Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:06
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:44:
[...]

Ik vind het dubieus. Want stel nou dat ik nu aan iets werk, zoals een boek/training en die verkoop ik pas in 2025, moet ik dan alvast omzet gaan rekenen in 2023 omdat ik er toen aan gewerkt heb? Lijkt me niet.

Als ik het allemaal moet corrigeren, dan wordt het leuk, dan moet ik al mn aangiftes van de afgelopen jaren gaan aanpassen :)

Overigens in mijn geval valt alle december omzet in de hoogste schijf, dus ik heb geen belasting ontweken.
Dit is dan weer anders en helemaal niet dubieus. In 2023 is er nog niets verkocht, je bent nog bezig met het ontwikkelen van een boek/training. Je weet waarschijnlijk nog niet eens of en voor hoeveel je het in 2024 of 2025 verkoopt.

Je zou de kosten en uren als project kunnen aanmerken en daarmee als "onderhanden project" op je balans kunnen zetten, dat gaat echter wat ver als ZZP'er maar dat is wel hoe bedrijven die projectmatig werken het doen. Je krijgt daarmee ook inzicht hoeveel de ontwikkeling nou eigenlijk gekost heeft en dat kun je gebruiken voor het bepalen van je kostprijs en daarmee winst/verlies op dat boek/de training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ID-College schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:40:
[...]

Aanvallen?
.
.

IB en BTW zijn heel verschillende dingen en als je al langer zzp't dan vind ik wel gek dat je dat niet weet idd..
Nee?

lol, eerste respons is dat het belastingontwijking is. Ik vind dat wat vergezocht. Maargoed dat is mijn mening.

Mea culpa jongens ik heb het consequent fout gedaan. Wat een reacties. Terugkijkend, mijn boekhoudprogramma boekt het zo en daar ben ik denk ik vanuit gegaan. Ik zie de linkjes naar allerlei 3rdparty sites met belastingadvies, ik zie liever daadwerkelijke bronnen van de belastindienst zelf. Daar kan ik er weinig over vinden. Maar misschien is dit zo overduidelijk dat er geen documentatie over nodig is :P

[ Voor 42% gewijzigd door Kurios op 12-12-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Kurios op 12-12-2023 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
[...]

Ik vind het dubieus. Want stel nou dat ik nu aan iets werk, zoals een boek/training en die verkoop ik pas in 2025, moet ik dan alvast omzet gaan rekenen in 2023 omdat ik er toen aan gewerkt heb? Lijkt me niet.

Als ik het allemaal moet corrigeren, dan wordt het leuk, dan moet ik al mn aangiftes van de afgelopen jaren gaan aanpassen :)

Overigens in mijn geval valt alle december omzet in de hoogste schijf, dus ik heb geen belasting ontweken.
Ik zou zeggen, lees voor de leuk even RJ 270 Opbrengstverantwoording door. Mocht je het daarna nog interessant vinden Google je ook nog even op IFRS 15 Revenue recognition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:53:
[...]

Ik zou zeggen, lees voor de leuk even RJ 270 Opbrengstverantwoording door. Mocht je het daarna nog interessant vinden Google je ook nog even op IFRS 15 Revenue recognition.
Bedankt voor de tip. Ik sla even over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:34
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:48:
[...]

Nee?

lol, eerste respons is dat het belastingontwijking is. Ik vind dat wat vergezocht. Maargoed dat is mijn mening.

Mea culpa jongens ik heb het consequent fout gedaan. Wat een reacties. Terugkijkend, mijn boekhoudprogramma boekt het zo en daar ben ik denk ik vanuit gegaan. Ik zie de linkjes naar allerlei 3rdparty sites met belastingadvies, ik zie liever daadwerkelijke bronnen van de belastindienst zelf. Daar kan ik er weinig over vinden. Maar misschien is dit zo overduidelijk dat er geen documentatie over nodig is :P
Hoe zou jij het noemen dan? :+ Je ontwijkt toch ook belasting zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:47
Ondanks het feit dat je in principe de omzet moet toekennen aan de periode waarin deze gerealiseerd is zou je eventueel nog wel kunnen beargumenteren dat je het niet doet in het kader van "goed koopmansgebruik". Je zou best een verdedigbaar standpunt kunnen hebben door te stellen dat de complexiteit van de administratie die nodig is om het niet op factuurdatum te doen niet passend is bij een simpele eenmanszaak. Dus zolang je het dan maar wel consequent "fout" doet zit je dan potentieel "goed" :P

Olie -> Vuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Interessant. Ik kan er namelijk bar weinig over vinden op de site van de belastingdienst.

Bij de IB stukken, winst van onderneming staat inderdaad dat goed koopmansgebruik prominent gemeld.
https://www.belastingdien...ers/winst_uit_onderneming

[ Voor 255% gewijzigd door Kurios op 12-12-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klimpie94
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-09-2024
https://www.moneymonk.nl/...rs?utm_source=nieuwsbrief

Interessant, bij MoneyMonk geven ze aan dat je gewoon omzet kan 'verleggen' naar volgend jaar, mits je factuurdatum in januari is (zie: punt 8 ). Ik was dit ook van plan te doen, totdat ik jullie discussie las :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
klimpie94 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:18:
https://www.moneymonk.nl/...rs?utm_source=nieuwsbrief

Interessant, bij MoneyMonk geven ze aan dat je gewoon omzet kan 'verleggen' naar volgend jaar, mits je factuurdatum in januari is (zie: punt 8 ). Ik was dit ook van plan te doen, totdat ik jullie discussie las :)
Zeker interessant.

8. Schuif omzet naar volgend jaar door
Je moet omzet boeken in het jaar dat je aan een opdracht werkt. Opdrachten waar je in december aan werkt, mag je nog factureren tot halverwege de maand erna, dus in januari. Zo kun je omzet uit december doorschuiven naar het volgende jaar. De omzet valt dan in het volgende boekjaar, dus je hoeft die nu nog niet mee te tellen in de jaarafsluiting.

Let op: wil je omzet uit december doorschuiven naar volgend jaar? Stel de factuur pas in januari op. Alleen op die manier valt de omzet in het volgende boekjaar.

Tip: omzet doorschuiven is vooral handig als je verwacht volgend jaar minder winst te maken dan dit jaar. Je kunt andersom juist omzet in dit jaar boeken, als je nu minder winst denkt te maken dan volgend jaar. Vraag je boekhouder naar hoe dit precies werkt.

Geeft moneymonk hier advies tot belastingontduiking? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:11:
Interessant. Ik kan er namelijk bar weinig over vinden op de site van de belastingdienst.

Bij de IB stukken, winst van onderneming staat inderdaad dat goed koopmansgebruik prominent gemeld.
https://www.belastingdien...ers/winst_uit_onderneming
Fiscale regels worden veelal niet gunstiger over jaren :P

Wat hierboven bij moneymonk staat: ik vind het wel dubieus :+ dat ze beginnen met:
Je moet omzet boeken in het jaar dat je aan een opdracht werkt
en vervolgens zeggen ze: je mag het doorschuiven.. Dat spreekt elkaar dan toch tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:22:
[...]

Zeker interessant.

8. Schuif omzet naar volgend jaar door
Je moet omzet boeken in het jaar dat je aan een opdracht werkt. Juist! Opdrachten waar je in december aan werkt, mag je nog factureren tot halverwege de maand erna, dus in januari. Huh, dit mag ook nog veel later hoor!? Als je de omzet maar in december boekt... Zo kun je omzet uit december doorschuiven naar het volgende jaar. De omzet valt dan in het volgende boekjaar, dus je hoeft die nu nog niet mee te tellen in de jaarafsluiting. Dit heet gewoon onjuist boekhouden

Let op: wil je omzet uit december doorschuiven naar volgend jaar? Stel de factuur pas in januari op. Alleen op die manier valt de omzet in het volgende boekjaar. De facturering valt inderdaad in het volgende jaar. Echter, de omzet gewoon in december.

Tip: omzet doorschuiven is vooral handig als je verwacht volgend jaar minder winst te maken dan dit jaar. Je kunt andersom juist omzet in dit jaar boeken, als je nu minder winst denkt te maken dan volgend jaar. Vraag je boekhouder naar hoe dit precies werkt.

Geeft moneymonk hier advies tot belastingontduiking? :)
Ik zou niet zeggen dat ze direct advies geven tot belastingontduiking. Wel is het tegen de boekhoudregels en vind het zeer opmerkelijk dat zij dit schrijven. Zie mijn dikgedrukte reacties...

[ Voor 10% gewijzigd door ColeJ op 12-12-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:33:
[...]

Ik zou niet zeggen dat ze direct advies geven tot belastingontduiking. Wel is het tegen de boekhoudregels en vind het zeer opmerkelijk dat zij dit schrijven.
Mocht het niet duidelijk zijn, dat was een verwijzing naar @ID-College en niet een beschuldiging aan moneymonk.

