Hoe doet je klant het?
Toevallig heb ik dat geregeld voor mijn klant; heb dat al gechecked maar sinds dit jaar voor verzekeringen hebben ze een omzetdrempel die ik als eenpitter niet kan halen helaas.
*knip* geen promotie aub
[ Voor 141% gewijzigd door ZieMaar! op 29-02-2024 09:53 ]
Zoals dit? https://www.rtlnieuws.nl/...betaling-pin-schrikkeldagpkuppens schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:11:
Even een artikeltje wat ik wil delen..
Vanmorgen al een eerste bug tegengekomen die mogelijk een schikkelbug is. Wees alert!
[ Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 29-02-2024 09:55 ]
Nogal een clickbait om mensen naar je LinkedIn te krijgen waar dan geen voorbeelden/tips/post mortems staan, enkel een nieuwe "be aware!" oproep.pkuppens schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:11:
Even een artikeltje wat ik wil delen..
Vanmorgen al een eerste bug tegengekomen die mogelijk een schikkelbug is. Wees alert!
[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 29-02-2024 09:55 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Echt hoor ...Hmmbob schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:22:
[...]
Nogal een clickbait om mensen naar je LinkedIn te krijgen waar dan geen voorbeelden/tips/post mortems staan, enkel een nieuwe "be aware!" oproep.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik ben er ook nog niet achter wat bij mij de precieze bug is, lijkt op inkomende data die ineens andere/minder velden heeft, wat ik volgens mij ook wel vertel als voorbeeld.Hmmbob schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:22:
[...]
Nogal een clickbait om mensen naar je LinkedIn te krijgen waar dan geen voorbeelden/tips/post mortems staan, enkel een nieuwe "be aware!" oproep.
-- het uit zich SQL data willen inserten zonder een specifieke non-nullable kolom. Maar de kolom is niet eens datetime gerelateerd, ik krijg gewoon andere JSON data binnen waar ik de verwachte velden niet kan extracten.
Mijn tip is inderdaad niks meer dan waakzaam zijn, en misschien vandaag maar vrij nemen.
En ik heb geen illusie dat ik alomvattende tips kan geven, laat staan vandaag al een post mortem.
Ik heb ook niet zo veel behoefte aan verkeer naar mijn linkedin, aangezien dat toch maar 90% recruiters zijn.
(Hoewel, verkeer om die verhouding wat recht te trekken....)
Wilde oprecht jullie waarschuwen dat áls je iets raars ziet, je aan schrikkelbugs kunt denken.
[ Voor 10% gewijzigd door pkuppens op 29-02-2024 09:38 ]
Hier ook Markel inderdaad, voor 450 per jaar..mannowlahn schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:23:
Heb zelf via Markel, ben 540 per jaar kwijt voor beroeps en en bedrijfs aansprakelijkheids verzekering
*knip* originele post verwijderd
[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 29-02-2024 09:54 ]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Zo ver ik nu zie krijg ik andere JSON binnen, hopelijk alleen vandaag..page404 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:50:
[...]
Ligt het aan mij of haal je in je post niet echt aan wat er mis ging? Dat is juist wel interessant
Maar mijn conversies naar SQL vullen een non-nullable kolom niet.
Ik denk dat ik m vandaag maar laat falen, morgen komt dan een hersteltransactie.
Zo specifiek had ik nier verwacht dat er algemene conclusies te trekken zijn.
Net als dat de onbemande tankstations in Zeeland problemen hebben..
Ik had in 2012 een Azure training, toen heel Azure down ging op de 29e

https://azure.microsoft.c...ruption-on-feb-29th-2012/
maar morgen is het weer voorbij
| Security Management |
nieuw zeelandpkuppens schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:57:
[...]
Zo ver ik nu zie krijg ik andere JSON binnen, hopelijk alleen vandaag..
Maar mijn conversies naar SQL vullen een non-nullable kolom niet.
Ik denk dat ik m vandaag maar laat falen, morgen komt dan een hersteltransactie.
Zo specifiek had ik nier verwacht dat er algemene conclusies te trekken zijn.
Net als dat de onbemande tankstations in Zeeland problemen hebben..
Totdat je je manager aan het bureau hebt staan die garanties wil dat dit over 4 jaar niet meer gebeurd, en hoe ga je dit dan testen

Testen door gewoon de inkomende berichten die faalden uit de logs halen en die opnieuw inschietencoldasice schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:52:
[...]
Totdat je je manager aan het bureau hebt staan die garanties wil dat dit over 4 jaar niet meer gebeurd, en hoe ga je dit dan testen
we doen hier allemaal kortlopende opdrachten, dus dan zijn we al lang wegcoldasice schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:52:
[...]
nvm. verkeerde topic
[ Voor 75% gewijzigd door JEightyFive op 29-02-2024 16:06 ]
Over vier jaar ben jij en die manager weg.. En als dat niet zo is, is die het allang vergeten of zit ie op een andere plekcoldasice schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:52:
[...]
Het volgende AOV proefballonnetje is alweer opgelaten
https://www.zipconomy.nl/...r-wachttijd-geen-opt-out/
in het kort, na 2 jaar pas uitkering, geen opt-out met een premie van 5.5% van het inkomen (wel met een maximum)....
en daar krijg je dan ongeveer een bijstandsuitkering voor en begeleiding voor re-integratie.... dit is nog veel slechter dan het andere voorstel
in het kort, na 2 jaar pas uitkering, geen opt-out met een premie van 5.5% van het inkomen (wel met een maximum)....
en daar krijg je dan ongeveer een bijstandsuitkering voor en begeleiding voor re-integratie.... dit is nog veel slechter dan het andere voorstel
Dat maximum is dan nogal belangrijk:) De premie, voor een 1 jaarse variant met 7% premie, zou neerkomen op maximaal 200 euro bruto per maand voor een minimumloon uitkering(~2000 per maand). Dat zou ik persoonlijk wel prima vinden.
Dat is 24.000 euro per jaar, geen vetpot maar prima als minimum als vangnet.
In het voorstel met de 2 jaar geen uitkering zou de premie een stuk lager uitvallen(5.5%). Dat jaar kan je prima met een buffer afdekken, of privaat verzekeren.
Opt-out lijkt me ook niet perse nodig. Stel je wil je voor 50.000 per jaar verzekeren, zou je nog een 25.000 AOV ernaast kunnen nemen.
In het voorstel met de 2 jaar geen uitkering zou de premie een stuk lager uitvallen(5.5%). Dat jaar kan je prima met een buffer afdekken, of privaat verzekeren.
Opt-out lijkt me ook niet perse nodig. Stel je wil je voor 50.000 per jaar verzekeren, zou je nog een 25.000 AOV ernaast kunnen nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Kurios op 29-02-2024 21:11 ]
Als het inderdaad een premie wordt van onder de 200, laten we zeggen 150 euro en daarmee heb je dit bedrag gecovered, dan valt het idd mee...als je de rest dan via privaat aanvult, heb je denk ik ook meer zekerheid over wanneer je echt iets gebeurt. Mijn vertrouwen in de verzekeringen is niet zo heel erg hoog, te vaak gezien dat ze jarenlang juridisch het gevecht aan gaan om uitkering te voorkomen of te verlagen...Kurios schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:09:
Dat maximum is dan nogal belangrijk:) De premie, voor een 1 jaarse variant met 7% premie, zou neerkomen op maximaal 200 euro bruto per maand voor een minimumloon uitkering(~2000 per maand). Dat zou ik persoonlijk wel prima vinden.
