Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
SH4D3H schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:54:
Ik wil een inkomensverklaring aanvragen voor een hypotheekaanvraag en het valt me op dat die partijen allemaal excl. btw adverteren (voorbeeld). Zijn dit dan ook zakelijke kosten? Ofwel, kan ik die dan aftrekken? Is dit niet een privé aangelegenheid?
Zelf heb ik hem inderdaad zakelijk opgevoerd. Zonder eigen bedrijf had ik deze kosten namelijk niet.

Echter ook in privé is het aftrekbaar. Of je de BTW terug vraagt of aftrekt na de MKB vrijstelling maakt ook niet heel veel uit volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Deveon schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:00:
[...]

Persoonlijk snap ik niet dat die approval flow niet gewoon kan lopen tijdens de betaaltermijn. 30 dagen moet ruim voldoende zijn om uren te accorderen, snap niet dat de zelfstandige daar altijd verantwoordelijk voor wordt gemaakt. De enige dwang die je hebt is je werk neerleggen, maar dat merk je dan de volgende maand net zo goed zelf.

Misschien is opdrachtgever verantwoordelijk maken voor uren accorderen en binnen 30 dagen uitbetalen een goede optie om in de wet DBA onder te brengen om zelfstandige daadwerkelijk zelfstandig te maken. Nu heeft de opdrachtgever alle macht om achteraf te zeggen dat de uren niet gemaakt zijn.
Voor wat ik begrijp speelt soms mee dat onze facturen best fors kunnen zijn. Daardoor kom je al snel over de tekenbevoegdheid van de lagere managers waardoor er een paar opeenvolgende stapjes omhoog nodig kunnen zijn en dan stapelt de doorlooptijd zich op.

Zoals ik zei, 'soms'. Niet altijd. Maar het kan meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Deveon schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:01:
Zelf heb ik hem inderdaad zakelijk opgevoerd. Zonder eigen bedrijf had ik deze kosten namelijk niet.
Ah, zo. Dat klinkt dan wel weer logisch. Een beetje zoals een werkgever die kosten zou maken voor een werknemer. Merci :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
SH4D3H schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Ah, zo. Dat klinkt dan wel weer logisch. Een beetje zoals een werkgever die kosten zou maken voor een werknemer. Merci :)
Die logica gaat niet altijd op hoor. Soms heb ik in prive ook extra kosten die ik niet zou hebben als ik geen bedrijf had maar mag je ze niet zakelijk aftrekken (zoals bijvoorbeeld een AOV). Maar de inkomensverklaring in prive aftrekbaar dus het maar niet veel uit :)

Nothing to see here!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:05
Woy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:33:
@filipy23 het lijkt mij wegens goed koopmansgebruik sowieso toegestaan om minder af te schrijven als je een goede onderbouwing hebt dat de restwaarde hoger uitvalt.
Nee, dat is juist geen goed koopmansgebruik, omdat je vooral uit fiscaal motief afwijkt van je 'bestendige gedragslijn'. Uit artikel 384 lid 6 BW: "Slechts wegens gegronde redenen mogen de waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat geschieden op andere grondslagen dan die welke in het voorafgaande boekjaar zijn toegepast".

Zelf als je de stelselwijziging denkt te kunnen verantwoorden als "gegronde reden" omdat de restwaarde anders uitvalt, dan moet je dat ook toepassen voor de vier jaar ervoor. Dat betekent dus een hoop belastingaangiften corrigeren en naheffingen betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door Aftansert op 04-03-2024 23:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Persoonlijk snap ik niet dat die approval flow niet gewoon kan lopen tijdens de betaaltermijn. 30 dagen moet ruim voldoende zijn om uren te accorderen, snap niet dat de zelfstandige daar altijd verantwoordelijk voor wordt gemaakt. De enige dwang die je hebt is je werk neerleggen, maar dat merk je dan de volgende maand net zo goed zelf.
Heb ooit eens reverse billing gehad en had toen afgesproken dat de factuurdatum op de eerste van de maand komt te staan. Net zoals dat zal zijn als dat ik zelf de factuur stuur. Gingen ze akkoord mee. (Moest ook wel anders deed ik het niet). Dus dan loopt de approval flow tijdens de betaaltermijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Tylen op 05-03-2024 08:01 . Reden: +t ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:00
Oef.. net geregistreerd bij das-service.nl, krijg ik via een mailtje een bevestiging waarin ook mijn wachtwoord staat..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

Deveon schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Echter ook in privé is het aftrekbaar. Of je de BTW terug vraagt of aftrekt na de MKB vrijstelling maakt ook niet heel veel uit volgens mij.
Er is niets zakelijks aan een privé hypotheek.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Misschien is opdrachtgever verantwoordelijk maken voor uren accorderen en binnen 30 dagen uitbetalen een goede optie om in de wet DBA onder te brengen om zelfstandige daadwerkelijk zelfstandig te maken. Nu heeft de opdrachtgever alle macht om achteraf te zeggen dat de uren niet gemaakt zijn.
30 dagen voor accorderen mag dan ook niet. Voor de omzetbelasting moet de factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin de goederen of diensten zijn geleverd verstuurd zijn.

https://ondernemersplein.kvk.nl/facturen-maken-en-versturen/

Bij self-billing geef ik de klant zeven dagen de tijd om de factuur op te sturen, daarna stuur ik zelf een factuur. Prima als ze vervolgens alsnog de self-billing factuur sturen, maar de betaaltermijn van mijn factuur is leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
Hmmbob schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:52:
Over boekhoudingen gesproken....

Hmmbob's belastingen sheet 2024

Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Op verzoek heb ik ook de KIA erin verwerkt. Daarnaast heb ik alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen. Hij zou weer moeten kloppen voor dit jaar!
.
Ah tof, waar kan ik hem vinden?
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true

Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.
Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen. _/-\o_ Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt.
.
Hey Hmmbob, je hebt een koffie of biertje :9B verdiend!
Ah leuk! Dat kan je hier regelen:

[Afbeelding]

Dank je wel!
:9B @lolapa
:9B @ll roel j
:9B @Deshmir
.
Changelog
2024.02.12 Berekeningen voor 2024 toegevoegd, KIA toegevoegd (alleen in 2024)
2024.02.14 Berekeningen KIA aangepast (wordt nu toegepast vóór MKB winstvrijstelling, en meegenomen in de arbeidskorting)(Gemeld door @Mirabis)
2024.02.15 Afronden-naar-beneden voor de belastbare winst (G21 in 2023, G22 in 2024)
Mocht je je ooit vervelen :P zou je dan motor van de zaak willen toevoegen :$

Bij een motor betaal je geen bijtelling maar corrigeer je de daadwerkelijke kosten/gereden km's.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

c-nan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Bij een motor betaal je geen bijtelling maar corrigeer je de daadwerkelijke kosten/gereden km's.
En je hoeft geen kilometerregistratie bij te houden. Je mag een schatting maken van het aantal prive/zakelijke kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:03:
[...]

En je hoeft geen kilometerregistratie bij te houden. Je mag een schatting maken van het aantal prive/zakelijke kilometers.
Weet je dat zeker?

Ik dacht:
Je rekent wat de motor je per km kost.
Vervolgens doe je <aantal prive gereden km> x <kosten per km> = correctie bedrag.

Mag je een schatting maken van je prive gereden kilometers?

/edit
Ik moet zeggen dat ik niet alle ritten heb bijgehouden, wat ik doe:
Stand 1-1-2023 noteren (bijvoorbeeld 15.000).
Stand 1-1-2024 noteren (bijvoorbeeld 25.000).

Heen en weer naar klant = 30 km per dag.
In 2023 heb ik 160 dagen gewerkt.

Dan doe ik 160 x 30 = 4.800 km zakelijk

25.000 - 15.000 = 10.000
10.000 - 4.800 = 5.200 prive kilometers

Eigenlijk ook een soort van schatting :$

[ Voor 29% gewijzigd door c-nan op 05-03-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

c-nan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Weet je dat zeker?

Ik dacht:
Je rekent wat de motor je per km kost.
Vervolgens doe je <aantal prive gereden km> x <kosten per km> = correctie bedrag.

/edit
Ik moet zeggen dat ik niet alle ritten heb bijgehouden, wat ik doe:
Stand 1-1-2023 noteren (bijvoorbeeld 15.000).
Stand 1-1-2024 noteren (bijvoorbeeld 25.000).

