Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
FastFox91 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:40:
Ik gebruik al jaren N26 en aangezien het gaan om een self-employed account gebruik ik hiervoor mijn eigen naam, wat ook de enige manier is. Magnit zegt nu dat ze een betaling gaan doen, maar gebruiken daarvoor alleen mijn (KvK) eenmanszaak bedrijfsnaam. Die zijn niet precies hetzelfde en N26 zegt dat de betaling niet door zal gaan. Opzoek dus naar een nieuwe bank, of mijn eigen naam toevoegen als handelsnaam. 8)7
Dat lijkt me toch logisch?! Als naam en nummer van een bankrekening niet matchen is het een no-go. Dat heeft niet met jouw rekening te maken, maar met de betalende bank.
Waarom wil je een zakelijke bankrekening op een andere naam dan de naam waarop je je facturen verstuurd?

Dan zou je in de factuur moeten opnemen dat het overmaken op rekening 123 t.n.v. Fast Fox. Dan kan je nog wel ergens je bedrijfsnaam ergens neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
FastFox91 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:40:
Ik gebruik al jaren N26 en aangezien het gaan om een self-employed account gebruik ik hiervoor mijn eigen naam, wat ook de enige manier is. Magnit zegt nu dat ze een betaling gaan doen, maar gebruiken daarvoor alleen mijn (KvK) eenmanszaak bedrijfsnaam. Die zijn niet precies hetzelfde en N26 zegt dat de betaling niet door zal gaan. Opzoek dus naar een nieuwe bank, of mijn eigen naam toevoegen als handelsnaam. 8)7
De tenaamstelling is in principe enkel een controle, volgens mij zou een boeking gewoon door moeten gaan als er geen match is. Deze controle vervalt vaak ook bij buitenlandse rekeningen (zoals N26). Ik begrijp wel dat Magnit de aanname doet dat de tenaamstelling overeenkomt met de bedrijfsnaam.

Is het voor die paar euro per maand niet beter om een rekening te openen bij Knab of andere die een boekhoudkoppeling ondersteund?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:21:
[...]

Dat lijkt me toch logisch?! Als naam en nummer van een bankrekening niet matchen is het een no-go. Dat heeft niet met jouw rekening te maken, maar met de betalende bank.
Waarom wil je een zakelijke bankrekening op een andere naam dan de naam waarop je je facturen verstuurd?

Dan zou je in de factuur moeten opnemen dat het overmaken op rekening 123 t.n.v. Fast Fox. Dan kan je nog wel ergens je bedrijfsnaam ergens neerzetten.
Volgens mij gaat het er in dit geval om dat N26 de binnenkomende betaling niet accepteert. Sommige partijen doen dat, want maakt risico op bijv. fraude en andere zaken een stuk kleiner.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:21
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

codingforus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:33:
[...]

Hoe kom je er bij dat de BTW niet aftrekbaar is voor het product dat je in privé hebt gekocht? De BD heeft het over kosten met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen. En als zij jou eenmaal als ondernemer beschouwen kun je de BTW die je destijds hebt betaald als voorbelasting aftrekken.
Volgens mij lopen er wat gedachtes en aannames door elkaar heen. Ja, als je in de aanloopfase een laptop koopt mag je de BTW wel aftrekken. Als je echter je laptop al had, mag dat weer niet (niet zomaar in ieder geval).

Nu kun je er over discussiëren hoe lang van te voren je die laptop nog zou kunnen kopen etc, maar ik denk dat in ons vak (helemaal als je vanuit loondienst hetzelfde werk gaat doen maar dan als zzp'er) is het niet zo heel sterk te verdedigen dat je 2 jaar geleden die laptop al gekocht hebt "in de aanloop fase". Dat zou met 1 of andere machine om broodjes te bakken en tegelijkertijd frikandellen te bakken (of zo...) wat beter verdedigbaar zijn. Maar als je de laptop in november gekocht hebt en in december start is dat natuurlijk supergoed te verdedigen dat je die met oog op je bedrijf gekocht hebt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:44
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:21:
[...]

