Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMG
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:11

FMG

Ik ben momenteel OpenShift Platform Engineer en overweeg een masteropleiding te volgen aan de Open Universiteit. Ik wil deze opleiding doen omdat ik het gevoel heb dat ik bepaalde soft skills mis, zoals documenteren, onderwerpen op een hoog niveau bekijken en communiceren. Daarom heb ik ook gekozen voor een meer business-georiënteerde master, namelijk Business Process Management and IT, waarvan de vakken mij ook aanspreken.

Echter, iedereen in mijn omgeving zegt dat ik mijn tijd en energie beter kan besteden aan het behalen van certificaten en dat een master niets zal toevoegen.

Mijn langetermijnambities zijn om lead engineer te worden en misschien daarna de stap te maken naar solution architect.

Mijn andere ambitie is ook om na 5-7 jaar voor mezelf te beginnen als ZZP'er.

Hebben de mensen in mijn omgeving gelijk of kan een master nog wel wat toevoegen aan mijn CV en skills.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:37
FMG schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:33:
een master nog wel wat toevoegen aan mijn CV en skills.
Snel groeien kun je op korte termijn met certificaten. Maar op de lange termijn ga je veel meer aan die master hebben. Het begrijpen van de business, het (goed) kunnen communiceren met de stakeholders, en dat kunnen vertalen naar technische oplossingen is waar je op de lange termijn heel veel plezier aan zult beleven, en je marktwaarde flink zal verhogen. En ook aan lijkt te sluiten bij je ambities.

Certificaten kun je daarna altijd nog wel doen, en zul je ook moeten blijven doen om technisch bij te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:25
Eliaz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:53:
[...]

Deze mooie quote van de belastingdienst vat het het best samen wat als 1 bedrijfsmiddel gezien kan worden:

"Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen." 🤭

Die bepaling schijn je te kunnen bekrachtigen met een VSO maar als je dat nog dit jaar wil regelen lukt dat niet meer verwacht ik (maar moet lukken voor de IB datum?). Anders moet je het maar op "gevoel" doen en er van uit gaan dat de aankopen samen één bedrijfsmiddel (het studio'tje) vormen. Mocht je ooit een controle/vragen krijgen, heb je kans dat de inspecteur het weer anders ziet, dat is uiteindelijk bindend wat een boekhouder ook zegt.

Ik had dit "probleem" ook en uiteindelijk maar besloten om de aankoop te retourneren en iets duurder te maken.

offtopic:
Scheelde dat de keuze iets makkelijker werd gemaakt omdat ik er achter kwam dat een Nederlands toetsenbord standaard ISO is en ik dit heb gemist bij het configureren van de MBP. Ik heb liever een ANSI toetsenbord en dus maar terug gestuurd en daarbij een iets zwaardere CPU geselecteerd waardoor de KIA grens gehaald wordt. Bij veel (verschillende) aankopen voor een studio is dat wat lastiger verwacht ik.
Net boven de zin die je quote van dat deel van de website van de Belastingdienst staat nou net een mooi voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH2C8H7yfpY2TnBaYufxKbDxsvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v6aoVwbf7Ml61B2LmfTI2Emk.png?f=user_large

Naar mijn mening (ja fiscalist, nee ik geef je hier geen opinie, don't sue me) kun je hier dus een beroep doen op het vertrouwensbeginsel.

Zie ook: https://www.belastingdien...egels/vertrouwensbeginsel

Wat je ook nog kunt doen, nu je geen tijd meer hebt om dit te gaan afstemmen, is om in je aangifte bij de vraag naar een 'specifieke standpuntbepaling' deze met "ja" te beantwoorden (dit kun je overigens altijd doen). Als BD er vervolgens niet op ingaat, maar de aanslag conform aangifte heeft opgelegd, ben je er ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Ik ben momenteel OpenShift Platform Engineer en overweeg een masteropleiding te volgen aan de Open Universiteit. Ik wil deze opleiding doen omdat ik het gevoel heb dat ik bepaalde soft skills mis, zoals documenteren, onderwerpen op een hoog niveau bekijken en communiceren. Daarom heb ik ook gekozen voor een meer business-georiënteerde master, namelijk Business Process Management and IT, waarvan de vakken mij ook aanspreken.

Echter, iedereen in mijn omgeving zegt dat ik mijn tijd en energie beter kan besteden aan het behalen van certificaten en dat een master niets zal toevoegen.

Mijn langetermijnambities zijn om lead engineer te worden en misschien daarna de stap te maken naar solution architect.

Hebben de mensen in mijn omgeving gelijk of kan een master nog wel wat toevoegen aan mijn CV en skills.
Nou zit ik in een ander vakgebied, dus hierbij advies als 'buitenstaander': als je er de tijd, energie en zin voor hebt, haal die master.

Je doet jezelf er over een aantal jaar mogelijk een groot plezier mee, omdat het nou eenmaal zo (b)lijkt te zijn dat je in sommige organisaties tegen een soort glazen plafond aanloopt.

Daarnaast maakt het je ook weer wat flexibeler/mobieler. Stel dat je over een aantal jaar nog een zijstap wil maken, dan komt het toch ook weer van pas.

Belangrijkste overigens is dat het je interessant lijkt, want om een paar jaar te gaan studeren op iets waarvan het je op zn frans 'aan je derriere zal oxideren wat je er mee kunt', dat is sowieso zonde van je tijd. En geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
stefxx schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:39:
[...]

Snel groeien kun je op korte termijn met certificaten. Maar op de lange termijn ga je veel meer aan die master hebben. Het begrijpen van de business, het (goed) kunnen communiceren met de stakeholders, en dat kunnen vertalen naar technische oplossingen is waar je op de lange termijn heel veel plezier aan zult beleven, en je marktwaarde flink zal verhogen. En ook aan lijkt te sluiten bij je ambities.

Certificaten kun je daarna altijd nog wel doen, en zul je ook moeten blijven doen om technisch bij te blijven.
Nog beter verwoord, helemaal eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
XenRave schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:26:
[...]

Opzich is dit natuurlijk heel subjectief, er zullen freelancers zijn die het overbodig vinden en er zullen freelancers zijn die het noodzakelijk vinden. Voordat ik zelf als freelancer begon heb ik onder andere een lijstje voor mezelf gemaakt van zaken die (wat mij betreft) geregeld moesten worden als startende ondernemer:
1) KvK nummer
2) Boekhoudprogramma
3) Zakelijke rekening(en)
4) Hostingpakket (e-mailadres & domeinnaam voor website) --> in feite wilde ik dit alleen vanwege het e-mailadres, een blablabla@hotmail.com opgeven bij je contactinformatie komt niet heel professioneel over

Zoals je ziet ben ik dus wel degelijk voorstander van een boekhoudprogramma. Het is een stukje gemak, alles staat netjes overzichtelijk bij elkaar, en de kosten van zo'n pakket stellen weinig voor. Het is echter zeker geen vervanging van een boekhouder. Voor wekelijkse/maandelijkse factuurtjes kun je prima zelf boekhouder spelen (als je weet wat je doet, je zult je wel een beetje erin moeten verdiepen), maar voor de IB aangifte (of andere wat complexere zaken) zou ik toch een boekhouder inschakelen.

Overigens kun je je boekhouder machtigen om in je boekhoudprogramma in te kunnen loggen, maakt zijn/haar werk een stuk gemakkelijker/sneller. Dus in theorie kost die boekhouder je dan ook minder, want hij/zij is minder tijd kwijt aan je.
M.b.t. nummer 2, dat boekhoudprogramma. Hierbij mijn gedachten als ervaringsdeskundige. Ik was begonnen met het testen van diverse online programma's (e-boekhouden, moneybird, digitbtw en weet ik wat nog meer) en had uiteindelijk gekozen voor Snelstart. Allemaal leuk, mooie interface en webapplicatie en alles.

Wat bleek ik nou het fijnste te vinden? De ouderwetse 'MS-dos-achtige' offline applicatie die Snelstart heeft (snelstart12). Waarom? Omdat je beter kunt zien wat er gebeurd 'onder de motorkap' (hier speelt wel wat beroepsdeformatie mee moet ik bekennen)

Anyway... paar jaar verder, behoorlijke 'lock-in', de prijzen gaan maar omhoog en de functionaliteit.. mwah. Die niet.

Wat hierbij ook sterk meespeelt: je bent niet alleen afhankelijk van zo'n club, die voor je 't weet wordt opgeslokt door de VISMA's en EXACT'jes van deze wereld, leuk als zpp'er...

Ik ben in de loop van dit jaar dus overgestapt. Naar een "offline boekhoudpakket". Getwijfeld tussen deze twee:

https://www.minipak.nl/ en https://www.gravita.nl/

Beiden getest. Gekozen voor de laatste, kwam toch net wat 'degelijker' over (lees: meer oude stempel boekhouden, maar dit gaat te technisch worden)

Helemaal blij, want: veel meer flexibiliteit, veel makkelijker rapportages, veel beter alles-in-een qua functionaliteit. Ook wel fijn is dat de kosten one-off zijn en ik niet meer maandelijks aan die online boekhoudboeren vast zit.

Hier speelt overigens wel mee dat ik mijn administratie volledig zelf voer (van boekhouding tot jaarrekening en aangiftes VPB en BTW) en niet van een boekhouder afhankelijk ben.

Ben je dat wel, ga dan vooral mee in het advies van je boekhouder, maak het jezelf zo makkelijk mogelijk.

Maar dan wel 1 tip: vraag van je boekhouder een kopie van de complete administratie, inclusief de XML-auditfiles etc. Want vergeet niet dat je als ondernemer nog altijd zelf verantwoordelijk bent voor je boekhouding/administrtie en de bewaarplicht. Wijzen naar een boekhouder die toevallig net onder de bus is gelopen gaat je niet helpen.

Mocht je nou denken, ik maak alleen maar mijn eigen facturen en stuur verder alle inkomende facturen en bonnetjes naar mn boekhouder... ga dan niet klooien in WORD om factuurtjes te maken. Dan tip ik je dit gratis excel macro'tje, dat werkt erg goed (let op de automatische factuurnummeringm, zit goed in elkaar en kun je ook nog mee klooien als je wilt).

https://www.structuurmake...-voor-een-verkoopfactuur/

Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Yorro op 08-12-2023 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46
Kuikentje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:33:
Zijn er hier freelance Java/Kotlin developers die mij kunnen vertellen hoe de freelance markt voor java developers er nu uit ziet? Ik ben van plan om begin volgend jaar te beginnen als freelancer (heb nu bijna 10 jaar development ervaring) en ben wel benieuwd naar gebruikelijke tarieven en het gemak voor het vinden van een opdracht.

Ik snap dat dit heel persoonsafhankelijk is, maar ben toch benieuwd naar de ervaringen!
Tarief ligt tussen 90 en 110 voor een senior.

Er zijn genoeg opdrachten te vinden, maar ze liggen niet voor het oprapen. De grote uitdaging is een opdracht vinden zonder recruiter die 20 euro per uur opstrijkt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-11-2024
ConQuestador schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:04:
[...]

Tarief ligt tussen 90 en 110 voor een senior.

Er zijn genoeg opdrachten te vinden, maar ze liggen niet voor het oprapen. De grote uitdaging is een opdracht vinden zonder recruiter die 20 euro per uur opstrijkt.
Dat klinkt niet direct per se heel positief. Zou je het nog wel aanraden om te doen? Ter context, ik kom uit een zeer comfortabele positie (100k+) maar mis de autonomie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:58
Kuikentje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:35:
[...]

Dat klinkt niet direct per se heel positief. Zou je het nog wel aanraden om te doen? Ter context, ik kom uit een zeer comfortabele positie (100k+) maar mis de autonomie.
Welk stuk vind je niet positief, het tarief van rond de 100 voor een senior, dat opdrachten zonder recruiter er tussen lastig te vinden zijn of juist allebei?