Bij een belastbaar inkomen (EMZ) van 80K is dat 336 eur/mnd. En dan krijg ik 70% van het minimumloon.coldasice schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:21:
Het volgende AOV proefballonnetje is alweer opgelaten
Nu betaal ik minder en krijg ik meer.
Het is dus gewoon een begrotingsgat in de zorgkosten opvullen.
Blij dat ik nog maar 5 jaar hoef (vwb AOV). En ik hoef nog maar 3 jaar premie te betalen. Laatste 2 jaar ben ik premievrij.
En de regels voor bijstand zijn dat je je spaargeld, auto's, andere luxe en misschien ook nog je huis moet opeten... Echt top. Hoe zit het ook alweer, als je vanuit het buitenland (officieel ingeschreven daar, niet op workation) hier werkt? Val je dan ook onder dit soort shit regels?RonaldHeirbaut schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:57:
[...]
Bij een belastbaar inkomen (EMZ) van 80K is dat 336 eur/mnd. En dan krijg ik 70% van het minimumloon.
Blij dat ik nog maar 5 jaar hoef (vwb AOV). En ik hoef nog maar 3 jaar premie te betalen. Laatste 2 jaar ben ik premievrij.
Minimumloon op basis van wat? Hoeveel uur je hebt gewerkt het afgelopen jaar? Kun je met 80 uur per week er nog een klein beetje een inkomen uit krijgen
Exact expert nodig?
Bij de oude regeling staat dat je tot 143% van het minimum loon, premie betaald, en daarboven bent vrijgesteld. Dan kom je op ongeveer 200 euro.... als dit gehandhaaft blijft voor dit voorstel kom je op een premie van rond de 150 euro... dan valt het nog best mee...RonaldHeirbaut schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:57:
[...]
Bij een belastbaar inkomen (EMZ) van 80K is dat 336 eur/mnd. En dan krijg ik 70% van het minimumloon.
Ik denk dat het voor je gemoedsrust beter is om het gewoon als belastingverhoging te beschouwen. Als je kijkt hoeveel je toch al afdraagt met een beetje serieuze omzet valt het allemaal wel mee, en ik heb ergens de hoop dat het nog een beetje mee gaat helpen om de hele heisa rond schijnzelfstandigheid een beetje in te dammen.
Ik heb toch wel een beetje een rare ervaring met Tergos gehad afgelopen week. 2 jaar geleden door deze partij gekoppeld voor een klus bij een opdrachtgever, heb daar een jaar lang steady wekelijks 40 uur gefactureerd waarbij Tergos (achteraf pas achter gekomen) 22,5 marge pakte op mij. Prima, dat is de deal, had ik destijds maar moeten klagen. Nu recentelijk door deze klant benaderd, en aangezien er in de contracten van Tergos een non-compete van 6 maanden stond heb ik maar gesuggereerd om hun niet mee te nemen. Nu waren ze boos en teleurgesteld, waarbij ze aangaven dat ze de tent net zo goed konden sluiten op deze manier. Dit is toch ongegeneerd en belachelijk? Verwachten ze dat we vrijwillig maar tussenpersonen happy gaan houden? Ik ben echt een beetje verbaasd...
Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!
@MrPepper Ze snappen oprecht niet waarom jij (of de eindklant) niet nogmaals €40k per jaar aan ze af wil dragen. Hadden ze ook nog een inhoudelijk argument, of was het alleen maar huilie huilie doen?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Vooral huilie huilie en dat ze verbaasd waren dat ik niet een headsup had gegeven. Dit is een recruitment partij waar ik iedere 6 maanden ofzo even contact mee heb om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Voelt een beetje als emotionele chantage. Misschien maak ik het ook te groot, maar ik was gewoon een beetje verbaasd over de semi-aggressive toon.
@MrPepper Als je leeft van liegen en bedriegen ("Nee, dat tarief is echt te hoog, onze marge kan echt niet lager") dan is een een beetje emotionele chantage op semi-aggressive toon niet heel verrassend, toch?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Boeiend wat zij vinden. Maar hoe weten zij dat je hiermee bezig bent?MrPepper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:22:
Ik heb toch wel een beetje een rare ervaring met Tergos gehad afgelopen week. 2 jaar geleden door deze partij gekoppeld voor een klus bij een opdrachtgever, heb daar een jaar lang steady wekelijks 40 uur gefactureerd waarbij Tergos (achteraf pas achter gekomen) 22,5 marge pakte op mij. Prima, dat is de deal, had ik destijds maar moeten klagen. Nu recentelijk door deze klant benaderd, en aangezien er in de contracten van Tergos een non-compete van 6 maanden stond heb ik maar gesuggereerd om hun niet mee te nemen. Nu waren ze boos en teleurgesteld, waarbij ze aangaven dat ze de tent net zo goed konden sluiten op deze manier. Dit is toch ongegeneerd en belachelijk? Verwachten ze dat we vrijwillig maar tussenpersonen happy gaan houden? Ik ben echt een beetje verbaasd...
Ja true, ik was gewoon eerlijk toen ze belden. Fuck hun.
Het is net een verkoper aan je deur. Ze halen alles uit de kast om een reactie van je te krijgenMrPepper schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 23:22:
Tergos staat hier al jaren op de zwarte lijst. @MrPepper let it go
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Iedereen die jou benaderd voor verkoop heeft een hoge marge. Als je daar niet op wilt inleveren zou je zelf op zoek moeten.Karp schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 06:45:
[...]
Het is net een verkoper aan je deur. Ze halen alles uit de kast om een reactie van je te krijgen
Ik heb weinig ervaring met Tergos. Een keer een kennismakingsgesprek gehad in hun pand aan de Zuidas. Daarmee had ik al wel een idee over de marge. Maar wel een leuk gesprek. Daarna nog drie keer gebeld voor een kennismaking met een nieuwe collega omdat de oude er niet meer was. Dat heb ik niet meer gedaan; eerst een concrete opdracht, daarna kom ik weer kennismaken. Nooit meer wat van gehoord.
Ik haal mijn werk uit mijn directe netwerk, mijn collega-zzp-ers bij ITgilde, mijn oude klanten, mijn oude en nieuwe collega's. Waar ik nu zit, zit alleen Itaq er nog tussen als mantelpartij (niet aan te ontkomen) maar daar heb ik een goede ervaring mee. Nooit gedoe mee.
Maar goed Tergos hoeft mij dus ook niet meer te bellen met dat soort tarieven.
Ik haal mijn werk uit mijn directe netwerk, mijn collega-zzp-ers bij ITgilde, mijn oude klanten, mijn oude en nieuwe collega's. Waar ik nu zit, zit alleen Itaq er nog tussen als mantelpartij (niet aan te ontkomen) maar daar heb ik een goede ervaring mee. Nooit gedoe mee.
Maar goed Tergos hoeft mij dus ook niet meer te bellen met dat soort tarieven.
