Als je jezelf achter de oren krabt dan begrijp je zelf ook wel dat dat niet waar isstefxx schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:22:
[...]
30-40k invullen, beetje pensioen en hypotheek aftrek en het saldo is ~ 0![]()
Dat is een schatting naar waarheid, ik heb namelijk 0 zekerheid over mijn inkomsten.
Precies dit natuurlijk. Tuurlijk is er een mate van onzekerheid. Maar als je x jaar achter elkaar 100k+ omzet, kan je natuurlijk niet 0 euro blijven invullen. Ik doe dus de helft, omdat ik niet teveel vooruit wil betalen.jadjong schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:17:
Je moet het formulier naar waarheid invullen. Het is best moeilijk om keer op keer 0 euro in te vullen als schatting terwijl je al jaren 4x modaal als omzet hebt.
Ik heb ernaar gekeken om een meer kloppende voorlopige aangifte 2023 te doen, maar de nieuwe pensioenwet is nog niet verwerkt in het voorlopige aangifte 2023, dus ik kon het niet goed berekenen.
Vanwaar eigenlijk die VA? Dat is toch helemaal niet verplicht?
Also, je kan toch gewoon netjes aan het eind van het jaar genoeg geld overhouden?
Also, je kan toch gewoon netjes aan het eind van het jaar genoeg geld overhouden?
De belastingdienst legt op een gegeven moment vaak zelf gewoon een VA op als ze zien dat je aan het eind van het jaar veel moet betalen.Deshmir schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:31:
Vanwaar eigenlijk die VA? Dat is toch helemaal niet verplicht?
Heeft iemand ooit problemen hiermee gehad dan?jadjong schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:17:
Je moet het formulier naar waarheid invullen. Het is best moeilijk om keer op keer 0 euro in te vullen als schatting terwijl je al jaren 4x modaal als omzet hebt.
Klopt. Ik had dit jaar voor het eerst een opgelegde VA... eerste jaar full time freelancen (2020) heb ik hem bewust op 30K laten zetten. Dat was gelijk aan wat ik in 2019 met 1 kwartaal freelance had verdient.Hielko schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:51:
[...]
De belastingdienst legt op een gegeven moment vaak zelf gewoon een VA op als ze zien dat je aan het eind van het jaar veel moet betalen.
2021 heb ik hem op 0 gezet, omdat ik alles terug aan het investeren was in mijn dienstverlener tak. Klanten bestand opgekocht etc, oude eigenaar als personeel ingehuurd etc etc.
2022 vergeten de VA aan te passen.
2023 VA opgelegd gekregen gelijk aan 2021.
Vind het niet erg, hou er rekening mee dat ik hem volgend jaar ook weer krijg.
Geen idee maar de consequentie is niet mals.com2,1ghz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:31:
[...]
Heeft iemand ooit problemen hiermee gehad dan?
Zie https://hautlegal.nl/voor...tieve-voorlopige-aanslag/
Ik heb ook een VA voor mijn VPB, betaal hem netjes. Zal mijn tijd wel duren
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Want je bent ondernemer? Ik weet niet precies wat jij doet. Weet wel dat minimaal 80% in dit topic precies weet wat ze kunnen verwachten. Die hebben namelijk een contract voor 2 jaar bij 1 klant voor 32-36 uur per week. De enige keuzes is, gaan we dit jaar 3 of 4 x op vakantie.stefxx schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:22:
[...]
30-40k invullen, beetje pensioen en hypotheek aftrek en het saldo is ~ 0![]()
Dat is een schatting naar waarheid, ik heb namelijk 0 zekerheid over mijn inkomsten.
Maar goed als de belastingdienst het goed vind. Ik kreeg een brief dat ze voortaan elke maand wat geld willen. Nou ja, prima, ik moet toch betalen, en elke maand een beetje is minder pijnlijk dan 1 x per jaar een groot bedrag overmaken. Aangezien ik toch moet betalen, is dat geen geld om mee te gaan speculeren.
Exact expert nodig?
Dan voelt het toch wat meer als loondienst als je het gewoon elke maand geld binnenkrijgt en e belasting ervan afdraagtCrazy D schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:11:
[...]
Ik kreeg een brief dat ze voortaan elke maand wat geld willen. Nou ja, prima, ik moet toch betalen, en elke maand een beetje is minder pijnlijk dan 1 x per jaar een groot bedrag overmaken.
(sorry, kon het niet laten)
Mijn contracten zijn nooit langer dan 6 maanden geweest want budget, enkel bij uitzondering tot eind van het jaar.Crazy D schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:11:
[...]
Want je bent ondernemer? Ik weet niet precies wat jij doet. Weet wel dat minimaal 80% in dit topic precies weet wat ze kunnen verwachten. Die hebben namelijk een contract voor 2 jaar bij 1 klant voor 32-36 uur per week. De enige keuzes is, gaan we dit jaar 3 of 4 x op vakantie.
Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat in z’n twee jarig contract geen opzegtermijn zou staan. Wat heb je als opdrachtgever aan externe krachten als je zo lang eraan committeert?
het zit wel diep bij je of niet? altijd weer die subtiele 'steken onder water' naar degenen die niet zoals jou ' afwisselende opdrachten' doen.Crazy D schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:11:
[...]
Want je bent ondernemer? Ik weet niet precies wat jij doet. Weet wel dat minimaal 80% in dit topic precies weet wat ze kunnen verwachten. Die hebben namelijk een contract voor 2 jaar bij 1 klant voor 32-36 uur per week. De enige keuzes is, gaan we dit jaar 3 of 4 x op vakantie.
Dan val ik onder die 20%. Ik heb momenteel een contract met 3 maanden bij de tussenpartij/eindklant, met de hoop dat die verlengt wordt. Zo niet dan ga ik weer op zoek naar iets anders.Crazy D schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:11:
[...]
Maar goed als de belastingdienst het goed vind. Ik kreeg een brief dat ze voortaan elke maand wat geld willen. Nou ja, prima, ik moet toch betalen, en elke maand een beetje is minder pijnlijk dan 1 x per jaar een groot bedrag overmaken. Aangezien ik toch moet betalen, is dat geen geld om mee te gaan speculeren.
Je bent ondernemer om kansen te zien en te benutten.
Salaris is leuk maar een “echte” ondernemer wilt meer dan dat, vrijheid is 1 van de belangrijkste punten denk ik zomaar.
En nee. Ik ga geen 3-4x op vakantie. Dit werkpaard gaat. 1-2x op vakantie, weekendjes weg inclusief.
Die opzegtermijn bij langdurige contracten is net zo'n wassen neus als de gemiddelde aanbesteding waarbij Headfirst Striive voor het gemak even de "warme stoel"-opmerking eruit heeft geknipt om te doen alsof ze wel opdrachten binnenkrijgen.Deveon schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:31:
[...]
Mijn contracten zijn nooit langer dan 6 maanden geweest want budget, enkel bij uitzondering tot eind van het jaar.
Daarnaast kan ik mij niet voorstellen dat in z’n twee jarig contract geen opzegtermijn zou staan. Wat heb je als opdrachtgever aan externe krachten als je zo lang eraan committeert?
Hier dit jaar een contract gehad "tot de klus af was of het budget op en beter werkt het dan", en een ander "maak onze site sneller" en nog een "kom een of twee keer in de maand even vertellen hoe we het doen".
Laatste kwartaal erg weinig te doen gehad, hopelijk trekt de .NET-markt komend jaar weer een beetje aan.
[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 29-12-2023 10:02 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Zekerheid? Mijn vorige opdrachtgever had ook graag een contract gehad voor 2 jaar, alleen in het contract stond dat de prijs niet aangepast kon tussentijds. Dus dat werden 6 maanden contracten.Deveon schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:31:
[...]
Mijn contracten zijn nooit langer dan 6 maanden geweest want budget, enkel bij uitzondering tot eind van het jaar.
TIL "warme stoel"CodeCaster schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:59:
[...]
Die opzegtermijn bij langdurige contracten is net zo'n wassen neus als de gemiddelde aanbesteding waarbij Headfirst Striive voor het gemak even de "warme stoel"-opmerking eruit heeft geknipt om te doen alsof ze wel opdrachten binnenkrijgen.
Hier dit jaar een contract gehad "tot de klus af was of het budget op en beter werkt het dan", en een ander "maak onze site sneller" en nog een "kom een of twee keer in de maand even vertellen hoe we het doen".
Laatste kwartaal erg weinig te doen gehad, hopelijk trekt de .NET-markt komend jaar weer een beetje aan.
