Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:05
kwaazaar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:03:
[...]

Wat voor salaris krijgen jullie bij 100% arbeidsongeschiktheid? Ik heb mijne op 60K staan, maar bij nader inzien is dat veel meer dan ik echt nodig heb. Ik betaal er bijna 400 pm voor, dus misschien beetje overdreven.
65k maar met indexering. Ik betaal via movir 270 p/m. Maar wordt ook pas na 6 maanden uitbetaald. Gekeken of we dit kunnen aanpassen naar een jaar. Dat scheelt een tientje in de maand.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 19:53
Yucon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:13:
[...]

Nee, van kerstpakketten. In de zin van "goedemiddag, vandaag staat voor alle collega's het pakket bij de receptie op de begane grond klaar" en je ook op die lijst bent gezet. Relatiegeschenken is juist weer prima.
Is dat zo, of is dat een fabel :?
Ik heb nog nooit een quote oid van de belastingdienst op een forum oid voorbij zien komen dat dit onder de schijnzelfstandigheid zou vallen (of een indicatie zou kunnen zijn).
Het is (naar mijn mening) gewoon een blijk van waardering voor de inzet van iemand. Of die persoon nou in dienst is of ingehuurd, maakt toch niet uit :?

Ik heb dit jaar zelfs 2 kerstpakketten. Lijkt me juist niet op schijnzelfstandigheid lijken, heb blijkbaar 2 opdrachtgevers waar ik gewaardeerd word :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 00:06
ybos schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:44:
[...]

Is dat zo, of is dat een fabel :?
Ik heb nog nooit een quote oid van de belastingdienst op een forum oid voorbij zien komen dat dit onder de schijnzelfstandigheid zou vallen (of een indicatie zou kunnen zijn).
Het is (naar mijn mening) gewoon een blijk van waardering voor de inzet van iemand. Of die persoon nou in dienst is of ingehuurd, maakt toch niet uit :?

Ik heb dit jaar zelfs 2 kerstpakketten. Lijkt me juist niet op schijnzelfstandigheid lijken, heb blijkbaar 2 opdrachtgevers waar ik gewaardeerd word :+
Heeft inderdaad geen moer te maken met “schijnzelfstandigheid”. Mensen maken zichzelf helemaal gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Matis schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:15:
[...]

Ik zit op € 54.000,- bruto per jaar met prijsindexcijfer indexatie. Dat komt neer op het (minimale) DGA salaris.
Vergeet niet dat je, ook na uitkering, je AOV premie nog moet blijven betalen. Dus dat is ook zo 5000e per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:44

Matis

Rubber Rocket

indexample schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:05:
Vergeet niet dat je, ook na uitkering, je AOV premie nog moet blijven betalen. Dus dat is ook zo 5000e per jaar.
Dat klopt, maar AOV premie is weer aftrekbaar van IB. Dus die €5000 valt netto een stuk lager uit.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-05 23:39
Laatste paar posts hebben mij ertoe aangezet om toch echt z.s.m. voor een AOV te gaan (na +/- een halfjaartje geleden te zijn gestart als ZZP'er), ook al was mijn initiele plan om dit pas te regelen nadat ik een volledig jaar in opdracht heb gezeten (buffertje opbouwen). Het ziet er naar uit dat ik verlengd ga worden met een jaar (yay!), dus ook al heb ik d'r pas een halfjaartje op zitten durf ik het wel al aan. Bij dezen even een dankjewel aan degenen die in hun reacties erop hebben gewezen hoe belangrijk zo'n AOV is, ook al lijkt het risico relatief klein dat het op korte termijn nodig is, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Over mijn volgende twijfelpunt ben ik echter nog niet zo zeker. Voornamelijk omdat ik d'r bijzonder weinig over voorbij heb zien komen. Betreft; pensioen. Natuurlijk wil ik de boel goed regelen voor mezelf, en nu daar langzaam de financiele ruimte voor ontstaat wil ik ook daar goed geinformeerd naar handelen. Mij valt echter op dat veel mensen hier het woordje 'pensioen' gebruiken, maar achterwege laten of dit pensioensparen of pensioenbeleggen betreft.

Zelf neig ik ernaar om een pensioensparen-rekening te openen (nog geen idee waar), maar uit enkele reacties maak ik op dat de meerderheid aan pensioenbeleggen lijkt te doen. Klopt dat? Veelal genoemde opties om als ZZP'er voor je pensioen te zorgen (BrightPensioen, deGiro) bieden alleen de mogelijkheid om een pensioenbeleggingsrekening te openen, pensioensparen kan daar niet. Ik ben daar overigens niet perse op tegen, maar ergens zegt mijn gevoel dat sparen de betere optie is (want; hoewel minder rendement, ook minder risico. En ik wil dat mijn pensioen, voor een zo groot mogelijke kans, een 'sure thing' is).

Benieuwd wat jullie kijk hierop is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
XenRave schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:04:
Laatste paar posts hebben mij ertoe aangezet om toch echt z.s.m. voor een AOV te gaan (na +/- een halfjaartje geleden te zijn gestart als ZZP'er), ook al was mijn initiele plan om dit pas te regelen nadat ik een volledig jaar in opdracht heb gezeten (buffertje opbouwen). Het ziet er naar uit dat ik verlengd ga worden met een jaar (yay!), dus ook al heb ik d'r pas een halfjaartje op zitten durf ik het wel al aan. Bij dezen even een dankjewel aan degenen die in hun reacties erop hebben gewezen hoe belangrijk zo'n AOV is, ook al lijkt het risico relatief klein dat het op korte termijn nodig is, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Over mijn volgende twijfelpunt ben ik echter nog niet zo zeker. Voornamelijk omdat ik d'r bijzonder weinig over voorbij heb zien komen. Betreft; pensioen. Natuurlijk wil ik de boel goed regelen voor mezelf, en nu daar langzaam de financiele ruimte voor ontstaat wil ik ook daar goed geinformeerd naar handelen. Mij valt echter op dat veel mensen hier het woordje 'pensioen' gebruiken, maar achterwege laten of dit pensioensparen of pensioenbeleggen betreft.

Zelf neig ik ernaar om een pensioensparen-rekening te openen (nog geen idee waar), maar uit enkele reacties maak ik op dat de meerderheid aan pensioenbeleggen lijkt te doen. Klopt dat? Veelal genoemde opties om als ZZP'er voor je pensioen te zorgen (BrightPensioen, deGiro) bieden alleen de mogelijkheid om een pensioenbeleggingsrekening te openen, pensioensparen kan daar niet. Ik ben daar overigens niet perse op tegen, maar ergens zegt mijn gevoel dat sparen de betere optie is (want; hoewel minder rendement, ook minder risico. En ik wil dat mijn pensioen, voor een zo groot mogelijke kans, een 'sure thing' is).

Het een sluit het ander niet uit. Je kan binnen Bright ook voor een bepaald risico profiel kiezen. Daarnaast zou je ook op meerdere plekken pensioen kunnen inleggen. Bijv 50% bij Bright en 50% op een geblokkeerde spaarrekening (of welk percentage je ook wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Kurios schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:15:
[...]

Het een sluit het ander niet uit. Je kan binnen Bright ook voor een bepaald risico profiel kiezen. Daarnaast zou je ook op meerdere plekken pensioen kunnen inleggen. Bijv 50% bij Bright en 50% op een geblokkeerde spaarrekening.
Mee eens, het een sluit het ander niet uit. Maar ik was vooral benieuwd naar waar de meeste mensen hier voor gekozen hebben, en waarom.

Beide opties zijn overigens geblokkeerd zover ik weet, dus je geld zit hoe dan ook vast. En bij beide opties kun je gebruik maken van belastingvoordeel. Dus zoals ik het nu voor me zie is het enige verschil simpelweg het voorspelde rendement, deze ligt bij beleggen hoger dan bij sparen. Maar daarom loop je bij sparen niet het risico dat het 'verkeerd' belegd wordt en je je inleg (deels) kwijtraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:36

Ongeacht of je voor de spaar of beggingsvariant gaat, of een mix, is het sowieso een goed idee.

Afhankelijk van je situatie (wel/geen partner en wel/geen kids) wil je daar nog wat verzekerings elementen aan toevoegen.

Iets anders, voor degenen onder jullie die vanuit de BVs ondernemen (ik ga even uit van holding + werkmaatschappij, andere discussie) kun je nog een andere mogelijkheid inzetten:

Het vanuit de BV (holding) financieren van je eigen woning. Niet eens zozeer om het fiscale voordeel (aftrek box1 IB versus beperkte Vpb en uitstel IB-box2). En nee, dat hoeft niet eens direct het volledig financieren van de woning in plaats van de bank te zijn. Je zou ook kunnen denken aan een soort “ingroei model” waarbij je binnen de kaders van de jaarlijkse boetevrije aflossing je huidige hypothecaire bankfinanciering overhevelt naar je BV. Meestal kun je 10% van het bedrag aan lening (bij start) jaarlijks aflossen zonder boeterente.

De BV staat dan “achter de bank” (recht 2e hypotheek, bank moet wel akkoord zijn) waardoor ook een wat hogere rente gerechtvaardigd is.

Voordeel is:

- dat je de HRA in stand houdt
- dat “jouw geld” (formeel van je BV) minder vast zit dan bij een geblokkeerde pensioenrekening
- dat je de afhankelijkheid van de bank sneller verminderd (want aflossen dmv gelden vóór dividenduitkering naar privé)
- dat je sneller in een lagere rentetarief bij de bank terechtkomt (want lagere loan-to-value)

Ik zeg niet dat het altijd de beste optie is qua rendement, maar wel iets om over na te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 15-12-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Yucon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:13:
[...]

