Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
C_V_S schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:58:
Mensen hier met CISSP certificering? En zo ja erg waardevol als freelancer?

Wil wat meer richting de security kant gaan en dan niet het pure operationele zeg maar....
CISSP is bij veel opdrachten het papiertje waarmee je door de eerste schifting van de recruiters heen komt, dus in het security domein wel handig. Soms hebben ze liever CISM trouwens.

Dit topic al eens gezien? IT Security Certificeringen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:00:
[...]

:w CISSP is een beetje de MSCE van de security certificaten. Iedereen kan het halen zonder iets van security te snappen, maar soms heb je het nodig om überhaupt ergens binnen te kunnen komen. Of dat het waard is moet je zelf bepalen. Als je uit het operationele weg wilt is CISM misschien beter geschikt?
Maar is dat niet met heel veel certificeringen zo? Het is toch veelal de combinatie met werkervaring dat het echt waardevol is.

Ja ik twijfel een beetje om richting ook CISM te gaan maar mijn werkervaring sluit beter bij CISSP aan zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merel-999
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 11:12
pkuppens schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:18:
[...]
Als recruiters bellen, vertel ik dat ik niet meer dan 10 euro marge accepteer of ze moeten met een heel sterk verhaal komen.
Als ik bij een recruiter naar de marge vraag, is het antwoord altijd 10 euro.
Wat zegt dit dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:02
C_V_S schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:06:
[...]

Maar is dat niet met heel veel certificeringen zo? Het is toch veelal de combinatie met werkervaring dat het echt waardevol is.

Ja ik twijfel een beetje om richting ook CISM te gaan maar mijn werkervaring sluit beter bij CISSP aan zeg maar.
Ligt aan je werkzaamheden. Als je meer operationeel/tactisch bezig bent, is CISSP goed. Als je meer richting management gaat, is CISM passend. Veel organisaties zien echter liever CISSP, zonder te begrijpen wat de inhoud van het certificaat is.

Ik heb zelf rond de 10 security certificaten en werk inmiddels weer als freelancer. Ik heb wel een paar jaar een security team van rond de 80 mensen geleid en ik keek zelf nooit naar CISSP, maar naar werkervaring. Afhankelijk van wat jouw track record is, kan dat meer waard zijn. Heb je bij kleine partijen wat security klussen gedaan, zou ik voor CISSP en CISM gaan, maar heb je wat grote projecten gedaan bij internationale spelers, zou dat niet nodig hoeven zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
C_V_S schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:58:
Mensen hier met CISSP certificering? En zo ja erg waardevol als freelancer?

Wil wat meer richting de security kant gaan en dan niet het pure operationele zeg maar....

Vanuit WC eend kreeg ik het CISSP advies :)
Tsja waardevol. Het is een hele brede opleiding met daarin veel van de basics van informatiebeveiliging. Je kan het papiertje ook niet halen zonder minimaal 5 jaar relevante security ervaring. Haal je het zonder dat dan krijg je een aparte vorm van het certificaat.

Ik werk zelf ook in dat vakgebied en heb het certificaat zelf (nog) niet. Merk wel dat bij veel opdrachten die via een puntensysteem werken dat het hebben van een CISSP certificaat zwaar telt.

Tot nu toe vaak binnen kunnen komen op een combinatie van ervaring + relevante universitaire master en andere studies. Maar ik kan natuurlijk niet op jouw CV kijken. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Panini op 20-12-2023 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

merel-999 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:39:
[...]

Wat zegt dit dan?
Dat ze eerst met @pkuppens gebeld hebben, en die heeft gezegd: maximaal 10 euro. Dus pakken ze 10 euro :P

Als ze dat zeggen voordat jij "max 10 euro" hebt gezegd, dan is 10 euro blijkbaar best gangbaar. Als ze dat zeggen nadat jij dat hebt gezegd.. nou ja, vul zelf maar in. Misschien hadden ze zelf 2,50 in gedachte maar dachten na de opmerking over 10 euro "oh dat is wel een mooie marge"...

In onderhandelingen nooit je maximale budget noemen. Niet als je een keuken of een auto koopt, niet als je iemand inhuurt, en niet als je een tussenpersoon spreekt. In die laatste situaties ook nooit je minimale tarief noemen want dan weet je bij voorbaar al dat dat het tarief gaat worden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Orangelights23 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:42:
[...]

Ligt aan je werkzaamheden. Als je meer operationeel/tactisch bezig bent, is CISSP goed. Als je meer richting management gaat, is CISM passend. Veel organisaties zien echter liever CISSP, zonder te begrijpen wat de inhoud van het certificaat is.

Ik heb zelf rond de 10 security certificaten en werk inmiddels weer als freelancer. Ik heb wel een paar jaar een security team van rond de 80 mensen geleid en ik keek zelf nooit naar CISSP, maar naar werkervaring. Afhankelijk van wat jouw track record is, kan dat meer waard zijn. Heb je bij kleine partijen wat security klussen gedaan, zou ik voor CISSP en CISM gaan, maar heb je wat grote projecten gedaan bij internationale spelers, zou dat niet nodig hoeven zijn.
Vooral her en der security projecten gedaan of security was een onderdeel van het project. CISSP is dan dus wel interessant.

Weet iemand wat over de zwaarte van het examen? Als ik het zo las kwam het wel zwaar over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
C_V_S schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:08:
[...]

Vooral her en der security projecten gedaan of security was een onderdeel van het project. CISSP is dan dus wel interessant.

Weet iemand wat over de zwaarte van het examen? Als ik het zo las kwam het wel zwaar over.
In het IT Security Certificeringen topic staat al wat informatie hierover :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
C_V_S schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:08:
[...]

Op Reddit kan je ook meer info daarover vinden op: https://www.reddit.com/r/cissp/

[ Voor 13% gewijzigd door Panini op 20-12-2023 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:06:
[...]
In onderhandelingen nooit je maximale budget noemen. Niet als je een keuken of een auto koopt, niet als je iemand inhuurt, en niet als je een tussenpersoon spreekt. In die laatste situaties ook nooit je minimale tarief noemen want dan weet je bij voorbaar al dat dat het tarief gaat worden.
Op mijn huidige opdracht was zelfs mijn minimale tarief niet mogelijk, maar de opdracht sprak mij wel enorm aan en doe liever iets leuks voor minder dan mijn opdracht hiervoor iets minder leuks voor meer. Het was op de eerste dag dus wel een flinke verrassing om te horen dat de tussenpersoon 17 euro marge pakt... Erg jammer maar denk niet dat ik deze opdracht onder deze voorwaarden ga verlengen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
merel-999 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:39:
[...]

Wat zegt dit dan?
Dat is niet mijn ervaring, 15 euro of 15% hoor ik ook regelmatig, als ze het al noemen..Probeer dit ook schriftelijk (mail) te ontlokken, en als zij met een mail komen om de afspraken vast te leggen, reply ik met mijn interpretatie van de afspraken. Waarin ik bv. ook hun 'recht op' bemiddeling tot die ene specifieke opdracht beperk.

En.. Controleren bij de eindklant...

Los van dat ik vind dat die 10 euro ook onderhandelbaar moet zijn voor platformopdrachten. Dan zou het eerder richting 5 euro moeten, of maar gedurende een periode van een paar maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
[...]

Dat ze eerst met @pkuppens gebeld hebben, en die heeft gezegd: maximaal 10 euro. Dus pakken ze 10 euro :P

Als ze dat zeggen voordat jij "max 10 euro" hebt gezegd, dan is 10 euro blijkbaar best gangbaar. Als ze dat zeggen nadat jij dat hebt gezegd.. nou ja, vul zelf maar in. Misschien hadden ze zelf 2,50 in gedachte maar dachten na de opmerking over 10 euro "oh dat is wel een mooie marge"...

Ik ben net slim genoeg (in onderhandelen) om wel eerst te vragen waar zij aan denken, en als dat meer dan 10 is kom ik pas met mijn maximum. Afhankelijk van de duur, type opdracht, en hoe interessant ik het vind.

Maar goed, door mijn stront-eigenwijsheid naar recruiters toe bellen ze me zo vaak niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 19:30
[...]

Kijk dit zijn nog eens handige tips. Ik heb hier zelf als freelancer weinig ervaring mee en vindt het praten over tarief wel steeds makkelijker. Naarmate je meer in een luxe positie komt is dat ook wel een drijfveer om alleen te gaan werken voor een tarief dat je zelf accepteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Manzara schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:07:
[...]

