Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Yorro schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Ik ken je niet, maar wat zou ik graag een keer zo'n situatie meemaken als toeschouwer _/-\o_
Volgens mij is @RonaldHeirbaut in te huren.
Dan gewoon niet betalen!

ben je wel meer dan een toeschouwer :+

Doet me denken aan een inkoper van mn vorige baan. "Ga je het regelen of moet ik even langsrijden" Kon het niet geregeld worden, stapte hij in zn auto en trok dan iedereen over de balie. Prachtvent.

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 12-03-2024 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:18
FitTiv schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Dan gewoon niet betalen!

Doet me denken aan een inkoper van mn vorige baan. "Ga je het regelen of moet ik even langsrijden" Kon het niet geregeld worden, stapte hij in zn auto en trok dan iedereen over de balie. Prachtvent.
Zou het bijna doen, maar aangezien ik geen schoonmaker/ster heb waar ie achteraan kan hollen, ben ik bang dat ik geen toeschouwer kan zijn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
FitTiv schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Dan gewoon niet betalen!

Was dat deze?

JE GAAT GEWOON BETALEN! IMBICIEL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Deveon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:05:
[...]

Zelf vind ik het ondernemen ook leuk, maar heb ook genoeg collega's gezien die onder loondienst van alles hebben ondernomen. Als ik de juiste uitdaging, werk-privé balans heb en een fatsoenlijk salaris dan ben ik echt niet vastgeroest aan het idee van freelancen.
Ja ik ook hoor, zitten ook soms keiharde benefits aan. Als je in loondienst bent en je bent bijvoorbeeld Microsoft MVP dan betaald je werkgever vaak je trips enzo maar in ZZP moet je dat allemaal zelf doen ;). Ik ben ook een paar keer op het vast dienstverband gesprek ingegaan maar daar zijn we nooit uitgekomen. Misschien ooit!

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
SH4D3H schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Zo kun je het ook bekijken, ja. Net zo lang overleven tot een grotere partij je koopt. Overigens gaat dit vaak wel over agencies die al lang (10+) jaar bestaan, dus dat moet je dan ook maar eerst zien te halen. En in sommige gevallen is er niet zozeer een cash buy-out, maar wordt er een aandelenruil gedaan. Kan allemaal interessant zijn, maar vooral die startfase doorkomen is niet meer zo eenvoudig als het jaren geleden was (al is dat natuurlijk iets dat voor veel startende ondernemingen (niet ZZP) geldt).
Het is sowieso altijd hard werken en helemaal als je personeel in dienst neemt, dan krijg je allemaal extra complexiteit erbij :).

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
Er is near dit echt onderzoek gedaan en het blijkt dat door de constante prikkels, 24/7 aanstaan door apps mensen hiermee echt moeite hebben. Ik schaam me er soms voor maar ik heb ook een soort van "bel angst". Ik forceer mezelf nu wel om gewoon te bellen en bij elk telefoontje dat ik pleeg word het makkelijker maar die barriere die ik voelde was echt vreselijk.

Nothing to see here!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
Rutix schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:33:
[...]

Er is near dit echt onderzoek gedaan en het blijkt dat door de constante prikkels, 24/7 aanstaan door apps mensen hiermee echt moeite hebben. Ik schaam me er soms voor maar ik heb ook een soort van "bel angst". Ik forceer mezelf nu wel om gewoon te bellen en bij elk telefoontje dat ik pleeg word het makkelijker maar die barriere die ik voelde was echt vreselijk.
Je bent niet de enige. Om me heen zie ik het vaak.
Bellen is ook niet altijd heel fijn. Als de andere kant je meteen als een stuk stront behandeld, dan heb je al snel spijt dat je niet een appje gedaan hebt. Je 'moet' sneller reageren in een telefoongesprek.

Als ik een lang verhaal (evt met vraag) heb, veel uitleg, maar niet meteen een antwoord hoef, dan mail ik vaak wel. Zeker als er een plaatje bij moet.
Heb ik een kort verhaal, niet meteen een antwoord hoef of helemaal geen antwoord, dan app/sms ik.
Wil ik snel een antwoord of is het teveel typewerk, dan bel ik.

Ik type me suf... wat is je nummer? Dan bel ik je ff ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:04:
Intussen is de jeugd helemaal verknocht aan appen. Verkering wordt uitgemaakt met een appje, je baan wordt opgezegd met een appje. Op kantoor niet anders: alles via teams (or what have you) terwijl je collega een deur verder zit. 8)7
Voel hier sterke old-man-yells-at-trees vibes en ik ben nota bene 44 :D

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
[...]

Intussen is de jeugd helemaal verknocht aan appen. Verkering wordt uitgemaakt met een appje, je baan wordt opgezegd met een appje. Op kantoor niet anders: alles via teams (or what have you) terwijl je collega een deur verder zit. 8)7
Mijn laatste dienstverband was bij een club waar de regel was: "een email/app sturen is geen actie. Altijd eerst bellen en dan een email sturen ter bevestiging van het afgesprokene. Om te kijken of het geland is." Ik hou dat maar aan.

De regel "altijd je klant updressen" en "zorgen dat je een nacht in een hotel kan blijven als iets uitloopt". wat minder.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hydra schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:37:
[...]

Voel hier sterke old-man-yells-at-trees vibes en ik ben nota bene 44 :D
Ronald heeft helemaal gelijk. En ik ben 45 ;).

#EenBellerIsSneller ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
[...]
Ze durven ook niet eens meer te bellen. Helaas word je hierdoor tegenwoordig ook steeds meer gedwongen om klantenservice per app te bereiken. Heb de laatste tijd al meerdere keren gehad dat er simpelweg geen keuze optie (meer) was voor waar ik voor belde.
Kunnen ze je ook lekker makkelijk dagenlang negeren en doorschuiven naar 4 verschillende medewerkers voor een simpele vraag *kuch* FBTO *kuch*
Ben eind 30 maar voel me steeds meer een boomer :+

[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 13-03-2024 09:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
JEightyFive schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Ze durven ook niet eens meer te bellen. Helaas word je hierdoor tegenwoordig ook steeds meer gedwongen om klantenservice per app te bereiken. Heb de laatste tijd al meerdere keren gehad dat er simpelweg geen keuze optie (meer) was voor waar ik voor belde.
Kunnen ze je ook lekker makkelijk dagenlang negeren en doorschuiven naar 4 verschillende medewerkers voor een simpele vraag *kuch* FBTO *kuch*
Beetje offtopic, maar als ik ergens in zo'n belmenu kom (voor mijn AOV! haha, ontopic) en ik kom tussen kastje en het schip, dan ga ik alle keuzes af. Als ik dan nog niet geholpen ben, zoek ik op internet een algemener nummer. Lukt het dan nog niet, zoek ik een nummer van iemand die er werkt (lang leve LinkedIn).
Ik vraag ook steeds vaker: "Met wie heb ik gesproken? Kan ik u terugbellen?"
Wat ook wel eens helpt: "oh, u komt er niet uit? Geeft niks, u kan ook niet alles weten. Geef me uw supervisor maar, dan kan die me vast wel helpen." (en maar vriendelijk blijven natuurlijk)
Echt, ik trek ze door de telefoon...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:28:
[...]

Wat is er mis met NU bellen??! ;)
Was gisteren op kantoor voor nieuwe opdracht, leek me geen goed moment om daarover te gaan bellen op mijn nieuwe werk :) maar vandaag gebeld, zijn nu goedgekeurd dus alles goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:42
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Beetje offtopic, maar als ik ergens in zo'n belmenu kom (voor mijn AOV! haha, ontopic) en ik kom tussen kastje en het schip, dan ga ik alle keuzes af. Als ik dan nog niet geholpen ben, zoek ik op internet een algemener nummer. Lukt het dan nog niet, zoek ik een nummer van iemand die er werkt (lang leve LinkedIn).
Wat ook wel eens helpt: "oh, u komt er niet uit? Geeft niks, u kan ook niet alles weten. Geef me uw supervisor maar, dan kan die me vast wel helpen." (en maar vriendelijk blijven natuurlijk)
Daarom mail ik liever. Of vul ik een formulier in oid. Laat ze elkaar maar van het kastje naar de muur sturen.
Krijg je wel vaak een standaard antwoord dat ze je binnen drie volle manen een antwoord sturen, als het getij mee zit, maar soit, je hangt niet uren aan de telefoon.