Nee, van kerstpakketten. In de zin van "goedemiddag, vandaag staat voor alle collega's het pakket bij de receptie op de begane grond klaar" en je ook op die lijst bent gezet. Relatiegeschenken is juist weer prima.
Ik had er ook een gekregen. Ik zie het bedrijf langs meerdere relaties gaan. Blijf overigens nog steeds met het punt zitten dat er geen wijziging in de gezag verhouding is. Mijn pakket dus gewoon meegenomen en ga dat ook niet in de administratie zetten. Het was een rituals advent kalender en mijn vriendin was er erg blij mee :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
Yorro schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:34:
[...]
:

Het vanuit de BV (holding) financieren van je eigen woning. Niet eens zozeer om het fiscale voordeel (aftrek box1 IB versus beperkte Vpb en uitstel IB-box2). En nee, dat hoeft niet eens direct het volledig financieren van de woning in plaats van de bank te zijn. Je zou ook kunnen denken aan een soort “ingroei model” waarbij je binnen de kaders van de jaarlijkse boetevrije aflossing je huidige hypothecaire bankfinanciering overhevelt naar je BV. Meestal kun je 10% van het bedrag aan lening (bij start) jaarlijks aflossen zonder boeterente.

De BV staat dan “achter de bank” (recht 2e hypotheek, bank moet wel akkoord zijn) waardoor ook een wat hogere rente gerechtvaardigd is.
let wel op de wet excessief lenen en dat je die goed volgt, anders is een deel van die lening direct een dividend uitkering volgens de belastingdienst. Het bedrag gaat van 700k naar 500k volgend jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-05 09:36
To_Tall schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:29:
[...]

65k maar met indexering. Ik betaal via movir 270 p/m. Maar wordt ook pas na 6 maanden uitbetaald. Gekeken of we dit kunnen aanpassen naar een jaar. Dat scheelt een tientje in de maand.
Dus voor 120 p/j neem je een extra eigen risico van potentieel 32k. Ik snap dat de kans hierop niet zo hoog is, maar stel dat je 30 jaar premie betaald = 30x 120 = 3600 vs 32k risico? Waarom zou je dat risico nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rw1994
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 11:55
Rolucious schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 06:35:
[...]

let wel op de wet excessief lenen en dat je die goed volgt, anders is een deel van die lening direct een dividend uitkering volgens de belastingdienst. Het bedrag gaat van 700k naar 500k volgend jaar.
Hypotheekverstrekking telt niet mee voor excessief lenen, in de juiste vorm. Quote van de belastingdienst:
Schulden en vorderingen
Om de hoogte van de lening vast te stellen, tellen alle schulden aan uw bv mee, behalve de eigenwoningschulden. Hiervoor geldt dat er wel een recht van hypotheek moet zijn ten gunste van de bv. Deze voorwaarde geldt niet als uw eigenwoningschuld al bestond op 31 december 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Rolucious schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 06:35:
[...]

Goed punt, hoewel er met 700k voor de meesten wel wat ruimte zou moeten zijn. Maar als de lening voor de eigen woning is én hypothecaire zekerheid heeft, dan is de lening uitgezonderd.

Hier wat meer info en een voorbeeld:

https://www.belastingdien...sief-lenen-van-bv-beperkt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos

Probeer ook eens out of the box te denken.
Ik neig ook nog steeds naar pensioen beleggen maar het staat me to-taal niet aan dat het geld vast staat tot je pensioengerechtigde leeftijd (nog niet teveel in verdiept dus weet niet wat de boete is mocht je het eerder willen opnemen).
Met "onze" omzetten is eerder stoppen met werken zeker haalbaar. Best lastig als je op je 55e een serieuze pensioenpot hebt opgebouwd en je bent het werk he-le-maal zat, of het lichaam wil niet meer maar je kan niet of nauwelijks aan je pensioenpot komen.
Ik beleg nu gewoon en accepteer dat ik vermogensbelasting moet betalen maar kan altijd bij mijn geld, zonder boete.
Daarnaast investeer ik het geld in bijvoorbeeld stukje vastgoed en ontvang elke maand huur. Dat geeft mij een lekker gevoel, want als ik morgen een dwarslaesie krijg door een ongeval, die huurstroom gaat gewoon door (los van de AOV die ik ook heb). Dat geeft mij rust, dat het gezin in de basis gewoon door kan draaien. Als je paar ton op een pensioenrekening hebt staan, daar heb je nu / over een paar jaar niets aan als je je aan de regels wilt houden.

Sparen voor je pensioen: zeker doen, maar ik zou niet wedden op 1 paard. De overheid veranderd zeer vaak tijdens het spel ook de regels en die dikke vette pensioenpotten die staan te wachten zijn best een makkelijke prooi over 10/20/30 jaar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
FenixOrange schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 06:50:
[...]

Dus voor 120 p/j neem je een extra eigen risico van potentieel 32k. Ik snap dat de kans hierop niet zo hoog is, maar stel dat je 30 jaar premie betaald = 30x 120 = 3600 vs 32k risico? Waarom zou je dat risico nemen?
Verkeerd verwoord. Nee ik neem dat risico niet. Die 120 euro kan ik wel net missen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:20
ybos schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:40:
[...]

Ik neig ook nog steeds naar pensioen beleggen maar het staat me to-taal niet aan dat het geld vast staat tot je pensioengerechtigde leeftijd (nog niet teveel in verdiept dus weet niet wat de boete is mocht je het eerder willen opnemen).
Met "onze" omzetten is eerder stoppen met werken zeker haalbaar. Best lastig als je op je 55e een serieuze pensioenpot hebt opgebouwd en je bent het werk he-le-maal zat, of het lichaam wil niet meer maar je kan niet of nauwelijks aan je pensioenpot komen.
Ik beleg nu gewoon en accepteer dat ik vermogensbelasting moet betalen maar kan altijd bij mijn geld, zonder boete.
Daarnaast investeer ik het geld in bijvoorbeeld stukje vastgoed en ontvang elke maand huur. Dat geeft mij een lekker gevoel, want als ik morgen een dwarslaesie krijg door een ongeval, die huurstroom gaat gewoon door (los van de AOV die ik ook heb). Dat geeft mij rust, dat het gezin in de basis gewoon door kan draaien. Als je paar ton op een pensioenrekening hebt staan, daar heb je nu / over een paar jaar niets aan als je je aan de regels wilt houden.

Sparen voor je pensioen: zeker doen, maar ik zou niet wedden op 1 paard. De overheid veranderd zeer vaak tijdens het spel ook de regels en die dikke vette pensioenpotten die staan te wachten zijn best een makkelijke prooi over 10/20/30 jaar :Y
Same here, ik beleg voor mijn pensioen zowel vanuit privé als de holding. De regels rondom pensioen zijn zo frequent aangepast dat ik daar geen geld vastzet. Basically bepaalt de overheid hoeveel je mag inleggen en wanneer je er (boete vrij) bij mag. Als het vrijvalt moet je nog ergens een periodieke uitkering aankopen; allemaal zaken die ik liever zelf volledig in de hand heb.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Rockster schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:53:
[...]

Same here, ik beleg voor mijn pensioen zowel vanuit privé als de holding. De regels rondom pensioen zijn zo frequent aangepast dat ik daar geen geld vastzet. Basically bepaalt de overheid hoeveel je mag inleggen en wanneer je er (boete vrij) bij mag. Als het vrijvalt moet je nog ergens een periodieke uitkering aankopen; allemaal zaken die ik liever zelf volledig in de hand heb.
Die periodieke uitkering had ik ook nog niet eens aan gedacht, goeie toevoeging. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
ybos schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:56:
[...]

Die periodieke uitkering had ik ook nog niet eens aan gedacht, goeie toevoeging. :Y
Ik zou het gewoon en en en doen. Belastingvoordeel van pensioensparen is enorm, dat maximaliseer ik gewoon. Maar is uiteindelijk maar een fractie van het vermogen dat tegelijkertijd in de BV en box 3 wordt opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:09

Yucon

*broem*

Lycaon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:51:
[...]

Heeft inderdaad geen moer te maken met “schijnzelfstandigheid”. Mensen maken zichzelf helemaal gek.
Dat kun je zo niet stellen. Het tegendeel ook niet trouwens, omdat er nauwelijks duidelijke regels zijn en er daarnaast nu niet gehandhaafd wordt.

Zoals de politieke kaarten nu liggen ziet het ernaar uit dat vroeg of laat echt weer wel gehandhaafd zal worden. Met dat in het achterhoofd kan het geen kwaad je echt anders dan de interne medewerkers te positioneren, maar achteraf zal pas blijken wat verstandig is geweest.

Toch nog even iets om in je achterhoofd te houden. Bij mensen die denken dat het allemaal wel meevalt krijg ik een sterk "resultaten uit het verleden.." gevoel. Ik denk dat het goed is je te realiseren dat er een brede politieke wens ligt mensen verplicht solidariteit op te leggen en dat wordt dan ingevuld door werknemer te worden. De vvd is weliswaar tegen, maar daar hoef je als freelancer geen steun van te verwachten want als het een beetje moeilijk wordt ruilen ze onze belangen direct uit voor een voordeeltje voor de corporates. Voor de rest blijft het afwachten.

[ Voor 30% gewijzigd door Yucon op 16-12-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-05 22:59

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Voor mijn pensioen heb ik een meesman pensioen rekening van 550, 500 aandelen en 50 obligaties. Leg 1k tot 1500 in op vwrl etf op een losse beleggingsrekening bij degiro.
Ben bijna 40 vandaar dat het wat hoger bedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Beleggen kan ook in staatsobligaties zijn.
Westerse landen vallen minder vaak om dan spaarbanken...
En met slechts een ton (grens depositogarantiestelsel) kom je niet ver met je pensioen...

[ Voor 4% gewijzigd door maxnl op 16-12-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

maxnl schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:19:
[...]

Beleggen kan ook in staatsobligaties zijn.
Westerse landen vallen minder vaak om dan spaarbanken...
En met slechts een ton (grens depositogarantiestelsel) kom je niet ver met je pensioen...
Bij obligaties doet de vermogensrendementsheffing weer pijn omdat ze daarvoor in het hoge tarief vallen. Of is er een loophole dat ik mogelijk niet ken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Yucon schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:24:
Bij obligaties doet de vermogensrendementsheffing weer pijn omdat ze daarvoor in het hoge tarief vallen. Of is er een loophole dat ik mogelijk niet ken?
We hadden het hier over pensioenbeleggen bij bijvoorbeeld Brandnewday of de pensioenrekening van DeGiro.
Dat valt niet in box 3... Geen vermogensrendementsheffing dus.

