Heeft iemand een Engelse versie van de modelovereenkomst?
Kun je simpelweg vertalen met ChatGPT. Natuurlijk wel de vertaling en inhoud controleren. Maar in het algemeen werkt dat beter dan Google Translate.Yucon schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:03:
Ik heb best veel vertrouwen in ChatGPT, maar ik ga er geen juridische documenten mee vertalen. Dat is net zoiets als source code genereren en vervolgens een rozenkrans kussen in de hoop dat het goed gaat.. alleen dat kan ik dan zelf inhoudelijk tenminste nog op juistheid checken.Orangelights23 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:08:
[...]
Kun je simpelweg vertalen met ChatGPT. Natuurlijk wel de vertaling en inhoud controleren. Maar in het algemeen werkt dat beter dan Google Translate.
edit; mocht het niet ergens op de plank liggen heb ik er ook geen problemen mee om ervoor te betalen. Alleen twijfel ik een beetje of ik dan bij een jurist of bij een vertaalbureau moet zijn
[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 27-04-2024 08:16 ]
Wat een vreemde vergelijking, haha. Met de nodige kennis van de Engelse taal is een vertaling prima te doen van een niet al te ingewikkeld documentje, aldus juristen van de multinational waar ik nu werk. Of heb je een document nodig wat voldoet aan niet-Nederlandse wet- en regelgeving?Yucon schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:13:
[...]
Ik heb best veel vertrouwen in ChatGPT, maar ik ga er geen juridische documenten mee vertalen. Dat is net zoiets als source code genereren en vervolgens een rozenkrans kussen in de hoop dat het goed gaat.. alleen dat kan ik dan zelf inhoudelijk tenminste nog op juistheid checken.
edit; mocht het niet ergens op de plank liggen heb ik er ook geen problemen mee om ervoor te betalen. Alleen twijfel ik een beetje of ik dan bij een jurist of bij een vertaalbureau moet zijn
Waarbij je standaard de aanbieding krijgt voor twee voor de prijs van één. Eentje voor de Belastingdienst en nog een taxatie voor de verzekering.Kaspers schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:38:
[...]
Een taxatie waaruit de waarde blijkt is de juiste manier.

Probeer www.deepl.com even. Zou overigens in je Engelse versie wel opnemen dat het een vertaling is én dat de Nederlandse tekst leidend is.Yucon schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:03:
@Yucon ter aanvulling:
Ik heb een passage uit een bestaande overeenkomst even nageslagen. Misschien dat je er iets aan hebt:
This agreement is based upon the agreement as evaluated by the Dutch Tax Authorities on
XX-XX-XXXX under number XXXXX. The provisions as highlighted in the latter
agreement (“model or template agreement”) have been incorporated unaltered in this
professional services agreement. To the extent that adjustments have taken place in this professional services agreement, Parties are of the opinion that these adjustments do not compromise the highlighted provisions in the model- or template agreement.
Ik neem aan dat je bekend met de werking van de modelovereenkomsten, dan zul je de strekking van deze passage snappen.
Grappig is dat ik deze overeenkomst (waar de passage uit komt) niet zelf heb geschreven, zie nu dat er geen bepaling in staat mbt het leidend zijn van de NL tekst.
Zou ikzelf wel doen, om daarbij overigens ook aan te sluiten bij de exacte nummering van de bepalingen uit de betreffende modelovereenkomst.
Anyway, succes!
Ik heb een passage uit een bestaande overeenkomst even nageslagen. Misschien dat je er iets aan hebt:
This agreement is based upon the agreement as evaluated by the Dutch Tax Authorities on
XX-XX-XXXX under number XXXXX. The provisions as highlighted in the latter
agreement (“model or template agreement”) have been incorporated unaltered in this
professional services agreement. To the extent that adjustments have taken place in this professional services agreement, Parties are of the opinion that these adjustments do not compromise the highlighted provisions in the model- or template agreement.
Ik neem aan dat je bekend met de werking van de modelovereenkomsten, dan zul je de strekking van deze passage snappen.
Grappig is dat ik deze overeenkomst (waar de passage uit komt) niet zelf heb geschreven, zie nu dat er geen bepaling in staat mbt het leidend zijn van de NL tekst.
Zou ikzelf wel doen, om daarbij overigens ook aan te sluiten bij de exacte nummering van de bepalingen uit de betreffende modelovereenkomst.
Anyway, succes!
Met die youngtimer regeling wordt natuurlijk enorm gesjoemeld. Met aanschafwaarde van 35k+ maar fiscaal maar 12k voor de bijtelling.Kaspers schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 07:38:
[...]
Ik sprak eerder dit jaar hierover de belastingdienst op een event voor intermediairs. Persoon verantwoordelijk voor ‘auto’ gaf aan: Voor de youngtimer-regeling geldt: de waarde in het economische verkeer van de specifieke wagen. Dus geen gemiddelde van het merk+type van een koerslijst. En ook niet, zoals genoemd door @_Arthur, de boekwaarde of aanschafwaarde. Een taxatie waaruit de waarde blijkt is de juiste manier.
Ik heb het dan ook niet over de youngtimer regeling
Hoe kijken de mensen hier naar een goede boekhouder? Zelf werk ik voor mijn BV en Holding met Exact Online. Hiervoor met mijn EMZ Jortt en Moneymonk gebruikt. Fiscaal altijd redelijk goed op de hoogte van de regels. Sinds begin vorig jaar een boekhouder genomen aangezien dit mij tijd zou besparen en de kwaliteit ten goede zou komen.
Wat blijkt? Eigenlijk ben ik meer tijd kwijt aan mijn boekhouding dan voorheen. Hoewel ik iets minder onzeker ben over de juistheid van boekingen, ben ik veel tijd kwijt aan het onderhouden van mijn inkoopfacturen. Dit moet allemaal worden verzameld naar het automatische factuur herken e-mailadres van Exact. Mijn boekhouder heeft voor dit proces de touwtjes in handen.
Gevolg is dat facturen natuurlijk wel worden gekoppeld aan transacties, maar mijn boekhouder dit niet wekelijks onderhoud en vaak het inzicht ontbreekt. Kosten kunnen gerelateerd zijn aan een project bij een klant of een doorlopende dienst. Dit mist en mijn boekhouder kiest dan op goede geluk een algemene grootboekrekening zoals 'software'... Het maken van rapportages en scenarioplanningen (wat als ik morgen per direct van mijn project af vlieg, wat als ik 2 jaar op dit tarief blijf enz,) ontbreekt. Mijn boekhouder doet leuk de aangiften, maar ik kan gerust de aangifte daarna niet overmaken naar de BD en hij merkt het niet
Daarnaast krijg ik regelmatig een waslijst van transacties om nog 'even' de facturen voor aan te leveren. In werkweken van 60 uur lastig, aangezien ik niet elke factuur rechttoe rechtaan naar de Exact mailbox doorgestuurd kan worden. Dit verzamelen en uitzoeken is vaak dusdanig tijdsintensief, dat ik vaak denk van ik kan het eigenlijk net zo goed zelf doen en ben dan sneller klaar, alleen een echt goede expert (accountant) die periodiek de kwaliteit controleert, adviseert en mijn rapportages genereert is genoeg...
Iemand hier met een soortgelijke ervaring?
Wat blijkt? Eigenlijk ben ik meer tijd kwijt aan mijn boekhouding dan voorheen. Hoewel ik iets minder onzeker ben over de juistheid van boekingen, ben ik veel tijd kwijt aan het onderhouden van mijn inkoopfacturen. Dit moet allemaal worden verzameld naar het automatische factuur herken e-mailadres van Exact. Mijn boekhouder heeft voor dit proces de touwtjes in handen.
Gevolg is dat facturen natuurlijk wel worden gekoppeld aan transacties, maar mijn boekhouder dit niet wekelijks onderhoud en vaak het inzicht ontbreekt. Kosten kunnen gerelateerd zijn aan een project bij een klant of een doorlopende dienst. Dit mist en mijn boekhouder kiest dan op goede geluk een algemene grootboekrekening zoals 'software'... Het maken van rapportages en scenarioplanningen (wat als ik morgen per direct van mijn project af vlieg, wat als ik 2 jaar op dit tarief blijf enz,) ontbreekt. Mijn boekhouder doet leuk de aangiften, maar ik kan gerust de aangifte daarna niet overmaken naar de BD en hij merkt het niet

Daarnaast krijg ik regelmatig een waslijst van transacties om nog 'even' de facturen voor aan te leveren. In werkweken van 60 uur lastig, aangezien ik niet elke factuur rechttoe rechtaan naar de Exact mailbox doorgestuurd kan worden. Dit verzamelen en uitzoeken is vaak dusdanig tijdsintensief, dat ik vaak denk van ik kan het eigenlijk net zo goed zelf doen en ben dan sneller klaar, alleen een echt goede expert (accountant) die periodiek de kwaliteit controleert, adviseert en mijn rapportages genereert is genoeg...
