Dit is dan weer anders en helemaal niet dubieus. In 2023 is er nog niets verkocht, je bent nog bezig met het ontwikkelen van een boek/training. Je weet waarschijnlijk nog niet eens of en voor hoeveel je het in 2024 of 2025 verkoopt.Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:44:
[...]
Ik vind het dubieus. Want stel nou dat ik nu aan iets werk, zoals een boek/training en die verkoop ik pas in 2025, moet ik dan alvast omzet gaan rekenen in 2023 omdat ik er toen aan gewerkt heb? Lijkt me niet.
Als ik het allemaal moet corrigeren, dan wordt het leuk, dan moet ik al mn aangiftes van de afgelopen jaren gaan aanpassen
Overigens in mijn geval valt alle december omzet in de hoogste schijf, dus ik heb geen belasting ontweken.
Je zou de kosten en uren als project kunnen aanmerken en daarmee als "onderhanden project" op je balans kunnen zetten, dat gaat echter wat ver als ZZP'er maar dat is wel hoe bedrijven die projectmatig werken het doen. Je krijgt daarmee ook inzicht hoeveel de ontwikkeling nou eigenlijk gekost heeft en dat kun je gebruiken voor het bepalen van je kostprijs en daarmee winst/verlies op dat boek/de training.