Goedemorgen,
Ben begonnen de zzp op te starten en loop tegen wat issues aan.
Ik zit bij moneybird (daar heb ik oa voor gekozen omdat mijn vrouw via haar werkgever al met dit pakket werkt en zij de ins en out's kent). Instellen passkey op een ander apparaat dan het eerste apparaat waar ik op ben ingelogd lukt niet. Ik krijg het o.a. niet op mijn telefoon of andere laptop ingesteld.
Dan de bankrekening, ik heb gekozen voor bunq, los van dat de verificatie voor de zakelijke rekening langer lijkt te duren dan beloofd (ik zie sommige mensen klagen dat het meerdere weken duurt) verplicht bunq mij dus ook een prive rekening te hebben naast de zakelijke rekening.
Misschien ziet men dat als een voordeel, maar wat ik zie is dat ik naast de 12,99 voor easy money zakelijk ook nog 8,99 voor easy money prive moet betalen en dat wil ik niet.
Ik overweeg nu KNAB en zit prive bij de ABN, dat zakelijke rekening nummer moet er nu toch echt snel gaan komen. Iemand goede ervaringen bij welke partij dit 'snel' te regelen valt.
Ik zit bij moneybird (daar heb ik oa voor gekozen omdat mijn vrouw via haar werkgever al met dit pakket werkt en zij de ins en out's kent). Instellen passkey op een ander apparaat dan het eerste apparaat waar ik op ben ingelogd lukt niet. Ik krijg het o.a. niet op mijn telefoon of andere laptop ingesteld.
Dan de bankrekening, ik heb gekozen voor bunq, los van dat de verificatie voor de zakelijke rekening langer lijkt te duren dan beloofd (ik zie sommige mensen klagen dat het meerdere weken duurt) verplicht bunq mij dus ook een prive rekening te hebben naast de zakelijke rekening.
Misschien ziet men dat als een voordeel, maar wat ik zie is dat ik naast de 12,99 voor easy money zakelijk ook nog 8,99 voor easy money prive moet betalen en dat wil ik niet.
Ik overweeg nu KNAB en zit prive bij de ABN, dat zakelijke rekening nummer moet er nu toch echt snel gaan komen. Iemand goede ervaringen bij welke partij dit 'snel' te regelen valt.
KNAB was bij mij geopend binnen enkele uren na het verkrijgen van mijn KvK. Ik heb daar geen privé rekening.loewie1984 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:11:
[ Voor 4% gewijzigd door HeldereM op 29-12-2023 10:14 ]
Hier ook KNAB. Naar wat ik om mij heen hoor hebben meer als de helft van de ZZP-ers die ik ken KNAB.loewie1984 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:11:
Goedemorgen,
Voor 7 euro per maand (starters eerste x maanden 50% korting) werkt het erg goed.
Dat is niet mijn insteek.com2,1ghz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:31:
[...]
Heeft iemand ooit problemen hiermee gehad dan?
Je voelt je aangevallen? Ik geef enkel aan dat het grootste deel hier een vaste opdracht op heeft voor langere tijd en je dus uitstekend weet wat je aan inkomsten gaat krijgen. Als jij dat als steek onderwater ervaart zegt dat meer over jou dan over mij.wvdl schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:45:
[...]
het zit wel diep bij je of niet? altijd weer die subtiele 'steken onder water' naar degenen die niet zoals jou ' afwisselende opdrachten' doen.
Exact expert nodig?
KNAB was binnen een vloek en een zucht aangevraagd, en werkt prima. Bij vlagen wat storingen in de app (gevoelsmatig net even iets vaker dan bij andere banken, maar dat is niet gestaafd op feiten). Maar de aanvraag was eenvoudig en snel. Check wel even de functionaliteiten, als jij bv zelf incasso's uitvoert voor periodieke betalingen kan dat volgens mij niet bij KNAB, maar als je gewoon een simpele betaalrekening zoekt werkt het top. En makkelijk en snel ook wat spaarrekeningen aan te maken indien gewenst.loewie1984 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:11:
Exact expert nodig?
Als je in BV vorm onderneemt kun (kon?) je voor de bestuurder een “travel account” aanmaken (gratis).loewie1984 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:11:
Goedemorgen,
In het geval van een eenmanszaak lijkt het erop dat je ook als “bestuurder” eerst een personal account moet hebben. Aangezien de travel account niet meer bestaat, lijkt Bunq nu te wijzen op het aanmaken van een (gratis!) EasySavings account.
Je zou sowieso niet 2x een abonnement hoeven afsluiten, dat zou vanuit Bunq ook een onzinnige strategie zijn.
Bron, zie:
https://together.bunq.com...ith-your-business-account
Daarnaast, als je snel een zakelijke rekening geopend wilt hebben: Revolut. Vorig jaar als backup account geopend en was binnen een dag geregeld. Sinds kort krijg je een NL IBAN dus dat is ook wel fijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Yorro op 29-12-2023 10:46 ]
Nog een stem voor Knab hier. Gebruik ik al jaren en eigenlijk altijd tevreden. Afgezien van die epilepsie-opwekkende selfie-scan voor grotere overboekingen..
Even terugblikkend is het weer een prima jaar geweest. Leuke opdrachten gedaan, iets minder trainingen dan 2022 en wat meer individual contributor-achtige opdrachten. Paar leuke trips gedaan voor conferenties (Madrid en omgeving Toronto).
Voor 2024 is het plan om geen opdrachten meer te doen als lid van een development-team, maar alleen nog advies / consultancy klussen te doen, met daarnaast meer trainingen. Eigenlijk wil ik gewoon minder werken maar niet minder omzet draaien.. Meer tijd voor andere dingen.
Om dat te doen ga ik weer samenwerken met een trainingsbureau (zij huren mij in als freelance trainer voor hun klanten), en daarnaast heb ik al de nodige leads vanuit mijn netwerk. Zal wel meer tijd gaan zitten in acquisitie, maar dat is prima. Daarnaast hoop ik weer wat meer trips te kunnen maken voor conferenties en trainingen. Er staan er inmiddels 2 met pen en 2 met potlood in de agenda, dus dat moet lukken, 2024 moet nog beginnen...
Maar eerst even een ruime week lekker niks doen.
Even terugblikkend is het weer een prima jaar geweest. Leuke opdrachten gedaan, iets minder trainingen dan 2022 en wat meer individual contributor-achtige opdrachten. Paar leuke trips gedaan voor conferenties (Madrid en omgeving Toronto).
Voor 2024 is het plan om geen opdrachten meer te doen als lid van een development-team, maar alleen nog advies / consultancy klussen te doen, met daarnaast meer trainingen. Eigenlijk wil ik gewoon minder werken maar niet minder omzet draaien.. Meer tijd voor andere dingen.
Om dat te doen ga ik weer samenwerken met een trainingsbureau (zij huren mij in als freelance trainer voor hun klanten), en daarnaast heb ik al de nodige leads vanuit mijn netwerk. Zal wel meer tijd gaan zitten in acquisitie, maar dat is prima. Daarnaast hoop ik weer wat meer trips te kunnen maken voor conferenties en trainingen. Er staan er inmiddels 2 met pen en 2 met potlood in de agenda, dus dat moet lukken, 2024 moet nog beginnen...
Maar eerst even een ruime week lekker niks doen.
Hier ook KNAB sinds april. Ik ben er erg tevreden over. Alle ZZP-ers die ik ken maken ook gebruik van KNAB.makooy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:24:
[...]
Hier ook KNAB. Naar wat ik om mij heen hoor hebben meer als de helft van de ZZP-ers die ik ken KNAB.
Voor 7 euro per maand (starters eerste x maanden 50% korting) werkt het erg goed.
Heb ook KNAB maar ben er minder en minder tevreden over.loewie1984 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:11:
Je kan volgens mij geen spaar rekeningen openen in de App, of onmogelijk te vinden. Dus via de web interface. Nu hebben ze een nieuwe waarin het ook niet mogelijk is of moeilijk te vinden is met allemaal functionaliteit die mist de oude app wel had.
Recent stuur ik van een spaar rekening van een andere bank geld naar mijn betaal rekening bij KNAB, verzendende partij verstuurd het geld direct. KNAB heeft 6 dagen geduurd tijdens de kerst periode. Support is echt 0,0 en dat valt mij eigenlijk al een tijdje op. Werkt een betaling niet dan is eerste advies: Herstart de app. Volgende advies, herinstalleer de app. Daarna blijft het stil en een dag later als het geheel weer werkt: Ow we hadden een storing tussen ons en Mollie. Het is niet een bank waar je last minute betalingen bij wil doen zeg maar.