Ik denk dat je mss verkeerde verwachtingen had van een boekhouder/accountant. Ja, ze zorgen dat het fiscaal en boekhoudkundig allemaal klopt, maar verwacht weinig advies of scenario planning.DR.V schreef op maandag 29 april 2024 @ 03:34:
Hoe kijken de mensen hier naar een goede boekhouder? Zelf werk ik voor mijn BV en Holding met Exact Online. Hiervoor met mijn EMZ Jortt en Moneymonk gebruikt. Fiscaal altijd redelijk goed op de hoogte van de regels. Sinds begin vorig jaar een boekhouder genomen aangezien dit mij tijd zou besparen en de kwaliteit ten goede zou komen.
Gevolg is dat facturen natuurlijk wel worden gekoppeld aan transacties, maar mijn boekhouder dit niet wekelijks onderhoud en vaak het inzicht ontbreekt. Kosten kunnen gerelateerd zijn aan een project bij een klant of een doorlopende dienst. Dit mist en mijn boekhouder kiest dan op goede geluk een algemene grootboekrekening zoals 'software'... Het maken van rapportages en scenarioplanningen (wat als ik morgen per direct van mijn project af vlieg, wat als ik 2 jaar op dit tarief blijf enz,) ontbreekt. Mijn boekhouder doet leuk de aangiften, maar ik kan gerust de aangifte daarna niet overmaken naar de BD en hij merkt het niet![]()
Mijn hele bedrijfsmodel is gebaseerd op dat gat dat veel accountants/boekhouders achterlaten. Ik help bedrijven met data gedreven beslissingen nemen door inzicht te bouwen/krijgen in hun bedrijfsvoering.
Een oplossing heb ik niet echt voor je, ik hou mijn facturen redelijk goed bij en mijn boekhouder/ accountant vraagt 45 euro per uur, dus mijn verwachtingen zijn ook op dat niveau. Soms wel lastig want nu met het oprichten van een BV duurt het soms ook langer dan gehoopt.
Ik zit nu bij founders maar wil wellicht naar Jorrt na dit jaar omdat ik alles zelf ook wel kan en 5000 euro dan veel geld is. Kan altijd wel uurtje factuurtje boekhouder om advies vragen.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
De youngtimer regeling... het gros van de gebruikers sjoemelt ermee en lopen een (groot) risico. Lees deze eens door zou ik zeggen:
https://www.jongbloed-fis...taxatiewaarde_youngtimer/
"De wet is duidelijk in haar tekst. Voor de bijtelling wordt aansluiting gezocht bij de waarde in het economische verkeer. Op het moment dat een transactie plaatsvindt (koop-verkoop), is dit de waarde in het economische verkeer (slechts en alleen wanneer er bijzondere omstandigheden zijn kan de waarde in het economische verkeer hiervan afwijken). Dat er op de site van de Belastingdienst dagwaarde tussen haakjes is weergegeven, is naar onze mening gedaan om de belastingplichtige handvatten te geven over de waarde wanneer geen transactie heeft plaatsgevonden. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de auto 15 jaren in bezit heeft en vanaf dat moment de bijtelling over de waarde in het economische verkeer moet toepassen. Er zijn dan diverse indicatoren om deze waarde vast te stellen, zoals de dagwaarde, de ANWB-koerslijst, taxatie, verzekeringswaarde, etc. "
"De wet is duidelijk in haar tekst. Voor de bijtelling wordt aansluiting gezocht bij de waarde in het economische verkeer. Op het moment dat een transactie plaatsvindt (koop-verkoop), is dit de waarde in het economische verkeer (slechts en alleen wanneer er bijzondere omstandigheden zijn kan de waarde in het economische verkeer hiervan afwijken). Dat er op de site van de Belastingdienst dagwaarde tussen haakjes is weergegeven, is naar onze mening gedaan om de belastingplichtige handvatten te geven over de waarde wanneer geen transactie heeft plaatsgevonden. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u de auto 15 jaren in bezit heeft en vanaf dat moment de bijtelling over de waarde in het economische verkeer moet toepassen. Er zijn dan diverse indicatoren om deze waarde vast te stellen, zoals de dagwaarde, de ANWB-koerslijst, taxatie, verzekeringswaarde, etc. "
[ Voor 30% gewijzigd door ColeJ op 29-04-2024 09:16 ]
* Freelancers: Ja
* Richttarief: 66,-
Minimaal 5 jaar ervaring als test analist.
Net ontvangen via Striive.
Dat is echt wel schrikbarend laag.
Hoeveel partijen zitten er tussen? Misschien is de klus wel super simpel?Schmitzel schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:21:
Precies mijn idee/ervaring. Zolang je er een beetje plezier uit haalt om in alle regeltjes te duiken en je boekhouding up-to-date te houden is het prima zelf te doen. En op basis van de ervaringen die ik links en rechts hoor van mede-ondernemers is het niet heel moeilijk om het net zo goed te doen of zelfs beter als je een beetje nauwkeurig werkt. Groot bijkomend voordeel is dat je ook gewoon continue een veel beter inzicht in je financiën hebt als je het zelf doet.DR.V schreef op maandag 29 april 2024 @ 03:34:
Ik vind nu ik een bv holding heb het echt kut om eerlijk te zijn. Als emz met Moneybird had ik veel beter inzicht en voor mijn gevoel controle. Mijn huidige boekhoud kantoor gebruikt nu twinfield volgens mij. Maar ik heb vooral problemen met de manier hoe laks ze in hun communicatie zijn. Heel vaak mailen, geen nodige antwoorden, ze moeten attenderen om missende zaken. Vorig jaar al op punt gestaan weg te gaan maar weet nu iig dat dit gaat gebeuren. Onze huidige account manager is door persoonlijk omstandigheden niet aanwezig. Erg vervelend maar het wordt maar summier over genomen. Anyway, ik zit er ook aan te denken de boel meer in eigen handen te nemen want nu heb ik soms geen flauw benul hoe het er voor staat, of zaken tijdig bij belastingdienst ingeleverd worden etc.DR.V schreef op maandag 29 april 2024 @ 03:34:
Gevolg is dat facturen natuurlijk wel worden gekoppeld aan transacties, maar mijn boekhouder dit niet wekelijks onderhoud en vaak het inzicht ontbreekt. Kosten kunnen gerelateerd zijn aan een project bij een klant of een doorlopende dienst. Dit mist en mijn boekhouder kiest dan op goede geluk een algemene grootboekrekening zoals 'software'... Het maken van rapportages en scenarioplanningen (wat als ik morgen per direct van mijn project af vlieg, wat als ik 2 jaar op dit tarief blijf enz,) ontbreekt. Mijn boekhouder doet leuk de aangiften, maar ik kan gerust de aangifte daarna niet overmaken naar de BD en hij merkt het niet![]()
Als de aankoopwaarde flink afwijkt van de dagwaarde dan is dat meestal in je voordeel, je koopt een mooie Porsche voor 19.000.- en het blijkt er eentje te zijn waar er maar vier van gebouwd zijn.... Maar andersom? Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je een auto van 25.000.- koopt, met bijbehorende afschrijving op het rekeningoverzicht, en vervolgens 15.000.- voor de bijtelling invult.ColeJ schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:15:
De youngtimer regeling... het gros van de gebruikers sjoemelt ermee en lopen een (groot) risico. Lees deze eens door zou ik zeggen:

Tja, prijzen kunnen stijgen en dalen. Als niemand bereid is om meer dan 27.50 voor je te betalen dan wordt het kijken wie de langste adem heeft voordat er eentje toe geeft.Schmitzel schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:21:
Kun je niet terug naar Moneybird? Ik weet dat ik gewoon bij snelstart kan blijven met een BV.... wil eigenlijk ook niet anders.mannowlahn schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:33:
[...]