Ik ben het met je eens. Raar dat N26 bij mijn zakelijke rekening niet mijn bedrijfsnaam gebruikt en wil gebruiken.

Je tweede punt, dat is juist het probleem. Magnit wil niet afwijken van mijn bedrijfsnaam.
Deveon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:46:
[...]

De tenaamstelling is in principe enkel een controle, volgens mij zou een boeking gewoon door moeten gaan als er geen match is. Deze controle vervalt vaak ook bij buitenlandse rekeningen (zoals N26). Ik begrijp wel dat Magnit de aanname doet dat de tenaamstelling overeenkomt met de bedrijfsnaam.

Is het voor die paar euro per maand niet beter om een rekening te openen bij Knab of andere die een boekhoudkoppeling ondersteund?
N26 breekt de transactie af als de naam verkeerd is, zeggen ze.

Dat is zeker een optie. Alhoewel ik N26 wel prettig vind. Voorheen gebruikte ik ING en daar was ik snel klaar mee. Moest voor alle kleine micro acties betalen. Boekhoudkoppeling heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Thunder schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:59:
Dit. In Amsterdam is er veelal geen Nederlandstalig personeel beschikbaar voor wat voor functie dan ook, van vakkenvuller tot CEO.
Tot op zekere hoogte maar er is gewoon heel veel aanbod van niet-Nederlandstaligen. En daar concurreer je dus mee, terwijl mensen die toevallig wel Nederlands spreken sowieso een dikke streep voor hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
FastFox91 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:24:
[...]

Ik ben het met je eens. Raar dat N26 bij mijn zakelijke rekening niet mijn bedrijfsnaam gebruikt en wil gebruiken.

Je tweede punt, dat is juist het probleem. Magnit wil niet afwijken van mijn bedrijfsnaam.

[...]

Dat is zeker een optie. Alhoewel ik N26 wel prettig vind. Voorheen gebruikte ik ING en daar was ik snel klaar mee. Moest voor alle kleine micro acties betalen. Boekhoudkoppeling heb ik niet nodig.
Wise of Revolut wellicht een optie als je richting een fintech achtige partij wilt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 17:18
FastFox91 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:24:
[...]

[...]

Bij Bunq kun je meerdere rekeningen openen met meerdere handelsnamen. Meen dat je daar wel een extra fee voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik lees op internet:

Let wel op. Voor de aangifte van de inkomstenbelasting moet je uitgaan van de datum waarop je de werkzaamheden hebt verricht (en dus niet de factuurdatum). Heb je in januari een factuur verstuurd voor werkzaamheden die je in december hebt verricht, dan moet je deze factuur meenemen in je aangifte over 2023 en niet 2024.

Hoe zit dit andersom? Als gewerkte uren vooraf gefactureerd worden in 2023 maar pas gepresteerd in 2024, moet je die dan pas bij de inkomstenbelasting van 2024 meetellen?

edit:

volgens https://paperdork.nl/waar...maken-voor-het-jaareinde/ zou dit inderdaad onder inkomstenbelasting 2024 vallen

[ Voor 15% gewijzigd door Bio op 06-12-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:32
Mag ik vragen wat jouw specifieke expertise is? Ik ben zelf ook een soort van data-engineer, ben benieuwd met wat voor talen/producten/services/frameworks je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bio schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:50:
Ik lees op internet:

Let wel op. Voor de aangifte van de inkomstenbelasting moet je uitgaan van de datum waarop je de werkzaamheden hebt verricht (en dus niet de factuurdatum). Heb je in januari een factuur verstuurd voor werkzaamheden die je in december hebt verricht, dan moet je deze factuur meenemen in je aangifte over 2023 en niet 2024.