[ Voor 4% gewijzigd door maxnl op 16-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

maxnl schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:28:
[...]

We hadden het hier over pensioenbeleggen bij bijvoorbeeld Brandnewday of de pensioenrekening van DeGiro.
Dat valt niet in box 3... Geen vermogensrendementsheffing dus.
d:)b

ik was door je opmerking over depositogarantiestelsel even op het verkeerde been gezet. Ik dacht dat je ze los wilde kopen omdat je sparen te riskant vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
Yucon schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:42:
ik was door je opmerking over depositogarantiestelsel even op het verkeerde been gezet. Ik dacht dat je ze los wilde kopen omdat je sparen te riskant vond.
Depositogarantiestelsel is ook van toepassing op pensioensparen op een geblokkeerde rekening, wat de oorspronkelijke poster overwoog.
Als je echter maar 100k "veilig" kan sparen, schiet dat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ybos schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:40:
[...]

Ik beleg nu gewoon en accepteer dat ik vermogensbelasting moet betalen maar kan altijd
[..]
Natuurlijk klinkt een vroeg pensioen leuk, maar hoe je het ook went of keert hopelijk heb je na je 65-70ste ook nog iets nodig. Het is fiscaal ronduit onverstandig om niet een pensioenproduct te beleggen. Hoe lang de looptijd hoe groter de kans dat het beter presteert dan obligaties en/of sparen. Met een looptijd van 20-30 jaar heb je het niet over 50-50 maar 99-1.

Zelf ben ik vanwege de verhoogde vrijstelling begonnen met mijn pensioen van achter naar voren op te bouwen. Ik wil voor mijn 40ste 100k in mijn pensioenfonds bij Meesman hebben, vervolgens bouw ik met het restant in de BV (box 2) in hetzelfde Meesman fonds op en zal met een kleiner bedrag in box 3 proberen de markt te verslaan. In box 3 wordt je namelijk niet op daadwerkelijk rendement belast en in 1 (pensioenbeleggen) en 2 (BV) wel.

Edit: paar pagina’s terug kwam er ook een berekening voorbij dat eerder opnemen ondanks de boete niet heel onaantrekkelijk hoeft te zijn als je een paar jaar VRH bespaard hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 16-12-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:47:
[...]

Natuurlijk klinkt een vroeg pensioen leuk, maar hoe je het ook went of keert hopelijk heb je na je 65-70ste ook nog iets nodig. Het is fiscaal ronduit onverstandig om niet een pensioenproduct te beleggen. Hoe lang de looptijd hoe groter de kans dat het beter presteert dan obligaties en/of sparen. Met een looptijd van 20-30 jaar heb je het niet over 50-50 maar 99-1.

Zelf ben ik vanwege de verhoogde vrijstelling begonnen met mijn pensioen van achter naar voren op te bouwen. Ik wil voor mijn 40ste 100k in mijn pensioenfonds bij Meesman hebben, vervolgens bouw ik met het restant in de BV (box 2) in hetzelfde Meesman fonds op en zal met een kleiner bedrag in box 3 proberen de markt te verslaan. In box 3 wordt je namelijk niet op daadwerkelijk rendement belast en in 1 (pensioenbeleggen) en 2 (BV) wel.
Ik doe iets vergelijkbaars maar dan zonder een BV (nog).

Omdat ik later als ZZP'er gestart ben, heb ik al 15 jaar ingelegd in een vrij goed pensioenfonds (ABP) dus dat levert een flinke basis die bovendien ook levenslang is en waarbij de risicoafbouw richting pensioen geregeld is.

Op dit moment leg ik in via Meesman (box 1) en via fitvermogen (box 3) waarmee ik zowel spaar voor aanvullend pensioen nu als voor een voorzienig om als ik wil eerder te stoppen met werken.

Over een BV denk ik ook na, niet direct vanwege de fiscale voordelen maar in eerste instantie om risico's te beperken. Als die BV-holding er komt, zal ik waarschijnlijk ook in de holding pensioen of anderszins vermogen op gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
indexample schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:05:
[...]

bij Movir is dat naar ratio van arbeidsongeschiktheid: ben je bijvoorbeeld 75% afgekeurd (en ontvang je 75% van de verzekerde waarde als uitkering) dan hoef je nog maar 25% premie te betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Hielko schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:06:
[...]

Ik zou het gewoon en en en doen. Belastingvoordeel van pensioensparen is enorm, dat maximaliseer ik gewoon. Maar is uiteindelijk maar een fractie van het vermogen dat tegelijkertijd in de BV en box 3 wordt opgebouwd.
Daarom gaf ik aan: niet op 1 paard wedden.
Ik heb ook meteen maar actie ondernomen, pensioen beleggingsrekening aangemaakt bij Meesman.
Mocht ik tegen die tijd alsnog in 1 keer opnemen zal het geld in 1 keer belast worden zoals ik las. Nu is het niet belast dus lijkt om het even, maar je voorkomt vermogensbelasting. Lijkt dus opzich best interessant, tenzij tegen de tijd dat je het in 1 keer wil opnemen de belastingtarieven flink zijn verhoogd. Zien we tegen die tijd wel weer :Y
Plan is om elk jaar 10K te storten, mooi potje over ongeveer 15 jaar (ik wil rond mijn 55e niet meer moeten werken, maar mogen werken of eventueel stoppen)

edit: mis...
Voor het afkopen van lijfrente betaal je ten eerste een revisierente: een boete voor het afkopen. Die is maximaal 20% van het bedrag dat je aan lijfrente krijgt uitgekeerd. Let op: tot een bepaald bedrag ben je vrijgesteld van deze boete. Dit geldt tot € 4.898,- (de afkoopgrens in 2023).

[ Voor 13% gewijzigd door ybos op 16-12-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Op wat voor manier laten jullie het geld wat overblijft renderen? Dus geld wat “over” is boven de buffer die er is.

Ik zat te kijken naar deposito’s alleen met 4.35% rente via raisin levert het “maar” 435 euro op bij wegzetten van 10k voor een jaar.
Investeren in “iets”, bijvoorbeeld vastgoed, kan ook. Is alleen risicovoller en meer papierwinkel.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 19:44
makooy schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:24:
Op wat voor manier laten jullie het geld wat overblijft renderen? Dus geld wat “over” is boven de buffer die er is.

Ik zat te kijken naar deposito’s alleen met 4.35% rente via raisin levert het “maar” 435 euro op bij wegzetten van 10k voor een jaar.
Investeren in “iets”, bijvoorbeeld vastgoed, kan ook. Is alleen risicovoller en meer papierwinkel.
Naast pensioen beleggen, een combinatie van vastgoed, ETFs en een paar losse aandelen (Core- Satelite strategie) en cash als buffer .... maar wil er niet teveel tijd aan kwijt zijn dus super optimaal is het niet, cash buffer loopt soms te ver op, dan pas ik weer wat dingetjes aan in de automatische incassos....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:05
@makooy vol in ETFs. Dat is mn potje om eerder te kunnen stoppen (als ik dat zou willen). Neem het Fiancieel Onafhankelijk topic eens door 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
coldasice schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:30:
[...]

Naast pensioen beleggen, een combinatie van vastgoed, ETFs en een paar losse aandelen (Core- Satelite strategie) en cash als buffer .... maar wil er niet teveel tijd aan kwijt zijn dus super optimaal is het niet, cash buffer loopt soms te ver op, dan pas ik weer wat dingetjes aan in de automatische incassos....
Pensioen potje probeer ik maximaal te vullen elk jaar, alleen ben je dat dus “kwijt” tot aan je pensioen.
Bij Bright (waar ik zit) kan je ook de beleggingsrekening gebruiken voor normale beleggingen alleen heb ik dat nog niet bekeken wat het op jaar oplevert.

Ook gekeken naar bijv vakantiewoning van EuroParcs/CP alleen rendement is niet veel hoger dan via raisin deposito’s nemen.

Oud collega heeft een paar huizen gekocht en vangt via de huur een passief inkomen, echter heb je daar wel een serieuze pot met geld voor nodig.

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

De fondsen van Meesman kan je in box 1, 2 en 3 openen. Naast het aandelenfonds wat ik zou aanraden voor alles behalve je noodpotje hebben ze ook een nieuw “rente” fonds waarbij ze voor je de beste deposito’s uitzoeken. Het is alleen nog niet duidelijk in welke categorie dit valt voor de VRH.

Sparen doe ik bij Knab, SNS en OpenBank (Santander, 2,75%). Zelfs met het garantiestelsel wil ik het drama van niet bij je geld komen niet opzoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 16-12-2023 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:37
Even de berichten bijgelezen vanaf woensdag.

Relatiegeschenken:
- Wijn aan de CFO opdrachtgever A
- Pathe Thuis bonnen op de afdeling waar ik zit bij opdrachtgever A
- VVV bonnen aan 2 contactpersonen van opdrachtgever B+C

Leuk om te geven en het wordt erg gewaardeerd.

Pensioen:
Gezien mijn leeftijd doe ik aan pensioenbeleggen. Zoals velen bij Meesman.
Het kan nog 30 jaar renderen. Ik probeer, naar aanleiding van reacties hier, de komende jaren fors (niet maximaal) in te leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roodey op 17-12-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024

Naast pensioen beleggen hou ik een beleggingsrekening aan bij mijn bank, daarbij beleg ik in 3 wereldwijde fondsen die gelijk zijn aan mijn pensioen beleggingen. Enige verschil is dat ik hier zonder belastingsvoordeel beleg.

Verder heb ik een actieve portefeuille waar ik zelf handel om meer rendement te behalen. Is geen aanrader voor iedereen natuurlijk.

Om risico te spreiden naast aandelen ben ik nu aan het kijken om een (of meer) vastgoedpanden toe te gaan voegen.