Kijk dit zijn nog eens handige tips. Ik heb hier zelf als freelancer weinig ervaring mee en vindt het praten over tarief wel steeds makkelijker. Naarmate je meer in een luxe positie komt is dat ook wel een drijfveer om alleen te gaan werken voor een tarief dat je zelf accepteerd.
Weleens een keuken gekocht? Als je zegt dat je maximale budget 15000 is, blijkt die keuken die je wilt echt stomtoevallig net 14950 te kosten 8)7 Nou ja, eigenlijk 17500 maar ik "kan wel iets met de prijs doen".

Wat ook niet handig is, is iets "je gangbare tarief" noemen want dat houdt in dat je dus ook een afwijkend tarief hebt (dat meestal word aangezien als "goedkoper", stupidity-opslag snapt niet iedereen ben ik achter gekomen....). Of een prijs-range, want dan noemt de klant uiteraard direct het laagste bedrag.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 15:46
Belegd er hier iemand zakelijk? Ik heb een eenmanszaak, en vraag me af hoe nuttig het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
Lekker belangrijk wat de marge is van de recruiter. Of het nou 1 of 10 euro is. Jij gaat toch akkoord met jouw tarief? Dan blijkt ineens dat de marge 40 euro is. Dat voelt kut natuurlijk, maar ja, jij was akkoord gegaan met die 65 euro, want liever 65 euro dan geen werk. In zo'n geval stap ik naar de eindklant en leg ik het voor. Jij betaalt 105, ik krijg 65. Hou je er rekening mee dat ik presteer op 65-euronivo?! Ook een klant wil niet dat er zo met zijn resources wordt omgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-09 14:05
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:22:
Lekker belangrijk wat de marge is van de recruiter. Of het nou 1 of 10 euro is. Jij gaat toch akkoord met jouw tarief? Dan blijkt ineens dat de marge 40 euro is. Dat voelt kut natuurlijk, maar ja, jij was akkoord gegaan met die 65 euro, want liever 65 euro dan geen werk. In zo'n geval stap ik naar de eindklant en leg ik het voor. Jij betaalt 105, ik krijg 65. Hou je er rekening mee dat ik presteer op 65-euronivo?! Ook een klant wil niet dat er zo met zijn resources wordt omgegaan.
Mua ik vind wel dat ik ook verantwoordelijk ben voor het beeld dat de eindklant heeft. Als jij denkt een 65 euro klus te doen (75-80 met gemiddelde marge) en de klant betaald 105 euro heb je weldegelijk scheve gezichten.

Daarom vroeg ik altijd om welke marge de tussenperiode hanteerd. Als dit te hoog is, moeten we samen met een oplossing komen.

Ik vroeg dit ook altijd in de eerste week vij de eindklant.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Ik vraag me wel af hoe dat werkt, presteren op 65 euro niveau. Maak je dan meer typfouten? Af en toe even een bugje toevoegen?
Volgens mij kan je beter op je normale niveau presteren en na verloop van tijd samen met de klant kijken hoe die marge naar jou toe kan i.p.v. naar de recruiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
JEightyFive schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:00:
Ik vraag me wel af hoe dat werkt, presteren op 65 euro niveau. Maak je dan meer typfouten? Af en toe even een bugje toevoegen?
Volgens mij kan je beter op je normale niveau presteren en na verloop van tijd samen met de klant kijken hoe die marge naar jou toe kan i.p.v. naar de recruiter.
Ik snap het, maar onbetaald overwerken voelt tegen 100 + 5 voor de recruiter euro een stuk aantrekkelijker dan tegen 65 + 40 voor de recruiter.
Bij 65 zijn mijn pauzes echt wel wat langer/vaker dan bij 100.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
groezle schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:38:
Belegd er hier iemand zakelijk? Ik heb een eenmanszaak, en vraag me af hoe nuttig het is.
Ik doe het vanuit de BV (bij Meesman). Met een BV heb je de mogelijkheid om de winst hierop tot het resultaat te rekenen op het moment dat het daadwerkelijk gerealiseerd wordt (artikel 2:384 lid 1 BW). Uitgestelde belasting (VPB) dus, bij verkoop moet je afrekenen met de fiscus. Geen idee of dat met een eenmanszaak ook zo werkt eigenlijk.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEightyFive
pkuppens schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:08:
[...]

Ik snap het, maar onbetaald overwerken voelt tegen 100 + 5 voor de recruiter euro een stuk aantrekkelijker dan tegen 65 + 40 voor de recruiter.
Bij 65 zijn mijn pauzes echt wel wat langer/vaker dan bij 100.
Maar je kost de klant nog steeds 105. Dan heb ik liever een klant die tevreden is en met mij mee wil denken om die marge mijn kant op te halen, dan een klant die denkt: die gozer zit voor 105 wel vaak te lanterfanten. Ik zoek wel iemand die wel gemotiveerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door JEightyFive op 20-12-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennyV
Lees je bent een medior iets, en word verkocht als senior/expert.

Je komt nogsteeds door alle gesprekken heen omdat je genoeg verdtand hebt van iets. Maar als er dan vragen worden gesteld, moet je net iets meer opzoeken, of doe je 30 minuten iver een 10 minuten klusje.

Resultaat is schreven gezichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
Voor 65 euro loop ik minder hard dan voor 95 euro. Als de klant me 's avonds belt om 20.00, ga ik bij 95 euro wel meteen even kijken, maar bij 65 euro heb ik toch een meer nine-to-five mentaliteit.

En natuurlijk krijg je scheve gezichten als de marge van de recruiter ENORM is. Maar daar kom je vaak pas achter als je er een poosje zit, tenzij de recruiter/broker echt open kaart speelt. Van scheve gezichten wordt niemand gelukkig, daarom schreef ik dat ik het dan altijd aankaart bij de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:38
Voor een (erg) laag tarief werk ik niet meer proactief. Zeg allen iets in een meeting als mij iets gevraagd wordt. Stel geen verbeteringen voor. Doe precies datgene wat nodig is om het gevraagde resultaat te halen en niks meer dan dat.

Zo'n werkmentaliteit vind ik verschrikkelijk en past mij helemaal niet, dus ik werk dan ook tot nu toe nooit voor zulke lage tarieven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:41
Grappig, ik heb me ooit voor 68 euro per uur uit de naad gewerkt (in 2013, beroerde tijd voor ZZP-en). Reden: super uitdagende opdracht, waarmee ik later op basis van ervaring ging oogsten (hopelijk). In ieder geval beter dan thuis op de bank zitten. Daarna nooit meer onder de 100 euro per uur gewerkt. Ja, n = 1, maar er is meer om te bekijken dan alleen het tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het komt op mij vreemd over als je vrijwillig een contract tekent voor 65 euro en dan vervolgens achterover gaat leunen tot iemand iets vraagt.

Pas je dan ook je functietitel aan naar stagiar? Of ben je dan nog steeds de "zelfstandig werkende professional die ook goed in teamverband functioneert' waarmee je jezelf op je cv hebt verkocht?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ooit dacht ik ook dat ik voor meer geld harder ging werken. Echter zet ik mij eigenlijk altijd gewoon voor 100% in. Als ik het gevoel heb te weinig betaald worden schrijf ik alleen wat ruimer.

Sterker nog, er lijkt in mijn enkele jaren als freelancer een causaal verband dat hoe beter de opdracht betaald, hoe minder ik mij inzet. Onmisbaar zijn betaald goed, maar weinig uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
eenmanszaak heeft het geen zin, als je een bv hebt wel. Afhankelijk hoeveel je gaat beleggen natuurlijk. Compounding interest kan aardig op gaan tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Deveon schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:31:
Ooit dacht ik ook dat ik voor meer geld harder ging werken. Echter zet ik mij eigenlijk altijd gewoon voor 100% in. Als ik het gevoel heb te weinig betaald worden schrijf ik alleen wat ruimer.

Sterker nog, er lijkt in mijn enkele jaren als freelancer een causaal verband dat hoe beter de opdracht betaald, hoe minder ik mij inzet. Onmisbaar zijn betaald goed, maar weinig uitdaging.
Hey tweelingbroer :w

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het kost zelfs moeite om voor minder geld ook minder hard te gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 00:16

Matis

Rubber Rocket

Deveon schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:31:

Herkenbaar, mijn best betaalde klus was ook degene waar ik het minste bevrediging uit haalde.
Ik heb zelf niet verlengd, terwijl opdrachtgever graag met me verder wilde.
Nu zit ik voor €20 per uur minder op een opdracht waar ik veel meer voldoening uit haal en graag een stapje extra doe zonder de uren te schrijven.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Deveon schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:13:
[...]

