar dagen geleden ook een leuke, via de mail een hele opdrachtbeschrijving voor een senior .NET developer. €70,- per uur (niet onderhandelbaar) stond er bij.
Toevallig zag ik (ongeveer) dezelfde opdrachtbeschrijving op de inhuurdesk van de Politie. Max uurtarief €85,-. Ze proberen dus zo'n 21% marge te pakken. Echt ongelofelijk (de toko is .NET Professionals).
Klinkt bekend! Kreeg ook al een mail met deze opdracht van datzelfde bedrijf. Een vage algemene omschrijving, een tarief van € 70,- en vooral dat "niet onderhandelbaar" erachter was voor mij al genoeg... Ik schrijf dan nog wel netjes een berichtje terug (vriendelijk dank maar bedankt), terwijl het gewoon treurig is hoe deze recruitment bedrijven bezig zijn. Ergens ben ik geneigd een iets bozer bericht terug te sturen, maar ja, daar win je ook niets mee.

[ Voor 24% gewijzigd door Tomoth op 07-05-2024 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Dan ga je ervanuit dat ze het max tarief vragen bij de politie. Misschien dat ze zelf ook vanwege het grote aanbod daar wel (een stuk) lager aanbieden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
Wolly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:39:
[...]
Dan ga je ervanuit dat ze het max tarief vragen bij de politie. Misschien dat ze zelf ook vanwege het grote aanbod daar wel (een stuk) lager aanbieden?
Dat hoeft idd zeker niet, wellicht bieden zij ook voor € 80,- of nog minder aan. En ja, de markt staat misschien best onder druk, maar dan uiteindelijk op een niet onderhandelbare € 70,- uitkomen voor een senior, wie denken ze daarmee binnen te hengelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tomoth schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Dat hoeft idd zeker niet, wellicht bieden zij ook voor € 80,- of nog minder aan. En ja, de markt staat misschien best onder druk, maar dan uiteindelijk op een niet onderhandelbare € 70,- uitkomen voor een senior, wie denken ze daarmee binnen te hengelen?
Ik schat zo maar in dat er genoeg zijn die denken liever 6 maanden voor 70 dan misschien 3 maanden thuis zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:51
Wolly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:45:
[...]

Ik schat zo maar in dat er genoeg zijn die denken liever 6 maanden voor 70 dan misschien 3 maanden thuis zitten.
Dit dus. Want met 70 per uur factureer je ook "gewoon" ruim 11 mille per maand. Een stuk meer dan de loonslaaf aan de andere kant van het bureau :+

[ Voor 9% gewijzigd door ColeJ op 07-05-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomoth
[...]
Ja eens, dat is ook zo, maar het voelt zo "meh". Aan de andere kant wordt dat misschien ook de nieuwe realiteit en zijn we verwend geweest met hoge tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Metaalhoofd schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:20:
is dat eigenlijk wel legaal bij aanbesteding?

Als de politie een aanbesteding doet voor een nieuw dienstwapen die een magazijn van 33 kogels moet hebben, dan is dat bijv vrij specifiek (en hebben ze duidelijk iets als een Glock 19 op het oog).

Maarja, een zzp-er gaat niet zo snel een rechtszaak beginnen over zoiets, een andere wapenfabrikant bijv. weer wel, krijg je weer kamervragen, waar ze een week mee bezig zijn en gebeurt er verder niks in Den Haag
Zover ik heb kunnen vinden heeft het iig geen zin om er tegenin te gaan.

En ik vind het niet eens een kwalijke zaak, als iemand gewoon goed functioneert, wat is het probleem dat ie kan blijven zitten op z'n opdracht? Als ik er zou zitten zou ik dat ook willen.

Alleen, waarom die poppenkast? Bespaar elkaar toch die moeite als het iedere 6 maanden zou moeten. Hooguit als het meer dan 2 jaar zou worden, want dan begint het op loondienst te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:34
Waarom die poppenkast?
Omdat overheden te maken hebben met rechtmatigheid en dat steeds verder onder de loep wordt genomen. Is tegenwoordig ook onderdeel van het jaarverslag, dus als publieke organisatie sta je er niet bepaald fraai op als de rechtmatigheid onvoldoende is.

Iets netjes via de formele weg laten lopen zorgt gewoon voor minder gedoe. Aan de achterkant althans, aan de voorkant wat meer werk uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50
Met alle respect maar aanbestedingen zoals het nu gebeurt is vaak genoeg een farce, zie het hot seat verhaal. Het proces maakt alles enorm veel duurder. We zien als maatschappij achter iedere boom een struikrover en alles moet gecontroleerd worden. In de zorg, politie, aanbestedingen.

Als er ergens iets mis gaat is het geen incident die we niet allemaal kunnen voorkomen, maar gooien we er een bult regels overheen om nog meer te controleren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
[...]

Ik zit al een tijdje op de bank ( ;( ) maar ben niet bereid mijn waarde te verlagen, ik heb veel te bieden. Mijn gift aan de maatschappij is dat ik geen inflatiecorrectie heb doorgevoerd en mijn tarief hetzelfde is als 2 jaar geleden.

Ik had vorige week een iemand aan de lijn van StarApple voor een senior solution architect rol. Los van dat ze m'n cv niet snapte (ze zocht naar specifieke woordjes om mijn ervaring te beoordelen) vond ze mijn tarief onrealistisch hoog. Mijn tarief is €105+. zij was not amused dat ik niet wilde zakken naar €82 omdat ik al zo lang op de bank zit en "dus concessies moet doen wil ik kans maken".
Tarief en waarde zijn (helaas) twee verschillende dingen. Tenzij jij je 'waarde' kunt uitrekenen, maar dan ben ik benieuwd hoe je dat doet.
En als iemand met dezelfde waarde een lager tarief vraagt, kiest de opdrachtgever gewoon die andere.

Maar goed, die vraag kun je ook bij StarApple neerleggen. Hoeveel ze er tussen zitten en of dat dan ook niet wat minder kan, hoeven ze ook niet meer verder te zoeken. Los dat als je al voor 82 zou beginnen, je bij de eerste de beste gelegenheid weer weg bent voor 100+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
[...]

Mijn opdrachtgevers zien mij vanwege de complexiteit van het werk graag 1 jaar of zelfs langer bij hen blijven. Dan kunnen ze wel 70-80 gaan geven, maar als de markt dan aantrekt en ik ergens anders 20 meer kan krijgen, dan blijf ik waarschijnlijk niet. En daar zit je dan als opdrachtgever met een nog niet afgerond project en moet je iemand anders inhuren die natuurlijk nog even op stoom moet komen.
Tsja.... Marktwerking of zoiets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:33
[...]

Zie Gergely Ororsz's blogposts hierover: https://newsletter.pragma...p/zirp-software-engineers

TLDR:
- Lage interest rate, veel investeren in IT
- Interest rate omhoog, beurskoersen omlaag
- Personeel eruit, veel werkloosheid

Daarbij komt kijken dat bovenstaande economische situatie er ook voor gezorgd heeft dat heel veel (niet-ondernemende) mensen geld gingen ruiken en dachten "dat kan ik ook wel". Bij mijn huidige opdrachtgever is iedereen recentelijk (laatste 2 jaar) als freelancer begonnen, of voornemens dat te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ColeJ schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Dit dus. Want met 70 per uur factureer je ook "gewoon" ruim 11 mille per maand. Een stuk meer dan de loonslaaf aan de andere kant van het bureau :+
Mwah, dat valt te bezien.
Stel je maakt 1600 uur, dan heb je een omzet van 112.000. Met een factor 1.6 aan overhead kosten die je als zzp-er hebt kom je op een jaarsalaris van 112.000 / 1.6 = 70.000. Met alleen 8% vakantiegeld kom je op een maandsalaris van nog geen 5.500. Bij de volle 46 weken werken (25 vakantiedagen + feestdagen) kom je op een maandsalaris van net geen 6.300.
Dus zoveel meer dan de loonslaaf is dat niet. Wat je wel een stuk meer hebt, is vrijheid. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 06:23:
[...]