Een spaarrekening vind ik persoonlijk te weinig renderen om interessant te zijn voor het opbouwen van vermogen. Het kan een veiliger alternatief zijn als je kapitaal sneller beschikbaar wilt kunnen hebben. Zelf hou ik een klein deel liquide aan en de rest is geïnvesteerd. Daar zit iets meer risico aan, omdat als ik het geld echt nodig zou hebben ik wellicht op een ongunstige tijd moet verkopen. Dit accepteert ik, en wordt inmiddels ruimschoots gecompenseerd door het rendement van de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 22:20
jadjong schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:54:
Zoals bij bijna elke verzekering is het doel niet om jou te helpen in geval van nood maar simpelweg zo veel mogelijk geld te verdienen door zo min mogelijk uit te keren. Gaat het om een paar honderd euro dan krijg je dat geld want de moeite weegt niet op tegen de kosten, wil je jarenlang 50k in het handje hebben dan loont het om op alle slakken zout te leggen zodat men maar 35k uit hoeft te keren.
Ik houdt mijn hart vast, ook ik betaal een heel flink bedrag pm voor mijn AOV. Heb al diverse keren van concullega's gehoord dat ze in de problemen zijn geraakt met de verzekering na een ziekte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ik denk dat je nog van een koude kermis thuiskomt met een AOV als je daadwerkelijk ziek raakt, zeker langdurig. Je bent totaal uitgeleverd aan de verzekeraar die eigenlijk jouw schade bepaalt.

Het feit alleen al dat je voor een percentage arbeidsongeschikt zou kunnen zijn, is wat mij betreft al zeer discutabel. Mede omdat dat percentage door een arts (betaald door de verzekeraar) wordt beoordeeld, hoe kan zo'n persoon je nou beoordelen.

Stel je raakt 50% ongeschikt..dan denk je dus tegen 50k per jaar verzekerd te hebben, maar krijg je alsnog maar 25k per jaar. En zie dan maar eens 20 uur een opdracht als externe te vinden om het aan te vullen, Geen inhuurder gaat iemand inhuren waar je niet structureel van op aan kan.

Ik begreep ook van een adviseur dat meest voorkomende ziekte bijv burn-out is en dat echt '99%' van de keren je gewoon binnen 2 jaar weer aan het werk bent. Zelfs met ziektes zoals kanker, ben je over het algemeen dan weer hersteld of je sterft eraan. Vandaar dat er dus zoveel premie verschil zit tussen die periodes dat de uitkering ingaat.

Voor mij zou het echt alleen werken als ik kasplantje wordt en letterlijk niks meer kan. Mocht ik ooit worden toegelaten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 18-12-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Kurios schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:38:
Ik denk dat je nog van een koude kermis thuiskomt met een AOV als je daadwerkelijk ziek raakt, zeker langdurig. Je bent totaal uitgeleverd aan de verzekeraar die eigenlijk jouw schade bepaalt.

Het feit alleen al dat je voor een percentage arbeidsongeschikt zou kunnen zijn, is wat mij betreft al zeer discutabel. Mede omdat dat percentage door een arts (betaald door de verzekeraar) wordt beoordeeld, hoe kan zo'n persoon je nou beoordelen.

Stel je raakt 50% ongeschikt..dan denk je dus tegen 50k per jaar verzekerd te hebben, maar krijg je alsnog maar 25k per jaar. En zie dan maar eens 20 uur een opdracht als externe te vinden om het aan te vullen, Geen inhuurder gaat iemand inhuren waar je niet structureel van op aan kan.

Ik begreep ook van een adviseur dat meest voorkomende ziekte bijv burn-out is en dat echt '99%' van de keren je gewoon binnen 2 jaar weer aan het werk bent. Zelfs met ziektes zoals kanker, ben je over het algemeen dan weer hersteld of je sterft eraan. Vandaar dat er dus zoveel premie verschil zit tussen die periodes dat de uitkering ingaat.

Voor mij zou het echt alleen werken als ik kasplantje wordt en letterlijk niks meer kan. Mocht ik ooit worden toegelaten ;)
Het helpt ook in andere gevallen.
Stel dat je een auto ongeval krijgt en je raakt invalide zal je AOV uitbetalen. Die gaan vervolgens hemel en aarde bewegen omdat bij de tegenpartij te verhalen, Die strijd hoef jij dan niet te voeren met bijvoorbeeld een letselschadeadvocaat oid. AOV is er tenslotte op gebrand om niet zelf te hoeven betalen.
(lijkt me :P :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ybos schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:42:
[...]

Stel dat je een auto ongeval krijgt en je raakt invalide zal je AOV uitbetalen. Die gaan vervolgens hemel en aarde bewegen omdat bij de tegenpartij te verhalen, Die strijd hoef jij dan niet te voeren met bijvoorbeeld een letselschadeadvocaat oid. AOV is er tenslotte op gebrand om niet zelf te hoeven betalen.
Dat verhalen zou zomaar kunnen. Het gaat me meer op hoe die arbeidsongeschiktheid wordt vastgesteld. Dan zijn ze natuurlijk ook gebrand om niet, of zo weinig mogelijk te betalen. En overigens de verzekeraar van de tegenpartij al helemaal niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 18-12-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het vaststellen van het percentage arbeidsongeschikt wordt door een ARBO arts en/of arbeidsdeskundige gedaan. Natuurlijk worden die betaald door de verzekeraar en ze zijn ook niet zo toegeeflijk als bijvoorbeeld je huisarts, maar het is niet zo dat een verzekeraar aan dat percentage kan sleutelen.

Als een AOV 50% van mijn verzekerde loon uitkeert kan ik in ieder geval mijn hypotheek nog betalen. Als ik op dat loon niveau blijf zal ik mijn leven moeten aanpassen, maar dat moet als je 50% arbeidsongeschikt bent waarschijnlijk toch wel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 15:56

page404

Website says no

ybos schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:42:
[...]

Pro tip: sluit een inzittendenverzekering af bij je auto. Mocht je dan een ongeluk krijgen dan is de weg via die verzekering makkelijker dan via je AOV gok ik :+
Kosten zijn zeer laag, geen acceptatierisico en er keren substantiële bedragen uit.

[ Voor 6% gewijzigd door page404 op 18-12-2023 14:04 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:38:

Dat is dan wel een erg commerciële arts die zijn werk- of opdrachtgever boven zijn vakgebied plaatst. Het zal vast voortkomen maar ik denk dat de meeste arts een hoger moreel besef hebben en een verzekeraar die stuurt op resultaat niet veel expertise overhoudt. Vervolgens heb ik zelf nog een rechtbijstand achter de hand mochten er een conflict ontstaan.

De kans dat je in de IT op 50% arbeidsongeschiktheid terecht komt lijkt mij onwaarschijnlijk, en zowel dan zal ik alternatieve werkzaamheden zoeken voor inkomsten. Ik ben verzekerd op beroepsarbeid dus zie geen bezwaar om op alternatieve wijze bij te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Bigs schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:01:
Het vaststellen van het percentage arbeidsongeschikt wordt door een ARBO arts en/of arbeidsdeskundige gedaan. Natuurlijk worden die betaald door de verzekeraar en ze zijn ook niet zo toegeeflijk als bijvoorbeeld je huisarts, maar het is niet zo dat een verzekeraar aan dat percentage kan sleutelen.

Als een AOV 50% van mijn verzekerde loon uitkeert kan ik in ieder geval mijn hypotheek nog betalen. Als ik op dat loon niveau blijf zal ik mijn leven moeten aanpassen, maar dat moet als je 50% arbeidsongeschikt bent waarschijnlijk toch wel lijkt me.
Reken maar dat als een arts structureel percentages arbeidsongeschikt hoger inschat dan zn vakgenoten, deze echt niet meer wordt ingehuurd ;) Misschien is het slecht gedacht, maar iedereen denkt aan zn eigen portemonnee.

die 50% moet je dan dus ook weer meenemen in het bedrag wat je afsluit.(en 50% is maar een voorbeeld percentage natuurlijk). Als je 50k per jaar nodig hebt, dan moet je dus eigenlijk hoger gaan afsluiten om rekening te houden dat je eigenlijk nooit 100% afgekeurd wordt, zeker niet in onze branche.

En kosten zijn sowieso lastig in te schatten, wellicht nemen je kosten juist enorm toe als je arbeidsongeschikt raakt, wie zal het zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

M'n opdrachtgever is een paar dagen geleden overgenomen en nu is het project waar ik het afgelopen jaar aan gewerkt heb per direct door de schredder gegooid. Ik geloof dat ik kerstvakantie heb -O-

overigens had ik hetzelfde gedaan als je naar het grotere geheel kijkt. Even vrij is ook niet zo'n punt al zijn er betere momenten in het jaar te bedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:29
@Yucon vind het toch best zuur voor je gezien de timing.

Ik heb in mijn zzp carrière 2x gehad dat mijn opdracht voortijdig beëindigd werd vanwege financiële redenen. In mijn geval liep het project of team niet goed en dan wordt er gewoon gekeken welke externen eruit kunnen. In beide gevallen vond ik het ook niet erg hoor, want bleken gewoon rot- of zelfs onmogelijke opdrachten te zijn.

Ik heb er wel van geleerd dat ik altijd blijf denken of ik een opdracht nog wel wil blijven doen. Want als een opdrachtgever de stekker eruit trekt, dan moet je ineens op zoek naar iets anders. Terwijl je misschien een aantal weken eerder nog nee hebt gezegd tegen een toffe opdracht/klant vanwege loyaliteitsgevoelens jegens je huidige contract of klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Yucon schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:49:
M'n opdrachtgever is een paar dagen geleden overgenomen en nu is het project waar ik het afgelopen jaar aan gewerkt heb per direct door de schredder gegooid. Ik geloof dat ik kerstvakantie heb -O-

overigens had ik hetzelfde gedaan als je naar het grotere geheel kijkt. Even vrij is ook niet zo'n punt al zijn er betere momenten in het jaar te bedenken
Sterkte, ik zou het ook enorm jammer vinden voor alle effort die erin gestopt is. Hopelijk vind je snel genoeg wat nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
coldasice schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:19:
[...]