Het versterkt mij des te meer in mijn overtuiging om belastinginformatie van de site van belastingdienst te halen en niet van derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:06
Om mij ook nog even in de discussie te mengen. Wat @ColeJ ook al aangaf. Volg RJ270, en dan weet je hoe je je omzet moet verantwoorden. Omzet verantwoord wordt je in de periode dat je het hebt gegenereerd (arbeid hebt verricht). Wat Moneymonk zegt is klinkklare onzin. De afgrenzing van omzet rondom jaareinde is altijd zeer belangrijk en wordt door een accountant ook specifiek aandacht aan besteed (om de reden dat dit vaak, al dan niet doelbewust, fout gaat)

Zelfde geldt trouwens ook voor je kosten mocht je dat nu nog niet doen. Kan zijn dat een partij je eind december al een factuur stuurt met betrekking tot bijvoorbeeld een abonnement voor heel 2024. Factuur boek je dan al in 2023, maar de kosten vallen pas in 2024.

[ Voor 26% gewijzigd door Kartmans1 op 12-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:36:
[...]

Mocht het niet duidelijk zijn, dat was een verwijzing naar @ID-College en niet een beschuldiging aan moneymonk.

Het versterkt mij des te meer in mijn overtuiging om belastinginformatie van de site van belastingdienst te halen en niet van derden.
Mijn boekhouder (ook niets waard natuurlijk maar toch) zegt dat dit niet juist is. Omzet boek je in het jaar waarin je het genereert.. In die zin in lijn met wat op internet staat. Wat moneymonk schrijft vind ik dus wel wat dubieus want zo lijken ze te suggereren dat het legitiem is, wat ik wel gek vind.. Ik houd mij maar vast wat ik veelal online vind en wat mijn boekhouder zegt.. Volgens mij is dat de enige juiste manier.. Maar wellicht betaal je zo wel meer IB, het zij dan maar zo..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 09:39
Verbaas mij soms over het korte termijn geheugen van dit topic, goed dit onderwerp ("wanneer omzet december boeken") komt elk jaar wel 10 keer terug, waarvan 5 keer in december. Maar niet eens een volle week geleden heeft @Rolucious dit (wat mij betreft) definitieve antwoord gepost:
Rolucious schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:38:
Ik ben registeraccountant en controleer de financiële administratie van grote corporates tot kleinere MKB ondernemingen. Ik kan je garanderen dat het gros van de bedrijven heel simpel de tool heeft: moment aanmaken van de factuur = moment boeken van de omzet, in plaats van dat je werkelijk de omzet boekt.
In wezen maakt het enkel uit bij de opbrengsten rondom december, als je het handig aanpakt maak je de factuur op 31-12 aan en zit het netjes in het jaar waar het betrekking op heeft, valt de BTW in dezelfde periode en heb je geen lastige overloop.

Anders zou je eigenlijk een boeking willen maken:
Nog te factureren bedragen (je hebt de factuur immers nog niet verstuurd)
@ Omzet

Maar persoonlijk denk ik niet dat de belastingdienst hier wakker van ligt, nog nooit terug gezien bij boekenonderzoeken van de klanten die ik controleer ookal doen die het anders, zolang je het maar consistent doet :).
Conclusie: de enige hanen die hiernaar kraaien zitten allemaal in dit topic schijnbaar ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
bumble_bee schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:24:
Conclusie: de enige hanen die hiernaar kraaien zitten allemaal in dit topic schijnbaar ...
Dat valt wel mee. Het is meer een beetje des Tweakers... Mocht je iets doen wat eigenlijk niet mag (of niet ethisch, zie vastgoed verhuren) dan zijn er altijd hordes mensen die over je heen vallen. Zie dit onderwerp, bureaustoelen, youngtimers, smartwatches etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:24:
Verbaas mij soms over het korte termijn geheugen van dit topic, goed dit onderwerp ("wanneer omzet december boeken") komt elk jaar wel 10 keer terug, waarvan 5 keer in december. Maar niet eens een volle week geleden heeft @Rolucious dit (wat mij betreft) definitieve antwoord gepost:

[...]

lol, ineens is mijn 'zelf verzonnen definitie van omzet' niet eens zo gek ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Crazy D

I think we should take a look.

ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:31:
[...]

Dat valt wel mee. Het is meer een beetje des Tweakers... Mocht je iets doen wat eigenlijk niet mag (of niet ethisch, zie vastgoed verhuren) dan zijn er altijd hordes mensen die over je heen vallen. Zie dit onderwerp, bureaustoelen, youngtimers, smartwatches etc etc.
Mag ik een smartwatch aan mijn vriendin geven als relatiegeschenk? Is flink zakelijk want als mijn relatie goed is, kan ik ook beter mijn werk doen :+

En, kun je je iWatch als accessoire van je iPhone rekenen? Zodat ie wel meetelt voor de KIA. Het is immers een verlengstuk van je telefoon. 2FA, berichtjes, mailtjes, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 16:57
Crazy D schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:45:
[...]

Mag ik een smartwatch aan mijn vriendin geven als relatiegeschenk? Is flink zakelijk want als mijn relatie goed is, kan ik ook beter mijn werk doen :+

En, kun je je iWatch als accessoire van je iPhone rekenen? Zodat ie wel meetelt voor de KIA. Het is immers een verlengstuk van je telefoon. 2FA, berichtjes, mailtjes, etc.
Indien jij en je vriendin zakelijke transacties hebben kan je er mee weg komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-04 13:55
Deveon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:05:
[...]

Hopelijk staat bovenaan dat lijst de aansprakelijkheidsverzekering en hoe je arbeidsongeschiktheid gaat opvangen. Dat moet je echt afvragen voordat je bij de KvK aanklopt.

Net als of je skills kan verkopen, maar gelukkig hoef je in de IT geen goede ondernemer te zijn voor een succesvolle onderneming.
Je hebt helemaal gelijk, de benodigde verzekeringen ben ik vergeten te vermelden. Hoewel ik daarin wel onderscheid maak tussen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid en de AOV.

De aansprakelijkheidsverzekeringen heb ik natuurlijk direct afgesloten. Maar goed ook, bleek een verplichting te zijn vanuit mijn eerste opdrachtgever (ik wist initieel namelijk niet dat dit vereist zou worden door potentieele opdrachtgevers). De AOV heb ik, samen met mijn pensioenopbouw, bewust niet meegenomen in mijn 'starters-lijstje'.

Wellicht komt d'r nu een heel gezeik over me heen, maargoed was toch echt een bewuste keus. En wel om de volgende 2 simpele redenen; ik wilde mezelf in die eerste periode meer ruimte geven om een buffer op te bouwen mocht ik kort na zelfstandige worden al op de bank komen te zitten. Ik begon namelijk met vrij weinig reserves (ja, risicootje, ik weet het). Daarnaast zit ik in de IT, waarbij ik voor een groot deel vanuit huis werk. Behoorlijk kleine kans dus dat d'r iets dermate fout gaat dat ik voor lange tijd (of nooit meer) zou kunnen werken. Natuurlijk is het wel belangrijk om, als je deze denkwijze hanteerd, z.s.m. ervoor te zorgen dat je het alsnog regelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

Yucon

*broem*

XenRave schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:07:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, de benodigde verzekeringen ben ik vergeten te vermelden. Hoewel ik daarin wel onderscheid maak tussen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid en de AOV.

De aansprakelijkheidsverzekeringen heb ik natuurlijk direct afgesloten. Maar goed ook, bleek een verplichting te zijn vanuit mijn eerste opdrachtgever (ik wist initieel namelijk niet dat dit vereist zou worden door potentieele opdrachtgevers). De AOV heb ik, samen met mijn pensioenopbouw, bewust niet meegenomen in mijn 'starters-lijstje'.

Wellicht komt d'r nu een heel gezeik over me heen, maargoed was toch echt een bewuste keus. En wel om de volgende 2 simpele redenen; ik wilde mezelf in die eerste periode meer ruimte geven om een buffer op te bouwen mocht ik kort na zelfstandige worden al op de bank komen te zitten. Ik begon namelijk met vrij weinig reserves (ja, risicootje, ik weet het). Daarnaast zit ik in de IT, waarbij ik voor een groot deel vanuit huis werk. Behoorlijk kleine kans dus dat d'r iets dermate fout gaat dat ik voor lange tijd (of nooit meer) zou kunnen werken. Natuurlijk is het wel belangrijk om, als je deze denkwijze hanteerd, z.s.m. ervoor te zorgen dat je het alsnog regelt :)
Zo'n AOV afsluiten is in de praktijk ook best wat gedoe. Het eerste half jaar (of iets dergelijks, precieze termijn weet ik zo even niet) kun je via het UWV zo'n verzekering afsluiten en die hebben acceptatieplicht. Dat werkt in de praktijk makkelijk en kost zo'n 250 euro per maand.

Misschien moet je het toch overwegen. Die 250 euro slaat geen deuk in je bufferopbouw terwijl je ook op je zolderkamertje behoorlijk vervelende ziektes kunt krijgen waar je niet meer door kunt werken. Ik zou persoonlijk eerder een beroepsaansprakelijkheidsverzekering weglaten als je toch keuzes wil maken. Los van die eis van de opdrachtgever is het potentiële risico dat je daarmee afdekt namelijk veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-04 19:15
Ik heb zelf (als register accountant) een aov bij Yezzer. Die kost mij zo'n 70€ per maand en dan krijg ik bij 100% arbeidsongeschiktheid 45k per jaar (zonder indexatie) na 1 jaar lang ziekte.
Ik vond persoonlijk dat de aov van het UWV wel heel duur was voor wat je kreeg.
Heb ook zitten kijken naar de Knab aov en dat is een soort boordfonds zoals ik het las. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Rolucious schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:19:
Ik heb zelf (als register accountant) een aov bij Yezzer. Die kost mij zo'n 70€ per maand en dan krijg ik bij 100% arbeidsongeschiktheid 45k per jaar (zonder indexatie) na 1 jaar lang ziekte.
Heb ook zitten kijken naar de Knab aov en dat is een soort boordfonds zoals ik het las. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Een AOV voor 70,- per maand? Ik weet d'r het fijne niet van hoor, maar wat ik in de loop der jaren van ZZP-collega's heb gehoord toen ik nog in loondienst zat, was dat die AOV verreweg de duurste extra onkosten zijn voor de gemiddelde ZZP'er. Bedragen van zo'n 500 tot 600 euro per maand kwamen regelmatig voorbij.