Stel je maakt 1600 uur, dan heb je een omzet van 112.000. Met een factor 1.6 aan overhead kosten die je als zzp-er hebt kom je op een jaarsalaris van 112.000 / 1.6 = 70.000. Met alleen 8% vakantiegeld kom je op een maandsalaris van nog geen 5.500. Bij de volle 46 weken werken (25 vakantiedagen + feestdagen) kom je op een maandsalaris van net geen 6.300.
Dus zoveel meer dan de loonslaaf is dat niet. Wat je wel een stuk meer hebt, is vrijheid. ;)
Waarom zou je meer vrijheid hebben? Veel zelfstandigen zitten een jaar op dezelfde klus, soms zelf langer. Die werken gewoon 40 uur, moeten vakantie aanvragen, hebben vaak een leidinggevende die hen taken geeft. Ohja, veel mensen die als zelfstandige gaan werken hebben ook nog eens moeite met vrij nemen :P

Het hele ‘ik heb veel vrijheid’ stuk valt vies tegen in de praktijk. Ja, je kunt elke paar maanden/jaar een nieuwe opdracht gaan zoeken, maar is dat de definitie van vrijheid? Ik vind het eerder triest dat er zoveel werkgevers zijn die eentonig werk aanbieden dat mensen het gevoel hebben controle te pakken door andere opdrachten te zoeken.

(Gechargeerd natuurlijk, maar in de basis stelt die zogenaamde vrijheid niet zoveel voor)

[ Voor 3% gewijzigd door Orangelights23 op 08-05-2024 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Tomoth schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Mensen die kunnen uitrekenen dat elke maand niet werken je meer geld kost dan 3 maanden wachten op 20 euro meer. Je bent dan ook vrij om zelf weer snel weg te gaan als je beter tarief kan krijgen bij een opdracht elders. Dat is de consequentie van de opdrachtgever. Dan zou ik zelf bv ook echt 2 weken hanteren en toedeledokie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Partijen als Starapple hanteren een zeer hoge marge en als die iets kunnen vinden dan kan jij dat ook. Dit zijn geen preferred suppliers met bv hot seats. Waarschijnlijk is die opdracht ergens te vinden voor 105 :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 07:52
Orangelights23 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 06:43:
[...]

Waarom zou je meer vrijheid hebben? Veel zelfstandigen zitten een jaar op dezelfde klus, soms zelf langer. Die werken gewoon 40 uur, moeten vakantie aanvragen, hebben vaak een leidinggevende die hen taken geeft. Ohja, veel mensen die als zelfstandige gaan werken hebben ook nog eens moeite met vrij nemen :P

Het hele ‘ik heb veel vrijheid’ stuk valt vies tegen in de praktijk. Ja, je kunt elke paar maanden/jaar een nieuwe opdracht gaan zoeken, maar is dat de definitie van vrijheid? Ik vind het eerder triest dat er zoveel werkgevers zijn die eentonig werk aanbieden dat mensen het gevoel hebben controle te pakken door andere opdrachten te zoeken.

(Gechargeerd natuurlijk, maar in de basis stelt die zogenaamde vrijheid niet zoveel voor)
Voor mij zit die vrijheid in andere dingen. Niet afhankelijk zijn van de nukken van een baas, voor zaken
als trainingen, apparatuur, vrije dagen, etc. En geen functioneringsgesprekken "waar zie je jezelf over 5 jaar"
minder last van reorganisaties als er weer eens een nieuwe teamleider ten tonele verschijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
[...]

Je hebt wel een punt hoor, want zo zal het voor een aanzienlijk deel van de IT zzpers wel zijn.
Zelf voel ik wel degelijk veel meer vrijheid. Vooral omdat ik geen werkgever meer heb die ik moet overtuigen dat een klus niet leuk is en ik verder ga kijken naar een andere klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 06:45:
[...]

Mensen die kunnen uitrekenen dat elke maand niet werken je meer geld kost dan 3 maanden wachten op 20 euro meer. Je bent dan ook vrij om zelf weer snel weg te gaan als je beter tarief kan krijgen bij een opdracht elders. Dat is de consequentie van de opdrachtgever. Dan zou ik zelf bv ook echt 2 weken hanteren en toedeledokie
Je hebt natuurlijk ook geen garantie dat je na 3 maanden wel die beter betaalde opdracht vind of matcht. Echter is een maand of meer niet werken ook echt iets wat je in loondienst niet zo maar voor elkaar krijgt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
Waarom zou je meer vrijheid hebben? Veel zelfstandigen zitten een jaar op dezelfde klus, soms zelf langer. Die werken gewoon 40 uur, moeten vakantie aanvragen, hebben vaak een leidinggevende die hen taken geeft.
Dat klinkt als een fictief dienstverband. ;)

Mijn vrijheid zit hem in geen vakantie aanvragen; ik ben er wel of ik ben er niet. Natuurlijk houd ik rekening met collega's en het werk wat er ligt. Ik ben ook vrij wanneer ik er zin in heb; ik heb geen 25 vakantiedagen. Het ene jaar zijn het er 22, het andere 40.
Taken van een leidinggevende? Ja natuurlijk! Maar hij geeft geen leiding aan mij, maar aan het werk. Ik bepaal zelf wel, binnen grenzen natuurlijk, hoe ik mijn werk doe. Sommig werk doe ik ook gewoon niet; geen zin in en past niet bij me.
Meetings, borrels, ontwikkelplannen (ik moet nog 7 jaar werken, ik ben wel uitontwikkeld ;) ), (k)wartaalmeetings: allemaal n.v.t.
Ik werk 8 uur per dag, ergens tussen 6:00 en 21:00; tussen de middag ga ik gerust 2 uur hardlopen. Even langs het verzorgingstehuis mijn moeder opzoeken. Uurtje boodschappen doen, een klein huishoudelijk klusje.
Dat is vrijheid.

Overigens kon ik dat in mijn laatste loondienstbaan ook wel... maar dat is uitzonderlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 08-05-2024 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meery
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-08-2024
Een paar maanden terug heb ik mijn vorige baan in de industriële automatisering achter me gelaten op goede voet, en ik ben nu volledig ingeburgerd in een nieuwe, zeer bevredigende werkomgeving als werknemer. Toch merk ik dat ik sommige aspecten van mijn vorige functie mis, en dus onderzoek ik momenteel of het mogelijk is af en toe nog wat werk te verrichten daar (maximaal 8 uur per week). Mijn nieuwe werkgever staat hier zelfs positief tegenover. Het is niet mijn intentie om hier financieel enorm van te profiteren; ik wil simpelweg dat het voor alle partijen de moeite waard is, al moet mijn expertise uiteraard wel gewaardeerd worden.

In eerste instantie dacht ik aan een nul-urencontract, maar blijkbaar is dit afgeschaft. Een andere optie is natuurlijk om zelfstandige te worden, maar ik ben niet van plan de 1225 uren te halen en blijf hoofdzakelijk in loondienst. Hoewel de opdrachten in eerste instantie alleen van mijn vorige werkgever zullen komen, kan ik wel zelf bepalen hoe ik deze invul. Er bestaat wel potentie om werk te doen voor klanten van mijn vorige werkgever, aangezien zij anders simpelweg niet genoeg capaciteit hebben, wat nadelig is voor hun inkomsten uit licenties. Is het nog financieel interessant om als ZZP'er te werken in mijn situatie, en hoe kan ik voorkomen dat ik toch als verkapte werknemer wordt beschouwd door de belastingdienst?

Bestaat er tegenwoordig nog een constructie waarin het mogelijk is om naast een dienstverband kleine klussen te doen? Is de KOR in mijn geval interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Deveon schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:48:
[...]