De bedrijven zijn tegenwoordig zo goed in afwimpelen en zo slecht in je daadwerkelijk helpen dat ik het niet eens meer probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Sho1993 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:56:
[...]

Was gisteren op kantoor voor nieuwe opdracht, leek me geen goed moment om daarover te gaan bellen op mijn nieuwe werk :) maar vandaag gebeld, zijn nu goedgekeurd dus alles goed :)
Waarom geen goed moment. Het gaat om jouw geld toch? Een volgende opdrachtgever zal best snappen dat je nog wat lopende zaken moet afronden en zolang je daar geen uren mee bezig bent moet dat kunnen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
JEightyFive schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:01:
[...]

Hier staat wel een nummer van ze: https://www.fbto.nl/verzekeringen/contact. Je kan ook het noodnummer bellen (zelf ook een keer gedaan :') ).
Vaak zijn het wel de goedkopere die dit aanbieden.. Je kan ook kiezen voor een 'ouderwetse' verzekeraar (maar wel duurder). Voor mij de reden om b.v. bij Ditzo pleite te gaan (wat nu niet meer bestaat, en terecht :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:28
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:28:
[...]

Je bent niet de enige. Om me heen zie ik het vaak.
Bellen is ook niet altijd heel fijn. Als de andere kant je meteen als een stuk stront behandeld, dan heb je al snel spijt dat je niet een appje gedaan hebt. Je 'moet' sneller reageren in een telefoongesprek.

Als ik een lang verhaal (evt met vraag) heb, veel uitleg, maar niet meteen een antwoord hoef, dan mail ik vaak wel. Zeker als er een plaatje bij moet.
Heb ik een kort verhaal, niet meteen een antwoord hoef of helemaal geen antwoord, dan app/sms ik.
Wil ik snel een antwoord of is het teveel typewerk, dan bel ik.

Ik type me suf... wat is je nummer? Dan bel ik je ff ;)
Er is niks mis om even een stilte te laten vallen tijdens gesprek om over je antwoord na te denken. Natuurlijk zijn dit van die "akward silence" momenten. Werkte ooit met iemand samen die dit constant deed en ik in het begin steeds vroeg of hij er nog wel was :+

Een beller is inderdaad sneller. Bel met glimlach op je gezicht en je merkt al snel dat het gesprek vaak soepeler loopt. Soms is een mail weer handig, voor het geval je een 'papertrail' wilt hebben bij mogelijk geschil in de toekomst.

Het voordeel van bellen/appen. Het is veilig en laagdrempelig. Je hebt tijd om na te denken, de juiste woorden te kiezen en af te wegen. Anderzijds, er is totaal geen intonatie bij mail/app wat ook weer een valkuil is. Nadeel is dat je lang kan wachten op antwoord en men zich niet verplicht voelt om direct of uberhaupt te antwoorden. Zeker niet bij ongemakkelijke onderwerpen.

Zelf geef ik de voorkeur aan bellen, ik heb sneller antwoord en weet waar ik aan toe ben.
(ps; cold-calling heb ik dan wel weer een hekel aan, maar doe het wel.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:56:
[...]

Ronald heeft helemaal gelijk. En ik ben 45 ;).

#EenBellerIsSneller ;)
Niet meer overal. Ik zie tegenwoordig juist vaker dat men niet meer telefonisch bereikbaar is, maar dat je juist mails moet versturen. Of je kan een terugbelverzoek indienen.

Qua werk voor zo'n afdeling ook fijner, kunnen ze gewoon mail voor mail behandelen, ipv steeds gestoord te worden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
Wanneer starten we het Freelance ICT-ers discussie belboompje?
Heb nu wel zin om ff te ouwehoeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Rutix schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:30:
[...]

Ja ik ook hoor, zitten ook soms keiharde benefits aan. Als je in loondienst bent en je bent bijvoorbeeld Microsoft MVP dan betaald je werkgever vaak je trips enzo maar in ZZP moet je dat allemaal zelf doen ;). Ik ben ook een paar keer op het vast dienstverband gesprek ingegaan maar daar zijn we nooit uitgekomen. Misschien ooit!
Lol graag die trips, drukt je kosten enorm en je kan meteen er een prive vakantie aan plakken die zakelijk betaald wordt, :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kurios schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:05:
[...]

Niet meer overal. Ik zie tegenwoordig juist vaker dat men niet meer telefonisch bereikbaar is, maar dat je juist mails moet versturen. Of je kan een terugbelverzoek indienen.

Qua werk voor zo'n afdeling ook fijner, kunnen ze gewoon mail voor mail behandelen, ipv steeds gestoord te worden ;)
Dat komt omdat die mensen bel angst hebben ;). Nemen ze ook niet op 😂😂😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Of omdat ze geen zin hebben om de hele dag door onderbroken te worden door bellers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
mannowlahn schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Lol graag die trips, drukt je kosten enorm en je kan meteen er een prive vakantie aan plakken die zakelijk betaald wordt, :+
Ik hoop dat het bij jou je winst drukt :+ ?

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geert
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 12:26
FitTiv schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:25:
Wanneer starten we het Freelance ICT-ers discussie belboompje?
Heb nu wel zin om ff te ouwehoeren :+
U vraagt, ik draai: 085-3033033. >:)

This message was sent from a galaxy far, far away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

De belboom van vroeger is de Slack groep van nu. Al heb ik de nodige goede relaties opgebouwd in mijn klussen en opdrachten de afgelopen jaren, een Slack groep met gelijkgestemde professionals mis ik dan weer. Wellicht een idee om energie in te stoppen in 2024, ik zet het op mijn lijstje als 'Telefoonboom' ;)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Ik heb net een recruiter weggedrukt. Maar toch voelde ik niet echt angst. Wel irritatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
sentja schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:49:
Nu we toch aan het doemdenken zijn: ondernemen is vooruitkijken. Hebben jullie al eens nagedacht over hoe je jezelf kan opschalen als zzp'er? En dan bedoel ik niet jezelf verhuren als DGA in je eigen BV, maar echt een agency starten, waarin je je kennis overbrengt op anderen en die inzet bij klanten. Want inhuren zal niet verdwijnen, hooguit (waarschijnlijk niet) het inhuren van eenmanszaken. Ik ben hier de laatste tijd toch wel veel mee bezig in mijn hoofd. PM me als je hier eens gedachten over wil uitwisselen.
Heb dit opgestart, mijn idee was een aantal juniors nemen, te trainen en deze dan plaatsen bij eind partijen. Focus op mensen, mijn klanten goed helpen... Leek mij een perfect idee. Begonnen met Juniors zoeken, in plaats van dat de 1ste bij mij in dienst kwam, kwam deze direct bij mijn klant in dienst dus dacht: Perfect, ik ga deze jongen gebruiken als proefkonijn en de training ontwikkelen. Universiteit niveau, redelijk goed in omgang. Alles liep op rolletjes.

Na de eerste maand bleek dat alles wat ik aan hem gaf qua lesstof hij vertikte op te pakken, kennis van basis had hij niet. Nog nooit een linux terminal gezien. Nu een jaar later merk ik maar 1 ding: Echt 0 opgeschoten.

Hij is er nog in dienst, maar heb wel het hele idee de koelkast in gedaan. Sinds dat moment heb ik zeer goed het besef dat het allemaal niet zo mooi is als ik dacht en als er 1 tussenzit die de boel belazerd, ziek wordt of dingen verrekt ik de sjaak ben en er dan 0 aan overhou als ik geluk heb. Dat zou ik dus goed door rekenen. Ik ging de getallen door rekenen en kwam er achter dat ik met 4 jongens in dienst vrij weinig meer op ging schieten dan als ik het zelf ging doen en die dagen gewoon facturabel ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
init6 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:34:
[...]