Ben ik nou verkeerd geinformeerd of is die 70,- daadwerkelijk heel weinig? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-05 12:59
mannowlahn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:40:
[...]

Indien jij en je vriendin zakelijke transacties hebben kan je er mee weg komen :+
Aantoonbaar zakelijke transacties.

Helaas reken ik meestal cash via het nachtkastje af >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
XenRave schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:27:
[...]
Klinkt als een netto bedrag. Zit zelf op 58k na 60 dagen en betaal volgend jaar 300 p/m en “kost” mij 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Een AOV voor 70,- per maand? Ik weet d'r het fijne niet van hoor, maar wat ik in de loop der jaren van ZZP-collega's heb gehoord toen ik nog in loondienst zat, was dat die AOV verreweg de duurste extra onkosten zijn voor de gemiddelde ZZP'er. Bedragen van zo'n 500 tot 600 euro per maand kwamen regelmatig voorbij.

70 is heel weinig, maar die 500 tot 600 is wat je betaalt als je een wat oudere dakdekker bent. In onze branche is 200-300 een aardige richtlijn. Grofweg hetzelfde als de UWV premie maar daar staat wel een betere dekking tegenover. Alleen is het afsluiten vaak meer gedoe.

Zolang het allemaal duurt trouwens, want uiteindelijk zal toch wel die UWV variant als basis verplicht worden in het kader van verplichte solidariteit.

[ Voor 21% gewijzigd door Yucon op 12-12-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Yucon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:32:
[...]

70 is heel weinig, maar die 500 tot 600 is wat je betaalt als je een wat oudere dakdekker bent. In onze branche is 200-300 een aardige richtlijn. Grofweg hetzelfde als de UWV premie maar daar staat wel een betere dekking tegenover. Alleen is het afsluiten vaak meer gedoe.

Zolang het allemaal duurt trouwens, want uiteindelijk zal toch wel die UWV variant als basis verplicht worden in het kader van verplichte solidariteit.
Interessant, 200 tot 300 valt me dan reuze mee. Ik heb echt meermaals die 500 voorbij horen komen, en dat waren 'gewoon' IT-ers (ontwikkelaars voornamelijk). Zullen dan wel voor een belachelijk groot bedrag zijn verzekerd ofzo... Als ik voor 250 gebakken zit, ergo ik heb netjes mijn risico gedekt als ZZP'er, dan ga ik dat zeker heel snel regelen. Inmiddels is er een klein buffertje dus het zou geen verkeerde zaak zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
XenRave schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:40:
[...]

Interessant, 200 tot 300 valt me dan reuze mee. Ik heb echt meermaals die 500 voorbij horen komen, en dat waren 'gewoon' IT-ers (ontwikkelaars voornamelijk). Zullen dan wel voor een belachelijk groot bedrag zijn verzekerd ofzo... Als ik voor 250 gebakken zit, ergo ik heb netjes mijn risico gedekt als ZZP'er, dan ga ik dat zeker heel snel regelen. Inmiddels is er een klein buffertje dus het zou geen verkeerde zaak zijn :)
Leeftijd maakt ook veel uit. Ik heb een “combinatietarief” waardoor ik nu minder betaal en de premie met de leeftijd stijgt omdat de kans op AO stijgt. Zeker rond de 50 wordt de premie erg fors maar verwacht dan geen AOV meer nodig te hebben of op een minimum inkomen. Eigenlijk is een laag verzekeringswaarde altijd beter als geen AOV (tenzij enorme uitsluitingen krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

41 jaar ,100k afgedekt t/m 67, geen vervangend werk indien kreupel, uitkering na 180 dagen. 200k eenmalige uitkering bij blijvende invaliditeit, eenmalig 100k bij de pijp uit a 480 per maand. Ben cloud architect. Dus niet alleen voor dakdekkers.

zodra mijn pensioen pot dermate gevuld is dat het risico lager is zal ik deze verzekering ook verlagen. Nu neem ik wel mee dat ik een pensioen moet blijven opbouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door mannowlahn op 12-12-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
Ik heb nog nagekeken. Ik had de eerste 3 jaar een goede korting en dat is nu bijna weg. Er wordt nu 74,58 van mijn rekening afgeschreven, maar ik denk dat het verschil voornamelijk zit in dat ik pas een uitkering na 1 jaar krijg. De kans dat mensen meer dan een jaar 100% arbeidsongeschikt zijn is aanzienlijk kleiner dan de kans dat je tussen de 60-365 dagen weer beter wordt.
En ik ben accountant, misschien dat dat ook scheelt dat het niet echt een beroep is waarbij je snel niks meer kan (al zou ik dat binnen de IT ook niet verwachten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Nee, wat grote bedrijven doen is de kosten (zoals loon) als investering in de boeken zetten en die investering vervolgens afschrijven op het moment dat de boeken/training worden verkocht. Is boekhoudkundig best complex en doe je als klein bedrijfje in principe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

mannowlahn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:28:
[...]

41 jaar ,100k afgedekt t/m 67, geen vervangend werk indien kreupel, uitkering na 180 dagen. 200k eenmalige uitkering bij blijvende invaliditeit, eenmalig 100k bij de pijp uit a 480 per maand. Ben cloud architect. Dus niet alleen voor dakdekkers.

zodra mijn pensioen pot dermate gevuld is dat het risico lager is zal ik deze verzekering ook verlagen. Nu neem ik wel mee dat ik een pensioen moet blijven opbouwen.
Je hebt dan ook een vrij riante dekking. Kan zijn dat je die nodig hebt om rond te komen, maar helemaal standaard lijkt het me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:45
Crazy D schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:45:
[...]

Nooit zo over nagedacht, maar Ik vind dit eigenlijk wel een goed argument. Immers, een apple watch is niet te gebruiken zonder iphone. Moet je ze wel samen aanschaffen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
mannowlahn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:28:
[...]

Dat moet wel een hele goede dakdekker zijn die een polis op 100k weet af te sluiten. Je zal ook wel een flink pensioen nodig hebben om z'n bestedingspatroon te dekken.

Gisteravond zelf even zitten puzzelen en denk dat ik mijn wachttijd van 60 dagen binnenkort maar ga verhogen naar 180, de uitkering met 10% en kom dan ongeveer hetzelfde uit. Als volgend jaar mijn pensioen potje gevuld is kan ik ook de looptijd verlagen tot 60 jaar, dat scheelt echt enorm. Mocht ik arbeidsongeschikt raken dan haal tegen die tijd mijn pensioen wel naar voren.

Overigens heb ik voor overlijden een reguliere overlijdensrisicoverzekering. DIe betaal ik netto en keert dus ook netto uit. AOV betaal ik bruto en keert bruto uit dus is bij een groot bedrag in één keer fiscaal niet wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Rolucious schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:19:
Ik heb Insify, de verzekering is vrij basic: dekking tegen ongevallen en lichamelijke aandoeningen, psychisch optioneel, beperkte online gezondheidsverklaring, uitkering vanaf 25% arbeidsongeschiktheid op basis van je vaste lasten + maximaal €1.000. Ik vond de premie als IT consultant niet zo hoog, dus ik heb uiteindelijk een korte wachttijd genomen van 3 maanden.

Ik heb ook gekeken naar een langere wachttijd i.c.m. met crowdsurance zoals sharepeople, maar ik denk dat dit soort fondsen toch wel een aantrekkingskracht hebben op mensen met een (zeer) hoog risico op arbeidsongeschiktheid. Ze profileren zich als het alternatief voor een AOV en dat ze iedereen accepteren, dus ik denk dat de schenkingen uiteindelijk vrij vlot op gaan lopen per maand. Ik vind het idee op zich vrij sympathiek (ondernemers die elkaar helpen), maar ik heb gewoon niet zo’n groot vertrouwen in de mensheid. Ik denk dat het te anoniem is en de drempel om te claimen daardoor vrij laag ligt. Ik kan het uiteraard mis hebben, maar het is voor mij een reden om hier van af te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:12
Deveon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:23:
[...]

Dat moet wel een hele goede dakdekker zijn die een polis op 100k weet af te sluiten. Je zal ook wel een flink pensioen nodig hebben om z'n bestedingspatroon te dekken.

Gisteravond zelf even zitten puzzelen en denk dat ik mijn wachttijd van 60 dagen binnenkort maar ga verhogen naar 180, de uitkering met 10% en kom dan ongeveer hetzelfde uit. Als volgend jaar mijn pensioen potje gevuld is kan ik ook de looptijd verlagen tot 60 jaar, dat scheelt echt enorm. Mocht ik arbeidsongeschikt raken dan haal tegen die tijd mijn pensioen wel naar voren.