Ik doe zelf nooit meer zaken met Tergos.. Het zijn je beste vrienden als ze bakken met geld aan je kunnen verdienen voor het schuiven van een CV, maar zodra je zakelijk een andere weg gaat dan begint inderdaad de emotionele chantage. Heb ze niet kunnen betrappen op ook maar een beetje zakelijke professionaliteit in dit soort gevallen; voor mij genoeg reden om nooit meer zaken met ze te doen. Daarnaast hebben ze ook meerdere malen mij voorgelogen, waaronder over de marges die ze maakten; dat is voor mij direct al een reden om nooit meer met een partij in zee te gaan. Krijg altijd de vibe van opgeschoten call-center jongens die denken dat ze de Wolf of Wallstreet zijn... Uiteindelijk beschouw ik het maar als leergeld...
(dit ging over de leap day bug)
En inderdaad, zonder verdere aanpassingen loopt het vandaag weer als een zonnetje, inclusief het ophalen van de data van gisteren - de leap day dus.
Ah dat triggerde me om het hilarische Quades kanaal weer even te bezoeken! Hoezo Wolf of Wallstreet? (Zie vanaf ca. 2:10)Ascension schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:27:
Tergos, Layer, Quades, allemaal 1 pot nat. Goed gehandeld zo. Laat ze het maar merken.
YouTube: Quades Sales Conference & X-Masparty 2023
haha schitterend. 20-40k per jaar verdienen aan wat mensen bellen, CVtje schuiven. Misschien moet ik een nieuw BVtje starten als ik even niks zit te doen.
Het is inderdaad wel bijzonder. Mensen zitten hier muntjes te schrapen door een bureaustoel op te voeren maar geven tegelijkertijd wel 40k wegKurios schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:15:
haha schitterend. 20-40k per jaar verdienen aan wat mensen bellen, CVtje schuiven. Misschien moet ik een nieuw BVtje starten als ik even niks zit te doen.

Tsja, je koopt gemak. Op zich niks mis mee. Dat is een keuze.
Ik ben nu bezig met weg bewegen van 1 full time klant richting trainingen, workshops, consultancy, presentaties etc., maar ik kan je vertellen dat dat best veel tijd en moeite kost.
Geeft niet, daar kies ik voor, maar momenteel komt er mede daardoor wat minder binnen dan als ik 'gewoon' op een opdracht zou zitten. En dan heb ik best een aardig netwerk.
Ik snap best dat er veel freelancers zijn die dan kiezen voor het gemak van een recruiter. Prima toch? Zolang je dan maar niet loopt te zeiken over wat je daarvoor betaalt. Daar ben je zelf bij.
Ik ben nu bezig met weg bewegen van 1 full time klant richting trainingen, workshops, consultancy, presentaties etc., maar ik kan je vertellen dat dat best veel tijd en moeite kost.
Geeft niet, daar kies ik voor, maar momenteel komt er mede daardoor wat minder binnen dan als ik 'gewoon' op een opdracht zou zitten. En dan heb ik best een aardig netwerk.
Ik snap best dat er veel freelancers zijn die dan kiezen voor het gemak van een recruiter. Prima toch? Zolang je dan maar niet loopt te zeiken over wat je daarvoor betaalt. Daar ben je zelf bij.
22,50
Met alle respect natuurlijk maar als die ruimte er is dan weet je gewoon dat je veel te weinig vraagt.. Dan ken je je eigen tarieven in je markt nog niet goed genoeg.. Ik denk dat iedereen die fout wel maakt, maar dan weet je nu iig wat je waard bent

Met alle respect natuurlijk maar als die ruimte er is dan weet je gewoon dat je veel te weinig vraagt.. Dan ken je je eigen tarieven in je markt nog niet goed genoeg.. Ik denk dat iedereen die fout wel maakt, maar dan weet je nu iig wat je waard bent
Er is ook niets mis mee, maar 22,50 is natuurlijk wel vrij hoog.. De ondergrens lijkt toch wel 10 a 15 euro te zijn dus je kan makkelijk daar naartoe praten in een gesprek.. Als je gewoon nee zegt en t niet doet, geven ze in mijn ervaring altijd toe. Beter 10 a 15 euro dan helemaal niets.. Veel opdrachten staan gewoon bij meerdere partijen uit, en dat weten zij ook..sebasd schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:23:
Tsja, je koopt gemak. Op zich niks mis mee. Dat is een keuze.
[ Voor 67% gewijzigd door ID-College op 01-03-2024 10:37 ]
Ik heb zelfs aangegeven voorkeurs kandidaat te zijn omdat ik al mensen kenden binnen die organisatie. Wilden niet toegeven in tarief en toen ben ik naar een andere broker gegaan (overheid dus kan niet direct inhuren). Scheelde 8 a 10 euro per maand en nu heeft die andere partij niets... Die bood liever een andere kandidaat aan waarop ze meer konden verdienen (en het dus niet geworden is).ID-College schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:35:
Als je gewoon nee zegt en t niet doet, geven ze in mijn ervaring altijd toe. Beter 10 a 15 euro dan helemaal niets.. Veel opdrachten staan gewoon bij meerdere partijen uit, en dat weten zij ook..
Ik kwam er recentelijk achter dat mijn tussenpartij dat ook (om en nabij) verdient op mijn uren. Dit was de eerste keer dat ik via een recruiter (preferred supplier vanuit opdrachtgever) bij een de klus kwam. Tijdens mijn gesprekken / onderhandelingen heb ik het niet gevraagd en ze hebben het mij ook niet verteld wat de opdrachtgever hen betaalt voor mij.ID-College schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:35:
22,50![]()
Met de kennis van nu, weet ik gewoon wat ik waard ben en ik kan mooi schermen met het feit dat ik de afgelopen 6 maanden een modaal salaris voor ze heb verdiend.
Nogmaals, ik ben (was) blij met mijn huidige uurtarief, maar wist niet dat ik zoveel waard ben
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Same here, al hoorde ik op de eerste dag dat het verschil geen 20 euro p/u was maar "slechts" 17 (Elevation Partners, via oud contactpersoon Layer). Echter nu de opdracht verloopt als toen ik ervoor op zoek was kwam echt niet aan het tarief wat mijn opdrachtgever nu betaald, al heb ik afgelopen jaren zeker financieel aantrekkelijker opdrachten gehad.
Gisterenochtend nog een contactverzoek gehad van Joep van EP. Nuttige info om te weten.Deveon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:45:
Same here, al hoorde ik op de eerste dag dat het verschil geen 20 euro p/u was maar "slechts" 17 (Elevation Partners, via oud contactpersoon Layer). Echter nu de opdracht verloopt als toen ik ervoor op zoek was kwam echt niet aan het tarief wat mijn opdrachtgever nu betaald, al heb ik afgelopen jaren zeker financieel aantrekkelijker opdrachten gehad.
De opdracht leek redelijk goed gematcht en binnen 5 minuten gereageerd, maar intussen ruim een dag later niks meer gehoord.
Toch niet echt dienstverlening die 17 euro waard is?!
Brainnet heeft een veel betere dienstverlening voor 3,50 per uur marge. Brainnet deed alleen geen reversed billing maar bij EP ben je daarin ook weer afhankelijk dat zij de factuurdatum bepalen nadat de uren goedgekeurd zijn. Vervolgens krijg je wel maandelijks een reminder om je uren te schrijven, ongeacht of je ze al ingediend hebt. Schrijf je op een verlofdag geen uren dan ontvang je geen waarschuwing maar dus ook geen factuur.pkuppens schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:23:
[...]