Het ligt er ook aan hoeveel boekingen je hebt. Ik heb een ZZP rekening bij de Rabobank. Geen vast tarief per maand alleen €0,39 per regel. Aangezien ik minder dan 10 boekingen per maand heb is dat voor mij de goedkoopste oplossing. Moet alleen nog kijken naar een spaarrekening. Er staat nu eigenlijk altijd een te groot bedrag op mijn rekening dus of zakelijk sparen of naar privé halen (of een bv oprichtenmakooy schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:24:
[...]
Hier ook KNAB. Naar wat ik om mij heen hoor hebben meer als de helft van de ZZP-ers die ik ken KNAB.
Als het daar alleen bij bleef, prima.Crazy D schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:37:
[...]
Je voelt je aangevallen? Ik geef enkel aan dat het grootste deel hier een vaste opdracht op heeft voor langere tijd en je dus uitstekend weet wat je aan inkomsten gaat krijgen. Als jij dat als steek onderwater ervaart zegt dat meer over jou dan over mij.
Maar dan zet je er weer iets nutteloos bij als: " De enige keuzes is, gaan we dit jaar 3 of 4 x op vakantie. "
Ben zelf gewoon een Freelancer, waar dit topic voor bedoelt is. Mensen die altijd moeten benadrukken dat ze ondernemer zijn omdat reden x of y en dat andere mensen dat niet zijn omdat ze niet aan hun x of y voldoen vind ik vermoeiend.
Soms onderneem ik iets adv van mijn gevoelens ;-)
Want het is niet alleen nu dat je het moet benadrukken, maar zo ongeveer elke keer als het gaat over hoeveelheid opdrachten week/jaar.
Waar benadruk ik dat je wel of juist geen ondernemer bent? Nogmaals, ik stel alleen dat als jij (niet letterlijk jij wellicht) ergens fulltime werkt met een contract voor 1 of 2 jaar, dat je dus uitstekend weet hoeveel omzet je hebt. En dat naast ziekte, het enige is dat bepaald of je omzet hoger of lager is hoeveel dagen vrij je inplanned (of 'vrij neemt' als je graag van mij wilt horen dat het als dienstverband zie en niet als ondernemerschapwvdl schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:41:
[...]
Als het daar alleen bij bleef, prima.
Maar dan zet je er weer iets nutteloos bij als: " De enige keuzes is, gaan we dit jaar 3 of 4 x op vakantie. "
Ben zelf gewoon een Freelancer, waar dit topic voor bedoelt is. Mensen die altijd moeten benadrukken dat ze ondernemer zijn omdat reden x of y en dat andere mensen dat niet zijn omdat ze niet aan hun x of y voldoen vind ik vermoeiend.
Soms onderneem ik iets adv van mijn gevoelens ;-)
Want het is niet alleen nu dat je het moet benadrukken, maar zo ongeveer elke keer als het gaat over hoeveelheid opdrachten week/jaar.

Exact expert nodig?
Moet de voorlopige aangifte over 2023 voor het einde van het jaar ingediend zijn?Afas schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:36:
[...]
Om dat te voorkomen kun je ook vragen of hij nog voor het einde van het jaar een voorlopige aangifte in wil dienen over 2023. Je hebt op dit moment in het jaar een vrij goed beeld van je winst uit onderneming. Dan betaal je in januari of februari de VA en heb je als het goed is weinig meer bij te betalen of terug te vorderen bij de aangifte over 2023.
Om te voorkomen dat je belastingrente moet betalen is het toch ook mogelijk om in maart of april 2024 de voorlopige aangifte in te dienen?
Ik zit ook bij de Rabo.Afas schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:26:
[...]
Het ligt er ook aan hoeveel boekingen je hebt. Ik heb een ZZP rekening bij de Rabobank. Geen vast tarief per maand alleen €0,39 per regel. Aangezien ik minder dan 10 boekingen per maand heb is dat voor mij de goedkoopste oplossing. Moet alleen nog kijken naar een spaarrekening. Er staat nu eigenlijk altijd een te groot bedrag op mijn rekening dus of zakelijk sparen of naar privé halen (of een bv oprichten)
Heb hier ook een spaarrekening bij (kosteloos).
Erg tevreden mee. Bankier privé ook bij de Rabo. Vandaar mijn keuze voor hen.
Ik haal het geld naar privé om bij Bunq (2,46%) en Trade Republic (4% tot max 50K) te stallen.
Het hangt af van jouw specifieke situatie, zie hier.dropstick schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:32:
[...]
Moet de voorlopige aangifte over 2023 voor het einde van het jaar ingediend zijn?
Om te voorkomen dat je belastingrente moet betalen is het toch ook mogelijk om in maart of april 2024 de voorlopige aangifte in te dienen?
Ik ben van Bunq naar Knab overgestapt, oa ivm die extra persoonlijke account (inclusief inlog) en helpdesk die je nooit begrijpt, alleen "engels" spreekt en je vaak verwijst naar een publiek forum waar je zelf maar op zoek mag.
Bij Knab werkt alles prima, ook de app. Ik kan ook gewoon spaarrekeningen in de app zien. Helpdesk antwoordt ook altijd snel.
De sync van Knab naar Informer is wel een beetje vaag. Op dit moment werkt alleen de koppeling voor mn betaalrekening, niet mn spaarrekeningen, terwijl dat wel zou moeten kunnen. Maar daarvoor importeer ik af en toe een export. Koppeling met Bunq werkte altijd feilloos.
Bij Knab werkt alles prima, ook de app. Ik kan ook gewoon spaarrekeningen in de app zien. Helpdesk antwoordt ook altijd snel.
De sync van Knab naar Informer is wel een beetje vaag. Op dit moment werkt alleen de koppeling voor mn betaalrekening, niet mn spaarrekeningen, terwijl dat wel zou moeten kunnen. Maar daarvoor importeer ik af en toe een export. Koppeling met Bunq werkte altijd feilloos.
Ik heb de boel gewoon bij ABN gelaten dee maand bij overstap naar bv's. Enige plekken waar een bv+holding mogelijk is zijn de grootbanken of partijen die dan zoveel rekenen dat het eigenlijk niet meer uitmaakt.
Soweiso is een rekening openen waar je al prive bankiert vaak sneller omdat er al een deel KYC is gedaan.
Soweiso is een rekening openen waar je al prive bankiert vaak sneller omdat er al een deel KYC is gedaan.
met mijn eenmanszaak zit ik ook al 7 jaar tevreden bij KNAB. Vanaf volgend jaar ga ik verder vanuit een holding+bv constructie. Tot mijn verbazing kon ik met een bv niet terecht bij KNAB. Ze konden wel mijn huidige rekening omzetten dmv een rechtspersoonwijziging. Echter mijn eenmanszaak blijft nog een paar maanden bestaan en ik wil niet dat mijn administratie en geldstromen allemaal door elkaar lopen.
Dus opzoek gegaan naar alternatieven. De BV heeft nu een rekening bij Bunq. Dat was binnen een week geregeld. De holding bij mijn huisbank Rabobank. Daar had ik binnen een dag een rekening.
Ben benieuwd hoe Bunq gaat bevallen, maar de app en website etc. is niet echt mijn ding. Het lijkt wel een online casino. Denk dat ik in de loop van 2024 als mijn eenmanszaak is uitgeschreven de KNAB rekening omzet en Bunq opzeg.
Dus opzoek gegaan naar alternatieven. De BV heeft nu een rekening bij Bunq. Dat was binnen een week geregeld. De holding bij mijn huisbank Rabobank. Daar had ik binnen een dag een rekening.
Ben benieuwd hoe Bunq gaat bevallen, maar de app en website etc. is niet echt mijn ding. Het lijkt wel een online casino. Denk dat ik in de loop van 2024 als mijn eenmanszaak is uitgeschreven de KNAB rekening omzet en Bunq opzeg.
Heeft iemand nog tips voor andere freelance websites? De sites in het eerste artikel zijn naar mijn idee aardig gedateerd. Ik snap dat klussen aan het eind van het jaar minder zijn, maar voor mijn ervaring en relatief laag uurloon lijkt het onmogelijk nu iets te vinden (React/React Native/NextJS).
Thanks!
Thanks!
Hierbij een vrekkige tip mbt de zakelijke rekeningen voor 2 BVs (holding + werkmaatschappij)fry77 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:53:
Ik heb de boel gewoon bij ABN gelaten dee maand bij overstap naar bv's. Enige plekken waar een bv+holding mogelijk is zijn de grootbanken of partijen die dan zoveel rekenen dat het eigenlijk niet meer uitmaakt.