Ik ben zzp'er geworden omdat ik meer vrijheid wilde EN meer geld wil verdienen voor mijn gezin.
Als jij meer autonomie wil, dan kun je best voor een bestaan als zzp'er kiezen. Als je bang bent er dat je er dan financieel te weinig op vooruit gaat ten opzichte van de risico's die je loopt, dan is nu wellicht niet de tijd voor jou om als zelfstandige verder te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentje
gem-p schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:11:
[...]

Welk stuk vind je niet positief, het tarief van rond de 100 voor een senior, dat opdrachten zonder recruiter er tussen lastig te vinden zijn of juist allebei?

Ik ben zzp'er geworden omdat ik meer vrijheid wilde EN meer geld wil verdienen voor mijn gezin.
Als jij meer autonomie wil, dan kun je best voor een bestaan als zzp'er kiezen. Als je bang bent er dat je er dan financieel te weinig op vooruit gaat ten opzichte van de risico's die je loopt, dan is nu wellicht niet de tijd voor jou om als zelfstandige verder te gaan?
Sorry, mogelijk was het de onzekerheid die sprak! Uurtarief van 100 euro klinkt perfect, vanaf ~80 euro per uur verdien ik ongeveer al gelijk met nu met aanzienlijk minder werken. En ik wil vooral de vrijheid dus dat klinkt ook precies als wat ik wil. Het klonk voor mij misschien een beetje alsof je moeilijk onder de recruiters uit komt, maar blijkbaar is dat ook te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46
Kuikentje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:18:
[...]

Sorry, mogelijk was het de onzekerheid die sprak! Uurtarief van 100 euro klinkt perfect, vanaf ~80 euro per uur verdien ik ongeveer al gelijk met nu met aanzienlijk minder werken. En ik wil vooral de vrijheid dus dat klinkt ook precies als wat ik wil. Het klonk voor mij misschien een beetje alsof je moeilijk onder de recruiters uit komt, maar blijkbaar is dat ook te doen?
Gelukkig zijn er ook genoeg recruiter die "maar" 10 euro per uur afromen. Dan is het nog steeds haalbaar 100 over te houden ( de klant betaal 110 dus). Vooral in de randstad moet dit geen probleem zijn.

Het grootste probleem dat de laatste tijd speelt is dat bedrijven bang zijn voor schijnzelfstandigheid regels, en om die reden liever niet met freelancers werken.

Los van dat alles: met je huidige salaris moet je het echt voor de vrijheid doen. Freelance zal iets meer opleveren, maar wel ten koste van een stuk zekerheid.

[ Voor 8% gewijzigd door ConQuestador op 08-12-2023 22:24 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentje
ConQuestador schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:22:
[...]

Gelukkig zijn er ook genoeg recruiter die "maar" 10 euro per uur afromen. Dan is het nog steeds haalbaar 100 over te houden ( de klant betaal 110 dus). Vooral in de randstad moet dit geen probleem zijn.

Het grootste probleem dat de laatste tijd speelt is dat bedrijven bang zijn voor schijnzelfstandigheid regels, en om die reden liever niet met freelancers werken.

Los van dat alles: met je huidige salaris moet je het echt voor de vrijheid doen. Freelance zal iets meer opleveren, maar wel ten koste van een stuk zekerheid.
Ik denk dat dit een beetje de geruststelling was waar ik naar zocht! Verbaasd me wel dat werkgevers daar zo bang voor zijn als je met de check van de belastingdienst toch vrij snel kan zien dat er geen sprake is van schijnzekerheid. Hoe manage jij dit, is er een manier waarop je opdrachtgevers gerust stelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Kuikentje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:32:
[...]

Ik denk dat dit een beetje de geruststelling was waar ik naar zocht! Verbaasd me wel dat werkgevers daar zo bang voor zijn als je met de check van de belastingdienst toch vrij snel kan zien dat er geen sprake is van schijnzekerheid. Hoe manage jij dit, is er een manier waarop je opdrachtgevers gerust stelt?
Ik denk dat je dan even in het topic op Wet DBA moet zoeken en de artikelen over de stukken van Gennip. De voorstellen die zij heeft gedaan kwa inbedding is wat veel opdrachtgevers nu beetje angst geeft (terwijl het nog maar voorstellen zijn). Wet DBA is gewoon heel erg vaag en er zwerven veel mythes rond die mensen snel over nemen.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
XenRave schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:26:
[...]

Opzich is dit natuurlijk heel subjectief, er zullen freelancers zijn die het overbodig vinden en er zullen freelancers zijn die het noodzakelijk vinden. Voordat ik zelf als freelancer begon heb ik onder andere een lijstje voor mezelf gemaakt van zaken die (wat mij betreft) geregeld moesten worden als startende ondernemer:
1) KvK nummer
2) Boekhoudprogramma
3) Zakelijke rekening(en)
4) Hostingpakket (e-mailadres & domeinnaam voor website) --> in feite wilde ik dit alleen vanwege het e-mailadres, een blablabla@hotmail.com opgeven bij je contactinformatie komt niet heel professioneel over
Hopelijk staat bovenaan dat lijst de aansprakelijkheidsverzekering en hoe je arbeidsongeschiktheid gaat opvangen. Dat moet je echt afvragen voordat je bij de KvK aanklopt.

Net als of je skills kan verkopen, maar gelukkig hoef je in de IT geen goede ondernemer te zijn voor een succesvolle onderneming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentje
Rutix schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:46:
[...]

Ik denk dat je dan even in het topic op Wet DBA moet zoeken en de artikelen over de stukken van Gennip. De voorstellen die zij heeft gedaan kwa inbedding is wat veel opdrachtgevers nu beetje angst geeft (terwijl het nog maar voorstellen zijn). Wet DBA is gewoon heel erg vaag en er zwerven veel mythes rond die mensen snel over nemen.
Dank voor de verwijzing van de stukken van Gennip! Ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat die wet bedoeld is dat IT’ers niet meer een jaar aan dezelfde klus kunnen zitten 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

SpyroTechnik schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:21:
Interessante inzichten wat betreft facturen rondom december/januari.. Ik ging er eigenlijk van uit dat voor de IB hetzelfde wordt gehanteerd als voor de BTW afdracht, dus per factuurdatum.

Mijn opdrachtgever werkt met reverse billing, dus ik krijg vaak pas na 5 a 10 dagen in de opvolgende maand een factuur uitgereikt. Dan gaat er nog een betalingstermijn van 30 dagen in. In de praktijk betekent dit dat gedraaide uren van oktober pas begin december zijn uitbetaald.

Zijn er andere met een vergelijkbare situatie? Ben benieuwd hoe dit administratief en praktisch het makkelijkste aan te pakken is.
Het maakt niet uit wanneer de factuur betaald wordt ;) Maar als je via reverse billing moet werken en dus moet wachten op hun factuur, heb je niet zo bar veel mogelijkheden. En zul je dus netjes moeten verwerken 'nog te factureren' aan het eind van het jaar.
Kuikentje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:58:
[...]

Dank voor de verwijzing van de stukken van Gennip! Ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat die wet bedoeld is dat IT’ers niet meer een jaar aan dezelfde klus kunnen zitten 😅
Mijn vermoeden: als je zolang op 1 klus zit, ben je vaak 'extra handjes' en dat zo je dus prima in loondienst kunnen doen. Dus misschien is het antwoord wel: ja, ze willen voorkomen dat je zo lang op 1 klus zit.

Wat betreft wel of geen boekhoudpakket: gemiddelde tarief hier is 80+ euro. En dan ga je lopen pielen met Excel voor de boekhouding en Word/Excel om facturen op te maken? Boekhoudpakket kost je ergens tussen de 10 en 25 euro per maand. Ga je daar echt moeilijk over doen?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 18:42

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Kuikentje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:18:
[...]

Heb je dit nagerekend met pensioen, buffer en verzekeringen erbij. Met 90,- per uur hou je met een fulltime project gemiddeld rond 8k netto over.
Haal daar 1500,- oudedag-voorziening, 1k buffer, 500 verzekeringen en 250 andere kosten vanaf en je houdt rond 5k over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentje
NLKornolio schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:06:
[...]

Heb je dit nagerekend met pensioen, buffer en verzekeringen erbij. Met 90,- per uur hou je met een fulltime project gemiddeld rond 8k netto over.
Haal daar 1500,- oudedag-voorziening, 1k buffer, 500 verzekeringen en 250 andere kosten vanaf en je houdt rond 5k over.
Ik heb gerekend met 36 uur per week voor 43 weken (vakantie, feestdagen, geen opdracht, etc.) en heb voor alle verzekeringen prijzen proberen op te zoeken en die ruim meegenomen. Qua pensioen vraag ik me af of 1500 niet wat veel is? Ik rekende zelf ik ieder geval met 1000 per maand. Buffer haal ik er eigenlijk niet af, omdat ik eigenlijk alles ik niet nodig heb om te leven als buffer wil opslaan. Maar dan kwam ik nog best gunstig uit t.o.v. loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:44:
[...]

Natuurlijk is de tegenrekening privé, als je met pensioen gaat gebruik je zakelijke rekening (waarschijnlijk) toch niet meer? Je kan overigens wel storten vanaf andere rekeningen, maar mogelijk vinden ze vanaf een andere tenaamstelling niet zo leuk. Vervolgens kan je het wel als privé opname afboeken.
Bij Meesman kun je telefonisch een zakelijke (stortings)rekening opgeven vanwaar je de inleg over maakt. Dit wordt niet je tegenrekening en automatische incasso kan dacht ik ook niet. Als je stort met de correcte omschrijving gaat het op zich prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 18:02
Afas schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:28:
[...]
Bij Meesman kun je telefonisch een zakelijke (stortings)rekening opgeven vanwaar je de inleg over maakt. Dit wordt niet je tegenrekening en automatische incasso kan dacht ik ook niet. Als je stort met de correcte omschrijving gaat het op zich prima.
Klopt, alleen als je een EMZ hebt. Gewoon een keer overmaken vanaf je zakelijke. Krijg je vanzelf een mail dat je bewijs moet aanleveren dat het jouw rekening is. Dan voegen ze hem toe en kan je gewoon storten vanaf die rekening..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Kuikentje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:58:
[...]

Zoals ik al zei er is veel vaagheid en mythes en dat maakt veel opdrachtgevers gewoon angstig. De consequenties zijn niet niks; ze gaan terug tot 5 jaar en over al die jaren moeten ze potentieel loonkosten betalen en ze krijgen een 100% boete. Dus als je dan de wetgeving niet snapt en je hoort mensen wat roeptoeren dan nemen ze zekere voor onzekere.

Nothing to see here!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 16:14
Rutix schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:12:
[...]

Zoals ik al zei er is veel vaagheid en mythes en dat maakt veel opdrachtgevers gewoon angstig. De consequenties zijn niet niks; ze gaan terug tot 5 jaar en over al die jaren moeten ze potentieel loonkosten betalen en ze krijgen een 100% boete. Dus als je dan de wetgeving niet snapt en je hoort mensen wat roeptoeren dan nemen ze zekere voor onzekere.
En de afgelopen twee weken heeft de belastingdienst zelf er een vrij grote batch aanvragen uitgegooid (head first/striive), paradoxaal genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 15:55
Hebben jullie ervaring met outsourcing? Stel ik laat een opdracht uitvoeren in het buitenland, waaraan moet de binnenkomende factuur aan voldoen, etc? Nog dingen waar ik op moet letten?