Heen en weer naar klant = 30 km per dag.
In 2023 heb ik 160 dagen gewerkt.

Dan doe ik 160 x 30 = 4.800 km zakelijk

25.000 - 15.000 = 10.000
10.000 - 4.800 = 5.200 prive kilometers

Eigenlijk ook een soort van schatting :$
Je gebruikt de motor voor de helft zakelijk. Je hebt vorig jaar €3000 uitgegeven aan de motorfiets. Dan is je bijteling €1500.

Kosten per kilometer hoef je niet te berekenen.

https://www.zzp-nederland.../motor-van-de-zaak-kosten
De bijtelling van een motor bereken je als volgt: (totale privé km / som van alle km) x kosten van de motor (exclusief eventuele boetes).
Let op, dat is voor de inkomstenbelasting. Omzetbelasting is nagenoeg hetzelfde maar lees de regels er op na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

c-nan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:07:
[...]

https://sanacount.nl/opde...ak-fiscaal-aantrekkelijk/
De privékilometers kun je uitrekenen aan de hand van een kilometerregistratie, al is deze niet verplicht bij een motor. Je mag ook een redelijke schatting maken. De bewijslast van het privégebruik bij een motor ligt bij de Belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:21:
[...]

Je gebruikt de motor voor de helft zakelijk. Je hebt vorig jaar €3000 uitgegeven aan de motorfiets. Dan is je bijteling €1500.

Kosten per kilometer hoef je niet te berekenen.

https://www.zzp-nederland.../motor-van-de-zaak-kosten
Dat hoef je niet te doen, maar dan doe je eigenlijk al door de formule toe te passen wat op die website staat.
De bijtelling van een motor bereken je als volgt: (totale privé km / som van alle km) x kosten van de motor (exclusief eventuele boetes).
In mijn voorbeeld had ik:
totaal km: 10.000
zakelijk km: 4.800
prive km: 5.200

Als ik even uit ga van 5.000 kosten in dat jaar. Volgens de formule:
(5200/10000) x 5000 = 2.600 euro

Als ik mijn voorbeeld gebruik:
5000 / 10.000 = 0.5/km
5200 x 0.5 = 2.600 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

c-nan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Dat hoef je niet te doen, maar dan doe je eigenlijk al door de formule toe te passen wat op die website staat.

[...]

In mijn voorbeeld had ik:
totaal km: 10.000
zakelijk km: 4.800
prive km: 5.200

Als ik even uit ga van 5.000 kosten in dat jaar. Volgens de formule:
(5200/10000) x 5000 = 2.600 euro

Als ik mijn voorbeeld gebruik:
5000 / 10.000 = 0.5/km
5200 x 0.5 = 2.600 euro
Klopt, ik bedoelde meer dat je in jouw berekening een paar stappen over kunt slaan en alsnog op hetzelfde resultaat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
Crazy D schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Er is niets zakelijks aan een privé hypotheek.
Je kan natuurlijk altijd de BTW terugvragen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:23:
[...]

Je kan natuurlijk altijd de BTW terugvragen. ;)
Met welke motivatie? Het zijn gewoon privé kosten…

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 04:36
Aftansert schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Nee, dat is juist geen goed koopmansgebruik, omdat je vooral uit fiscaal motief afwijkt van je 'bestendige gedragslijn'. Uit artikel 384 lid 6 BW: "Slechts wegens gegronde redenen mogen de waardering van activa en passiva en de bepaling van het resultaat geschieden op andere grondslagen dan die welke in het voorafgaande boekjaar zijn toegepast".

Zelf als je de stelselwijziging denkt te kunnen verantwoorden als "gegronde reden" omdat de restwaarde anders uitvalt, dan moet je dat ook toepassen voor de vier jaar ervoor. Dat betekent dus een hoop belastingaangiften corrigeren en naheffingen betalen.
Begrijp ik. Laat ik de situatie wat verder uitleggen. Ik heb ruim vijf jaar geleden een auto gekocht voor 30k ex btw. Deze is ingeboekt met een restwaarde van 6k. In het lopende jaar 2023 is deze auto "afgeschreven" naar de restwaarde 6k. Ik ben er gewoon door mee blijven rijden. Dit jaar zat ik eens te kijken wat de auto mij oplevert bij verkoop. De verwachte verkoopwaarde ligt rond de 12k ex btw. Stel ik verkoop hem dit jaar. Dan boek ik een boekwinst van 6k, die ik eventueel via een herinvesteringsreserve uitsmeer om minder in 2024 minder belasting te betalen. So far so good.

Is het niet heel raar dat mijn auto in 2023 in de boeken staat voor 6k, terwijl ik "weet" dat hij 12k waard is. En welke mogelijkheden zijn er om dit op te lossen? Het corrigeren van eerdere aangifte vind ik niet erg aantrekkelijk (te arbeidsintensief) Mag ik in 2023 al een boekwinst boeken zonder dat ik mijn auto verkocht heb? En hoe zou het uberhaupt werken als ik de auto nog een paar jaar doorrij? Blijft deze dan voor altijd voor 6k in de boeken staan ook al is deze bij wijs van spreken over 5 jaar nog 1k waard? De vraag is dus: hoe ga ik met om met de waardeverandering van een asset die al "afgeschreven" is?

Overigens, op de zaak (https://www.dezaak.nl/fin...woorden-over-afschrijven/) staat de volgende interpretatie:
5. “Wat als de schatting achterhaald blijkt?”

Wijkt de gebruiksduur af van de oorspronkelijke inschatting, dan moet je het afschrijvingspercentage voor de toekomstige jaren bijstellen.

Furer: “De oudere afschrijvingen hoef je niet te corrigeren, tenzij de schatting al vanaf het allereerste begin onjuist was.”

[ Voor 12% gewijzigd door filipy23 op 06-03-2024 08:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Met welke motivatie? Het zijn gewoon privé kosten…
Er zit geen BTW op hypotheken... je kan zoveel vragen als je wil. 0% blijft 0 euro 8)
(twaseengrapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dspartan
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 17:06
Eerste contract, samen met klant (groot bedrijf) afgesproken om een betaaltermijn van 30 dagen te hanteren.

Eerste 2 betalingen gingen goed. Bij de derde na 30 dagen geen betaling gehad. Ffe samen gebeld en alles 'uitgevogeld' en de fouten gecorrigeerd. Vandaag zou de betaling worden gedaan maar dat lijkt nog steeds niet het geval te zijn. Ik zal tot morgen afwachten om te kijken of het toch nog niet binnenkomt.

Ik vraag me echter wel af wat de volgende stappen zouden kunnen zijn. Aanmanning en deurwaarder lijken me extreem en toch niet effectief, anders zouden bedrijven toch op tijd betalen. Hoe pakken jullie zoiets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:18
Dspartan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:24:
Eerste contract, samen met klant (groot bedrijf) afgesproken om een betaaltermijn van 30 dagen te hanteren.

Eerste 2 betalingen gingen goed. Bij de derde na 30 dagen geen betaling gehad. Ffe samen gebeld en alles 'uitgevogeld' en de fouten gecorrigeerd. Vandaag zou de betaling worden gedaan maar dat lijkt nog steeds niet het geval te zijn. Ik zal tot morgen afwachten om te kijken of het toch nog niet binnenkomt.

Ik vraag me echter wel af wat de volgende stappen zouden kunnen zijn. Aanmanning en deurwaarder lijken me extreem en toch niet effectief, anders zouden bedrijven toch op tijd betalen. Hoe pakken jullie zoiets aan?
Aangezien de eerste 2 goed zijn gegaan en je al in contact bent, zou ik gewoon in ieder geval vandaag (en misschien zelfs morgen) even afwachten.

Aanmanen en een incassobureau erop kun je altijd nog doen, maar gaat je vermoedelijk niet helpen om de relatie goed te houden.

Heb je de afspraken mbt de correctie en betaling ‘vandaag’ op mail oid?