Aangezien je bij Bunq tot 25 IBANs kunt aanmaken, kun je zowel voor je holding-BV als voor je werk-BV genoeg rekeningen aanmaken.
In de app kun je je rekeningen ook namen geven (holding betaal, holding spaar, holding btw, holding buffer, etc en dan voor werk-BV idem) om het overzicht te behouden.
Juridisch gezien heb je dan dus de gelden op naam van de holding staan bij de bank (je zou ook op naam van de werk-BV kunnen openen, maar onder die naam wil je niet de gelden van je holding hebben).
Maar, omdat je per IBAN een apart inleesbestand hebt, kun je wel per BV makkelijk in je boekhouding invoeren.
Scheelt je toch weer een tweede abonnement en ook alle overboekingen tussen de BVs heb je geen transactiekosten.
Wel even op je factuur zetten dat je klant (van de werk-BV) dient te betalen op een rekening van de holding-BV, ook in je algemene voorwaarden even opnemen. Wil je sowieso iets voor regelen, je wil wel je vorderingen kunnen overdragen.
En ja: in deze constructie heb je uiteraard maar 1x depositogarantie. Als dat een issue is, dan mogen de kosten voor een andere/tweede zakelijke rekening geen afweging zijn
[ Voor 5% gewijzigd door Yorro op 29-12-2023 15:57 ]
Heb ASN en had KNAB erbij voor het sparen.
Knab eruit gedaan, geen meerwaarde, wel kosten. En de verhoging van 25% voor 'kosten" & alles wordt duurder dus fuk jou klant, jij gaat extra betalen, vond ik niet prettig.
Heb mijn ASN aangehouden. Meer dan tevreden; gewoon een bank account, maar geen poespas, geen gedoe, geen storingen. Overboekingen zijn instant,de app en boekhouding downloads werken ook prima.
Knab eruit gedaan, geen meerwaarde, wel kosten. En de verhoging van 25% voor 'kosten" & alles wordt duurder dus fuk jou klant, jij gaat extra betalen, vond ik niet prettig.
Heb mijn ASN aangehouden. Meer dan tevreden; gewoon een bank account, maar geen poespas, geen gedoe, geen storingen. Overboekingen zijn instant,de app en boekhouding downloads werken ook prima.
| Security Management |
Ik ben zelf ook zo'n "alles wordt duurder dus fuk jou klant, jij gaat extra betalen" ondernemer. Vind ik wel zo prettig.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Mijn ervaringen:jurcurr schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:47:
Heeft iemand nog tips voor andere freelance websites? De sites in het eerste artikel zijn naar mijn idee aardig gedateerd. Ik snap dat klussen aan het eind van het jaar minder zijn, maar voor mijn ervaring en relatief laag uurloon lijkt het onmogelijk nu iets te vinden (React/React Native/NextJS).
Thanks!
Freelance.nl: zoekfunctie is bagger, opdrachten zijn afhankelijk van de plaatser Pro of niet, inhoudelijk zijn het erg veel shitrecruiters die allemaal opdrachten van marktplaatsen reposten, soms zelfs geautomatiseerd en op hetzelfde moment.
Select/Headfirst/Striive: inlogfunctie van de site onthoudt je na maanden in beta nog steeds niet (telkens opnieuw inloggen), mailnotificaties zijn dubbel en hun algoritme dat "nieuwheid" van opdrachten bepaalt is ondoorgrondelijk dus telkens dezelfde opdrachten in de mail (tweemaal), ze doen alsof je zonder Premium (€ 3 per gewerkt uur) kunt reageren, maar als je dan belt naar het nummer bij een advertentie dan zeggen ze dat je via de site moet reageren en premium moet nemen, veel opdrachten die alleen aanbesteding in naam zijn, in de praktijk weten ze al wie de functie gaat vervullen.
Jellow: don't call us, we'll call you. Ze bellen alleen nooit, en reageren ook nooit als je wel op een opdracht reageert. Maar dat is iets waar alle recruiters aan lijden.
Funle: betaal € 35 per maand om lid te worden van een verzamelsite die advertenties van verschillende verzamelsites verzamelt.
Magnit: post enkel opdrachten voor op Schiphol?
Fring: zeer weinig opdrachten.
2Interim: heb ik nog nooit een relevante opdracht op zien staan.
Qua banken: ik zit privé en met de eenmanszaak nog steeds bij de ABN en ze irriteren me nog steeds niet genoeg om over te stappen.
Privé en met de VOF bij Triodos en dat bevalt wel. In ieder geval slopen ze de site qua UX niet zo vaak als de ABN dat doet, en de helpdesk weet waar ze het over hebben.
Bij de ABN moet je altijd je telefoon opnieuw opstarten, de cache van de app wissen, de app verwijderen en opnieuw installeren, de cookies van je browser verwijderen voordat men je vertelt dat je met je zakelijke rekening niet kunt betalen met iDeal via een QR-code.
En qua boekhoudpakket ben ik wel over: Visma Cash Web ging een prijsverhoging doorvoeren na elf jaar lang geen enkele functionele verbetering. Je bedient nog steeds een DOS-programma dat bij hen op een server draait, waarbij de webapp een UI is die toetsaanslagen doorgeeft via AJAX, en dat is niet overdreven.
Dus nu ga ik in plaats van elke maand € 35 terug naar iets van € 15 voor e-Boekhouden.
[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 30-12-2023 09:54 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
De tenaamstelling is dan toch niet op je BV, die naam is alleen voor je eigen overzicht. Daar ga je gezeur mee krijgen van de bank. Het is ook geen derdengeldenrekening.Yorro schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:56:
[...]
Hierbij een vrekkige tip mbt de zakelijke rekeningen voor 2 BVs (holding + werkmaatschappij)
Aangezien je bij Bunq tot 25 IBANs kunt aanmaken, kun je zowel voor je holding-BV als voor je werk-BV genoeg rekeningen aanmaken.
In de app kun je je rekeningen ook namen geven (holding betaal, holding spaar, holding btw, holding buffer, etc en dan voor werk-BV idem) om het overzicht te behouden.
Juridisch gezien heb je dan dus de gelden op naam van de holding staan bij de bank (je zou ook op naam van de werk-BV kunnen openen, maar onder die naam wil je niet de gelden van je holding hebben).
Wel even op je factuur zetten dat je klant (van de werk-BV) dient te betalen op een rekening van de holding-BV, ook in je algemene voorwaarden even opnemen. Wil je sowieso iets voor regelen, je wil wel je vorderingen kunnen overdragen.
En ja: in deze constructie heb je uiteraard maar 1x depositogarantie. Als dat een issue is, dan mogen de kosten voor een andere/tweede zakelijke rekening geen afweging zijn
Betaal beter die paar euro, ipv zelf rare ondoorzichtige voorwaarden en juridisch niet kloppende dingen neer te zetten. Je zal dan in allerlei bochten moeten springen dat je holding factureert voor zaken die zijn uitgevoerd door de werkmaatschappij. Je hebt het over een vordering, maar ik zou me eerder zorgen maken over aansprakelijkheid van je werkmaatschappij die je op je holding neemt. Neem dan geen holding.
Als je die ook maar een keer wil controleren / laten toetsen ben je *al* je 'voordeel' meteen kwijt aan kosten.
Doe dan al je zakelijke rekeningen weg, en gebruik je prive rekening. Scheelt je weer een rekening
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
2interim viel me ook op, 4 opdrachten in totaliteit… wooptiedoo.
Even kort (zit op mobiel, gaat vaak niet lekker met reacties/opmaak)Jrz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:51:
[...]
De tenaamstelling is dan toch niet op je BV, die naam is alleen voor je eigen overzicht. Daar ga je gezeur mee krijgen van de bank. Het is ook geen derdengeldenrekening.
Betaal beter die paar euro, ipv zelf rare ondoorzichtige voorwaarden en juridisch niet kloppende dingen neer te zetten. Je zal dan in allerlei bochten moeten springen dat je holding factureert voor zaken die zijn uitgevoerd door de werkmaatschappij. Je hebt het over een vordering, maar ik zou me eerder zorgen maken over aansprakelijkheid van je werkmaatschappij die je op je holding neemt. Neem dan geen holding.
Als je die ook maar een keer wil controleren / laten toetsen ben je *al* je 'voordeel' meteen kwijt aan kosten.