Je hebt natuurlijk ook geen garantie dat je na 3 maanden wel die beter betaalde opdracht vind of matcht. Echter is een maand of meer niet werken ook echt iets wat je in loondienst niet zo maar voor elkaar krijgt.
Garantie heb je nooit. Maar wel drie maanden inkomsten, niet op je buffer interen en mogelijkheid om door te solliciteren.

Ik heb nooit een issue gehad om in loondienst een maand vrij te krijgen om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:01
Meery schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:19:
Een paar maanden terug heb ik mijn vorige baan in de industriële automatisering achter me gelaten op goede voet, en ik ben nu volledig ingeburgerd in een nieuwe, zeer bevredigende werkomgeving als werknemer. Toch merk ik dat ik sommige aspecten van mijn vorige functie mis, en dus onderzoek ik momenteel of het mogelijk is af en toe nog wat werk te verrichten daar (maximaal 8 uur per week). Mijn nieuwe werkgever staat hier zelfs positief tegenover. Het is niet mijn intentie om hier financieel enorm van te profiteren; ik wil simpelweg dat het voor alle partijen de moeite waard is, al moet mijn expertise uiteraard wel gewaardeerd worden.

In eerste instantie dacht ik aan een nul-urencontract, maar blijkbaar is dit afgeschaft. Een andere optie is natuurlijk om zelfstandige te worden, maar ik ben niet van plan de 1225 uren te halen en blijf hoofdzakelijk in loondienst. Hoewel de opdrachten in eerste instantie alleen van mijn vorige werkgever zullen komen, kan ik wel zelf bepalen hoe ik deze invul. Er bestaat wel potentie om werk te doen voor klanten van mijn vorige werkgever, aangezien zij anders simpelweg niet genoeg capaciteit hebben, wat nadelig is voor hun inkomsten uit licenties. Is het nog financieel interessant om als ZZP'er te werken in mijn situatie, en hoe kan ik voorkomen dat ik toch als verkapte werknemer wordt beschouwd door de belastingdienst?

Bestaat er tegenwoordig nog een constructie waarin het mogelijk is om naast een dienstverband kleine klussen te doen? Is de KOR in mijn geval interessant?
https://www.kvk.nl/geldza...oondienst-waar-let-je-op/

Die 1225 uur is natuurlijk alleen van toepassing voor belastingvoordeel. Dat sluit niet uit dat je gewoon 1224 uur of minder kan werken in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:13:
[...]

Dat klinkt als een fictief dienstverband. ;)

Mijn vrijheid zit hem in geen vakantie aanvragen; ik ben er wel of ik ben er niet. Natuurlijk houd ik rekening met collega's en het werk wat er ligt. Ik ben ook vrij wanneer ik er zin in heb; ik heb geen 25 vakantiedagen. Het ene jaar zijn het er 22, het andere 40.
Taken van een leidinggevende? Ja natuurlijk! Maar hij geeft geen leiding aan mij, maar aan het werk. Ik bepaal zelf wel, binnen grenzen natuurlijk, hoe ik mijn werk doe. Sommig werk doe ik ook gewoon niet; geen zin in en past niet bij me.
Meetings, borrels, ontwikkelplannen (ik moet nog 7 jaar werken, ik ben wel uitontwikkeld ;) ), (k)wartaalmeetings: allemaal n.v.t.
Ik werk 8 uur per dag, ergens tussen 6:00 en 21:00; tussen de middag ga ik gerust 2 uur hardlopen. Even langs het verzorgingstehuis mijn moeder opzoeken. Uurtje boodschappen doen, een klein huishoudelijk klusje.
Dat is vrijheid.

Overigens kon ik dat in mijn laatste loondienstbaan ook wel... maar dat is uitzonderlijk.
Grappig, alles wat je beschrijft was ook mogelijk bij mijn laatste werkgever :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:53
Orangelights23 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Wow, dat is wel heel grappig idd ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metaalhoofd
[...]

ik weet even niet waar je het maandsalaris van 6300 vandaan haalt

5500 bruto salaris per maand is netto ca € 3840 (even ervan uitgaande dat er geen pensioenafdracht wordt ingehouden oid) + 8% vakantiegeld (wat ook belast wordt), je bent dan wel verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en hebt recht op WW mocht je op straat gezet worden.

omzet van 112000 met bijv een aftrekpost voor AOV van 4500/jaar, waarvan je 8% reserveert voor vakantie geld komt neer op netto ca 5192 per maand (+ 5192 netto vakantiegeld per jaar).
Dat is een verschil van een ca 1350 netto per maand (en vakantiegeld), waarvoor je je eigen WW-potje moet vullen.(ca 17550 per jaar)

Heb je aftrekposten en ga je met pensioen inleg rekenen ziet het plaatje er natuurlijk anders uit.

aanname 12.000 inleg pensioen (bij dienstverband is verdeling 30/70)
aftrekposten 4000/jaar (afschrijving laptop/telefoon, cursus en verzekering oid )

Dan houdt je bij dienstverband van 5500 bruto loon netto ca 3690 over (+8% belast vakantiegeld)
bij zzp ca 4584 netto (+ idem vakantiegeld), verschil zo'n 900 euro per maand (11700 per jaar) waar je je eigen WW-potje mee moet vullen.

Niet een enorm verschil, maar genoeg voor velen om toch ZZP-er schap te verkiezen.
Gaat je uurtarief omhoog, of besluit je meer uren te maken (je aanname van 1600 uur gaat uit van 12 weken vrij per jaar bij 40/week werken), dan gaat het verschil behoorlijk oplopen met dienstverband.

Als ik bijv uitga van 25 vakantie dagen + feestdagen (ca 5 per jaar) + ca 5 dagen ziek per jaar (ca 7 weken vrij), heb je dus mbt je zzp-er uren 5 extra vakantie weken ingeschat bij een werkweek van 40 uur
Ga je uit van een werkweek van 36 uur dan kom je idd wel rond 1600 uur uit, maar bij veel opdrachten mag je gewoon 40 uur per week declareren (mijn huidige opdracht bij politie gaat uit van max 1800 uur per jaar )

met die 200 uur extra a € 70,- komt er in mijn laatste voorbeeld toch 500 euro netto per maand en 500 netto vakantiegeld bij

gaat je uurtarief een tientje omhoog dan is dat zo'n 500 netto per maand extra (+ 500 netto vakantiegeld) bij 1600 uur of ca 1275 netto per maand (+ 1275 netto vakantiegeld) bij 1800 uur.

Mocht je dan een keer een opdracht hebben voor € 105, tja dan kan je in dat jaar (of jaren) even een flinke buffer opbouwen, zodat je later kan kiezen of je een periode op de bank gaat zitten wachten op de volgende opdracht voor dat tarief

Denk je dat € 70/u het max haalbare is, tja, dan kan je beter in loondienst (tenzij je dat beetje vrijheid wil), is € 70,- een tijdelijke uitzondering en verwacht je op andere opdrachten veel meer te krijgen, dan kan zzp-er blijven lucratiever zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 08-05-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:41
jongetje schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:27:
@Iksie Je moet idd vaak elk criteria toelichten via allemaal motivatietjes (leuk woord). Daarbij ook zorgen dat de termen die genoemd worden in de omschrijving weer terug komen in het CV. Is idd meer moeite dan even een CV in het proces stoppen :)
Bedoel je hiermee te zeggen dat je op alle eisen puntsgewijs in die motivatie in het kort moet uitleggen waarom je voldoet?

Vroeg mij al af waar ik goed aan deed in die motivatie, dus mensen die weten 'hoe' hoor ik graag :+

Daarnaast begin ik te denken dat sommige tussenpartijen nog korter op de opdrachtgever zitten dan portalen zoals Headfirst. Dus naast hotseats, dus ook hotproviders. Ik zit momenteel ook aan de andere kant van de tafel en bij een uitvraag hebben we binnen 2 dagen al een rits aan CV's om uit te kiezen (van bedroevende kwaliteit soms).

[ Voor 22% gewijzigd door Furion2000 op 08-05-2024 12:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is allemaal de schuld van de Rabobank ABN.