Op mijn huidige opdracht was zelfs mijn minimale tarief niet mogelijk, maar de opdracht sprak mij wel enorm aan en doe liever iets leuks voor minder dan mijn opdracht hiervoor iets minder leuks voor meer. Het was op de eerste dag dus wel een flinke verrassing om te horen dat de tussenpersoon 17 euro marge pakt... Erg jammer maar denk niet dat ik deze opdracht onder deze voorwaarden ga verlengen..
Hoeveel marge had de tussenpersoon jou van tevoren verteld er bovenop te gaan doen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Grappig; ik heb altijd heel veel bezwaar gehad tegen hoge marges. Zo erg dat ik opdrachten ervoor heb laten schieten en ook aantal keren niet verlengd.

Maar dat is persoonlijk. En -enerzijds- inderdaad zoals eerder werd gezegd; who cares? Die grappenmakers trekken iedere maand 'gratis' geld. Daar hebben ze dan in 1e instantie een aantal uur voor gezwoegd, maar daarna is het cash money vanuit geautomatiseerde systemen. Doen ze gewoon goed! En tja, niet mee eens? Dan moet je er niet mee akkoord gaan.

Anderzijds zijn er ook meerdere bezwaren tegen deze praktijken;
- het verwachtingspatroon; hetgeen junioren / medioren in lastige situaties kan brengen,
- soms kun je niet anders.. 10 tot 30 % van het totale uurtarief naar die snuiters, of helemaal géén opdracht?
- als er verlenging moet komen na 6 maanden, en jij bent eigenlijk €30-€40 p/u te duur.. Wat dan? De simpele gedachte van zo 'n klant zal sneller zijn: "hmm, ik kan ook een goedkopere kracht inhuren die het werk wel kan afmaken.. "
- en minstens zo belangrijk; je prijst jezelf uit de markt (of eigenlijk; door de fee van de recruiter prijs je jezelf bij prijs-, kwalitietswegingen uit de gunning.. Vooral bij DAS aanbestedingen.
- en het voelt ethisch toch niet helemaal fijn :X

Tegenwoordig vertel ik de klant gewoon mijn uurtarief. Dat leverde een keer bij een opdracht de volgende situatie op:
Recruiter moest 5% van van zijn fee inleveren en mijn uurtarief ging met 5% omhoog
Briljante actie van de inhurend manager! _/-\o_

| Security Management |

• Orangelights23
Ik zie dit soort reacties veel vaker. Blijkbaar heeft men wat minder inzicht in verwachtingen van de opdrachtvever. Net zoals salarissen en juniors: ‘waarom krijg ik minder geld? Ik doe toch hetzelfde werk’?

Het gaat uiteindelijk om productiviteit en kwaliteit. Beiden zijn hoger bij een hoger uurtarief.

• Deveon
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:53:
[...]

Hoeveel marge had de tussenpersoon jou van tevoren verteld er bovenop te gaan doen?
Niet besproken, ging uit van een tientje. Meestal probeer ik er wel op te letten maar deze opdracht sprak mij enorm aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
Orangelights23 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:17:
[...]

Ik zie dit soort reacties veel vaker. Blijkbaar heeft men wat minder inzicht in verwachtingen van de opdrachtvever. Net zoals salarissen en juniors: ‘waarom krijg ik minder geld? Ik doe toch hetzelfde werk’?

Het gaat uiteindelijk om productiviteit en kwaliteit. Beiden zijn hoger bij een hoger uurtarief.
Als je als junior verder wil komen wordt er toch ook van je verwacht enige inzet te tonen? Proactief te zijn?
Of hebben die ook het recht om in hun stoel achterover te leunen totdat ze iets gevraagd wordt totdat het salaris omhoog gaat?

Ik vind het maar een bijzondere gedachtegang. Als ik op een volgende opdracht dus een lager tarief krijg omdat die opdrachtgever nou eenmaal niet meer kan betalen dan heb ik dus het recht om minder productief te zijn?

Leveren jullie ook een lijstje aan met Bronze, Silver en Gold pakketten dan?
Proactiviteit? Minimaal Silver.
Wel handig als de klant vooraf weet wat ie krijgt.

Uiteindelijk gaat je om je eigen naam dus ieder moet het voor zich weten maar ik word bij klanten liever op een goede manier herinnerd. En als je voor de theoretische 65 niet te motiveren bent dan had je de klus niet aan moeten nemen, in plaats van niet leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
JEightyFive schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:51:
[...]

Als je als junior verder wil komen wordt er toch ook van je verwacht enige inzet te tonen? Proactief te zijn?
Of hebben die ook het recht om in hun stoel achterover te leunen totdat ze iets gevraagd wordt totdat het salaris omhoog gaat?

Ik vind het maar een bijzondere gedachtegang. Als ik op een volgende opdracht dus een lager tarief krijg omdat die opdrachtgever nou eenmaal niet meer kan betalen dan heb ik dus het recht om minder productief te zijn?

Leveren jullie ook een lijstje aan met Bronze, Silver en Gold pakketten dan?
Proactiviteit? Minimaal Silver.
Wel handig als de klant vooraf weet wat ie krijgt.

Uiteindelijk gaat je om je eigen naam dus ieder moet het voor zich weten maar ik word bij klanten liever op een goede manier herinnerd. En als je voor de theoretische 65 niet te motiveren bent dan had je de klus niet aan moeten nemen, in plaats van niet leveren.
Je pakt nu een uiterste om mijn argument onderuit te halen. Lees mijn reactie nog even goed, volgens mij begrijp je het niet goed namelijk.

Het gaat om een verschil van tientallen euro's per uur. Natuurlijk mag je meer verwachten van iemand die 140 euro per uur kost versus iemand van 100. Als dat verschil er niet zou zijn, waarom zou niet iedereen 140 euro vragen?

Ik heb veel juniors gecoacht en velen zeiden na een half jaartje al verhoging van salaris te willen hebben. Waarom? Ze doen hetzelfde werk. Maar als je kijkt naar hoe productief zij zijn (langer over werkzaamheden doen, meer vragen, meer seniors van hun werk afhouden om uitleg te krijgen, enzovoorts), is dat het geld niet waard. En dat is mijn punt. Ik schrijf niets over niet gemotiveerd zijn of meer leveren dan verwacht wordt - alleen maar goed joh!

• JEightyFive
Orangelights23 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:00:
[...]
Je pakt nu een uiterste om mijn argument onderuit te halen.
Ik pak er dingen bij uit andere reacties die het dus oké vinden om achterover te leunen als ze een lager uurtarief krijgen, maar dat was misschien niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Ik werk zelf ook gewoon zoals ik altijd werk.. Ik heb beide kanten meegemaakt (wie niet). Als ik erachter kwam dat ik vrij weinig salaris kreeg itt mijn collega's dan was de motivatie zeker ver te zoeken. Dat knaagde dan toch wel en de motivatie ging er zeker niet op vooruit. Ik ging wel serieus nadenken of mijn inzet wel genoeg beloond werd.
Bij mijn vorige klant was ik de duurste, en dat zei de inhurende manager ook gewoon. Niet regelmatig, maar wel dat hij vond dat ik eigenlijk te duur was tov de rest. Dat kwam dus idd door een te hoge marge.

Uiteindelijk moest er bezuinigd worden en ik ging als eerste weg. Of het meespeelde weet je natuurlijk nooit, maar ik kan mij voorstellen dat iemand dan denkt: als iedereen toch ongeveer hetzelfde presteert en er moet er 1 uit, dan pak ik de duurste wel ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 12:36
bord4kop schreef op donderdag 21 december 2023 @ 05:28:

Tegenwoordig vertel ik de klant gewoon mijn uurtarief. Dat leverde een keer bij een opdracht de volgende situatie op:
Recruiter moest 5% van van zijn fee inleveren en mijn uurtarief ging met 5% omhoog
als dat 5% is op het totaal uurtarief (marge + kostprijs) dan heeft de inhurend manager uiteindelijk een lager uurtarief kunnen regelen ;-)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Magpie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:53:
Grappig, ik heb me ooit voor 68 euro per uur uit de naad gewerkt (in 2013, beroerde tijd voor ZZP-en). Reden: super uitdagende opdracht, waarmee ik later op basis van ervaring ging oogsten (hopelijk). In ieder geval beter dan thuis op de bank zitten. Daarna nooit meer onder de 100 euro per uur gewerkt. Ja, n = 1, maar er is meer om te bekijken dan alleen het tarief.
Ik zit pas de laatste 5 jaar voor 85+ en net iets meer dan een jaar en 2 opdrachten voor 100, daarvoor ~5 jaar lang voor 60-68 (via recruiters, maar niet eens hele dure).
Hangt/hing toen echt ervan af waar je zit, geografisch en qua branche. En of je unieke kennis had, slim zijn alleen was niet genoeg :'( .