Doe dan al je zakelijke rekeningen weg, en gebruik je prive rekening. Scheelt je weer een rekening
- Tenaamstelling bankrekening is op holding (niet op mijzelf)
- Het is gewoon een zakelijk rekeningen pakket
- Facturatie aan klant is door werkmaatschappij (niet door holding)
- Klant betaald bevrijdend op de rekening van de holding
- Je stelt dat de holding aansprakelijkheid op zich neemt, kun je dat uitleggen?
- Je derdengeldrekening volg ik al helemaal niet, wat bedoel je precies?
Magnit doet in ieder geval ook voor TennetCodeCaster schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:15:
[...]
Mijn ervaringen:
Freelance.nl: zoekfunctie is bagger, opdrachten zijn afhankelijk van de plaatser Pro of niet, inhoudelijk zijn het erg veel shitrecruiters die allemaal opdrachten van marktplaatsen reposten, soms zelfs geautomatiseerd en op hetzelfde moment.
Select/Headfirst/Striive: inlogfunctie van de site onthoudt je na maanden in beta nog steeds niet (telkens opnieuw inloggen), mailnotificaties zijn dubbel en hun algoritme dat "nieuwheid" van opdrachten bepaalt is ondoorgrondelijk dus telkens dezelfde opdrachten in de mail (tweemaal), ze doen alsof je zonder Premium (€ 3 per gewerkt uur) kunt reageren, maar als je dan belt naar het nummer bij een advertentie dan zeggen ze dat je via de site moet reageren en premium moet nemen, veel opdrachten die alleen aanbesteding in naam zijn, in de praktijk weten ze al wie de functie gaat vervullen.
Jellow: don't call us, we'll call you. Ze bellen alleen nooit, en reageren ook nooit als je wel op een opdracht reageert. Maar dat is iets waar alle recruiters aan lijden.
Funle: betaal € 29 per maand om lid te worden van een verzamelsite die advertenties van verschillende verzamelsites verzamelt.
Magnit: post enkel opdrachten voor op Schiphol?
Fring: zeer weinig opdrachten.
2Interim: heb ik nog nooit een relevante opdracht op zien staan.
Qua banken: ik zit privé en met de eenmanszaak nog steeds bij de ABN en ze irriteren me nog steeds niet genoeg om over te stappen.
Privé en met de VOF bij Triodos en dat bevalt wel. In ieder geval slopen ze de site qua UX niet zo vaak als de ABN dat doet, en de helpdesk weet waar ze het over hebben.
Bij de ABN moet je altijd je telefoon opnieuw opstarten, de cache van de app wissen, de app verwijderen en opnieuw installeren, de cookies van je browser verwijderen voordat men je vertelt dat je met je zakelijke rekening niet kunt betalen met iDeal via een QR-code.
En qua boekhoudpakket ben ik wel over: Visma Cash Web ging een prijsverhoging doorvoeren na elf jaar lang geen enkele functionele verbetering. Je bedient nog steeds een DOS-programma dat bij hen op een server draait, waarbij de webapp een UI is die toetsaanslagen doorgeeft via AJAX, en dat is niet overdreven.
Dus nu ga ik in plaats van elke maand € 35 terug naar iets van € 15 voor e-Boekhouden.

Ik vind dit ook een schimmige constructie. Hoe kan je hard maken dat alle aansprakelijkheid bij de werkmaatschappij ligt en de holding geen partij is terwijl alle betalingen gedaan worden vanuit en ontvangen worden op een bankrekening van de holding. Het eerste standpunt dat een tegenpartij inbrengt, mocht er stront aan de knikker zijn, is dat de holding en werkmaatschappij één en dezelfde partij is en dat zaken dusdanig verweven zijn dat aansprakelijkheid van de holding niet is uit te sluiten. Hoe kan je tenslotte de liquiditeit van de werkmaatschappij borgen als deze geen eigen bankrekening heeft / alle gelden direct naar de holding gaan. Ik zou dit dus nooit zo doen...Yorro schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:16:
[...]
Even kort (zit op mobiel, gaat vaak niet lekker met reacties/opmaak)
- Tenaamstelling bankrekening is op holding (niet op mijzelf)
- Het is gewoon een zakelijk rekeningen pakket
- Facturatie aan klant is door werkmaatschappij (niet door holding)
- Klant betaald bevrijdend op de rekening van de holding
- Je stelt dat de holding aansprakelijkheid op zich neemt, kun je dat uitleggen?
- Je derdengeldrekening volg ik al helemaal niet, wat bedoel je precies?
Helemaal mee eens!mbe81 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:49:
[...]
Ik vind dit ook een schimmige constructie. Hoe kan je hard maken dat alle aansprakelijkheid bij de werkmaatschappij ligt en de holding geen partij is terwijl alle betalingen gedaan worden vanuit en ontvangen worden op een bankrekening van de holding. Het eerste standpunt dat een tegenpartij inbrengt, mocht er stront aan de knikker zijn, is dat de holding en werkmaatschappij één en dezelfde partij is en dat zaken dusdanig verweven zijn dat aansprakelijkheid van de holding niet is uit te sluiten. Hoe kan je tenslotte de liquiditeit van de werkmaatschappij borgen als deze geen eigen bankrekening heeft / alle gelden direct naar de holding gaan. Ik zou dit dus nooit zo doen...
Lijkt me ook vragen om problemen, als je vrekkig wilt doen kan je dan beter gewoon helemaal geen holding bv opzetten. Dat scheelt past kosten (en daar zijn ook valide redenen om voor te kiezen, is niet altijd nodig). Maar wel een holding BV, maar dan een paar euro besparen op een eigen bankrekening lijkt me verkeerde zuinigheid.mbe81 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:49:
[...]
Ik vind dit ook een schimmige constructie. Hoe kan je hard maken dat alle aansprakelijkheid bij de werkmaatschappij ligt en de holding geen partij is terwijl alle betalingen gedaan worden vanuit en ontvangen worden op een bankrekening van de holding. Het eerste standpunt dat een tegenpartij inbrengt, mocht er stront aan de knikker zijn, is dat de holding en werkmaatschappij één en dezelfde partij is en dat zaken dusdanig verweven zijn dat aansprakelijkheid van de holding niet is uit te sluiten. Hoe kan je tenslotte de liquiditeit van de werkmaatschappij borgen als deze geen eigen bankrekening heeft / alle gelden direct naar de holding gaan. Ik zou dit dus nooit zo doen...
Tijdens mijn zoektocht heb ik een tijdje gebruik gemaakt van observ.nu alle opdrachten van portals op 1 hoop daar, en de 1e maand gratis.jurcurr schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:47:
Thanks!
Uiteindelijk niet via die site wat gevonden, maar ik vond m wel erg fijn
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Schimmig?mbe81 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:49:
[...]
Jij vindt het schimmig dat je een factuur betaalt aan een andere partij dan waar je de dienst van hebt afgenomen? Er is in de praktijk een hele sector die precies hier z’n geld aan verdient, het heet dan factoring.
In dit geval gaat het gewoon om een ‘bevrijdende betaling’ (conform art 6:32 BW) aangezien de debiteur (de klant van de wm-BV) de instructie krijgt om te betalen op de bankrekening van de holding.
Dat doet niks af aan de overeenkomst en dienstverlening tussen de klant en de WM.
Verder gaan de gelden dan wel naar een bankrekening van de holding, maar zolang er geen titel is waarbij gelden van de WM naar de holding gaan (managementfee, dividend) is er een rekening-courant tussen de WM en de holding (WM heeft dus een vordering op de holding, die daar tegenover de gelden op een dedicated bankrekening heeft staan). De WM ‘bankiert’ als het ware bij de holding.
Overigens, dit is niet iets waarbij ik zelf het wiel heb uitgevonden. Binnen grotere groepen van vennootschappen is dit heel gebruikelijk, sterker nog, binnen banken is dit niet meer dan normaal.
Inderdaad praktisch wat er allemaal binnenkomt. Vond de interface wel uitermate beperkt. Geen filters oid. Ruimte voor verbetering!ConQuestador schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:00:
[...]
Tijdens mijn zoektocht heb ik een tijdje gebruik gemaakt van observ.nu alle opdrachten van portals op 1 hoop daar, en de 1e maand gratis.
Uiteindelijk niet via die site wat gevonden, maar ik vond m wel erg fijn
Dat klopt allemaal wel, maar je zal het goed in je voorwaarden moeten hebben. En bij enig conflict loop kan je ook tegen wat zaken aanlopen. Daarnaast zullen een aantal banken, waaronder de populaire zzp bank, hier moeilijk over doen. Zeker als je het "bankieren bij de holding" noemt.Yorro schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:15:
[...]
Schimmig?
