Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe de handhaving in de praktijk uit zal gaan pakken en wat de gevolgen zullen zijn. Veel IT-ers in mijn omgeving zouden het geen drama vinden om terug te gaan in loondienst, maar voor de zzp'ers in zorg en onderwijs ligt dat anders. Die hebben op de werkvloer veel meer een keurslijf dan de gemiddelde IT-er en peinzen er niet over.
Het kan allerlei kanten op gaan als organisaties minder makkelijk met zzp'ers kunnen werken en dus hun personeelstekort zien toenemen:
- werkgevers gaan loondienst zo inrichten dat werknemers de flexibiliteit en autonomie die ze nu zoeken in het zzp-schap voortaan ook in loondienst wat meer kunnen vinden.
of:
- er breken gouden tijden aan voor detacheerders
of:
- er ontstaat een zwarte schaduwmarkt. Burgers gaan zorg-zzp'ers particulier inhuren. Hetzelfde voor onderwijs (bijles, huiswerkbegeleiding).
Waarschijnlijk een combinatie van deze drie.
In mijn IT-netwerk hoor ik mensen spreken over "eventueel een paar jaartjes in loondienst". En als het weer is overgewaaid, zal een deel weer teruggaan naar zzp. Ik ken er meerdere die tijdens de laatste crisis ook even een dienstverband aangingen en nu alweer jaren vrolijk aan het ondernemen zijn. De gruwel van pop-gesprekken is ook draaglijker als het maar voor tijdelijk is.
[
Voor 16% gewijzigd door
Krwz op 15-03-2024 11:21
]