100 voor een Senior Linux/DevOps/GitOps/YouNameIt/SRE is gewoon haalbaar.
Welkom in de zakenwereld, het is een vrije markt met vraag en aanbod. Dus zolang ze mensen kunnen vinden die voor dat tarief willen werken zullen ze het blijven bieden.ID-College schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:30:
60 euro per uur?? Is dit serieus?
[...]
Dat je het durft te vragen zo op een openlijk platform (hint: vaak vibe group met idiote marges)
Er is ook nog zoiets als beroepseer.Ascension schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:20:
[...]
Welkom in de zakenwereld, het is een vrije markt met vraag en aanbod. Dus zolang ze mensen kunnen vinden die voor dat tarief willen werken zullen ze het blijven bieden.
Ps. De figuren die geen vrij nemen “omdat het geld kost of zonde is” komen zichzelf (vaak) wel tegen.
Er is altijd wel iemand die het voor minder wil doen. De maaltijdbezorger die niet geeft om inkomen bij ziekte, de postbezorger die niet kan inleggen op z'n pensioen, de zonnepanelenmonteur of loodgieter die een ladder pakt voor werk op zes meter hoog (meer winst zonder steiger!), en de zzp'er die net een jaarcontract heeft getekend en niet stilstaat bij wat als die daarna geen werk vindt of arbeidsongeschikt raakt.Ascension schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:20:
[...]
Welkom in de zakenwereld, het is een vrije markt met vraag en aanbod. Dus zolang ze mensen kunnen vinden die voor dat tarief willen werken zullen ze het blijven bieden.
Laat het freelancen geen race to the bottom worden.
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Zolang het nietspace_lion schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:17:
[...]
Ik ben geen .NET developer, maar heb een .NET recruiter in mijn linkedin netwerk zitten, heb je daar misschien wat aan als ik je die doorstuur?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Is, want heel IT'end Nederland heeft die in z'n netwerk lijkt het wel.
[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 21-02-2024 15:50 . Reden: Persoonsgegevens delen niet nodig ]
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Dat begrijp ik idd, maar laten we ook alsjeblieft nadenken met zijn allen.. er is een limiet en 60 euro is zeker niet het tarief waarvoor je dan echt zit, want iemand anders pakt een redelijk stuk af.. dat moet je gewoon niet willen..CodeCaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:49:
[...]
Er is altijd wel iemand die het voor minder wil doen. De maaltijdbezorger die niet geeft om inkomen bij ziekte, de postbezorger die niet kan inleggen op z'n pensioen, de zonnepanelenmonteur of loodgieter die een ladder pakt voor werk op zes meter hoog (meer winst zonder steiger!), en de zzp'er die net een jaarcontract heeft getekend en niet stilstaat bij wat als die daarna geen werk vindt of arbeidsongeschikt raakt.
Hahahaha, laat maar dan. Was ik niet van op de hoogteCodeCaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:52:
[...]
Zolang het niet
***members only***
Haha, nee een It'er die 60 per uur verdient is inderdaad een vergelijkbaar zielig geval. Dat is nog steeds rond een ton per jaar aan inkomen...CodeCaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:49:
[...]
Er is altijd wel iemand die het voor minder wil doen. De maaltijdbezorger die niet geeft om inkomen bij ziekte, de postbezorger die niet kan inleggen op z'n pensioen, de zonnepanelenmonteur of loodgieter die een ladder pakt voor werk op zes meter hoog (meer winst zonder steiger!), en de zzp'er die net een jaarcontract heeft getekend en niet stilstaat bij wat als die daarna geen werk vindt of arbeidsongeschikt raakt.
En we zijn weer terug bij 11:14 vanmorgen.Hielko schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:11:
[...]
Haha, nee een It'er die 60 per uur verdient is inderdaad een vergelijkbaar zielig geval. Dat is nog steeds rond een ton per jaar aan inkomen...
Ik noem niemand een zielig geval.
Graag. Al heb ik heel recruitent NL wel als connectie, denk ik.space_lion schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:17:
[...]
Ik ben geen .NET developer, maar heb een .NET recruiter in mijn linkedin netwerk zitten, heb je daar misschien wat aan als ik je die doorstuur?
De markt is blijkbaar wel echt slechter dan afgelopen jaren volgens:
https://www.computable.nl...aal-voor-ict-detachering/
Verklaart het sentiment in dit forum waarschijnlijk ook. Heb er desondanks in mijn expertise (integratie) nog geen last van, want ook deze week al 2 aanvragen binnen gekregen.
Verklaart het sentiment in dit forum waarschijnlijk ook. Heb er desondanks in mijn expertise (integratie) nog geen last van, want ook deze week al 2 aanvragen binnen gekregen.
Ik denk dat we onderscheid moeten maken in "aanvragen" en "aanvragen met ruimte voor gewenst tarief". Ik zit in de Cyber hoek en zie nog wel vraag naar relevante rollen maar de max. inschrijfprijs is wel gezakt. max. 110 is niet per se slecht, maar heb betere tijden gezien.gem-p schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:45:
Marstek Venus-E, Tibber met Easee Charge Lite
gem-p schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:45:
Zoals ik al zei, ze proberen gewoon de onzekere zzp’er een laag tarief aan te praten.Hoewel de kortere duur van opdrachten en de langere periodes tussen opdrachten reden tot zorg geven, blijven de tarieven op niveau.
Benader je zelf ook bedrijven die je niet kent?kwaazaar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:58:
Ik ben op zoek naar mn volgende opdracht, maar wow wat ligt de markt op z'n gat zeg. Er is heel weinig te vinden (.NET solution architect/senior dev). En op Headfirst valt me op dat er vrijwel overal bij staat dat ze de opdracht ongeschikt voor ZZP-ers achten. Ik heb ook wat collega's benaderd, maar ook daar zitten er meerderen al langere tijd zonder opdracht, terwijl het niet de minsten zijn.
Moet toch wel gniffelen om de frustraties als iemand op uurtarief wil concurreren. Wat moet fir persoon dan doen als je geen opdracht krijgt? En als je in jou waarde gelooft, dan boeit het toch niet dat iemand minder vraagt?
Het stikt van de Aziaten die minder vragen.
Het stikt van de Aziaten die minder vragen.
Tja, elke post met een modellenfoto en blijkbaar vinden veel mannen dat leuk om naar te kijken... Volgens mij zijn daar andere sites voor.CodeCaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:52:
[...]
XXX Is, want heel IT'end Nederland heeft die in z'n netwerk lijkt het wel.
Ik heb een aantal van zulke recruiters gehad die zogenaamd opdrachten zouden aandragen, daar is serieus nog nooit iets uitgekomen. Heel verhaal, chatten, bellen, CV sturen want "er waren wel een aantal interessante opdrachten" en vervolgens hoor je er nooit meer wat van.
Netzoals die dame die allemaal verhalen heeft dat ze het anders doet maar in de praktijk ook gewoon met hagelschiet zoals je hier hebt kunnen lezen.
Maar goed, ik heb ook nog nooit bij aflopen van een opdracht gehad dat een recruiter van de broker proactief met een nieuwe opdracht kwam aandragen die mogelijk interessant zou zijn. Jaja, ze doen het allemaal anders maar vervolgens zetten ze allemaal een opdracht uit en pakken de cv's die passen en een aantal boeven probeert dan een enorme marge te pakken. Paar weken geleden nog een opdracht waarbij er bijna 10euro verschil tussen de 2 brokers zat... Je zou een soort ranking site moeten maken, maar dan over recruitement bedrijven met recenties.
Hier heb ik al vaker om moeten lachen. Iedere recruiter lijkt altijd kritiek te hebben op die "slechte recruiters" die "de markt verzieken". Je krijgt dan zoiets als het Lake Wobegon-effect, waarbij 95% denkt dat ze beter zijn dan gemiddeld. Maar uiteindelijk doet iedereen min of meer hetzelfde. Want ja, die mevrouw waar hier over gesproken wordt, benadert ook mensen zonder echt naar de eisen te luisteren, ondanks dat zij beweert het ECHT anders te doen.jongetje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:13:
[...]
ze doen het allemaal anders maar vervolgens zetten ze allemaal een opdracht uit en pakken de cv's die passen en een aantal boeven probeert dan een enorme marge te pakken.