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

HhK1907 schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:56:
Hebben jullie ervaring met outsourcing? Stel ik laat een opdracht uitvoeren in het buitenland, waaraan moet de binnenkomende factuur aan voldoen, etc? Nog dingen waar ik op moet letten?
Ja, ook heel goed afspreken waar aan het werk zelf moet voldoen. Daarnaast vind ik het wel handig om in het begin vooral zakelijke afstand te houden en dat is een beetje een paradox. Enerzijds is het juist goed een persoonlijke band op te bouwen. Maar tegelijkertijd wordt ik de laatste tijd bestookt met tussenpersonen die devs in arme landen aanbieden, en dan ook met een flink sociaal sausje eroverheen.

Ik heb er wel eens over gedacht om daarin mee te gaan al is de kwaliteit is vooraf moeilijk te beoordelen. Dat is niet heel erg want het gaat niet om enorme bedragen, maar als je vanaf dag 1 probeert een persoonlijke band op te bouwen is het veel moeilijker de stekker eruit te trekken als het niet blijkt te werken. Als ze het handig aangepakt hebben zal het dan erg confronterend zijn zijn 8 bloedjes van kinderen brodeloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-05 17:15
Flink aantal jaar software development & IT beheer outsourcing gedaan voor oud werkgevers. Ligt er natuurlijk erg aan wat je gaat outsourcen, maar een aantal punten die in mijn ervaring altijd wel terug zullen komen:
  • Communicatie - alle communicatie moet expliciet zijn, je outsourcing partner krijgt buiten jouw communicatie om niets mee. Denk bijvoorbeeld aan lokale gebeurtenissen, wetgeving, maar ook wat is gangbaar/acceptabel in jouw omgeving. Verschillende moerstalen spelen misverstanden in de hand.
  • Context - alles wat je denkt te begrijpen kan voor iemand in een ander land toch anders zijn; Bijvoorbeeld: voor mij was het logisch hoeveel pallets er ongeveer in een vrachtauto kunnen, voor de mensen in India die nog nooit een vrachtauto gezien hadden zoals wij die kennen was het dus niet in te schatten.
  • Cultuur - In andere landen wordt er anders gewerkt dan in NL, wat is wel geaccepteerd en begrepen en wat niet. Durven mensen eerlijk te zijn en zaken bespreekbaar te maken of krijg je alleen wenselijke antwoorden.
Er is natuurlijk nog veel meer, dit is een greep wat ik zo even uit mijn mouw slinger op basis van je vraag en natuurlijk erg afhankelijk van wat je gaat doen. Er zit nogal verschil tussen complexe projecten/producten outsourcen of eenvoudige opdrachten.

Ben wel benieuwd wat je wil gaan outsourcen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 09:42
Hoe een factuur eruit ziet is wel je laatste zorg.

Ik zou het risico van een eerste (farshoring) outsource traject zelf niet durven dragen...

Culturele verschillen zijn een veel grotere zorg. En dat varieert van geen nee kunnen zeggen, of problemen aangeven, tot aan welke kleuren in een bepaalde cultuur mooi zijn in een UI.

Het lijkt wel of iedere developer daar die ook maar iets kan binnen 2 jaar manager wil zijn, of voor een halve euro per uur wegloopt. Verwacht extreem verloop.

Een keer op kleine schaal meegemaakt 10 jaar geleden (een schilletje om Active Directory heen), kregen ze niet voor elkaar.
Ik verwachtte trouwens een complete development pipeline, maar ze moesten nog om Visual Studio licenties vragen.

Ander keer bij Philips, waar het op juist grote schaal was. Daar zeiden ze dat de investeringen zich pas na 3 jaar terugverdienden. En dat was inclusief diverse bezoekjes over en weer (developers/team leads die naar Best kwamen om een paar maanden in de Nederlandse cultuur mee te draaien)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-05 15:04
Mijn ervaringen met India zijn in 1 woord simpelweg kansloos te noemen. Hierboven al ook genoemd. Geen nee durven zeggen, verloop gigantisch, 80 vrije dagen per jaar waarbij ze gerust niks zeggen en op de dag zelf niet op komen dagen, zelfs als je er expliciet naar vraagt tijdens (digitale) stand-ups. De kwaliteit uitermate teleurstellend. Als het even kan ontloop ik dit soort projecten tegenwoordig.

Ook ervaring met een paar Bulgaren, daar ben ik een stuk beter over te spreken. Mentaliteit is beter te vergelijken met die van ons en (degenen waar ik mee werkte in ieder geval) durven gewoon hun mening te geven. Kwalitatief ook een wereld van verschil met India. Het is letterlijk dichter bij huis maar zo voelde het in de samenwerking ook.

Qua facturatie e.d. kan ik je geen tips geven want dat was destijds mijn probleem niet.

[ Voor 4% gewijzigd door JEightyFive op 11-12-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn ervaringen met outsource partijen (niet zelf werk er heen gestuurd) is hetzelfde als vele.

India is alles "yes" en kunnen ze prima uitgekauwde opdrachten uitvoeren als een soort van lopende band maar verwacht niet zelf enige vorm van nadenken.

Oostblok heb ik betere ervaringen mee. Goede arbeidsethos en kwaliteit was een heel stuk beter ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 16:16
pkuppens schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:44:
[...]

Ander keer bij Philips, waar het op juist grote schaal was. Daar zeiden ze dat de investeringen zich pas na 3 jaar terugverdienden. En dat was inclusief diverse bezoekjes over en weer (developers/team leads die naar Best kwamen om een paar maanden in de Nederlandse cultuur mee te draaien)
Ik weet nog dat het rond de lunch altijd lekker rook in QV :)

En je hebt wel gelijk over dat cultuurverschil, het leek er op dat ze soms niet durfden aan te geven of ze iets niet begrepen, of vonden dat iets beter kon dan jij voorstelde. Niet alleen bij Philips meegemaakt, maar later ook bij andere multinationals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
C_V_S schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:26:
Mijn ervaringen met outsource partijen (niet zelf werk er heen gestuurd) is hetzelfde als vele.

India is alles "yes" en kunnen ze prima uitgekauwde opdrachten uitvoeren als een soort van lopende band maar verwacht niet zelf enige vorm van nadenken.

Oostblok heb ik betere ervaringen mee. Goede arbeidsethos en kwaliteit was een heel stuk beter ook.
Vooral dat nadenken ja :') Schijnbaar is dat nogal moeilijk of willen ze het niet. Geen idee wat dat precies is, heb het nooit kunnen begrijpen iig..

Wat heb ik daar een aantal frustraties en uren aan verspijkerd zeg, allemachtig 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pkuppens
ID-College schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:28:
[...]

Vooral dat nadenken ja :') Schijnbaar is dat nogal moeilijk of willen ze het niet. Geen idee wat dat precies is, heb het nooit kunnen begrijpen iig..

Wat heb ik daar een aantal frustraties en uren aan verspijkerd zeg, allemachtig 8)7
Bij ASML wel ooit wat cultural awareness sessies gehad. Niet direct India, maar wel enkele andere landen uit die regio. Een van de opvallende dingen is dat 'Harmonie' en 'Orde' belangrijkere waarden zijn dan 'Waarheid'.

Je zegt het dus gewoon niet als de ander een flater slaat om de harmonie (*) te bewaren, laat staan wanneer het iemand hoger in de orde is.

Nog los daarvan, als wij een grote mond opzetten, dan staan we niet zo maar op straat, en zelfs dan hebben we zoiets als sociale zekerheid. Dat is in die regionen niet zomaar vanzelfsprekend. Wat behoedzaamheid nogal in de hand werkt.

(*) dat 'ons' idee van harmonie ook kan zijn dat je elkaar de waarheid kunt zeggen, en dat dan juist de verhoudingen verbeteren, staat zo ver van hun belevingswereld dat dat niet uit te leggen is.

Maar goed, zo moet je ook niet raar opkijken als zij ons maar een ongeleid zooitje grove horken vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ID-College schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:28:
[...]

Heel veel frustraties inderdaad. Bij een groot migratie project deden ze het één en ander iedere nacht maar zeer regelmatig was ik in de ochtend weer wat "shit" aan het oplossen omdat ze iets kregen wat net niet zo beschreven stond in het protocol en iedereen met wat kennis van de materie had het zo kunnen fixen maar nee hoor :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:14
Ik denk dat we allemaal wel 1 of meer van die ervaringen hebben.
Werd op een gegeven moment toch maar ingehuurd om het werk van 6 indiers te doen. Ze misten een paar kunstjes.
C_V_S schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:04:
[...]

Heel veel frustraties inderdaad. Bij een groot migratie project deden ze het één en ander iedere nacht maar zeer regelmatig was ik in de ochtend weer wat "shit" aan het oplossen omdat ze iets kregen wat net niet zo beschreven stond in het protocol en iedereen met wat kennis van de materie had het zo kunnen fixen maar nee hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
pkuppens schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:01:
[...]
Nog los daarvan, als wij een grote mond opzetten, dan staan we niet zo maar op straat, en zelfs dan hebben we zoiets als sociale zekerheid. Dat is in die regionen niet zomaar vanzelfsprekend. Wat behoedzaamheid nogal in de hand werkt.
Ook wel een beetje typisch Nederlands hoor. De Duitsers hebben ook een uitstekende sociale zekerheid maar zou daar ook niet zomaar naar boven schoppen. Wereldwijd staat Nederlanders hier toch wel om bekend om extreem eerlijk te zijn, waarbij zeker de bevolking uit de grote steden niet snel een blad voor hun mond nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bedenk dat extreme eerlijkheid en oprechtheid ook het Nederlandse perspectief is. In veel andere landen worden we simpelweg beschouwd als ronduit onbeleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Thunder schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:50:
Bedenk dat extreme eerlijkheid en oprechtheid ook het Nederlandse perspectief is. In veel andere landen worden we simpelweg beschouwd als ronduit onbeleefd.
Klopt maar persoonlijk zie ik dit toch liever dan al die gemaaktheid. Amerikanen zijn daar in nog wel het vreselijkst :)

Moet zeggen dat Noord - Europa wat betreft culturele verschillen wel vrij beperkt is in mijn ervaring. Duitsers zijn wel erg van de rangen en standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
Met Indiers valt best wel te werken als je eenmaal weet waar je op moet letten. Zelf vind ik dat met Oost-Europeanen veel leuker en beter te samenwerken is. Zoals hierboven al gezeg is hun cultuur beter vergelijkbaar met die van ons.
Zit er zelf ook steeds vaker aan te denken om dev en beheer werk uit te besteden naar Roemenie. Zelf doe ik al veel ontwerp werkzaamheden en ik zou mijn bedrijfje graag uit willen breidden met het implementatie gedeelte. Daar heb ik zelf geen tijd voor namelijk.

Ik zou dus ook heel graag ervaringen horen van mensen hier die als zelfstandige dingen ge-outsourced hebben. Dus niet vanuit hun rol vroeger toen ze nog loondienst waren of nu vanuit een opdracht bij een klant. Want in zowel in mijn tijd als loonslaaf en daarna heb ik veel gewerkt met geoutsourcede teams.
Het zelf vinden van een geschikte outsourcing partner, opzetten van contracten, etc. Dat heb ik dus juist nog nooit gedaan.
Iemand hier die ervaring?

En met Duitsers valt naar mijn mening heel erg goed samen te werken. Gaat er altijd erg respectvol aan toe en vaak gaat kwaliteit boven snelheid en dat rangen en standen herken ik wel, maar is niet erg storend. Belgen en Fransen zijn juist veel vervelender, die zitten bij het begin van een project al zo ongeveer in standje escalatie. Zwitsers zijn juist weer heel relaxed, die stellen liever iets uit dan dat het een stressgedoe wordt. En Italianen moet je voor 10u niet teveel van verwachten ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

C_V_S schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:55:
[...]
Moet zeggen dat Noord - Europa wat betreft culturele verschillen wel vrij beperkt is in mijn ervaring. Duitsers zijn wel erg van de rangen en standen.
Wat ik bij duitsers wel grappig vind is dat ze het bijna als een genetisch defect aan onze kant lijken te zien dat wij dat niet doen, en tegelijkertijd ook wel een beetje van het informele lijken te genieten. Bij een voormalige werkgever viel nederland ineens onder duitsland en hadden we de duitse regiodirecteur ineens regelmatig op de koffie. Hij vond het geweldig dat we hem Wilhelm noemden en genoot daar zichtbaar van.