Overigens, mbt de betaling en aangezien het een ‘groot bedrijf’ is: vermoedelijk gaat jouw betaling mee in een grote batch aan betalingen. Als die batch voor vandaag gepland staat, dan is het vrij waarschijnlijk dat er dus vandaag het ‘betaal goedkeuring proces’ moet worden doorlopen (medewerker A zet betalingen klaar, medewerker/manager B keurt goed, systeem of medewerker C stuurt de batch in). Of dat is deels gedaan en ergens vandaag wordt de batch ingeschoten naar hun bank. Afhankelijk van het tijdstip en welke bank kan er dus nog (in theorie) even tijd overheen gaan. Dit soort betalingen zijn niet per definitie ‘instant payments’ zoals je dat waarschijnlijk zelf gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Het is hier al vaak geschreven.
  1. Bellen
  2. Schriftelijke herinnering
  3. Schriftelijke herinnering twee (evt, en nog eens bellen)
  4. Aanmaning en nog eens bellen
  5. In ingebrekestelling met "betalen binnen drie dagen anders gaat het naar een incassobureau"
  6. Incassobureau
Zo deed ik het. Zo doe ik het als het me weer gebeurt. Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
c-nan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Die kan je dan toch gewoon onder overige zakelijke kosten opvoeren?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 08:10

SeatRider

Hips don't lie

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:43:
[...]

Het is hier al vaak geschreven.
  1. Bellen
  2. Schriftelijke herinnering
  3. Schriftelijke herinnering twee (evt, en nog eens bellen)
  4. Aanmaning en nog eens bellen
  5. In ingebrekestelling met "betalen binnen drie dagen anders gaat het naar een incassobureau"
  6. Incassobureau
Zo deed ik het. Zo doe ik het als het me weer gebeurt. Been there, done that.
Dat geldt voor leveringen aan consumenten. Bij een B2B transactie mag je vziw zo ongeveer gelijk na het verstrijken van de betaaltermijn rente rekenen en overgaan tot incassobureau. Of dat handig is ivm de zakelijke relatie, is een tweede.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Er zit geen BTW op hypotheken... je kan zoveel vragen als je wil. 0% blijft 0 euro 8)
(twaseengrapje)
Breng de overheid alsjeblieft niet op ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeatRider schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Dat geldt voor leveringen aan consumenten. Bij een B2B transactie mag je vziw zo ongeveer gelijk na het verstrijken van de betaaltermijn rente rekenen en overgaan tot incassobureau. Of dat handig is ivm de zakelijke relatie, is een tweede.
Bij grote corporaties en overheid is in 99% van de gevallen een gemiste betaling het resultaat van onkunde in de administratie/urenregistratie/facturatie, niet omdat er geen intentie is om te betalen. Wat veelal helpt is om te stoppen met werken (met vooraankondiging enkele dagen vooruit). Dat zal zorgen voor escalatie en meestal is het in een paar dagen opeens wél geregeld.

Dat is vriendelijker dan een incassobureau en men heeft er begrip voor dat je niet gratis werkt (mijn ervaring). In één geval heeft het er tevens voor gezorgd dat de eindklant nooit meer zaken ging doen met de tussenpartij, omdat de eindklant wél op tijd betaalde maar de tussenpartij niet. Ook een mooie winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:40:
[...]

Breng de overheid alsjeblieft niet op ideeën.
Als er wél omzetbelasting over rente zou worden geheven, dat niet per se een goede deal voor de overheid hoeft te zijn.

Google eens op "omzetbelasting pro rata" en leg dat eens aan tegen het verdienmodel van de gemiddelde bank: ineens schiet dan het recht op vooraftrek voor deze partijen omhoog en gaat de vlag uit vermoed ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
filipy23 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Is het niet heel raar dat mijn auto in 2023 in de boeken staat voor 6k, terwijl ik "weet" dat hij 12k waard is. (...) De vraag is dus: hoe ga ik met om met de waardeverandering van een asset die al "afgeschreven" is?
Nee, dat is niet vreemd. Het is een fiscale balans en niet een commerciële balans. Op een commerciële balans mag je herwaarderen wat je wilt, maar op de fiscale balans dien je de afschrijvingsregels te volgen die je hebt bepaald bij aanschaf of ingebruikname. Daar mag je met een hele goede reden wel van afwijken, maar "ik wil de winst beter verdelen over de jaren zodat ik minder belasting betaal" is dat expliciet niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Als de intentie er wel is om te betalen dan zou ik niet dreigen om het werk neer te leggen maar dreigen om zelf de incassokosten te rekenen. Dit hoeft niet via een incassobureau maar je mag ook zelf een factuurtje eroverheen sturen met deze kosten. Pas dan raak je de financiële afdeling. Zij kunnen die kostenpost (+/- 1-2k) niet verantwoorden en waarschijnlijk heb je dezelfde dag het op je rekening staan. Je staat namelijk volledig in je recht om 1 dag na verstrijken van de betaaltermijn deze incassokosten op te eisen, uiteraard kan je dit achteraf ook altijd nog crediteren als je manager verhaal komt halen en veranderen naar een laatste waarschuwing.

Het werk neerleggen is wel een passend voor wanneer je eigen manager de uren niet goedkeurd en daardoor contractueel niet mag factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:55:
Als de intentie er wel is om te betalen dan zou ik niet dreigen om het werk neer te leggen maar dreigen om zelf de incassokosten te rekenen. Dit hoeft niet via een incassobureau maar je mag ook zelf een factuurtje eroverheen sturen met deze kosten. Pas dan raak je de financiële afdeling. Zij kunnen die kostenpost (+/- 1-2k) niet verantwoorden en waarschijnlijk heb je dezelfde dag het op je rekening staan. Je staat namelijk volledig in je recht om 1 dag na verstrijken van de betaaltermijn deze incassokosten op te eisen, uiteraard kan je dit achteraf ook altijd nog crediteren als je manager verhaal komt halen en veranderen naar een laatste waarschuwing.

Het werk neerleggen is wel een passend voor wanneer je eigen manager de uren niet goedkeurd en daardoor contractueel niet mag factureren.
Ik vraag mij oprecht af wat er gebeurd als je zoiets doet bij een partij als HeadFirst / Myler / FastFlex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:18:
[...]

Ik vraag mij oprecht af wat er gebeurd als je zoiets doet bij een partij als HeadFirst / Myler / FastFlex.
Indien ze zelf ook een 30 dagen betaaltermijn hebben met de opdrachtgever dan heb je kans dat zich kunnen schermen achter het feit dat zij ook nog niet betaald zijn en ze contractueel dan nog niet hoeven uit te betalen.

Persoonlijk vind ik het ook niet onredelijk als het hierdoor structureel één of twee dagen later komt. Een week later want batches zou ik persoonlijk alleen accepteren als hun marge in de enkele euro's zit. Voor de huidige 17 euro marge verwacht ik echter veel meer van mijn tussenpersoon, er kon niet eens een kerstpresentje vanaf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 15:46
Ik ben bezig om als zelfstandige nu de eerste keer mijn aangifte te doen, en ik zie daar de vraag terugkomen of ik de "ondernemerscheck" heb ingevuld.

Als ik die invul staat er dat ik waarschijnlijk geen ondernemer ben omdat ik 70% van mijn tijd aan 1 opdrachtgever besteed. Dit komt vooral omdat ik 1 grote opdracht heb binnengehengeld, en nog maar net begonnen ben (en dus wel de ambitie heb om verschillende inkomstenbronnen op te zetten).

Nu heeft dit nogal wat invloed op hoe in mijn voorlopige aanslag invul, moet dit onder "inkomsten overig werk" of voer ik het in als ondernemer (ik heb een eenmanszaak, dus dat laatste lijkt mij het meest logisch). Ik vind deze regelgeving ronduit bizar, en onduidelijk waardoor ik nu ook twijfel of ik het wel ooit goed kan invullen. Ik ben gewoon ondernemer (ik draag risico op diverse vlakken, regel zelf mijn klanten etc.) maar nu door dit soort rare kronkels moet ik nu opeens mijn aangifte als inkomsten uit overig werk invullen??

Hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 20:57

Ik vind de relatie met de klant dusdanig belangrijk(ik verkrijg mijn klanten via mijn eigen netwerk zonder tussenpersoon), dat ik dit nooit zou doen. Je contactpersoon heeft foutjes gevonden in de betalingsworkflow en beloofd dat vandaag de betaling wordt gedaan, pas over een week zou ik hem nogmaals aan de jas trekken. En zoals al gemeld, bedrijven werken met betalingsbatches...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
SeatRider schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden ;)
Dan kom je een heel eind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-09 23:58
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden ;)
Dan kom je een heel eind.
Ja inderdaad, zoals eerder gezegd als de intentie er is om te betalen en het is een goede klant / leuke opdracht: waarom er dan zo druk over maken? Je gaat toch niet serieus extra kosten rekening of een incassobureau op je klant afsturen? Dat zou ik echt alleen doen als de relatie al verstoord is en de klant op omvallen staat.