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je alle recruiters samen zou brengen om te discussiëren over wie nu echt een unieke aanpak heeft. Ik stel me voor dat het er ongeveer zo uit zou zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GA9cFY2Id62RILasv8iMCmOd.png?f=user_large)
Je kunt ook proberen je eigen netwerk te bouwen met bedrijven die je inhuren. Je laten zien bij interessante bedrijven, praatjes maken met allerlei zakelijke contacten. Ik lnuch of drink wekelijks wel met iemand koffie zonder dat het meteen concreet wordt, leerzaam om andere perspectieven te leren kennen, allerlei bedrijven. Als je dat leuk vind, kost het weinig moeite en wordt je regelmatig benaderd voor klussen, tenminste dat is mijn ervaring.CodeCaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:33:
[...]
In mijn geval was ik hard op weg naar twee jaarsalarissen op de bank, en zojuist een half jaar van opgebruikt. Ofwel voor nood (geen werk/arbeidsongeschiktheid/verlof), dan wel om eerder te stoppen of minderen met werken.
Wat ik daarna privé met dat geld doe, staat daar los van.
Verder eens hoor, wel omzet is beter dan geen omzet, maar een ervaren developersrol die moet worden ingevuld voor 55-60 per uur en waar dan ook nog door 10+ mensen op wordt gereageerd, is gewoon armoe troef.
Maar je moet wel oplossingen bieden en niet alleen handjes. Dus als een bedrijf een probleem heeft, willen ze geen .net developer, maar een oplossing. En of dat nou in php met een website is, of een .net maakt ze vaak niet zoveel uit... als je dat aan de man kunt brengen is er werk genoeg
Hier beschrijf je heel goed het verschil tussen zelfstandigen die hun trucje overal opnieuw doen en zelfstandigen die echt toegevoegde waarde bieden. Ontzorgen is het woord waar veel bedrijven naar op zoek zijn, tijdelijk wat extra mankracht zou voor mij geen reden zijn om als zelfstandige aan de slag te gaan.coldasice schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:29:
[...]
Je kunt ook proberen je eigen netwerk te bouwen met bedrijven die je inhuren. Je laten zien bij interessante bedrijven, praatjes maken met allerlei zakelijke contacten. Ik lnuch of drink wekelijks wel met iemand koffie zonder dat het meteen concreet wordt, leerzaam om andere perspectieven te leren kennen, allerlei bedrijven. Als je dat leuk vind, kost het weinig moeite en wordt je regelmatig benaderd voor klussen, tenminste dat is mijn ervaring.
Maar je moet wel oplossingen bieden en niet alleen handjes. Dus als een bedrijf een probleem heeft, willen ze geen .net developer, maar een oplossing. En of dat nou in php met een website is, of een .net maakt ze vaak niet zoveel uit... als je dat aan de man kunt brengen is er werk genoeg
Ik heb een paar jaar geleden bij een project gewerkt waarbij er zes verschillende zzp’ers en bureaus zijn ingehuurd om een deel van het project op te leveren. Ze kwamen er steeds niet uit door de complexiteit. Geld en tijd verspild, dus. Tot we op een dag een excentrieke gast uit Engeland inhuurden die omgeveer €300,- per uur vroeg, de anderen kostten tussen de 80-100. Die gast heeft in twee dagen geflikt van a tot z wat zes anderen niet is gelukt.
Vanaf dat moment ben ik mensen ook vaker gaan aannemen op hun motivatie, skills en opgeleverde projecten. Programmeren kan grotendeels iedereen inmiddels wel, maar echt een oplossing bieden is iets wat zeker niet iedereen kan.
Daar is de gatekeeping weer, deze discussie was alweer een paar dagen niet gevoerd.Orangelights23 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:55:
[...]
Hier beschrijf je heel goed het verschil tussen zelfstandigen die hun trucje overal opnieuw doen en zelfstandigen die echt toegevoegde waarde bieden. Ontzorgen is het woord waar veel bedrijven naar op zoek zijn, tijdelijk wat extra mankracht zou voor mij geen reden zijn om als zelfstandige aan de slag te gaan.
Ik heb een paar jaar geleden bij een project gewerkt waarbij er zes verschillende zzp’ers en bureaus zijn ingehuurd om een deel van het project op te leveren. Ze kwamen er steeds niet uit door de complexiteit. Geld en tijd verspild, dus. Tot we op een dag een excentrieke gast uit Engeland inhuurden die omgeveer €300,- per uur vroeg, de anderen kostten tussen de 80-100. Die gast heeft in twee dagen geflikt van a tot z wat zes anderen niet is gelukt.
Vanaf dat moment ben ik mensen ook vaker gaan aannemen op hun motivatie, skills en opgeleverde projecten. Programmeren kan grotendeels iedereen inmiddels wel, maar echt een oplossing bieden is iets wat zeker niet iedereen kan.
Dus je kunt geen problemen oplossen zonder iedereens tijd te verspillen en overal maar bakkies koffie te gaan doen?
het is wat off topic, maar ik moet ineens hieraan denken. Kennen jullie deze club?Orangelights23 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:55:
[...]
Tot we op een dag een excentrieke gast uit Engeland inhuurden
Onveilig websiteYucon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:13:
[...]
het is wat off topic, maar ik moet ineens hieraan denken. Kennen jullie deze club?https://www.dba-oracle.com/
Het gaat niet over het kúnnen oplossen van problemen, maar over hoe de potentiële klant wéét dat je het kunt en ze daarvoor bij jou moeten zijn. In de hele discussie van de afgelopen dagen kom ik daar weinig tegen, het gaat wel veel over de boze en slechte recruiters, en over de marktverziekende mede freelancer die voor een 'te laag' tarief aan de slag gaat.CodeCaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:00:
[...]
Daar is de gatekeeping weer, deze discussie was alweer een paar dagen niet gevoerd.
Dus je kunt geen problemen oplossen zonder iedereens tijd te verspillen en overal maar bakkies koffie te gaan doen?
En dan komt @Orangelights23 met een suggestie van wat eenieder (het gaat niet alleen/specifiek over jou) zélf zou kunnen doen, wat een in de geschiedenis succesvol bewezen aanpak is (om aan werk te komen zonder recruiter en diens marge ertussen) en dan heet het gatekeeping?
Hoe zouden recruiters aan opdrachten komen? Deels natuurlijk van de portalen ed, maar de goede recruiters zijn goed omdat ze een netwerk hebben dat ze onderhouden.
Ik heb zelf - met name vroeger - ook veel geïnvesteerd in netwerken. O.a. lid geweest van een BNI-groep. De laatste tien jaar door allerlei oorzaken nauwelijks meer in geïnvesteerd, maar die investering van pakweg 2008-2014 betaalt zich nu nog elke maand terug. Ik weet niet wat het is om zonder werk te zitten, dat probleem had ik voor het laatst in 2004 (en toen had ik geen contacten).
Ik zal het nut van netwerken nooit ontkennen; ik heb de afgelopen acht jaar ook nooit een opdracht via een site of recruiter hoeven krijgen, maar ben altijd gevraagd of aangedragen door bekenden.BertS schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:29:
[...]
Het gaat niet over het kúnnen oplossen van problemen, maar over hoe de potentiële klant wéét dat je het kunt en ze daarvoor bij jou moeten zijn. In de hele discussie van de afgelopen dagen kom ik daar weinig tegen, het gaat wel veel over de boze en slechte recruiters, en over de marktverziekende mede freelancer die voor een 'te laag' tarief aan de slag gaat.
En dan komt @Orangelights23 met een suggestie van wat eenieder (het gaat niet alleen/specifiek over jou) zélf zou kunnen doen, wat een in de geschiedenis succesvol bewezen aanpak is (om aan werk te komen zonder recruiter en diens marge ertussen) en dan heet het gatekeeping?
Hoe zouden recruiters aan opdrachten komen? Deels natuurlijk van de portalen ed, maar de goede recruiters zijn goed omdat ze een netwerk hebben dat ze onderhouden.
Ik heb zelf - met name vroeger - ook veel geïnvesteerd in netwerken. O.a. lid geweest van een BNI-groep. De laatste tien jaar door allerlei oorzaken nauwelijks meer in geïnvesteerd, maar die investering van pakweg 2008-2014 betaalt zich nu nog elke maand terug. Ik weet niet wat het is om zonder werk te zitten, dat probleem had ik voor het laatst in 2004 (en toen had ik geen contacten).