Hoe zit dit andersom? Als gewerkte uren vooraf gefactureerd worden in 2023 maar pas gepresteerd in 2024, moet je die dan pas bij de inkomstenbelasting van 2024 meetellen?
Ja, dit zijn in accounttermen de zogenaamde memoriaalposten. Op de debetzijde van de balans staat een post "Nog te factureren" voor werk dat al wel uitgevoerd is maar nog niet is gefactureerd en op de creditzijde een post "Reeds vooruit gefactureerde bedragen" voor werk dat nog uitgevoerd moet worden, maar al wel is betaald.

Daarmee valt de omzetpost altijd in het juiste jaar en gaat de inkomstenbelasting ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 09:09
Skyaero schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:12:
[...]

Ja, dit zijn in accounttermen de zogenaamde memoriaalposten. Op de debetzijde van de balans staat een post "Nog te factureren" voor werk dat al wel uitgevoerd is maar nog niet is gefactureerd en op de creditzijde een post "Reeds vooruit gefactureerde bedragen" voor werk dat nog uitgevoerd moet worden, maar al wel is betaald.

Daarmee valt de omzetpost altijd in het juiste jaar en gaat de inkomstenbelasting ook goed.
Dit is mij nieuw, wat ik overal dacht te lezen is dat de factuurdatum telt. Met BTW en IB.
Je hebt 3 zaken, tijdsvak waarin het werk is uitgevoerd, factuurdatum en betaaldatum.
Haal je niet de factuurdatum in de war met betaaldatum?
Bij e-boekhouden b.v. zie je de uren pas in je balans (Debiteuren) als je een factuur aanmaakt. In mijn geval is dat na het eind van de maand.
In de winst & verlies rekening komt het er pas bij als je de factuur aanmaakt.
Bij mijn weten telt alleen dus alleen factuurdatum. Of zie ik iets compleet over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Factuurdatum telt voor de btw.
Moment van uitvoer van levering / uitvoer werkzaamheden telt voor bedrijfsresultaat (en dus voor IB/VPB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:01
Of zie ik iets compleet over het hoofd?
Zie hier ook een linkje: https://www.myfinance.nl/kennisbank/boek-eenvoudig-je-omzet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BertS schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:07:
Factuurdatum telt voor de btw.
Moment van uitvoer van levering / uitvoer werkzaamheden telt voor bedrijfsresultaat (en dus voor IB/VPB).
Er zijn een hoop mensen die dat niet weten volgens mij.
Toen ik een hypotheek aanvraag deed en ze een inkomens check deden vielen ze erover dat mijn betaalde BTW niet klopte met mijn omzet (over een jaar)
Ik heb ze toen moeten uitleggen dat de BTW in een ander jaar viel dan de omzet (door de factuur over december die op 1 januari verstuurd wordt).

Je zou verwachten dat een bedrijf dat dat soort checks als businessmodel heeft het wel zou moeten weten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
DanTm schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:22:
[...]

Toen ik een hypotheek aanvraag deed en ze een inkomens check deden vielen ze erover dat mijn betaalde BTW niet klopte met mijn omzet (over een jaar)
Ik heb ze toen moeten uitleggen dat de BTW in een ander jaar viel dan de omzet (door de factuur over december die op 1 januari verstuurd wordt).

Je zou verwachten dat een bedrijf dat dat soort checks als businessmodel heeft het wel zou moeten weten.
Ik ben registeraccountant en controleer de financiële administratie van grote corporates tot kleinere MKB ondernemingen. Ik kan je garanderen dat het gros van de bedrijven heel simpel de tool heeft: moment aanmaken van de factuur = moment boeken van de omzet, in plaats van dat je werkelijk de omzet boekt.
In wezen maakt het enkel uit bij de opbrengsten rondom december, als je het handig aanpakt maak je de factuur op 31-12 aan en zit het netjes in het jaar waar het betrekking op heeft, valt de BTW in dezelfde periode en heb je geen lastige overloop.