Het geld komt wel en je hebt het waarschijnlijk ook niet direct nodig omdat je anders cashflow problemen krijgt.

Je kan er een heel ding van maken en jezelf opnaaien of je stopt je energie in iets waar je wel iets aan hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door vortexnl1982 op 06-03-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is de "wet DBA". Persoonlijk laat ik de aangifte over aan mijn boekhouder, zou dat gezien je vraag bij jou adviseren om daar iemand voor in te schakelen. Kijk de eerste keer even mee over hoe en wat en doe het de eventueel de volgende keer zelf. Scheelt je enorm veel vragen en valkuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:53
Deveon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:18:
[...]

Dat is de "wet DBA". Persoonlijk laat ik de aangifte over aan mijn boekhouder, zou dat gezien je vraag bij jou adviseren om daar iemand voor in te schakelen. Kijk de eerste keer even mee over hoe en wat en doe het de eventueel de volgende keer zelf. Scheelt je enorm veel vragen en valkuilen.
Volgens mij is de ondernemerscheck (https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting) bedoeld om te kijken of je ondernemer bent voor de IB, niet zozeer of er sprake is van een verkapt dienstverband?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
groezle schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:46:
Ik ben bezig om als zelfstandige nu de eerste keer mijn aangifte te doen, en ik zie daar de vraag terugkomen of ik de "ondernemerscheck" heb ingevuld.

Als ik die invul staat er dat ik waarschijnlijk geen ondernemer ben omdat ik 70% van mijn tijd aan 1 opdrachtgever besteed. Dit komt vooral omdat ik 1 grote opdracht heb binnengehengeld, en nog maar net begonnen ben (en dus wel de ambitie heb om verschillende inkomstenbronnen op te zetten).

Nu heeft dit nogal wat invloed op hoe in mijn voorlopige aanslag invul, moet dit onder "inkomsten overig werk" of voer ik het in als ondernemer (ik heb een eenmanszaak, dus dat laatste lijkt mij het meest logisch). Ik vind deze regelgeving ronduit bizar, en onduidelijk waardoor ik nu ook twijfel of ik het wel ooit goed kan invullen. Ik ben gewoon ondernemer (ik draag risico op diverse vlakken, regel zelf mijn klanten etc.) maar nu door dit soort rare kronkels moet ik nu opeens mijn aangifte als inkomsten uit overig werk invullen??

Het is weer aangifteseizoen. Ik raad aan om terug te bladeren en te zoeken op "ondernemerscheck" in dit topic.
De belastingdienst zegt:

"Wie zijn uw opdrachtgevers?
Het is uw doel om meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verkleinen. Als u meerdere opdrachtgevers hebt, bent u minder afhankelijk van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe."

Mijn doel is 30 opdrachtgevers met elk een uurtarief van 300 euro. Maar het lukt me alleen niet omdat die ene opdrachtgever me 40 uur wil hebben voor een iets lager tarief. En de anderen me niet voor de resterende 16 willen inhuren.

Het grote nadeel is dat de belastinginspecteurs deze regels zelf mogen interpreteren. De ene inspecteur zal het prima vinden als je 2 opdrachtgevers hebt, terwijl de andere inspecteur wel minimaal 3 opdrachtgevers eist. Ook bij meerdere opdrachtgevers is er geen garantie dat de belastingdienst je als ondernemer voor de inkomstenbelasting ziet.

Met andere woorden, zorg ervoor dat je de andere vinkjes wel haalt. Doe iets met jezelf verkopen, doe iets met training, doe iets met eigen spullen, doe iets met netwerken, zorg dat de er zo weinig mogelijk een gezagsverhouding is en zie hoe het gaat.

Als/zodra de eerste IT dienstverlenende ZZP'er mot krijgt met de Belastingdienst omdat hij/zij/hen maar 1 fulltime klant heeft dan komt er jurisprudentie en gaan er dingen gebeuren. Tot die tijd is er een status quo en stuur ik gewoon elke maand mijn factuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Krystman op 06-03-2024 12:47 ]

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over zakelijk vervoer. Bij een motor op de zaak is het vrij normaal om je banden, helm, pak, handschoenen, bescherming e.d. op de zaak te kopen.

Hoe zit dat met een auto van de zaak? Als je deze ook op circuit gebruikt en b.v. geventileerde remschijven, een (halve) rolkooi, semi-slicks, helm, neckbrace, handschoenen koopt. Valt dat nog steeds onder zakelijke kosten?

Ik zie namelijk collega's rondrijden met nieuwe leaseauto's van Audi / BMW / Mercedes met S-Line / M-Sport / AMG-Pakket rondrijden, waarvan je ook kunt zeggen dat zo'n sportpakket en 20-inch velgen geen zakelijk nut hebben en het enkel is om privé op de vrijdagavond over de Meent te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:34:
Vraagje over zakelijk vervoer. Bij een motor op de zaak is het vrij normaal om je banden, helm, pak, handschoenen, bescherming e.d. op de zaak te kopen.

Hoe zit dat met een auto van de zaak? Als je deze ook op circuit gebruikt en b.v. geventileerde remschijven, een (halve) rolkooi, semi-slicks, helm, neckbrace, handschoenen koopt. Valt dat nog steeds onder zakelijke kosten?
Dat lijkt me heeeel sterk.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Ik zie namelijk collega's rondrijden met nieuwe leaseauto's van Audi / BMW / Mercedes met S-Line / M-Sport / AMG-Pakket rondrijden, waarvan je ook kunt zeggen dat zo'n sportpakket en 20-inch velgen geen zakelijk nut hebben en het enkel is om privé op de vrijdagavond over de Meent te rijden.
Voor het motorpak begreep ik juist dat deze onder kleding viel en niet accessoire. Vaak kan je echter met de verkoper wel een dealtje maken om het wat gunstiger op de factuur te krijgen. Voor de auto lijkt mij een helm, neckbrace en handschoenen geen accessoire van de auto, de andere voorbeelden wel.

Door bijtelling te betalen mag je álle privé kosten zakelijk opvoeren. De tol en brandstof van de zomervakantie heeft ook geen zakelijk karakter maar mag gewoon zakelijk opgevoerd worden mits je bij telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Voor het motorpak begreep ik juist dat deze onder kleding viel en niet accessoire. Vaak kan je echter met de verkoper wel een dealtje maken om het wat gunstiger op de factuur te krijgen. Voor de auto lijkt mij een helm, neckbrace en handschoenen geen accessoire van de auto, de andere voorbeelden wel.

Door bijtelling te betalen mag je álle privé kosten zakelijk opvoeren. De tol en brandstof van de zomervakantie heeft ook geen zakelijk karakter maar mag gewoon zakelijk opgevoerd worden mits je bij telt.
Ja het is een beetje grijs gebied. Bij onderhoud vervang ik zelf alles door betere componenten. Een lekke schokdemper vervang ik door Bilstein OE-replacement links en rechts. Kale banden gaan eraf en dan komt er een A-merk onder in het hoge segment (Michelin Pilot Sport, Continental SportContact). En dat boek ik allemaal zakelijk. Dat zijn kosten die ik niet had hoeven maken om de auto rijdbaar te houden.

Maar bijvoorbeeld het tinten van mijn ramen heb ik privé gedaan. Terwijl menig lease-rijder dat er bijbesteld, dus misschien moet ik eens met mijn boekhouder gaan overleggen wat allemaal kan en mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je professioneel coureur bent is dat gebruikelijk. Voor andere beroepen lijkt het me twijfelachtig.
Natuurlijk kun je in een Toyota Aygo ook van A naar B reizen, maar aanzien en status zijn wel zakelijke overwegingen, vandaar dat het wel geaccepteerd is om zakelijk auto's in het duurdere segment te rijden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

De belastingdienst heeft inhoudelijk niets te vinden van hoe jij geld uitgeeft. Als jij zakelijk een auto koopt of leaset, en je pakt bijtelling (of km registratie met max 500 km), gaan zij niet beoordelen of het niet goedkoper had gekund. Misschien heb je wat uit te leggen als je een dikke Porsche leaset en daarom je winst per maand op 50 euro uitkomt (verhouding kosten vs. Winst is dan erg ver te zoeken) en zou het als hobbymatig gezien kunnen worden. Maar, dus, een M van BMW kopen ipv een gewone editie mag dus gewoon. Betere banden eronder leggen ook (zeker als de huidige versleten zijn) ook. Zolang je bijtelling betaald is dat allemaal prima. Dus als jij een rolkooi erin zet mag je dat in de basis ook gewoon zakelijk rekenen (je betaald immers bijtelling). Ik zou zelf wel moeite hebben met overduidelijk hobby-matig iets aan de zakelijke auto toevoegen en dat zakelijk rekenen. CarPlay heb je ook niet per se zakelijk nodig (zeker niet als je auto wel Bluetooth verbinding kent) maar vind ik niet in de hobby sfeer uitkomen. En rolkooi en slicks wel.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:51:
[...]