Gisterenochtend nog een contactverzoek gehad van Joep van EP. Nuttige info om te weten.
De opdracht leek redelijk goed gematcht en binnen 5 minuten gereageerd, maar intussen ruim een dag later niks meer gehoord.
Tergos en nog een andere partij wiens naam ik steeds vergeet. Steevast twee keer per jaar een belletje, bijna gegarandeerd elke keer een andere persoon omdat de voorganger is vertrokken.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 07:48:
Daarna nog drie keer gebeld voor een kennismaking met een nieuwe collega omdat de oude er niet meer was.
Liege, liege, liegebeest!
FitTiv schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:08:
[...]
Ah dat triggerde me om het hilarische Quades kanaal weer even te bezoeken! Hoezo Wolf of Wallstreet? (Zie vanaf ca. 2:10)
YouTube: Quades Sales Conference & X-Masparty 2023
... ook, in de slides. Echt, geen toko die ik graag zie komenLET'S GET DRUNK ASAP!
EDIT: Ah, en jij bedoelde de grote beker voor Top Billen 2023. Godsamme wat een club.
[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 01-03-2024 16:03 ]
Liege, liege, liegebeest!
Gewoon zuidas typjes in het bedrijfsleven / corps typjes als je student bent..Liegebeest schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:01:
[...]
[...]
... ook, in de slides. Echt, geen toko die ik graag zie komen
EDIT: Ah, en jij bedoelde de grote beker voor Top Billen 2023. Godsamme wat een club.
[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 01-03-2024 16:11 ]
Nu mijn eerste maand gehad als ZZP.
Vandaag mijn eerste x uren opgegeven. Ik hoef ook geen factuur te versturen ivm revirsed billing, zegt me helemaal niks.
Van de week met de directeur aan tafel gezeten ivm korte evaluatie. Hij zei dat hij wil kijken over 6 maanden om de tussenpartij eruit te halen, zodat ik rechtstreekt naar hun kan factureren. Hij zei dat scheelt je geld, leek hem beter dat ik die 110e pu kreeg dan de tussenpartij mij 90 betaalde.
Nou...zal wel fijn zijn, maar vind het zo ook wel prima.
Vandaag mijn eerste x uren opgegeven. Ik hoef ook geen factuur te versturen ivm revirsed billing, zegt me helemaal niks.
Van de week met de directeur aan tafel gezeten ivm korte evaluatie. Hij zei dat hij wil kijken over 6 maanden om de tussenpartij eruit te halen, zodat ik rechtstreekt naar hun kan factureren. Hij zei dat scheelt je geld, leek hem beter dat ik die 110e pu kreeg dan de tussenpartij mij 90 betaalde.
Tuurlijk kan dat, maar dan moet je wel een jaartje elders werken. Geen enkel tussenpersoon laat zich zo uitkopen, hoe hoger de marge hoe lager de medewerking.
Black Morgan, tenminste bij mij.Liegebeest schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:59:
[...]
Tergos en nog een andere partij wiens naam ik steeds vergeet. Steevast twee keer per jaar een belletje, bijna gegarandeerd elke keer een andere persoon omdat de voorganger is vertrokken.
Nu vind je het nog prima... Over een paar maanden merk je dat ze er weinig voor doen en wel een auto per jaar aan je verdienen.Unknown Alien schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:18:
Jij weet nu dat er 110 voor je in de markt zit, jouw directeur denkt nu misschien ook dat als er straks iemand met 100 gaat zwaaien jij ook verder kijkt.
Ik ben wel benieuwd of de directeur vaker met dit bijltje heeft gehakt. Mogelijk heeft hij wel wat meer gewicht in de strijd te werpen als er wat onderhandeld moet worden. Hij heeft misschien meer kandidaten nodig/de recruiter kan dan aan anderen nog flink verdienen. Dat is voor de recruiter beter dan dat de deur op slot wordt gegooid. Wie bereid is het het hardst te spelen krijgt het beste resultaat, maar twee tegen een maakt het een stuk makkelijker.
Een typisch onderhandelingsresultaat kan dan zijn nog 6 maanden (al dan niet tegen de helft), daarna er tussenuit.
Ik zou het wel tijdig aankondigen, zo na een maandje of 3-4, of een dikke maand voordat je eerste contract er op zit. Het kan altijd mislopen, ook tussen recruiter en directeur, en dan moet je weer op zoek.
Huxley en Spilberg. Houden stug vol.
Ook al blijf ik herhalen dat ze best met concrete opdrachten mogen komen maar niet met nieuwelingen-kennismakings-belletjes.
Hun riedel afbreken en doorvragen tot helder is of ze wel of niet iets hebben. Meestal dan een junior loondienst, als het al meezit.
Daarna ben ik ook heel expliciet om te melden dat ik de 15+ euro marges niet accepteer voor de platformopdrachten die ik zelf ook wel kan vinden.
CV's en referenties kunnen ze ook naar fluiten - alleen als we concreet tot zaken gaan komen en alleen aan de eindklant op aanvraag respectievelijk.
Echt letterlijk elke opdrachtgever ooit heeft dat aan mij voorgesteld. Ook echt letterlijk elke opdrachtgever ooit heeft nooit goed het contract gelezen dat ze met de recruiter hebben afgesloten.Unknown Alien schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:18:
Ik heb vandaag mijn verzekeringen bij zp-zaken opgezegd. Mijn BAV en AVB die ik daar had lopen.
Ik kwam erachter dat ze een mantel overeenkomst hebben met hiscox waarbij ze alle ZZPers in een pot van 15 miljoen per jaar dumpen. Mochten er dus wat dikke claims komen dan kan het zijn dat je misgrijpt en de verzekering niet uit zal keren.
Ik was hiervan niet op de hoogte, en dat gaf toch niet helemaal een lekker gevoel.
Ik kwam erachter dat ze een mantel overeenkomst hebben met hiscox waarbij ze alle ZZPers in een pot van 15 miljoen per jaar dumpen. Mochten er dus wat dikke claims komen dan kan het zijn dat je misgrijpt en de verzekering niet uit zal keren.
Ik was hiervan niet op de hoogte, en dat gaf toch niet helemaal een lekker gevoel.
Hoe denk je dat kleine verzekeringen werken? Dit gebeurt echt heel veel en is common practice (herverzekeren), een kleine partij zou om kunnen vallen als ze alle risicos zelf moeten dragen en dus herverzekeren ze hun portefeuille weer bij andere partijen (lloyds is daar een hele grote in)DennusF schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:47:
Ik heb vandaag mijn verzekeringen bij zp-zaken opgezegd. Mijn BAV en AVB die ik daar had lopen.
Dat zijn wel twee verschillende dingen volgens mij. In dit geval lijkt het in eerste instantie alsof je voor een lage premie verzekerd bent voor €5.000.000 per gebeurtenis en €15.000.000 per jaar. Alleen deel je nu met veel zzp'ers die €15.000.000 per jaar. Met hoeveel zzp'ers je dat deelt weet je niet, dus je hebt kans dat als je in december een claim hebt, dat de pot leeg is en je dus geen aanspraak kunt maken op je verzekering. Dus eigenlijk is dit juist niet herverzekerd?coldasice schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 07:43:
[...]