Ik vind nu ik een bv holding heb het echt kut om eerlijk te zijn. Als emz met Moneybird had ik veel beter inzicht en voor mijn gevoel controle. Mijn huidige boekhoud kantoor gebruikt nu twinfield volgens mij. Maar ik heb vooral problemen met de manier hoe laks ze in hun communicatie zijn. Heel vaak mailen, geen nodige antwoorden, ze moeten attenderen om missende zaken. Vorig jaar al op punt gestaan weg te gaan maar weet nu iig dat dit gaat gebeuren. Onze huidige account manager is door persoonlijk omstandigheden niet aanwezig. Erg vervelend maar het wordt maar summier over genomen. Anyway, ik zit er ook aan te denken de boel meer in eigen handen te nemen want nu heb ik soms geen flauw benul hoe het er voor staat, of zaken tijdig bij belastingdienst ingeleverd worden etc.
Dan moet ik alle historie gaan importeren ben ik bang.coldasice schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:59:
[...]
Kun je niet terug naar Moneybird? Ik weet dat ik gewoon bij snelstart kan blijven met een BV.... wil eigenlijk ook niet anders.
Maar dat zal straks ook misschien wel noodzakelijk zijn. Dat zal dan een laatste klus naar dat kantoor zijn, zorg dat de boekhouding daar netjes staat en toedeledokie.
Factuurtjes inboeken is niet het leukste werk om te doen, het uitzoeken/opnieuw doen omdat iemand anders dat niet goed heeft gedaan al helemaal niet.DR.V schreef op maandag 29 april 2024 @ 03:34:
Opzoek dus naar een andere die het wel goed en/of het (deels) zelf blijven doen. Als je project specifieke kosten hebt zou je op die inkoopfacturen ook het projectnummer kunnen laten vermelden, maakt het uitzoeken voor jezelf ook makkelijker.
En toch gebeurd het bijna altijd. Er is een hele business gebouwd omtrent youngtimers - de "premium select youngtimer" autodealers zijn als paddestoelen de grond uit geschoten. En ze doen allemaal hetzelfde: een flinke Mercedes, BMW, Range Rover, Audi van 15 jaar oud voor een hoop geld verkopen - tegelijkertijd kunnen ze een mooi taxatierapport voor je regelen zodat je deze kan gebruiken voor de bijtelling. Als je dan het type ondernemer hebt die zegt: mijn boekhouder keurt het goed dus het zal wel goed zijn.... tsja....jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:48:
[...]
Als de aankoopwaarde flink afwijkt van de dagwaarde dan is dat meestal in je voordeel, je koopt een mooie Porsche voor 19.000.- en het blijkt er eentje te zijn waar er maar vier van gebouwd zijn.... Maar andersom? Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je een auto van 25.000.- koopt, met bijbehorende afschrijving op het rekeningoverzicht, en vervolgens 15.000.- voor de bijtelling invult.
[ Voor 8% gewijzigd door ColeJ op 29-04-2024 11:07 ]
Hoeft niet perse. Je kunt ook de eindstanden uit je oude software overnemen als beginstand in moneybird.mannowlahn schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:05:
[...]
Dan moet ik alle historie gaan importeren ben ik bang.
Maar dat zal straks ook misschien wel noodzakelijk zijn. Dat zal dan een laatste klus naar dat kantoor zijn, zorg dat de boekhouding daar netjes staat en toedeledokie.
Grz D.
Dus… gewoon aanbieden ter opkoop bij ANWB of wijkopenautos.nl. Het is één akkoord weg van daadwerkelijke transactie.ColeJ schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:15:
Dit, maar zorg er dan wel voor dat je van de voorgaande boekjaren de XML-audit files hebt. En liefst (voor jezelf) ook gewoon (excel?) rapportages zodat je zelf dingen eventueel kunt terugzien. Alle achterliggende stukken (in/uitgaande facturen, contracten, etc) heb je neem ik aan gewoon al in je eigen administratie zitten.DomiGijzen schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:06:
[...]
Hoeft niet perse. Je kunt ook de eindstanden uit je oude software overnemen als beginstand in moneybird.
Overigens zijn er vaak ook wel mogelijkheden om een administratie uit één systeem te exporteren en dan weer in het nieuwe te importeren. Hoewel dus niet altijd nodig.
Ik zou gewoon een export doen, en een openingsbalans invoeren. Dan heb je geen historie nodig.mannowlahn schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:05:
[...]
Dan moet ik alle historie gaan importeren ben ik bang.
Ik ben zelf overgestapt van e-boekhouden naar moenymonk, en heb gewoon een audit file geexporteerd, en tevens alle mutaties/winst-verlies/balansen per jaar in PDF. In moneymonk heb ik gewoon de openingsbalans ingevuld en ben zo verder gegaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Woy op 29-04-2024 11:21 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ze kunnen het natuurlijk altijd proberen.Schmitzel schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:21:
Om mij heen heb ik de afgelopen 2 jaar zoveel mensen als freelancer aan de slag zien gaan, je zou denken dat er niemand meer in loondienst over is. Velen zonder enig idee wat ze kunnen vragen en die de eerste de beste recruiter met een vlotte babbel meteen geloven. Het aantal mensen dat mij vertelt dat 50-60 euro minder dan mijn huidige uurtarief echt het maximum is en dat je al heel blij moet zijn als je jezelf niet uit de markt prijst, is verbazingwekkend.
Een lichtpuntje, ik heb inmiddels ook best wat van deze ondernemers na een jaar in loondienst terug zien gaan omdat ze daar een beter aanbod kregen (en het voelde toch een beetje ongemakkelijk om zonder pensioen, AOV en verzekeringen te zitten, omdat dat te duur was).
Lijkt mij dat je administratie nog wel 7 jaar inzichtelijk moet zijn. Zelf draai ik na het ontvangen van mij jaarrekening altijd een export naar Excel mocht mijn SaaS boekhoudpakket ooit problemen geven. Scheelt ook weer historie importeren. Vind jaar op jaar vergelijking niet zo interessant.DomiGijzen schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:06:
[...]
Hoeft niet perse. Je kunt ook de eindstanden uit je oude software overnemen als beginstand in moneybird.
Regeltjes wordt natuurlijk altijd aangedragen als voordeel van een boekhouder. Maar eerlijk: hoeveel bijzondere facturen hebben wij waarvan je zegt, daarvan moet je echt van alle regeltjes op de hoogte zijn. Beetje hosting, lease auto misschien, daar blijft het voor velen wel bij. Bij mij is de meest complexe boeking die van MS Office 365, "buiten europa". Boehoe. Daar help e-boekhouden me dan ook nog eens bij, zodat het alsnog gewoon bedrag invoeren en klaar is.CyberEspresso schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:26:
[...]
Precies mijn idee/ervaring. Zolang je er een beetje plezier uit haalt om in alle regeltjes te duiken en je boekhouding up-to-date te houden is het prima zelf te doen. En op basis van de ervaringen die ik links en rechts hoor van mede-ondernemers is het niet heel moeilijk om het net zo goed te doen of zelfs beter als je een beetje nauwkeurig werkt. Groot bijkomend voordeel is dat je ook gewoon continue een veel beter inzicht in je financiën hebt als je het zelf doet.
Exact expert nodig?
Wat dacht je van de aankoop-factuur? Die heb je al...Deveon schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:17:
[...]
Dus… gewoon aanbieden ter opkoop bij ANWB of wijkopenautos.nl. Het is één akkoord weg van daadwerkelijke transactie.
Omdat de aankoopprijs hoger is. Verder als je een factuur krijgt zit daar ook arbeid achter en dus een marge. De meeste afschrijving heb je op de dag van aanschaf.jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:19:
[...]
Wat dacht je van de aankoop-factuur? Die heb je al...
Hoezo is de aankoopprijs hoger? Wat jij er voor betaalt hebt IS de waarde in het economische verkeer. Als de waarde minder zou zijn zou je toch minder betalen?Deveon schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:43:
[...]
Omdat de aankoopprijs hoger is. Verder als je een factuur krijgt zit daar ook arbeid achter en dus een marge. De meeste afschrijving heb je op de dag van aanschaf.
Als ik z’n geweldige handelaar of inkoper zou zijn misschien, echter blijkt uit de opkoopsite toch een duidelijk verschil. Ik hoef ook niet het onderste uit de kan te halen, ben best bereid om iets meer te betalen voor een soepele transactie.Hielko schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:48:
[...]
Hoezo is de aankoopprijs hoger? Wat jij er voor betaalt hebt IS de waarde in het economische verkeer. Als de waarde minder zou zijn zou je toch minder betalen?
Als je een computer koopt dan schrijf je zeker ook direct wat extra af omdat als je het op V&A zou zetten je niet meer dezelfde prijs zou kunnen krijgen?Deveon schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:58:
[...]