Ja het is een beetje grijs gebied. Bij onderhoud vervang ik zelf alles door betere componenten. Een lekke schokdemper vervang ik door Bilstein OE-replacement links en rechts. Kale banden gaan eraf en dan komt er een A-merk onder in het hoge segment (Michelin Pilot Sport, Continental SportContact). En dat boek ik allemaal zakelijk. Dat zijn kosten die ik niet had hoeven maken om de auto rijdbaar te houden.

Maar bijvoorbeeld het tinten van mijn ramen heb ik privé gedaan. Terwijl menig lease-rijder dat er bijbesteld, dus misschien moet ik eens met mijn boekhouder gaan overleggen wat allemaal kan en mag.
De fiscus toetst ook helemaal niet op minimale om rijdbaar te houden. Als je bij telt mogen alle auto gerelateerde kosten zakelijk geboekt worden. Het maakt niet uit of het om 7 zitter gaat, een 6 cilinder voor voldoende trekgewicht, geblindeerde ramen, een cabrio, een dakkoffer, een fietsendrager, kinderstoeltjes, ect, ect. Niet voor niets zie je bij de leasemaatschappij op het inleverpunt soms auto's met fietsendragers of dakkoffers staan, de werkgever wilt dat niet op de balans dus least ze mee.

De bijtellingsregel is nou eenmaal bijzonder want de cataloguswaarde zegt niet alles over de gebruikswaarde. Zo maakt het ook geen verschil of je 501 km of 50k privé rijdt, mits je daarnaast minimaal 6k zakelijk rijdt (10%). Een rolkooi zal misschien vragen veroorzaken maar anderzijds zie ik niet waarom circuit gebruik afwijkt van een vakantie auto met 7 zitplaatsen, dakkoffer of hoog trekgewicht voor de caravan.

Tel je de auto niet bij dan wordt het een stuk lastig aantonen waarom je zakelijk auto een rolkooi nodig heeft, maar dan is de fiscus waarschijnlijk met name op zoek dat je hem wel gaat bijtellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 06-03-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:26:
De belastingdienst heeft inhoudelijk niets te vinden van hoe jij geld uitgeeft. Als jij zakelijk een auto koopt of leaset, en je pakt bijtelling (of km registratie met max 500 km), gaan zij niet beoordelen of het niet goedkoper had gekund. Misschien heb je wat uit te leggen als je een dikke Porsche leaset en daarom je winst per maand op 50 euro uitkomt (verhouding kosten vs. Winst is dan erg ver te zoeken) en zou het als hobbymatig gezien kunnen worden. Maar, dus, een M van BMW kopen ipv een gewone editie mag dus gewoon. Betere banden eronder leggen ook (zeker als de huidige versleten zijn) ook. Zolang je bijtelling betaald is dat allemaal prima. Dus als jij een rolkooi erin zet mag je dat in de basis ook gewoon zakelijk rekenen (je betaald immers bijtelling). Ik zou zelf wel moeite hebben met overduidelijk hobby-matig iets aan de zakelijke auto toevoegen en dat zakelijk rekenen. CarPlay heb je ook niet per se zakelijk nodig (zeker niet als je auto wel Bluetooth verbinding kent) maar vind ik niet in de hobby sfeer uitkomen. En rolkooi en slicks wel.
En babystoel, fietsendrager of dakkoffer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik heb gisteren naar de webinar van de Belastingdienst gekeken over de IB-aangifte. Ik heb nog nooit als ondernemer aangifte gedaan maar dacht het wel te weten. Valt wel beetje tegen. Wat mij opviel is dat je ook als ZZP-er je privé-onttrekkingen op moet geven, voor de "Winstberekening door Vermogensvergelijking". Te zien via de link vanaf 1:02:40. Ik vind dit raar omdat als ZZP-er je in principe niet eens een zakelijke rekening moet hebben. Ik heb die wel. Moet ik nu elke overschrijving van mijn zakelijke rekening naar mijn privé in de boekhouding bij gaan houden?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
the-body schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:54:
Ik heb gisteren naar de webinar van de Belastingdienst gekeken over de IB-aangifte. Ik heb nog nooit als ondernemer aangifte gedaan maar dacht het wel te weten. Valt wel beetje tegen. Wat mij opviel is dat je ook als ZZP-er je privé-onttrekkingen op moet geven, voor de "Winstberekening door Vermogensvergelijking". Te zien via de link vanaf 1:02:40. Ik vind dit raar omdat als ZZP-er je in principe niet eens een zakelijke rekening moet hebben. Ik heb die wel. Moet ik nu elke overschrijving van mijn zakelijke rekening naar mijn privé in de boekhouding bij gaan houden?
Als je met dit soort dingen worstelt moet je misschien gewoon een boekhouder inschakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:45

Rem

Als je die niet bijhoud, hoe houd je je balans dan... in balans? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klimpie94
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09-2024
Dat is niet heel raar toch? In mijn boekhoudpakket MoneyMonk moet ik ook elke banktransactie boeken op een post. In dit geval zou dit zijn eigen rekening - Prive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Rem schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Als je die niet bijhoud, hoe houd je je balans dan... in balans? >:)
Maar stel dat je geen zakelijke rekening hebt, moet je dan elke pinbetaling van een ijsje bij gaan houden?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
the-body schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Maar stel dat je geen zakelijke rekening hebt, moet je dan elke pinbetaling van een ijsje bij gaan houden?
Als dat van je zakelijke rekening gaat dan wel.

Wat dacht je dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij een eenmanszaak is het redelijk simpel, alles waarvan je geen bon/factuur in de administratie hebt ingeboekt is een privé-onttrekking. Die bedragen kan je prima bij elkaar op tellen en als het goed is het samen met een restantje gelijk aan je winst.
100000 omzet
10000 kosten
40000 privé onttrekkingen
50000 nog te onttrekken :P
90000 inkomen uit onderneming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubert
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 15:46
[...]

Een zakelijke rekening is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd. Dit is een van de redenen waarom het wel wordt geadviseerd, het maakt het makkelijker om privé en zakelijke geldstromen te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
klimpie94 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:06:
[...]

Dat is niet heel raar toch? In mijn boekhoudpakket MoneyMonk moet ik ook elke banktransactie boeken op een post. In dit geval zou dit zijn eigen rekening - Prive
Hoe boek je creditcard betalingen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43
init6 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:43:
[...]

In MoneyMonk? Creditcard als losse rekening, daar transacties in importeren, en dan verantwoorden door ze individueel te boeken. Maandelijkse aflossing creditcard via kruisposten (net zoals overboeking van/naar spaarrekeningen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:26:
De belastingdienst heeft inhoudelijk niets te vinden van hoe jij geld uitgeeft.
Ik heb ineens een plaatje van een dikke Mercedes Sprinter met 6 bureaustoelen... :+
(beelddenkers zijn niet altijd in het voordeel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Rubert schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Een zakelijke rekening is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd. Dit is een van de redenen waarom het wel wordt geadviseerd, het maakt het makkelijker om privé en zakelijke geldstromen te scheiden.
Ik doe mijn betalingen aan de Belastingdienst wel altijd van de zakelijke rekening. Dat klopt op zich niet, want het zijn prive-uitgaven, maar dat vind ik makkelijker. Die boel ik dan uiteraard weg als prive-uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
praseodymium schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:46:
[...]