Al sinds begin dit jaar probeer ik mijn boekhoudkoppelingen op te zeggen. Ik heb tien jaar Visma Cash Web gewerkt (wat een gedrocht) en daarna e-Boekhouden (eveneens geen fijne UX), maar omdat ik zoals eerder gezegd mijn ondernemersactiviteiten momenteel laat sluimeren en enkel nog een hosting/onderhoudsklant heb, heb ik één inkomende en één uitgaande factuur in de maand, dus die boeken doe ik zelf wel in Excel.

Zie ik dat er wéér € 15+ afgeschreven door de ABN, dus mét boekhoudkoppeling à € 3,25 ex. Een koppeling die ik al ontelbare malen heb geprobeerd op te zeggen, op naam van beide leveranciers. Een koppeling waarvan in internetbankieren ook niet te zien is aan welk boekhoudpakket die gekoppeld is.

En dat bij een bank die niet alleen € 0,10 rekent voor een overboeking van zakelijke betaal- naar spaarrekening, maar ook nog eens € 0,09 "rapportagekosten" over die overboeking. Hoe verzinnen ze het.

Ja, op de uurtarieven die hier doorgaans gelden, peanuts, me hier één uur druk over maken is duurder dan dit gewoon slikken, maar dit is na jaren vechten met de prutsende IT van die bank een principekwestie.

Dus ik vanmorgen 45 minuten met de helpdesk gebeld, waarvan 35 minuten in de wacht terwijl er met andere afdelingen werd gebeld. Onder het genot van wanstaltige wachtmuzak op 32 kbps uiteraard. Er staat nu een intern ticket uit om die boekhoudkoppeling voor mij op te zeggen. Of nee, om uit te zoeken waarom ik die niet kan opzeggen, waarna ik dat uiteraard alsnog zelf mag doen.

De vorige keer dat ik hierover belde, twee maanden geleden, was me naast compensatie (hey, 3,25 is 3,25, is toch weer een half speciaalbiertje) beloofd dat het opgelost zou zijn. Nee dus.

Maar dan. Krijg ik zojuist een brief. Dat mijn betaalpakket wordt omgezet naar "Volop Ondernemen Ambitieus" à € 13,75 per maand. Da's 60 cent per maand duurder dan mijn huidige pakket, die ze uit de goedheid van hun hart de eerste drie maanden compenseren. Ik word omgezet naar dat pakket, en niet naar het goedkopere Volop Ondernemen Slim (€ 9,90), niet omdat ik daar niet slim genoeg ben of te veel ambitie heb, maar OMDAT IK EEN BOEKHOUDKOPPELING ACTIEF HEB.

Dus wie verspilt er weer een kwartier van z'n tijd, bellend met de helpdesk (een perk die vervalt bij Slim, trouwens)? U raadt het al. En dan nog een kwartier om dit neer te pennen? Precies.

En nee, het pakket is niet aan te passen vóór de omzetting, omdat die boekhoudkoppeling dus actief is. En de brief meldt dat het automatisch geselecteerde pakket mogelijk nog automatisch wijzigt door wijzigingen die ik aanbreng in mijn pakket vóór de omzetting - maar dat zal wel te laat gebeuren, mocht dat deze maand nog lukken.

Dan de klapper: mocht ik uiteindelijk zijn omgezet en de boekhoudkoppeling zijn geannuleerd, dan kan ik in Internetbankieren het pakket zelf omzetten, zij konden dat niet voor me doen. Maar om het pakket te wijzigen, moest en zou ik inloggen met een zakelijke pas. Dat ik al tien jaar alles doe met m'n privépas in de zakelijke omgeving maakt niet uit.

Dus over 3-5 werkdagen ploft er een pas op de mat, die ik ga gebruiken om de hele teringzooi op te zeggen.

Dus, hoe bevalt Knab voor een sluimerende eenmanszaak? € 7 per maand en 500 gratis transacties per jaar lees ik?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:31
CodeCaster schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:52:
Dus, hoe bevalt Knab voor een sluimerende eenmanszaak? € 7 per maand en 500 gratis transacties per jaar lees ik?
Wat een verhaal, klinkt een beetje als een en/of rekening openen bij de Rabobank zonder dat de tweede persoon een Rabobank rekening heeft, dat was ook behoorlijk ingewikkeld. Knab bevalt mij prima, behalve dat ik de paslimiet niet aan kon passen in de App (volgens mij mist die knop gewoon in de zakelijk App en weten ze dat zelf niet). Revolut Business is trouwens zelfs gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figlio del comm
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:35
HeldereM schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:02:
[...]
Knab bevalt mij prima, behalve dat ik de paslimiet niet aan kon passen in de App (volgens mij mist die knop gewoon in de zakelijk App en weten ze dat zelf niet).
Zit onder betaalpassen/limieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Furion2000 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Bedoel je hiermee te zeggen dat je op alle eisen puntsgewijs in die motivatie in het kort moet uitleggen waarom je voldoet?

Vroeg mij al af waar ik goed aan deed in die motivatie, dus mensen die weten 'hoe' hoor ik graag :+

Daarnaast begin ik te denken dat sommige tussenpartijen nog korter op de opdrachtgever zitten dan portalen zoals Headfirst. Dus naast hotseats, dus ook hotproviders. Ik zit momenteel ook aan de andere kant van de tafel en bij een uitvraag hebben we binnen 2 dagen al een rits aan CV's om uit te kiezen (van bedroevende kwaliteit soms).
Headfirst (Between) heeft veel overheids contracten gewonnen en mag daardoor aanbieden. Als je op overheidsopdrachten reageert krijg je vaak een template die je moet invullen die dan een soort van motivatie is. Daarin moet je dan per punt motiveren waarom jij daaraan voldoet.
Het punt is dan ook dat die mantel partijen een eerste selectie moeten doen en daarom ook vaak maar 1 kandidaat mogen aanbieden om ze tot die selectie te dwingen.
Ik zie zelf dat partijen als bijvoorbeeld een CIMsolutions of een Ordina de uitvraag bijna nooit in de markt zetten maar indien het een beetje past eigen personeel aanbieden. Daar valt dan meteen het meeste op te verdienen voor hun. Headfirst/Between doet puur aanbieden en factureren en is daar helemaal op ingericht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
ID-College schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Wow, dat is wel heel grappig idd ;)
Blijft altijd wel apart hoe mensen freelancen ervaren en hoe het in de praktijk werkt.

Hoe dan ook, heb een nieuwe klant erbij voor een aantal uur per week, contract voor een jaar voor 180,- per uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 13:44

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Als je 70 per uur vraagt dan zal je in loondienst ook niet veel verdienen lijkt mij.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:31
figlio del comm schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Zit onder betaalpassen/limieten.
Zie het, ik denk dat er een bug in de app zat want ik zag enkele weken geleden alleen het plaatje van de pas die ik dan een beetje heen en weer kon bewegen, zonder al die menu opties er onder.

[ Voor 5% gewijzigd door HeldereM op 08-05-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:54

sebasd

loopt op espresso

Orangelights23 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:41:
[...]
Hoe dan ook, heb een nieuwe klant erbij voor een aantal uur per week, contract voor een jaar voor 180,- per uur.
Nice. Die kant gaat het bij mij ook langzaam op, al zit ik nog niet aan de 180.

Maar jij zat in de security toch? Daar zijn de tarieven ook gewoon beter dan in de testwereld denk ik.

Mag ik vragen hoeveel uur per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
mijn huidige opdracht loopt komend half jaar ten einde, maar de klant vroeg of ik (oa ivm de aanwezige domein-kennis) geïnteresseerd was in een verlenging. Dit zou dan gaan om een nieuwe opdracht (een nieuwbouw traject dat eind dit jaar begint voor een deel van de oude huidige legacy monoliet applicatie).

Ik verwacht dat in de eerste periode er ook nog eea aan kennisoverdracht momenten zullen komen tov het team dat aan de huidige applicatie werkt (aangezien het plan is om meerdere mensen naar het nieuwbouw traject door te schuiven en andere externen in te huren voor het beheer van de oude applicatie).