Overigens heb ik voor overlijden een reguliere overlijdensrisicoverzekering. DIe betaal ik netto en keert dus ook netto uit. AOV betaal ik bruto en keert bruto uit dus is bij een groot bedrag in één keer fiscaal niet wenselijk.
Je schrijft “Die betaal ik netto en keert dus ook netto uit.”

Aangezien het een overlijdensrisicoverzekering is, begrijp ik dit als volgt:
1: jij bent de verzekerde (want op jouw leven)
2: jij bent de verzekeringnemer (want JIJ betaalt)

Zo ja, dan betaalt de verzekeraar inderdaad netto uit, maar wel aan jouw boedel. Daarmee wordt dat bedrag dus onderdeel van jouw erfenis en zijn je erfgenamen daar (afgezien van vrijstellingen) erfbelasting over verschuldigd.

Afhankelijk van je privé situatie is het misschien beter als jouw partner de verzekeringnemer wordt. Informeer hier eens naar bij de verzekeraar, vaak sluit men ‘kruislings’ af, juist om deze reden.

Als bijvoorbeeld jouw partner de verzekeringnemer is (en ook de premie betaalt) en jij de verzekerde, dan keert de verzekeraar bij jouw overlijden rechtstreeks uit aan jouw partner. Dat gaat dan dus niet 'via de erfenis' en dus niet belast met erfbelasting.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorro op 13-12-2023 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Yorro schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:08:
[...]

Aangezien het een overlijdensrisicoverzekering is, begrijp ik dit als volgt:
1: jij bent de verzekerde (want op jouw leven)
2: jij bent de verzekeringnemer (want JIJ betaalt)
We zijn dus beide verzekerde en verzekeringnemer. Als we beide tegelijk overlijden keert die volgens mij ook maar één keer uit. Uiteindelijk kan ik mijn werk ook niet volledig moet doen als ik de volledige zorg van de kinderen op mijn bordje krijg. Even financiële rust en werk op een laag pitje is mij die paar euro per maand dan wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Deveon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:29:
[...]

We zijn dus beide verzekerde en verzekeringnemer. Als we beide tegelijk overlijden keert die volgens mij ook maar één keer uit. Uiteindelijk kan ik mijn werk ook niet volledig moet doen als ik de volledige zorg van de kinderen op mijn bordje krijg. Even financiële rust en werk op een laag pitje is mij die paar euro per maand dan wel waard.
Ik vermoed dat jullie dan 2 verschillende verzekeringen hebben:

De eerste:
1: Jij bent verzekerde, jouw vrouw is verzekeringnemer
2: Jouw vrouw is verzekerde, jij bent verzekeringnemer

Als dat zo is, dan heb je (als het geod is, mogelijk even dubbelchecken) een kruislingse verzekering en 'gaat het goed' (beetje cru in die situatie) als er iemand komt te overlijden.

Als bij gelijktijdig overlijden er maar 1x wordt uitgekeerd, dan zijn de verzekeringen ofwel gekoppeld of is het toch 1 verzekering (?). Zou het even navragen.

"Even financiële rust en werk op een laag pitje is mij die paar euro per maand dan wel waard."
Helemaal eens. Bedoelde daar ook niet iets over te zeggen hoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Yorro op 13-12-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 14:43
[...]

Verschilt per situatie. HIj zegt dat hij geen indexering heeft. Wat ik zelf niet verstandig vind. Met indexering heb je een hoger premie. Ben je stucadoor of heb je een risicovak zoals werken met asbest, dan gaat het in de honderden euro's per maand.

Premie is ook afhankelijk van je leeftijd. ben je 30, dan is je jaarpremie in de 3 cijfers. Met de jaren stijgt het significant. En je hebt vrijwel overal wel de eerste 3 jaar korting.

De UWV is echt een vangnet voor als je nergens terecht kan en toch wilt ondernemen. UWV heeft ook soepele voorwaarden maar je moet er wel binnen 8-12 weken voor aanmelden als je begint met je onderneming.
Maat van me is chronisch ziek en wordt door geen enkele verzekeraar geaccepteerd. Die overwoog daarom de UWV. Weet niet of hij het heeft afgesloten of niet.
Dus ik heb geen problemen met een verplichte AOV, maar ze moeten dan ook een acceptatieplicht invoeren met een basisdekking.

Ik betaal nu rond de 1200 euro per jaar voor 35k met indexering. 3 jaar terug afgesloten. Max 4% per jaar indexering. 2 jaar eigen risico die ik afgedekt heb met Sharepeople. Zoals de rest nu wel afvraag of ik Sharepeople niet beter kan opzeggen aangezien de donaties afgelopen jaar steevast 70 euro zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 13-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Yorro schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:38:
[...]

Ik vermoed dat jullie dan 2 verschillende verzekeringen hebben:
MIjn partner is medeverzekerde en medeverzekeringnemer op de polis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Deveon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:52:
[...]

MIjn partner is medeverzekerde en medeverzekeringnemer op de polis.
Het zou zomaar kunnen dat je dus al een 'kruislings verzekerde' ORV hebt. Mocht je het zeker willen weten, dan is er maar 1 partij die je dat kan vertellen: de verzekeraar. Zou het gewoon even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Yucon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:55:
[...]

Je hebt dan ook een vrij riante dekking. Kan zijn dat je die nodig hebt om rond te komen, maar helemaal standaard lijkt het me niet.
Ik heb een pensioen doel die ik over 20 jaar gehaald wil hebben. Per jaar 75.000 bruto onttrekken voor 25 jaar. Mijn tactiek is vrij defensief, ik heb een netto rendement van 4% nodig. Ik heb nog geen vermogen opgebouwd die dat eventueel kan compenseren, ik verwacht over 12 jaar dat mijn aov vrij versomberd kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46
XenRave schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:07:
Behoorlijk kleine kans dus dat d'r iets dermate fout gaat dat ik voor lange tijd (of nooit meer) zou kunnen werken.
Het ligt niet altijd aan jezelf.... Als er op de snelweg op weg naar papa&mama een vrachtwagen in je achterkant klapt, of in de stad op weg naar de AH een bus over je heen rijdt kun je ook niet werken....

Ik had de AOV wel vanaf het begin, ondanks dat ook ik hard riep "wat kan mij nou gebeuren". Paar maanden later zat ik thuis met een net onder de schouder gebroken bovenarm na een ongelukkige val....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:21

Matis

Rubber Rocket

Ik heb het al een aantal keer meer gezegd. Mijn vrouw werkt als logopediste bij een revalidatiecentrum voor mensen met NAH (niet-aangeboren hersenletsel).
Ze ziet daar met regelmaat voorheen kerngezonde jonge mannen en vrouwen die door "uitglijden in de douche" dermate veel hersenletsel oplopen dat een groot deel van hun cognitieve functies wegvallen.
Of mensen met progressieve spierziektes, waardoor een voor een lichamelijke (motorische) functies uitvallen.

De mogelijkheden tot arbeidsongeschiktheid zijn echt veel groter dan menigeen beseft. Natuurlijk zit zij dicht bij het vuur en ziet (voornamelijk) de meest schrijnende gevallen. Maar het zijn nog steeds reële scenarios.

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 13-12-2023 14:42 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:22
Aanvullend, mijn vrouw werkt in een hospice…
Gemiddelde leeftijd is daar echt geen 80+..

Als je het kan missen, dan zou ik het zeker aanraden.

Het gene wat mij het meest is bijgebleven is een client die de dag van zijn vakantie bij een oversteekplaats is aangereden. Zat op de fiets met zijn zoontje, “even boodschappen doen nog”, uiteindelijk een hoge dwarslesie.
Zit je dan met 2 kinderen van 1 en 3. Hij had trouwens wel voorrang, maar dus volledig over het hoofd gezien. Vol op de zijkant :/

En ja, mijn statistiek is vervuild door het werk van mijn vrouw, maar je gaat wel anders over dingen denken

[ Voor 11% gewijzigd door Deshmir op 13-12-2023 14:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 21:44
Matis schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:41:
Ik heb het al een aantal keer meer gezegd. Mijn vrouw werkt als logopediste bij een revalidatiecentrum voor mensen met NAH (niet-aangeboren hersenletsel).
Ze ziet daar met regelmaat voorheen kerngezonde jonge mannen en vrouwen die door "uitglijden in de douche" dermate veel hersenletsel oplopen dat een groot deel van hun cognitieve functies wegvallen.
Of mensen met progressieve spierziektes, waardoor een voor een lichamelijke (motorische) functies uitvallen.

De mogelijkheden tot arbeidsongeschiktheid zijn echt veel groter dan menigeen beseft. Natuurlijk zit zij dicht bij het vuur en ziet (voornamelijk) de meest schrijnende gevallen. Maar het zijn nog steeds reële scenarios.
Mijn vrouw werkt ook met mensen met een NAH. Fietsongelukken (zonder helm) zijn ook notoire veroorzakers NAH.

Belastbaarheid van max 2 uur per dag bij een goed, tot 2-4 uur per week bij een slecht geval..

En dat is de categorie nog een stuk minder ernstig, maar die wel voor PGB in aanmerking komt.