Als ik z’n geweldige handelaar of inkoper zou zijn misschien, echter blijkt uit de opkoopsite toch een duidelijk verschil. Ik hoef ook niet het onderste uit de kan te halen, ben best bereid om iets meer te betalen voor een soepele transactie.
Bij een particulier zou je meer krijgen dan bij een opkoopsite.... Nu zal de inspecteur bij controle het vast niet op de cent narekenen maar als jij nu 15k voor een auto betaald en die vanavond inboekt voor waarde 10k, is dat wel opvallend te noemen. De waarde economisch verkeer is wat het waard is in het economisch verkeer... dat was vandaag in dat geval 15k.Deveon schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:58:
[...]
Als ik z’n geweldige handelaar of inkoper zou zijn misschien, echter blijkt uit de opkoopsite toch een duidelijk verschil. Ik hoef ook niet het onderste uit de kan te halen, ben best bereid om iets meer te betalen voor een soepele transactie.
Exact expert nodig?
Sluit je MS365 dan even over naar een lokale reseller, ben je daar ook meteen vanaf. Scheelt je een lastige boeking, bovendien een scherpere prijs dus dat is ook lekker. Kun je toch weer een keer extra naar het terras van het geld én de tijd die je er mee bespaartCrazy D schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:48:
[...]
Regeltjes wordt natuurlijk altijd aangedragen als voordeel van een boekhouder. Maar eerlijk: hoeveel bijzondere facturen hebben wij waarvan je zegt, daarvan moet je echt van alle regeltjes op de hoogte zijn. Beetje hosting, lease auto misschien, daar blijft het voor velen wel bij. Bij mij is de meest complexe boeking die van MS Office 365, "buiten europa". Boehoe. Daar help e-boekhouden me dan ook nog eens bij, zodat het alsnog gewoon bedrag invoeren en klaar is.
mijn accountant werkt met bill-it, waar ik ook zo'n e-facturatie mail adres op heb, met redelijk wat intelligentie en waar ik zelf de volledige controle over hebDR.V schreef op maandag 29 april 2024 @ 03:34:
bill-it synct achterliggend nog naar silverfin, waar de accountant dan nog grootboek boekingen in doet
ik "boek" dus zelf mijn facturen in, koppel het aan transacties, woordje uitleg erbij, en achterliggend zit er dan automatisatie naar silverfin omdat ook correct in te boeken
ik heb dus ten allen tijde een overzicht in bill-it, en krijg per kwartaal nog een detail rapport van silverfin (met de grootboek boekingen)
vergt echt niet veel tijd in bill-it, doe ik gewoon tussendoor eens
Zijn er hier mensen die hun partner (als in: levenspartner, geen zakenpartner) een meewerkvergoeding (en dan met name de arbeidsbeloning) betalen en daar een voorbeeld overeenkomst voor hebben? @pirke wellicht? 
Ik overweeg zo'n constructie te gaan doen en lees hier en daar dat zo'n overeenkomst dan wel noodzakelijk is, maar ik heb geen zin om zelf het wiel opnieuw uit te vinden.
Ik overweeg zo'n constructie te gaan doen en lees hier en daar dat zo'n overeenkomst dan wel noodzakelijk is, maar ik heb geen zin om zelf het wiel opnieuw uit te vinden.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Nee, ik niet. Maar ben wel benieuwd wat jij je partner zoal wil laten doen / meewerken.ralpje schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:47:
Zijn er hier mensen die hun partner (als in: levenspartner, geen zakenpartner) een meewerkvergoeding (en dan met name de arbeidsbeloning) betalen en daar een voorbeeld overeenkomst voor hebben? @pirke wellicht?
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Er zijn een aantal dingen die ik nu zelf doe (boekhouding, agendabeheer, onderhoud kantoor, dat soort dingen) die nu aan mijn declarabele tijd knabbelen. Die kunnen prima door mijn vrouw gedaan worden in de tijd die ze nu elders in loondienst is (waar ze het niet naar haar zin heeft). Als ik haar daar (ff nattevingerwerk) 800 euro per maand voor betaal, kost haar dat zo'n 480 euro aan belastingen (box 1, inkomsten uit overige arbeid, na heffingskortingen). Bij drukt dat de winst met ruim 10k, waardoor ik 5k minder belasting betaal. Dat kan dus best interessant zijn.
Ik snap dat dit niet een situatie is waar iedere ZZP-er iets mee kan (want: wat laat je je partner inderdaad doen), maar als je meer doet dan uurtje-factuurtje voor één en dezelfde opdrachtgever is dat best te verdedigen imho.
Ik snap dat dit niet een situatie is waar iedere ZZP-er iets mee kan (want: wat laat je je partner inderdaad doen), maar als je meer doet dan uurtje-factuurtje voor één en dezelfde opdrachtgever is dat best te verdedigen imho.
@ralpje En hoe zit dat dan met bijvoorbeeld pensioen en verzekeringen?
Moet je daar ook in voorzien?
Mijn accountant heeft het me destijds zo uitgelegd dat het eigenlijk de moeite niet waard was,
maar dat is ook het enige dat ik er van onthouden heb
Moet je daar ook in voorzien?
Mijn accountant heeft het me destijds zo uitgelegd dat het eigenlijk de moeite niet waard was,
maar dat is ook het enige dat ik er van onthouden heb
hoe zit dat exact dat je met 10k kosten 5k minder belasting betaal? Wat is je omzet en bedrijfs constructie dan?ralpje schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:54:
Er zijn een aantal dingen die ik nu zelf doe (boekhouding, agendabeheer, onderhoud kantoor, dat soort dingen) die nu aan mijn declarabele tijd knabbelen. Die kunnen prima door mijn vrouw gedaan worden in de tijd die ze nu elders in loondienst is (waar ze het niet naar haar zin heeft). Als ik haar daar (ff nattevingerwerk) 800 euro per maand voor betaal, kost haar dat zo'n 480 euro aan belastingen (box 1, inkomsten uit overige arbeid, na heffingskortingen). Bij drukt dat de winst met ruim 10k, waardoor ik 5k minder belasting betaal. Dat kan dus best interessant zijn.
Ik ben een eenmanszaak. Die 10k die ik mijn vrouw betaal drukt mijn winst met 10k, dus levert voor mij een lagere te betalen IB op. Exacte berekening is natuurlijk niet één op één 10k vs 5k, maar het is even op een bierviltje
Aha. Op mijn bierviltje met 150k omzet en bv 20k VS 30k kosten, gaat dat jou 4500 euro netto schelen. Als jouw vrouw er dan netto 320 x12= 3840 netto op vooruit gaat, slaat het nergens op. Maar goed, wellicht is mijn bierviltje van een ander merkralpje schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:19:
Ik ben een eenmanszaak. Die 10k die ik mijn vrouw betaal drukt mijn winst met 10k, dus levert voor mij een lagere te betalen IB op. Exacte berekening is natuurlijk niet één op één 10k vs 5k, maar het is even op een bierviltje
Ja, volgens mijn bierviltje is het ook vrij marginaal. Immers is je (marginale) belastingdruk als zzp'er relatief laag. Als je vrouw werkloos zou zijn dan kan het wel veel uitmaken, immers is de belangdruk op de eerste 1500/maand oid praktisch nul.mannowlahn schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:34:
[...]
Aha. Op mijn bierviltje met 150k omzet en bv 20k VS 30k kosten, gaat dat jou 4500 euro netto schelen. Als jouw vrouw er dan netto 320 x12= 3840 netto op vooruit gaat, slaat het nergens op. Maar goed, wellicht is mijn bierviltje van een ander merk
Mijn rekensommetje verschilt in dat opzicht, dat ze nu in een baan zit die niet bevalt. Ze wil daar weg, maar wil dan wel iets anders gaan doen. Effectief is ze dus 'werkloos', na opzeggen van haar huidige baan. Dan zijn er twee opties: ze zoekt een andere functie bij een andere bedrijf, of gaat bij mij meewerken.
In dat laatste geval maak ik wat extra geld naar privé over, wat haar vergoeding is. Eigenlijk verschuif ik daarmee dus dat geld van mijn hogere belastingtarief naar haar lagere tarief én profiteert ze ook nog eens van de heffingskortingen.
Onder de streep komt het geld op dezelfde rekening binnen. Ik kan het natuurlijk ook niet doen mezelf gewoon X-euro extra uitkeren elke maand, zonder daar aan arbeid vanuit haar iets tegenover te stellen, maar dit is voordeliger.