Mij lijkt het nieuwbouw traject wel interessant (ook omdat dit obv een modernere technologiestack gedaan gaat worden (containers/microservices, veel meer angular werk))

Ik vroeg me af of er hier meer freelancers zijn die op zo'n manier van de ene opdracht bij de klant in de volgende opdracht rolden of dat dit een soort 'no-go' is en je op z'n minst eerst een opdracht zou moeten doen bij een totale andere klant. Persoonlijk ken ik wel meer zzp-ers die verschillende projecten hebben gedaan bij eenzelfde klant (soms onder de oorspronkelijke opdracht, soms een geheel nieuw opdracht/contract (vooral als de huidige ten einde liep)), maar ben benieuwd hoe hier daar tegen aan wordt gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 07:52

Dus over 3-5 werkdagen ploft er een pas op de mat, die ik ga gebruiken om de hele teringzooi op te zeggen.
Zul je zien dat je ook nog de vraag krijgt om tevredenheidsonderzoek in te vullen :)
"Hoe vond u onze dienstverlening?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Orangelights23 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Grappig, dat was ook mijn laatste zin 8)

Het is ook niet zo dat elk loondienstverband volkomen kut is. Loondienst heeft ook wel voordelen.
Maar iedereen maakt zijn afwegingen. De een wil een baangarantie (in ieder geval het idee hebben dat hij dat heeft), de ander wil vooral snel en in korte tijd binnenlopen. De een vindt het heerlijk om lid te mogen zijn van de 'bedrijfsfamilie', de ander doet het beter als buitenbeentje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

proatjeboksem schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Zul je zien dat je ook nog de vraag krijgt om tevredenheidsonderzoek in te vullen :)
"Op de gillende kinderen en blaffende hond op de achtergrond na, en het drie keer doorverbinden, en me het gevoel te geven volstrekt achterlijk te zijn, één ster van de vijf, want lager kan niet."

Ik hou van enquêtes. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Al sinds het begin, fantastisch. Niks te klagen. Kwam ook van ABNAMRO.

Banken... hoe groter de bank, des te meer gezeik. De volgende bank haal ik bij de IKEA. Ik snij er een gleuf in en stop mijn geld daarin. Kan ik er de hele dag op broeden en de bank zeurt nooit.

Privé zit ik bij Triodos en ASN. Ook nooit gedoe. Zakelijk bij KNAB. Ook nooit gedoe.
Ervaringen heb ik met RABO, ING en ABN. Altijd gedoe gehad omdat er weer eens iets niet kan/kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Bij iemand anders met automatische incasso voor BTW/IB deze dubbel afgeschreven?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:01

Al sinds begin dit jaar probeer ik mijn boekhoudkoppelingen op te zeggen. Ik heb tien jaar Visma Cash Web gewerkt (wat een gedrocht) en daarna e-Boekhouden (eveneens geen fijne UX), maar omdat ik zoals eerder gezegd mijn ondernemersactiviteiten momenteel laat sluimeren en enkel nog een hosting/onderhoudsklant heb, heb ik één inkomende en één uitgaande factuur in de maand, dus die boeken doe ik zelf wel in Excel.

Zie ik dat er wéér € 15+ afgeschreven door de ABN, dus mét boekhoudkoppeling à € 3,25 ex. Een koppeling die ik al ontelbare malen heb geprobeerd op te zeggen, op naam van beide leveranciers. Een koppeling waarvan in internetbankieren ook niet te zien is aan welk boekhoudpakket die gekoppeld is.

En dat bij een bank die niet alleen € 0,10 rekent voor een overboeking van zakelijke betaal- naar spaarrekening, maar ook nog eens € 0,09 "rapportagekosten" over die overboeking. Hoe verzinnen ze het.

Ja, op de uurtarieven die hier doorgaans gelden, peanuts, me hier één uur druk over maken is duurder dan dit gewoon slikken, maar dit is na jaren vechten met de prutsende IT van die bank een principekwestie.

Dus ik vanmorgen 45 minuten met de helpdesk gebeld, waarvan 35 minuten in de wacht terwijl er met andere afdelingen werd gebeld. Onder het genot van wanstaltige wachtmuzak op 32 kbps uiteraard. Er staat nu een intern ticket uit om die boekhoudkoppeling voor mij op te zeggen. Of nee, om uit te zoeken waarom ik die niet kan opzeggen, waarna ik dat uiteraard alsnog zelf mag doen.

De vorige keer dat ik hierover belde, twee maanden geleden, was me naast compensatie (hey, 3,25 is 3,25, is toch weer een half speciaalbiertje) beloofd dat het opgelost zou zijn. Nee dus.

Maar dan. Krijg ik zojuist een brief. Dat mijn betaalpakket wordt omgezet naar "Volop Ondernemen Ambitieus" à € 13,75 per maand. Da's 60 cent per maand duurder dan mijn huidige pakket, die ze uit de goedheid van hun hart de eerste drie maanden compenseren. Ik word omgezet naar dat pakket, en niet naar het goedkopere Volop Ondernemen Slim (€ 9,90), niet omdat ik daar niet slim genoeg ben of te veel ambitie heb, maar OMDAT IK EEN BOEKHOUDKOPPELING ACTIEF HEB.

Dus wie verspilt er weer een kwartier van z'n tijd, bellend met de helpdesk (een perk die vervalt bij Slim, trouwens)? U raadt het al. En dan nog een kwartier om dit neer te pennen? Precies.

En nee, het pakket is niet aan te passen vóór de omzetting, omdat die boekhoudkoppeling dus actief is. En de brief meldt dat het automatisch geselecteerde pakket mogelijk nog automatisch wijzigt door wijzigingen die ik aanbreng in mijn pakket vóór de omzetting - maar dat zal wel te laat gebeuren, mocht dat deze maand nog lukken.

Dan de klapper: mocht ik uiteindelijk zijn omgezet en de boekhoudkoppeling zijn geannuleerd, dan kan ik in Internetbankieren het pakket zelf omzetten, zij konden dat niet voor me doen. Maar om het pakket te wijzigen, moest en zou ik inloggen met een zakelijke pas. Dat ik al tien jaar alles doe met m'n privépas in de zakelijke omgeving maakt niet uit.

Naar een andere bank en automatisch incasso intrekken?
proatjeboksem schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:45:
[...]

Nee het is altijd "hoe tevreden bent u?" alsof je geen keus hebt tevreden te zijn... :X *ergernis*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klimpie94
  • Laatst online: 13-09-2024
Heeft iemand ervaring met het samenvoegen van 2 PDFs? In dit geval specifiek de UEA en de laatste pagina geprint met handtekening? Ik combineer ze, maar ik krijg de laatste pagina niet te zien of een foutmelding als ik Acrobat online gebruik 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

klimpie94 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:36:
Heeft iemand ervaring met het samenvoegen van 2 PDFs? In dit geval specifiek de UEA en de laatste pagina geprint met handtekening? Ik combineer ze, maar ik krijg de laatste pagina niet te zien of een foutmelding als ik Acrobat online gebruik 8)7
Gebruik zelf PDF split and merge (https://pdfsam.org/) voor zulke zaken, maar ik weet niet hoe die omgaat met jouw use case.
Mee bezig. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

Kwee nie. Met de voorvertoning van MacOS kan ik gewoon pdf's combineren tot ik een ons weeg.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51

Wat denk je van Wise? Geen vaste kosten, geen transactiekosten voor euro betalingen, goede rente op je rekening en als je wilt goede wisselkoersen als je in andere valuta wilt ontvangen/betalen (nee, heb geen aandelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klimpie94
  • Laatst online: 13-09-2024
CodeCaster schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Gebruik zelf PDF split and merge (https://pdfsam.org/) voor zulke zaken, maar ik weet niet hoe die omgaat met jouw use case.
Thanks, handige app! Hij kan helaas niet omgaan met dit type document

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Betreft het een digitale handtekening? Volgens mij kunnen digitaal gesigneerde pdfs niet meer aangepast worden zonder het verlies van de digitale handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:20
Idd, bij een digital signed pdf had ik er ook last van. Het UEA document print ik naar een n pdf file (incl handtekening etc) en deze gebruik ik om samen te voegen met een andere d.m.v. pdfsam.