En ook in mijn vorige voetbalclub, bedrijfsuitje Solex + Tractor = maanden coma en arbeidsongeschikt, nog geen 35.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-05 22:20
Ik heb het ook al eerder gezegd.. een AOV sluit je af om de nodige kosten te kunnen betalen mocht het nodig zijn. Ik heb niet de illusie dat mocht ik er aansprak op mogen maken ik nog erg vele leuke en dure dingen ga (kan) doen. Waarom zou je je dan voor een ton verzekeren? Verzeker je voor een bedrag waarmee de de vaste kosten dekt + wat extra. Dan kost zo'n AOV je misschien 250 Euro p/m bruto.

Bij het UWV verzekeren = uitkering op hun voorwaarden. Dus ook werk aan moeten pakken dat je niet ligt. Dat kun je met een AOV voorkomen. Buiten dat is het UWV alles behalve goedkoop. Maar ja, als je chronisch ziek bent kun je wellicht niet anders (en moet je misschien afvragen of je in loondienst niet beter af bent qua zekerheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 17:50
[...]

ik ben 43 heb zo'n 70k verzekerd en betaal zo'n 450/mnd (2 mnd wachttijd), opslag van 15% mbt aanleg tot hypertensie, maar geen uitsluiting (zit beetje aan de bovenkant van de acceptabele range (soms er net boven, afh van omstandigheden, maar nog lang niet zo hoog dat ik aan medicatie zou moeten oid).
.
Betaal ook geen aanloop korting meer, maar om over te stappen naar iets anders om weer even een paar jaar korting te krijgen vind ik een hoop gedoe en dan is het de vraag of de volgende wel moeilijk gaat doen over dingen.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Tja misschien heb ik makkelijk redeneren, Maar wat is 2 tot 5 k op je omzet als je een uurloon van 100 euro of meer hebt? Ik snap persoonlijk niet helemaal dat je dan geen AOV neemt? Helemaal niet als je bv een gezin hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-04 09:27
Ik vind het vervelende van een AOV dat ze mijzelf m'n gezondheid laten beoordelen en pas als er wat gebeurt checken ze je verhaal en heb je kans alsnog geweigerd te worden. Ik zou liever zien dat je een soort keuring doorloopt en dat je dan ook echt de garantie krijgt.

Ik kan mijzelf aan de ene kant een gezonde dertiger noemen. Op papier iig.. Ik heb geen diagnoses, nul medicatie, geen allergieën, ik rook niet..

Maar ik ben aan andere wel met diverse klachten bij een huisarts geweest met de jaren en in dat kader bij een neuroloog, oogarts, mdl arts, cardioloog etc. Waardoor ik veel aanmeldformulieren voor AOV niet met Nee kan beantwoorden.

Als ik dan de vele verhalen lees over hoe uitkering geweigerd wordt dan is mijn vertrouwen in een AOV dermate laag dat ik vooralsnog nog altijd niet verzekerd ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:06:
Maar ik ben aan andere wel met diverse klachten bij een huisarts geweest met de jaren en in dat kader bij een neuroloog, oogarts, mdl arts, cardioloog etc. Waardoor ik veel aanmeldformulieren voor AOV niet met Nee kan beantwoorden.
Als je geen "nee" aanvinkt dat ben je toch eerlijk geweest en kunnen ze daar uiteindelijk niet op terug komen? Wat ook helpt is om na de aanvraag je medisch dossier op te vragen zodat je kan inzien welke informatie ze van je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-04 09:27
Deveon schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:13:
[...]

Als je geen "nee" aanvinkt dat ben je toch eerlijk geweest en kunnen ze daar uiteindelijk niet op terug komen? Wat ook helpt is om na de aanvraag je medisch dossier op te vragen zodat je kan inzien welke informatie ze van je hebben.
Maar ik vind Ja ook geen goede afspiegeling. Wel goede tip van informatie die ze over je hebben opvragen. Daar ben je toe gerechtigd volgens AVG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 12:38
Die selectiviteit van verzekeringsbedrijven is ook een slechte zaak. Ik heb beide schouders 2 keer uit de kom gehad door sportblessures, ben naar een specialist geweest die duidelijk aangaf dat ik er aanleg voor had - maar luxatie alleen voor kon komen door trauma (een val ofzo) en het enige gevolg zou zijn dat het "irritant" is (want je moet hem weer terug zetten en een hoop spierpijn erna).

De AOV heeft toen doodleuk besloten dat alle klachten gerelateerd aan m'n schouder niet verzekerd zijn. Belachelijk natuurlijk, want in dat geval kunnen ze RSI klachten gerelateerd aan m'n schouder ook uitsluiten, terwijl dat totaal niets te maken heeft met die sportblessures (die ondertussen ruim 8 jaar oud zijn). In plaats van alleen schouderluxaties uit te sluiten...

[ Voor 3% gewijzigd door TheJVH op 13-12-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 21:10
Ik vind het vervelende van een AOV dat ze mijzelf m'n gezondheid laten beoordelen en pas als er wat gebeurt checken ze je verhaal en heb je kans alsnog geweigerd te worden.
Storten ze dan ook je premie terug eigenlijk? Want je was feitelijk nooit verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiauwMan
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:16
Ascension schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:07:
[...]

Storten ze dan ook je premie terug eigenlijk? Want je was feitelijk nooit verzekerd.
Je betaalt geen premie gedurende de beoordelingsperiode.

Ik ben zelf bij zowel Allianz als Klaverblad afgewezen en heb nu het vangnet AOV bij UWV a 450 per maand .

2 jaar wachttijd, , wel het maximale uurloon wat neerkomt op 5.7k per maand, maar ik mag wel burgers flippen in het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Sterker nog, je kan bij je huisarts gewoon vragen om delen van je medisch dossier te laten verwijderen en hij moet daar aan mee werken, dus als er echt heftige dingen zijn kan dat ook nog.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 02-05 21:43

ralpje

Deugpopje

Ik denk dat de meeste verzekeringsmaatschappijen dan echt wel wat verder gaan vragen / zoeken (even een belletje naar een oud-werkgever of je daar weleens afwezig was wegens klacht X, oude berichten op social media, you name it) om vervolgens te concluderen dat je zaken hebt verzwegen tijdens je aanvraag en je nog een flinke duw na te geven.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 18:14
Ik vind het vervelende van een AOV dat ze mijzelf m'n gezondheid laten beoordelen en pas als er wat gebeurt checken ze je verhaal en heb je kans alsnog geweigerd te worden. Ik zou liever zien dat je een soort keuring doorloopt en dat je dan ook echt de garantie krijgt.
Dit vind ik echt wel een dingetje idd. Ze proberen er maximaal onderuit te komen, dan denk je dat je goed verzekerd bent, heb je daar ook behoorlijke premie voor betaalt, en dan blijk dat je een scheet hebt gelaten in bijzijn van de huisarts 20 jaar geleden, wat dan reden kan zijn om je uitkering ongeldig te verklaren.

Zijn hier voorbeelden over? En ben je over geleverd aan de wil van degene die je toetst?

[ Voor 5% gewijzigd door bertuslambertus op 13-12-2023 21:48 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Zoals bij bijna elke verzekering is het doel niet om jou te helpen in geval van nood maar simpelweg zo veel mogelijk geld te verdienen door zo min mogelijk uit te keren. Gaat het om een paar honderd euro dan krijg je dat geld want de moeite weegt niet op tegen de kosten, wil je jarenlang 50k in het handje hebben dan loont het om op alle slakken zout te leggen zodat men maar 35k uit hoeft te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bertuslambertus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:42:
[...]
Zijn hier voorbeelden over? En ben je over geleverd aan de wil van degene die je toetst?
Natuurlijk kan je z’n beslissing gewoon tot aan het Europese hof aanvechten. Ze zullen echt moeten aantonen dat je iets verzwegen hebt en de link moeten leggen het relevant is aan je claim.

Voor mijn AOV bij Klaverblad ben ik ook genoeg negatieve reviews tegengekomen de gewoon puur op basis van de voorwaarden niet of minder uitgekeerd kregen. Ik heb wel bewust voor een traditionele partij gekozen ipv een nieuwe hippe prijsvechter en gelukkig een vrij inzichtelijk medische historie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 09:24
Noobvraag alert.
Ik kom er even niet uit met OV kosten.

Situatie:
(1)
- Volgens https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/ "Zakelijke kosten kunt u helemaal aftrekken van uw opbrengsten. Eventuele vergoedingen die u voor de kosten hebt ontvangen, moet u bij uw opbrengsten tellen. ''
- OV is 100% aftrekbaar.

Nu krijg ik trein vergoed 'at cost' van mijn opdrachtgever.

(2)
- Op https://bieb.knab.nl/onde...sten-declareren-als-zzper staat:
''Let er wel op dat je de kosten exclusief de 9% btw doorberekent aan je opdrachtgever.''
en "Reis je met het openbaar vervoer naar je opdrachtgever? Dan belast je de kosten met het btw-tarief dat geldt voor jouw producten of diensten. En dus niet standaard met het btw-tarief van 9% dat op bus-, tram- of treinkaartjes zit."