Dat er een overdaad aan slechte recruiters is, is een feit. Dat de (handjes-)markt in bepaalde segmenten althans wordt overspoeld door met name ex-gedetacheerden en voormalig midlancers, ook. Dat er op dit moment een over de hele linie voelbare recessie gaande is eveneens.
Waar ik op afga, is @Orangelights23s:
Dat klinkt voor mij als "je hebt het niet op mijn manier, en daarom niet goed gedaan". En dat vind ik flauw, maar dat kan ook aan mij liggen.zelfstandigen die hun trucje overal opnieuw doen en zelfstandigen die echt toegevoegde waarde bieden
@CodeCaster Ik snap je felle reactie niet helemaal.
Hoe dan ook, het gaat om het verschil tussen misschien wel een expert die iets kan oplossen versus extra handenwerk. En dat is helemaal prima, ligt helemaal aan de klant, opdracht en context. Het een sluit het andere niet uit: er us behoefte aan beiden. Dat is toch niet iets waar je zo gefrustreerd op moet reageren?
Hoe dan ook, het gaat om het verschil tussen misschien wel een expert die iets kan oplossen versus extra handenwerk. En dat is helemaal prima, ligt helemaal aan de klant, opdracht en context. Het een sluit het andere niet uit: er us behoefte aan beiden. Dat is toch niet iets waar je zo gefrustreerd op moet reageren?
Ik vind het op die manier benoemen van het onderscheid onnodig, want dat klinkt wél alsof het een het ander uitsluit. Dat je óf netwerkt en expert bent, óf in een bestaand project een lege stoel komt opvullen en maar middelmatig bent.Orangelights23 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:04:
@CodeCaster Ik snap je felle reactie niet helemaal.
Als ik dat er zelf in lees en je dat niet zo bedoelde: sorry.
Dat het alleen het 1 of het ander is maak je er vervolgens zelf van.CodeCaster schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:09:
[...]
Ik vind het op die manier benoemen van het onderscheid onnodig, want dat klinkt wél alsof het een het ander uitsluit. Dat je óf netwerkt en expert bent, óf in een bestaand project een lege stoel komt opvullen en maar middelmatig bent.
Maar eerlijk is eerlijk, ja het gros is maar middelmatig in mijn ogen, zit thuis voorgekauwde opdrachten op te zoeken en verbaasd zich dat ze niet voor 100 euro in de maand nog steeds op opdracht kunnen zitten. Op papier verdient (niet krijgt) iedereen hier 100+ per uur en in het “wat verdient de ICT’er” topic zou iedereen op papier een ver bovengemiddeld salaris moeten verdienen.
Je bent een bedrijf en er zijn genoeg middelmatige bedrijven die prima kunnen bestaan, maar je mag je wel afvragen of je ook daadwerkelijk de tarieven waard bent of dat men simpelweg de golf van tekorten heeft meegenomen. Kwestie van verwachtingen vs realiteit toch?
Niks gatekeeping, het is een range en daar is een hoop in mogelijk maar de verwachtingen mogen daar ook wel op afgestemd worden.
Ah ok. Op dat thema zit m.i. in dit topic wat overgevoeligheid (aan twee kanten). Soms wordt het bijna letterlijk gezegd en soms wordt het erin gelezen zonder dat het zo bedoeld lijkt. Het laatste lijkt hier het geval te zijnCodeCaster schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:55:
[...]
Dat klinkt voor mij als "je hebt het niet op mijn manier, en daarom niet goed gedaan". En dat vind ik flauw, maar dat kan ook aan mij liggen.
[ Voor 3% gewijzigd door BertS op 21-02-2024 08:06 ]
Dat mens heb ik al heel lang geleden geblokkeerd. Helemaal geschift werd ik ervan ja, en al die simps die zitten te liken. Alsjeblieft zeg.CodeCaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:52:
[...]
Zolang het niet
***members only***
Überhaupt een hekel aan al die posts waar een of ander zogenaamd levensverhaal verteld moet worden en via een of andere rare draai werkgerelateerd wordt gemaakt (of poging tot), met een foto van jezelf erbij, lachend met een kop koffie achter de laptop of in de verte starend

Zo, dat is eruit. Tijd voor koffie
Helemaal met je eens, zat er laatst toevallig aan te denken om op te gaan schonen, want het geeft hoofdzakelijk vervuiling op dit moment… ik cringe ook hard van al die posts met portretfoto’s en dan van die “inspiratievolle” verhalen.JEightyFive schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:45:
[...]
Dat mens heb ik al heel lang geleden geblokkeerd. Helemaal geschift werd ik ervan ja, en al die simps die zitten te liken. Alsjeblieft zeg.
Überhaupt een hekel aan al die posts waar een of ander zogenaamd levensverhaal verteld moet worden en via een of andere rare draai werkgerelateerd wordt gemaakt (of poging tot), met een foto van jezelf erbij, lachend met een kop koffie achter de laptop of in de verte starend![]()
Zo, dat is eruit. Tijd voor koffie
Ik ken haar verder helemaal niet, maar hoopte dat het iemand hier kon helpen
Helemaal.space_lion schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:15:
[...]
Helemaal met je eens, zat er laatst toevallig aan te denken om op te gaan schonen, want het geeft hoofdzakelijk vervuiling op dit moment… ik cringe ook hard van al die posts met portretfoto’s en dan van die “inspiratievolle” verhalen.
Ik ken haar verder helemaal niet, maar hoopte dat het iemand hier kon helpen
Zit ook bij mij in het 'nepwerk', want high-profile. Kan vast geen kwaad.
Maar ben die modellenfotos ook wel beu, en al die nep berichten dat ze zo in conflict is want klant wil geen 45+ ers of kandidaten die school niet hebben afgemaakt of in de verkeerde opleiding.
Nog even nagecheckt, geen persoonlijk berichtje van haar in mijn mailbox.
And as-we-speak weer zo'n berichtje.
Members only:
Inloggen
Als je iets in je .netwerk wil hebben is het https://werkenmet.net/
[ Voor 7% gewijzigd door pkuppens op 21-02-2024 10:08 ]
Helemaal niet zo bedoelt natuurlijk. Het ligt volledig aan je expertise en ambitie. Wil je klussen oppakken en jouw kennis delen, prima! Wil je klanten op een andere manier ontzorgen, prima! Ik doe zelf beiden, afhankelijk van de vraagstukken van de klant lever ik een concrete dienst of ik los een probleem voor ze op en werk het als zodanig uit.CodeCaster schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:09:
[...]
Ik vind het op die manier benoemen van het onderscheid onnodig, want dat klinkt wél alsof het een het ander uitsluit. Dat je óf netwerkt en expert bent, óf in een bestaand project een lege stoel komt opvullen en maar middelmatig bent.
Ik zie nu ook dat ik het wat zwart-wit opschreef, dus ik snap je aanname beter.
[ Voor 5% gewijzigd door Orangelights23 op 21-02-2024 10:18 ]
ik ken Marije niet, maar het is een bekend concept: knap koppie, iedereen toevoegen aan je netwerk, veel fotos, veel volgers, dus groot bereik van haar posts, geposeerde fotos erbij die totaal niet bij het verhaal passen, maar haar knappe voorkomen laat zien (voor nog meer bereik). Nietszeggende posts met nep situaties en dan vragen stellen.
Het plaatsen is helemaal niet haar business: haar LinkedIn profiel is dat. Influencen en als laatste stap Profit.
Opzich niks mis mee, want ze probeert gewoon zo haar geld te verdienen. Alleen ik connect niet met ze en volg ze niet
Het plaatsen is helemaal niet haar business: haar LinkedIn profiel is dat. Influencen en als laatste stap Profit.
Opzich niks mis mee, want ze probeert gewoon zo haar geld te verdienen. Alleen ik connect niet met ze en volg ze niet
[ Voor 22% gewijzigd door Kurios op 21-02-2024 10:31 ]
Ik neem aan dat jullie deze ook al gezien hebben, maar toch voor de zekerheid; Uurtarieven onderzoek van Knab.
/f/image/Wuaw8CMlkEYFHCYkdRji05BI.png?f=fotoalbum_large)
Details met splits per categorieen zijn hier te vinden; https://bieb.knab.nl/onde...20hun%20eigen%20uurtarief.
Het hele boekje is hier voor een paar weken te downloaden; https://www.file.io/zYzd/download/Z2Ufqae54fXD
Erg interessant voor wat perspectief...
/f/image/Wuaw8CMlkEYFHCYkdRji05BI.png?f=fotoalbum_large)
Details met splits per categorieen zijn hier te vinden; https://bieb.knab.nl/onde...20hun%20eigen%20uurtarief.