[ Voor 5% gewijzigd door bekkerm op 09-05-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 19:40
Brief naar de Kamer:

Arbeidsongeschiktheidscriterium Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen

https://www.tweedekamer.n...2024D16813&did=2024D16813

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
Schmitzel schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:40:
Brief naar de Kamer:

Arbeidsongeschiktheidscriterium Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen

https://www.tweedekamer.n...2024D16813&did=2024D16813
Heb je 'm ook al gelezen, en kun je een indruk geven?

Ik intussen wel, en ben wel te spreken over het voorstel! (Ik zit wat links in het politieke spectrum - zou een nog wat meer solidaire en collectieve variant ook wel accepteren)

De ChatGPT samenvatting hier, die zo ongeveer wel klopt:

De brief bevat de volgende belangrijke punten voor een ZZP'er met betrekking tot de Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid:

* Verplichte verzekering: Het is voorgesteld dat zelfstandigen, net als werknemers, een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering krijgen, om het risico op inkomensverlies bij ziekte te verminderen.
* Drempelfunctievariant: Er is gekozen voor de 'drempelfunctievariant' van het arbeidsongeschiktheidscriterium, waarbij zelfstandigen recht hebben op een uitkering als ze door ziekte niet minimaal het Wettelijk Minimumloon kunnen verdienen. Dit criterium is als meest uitlegbaar, betaalbaar, en uitvoerbaar bevonden.
* Vergelijking met WIA: De arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen is gebaseerd op een vergelijkbaar criterium als dat van de WIA, waarbij uitkeringen gebaseerd zijn op het verschil tussen het voormalige inkomen en de resterende verdiencapaciteit.
* Uitkering tot WML: De maximale uitkering bij arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen zal gelijk zijn aan het Wettelijk Minimumloon, wat lager kan zijn dan uitkeringen voor werknemers. Dit benadrukt dat zelfstandigen een deel van het risico zelf dragen.
* Premie en uitvoerbaarheid: De gekozen variant leidt tot iets lagere premies en is minder intensief om te beoordelen, wat voordelig is voor de uitvoerbaarheid en kostenbeheersing.

[ Voor 3% gewijzigd door pkuppens op 10-05-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hielko schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Wat denk je van Wise? Geen vaste kosten, geen transactiekosten voor euro betalingen, goede rente op je rekening en als je wilt goede wisselkoersen als je in andere valuta wilt ontvangen/betalen (nee, heb geen aandelen).
Niet tegengekomen bij m'n zoektocht, en ik wil wel gewoon een Nederlandse IBAN (kan bij Wise ook, zag ik) en iDeal.

Maar ik ben in anderhalve dag (met Hemelvaart ertussen) geaccepteerd bij Knab, dus prima. Nu voor het weekend nog m'n geld en incasso's weg bij ABN, dan de boel opzeggen en zeggen dat ze de compensatie mogen storten op m'n privérekening.

Want het privépakket is met € 3,50 per maand prima voor betalen (+pas), sparen, creditcard, beleggen en pensioensparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Maar echt wat is het punt van die AOV dan?
Behalve voor de groep nep-zelfstandigen (die ze zogenaamd proberen te beschermen) is die verzekering compleet nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 23:47
CodeCaster schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Niet tegengekomen bij m'n zoektocht, en ik wil wel gewoon een Nederlandse IBAN (kan bij Wise ook, zag ik) en iDeal.

Maar ik ben in anderhalve dag (met Hemelvaart ertussen) geaccepteerd bij Knab, dus prima. Nu voor het weekend nog m'n geld en incasso's weg bij ABN, dan de boel opzeggen en zeggen dat ze de compensatie mogen storten op m'n privérekening.

Want het privépakket is met € 3,50 per maand prima voor betalen (+pas), sparen, creditcard, beleggen en pensioensparen.
Maar... KNAB is toch onderdeel van ABN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 13:46
mamorunl schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 01:53:
[...]

Maar... KNAB is toch onderdeel van ABN?
Is KNAB onlangs niet verkocht aan een buitenlandse partij?

/edit:
https://bieb.knab.nl/knab...ostenrijkse-bawag-group-0

[ Voor 16% gewijzigd door c-nan op 11-05-2024 06:50 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 23:47
c-nan schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 06:48:
[...]

Is KNAB onlangs niet verkocht aan een buitenlandse partij?

/edit:
https://bieb.knab.nl/knab...ostenrijkse-bawag-group-0
Schijnbaar nog meer veranderd waar ik niet van op de hoogte was: https://bieb.knab.nl/onde...t-depositogarantiestelsel

Viel al lang niet meer onder ABN ook met het deposito. Weer wat geleerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
mamorunl schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:45:
[...]

Viel al lang niet meer onder ABN ook met het deposito. Weer wat geleerd :D
KNAB is nooit (onderdeel) van ABN AMRO geweest.
KNAB is opgericht onder de bank licentie van AEGON. AEGON is vorig jaar overgenomen door ASR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

hackerhater schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:50:
Maar echt wat is het punt van die AOV dan?
Behalve voor de groep nep-zelfstandigen (die ze zogenaamd proberen te beschermen) is die verzekering compleet nutteloos.
Dat wij wel meebetalen, maar er toch nooit profijt van hebben. Zelfs als je als IT’er nog maar 4 kunt factureren in een week heb je meer dan het minimum loon 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51

Yucon

*broem*

Crazy D schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Dat wij wel meebetalen, maar er toch nooit profijt van hebben. Zelfs als je als IT’er nog maar 4 kunt factureren in een week heb je meer dan het minimum loon 8)7
Zie het als een belastingverhoging en denk er niet meer aan. Hoe er ook aan gesleuteld gaat worden, we gaan er op persoonlijk niveau vrijwel niets aan hebben maar tegelijkertijd is de kans dat het er niet ongeveer in deze vorm gaat komen ook zo'n beetje 0.

'vrijwel', omdat het je bestaande AOV misschien een tikje goedkoper maakt omdat die aanvullend gaat worden. Maar daar blijft het dan ook wel bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:34
Toevallig deze week voor twee portals gedaan.
Netjes laatste pagina uitgeprint en met pen ondertekent, met iPhone weer in gescand.

Vervolgens UEA in PDF geprint exclusief laatste pagina. Via een online tool (een van de eerste hits op Google) beide samengevoegd en klaar. Heb Adobe online niet gebruikt, want daar moest ik een account voor aanmaken en daar had ik geen zin in.

Bij beide portals binnen een dag toegelaten, dus dat volstond in elk geval.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
B-Real schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Netjes laatste pagina uitgeprint en met pen ondertekent, met iPhone weer in gescand.

Vervolgens UEA in PDF geprint exclusief laatste pagina. Via een online tool (een van de eerste hits op Google) beide samengevoegd en klaar. Heb Adobe online niet gebruikt, want daar moest ik een account voor aanmaken en daar had ik geen zin in.

Ik zou zo'n online tool nooit gebruiken om formele documenten te mergen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Zie het als een belastingverhoging en denk er niet meer aan. Hoe er ook aan gesleuteld gaat worden, we gaan er op persoonlijk niveau vrijwel niets aan hebben maar tegelijkertijd is de kans dat het er niet ongeveer in deze vorm gaat komen ook zo'n beetje 0.