In MoneyMonk? Creditcard als losse rekening, daar transacties in importeren, en dan verantwoorden door ze individueel te boeken. Maandelijkse aflossing creditcard via kruisposten (net zoals overboeking van/naar spaarrekeningen).
Via MT940? Want er is geen koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

Hoe ik het doe (ook in MoneyMonk met een Amex CC): de CC-rekening wordt maandelijks automatisch geincasseerd van m'n betaalrekening. Dat is dus een bedrag in MM. Bij die boeking plaats ik (als geupload bestand) het rekeningafschrift van Amex waarop dus alle individuele betalingen staan. Daarnaast upload ik de losse facturen van alle zakelijke betalingen die daarbij horen. Je kunt het ene bedrag in MM dan prima op afzonderlijke posten boeken (x-bedrag als automatiseringskosten, y-bedrag als kantoorkosten, whatever). Op die manier boek ik alle zakelijke dingen van de creditcard afgaan, het restantbedrag (wat niet zakelijk te verantwoorden is) boek ik als 'prive'.
Kost dus een keer in de maand even een kwartiertje / half uurtje (afhankelijk van hoeveel boekingen het zijn), maar werkt prima.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
init6 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Ik weet niet wat MT940 is, maar waarschijnlijk een export formaat. Ik export gewoon als csv en die importeert ik eenvoudig in moneymonk

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:37
Hoe is de markt voor Microsoft Dynamic CRM consultants (icm met .NET/Azure achtergrond)? En wat voor tarieven worden gehanteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Rubert schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Sterker nog, als je een prive-rekening zakelijk gebruikt, kan de bank jou eruit mikken.

Heeft te maken dat ook eenmanszaken onder een extra KYC vergrootglas liggen.
De tijd dat het werd gedoogd is echt al vijf jaar terug.

En bovendien, hoe ga je zakelijk geld op een spaarrekening zetten dan? Dat zit gelijk in je prive-vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ik lees deze nu pas.Pfff,

https://www.belastingdien...2024-perspectiefnota-memo

[ Voor 7% gewijzigd door BiLLY_daKid op 06-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Wolly schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:40:
[...]

Die zijn in ieder geval iets minder extreem privé. Maar dat klopt, die zitten eigenlijk op diezelfde grens. Maar wat dichterbij op ‘normaal gebruik’ van een auto. Als die rekening gewoon een factuur van de garage is zal dat denk ik bij een controle niet eens echt een probleem zijn (mits je het maar wel als investering boekt, want het zal wel meer dan 450 euro zijn).
Moet ik nu elke overschrijving van mijn zakelijke rekening naar mijn privé in de boekhouding bij gaan houden?
Ja, natuurlijk. Alles wat op je zakelijke rekening binnenkomt of uitgaat moet in de boekhouding staan. Of nou ja, eigenlijk moet je begin- en eindsaldo van een boekjaar matchen (in ieder geval, een accountant vraagt daarom en een inspecteur zal bij controle dat ook als 1e checken). Om je banksaldo sluitend te maken met je boekhouding zul je dus al je privé onttrekkingen moeten boeken. En dat doe je op een aparte rekening (of kostensoort, of desnoods via een apart menu, allemaal afhankelijk van de software die je gebruikt) waardoor je op 31-12 zo kunt zien wat je privé onttrekkingen zijn geweest. Niet zo spannend verder.
Hou je er ook rekening mee dat als je je klant meeneemt voor een etentje, of paaskadootjes uitdeelt als relatiegeschenken, je zeer waarschijnlijk van de 80/20 regel gebruik maakt (en 20% is dan privé….). Oh ja, relatiegeschenken aan particulieren of aan iemand die deelneemt aan de KOR mag je de BTW niet van terugvragen.

Tip: neem een boekhouder/accountant voor minimaal 1 jaar, zodat je 1e jaar in ieder geval op zeker klopt. Als je het daarna zelf wilt doen, prima, maar dan heb je voorbeelden van hoe dingen geboekt moeten worden.
[...]

Geen zakelijke rekening is gewoon het allerslechtste advies, maar in principe, ja. Je zakelijke transacties moeten herleidbaar zijn, en als je privé dingen daar tussendoor lopen, zul je die mee moeten verantwoorden.

Wat ik via prive credit card betaal aan zakelijke dingen boek ik gewoon als “betaald via prive”. Bij een zakelijke creditcard zou ik wel alle mutaties inlezen net als van m’n bankrekening.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:58:
[...]

Ik heb ineens een plaatje van een dikke Mercedes Sprinter met 6 bureaustoelen... :+
(beelddenkers zijn niet altijd in het voordeel)
Als je er een toilet inbouwt kun je m misschien wel als kantoorruimte boeken? :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:23
Hebben ze dit nou bewust zo vaag mogelijk gehouden? Als ik er zo beetje doorheen lees lijkt het alsof ze toch juist de onderkant van de markt willen aanpakken. Maar kan net zo goed alle zzpers zijn.

Verder heb ik zelden zoveel woorden bij elkaar gezien die zo weinig concreets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
jadjong schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:22:
Bij een eenmanszaak is het redelijk simpel, alles waarvan je geen bon/factuur in de administratie hebt ingeboekt is een privé-onttrekking.
Dat is echt onzin. Je hebt een (vereenvoudigde) factuur nodig om betaalde omzetbelasting als voorbelasting af te trekken, verder niet. Je moet natuurlijk aannemelijk maken dat zakelijke kosten daadwerkelijk zakelijk zijn, en een factuur helpt daarbij erg, maar het is zeker geen harde eis.
BiLLY_daKid schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:59:
[...]

En bovendien, hoe ga je zakelijk geld op een spaarrekening zetten dan? Dat zit gelijk in je prive-vermogen.
Door het geld gewoon over te boeken en een boekhouding bij te houden. Het geld blijft gewoon zakelijk als het dat al was. De Belastingdienst kijkt naar de boeken, en niet naar waar het geld op een rekening staat. Al erg vaak langsgekomen in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 20:57
Aftansert schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:47:

Door het geld gewoon over te boeken en een boekhouding bij te houden. Het geld blijft gewoon zakelijk als het dat al was. De Belastingdienst kijkt naar de boeken, en niet naar waar het geld op een rekening staat. Al erg vaak langsgekomen in dit topic.
De belastingdienst ziet geld op je spaarrekening staan, en houdt normaal dit saldo aan voor je vermogensheffing, ik denk dat dat bedoeld wordt... als je een zakelijke spaarrekening hebt, kun je die eenvoudig uit je vermogen houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Aftansert schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:47:
[...]

Dat is echt onzin. Je hebt een (vereenvoudigde) factuur nodig om betaalde omzetbelasting als voorbelasting af te trekken, verder niet. Je moet natuurlijk aannemelijk maken dat zakelijke kosten daadwerkelijk zakelijk zijn, en een factuur helpt daarbij erg, maar het is zeker geen harde eis.
Ik denk dat we langs elkaar heen praten want ik heb geen idee wat je hier probeert te corrigeren. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
groezle schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:46:

Ik zit in een soortgelijke situatie, de aankomende IB aangifte zal voor mij de eerste zijn die ik moet doen sinds ik zelfstandige ben geworden. En net als velen hier voldoe ik niet aan de eis van minimaal 3 opdrachtgevers per jaar. Voorafgaand aan mijn ZZP-erschap heb ik hier echter al meermaals gesprekken over gevoerd met collega's die toen al geruime tijd ZZP-er waren want ik was benieuwd hoe zij hiermee omgingen. In een notendop was de reactie (bij meerdere individuen) redelijk gelijk; als IT-er kun je vrij goed beargumenteren dat je op projectbasis wordt ingehuurd, en projecten hebben nu eenmaal een bepaalde looptijd. Hoe groter en complexer het project, hoe logischer het is dat je langer betrokken/nodig bent. In sommige gevallen (als je te maken hebt meer zeer complexe materie) is het ook te beargumenteren dat alleen al de inwerk periode een x aantal maanden is, dus daarna volgen nog een x aantal maanden daadwerkelijk efficient meedraaien + de afronding. In totaal kun je dus gemakkelijk 2 jaar met 1 project fulltime bezig zijn. Belastingdienst zou dit als valide reden accepteren.

Het is natuurlijk allemaal wat subjectief, maar ik ben het persoonlijk wel eens met bovenstaande redenering. En niet alleen maar 'omdat het opzich vrij plausibel klinkt'. Ik zit namelijk in exact zo'n situatie; langdurig project, zeer complex, lange inwerkperiode, al enkele tegenslagen gehad en dus ook uitloop. Het is natuurlijk maar de vraag of dit voldoende reden is volgens de belastingdienst om je alsnog wel daadwerkelijk als ondernemer te zien, maar ik kan me haast niet voorstellen dat hier moeilijk over gedaan zal worden.