Hoe denk je dat kleine verzekeringen werken? Dit gebeurt echt heel veel en is common practice (herverzekeren), een kleine partij zou om kunnen vallen als ze alle risicos zelf moeten dragen en dus herverzekeren ze hun portefeuille weer bij andere partijen (lloyds is daar een hele grote in)
Voor mij voelt dit ook niet oke. Eigenlijk weet je dan gewoon niet tot welk bedrag je verzekerd bent. Ik verwacht deze verzekering nooit nodig te hebben, maar het zijn wel bedragen die ik zelf niet kan dragen. Dus wil ik wel weten of ik daarvoor gedekt ben.
Overigens vind ik het wel duidelijk genoeg op de site staan, dus dit had je eigenlijk wel moeten weten voordat je deze verzekering afsloot. Voor mij klonk de premie i.c.m. de verzekerde bedragen als "te mooi om waar te zijn", dus vind ik het wel logisch om wat verder te kijken dan alleen de premie.
[ Voor 25% gewijzigd door Rubert op 02-03-2024 09:37 ]
Ik vind dit wel een erg fijne tussen persoon. Heb erg prettig contact gehad en nog steeds. Dus ik vind het dan ook goed als hij er wat aan verdient.pkuppens schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:59:
[...]
Nu vind je het nog prima... Over een paar maanden merk je dat ze er weinig voor doen en wel een auto per jaar aan je verdienen.
Jij weet nu dat er 110 voor je in de markt zit, jouw directeur denkt nu misschien ook dat als er straks iemand met 100 gaat zwaaien jij ook verder kijkt.
Ik ben wel benieuwd of de directeur vaker met dit bijltje heeft gehakt. Mogelijk heeft hij wel wat meer gewicht in de strijd te werpen als er wat onderhandeld moet worden. Hij heeft misschien meer kandidaten nodig/de recruiter kan dan aan anderen nog flink verdienen. Dat is voor de recruiter beter dan dat de deur op slot wordt gegooid. Wie bereid is het het hardst te spelen krijgt het beste resultaat, maar twee tegen een maakt het een stuk makkelijker.
Een typisch onderhandelingsresultaat kan dan zijn nog 6 maanden (al dan niet tegen de helft), daarna er tussenuit.
Ik zou het wel tijdig aankondigen, zo na een maandje of 3-4, of een dikke maand voordat je eerste contract er op zit. Het kan altijd mislopen, ook tussen recruiter en directeur, en dan moet je weer op zoek.
Contract is 18 maanden. Ik ga het wel bespreken om over 6 maanden een nieuwe tarief te onderhandelen, maar van mij hoeft hij er niet tussenuit. Je moet elkaar ook wat gunnen
Erg lief van je om €20 per/uur te betalen voor “prettig contact”. Persoonlijke keus natuurlijk. Hoop dat als de opdracht afgelopen is hij/zij dan ook evenveel moeite doet om een nieuwe passende klus voor je te vinden (wel zo netjes voor dat tarief).Unknown Alien schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:26:
[...]
Ik vind dit wel een erg fijne tussen persoon. Heb erg prettig contact gehad en nog steeds. Dus ik vind het dan ook goed als hij er wat aan verdient.
Contract is 18 maanden. Ik ga het wel bespreken om over 6 maanden een nieuwe tarief te onderhandelen, maar van mij hoeft hij er niet tussenuit. Je moet elkaar ook wat gunnen
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Over 6 maanden 10e erbij en 10e voor hun tot einde contract. Lijkt me een mooie afspraakMirabis schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:38:
[...]
Erg lief van je om €20 per/uur te betalen voor “prettig contact”. Persoonlijke keus natuurlijk. Hoop dat als de opdracht afgelopen is hij/zij dan ook evenveel moeite doet om een nieuwe passende klus voor je te vinden (wel zo netjes voor dat tarief).
Je hebt een contract voor 18 maanden getekend. Die kans schat ik op ongeveer 0, maar proberen kan altijdUnknown Alien schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:40:
[...]
Over 6 maanden 10e erbij en 10e voor hun tot einde contract. Lijkt me een mooie afspraak
[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 02-03-2024 09:45 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Trust me, de andere kant op is hier 0 loyaliteit, laat je niet inpalmen door het gezellige contact. Je bent gewoon een nummertje.Unknown Alien schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:26:
[...]
Ik vind dit wel een erg fijne tussen persoon. Heb erg prettig contact gehad en nog steeds. Dus ik vind het dan ook goed als hij er wat aan verdient.
Ik lees in je eerdere post dat dit je 1e zzp opdracht is. En hoewel bovenstaande afspraak heel mooi lijkt in jouw ogen, zal dat niet zo zijn in de ogen van jouw tussenpersoon. Jouw eindklant die zegt dat na 6 mnd die tussenpersoon wel wat minder kan krijgen of zelfs helemaal niks vind ik moedig en nobel klinken. Maar zo werken tussenpersonen niet. Tenzij jouw eindklant vaker met dit soort situaties te maken heeft gehad en weet hoe hij dit moet aanpakken natuurlijk.Unknown Alien schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:40:
[...]
Over 6 maanden 10e erbij en 10e voor hun tot einde contract. Lijkt me een mooie afspraak
Je hebt 1 kans om tarieven te bespreken en dat is bij de onderhandeling over je contract.
Als je daarna iets wilt veranderen dan hebben jij en je eindklant weinig mogelijkheden. Want tenzij jij keihard dreigt met opzeggen van het contract met als reden bijvoorbeeld dat je ergens anders voor (veel) meer een echt aanbod hebt gekregen en dat ook kan waarmaken, zal een tussenpersoon alles uit de kast halen om hun marge te behouden.
En ook praatjes dat een tussenpersoon lange tijd met je willen samenwerken en je bij einde contract helpen aan een nieuwe opdracht is gewoon mooipraterij.
Dit zijn gewoon mijn ervaringen na pakweg 8 jaar zzp'er zijn. Er zijn echt wel goede tussenpersonen hoor en met sommige heb ik nog steeds contact, maar wees iets minder naïef
Als je nog niet zo lang bezig bent, en je jezelf ook wel wat zorgen maakt voor als er wat plooien gladgestreken moeten worden, je netwerk bijgehouden moet worden, of als er een nieuwe opdracht moet komen is een tientje een best OK marge.Unknown Alien schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:40:
[...]
Maar dat aan het einde een nieuwe opdracht voor je zoeken: nogal wiedes voor 20 euro marge. Je mag vast nog uit 3 kiezen omdat ze je op 25 klanten aangeboden hebben.
Ik denk wel dat ze het eerst nog voor 15 gaan proberen, zij hebben ook hun verdienmodel/kosten.
Ze vertellen er dan niet bij dat dat vooral dure kantoren, autos en bonussen zijn.
Als je dit niet nu al zwart op wit hebt gaan ze dat nooit doen. Als jouw opdrachtgever (eindklant) je die 10euro extra gunt kan deze ervoor kiezen het zelf bij te leggen, maar dat gaat hij ook nooit doen. Uiteindelijk draait alles on de knaken en gaat iedereen altijd voor eigen portemonnee. Mooie praatjes zullen er altijd zijn maar dat heet sales. Wees harder op een zakelijke manier want echt gunnen bestaat eigenlijk niet.Unknown Alien schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:40:
[...]