En wat blunders betreft: je komt als nederlander met dingen weg die compleet onaanvaardbaar voor een duitser zouden zijn. Simpelweg omdat ze je min of meer als ontoerekeningsvatbaar lijken te zien. Ergens ook wel weer grappig.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 11-12-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

gem-p schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:31:
Belgen en Fransen zijn juist veel vervelender, die zitten bij het begin van een project al zo ongeveer in standje escalatie.
Om belgen te begrijpen is dit een grote aanrader: https://www.bol.com/nl/nl...dwCy4-l7QXTxoCp4MQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:53:
[...]

Dat is dus wat ik in de basis altijd doe; de Dec factuur aanmaken op de datum die nog binnen 't jaar valt.

Zit nu alleen via reverse billing te werken (HeadFirst) dus ben benieuwd hoe 't gaat. Aangezien ze nu al aangeven dat je uiterlijk 15 Dec de uren voor 't hele jaar in moet voeren, vermoed ik dat ze hetzelfde gaan doen.
Niet noodzakelijk. Ik vermoed dat we voor dezelfde klant werken, in het verleden heb ik al eens meegemaakt dat ze de uren van december een selfbilling stuurden op 31-12, maar ook gewoon een keer begin januari.

Ik doe overigens altijd mijn omzet berekenen op basis van factuurdatum en niet uitvoerdatum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 17:11
gem-p schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:31:
Belgen en Fransen zijn juist veel vervelender, die zitten bij het begin van een project al zo ongeveer in standje escalatie.
Wat ik vervelend vind aan de Franse mentaliteit is dat je afspraken probeert te maken, die checkt, dubbel checkt, en dat er uiteindelijk toch een eigen plan getrokken wordt. Fictief voorbeeldje:

"Dus we spreken af dat we aan het einde van de weg linksaf gaan?" Oui
"Einde van de weg linksaf dus?" Oui
"Welke kant gaan we op aan het einde van de weg?" Gauche

*einde weg, Fransman slaat rechtsaf*

Gloeiende gloeiende gloeiende....

Of dat een meeting die wij volstrekt mislukt vonden omdat er geen afspraken gemaakt waren, voor de Fransen een succes was "want iedereen heeft zijn zegje kunnen doen".

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:14
Hmmbob schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:56:
[...]

Wat ik vervelend vind aan de Franse mentaliteit is dat je afspraken probeert te maken, die checkt, dubbel checkt, en dat er uiteindelijk toch een eigen plan getrokken wordt. Fictief voorbeeldje:

Of dat een meeting die wij volstrekt mislukt vonden omdat er geen afspraken gemaakt waren, voor de Fransen een succes was "want iedereen heeft zijn zegje kunnen doen".
:D en dan ook nog gewoon alles zwart-op-wit. "We hebben" in overleg besloten linksaf te slaan.
De dag erop kom je erachter dat rechtsafslaan toch beter uitpakte voor hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:39:
[...]

Wat ik bij duitsers wel grappig vind is dat ze het bijna als een genetisch defect aan onze kant lijken te zien dat wij dat niet doen, en tegelijkertijd ook wel een beetje van het informele lijken te genieten. Bij een voormalige werkgever viel nederland ineens onder duitsland en hadden we de duitse regiodirecteur ineens regelmatig op de koffie. Hij vond het geweldig dat we hem Wilhelm noemden en genoot daar zichtbaar van.

En wat blunders betreft: je komt als nederlander met dingen weg die compleet onaanvaardbaar voor een duitser zouden zijn. Simpelweg omdat ze je min of meer als ontoerekeningsvatbaar lijken te zien. Ergens ook wel weer grappig.
Moet zeggen dat de jongere generatie als ze je een beetje kennen allemaal wel prima tegen informeel kunnen. Beetje flauwe grappen over de ze geen humor kennen konden ze ook goed tegen. Je kreeg uiteraard de grappen over gierigheid gewoon terug :)

Ook wel gelachen dat ze CFO een Nederlander was die ik al meerdere malen in Nederland op de holding had gesproken en een hartstikke relaxte kerel was. Kwam ik hem op het Duitse kantoor tegen en kreeg heel hartelijk een hand en schouderklopje en ging er heel informeel aan toe. Nou dat was wat voor de rest hoor. Was wel de CFO hoor..... _O- Ze dachten direct dat ik alles voor elkaar kreeg maar helaas moest ik net zo'n goed onderbouwd verhaal leveren als de rest.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22
Ooit als 21 jarig stage broekie mee met een sales kerel naar een grote fabriek in duitsland. Ik had een pak aangetrokken, want ja beter over dan underdressed. Sales man had alleen een overhemd aan.

Grote hilariteit, ik als stageloper werd als eerste gevraagd of ik koffie wilde, kreeg als eerste handjes, men keek mij verwachtend aan toen de meeting begon enzo want ze dachten dat ik de belangrijkste was vanwege het kledingverschil. De sales kerel vond het hartstikke mooi :+ dat was mijn eerste les met een ietwat andere werkcultuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Kurios schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:53:
[...]

Ik doe overigens altijd mijn omzet berekenen op basis van factuurdatum en niet uitvoerdatum.
Maar dit is dus gewoon fout. Want zo kan je belasting ontduiken, fine dat jij het zo doet, maar je verschuift daarmee dus wel de feiten.

Als voorbeeld:
* Jaar 1 haal je omzet van maand 1 t/m 12 net boven de max belastingschijf
* Jaar 2 haal je een stuk minder omzet, ruim onder de max schijf

Met wat jij doet verlaag je je inkomen in jaar 1 (dus betaal je minder belasting, want een deel valt nu niet meer in de hoogste schijf) en verhoog je je inkomen in jaar 2. Aangezien je toch ruim onder die max schijf zat, wordt dat deel dus minder belast.

Effectief heb je dus minder belasting betaald dan je had moeten doen. Dat jij dat zo doet is natuurlijk prima (moet je zelf weten), maar is niet correct :)
Als er geen tussentijdse betalingen zouden zijn bij een project dat 3 jaar duurt zou je dus met diezelfde logica nooit inkomen hebben (maar in jaar 3 ineens heel veel) :+

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 11-12-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 16:30
Hmmbob schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:56:
[...]

Mijn eerste klant was een Frans bedrijf. Al snel geleerd dat er een verschil is tussen oui en oui. Toen ik vroeg aan een franse "collega" (die gelijkwaardig was aan mij) waarom hij oui zijn tegen zijn baas terwijl het non moest zijn, zei hij dat zijn baas kon lezen welke oui het was. Die vaardigheid missen wij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 16:30
FitTiv schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:19:
Ooit als 21 jarig stage broekie mee met een sales kerel naar een grote fabriek in duitsland. Ik had een pak aangetrokken, want ja beter over dan underdressed. Sales man had alleen een overhemd aan.

Grote hilariteit, ik als stageloper werd als eerste gevraagd of ik koffie wilde, kreeg als eerste handjes, men keek mij verwachtend aan toen de meeting begon enzo want ze dachten dat ik de belangrijkste was vanwege het kledingverschil. De sales kerel vond het hartstikke mooi :+ dat was mijn eerste les met een ietwat andere werkcultuur
In Duitsland en Frankrijk gaan ze eerst het hele kantoor (bijna dan...) af om iedereen een hand te geven en goedemorgen te wensen. Godzijdank was ik meestal een van de eerste op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
ID-College schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:34:
[...]

Maar dit is dus gewoon fout. Want zo kan je belasting ontduiken, fine dat jij het zo doet, maar je verschuift daarmee dus wel de feiten.

Als voorbeeld:

Met wat jij doet verlaag je je inkomen in jaar 1 (dus betaal je minder belasting, want een deel valt nu niet meer in de hoogste schijf) en verhoog je je inkomen in jaar 2. Aangezien je toch ruim onder die max schijf zat, wordt dat deel dus minder belast.

Effectief heb je dus minder belasting betaald dan je had moeten doen. Dat jij dat zo doet is natuurlijk prima (moet je zelf weten), maar is niet correct :)
Als er geen tussentijdse betalingen zouden zijn bij een project dat 3 jaar duurt zou je dus met diezelfde logica nooit inkomen hebben (maar in jaar 3 ineens heel veel) :+
Je hebt gelijk dat het formeel niet de juiste werkwijze is, want winst toerekenen aan jaar van de werkzaamheden. Maar ‘belasting ontduiken’ gaat wel wat ver.

Als het een IB-ondernemer situatie is, dan kun je in het tweede jaar bij geen inkomsten in dat jaar ook de middelingsregeling toepassen en smeer je de inkomsten van 3 aaneensluitende jaren uit (overigens gaat deze regeling vervallen meen ik)

Overigens kun je jezelf ook nog tekort doen, want in dat tweede jaar wordt het lastig stellen dat je aan het urencriterium voldoet, dus mis je de aftrekposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Yorro schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:22:
[...]

Je hebt gelijk dat het formeel niet de juiste werkwijze is, want winst toerekenen aan jaar van de werkzaamheden. Maar ‘belasting ontduiken’ gaat wel wat ver.

Als het een IB-ondernemer situatie is, dan kun je in het tweede jaar bij geen inkomsten in dat jaar ook de middelingsregeling toepassen en smeer je de inkomsten van 3 aaneensluitende jaren uit (overigens gaat deze regeling vervallen meen ik)

Overigens kun je jezelf ook nog tekort doen, want in dat tweede jaar wordt het lastig stellen dat je aan het urencriterium voldoet, dus mis je de aftrekposten.
Weet niet of ontduiken het juiste woord is, maar je betaalt dan wel minder belasting dan dat je feitelijk zou moeten betalen.

Aftrekposten hebben hier niet veel mee te maken want die krijg je wel/niet obv je uren. Het is niet zo dat het wel/niet voldoen aan de urennorm rechtvaardigt om omzet over het jaar heen te tillen. Idem met middeling. Bij controle val je gewoon door de mand, zo simpel is het en geheel terecht in mijn ogen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:10
ID-College schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:50:
[...]

Weet niet of ontduiken het juiste woord is, maar je betaalt dan wel minder belasting dan dat je feitelijk zou moeten betalen.

Aftrekposten hebben hier niet veel mee te maken want die krijg je wel/niet obv je uren. Het is niet zo dat het wel/niet voldoen aan de urennorm rechtvaardigt om omzet over het jaar heen te tillen. Idem met middeling. Bij controle val je gewoon door de mand, zo simpel is het en geheel terecht in mijn ogen :)
Je noemt het beestje precies bij zijn naam. Dit is gewoon ontduiking. Namelijk het 'drukken van je winst'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 14:01
Wat betalen jullie voor de administratie en alle rambam indien je een bv/holding structuur hebben? ik krijg net de factuur voor komend jaar en de verhoging is dermate drastisch dat ik overweg om elders mijn heil te zoeken. Maar geen idee wat anderen op dat vlak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:01
mannowlahn schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:52:
Wat betalen jullie voor de administratie en alle rambam indien je een bv/holding structuur hebben? ik krijg net de factuur voor komend jaar en de verhoging is dermate drastisch dat ik overweg om elders mijn heil te zoeken. Maar geen idee wat anderen op dat vlak doen.
Administratie doe ik zelf, jaarrekening opmaken en VPB aangifte en voorlopige aangifte kosten mij 600 euro per jaar per BV (al jaren gelijk gebleven).