(3)
https://www.freelance.nl/community/zzp-openbaar-vervoer
''Als je dat hebt afgesproken kun je je reiskosten in rekening brengen bij je opdrachtgever. Dat kan een kilometervergoeding zijn voor eigen vervoer, maar ook reiskostenvergoeding met het openbaar vervoer. Voor het doorbelasten voer je de reiskosten exclusief btw op op de factuur. Over het hele bedrag reken je 21% btw.
In dit geval kun je de reiskosten niet opvoeren in je eigen administratie''

Als ik het goed begrijp is de procedure dan als volgt:
- Stel ik maak 100 euro kosten aan OV incl btw in een maand
- Dan heb ik 9 euro btw. (9%) Deze kan ik terugvragen.
- 91 euro is aftrekbaar van de omzet en zijn de reiskosten ex btw, zie link (1)
- Op mijn factuur ri. opdrachtgever zet ik dan 91 euro met een btw van 21% (zie 2 en 3) is 110,11 euro?
- ik tel de vergoeding van mijn klant van 91 euro op bij mijn omzet.
- En dan staat er in (3) dat de reiskosten niet opgevoerd kunnen worden. Maar dit haal ik niet terug uit de BD link in (1)?
- En dan zit ik ook te kijken naar een abonnement, hoe regel je dat dan weer fiscaal bij verschillende opdrachtgevers. Gewoon aftrekken?

Mis ik nou iets of is dit omslachtig 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:02

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Dat of, wanneer je in gesprek gaat met een psycholoog je ‘meteen’ uitgesloten wordt van vergoeding bij burnout of depressies. Of je moet het buiten de zorgverzekeraar zelf om zoeken.

Ik snap het nut van een AOV, maar veel premie lappen om vervolgens nergens voor in aanmerking te komen tenzij je een dwarslaesie krijgt, daar pas ik voor.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-05 21:10
FitTiv schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:03:
Noobvraag alert.
Ik kom er even niet uit met OV kosten.

Situatie:
(1)
- Volgens https://www.belastingdien...rnemers/zakelijke_kosten/ "Zakelijke kosten kunt u helemaal aftrekken van uw opbrengsten. Eventuele vergoedingen die u voor de kosten hebt ontvangen, moet u bij uw opbrengsten tellen. ''
- OV is 100% aftrekbaar.

Nu krijg ik trein vergoed 'at cost' van mijn opdrachtgever.

(2)
- Op https://bieb.knab.nl/onde...sten-declareren-als-zzper staat:
''Let er wel op dat je de kosten exclusief de 9% btw doorberekent aan je opdrachtgever.''
en "Reis je met het openbaar vervoer naar je opdrachtgever? Dan belast je de kosten met het btw-tarief dat geldt voor jouw producten of diensten. En dus niet standaard met het btw-tarief van 9% dat op bus-, tram- of treinkaartjes zit."

(3)
https://www.freelance.nl/community/zzp-openbaar-vervoer
''Als je dat hebt afgesproken kun je je reiskosten in rekening brengen bij je opdrachtgever. Dat kan een kilometervergoeding zijn voor eigen vervoer, maar ook reiskostenvergoeding met het openbaar vervoer. Voor het doorbelasten voer je de reiskosten exclusief btw op op de factuur. Over het hele bedrag reken je 21% btw.
In dit geval kun je de reiskosten niet opvoeren in je eigen administratie''

Als ik het goed begrijp is de procedure dan als volgt:
- Stel ik maak 100 euro kosten aan OV incl btw in een maand
- Dan heb ik 9 euro btw. (9%) Deze kan ik terugvragen.
- 91 euro is aftrekbaar van de omzet en zijn de reiskosten ex btw, zie link (1)
- Op mijn factuur ri. opdrachtgever zet ik dan 91 euro met een btw van 21% (zie 2 en 3) is 110,11 euro?
- ik tel de vergoeding van mijn klant van 91 euro op bij mijn omzet.
- En dan staat er in (3) dat de reiskosten niet opgevoerd kunnen worden. Maar dit haal ik niet terug uit de BD link in (1)?
- En dan zit ik ook te kijken naar een abonnement, hoe regel je dat dan weer fiscaal bij verschillende opdrachtgevers. Gewoon aftrekken?

Mis ik nou iets of is dit omslachtig 8)7
Volgens mij heb je gelijk. Jij maakt die reiskosten dus kan ze gewoon opvoeren in je administratie. Vervolgens belast je ze door, tegen idd 21% aan je opdrachtgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Ascension schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:09:
[...]

Volgens mij heb je gelijk. Jij maakt die reiskosten dus kan ze gewoon opvoeren in je administratie. Vervolgens belast je ze door, tegen idd 21% aan je opdrachtgever.
Dit klopt.

Doorbelasting aan je klant tegen 21% (ervan uitgaande dat jij zelf diensten tegen 21% verleend)

Even een wat makkelijker rekenvoorbeeld:

1: Situatie = btw belast ondernemer

Ik ga uit van volledig recht op vooraftrek btw (je bent dus geen btw-vrijgestelde ondernemer, en geen KOR van toepassing.

Bij EUR 100 ex btw reiskosten

Daarover betaal je 9% btw, dus EUR 9 aan btw, totaal betaal je dan EUR 109 (aan NS)

1: Vooraftrek
De door jou betaalde btw van EUR 9 vraag je terug je je btw aangifte

2: Aan je klant belast je door:

100 ex btw
21 btw, let op: 21% en niet 9%
——
121 totaal betaalt jouw klant aan jou

Het bedrag van EUR 21 aan btw draag jij af in jouw btw aangifte

Met de vraag wat te doen bij een abonnement:
Dan heb je kosten die niet per reis toerekenbaar zijn. Het lijkt me in dat geval het makkelijkst om reiskosten obv kilometers aan je klant in rekening te brengen. Ook hier 21% btw in rekening brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yorro op 14-12-2023 12:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:02

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Zo beste con-cullega's >:)

Morgen gaan we naar de KVK om onze eenmanszaak in te schrijven (heb alles digitaal al ingevuld, moet me legitimeren)

Voor de rest werk ik het lijstje van onder naar boven af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyFiMJzPvncTKiwYFeAMrHPv0V4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QO1kQJhclDU81V7ei7XR8Sq9.png?f=user_large

Vergeet ik dan nog iets?

Ik ga me primair richten op diensten in en om het huis voor particulieren waarbij eigenlijk 'niets' te gek is, zolang het maar geen grote aanneem werkzaamheden zijn. Denk dan aan smart home, internet+wifi, televisie, audio, maar ook zeer zeker onderwerpen als verduurzaming en circulariteit (dus dingen repareren en maken van gebruikt hout), laadpaal installaties, elektrische installaties etc.

Secundair wil ik IT consultancy met een focus op techniek en security achter de hand houden. Waarbij een beschikbaarheid tot 32 uur tot de mogelijkheden behoort. Ik ben het nl. een beetje beu om op een bureaustoel te zitten dat doe ik inmiddels al 20 jaar als 'loonslaaf' en dan het middelbaar en basisschool niet meegeteld. Het lonkt en jeukt me om wat met mijn handen te gaan doen.

Investering in gereedschap is minimaal omdat ik 75% van de meest voorkomende tools al heb, mobiliteit heb ik al geregeld via private lease. Wanneer het echt uit de klauwen gaat lopen zal ik een bestelbus aanschaffen.

Ja de bank kan goedkoper, maar bunq doet voor elke 100 eu een boom planten en dat past bij mijn focus op duurzaamheid.

Ik heb er voor gekozen een generieke naam in te schrijven in de KVK en vervolgens handelsnamen te voeren om me te onderscheiden op de dienstverlening van deze twee activiteiten.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
loewie1984 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:08:
Zo beste con-cullega's >:)

Morgen gaan we naar de KVK om onze eenmanszaak in te schrijven (heb alles digitaal al ingevuld, moet me legitimeren)

Voor de rest werk ik het lijstje van onder naar boven af:
[Afbeelding]

Vergeet ik dan nog iets?

Ik ga me primair richten op diensten in en om het huis voor particulieren waarbij eigenlijk 'niets' te gek is, zolang het maar geen grote aanneem werkzaamheden zijn. Denk dan aan smart home, internet+wifi, televisie, audio, maar ook zeer zeker onderwerpen als verduurzaming en circulariteit (dus dingen repareren en maken van gebruikt hout), laadpaal installaties, elektrische installaties etc.

Secundair wil ik IT consultancy met een focus op techniek en security achter de hand houden. Waarbij een beschikbaarheid tot 32 uur tot de mogelijkheden behoort. Ik ben het nl. een beetje beu om op een bureaustoel te zitten dat doe ik inmiddels al 20 jaar als 'loonslaaf' en dan het middelbaar en basisschool niet meegeteld. Het lonkt en jeukt me om wat met mijn handen te gaan doen.

Investering in gereedschap is minimaal omdat ik 75% van de meest voorkomende tools al heb, mobiliteit heb ik al geregeld via private lease. Wanneer het echt uit de klauwen gaat lopen zal ik een bestelbus aanschaffen.

Ja de bank kan goedkoper, maar bunq doet voor elke 100 eu een boom planten en dat past bij mijn focus op duurzaamheid.

Ik heb er voor gekozen een generieke naam in te schrijven in de KVK en vervolgens handelsnamen te voeren om me te onderscheiden op de dienstverlening van deze twee activiteiten.
Mooi lijstje, succes!

Mbt Bunq, dat kan nog iets goedkoper als je je aansluit bij een Bunq pack. Je kunt dan zelf los daarvan nog de upgrade naar Bunq green doen (die wordt los aan jou gefactureerd)

Aansluiten kan bij een bestaand Bunq pack, of je begint er zelf een. Zoek even op het forum van bunq community.