Heb dit opgestart, mijn idee was een aantal juniors nemen, te trainen en deze dan plaatsen bij eind partijen. Focus op mensen, mijn klanten goed helpen... Leek mij een perfect idee. Begonnen met Juniors zoeken, in plaats van dat de 1ste bij mij in dienst kwam, kwam deze direct bij mijn klant in dienst dus dacht: Perfect, ik ga deze jongen gebruiken als proefkonijn en de training ontwikkelen. Universiteit niveau, redelijk goed in omgang. Alles liep op rolletjes.

Na de eerste maand bleek dat alles wat ik aan hem gaf qua lesstof hij vertikte op te pakken, kennis van basis had hij niet. Nog nooit een linux terminal gezien. Nu een jaar later merk ik maar 1 ding: Echt 0 opgeschoten.

Hij is er nog in dienst, maar heb wel het hele idee de koelkast in gedaan. Sinds dat moment heb ik zeer goed het besef dat het allemaal niet zo mooi is als ik dacht en als er 1 tussenzit die de boel belazerd, ziek wordt of dingen verrekt ik de sjaak ben en er dan 0 aan overhou als ik geluk heb. Dat zou ik dus goed door rekenen. Ik ging de getallen door rekenen en kwam er achter dat ik met 4 jongens in dienst vrij weinig meer op ging schieten dan als ik het zelf ging doen en die dagen gewoon facturabel ben.
Schalen hoeft alleen niet altijd met personeel. Als agency kun je ook oplossingen in abonnementsvorm aanbieden.

Ik noem maar wat: je knoopt wat datasources samen, pusht dat wekelijks naar een LLM en laat van daaruit een mail sturen naar stakeholders met een kleine update.

Dat stelt voor de meesten hier niks voor vergeleken met hun normale werkzaamheden, maar voor menig MKB toko is dit magie waar vaak één of andere junior meerdere dagen per maand handwerk aan heeft. Jij automatiseert dat, hebt er naast opzet geen werk aan en factureert er 200 per maand voor.

Met een handvol dergelijke diensten en een dozijn klantjes stapel je zo een geinige omzetstroom bij elkaar. Af en toe een klant die meer kost dan die oplevert, dan doet het voor dit soort bedragen ook weinig pijn om die te laten gaan.

Personeel is een flinke wildcard/risico, en je hebt minstens een man of tien nodig om er echt leuk aan te verdienen. Daarnaast word je ook ineens fulltime manager, moet je ook maar net trek in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
Oef als ik dit topic een beetje teruglees is sinds februari de markt compleet op zijn gat? Vandaag een detacheerder, recruiter (een goede) en wat professionals gesproken. De vraag is nog steeds: is het echt zo kommer en kwel? Dit jaar heb ik zeker al 6 kandidaten bij mijn klant over de vloer gehad waarvan 5 aangenomen. Waar in een keer alle ontwikkelaars vandaan komen is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
[...]

Vriend had een bedrijf met personeel. Nou dat wens ik niemand meer toe na zijn verhalen :D

En idd, ik heb het uitgerekend, je hebt er 5 nodig zodat er 1 z'n poten kan breken tijdens het skieen..... Nee dank je.
het opleiden van mensen en dan plaatsen is nobel, maar niet meer dan dat. De enige manier van schalen die we hebben geprobeerd is om met een paar man een heel project aan te nemen en evt extra handjes in te huren (en zo nog wat meer op te strijken). Dat is doable, maar lastig en er moeten op zeker moment een paar zaken allemaal goed uitkomen (er is een project, we kunnen dat zelf doen met eigen mensen, wij zelf moeten beschikbaar zijn of komen etc etc). Dit ging niet helemaal zoals we het wilde, maar er zat potentie in en moglijkheden.

Andere optie die ik heb gezien waren 3 man die wel een expertise hadden en bij klanten een x aantal uur verkochten waarbij ze zeiden: er is 1 vaste en steeds 1 van de andere 2 aanwezig. Zo verkochten ze echt uren bij meerdere opdrachtgevers en kon degene wiens expertise op dat moment ergens nodig was gewoon daar heen en zich laten vervangen door 1 van de andere.

Zelf denk ik meer aan wat PowerBi reports maken & hosten voor kleinere mkb's bedrijfjes. En ik heb wat eigenbouw software die ik gebruik om werk sneller af te krijgen (waar ik wel het volle uur voor reken).

[ Voor 4% gewijzigd door fry77 op 13-03-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Het is lastig vergelijken als je 40 uur per week heel goed consistent kan verkopen. Je overhead is minimaal en onverwachte kosten heb je nauwelijks buiten jezelf om.

Vergeleken daarbij is iedereen die je in kan zetten bij een klant van weinig meerwaarde onder de 5 personen, groei je naar 10 dan heb je al snel iemand extra nodig om zaken te runnen. Bij iedere 5 medewerkers groei verschijnt er een nieuwe medewerker voor HR, resourcing, financiën, account management, sales etc. Dit betekent dat die 4 extra personeelsleden die iets op moeten leveren nu een 5e nodig hebben om de organisatie goed te laten lopen. Boven de 25 stagneert de groei vaak, een scale up drempel.

Tenzij je heel veel slimmer op weet te lossen is dat model behoorlijk moeizaam en bij iedere dip in de markt technisch failliet.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 17-09 06:26
Bulder schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:11:
[
Ik noem maar wat: je knoopt wat datasources samen, pusht dat wekelijks naar een LLM en laat van daaruit een mail sturen naar stakeholders met een kleine update.

Dat stelt voor de meesten hier niks voor vergeleken met hun normale werkzaamheden, maar voor menig MKB toko is dit magie waar vaak één of andere junior meerdere dagen per maand handwerk aan heeft. Jij automatiseert dat, hebt er naast opzet geen werk aan en factureert er 200 per maand voor.
Ik weet niet hoor, ik doe best wel wat van die "klusjes" om handwerk te automatiseren, maar dit is wel heel erg simpel gedacht... ik weet dat het een voorbeeld is, maar zo makkelijk wordt het geld nou ook weer niet verdient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Pietert schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:33:
Het is lastig vergelijken als je 40 uur per week heel goed consistent kan verkopen. Je overhead is minimaal en onverwachte kosten heb je nauwelijks buiten jezelf om.

Vergeleken daarbij is iedereen die je in kan zetten bij een klant van weinig meerwaarde onder de 5 personen, groei je naar 10 dan heb je al snel iemand extra nodig om zaken te runnen. Bij iedere 5 medewerkers groei verschijnt er een nieuwe medewerker voor HR, resourcing, financiën, account management, sales etc. Dit betekent dat die 4 extra personeelsleden die iets op moeten leveren nu een 5e nodig hebben om de organisatie goed te laten lopen. Boven de 25 stagneert de groei vaak, een scale up drempel.

Tenzij je heel veel slimmer op weet te lossen is dat model behoorlijk moeizaam en bij iedere dip in de markt technisch failliet.
Er zit natuurlijk wel een groot verschil in de waarde van je bedrijf. Met een aantal man personeel, heeft een dergelijk bedrijf met bijbehorende omzet natuurlijk wel een waarde, Coldasice BV heeft natuurlijk 0 waarde zonder mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
coldasice schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:44:
[...]

Ik weet niet hoor, ik doe best wel wat van die "klusjes" om handwerk te automatiseren, maar dit is wel heel erg simpel gedacht... ik weet dat het een voorbeeld is, maar zo makkelijk wordt het geld nou ook weer niet verdient...
Ik zeg niet dat het helemaal niks voorstelt, maar het is zeker minder complex/riskant dan het aannemen van personeel. Ik heb wat varianten hiervan lopen die niet m'n hoofdinkomen vormen, maar wel voor iets van 6k p/m aan zij-inkomen zorgen.

Dat is uiteraard niet in een paar weken opgebouwd, maar ik zou zeker verder kijken dan alleen personeel als je groter wilt dromen. Helemaal gezien de vaardigheden van de meesten hier en de aankomende automatiseringsgolf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 21:52
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Serieus? Je gaat medewerkers op hun privé nummer bellen, dat is wel echt heel erg aso zeg.

