XenRave schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:26:
[...]
Opzich is dit natuurlijk heel subjectief, er zullen freelancers zijn die het overbodig vinden en er zullen freelancers zijn die het noodzakelijk vinden. Voordat ik zelf als freelancer begon heb ik onder andere een lijstje voor mezelf gemaakt van zaken die (wat mij betreft) geregeld moesten worden als startende ondernemer:
1) KvK nummer
2) Boekhoudprogramma
3) Zakelijke rekening(en)
4) Hostingpakket (e-mailadres & domeinnaam voor website) --> in feite wilde ik dit alleen vanwege het e-mailadres, een blablabla@hotmail.com opgeven bij je contactinformatie komt niet heel professioneel over
Zoals je ziet ben ik dus wel degelijk voorstander van een boekhoudprogramma. Het is een stukje gemak, alles staat netjes overzichtelijk bij elkaar, en de kosten van zo'n pakket stellen weinig voor. Het is echter zeker geen vervanging van een boekhouder. Voor wekelijkse/maandelijkse factuurtjes kun je prima zelf boekhouder spelen (als je weet wat je doet, je zult je wel een beetje erin moeten verdiepen), maar voor de IB aangifte (of andere wat complexere zaken) zou ik toch een boekhouder inschakelen.
Overigens kun je je boekhouder machtigen om in je boekhoudprogramma in te kunnen loggen, maakt zijn/haar werk een stuk gemakkelijker/sneller. Dus in theorie kost die boekhouder je dan ook minder, want hij/zij is minder tijd kwijt aan je.
M.b.t. nummer 2, dat boekhoudprogramma. Hierbij mijn gedachten als ervaringsdeskundige. Ik was begonnen met het testen van diverse online programma's (e-boekhouden, moneybird, digitbtw en weet ik wat nog meer) en had uiteindelijk gekozen voor Snelstart. Allemaal leuk, mooie interface en webapplicatie en alles.
Wat bleek ik nou het fijnste te vinden? De ouderwetse 'MS-dos-achtige' offline applicatie die Snelstart heeft (snelstart12). Waarom? Omdat je beter kunt zien wat er gebeurd 'onder de motorkap' (hier speelt wel wat beroepsdeformatie mee moet ik bekennen)
Anyway... paar jaar verder, behoorlijke 'lock-in', de prijzen gaan maar omhoog en de functionaliteit.. mwah. Die niet.
Wat hierbij ook sterk meespeelt: je bent niet alleen afhankelijk van zo'n club, die voor je 't weet wordt opgeslokt door de VISMA's en EXACT'jes van deze wereld, leuk als zpp'er...
Ik ben in de loop van dit jaar dus overgestapt. Naar een "offline boekhoudpakket". Getwijfeld tussen deze twee:
https://www.minipak.nl/ en
https://www.gravita.nl/
Beiden getest. Gekozen voor de laatste, kwam toch net wat 'degelijker' over (lees: meer oude stempel boekhouden, maar dit gaat te technisch worden)
Helemaal blij, want: veel meer flexibiliteit, veel makkelijker rapportages, veel beter alles-in-een qua functionaliteit. Ook wel fijn is dat de kosten one-off zijn en ik niet meer maandelijks aan die online boekhoudboeren vast zit.
Hier speelt overigens wel mee dat ik mijn administratie volledig zelf voer (van boekhouding tot jaarrekening en aangiftes VPB en BTW) en niet van een boekhouder afhankelijk ben.
Ben je dat wel, ga dan vooral mee in het advies van je boekhouder, maak het jezelf zo makkelijk mogelijk.
Maar dan wel 1 tip: vraag van je boekhouder een kopie van de complete administratie, inclusief de XML-auditfiles etc. Want vergeet niet dat je als ondernemer nog altijd zelf verantwoordelijk bent voor je boekhouding/administrtie en de bewaarplicht. Wijzen naar een boekhouder die toevallig net onder de bus is gelopen gaat je niet helpen.
Mocht je nou denken, ik maak alleen maar mijn eigen facturen en stuur verder alle inkomende facturen en bonnetjes naar mn boekhouder... ga dan niet klooien in WORD om factuurtjes te maken. Dan tip ik je dit gratis excel macro'tje, dat werkt erg goed (let op de automatische factuurnummeringm, zit goed in elkaar en kun je ook nog mee klooien als je wilt).
https://www.structuurmake...-voor-een-verkoopfactuur/
Succes!
[
Voor 5% gewijzigd door
Yorro op 08-12-2023 18:30
]