Anders zou je eigenlijk een boeking willen maken:
Nog te factureren bedragen (je hebt de factuur immers nog niet verstuurd)
@ Omzet

Maar persoonlijk denk ik niet dat de belastingdienst hier wakker van ligt, nog nooit terug gezien bij boekenonderzoeken van de klanten die ik controleer ookal doen die het anders, zolang je het maar consistent doet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:02
Ik deed dat ook zo in het verleden. Iedere factuur kreeg als extra mee in welk tijdvak deze dienst valt. Boekhouder was verrast dat ik die moeite nam. Wel correct. Proefde een beetje dat het niet echt nodig is maar ze zullen natuurlijk nooit advies geven tegen de regels in.

Het werd pas interessant toen de belasting inspecteur een verschil tussen de BTW en IB zag. Ook hij was verrast dat ik dat zo deed. Niet veel zzp-ers doen dat blijkbaar. Daarmee was ook heel snel de controle voorbij met positief resultaat.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
[...]

Ik heb als controller een hele discussie gehad met de RVO en het UWV met betrekking tot de ontvangen NOW steunmaatregel. Ik werkte in een organisatie dat actief was met (grote) langlopende evenementen/projecten. Ik kon de beste man niet duidelijk maken dat wij omzet/resultaat nemen op basis van WIP (work in progress) en dat de factuurdatum helemaal niet relevant is. Deze manier van werken is overigens verplicht en werd ook jaarlijks afgetekend door een controlerende accountant.

Maar nee, de beste man wilde toch factuurdatum als grondslag... man man man.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
DomiGijzen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:38:
Ik deed dat ook zo in het verleden. Iedere factuur kreeg als extra mee in welk tijdvak deze dienst valt. Boekhouder was verrast dat ik die moeite nam. Wel correct. Proefde een beetje dat het niet echt nodig is maar ze zullen natuurlijk nooit advies geven tegen de regels in.

Het werd pas interessant toen de belasting inspecteur een verschil tussen de BTW en IB zag. Ook hij was verrast dat ik dat zo deed. Niet veel zzp-ers doen dat blijkbaar. Daarmee was ook heel snel de controle voorbij met positief resultaat.
Heb jij het genoegen gehad tot een belastingcontrole als ZZP'er? Ik zou een staatslot kopen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DomiGijzen
ColeJ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:40:
[...]

Heb jij het genoegen gehad tot een belastingcontrole als ZZP'er? Ik zou een staatslot kopen :+
Yes. Maar dat was dus door de reconciliatie verschillen tussen de BTW en IB opgaaf die afweek op omzet. Geen boekencontrole.

Ik zorg er dus nu voor dat ik de december factuur in het lopende jaar verstuur. Dan valt de BTW en de omzet in het goede jaar.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolucious
DomiGijzen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:45:
[...]

Yes. Maar dat was dus door de reconciliatie verschillen tussen de BTW en IB opgaaf die afweek op omzet. Geen boekencontrole.

Ik zorg er dus nu voor dat ik de december factuur in het lopende jaar verstuur. Dan valt de BTW en de omzet in het goede jaar.
Puur uit nieuwsgierigheid, hoe groot waren die verschillen als wij een indicatie kunnen krijgen. Ben altijd reuzen benieuwd waar de grens ongeveer ligt dat de belastingdienst mensen gaat flaggen of zelfs benaderen.
Had in een cursus te horen gekregen dat je als ondernemer gemiddeld eens in de 30 (!) jaar een BTW onderzoek krijgt vanwege de personeelstekorten. IB was vaker een onderzoek, maar nog steeds niet iets om naar huis te schrijven. Cursus was gericht aan MKB fiscaal adviseurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
@Rolucious Was ergens rond 2 a 3k.