'vrijwel', omdat het je bestaande AOV misschien een tikje goedkoper maakt omdat die aanvullend gaat worden. Maar daar blijft het dan ook wel bij
Naast een AOV zijn er ook andere producten om de uitkering aan te vullen. Cruciaal detail hierin is aanvullen. De verzekeraar hoeft namelijk minder te toetsen op arbeidsgeschiktheid en kan simpelweg stellen dat wanneer je recht heb op een uitkering van het UWV je ook recht hebt op de aanvulling. Dit zou kan prima een betaalbaar alternatief kunnen worden op de huidige AOVs of wie nu met uitsluitsels te maken heeft, al uiteraard niet voor de bedragen die de meeste hier verzekeren (50k+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Wolly schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Misschien maken ze met de gescande gegevens wel een account aan voor @B-Real :+ scheelt hem wel werk :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risk
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik zit momenteel op een leuke klus met een lange adem. Ik ziet hier alleen 2 tientjes onder mijn huidige "marktprijs". In eerste opzicht vond ik dit prima. Naarmate het project loopt begint de werkdruk ook op te lopen. Het cadeau van goed werk leveren is toch vaak nog meer werk krijgen waardoor ik toch wat minder tijd over hou voor andere leuke dingen/trainingen etc.

Die 2 tientjes tikken natuurlijk ook aan op de lange termijn. Vragen om op te hogen betekent volgens mij opnieuw aanbesteden dus zit te twijfelen. Ik vind de opdracht wel echt gaaf zou het aan de andere kant wel jammer vinden als de opdrachtgever hier niet in mee gaat en we afscheid van elkaar moeten nemen.

Hoe zouden jullie dit aanvliegen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

@risk ik ken je opzegtermijn niet, maar ik zou gewoon zijdelings op zoek gaan naar iets nieuws. Je kunt dan, mocht je iets nieuws tegenkomen dat wel aan je tarief voldoet, alsnog de afweging maken om over te stappen.

Daarnaast merk ik dat de markt erg turbulent is. De tarieven zijn sowieso een stuk lager dan een jaar geleden. Dat ervaarde ik maar al te goed.

Ik heb nu ook een klus aangenomen dat onder mijn gewenste tarief is, maar het belooft een mooie opdracht te worden. En uiteindelijk is de jaaropbrengst alsnog navenant ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:33
risk schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:56:
Ik zit momenteel op een leuke klus met een lange adem. Ik ziet hier alleen 2 tientjes onder mijn huidige "marktprijs". In eerste opzicht vond ik dit prima. Naarmate het project loopt begint de werkdruk ook op te lopen. Het cadeau van goed werk leveren is toch vaak nog meer werk krijgen waardoor ik toch wat minder tijd over hou voor andere leuke dingen/trainingen etc.

Die 2 tientjes tikken natuurlijk ook aan op de lange termijn. Vragen om op te hogen betekent volgens mij opnieuw aanbesteden dus zit te twijfelen. Ik vind de opdracht wel echt gaaf zou het aan de andere kant wel jammer vinden als de opdrachtgever hier niet in mee gaat en we afscheid van elkaar moeten nemen.

Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Zelfde verhaal hier. Zelfs 30/uur omlaag moeten gaan... Maar het is op het moment even niet anders, de markt is gewoon echt zwaar kak, zelfs als je heel veel ervaring hebt en alle juiste benodigde skills, opleidingen en certificaten. Best even blijven zitten waar je zit, is in ieder geval mijn strategie voor dit jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:25
Dan vraag ik me toch af hoe men hier aan de “marktprijs” komt. Volgens mij als men echt naar de markt kijkt is die prijs niet meer zo hoog.

Zijn er nog bedrijven die 100 of zelfs daarboven betalen? Ja.
Zijn dat er veel? Nee

Als je wat connecties hebt die goed weten wat ze aan je hebben is er nog genoeg mogelijk, maar nieuw ergens binnen komen is het niet meer kwestie van de voeten op tafel leggen en “SHOW ME THE MONEY” roepen.

Sowieso je opdracht verlaten voor een tientje of 2-3 meer is dan ook korte termijn denken en slecht voor de relatie. Zeker als het een prima opdracht is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

@Strykeforce ik heb een spreadsheet met daarin een * Matis keuzemenu zodat ik objectief mijn uurtarief kan bepalen.

Dat is gebaseerd op mijn historische tarieven icm kengetallen uit de markt.

Maar nu de kengetallen kelderen, zakt daarmee ook het tarief.

Enniehoe, zoals @Avalaxy al zei: gewoon volhouden, het is een opruimronde van de tijd voor en tijdens Corona. Waarin iedereen aan de bak kon als ZZPer in de ICT.
Nu veert die conjunctuur weer een beetje terug. Degene met de juiste skillset en een voldoende buffer overleven het wel. De rest gaat (noodgedwongen) terug in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
Strykeforce schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:48:

Sowieso je opdracht verlaten voor een tientje of 2-3 meer is dan ook korte termijn denken en slecht voor de relatie. Zeker als het een prima opdracht is.
Hoe bedoel je dit? Waarom zou je blijven zitten op een opdracht van 70 terwijl je ergens anders 95 kan krijgen? Dat kan wel 1000 per week schelen!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:00:
[...]

@klimpie94:

Docker starten of lokaal installeren en gaan met die banaan:
https://github.com/Stirling-Tools/Stirling-PDF

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Stirling-Tools/Stirling-PDF/main/images/stirling-home.jpg
Met dank aan @alex3305 die er over postte in een ander topic ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 12:50
gem-p schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:19:
[...]

Hoe bedoel je dit? Waarom zou je blijven zitten op een opdracht van 70 terwijl je ergens anders 95 kan krijgen? Dat kan wel 1000 per week schelen!
Een dergelijk verschil lijkt me onwaarschijnlijk, maar als het 10 of 15 euro is, ga ik een goede klant niet achterlaten met een halve oplossing cq ellende. Ik bouw een naam op en daarom kiezen bedrijven voor mij. Daarom werk ik zonder tussenpersoon.

Niet om jou persoonlijk aan te vallen (een dergelijke discussie wil ik hier niet voeren), maar als je een goede naam wilt ophouden is dit natuurlijk not done. Als je zo met je klanten omgaat, praat dit zich ook rond, dus ik persoonlijk zou dit nooit doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ravian18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-09 08:43
B-Real schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:40:
[...]

In de standaard PDF app van macOS kan je ook een handtekening toevoegen (die je eenmalig een keer via je trackpad kan instellen). Ik heb mij op die manier al voor heel wat portalen ingeschreven. Moet er niet aan denken om ook nog die laatste pagina te moeten uitprinten en inscannen iedere keer, dat hele proces voor ieder portaal is al erg genoeg >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Omdat je af maakt waar je aan begonnen bent?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

jadjong schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:20:
Inderdaad, je accepteert de voorwaarden zoals ze zijn met de looptijd die daarvoor staat.
Zo lang de opdracht wederzijds aan de voorwaarden blijft voldoen, maak ik hem af.

Vertrouwen en je goede naam komt te voet en gaat ter paard. €1000 per week is natuurlijk serieus geld, maar ondernemen is ook vasthouden aan een langetermijnvisie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
jadjong schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:20:
[...]

Doen opdrachtgevers dat ook? Want dan hebben we geen opzegtermijn nodig toch?

Maar idealiter maak je wel een opdracht af. Maar als de opdrachtgever donders goed weet dat het tarief enorm veel lager is dan wat het was, kan het verwachten dat daar consequenties aan verbonden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:25
[...]

Zoals @jadjong en @Matis al aangeven, je reputatie is ook wat waard en je kan je afvragen of voor die 1.000 euro in de week het je dat waard is om met een fijne opdrachtgever/team de brug te verbranden en jezelf neer te zetten als iemand die het alleen maar voor het geld doet.

Dit zijn dan juist de relaties waar je in de tegenvallende tijden (nu dus) op terug kunt vallen.

Voor 1.000 meer in de week heb ik toch echt geen zin om weer in ellelange project management scrum meetings te zitten en aan te horen hoe we voor de 6001ste keer de sprint toch met allerhande kunstgrepen etc een keer kunnen "halen", of weer zo'n elle lange discussie over waarom de "velocity" zo laag was. Of de PR's van een lead die nog steeds niet de moeite heeft genomen om ook echt de leiding te nemen en te leren hoe er degelijk geprogrammeerd wordt dan maar weer af te keuren en zelf op te leiden.