Computer Futures, in mijn gevalLiegebeest schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:59:
[...]
Tergos en nog een andere partij wiens naam ik steeds vergeet. Steevast twee keer per jaar een belletje, bijna gegarandeerd elke keer een andere persoon omdat de voorganger is vertrokken.
Spilberg. Ook zo'n partij . Veel bellen, veel lastigvallen. Nooit iets concreets in mijn mailbox.Liegebeest schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:59:
[...]
Inmiddels een hekel aan gekregen, iedere 6 maanden weer een nieuw gezicht, een spontaan belletje om kennis te maken en een afspraak in te schieten om te zien of we wat voor elkaar kunnen betekenen.... hoezo voor elkaar? jullie hebben me nog nooit bemiddeld...bedankt maar ik ga niet iedere 6 maanden tijd stoppen in een nieuw gezichtLiegebeest schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:59:
[...]
Ja die tussenpersonen het is wat, zo zit ik nu met twee intermediairs ertussen op een opdracht. Verre van ideaal. Maar het is wat het is, het is mijn eerste klus als zzp en na diverse afwijzingen en die tijd die voort duurt wordt je toch een beetje wanhopig. Voor nu vind ik het prima. Het is een opdracht tot het einde van het jaar, het is in de buurt, het is een mooie opdrachtgever voor op mijn CV en met 1350 uur, ik vang 85 ex. Zo kan ik alvast een mooie buffer opbouwen, zijn we een jaartje onder de pannen en dan zien we wel weer verder.
Denk dat ze allebei een tientje pakken. Van 1tje weet ik het zeker.
Denk dat ze allebei een tientje pakken. Van 1tje weet ik het zeker.
[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 02-03-2024 15:57 ]
Ik geneer me ook al lang niet meer om te vertellen wat ik ervan vind.coldasice schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Inmiddels een hekel aan gekregen, iedere 6 maanden weer een nieuw gezicht, een spontaan belletje om kennis te maken en een afspraak in te schieten om te zien of we wat voor elkaar kunnen betekenen.... hoezo voor elkaar? jullie hebben me nog nooit bemiddeld...bedankt maar ik ga niet iedere 6 maanden tijd stoppen in een nieuw gezicht
En soms maak ik er ook wel een toneelstukje van. Ergens een opmerking er tussendoor gooien dat hun bedrijf berucht staat om hun absurd hoge marges van soms wel TIEN euro, dat is meer dan VIJFTIENDUIZEND euro per jaar...
Met de ijdele hoop dat het schaamrood ze op de kaken staat dat ze 15 euro of nog meer denken te kunnen vragen.
Heb de inkomstenbelastingaangifte alweer klaar staan. Voordat ik hem instuur toch nog een vraagje.
Heb een asset (auto) die ik van 30k afschaf in vijf jaar naar 6k (in 2023). Nu blijkt die auto toch wat meer waard te zijn dan 6k, dus ik verwacht dat als ik hem verkoop dit jaar dat hij voor 12k gaat oid. Ben ik nu verplicht om dat vijfde jaar (2023) die laatste afschrijving te doen? Eigenlijk hou ik hem liever op 12k, anders schrijf ik 2023 6k af, om die in 2024 weer op te boeken naar 12k. Daar mijn omzet wat tegenviel dit jaar is het ook wel aantrekkelijk om in 2023 6k meer winst te boeken want dat betekent dat ik ook weer 2k extra pensioeninleg heb volgend jaar.
Dus: is afschrijven verplicht? Of kan ik na mijn afschrijving in 2023 direct nog een boekwinst opvoeren (in 2023) zondat dat ik het asset al in 2023 verkoop?
Heb een asset (auto) die ik van 30k afschaf in vijf jaar naar 6k (in 2023). Nu blijkt die auto toch wat meer waard te zijn dan 6k, dus ik verwacht dat als ik hem verkoop dit jaar dat hij voor 12k gaat oid. Ben ik nu verplicht om dat vijfde jaar (2023) die laatste afschrijving te doen? Eigenlijk hou ik hem liever op 12k, anders schrijf ik 2023 6k af, om die in 2024 weer op te boeken naar 12k. Daar mijn omzet wat tegenviel dit jaar is het ook wel aantrekkelijk om in 2023 6k meer winst te boeken want dat betekent dat ik ook weer 2k extra pensioeninleg heb volgend jaar.
Dus: is afschrijven verplicht? Of kan ik na mijn afschrijving in 2023 direct nog een boekwinst opvoeren (in 2023) zondat dat ik het asset al in 2023 verkoop?
Je kan alleen dat in boeken in het jaar dat je iets gekocht verkocht of verhuurd hebt.
Zou wel fijn zijn als ik bepaalde kosten en winsten op een voor mij gunstig jaar zou kunnen terug boeken
.
Maar nee tenzij je met factuur datums gaat rommelen. Alle kosten en opbrengsten in 24 moet je boeken in 24.
Zou wel fijn zijn als ik bepaalde kosten en winsten op een voor mij gunstig jaar zou kunnen terug boeken
Maar nee tenzij je met factuur datums gaat rommelen. Alle kosten en opbrengsten in 24 moet je boeken in 24.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Nummertje is nog netjes, in dit geval soort pinautomaatMrPepper schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:54:
[...]
Trust me, de andere kant op is hier 0 loyaliteit, laat je niet inpalmen door het gezellige contact. Je bent gewoon een nummertje.
Herinvesteringsreserve?filipy23 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:21:
Heb de inkomstenbelastingaangifte alweer klaar staan. Voordat ik hem instuur toch nog een vraagje.
"Wat" aan verdient? 20 euro per uur * 1225 (neem even de urennorm) is 24.500 per jaar.Unknown Alien schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:26:
[...]
Dat is heel flink "gunnen" voor een beetje prettig contact. Misschien kunnen wij ook een keer een kop koffie doen?
Ik zit nu bijna 12 maanden in contract via EP. En moet eerlijk zeggen dat het tot op heden ok verloopt. Ik vind enkel de betalingstermijn van 4,5 weken heftig. Dit is pas mijn 1e opdracht als zzp-er dus weet niet of dit standaard is. A.d.h.v. de goedkeuring uren binnen AFAS maken zij de factuur. Als voorbeeldpkuppens schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:23:
[...]
Gisterenochtend nog een contactverzoek gehad van Joep van EP. Nuttige info om te weten.
Mijn manager heeft afgelopen donderdag de 29e mijn uren geaccordeerd. Nu maakt EP waarschijnlijk de factuur morgen ( meestal op de dinsdag ) dat word de 5e. Daar komen weer 35 dagen boven op en krijg ik mijn uren van Februari pas rond de 11-12 april betaald. Ps bij mij is de marge ook groot.