Grz D.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 14:52
Les is dus om het niet te doen , anders krijg je controle (en moet je mogelijk je bureaustoel toch prive boekenn) :+

Even serieus, op 31-12 factuur sturen is een hele goede. *zet reminders voor elk jaar*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolkje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik ben een paar jaar fiscalist geweest en ik kan 1 boekenonderzoek herinneren bij een klant en 1 FIOD inval :/

Het tekort aan fiscalisten bij de BD is al jaren een drama en ik begrijp ook wel waarom. Even los van de interne cultuur en de arbeidsvoorwaarden: je wordt gewoon regelmatig bedreigd. Ik heb de BD ook een tijdje van binnen gezien en sommige mensen reageren echt niet zo tof op mededelingen dat je van hun aangifte gaat afwijken. Werken bij de BD is echt een roeping zullen we maar zeggen.

Brieven van de BD worden ook altijd op vrijdag/zaterdag bezorgd zodat mensen echt een paar dagen moeten wachten met bellen en hopelijk een beetje zijn afgekoeld. De grootste fout die ik ooit heb gemaakt was op vrijdagmiddag toch de telefoon opnemen bij de BD :X

Gelukkig voor mij was het maar een stage, maar het helpt ook niet echt als aanstaande fiscalisten al gelijk een afkeer krijgen van werken bij de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
[...]

Dit hele verschil was voor de belastingdienst reden om langs te komen. Omze klopte niet tov de BTW........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
FitTiv schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:36:
Les is dus om het niet te doen , anders krijg je controle (en moet je mogelijk je bureaustoel toch prive boekenn) :+

Even serieus, op 31-12 factuur sturen is een hele goede. *zet reminders voor elk jaar*
Mijn facturen gaan altijd weg op de laatste dag van de maand. Nooit gedoe met vreemd boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Wolkje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:51:
IEven los van de interne cultuur en de arbeidsvoorwaarden: je wordt gewoon regelmatig bedreigd. Ik heb de BD ook een tijdje van binnen gezien en sommige mensen reageren echt niet zo tof op mededelingen dat je van hun aangifte gaat afwijken. Werken bij de BD is echt een roeping zullen we maar zeggen.
Absurd gewoon. Dit moet echt heel hard aangepakt gaan worden, net als rond O&N de politie, brandweer en ambulances worden belaagd. Je bent in dienst van het volk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bertuslambertus
Ik maak eigenlijk alleen uren, in de boekhouding bestaat er toch dan geen verschil tussen BTW en IB (kijkend naar datum)?
Stel ik maak de factuur 31-12, dan tellen de uren mee in dit jaar, het is verwerkt in de boekhouding, dit geldt voor IB en BTW.
Stel ik maak de factuur 3 januari, dan bestaan de getallen niet in mijn boekhouding op 1 januari. Maw, dan is de omzet (en ook winst/inkomen/IB etc) op dat moment nog niet bestaand (op 1 januari), pas als ik de factuur maak "ontstaat" het in de boekhouding.
Ik kan dus ervoor kiezen om de maand omzet in 2023 of 2024 te laten vallen. Ik snap niet waar het verschil vandaan kan komen tussen de IB en btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
Als je die uren wel gemaakt hebt in december is dat officieel niet volgens de regels.

Uren, btw teruggave hoort dan officieel op factuurdatum, dus 3 jan

De gewerkte uren voor je ib vallen dan in december want toen heb je ze gemaakt.

Ergo je btw klopt niet over 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
In MoneyMonk maak ik de factuur van de uren van december in januari, aangezien ik altijd de eerste maandag van de volgende maand mag factureren. Vervolgens pas ik de omzetdatum aan zodat de omzet in 2023 valt. De BTW valt dan gewoon in Q1 2024, het moment dat de factuur gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
FitTiv schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:38:
Als je die uren wel gemaakt hebt in december is dat officieel niet volgens de regels.

Uren, btw teruggave hoort dan officieel op factuurdatum, dus 3 jan

De gewerkte uren voor je ib vallen dan in december want toen heb je ze gemaakt.

Ergo je btw klopt niet over 2023.
Als ik ze intern boek op december en de factuur maak in januari dan is er een verschil idd.
Bij mij gaat het in 1x, dus dan de factuur boeken/maken op 31-12, dan is er ook geen twijfel.