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik doe het persoonlijk niet, want je betaalt met een eenmanszaak 50% belasting over het resultaat, dan kan je beter het geld prive beleggen en maar 2% betalen.(~30% van 6% fictief rendement).

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:28:
[...]

Ik doe het persoonlijk niet, want je betaalt met een eenmanszaak 50% belasting over het resultaat, dan kan je beter het geld prive beleggen en maar 2% betalen.(~30% van 6% fictief rendement).
Waarom betaal je met een eenmanszaak 50% belasting over resultaat? Vergeet de MKB vrijstelling niet. Verder is het inderdaad met name een kwestie van of je het fictief rendement kan verslaan plus je mag vanuit je eenmanszaak verliezen ook verrekenen tegen je resultaat.

Die 2% gaat trouwens over je totale vermogen en dat niet hetzelfde als die 30 of 50% over het resultaat. Bij een negatief resultaat betaal je echter nog steeds die 2% belasting over je vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
bord4kop schreef op donderdag 21 december 2023 @ 05:28:

.. heel verhaal dat ik alleen maar kan onderstrepen .. Het gesorteerde lijstje tarieven bestaat echt bij de opdrachtgevers, en daar wil je denk ik ergens tussen net na de top 10% en toch binnen de top 25% zitten.

Je wil ook niet als medior architect verkocht worden als je zelf denkt senior developer te zijn.

Ben wel benieuwd welk percentage marge een inhurend manager eerlijk vindt. Ging dat van 25 naar 20 of van 15 naar 10? Ga ik dan ook naar recruiters gebruiken..

En was dit al bij aanvang of bij verlenging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 14:31

bord4kop

maximaal 100KB!

koentjuh1987 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:30:
[...]

als dat 5% is op het totaal uurtarief (marge + kostprijs) dan heeft de inhurend manager uiteindelijk een lager uurtarief kunnen regelen ;-)
geniepige truc >:)

Nee, in bovenstaand geval ging het om hetzelfde eindtarief. Maar de manager had gewoon een deel van de marge van de recruiter company naar mij geschoven (onderhandeld).

Ik vond het nogal vriendelijk van hem :Y

[ Voor 5% gewijzigd door bord4kop op 21-12-2023 10:37 ]

| Security Management |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pkuppens
bord4kop schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:35:
[...]

geniepige truc >:)

Nee, in bovenstaand geval ging het om hetzelfde eindtarief. Maar de manager had gewoon een deel van de marge van de recruiter company naar mij geschoven (onderhandeld).

Ik vond het nogal vriendelijk van hem :Y
En slim.. Als ik weet dat er 120 euro in de markt zit voor me en ik er maar 105 van krijg ga ik eerder op zoek naar iets nieuws dan wanneer ik er 110 van krijg.
En dan moet hij ook weer op zoek..

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:31:
[...]

Waarom betaal je met een eenmanszaak 50% belasting over resultaat? Vergeet de MKB vrijstelling niet. Verder is het inderdaad met name een kwestie van of je het fictief rendement kan verslaan plus je mag vanuit je eenmanszaak verliezen ook verrekenen tegen je resultaat.

Die 2% gaat trouwens over je totale vermogen en dat niet hetzelfde als die 30 of 50% over het resultaat. Bij een negatief resultaat betaal je echter nog steeds die 2% belasting over je vermogen.
Goeie aanvulling, ik heb het iets te plat geslagen om het simpel te houden.

Nu ik er wat langer over nadenk: ik vraag me of 'zakelijk' geld beleggen, wel als zakelijk kan worden gezien, het lijkt me geen activiteit van je onderneming, dus geen onderdeel van je zakelijk vermogen en dus per definitie prive. (en dus in je aangitte box3)

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 21-12-2023 11:02 ]

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
Kurios schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:01:
[...]

Nu ik er wat langer over nadenk: ik vraag me of 'zakelijk' geld beleggen, wel als zakelijk kan worden gezien, het lijkt me geen activiteit van je onderneming, dus geen onderdeel van je zakelijk vermogen en dus per definitie prive. (en dus in je aangitte box3)
In een EMZ is het geld waarmee je gaat beleggen per definitie prive. Ik zie niet in hoe je beleggingen zakelijk kan opvoeren als het niet je core business is.

Met andere woorden: Elke euro die je belegd zal misschien cashflow technisch als "zakelijk" door je worden aangemerkt, uiteindelijk heb je er via de IB aan het einde van de rit toch echt belasting over betaald.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
Kurios schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:01:
[...]

Gaat blijkbaar over eenmanszaken. Iedereen met hun eigen verzonnen afkortingen ook... :P @Yorro

[ Voor 27% gewijzigd door Orangelights23 op 21-12-2023 11:28 ]

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:18
Orangelights23 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:18:
[...]

Waarom zou het geen zakelijke activiteit van je kunnen zijn - zeker als je je KVK gegevens updatet? Veel bedrijven investeren in andere bedrijven om verder te kunnen groeien bijvoorbeeld. Ik investeer zakelijk in wat start ups bijvoorbeeld, en omdat dat één van de kernactiviteiten is van mijn bedrijf, ben ik niet persoonlijk aansprakelijk voor de gelden.
Je investeert vanuit je EMZ, of je holding?

• Crazy D

Crazy D

De keuze voor zakelijk of privé beleggen is anders wanneer het om een eenmanszaak gaat. De ondernemer wordt dan per definitie als een privépersoon gezien door de belastingdienst. Dat betekent dus dat zakelijk beleggen vanuit de eenmanszaak eigenlijk net zo goed privé beleggen is omdat er geen onderscheid op wat voor vlak dan ook wordt gemaakt.
https://www.ondernemersbe...eggen-vanuit-onderneming/

Dus de vraag of je eenmanszaak bent of een BV is wel een heel relevante.

Exact expert nodig?

• Yorro
Orangelights23 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:18:
[...]

Gaat blijkbaar over eenmanszaken. Iedereen met hun eigen verzonnen afkortingen ook... :P @Yorro
Ik had die afkorting niet verzonnen hè! 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:07
Crazy D schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:26:
[...]

Ik vind dit eigenlijk wel een interessante hoe dit precies zit bij een EMZ. Ben het niet per se eens met de lezing van het artikel; Ik hou zakelijk een buffer en heb een pot voor investeringen (nieuwe auto). Omdat ik dit als zakelijk vermogen zie tel ik dit niet op bij mijn privevermogen en betaal er ook geen vermogensrendementsheffing op (box 3, 36% over fictief rendement). De rente die ik ontvang tel ik echter wel op bij mijn inkomsten van mijn bedrijf en betaal daar dus inkomstenbelasting over (box 1, 49,5% over daadwerkelijk rendement). Heb dit ooit opgezet toen er nog fors VRH over spaargeld betaald moest worden, maar sinds daar met een apart fictief rendement wordt gerekend is deze aanpak niet meer voordelig.

Als je als EMZ deze aanpak voor beleggen zou hanteren vermoed ik dat je ook meer belasting gaat betalen, zeker als je ook inkomen hebt waardoor je in de 49,5% tariefsschaal valt. Wel het voordeel dat de belasting dan over daadwerkelijk rendement gaat, dus met name in jaren met lage ROI zal dit weer voordelig uitpakken. Helaas weet je niet wat voor een jaar het wordt van te voren :(

Overigens was het aanhouden van grote zakelijke buffers als EMZ niet toegestaan, omdat je geen reden had voor de buffers en daarmee een soort van belastingontduiking deed. Nu de vermogensbelasting realistischer berekend wordt is het verschil tussen box 1 en box 3 anders; ik vraag me af of de bdienst nog steeds de oorspronkelijke lezing aanhoud (i.e. zakelijke buffers moeten een doel hebben).

[ Voor 14% gewijzigd door filipy23 op 21-12-2023 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 09:26
JEightyFive schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:02:
[...]