Dat je geholpen wilt worden en een algemene nummer opzoekt begrijp ik wel, maar medewerkers direct bellen kan toch niet.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
c-nan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:49:
[...]

Serieus? Je gaat medewerkers op hun privé nummer bellen, dat is wel echt heel erg aso zeg.

Dat je geholpen wilt worden en een algemene nummer opzoekt begrijp ik wel, maar medewerkers direct bellen kan toch niet.
Dat heb ik weleens gedaan, dat klopt. Maar dat is wel een soort laatste redmiddel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het is natuurlijk niet zo dat ik te pas en te onpas iemand op zijn persoonlijke nummer bel.
Wat ik al vaker schreef. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden. Ze mogen me best op mijn privénummer bellen, maar dat vraagt wel een uitleg.

[ Voor 4% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 13-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 21:52
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:54:
[...]

Dat heb ik weleens gedaan, dat klopt. Maar dat is wel een soort laatste redmiddel.

***members only***

Het is natuurlijk niet zo dat ik te pas en te onpas iemand op zijn persoonlijke nummer bel.
Wat ik al vaker schreef. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden. Ze mogen me best op mijn privénummer bellen, maar dat vraagt wel een uitleg.
Ok, in zo een soort situatie begrijp ik het wel d:)b

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

coldasice schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:47:
[...]

Er zit natuurlijk wel een groot verschil in de waarde van je bedrijf. Met een aantal man personeel, heeft een dergelijk bedrijf met bijbehorende omzet natuurlijk wel een waarde, Coldasice BV heeft natuurlijk 0 waarde zonder mij....
Je verkoopt geen product en hebt geen voorraad die iets waard is, je hebt alleen uren in stock die niks waard zijn zonder opdrachten. Goodwill is je waarde.
De waarde zal hoger liggen dan jouw BV maar de risico's van jouw BV zijn vele malen lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
mannowlahn schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Ja ik heb leuke tripjes gehad die door de baas werd betaald maar een groot deel sightseeing was. Ze hadden ooit voor een certificering van onze software een week gerekend (terwijl ik al meerdere malen had gezegd dat het hooguit een paar dagen zou duren). Dit moest gebeuren in New York, toen heb ik met een collega de weekend ervoor en erna nog eraan vastgeplakt. Wat dacht je? Na dag 1 waren we gecertificeerd :+ dus de andere dagen beetje remote gewerkt en door manhattan gewandeld.

Dit soort dingen mis ik dus wel :) dat is toch lastiger als ZZP-er.

[ Voor 4% gewijzigd door Rutix op 13-03-2024 22:44 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
@Rutix Je kan toch op elk moment dat je wilt remote werken vanuit Manhattan? Als je dat niet kan bekostigen uit het verschil tussen je inkomsten uit loondienst en je ZZP-tarief dan doe je iets verkeerd.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Rutix schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:43:

Dit soort dingen mis ik dus wel :) dat is toch lastiger als ZZP-er.
Hoezo? Waarom zou je dat niet als ZZP-er kunnen doen? Mocht je iemand mee willen, zijn er vast wel mogelijkheden om je te certificeren te combineren met andere ZZP-ers die je kent.

Of heeft het meer te maken met het hoge 'snoepreis' gehalte en dat je zoiets zonde vind om zelf te betalen, omdat je het niet waard vindt? Zo zit ik er zelf in :)
Denk er wel aan dat je werkgever dit van jouw 'marge' zal betalen he, dus uiteindelijk betaal je het toch soort van zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 19:58
[...]

De junior die jij omschrijft heb ik er meerdere van gehad als manager toen ik nog in loondienst was, daar kan ik slecht mee omgaan en het frustreert me enorm.

Als ik iets heb geleerd in de afgelopen jaren met betrekking tot het aannemen van mensen is het; hire slow, fire fast. Een slechte hire voor een bedrijf kost echt heel veel geld. En misschien nog wel erger; het demotiveert de mensen die wel hard werken.

Daarnaast zie ik regelmatig bedrijven/mensen die denken even wat juniors binnen een jaar een soort super senior te maken die alles wel oplost; maar sommige dingen komen toch echt met de jaren. Als dat zo goed werkte had ik ook al 5 juniors aangenomen. Maar om die juniors (en mijzelf :+) te besparen van een trauma is mijn eerste medewerker een senior. I'm too poor to pay cheap developers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:34
Ook die 'snoepreisjes' die mijn werkgever vroeger regelde vond ik irritant. Voelde voor mij hetzelfde als de 'vrijwillige' kennissessies die je 's avonds naast je billable uren met collega's op kantoor mocht komen bijwonen.
Laat mij maar gewoon lekker thuis slapen bij mijn gezin ipv ergens in een hotel. 40 uur werken geeft mij meer dan genoeg voldoening. Daar hoef ik geen extra tijd met collega's bij te hebben.

En nu als zzp'er betaal ik dat soort werkgerelateerde tripjes lekker zelf en kan ik zelf beslissen wanneer waar en met wie ik dat doe. En als ik dan gezellig een gezinslid meeneem hoef ik dat ook niet meer te verantwoorden naar een manager die een 2persoons kamer op de factuur vreemd vindt.
(Ja de kosten voor de huurauto trek ik dan van de belasting af en ja de helft van de kosten voor die 2persoons hotelkamer ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

Krysa schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:32:
Oef als ik dit topic een beetje teruglees is sinds februari de markt compleet op zijn gat? Vandaag een detacheerder, recruiter (een goede) en wat professionals gesproken. De vraag is nog steeds: is het echt zo kommer en kwel? Dit jaar heb ik zeker al 6 kandidaten bij mijn klant over de vloer gehad waarvan 5 aangenomen. Waar in een keer alle ontwikkelaars vandaan komen is mij een raadsel.
Het leek een paar maanden echt rustig te zijn maar ik heb het idee dat het nu weer wat aantrekt. Vooral data-engineers (precies datgene waarvan ik had besloten me daar in te specialiseren) was van oververhit naar bijna niks leek het wel.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gem-p
[...]

Ik lees dat die 1e junior niveau universiteit had. Ik ben zelf sinds ik na HBO een master aan de uni heb gedaan heel voorzichtig geworden met mensen die vers van de universiteit komen. De meeste die ik heb meegemaakt hadden een praktisch werk inzicht en een motivatie van een kleuter, omdat ze nog nooit echt gewerkt hadden. Tel daarbij op dat ze denken dat ze heel veel weten en zoals jij beschrijft weinig van je willen aannemen of nog erger dat ze zich vanwege hun opleiding te goed voelen voor bepaald werk.

Doe mij maar een HBO/MBO junior met een cv vol bijbaantjes. Die kun je vrij makkelijk productief krijgen, want die zijn gewend om aan te pakken.

Het lullige is dat die master die op mijn CV staat al meerdere keren ervoor hebben gezorgd dat ik een baan of opdracht kreeg. Want de inhurende manager had dan zelf een universitaire opleiding gedaan en dachten dan dat ik meer op hun niveau kon communiceren (dat zeiden ze echt tijdens de sollicitatie- of intakegesprekken toen ik er naar vroeg). Waren ook de banen en opdrachten waar ik juist niet goed om kon gaan met de bewuste managers >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
Was rond jaarwisseling zoals altijd rustig in mijn vakgebied (integraties). Inmiddels weer zoals vorig jaar met gisteren 3 degelijke opdrachten in mijn inbox.

Ik heb het gevoel dat men kieskeuriger geworden is. Dus minder opdrachten voor bijvoorbeeld een dev rol, maar wel opdrachten waar een meerdere rollen in samenkomen.
Bijvoorbeeld lead-developer, product owner met veel technische kennis, data-engineer +DevOps.
Dus rollen waarin je meerdere teams bediend van je kennis en kunde ipv. een extra paar handjes in een team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Polo Diablo
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-07 08:25
Het zal vooral afhankelijk zijn van het veld waarin je werkt maar ik merk het ook. In mijn vakgebied (functioneel ERP) hoor ik dat het aanbod van consultants ook een stuk groter is dan voorheen. In de afgelopen anderhalve maand heb ik in ieder geval nog geen een concreet gesprek met een klant gevoerd, enkel uitvragen van recruiters die vervolgens niks meer laten horen (ook na bellen!) of melden dat de opdracht is ingetrokken door de klant.