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Rockster schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:57:
[...]

Administratie doe ik zelf, jaarrekening opmaken en VPB aangifte en voorlopige aangifte kosten mij 600 euro per jaar (al jaren gelijk gebleven).
Dat klinkt als stukken minder dan wat ik nu kwijt ben. Ik mis nu persoonlijk ook de zelf controle van money bird omdat ik nu alles in een dropbox moet pleuren. Het is nu wel makkelijk omdat mijn vrouw bij zelfde bureau zit dus die gezamelijke opstelling van belasting is dan zo gedaan. Maar 600 tov de meer dan 5k die ik nu moet gaan betalen wordt mij een beetje gortig. Alles naar ratio van uren overigens, want als ze 30 uur bezig zijn dan gaat het hard natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

C_V_S schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:12:
[...]

Moet zeggen dat de jongere generatie als ze je een beetje kennen allemaal wel prima tegen informeel kunnen. Beetje flauwe grappen over de ze geen humor kennen konden ze ook goed tegen. Je kreeg uiteraard de grappen over gierigheid gewoon terug :)

Ook wel gelachen dat ze CFO een Nederlander was die ik al meerdere malen in Nederland op de holding had gesproken en een hartstikke relaxte kerel was. Kwam ik hem op het Duitse kantoor tegen en kreeg heel hartelijk een hand en schouderklopje en ging er heel informeel aan toe. Nou dat was wat voor de rest hoor. Was wel de CFO hoor..... _O- Ze dachten direct dat ik alles voor elkaar kreeg maar helaas moest ik net zo'n goed onderbouwd verhaal leveren als de rest.
Ze klagen ook altijd dat we zo weinig afstand houden op de snelweg en dus zo dicht op elkaar rijden. Ik heb eens verteld dat dat kwam omdat ons land ook veel kleiner is. Het was even stil, je zag hem twijfelen of hij het nou serieus moest nemen of niet :')

Er is wel iets waar ik nog geen goed antwoord op gevonden heb. In het engels kent men geen jij/u maar wat betreft het gebruik van voornamen en achternamen gaat men grofweg hetzelfde om als in nederland. Het kan dus gebeuren dat je een duitser in het engels conform etiquette met z'n voornaam aanspreekt terwijl dat in het duits niet gepast zou zijn. Ook niet als nederlander. Als je als nederlander duits spreekt wordt je toch wat meer geacht ook de duitse etiquette te volgen en kom je er wat minder mee weg dat je niet beter weet.

Hoe pak je dat nu aan als je start in het engels en al vrij snel naar het duits overschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Zelf heb ik er geen kosten aan omdat ik ooit fiscalist was en ervoor ben opgeleid. Dit is dus niet perse een advies om het zelf uit te gaan vogelen :P

Hoeveel uren brengen ze in rekening voor de aangiftes? Ik weet namelijk uit ervaring dat de meeste MKB aangiftes binnen 2 uur klaar zijn (VPB / IB ondernemers).

Ik heb het dan alleen over de uren voor de aangiftes zelf, niet voor het uitzoeken van de administratie en het opstellen van de jaarrekening. Hoeveel facturen per maand heb je? Dan kan je zelf wel narekenen of het realistisch is wat ze vragen. Een klant die een volle tas met losse bonnetjes aflevert kost meer tijd, maar tijdrovende dingen worden meestal wel uitbesteed aan de meest goedkope medewerker (het liefst een stagiair of werkstudent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:22
Yucon schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:34:
[...]

Ze klagen ook altijd dat we zo weinig afstand houden op de snelweg en dus zo dicht op elkaar rijden. Ik heb eens verteld dat dat kwam omdat ons land ook veel kleiner is. Het was even stil, je zag hem twijfelen of hij het nou serieus moest nemen of niet :')

Er is wel iets waar ik nog geen goed antwoord op gevonden heb. In het engels kent men geen jij/u maar wat betreft het gebruik van voornamen en achternamen gaat men grofweg hetzelfde om als in nederland. Het kan dus gebeuren dat je een duitser in het engels conform etiquette met z'n voornaam aanspreekt terwijl dat in het duits niet gepast zou zijn. Ook niet als nederlander. Als je als nederlander duits spreekt wordt je toch wat meer geacht ook de duitse etiquette te volgen en kom je er wat minder mee weg dat je niet beter weet.

Hoe pak je dat nu aan als je start in het engels en al vrij snel naar het duits overschakelt?
Sollen wir uns "du-zen"
Zullen we jij/je tegen elkaar zeggen? Oftewel, zullen we elkaar informeel aanspreken

Of gewoon zeggen dat je wel duits kan maar de etiquette lastig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Wolkje schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:41:
[...]

Zelf heb ik er geen kosten aan omdat ik ooit fiscalist was en ervoor ben opgeleid. Dit is dus niet perse een advies om het zelf uit te gaan vogelen :P

Hoeveel uren brengen ze in rekening voor de aangiftes? Ik weet namelijk uit ervaring dat de meeste MKB aangiftes binnen 2 uur klaar zijn (VPB / IB ondernemers).

Ik heb het dan alleen over de uren voor de aangiftes zelf, niet voor het uitzoeken van de administratie en het opstellen van de jaarrekening. Hoeveel facturen per maand heb je? Dan kan je zelf wel narekenen of het realistisch is wat ze vragen. Een klant die een volle tas met losse bonnetjes aflevert kost meer tijd, maar tijdrovende dingen worden meestal wel uitbesteed aan de meest goedkope medewerker (het liefst een stagiair of werkstudent).
Voor B.V/Holding totaal 5400 excl btw. Dit zal op basis van een inschatting zijn op basis van de uren die ze dit jaar gespendeerd hebben. Maar heb vaak gevraagd om aan te geven of een vraag een factuur oplevert of niet, maw ik betaal graag als ik weet wat het kost. Echter ben ik in mei 2022 bij ze gekomen en bedroeg de factuur voor beide b.v's van mei 2022 t/m 2023 5000 euro excl. Maw het bedrag is hoger, okay inflatie etc, maar de duur is aanzienlijk minder (20 maanden tov 12 maanden). Nu ben ik helemaal voor uurtje factuurtje want zo werk ik zelf ook, en hun uur tarief zal misschien zelfs hoger zijn. Maar het verschil is best aanzienlijk waardoor ik het wel even de moeite waard vind om te polsen in de markt.

Dit betreft salarisadministratie, btw indienen, vennootschapsbelasting indienen, jaarrekeningen deponeren, ib belasting opstellen en indienen. Gewoon de hele mikmak. Eerlijk is eerlijk, het zijn wel echt zeer bekwame gasten en hebben zeer goede belasting technisch/juridisch advies. Weten van de hoed en de rand en attenderen op vele voordelen die te behalen zijn. MIjn vrouw zit ook bij dit kantoor dus maakt het wel makkelijker. Maar ja, vond de stijging wel even schrikken.

Ik ben it'er die 1 project per jaar doet. Uitgaande facturen afgelopen jaar is denk ik 50? meerendeel aankopen en zakenreis naar japan icnl overnachting. Maar heb weinig fratsen op dat gebied.

[ Voor 4% gewijzigd door mannowlahn op 11-12-2023 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
mannowlahn schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:32:
[...]

Dit betreft salarisadministratie, btw indienen, vennootschapsbelasting indienen, jaarrekeningen deponeren, ib belasting opstellen en indienen. Gewoon de hele mikmak. Eerlijk is eerlijk, het zijn wel echt zeer bekwame gasten en hebben zeer goede belasting technisch/juridisch advies. Weten van de hoed en de rand en attenderen op vele voordelen die te behalen zijn. MIjn vrouw zit ook bij dit kantoor dus maakt het wel makkelijker. Maar ja, vond de stijging wel even schrikken.
Heb je hier toevallig voorbeelden van? Vraag me altijd af wat er nu echt te behalen is bij de relatief eenvoudige administraties van de meeste van ons. Los van de bekende bureaustoel natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 16:12
[...]
Voor B.V/Holding totaal 5400 excl btw.
Pff, als je 5400 euro aan administratiekosten kwijt bent als BV, hoe kom je dan nog uit als BV. Via berekenhet kan ik geen enkele situatie vinden waar een BV voordeliger is dan een eenmanszaak. (Of je moet een heel laag DGA-salaris hebben, maar met 100% lijkt me dat niet meer verdedigbaar)
DarkFire1985 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:56:
[...]

Heb je hier toevallig voorbeelden van? Vraag me altijd af wat er nu echt te behalen is bij de relatief eenvoudige administraties van de meeste van ons. Los van de bekende bureaustoel natuurlijk.
Here, here,

Ik doe mijn administratie zelf en ik kom niet verder dan:
* KIA (aankopen bundelen zodat je over de drempel heengaat)
* Prive zonnestroom voor de marktprijs verkopen aan mijn zakelijke elektrische auto
* Pensioenbeleggen tot 35k met al het geld wat ik echt niet nodig heb
* AOV niet vergeten af te trekken
* Af en toe een etentje betalen met een zakelijke relatie
* Relatiegeschenken aan het einde van het jaar niet vergeten
* Reservering inkomstenbelasting op een zakelijke rekening parkeren (tip die ik jaren terug van mijn accountant kreeg, maar volgens mij is het eigenlijk niet zuiver, en tegenwoordig is het goedkoper om prive te stallen omdat de vermogensbelasting lager is dan de inkomstenbelasting die je op de zakelijke rente moet betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annenas
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-11-2024
Heeft er iemand ervaring met Mercell en gepubliceerde tenders? Ik ben online zo via via op een 'marktplein' voor opdrachten terecht gekomen, maar ik ben er nog niet heel erg wijzer van geworden hoe dit werkt exact... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

FitTiv schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:59:
[...]

Sollen wir uns "du-zen"
Zullen we jij/je tegen elkaar zeggen? Oftewel, zullen we elkaar informeel aanspreken

Of gewoon zeggen dat je wel duits kan maar de etiquette lastig is
Ik weet dat duitsers dit op deze manier doen, maar is het niet heel erg de bedoeling dat de meest seniore partij (of in dit geval de klant) het initiatief neemt?

Tot nu toe stuntelde ik met opzet een beetje in zo'n situatie. "Ja Peter, ehm, Herr Schneider, ehm.." en dan kwamen we er wel uit want dan pikten ze ook de spagaat wel op. Maar ik zocht een wat elegantere oplossing. Aan de andere kant horen dit soort dingen er misschien wel gewoon een beetje bij.

Ik verkoop mezelf trouwens altijd als niet duits sprekend. Als limburger van afkomst spreek ik het wel vloeiend maar zeker niet foutloos. Maar als ze dan op engels rekenen en ik toch onverwachts best aardig duits blijk te spreken wordt dat positief opgepakt, terwijl als ze op duits zouden rekenen die fouten waarschijnlijk veel negatiever aangerekend zouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
annenas schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:25:
Heeft er iemand ervaring met Mercell en gepubliceerde tenders? Ik ben online zo via via op een 'marktplein' voor opdrachten terecht gekomen, maar ik ben er nog niet heel erg wijzer van geworden hoe dit werkt exact... :?
Ja, prima platform en overzichtelijk. Als je op meerdere bent ingeschreven via hen dan moet je wel aardig wat klikken. Werkt beter dan CTM of de andere wat oudere platformen.

Maar wat is je precieze vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-05 17:15
Ik betaal rond de €1600 (alleen bv, geen holding) waarbij ik volledig ontzorgd wordt.
Bonnetjes scan ik in in een app & facturen mail ik door. Worden bijna volledig automatisch in het systeem geboekt.

Kennis van me zit wat hoger kwa kosten, rond de €2800 per jaar voor bv met holding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 21:37

bord4kop

maximaal 100KB!

