Interessant om even te delen misschien, maar ik heb dit net gedaan en kwam bijvoorbeeld deze zaak tegen:
https://uitspraken.rechts...true&keyword=hiscox&idx=7
Hogeschool Groningen tegen een IT partij (Cordys) die verzekerd was bij Hiscox. Als ik het goed lees (verbeter me als ik het verkeerd heb, het is vroeg en een behoorlijke lap tekst) heeft Hiscox hier niet uitgekeerd, omdat ze het geen beroepsfout vonden, maar een bewust ondernemersrisico, en daarbij had Cordys te laat informatie verstrekt aan Hiscox. Cordys moest 150k betalen uiteindelijk.
Hieronder het verweer van Hiscox:
7.32. Hiscox heeft in het kader van haar verweer onder meer aangevoerd dat zij niet gehouden is uit te keren onder de verzekeringsovereenkomst omdat aan de zijde van Cordys geen sprake was van een beroepsfout maar van een bewust genomen ondernemersrisico. Cordys had een commercieel belang om tegen de laagste prijs aan alle eisen van HG te voldoen, hoewel zij wist dat zij dat op het gebied van tijdsplanning mogelijk niet kon waarmaken. Het gaat dus niet zozeer om een fout in de uitoefening van de werkzaamheden die de vertraging heeft veroorzaakt, maar om een ondernemersrisico. Voor vergoeding van schade als gevolg van het bewust nemen van dergelijke risico’s is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering niet bedoeld en deze biedt voor de ontstane schade dan ook geen dekking, aldus Hiscox. Ter comparitie van partijen heeft Hiscox hieraan nog toegevoegd dat Cordys de opdracht kennelijk heeft verworven in de hoop, maar niet in de zekerheid, dat zij die zou kunnen vervullen. In reactie op dit verweer heeft HG gesteld dat wel sprake is van een beroepsfout, te weten het onjuist inschatten van de complexiteit en een onjuiste keuze met betrekking tot de ontwikkelmethodiek. Voorts heeft zij aangevoerd dat iedere opdracht een ondernemersrisico met zich brengt, zodat een genomen ondernemersrisico op zich geen uitsluitingsgrond kan zijn.
Ik maak me niet direct druk dat ik juridisch zomaar in het geding kom, zeker niet door een beroepsfout, maar ik vind het wel een eng idee dat als het wel gebeurd, en je denkt goed gedekt te zijn met zo'n verzekering, dat de verzekeraar (natuurlijk) probeert om onder uitkering uit te komen. Moet wel eerlijk zeggen dat ik natuurlijk de onderbouwing van Hiscox hier wel begrijp, als Cordys simpelweg meer heeft beloofd dan dat ze konden waarmaken.
Ik ga nog even verder lezen, als ik nog een relevante zaak tegenkom zal ik die delen hier.