Voorlopig maar trainingen en cursussen doen en die kale muur maar eens verven waar ik al een jaar tegenaan zit te kijken op kantoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sentja
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 14:25
page404 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Het leek een paar maanden echt rustig te zijn maar ik heb het idee dat het nu weer wat aantrekt. Vooral data-engineers (precies datgene waarvan ik had besloten me daar in te specialiseren) was van oververhit naar bijna niks leek het wel.
Data engineering is vrijwel nooit oververhit. de rollen vliegen mij om de oren. Ook vorig jaar. Eind december nog 3 intakes gedaan: IKEA, ASML en Ahold. Uiteindelijk IKEA gekozen. Erg leuk bedrijf!

Nu moet ik zeggen dat er wel heel veel data engineers zijn gaan freelancen de afgelopen tijd. Ook mensen die echt nog maar 3-4 jaar loondienst ervaring hadden en gewoon nog flink ervaring missen, lukt het om een opdracht te vinden. Ik denk wel dat als de markt slechter wordt, deze mensen snel buiten de boot zullen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sentja
[...]

Als ik dit zou gaan doen dan zou ik juniors zeker niet aannemen. Missen gewoon te veel ervaring en zijn moeilijk te verkopen. Medior of senior minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 01:02
sentja schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Als ik dit zou gaan doen dan zou ik juniors zeker niet aannemen. Missen gewoon te veel ervaring en zijn moeilijk te verkopen. Medior of senior minimaal.
Een medior of senior gaat niet voor jou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentja
com2,1ghz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Haha, dat is nogal een flinke statement. Waarom niet?
Ik heb al genoeg praktijk voorbeelden van mensen die mij zijn voorgegaan en nu 5/10/15+ man in dienst hebben. Gewoon een kwestie van goed betalen, wat veel grote consultancies totaal niet doen.

Ik heb zelf als senior data engineer ook bij een hele kleine consultancy club (4/5 man) gewerkt.

[ Voor 21% gewijzigd door sentja op 14-03-2024 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:56:
[...]

Een medior kan met 1-op-1 contact veel sneller groeien en zat seniors willen gewoon met de techniek bezig houden en geen drang tot ondernemen. Bij een kleine organisatie hebben ze vervolgens wel enorm veel vrijheid en goed salaris omdat ze 1-op-1 kunnen schakelen met de werkgever en geen nummertje zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sentja
Deveon schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Een medior kan met 1-op-1 contact veel sneller groeien en zat seniors willen gewoon met de techniek bezig houden en geen drang tot ondernemen. Bij een kleine organisatie hebben ze vervolgens wel enorm veel vrijheid en goed salaris omdat ze 1-op-1 kunnen schakelen met de werkgever en geen nummertje zijn.
Amen! Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik ken echt heel veel goede gasten die niet willen freelancen, maar ook niet bij een grote club willen werken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
mannowlahn schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:19:
[...]

Same hier, mijn bruto salaris die ik uitkeer is exact hetzelfde als wat ik weg leg in indexfonds. Lekker agressief pensioen sparen _/-\o_
Ik waardeer deze houding, en het is natuurlijk fantastisch om een leuk bedrag op ren beleggingsrekening te hebben.

Als je goed spaart ben je na enkele jaren financieel veiliger dan je in loondienst ooit was geworden.

Toch een keerzijde: ga niet helemaal op in het pensioensparen. Zo van nu 60 of 80
uur per week werken om straks met 67 jaar een zeilboot van 17 meter te kopen en een camper en een vakantiewoning in Spanje.

Ik zit letterlijk nu naast het bed van een vriend. Hij is bovenin de 50 en uitbehandeld voor kanker. Ik geloof in wonderen, maar de kans dat hij op 67-jarige leeftijd in een camper stapt is niet erg groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
t_captain schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Ik waardeer deze houding, en het is natuurlijk fantastisch om een leuk bedrag op ren beleggingsrekening te hebben.

Als je goed spaart ben je na enkele jaren financieel veiliger dan je in loondienst ooit was geworden.

Toch een keerzijde: ga niet helemaal op in het pensioensparen. Zo van nu 60 of 80
uur per week werken om straks met 67 jaar een zeilboot van 17 meter te kopen en een camper en een vakantiewoning in Spanje.

Ik zit letterlijk nu naast het bed van een vriend. Hij is bovenin de 50 en uitbehandeld voor kanker. Ik geloof in wonderen, maar de kans dat hij op 67-jarige leeftijd in een camper stapt is niet erg groot.
Allereerst: sterkte!

Verder helemaal eens met je betoog. Ieder het zijne natuurlijk. De een gaat voor optimaal rendement en een vervroegd of riant pensioen. Ik zit er een beetje tussenin. Ik leef nu, vind het leuk om te werken en leuk om te werken tot mijn 68e, en wil vooral ook nog goed kunnen leven tijdens mijn pensioen.

Concreet betekent dat dat ik zo'n € 11k per jaar in een lijfrente pensioen stop, een berg geld in het verduurzamen van mijn huis heb gestopt en me verder niet zo druk maak of ik wel het meeste uit mijn geld haal. Ik koop vooral wat sneller duurdere spullen, ga wat vaker uit eten, en ga op iets duurdere vakanties dan toen ik nog in loondienst was.

Toegegeven: deels is dat ook gewoon luiigheid en gebrek aan financiële planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
t_captain schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:15:
[...]

We werken beide 36 uur, 4 x 9. Wonen op een van de beste plekken van Amsterdam in een zeer ruim huis. Welliswaar vrije sector huur maar nog steeds de helft minder als we een hypotheek ervoor zouden moeten nemen. Ik koop elke maand teveel vinyl, ga geregeld uit, kleding wordt vaak genoeg ververst en we gaan 2 a3 keer op vakantie per jaar.

Hebben we straks teveel pensioen, waarschijnlijk wel. Maar dat kan dan bv helpen om onze dochter aan een woning te komen. Wel zou ik graag op mijn 60e, over 18 jaar de keuze hebben om te stoppen. Maar we leven absoluut nu wel in het nu en we hoeven er niks voor te laten.

Als we wel meer geld zouden uitkeren? Tja dure auto, maar voor de rest zou ik het niet weten. Misschien custom shop fender of andere zooi wat niet echt veel toevoegt ;)

Btw sterkte met die vriend, is een verschrikkelijke situatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
Leef nu én leef later.

Maar: leven is niet alleen een kwestie van geld besteden. Relaties, emotionele, intellectuele en spirituele vervulling zijn net zo belangrijk als met je gezin op vakantie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Spaar geen centen maar mooie momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het ene sluit het ander niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 15:46
Wat voor soort developers zijn dit dan? PHP? Java? .NET? Wordpress? DevOps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 20:54
groezle schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:54:
[...]

Wat voor soort developers zijn dit dan? PHP? Java? .NET? Wordpress? DevOps?
.NET

Ik merk inderdaad dat de markt overspoeld wordt met ontwikkelaars. Wel merk ik vaak dat na een aanvraag, waarvoor je wordt afgewezen, de inhuurder er wel eens op terugkomt. Mensen vallen door de mand of blijken helemaal geen ambitie te hebben om bepaalde nieuwe skills op te pakken.
Niet dat ik de allerbeste ontwikkelaar/consultant ben, maar ben tenminste eerlijk en transparant over wat ik kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
ColeJ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:12:
Spaar geen centen maar mooie momenten.
Ik krijg een ontzettend warm gevoel van het kijken naar mijn Meesman rekening. Maar ook van een bioscoopje, etentje of bordspelavond.

[ Voor 10% gewijzigd door poehee op 14-03-2024 20:08 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:15
Wat dacht je van een warm gevoel bij het idee dat je familie niks tekort komt? Vind ik wel prettig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Krysa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:07:
[...]