Ik pak er dingen bij uit andere reacties die het dus oké vinden om achterover te leunen als ze een lager uurtarief krijgen, maar dat was misschien niet helemaal duidelijk.
Ik vind het geen probleem om achterover te leunen. Zeker niet bij een laag tarief. Ten eerste, ik verkoop uren. Als je er 32-36-40 per week wilt hebben, dan betaal je daarvoor, of je ze nu gebruikt of niet.

Ten tweede, als ik voor een heel laag tarief kom, doe ik nog steeds mijn werk heel goed, maar wel alleen mijn werk. Ben ik ontwikkelaar? Prima dan ontwikkel ik. Geef het design en de specs maar. Tot die tijd wacht ik wel even af ja.

Voor mijn normale tarief doe ik er design, achritectuur, planning, stakeholdermanagement etc etc etc bij. Dan wordt er namelijk ook betaald voor mijn ervaring.

EN in de praktijk ligt het ook aan de klant natuurlijk. OPdrachtgevers die mijn opnieuw inhuren doen dat omdat ze weten wat ik kan bieden en betalen daarvoor. Ook wel gehad dat het tarief laag was, maar ik gewoon extra uren kon facturen om op die manier goed uit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
Crazy D schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:26:
[...]

Het artikel waar je aan refereert gaat wat mij betreft wel een beetje kort door de bocht (dat reken ik jou niet aan natuuriljk)

Er staat:
Werken in een eenmanszaak

De keuze voor zakelijk of privé beleggen is anders wanneer het om een eenmanszaak gaat. De ondernemer wordt dan per definitie als een privépersoon gezien door de belastingdienst. Dat betekent dus dat zakelijk beleggen vanuit de eenmanszaak eigenlijk net zo goed privé beleggen is omdat er geen onderscheid op wat voor vlak dan ook wordt gemaakt. Dat betekent ook dat er gemakkelijker mee gewerkt kan worden en dat alle zaken nagenoeg gelijk zijn of je nu zakelijk of privé belegt. Het is dus ook belangrijk om te beseffen dat de verschillen op dit vlak niet heel groot zijn en je dus ook niet perse hoeft te onderzoeken wat de betere optie is. Dit is relatief gemakkelijk te bepalen voor jezelf.
Het lijkt een beetje klok/klepel wat hier staat. Ja, als eenmanszaak ben je per definitie een privépersoon en daarmee voor je volledige vermogen aansprakelijk. Dat is het juridische verhaal. En of je nu een "prive beleggingsrekening" of een "zakelijke beleggingsrekening" opent bij de bank, in beide gevallen ben je als natuurlijk persoon de rekeninghouder.

Maar fiscaal valt hier wel wat op af te dingen. Want het is wel degelijk mogelijk om met liquiditeiten IN de eenmanszaak te beleggen, zodat de opbrengsten daarvan (winst, maar ook verlies) in box1 worden meegenomen en niet in box3.

Ik ga hier geen uitgebreide exercitie schrijven, want het is niet heel zwart/wit. Sterker nog, het is nogal grijs. Je vindt er op de website van de Belastingdienst dus ook geen heel duidelijke toelichting over.

Maar als je eens googled op "overtollige liquiditeiten" dan krijg je een indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 15:46
Bedankt voor de interessant discussie over zakelijk beleggen met een eenmanszaak. Ik heb een gesprek aangevraagd voor het openen van een zakelijke beleggersrekening bij de Rabobank, maar nu twijfel ik of ik het wel wil doorzetten.

Mijn idee was inderdaad om de liquide middelen tijdelijk te beleggen totdat ik er een beter doel voor had. Maar eerlijk gezegd vind ik maar vaag wat de definitie is van "liquide middelen" (tevens ook omdat dit mijn eerste jaar als ZZP'er is).

Mijn idee was een redelijke buffer op mijn zakelijke rekening te laten staan (~50k, onder het mom van liquide middelen, omdat ik ook rekening moet houden met mindere tijden en misschien een zakelijke auto?). Mijn idee is dat ik hier dan geen vermogensbelasting over hoef te betalen, want het is tenslotte voor mijn zaak.

Zo las ik b.v. https://www.boomboekhouderij.nl/duurzaam-overtollig-geld/ wat lijkt aan te geven dat 50k een realistisch bedrag kan zijn om te zien als liquide middelen.

Nu is mijn vraag; is dit realistisch voor de BD? Ik doe mijn boekhouding zelf, en omdat de belastingdienst hier zo vaag in is vraag ik af of mijn denkwijze "oke" genoeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
groezle schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:14:
Bedankt voor de interessant discussie over zakelijk beleggen met een eenmanszaak. Ik heb een gesprek aangevraagd voor het openen van een zakelijke beleggersrekening bij de Rabobank, maar nu twijfel ik of ik het wel wil doorzetten.

Mijn idee was inderdaad om de liquide middelen tijdelijk te beleggen totdat ik er een beter doel voor had. Maar eerlijk gezegd vind ik maar vaag wat de definitie is van "liquide middelen" (tevens ook omdat dit mijn eerste jaar als ZZP'er is).

Mijn idee was een redelijke buffer op mijn zakelijke rekening te laten staan (~50k, onder het mom van liquide middelen, omdat ik ook rekening moet houden met mindere tijden en misschien een zakelijke auto?). Mijn idee is dat ik hier dan geen vermogensbelasting over hoef te betalen, want het is tenslotte voor mijn zaak.

Zo las ik b.v. https://www.boomboekhouderij.nl/duurzaam-overtollig-geld/ wat lijkt aan te geven dat 50k een realistisch bedrag kan zijn om te zien als liquide middelen.

Nu is mijn vraag; is dit realistisch voor de BD? Ik doe mijn boekhouding zelf, en omdat de belastingdienst hier zo vaag in is vraag ik af of mijn denkwijze "oke" genoeg is.
50k is natuurlijk geen hoog bedrag, daar zal geen haan naar kraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Voor 50k zou ik niet al te moeilijk denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Daarom vind ik het voor één uur werken per maand wel waard om volledig ontzorgd te zijn en alleen maar bonnetje in te hoeven sturen. Ik waardeer mijn boekhouder meer als adviseur dan daadwerkelijk de uitvoerende taak. Al is de ene boekhouder natuurlijk de andere niet (en zelfs een accountant is geen vrijkaartje om die discussie gelijk te voorkomen).

Echter de Belastingdienst is niet zo zeer vaag. Ze bemoeien ze gewoon niet met hoe jij je onderneming runt. Zo lang jij denkt het bij een inspecteur aannemelijk kan maken dat het een zakelijk belang heeft en geen privé belang dan komt het wel goed. Het wordt pas een ander verhaal wanneer de Belastingdienst duidelijk is of tegenstrijdig.

Als je binnen dit topic zoekt komt je waarschijnlijk de casus van advocaat wel tegen die enkele tonnen in zijn eenmanszaak als reserve had opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:07
Deveon schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:35:
[...]

Daarom vind ik het voor één uur werken per maand wel waard om volledig ontzorgd te zijn en alleen maar bonnetje in te hoeven sturen. Ik waardeer mijn boekhouder meer als adviseur dan daadwerkelijk de uitvoerende taak. Al is de ene boekhouder natuurlijk de andere niet (en zelfs een accountant is geen vrijkaartje om die discussie gelijk te voorkomen).

Echter de Belastingdienst is niet zo zeer vaag. Ze bemoeien ze gewoon niet met hoe jij je onderneming runt. Zo lang jij denkt het bij een inspecteur aannemelijk kan maken dat het een zakelijk belang heeft en geen privé belang dan komt het wel goed. Het wordt pas een ander verhaal wanneer de Belastingdienst duidelijk is of tegenstrijdig.
Precies. Als ik met spoed een (nieuwe) auto nodig heb, wil ik een auto kunnen kopen. Genoeg justificatie lijkt me.
Als je binnen dit topic zoekt komt je waarschijnlijk de casus van advocaat wel tegen die enkele tonnen in zijn eenmanszaak als reserve had opgebouwd.
En hier werkt de justificatie: als ik met spoed een nieuwe Ferrari nodig heb, wil ik een Ferrari kunnen kopen toch minder, zou ik denken. En de bdienst dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Deveon schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:35:
[...]

Ik vermoed dat je op de casus doelt die hier is besproken?
https://www.vanreeaccount...k-overtollig-of-noodzaak/

Leuke zaak, flink hoger bedrag, maar dit was dan ook een vrij bijzondere casus en deze advocaat had een reden om zo'n bedrag bedrag (wel even iets meer dan 50K) aan te houden.