Los van bovenstaande; maak gebruik van een boekhouder, die heeft de benodigde expertise. Zeker voor die eerste keer IB aangifte, zo heel veel kost dat niet en geeft (mij althans) een stuk extra rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Iemand van jullie bekend met het zélf direct via Magnit reageren op opdrachten?

Kom erachter dat (na 6x benaderd door verschillende partijen voor exact dezelfde opdracht) ik bij Magnit ook zelf kan inschrijven.

Aanmelding bij Magnit is gelukt (is niet meer dan login en ww aanmaken) maar het is mij alleen niet duidelijk of er wel/niet nog een partij tussen zit.

Twijfel hierover omdat er bij de opdracht duidelijk staat dat geen contactgegevens van kandidaat en/of aanbrenger (wat ik in dit geval beide zelf ben) mag aanleveren.

Ik was in de veronderstelling dat Magnit de broker is en daarmee de enige partij tussen mij en klant.

[ Voor 16% gewijzigd door Yorro op 06-03-2024 22:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Nou vandaag weer eens een poging gedaan in te schrijven bij inhuur desk politie. Mijn god, ambtenartij, ze mogen hun europeesche aanbestedingsregels houden. Ik blijf wel in de commerciele wereld zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Wolly schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:40:
[...]

als het ook maar riekt naar iets van / voor de auto doe ik het zakelijk. Deed ik al met de prive-auto en de BTW correctie :+ (onder het mom van: veel zakelijke km's, dus degelijke auto nodig, dus groter/duurder/luxer en dat leid tot duurdere accesoires :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
jadjong schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Ik denk dat we langs elkaar heen praten want ik heb geen idee wat je hier probeert te corrigeren. :?
De zin die ik van je quote klopt niet. Je geeft een soort stelregel die "redelijk simpel" is, maar die is niet erg nuttig omdat privéonttrekkingen en (het ontbreken van) een factuur niet zoveel met elkaar te maken hebben.
coldasice schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:51:
[...]

De belastingdienst ziet geld op je spaarrekening staan, en houdt normaal dit saldo aan voor je vermogensheffing, ik denk dat dat bedoeld wordt... als je een zakelijke spaarrekening hebt, kun je die eenvoudig uit je vermogen houden
De Belastingdienst vult wat gegevens voor je in ja. Je kan een saldo gewoon opsplitsen in een zakelijk en privédeel in je aangifte. Zakelijk vermogen telt niet voor de vermogensbelasting, ongeacht op welke rekening het staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Yorro schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:08:
Twijfel hierover omdat er bij de opdracht duidelijk staat dat geen contactgegevens van kandidaat en/of aanbrenger (wat ik in dit geval beide zelf ben) mag aanleveren.

Ik was in de veronderstelling dat Magnit de broker is en daarmee de enige partij tussen mij en klant.
Is dat niet gewoon een anonieme selectie procedure? Hiermee voorkomen ze dat Henk gekozen wordt om Henk en niet omdat hij Henk heet en geen Achmed of Laura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Aftansert schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:13:
[...]

De Belastingdienst vult wat gegevens voor je in ja. Je kan een saldo gewoon opsplitsen in een zakelijk en privédeel in je aangifte. Zakelijk vermogen telt niet voor de vermogensbelasting, ongeacht op welke rekening het staat.
Volgens mij wordt vermogen dat op een privé rekening staat altijd gezien als privé vermogen voor de box 3 heffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Deveon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Is dat niet gewoon een anonieme selectie procedure? Hiermee voorkomen ze dat Henk gekozen wordt om Henk en niet omdat hij Henk heet en geen Achmed of Laura.
Hmmm. Dat zou kunnen, zo had ik ‘m nog niet bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Hielko schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Volgens mij wordt vermogen dat op een privé rekening staat altijd gezien als privé vermogen voor de box 3 heffing.
Ik kan dat niet rijmen met wat je hier zelf zegt (en wat je nu zegt blijkt voor zover ik weet ook nergens uit).

[ Voor 7% gewijzigd door Aftansert op 06-03-2024 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Aftansert schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:34:
[...]

Ik kan dat niet rijmen met wat je hier zelf zegt (en wat je nu zegt blijkt voor zover ik weet ook nergens uit).
De eerste hitvan Google:
Het telt wel mee als het bedrag op je particuliere rekening staat. Op een zakelijke (spaar)rekening kun je dus belastingvrij geld reserveren voor een toekomstige investering of voor het betalen van de btw na afloop van het kwartaal. Je hoeft hierbij geen rekening te houden met vermogensrendementsheffing.
En dat matcht natuurlijk ook bij je aangifte waarbij expliciet wordt gevraagd of het een zakelijke rekening is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 23:57
fry77 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:10:
Nou vandaag weer eens een poging gedaan in te schrijven bij inhuur desk politie. Mijn god, ambtenartij, ze mogen hun europeesche aanbestedingsregels houden. Ik blijf wel in de commerciele wereld zitten :D
Oh ik heb ook ooit geprobeerd om me aan te melden bij die inhuurdesk.

Ik kan me herinneren dat ze een ellenlange vragenlijst hadden en dat je die digitaal moest ondertekenen met een specifieke Adobe versie, die alleen op Windows draait. Het is me niet gelukt....

Dit kan alleen een ambtenaar bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Aftansert schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:13:
[...]

De zin die ik van je quote klopt niet. Je geeft een soort stelregel die "redelijk simpel" is, maar die is niet erg nuttig omdat privéonttrekkingen en (het ontbreken van) een factuur niet zoveel met elkaar te maken hebben.
Nog snap ik hem niet. Probeer je te vertellen dat er zakelijke kosten zijn waar geen bon/factuur/kwitantie/you-name-it voor nodig is of dat 'bon/factuur' te beknopt is?

Laat ik het anders formuleren; alle regels op een afschrift die je niet verwerkt hebt in de zakelijke administratie zijn uitgaven voor privé. Bureaustoel :+ gekocht maar niet ingeboekt? Privéonttrekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 06:20:
[...]

Nog snap ik hem niet. Probeer je te vertellen dat er zakelijke kosten zijn waar geen bon/factuur/kwitantie/you-name-it voor nodig is of dat 'bon/factuur' te beknopt is?
Je kan ook tweedehands goederen van een particulier kopen en deze zakelijk boeken. Mijn youngtimer komt ook van een particulier zonder factuur of kwitantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ik heb wel eens gereageerd op een klus bij de KLPD. Daar ging 2 maanden overheen en dan moest de screening nog starten.
Door het scoringsysteem, 5 punten voor overheidservaring, is het bijna onmogelijk om binnen te raken. Je hoeft voor iedere score ook een link leggen met je CV. Prima voor een keer, maar iedere aanbieding opnieuw is wel kak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Magnit is doorgaans de mantalcontracthouder, dus de enige die er tussen zit. Zit nu zelf ook via Magnit (als enige er tussen) en hun marge is Euro 1,60/uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Kom erachter dat (na 6x benaderd door verschillende partijen voor exact dezelfde opdracht) ik bij Magnit ook zelf kan inschrijven.

Aanmelding bij Magnit is gelukt (is niet meer dan login en ww aanmaken) maar het is mij alleen niet duidelijk of er wel/niet nog een partij tussen zit.

Ik zit nu direct op een opdracht via Magnit.
Ik heb alleen niet gereageerd via een Magnit portal, maar ik kende mensen in het team, en die hebben me van binnenuit binnen weten te halen.

Dit terwijl die opdracht dus eigenlijk ook al open stond bij Magnit, en er ook expliciet stond dat je niet om ze heen mocht werken enzo.

Kortom: gewoon direct via Magnit proberen!

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
ConQuestador schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:57:
[...]

Ik zit nu direct op een opdracht via Magnit.
Ik heb alleen niet gereageerd via een Magnit portal, maar ik kende mensen in het team, en die hebben me van binnenuit binnen weten te halen.

Dit terwijl die opdracht dus eigenlijk ook al open stond bij Magnit, en er ook expliciet stond dat je niet om ze heen mocht werken enzo.

Kortom: gewoon direct via Magnit proberen!
Ja de grap is dat ik het team al ken, ze heb gesproken (al voor de opdracht naar buiten kwam) maar ivm procedures het via Magnit moet.