Ik vind 4,5 week in de praktijk zeer netjes.Manzara schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Ik zit nu bijna 12 maanden in contract via EP. En moet eerlijk zeggen dat het tot op heden ok verloopt. Ik vind enkel de betalingstermijn van 4,5 weken heftig. Dit is pas mijn 1e opdracht als zzp-er dus weet niet of dit standaard is. A.d.h.v. de goedkeuring uren binnen AFAS maken zij de factuur. Als voorbeeld
Mijn manager heeft afgelopen donderdag de 29e mijn uren geaccordeerd. Nu maakt EP waarschijnlijk de factuur morgen ( meestal op de dinsdag ) dat word de 5e. Daar komen weer 35 dagen boven op en krijg ik mijn uren van Februari pas rond de 11-12 april betaald. Ps bij mij is de marge ook groot.
Ik ken nog 2 andere jongens ook in de zelfde branche ene krijg wekelijks andere 2 wekelijks uitbetaald.
Inderdaad, de keren dat ik rechtstreeks zaken doe, dus zonder recruiter; zeker de helft daarvan betaalt binnen 7-10 dagen, en ook via recruiters soms.Manzara schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:07:
[...]
Ik ken nog 2 andere jongens ook in de zelfde branche ene krijg wekelijks andere 2 wekelijks uitbetaald.
Dat is uiterst inspirerend! Het zou niet uit mogen maken, maar ik zet dan graag een stapje extra.
In de discussie met recruiters over hun tarief vraag ik ook altijd wat hun aanvullende diensten zijn, en voor 15 euro per uur verwacht ik zéker voorfinanciering, en dat zij een kredietwaardige opdrachtgever aanleveren. Los van field management.
(Vervolgens zeg ik dat ik daar geen behoefte aan heb en probeer ik dat van hun marge af te kletsen)
Het hangt af van de situatie. In Nederland hanteer ik een termijn van 14 dagen tot een maand. Maar bij grotere bureaucratische instanties in het buitenland betalen ze in mijn ervaring erg traag, vooral als je nog niet in hun systeem zit. Ik had laatst een betaaltermijn op een offerte neer moeten zetten van 3 maanden. Echt ongelooflijk, de email wisselingen die ik met hun financiële afdeling had hadden ook een responstijd van een week of drie. Zo blij dat ik niet in zo'n organisatie hoef te werken, dat lijkt me echt de hel op aarde. Ik lever in dat soort gevallen wel pas op nadat er betaald is, anders is het risico me wat te groot.Manzara schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Ik zit nu bijna 12 maanden in contract via EP. En moet eerlijk zeggen dat het tot op heden ok verloopt. Ik vind enkel de betalingstermijn van 4,5 weken heftig. Dit is pas mijn 1e opdracht als zzp-er dus weet niet of dit standaard is. A.d.h.v. de goedkeuring uren binnen AFAS maken zij de factuur. Als voorbeeld
Voor kleine ondernemers geld in Nederland een maximale betaaltermijn van 30 dagen. Dus wat ze doen mag wettelijk gezien gewoon niet.Manzara schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:55:
[...]
In principe is die verplichting er alleen voor grootbedrijf aan MKB, dus ik weet niet of dat ook voor een dergelijke partij zou gelden. Ik zou overigens best akkoord willen gaan met een dergelijke termijn, maar daar zou dan wel een opslag op mijn tarief van 10 euro per uur voor geldenHielko schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:36:
[...]
Voor kleine ondernemers geld in Nederland een maximale betaaltermijn van 30 dagen. Dus wat ze doen mag wettelijk gezien gewoon niet.
https://www.rijksoverheid...ijf-aan-mkb-naar-30-dagen
De definitie grootbedrijf is niet heel duidelijk beschreven, maar het RVO hanteert dit:
Een grote onderneming voldoet daarbij aan de volgende criteria:
meer dan 250 fte in dienst (meerdere medewerkers kunnen 1 fte vervullen) of;
een netto omzet van meer dan € 50 miljoen en een balanstotaal van meer dan € 43 miljoen.
[ Voor 29% gewijzigd door Woy op 04-03-2024 10:56 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat 10tje accepteren ze alleen nietWoy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:53:
[...]
In principe is die verplichting er alleen voor grootbedrijf aan MKB, dus ik weet niet of dat ook voor een dergelijke partij zou gelden. Ik zou overigens best akkoord willen gaan met een dergelijke termijn, maar daar zou dan wel een opslag op mijn tarief van 10 euro per uur voor gelden
https://www.rijksoverheid...ijf-aan-mkb-naar-30-dagen
De definitie grootbedrijf is niet heel duidelijk beschreven, maar het RVO hanteert dit:
Een grote onderneming voldoet daarbij aan de volgende criteria:
meer dan 250 fte in dienst (meerdere medewerkers kunnen 1 fte vervullen) of;
een netto omzet van meer dan € 50 miljoen en een balanstotaal van meer dan € 43 miljoen.
Ik heb een keer pat gestaan met zo'n club. Die deden dat uiteraard niet, maar aanpassen ook niet. Uiteindelijk is dat verduidelijkt in het contract maar wat er stond was: 30 dagen betaaltermijn. Wat er niet stond was wanneer de self-bill werd opgemaakt.
In theorie kan je dus gewoon een week wachten met de self-bill opmaken, maar de klant al wel direct factureren. Zo stretch je die 30 dagen gewoon naar 35 oid, zonder regeltjes te overtreden. Na wat gesteggel is dat glad gestreken. Het kwam daarmee op 31 dagen max, wat ik dan wel oke vond.
Nee exact, maar ik sta er dan altijd zo in dat het goed gedefineerd is dat het max 30 dagen na opgeven uren is ( en niet waneer er eens iemand bij die tussenpartij/klant zin heeft om het goed te keuren ), en anders 10 euro extra. De keuze is aan hunID-College schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:59:
[...]
Dat 10tje accepteren ze alleen niet
Ik heb een keer pat gestaan met zo'n club. Die deden dat uiteraard niet, maar aanpassen ook niet. Uiteindelijk is dat verduidelijkt in het contract maar wat er stond was: 30 dagen betaaltermijn. Wat er niet stond was wanneer de self-bill werd opgemaakt.
In theorie kan je dus gewoon een week wachten met de self-bill opmaken, maar de klant al wel direct factureren. Zo stretch je die 30 dagen gewoon naar 35 oid, zonder regeltjes te overtreden. Na wat gesteggel is dat glad gestreken. Het kwam daarmee op 31 dagen max, wat ik dan wel oke vond.
[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 04-03-2024 11:03 ]
Eens. Ik vind dat overigens ook meteen een nadeel van self-billing. Het geeft ze namelijk een mechanisme om die later op te maken dan je idealiter zou willen.. Nu valt dat in de praktijk overigens wel mee heb ik tot nu toe ervaring, maar toch..Woy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:01:
[...]
Nee exact, maar ik sta er dan altijd zo in dat het goed gedefineerd is dat het max 30 dagen na opgeven uren is ( en niet waneer er eens iemand bij die tussenpartij/klant zin heeft om het goed te keuren ), en anders 10 euro extra. De keuze is aan hun
Ik denk zelf dat partijen die self-billing doen (vaak de grotere) het geautomatiseerd hebben. Teveel werk om dit handmatig te doen. Als je het dan toch automatiseert, dan maakt het ook niet veel uit of je het nu elke minuut doet 1x per week.. Je draait hem gewoon vaker..
Terechte opmerking over self billing.ID-College schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:34:
[...]
Eens. Ik vind dat overigens ook meteen een nadeel van self-billing. Het geeft ze namelijk een mechanisme om die later op te maken dan je idealiter zou willen.. Nu valt dat in de praktijk overigens wel mee heb ik tot nu toe ervaring, maar toch..