Jij vindt het schimmig dat je een factuur betaalt aan een andere partij dan waar je de dienst van hebt afgenomen? Er is in de praktijk een hele sector die precies hier z’n geld aan verdient, het heet dan factoring.
In dit geval gaat het gewoon om een ‘bevrijdende betaling’ (conform art 6:32 BW) aangezien de debiteur (de klant van de wm-BV) de instructie krijgt om te betalen op de bankrekening van de holding.
Dat doet niks af aan de overeenkomst en dienstverlening tussen de klant en de WM.
Verder gaan de gelden dan wel naar een bankrekening van de holding, maar zolang er geen titel is waarbij gelden van de WM naar de holding gaan (managementfee, dividend) is er een rekening-courant tussen de WM en de holding (WM heeft dus een vordering op de holding, die daar tegenover de gelden op een dedicated bankrekening heeft staan). De WM ‘bankiert’ als het ware bij de holding.
Overigens, dit is niet iets waarbij ik zelf het wiel heb uitgevonden. Binnen grotere groepen van vennootschappen is dit heel gebruikelijk, sterker nog, binnen banken is dit niet meer dan normaal.
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
mmmm zojuist kennis genaakt met de nadelen van alles bij 1 bank..... werkmij geblokeerd "want ongebruikelijke betaling" (naar de boekhouder
) en DUS ook meteen de holding geblokkeerd.....
DUs komende week even een tweede rekening openen....
DUs komende week even een tweede rekening openen....
@fry77 Je gaat een backup rekening bij de een andere bank openen omdat je bank je rekening geblokkeerd heeft? Dat is toch dinsdag gewoon even bellen en je kan weer verder? Of heb je elk weekend zulke super dringende bankzaken dat je geen dag zonder rekening kan?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dit, of je betaalt het van je prive-rekening en verrekent het op je rekening courant.RichieB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:53:
@fry77 Je gaat een backup rekening bij de een andere bank openen omdat je bank je rekening geblokkeerd heeft? Dat is toch dinsdag gewoon even bellen en je kan weer verder? Of heb je elk weekend zulke super dringende bankzaken dat je geen dat zonder rekening kan?
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik doe het ook hoor (primair bij bunq, backup bij Rabobank). Voor hetzelfde geld is je rekening meerdere weken/maanden geblokkeerd. En ook al komt het uiteindelijk wel weer goed, de vraag is hoe je die tussentijd overleeft. Daarom dus 2 bankrekeningenRichieB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:53:
@fry77 Je gaat een backup rekening bij de een andere bank openen omdat je bank je rekening geblokkeerd heeft? Dat is toch dinsdag gewoon even bellen en je kan weer verder? Of heb je elk weekend zulke super dringende bankzaken dat je geen dag zonder rekening kan?
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Gebeurd dat dan vaak dat een bank een rekening blokkeert? Of is dit het it/tweak gevoel om redundantie in te bouwen?
Volgens mij valt het wel mee, maar het punt is dat als het gebeurt het nogal absoluut is.jongetje schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:09:
Gebeurd dat dan vaak dat een bank een rekening blokkeert? Of is dit het it/tweak gevoel om redundantie in te bouwen?
Maar in dit geval lijkt me een tweede zakelijke rekening wel wat ver gaan. De meesten van ons hebben niet zo'n hele hoge zakelijke kosten en tegelijkertijd privé ook wel een aardige buffer. Het is niet zoiets als dat je een fabriek hebt en materialen en energie hebt en tegelijkertijd ook nog loonkosten moet blijven betalen. Zelfs als je een kantoor en zakelijke auto hebt stopt het wel bij een euro of 2000 per maand. Dat kun je normaal gesproken wel een paar maanden met privégeld overbruggen. Als het al nodig is. De kans is tenslotte nog steeds wel heel klein dat het gebeurt.
[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 31-12-2023 09:21 ]
Als je een goedkope rekening voor je holding (en eventueel werkmaatschappij) wilt, Revolut is gratis en als je nog een LT iban hebt, is dat ook niet zo relevant omdat de tegenpartij voornamelijk je werkmaatschappij of jouw privé is.
Toevallig laatst een stuk bij Radar op tv dat de fraude controle lijkt doorgeslagenjongetje schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:09:
https://radar.avrotros.nl...-banken-schiet-door-37889 . Ze hadden in de uitzending een voorbeeld van 2 ex-ING medewerkers die door de ING waren geblokkeerd. Soberder dan deze mensen kon bijna niet, maar toch geblokkeerd
[ Voor 17% gewijzigd door Furion2000 op 31-12-2023 11:21 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door Homehub op 10-02-2024 13:57 ]
Revolut en Wise kan je gratis zakelijke rekeningen openen.
Edit. Nvm! BV + VOF zeker.Homehub schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:44:
Nu het toch over bankrekeningen gaat. Ik zit nu bij ASN en boekhouding bij Moneybird. ASN rekent 7,50 + 6,05 om elke maand te controleren dat ik geen fraudeur ben![]()
Als ik ASN opzeg en het duurste moneybird abonnement neem kost dat ongeveer hetzelfde als ik nu kwijt ben, en kan ik een rekening bij Moneybird krijgen. Dan scheelt dan weer mt940 bestandjes downloaden etc.
Iemand daar ervaring mee?
En weet iemand een bank waar je een gratis zakelijke spaarrekening kan openen? Voor wat ik google lijkt het alleen Triodos, maar ben niet 100% zeker. Dinsdag kan ik ze bellen maar wie weet weten jullie iets.
N26 is zakelijk ook gratis.
[ Voor 7% gewijzigd door FitTiv op 31-12-2023 11:56 ]
Is N26 niet alleen eenmanszaken, en kan je vervolgens niet eens de tenaamstelling van de rekening op je eenmanszaak zetten?
Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat een rekening geblokkeerd wordt omdat er ene verdachte transactie is
Als je een BV en Holding hebt wellicht wel een goed moment om te zorgen dat die niet beiden bij dezelfde bank zitten, maar vraag me wel af op basis waarvan het gedetecteerd is. Wellicht doet de boekhouder ook met schimmige personen zaken? Anyway, erg onhandig is het sowieso wel.

Exact expert nodig?
-
[ Voor 100% gewijzigd door Homehub op 10-02-2024 13:57 ]
Raisin?Homehub schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:26:
[...]
Yes, gaat om een Holding BV. Denk dat ik er wel uit ben vwb Moneybird/ Adyen rekening. Zoek alleen nog iets om (buffer/ reservering) spaargeld te stallen.
@Hmmbob Op de laatste dag van het jaar, wil ik je nogmaals bedanken voor de ontzettend handige sheet om te berekenen hoeveel belasting er betaald moet worden. Heb er dit jaar weer regelmatig gebruik van gemaakt
Vandaag de btw aangifte gedaan en meteen betaald. Scheelt toch weer in de box 3 belasting. Factuur van december ook meteen op 31-12 gezet, scheelt ook weer met gekke inkomstenbelasting mismatches.
Ik wil digibtw gaan gebruiken. Ik heb al Knab, maar het lijkt alsof er via Knab allerlei extra kosten bijkomen die er normaal niet zijn (inkomstenbelasting module bijvoorbeeld).
is er iemand die een doorverwijzing code wil doorsturen naar mij?
is er iemand die een doorverwijzing code wil doorsturen naar mij?
Te betalen BTW telt niet mee voor je box3 belasting.Rolucious schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:43:
Vandaag de btw aangifte gedaan en meteen betaald. Scheelt toch weer in de box 3 belasting. Factuur van december ook meteen op 31-12 gezet, scheelt ook weer met gekke inkomstenbelasting mismatches.
@t_captain nog gelukt om van de uren af te stappen?sebasd schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:05:
[...]
Even offtopic van de lopende discussie (maar toch ook weer niet), dit is iets waar ik ook dit jaar mee begonnen ben.
De voordelen die ik zie:
* Minder gedoe waarschijnlijk (hopelijk) met wet DBA, want je levert een vooraf gedefinieerde prestatie binnen een vooraf gedefinieerde periode voor een vooraf gedefinieerde prijs
* Beter schaalbaar (je hebt maar x uren in de week te verstoken en de rek in uurtarief is ook gebonden aan een maximum)
* Eerlijker voor beide partijen (levert meer op wanneer ik efficiënter werk en eerder klaar ben, klant krijgt geen stoelverwarmers)
Het grote nadeel is inderdaad dat het standaard detacheringswerk op klantlocatie in de huidige markt heel erg vastzit aan uurtje factuurtje. Daarom hoop ik dat in 2017 weer een stuk minder te doen dan in 2016, waar ik het alweer minder deed dan in 2015.