Zeker als je meerekent dat ik de werkzaamheden die zij zal doen anders elders (boekhouder, externe ondersteuning) zou onderbrengen en daar ook nog voor zou moeten betalen.
edit: Wat @Hielko zegt, dus. Juist die heffingskortingen maken het interessant.
In dat laatste geval maak ik wat extra geld naar privé over, wat haar vergoeding is. Eigenlijk verschuif ik daarmee dus dat geld van mijn hogere belastingtarief naar haar lagere tarief én profiteert ze ook nog eens van de heffingskortingen.
Onder de streep komt het geld op dezelfde rekening binnen. Ik kan het natuurlijk ook niet doen mezelf gewoon X-euro extra uitkeren elke maand, zonder daar aan arbeid vanuit haar iets tegenover te stellen, maar dit is voordeliger.
Zeker als je meerekent dat ik de werkzaamheden die zij zal doen anders elders (boekhouder, externe ondersteuning) zou onderbrengen en daar ook nog voor zou moeten betalen.
[ Voor 4% gewijzigd door ralpje op 29-04-2024 17:07 ]
Okay dus ze neemt ontslag en dus geen recht op uitkering? Maar idd als ze geen inkomen verder heeft, dan is het geld wat je van jouw verdient een ander verhaal. Op welke wijze is die zakelijk relatie dan? Factureert zijn als freelancer aan jou, want jij gaat geen werkgever lasten afdragen voor je vrouw denk ik?ralpje schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:59:
Mijn rekensommetje verschilt in dat opzicht, dat ze nu in een baan zit die niet bevalt. Ze wil daar weg, maar wil dan wel iets anders gaan doen. Effectief is ze dus 'werkloos', na opzeggen van haar huidige baan. Dan zijn er twee opties: ze zoekt een andere functie bij een andere bedrijf, of gaat bij mij meewerken.
Ik twijfel tussen MoneyMonk en DigiBTW. Het verschil (in mijn geval) is 12,50 per maand voor DigiBTW of 25 euro per maand voor MoneyMonk, scheelt dus de helft. Is MoneyMonk het geld ten opzichte van DigiBTW waard?
Yup, 20% en het jaar erop gewoon weer! Ik schrijf ook af tot 0 met nooit de insteek voor verkoop. Echter is er moment dat de economische waarde hoger ligt dan de boekwaarde. Gelukkig hoef ik niet voor elke aanschaf de economische waarde te bepalen.Hielko schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:02:
[...]
Als je een computer koopt dan schrijf je zeker ook direct wat extra af omdat als je het op V&A zou zetten je niet meer dezelfde prijs zou kunnen krijgen?
Ken digibtw niet. Moneymonk sinds paar maanden aan het gebruiken en die bevalt prima.Ravian18 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:10:
Ik twijfel tussen MoneyMonk en DigiBTW. Het verschil (in mijn geval) is 12,50 per maand voor DigiBTW of 25 euro per maand voor MoneyMonk, scheelt dus de helft. Is MoneyMonk het geld ten opzichte van DigiBTW waard?
Vraag je nu echt of 12,5 euro per maand het waard is? Snap je vraag wel hoor, maar besef je wel dat het om nog geen 50ct per dag verschil gaat
en zo doorgerekend is het 2 ct p/u ..
Dat voel je niet op je uurtarief / facturen! Nee, klopt.
Per jaar is het €300 vs 142,50 (of 132.50 als je mijn PB leest @Ravian
) Maar ook dan is het een subjectief bedrag.
Ik ken moneymonk niet in gebruik. DigiBTW wel en die is iedere 2 cent p/u waard. Zelfs als het 5 ct p/u zou zijn
Per jaar is het €300 vs 142,50 (of 132.50 als je mijn PB leest @Ravian
Ik ken moneymonk niet in gebruik. DigiBTW wel en die is iedere 2 cent p/u waard. Zelfs als het 5 ct p/u zou zijn
[ Voor 4% gewijzigd door bord4kop op 29-04-2024 21:27 ]
| Security Management |
Het is meewerken. Niet inhuren of aannemen.mannowlahn schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:00:
[...]
Okay dus ze neemt ontslag en dus geen recht op uitkering? Maar idd als ze geen inkomen verder heeft, dan is het geld wat je van jouw verdient een ander verhaal. Op welke wijze is die zakelijk relatie dan? Factureert zijn als freelancer aan jou, want jij gaat geen werkgever lasten afdragen voor je vrouw denk ik?
https://www.belastingdien...emersaftrek/meewerkaftrek
De eerste drie jaar van mijn EMZ heeft mijn vrouw (die verder geen inkomen had) meegewerkt door alles behalve het "echte" werk te doen: website maken, boekhouding, belasting, opdrachten in de gaten houden, etc. Daarvoor heeft ze een meewerkvergoeding van 5000 gekregen (die dus inderdaad van mijn winst afging). Omdat we in gemeenschap zijn getrouwd was, zover ik toen uitgezocht had, verder geen overeenkomst nodig. Wel een urenadministratie. Inmiddels zou het aantal uur dat ze ermee bezig is maal een gemiddeld (of desnoods hoog) boekhouderuurtarief niet meer de 5000 halen en zijn we ermee gestopt. Onder die 5000 kom je namelijk op een meewerkaftrek en daar heb je niet veel aan. Ik ben benieuwd wat voor werkzaamheden je in gedachten hebt om die 800*12~10.000 te halen.ralpje schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:47:
Zijn er hier mensen die hun partner (als in: levenspartner, geen zakenpartner) een meewerkvergoeding (en dan met name de arbeidsbeloning) betalen en daar een voorbeeld overeenkomst voor hebben?
...
Tsja, zoals al gezegd, proberen kan altijd. In de testhoek is het nu wat lastiger een leuke opdracht te krijgen (merk ik om me heen, ook bij mezelf), en als ze zich een beetje richten op het deel dat vanuit het buitenland naar hier komt om te freelancen dan gaan ze wel mensen vinden voor dat tarief.Schmitzel schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:21:
Nee. Ik maak geld over. Dat geld boek is als kosten in m'n zakelijke boekhouding. Zij geeft dat bij de belasting dan weer op als 'inkomen overige werkzaamheden'.mannowlahn schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:00:
[...]
Op welke wijze is die zakelijk relatie dan? Factureert zijn als freelancer aan jou, want jij gaat geen werkgever lasten afdragen voor je vrouw denk ik?
Als ik wat nu aan 'niet facturabel' dan wel 'overhead' heb. Ik doe niet alleen langere projecten tegen uurtje/factuutje, maar ook bijvoorbeeld trainingen geven (daar moeten ruimtes voor geregeld / gehuurd worden, materiaal voor ingekocht, etc.). Als ik ergens verder weg zit moeten overnachtingen geregeld worden. Boekhouding moet gedaan worden. Debiteuren- / crediteurenadministratie. Ik heb er alle vertrouwen in dat ik die uren gewoon kan verantwoorden en het geeft mij de ruimte om meer facturabel te zijn, dus in dat opzicht ben ik niet zo bang voor een discussie met de belastingdienst.cosmo_roel schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:42:
[...]
Ik ben benieuwd wat voor werkzaamheden je in gedachten hebt om die 800*12~10.000 te halen.
Wat dacht je van de AMG's, Porsche's en andere exoten de te koop staan voor 50-70k en de boeken in gaan voor max 25kCrazy D schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:04:
[...]
Bij een particulier zou je meer krijgen dan bij een opkoopsite.... Nu zal de inspecteur bij controle het vast niet op de cent narekenen maar als jij nu 15k voor een auto betaald en die vanavond inboekt voor waarde 10k, is dat wel opvallend te noemen. De waarde economisch verkeer is wat het waard is in het economisch verkeer... dat was vandaag in dat geval 15k.

Bij het importeren van een auto mag je ook op 4 verschillende manieren de BPM berekenen en de waarde nemen die voor jou het meest gunstigste is... eigenlijk is het hier dan niet heel verschillend...
Uiteraard zul je wel hard moeten maken hoe je aan die waarde komt...
Tjah, er zijn ook mensen die een airco zakelijk kopen om hun zolderkamer (en als ze toch bezig zijn, ook de andere kamers) lekker te verkoelen.. dat iets gebeurt wil niet zeggen dat het ok is. Alleen met zo'n lage kans op controles, kun je best wat gokjes wagen...ColeJ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:04:
[...]