Het hele boekje is hier voor een paar weken te downloaden; https://www.file.io/zYzd/download/Z2Ufqae54fXD
[ Voor 2% gewijzigd door Dzine op 21-02-2024 11:14 . Reden: File link fix ]
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Nu we het toch hebben over kosten voor de zaak, ben ik benieuwd hoe de verdeling hier is :
Gaat wat mij betreft over ex btw kosten per maand voor de zaak!
Poll: Hoeveel vaste kosten heb je per maand?
• Ik heb geen vaste kosten
• Tussen de 100 en 1000 euro per maand
• Tussen de 1000 en 2000 euro per maand
• Tussen de 2000 en 3000 euro per maand
• > 3000 euro per maand
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
• > 3000 euro per maand
Tussenstand:
Owner of DBIT Consultancy
Altijd te veel, maar ik vind het heerlijk om een eigen kantoortje te hebben zonder dat mijn kids in het hok naast mij n kantoor een leuke tijd hebbenDennusB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:43:
Nu we het toch hebben over kosten voor de zaak, ben ik benieuwd hoe de verdeling hier is :
• > 3000 euro per maand
Tussenstand:
[Afbeelding]
K to the KillaZ
Ik heb bijv mijn auto zakelijk aangemerkt. Dus die tellen mee. Maar had ik die privé gehad, tellen ze niet mee en heb ik ze alsnog (en kost het me onder aan de streep meer.) Dus ja ik heb hierdoor meer kosten, maar het is voordeliger.DennusB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:43:
• > 3000 euro per maand
Tussenstand:
[Afbeelding]
Enne, wat versta jij onder 'vaste' kosten?
Dat de markt krapper is geloof ik wel. Hoewel we in Nederland een stuk minder gekte hadden dan in de USA afgelopen jaren, is de tijd van ~0% rente voorbij waardoor kapitaal en investeringen simpelweg minder goedkoop is. Ik ben geen economist, maar denk dat dit ook een beetje doorvloeit in onze economie. Wil niet "zei het toch" spelen maar dit voorspelde ik in augustus 2022:
Wel een iets positiever geluid aan deze kant (n = 1, Java hoek):ls "typische" ZZP'er in software development vis je ook in een andere vijver; vaak (semi-)overheid of gevestigde bedrijven die (ervaren) externen inhuren. Er is nog steeds veel vraag naar software ontwikkelaars (en zal ook zo blijven) maar wanneer de broekriem wordt aangespannen zullen opdrachtgevers een stuk kieskeuriger worden.
Members only:
Inloggen
Wat je zou kunnen doen, is alvast praten over tariefsverhogingen, maar dat je dat voor deze komende 6 maanden niet wil doen. Dan heb je het alvast genoemd en is het makkelijker om bij een volgende verlenging ter sprake te brengen.Eliaz schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:49:
Dat de markt krapper is geloof ik wel. Hoewel we in Nederland een stuk minder gekte hadden dan in de USA afgelopen jaren, is de tijd van ~0% rente voorbij waardoor kapitaal en investeringen simpelweg minder goedkoop is. Ik ben geen economist, maar denk dat dit ook een beetje doorvloeit in onze economie. Wil niet "zei het toch" spelen maar dit voorspelde ik in augustus 2022:
[...]
Wel een iets positiever geluid aan deze kant (n = 1, Java hoek):
***members only***
2 jaar met een eigen kantoor. Recentelijk opgezegd en mis het toch wel.KillaZ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:46:
[...]
Altijd te veel, maar ik vind het heerlijk om een eigen kantoortje te hebben zonder dat mijn kids in het hok naast mij n kantoor een leuke tijd hebben![]()
Thuiswerken is leuk maar die was en stofzuiger blijven roepen
Ik denk dat ik toch maar weer rond ga kijken.
Autolease, brandstof (zelfs met 2 dagen op kantoor...) en verzekeringen zijn mijn grootste kosten. de rest is verwaarloosbaar. Of moeten we de Belastingdienst ook meerekenen dan moet ik toch echt anders stemmen....
- Spes consilium non est -
Voor mijzelf had ik de vraag gesteld: Heb ik er 2,5 uur werken per maand voor over om een eigen plek te hebben?Krystman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:54:
[...]
2 jaar met een eigen kantoor. Recentelijk opgezegd en mis het toch wel.
Thuiswerken is leuk maar die was en stofzuiger blijven roepenook heb ik vorig weekend 60 euro moeten betalen om 3 uur een toets te maken in een vergaderlocatie omdat ik mijn bureau en kamer leegmaken voor een examen, too much vind....
Autolease, brandstof (zelfs met 2 dagen op kantoor...) en verzekeringen zijn mijn grootste kosten. de rest is verwaarloosbaar. Of moeten we de Belastingdienst ook meerekenen dan moet ik toch echt anders stemmen....
Dat was echt een dikke ja
K to the KillaZ
Afgelopen paar weken diverse gesprekken gehad met mijn huidige werkgever - en kogel is door de kerk, ik ga freelancen. Per wanneer is nog niet zeker. Ik heb een vrij streng concurrentie- en relatiebeding, daar wil ik graag onderuit. Werkgever is daar niet onwelwillend in en er is inmiddels uitgesproken dat 'we er samen wel uit gaan komen.' Ik wil op een zo goed en net mogelijke manier vertrekken, dus ik heb ook nog geen opzegdatum - ik mik ergens rond de zomer.
Voor nu- bedankt voor alle tips en verhalen, ik lurk aandachtig mee.
Voor nu- bedankt voor alle tips en verhalen, ik lurk aandachtig mee.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Verdien jij zo veel of betaal ik zo veel voor mijn kantoorKillaZ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:59:
[...]
Voor mijzelf had ik de vraag gesteld: Heb ik er 2,5 uur werken per maand voor over om een eigen plek te hebben?
Dat was echt een dikke ja
Ik moet er ca. 6 uur per maand voor werken (607/100). Maar inderdaad helemaal waard. Merk dat ik anders ook best wat uurtjes inslik, omdat ik inderdaad te lang geluncht heb of de was heb gedaan tussendoor.
Ik vind het probleem van een kantoor ergens dat je er heen moet…. Ik zou thuis best een aparte ruimte willen hebben want die heb ik nu niet, maar om de deur uit te moeten om te gaan werken. Vind thuiswerken juist lekker dat dat niet hoeft
Exact expert nodig?
Toevallig nog een nieuwe link? Deze is deletedDzine schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:37:
Ik neem aan dat jullie deze ook al gezien hebben, maar toch voor de zekerheid; Uurtarieven onderzoek van Knab.
Het hele boekje is hier voor een paar weken te downloaden; https://file.io/stCR4Hsxdh6q
Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek
Mijn kantoor is op fietsafstand, mijn opdrachttgever(s) niet.Crazy D schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:11:
Ik vind het probleem van een kantoor ergens dat je er heen moet…. Ik zou thuis best een aparte ruimte willen hebben want die heb ik nu niet, maar om de deur uit te moeten om te gaan werken. Vind thuiswerken juist lekker dat dat niet hoeft
9 dagen extra werken per jaar, dat is bijna 2 weken. Ik zou liever 2 weken extra vakantie nemen elk jaar...
Ik vind het thuiswerken juist fijn. Als ik wat tussendoor wil doen, doe ik savonds nog wat extra's.
Ik vind het thuiswerken juist fijn. Als ik wat tussendoor wil doen, doe ik savonds nog wat extra's.
[ Voor 32% gewijzigd door Kurios op 21-02-2024 11:14 ]
Vreemd.. Hier een nieuwe; https://www.file.io/zYzd/download/Z2Ufqae54fXDDukeN schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Toevallig nog een nieuwe link? Deze is deleted
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Ik zit momenteel bij Microlab (www.microlab.nl) in Rotterdam, huur daar een vaste plek, ideaal, toch uit huis, geen giga hoge kosten (250 euro per maand ex) en veel andere ondernemers om je heen. Er zijn een hele berg bedrijven die dit ondertussen aanbieden, Regus is de grootste gok ik! Misschien is dat wat?Krystman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:54:
[...]
2 jaar met een eigen kantoor. Recentelijk opgezegd en mis het toch wel.
Thuiswerken is leuk maar die was en stofzuiger blijven roepenook heb ik vorig weekend 60 euro moeten betalen om 3 uur een toets te maken in een vergaderlocatie omdat ik mijn bureau en kamer leegmaken voor een examen, too much vind....
