Grappig; ik heb altijd heel veel bezwaar gehad tegen hoge marges. Zo erg dat ik opdrachten ervoor heb laten schieten en ook aantal keren niet verlengd.
Maar dat is persoonlijk. En -enerzijds- inderdaad zoals eerder werd gezegd; who cares? Die grappenmakers trekken iedere maand 'gratis' geld. Daar hebben ze dan in 1e instantie een aantal uur voor gezwoegd, maar daarna is het cash money vanuit geautomatiseerde systemen. Doen ze gewoon goed! En tja, niet mee eens? Dan moet je er niet mee akkoord gaan.
Anderzijds zijn er ook meerdere bezwaren tegen deze praktijken;
- het verwachtingspatroon; hetgeen junioren / medioren in lastige situaties kan brengen,
- soms kun je niet anders.. 10 tot 30 % van het totale uurtarief naar die snuiters, of helemaal géén opdracht?
- als er verlenging moet komen na 6 maanden, en jij bent eigenlijk €30-€40 p/u te duur.. Wat dan? De simpele gedachte van zo 'n klant zal sneller zijn: "hmm, ik kan ook een goedkopere kracht inhuren die het werk wel kan afmaken.. "
- en minstens zo belangrijk; je prijst jezelf uit de markt (of eigenlijk; door de fee van de recruiter prijs je jezelf bij prijs-, kwalitietswegingen uit de gunning.. Vooral bij DAS aanbestedingen.
- en het voelt ethisch toch niet helemaal fijn
Tegenwoordig vertel ik de klant gewoon mijn uurtarief. Dat leverde een keer bij een opdracht de volgende situatie op:
Recruiter moest 5% van van zijn fee inleveren en mijn uurtarief ging met 5% omhoog
Briljante actie van de inhurend manager!