Wat dacht je van de AMG's, Porsche's en andere exoten de te koop staan voor 50-70k en de boeken in gaan voor max 25k
Exact expert nodig?
Dat laatste is waar het om draait. Waarbij ik niet weet hoe een inspecteur het gaat vinden als jij een auto koopt van 50k, en 'm in de boeken opneemt voor 20k met een marktplaats advertentie als bewijs van dat lagere bedrag. Maar goed dat zijn natuurlijk wat excessen, en ik denk dat degenen die dat soort geintjes uithalen, zich niet druk maken om het hard maken van dat lage bedrag. Die gokken gewoon op 'geen controle'.coldasice schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:27:
Bij het importeren van een auto mag je ook op 4 verschillende manieren de BPM berekenen en de waarde nemen die voor jou het meest gunstigste is... eigenlijk is het hier dan niet heel verschillend...
Exact expert nodig?
Heb nu https://open.spotify.com/...si=7yHzvHGRTcWTDTyEEXjAzA opstaan. NSC met eentje van Magnet / Brainnet
Klopt, alleen een airco van 2000 euro heeft wat minder gevolgen dan met terugwerkende kracht de te weinig betaalde bijtelling rechttrekken.Crazy D schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:42:
[...]
Tjah, er zijn ook mensen die een airco zakelijk kopen om hun zolderkamer (en als ze toch bezig zijn, ook de andere kamers) lekker te verkoelen.. dat iets gebeurt wil niet zeggen dat het ok is. Alleen met zo'n lage kans op controles, kun je best wat gokjes wagen...
gem-p schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:02:
[...]
Ken digibtw niet. Moneymonk sinds paar maanden aan het gebruiken en die bevalt prima.
Vraag je nu echt of 12,5 euro per maand het waard is? Snap je vraag wel hoor, maar besef je wel dat het om nog geen 50ct per dag verschil gaat
Dat het geld tegen de plint klotst betekent toch niet dat je het maar klakkeloos moet uitgevenbord4kop schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:26:
en zo doorgerekend is het 2 ct p/u ..
Per jaar is het €300 vs 142,50 (of 132.50 als je mijn PB leest @Ravian) Maar ook dan is het een subjectief bedrag.
On a serious note: iemand dit beide heeft geprobeerd en een sterke voorkeur heeft voor de een of ander?
Ongeveer 22 biertjesRavian18 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:14:
[...]
[...]
Dat het geld tegen de plint klotst betekent toch niet dat je het maar klakkeloos moet uitgevenIk kan een hele hoop leuks verzinnen voor die 150 euro verschil (weet je hoeveel biertjes in de kroeg dat zijn
).

En natuurlijk met een BTW bonnetje om het daarna weer te declarerenWolly schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:06:
Halve liters, we moeten wel laten zien dat we freelancers zijn
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Je zou ze natuurlijk allebei tegelijk een tijdje kunnen uitproberen en dan beslissen met welke van de 2 je doorgaat. Tenzij je dan te weinig biertjes kunt kopen 😉Ravian18 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:14:
[...]
[...]
Dat het geld tegen de plint klotst betekent toch niet dat je het maar klakkeloos moet uitgevenIk kan een hele hoop leuks verzinnen voor die 150 euro verschil (weet je hoeveel biertjes in de kroeg dat zijn
).
On a serious note: iemand dit beide heeft geprobeerd en een sterke voorkeur heeft voor de een of ander?
Nee, in de kroeg, maar dan wel je zakelijk aangeschafte bureaustoel meenemen
Maar om on topic te zijn. Ikzelf gebruik DigiBTW en ben daar tevreden over. Moneymonk ken ik niet, maar zoals andere poster al aangaf, gewoon beide proberen en kijken welke je bevalt. Wel altijd letten op de "verborgen" kosten (e.g. koppeling naar bank kost geld).
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Edit- Belastingdienst gesproken. Geen ondernemer inkomstenbelasting. Ik zal het ter info laten staan. Zwaarwegend was dat het maar 1 opdrachtgever was; en dat je op persoonlijke titel aangesteld wordt en dus ook geen vervanging kan sturen bij afwezigheid/ziekte etc.
Op dit moment ben ik full-time in dienst bij een werkgever. Per deze maand ga ik daarnaast voor 30 uur per kwartaal aan de slag als commissaris in de RvC van een scale-up. Dit is een bezoldigde positie (uurtarief 500 Euro).
Sinds 2021 is het duidelijk dat een Commissaris of toezichthouder geen ondernemer voor de BTW is (link).
Niet helemaal duidelijk is echter of een commissaris als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien.
Gisteren ben ik bij de KvK geweest om bovenstaande te bespreken. Buiten heft feit dat ze geen kennis hadden genomen van de nieuwe wetgeving sinds 2021 (en dachten dat de commissaris sowieso een BTW ondernemer is), konden zij geen antwoord geven op de vraag rond ondernemer voor inkomstenbelasting (logisch ook, dat ligt bij de inspecteur van de belastingdienst) Advies was om een eenmanszaak te registeren, en vanuit daar in ieder geval de facturen te sturen, en niet via Nota's gezien de verwachtte omzet/vergoeding van de activiteit. Dus ik heb nu officieel een eenmanszaak! Hoera.
Ik kan natuurlijk afwachten wat de inspecteur van de belastingdienst tzt er van gaat vinden. Maar wil zelf ook een inschatting maken op basis van de eisen van de belastingdienst om te bepalen of je een ondernemer voor de IB bent (link):
Maakt u winst? Zo ja, hoeveel? Als u alleen een heel kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
Daar er beperkte kosten zijn, is er een verwachte winst van 50k+ per jaar.
Hoe zelfstandig is uw onderneming? Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw activiteiten verricht, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.
Lastig. Als commissaris is je rol zelfstandig toezicht op en advies aan het bestuur geven. Maar uiteraard binnen de contouren zoals geschetst in de overeenkomst tussen de organisatie en ikzelf.
Beschikt u over kapitaal? Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld machines, reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijst erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
Geen kapitaal of investeringen
Hoeveel tijd steekt u in uw activiteiten? Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. Maar u moet wel voldoende tijd aan uw activiteiten besteden om deze rendabel te maken.
120 uur per jaar. Ruim onder urencriterium
Wie zijn uw opdrachtgevers? Het is uw doel om meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Als u meerdere opdrachtgevers hebt, bent u minder afhankelijk van 1 of enkele opdrachtgevers en neemt uw zelfstandigheid toe.
Op dit moment maar 1 opdrachtgever, geen intentie dit significant uit te breiden.
Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten? U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zorgen dat uw onderneming voldoende bekend is, bijvoorbeeld via reclame, een internetsite, social media, een uithangbord of eigen briefpapier.
Mijn persoon is mijn "merk", verder zijn er geen reclame/acquisitie kosten.
Loopt u ondernemersrisico? Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam om uw activiteiten te verrichten? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Dan loopt u ondernemersrisico en hebt u waarschijnlijk een onderneming.
Als Commissaris is er altijd een afbreukrisico van de eigen goede naam en persoonlijke aansprakelijkheid. Dus er is sprake van ondernemersrisico
Op basis van bovenstaande neig ik naar een "Ja. Ondernemer voor de inkomstenbelasting", maar echt er zijn ook genoeg argumenten om te zeggen dat het niet zo is
. Wat denkt men hier?
Op dit moment ben ik full-time in dienst bij een werkgever. Per deze maand ga ik daarnaast voor 30 uur per kwartaal aan de slag als commissaris in de RvC van een scale-up. Dit is een bezoldigde positie (uurtarief 500 Euro).
Sinds 2021 is het duidelijk dat een Commissaris of toezichthouder geen ondernemer voor de BTW is (link).
Niet helemaal duidelijk is echter of een commissaris als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien.
Gisteren ben ik bij de KvK geweest om bovenstaande te bespreken. Buiten heft feit dat ze geen kennis hadden genomen van de nieuwe wetgeving sinds 2021 (en dachten dat de commissaris sowieso een BTW ondernemer is), konden zij geen antwoord geven op de vraag rond ondernemer voor inkomstenbelasting (logisch ook, dat ligt bij de inspecteur van de belastingdienst) Advies was om een eenmanszaak te registeren, en vanuit daar in ieder geval de facturen te sturen, en niet via Nota's gezien de verwachtte omzet/vergoeding van de activiteit. Dus ik heb nu officieel een eenmanszaak! Hoera.