Weer wat geleert :D (diensten gemaakt in een jaar moet je ook in dat jaar boeken voor de IB).

[ Voor 7% gewijzigd door bertuslambertus op 07-12-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05
Inboeken zoals het gegaan is. Als je in jan. de factuur stuurt over de uren van december, moet je de omzet wel in het jaar meenemen waarin je ze gemaakt hebt, en niet over het jaar heen tillen. De btw draag je uiteraard wel af in Q1, want toen is de factuur opgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
bertuslambertus schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:43:
Als ik ze intern boek op december en de factuur maak in januari dan is er een verschil idd.
Bij mij gaat het in 1x, dus dan de factuur boeken/maken op 31-12, dan is er ook geen twijfel.
Dat is dus wat ik in de basis altijd doe; de Dec factuur aanmaken op de datum die nog binnen 't jaar valt.

Zit nu alleen via reverse billing te werken (HeadFirst) dus ben benieuwd hoe 't gaat. Aangezien ze nu al aangeven dat je uiterlijk 15 Dec de uren voor 't hele jaar in moet voeren, vermoed ik dat ze hetzelfde gaan doen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
JEightyFive schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:43:
aangezien ik altijd de eerste maandag van de volgende maand mag factureren.
Huh? Dat bepaal je toch zelf wanneer jij de factuur stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
Op de facturen maak ik altijd een factuurregel per week. In Moneybird kan je daar eenvoudig de begin- en einddatum bij invoeren. Op basis daarvan wordt automatisch de omzet in het juiste periode geboekt.
Op die manier gaat het ook voor de reverse billing facturen prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tabbo12
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 20:33
En hoe gaat dat dan met werk verdeeld over 2023 en 2024?
Ik heb een project wat ik nu al twee maanden aan het voorbereiden ben, maar volgend jaar zal afronden en factureren. Volgens mij zou ik volgens de letter van de wet de gemaakte uren van dit jaar als omzet moeten rekenen voor de IB-aangifte, maar gaat me dat mogelijk alleen maar vragen van de boekhouder en belastingdienst opleveren. Dus is het niet aan te raden.
Het gaat trouwens om een project voor een aangenomen prijs, op basis van ureninschating vooraf.

[ Voor 27% gewijzigd door Tabbo12 op 07-12-2023 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
Ook weer een jaarlijks terugkerende discussie. Ik doe het al tien jaar hetzelfde; boek altijd mijn facturen begin van de opvolgende maand, dus december factureer ik in januari. Dus officieel doe ik het fout, maar doe het al jaren consequent fout dus benadeel de belastingdienst niet dus het zal allemaal wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ascension schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:24:
Ook weer een jaarlijks terugkerende discussie. Ik doe het al tien jaar hetzelfde; boek altijd mijn facturen begin van de opvolgende maand, dus december factureer ik in januari. Dus officieel doe ik het fout, maar doe het al jaren consequent fout dus benadeel de belastingdienst niet dus het zal allemaal wel loslopen.
Haha, grappig. Moest ineens denken aan "ik rijd altijd op de middelste baan. Dat doe ik al tien jaar en officieel fout, maar ik benadeel er niemand mee".
Nou ja, de wet zegt dat je rechts moet rijden dus dat ik echt fout. Maar waarom zou het fout zijn om je uren van december in januari te boeken? Mag het niet? Jij bepaalt toch zelf wanneer je je factuur stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBK
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 26-06 11:13

BBK

Ik ben het laatste half jaar meer en meer de optie ZZP te overwegen.
Situatie: ben een systeembeheerder met ca. 9 jaar ervaring in serverbeheer, projecten, migraties (Exchange, domeinmigraties, etc.) en ondertussen een 4-tal werkgevers versleten.
Ik merk dat ik na een tijdje bij dezelfde werkgever rusteloos wordt en een stuk vrijheid in de mogelijkheden mis (denk hierbij aan verlof, keuze lease auto, dat soort zaken).
Nooit echt bezig geweest met certificering, maar nu wel bezig met MD102 (o.a. vanwege mogelijk ZZP'en).