Ik denk zelf dat partijen die self-billing doen (vaak de grotere) het geautomatiseerd hebben. Teveel werk om dit handmatig te doen. Als je het dan toch automatiseert, dan maakt het ook niet veel uit of je het nu elke minuut doet 1x per week.. Je draait hem gewoon vaker..
Ik heb dit nu een aantal keren meegemaakt.
Zit er een foutje in de factuur, krijg je een credit en een voorstel voor nieuwe fcatuur. Alleen reageren ze nooit zo vlot dus tussen melding van mij dat er een fout zit in de factuur en de credit/nieuwe voorstel zit zo 2 weken.
Betaaltermijn schuift dan ook gewoon zonder blikken of blozen 2 weken op.
Nu heb ik geen zin om daar energie in te steken want het geld komt wel maar het is natuurlijk schandalig...
Vaak gebeurt het in een approval flow, dan moet eerst een manager goedkeuring voor de uren geven, en daarna soms nog een afdelingshoofd o.i.d. De factuur wordt dan pas opgemaakt op het moment dat de laatste persoon approval gegeven heeft. Dat is maar net wanneer die er tijd voor heeft in zijn eigen planning. Het is IMHO onzin om daarvan afhankelijk te zijn voor de betaaltermijn.ID-College schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:34:
[...]
Sowieso is self-billing IMHO erg irritant, want het levert mij alleen maar meer administratieve lasten op. Normaal vul ik mijn uren in mijn eigen boekhoudpakket in, genereer de factuur en verstuur hem meteen. Daarna is het alleen nog de betaling verwerken.
Bij self-billing vul ik de uren in twee systemen in, moet ik nog weer een factuur invoeren in mijn systeem, kloppen de factuurnummers niet meer met mijn andere facuteren e.d. Het is allemaal niet moeilijk, maar mijn eigen flow werkt fijner.
Klopt, het is omslachtiger.. Ik vind het persoonlijk wel naar dat je je factuurproces uit handen geeft en dus je hele ownership kwijt bent. Makkelijk voor de tegenpartij uiteraard, maar jij als zzp'er kan puur zitten afwachten totdat zij eens een keer zin hebben om het op te pakken..
Bij mij is er onlangs wat verkeerd gegaan en dat heeft bijna een maand gelopen om te laten corrigeren.. De factuur was fout en de correctie erop was ook fout. Je zit dan wel ontiegelijk te hannesen met je boekhouding omdat de ander aan het slapen is en je moet maar afwachten totdat iemand reageert op je mailtjes..
Vaak in de trant van: "is gecorrigeerd!" maar vervolgens is het weer fout..
Bij mij is er onlangs wat verkeerd gegaan en dat heeft bijna een maand gelopen om te laten corrigeren.. De factuur was fout en de correctie erop was ook fout. Je zit dan wel ontiegelijk te hannesen met je boekhouding omdat de ander aan het slapen is en je moet maar afwachten totdat iemand reageert op je mailtjes..
Persoonlijk snap ik niet dat die approval flow niet gewoon kan lopen tijdens de betaaltermijn. 30 dagen moet ruim voldoende zijn om uren te accorderen, snap niet dat de zelfstandige daar altijd verantwoordelijk voor wordt gemaakt. De enige dwang die je hebt is je werk neerleggen, maar dat merk je dan de volgende maand net zo goed zelf.Woy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Vaak gebeurt het in een approval flow, dan moet eerst een manager goedkeuring voor de uren geven, en daarna soms nog een afdelingshoofd o.i.d. De factuur wordt dan pas opgemaakt op het moment dat de laatste persoon approval gegeven heeft. Dat is maar net wanneer die er tijd voor heeft in zijn eigen planning. Het is IMHO onzin om daarvan afhankelijk te zijn voor de betaaltermijn.
Misschien is opdrachtgever verantwoordelijk maken voor uren accorderen en binnen 30 dagen uitbetalen een goede optie om in de wet DBA onder te brengen om zelfstandige daadwerkelijk zelfstandig te maken. Nu heeft de opdrachtgever alle macht om achteraf te zeggen dat de uren niet gemaakt zijn.
Dit zijn sowieso dingen die ik in de tijd van de opdrachtgever uitzoek..ID-College schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:47:
Klopt, het is omslachtiger.. Ik vind het persoonlijk wel naar dat je je factuurproces uit handen geeft en dus je hele ownership kwijt bent. Makkelijk voor de tegenpartij uiteraard, maar jij als zzp'er kan puur zitten afwachten totdat zij eens een keer zin hebben om het op te pakken..
En dat vertel ik ze ook, zodat ze er ook echt baat bij hebben het soepel te laten verlopen.
Als een betaling te laat is kijk ik de eerste week 1x, daarna iedere dag. Met toenemende inspanning, eerst mailtje, dan belletje, dan loop ik bij administratie langs, daarna schiet ik overleg met manager in.
Ik niet. Zit nu op een opdracht via Magnit. Grote uren schuiver, hun marge Euro 1,60/uur, betalen binnen de 30 dagen. (Factuur verstuurd 1 feb, betaling op rekening 29 feb).Wolly schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:57:
Ik vind 4,5 week in de praktijk zeer netjes.
@Edit: niet helemaal goed gelezen, excuus. 4,5 week is 31,5 dag. Dat is inderdaad zeer netjes. (Had het als 6 weken gelezen ...

[ Voor 26% gewijzigd door _Arthur op 04-03-2024 14:10 ]
% van
20 euro is wel een forse marge, die zou ik inderdaad laten verlagen, wellicht deels ten goede van jou en deels ten goede van je opdrachtgever.
Ik denk dat het ook afhankelijk is hoe makkelijk je zonder tussenpersoon aan een opdracht komt. Binnen mijn werkgebied gaat 90% vd opdrachten via tussenpersonen. Voormijzelf is dat ook wel makkelijk, ik hoef maar contact te onderhouden met 3/4 tussenpersonen in plaats van 25 bedrijven.Unknown Alien schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:18:
20 euro is wel een forse marge, die zou ik inderdaad laten verlagen, wellicht deels ten goede van jou en deels ten goede van je opdrachtgever.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Nee, een herinvesteringsreserve gebruik je juist om het betalen van belasting uit te stellen. Ik wil juist graag over 2023 minder afschrijven en meer belasting betalen…
@filipy23 het lijkt mij wegens goed koopmansgebruik sowieso toegestaan om minder af te schrijven als je een goede onderbouwing hebt dat de restwaarde hoger uitvalt.
Ik wil een inkomensverklaring aanvragen voor een hypotheekaanvraag en het valt me op dat die partijen allemaal excl. btw adverteren (voorbeeld). Zijn dit dan ook zakelijke kosten? Ofwel, kan ik die dan aftrekken? Is dit niet een privé aangelegenheid?
Hypotheek voor een bedrijfspand?SH4D3H schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:54:
Ik wil een inkomensverklaring aanvragen voor een hypotheekaanvraag en het valt me op dat die partijen allemaal excl. btw adverteren (voorbeeld). Zijn dit dan ook zakelijke kosten? Ofwel, kan ik die dan aftrekken? Is dit niet een privé aangelegenheid?