.NET

Ik merk inderdaad dat de markt overspoeld wordt met ontwikkelaars. Wel merk ik vaak dat na een aanvraag, waarvoor je wordt afgewezen, de inhuurder er wel eens op terugkomt. Mensen vallen door de mand of blijken helemaal geen ambitie te hebben om bepaalde nieuwe skills op te pakken.
Niet dat ik de allerbeste ontwikkelaar/consultant ben, maar ben tenminste eerlijk en transparant over wat ik kan.
Ik ben weer in loondienst gegaan. Bekende, gezellige club op 25 minuten rijden, prima salaris, goeie pensioenregeling, en ik mag doen waar ik zin in heb, als ik de software en het team maar beter maak.

Het is me sinds vorig jaar juli niet gelukt om een langdurige klus te vinden in Zuid-Holland voor een tarief en reistijd die me aanstonden. Telkens korte klusjes, paar uur, paar weken, niks wat zoden aan de dijk zette.

Bedrijven uit m'n netwerk: geen geld, geen interesse, geen freelancers ("kom maar in loondienst" - en zo geschiedde). Oud-collega's, al dan niet zzp'er: ook stuk voor stuk aan hun stoel gepleisterd, geen openingen in hun teams. Dan niet.

Wel lullig dat ik na elf jaar nèt een arbeidsongeschiktheidsverzekering had weten te regelen. Die moet ik maar eens gaan bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 14-03-2024 20:59 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:07
Ik sta op het punt mijn zakelijke auto te verkopen en een nieuwe in te kopen. De auto is ruim vijf jaar oud en op gaspedaal zie ik dat voor vergelijkbare auto's verkocht worden voor 16k tot 18k (zowel margeauto's als btw-auto's; exclusief 2000 euro subsidie voor tweedehands auto's). Wat is de inruilprijs die ik nu kan verwachten.

Als ik het goed begrijp is er voor mijn auto nooit BTW betaald en moet de autoverkoper hem dus incl btw inkopen en verkopen. Stel de autoboer wil 1000 euro marge pakken, dan ik er dus ongeveer (16 tot 18k - 1k * 0,83) 12.5 a 14k ex btw voor verwachten. Denk ik een beetje in de juiste richting? Uiteraard koop ik er een nieuwe auto bij, dus daar valt ook over de prijs te praten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Karp schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:55:
Wat dacht je van een warm gevoel bij het idee dat je familie niks tekort komt? Vind ik wel prettig.
Precies. Bij een 3e pijler pensioen gaat de pensioenpot bij vroegtijdig overlijden van mij volledig naar mijn partner. Die zit er dan heel warmpjes bij. Hetzelfde geldt als mijn partner mocht te komen overlijden. Die is toevallig ook zzp'er, dus de overblijver heeft dan gewoon twee pensioenpotjes te besteden. Dit betekent ook dat mocht een van ons langdurig ziek worden (denk bijv kanker) dat we met een gerust hart alles niet wat in de pensioenpotten zit er zonder zorgen doorheen kunnen jagen. Dat is echt een lekker gevoel, hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
filipy23 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:57:
Ik sta op het punt mijn zakelijke auto te verkopen en een nieuwe in te kopen. De auto is ruim vijf jaar oud en op gaspedaal zie ik dat voor vergelijkbare auto's verkocht worden voor 16k tot 18k (zowel margeauto's als btw-auto's; exclusief 2000 euro subsidie voor tweedehands auto's). Wat is de inruilprijs die ik nu kan verwachten.

Als ik het goed begrijp is er voor mijn auto nooit BTW betaald en moet de autoverkoper hem dus incl btw inkopen en verkopen. Stel de autoboer wil 1000 euro marge pakken, dan ik er dus ongeveer (16 tot 18k - 1k * 0,83) 12.5 a 14k ex btw voor verwachten. Denk ik een beetje in de juiste richting? Uiteraard koop ik er een nieuwe auto bij, dus daar valt ook over de prijs te praten....
Op basis van het jaartal en het merk denk ik dat dit een prima inschatting is, alleen de kilometer stand zou nog een dingetje kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14

Ik denk dat je de marge van de autoboer wel keer twee of drie mag calculeren voor jezelf.
Een jaar geleden ruilde ik een auto in waar ik niet meer dan 14k op los kreeg, bij ander bedrijf hield het bij 12-13 al op. Week later stond de auto te koop voor 18k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

1000 euro marge is wel heel laag. Die moet worden nagelopen, gepoetst, in de showroom staan, administratieve handelingen, 6 maanden garantie op gegeven worden, noem maar op. Ik zou rekening houden met een veelvoud ervan.

16k verkoop aan particulieren verwacht ik eerder een inruilprijs van 10-12k maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:05:
[...]

1000 euro marge is wel heel laag. Die moet worden nagelopen, gepoetst, in de showroom staan, administratieve handelingen, 6 maanden garantie op gegeven worden, noem maar op. Ik zou rekening houden met een veelvoud ervan.

16k verkoop aan particulieren verwacht ik eerder een inruilprijs van 10-12k maximaal.
Heb even een search gedaan ongeacht kilometerstanden (die van mij is relatief laag). 80% gaat voor 18k, enkele zelfs voor meer dan 20k. En een enkele gaat voor 16k. Maar het is allemaal niet zo duidelijk bij die verkoopprijzen in hoeverre de subsidie er bij verrekend zit. Ben het met je eens dat als de auto's voor 16k gaan dat 10-12k dan een realistiche prijs zou zijn, maar ze gaan voor 2-4k meer. Denk dat 12-14k goed zit. Nonetheless, ik kom een gloedjenieuwe auto voor 70k bij ze kopen dus de onderhandeling op die prijs zet meer zoden aan de dijk.

[ Voor 9% gewijzigd door filipy23 op 14-03-2024 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
RichieB schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:06:
@Rutix Je kan toch op elk moment dat je wilt remote werken vanuit Manhattan? Als je dat niet kan bekostigen uit het verschil tussen je inkomsten uit loondienst en je ZZP-tarief dan doe je iets verkeerd.
Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Hoezo? Waarom zou je dat niet als ZZP-er kunnen doen? Mocht je iemand mee willen, zijn er vast wel mogelijkheden om je te certificeren te combineren met andere ZZP-ers die je kent.

Of heeft het meer te maken met het hoge 'snoepreis' gehalte en dat je zoiets zonde vind om zelf te betalen, omdat je het niet waard vindt? Zo zit ik er zelf in :)
Denk er wel aan dat je werkgever dit van jouw 'marge' zal betalen he, dus uiteindelijk betaal je het toch soort van zelf.
Ik bedoelde meer dat ik het over algemeen soms mis. Ik heb nu geen internationale projecten meer waarvoor je moet reizen. Dat is bij een groot internationaal bedrijf als interne medewerker toch makkelijker dan als ZZP-er :). Ze zullen er vast zijn hoor maar die gratis snoep reisjes zitten in mijn huidige situatie er niet meer in.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:57

sebasd

loopt op espresso

Is inderdaad lastiger, maar het kan nog zeker wel. Spreken op conferenties, trainingen geven in plaats van volgen en korte consultancy klusjes, ik ga het allemaal over de grens doen dit jaar. Alles betaald, en hier en daar plak ik er zeker nog een dagje aan vast.

Misschien geen maximale omzet maar wel even een andere omgeving en met andere mensen werken, ik ben blij dat het weer kan na COVID.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
Rutix schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Ze zullen er vast zijn hoor maar die gratis snoep reisjes zitten in mijn huidige situatie er niet meer in.
Het punt dat ik (en anderen) probeerde te maken is dat in loondienst die snoepreisjes helemaal niet gratis waren. Die werden gewoon betaald uit het geld dat je baas aan jou verdiende. En dan bleef er nog genoeg dikke winst over voor de aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40
Even delen met jullie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:40
CodeCaster schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:56:
[...]

Ik ben weer in loondienst gegaan. ...
Bedankt voor het delen. In welke hoek zit jij?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik word ook steeds vaker benaderd voor een loondienstverband. Daar ben ik niet principieel tegen, maar dan moet er wel een mooie aanbieding komen. En dan stopt het. Want nee, ik ga niet van een uurtarief van 90+ naar een maandsalaris van 5800 (zonder overuren, want "voor dat salaris verwachten we wel dat je extra uren maakt als het nodig is").