Wat mij betreft alles wat vast is, dus ook pensioeninleg, AOV, andere verzekeringen, koffie, kantoor, etcKurios schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:49:
[...]
Ik heb bijv mijn auto zakelijk aangemerkt. Dus die tellen mee. Maar had ik die privé gehad, tellen ze niet mee en heb ik ze alsnog (en kost het me onder aan de streep meer.) Dus ja ik heb hierdoor meer kosten, maar het is voordeliger.
Enne, wat versta jij onder 'vaste' kosten?
Ik heb een vriendenprijspkuppens schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Verdien jij zo veel of betaal ik zo veel voor mijn kantoor![]()
Ik moet er ca. 6 uur per maand voor werken (607/100). Maar inderdaad helemaal waard. Merk dat ik anders ook best wat uurtjes inslik, omdat ik inderdaad te lang geluncht heb of de was heb gedaan tussendoor.
[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 21-02-2024 11:18 ]
K to the KillaZ
Ik heb ook nog een tijdje 'seats2meet' gedaan, dat is zelfs gratis, inclusief de koffie.DennusB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:14:
[...]
Ik zit momenteel bij Microlab (www.microlab.nl) in Rotterdam, huur daar een vaste plek, ideaal, toch uit huis, geen giga hoge kosten (250 euro per maand ex) en veel andere ondernemers om je heen. Er zijn een hele berg bedrijven die dit ondertussen aanbieden, Regus is de grootste gok ik! Misschien is dat wat?
Alleen wilde ik ook echt mijn PCs, monitor e.d. kunnen laten staan ipv met laptopje op- en neer.
Ja dat kan bij een dedicated desk (zoals Microlab dat noemt) duspkuppens schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:17:
[...]
Ik heb ook nog een tijdje 'seats2meet' gedaan, dat is zelfs gratis, inclusief de koffie.
Alleen wilde ik ook echt mijn PCs, monitor e.d. kunnen laten staan ipv met laptopje op- en neer.
Pay peanuts, get monkeys....Ascension schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:20:
[...]
Elke keer als ik over recruiters lees ben ik blij geen doorsnee ICT'er te zijn. Wat een gezeur scheelt dat 😄
Net weer eens een recruiter aan de lijn. Deze zocht iemand met minimaal 1 jaar ervaring in MS Copilot. Wel tegen een prima tarief, dat wel
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Geen doorsnee ICT'er, wat ben je dan wel?Karp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:30:
Elke keer als ik over recruiters lees ben ik blij geen doorsnee ICT'er te zijn. Wat een gezeur scheelt dat 😄
Eentje die genegeerd wordt door recruiters 😄DennusB schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:39:
[...]
Geen doorsnee ICT'er, wat ben je dan wel?
Geen programmeur, architect, beheerder, devops of security-specialist. Heb ik dan ±95% van de mensen in dit topic? 🤔
Die heb je toch afgelopen 2 maanden wel opgedaan?ralpje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:33:
Net weer eens een recruiter aan de lijn. Deze zocht iemand met minimaal 1 jaar ervaring in MS Copilot. Wel tegen een prima tarief, dat wel
Wie weet is hij gewoon keihard getrollt door een opdrachtgever. Zoiets als iemand een plintenladdertje laten halen.ralpje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:33:
Heel 2024 is toch ook 1 jaar?ralpje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:33:
Daarom heb ik afscheid genomen van mijn kinderen. Weg ermee (ze lezen hier weleens mee overigens).KillaZ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:46:
[...]
Altijd te veel, maar ik vind het heerlijk om een eigen kantoortje te hebben zonder dat mijn kids in het hok naast mij n kantoor een leuke tijd hebben![]()
Maar nee, ik ben in 1999 thuis gaan werken, op een enkele opdrachtgever na, die in de buurt zat. Een kamertje in huis is mijn werkkamer. Die gaat na werktijd dicht en dan kom ik er nog zelden. Een kantoor elders zou voor mij niks toevoegen.
Daarom werk ik gewoon thuispkuppens schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:13:
[...]
Mijn kantoor is op fietsafstand, mijn opdrachttgever(s) niet.
Exact expert nodig?
Ik val niet in de 95% , ben niet eens ICT'erKarp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:07:
[...]
Eentje die genegeerd wordt door recruiters 😄
Geen programmeur, architect, beheerder, devops of security-specialist. Heb ik dan ±95% van de mensen in dit topic? 🤔
Als je het wilt weten, start een poll
Dat denkt vrijwel elke ICT'er van zichzelf, ik zelf ben wel doorsnee overigens.Karp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:30:
You're either part of the solution or you're part of the problem
Ook ik merk dat de markt op zijn gat ligt, vooral grote bedrijven en overheden zijn sinds januari van dit jaar streng gaan toezien op de wet DBA, dat gedrocht dat kant nog wal slaat, maar helaas de werkelijkheid.
ooit bedacht om schijnzelfstandigheid om zeep te helpen, inmiddels een kapstok om meerdere verhalen aan op te hangen. Intussen op het punt beland dat ik een discussie heb gevoerd met meerdere aanbieders die hetzelfde beweren, namelijk dat het niet zozeer met PostNL en kornuiten te maken heeft.
Het blijkt iets anders te liggen. Software ontwikkeling en vooral de Java en .NET markt zijn de laatste jaren overspoeld met freelancers en expats, potentiele klanten kozen massaal voor deze mensen, want, we kunnen geen personeel krijgen. Dat er nog steeds een nijpend tekort is staat boven kijf, echter is het voor de belastingdienst niet langer een valide reden om dan maar te zeggen, we gaan iemand inhuren. Want waarom zou je iemand inhuren, als het vaste personeel diezelfde werkzaamheden kan uitvoeren? Er moet dus een hele goede reden zijn, om iemand te gaan inhuren voor een bepaald project. Iemand die louter Java of .net kan? jammer maar helaas, wat is zijn meerwaarde? Waarom kan je niet zonder die persoon?
Het is die rompslomp en bewijs voering en tevens het grote risico waarom bedrijven afhaken, die wet is zo onduidelijk geformuleerd, dat niemand zijn vingers er aan durft te branden
Gaan we iemand inhuren via de detacheringsmarkt? prima, daar worden sociale premies e.d. voor afgedragen, dus door de onvolledigheid van die wet, is dat ineens geen punt, want dat is een vaste medewerker.
Ik kan geen mensen vinden is sinds januari 2024 een non argument geworden. En dat zie je terug in de aavragen -> niet geschikt voor ZZP. Cloud engineers worden mondjesmaat hier en daar nog toegelaten want dat is een relatief nieuwe markt, software engineerin an sich is niet speciaal meer.
Ik sta met mijn mond vol tanden, hoezo is dit hoe men die wet interperteert en hoezo schijnzelfstandigheid? Ik begrijp er werkelijk niks meer van.
ooit bedacht om schijnzelfstandigheid om zeep te helpen, inmiddels een kapstok om meerdere verhalen aan op te hangen. Intussen op het punt beland dat ik een discussie heb gevoerd met meerdere aanbieders die hetzelfde beweren, namelijk dat het niet zozeer met PostNL en kornuiten te maken heeft.
Het blijkt iets anders te liggen. Software ontwikkeling en vooral de Java en .NET markt zijn de laatste jaren overspoeld met freelancers en expats, potentiele klanten kozen massaal voor deze mensen, want, we kunnen geen personeel krijgen. Dat er nog steeds een nijpend tekort is staat boven kijf, echter is het voor de belastingdienst niet langer een valide reden om dan maar te zeggen, we gaan iemand inhuren. Want waarom zou je iemand inhuren, als het vaste personeel diezelfde werkzaamheden kan uitvoeren? Er moet dus een hele goede reden zijn, om iemand te gaan inhuren voor een bepaald project. Iemand die louter Java of .net kan? jammer maar helaas, wat is zijn meerwaarde? Waarom kan je niet zonder die persoon?
Het is die rompslomp en bewijs voering en tevens het grote risico waarom bedrijven afhaken, die wet is zo onduidelijk geformuleerd, dat niemand zijn vingers er aan durft te branden
Gaan we iemand inhuren via de detacheringsmarkt? prima, daar worden sociale premies e.d. voor afgedragen, dus door de onvolledigheid van die wet, is dat ineens geen punt, want dat is een vaste medewerker.