Het begint bij 'wat je zelf redelijk vindt', zoals @Deveon terecht zet "Ze bemoeien ze gewoon niet met hoe jij je onderneming runt", dit element komt in veel discussies voor de rechter terug. Of jij helemaal géén buffer aanhoudt, of wel een beetje, of een hele flinke... dat is aan jou als ondernemer.

Maar hoe je tot het bedrag van je buffer komt, dat is wel relevant. Je doet jezelf een plezier door een simpele vastlegging te maken in je administratie van jouw optelsom, waaruit bestaat die 50k.

Welk bedrag je ook op uitkomt, als je het voor jezelf kunt onderbouwen met zaken die relavant zijn om de onderneming draaiende te houden, dan sta je 3-0 voor.

[ Voor 74% gewijzigd door Yorro op 22-12-2023 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik vind een buffer van 12 maanden redelijk. Misschien niet gelijk het eerste jaar, maar als je een paar jaar bezig bent wel. En als je misschien en al wat oudere auto hebt of andere potentiele dure vervangingsartikelen zou je dat er nog wel bij kunnen tellen.

Maar zoals al vaak gezegd, wat de een redelijk vindt, kan een ander absurd vinden. Zorg dus dat je het kan onderbouwen.

Belangrijker is wat je ermee denkt te bereiken. Geen VRH weegt zelden op tegen het moeten betalen van IB over de winst van die buffer, uitgaande van een EMZ. Bij een BV werkt het allemaal net even anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johannus
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik ben al meer dan 30 jaar zelfstandig. Sinds 2010 werk ik als freelancer in de ICT sector. Een goede accountant verdient zich zelf altijd terug. Ze kennen de regels en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Je kunt altijd zelf nog de BTW doen bijvoorbeeld om wat kosten te besparen.

Gemiddeld ben je tussen de 1500 en 2000 euro kwijt voor een kleine boekhouding. Dit zijn bedrijfskosten en worden afgetrokken van je inkomen. In mijn geval betaal ik dan maar de helft van deze kosten, omdat mijn inkomen lager wordt en ik dus minder inkomstenbelasting hoef te betalen.

In ons vak zet je ook een specialist op een klus die je goed uitgevoerd wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Als de 50k reserve is om je eigen 'salaris' te betalen, dan is dat eigenlijk een prive spaarpot he. De reserve om 1 jaar lang je lease auto door te betalen, is weer wel zakelijk (mits je zakelijk hebt geleased).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Johannus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:03:
In ons vak zet je ook een specialist op een klus die je goed uitgevoerd wil hebben.
Eens, maar het inboeken van de inkoopfactuur van je TransIP server is nou ook weer niet specialistisch werk. Even los van de vraag of je het erg vind om daar 1 minuut van je eigen tijd in te steken (of tijd terwijl je wacht tot de meeting begint, etc) is het argument dat een goede boekhouder/accountant zich terugverdient op dat punt niet zo heel sterk. Wel bij de jaarlijkse controle (en als je zekerder wilt zijn, elk kwartaal voordat je de BTW doet). Uiteraard die specialist wel achter de hand hebben voor vragen en periodieke controles, absoluut. Maar per se elk factuurtje door de specialist laten inboeken? Mwah.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
Ik ben al meer dan 30 jaar zelfstandig. Sinds 2010 werk ik als freelancer in de ICT sector. Een goede accountant verdient zich zelf altijd terug. Ze kennen de regels en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Ook ik draai al ruim 25 jaar mee. Zowel in BV als EMZ vorm. Bij de start veel plezier gehad aan deze specialisten. Maar inmiddels doe ik het allemaal zelf. Als je er een beetje lol in hebt om zelf bij te blijven er is no-way dat ik die kosten van die specialist terugverdien. Ik denk doordat ik zo kort op de bal zit en zelf precies alle regeltjes begrijp, ik er zelfs meer uit kan halen.

Maar ik snap dat het voor de meeste niet het leukste werkje is. Dan moet je het lekker uitbesteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Je kunt altijd zelf nog de BTW doen bijvoorbeeld om wat kosten te besparen.

Gemiddeld ben je tussen de 1500 en 2000 euro kwijt voor een kleine boekhouding. Dit zijn bedrijfskosten en worden afgetrokken van je inkomen. In mijn geval betaal ik dan maar de helft van deze kosten, omdat mijn inkomen lager wordt en ik dus minder inkomstenbelasting hoef te betalen.

Ben dan toch wel benieuwd naar concrete voorbeelden die de meerprijs terugverdienen op de boekhouders die net rond de 1000 euro per jaar vragen voor volledig ontzorgt je administratie verzorgen. Ik bedoel dan niet mijn eigen situatie maar je kan voor die prijzen bij talloze boekhouders terecht voor een minimale dienstverlening.

De mentaliteit om de specialist op een klus te zetten zie ik trouwens als een enorme red flag. Hoe minder uitdaging in het werk, hoe hoger het tarief. Laat mij het werk maar overdragen een (interne) medior en dan houd ik tijd vrij voor het grote plaatje, een beetje het ziekenhuis-model zeg maar. Dat grote plaatje hoeft namelijk vaak niet nu, maar als er nu geen tijd voor vrijgemaakt wordt het vanzelf een prioriteit en dan is de vrijheid van doorlooptijd er niet meer.

Op hetzelfde vlak gebruikt mijn boekhouder ook gewoon administratieve medewerkers om 95% van mijn administratie te verzorgen. Hij controleert het werk en adviseert mij wanneer ik daarna vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:14:
[...]

Ben dan toch wel benieuwd naar concrete voorbeelden die de meerprijs terugverdienen op de boekhouders die net rond de 1000 euro per jaar vragen voor volledig ontzorgt je administratie verzorgen. Ik bedoel dan niet mijn eigen situatie maar je kan voor die prijzen bij talloze boekhouders terecht voor een minimale dienstverlening.
Eens, ik denk dat dat vaak overschat wordt. Zeker bij de gewone administraties met wat inkoopfacturen die super simpel zijn, en wat uurtje factuurtje zaken. Hooguit een niet-onderbouwt advies dat je een bureaustoel toch wel mag opnemen in je administratie 8)7

Het is vooral het ontzorgen, dat jij je tijd er niet in hoeft te steken. En of dat geld waard is, is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. Ik vind het geen geld waard om de suffe boekingen te doen, maar de jaar controle vind ik het wel waard.

Mijn accountant adviseerde overigens wel om dit jaar niet die 50% willekeurig afschrijven mee te pakken, omdat het leuk is dat je nu iets minder belasting betaald (want hogere kosten) maar de komende jaren betaal je dan relatief weer iets meer (want minder kosten). Maar goed dat had ik zelf ook al bedacht, maar ik wil toch die 50% wel nu doen omdat dat juist de motivering was om nu geld uit te geven in plaats van over 2 jaar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:44
Crazy D schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:41:
Mijn accountant adviseerde overigens wel om dit jaar niet die 50% willekeurig afschrijven mee te pakken, omdat het leuk is dat je nu iets minder belasting betaald (want hogere kosten) maar de komende jaren betaal je dan relatief weer iets meer (want minder kosten). Maar goed dat had ik zelf ook al bedacht, maar ik wil toch die 50% wel nu doen omdat dat juist de motivering was om nu geld uit te geven in plaats van over 2 jaar.
Lijkt me in beginsel ook slecht advies, want nu meer geld in plaats van later is pari passu altijd beter. Enige reden om bijv. niet nu voor 50% afschrijven te gaan is als je in de toekomst in hogere belastingschijven oid terecht gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:11:
[...]

Lijkt me in beginsel ook slecht advies, want nu meer geld in plaats van later is pari passu altijd beter. Enige reden om bijv. niet nu voor 50% afschrijven te gaan is als je in de toekomst in hogere belastingschijven oid terecht gaat komen.
Nou ja ik vatte het wat samen. Uitgebreider is, dat je nu iets meer terugkrijgt (of minder betaald), maar de jaren hierna betaal je iets meer (ten opzichte van nu). Dus als je nu 5k investeert, kun je nu 2500 afschrijven, en in de rest van de jaren dus 2500. Of je schrijft in de komende 5 jaar die 5000 af en verspreidt daarmee de inkomsten verlaging over die hele periode. Op korte termijn is nu 2500 meer kosten en dus minder betalen natuurlijk lekker, maar na 5 jaar is het resultaat gelijk. Tenzij je natuurlijk net rond de grens van een tarief schrijf zit, dan kan het juist voordeliger zijn om nu wel of nu juist niet extra af te kunnen schrijven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:15:
[...]