Ik weet echter niet hoeveel vraag er is naar sys admins in de ZZP wereld in het werk waarin ik ervaring heb. Is er iemand hier die mij daar meer over kan vertellen?

O ja, locatie is Limburg, ik kan me voorstellen dat er meer vraag is rond de randstad. Remote/hybride heeft dan de voorkeur, natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door BBK op 07-12-2023 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbe81
Nou ja, de wet zegt dat je rechts moet rijden dus dat ik echt fout. Maar waarom zou het fout zijn om je uren van december in januari te boeken? Mag het niet? Jij bepaalt toch zelf wanneer je je factuur stuurt?
Zeker mag je je factuur in januari sturen maar heel formeel moet je de gewerkte uren op de balans boeken als nog te factureren werkzaamheden / onderhanden werk en boek je deze balanspost bij het versturen van de factuur weer af. Zeg maar net als met verkopen uit voorraad, daar boek je bij de inkoop ook je voorraad op en bij de verkoop af.

Ik verwacht dat de meeste boekhoudsoftware dit automatisch goed doet als je de uren / factuur op de juiste manier invoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BBK schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:47:
Ik weet echter niet hoeveel vraag er is naar sys admins in de ZZP wereld in het werk waarin ik ervaring heb. Is er iemand hier die mij daar meer over kan vertellen?

O ja, locatie is Limburg, ik kan me voorstellen dat er meer vraag is rond de randstad. Remote/hybride heeft dan de voorkeur, natuurlijk.
Zeker voldoende vraag, maar met zicht op Wet-DBA zit je wel snel in een "werknemers-rol" of uitbreiding van het team. Verder zijn veruit de meeste opdrachten in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Vanuit Limburg kan dat wel eens lastig worden.

Niets houd je echter tegen om op verschillende portalen in te schrijven en vervolgens een tijdje kijken wat er voorbij komt. Pas echter wel op dat actief recruiters altijd wel iets hebben, het is alleen vaak de vraag of de match echt goed is. Nogal een cowboy wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:11:
[...]

Huh? Dat bepaal je toch zelf wanneer jij de factuur stuurt?
Uren van de volledige maand moeten eerst goedgekeurd zijn. Die goedgekeurde uren moet ik vervolgens ook nog met de factuur meesturen 8)7
Dat kan dus pas vanaf de eerste maandag van de nieuwe maand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
JEightyFive schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:07:
[...]

Uren van de volledige maand moeten eerst goedgekeurd zijn. Die goedgekeurde uren moet ik vervolgens ook nog met de factuur meesturen 8)7
Je lijkt wel in loondienst _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mbe81 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:48:
[...]

Zeker mag je je factuur in januari sturen maar heel formeel moet je de gewerkte uren op de balans boeken als nog te factureren werkzaamheden / onderhanden werk en boek je deze balanspost bij het versturen van de factuur weer af. Zeg maar net als met verkopen uit voorraad, daar boek je bij de inkoop ook je voorraad op en bij de verkoop af.

Ik verwacht dat de meeste boekhoudsoftware dit automatisch goed doet als je de uren / factuur op de juiste manier invoert.
Ik zal eens kijken of DigiBTW dat ook automatisch doet. Nooit op gelet. Ik doe ook maar wat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Pffff, dat spelletje speel ik niet mee. Ik ben ondernemer dus je krijgt gewoon een factuur van me. Goedkeuring van de uren is prima, maar staat er los van. En ja, bij mij willen ze ook getekende uren. In de factuur zet ik altijd dat het getekende urenformulier zsm volgt. In 95% van de gevallen is dat in de eerste werkweek van de volgende maand. Ik laat me echt niet vangen door hun regels. Dan zoeken ze maar een loondienster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:35:
[...]