Sterkte, ik zou het ook enorm jammer vinden voor alle effort die erin gestopt is. Hopelijk vind je snel genoeg wat nieuws
Dat is toch inherent aan de job waarin je iets ontwikkelt. Zienswijzen veranderen, managers veranderen en gevolg daarvan is dat een project of delen ervan niet gebruikt worden.

Daar moet je echt niet te zwaar aan tillen want daar heb je vooral jezelf mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
Wolly schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:48:
[...]

Dat is toch inherent aan de job waarin je iets ontwikkelt. Zienswijzen veranderen, managers veranderen en gevolg daarvan is dat een project of delen ervan niet gebruikt worden.

Daar moet je echt niet te zwaar aan tillen want daar heb je vooral jezelf mee.
Ik geef om mijn werk dus vind ik het jammer....niet meer en niet minder ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-05 15:22
Hier volop beleggen (swing trading) in optie(constructie)portefieulle op veel liquide instrumenten die maar 'bewegen'.

Heeft me wel 10 jaar, een stukje carrière verlies in mn 30'ies en wat tranen gekost om daar te komen. Kan het niet aanraden (serieus).

*Al haal ik maar 10% van qullamaggie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:46
Een vraag over relatie geschenken. Mag dit alleen naar (oud-)klanten en opdrachtgevers? Of mag het ook aan mijn huidige team bij opdrachtgever?
Van dit team is 80% zzp’er en de rest in loondienst bij opdrachtgever. Ik dacht aan een cadeaubon maar ik twijfel of ik dit zo mag verwerken in mijn administratie en aftrekken. Ik weet namelijk de namen van hun bedrijven niet om er bij te kunnen vermelden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
coldasice schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:59:
[...]

Ik geef om mijn werk dus vind ik het jammer....niet meer en niet minder ....
Achteraf is het nog te doen.
Ik denk niet dat ik zou kunnen werken aan een klus waarvan ik wist dat op de helft of driekwart de boel in de kliko zou gaan.
Ik heb al een gruwelijke hekel aan dubbel werk van een kwartier. Ik krijg dan vaak de reactie: Wat boeit dat, je krijgt toch per uur betaald :?
Maar zo zit ik niet in elkaar :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ybos schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:54:
[...]

Achteraf is het nog te doen.
Ik denk niet dat ik zou kunnen werken aan een klus waarvan ik wist dat op de helft of driekwart de boel in de kliko zou gaan.
Ik heb al een gruwelijke hekel aan dubbel werk van een kwartier. Ik krijg dan vaak de reactie: Wat boeit dat, je krijgt toch per uur betaald :?
Maar zo zit ik niet in elkaar :N
Ja ik ook niet. Maar ik kijk er toch met plezier op terug. Ten eerste was het een heel fijn team en een leuk bedrijf.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarnaast had ik de gelegenheid gehad om een oud trucje dat ik al door en door kende enorm veel efficiënter te maken. Iets in de orde van 10x sneller waarbij de kwaliteit ook nog beter is, en het is iets specialistisch waarvan het beheersen erg lucratief is. Het mooie is dat hiermee juist de dingen die ik saai vond verdwenen zijn en dat het ook bij een volgende klant reproduceerbaar is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:25
lolapa schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:14:
Een vraag over relatie geschenken. Mag dit alleen naar (oud-)klanten en opdrachtgevers? Of mag het ook aan mijn huidige team bij opdrachtgever?
Van dit team is 80% zzp’er en de rest in loondienst bij opdrachtgever. Ik dacht aan een cadeaubon maar ik twijfel of ik dit zo mag verwerken in mijn administratie en aftrekken. Ik weet namelijk de namen van hun bedrijven niet om er bij te kunnen vermelden.
Dat maakt toch niet uit aan wie je het geeft?
Ik haal bij de slijter twee dozen wijn en wat speciale flessen. Slijter schrijft een bon met "relatiegeschenken" erop, en klaar. Dus je moet een BTW-bon van die cadeaubonnen hebben. Verder hoef je niks te verantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
lolapa schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:14:
Ik zet er geen namen bij, maar klopt dat er wel een drempel per klant is van 220 euro dacht ik.

Zelf onlangs bij een team lid die een kleintje kreeg een Nijntje knuffel en een Prénatal bon cadeau gedaan. Ondermom van relatie geschenk.

Als mede dat ik naar de tussenpartij, en 2 andere klantjes een klein kerstpakket verstuur. Als bedank voor de samen weekeind afgelopen jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:50
https://www.linkedin.com/...-7140335781771927555-v1wd

Tja was het maar zo simpel.

Ik denk toch wel dat 20 jaar ervaring nogal anders is dan een starter, en natuurlijk wat klanten in een bepaald gebied (zowel locatie als vak/technologie) bereid zijn te betalen, en natuurlijk van de inhoud van de functie, en evt andere voorwaarden..

Ik zou natuurlijk geen nee zeggen om 20 of 40 eur/u meer te verdienen hoor, maar ik denk niet dat ik de grote jongens in Eindhoven zo ver kan bewegen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:58
grasmanek94 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:44:
https://www.linkedin.com/...-7140335781771927555-v1wd

Tja was het maar zo simpel.

Ik denk toch wel dat 20 jaar ervaring nogal anders is dan een starter, en natuurlijk wat klanten in een bepaald gebied (zowel locatie als vak/technologie) bereid zijn te betalen, en natuurlijk van de inhoud van de functie, en evt andere voorwaarden..

Ik zou natuurlijk geen nee zeggen om 20 of 40 eur/u meer te verdienen hoor, maar ik denk niet dat ik de grote jongens in Eindhoven zo ver kan bewegen ;)
Ik vind het nogal gejank van diegene die het artikel geschreven heeft. Je bent als ondernemer vrij om te bepalen wat je vraagt en je concureert uiteraard met anderen. Als jij ergens een klus pakt die 70 betaald maar waar je bv heel veel kan leren, hey wie zijn wij om er wat van te vinden. Blijkbaar hoort hij nu dat er anderen zijn die het voor 70 euro doen. Dat is een zure appel om te horen maar blijkbaar vinden opdrachtgevers dat dit nu de max is voor zijn kwaliteiten.

Ik heb het vermoeden dat hij nu de negatieve tijden ervaart. De markt heeft keuze zat en probeert af te dingen. Waar hiervoor de freelancers keuze zat hadden. Begin corona hadden we de befaamde Rabobank die 65 euro de max vond voor .net devvers. Dat is hun goed recht, net zoals het mijn goed recht is om nooit voor de Rabo te willen werken.

Mijn tip, zorg ervoor dat je een exceptioneel talent blijft en hou de markt in de gaten. Zijn er genoeg .net developers? Zorg dat je DevOps kent en dat je een solution architect certificaat hebt zodat je er boven uit springt.

Zijn er genoeg solution architecten? Focus je dan op een niche markt zoals AI en AiOps.

Er staat Problem Solver boven zijn naam, ik vind dat best ironisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Er zit nog wel een verschil dat een devver voor €70 door een tussenpartij wordt ingehuurd en vervolgens voor 100E wordt weggezet of dat iemand voor zichzelf voor €70 bij de eindklant aanbiedt..
Maar dan nog mag je zelf toch lekker weten welk tarief je hanteert. Voor mij spelen er altijd meerdere factoren, zoals duur contract, afstand, uitdaging in opdracht.
Ik zou zeker ook een opdracht voor een lager tarief accepteren, als mij dat weer de deur opent voor andere opdrachten omdat ik die op mijn CV kan zetten.

Kortom, bekende frustratie. Wat je er vervolgens mee opschiet om zoiets op LI te plaatsen ontgaat mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:11
Het geld klotst nu eenmaal niet meer overal tegen de plinten. Ik zit nu zelf voor die 3 cijfers van hem maar er is werkelijk 0 garantie dat dat bij een volgende opdracht weer gebeurt. Dan moet je misschien je zegeningen tellen als je in ieder geval een opdracht weet te scoren, al is het misschien (tijdelijk) voor een iets lager tarief.
Ook dat hoort erbij.
Misschien moet hij deze nieuwe realiteit zelf nog even accepteren.
Bij mijn huidige opdrachtgever zijn er een hoop externen niet verlengd. Zelf (voorlopig) nog buiten schot gebleven maar het rommelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:50
Zou wel handig zijn om een tooltje te hebben, alles invullen over jezelf en komt een min-max tarief uit :+

Het blijft voor mij ook gissen, misschien ben ik ook wel een dief van eigen portemonnee. Heb hier ook al vaker gehoord dat ik ook zeker een hoger tarief kan krijgen en 85+ voor mijn skills/ervaring/gebied absoluut niet raar zou zijn, maar jah, niks om echt appels met appels mee te vergelijken, en het blijft natuurlijk ook wat de markt bied.

Ben echt wel blij waar ik zit dus dat zal ook wel een factor zijn (en even genoegen nemen met 3.5% verhoging voor volgend half jaar).

[ Voor 13% gewijzigd door grasmanek94 op 19-12-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:14

loewie1984

music addict! pizza monster!!

meteen maar even 2 vragen als startend zzp

ik ging eigenlijk afgelopen vrijdag naar de kvk, maar iemand tipte mij als ik dat zo laat doe in december ik meteen 1 jaar mis op de zelfstandigen aftrek (3 x in 5 jaar zou 3 x in 4 jaar worden, en ja je zal maar net een slecht jaartje ertussen hebben), dus afspraak staat nu 5 januari.

Met mijn ex werkgever ben ik 2 dingen overeengekomen:
1. ik werk nog een maand bij een opdracht via hun, dat betekent dat ik aan hun zal factureren, maar ze willen niet dat ik de eerste week al uren maak want dan ben ik onverzekerd (aangezien ik pas 5-1 naar de kvk ga), nu is het voor mij meer een papieren discussie. Want meer dan een teams meeting en online via de browser ingelogd zijn op de office omgeving van de opdrachtgever is het niet, maar dan mis ik meteen al 2 declarabele dagen, is hier een mouw aan te passen?