Ik kan geen mensen vinden is sinds januari 2024 een non argument geworden. En dat zie je terug in de aavragen -> niet geschikt voor ZZP. Cloud engineers worden mondjesmaat hier en daar nog toegelaten want dat is een relatief nieuwe markt, software engineerin an sich is niet speciaal meer.
Ik sta met mijn mond vol tanden, hoezo is dit hoe men die wet interperteert en hoezo schijnzelfstandigheid? Ik begrijp er werkelijk niks meer van.
[ Voor 4% gewijzigd door Supercop op 21-02-2024 15:00 ]
@Supercop heb je ook te horen gekregen waarom dit sinds januari 2024 zo gezien wordt? Die wetdba bestaat al een tijdje in zijn huidige vorm. Of is er sinds 2024 iets veranderd en is er een nieuwe wet in werking getreden?
De wet dba is vanaf het begin een punt van discussie geweest, vele ministers en staatsecretarissen hebben hier over gedebatteerd en men lijkt niet tot consensus te komen hoe men een fatsoenlijke wet kan maken, die schijnzelfstandigheid om zeep helpt, maar de echte ondernemers met rust laat.
Om die reden is de wet al enkele jaren gedoogd m.b.t. handhaving. Hij is er wel, maar we gaan niet handhaven. Per 1 januari 2024 is daar verandering in gekomen. de toezichthouder (belastingdienst) heeft medio vorig jaar aangekondigd streng te gaan toezien op de handhaving van die wet.
Dat maakt de markt onrustig, want ineens moeten we wel 'bewijzen' dat hier sprake is van een inhuur overeenkomst en niet van verkapte loondienst . Het is voor relatief kleine ondernemingen te behappen, maar als jij tientallen externen in dienst hebt, snap ik best dat je geen zin hebt in dat extra werk
Om die reden is de wet al enkele jaren gedoogd m.b.t. handhaving. Hij is er wel, maar we gaan niet handhaven. Per 1 januari 2024 is daar verandering in gekomen. de toezichthouder (belastingdienst) heeft medio vorig jaar aangekondigd streng te gaan toezien op de handhaving van die wet.
Dat maakt de markt onrustig, want ineens moeten we wel 'bewijzen' dat hier sprake is van een inhuur overeenkomst en niet van verkapte loondienst . Het is voor relatief kleine ondernemingen te behappen, maar als jij tientallen externen in dienst hebt, snap ik best dat je geen zin hebt in dat extra werk
[ Voor 20% gewijzigd door Supercop op 21-02-2024 15:15 ]
Wellicht hierom?gem-p schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:04:
@Supercop heb je ook te horen gekregen waarom dit sinds januari 2024 zo gezien wordt? Die wetdba bestaat al een tijdje in zijn huidige vorm. Of is er sinds 2024 iets veranderd en is er een nieuwe wet in werking getreden?
https://over-ons.belastin...en/schijnzelfstandigheid/
In 2024 wordt voorbereidt dat ze vanaf 2025 wel gaan controleren?
Exact expert nodig?
Dat zal het zijn inderdaad. Staat ook nog eens in dat de BD dit samen met de markt gaat voorbereiden in 2024.Crazy D schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:08:
[...]
Wellicht hierom?
Was al van plan om mijn uurtje factuurtje werk om te gaan zetten in betaal-per-oplevering dit jaar. Dus ga daar ook maar eens echt serieus mee aan de slag.
Nou laten mijn werkzaamheden vrij makkelijk toe om per oplevering te werken ipv per uur. Nu alleen nog 'de markt' overhalen dat dit ook echt kan, maar dat lost die handhaving wetdba wellicht ook voor me op
Ik denk dat de verhouding tussen mensen in loondienst en eenmanszaken die zich laten inhuren intussen redelijk scheef gegroeid is. Verhoudingsgewijs zijn er te veel eenmanszaken (als in ZZP'ers). Beloningen gaan te veel scheef lopen, sociale stelsel trekt krom. In die zin snap ik wel dat veel bedrijven van hun ZZP'ers af willen. Maar ja:
Krokodillentranen!
- Salarisverhoging kon nooit/zelden in loondienst. Of het ging slecht met de zaken, of het ging goed maar moest dat geld gebruikt worden voor andere investeringen
- Loyaliteit werd beloond met een ontslag omdat je na 30 jaar loondienst "al" twee maanden op de bank zit.
- Baanzekerheid was gekoppeld aan het weer
- Er waren meer reorganisaties dan Kerstdagen in een jaar
- Overwerk werd niet of minder betaald.
Krokodillentranen!
Laten we die eens doen!Afas schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:01:
[...]
Ik val niet in de 95% , ben niet eens ICT'er![]()
Als je het wilt weten, start een poll
Poll: Laat mij maar lekker
• programmeren
• architecten
• beheren
• devopsen
• beveiligen
• anders, namelijk:
Tussenstand:
Ik ben anders, namelijk: Ik ben consultant op het gebied van digitale toegankelijkheid. Ik help apps/websites toegankelijk maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking.
Controleren, door wie dan? Het personeel daarvoor is wegbezuinigd - misschien kunnen ze een paar ZZP'ers inhurenCrazy D schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:08:
[...]
Wellicht hierom?
Maar je link en constateren dat die vorm van schijnzelfstandigheid (om je te onttrekken aan sociale verplichtingen) er is, is terecht.
Alleen dat zou een reden moeten zijn om de sociale voorzieningsverplichtingen te regelen, en niet om ZZP'ers in loondienst / detachering / payroll / midlance te dwingen. Ook niet de uurtje-factuurtje freelancers die al 5 jaar bij de NS / Rabobank / Overheid zelf zitten.
En ja, daar wil ik graag wat solidaire belasting en sociale premie voor betalen, als ik ook enige rechten opbouw voor als het echt een keer misgaat.
Maar goed, dat is maar een genuanceerde mening die tussen de heilige huisjes van de politieke partijen in zit.
zolang de recruiters me maar niet vinden vind ik alles goed 😄poehee schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:50:
[...]
Dat denkt vrijwel elke ICT'er van zichzelf, ik zelf ben wel doorsnee overigens.
Ik ben azure solution architect die devops onderdeel vind van programmeren(wat ik ook doe) dus til er drie af.Karp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:toon volledige bericht
[...]
Laten we die eens doen!
• programmeren
• architecten
• beheren
• devopsen
• beveiligen
• anders, namelijk:
Tussenstand:
[Afbeelding]
Ik ben anders, namelijk: Ik ben consultant op het gebied van digitale toegankelijkheid. Ik help apps/websites toegankelijk maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking.
Ik miste de optie "ik doe maar wat"mannowlahn schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:45:
[...]
Ik ben azure solution architect die devops onderdeel vind van programmeren(wat ik ook doe) dus til er drie af.
Ooit had ik de titel: "OpperprutserRonaldHeirbaut schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:46:
[...]
Ik miste de optie "ik doe maar wat"

- Spes consilium non est -
Anders: nl. All of the above.. - inclusief requirements engineeren, documenteren, testen.Karp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:toon volledige bericht
[...]
Laten we die eens doen!
• programmeren
• architecten
• beheren
• devopsen
• beveiligen
• anders, namelijk:
Tussenstand:
[Afbeelding]
Anders, namelijk: implementatieconsultant, softwareselectie, programmeren, architecten. De verdeling van de mix wisselt.
Interessant! Dat wordt een goudmijn denk ik; met de nieuwe wetgeving dat alle overheidswebsites toegankelijk moeten zijn (en daarvoor moeten voldoen aan één of ander keurmerk waar slechts een paar partijen een audit voor mogen doen). Ik begreep dat de ambitie is om daar binnenkort op te gaan handhaven dus dan komen veel partijen handjes tekort met de wildgroei aan overheidswebsitesKarp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Los van gatekeeping.. ik herken dit ook wel meer.. ook door het stijging in het aantal zzp'ers.CodeCaster schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:55:
[...]
Dat klinkt voor mij als "je hebt het niet op mijn manier, en daarom niet goed gedaan". En dat vind ik flauw, maar dat kan ook aan mij liggen.
Ik zie collega's de overstap maken van detachering naar ZZP met nog dezelfde handjes/uurtjes vullen mentaliteit.
Niet dat ze dan geen zzp'er mogen zijn, maar van dat je zo als ZZP'er niet meer standaard ervanuit mag gaan dat een zzp'er in de it sector ook een 'ondernemende' persoon is.