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

BlackHawkDesign schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:53:
Even delen met jullie:

***members only***
Tsja, recruiters gonna recruit. Als ze geen vijftien keer gerecyclede opdrachten kunnen slijten omdat iedere freelancer die op vijf andere sites al gezien heeft, dan gaan ze maar loondienstvacatures scrapen en spammen. Vangen ze toch al snel vier maandsalarissen per plaatsing mee.
BlackHawkDesign schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Bedankt voor het delen. In welke hoek zit jij?
Ik ben .NET back-end/integrator/optimalisator. Bouw API's, integraties, ETL-processen, als het moet ook webapplicaties, zit vooral in de performance-optimalisatie, testbaar maken, build- en deploypipelines bouwen. Maar ook ontwerp en opzet van nieuwe applicaties.

Heb mezelf in een hoekje geverfd door niet op de Azure-hypetrain te stappen, want zonder drie jaar Azure-ervaring kwam ik nergens meer aan de bak.

Zie hier een samenvatting van mijn grieven, die weer doorlinkt naar verschillende andere posts van mijn hand: CodeCaster in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 15-03-2024 09:07 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Rutix schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:37:
[...]

[...]

Ik bedoelde meer dat ik het over algemeen soms mis. Ik heb nu geen internationale projecten meer waarvoor je moet reizen. Dat is bij een groot internationaal bedrijf als interne medewerker toch makkelijker dan als ZZP-er :). Ze zullen er vast zijn hoor maar die gratis snoep reisjes zitten in mijn huidige situatie er niet meer in.
Wat let je om te kijken naar conferences in een land waar je op vakantie naar toe wilt? Wordt je reis stukken goedkoper van.

[ Voor 9% gewijzigd door mannowlahn op 15-03-2024 09:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:57:
Ik word ook steeds vaker benaderd voor een loondienstverband. Daar ben ik niet principieel tegen, maar dan moet er wel een mooie aanbieding komen. En dan stopt het. Want nee, ik ga niet van een uurtarief van 90+ naar een maandsalaris van 5800 (zonder overuren, want "voor dat salaris verwachten we wel dat je extra uren maakt als het nodig is").
Salaris is één ding maar dat hele in bezit zijn van een bedrijf (zoals dat overuren voorbeeld) is wat me vooral tegen staat. Vrij moeten vragen ipv afwezigheid mededelen en zo :+ Verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf, maar ik hecht daar wel veel waarde aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Vrij moeten vragen.
Loonbaan-ontwikkelings programma’s.
Nevenactiviteiten moeten accorderen metbje baas.

List goes on.

Daarnaast zit ik op een omzet van 180k per jaar ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Daar heeft iedereen een hekel aan maar het verschilt wel enorm van bedrijf tot bedrijf. Ik heb er bij 2 in loondienst gezeten en die waren echt het uiterste van elkaar.. Ik heb een hele leuke tijd gehad bij 1, eigenlijk de mooiste, en weet nu al dat ik die niet meer ga overtreffen.

Vrij moeten vragen, geen last van gehad. SLO/SLB achtige dingen, geen last van gehad. Nevenactiviteiten: deed ik niet, maar deden ze niet moeilijk over.

Wat wel tegenviel: demotiverende verhogingen jaarlijks, weinig doorgroeimogelijkheden (behalve: manager), salaris was niet slecht, maar vergeleken met zzp-en viel dat wel mee..

Wel een pluspunt: als je er wat langer zit en bewezen hebt (en de juiste mensen kent) dan gaan alle deurtjes open. Ik had eigenlijk nergens last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Voor mij is het ZZP schap waarschijnlijk ook maar iets voor een paar jaar, interessant dat het daarom nu over terug naar vast gaat.

Hoe ziet zoiets eruit voor je zakelijke aankopen dan? Lijkt me voor auto/motor met doorlopende kosten heel wat anders dan voor de hardware, toch? En wat is dan nog 'voordelig' om te doen.

Ook hoor ik wel eens een 'slapende kvk / eenmanszaak'? Iets met klok - klepel :D

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39
Voor de DGA'ers onder ons, hoe bepalen jullie gebruikelijk loon, en hereiken jullie dat jaarlijks? En zijn er veel mensen hier die zich juist hoger loon uitbetalen ivm met verhoogde pensioenafdacht?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dzine schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:45:
Voor mij is het ZZP schap waarschijnlijk ook maar iets voor een paar jaar, interessant dat het daarom nu over terug naar vast gaat.

Hoe ziet zoiets eruit voor je zakelijke aankopen dan? Lijkt me voor auto/motor met doorlopende kosten heel wat anders dan voor de hardware, toch? En wat is dan nog 'voordelig' om te doen.
Einde onderneming is overgang van zakelijk naar privevermogen. Als het ware "verkoop je de bedrijfsmiddelen aan jezelf". Hiervoor moet je een factuur aan jezelf aanmaken met een redelijke waardering. Vanaf die datum zijn de kosten zoals afschrijving en gebruikskosten prive.

Op de datum van overdracht kunnen een aantal belastingverplichtingen ontstaan:

* BTW (voor BTW goederen, n.v.t. voor marge auto's)
* Boekwinst indien waarde economisch verkeer > boekwaarde (kan overigens ook negatief zijn)
* Desinvesteringsbijtelling indien MIA of KIA is genoten over een investering en deze minder dan 5 jaar geleden is gedaan.
Ook hoor ik wel eens een 'slapende kvk / eenmanszaak'? Iets met klok - klepel :D
Kortstondig zal dit wel kunnen, maar als je meerdere jaren geen omzet rapporteert dan kan er ook vanuit de belastingdienst een streep onder de onderneming worden gezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
t_captain schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:27:
Vrij moeten vragen.
Loonbaan-ontwikkelings programma’s.
Nevenactiviteiten moeten accorderen metbje baas.

List goes on.

Daarnaast zit ik op een omzet van 180k per jaar ofzo.
Voor mij is het gewoon primair geld tbv pensioen, secundair dat ik snel zeer snel kan schakelen als ik een bepaalde richting op wil. Zo ben ik bv nu vanuit de .net hoek van 3 jaar geleden richting devops gegaan, nu azure architectuur en volgende opdracht krijgt de focus op AI LLMOps. Als je bij een werkgever zit moeten die mogelijkheden zich allemaal maar voordoen, nu is het een kwestie van opdrachten kiezen die passen binnen je beoogde looppad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe de handhaving in de praktijk uit zal gaan pakken en wat de gevolgen zullen zijn. Veel IT-ers in mijn omgeving zouden het geen drama vinden om terug te gaan in loondienst, maar voor de zzp'ers in zorg en onderwijs ligt dat anders. Die hebben op de werkvloer veel meer een keurslijf dan de gemiddelde IT-er en peinzen er niet over.

Het kan allerlei kanten op gaan als organisaties minder makkelijk met zzp'ers kunnen werken en dus hun personeelstekort zien toenemen:
- werkgevers gaan loondienst zo inrichten dat werknemers de flexibiliteit en autonomie die ze nu zoeken in het zzp-schap voortaan ook in loondienst wat meer kunnen vinden.
of:
- er breken gouden tijden aan voor detacheerders
of:
- er ontstaat een zwarte schaduwmarkt. Burgers gaan zorg-zzp'ers particulier inhuren. Hetzelfde voor onderwijs (bijles, huiswerkbegeleiding).

Waarschijnlijk een combinatie van deze drie.