Mercel is een stuk zuiverder dan via tussenpersonen. Het is vrij transparant allemaal.
Je doet rechtstreeks zaken met de eindklant. Je kan er bij zoveel inschrijven als je noodzakelijk acht.

Jouw uurtarief is je tarief, geen schimmige fee's etc. Anderzijds moet je het doen met de letters in het portal. Je kunnt daar wel vragen stellen, maar verwacht daar geen inside info. Dus even bellen voor extra info van een inhurend manager gaat niet.

Ik vind het prettig. Het is gewoon 'koud' & zakelijk, geen gezeik met tussenpartijen :+

[ Voor 5% gewijzigd door bord4kop op 12-12-2023 07:49 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
[...]

Voor B.V/Holding totaal 5400 excl btw. Dit zal op basis van een inschatting zijn op basis van de uren die ze dit jaar gespendeerd hebben. Maar heb vaak gevraagd om aan te geven of een vraag een factuur oplevert of niet, maw ik betaal graag als ik weet wat het kost. Echter ben ik in mei 2022 bij ze gekomen en bedroeg de factuur voor beide b.v's van mei 2022 t/m 2023 5000 euro excl. Maw het bedrag is hoger, okay inflatie etc, maar de duur is aanzienlijk minder (20 maanden tov 12 maanden). Nu ben ik helemaal voor uurtje factuurtje want zo werk ik zelf ook, en hun uur tarief zal misschien zelfs hoger zijn. Maar het verschil is best aanzienlijk waardoor ik het wel even de moeite waard vind om te polsen in de markt.

Ik ben it'er die 1 project per jaar doet. Uitgaande facturen afgelopen jaar is denk ik 50? meerendeel aankopen en zakenreis naar japan icnl overnachting. Maar heb weinig fratsen op dat gebied.
Als je alles laat uitbesteden inclusief wat adviesvragen dan vind ik het eerste bedrag wat je noemt niet zo heel raar als het een middelgroot accountants- belastingadvieskantoor is. Dan ga ik er even vanuit dat er verschillende afdelingen en professionals met bijhorende uurtarieven ingezet worden.

Ik zou zeker even contact opnemen of ze geen fout hebben gemaakt met de offerte op basis van het aantal maanden. Als je van omgerekend €250 naar € 450 euro per maand gaat, dan vind ik dat verschil niet echt verklaarbaar. Is het voor 20 maanden dan kom je op €270 uit, dat lijkt mij logischer qua verhoging en dan zou ik een offerte verwachten van €3.240 voor 12 maanden.

Als het geen foutje is, dan betaal je echt te veel voor de situatie die je schetst. Zo te horen heb je geen moeilijke administratie of aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
DarkFire1985 schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:56:
[...]

Advies over verhuur vastgoed, toepassing van fiscale partner, door rekenen auto privé of in bv. Door rekenen van AOV via privé of in de bv. Zaken die ik wellicht allemaal zelf zou kunnen uitzoeken maar schoenmaker blijf bij je leest en heb tegenwoordig door een klein kind beperkte tijd. Op zich is het meeste nu wel afgetikt qua vraagstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
filipy23 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:20:
[...]

Pff, als je 5400 euro aan administratiekosten kwijt bent als BV, hoe kom je dan nog uit als BV. Via berekenhet kan ik geen enkele situatie vinden waar een BV voordeliger is dan een eenmanszaak. (Of je moet een heel laag DGA-salaris hebben, maar met 100% lijkt me dat niet meer verdedigbaar)

[...]

Here, here,

Ik doe mijn administratie zelf en ik kom niet verder dan:
* KIA (aankopen bundelen zodat je over de drempel heengaat)
* Prive zonnestroom voor de marktprijs verkopen aan mijn zakelijke elektrische auto
* Pensioenbeleggen tot 35k met al het geld wat ik echt niet nodig heb
* AOV niet vergeten af te trekken
* Af en toe een etentje betalen met een zakelijke relatie
* Relatiegeschenken aan het einde van het jaar niet vergeten
* Reservering inkomstenbelasting op een zakelijke rekening parkeren (tip die ik jaren terug van mijn accountant kreeg, maar volgens mij is het eigenlijk niet zuiver, en tegenwoordig is het goedkoper om prive te stallen omdat de vermogensbelasting lager is dan de inkomstenbelasting die je op de zakelijke rente moet betalen)
60k salaris en omzet van 180k, index belegging vanuit bv. Het kan prima uit. En bereken het is enorm summier, alle rand voorwaarden gaan daar niet in mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Wolkje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:56:
[...]

Als je alles laat uitbesteden inclusief wat adviesvragen dan vind ik het eerste bedrag wat je noemt niet zo heel raar als het een middelgroot accountants- belastingadvieskantoor is. Dan ga ik er even vanuit dat er verschillende afdelingen en professionals met bijhorende uurtarieven ingezet worden.

Ik zou zeker even contact opnemen of ze geen fout hebben gemaakt met de offerte op basis van het aantal maanden. Als je van omgerekend €250 naar € 450 euro per maand gaat, dan vind ik dat verschil niet echt verklaarbaar. Is het voor 20 maanden dan kom je op €270 uit, dat lijkt mij logischer qua verhoging en dan zou ik een offerte verwachten van €3.240 voor 12 maanden.

Als het geen foutje is, dan betaal je echt te veel voor de situatie die je schetst. Zo te horen heb je geen moeilijke administratie of aangifte.
Mij vrouw zit ook bij dit bureau en kreeg ook een nieuwe factuur die 800 euro hoger was tov van vorig jaar. Toen betaalde ze 3300 euro voor bv/holding. Zij kreeg wel een aparte mail met verklaring en toen gaven ze aan dat mijn vrouw wel over de uren heen was gegaan. Maar ze vonden het niet netjes dit achteraf te factureren. Ik kan ook prima over die uren heen zijn gegaan maar ik heb continue gevraagd om mij te vertellen of mij vraag een aparte factuur was en hoeveel. Met andere woorden, ik wil weten wat het mij kost zodat ik kan inschatten of een vraag wel uit kan. Ik heb het vermoeden dat men nu dus op basis van al die uren van vorige periode dit door berekend hebben. Daar ga ik niet mee akkoord, factureer mij gewoon als ik over de vast gestelde uren heen ga.

Maar goed, ik wacht de verklaring af maar als het bedrag blijft staan dan zoek ik mijn heil elders. Dit is te gortig imho. Ik betaal graag voor wat ik verbruik maar verwacht wel transparantie als ik daar steeds ook naar vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
Kun je hier ook een link van delen, waar je precies terecht bent gekomen qua marktplein? (Negometrix?)

Een paar tellen geken, en het doet me een beetje denken aan staffingms.
Dat lijkt vooral gericht op de opdrachtgevers en hun business process management systemen, waarbij een stagiair een UI om een database zonder caching of indexes heeft geknutseld om de opdrachten aan freelancers aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens

Certificaten haal je voor het aanbod, je master titel voor de slagingskans (en tarief).

Vergeet ook vooral je portfolio en netwerk niet. Ik denk dat netwerk het belangrijkste is. Niks kan op tegen een warme aanbeveling. En daaruit komen ook soms 'leads' die je niet zelf hoeft te zoeken.
Uit je master studie haal je denk ik een beter netwerk dan uit certificaten.

Veel van de werkgevenden-decisionmakers zitten denk ik ook in een master-bubble, dan is die master title een plus, of het niet ontbreken ervan iig geen min.
Bij veel openbare aanbestedingen is een master titel goed voor bonuspunten - hoewel certificaten vaak ook, maar die zijn vaak tijdelijker en specifieker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annenas
Mirabis schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:39:
[...]

Ja, prima platform en overzichtelijk. Als je op meerdere bent ingeschreven via hen dan moet je wel aardig wat klikken. Werkt beter dan CTM of de andere wat oudere platformen.

Maar wat is je precieze vraag?
Ja ik vroeg me af hoe ik makkelijk tenders vind die opdrachten aanbied in ICT. Als ik een makkelijke zoekfunctie 'ICT' uitvoer blijk ik geen goed overzicht te krijgen. Maar nu heb ik me al op een aantal tenders ingeschreven die ik gevonden heb via Negometrix wat pkuppens hieronder ook benoemd. En diezelfde tenders kan ik pas vinden als ik de exacte benaming in de zoekfunctie intyp. Misschien doe ik wat verkeerd?
bord4kop schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:48:
[...]

Mercel is een stuk zuiverder dan via tussenpersonen. Het is vrij transparant allemaal.
Je doet rechtstreeks zaken met de eindklant. Je kan er bij zoveel inschrijven als je noodzakelijk acht.

Jouw uurtarief is je tarief, geen schimmige fee's etc. Anderzijds moet je het doen met de letters in het portal. Je kunnt daar wel vragen stellen, maar verwacht daar geen inside info. Dus even bellen voor extra info van een inhurend manager gaat niet.

Ik vind het prettig. Het is gewoon 'koud' & zakelijk, geen gezeik met tussenpartijen :+
Ja ik ben hier ook voorstander van. Ik heb nu al heel wat slechte ervaringen met recruiters (helaas). Transparantie is ver te zoeken, maar ook gewoon duidelijke en snelle communicatie. Ik ben nog op zoek naar mijn eerste opdracht, maar heb het idee dat het zo alleen maar langer duurt met al die tussenpartijen die aan me lopen te trekken...

Btw mocht er een partij in jullie netwerk op zoek zijn naar een (Technical) Product Manager/Product Owner, dan hou ik me aanbevolen, alle connecties zijn welkom :).
pkuppens schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:48:

Kun je hier ook een link van delen, waar je precies terecht bent gekomen qua marktplein? (Negometrix?)

Een paar tellen geken, en het doet me een beetje denken aan staffingms.
Dat lijkt vooral gericht op de opdrachtgevers en hun business process management systemen, waarbij een stagiair een UI om een database zonder caching of indexes heeft geknutseld om de opdrachten aan freelancers aan te bieden.
Ja, ik ben op Negometrix (https://platform.negometrix.com/) terecht gekomen en daar hadden bepaalde partijen een notificatie staan dat ze hun gehele software voor inhuur verplaatst hadden naar Mercell. Het is nog even puzzelen in de UI.

Nog een andere vraag. Hebben jullie ook problemen om het Uniform Europees Aanbestedingsdocument digitaal te ondertekenen? Er wordt aangegeven dat Acrobat Reader nodig is om het te kunnen lezen/ondertekenen (wat ik heb), maar op de 1 of andere manier lukt het niet in mijn Desktop versie. Nu heb ik letterlijk de documenten geprint, vervolgens ondertekend, en daarna foto's ervan gemaakt. We gaan zo terug in de tijd... dit moet makkelijker kunnen |:( :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
[...]

Voor een BV + Holding is € 5000 niet zo gek tegenwoordig, alhoewel het voor een eenvoudig freelance IT administratie wel goedkoper kan. Ik reken bij vergelijkbare gevallen (als ik de grootte van je administratie even goed inschat) zo'n € 3000, maar als er in dat jaar ook veel advies bij in zat (en het is zoals je zegt een groot kantoor met allemaal mensen met titels) dan kost dat natuurlijk wel wat. Ik ben maar een simpele boekhouder >:)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
annenas schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:16:
[...]

Ja ik vroeg me af hoe ik makkelijk tenders vind die opdrachten aanbied in ICT. Als ik een makkelijke zoekfunctie 'ICT' uitvoer blijk ik geen goed overzicht te krijgen. Maar nu heb ik me al op een aantal tenders ingeschreven die ik gevonden heb via Negometrix wat pkuppens hieronder ook benoemd. En diezelfde tenders kan ik pas vinden als ik de exacte benaming in de zoekfunctie intyp. Misschien doe ik wat verkeerd?

[...]