Ik merk wel dat het belangrijker wordt om de méérwaarde tov extra handjes zichtbaar te maken bij/voor een intake.
Ja dat klopt, die aanvraag kwam een week of 2 geleden voorbij… van de belastingdienst…pkuppens schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:
[...]
Controleren, door wie dan? Het personeel daarvoor is wegbezuinigd - misschien kunnen ze een paar ZZP'ers inhuren
Overigens zie ik tegenwoordig ook weer vaker aanvragen van de Rabobank die wel weer openstaan voor zzp-ers, waar dat in het verleden totaal niet van toepassing was
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Bedankt voor het invullen allemaal. Heel tof om te zien dit!Karp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:toon volledige bericht
[...]
Laten we die eens doen!
• programmeren
• architecten
• beheren
• devopsen
• beveiligen
• anders, namelijk:
Tussenstand:
[Afbeelding]
Microsoft 365 consultant, datamigraties, adoptie, Power Platform.Karp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:toon volledige bericht
[...]
Laten we die eens doen!
• programmeren
• architecten
• beheren
• devopsen
• beveiligen
• anders, namelijk:
Tussenstand:
[Afbeelding]
Merk er eigenlijk weinig van, voor de cloud functies. Zie wekelijks verschillende functies bij het waterschap, NS, politie, commerciële bedrijven.Supercop schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:53:toon volledige bericht
Ook ik merk dat de markt op zijn gat ligt, vooral grote bedrijven en overheden zijn sinds januari van dit jaar streng gaan toezien op de wet DBA, dat gedrocht dat kant nog wal slaat, maar helaas de werkelijkheid.
Verder is er een enorm tekort bij de belastingdienst. Stond in de krant dat er 18.000 medewerkers uitgaan ivm de vergrijzing. Hoe zouden ze dit ooit kunnen handhaven?
Het is druk zat! De overheid moet sinds 2018/2019 toegankelijke websites hebben: https://www.communicatier...digitale-toegankelijkheidFaust1946 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:39:
[...]
Interessant! Dat wordt een goudmijn denk ik; met de nieuwe wetgeving dat alle overheidswebsites toegankelijk moeten zijn (en daarvoor moeten voldoen aan één of ander keurmerk waar slechts een paar partijen een audit voor mogen doen). Ik begreep dat de ambitie is om daar binnenkort op te gaan handhaven dus dan komen veel partijen handjes tekort met de wildgroei aan overheidswebsites
Er is wel een aardig clubje mensen dat kan auditten (iets wat ik gelukkig zelf ook kan) maar het wordt alleen maar drukker. Onder andere omdat in 2025 (volgend jaar al

En dat is een flinke klus, waar men te laat mee begint, en waar nog niet zo veel ervaring mee is. Heel veel ervaring in Nederland is nu met overheid, en niet zo zeer met bedrijfsleven.
Merk er eigenlijk weinig van, voor de cloud functies. Zie wekelijks verschillende functies bij het waterschap, NS, politie, commerciële bedrijven.Supercop schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:53:toon volledige bericht
Verder is er een enorm tekort bij de belastingdienst. Stond in de krant dat er 18.000 medewerkers uitgaan ivm de vergrijzing. Hoe zouden ze dit ooit kunnen handhaven?
Edit: misschien kan iemand een poll houden, zit je op de bank, zo ja? Hoe lang al. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Het gaat niet specifiek om het kunnen handhaven. Ze hoeven maar een aantal boetes uit te delen als voorbeeld en de markt is klaar - bang voor boetes. Als er daardoor geen opdrachten meer komen zijn wij klaar als zzper.
Dan kun je linksom of rechtsom roepen dat het niet kan en dat we in loondienst een habbekrats verdienen blablabla - uiteindelijk ga je dan gewoon (terug) in loondienst. En dan is het te hopen dat je niet al teveel aan lifestyle inflation hebt gedaan en je vaste kosten “normaal” zijn gebleven.
Als ik naar mezelf kijk vind ik het ergens diep van binnen ook bizar dat ik 2 jaar terug in loondienst 60k verdiende, en nu ruim anderhalve ton (op 33 jarige leeftijd). Ik hou mezelf voor dat dit niet eeuwig door kan gaan maar zolang het kan: harken harken harken. Ik geef mezelf nog steeds het oude loondienst salaris en de rest wordt allemaal geïnvesteerd of gespaard.
Dan kun je linksom of rechtsom roepen dat het niet kan en dat we in loondienst een habbekrats verdienen blablabla - uiteindelijk ga je dan gewoon (terug) in loondienst. En dan is het te hopen dat je niet al teveel aan lifestyle inflation hebt gedaan en je vaste kosten “normaal” zijn gebleven.
Als ik naar mezelf kijk vind ik het ergens diep van binnen ook bizar dat ik 2 jaar terug in loondienst 60k verdiende, en nu ruim anderhalve ton (op 33 jarige leeftijd). Ik hou mezelf voor dat dit niet eeuwig door kan gaan maar zolang het kan: harken harken harken. Ik geef mezelf nog steeds het oude loondienst salaris en de rest wordt allemaal geïnvesteerd of gespaard.
Anders, namelijk: training en consultancy in testautomatisering in het algemeen, voornamelijk API / contract testing, beetje BDD, beetje programmeervaardigheden, best veel verschillende dingen eigenlijk.Karp schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:toon volledige bericht
[...]
Laten we die eens doen!
• programmeren
• architecten
• beheren
• devopsen
• beveiligen
• anders, namelijk:
Tussenstand:
[Afbeelding]
Waarom zou het niet eeuwig door kunnen gaan? Sommige in dit topic zitten al 20jaar+ ik dit gebied. Er kan natuurlijk een verplichte AOV komen, wat misschien prima is.ColeJ schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:29:
Het gaat niet specifiek om het kunnen handhaven. Ze hoeven maar een aantal boetes uit te delen als voorbeeld en de markt is klaar - bang voor boetes. Als er daardoor geen opdrachten meer komen zijn wij klaar als zzper.
Verder is dan de stap naar een BV en meer als bedrijf opereren een betere optie. Ben je weg van het uren model en dat bied meer kansen. Wordt het ook schaalbaar en verkoop je projecten/diensten ipv uurtje factuurtje.
De IT gaat natuurlijk door dus de vraag vanuit de markt blijft er. Zo'n vaart zal het vast niet lopen verwacht ik.
Anoniem: 2058398
Allicht dat er voor deze ZZP'ers een tussenoplossing kan komen. Een soort loondienst met een opt-out van werknemersbescherming en sociale premies. Maar dan wel met een significant hoger netto salaris.wvdl schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:55:
[...]
Los van gatekeeping.. ik herken dit ook wel meer.. ook door het stijging in het aantal zzp'ers.
Ik zie collega's de overstap maken van detachering naar ZZP met nog dezelfde handjes/uurtjes vullen mentaliteit.
Niet dat ze dan geen zzp'er mogen zijn, maar van dat je zo als ZZP'er niet meer standaard ervanuit mag gaan dat een zzp'er in de it sector ook een 'ondernemende' persoon is.
Ik merk wel dat het belangrijker wordt om de méérwaarde tov extra handjes zichtbaar te maken bij/voor een intake.
Moet je wel zin hebben in het opbouwen van je onderneming, het aannemen en coachen van mensen en zeker de opstart van 1 naar 5 a 10 medewerkers is ontzettend lastig. Je hebt zeker 4 man nodig om 1 man (de eigenaar) vrij te spelen van declarabele uren, zodat hij zich kan focussen op ondernemen en groeien.Wackmack schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:19:
[...]
Waarom zou het niet eeuwig door kunnen gaan? Sommige in dit topic zitten al 20jaar+ ik dit gebied. Er kan natuurlijk een verplichte AOV komen, wat misschien prima is.
Verder is dan de stap naar een BV en meer als bedrijf opereren een betere optie. Ben je weg van het uren model en dat bied meer kansen. Wordt het ook schaalbaar en verkoop je projecten/diensten ipv uurtje factuurtje.
De IT gaat natuurlijk door dus de vraag vanuit de markt blijft er. Zo'n vaart zal het vast niet lopen verwacht ik.
Ik zat vorig jaar en het jaar ervoor in loondienst bij iemand met een BV met een groeiambitie. 2 jaar later waren we 'pas' met z'n 4'en en had ie ook nog zijn vrouw op de loonlijst gezet omdat ze de administratie voerde. Dus effectief 1 eigenaar, 2 medewerkers in loondienst.