Zou graag ideeën van anderen hierover horen en delen!
Even een oud bericht quoten. Schaalbaar! Ben nu ruim 2 Jaar freelancer en het gaat top. Leuke projecten en prima tarief maar je zit vrij snel aan je max merk ik. Natuurlijk kan je nog een x aantal % groeien maar mijn tarief zal nooit €200,- worden. Je kan wat projecten er naast doen maar dan zit je zo op 50 uur +.
Zie zelf dat enkele ondernemers in mijn omgeving zijn begonnen als freelancer en de stap hebben gemaakt naar een BV met personeel.
Zie verschillende bedrijven van 3 man personeel tot 30 personeel. Enkele zitten al jaren met hetzelfde aantal medewerkers.
Hoe zien jullie dit groeipad? Als bijna organisch of vind je het zo ook prima? Stel je gaat naar een BV. Hoe ga je je onderscheiden als Microsoft 365 je vakgebied is? Dat lijkt nog aardig lastig als ik naar de markt kijk.
Sprak dit jaar een account manager die voor zich zelf is begonnen. Hij heeft als broker 15 man weg gezet en is nu 3 jaar bezig. Dan maak je je werk wel lekker schaalbaar.
Volgend jaar weer lekker freelancen en kijken wat de mogelijkheid is. Ben benieuwd of hier meer Tweakers mee bezig zijn?
Maar als ik het nu overmaak, staat er minder op mijn rekening en, hoef ik volgend jaar minder vermogen op te geven. Zo telt het wel lijkt mij.Wolly schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:49:
[...]
Te betalen BTW telt niet mee voor je box3 belasting.
Het is een schuld.Rolucious schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:34:
[...]
Maar als ik het nu overmaak, staat er minder op mijn rekening en, hoef ik volgend jaar minder vermogen op te geven. Zo telt het wel lijkt mij.
Nee. Zakelijk vermogen telt niet mee voor box3 heffing.Rolucious schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:34:
[...]
Maar als ik het nu overmaak, staat er minder op mijn rekening en, hoef ik volgend jaar minder vermogen op te geven. Zo telt het wel lijkt mij.
Ah, leuk om te horen.Afas schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:00:
@Hmmbob Op de laatste dag van het jaar, wil ik je nogmaals bedanken voor de ontzettend handige sheet om te berekenen hoeveel belasting er betaald moet worden. Heb er dit jaar weer regelmatig gebruik van gemaakt![]()
Zal in de komende periode even aan die van 2024 werken, maar kan wel even duren.
Sometimes you need to plan for coincidence
Niet? Ik dacht dat met een eenmanszaak dat in elkaar verweven zit, maar klinkt wel logisch.Wolly schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:40:
[...]
Nee. Zakelijk vermogen telt niet mee voor box3 heffing.
Ik wacht hier ook met smart op!Hmmbob schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:04:
[...]
Ah, leuk om te horen.
Zal in de komende periode even aan die van 2024 werken, maar kan wel even duren.
Ook vanuit mij dank voor jouw 2023 sheet. Deze heb ik geïntegreerd in mijn eigen finance sheet. Dat hoop ik in 2024 ook weer te kunnen doen.
N.B. De sheet van @Hmmbob sloot aan op de software van mijn boekhouder. Dus erg content!
Fijne jaarwisseling alvast!
Ik haal momenteel ongeveer 15k omzet uit SaaS (est. 2020) en 5k uit een servicecontract (est. 2017). Het gros van mijn omzet is dus nog steeds uur/factuur, maar er is iets van een niet werken / wel verdienen component ontstaan.Wackmack schreef op zondag 31 december 2023 @ 15:00:
[...]
@t_captain nog gelukt om van de uren af te stappen?
Ik heb voor eigen gebruik de 2023 versie geüpdatet met de 2024 percentages. Als iemand geïnteresseerd is? Of beter nog, ergens kan hosten?
@Hmmbob uiteraard blijven alle credits voor jou. Laat me weten als je deze wilt gebruiken als basis wanneer je tijd hebt jouw versie te updaten.
@Hmmbob ik heb er volgens mij ook nog een foutje in gevonden. De berekening van de ZVW premie heeft als grondslag "winst uit onderneming" - "aftrekposten zakelijk". Prive aftrekposten mag je hier niet in meenemen.
Maar als je winst maar hoog genoeg is kom je wel aan het maximum dus velen zullen het niet merken denk ik
Maar als je winst maar hoog genoeg is kom je wel aan het maximum dus velen zullen het niet merken denk ik
[ Voor 3% gewijzigd door stefxx op 01-01-2024 13:31 ]
Nee, ik denk dat ik een andere bank voor de holding kies en dan de huidige gewoon weer opzeg.RichieB schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:53:
Ik krijg in de app nu ook de melding ongebruikelijke transactie als ik van werkmij naar holding overboekCrazy D schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:06:
Dit is echt voor het eerst dat ik hoor dat een rekening geblokkeerd wordt omdat er ene verdachte transactie isAls je een BV en Holding hebt wellicht wel een goed moment om te zorgen dat die niet beiden bij dezelfde bank zitten, maar vraag me wel af op basis waarvan het gedetecteerd is. Wellicht doet de boekhouder ook met schimmige personen zaken? Anyway, erg onhandig is het sowieso wel.
Op zich logisch, nieuwe bv's, nieuwe rekeningnummers dus alles is ongebruikelijk. Dit was een fout van een medewerker, betalingen waren er al door, maar blokaade was niet handmatig verwijderd.
Dit is overigens wel de reden dat ik bij meerdere banken prive bankier. Als ze de BV's gaan koppelen is het maar 1 stapje verder op dat ook met de prive accounts te doen.
Wat doen jullie mb vervoersmiddel ?
Heb nu een auto die gekocht is met privé geld en overgezet is in de zaak.
Betaal dus wel bijtelling, afschrijving wordt via de zaak gedaan, btw terug gekregen, MIA kon ik bij aanschaf ook nog gebruiken.
Zit nu alleen stiekem naar een andere auto te kijken alleen weet ik niet wat handig is:
1. Zakelijke lease
2. Koop
3. Iets anders?
Denk dat de auto al snel 1000pm aan zakelijk lease zal worden.
Hebben jullie bijvoorbeeld een richtlijn dat je bijvoorbeeld 10% van de omzet per maand/jaar uitgeeft aan lease auto?
Betaal dus wel bijtelling, afschrijving wordt via de zaak gedaan, btw terug gekregen, MIA kon ik bij aanschaf ook nog gebruiken.
Zit nu alleen stiekem naar een andere auto te kijken alleen weet ik niet wat handig is:
1. Zakelijke lease
2. Koop
3. Iets anders?
Hebben jullie bijvoorbeeld een richtlijn dat je bijvoorbeeld 10% van de omzet per maand/jaar uitgeeft aan lease auto?
Persoonlijk gebruik ik mijn privé auto gezien ik primair remote werk en het simpelweg zich niet loont.
Je betaald dan effectief door de bijtelling de auto alsnog grotendeels privé.
Echter pre-Covid had ik een diesel auto op de zaak (financial lease). Met 45K per jaar aan kilometers waarvan grofweg 85 tot 90% zakelijk kon dat er gemakkelijk uit.
Short answer: it depends.
Je betaald dan effectief door de bijtelling de auto alsnog grotendeels privé.
Echter pre-Covid had ik een diesel auto op de zaak (financial lease). Met 45K per jaar aan kilometers waarvan grofweg 85 tot 90% zakelijk kon dat er gemakkelijk uit.
Short answer: it depends.
Met deze tool kwam ik al snel tot de conclusie dat eigenlijk alleen een youngtimer (of 2019-2020 elektrische auto) loont. De youngtimerregeling (35% van economische waarde bij 15 jaar of ouder bijtellen) wordt met name gebruikt om “dikke Duitsers” te rijden voor een zacht prijsje, maar wordt pas echt financieel interessant dagelijks of betrouwbaar auto zoals een Ford Focus, Volvo V50 of een Toyota.makooy schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:47:
1. Zakelijke lease
2. Koop
3. Iets anders?
Als je duurder wilt rijden ook prima maar vrijwel geen voordeel in zakelijk. Het is met name interessanter om zakelijke te financieren dan privé omdat je de BTW zakelijk terugkrijgt en aftrekbaar is van de winst.
Ik ga dit jaar een tweedehands auto kopen en heb berekend dat het voordeligste is om hem privé te rijden, maar dit is van veel variabelen afhankelijk.
Allemaal happy new year,
kort vraagje hoe houden jullie bij wanneer je belasting aangifte moet doen en dat kwartaal aangifte.