Nou ja ik vatte het wat samen. Uitgebreider is, dat je nu iets meer terugkrijgt (of minder betaald), maar de jaren hierna betaal je iets meer (ten opzichte van nu). Dus als je nu 5k investeert, kun je nu 2500 afschrijven, en in de rest van de jaren dus 2500. Of je schrijft in de komende 5 jaar die 5000 af en verspreidt daarmee de inkomsten verlaging over die hele periode. Op korte termijn is nu 2500 meer kosten en dus minder betalen natuurlijk lekker, maar na 5 jaar is het resultaat gelijk. Tenzij je natuurlijk net rond de grens van een tarief schrijf zit, dan kan het juist voordeliger zijn om nu wel of nu juist niet extra af te kunnen schrijven.
Ach, zo kocht ik vorig jaar een laptop en volledig (willekeurig) afgeschreven en dit jaar weer een laptop gekocht. Persoonlijk heb ik altijd liever geld nu dan een aftrekpost in de toekomst. Arbeidsongeschiktheid of tijdje zonder opdracht kan zo maar roet in het eten van toekomstige winst zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:44
Crazy D schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:15:
[...]

Na vijf jaar is het resultaat niet gelijk, want geld wat je eerder hebt kan in de tussentijd renderen of kan je iets waardevols mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:24
Hielko schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:46:
[...]
Na vijf jaar is het resultaat niet gelijk, want geld wat je eerder hebt kan in de tussentijd renderen of kan je iets waardevols mee doen.
Dat is een heel mooi verhaal, maar in de praktijk nauwelijks toegepast verwacht ik.
Je koopt een laptop van 1000 euro en schrijft die normaal in 5 jaar af.
Dus normaal gesproken 200 euro afgeschreven, nu een veelvoud daarvan.
Wat voor rendement heb je op dat geld gehaald, of had je gewoon een extra belastingvoordeeltje in het jaar dat je willekeurig afschreef en was het saldo op je zakelijke bankrekening wat hoger :?
Ik gok dat het in de meeste gevallen het laatste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Is een FD krant abonnement zakelijk te verantwoorden als freelance Controller?

[ Voor 7% gewijzigd door ColeJ op 26-12-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
@ColeJ Als je hem zakelijk gebruikt wel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BennyV
ColeJ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:29:
Is een FD krant abonnement zakelijk te verantwoorden als freelance Controller?
Vakliteratuur... dus ja. Als het je vak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Vakliteratuur inderdaad, waarbij literatuur niet per se print is en niet per se in journalistieke of wetenschappelijke stijl geschreven.

Een relevante e-learning is ook vakliteratuur. Centrale kenmeken zijn het zakelijk gebruik en de inhoud die informeert over je vakgebied of beroepsuitoefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:15
Ik dacht dat ik in dit topic had gereageerd, maar vind m'n bericht net ergens anders terug.
Karp schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:56:
Ik ben best wel heel erg klaar met Bunq. Heel veel slechte ervaringen gehad al. App heeft verschrikkelijke UX. Website vrijwel nutteloos. Klantenservice echt bedroevend. Ze doen er nu een week+ over om mn rekening te sluiten, en waarschijnlijk zijn ze nog zo onhandig (of kwaadaardig?) dat ze mn data hierbij verwijderen. Ondanks herhaalde verzoeken voor mn data. Echt helemaal zat.

Nu wil ik een andere bank. Boekhoudpakket wil ik ook nog eens wijzigen. Moneybird werkt oa met Knab, en aantal andere banken voor meerprijs (of handmatig). Moneymonk werkt ook met ASN en Triodos zonder extra kosten.

Ik heb ook liever iets als ASN of Triodos. Dus ik neig naar Moneymonk en 1 van deze 2 banken. Heeft iemand nog voors of tegens toevallig? Ervaringen?
Het viel me in ieder geval op data Triodos ±6 weken duurt om aan te vragen.
Op de plek waar het nu staat hebben mensen mogelijk geen ervaring met ASN/Triodos. Hebben andere ondernemers in dit topic daar ervaring mee? Bij voorkeur in combinatie met Moneymonk? Dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
Karp schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:38:
[...]
Op de plek waar het nu staat hebben mensen mogelijk geen ervaering met ASN/Triodos. Hebben andere ondernemers in dit topic daar ervaring mee? Bij voorkeur in combinatie met Moneymonk? Dankje!
Wat vraag je je specifiek af? De koppeling bank-boekhoudpakket is over het algemeen niet zo spannend; transacties worden ingeladen en als je mazzel hebt kun je vanuit je boekhoudpakket betalingen klaarzetten en dan heb je het wel zo ongeveer gehad denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Leftblank schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:52:
[...]

Wat vraag je je specifiek af? De koppeling bank-boekhoudpakket is over het algemeen niet zo spannend; transacties worden ingeladen en als je mazzel hebt kun je vanuit je boekhoudpakket betalingen klaarzetten en dan heb je het wel zo ongeveer gehad denk ik.
Hebben mensen hier ervaring met ASN/Triodos voor een zakelijke rekening, en zo ja, hoe is die?

Specifiek ben ik benieuwd naar factoren als:
- gebruiksvriendelijkheid
- (technische) beperkingen in gebruik
- ondersteuning
- onverwachte of uitzonderlijke kosten

Zoiets denk ik? Lastig inschatten. Ik weet niet waar mensen tegenaan lopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
Karp schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:00:
[...]

Hebben mensen hier ervaring met ASN/Triodos voor een zakelijke rekening, en zo ja, hoe is die?

Specifiek ben ik benieuwd naar factoren als:
- gebruiksvriendelijkheid
- (technische) beperkingen in gebruik
- ondersteuning
- onverwachte of uitzonderlijke kosten

Zoiets denk ik? Lastig inschatten. Ik weet niet waar mensen tegenaan lopen!
Half jaar terug Asn zakelijk en Moneymonk aangevraagd, geen klachten. Had laatst wel opeens afschrijving van 1.80€ die maandelijks extra kosten is voor "klantenonderzoek" wat uit naam van KYC gebeurt wat mij eerst niet duidelijk was. Blijkbaar hebben meer banken dit.

Verder werkt koppeling met asn prima. Klantenservice nog niet nodig gehad. Pas en inlog was er binnen een week.

Edit: prive zit ik ook bij asn, altijd tevreden mee.

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 27-12-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
FitTiv schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:08:
[...]

Klantenservice nog niet nodig gehad.
Dat is natuurlijk de ideale situatie 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Van horen zeggen zou triodos een heel erg lange termijn nodig hebben om een rekening te openen. 6 weken minimaal werd destijds genoemd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21

mwa

For what its worth, ik ben zeer tevreden met bunq (zowel zakelijk als privé, idem voor mijn partner). Accountants 'klagen' wel bij de jaarlijkse aangifte over de hoeveelheid rekeningen die wij er op nahouden, aangezien wij alles budgetteren, zowel zakelijk als privé als gezamenlijk 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
mwa schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:52:
For what its worth, ik ben zeer tevreden met bunq (zowel zakelijk als privé, idem voor mijn partner). Accountants 'klagen' wel bij de jaarlijkse aangifte over de hoeveelheid rekeningen die wij er op nahouden, aangezien wij alles budgetteren, zowel zakelijk als privé als gezamenlijk 8)
Eens. Hier ook zakelijk en privé bunq. Komende van diverse grootbanken is het een verademing.

Nog een korte opmerking tbv degene die de boekhoudkoppeling adoreren. Ik ben daar juist vanaf gestapt, wilde namelijk exact zien wat er aan data mijn boekhouding in ging. Het ging met die koppeling niet altijd goed.

Daarom overgestapt naar het inlezen van de mt940 en csv bestanden. Op het moment dat ik zélf actief ben met mijn boekhoudingen. Veel meer controle.