Dan ga je echt 80 uur per week draaien, en je eigen klus doen en je sales en netwerk activiteiten en dan nog je toko runnen.
Toen ik dat zag en mij eenzelfde 'groeipad' werd voorgesteld heb ik nagenoeg daarop direct voorgesteld de overeenkomst niet te verlengen zodat ik zzp kon gaan. Met nadruk op ZP. Laat mij als einzelgänger maar ieder jaar maar max 150k draaien.
[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 21-02-2024 22:35 ]
Een verplichte AOV ben ik ook voorstander van - ik heb ook zeker een AOV. Tevens zorg ik goed voor mijn pensioen.Wackmack schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:19:
[...]
Waarom zou het niet eeuwig door kunnen gaan? Sommige in dit topic zitten al 20jaar+ ik dit gebied. Er kan natuurlijk een verplichte AOV komen, wat misschien prima is.
De tijd zal het leren - wellicht ook eens over de BV gaan nadenken. Zeker gezien de KOT kan dit wel zinvol zijn.
Haha ja goed idee, dan blijft er helemaal niets over van de sociale zekerheidAnoniem: 2058398 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:28:
[...]
Allicht dat er voor deze ZZP'ers een tussenoplossing kan komen. Een soort loondienst met een opt-out van werknemersbescherming en sociale premies. Maar dan wel met een significant hoger netto salaris.
Hij heeft m'n CV gekregen met daarin ook uitgebreide info over wat ik het afgelopen half jaar met copilot heb gedaan (zowel aan gegeven opleidingen als hands-on experience) en een indicatie van m'n uurtarief en we gaan het wel zienYucon schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:20:
[...]
Wie weet is hij gewoon keihard getrollt door een opdrachtgever. Zoiets als iemand een plintenladdertje laten halen.
Ik hoef niet per se weg bij m'n huidige klus, maar als ik hier een mooie opdracht met nieuwe technologie uit kan halen wil ik dat best overwegen.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Helemaal mee eens hoor. Nu paar keer gezien van dichtbij. Goede freelancer is naar een BV gegaan en neemt een x aantal mensen aan. Na een paar jaar staat hij weer op 2 FTE. Verder paar andere bedrijven die zitten rond de 7-10FTE na 5 jaar.loewie1984 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:31:
[...]
Moet je wel zin hebben in het opbouwen van je onderneming, het aannemen en coachen van mensen en zeker de opstart van 1 naar 5 a 10 medewerkers is ontzettend lastig. Je hebt zeker 4 man nodig om 1 man (de eigenaar) vrij te spelen van declarabele uren, zodat hij zich kan focussen op ondernemen en groeien.
Ik zat vorig jaar en het jaar ervoor in loondienst bij iemand met een BV met een groeiambitie. 2 jaar later waren we 'pas' met z'n 4'en en had ie ook nog zijn vrouw op de loonlijst gezet omdat ze de administratie voerde. Dus effectief 1 eigenaar, 2 medewerkers in loondienst.
Dan ga je echt 80 uur per week draaien, en je eigen klus doen en je sales en netwerk activiteiten en dan nog je toko runnen.
Toen ik dat zag en mij eenzelfde 'groeipad' werd voorgesteld heb ik nagenoeg daarop direct voorgesteld de overeenkomst niet te verlengen zodat ik zzp kon gaan. Met nadruk op ZP. Laat mij als einzelgänger maar ieder jaar maar max 150k draaien.
Verder is de concurrentie natuurlijk groot en hoe ga je jezelf onderscheiden? Mijn oudwerkgever zit na 7 jaar op 30 man, mooie organische groei. Verder is het qua medewerkers echt een stoelendans als je kijkt op LinkedIn. Werknemers van Wortell gaan naar InSpark en dan InSpark naar Rapid Circle. Deze grote bedrijven zijn trouwens allemaal recent overgenomen. Er is steeds meer private equity in de markt. Weer stukje moeilijker om daar tussen te komen.
Dit is dus OOK schijnzelfstandigheid. ZZP constructie aangaan om geen solidaire WW premies te betalen, zowel opdrachtgever als ZZP'er niet.Anoniem: 2058398 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:28:
[...]
Allicht dat er voor deze ZZP'ers een tussenoplossing kan komen. Een soort loondienst met een opt-out van werknemersbescherming en sociale premies. Maar dan wel met een significant hoger netto salaris.
Natuurlijk, ondernemerschap is ook dat je dat prima zelf kunt en zelfs wil regelen, om niet van een werkgever afhankelijk te zijn, en zelf niet van de ene pensioen- en ww-breuk in de andere loopt.
Daarom zou er een verplichte minimumvoorziening WW/AOV/Pensioen moeten zijn op minstens modaal niveau.
Opt-out zou op z'n minst onderbouwd (e.g. huis afbetalen als pensioen, commerciele AOV met voldoende dekking) en van solidariteitsheffing voorzien moeten zijn.
Opzich is het wel interessant om te groeien en personeel aan te nemen, dat je echt wat kan uitbouwen, maar ik vrees dat de goede werknemers ook gewoon denken: ga wel zzp'en. Meer vrijheid, meer loon..
Nu geldt dat niet voor iedereen natuurlijk, maar je hebt als klein bedrijfje ook niet superveel doorgroeimogelijkheden te bieden.. In een goede tijd je ook zomaar je mensen kwijt kan raken.. Ik zie daarom ook steeds meer bedrijven die een netwerk beginnen.. Wel zelf een bv, en zzp'ers lekker laten zzp'en, maar zich wel proberen te vbinden.. Ze spelen dan erg in op de punten waar de zzp'er vaak mee kampt: je staat er alleen voor, weinig persoonlijke groei, opdrachten leveren, etc..
Je bent dan toch niet alleen, maar hebt ook geen echte verplichtingen. Het zal best wat kosten financieel, maar geen TFG praktijken..
Nu geldt dat niet voor iedereen natuurlijk, maar je hebt als klein bedrijfje ook niet superveel doorgroeimogelijkheden te bieden.. In een goede tijd je ook zomaar je mensen kwijt kan raken.. Ik zie daarom ook steeds meer bedrijven die een netwerk beginnen.. Wel zelf een bv, en zzp'ers lekker laten zzp'en, maar zich wel proberen te vbinden.. Ze spelen dan erg in op de punten waar de zzp'er vaak mee kampt: je staat er alleen voor, weinig persoonlijke groei, opdrachten leveren, etc..
Je bent dan toch niet alleen, maar hebt ook geen echte verplichtingen. Het zal best wat kosten financieel, maar geen TFG praktijken..
[ Voor 9% gewijzigd door ID-College op 22-02-2024 09:34 ]
Waar kan ik me opgeven?ID-College schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:33:
Opzich is het wel interessant om te groeien en personeel aan te nemen, dat je echt wat kan uitbouwen, maar ik vrees dat de goede werknemers ook gewoon denken: ga wel zzp'en. Meer vrijheid, meer loon..
Mijn reden om te ZZP-en is niet zozeer dat ik alles zelf wil doen, maar dat ik volkomen ontevreden ben over consultancy bedrijven, waar het grootste deel van mijn salaris naar een groot pand, de eigenaar en de auto's van de managers gaat en ik als een nummer werd beschouwd. Alles voor de omzet van het bedrijf, en ik als individue was daar ondergeschikt aan.
Alternatieven als midlance zijn te duur en bieden te veel comfort, maar iets tussen midlance en volledig zelfstandig en tegelijkertijd geen wet DBA beperkingen meer, dat zou de bom zijn voor mij.
Maar puur uit nieuwsgierigheid; waarom een solidariteitsheffing?pkuppens schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:31:
[...]
Opt-out zou op z'n minst onderbouwd (e.g. huis afbetalen als pensioen, commerciele AOV met voldoende dekking) en van solidariteitsheffing voorzien moeten zijn.
- Ik betaal reeds immense bedragen aan solidariteitsheffing in de vorm van "belasting".
- Daarnaast dragen we allemaal ZWV af tot een inkomen van ca. 67K.
- En wie een huis heeft met bovengemiddelde WOZ-waarde, draagt ook bovengemiddeld bij aan de lokale begroting.
In mijn optiek is dat nivellering over nivellering over nivellering.
[ Voor 5% gewijzigd door Lycaon op 22-02-2024 10:04 ]