Inmiddels ben ik door 6 “tussenpersonen” voor deze opdracht benaderd. Maar daar zit dus geen toegevoegde waarde in nu.

Dus Magnit ertussen, ok. Maar nóg een partij die aan het tarief gaat zitten knabbelen: liever niet.

Mijn vraag kwam dus vanuit het punt dat het “anoniem CV” moet zijn. Wat wel grappig is, want ze zullen ‘m vast herkennen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
_Arthur schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Magnit is doorgaans de mantalcontracthouder, dus de enige die er tussen zit. Zit nu zelf ook via Magnit (als enige er tussen) en hun marge is Euro 1,60/uur.
Thanks. Daar kan ik prima mee leven. Even afwachten mbt voorwaarden maar komt vast goed

Een van de tussenpartijen denkt overigens gewoon met EUR 30 marge weg te komen 🤡

[ Voor 10% gewijzigd door Yorro op 07-03-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Krijg een mailtje van Younited met "goed nieuws" :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMV5zc_LHecsBk1x3MG9PJiywZ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/47IvTJ6Pwauo1RgQDGe43WMQ.png?f=user_large
4,5%.... ongelofelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
init6 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:43:
Moneymonk heeft daar een prima helppagina voor: https://www.moneymonk.nl/...mijn-zakelijke-creditcard

Ik boek alle creditcard uitgaven op een inkoopfactuur (waaraan ik de relevante facturen koppel), en de betaling van de creditcard koppel je aan de inkoopfactuur (optie 1 uit de docs hierboven). Dat is deze methode: https://www.moneymonk.nl/help/244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:01

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Vaak zijn opdrachten daar een warme stoel. Opdracht moet verplicht uitgezet worden maar is door de inhurend manager al ingevuld. Als je de inhurend manager kent gewoon aamgeven dat je via magnit binnenkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
Helaas kan ik je alleen maar groot gelijk geven. Je doet het met grote kans ook nog eens voor niks.

Mijn tijdslijn:
* benaderd door Aquemini - onder de recruiters lijkt dat echt geen onaardige, maar ook via hun ontkom je er niet aan die complete papierwinkel te moeten doorlopen.
* eerste 1-2 keer toch ge-rage-quit.
* de 3e of 4e keer wel helemaal doorlopen via hun, maar de gegevens toch bewaard voor een eigen inschrijving - dat ook gedaan.
* de 5e opdracht, eindelijk zelf eens gereageerd. Als je je CV eenmaal in hun formaat hebt valt het dan nog mee.
* maar uiteindelijk gingen alle alarmbellen af - de eisen waren zó specifiek dat het waarschijnlijk een 'hot-seat' was. Voor een relatief simpele automatiseringsklus moest je dr. ir. zijn, nou, ik ben ir. PDEng (soort 2 jarige promotie). 25+ jaar ervaring.
Niet eens uitgenodigd uit 10 kandidaten, met een 75% match score, en 10 euro onder max prijs.
Op achteraf navragen hoe dat zit nog geen antwoord gehad.

En áls je al een keer geselecteerd zou worden, mag je een screening proces in van minstens 8 tot max 16 weken (ook nog ooit een mail gehad dat ze die tijd niet eens haalden). Je moet geen haast hebben, maar vervolgens wel snel beschikbaar zijn.

Nu? Of ik laat ze in hun sop gaarkoken. of Aquemini mag me garanderen dat het een hot-seat voor mij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:43
init6 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:26:
[...]

ICS kan een CSV exporteren (knop "Downloaden") en die wordt zonder problemen in MoneyMonk geïmporteerd.
Hmmbob schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Moneymonk heeft daar een prima helppagina voor: https://www.moneymonk.nl/...mijn-zakelijke-creditcard

Ik boek alle creditcard uitgaven op een inkoopfactuur (waaraan ik de relevante facturen koppel), en de betaling van de creditcard koppel je aan de inkoopfactuur (optie 1 uit de docs hierboven). Dat is deze methode: https://www.moneymonk.nl/help/244
Heel gek dat ze de optie van een losse rekening niet benoemen. Als je in MoneyMonk een nieuwe rekening toevoegt kun je daar namelijk ook gewoon kiezen voor credit card. Eén keer per maand een CSV met transacties uploaden is een stuk sneller dan alles handmatig vanaf het afschrift overtypen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ft_cDl8ws7exf535sjVhzgWP-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2C88RkOJObGi3Dx1GEN6j2J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
praseodymium schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:17:
Heel gek dat ze de optie van een losse rekening niet benoemen. Als je in MoneyMonk een nieuwe rekening toevoegt kun je daar namelijk ook gewoon kiezen voor credit card. Eén keer per maand een CSV met transacties uploaden is een stuk sneller dan alles handmatig vanaf het afschrift overtypen.

[Afbeelding]
Ik kende die hele optie niet, en ik dacht Moneymonk toch goed te kennen :+

Ga er thuis eens mee spelen. Lijkt een stuk makkelijker!

Edit: er is wel een help page van, maar vrij summier: https://www.moneymonk.nl/...it-card-mutaties-uploaden

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 07-03-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Ik ben ooit een keer benaderd voor zo'n rol.. Daar kwam ook echt een papierenwinkel bij kijken zeg. Moest allemaal in dat template van hen passen met allerlei eisen en wensen per rol. Dit terwijl ik gewoon al een cv had liggen, maar dat mocht je niet insturen.. Heeft mij de hele zondag gekost (deadline was maandag om 09:00 uur) :')
1 keer, nooit weer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DennusB schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:21:
Krijg een mailtje van Younited met "goed nieuws" :
[Afbeelding]
4,5%.... ongelofelijk.
Tjah als je direct de volgende dag je geld wilt en zij nemen het risico dat een factuur niet betaald wordt… Wat dacht je dan, dat ze dat gratis doen? Of voor 10 euro? Dit is vooral interessant als je cash flow issues hebt, of wanneer je met wat minder goed betalende debiteuren te maken hebt. Dat maakt voor hun het risico natuurlijk een stuk groter.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Tjah als je direct de volgende dag je geld wilt en zij nemen het risico dat een factuur niet betaald wordt… Wat dacht je dan, dat ze dat gratis doen? Of voor 10 euro? Dit is vooral interessant als je cash flow issues hebt, of wanneer je met wat minder goed betalende debiteuren te maken hebt. Dat maakt voor hun het risico natuurlijk een stuk groter.
Ze timmeren die contracten met hun eindklanten gewoon dicht hoor, die betalen echt wel, anders gooien ze er een incasso bureau op. Ze krijgen dus sowieso hun geld en dit is voor startende ondernemers een verleidelijke aanbieding, waar je in the end de tussenpartij nog meer mee spekt (en je spekt ze al met de marge die ze pakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
DennusB schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Ze timmeren die contracten met hun eindklanten gewoon dicht hoor, die betalen echt wel, anders gooien ze er een incasso bureau op. Ze krijgen dus sowieso hun geld en dit is voor startende ondernemers een verleidelijke aanbieding, waar je in the end de tussenpartij nog meer mee spekt (en je spekt ze al met de marge die ze pakken).
Sowieso hun geld is niet altijd waar natuurlijk.. Ook opdrachtgevers kunnen failliet gaan waardoor zij mis grijpen. Misschien niet zo snel de grotere, maar wel de kleinere.. En juist bij die kleinere gaan mensen dit doen (lijkt mij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Volgens mij nemen ze het crediteurenrisico niet van je over. Als zij na 30 dagen niet betaald krijgen komen ze weer terug. Het is met name een eenvoudige manier om snel over cashflow te beschikken. Een traditioneel krediet aanvragen is meer moeite maar ook veel goedkoper. Hippe FinTech bedrijven lezen trouwens gewoon je bankgegevens uit en bepalen daarmee automatisch of je in staat bent om het rap terug te betalen. Al zal dat met de marges in dit topic en gebrek aan voorraad eigenlijk niet nodig mogen zijn.

Op mijn eerste project betaalde mijn tussenpersoon de eerste twee maanden binnen 7 dagen uit omdat het een bekende was van mij. Moet zeggen dat het als starter wel prettig is, maar had daar nooit 4,5% voor ingeleverd. Je kan dan eigenlijk beter vanuit loondienst nog even snel een doorlopend krediet afsluiten of zorgen dat je bij famlie terecht kan.
Pagina: 1 ... 494 ... 643 Laatste