Ik kan natuurlijk afwachten wat de inspecteur van de belastingdienst tzt er van gaat vinden. Maar wil zelf ook een inschatting maken op basis van de eisen van de belastingdienst om te bepalen of je een ondernemer voor de IB bent (link):
Maakt u winst? Zo ja, hoeveel? Als u alleen een heel kleine winst maakt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.
Hoe zelfstandig is uw onderneming? Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw activiteiten verricht, ontbreekt de zelfstandigheid en is er meestal geen sprake van een onderneming.
Lastig. Als commissaris is je rol zelfstandig toezicht op en advies aan het bestuur geven. Maar uiteraard binnen de contouren zoals geschetst in de overeenkomst tussen de organisatie en ikzelf.
Beschikt u over kapitaal? Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld machines, reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijst erop dat u mogelijk een onderneming hebt.
Hoeveel tijd steekt u in uw activiteiten? Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. Maar u moet wel voldoende tijd aan uw activiteiten besteden om deze rendabel te maken.
Wie zijn uw opdrachtgevers? Het is uw doel om meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Als u meerdere opdrachtgevers hebt, bent u minder afhankelijk van 1 of enkele opdrachtgevers en neemt uw zelfstandigheid toe.
Op dit moment maar 1 opdrachtgever, geen intentie dit significant uit te breiden.
Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten? U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zorgen dat uw onderneming voldoende bekend is, bijvoorbeeld via reclame, een internetsite, social media, een uithangbord of eigen briefpapier.
Loopt u ondernemersrisico? Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam om uw activiteiten te verrichten? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Dan loopt u ondernemersrisico en hebt u waarschijnlijk een onderneming.
Als Commissaris is er altijd een afbreukrisico van de eigen goede naam en persoonlijke aansprakelijkheid. Dus er is sprake van ondernemersrisico
Op basis van bovenstaande neig ik naar een "Ja. Ondernemer voor de inkomstenbelasting", maar echt er zijn ook genoeg argumenten om te zeggen dat het niet zo is
[ Voor 3% gewijzigd door Don Quijote op 01-05-2024 15:23 ]
Ik denk dat je dit even moet doorlezen. Vind je wel wat aanknopingspunten in:Don Quijote schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:03:
Op basis van bovenstaande neig ik naar een "Ja. Ondernemer voor de inkomstenbelasting", maar echt er zijn ook genoeg argumenten om te zeggen dat het niet zo is. Wat denkt men hier?
https://kennisgroepen.bel...-loon-bij-commissaris-bv/
Kijk even verder dan het “BV verhaal” want juist ook voor “niet-via-BV-commissarissen” is het relevant.
Mbt btw geeft dat artikel van GT aardig inzicht, dat is gebaseerd op dit besluit: https://wetten.overheid.nl/BWBR0045102/2021-08-03
Eens wat anders dan een bureaustoel...
Ik ben begin dit jaar onderuit gegaan. Elleboog verbrijzeld. Nu drie keer per week fysio en dat is met flink wat reistijd een hele hap uit m'n week. Als ik nu iets kan kopen waardoor ik nog maar twee keer per week hoef, dan kan ik meer uren maken. In mijn beleving kan ik zo de investering weer terugverdienen. Wat vinden jullie, is het zo bekeken een zakelijke investering?
Ik ben begin dit jaar onderuit gegaan. Elleboog verbrijzeld. Nu drie keer per week fysio en dat is met flink wat reistijd een hele hap uit m'n week. Als ik nu iets kan kopen waardoor ik nog maar twee keer per week hoef, dan kan ik meer uren maken. In mijn beleving kan ik zo de investering weer terugverdienen. Wat vinden jullie, is het zo bekeken een zakelijke investering?
Nee.Karp schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:57:
Je kan ook geen contactlenzen aftrekken omdat je dan beter kan lezen, of hardloopschoenen omdat je dan sneller op je werkt bent.
En wat is iets? Een bureaustoel met een speciale elleboog steun?Karp schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:57:
Maar die Apple Watch waarop je je mail sneller kunt lezen wel toch?Wolly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:00:
[...]
Nee.
Je kan ook geen contactlenzen aftrekken omdat je dan beter kan lezen, of hardloopschoenen omdat je dan sneller op je werkt bent.
En een aangepaste auto? Software om je werk beter te doen?Wolly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:00:
[...]
Nee.
/edit
Ik vind deze link: https://trainervinden.nl/...trekbaar-van-de-belasting
Die is wel vrij uitgesproken.
Deze is iets flexibeler. Alleen wanneer het bij de activiteiten hoort?
https://pticoaching.nl/bl...chool-fiscaal-aftrekbaar/
Weer meer uitgesproken
https://www.bgaccountants...ement-als-bedrijfskosten/
Ook weer negatief
https://www.belastingtips...n_sportschool_aftrekbaar/
De tendens is negatief (en helaas veelal bronnenloos)
[ Voor 47% gewijzigd door Karp op 01-05-2024 12:17 ]
Hangt ook een beetje van je ondernemingsvorm af. Bij een BV kan weer meer dan bij een eenmanszaak/VOF.Karp schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:57:
Maar in mijn opinie zou dit niet kunnen. Uiteindelijk gewoon privekosten.
Was destijds een mooie uitspraak van een eenmanszaak die een computerbril op de zaak had gezet en daar had de rechter een streep doorheen gezet.
Samengevat: https://www.sra.nl/nieuws...or-zelfstandig-ondernemer
Zie: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBZWB:2021:6400
Toch lullig van die rechter, een streep door iemand z’n bril zetten.Rolucious schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:21:
[...]
Hangt ook een beetje van je ondernemingsvorm af. Bij een BV kan weer meer dan bij een eenmanszaak/VOF.
Was destijds een mooie uitspraak van een eenmanszaak die een computerbril op de zaak had gezet en daar had de rechter een streep doorheen gezet.
Waarschijnlijk niet voor de belastingdienst als je daar op doelt. Zeker niet als je het vaag houdt wat die investering isKarp schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:57:
Ja bij een BV kun je het op werkkostenregeling gooien, maar als eenmanszaak kun je daar vrij weinig mee helaas.Rolucious schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:21:
[...]
Hangt ook een beetje van je ondernemingsvorm af. Bij een BV kan weer meer dan bij een eenmanszaak/VOF.
Exact expert nodig?
Ik heb zelf een personal trainer, maar op de factuur staat Coaching. Daardoor is het wel aftrekbaar, want Coaching zegt an sich niet veel, en als ondernemer kun je jezelf ook laten coachen...Karp schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:07:
[...]
En een aangepaste auto? Software om je werk beter te doen?
/edit
Ik vind deze link: https://trainervinden.nl/...trekbaar-van-de-belasting
Die is wel vrij uitgesproken.
Deze is iets flexibeler. Alleen wanneer het bij de activiteiten hoort?
https://pticoaching.nl/bl...chool-fiscaal-aftrekbaar/
Weer meer uitgesproken
https://www.bgaccountants...ement-als-bedrijfskosten/
Ook weer negatief
https://www.belastingtips...n_sportschool_aftrekbaar/
De tendens is negatief (en helaas veelal bronnenloos)
Het is dan nog steeds niet aftrekbaar maar iedereen doet hetNeal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb zelf een personal trainer, maar op de factuur staat Coaching. Daardoor is het wel aftrekbaar, want Coaching zegt an sich niet veel, en als ondernemer kun je jezelf ook laten coachen...
En de sportscholen lachen zich een ongeluk door deze truc.
“daardoor is het wel aftrekbaar”Neal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Ik heb zelf een personal trainer, maar op de factuur staat Coaching. Daardoor is het wel aftrekbaar, want Coaching zegt an sich niet veel, en als ondernemer kun je jezelf ook laten coachen...
Yeah, right.
Succes met het uitleggen waarom jouw (personal) trainer in de sportschool voor jou echt een zakelijke uitgave is. Wat er op die factuur staat maakt geen flaus aus.
Overigens is “coaching” op zichzelf óók niet altijd zakelijk, want veelal privé element en gericht op persoonlijke ontwikkeling.
Kortom: je hanteert hier de “ze zien het hopelijk niet” strategie.
https://www.belastingdien...iekosten-voor-ondernemers
Ik verbaas me altijd dat niemand bij onze BD kijkt, tja
Voorbeelden van kosten die niet aftrekbaar zijn, zijn:
kosten in verband met uw gezondheid
https://www.belastingdien..._kosten/zakelijk_of_prive
kosten in verband met uw gezondheid
https://www.belastingdien..._kosten/zakelijk_of_prive
En ondertussen haalt iedereen nieuwe certificaten (=nieuwe kennis) en wordt btw teruggevraagd. Maar als je aangeeft dat je de kennis al had, maar er bewijs van moet hebben, is het weer prima.yoga schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:18:
https://www.belastingdien...iekosten-voor-ondernemers
Het Nederlandse belastingstelsel en -systeem is een zooitje.