PS1: Weet niet of ik dit hier mag melden, maar ik heb op korte termijn een plek vrij tbv een business account in mijn pack. Indien interesse: DM even

PS2: Regel in je bunq app meteen de “auto export” in, zodat je maandelijks de transactieoverzichtrn (csv of mt940) in je mail krijgt. Je wilt niet afhankelijk zijn (denk aan administratie/bewaarplicht, of ooit overstap naar ander boekhoudsysteem) van alleen een directe koppeling met MoneyBird, mocht je het zo willen opzetten. Voor jezelf, of een eventuele boekhouder

PS3: Ik zie er geen “WhatsApp” in, maar ik raad je dan aan om whatsapp zakelijk te installeren, aangezien je met de consumentenmarkt vermoedelijk veel klanten gaat krijgen. Als die je op privénummer gaan whatsappen wordt je gek

[ Voor 11% gewijzigd door Yorro op 14-12-2023 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Yorro schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:18:
[...]

Mooi lijstje, succes!

Mbt Bunq, dat kan nog iets goedkoper als je je aansluit bij een Bunq pack. Je kunt dan zelf los daarvan nog de upgrade naar Bunq green doen (die wordt los aan jou gefactureerd)

Aansluiten kan bij een bestaand Bunq pack, of je begint er zelf een. Zoek even op het forum van bunq community.

PS1: Weet niet of ik dit hier mag melden, maar ik heb op korte termijn een plek vrij tbv een business account in mijn pack. Indien interesse: DM even

PS2: Regel in je bunq app meteen de “auto export” in, zodat je maandelijks de transactieoverzichtrn (csv of mt940) in je mail krijgt. Je wilt niet afhankelijk zijn (denk aan administratie/bewaarplicht, of ooit overstap naar ander boekhoudsysteem) van alleen een directe koppeling met MoneyBird, mocht je het zo willen opzetten. Voor jezelf, of een eventuele boekhouder

PS3: Ik zie er geen “WhatsApp” in, maar ik raad je dan aan om whatsapp zakelijk te installeren, aangezien je met de consumentenmarkt vermoedelijk veel klanten gaat krijgen. Als die je op privénummer gaan whatsappen wordt je gek
PS4: Om je admin inzichtelijker te krijgen, zeker als je veel verschillende betalingen verwacht: Maak in Bunq een apart rekeningnummmer aan voor je betalende klanten, een voor je “vaste kosten”, een voor je btw reservering, een voor je inkomstenbelasting reservering, en een spaar/buffer.

Wil je een mooi/makkelijk rekeningnummer naar je klanten communiceren, maak dan eerst de IBANs aan en kies daarna welke je waarvoor gebruikt, na eerste betaling niet meer wisselen (lijkt wel een bunq forum zo, excuses voor de meelezers)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
loewie1984 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:08:
Nice, succes! Ben vooral benieuwd hoe je die thuis klanten wilt gaan vinden? Ik heb dat ook nog steeds een beetje in het vizier, maar vind het lastig om daar een opening te vinden.

Wat betreft meerdere handelsnamen : Dat doe ik ook, en heb 1 generieke naam voor m'n EMZ ingeschreven, dat werkt ideaal :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
DennusB schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:31:
[...]

Nice, succes! Ben vooral benieuwd hoe je die thuis klanten wilt gaan vinden? Ik heb dat ook nog steeds een beetje in het vizier, maar vind het lastig om daar een opening te vinden.

Wat betreft meerdere handelsnamen : Dat doe ik ook, en heb 1 generieke naam voor m'n EMZ ingeschreven, dat werkt ideaal :)
Mijn insteek (zou zijn), met name voor lokaal gerichte dienstverlening:

Google My Business (dus in Google maps, met reviews)

Facebook (ja, leeft echt nog voor oudere generatie)

Nextdoor

Misschien zelfs in lokale huis-aan-huis adverteren. Afhankelijk van kosten, maar zou zomaar heel nuttig kunnen zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiauwMan
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:16
Wie doet hier aan relatiegeschenken? Het einde van het jaar nadert en het leek me leuk om hier en daar wat uit te delen.

Wat zijn een beetje toelaatbare budgetten en wat koopt de gemiddelde ICT freelancer zoal? En voor hoeveel mensen?

• FitTiv
  • Laatst online: 09:24
Yorro schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:07:
[...]

Dit klopt.

Doorbelasting aan je klant tegen 21% (ervan uitgaande dat jij zelf diensten tegen 21% verleend)

Even een wat makkelijker rekenvoorbeeld:

1: Situatie = btw belast ondernemer

Ik ga uit van volledig recht op vooraftrek btw (je bent dus geen btw-vrijgestelde ondernemer, en geen KOR van toepassing.

Bij EUR 100 ex btw reiskosten

1: Vooraftrek:
Daarover betaal je 9% btw, dus EUR 9 aan btw, totaal betaal je dan EUR 109 (aan NS)

2: Aan je klant belast je door:

100 ex btw
21 btw, let op: 21% en niet 9%
——
121 totaal betaalt jouw klant aan jou

Met de vraag wat te doen bij een abonnement:
Dan heb je kosten die niet per reis toerekenbaar zijn. Het lijkt me in dat geval het makkelijkst om reiskosten obv kilometers aan je klant in rekening te brengen. Ook hier 21% btw in rekening brengen.
Dank voor je reactie en rekenvoorbeeld. Erg duidelijk.
Openstaande vraag: Trek je dan de gemaakte kosten nog van je omzet af? (Link BD, reiskosten ov 100% aftrekbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
FitTiv schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:30:
[...]

Openstaande vraag: Trek je dan de gemaakte kosten nog van je omzet af? (Link BD, reiskosten ov 100% aftrekbaar)
Als het zakelijke kosten zijn, dan trek je de netto kosten (de EUR 100 ex btw) inderdaad af voor je winstbepaling. Aan de andere kant heb je dan netto EUR 100 aan “extra omzet” en loopt het dus ook glad. Netto heb je dan EUR 0, maar je hebt het wel netjes zowel aan omzet als aan kosten kant in je administratie staan, die dan dus aansluit bij je btw aangifte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
MiauwMan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:24:
Wie doet hier aan relatiegeschenken? Het einde van het jaar nadert en het leek me leuk om hier en daar wat uit te delen.

Wat zijn een beetje toelaatbare budgetten en wat koopt de gemiddelde ICT freelancer zoal? En voor hoeveel mensen?
Ik ga wat doosjes van dit bestellen : https://bontom.nl/webshop/kerst/kerst/
Met een kaartje er bij met bedrijfslogo en "beste wensen" er op :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 21:43

Combinatie van eet en bier pakketjes, eetpakketjes als ik vooral met een groep mensen te maken heb, die kunnen ze dan op kantoor of kantine zetten....

in het geval ik meer met een eigenaar te maken heb, maak ik een bierpakketje, ik ben zelf bierliefhebber dus stel zelf een pakketje samen.... drinkt iedereen bier? Vast niet, maar dit gaat natuurlijk net zo goed op voor wijn. Bij dames zou ik dan eerder voor eten kiezen...

budget zit ergens rond de 25-30 euro per klant...

• Yucon

Yucon

*broem*

Bij veel klanten moeten de cadeaus centraal ingeleverd worden en die worden vervolgens verloot. Daarom heb ik in plaats van een flesje wijn het in een paar stukjes gehakt en per fictief flesje wijn 3 bonnen van bol van 25e/st gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Aan eindejaarsgeschenken doe ik zelf niet mee. Doe het nog weleens bij verjaardagen (die ik weet) of voor vakanties. Veel hogere attentiewaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Hier 24 flessen wijn om uit te delen .. of ... ? _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-05 22:19
(...te fraudrinken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:28

Ik doe er niet echt aan, behalve een leuk pakketje voor een manager bij een eerdere opdracht, met diegene heb ik nog steeds contact dus gun ik het 'm.

Ik denk een goed fles wijn met wat hapjes erbij. Budget 50-100 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tabbo12
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 16:30
Ik ben net een paar maanden begonnen en heb voor mijn eerste opdrachtgevers (drie stuks) een mooie gadget met bedrijfsnaam erop gegraveerd. Ik geef het samen met een handgeschreven kerstkaart. Budget 30-50 euro per stuk. Plan is om dit elk jaar te gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 15:05
FitTiv schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:30:
[...]

Willen ze een complete specificatie? Kun je niet gewoon overleggen dat je 2 euro bij je uurloon optelt voor de OV-kosten? Dan is het voor de belasting gewoon inkomen en kun je de kosten zelf 100% aftrekken.

Wat betreft relatiegeschenken, daar doe ik niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
kwaazaar schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:16:
[...]

Willen ze een complete specificatie? Kun je niet gewoon overleggen dat je 2 euro bij je uurloon optelt voor de OV-kosten? Dan is het voor de belasting gewoon inkomen en kun je de kosten zelf 100% aftrekken.

Wat betreft relatiegeschenken, daar doe ik niet aan.
Je kunt inderdaad ook afspreken dat je je reiskosten niet apart doorbelast, maar dat het wordt geacht onderdeel uit te maken van je uur/dagtarief. Daar gooi je dan bijvoorbeeld die 2 euro bovenop. Voordeel is dat je factuur er wat eenvoudiger uitziet en je niet allerlei specificaties mee hoeft te sturen (vermoed ik).