Ja ik ben hier ook voorstander van. Ik heb nu al heel wat slechte ervaringen met recruiters (helaas). Transparantie is ver te zoeken, maar ook gewoon duidelijke en snelle communicatie. Ik ben nog op zoek naar mijn eerste opdracht, maar heb het idee dat het zo alleen maar langer duurt met al die tussenpartijen die aan me lopen te trekken...

Btw mocht er een partij in jullie netwerk op zoek zijn naar een (Technical) Product Manager/Product Owner, dan hou ik me aanbevolen, alle connecties zijn welkom :).

[...]

Ja, ik ben op Negometrix (https://platform.negometrix.com/) terecht gekomen en daar hadden bepaalde partijen een notificatie staan dat ze hun gehele software voor inhuur verplaatst hadden naar Mercell. Het is nog even puzzelen in de UI.

Nog een andere vraag. Hebben jullie ook problemen om het Uniform Europees Aanbestedingsdocument digitaal te ondertekenen? Er wordt aangegeven dat Acrobat Reader nodig is om het te kunnen lezen/ondertekenen (wat ik heb), maar op de 1 of andere manier lukt het niet in mijn Desktop versie. Nu heb ik letterlijk de documenten geprint, vervolgens ondertekend, en daarna foto's ervan gemaakt. We gaan zo terug in de tijd... dit moet makkelijker kunnen |:( :*)
Dat is opzettelijk. Adobe is nodig om het in te vullen, andere readers tonen niet altijd alle velden. Ondertekenen kan bijna nooit digitaal in het formulier, ze willen dat je het uitprint en inscant.

Workaround dat ik toepas is om de PDF naar PDF te printen en dan kan je wel digitaal ondertekenen. Werkt wel op Windows maar op mijn Mac dan weer niet. Heb inmiddels een UTM Windows vm puur voor dat opgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annenas
Mirabis schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:35:
[...]

Dat is opzettelijk. Adobe is nodig om het in te vullen, andere readers tonen niet altijd alle velden. Ondertekenen kan bijna nooit digitaal in het formulier, ze willen dat je het uitprint en inscand.

Workaround dat ik toepas is om de PDF naar PDF te printen en dan kan je wel digitaal ondertekenen. Werkt wel op Windows maar op mijn Mac dan weer niet. Heb inmiddels een UTM Windows vm puur voor dat opgezet
Ahh hele goeie tip! Ik heb ook geen Windows en alleen Mac, maar een VM opzetten is wel slim idd. Thanks! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolkje
mannowlahn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:10:
[...]

Mij vrouw zit ook bij dit bureau en kreeg ook een nieuwe factuur die 800 euro hoger was tov van vorig jaar. Toen betaalde ze 3300 euro voor bv/holding. Zij kreeg wel een aparte mail met verklaring en toen gaven ze aan dat mijn vrouw wel over de uren heen was gegaan. Maar ze vonden het niet netjes dit achteraf te factureren. Ik kan ook prima over die uren heen zijn gegaan maar ik heb continue gevraagd om mij te vertellen of mij vraag een aparte factuur was en hoeveel. Met andere woorden, ik wil weten wat het mij kost zodat ik kan inschatten of een vraag wel uit kan. Ik heb het vermoeden dat men nu dus op basis van al die uren van vorige periode dit door berekend hebben. Daar ga ik niet mee akkoord, factureer mij gewoon als ik over de vast gestelde uren heen ga.

Maar goed, ik wacht de verklaring af maar als het bedrag blijft staan dan zoek ik mijn heil elders. Dit is te gortig imho. Ik betaal graag voor wat ik verbruik maar verwacht wel transparantie als ik daar steeds ook naar vraag.
Geen verklaring krijgen als je er om vraagt vind ik sowieso not done. Als ze aangesloten zijn bij een beroepsorganisatie dan is dit zeker tegen de regels in. Je moet een gespecificeerde rekening ontvangen en het moet voor jou duidelijk zijn waaruit de werkzaamheden bestaan.

Als jij vragen stelt die niet binnen de offerte vallen, dan hoor je daar van te voren duidelijkheid over te krijgen. Je hebt er meerdere keren om gevraagd, dan is het niet acceptabel dat je nog steeds met vragen zit over wanneer de teller begint te lopen.

Sowieso: als jij extra uren hebt afgenomen voor de dingen die je beschrijft dan is het ook raar om ervan uit te gaan dat jij volgend jaar weer extra uren nodig hebt. Ik zou zeker een paar offertes opvragen en daarnaast ook kijken om werkzaamheden te splitsen. Je kan ook de (loon)administratie wat goedkoper uitbesteden en daarna de boel inleveren bij een belastingadviseur voor advies en een paar aangiftes.

Alles bij 1 kantoor klinkt makkelijk, maar een fiscalist controleert altijd zelf nog even de fiscale positie in de jaarrekening en of je niet onzakelijk hebt gehandeld met je BV. Dan maakt het echt niet uit of de jaarrekening intern of extern is opgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:33
[...]

In macOS kan je in Preview een handtekening opnemen. Die kan je dan plaatsen op een PDF en inderdaad weer printen naar PDF om hem onderdeel te maken van het document.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:41
Als ik die bedragen hier lees voor een BV/Holding administratie schrik mij rot. Ergens denk ik dan: misschien moet ik een administratiekantoor beginnen? Het is mijn vakgebied en werk als freelance Financial/Business/Group Controller. Zelf ga ik waarschijnlijk ook naar BV/Holding structuur maar ik doe natuurlijk wel alles zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
YoshiBignose schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:18:
[...]

Voor een BV + Holding is € 5000 niet zo gek tegenwoordig, alhoewel het voor een eenvoudig freelance IT administratie wel goedkoper kan. Ik reken bij vergelijkbare gevallen (als ik de grootte van je administratie even goed inschat) zo'n € 3000, maar als er in dat jaar ook veel advies bij in zat (en het is zoals je zegt een groot kantoor met allemaal mensen met titels) dan kost dat natuurlijk wel wat. Ik ben maar een simpele boekhouder >:)
Wellicht dat het prima t verantwoorden is, maar ik heb geen idee waar die uren aan besteed worden. Het gaat mij ook om dat we eerst een periode van 20 maanden hadden het goedkoper was en nu gaan we naar een jaar en het duurder wordt, ondanks de inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:38:
Als ik die bedragen hier lees voor een BV/Holding administratie schrik mij rot. Ergens denk ik dan: misschien moet ik een administratiekantoor beginnen? Het is mijn vakgebied en werk als freelance Financial/Business/Group Controller. Zelf ga ik waarschijnlijk ook naar BV/Holding structuur maar ik doe natuurlijk wel alles zelf :)
Wat reken jij? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annenas
[...]

Om 1 of andere reden kan ik het document niet als PDF afdrukken. FYI - ik zit op MacOS Sanoma 14.2 en laatste Reader versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9z-hPpyXJCZWlgjMcRdS2bvUkA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cLwJsVAqREqY5UT1mLQgi3EI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttWj6-LrqEaHWlcKaBLlBRPkn2Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZAfy4a4MNQEEMqrZbQJfrVRk.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 20% gewijzigd door annenas op 12-12-2023 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53
Om nog maar een negatieve duit in het BV-zakje te doen, het DGA-salaris gaat volgend jaar weer flink omhoog aldus Rendement.nl:
Het standaardbedrag voor het gebruikelijk loon van een directeur-grootaandeelhouder (dga) komt in 2024 uit op € 56.000, blijkt uit gegevens van de Belastingdienst. Dat is opnieuw een flinke 'loonsverhoging' voor de dga, want in 2023 is dit standaardbedrag nog € 51.000.
Nu was puur het DGA-salaris toch al wat laag voor menig IT-er maar het verkleint de fiscale speelruimte wel weer wat verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:41
Leftblank schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:08:
Om nog maar een negatieve duit in het BV-zakje te doen, het DGA-salaris gaat volgend jaar weer flink omhoog aldus Rendement.nl:

[...]

Nu was puur het DGA-salaris toch al wat laag voor menig IT-er maar het verkleint de fiscale speelruimte wel weer wat verder.
Het is in beginsel sowieso al niet correct om precies dat bedrag aan te houden. Het moet wel "marktconform" zijn. Een interim CFO mag bijvoorbeeld niet 56k hanteren ..

[ Voor 4% gewijzigd door ColeJ op 12-12-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:21:
[...]

Het is in beginsel sowieso al niet correct om precies dat bedrag aan te houden. Het moet wel "marktconform" zijn. Een interim CFO mag bijvoorbeeld niet 56k hanteren ..
gewoon wat vacatures opzoeken van de overheid, dan kom je nog altijd wel rond de 60 a 70k uit :+ Hoewel cfo lastig wordt ja. Maar in mijn vak gebied worden echt bizar lage salarissen betaald voor cloud architecten bij de overheid. Uur tarief > 110 tot 130 vast dienst verband 5.5k/7k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ID-College schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:34:
[...]

Als voorbeeld:

Ik vind het dubieus. Want stel nou dat ik nu aan iets werk, zoals een boek/training en die verkoop ik pas in 2025, moet ik dan alvast omzet gaan rekenen in 2023 omdat ik er toen aan gewerkt heb? Lijkt me niet.

Als ik het allemaal moet corrigeren, dan wordt het leuk, dan moet ik al mn aangiftes van de afgelopen jaren gaan aanpassen :)

Overigens in mijn geval valt alle december omzet in de hoogste schijf, dus ik heb geen belasting ontweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 16:16
[...]

Dat is opzettelijk. Adobe is nodig om het in te vullen, andere readers tonen niet altijd alle velden. Ondertekenen kan bijna nooit digitaal in het formulier, ze willen dat je het uitprint en inscant.

Misschien dat het met xournal kan? Die kan redelijk wat pdf'jes annoteren.
https://xournalpp.github.io/guide/pdfs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolkje

[...]

Dat bedrag is meer een bewijslast grens: als jij een hoger loon hanteert, dan is het aan de inspecteur om aan te tonen dat het gebruikelijk loon hoger moet zijn. Het is ook niet de ondergrens: je mag een lager loon hanteren maar dan moet jij het kunnen bewijzen als zijnde gebruikelijk. Voor een IT functie zal dit erg ongeloofwaardig worden.

Het gebruikelijk loon is inclusief alle looncomponenten (bijtelling etc). Als je nog geen auto op de zaak hebt, dan kan je ook op die manier het loon verhogen.

Ik kijk zelf meer naar de grens van de 1ste schijf met het lage tarief in de IB. Volgend jaar is dat €75.518, als je daar na wat aftrekposten onderblijft vind ik het allemaal best hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:44:
[...]

Ik vind het dubieus. Want stel nou dat ik nu aan iets werk, zoals een boek/training en die verkoop ik pas in 2025, moet ik dan alvast omzet gaan rekenen in 2023 omdat ik er toen aan gewerkt heb? Lijkt me niet.

Als ik het allemaal moet corrigeren, dan wordt het leuk, dan moet ik al mn aangiftes van de afgelopen jaren gaan aanpassen :)
Maar als het gaat over een simpel uurtje factuurtje dienstverlening is het heel duidelijk in welk tijdsvak de diensten zijn geleverd, en dat is leidend voor de administratie en belasting. Niet de factuurdatum. Dat er een paar voorbeelden zijn waar dat over het algemeen minder duidelijk is of waar het niet hoeft doet daar weinig aan af.
Overigens in mijn geval valt alle december omzet in de hoogste schijf, dus ik heb geen belasting ontweken.
Je behaalt nog altijd een voordeel door de belasting een jaar uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
mannowlahn schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:00:
[...]