Dat heet bij blijven in je vakgebied. Een cursus loodgieter zal dat voor de meeste hier niet zijn en ook een cursus boekhouden mag. Als werkgever mag je echter ook een cursus bloemschikken aanbieden aan je werknemer maar dat mag als ondernemer dus niet.Orangelights23 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:45:
[...]
En ondertussen haalt iedereen nieuwe certificaten (=nieuwe kennis) en wordt btw teruggevraagd. Maar als je aangeeft dat je de kennis al had, maar er bewijs van moet hebben, is het weer prima.
Het Nederlandse belastingstelsel en -systeem is een zooitje.
Dat heet gewoon fraude.Neal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Die factuur daar staat toch ook de naam van het bedrijf van die trainer op? Of hoe doe je dat dan? Heb hier wel mijn bedenkingen bij...Neal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Vanwege recente arbeidsongeschiktheid van 13 maanden accepteren verzekeraars mij niet voor een reguliere AOV, omdat ik een te groot risico ben. Mijn idee is nu om jaarlijks maximaal mijn pensioenruimte te benutten. In geval van arbeidsongeschiktheid mag je dit vervroegd opnemen.
Nu kwam ik een reclame tegen van Zzuper. Zij hebben geen medische acceptatie en bij ongeschiktheid krijg je eenmalig een bedrag uitgekeerd. Dat zou wat mij betreft een goed twee-sporenbeleid voor mij kunnen zijn, samen met maximaal pensioensparen.
Heeft iemand hier ervaring mee of ideeën over?
Nu kwam ik een reclame tegen van Zzuper. Zij hebben geen medische acceptatie en bij ongeschiktheid krijg je eenmalig een bedrag uitgekeerd. Dat zou wat mij betreft een goed twee-sporenbeleid voor mij kunnen zijn, samen met maximaal pensioensparen.
[ Voor 2% gewijzigd door Tdem op 01-05-2024 21:00 . Reden: Url toegevoegd ]
Ik kende hem niet en dacht ik open hem ook even. Wat een giga slechte website, ik heb hem maar snel weer geslotenTdem schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:59:
Vanwege recente arbeidsongeschiktheid van 13 maanden accepteren verzekeraars mij niet voor een reguliere AOV, omdat ik een te groot risico ben. Mijn idee is nu om jaarlijks maximaal mijn pensioenruimte te benutten. In geval van arbeidsongeschiktheid mag je dit vervroegd opnemen.

Nothing to see here!
Als je in de tool van de Belastingdienst invult dat je maar één opdrachtgever hebt dan hang je al direct.Don Quijote schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:03:
Edit- Belastingdienst gesproken. Geen ondernemer inkomstenbelasting. Ik zal het ter info laten staan. Zwaarwegend was dat het maar 1 opdrachtgever was; en dat je op persoonlijke titel aangesteld wordt en dus ook geen vervanging kan sturen bij afwezigheid/ziekte etc.
Op basis van bovenstaande neig ik naar een "Ja. Ondernemer voor de inkomstenbelasting", maar echt er zijn ook genoeg argumenten om te zeggen dat het niet zo is. Wat denkt men hier?
Die regels zijn er om de postbodes etc te beschermen. In dit topic maakt echt niemand zich zorgen dat de belastingdienst zal vallen over 1 opdrachtgever per jaar.Don Quijote schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:03:
Je mag raden welke partij zelf it’ers in dienst heeft als freelancers op opdrachten langer dan een jaar.
Waarom zou een cursus boekhouden mogen? Dat is je vakgebied niet. De regel is vrij grijs. Als Cobol programmeur C# leren, is dat nieuwe kennis opdoen of bij blijven in je vakgebied? Maar ook als loodgieter: is die cursus tegelzetten nu bijblijven of is dat toch heel iets anders? Je komt als loodgieter best wel vaak in een plek waar nadat jij bezig bent geweest, die tegels geplaatst moeten worden. Als taxi chauffeur je groot rijbewijs halen zodat je met een grote-mensen-bus mag rijden, is dat echt iets nieuws of ligt dat in het verlengde van jouw vakgebied? En, al zou je C# cursus als Cobol programmeur als nieuwe kennis zien.. na de basiscursus ("C# voor dummy's") de vervolgcursussen doen, is dat dan wel aftrekbaar?Deveon schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:14:
[...]
Dat heet bij blijven in je vakgebied. Een cursus loodgieter zal dat voor de meeste hier niet zijn en ook een cursus boekhouden mag. Als werkgever mag je echter ook een cursus bloemschikken aanbieden aan je werknemer maar dat mag als ondernemer dus niet.
Het is logisch dat je ergens een grens moet trekken om te voorkomen dat de cursus kantklossen als zakelijk wordt geboekt, maar er blijft een immens grijs gebied.
Exact expert nodig?
Die regel is geen echte regel, maar stel dat dat wel een harde eis is, gaat dat _ook_ voor de mensen hier gelden. Maar zoals vaker gemeld, is het meer een houvast maar geen wettelijke regel.mannowlahn schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 06:11:
[...]
Die regels zijn er om de postbodes etc te beschermen. In dit topic maakt echt niemand zich zorgen dat de belastingdienst zal vallen over 1 opdrachtgever per jaar.
Je mag raden welke partij zelf it’ers in dienst heeft als freelancers op opdrachten langer dan een jaar.
En dat de overheid zelf iets doet, is een slechte reden om te vinden dat je je daardoor zelf niet aan de regels hoeft te houden. Helaas werkt dat zo niet.
Exact expert nodig?
Tja. In mijn geval was het al een twijfelgeval in mijn ogen. Voor de inhoudelijke expert bij de belastingdienst veel minder. Dus ik volg zijn inschatting maar. Aan het urencriterium voldeed ik sowieso niet, dus voor zover ik kan zien verlies ik hiermee alleen MKB winstvrijstelling. Zonde uiteraard; maar dat overleef ik ook wel 😉mannowlahn schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 06:11:
[...]
Die regels zijn er om de postbodes etc te beschermen. In dit topic maakt echt niemand zich zorgen dat de belastingdienst zal vallen over 1 opdrachtgever per jaar.
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen met Zzuper. Ook interessant dat de premie veel lager ligt dan de premie voor de aangekondigde staats-AOV. Zelfs als Zzuper matige voorwaarden zou hebben, zou je dan maandelijks een paar tientjes premie aan Zzuper kunnen betalen om vrijgesteld te zijn van de verplichte deelname aan de toekomstige staats-AOV?Tdem schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:59:
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Boekhouden is fundamenteel voor ondernemen en moet je kennis van hebben. Je bent niet alleen ITen maar ook ondernemer.Crazy D schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:43:
[...]
Waarom zou een cursus boekhouden mogen? Dat is je vakgebied niet. De regel is vrij grijs. Als Cobol programmeur C# leren, is dat nieuwe kennis opdoen of bij blijven in je vakgebied? Maar ook als loodgieter: is die cursus tegelzetten nu bijblijven of is dat toch heel iets anders? Je komt als loodgieter best wel vaak in een plek waar nadat jij bezig bent geweest, die tegels geplaatst moeten worden. Als taxi chauffeur je groot rijbewijs halen zodat je met een grote-mensen-bus mag rijden, is dat echt iets nieuws of ligt dat in het verlengde van jouw vakgebied? En, al zou je C# cursus als Cobol programmeur als nieuwe kennis zien.. na de basiscursus ("C# voor dummy's") de vervolgcursussen doen, is dat dan wel aftrekbaar?
Het is logisch dat je ergens een grens moet trekken om te voorkomen dat de cursus kantklossen als zakelijk wordt geboekt, maar er blijft een immens grijs gebied.
Verder zou ik zeggen dat je prima een cursus tegelzetten kan volgen als loodgieter. Zo lang je uiteindelijk omzet weet te halen uit de cursus lijkt het mij “binnen je vakgebied” en dus geen nieuwe kennis. Ik wilde eerst een cursus als elektricien als voorbeeld gebruiken maar ook dat heeft behoorlijk overlapping met IT. Ik heb zelf namelijk wel eens moeten zeggen dat ik geen elektricien ben en dus die subwerkzaamheden niet kon uitvoeren.