In mijn IT-netwerk hoor ik mensen spreken over "eventueel een paar jaartjes in loondienst". En als het weer is overgewaaid, zal een deel weer teruggaan naar zzp. Ik ken er meerdere die tijdens de laatste crisis ook even een dienstverband aangingen en nu alweer jaren vrolijk aan het ondernemen zijn. De gruwel van pop-gesprekken is ook draaglijker als het maar voor tijdelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door Krwz op 15-03-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
lost95 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:46:
Voor de DGA'ers onder ons, hoe bepalen jullie gebruikelijk loon, en hereiken jullie dat jaarlijks? En zijn er veel mensen hier die zich juist hoger loon uitbetalen ivm met verhoogde pensioenafdacht?
Sparen tbv pensioen doe ik via indexfondsen, salaris blijft op 60k staan, rest blijft binnen bv. Die pensioen afdracht is juist waarom ik een BV heb, wil niet vastzitten aan die leeftijdsnorm, dus doe daar dan ook 0,0 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
Even iets vreemds wat mij opviel: Heb sinds een paar maanden een nieuwe energiedruppelboer, maar die heeft er nogal een aparte facturatiestrategie: Ze mailde mij gisteren een factuur met een factuurdatum van vorige week een een vervaldatum van vandaag. Het wordt allemaal met automatische incasso geregeld dus de betaling is het probleem niet, maar ik vind het natuurlijk wel heel apart om een factuur te ontvangen met een factuurdatum zo ver in het verleden. En blijkbaar is dat hun standaardwerkwijze want ik zie dat ik eerdere facturen ook vaak pas op de vervaldatum heb ontvangen. Zijn daar iets van regels voor? Kan ik daar mijn leverancier op aanspreken? Ik vind het niet heel erg chique namelijk...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• coldasice
Dzine schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:45:
Ah, ik ook, maar dan niet naar vast, maar naar FIRE... >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
In principe laat ik mij hierin adviseren maar raadpleeg zelf ook de CAO's van mijn opdrachtgevers en die houden vaak niet eens een inflatiecorrectie bij. :+

Jaarruimte is op het minimale DGA loon al 11,5k. Zelf kom ik net uit de eenmanszaak dus nog voldoende reserveringsruimte over uit eerdere jaren. Als ik voor mijn 40ste minimaal 100k in het potje heb zitten dan verwacht ik dat rond mijn 70ste een mooi pensioen hebt (700-900k na inflatiecorrectie). Tot mijn 70ste houd ik liever in de BV of privé en kan gaandeweg het pensioen altijd nog aanvullen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:57

sebasd

loopt op espresso

Brrr.. Terug naar loondienst, dat zou voor mij toch wel echt een horrorscenario zijn.. Precies om de al genoemde redenen. Veel minder vrijheid, f*(&%$(*^$ing POP-gesprekken, gezeur om alles wat je wil doen naast je werk, 32-40 uur per week dezelfde taken..

Dat is precies de reden dat ik ben gaan freelancen: zelf bepalen wat ik wil doen. Ik ben nog in de gelukkige positie dat het werk grotendeels naar mij toe komt (al investeer ik daar ook veel tijd en energie in hoor), laten we hopen dat ik dat zo kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Als het loondienst _moet_ worden, dan gewoon een jaar contract ergens en dan verder kijken. Denk niet dat ik weer in de detachering ga, dat is alleen leuk als zelfstandige. Voordeel is wel dat de BV gewoon blijft bestaan ook al ben ik ergens in loondienst en omdat ik er niet werk ook geen DGA loon.

DGA loon is btw iets hoger dan minimum DGA loon. 59K en een beetje. Op zich maakt het dacht ik in de eerste schijf niet heel veel uit hoor, loon vs dividend. Maar goed, daar heb ik ook een adviseur voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 16:50
Bij het starten als zzp-er heb ik het bruto salaris wat ik had gewoon als uitgangspunt genomen.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Mijn huidige functie staat ook (in loondienst) op de vacaturesite van de huidige opdrachtgever met een salarisindicatie (range). Zelfs al ga ik tegen het maximum aanzitten en deel dat dan af op 32/40 dan haal ik amper het minimum DGA salaris.

Ik denk dat het derhalve prima verdedigbaar is dat ik mijzelf (vooralsnog) het minimum DGA salaris uitbetaal. Daarnaast ben ik nog niet zo heel lang bezig, dus een beetje spek op de botten voor de BV is ook wenselijk.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
RichieB schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:33:
[...]

Het punt dat ik (en anderen) probeerde te maken is dat in loondienst die snoepreisjes helemaal niet gratis waren. Die werden gewoon betaald uit het geld dat je baas aan jou verdiende. En dan bleef er nog genoeg dikke winst over voor de aandeelhouders.
Oh dat weet ik. Die reisjes werden zelfs betaald door de klant van die applicatie. Voor mij was het echter gewoon gratis en een leuk avontuur. Ik denk dat jullie mijn opmerking hebben opgevat als een "klacht" ofzo maar zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik weet zelf ook wel dat er oplossingen zijn maar je kunt ook prima iets missen en toch nog gelukkig zijn op dit moment :). Of gewoon in een andere situatie zitten waar het op dit moment wat lastiger is ;).
mannowlahn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:15:
[...]

Wat let je om te kijken naar conferences in een land waar je op vakantie naar toe wilt? Wordt je reis stukken goedkoper van.
Helemaal niks! Ben op dit moment ook aan het kijken om bijvoorbeeld naar NDC Oslo te gaan en daar ook een vakantie aan te plakken.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Rutix Ik denk dat je de definitie van "gratis" nog eens op moet zoeken en dan vooral met de verborgen kosten van detachering in het achterhoofd.

[ Voor 33% gewijzigd door RichieB op 15-03-2024 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rutix
RichieB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:57:
@Rutix Ik denk dat je de definitie van "gratis" nog eens op moet zoeken en dan vooral met de verborgen kosten van detachering in het achterhoofd.
Ik denk dat we deze discussie gewoon gaan stoppen :). Je lijkt mijn replies niet te lezen en gewoon door te gaan. Fijne dag.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:13
Weet niet of het handig is om hier te plaatsen maar ik vroeg mij toch even af:

Is het interessant om b.v. een Tesla uit 2019 te kopen, en dan na maximale willekeurige afschrijving eind dit jaar (ivm max 5 jaar 4% bijtelling) op een of andere manier naar prive (al dan niet via iemand anders) over te hevelen naar prive? (Heb een eenmanszaak).

Of is dit eigenlijk gewoon een no-go / fiscaal niet interessant?
Ik lees https://www.vzr.nl/nieuws...kelijk_naar_priv_te_halen b.v. :
Tip: Verkoop de auto aan een derde partij en koop deze vervolgens terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
bertuslambertus schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:08:
[..] Is het interessant om b.v. een Tesla uit 2019 te kopen, en dan na maximale willekeurige afschrijving eind dit jaar (ivm max 5 jaar 4% bijtelling) p een of andere manier naar prive (al dan niet via iemand anders) over te hevelen naar prive? (Heb een eenmanszaak).[..]
Ik denk dat dat samen te vatten is met de vraag: waarom zou je de auto willekeurig mogen afschrijven? Zowel de tijdelijke regeling om willekeurig af te schrijven uit '23 als de regeling voor willekeurig afschrijven voor starters is niet van toepassing op personenauto's omdat die enkel van toepassing is op zaken die in aanmerking komen voor de investeringsaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
bertuslambertus schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:08:
Weet niet of het handig is om hier te plaatsen maar ik vroeg mij toch even af:

Is het interessant om b.v. een Tesla uit 2019 te kopen, en dan na maximale willekeurige afschrijving eind dit jaar (ivm max 5 jaar 4% bijtelling) op een of andere manier naar prive (al dan niet via iemand anders) over te hevelen naar prive? (Heb een eenmanszaak).

Of is dit eigenlijk gewoon een no-go / fiscaal niet interessant?
Ik lees https://www.vzr.nl/nieuws...kelijk_naar_priv_te_halen b.v. :

[...]
Een zakelijke auto aan het eind van het zakelijke gebruik overzetten naar prive is an sich redelijk eenvoudig. Koop een nieuwe zakelijke auto en gebruik die voor zakelijke ritten. Je oorspronkelijke zakelijke auto wordt nu voor minder dan 10% zakelijk gebruikt, dus moet je hem naar prive overzetten. Niks geen derde partije voor nodig. Uiteraard moet je hem wel tegen een reele economische waarde taxeren. Dus als je hem al helemaal hebt afgeschreven zonder restwaarde (i.e de boekwaarde eis lager dan de echte waarde) betekent dan dat je gewoon een boekwinst moet boeken bij het overzetten naar prive.
Pagina: 1 ... 497 ... 643 Laatste