Vergeet overigens niet dat je ivm de bewaarplicht die mt940 en csv bestanden wel wilt hebben. Al is het maar omdat je mogelijk ooit iets moet terugzoeken, of omdat je (zoals ik) overgaat naar een nieuw boekhoudsysteem en dan zijn die files ook wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:30
Mijn boekhouder heeft de aangifte IB 2022 definitief gemaakt 1 a 2 maanden terug.
Nu brief vanuit Belastingdienst dat er rente over heen komt. Aangezien ik 11 maanden in loondienst was en 1 maand ZZP'er valt de 'schade' mee. Als ik het omreken hanteren ze een best percentage, hoger dan ik bij de Rabo krijg.
Op de brief staat dat tegen de rente gereclameerd kan worden. Heeft iemand dit succesvol gedaan?
Voor IB 2022 wil ik dat niet, maar als mijn boekhouder bij de IB 2023 weer zo traag is vind ik het wel jammer geld. Dus als de rente zo hoog blijft (niet marktconform) dan moet ik het gesprek wel aan met de boekhouder dat hij eerder de aangifte gaat afronden i.p.v. standaard uitstel aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Roodey schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:25:
Mijn boekhouder heeft de aangifte IB 2022 definitief gemaakt 1 a 2 maanden terug.
Nu brief vanuit Belastingdienst dat er rente over heen komt. Aangezien ik 11 maanden in loondienst was en 1 maand ZZP'er valt de 'schade' mee. Als ik het omreken hanteren ze een best percentage, hoger dan ik bij de Rabo krijg.
Op de brief staat dat tegen de rente gereclameerd kan worden. Heeft iemand dit succesvol gedaan?
Voor IB 2022 wil ik dat niet, maar als mijn boekhouder bij de IB 2023 weer zo traag is vind ik het wel jammer geld. Dus als de rente zo hoog blijft (niet marktconform) dan moet ik het gesprek wel aan met de boekhouder dat hij eerder de aangifte gaat afronden i.p.v. standaard uitstel aanvragen.
Om dat te voorkomen kun je ook vragen of hij nog voor het einde van het jaar een voorlopige aangifte in wil dienen over 2023. Je hebt op dit moment in het jaar een vrij goed beeld van je winst uit onderneming. Dan betaal je in januari of februari de VA en heb je als het goed is weinig meer bij te betalen of terug te vorderen bij de aangifte over 2023.

Als mijn boekhouder trouwens zo traag zou zijn, zou ik afscheid van hem nemen. In oktober nog de aangifte over 2022 moeten afronden :N

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 27-12-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Vorig week heb ik mijn voorlopige aangifte ingediend over 2023. Zodat ik geen belastingrente verschuldigd ben. Je boekhouder had je hier best op kunnen wijzen, maar uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je administratie en het tijdig betalen van belasting.

Of het zin heeft om bezwaar te maken tegen de rente vraag ik mij af en volgens wijkt het niet zoveel af van een marktconforme lening. De rente is niet vergelijkbaar met spaargeld want daar zit geen risico aan en aan je openstaande belastingschuld wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Afas schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:36:
[...]
Als mij boekhouders trouwens zo traag zou zijn, zou ik afscheid van hem nemen. In oktober nog de aangifte over 2022 moeten afronden :N
Mijn boekhouder had zelfs halverwege mei pas 2021 definitief ingediend. Zelfs met een jaar uitstel twee weken te laat. Gelukkig deed de Belastingdienst niet zo moeilijk maar zal hem dus zeker niet bij een ander aanraden. Echter vind ik het wel een enorm fijne sparringpartner en is het gras elders ook niet altijd groener. Ook betaal ik ongeveer de helft van wat ik hier soms voorbij zie komen (al gaat de vergelijking met accountants niet helemaal op).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:21

mwa

[...]

Om dat te voorkomen kun je ook vragen of hij nog voor het einde van het jaar een voorlopige aangifte in wil dienen over 2023. Je hebt op dit moment in het jaar een vrij goed beeld van je winst uit onderneming. Dan betaal je in januari of februari de VA en heb je als het goed is weinig meer bij te betalen of terug te vorderen bij de aangifte over 2023.

Als mij boekhouders trouwens zo traag zou zijn, zou ik afscheid van hem nemen. In oktober nog de aangifte over 2022 moeten afronden :N
Hier is de aangifte van 2022 vorige week ingediend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vorige week een voorlopige aangifte gekregen van de belastingdienst over 2022 waar ik al een voorlopige aangifte gedaan en betaald had. Bedragen kloppen niet, moet ineens nog meer gaan terug betalen. Opmerkelijk weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 22:30
[...]

Als mijn boekhouder trouwens zo traag zou zijn, zou ik afscheid van hem nemen. In oktober nog de aangifte over 2022 moeten afronden :N
Daar heeft hij mij op geattendeerd. Daar heb ik ook gebruik van gemaakt, alleen over die (eigen) verwachting ben ik ook weer heen gegaan. Denk dat ik 10K moet bijbetalen.
Gaat zo om 500 euro rente die ik prive moet aftikken. Vind ik persoonlijk jammer geld. Kan ik een weekendje van weg met het gezin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stefxx
Interessante ervaringen met boekhouders. Ik blijf het gewoon lekker zelf doen! Vind het belangrijk alles goed te begrijpen dus dan is het invullen ook geen moeite meer.

En zelf gewoon op tijd indienen (voor 1 mei), dan ook geen gezeur met rente en lekker maximaal rente trekken op dat (toch forse) bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Betekent dit dat je boekhouder je IB aangifte pas okt/nov heeft gedaan? Het is toch algemeen bekend dat je voor 1 mei aangifte doet, je geen belastingrente hoeft te doen?
https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting

Dat is echt zonde geld en totaal niet nodig om later dan 1 mei je aangifte te doen.

Overigens: Ik zou altijd adviseren om zelf je aangifte te doen en deze hooguit te laten controleren door een adviseur/boekhouder/accountant. Aangezien je hoofdelijk aansprakelijk bent, vind ik dat je moet begrijpen wat er verstuurd wordt.

Hoe ik het meestal doe: voorlopige aangifte geef ik geschatte omzet op(dit jaar bijv 50% omdat mijn opdracht halverwege het jaar afliep). Vervolgens doe ik in december een aangepast voorlopige aangifte, met iets nauwkeuriger inkomen, maar dit jaar was ik wat te laat en heb ik maar besloten de rest pas bij de daadwerkelijke aangifte op te geven. Zolang je dus voor 1 mei aangifte doet, hoef je geen rente te betalen. Restant zou je dus nog rente kunnen laten trekken.

Ik ken overigens ook mensen met EMZ die 0 euro op de voorlopige aangifte zetten, vervolgens het belastinggeld rente laten trekken en pas bij de aangifte het volledig invullen en betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 27-12-2023 22:46 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Kurios schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:37:
Ik ken overigens ook mensen met EMZ die 0 euro op de voorlopige aangifte zetten, vervolgens het belastinggeld rente laten trekken en pas bij de aangifte het volledig invullen en betalen.
Dit topic zit er vol mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:57
Zitten hier verder nog nadelen aan dan? Behalve dat je zeker moet zijn dat je voldoende reserveert? Met een beetje rente van 2.5% pak je al snel €1000 rente in een jaar over die reservering.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je moet het formulier naar waarheid invullen. Het is best moeilijk om keer op keer 0 euro in te vullen als schatting terwijl je al jaren 4x modaal als omzet hebt.

• _Arthur

_Arthur

blub

xiangpo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:01:
Zitten hier verder nog nadelen aan dan? Behalve dat je zeker moet zijn dat je voldoende reserveert? Met een beetje rente van 2.5% pak je al snel €1000 rente in een jaar over die reservering.
De belastingrente is 4% voor H1-2023 en 6% voor H2-2023.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:07
_Arthur schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:13:
[...]

De belastingrente is 4% voor H1-2023 en 6% voor H2-2023.
Klopt, maar je zou dan aan het einde v/h jaar een nieuwe voorlopige aanslag kunnen indienen met de kloppende cijfers. Dan voorkom je dat rente moet betalen en heb je toch kunnen ‘profiteren’ van de extra liquiditeit gedurende het jaar.

Volgens mij is het zelfs voldoende als je op tijd je aangifte indient over het afgelopen jaar (voor mei).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefxx
jadjong schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:17:
Je moet het formulier naar waarheid invullen. Het is best moeilijk om keer op keer 0 euro in te vullen als schatting terwijl je al jaren 4x modaal als omzet hebt.
30-40k invullen, beetje pensioen en hypotheek aftrek en het saldo is ~ 0 :)

Dat is een schatting naar waarheid, ik heb namelijk 0 zekerheid over mijn inkomsten.
Pagina: 1 ... 473 ... 643 Laatste