2. ik zal van de werkgever nog een eindafrekening ontvangen inzake afkoop lease auto, studiekosten en laptop. Ik heb initieel aangegeven dat hij maar een factuur stuurt met de omschrijving studiekosten, echter realiseerde ik me ook dat de waarde van mijn maand inzet bij onze gezamenlijke opdrachtgever overeenkomt met de eindafrekening, dus in plaats van geld rond te pompen en belasting over en weer te betalen, vroeg ik mij af: dit moet toch met gesloten beurzen kunnen (ruilhandel mag zolang je maar btw afdraagt over de dienst), is hier eveneens een mouw aan te passen?

edit: ik stelde aan hem voor dat ik de uren wel maak, maar niets aan hem factureer, is dat zo'n gekke gedachte?

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 19-12-2023 10:24 ]

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
loewie1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:22:

ik ging eigenlijk afgelopen vrijdag naar de kvk, maar iemand tipte mij als ik dat zo laat doe in december ik meteen 1 jaar mis op de zelfstandigen aftrek (3 x in 5 jaar zou 3 x in 4 jaar worden, en ja je zal maar net een slecht jaartje ertussen hebben), dus afspraak staat nu 5 januari.

1. ik werk nog een maand bij een opdracht via hun, dat betekent dat ik aan hun zal factureren, maar ze willen niet dat ik de eerste week al uren maak want dan ben ik onverzekerd (aangezien ik pas 5-1 naar de kvk ga), nu is het voor mij meer een papieren discussie. Want meer dan een teams meeting en online via de browser ingelogd zijn op de office omgeving van de opdrachtgever is het niet, maar dan mis ik meteen al 2 declarabele dagen, is hier een mouw aan te passen?

2. ik zal van de werkgever nog een eindafrekening ontvangen inzake afkoop lease auto, studiekosten en laptop. Ik heb initieel aangegeven dat hij maar een factuur stuurt met de omschrijving studiekosten, echter realiseerde ik me ook dat de waarde van mijn maand inzet bij onze gezamenlijke opdrachtgever overeenkomt met de eindafrekening, dus in plaats van geld rond te pompen en belasting over en weer te betalen, vroeg ik mij af: dit moet toch met gesloten beurzen kunnen (ruilhandel mag zolang je maar btw afdraagt over de dienst), is hier eveneens een mouw aan te passen?
Je kan direct naar de KVK, je inschrijving heeft niks met je zelfstandigenaftrek te maken. Daarvoor moet je ondernemer zijn EN je urencriterium halen. Je bent dan pas in 2024 ondernemer voor de IB en dan wordt dat je eerste jaar.
Je bedoelt denk ik de startersaftrek, die mag je 3x toepassen in de eerste 5 jaar. Ook die verlies je volgens mij niet omdat je je in december inschrijft. Je bent dan ook in 2023 nog geen ondernemer voor de IB.

Dat lost dus ook gewoon je eerste punt op, je kan je nu gewoon inschrijven en verzekeren, dan kan je meteen al uren maken en factureren. (Overigens kan je ook naar de KVK en je op een datum in het verleden inschrijven. Dat kan handig zijn als je bijv al bepaalde kosten hebt gemaakt en die zakelijk wil opvoeren)

Volgens mij is het niet zo dat je dan een jaar zou verliezen van de 5 jaar waar je 3x startersaftrek mag toepassen. Maar ik zou altijd lekker die eerste week van januari als omzet pakken!

Punt 2: laptop zou ik zelf juist een factuur van vragen, dan kan je die namelijk meteen zakelijk opvoeren en BTW van terugvragen. Lease auto, mits je die zakelijk wil maken, zou je dat ook kunnen doen.

Studiekosten denk ik niet dat je dat op je nieuwe onderneming zakelijk kan doen, die zou ik zelf verrekenen met openstaand salaris/openstaande vrije dagen etc.
edit: ik stelde aan hem voor dat ik de uren wel maak, maar niets aan hem factureer, is dat zo'n gekke gedachte?
Wel werken, maar niet factureren: dat klinkt inderdaad als een gekke gedachte ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 19-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Je recht op de zelfstandige aftrek ga je dit jaar zowiezo niet meer halen, de startersaftrek geld alleen als je daar aan voldoet. Het maakt dus niet uit wanneer je inschrijft, beetje gek advies maar kan geen kwaad. Persoonlijk lijkt opstarten zonder KvK nummer wel lastig gezien je ook nog geen betaalrekening kan aanvragen.
Vragen kan altijd, we kunnen er hier van alles van vinden maar het is aan je oud werkgever om daarmee akkoord te gaan of niet. Eventueel heb je wel een risico op aansprakelijkheid en/of het werk verrichting zonder contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:26
Grrr, Je kan blijkbaar geen amazon business account aanmaken op hetzelfde telefoonnummer als de prive account.

Historiek: ik wil m'n btw nummer toevoegen aan Amazon, maar die zeggen dan doodleuk dat alles vanaf dan zo gaat. En dat wil ik niet, gezien ik ook veel privé aankopen daar doe.

Helpdesk zegt, ga via amazon.com maar uiteindelijk vragen ze daar ook een telefoonnr, dus dat gaat niet. Amazon business faalt ook op dezelfde telefoonnr.

Het is blijkbaar dus ondenkbaar dat een persoon maar 1 telefoonnr heeft en meerdere accounts nodig heeft om het uit elkaar te houden (voor sommige aankopen ben ik consument, voor de andere ben ik freelance...)

Iemand tips (buiten een extra telefoonnr te scoren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tarkin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:16:
Grrr, Je kan blijkbaar geen amazon business account aanmaken op hetzelfde telefoonnummer als de prive account.

Historiek: ik wil m'n btw nummer toevoegen aan Amazon, maar die zeggen dan doodleuk dat alles vanaf dan zo gaat. En dat wil ik niet, gezien ik ook veel privé aankopen daar doe.

Helpdesk zegt, ga via amazon.com maar uiteindelijk vragen ze daar ook een telefoonnr, dus dat gaat niet. Amazon business faalt ook op dezelfde telefoonnr.

Het is blijkbaar dus ondenkbaar dat een persoon maar 1 telefoonnr heeft en meerdere accounts nodig heeft om het uit elkaar te houden (voor sommige aankopen ben ik consument, voor de andere ben ik freelance...)

Je telefoonnummer verwijderen uit je prive account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:58

jemobiel van je prive account halen en dan klaar zijn? Blijkbaar hebben ze bepaalde voorwaarden. je kan ook de boel zo laten en gewoon de facturen in blijven brengen zonder je druk te maken hierover. ik denk dat je nu je enorm veel romslomp op de hals haalt.

Of je blijft het als prive account gebruiken en je pas de facturen aan naar je bedrijf. Het enige wat amazon doet als je een btw ingevuld hebt is de btw al vastverleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro

Wat voor verzekering doel je hier op?
Als het gaat om een beroeps- of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, je zou kunnen bellen met de verzekeraar hoe het zit met het moment van dekking: kan dat al op 1/1 ingaan terwijl je de KvK inschrijving op 5/1 formaliseert? (hebben ze per se een KvK nummer nodig voordat ze je de verzekering verkopen?)

Bij de KvK moet je je binnen 1 week melden, als je op 1/1 begint zit je met een afspraak op 5/1 dus binnen die termijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd8AFOcxc3k8WvsVy0P9iVC91YE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WTVahyRxshu482XiExCEI1Z9.png?f=fotoalbum_large
Dit lijkt me niet heel handig (en dan zeg ik het voorzichtig):
  1. "Factuur" in plaats van eindafrekening: Ik vermoed dat je graag een factuur ontvangt om dit dan als kosten af te kunnen trekken? De eindafrekening is een handeling tussen jouw werkgever en jouzelf als (voormalig) werknemer en niet als ondernemer. Het ziet op de afhandeling van een voormalig dienstverband.
  2. Factuur met omschrijving studiekosten: met het idee dat je de studiekosten nog in 2023 kunt opvoeren als aftrekpost in je inkomstenbelasting? Helaas, studiekosten zijn niet meer aftrekbaar (sinds 2022 meen ik)
  3. Eindafrekening wegstrepen tegen omzet eerste maand: je kunt prima de betalingen tegen elkaar wegstrepen, maar ik vermoed zomaar dat je hier bedoelt dat de eindafrekening vervalt en jij je eerste maand omzet niet in rekening brengt... Ook daar zal de Belastingdienst gewoon doorheen kijken.
Overigens vraag ik me af of je met dat alles überhaupt wel iets zou opschieten:
De eindafrekening, waarbij jij dus bedragen aan je werkgever verschuldigd bent, zal in mindering worden gebracht op je brutosalaris (bij laatste loonstrook) en daarmee heb je effectief de aftrek al te pakken. Google bijvoorbeeld even op "studiekosten en negatief loon"

En ja, voor degene die komt met het argument "de Belastingdienst kijkt er in de praktijk toch niet naar, geen capaciteit, blabla".
De naheffing, met rente én eventuele boete is niet mals. Nog even afgezien van de vraag of je op dat moment tegen bijkomende kosten aanloopt omdat je je dan misschien (alsnog) wel even wilt laten bijstaan.

Samengevat: houd het simpel en zoals de feiten zijn, houd het zuiver. Voorkomt een hoop gezeik. Vraag jezelf altijd af of je met droge ogen kunt verklaren dat wat je presenteert ook overeenkomt met de feiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
mannowlahn schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:26:
[...]

jemobiel van je prive account halen en dan klaar zijn? Blijkbaar hebben ze bepaalde voorwaarden. je kan ook de boel zo laten en gewoon de facturen in blijven brengen zonder je druk te maken hierover. ik denk dat je nu je enorm veel romslomp op de hals haalt.

Of je blijft het als prive account gebruiken en je pas de facturen aan naar je bedrijf. Het enige wat amazon doet als je een btw ingevuld hebt is de btw al vastverleggen.
Op je facturen moet toch altijd je BTW nummer staan? zodat dat ook duidelijk is dat dit zakelijk is? Hoe doe je dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Crazy D

I think we should take a look.