Ik ben ergens in oktober begonnen met een kvk. Maar zie nergens zo 1,2,3 wanneer ik gegevens moet opgeven bij de belasting dienst, ik hoorde wel over een kwartaal vaak, maar is daar niet een truukje of hulpmiddel voor die je informeert op tijd. Ik heb en denk jullie ook geen zin in boetes voor het niet op tijd opgeven.
Trouwens, ik las ook dat je eigenlijk geen kvk nodig hebt zolang je onder de 8k per jaar verdient met je eenmanszak. Dan kan je kwitantie facturen uitgeven klopt dat?
Maar de kvk is wel voor je naam vastleggen niet?
TLDR: als ik begonnen ben in oktober wanneer moet ik dan de kwartaal belasting opgeven.
Is daar een tool voor of hulpmiddel om mij op tijd te waarschuwen.
Je hebt inkomstenbelasting en omzetbelasting.
Omzetbelasting is per kwartaal
Inkomstenbelasting is over het hele jaar dacht ik.
kort vraagje hoe houden jullie bij wanneer je belasting aangifte moet doen en dat kwartaal aangifte.
Ik ben ergens in oktober begonnen met een kvk. Maar zie nergens zo 1,2,3 wanneer ik gegevens moet opgeven bij de belasting dienst, ik hoorde wel over een kwartaal vaak, maar is daar niet een truukje of hulpmiddel voor die je informeert op tijd. Ik heb en denk jullie ook geen zin in boetes voor het niet op tijd opgeven.
Trouwens, ik las ook dat je eigenlijk geen kvk nodig hebt zolang je onder de 8k per jaar verdient met je eenmanszak. Dan kan je kwitantie facturen uitgeven klopt dat?
TLDR: als ik begonnen ben in oktober wanneer moet ik dan de kwartaal belasting opgeven.
Gelukkig nieuwjaar, dat staat in je post van de Belastingdienst nadat je ingeschreven hebt. Zonder KvK ga je waarschijnlijk moeite hebben om een bankrekening te openen en zakelijke diensten af te sluiten zoals verzekeringen.R.G schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:41:
[ Voor 16% gewijzigd door Deveon op 01-01-2024 17:20 ]
Omzetbelasting moet per kwartaal, en de deadline is altijd de laatste dag van de maand na het kwartaal. Dus
- 31 januari 2024 voor Q4 2023
- 30 april 2024 voor Q1 2024
- 31 juli 2024 voor Q2 2024
- 30 oktober 2024 voor Q3 2024
- 31 januari 2025 voor Q4 2024
[ Voor 0% gewijzigd door rool op 01-01-2024 20:15 . Reden: typo ]
Je kan via de site van de belastingdienst gewoon instellen dat ze je een e-mail reminder sturen als je binnenkort aangifte moet doen.R.G schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:41:
Allemaal happy new year,
hou er rekening mee dat als je een auto (waar je MIA voor hebt gebruikt) binnen 5 jaar verkoopt, dat je die MIA naar rato weer moet terugbetalen!makooy schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:47:
1. Zakelijke lease
2. Koop
3. Iets anders?
Je agenda?R.G schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:41:
Overigens krijg je altijd een brief en je kan ook mail reminders instellen.
Kleine nuance, het gaat niet om 5 jaar maar om 5 kalenderjaren.Kurios schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:24:
[...]
hou er rekening mee dat als je een auto (waar je MIA voor hebt gebruikt) binnen 5 jaar verkoopt, dat je die MIA naar rato weer moet terugbetalen!
Ah shit. Dat is wel een goede inderdaad.Kurios schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:24:
[...]
hou er rekening mee dat als je een auto (waar je MIA voor hebt gebruikt) binnen 5 jaar verkoopt, dat je die MIA naar rato weer moet terugbetalen!
Was iets van 5400 MIA dus tikt wel aan.
Dat moet helemaal niet. De Belastingdienst legde mij oorspronkelijk per maand op en kan ook per jaar. Voor de meeste hier is kwartaal gebruikelijk. Het delen van deze data vind ik echter gevaarlijk gezien de informatie voorzien van de Belastingdienst hier uitgebreid en leidend in is. Te laat betalen is de eerste keer een tik op je vingers maar daarna volgen de boetes snel. Mijn eerste (en enige) tik was omdat ik met acceptgiro betaalde in plaats van SEPA dus pas de volgende werkdag binnen was.rool schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:11:
Omzetbelasting moet per kwartaal, en de deadline is altijd de laatste dag van de maand na het kwartaal. Dus
- 31 januari 2024 voor Q4 2023
- 30 april 2024 voor Q1 2024
- 31 juli 2024 voor Q2 2024
- 30 oktober 2024 voor Q3 2024
- 31 januari 2025 voor Q4 2024
Is dat naar rato? Volgens mij doel je hierbij op de desinvesteringsbijtelling?Kurios schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:24:
[...]
Ik zit zelf een beetje in dezelfde situatie, echter komt mijn elektrische auto uit 2020. Ik wil graag een nieuwe auto kopen, maar dan privé. M'n huidige auto is ook privé gekocht maar op de zaak gezet waardoor ik de BTW kon aftrekken en MIA kon toepassen.
Het naar rato aftrekken kan ik niet terug vinden, heb je (of iemand) hier ervaring mee?
Uh dan heb je m dus zakelijk gekocht? als eenmanszaak maak je bij aanschaf van een middel de keuze of het prive of zakelijk is. Dus als je 'm zakelijk hebt (BTW terug, bijtelling, etc) dan heb je m dus zakelijk gekochtUrbanSnEAky schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:34:
[...]
Is dat naar rato? Volgens mij doel je hierbij op de desinvesteringsbijtelling?
Ik zit zelf een beetje in dezelfde situatie, echter komt mijn elektrische auto uit 2020. Ik wil graag een nieuwe auto kopen, maar dan privé. M'n huidige auto is ook privé gekocht maar op de zaak gezet waardoor ik de BTW kon aftrekken en MIA kon toepassen.
Het naar rato aftrekken kan ik niet terug vinden, heb je (of iemand) hier ervaring mee?
Exact expert nodig?
Ja klopt. Ik doel er meer op dat het voor de dealer een privé aankoop is maar voor "mezelf" is het een zakelijk aankoop geweest.Crazy D schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:53:
[...]
Uh dan heb je m dus zakelijk gekocht? als eenmanszaak maak je bij aanschaf van een middel de keuze of het prive of zakelijk is. Dus als je 'm zakelijk hebt (BTW terug, bijtelling, etc) dan heb je m dus zakelijk gekocht
Nu we het toch over auto's hebben. Ik ben naar een privé auto aan het kijken die ik binnenkort wil verzekeren, maar nu lees ik bij verschillende verzekeringsmaatschappijen dat je alleen met een zakelijke autoverzekering verzekerd bent tijdens zakelijke ritten. Hoe gaan jullie hier mee om? Of is het per verzekeringsmaatschappij verschillend wat het beleid is?
Dat lijkt me alleen van toepassing als je met gevaarlijke stoffen rijdt, of met klanten, zoals een taxi, maar niet voor een IT'er die naar een klant rijdt.codingforus schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:40:
Nu we het toch over auto's hebben. Ik ben naar een privé auto aan het kijken die ik binnenkort wil verzekeren, maar nu lees ik bij verschillende verzekeringsmaatschappijen dat je alleen met een zakelijke autoverzekering verzekerd bent tijdens zakelijke ritten. Hoe gaan jullie hier mee om? Of is het per verzekeringsmaatschappij verschillend wat het beleid is?
[ Voor 60% gewijzigd door proatjeboksem op 02-01-2024 10:50 ]
Bij FBTO vind ik dit in de voorwaarden onder het kopje Wanneer is schade niet verzekerd?codingforus schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:40:
De auto wordt zakelijk gebruikt.
Gebruik met winstoogmerk.
- Bijvoorbeeld: verhuur, lease, rijles, koerierswerk, betaald personenvervoer of goederenvervoer.
Wel verzekerd: vrijwilligerswerk en/of maatschappelijk gebruik zonder winstoogmerk.
- Bijvoorbeeld: maaltijdbezorging voor hulpbehoevenden en vervoer van minder mobiele personen naar de
huisarts of het ziekenhuis.
Wel verzekerd: een werknemer die naar zijn werkgever reist met zijn eigen auto (woon-werkverkeer).
Ik gok dat we onder het laatste vallen maar zou het eens na kunnen vragen.
[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 02-01-2024 10:52 ]