Maar de reiskosten die je hebt gemaakt (aan de kostenkant dus, niet de doorbelasting die je zou optellen bij je omzet) wil je nog steeds in aftrek brengen lijkt me. Dat gaat in beide situaties op dezelfde manier. Zowel voor omzetbelasting als voor je winst (ib of vpb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Yucon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:53:
[...]

Bij veel klanten moeten de cadeaus centraal ingeleverd worden en die worden vervolgens verloot. Daarom heb ik in plaats van een flesje wijn het in een paar stukjes gehakt en per fictief flesje wijn 3 bonnen van bol van 25e/st gedaan.
Dus je geeft normaal flessen wijn van € 75 :? Na € 7,50 proef ik geen verschil meer hoor.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Heb net 20 flessen 20 jaar oude port verstuurd. Doe ik eigenlijk elk jaar naar een vaste groep freelancers. En krijg ook weer iets terug van hun. Altijd leuk.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Starscream
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 06:18
Weet iemand hoe het werkt als er een opdracht op Magnit staat, maar in de beschrijving erbij vermeld staat dat ze geen ZZP'ers aannemen? Biedt Magnit dan een constructie aan dat je -toch- daar aan de slag kan gaan via hen? Of is het zinloos om als ZZP freelancer te reageren op die opdrachten.

Bijvoorbeeld:
Due to changing laws and regulations, this assignment is NOT suitable for the deployment of a self-employed professional.

[ Voor 3% gewijzigd door Starscream op 15-12-2023 00:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

CodeCaster schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:57:
[...]

Dus je geeft normaal flessen wijn van € 75 :? Na € 7,50 proef ik geen verschil meer hoor.
Ik zwem in champagne. :7

je kunt natuurlijk geen aldi wijn sturen. Volgens mij is een euro of 35-50 gebruikelijk, en dat heb ik een beetje afgerond omdat ik degenen onder wie het verloot gaat worden gewoon op individueel niveau wel leuke mensen vind die ik ook wat extra's gun.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-05 14:41

Ik geef de aandeelhouders van m’n opdrachtgever een mooi geschenkkistje met zalm. Dat is zo rond de 50 euro per kistje. Vorig jaar ook gedaan en wordt al het hele jaar weer naar uitgekeken door (voornamelijk de partners van) hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 17:28

_Arthur

blub

Starscream schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:13:
Weet iemand hoe het werkt als er een opdracht op Magnit staat, maar in de beschrijving erbij vermeld staat dat ze geen ZZP'ers aannemen? Biedt Magnit dan een constructie aan dat je -toch- daar aan de slag kan gaan via hen? Of is het zinloos om als ZZP freelancer te reageren op die opdrachten.
Dan kunnen detacheerders dus alleen hun eigen loondienst personeel aanbieden (of payrollers)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
Rolucious schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:39:
Ik heb nog nagekeken. Ik had de eerste 3 jaar een goede korting en dat is nu bijna weg. Er wordt nu 74,58 van mijn rekening afgeschreven, maar ik denk dat het verschil voornamelijk zit in dat ik pas een uitkering na 1 jaar krijg. De kans dat mensen meer dan een jaar 100% arbeidsongeschikt zijn is aanzienlijk kleiner dan de kans dat je tussen de 60-365 dagen weer beter wordt.
En ik ben accountant, misschien dat dat ook scheelt dat het niet echt een beroep is waarbij je snel niks meer kan (al zou ik dat binnen de IT ook niet verwachten)
Uhhh. Infarct, hersenbloeding,
Fysiek risico zoals van het dak afvallen is er niet bij. Ik zit al jaren bij bedrijven met meer dan 10.000 medewerkers.

Vaak wordt er wel een mail gestuurd naar de afdelingen die is ziek, of Piet is na ruim 2 jaar vechten overleden aan kanker. Hij is 55 geworden.

Dan ga je wel anders denken aan de risico’s niet alleen voor je zelf marvook vrouw en kinderen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Yucon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:00:
[...]

Ik zwem in champagne. :7

je kunt natuurlijk geen aldi wijn sturen. Volgens mij is een euro of 35-50 gebruikelijk, en dat heb ik een beetje afgerond omdat ik degenen onder wie het verloot gaat worden gewoon op individueel niveau wel leuke mensen vind die ik ook wat extra's gun.
wtf, het is geweigerd :D

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:57:
[...]

***members only***
Dat is wel een interessante. Het weigeren van presentjes ivm schijn van werknemerschap.

Zo doe ik altijd mee aan etentjes of uitjes (op kosten van klant), misschien ook niet zo slim :') Je kan het wel op teambuilding gooien, maar waarom zou de klant dat moeten betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:01:
[...]

Dat is wel een interessante. Het weigeren van presentjes ivm schijn van werknemerschap.

Zo doe ik altijd mee aan etentjes of uitjes (op kosten van klant), misschien ook niet zo slim :') Je kan het wel op teambuilding gooien, maar waarom zou de klant dat moeten betalen...
De klant heeft een belang in een goed functionerend team. Het is juist bijzonder strikt de Belastingdienst is op presentjes van werkgever naar werknemer terwijl bij een relatiegeschenk ineens alles mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 15:05
To_Tall schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:25:
[...]

Uhhh. Infarct, hersenbloeding,
Fysiek risico zoals van het dak afvallen is er niet bij. Ik zit al jaren bij bedrijven met meer dan 10.000 medewerkers.

Vaak wordt er wel een mail gestuurd naar de afdelingen die is ziek, of Piet is na ruim 2 jaar vechten overleden aan kanker. Hij is 55 geworden.

Dan ga je wel anders denken aan de risico’s niet alleen voor je zelf marvook vrouw en kinderen.
Wat voor salaris krijgen jullie bij 100% arbeidsongeschiktheid? Ik heb mijne op 60K staan, maar bij nader inzien is dat veel meer dan ik echt nodig heb. Ik betaal er bijna 400 pm voor, dus misschien beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:22
kwaazaar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:03:
[...]

Wat voor salaris krijgen jullie bij 100% arbeidsongeschiktheid? Ik heb mijne op 60K staan, maar bij nader inzien is dat veel meer dan ik echt nodig heb. Ik betaal er bijna 400 pm voor, dus misschien beetje overdreven.
Ik heb 70k, is voor nu veel te veel, maar ben wel 'een' verdiener met 3 kleine kinderen.
Als ik 100% AO raak, verwacht ik dat mijn vrouw geen tijd meer heeft om te werken, en daardoor dus eenverdiener wordt.

Betaal er ook grof voor hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-05 21:44
Starscream schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:13:

Bijvoorbeeld:

[...]
Moet je niet hier vragen, maar aan Magnit - ik/we ben/zijn wel enigszins geinteresseerd in het antwoord.
Hoewel ik in de praktijk aan dergelijke opdrachten nauwelijks aandacht besteed, toevallig zelf onlangs bij de politie gevraagd hoe het op hun inhuurportaal zat.
Kern van het antwoord:

Biedingen van kandidaten die niet in loondienst zijn van een detacheringspartij, worden terzijde gelegd.

Ik vermoed dat dat bij Magnit niet anders zal zijn, ook al kan het per opdracht weer anders zijn.
En ik weet ook niet of detachering en payroll anders behandeld wordt.
Als je écht geïnteresseerd bent, misschien een payroll optie paraat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolucious
Yucon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:57:
[...]

***members only***
Is het geven/ontvangen van relatie geschenken serieus een indicatie van werknemerschap? Ik zou juist verwachten dat dit normaal ondernemersschap is. Lijkt me niet dat het hele gezag verhaal (dat volgens mij het belangrijkste onderdeel van het werknemer /zzp verhaal is) hiermee opeens wijzigt.
Misschien zie ik dingen helemaal verkeerd, maar kan me moeilijk voorstellen dat een rechter opeens zou zeggen AHA BUSTED.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Rolucious schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:06:
[...]

Is het geven/ontvangen van relatie geschenken serieus een indicatie van werknemerschap? Ik zou juist verwachten dat dit normaal ondernemersschap is. Lijkt me niet dat het hele gezag verhaal (dat volgens mij het belangrijkste onderdeel van het werknemer /zzp verhaal is) hiermee opeens wijzigt.
Misschien zie ik dingen helemaal verkeerd, maar kan me moeilijk voorstellen dat een rechter opeens zou zeggen AHA BUSTED.
Nee, van kerstpakketten. In de zin van "goedemiddag, vandaag staat voor alle collega's het pakket bij de receptie op de begane grond klaar" en je ook op die lijst bent gezet. Relatiegeschenken is juist weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:21

Matis

Rubber Rocket

kwaazaar schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:03:
Ik zit op € 54.000,- bruto per jaar met prijsindexcijfer indexatie. Dat komt neer op het (minimale) DGA salaris.

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 15-12-2023 13:15 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

Crazy D

I think we should take a look.

Yucon schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:13:
[...]

Nee, van kerstpakketten. In de zin van "goedemiddag, vandaag staat voor alle collega's het pakket bij de receptie op de begane grond klaar" en je ook op die lijst bent gezet. Relatiegeschenken is juist weer prima.
Tjah. Ook van genoeg meegemaakt dat kerstpakketten voor het personeel en voor klanten/leveranciers op die manier bij elkaar stonden, voor personeel werd uitgedeeld, voor klanten/leveranciers gingen de auto's van accountmanagers in.

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 471 ... 624 Laatste