In December inschrijven? Zelfstandigen aftrek kun je dan gewoon in '24, '25, en '26 pakken.

Als je je laptop zakelijk wilt gaan gebruiken, moet ie die los factureren want dan kun jij die mooi zo naar binnen schuiven op je balans. Kan anders ook wel maar wordt allemaal een stuk moeilijker. Studiekosten kun je alleen zakelijk nemen als dat een verdieping is op je reeds bestaande kennis. Dat is als je reeds ondernemer bent een beetje een grijs gebied (in ieder geval voor developers, is die dure MS SQL training terwijl jij MySQL expert bent een verdieping of een nieuw iets?) maar als starter zijn dat sowieso geen kosten die je kunt meenemen, het betreft afkoop van een cursus die je een tijd terug via hem hebt gedaan en de enige reden dat je daar nu voor moet betalen is omdat je destijds hebt getekend dat je nog x tijd in dienst zou blijven.
Wat wil je met de lease auto? Is dat afkopen of iets anders?

Sowieso zou ik gewoon factureren betalen, en hem jou laten betalen. Dat maakt je administratie een heel stuk eenvoudiger. En per 'ding' (of in ieder geval een onderscheidt tussen de dingen die je zakelijk gaat gebruiken, en dat wat een prive ding is) een factuur sturen. Maakt het zoveel overzichtelijker.

PS direct na je vertrek voor je ex-werkgever gaan werken is natuurlijk wel een rode vlag qua verkapt dienstverband en al die andere termen die je niet wilt horen :P De kans dat je je eruit lult dat je vandaag ontslag neemt en morgen ingehuurd wordt voor precies datgeen wat je daar deed, en dat niet als dienstverband te laten beoordelen....

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy D op 19-12-2023 11:35 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Crazy D

I think we should take a look.

Tarkin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:29:
[...]

Op je facturen moet toch altijd je BTW nummer staan? zodat dat ook duidelijk is dat dit zakelijk is? Hoe doe je dat dan?
Niet jouw BTW nummer, maar hun BTW nummer moet erop staan. Tenzij het BTW verlegd is, maar het lijkt me dat Amazon gewoon Nederlandse facturen kan sturen? Al bedenk ik me nu, MS stuurt ook facturen uit Ierland met BTW verlengt en mijn BTW nummer erop.

Dan draai je het om: laat je alles via je zakelijke Amazon verlopen, en boek je zelf datgeen wat prive is als prive opname in je boekhouding (of, als je van alles losse facturen krijgt, boek je gewoon de prive dingen niet in je boekhouding).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Tarkin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:29:
[...]

Op je uitgaande facturen moet jouw btw-id staan, op je inkoopfacturen in principe niet (maar soms wel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zhU_F9ZWStOXX6sKh9loDkNh8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XBOreRubiZId3j4YGCk438WS.png?f=user_large

Bron: https://www.belastingdien...te_gegevens_op_uw_factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:38
Loop vanmiddag naar de KvK, dan kan je morgen een verzekering aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Dank voor de reacties,

de lease auto wordt niet meegenomen, maar we hebben een afspraak over de auto dat bij afkoop en ik binnen 2 jaar weg zou gaan ik de helft nog zou betalen. Dus dat deel komt mijn kant op.

Ik heb een geplande afspraak staan bij de KVK, die stond voor afgelopen vrijdag maar dus besloten te verzetten naar vrijdag 5-1. Er is geen ander tijdsslot beschikbaar in Roermond, toen ik de afspraak selecteerde. Vast meerdere mensen met goede voornemens.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024

Ik heb gewoon het factuuradres gewijzigd op naam van mijn BV en bestel zakelijk of privé in aparte bestellingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
loewie1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:11:
de lease auto wordt niet meegenomen, maar we hebben een afspraak over de auto dat bij afkoop en ik binnen 2 jaar weg zou gaan ik de helft nog zou betalen. Dus dat deel komt mijn kant op.
Bedoel je de helft van je afkoopprijs van het leasecontract? Doorgaans is een leasecontract afkopen echt zonde van het geld, want je betaalt dan gewoon als je pech hebt alle openstaande termijnen in 1x en je hebt geen auto...

Ga je toch afkopen: Lees hier eens even heel goed wat gunstig is, je zou bijvoorbeeld deze afkoopsom kunnen aftrekken van je bijtelling! Dan zou ik wel in 2023 de afkoop regelen, dan heb je nog bijtelling om tegen weg te strepen. Je werkgever moet dit overigens regelen, want die houdt de bijtelling in.

https://koopjeleaseaf.nl/...ct-overname-en-bijtelling

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 19-12-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Dank voor de reacties,

Ik heb een geplande afspraak staan bij de KVK, die stond voor afgelopen vrijdag maar dus besloten te verzetten naar vrijdag 5-1. Er is geen ander tijdsslot beschikbaar in Roermond, toen ik de afspraak selecteerde. Vast meerdere mensen met goede voornemens.
Kun je het leasecontract niet overnemen?
Of mogelijk dat het door een ander kan worden overgenomen. Meen dat hier online een aantal partijen zijn zoals:

https://www.leaseswap.nl/lease-auto-overnemen-werkgever

https://www.autoleasecontract.nl/

EDIT: Hier niet van toepassing aangezien het gaat om het verrekenen van een afkoopsom van een vorige auto (vorige werkgever). Ik laat het maar staan voor de meelezers, ter inspiratie ofzo :+

[ Voor 10% gewijzigd door Yorro op 19-12-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Kurios schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:22:
[...]

Bedoel je de helft van je afkoopprijs van het leasecontract? Doorgaans is een leasecontract afkopen echt zonde van het geld, want je betaalt dan gewoon als je pech hebt alle openstaande termijnen in 1x en je hebt geen auto...

Ga je toch afkopen: Lees hier eens even heel goed wat gunstig is, je zou bijvoorbeeld deze afkoopsom kunnen aftrekken van je bijtelling! Dan zou ik wel in 2023 de afkoop regelen, dan heb je nog bijtelling om tegen weg te strepen.

https://koopjeleaseaf.nl/...ct-overname-en-bijtelling
De afkoop is nog 1300 eu excl. btw op een lease auto die bij indiensttreding is afgekocht omdat werkgever de auto niet wilde overnemen. De lopende lease auto is een zorg van de werkgever waarbij deze zelf heeft aangegeven dat het risico van deze overeenkomst bij hem ligt. Dus ik verwacht niet dat dit nog verrekend kan worden met de bijtelling.

edit: het is dus meer een verrekening van onze afspraak. Werkgever heeft bij indiensttreding de afkoop van 2600 eu voor zijn rekening genomen en met mij afgesproken dat mocht ik binnen 2 jaar vertrekken ik na jaar 1 nog de helft moet betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door loewie1984 op 19-12-2023 12:27 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
loewie1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:25:
[...]

De afkoop is nog 1300 eu excl. btw op een lease auto die bij indiensttreding is afgekocht omdat werkgever de auto niet wilde overnemen. De lopende lease auto is een zorg van de werkgever waarbij deze zelf heeft aangegeven dat het risico van deze overeenkomst bij hem ligt. Dus ik verwacht niet dat dit nog verrekend kan worden met de bijtelling.
Maar waarom moet jij dan de helft van die 1300 euro betalen als het risico van de overeenkomst bij de werkgever ligt?

Overigens, alle prive kosten die jij aan die leaseauto hebt, kan je van de bijtelling aftrekken. Dus ook privekosten om deze af te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 19-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Kurios schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:27:
[...]

Maar waarom moet jij dan de helft van die 1300 euro betalen als het risico van de overeenkomst bij de werkgever ligt?
Omdat het over 2 verschillende auto's gaat.
Hij laat me de volvo die ik mee wilde nemen en hij niet, verrekenen.
De skoda die ik nu rij is zijn pakkie an. Het zijn gewoon gemaakte afspraken daar kan ik zelf ook niet onder uit.

[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 19-12-2023 12:29 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
loewie1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:28:
[...]

De skoda die ik nu rij is zijn pakkie an. Het zijn gewoon gemaakte afspraken daar kan ik zelf ook niet onder uit.
Hmm. Bijzondere casus.

Uit de heup: op zich zou het (vergelijkbaar met overname studiekosten en terugbetalingsverplichting) dus gewoon als negatief loon kunnen worden verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
loewie1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:28:
[...]

Oke, vaag verhaal :)

Maar ik bedoel niet dat je er onderuit kan, het is verrekenbaar normaal gesproken. Zonde als je dat niet doet.
Maar hoe het zit als je een andere leaseauto overneemt dan degene die je rijdt :?

Waarom zou je uberhaupt een leaseauto overnemen, waar je niet in rijdt. De meesten zouden blij zijn dat ze zonder kosten van een leasecontract af zijn :P

[ Voor 21% gewijzigd door Kurios op 19-12-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Kurios schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:35:
[...]

Oke, vaag verhaal :)

Maar ik bedoel niet dat je er onderuit kan, je kan het aftrekken. Zonde als je dat niet doet. Maar je werkgever moet dat dus voor je doen.
Kijk ik begrijp dat dit kan op een lopend lease contract, maar dit gaat over een auto die 1,5 jaar geleden afgekocht is het heeft geen betrekking op de huidige leaseovereenkomst. Ik betwijfel of dat aftrekbaar is.

In principe kan hij als ik het goed begrijp alles verrekenen met negatief loon, behalve de laptop die moet ik dus mee overnemen.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merel-999
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-05 12:27
Ik begrijp dit heel goed.
Er zijn zat recruiters die de marge belangrijker vinden dan dat zij erop letten of de persoon bij de opdracht past. Niet de beste (best passende) freelancers worden voorgesteld, maar de freelancers waar het meeste aan te verdienen valt.
Als het niet goed gaat, wordt de volgende freelancer ingehuurd.
De recruiter lacht, want verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:38
loewie1984 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:38:
[...]

