Die tip is vragen om problemen. Hoewel er volgens mij op zich niet ergens expliciet vermeld staat dat je niet activa mag verkopen aan iemand, en direct daarna prive terugkopen, is dat natuurlijk wel een signalering voor een inspecteur om eens even diep in je administratie te graven.bertuslambertus schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:08:
Weet niet of het handig is om hier te plaatsen maar ik vroeg mij toch even af:
Is het interessant om b.v. een Tesla uit 2019 te kopen, en dan na maximale willekeurige afschrijving eind dit jaar (ivm max 5 jaar 4% bijtelling) op een of andere manier naar prive (al dan niet via iemand anders) over te hevelen naar prive? (Heb een eenmanszaak).
Of is dit eigenlijk gewoon een no-go / fiscaal niet interessant?
Ik lees https://www.vzr.nl/nieuws...kelijk_naar_priv_te_halen b.v. :
[...]
Buiten dat... Waar zit je voordeel van versneld afschrijven? Je koopt de auto voor 20.000, schrijft versnelt af naar 2000 (want tesla
En dan nog los van het feit dat je volgens mij ook inderdaad een auto niet versneld mag afschrijven.
Je kunt het er ook nog op gooien dat je onvoldoende zakelijke km's maakt en 'm daarom niet zakelijk mag houden maar ik denk dat je insteek is, dat je m juist wilt blijven gebruiken alleen dit jaar nog even zakelijk wilt rijden ivm lage bijtelling. Overigens zou ik als inspecteur ook dieper gaan graven als je een auto zakelijk koopt nu, eind dit jaar een andere auto erbij koopt (zakelijk) of least. En daarom deze auto overschrijft. Dat kun je niet direct doen want je kunt nu nog niet weten of je 10% zakelijke km's redt met je Tesla, maar buiten dan, ook dit is natuurlijk "de ideale manier" om van een zakelijke auto af te komen en naar prive over te zetten. Maar ook dit moet tegen een reëele waarde, dus hier maak je winst op net als wanneer je m tegen een reëele waarde verkoopt.
Je kunt. m ook eind dit jaar tegen een boom aan rijden, of laten jatten
Exact expert nodig?