Nah, dan vind ik het projectje wel leuk in m'n uppie om een heel platform uit de grond te stampen met een klein team. Het is natuurlijk geen garantie dat lager tarief = leuker werk maar indien het zo is, waarom dan maar weer alleen voor het geld kiezen. Dat geld is er niet altijd!

Maar goed, het meeste wat je hier voorbij ziet komen is allemaal korte termijn focus: zowel de vragen als het advies vaak. Nu zoveel mogelijk kunnen cashen als mogelijk is, alles ook meteen privé trekken zodat we het nu ook meteen weer uit kunnen geven en boe boe als we toch weer een dikke marge moeten afdragen naar de recruiter want een netwerk opbouwen kost met deze gedachtegang alleen maar geld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

In mijn geval: Ja!
Want dan hebben we geen opzegtermijn nodig toch?
Ik heb vooralsnog altijd een symmetrische opzegtermijn gehad. Zowel vanuit opdrachtgever als -nemer 1 (kalender)maand.
Maar idealiter maak je wel een opdracht af. Maar als de opdrachtgever donders goed weet dat het tarief enorm veel lager is dan wat het was, kan het verwachten dat daar consequenties aan verbonden zijn.
Kennelijk was het tarief niet laag (genoeg), want anders was er niemand op afgekomen. Je accepteert het aanbod met de dan geldende tijdsgeest voor een overzienbare looptijd (maximaal 12 maanden).
Mijn moreel kompas schrijft dan voor dat ik de opdracht zoals omschreven uitdien. Ik ga ervan uit dat de opdrachtgever dezelfde intentie heeft.

Het staat je natuurlijk vrij om te onderhandelingen over een nieuw tarief bij een eventuele verlenging. Maar ik behandel dat dan nog steeds als een nieuwe opdracht, zij het bij dezelfde opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Strykeforce schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Zoals @jadjong en @Matis al aangeven, je reputatie is ook wat waard en je kan je afvragen of voor die 1.000 euro in de week het je dat waard is om met een fijne opdrachtgever/team de brug te verbranden en jezelf neer te zetten als iemand die het alleen maar voor het geld doet.

Dit zijn dan juist de relaties waar je in de tegenvallende tijden (nu dus) op terug kunt vallen.

Voor 1.000 meer in de week heb ik toch echt geen zin om weer in ellelange project management scrum meetings te zitten en aan te horen hoe we voor de 6001ste keer de sprint toch met allerhande kunstgrepen etc een keer kunnen "halen", of weer zo'n elle lange discussie over waarom de "velocity" zo laag was. Of de PR's van een lead die nog steeds niet de moeite heeft genomen om ook echt de leiding te nemen en te leren hoe er degelijk geprogrammeerd wordt dan maar weer af te keuren en zelf op te leiden.

Nah, dan vind ik het projectje wel leuk in m'n uppie om een heel platform uit de grond te stampen met een klein team. Het is natuurlijk geen garantie dat lager tarief = leuker werk maar indien het zo is, waarom dan maar weer alleen voor het geld kiezen. Dat geld is er niet altijd!

Maar goed, het meeste wat je hier voorbij ziet komen is allemaal korte termijn focus: zowel de vragen als het advies vaak. Nu zoveel mogelijk kunnen cashen als mogelijk is, alles ook meteen privé trekken zodat we het nu ook meteen weer uit kunnen geven en boe boe als we toch weer een dikke marge moeten afdragen naar de recruiter want een netwerk opbouwen kost met deze gedachtegang alleen maar geld natuurlijk.
1000 euro in de week en dan zal mij die referentie idd minder boeien. Als die opdrachtgever dan later nog gevraagd wordt kan die vertellen dat ik idd weg ging naar een opdracht die markt conform bood.

Het verhaal is anders als je markt conform krijgt en je gaat in eens weg omdat je veel meer kan krijgen VS ver onder de tarieven uit recent verleden aan de gang en dan weer normaal tarief kan krijgen.

Beetje zoals Rabobank flikte tijden begin corona, 65 euro bieden. Dan is dat wat mij betreft fair game.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Nou ja probleem met makkelijk weg gaan voor ene paar euro meer, is dat je gewoon geen betrouwbare partij bent. Vergelijk het met de schilder die je in huurt om je hele huis te doen. En na 2 dagen zegt ie, joh, doei, kan ergens anders tientje meer krijgen. Jij zit met een half project, die kerel heeft een slechte naam. Dat gaat niet zozeer om referenties (er is mij nog nooit om referenties gevraagd`) maar om een slechte naam. Ligt misschien aan je branche, bij mij is het heel erg ons-kent-ons. Als ik het verkloot, gaat dat gerucht heel snel. Daarmee snij ik mijzelf in de vingers. En daarnaast, je bent toch akkoord gegaan? Er is altijd wel een plek te vinden waar het gras groener lijkt. Ondernemen is ook een keuze maken, en daarvoor gaan.

Natuurlijk zijn er grenzen, maar "ik ben daar gestopt omdat een ander wel markt conform betaalde" vind ik nog zwakker eigenlijk (op het moment dat je de opdracht aanging was dat immers marktconform).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Crazy D schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:12:
Nou ja probleem met makkelijk weg gaan voor ene paar euro meer, is dat je gewoon geen betrouwbare partij bent. Vergelijk het met de schilder die je in huurt om je hele huis te doen. En na 2 dagen zegt ie, joh, doei, kan ergens anders tientje meer krijgen. Jij zit met een half project, die kerel heeft een slechte naam. Dat gaat niet zozeer om referenties (er is mij nog nooit om referenties gevraagd`) maar om een slechte naam. Ligt misschien aan je branche, bij mij is het heel erg ons-kent-ons. Als ik het verkloot, gaat dat gerucht heel snel. Daarmee snij ik mijzelf in de vingers. En daarnaast, je bent toch akkoord gegaan? Er is altijd wel een plek te vinden waar het gras groener lijkt. Ondernemen is ook een keuze maken, en daarvoor gaan.

Natuurlijk zijn er grenzen, maar "ik ben daar gestopt omdat een ander wel markt conform betaalde" vind ik nog zwakker eigenlijk (op het moment dat je de opdracht aanging was dat immers marktconform).
Mee eens hoor en in de praktijk zomaar opzeggen heeft ook grote gevolgen die in de long run het niet waard zijn.

Maar ergens merk ik wel dat de zakelijke relatie eigenlijk niet gelijkwaardig is en dan ben ik een beetje op zoek op welke wijze dat ook een andere kant op kan gaan. Een opdrachtnemer behoort niet op te zeggen, als de opdrachtgever dat doet is dat een afgekaderde risico.

Maar een opdracht bv dan niet verlengen vond ik dan bv in dat geval een prima argument, ook al bv de opdracht dan niet afgerond is.

[ Voor 4% gewijzigd door mannowlahn op 12-05-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
mannowlahn schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Beetje zoals Rabobank flikte tijden begin corona, 65 euro bieden. Dan is dat wat mij betreft fair game.
We hebben het vaak over hoe onze naam binnen de markt te boek komt te staan, maar de Rabobank heeft er geen enkele moeite mee.

Zelf zou ik bij laag tarief een maximale contract termijn van 2-3 maanden afspreken, zodra de markt verbetert: laten we eens kijken wat er aan dat tarief gedaan kan worden.

Gisteren zat ik wat clipjes te bekijken op YouTube over de Berkshire Hathaway meeting, sentiment volgens analisten is dat er een recessie aan gaat komen. Dat terwijl de markt al zo is. Zat te denken aan nieuwe opdracht, maar denk dat ik nog even goed zit.

[ Voor 4% gewijzigd door init6 op 12-05-2024 14:26 ]

Pagina: 1 ... 512 ... 642 Laatste