Kijk ik begrijp dat dit kan op een lopend lease contract, maar dit gaat over een auto die 1,5 jaar geleden afgekocht is het heeft geen betrekking op de huidige leaseovereenkomst. Ik betwijfel of dat aftrekbaar is.

In principe kan hij als ik het goed begrijp alles verrekenen met negatief loon, behalve de laptop die moet ik dus mee overnemen.
Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is dat jouw huidige werkgever een leasecontract van je vorige werkgever heeft afbetaald en jij nu een kleine duit in het zakje moet doen omdat je eerder dan afgesproken weer vertrekt. Buiten de huidige auto van de huidige werkgever om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Yorro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:42:
[...]

Op je uitgaande facturen moet jouw btw-id staan, op je inkoopfacturen in principe niet (maar soms wel):

[Afbeelding]

Bron: https://www.belastingdien...te_gegevens_op_uw_factuur
Hmm, ik dacht (Belgie) dat dit wel altijd nodig was, als ik het zo snel opzoek lijkt dat niet het probleem te zijn.

Ik bestel meestal op de amazon.com.be dus dat zijn in principe binnenlandse producten en een binnenlandse factuur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Tarkin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:56:
[...]

Hmm, ik dacht (Belgie) dat dit wel altijd nodig was, als ik het zo snel opzoek lijkt dat niet het probleem te zijn.

Ik bestel meestal op de amazon.com.be dus dat zijn in principe binnenlandse producten en een binnenlandse factuur dus.
Niet helemaal.
Bij grensoverschrijdende diensten en leveringen wordt het pre definitie wat ingewikkeld. Binnen en buiten EU maakt uit, maar ook binnen EU niet altijd dezelfde route. Ook bij Amazon heb ik al meegemaakt dat het ene product mét verlegging wordt geleverd en het andere product (zelfs binnen dezelfde bestelling) met gewoon Nederlandse omzetbelasting zelfs.

Om je een beetje in te lezen:
https://www.belastingdien...enen/verleggingsregeling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat het niet helemaal duidelijk is dat jouw huidige werkgever een leasecontract van je vorige werkgever heeft afbetaald en jij nu een kleine duit in het zakje moet doen omdat je eerder dan afgesproken weer vertrekt. Buiten de huidige auto van de huidige werkgever om.
ahhh, nu snap ik m. Nee. Het lijkt me niet dat je dat kan verrekenen. Zeg dat dan meteen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice

Weet je al wat je hoofd kostwinning gaat worden? Je had het eerst over particulieren helpen met domotica? Bedenk dat dit lastig binnenkomen is met 100euro per uur, denk eerder aan 50/60 euro range...tenzij je een naam opbouwt en je grote projecten gaat doen.... nu ben ik geen kenner op dit gebied dus ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
coldasice schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:23:
[...]

Weet je al wat je hoofd kostwinning gaat worden? Je had het eerst over particulieren helpen met domotica? Bedenk dat dit lastig binnenkomen is met 100euro per uur, denk eerder aan 50/60 euro range...tenzij je een naam opbouwt en je grote projecten gaat doen.... nu ben ik geen kenner op dit gebied dus ben wel benieuwd
Laatste hoorde ik van iemand dat programmeurs in domotica soms tegen de 200 euro per uur vragen, maar dat is niet het huis-tuin-en-keuken spul wat de gemiddelde consument in gebruik heeft. Ik verwacht overigens niet dat die 200 euro tegen full time is maar per opdracht (op locatie) en gezien de niche het op Europees niveau moet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-05 20:56
Ik heb geen antwoord voor je helaas, ik ben wel benieuwd naar het 'waarom' van je vraag. Mocht je een EMZ hebben in Nederland, dan kan je met behoud van consumentenbescherming prive kopen, en alsnog de BTW aftrekken als voorbelasting.
Of kan je 'over de grens' kopen zonder buitenlandse BTW? Bij bijvoorbeeld Amazon DE of zo? Dat zou ik wel graag willen weten als dat kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-05 20:56
Vraagje, zijn er al mensen die daadwerkelijk hun EMZ adres hebben afgeschermd bij de KVK?

Zoals destijds gemeld in dit topic, kan dit al ongeveer een jaar. De KVK zelf zegt dat het weleens nadelige gevolgen kan hebben bij bijvoorbeeld banken en verzekeraars die je willen natrekken:
https://www.kvk.nl/over-h...oekadres-wat-is-mogelijk/

Heeft iemand deze nadelen al ondervonden hier?

Reden: Vandaag al de 5e keer spam beller. Ik weet dat ik het kan melden bij de ACM en zo, maar dat kost allemaal tijd, heb maar eindelijk "Call filtering" aangezet en de tijd in plaats daarvan besteed aan uitzoeken wat we tegenwoordig wel kunnen afschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:11
bumble_bee schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:36:
Vandaag al de 5e keer spam beller.
Gaat het alleen om het bellen? Ik heb überhaupt geen telefoonnummer ingevuld.
Mijn bezoekadres is wel gewoon zichtbaar zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
bumble_bee schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:36:
Vraagje, zijn er al mensen die daadwerkelijk hun EMZ adres hebben afgeschermd bij de KVK?

Zoals destijds gemeld in dit topic, kan dit al ongeveer een jaar. De KVK zelf zegt dat het weleens nadelige gevolgen kan hebben bij bijvoorbeeld banken en verzekeraars die je willen natrekken:
https://www.kvk.nl/over-h...oekadres-wat-is-mogelijk/

Heeft iemand deze nadelen al ondervonden hier?

Reden: Vandaag al de 5e keer spam beller. Ik weet dat ik het kan melden bij de ACM en zo, maar dat kost allemaal tijd, heb maar eindelijk "Call filtering" aangezet en de tijd in plaats daarvan besteed aan uitzoeken wat we tegenwoordig wel kunnen afschermen.
Ik heb geen nummer bij de KVK staan en zodra een spam caller belt, meteen blokkeren in je telefoon, ik denk dat ik minder dan 1 telefoontje per maand krijg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mensen hier met CISSP certificering? En zo ja erg waardevol als freelancer?

Wil wat meer richting de security kant gaan en dan niet het pure operationele zeg maar....

Vanuit WC eend kreeg ik het CISSP advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
merel-999 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:45:
[...]

Er zijn zat recruiters die de marge belangrijker vinden dan dat zij erop letten of de persoon bij de opdracht past. Niet de beste (best passende) freelancers worden voorgesteld, maar de freelancers waar het meeste aan te verdienen valt.
Ik mag toch hopen dat het overgrote merendeel van de freelancers dondersgoed weet dat de gemiddelde recruiter de marge belangrijker vind dan het vinden van een goede match tussen persoon en opdracht. Dit geldt natuurlijk niet voor letterlijk alle recruiters, maar denken dat het merendeel van de recruters die marge niet als prio 1 heeft vind ik vrij naief.

Maar wat ik eigenlijk veel interessanter vind aan het hele verhaal is de keuze om zo'n post te plaatsen... daar moet een reden voor zijn geweest. En wat zou hij ermee proberen te bereiken? Hij zal van tevoren hebben geweten dat na zo'n statement er van alles over hem heen komt; mensen die het met hem eens zijn maar voornamelijk mensen die er 'iets van vinden'. Mensen zijn immers gemiddeld genomen minder snel bereid ergens op te reageren als ze het ergens mee eens zijn dan wanneer ze getriggered worden omdat ze het d'r juist helemaal niet mee eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:33

TMC

XenRave schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:39:
[...]

Ik mag toch hopen dat het overgrote merendeel van de freelancers dondersgoed weet dat de gemiddelde recruiter de marge belangrijker vind dan het vinden van een goede match tussen persoon en opdracht. Dit geldt natuurlijk niet voor letterlijk alle recruiters, maar denken dat het merendeel van de recruters die marge niet als prio 1 heeft vind ik vrij naief.

Maar wat ik eigenlijk veel interessanter vind aan het hele verhaal is de keuze om zo'n post te plaatsen... daar moet een reden voor zijn geweest. En wat zou hij ermee proberen te bereiken? Hij zal van tevoren hebben geweten dat na zo'n statement er van alles over hem heen komt; mensen die het met hem eens zijn maar voornamelijk mensen die er 'iets van vinden'. Mensen zijn immers gemiddeld genomen minder snel bereid ergens op te reageren als ze het ergens mee eens zijn dan wanneer ze getriggered worden omdat ze het d'r juist helemaal niet mee eens zijn.
Waarschijnlijk loopt hij opdrachten mis omdat anderen deze tegen lage tarieven aannemen. Beetje onvolwassen om te gaan ondernemen en dan op te gaan roepen tot kartelvorming omdat het even tegenzit. Met die mentaliteit zal je geen hoge tarieven binnenslepen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:33

TMC

merel-999 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:45:
[...]

Cynisch doen over 'de zakken van de recruiters' vind ik altijd zo merkwaardig. Ga dan niet me ze in zee als je het zo tegenstaat allemaal? Zinloos gejank. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 20:15
C_V_S schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:58:
Mensen hier met CISSP certificering? En zo ja erg waardevol als freelancer?

Wil wat meer richting de security kant gaan en dan niet het pure operationele zeg maar....
[...]
:w CISSP is een beetje de MSCE van de security certificaten. Iedereen kan het halen zonder iets van security te snappen, maar soms heb je het nodig om überhaupt ergens binnen te kunnen komen. Of dat het waard is moet je zelf bepalen. Als je uit het operationele weg wilt is CISM misschien beter geschikt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:22
TMC schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:51:
[...]
Cynisch doen over 'de zakken van de recruiters' vind ik altijd zo merkwaardig. Ga dan niet me ze in zee als je het zo tegenstaat allemaal? Zinloos gejank. :)
Helemaal mee eens. Als recruiters bellen, vertel ik dat ik niet meer dan 10 euro marge accepteer of ze moeten met een heel sterk verhaal komen.

Voordeel 2 is dat ze dan daarna een stuk minder vaak bellen.
Pagina: 1 ... 472 ... 628 Laatste