Dat klinkt als stukken minder dan wat ik nu kwijt ben. Ik mis nu persoonlijk ook de zelf controle van money bird omdat ik nu alles in een dropbox moet pleuren. Het is nu wel makkelijk omdat mijn vrouw bij zelfde bureau zit dus die gezamelijke opstelling van belasting is dan zo gedaan. Maar 600 tov de meer dan 5k die ik nu moet gaan betalen wordt mij een beetje gortig. Alles naar ratio van uren overigens, want als ze 30 uur bezig zijn dan gaat het hard natuurlijk.
Ik heb een offerte liggen:
werk bv incl aangifte vennootschapsbelasting, excl btw aangiften: 1500 per jaar
holding bv: 1250 per jaar
dga salaris administratie: 320 per jaar
aangifte IB 250-300 per jaar

Voor mij klinkt die 600 euro wel als heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
[...]

Het is niet dubieus, het is gewoon hoe het werkt. Er zijn legio pagina's te vinden die hetzelfde zeggen. B.v. eerste hit op Google (https://www.ikgastarten.n...-afsluiten-hoe-doe-je-dat)
Hoe verwerk je verkoopfacturen aan het einde van het jaar?

Wil je het jaar afsluiten maar moet je nog verkoopfacturen verwerken? Dan zijn er zijn drie scenario’s:

Omzet in 2022, uitbetaald in 2022. Dit boek je in 2022.
Omzet in 2022, uitbetaald in 2023. Dit boek je in 2022 – het gaat om het jaar waarop de omzet betrekking heeft.
Omzet in 2022, gefactureerd in 2023, uitbetaald in 2023 - De omzet boek je alsnog in 2022, behalve de btw, die slaat altijd op de factuurdatum (zie hieronder btw-aangifte).

Bij de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaaldatum
Persoonlijk vind ik het eerder dubieus dat jij het dan schijnbaar al jaren niet goed doet terwijl het allemaal vrij helder is.. Er zijn zat andere pagina's die hetzelfde zeggen, dus waarom is dit nu ineens dubieus?

Overigens, fiscale regels veranderen jaarlijks (en dus ook de 'te betalen ib'). Ongeacht welke schijf je valt / zou vallen, zal een andere omzet in ieder jaar tot een andere uitkomst leiden. Het is alleen hetzelfde als je exact elk jaar hetzelfde aantal uur draait in december tegen hetzelfde tarief (er vanuit gaande dat je uurtje-factuurtje doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-05 12:59

[...]

:D

Das net het bedrag dat ik voor dit jaar had gekozen. Volgend jaar maar weer omhoog dan.

Tis overigens meer een richtbedag. Als jij een functie hebt die lager betaald in loondienst, kan dat gewoon. Het gaat pas spelen bij dividend uitkereingen. Dat kan pas vanaf het minimum DGA loon. En ook dat is weer niet spannend, zolang je met alles onder de hoogste IB schijf blijft, maar dividend of loon maar heel weinig uit (alleen met wat premies e.d., maar het wordt heel erg persoonlijke situatie afhankelijk dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:04:
[...]

Maar als het gaat over een simpel uurtje factuurtje dienstverlening is het heel duidelijk in welk tijdsvak de diensten zijn geleverd, en dat is leidend voor de administratie en belasting. Niet de factuurdatum. Dat er een paar voorbeelden zijn waar dat over het algemeen minder duidelijk is of waar het niet hoeft doet daar weinig aan af.

[...]
Oh ik geloof het gerust dat ik het niet goed doe. Ik zal eens kijken of ik het makkelijk in mijn boekhouding kan verwerken, anders wordt het wel heel lastig elk jaar.

Aan de andere kant, ik doe niks opzettelijks kwaad, betaal netjes mn belasting en heb er naar mijn mening geen voordeel uit gehaald.

Wat me wel een beetje dwarszit: ik werd hier neergezet als fradeur/belastingontduiker. Ik denk dat dat wel meevalt. Plus dan zou ik zeggen: kijk eens naar posts die voorbijkomen met allerlei uitgaven die als zakelijk worden betiteld, zoals bijvoorbeeld zakelijke apple watches zodat je een notificatie van een e-mail krijgt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Hoort dat niet op de een of andere manier op de balans?

Er is wel een verschil trouwens. Je hebt het hier over het maken van een product voor de verkoop. Dat is iets anders als een eindresultaat dat opgeleverd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hielko schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:04:
[...]

[...]
Mwoah, er is wel iets van een nuance. Uit het voorbeeld een stukje terug bleek dat er juist alarmbellen afgaan als je het wel op het juiste tijdvak boekt, dus blijkbaar is het toch niet helemaal de norm al zou het wel zo moeten. Tegelijkertijd zal er in het geval van een controle ook gekeken worden of je het altijd zo doet of dat je per jaar wisselt. In dat laatste geval heb je een heel moeilijk verhaal terwijl het in het eerste geval eerder een foei zal worden.

edit: ik boek het zelf wel altijd in het juiste tijdvak. Maar ik denk ook dat de opkomst van dhz tools zoals moneymonk tot gevolg hebben dat dit soort toewijzigen achterwege blijven omdat je prima verder kunt met de flow als je het achterwege laat. En je weet niet wat je niet weet.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 12-12-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 17:26

_Arthur

blub

Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:21:
Wat me wel een beetje dwarszit: ik werd hier neergezet als fradeur/belastingontduiker. Ik denk dat dat wel meevalt. Plus dan zou ik zeggen: kijk eens naar posts die voorbijkomen met allerlei uitgaven die als zakelijk worden betiteld, zoals bijvoorbeeld zakelijke apple watches zodat je een notificatie van een e-mail krijgt :'(
Two wrongs, don't make a right.

Beter is om naar je eigen zaakjes te kijken dan naar "oei, die persoon doet ook iets wat misschien niet door de beugel kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ID-College schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:16:
[...]

Het is niet dubieus, het is gewoon hoe het werkt. Er zijn legio pagina's te vinden die hetzelfde zeggen. B.v. eerste hit op Google (https://www.ikgastarten.n...-afsluiten-hoe-doe-je-dat)

[...]

Persoonlijk vind ik het eerder dubieus dat jij het dan schijnbaar al jaren niet goed doet terwijl het allemaal vrij helder is.. Er zijn zat andere pagina's die hetzelfde zeggen, dus waarom is dit nu ineens dubieus?
Als eerste: Waarom voel je zo de behoefte om mij er zo op aan te vallen :?

Ik heb schijnbaar het fout gedaan, sorry @ID-College het zal niet meer voorkomen.

Met betrekking tot de regels: Persoonlijk vind ik het raar ja, want ik werk uurtje factuurtje: maar is in mijn beleving pas omzet als er een factuur van komt, niet als ik het werk heb verricht. En die factuur komt aan het einde van de maand.
Daarnaast is het raar dat het voor de IB blijkbaar anders is dan voor de BTW.

Er mogen hier wel hele politieke analyses gegeven worden over hoe bepaalde (concept) wetten in elkaar steken, maar als ik ik deze regel dubieus noem dan ben ik een belastingontduiker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
_Arthur schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:24:
[...]

Two wrongs, don't make a right.

Beter is om naar je eigen zaakjes te kijken dan naar "oei, die persoon doet ook iets wat misschien niet door de beugel kan".
Zeker niet, mijn manier is blijkbaar fout. Gelukkig leven we allemaal nog ;)
Ik wilde meer de selectieve verontwaardiging aangeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:01
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:11:
[...]

Ik heb een offerte liggen:
werk bv incl aangifte vennootschapsbelasting, excl btw aangiften: 1500 per jaar
holding bv: 1250 per jaar
dga salaris administratie: 320 per jaar
aangifte IB 250-300 per jaar

Voor mij klinkt die 600 euro wel als heel weinig.
Die 600 euro per jaar is per BV, en excl. administratie. Zaken als loonaangifte en btw aangifte doe ik zelf. Het betreft puur het controleren van de boekhouding, opmaken jaarrekening en doen van VPB aangiftes. Wel netjes door een accountantskantoor en RA accountant.

Die administratie zelf doen stelt niet zoveel voor overigens 😉

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb schijnbaar het fout gedaan, sorry @ID-College het zal niet meer voorkomen.

Met betrekking tot de regels: Persoonlijk vind ik het raar ja, want ik werk uurtje factuurtje: maar het is pas omzet als er een factuur van komt, niet als ik het werk heb verricht. Daarnaast is het raar dat het voor de IB blijkbaar anders is dan voor de BTW.

Er mogen hier wel hele politieke analyses gegeven worden over hoe bepaalde (concept) wetten in elkaar steken, maar als ik ik deze regel dubieus noem dan ben ik een belastingontduiker :+
Aanvallen? ik reageer alleen op je woordje "dubieus". Wat is er dubieus aan als je die pagina erbij pakt. Het is toch heel helder beschreven inclusief voorbeelden? Ik vind het persoonlijk heel helder.. De bureaustoel irt thuiswerken is dubieus, daar kan ik mee inkomen :+

Jouw definitie van omzet heb je schijnbaar zelf bedacht, want jij ziet het als omzet als de factuur er komt. Dat is niet hoe de BD er naar kijkt en daar gaat het hier natuurlijk wel om. IB en BTW zijn heel verschillende dingen en als je al langer zzp't dan vind ik wel gek dat je dat niet weet idd..

Er is vanuit de kvk ism de BD speciaal een webinar voor (zie https://ondernemersplein....t-met-de-belastingdienst/). Ik heb die zelf bijgewoond toen ik startte en daar werd het destijds vrij goed uitgelegd allemaal (miss eens bijwonen als je het nog niet gedaan hebt?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:21:
[...]
Dat kan jij wel vinden maar gelukkig hebben ons in Nederland allemaal aan de wet te houden. Het breken van de wet maakt je, potentieel, een fraudeur of belastingontduiker maar een Apple Watch op de zaak is niet meer als belastingontwijken. Het verschil is legitimiteit. Het is niet aan de belastingdienst om te bepalen hoe je onderneemt maar wel om je gemaakte facturabele uren in december ook in dat jaar op te voeren.

Het is niet zo dat er een drempelwaarde is vanaf wanneer je fraudeur bent, maar als je structureel je winst van december in januari boekt denk ik niet dat de inspecteur meer dan een waarschuwing voor geeft, mits natuurlijk je volledige administratie niet vol zit met meerdere telefoons, laptops en tablets per jaar, zakenreizen naar zonnige oorden, "mentalhealth" coaches, bureaus en bureaustoelen zonder zelfstandige werkruimte en een Youngtimer gewaardeerd op 10k terwijl je er 25k voor betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:07
Kurios schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:30:
[...]

Met betrekking tot de regels: Persoonlijk vind ik het raar ja, want ik werk uurtje factuurtje: maar is in mijn beleving pas omzet als er een factuur van komt, niet als ik het werk heb verricht. En die factuur komt aan het einde van de maand.
Daarnaast is het raar dat het voor de IB blijkbaar anders is dan voor de BTW.

Dat jij het raar vind en dat jouw beleving anders is, wil nog niet zeggen dat het juist is natuurlijk :P

Als je de boekhoudregels er op nazoekt dan zal je erachter komen dat je omzet moet toerekenen aan de periode waarin je dit behaalt hebt, niet wanneer je het factureert.

Dus uren in december zijn omzet voor december. Stuur je de factuur in het volgende jaar, of dat nou januari of april is maakt niet uit. Per jaar einde neem je dan een balanspost op met "nog te factureren omzet", je omzet verhoog je logischerwijs met hetzelfde bedrag.

Als je de factuur verstuurt veranderd er niets aan de omzet, die zat al in de juiste periode. De balanspost "nog te factureren omzet" verdwijnt en komt bij je balanspost "debiteuren" op. Totdat de klant betaald heeft.

Dat het voor de IB anders geld dan voor de BTW mag je raar vinden, maar dat is nou eenmaal hoe de fiscale regels zijn.
Pagina: 1 ... 470 ... 625 Laatste