Pffff, dat spelletje speel ik niet mee. Ik ben ondernemer dus je krijgt gewoon een factuur van me. Goedkeuring van de uren is prima, maar staat er los van. En ja, bij mij willen ze ook getekende uren. In de factuur zet ik altijd dat het getekende urenformulier zsm volgt. In 95% van de gevallen is dat in de eerste werkweek van de volgende maand. Ik laat me echt niet vangen door hun regels. Dan zoeken ze maar een loondienster.
Ach, het is misschien wat omslachtig maar uiteindelijk komt het nog steeds neer op maandelijks een factuur. Zie zelf het probleem niet zo eigenlijk. Ze betalen verder altijd (ruim) op tijd en er zit geen partij tussen dus alles is voor Bassie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

In mijn huidige overeenkomst (Rijksoverheid, via Linkit) staat dat ik de factuur mag sturen zonder getekende urenstaat, maar dat ik wel zelf verantwoordelijk ben voor het feit dat die urenstaat er is en getekend wordt en dat ik hem bij opvragen vanuit de tussenpartij moet kunnen aanleveren.
Best een mooie middenweg imho, je kunt gewoon factureren voordat die goedkeuring door de molen is :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ralpje schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:43:
In mijn huidige overeenkomst (Rijksoverheid, via Linkit) staat dat ik de factuur mag sturen zonder getekende urenstaat, maar dat ik wel zelf verantwoordelijk ben voor het feit dat die urenstaat er is en getekend wordt en dat ik hem bij opvragen vanuit de tussenpartij moet kunnen aanleveren.
Best een mooie middenweg imho, je kunt gewoon factureren voordat die goedkeuring door de molen is :)
Goeie ervaring mee, met LinkIt. Ze hadden bij mij wel een redelijke marge maar ik kreeg er ook wel wat voor terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:35
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:35:
[...]

In mijn geval resulteert het goedkeuren van de uren in een inkoopordernummer. Dit nummer moet ik verplicht vermelden op de factuur. De goedkeuring van de factuur is daarna automatisch gedaan, omdat mijn factuurbedrag matched met bedrag van de inkooporder. Dus hoef ik het factuurproces niet meer door.
In de bouwwereld moeten alle onderaannemers hun termijnstaten laten aftekenen en dat gaat om hele andere bedragen dan 40 x {tarief}. Dat heeft toch niets met wel/niet ondernemer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 20-09 01:02
In die urensheet staan vaak ook de projecten waar je aan werkt. In plaats van dat je extra handjes bent op de werkvloer en je alleen arbeidsuren factureert.
Naast je facturen heb je in je bijlagen dan ook de werkzaamheden die je hebt uitgevoerd.

Hier ook pas factureren als de uren gecontroleerd zijn. Heb daar geen problemen mee. Zelfs een paar keer voorkomen dat ik de uren verkeerd heb ingevuld en gevraagd ben om dit te corrigeren.

Heb bij geen enkel klant meegemaakt dat er een prettig urenregistratiesysteem was. Lijkt erop dat ze dit zo frustrerend mogelijk willen maken. AFAS spant hier wel de troon als het gaat om anti-UX.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ID-College
Het heeft imo helemaal niets te maken met loondienst of niet. Het is helemaal niet gek dat er een controle plaatsvindt op die uren.. Volgens een paar mensen hier moet de klant - omdat die met zzp'ers werkt - de uren maar op hun blinde ogen geloven die de zzp'er opgeeft? Rare manier van denken houden sommige er op na..

Als het feestje omgedraaid werd dan accordeerden die mensen natuurlijk direct alles zonder ook maar iets te verifiëren... rrrrright..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Tabbo12 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:21:
En hoe gaat dat dan met werk verdeeld over 2023 en 2024?
Ik heb een project wat ik nu al twee maanden aan het voorbereiden ben, maar volgend jaar zal afronden en factureren. Volgens mij zou ik volgens de letter van de wet de gemaakte uren van dit jaar als omzet moeten rekenen voor de IB-aangifte, maar gaat me dat mogelijk alleen maar vragen van de boekhouder en belastingdienst opleveren. Dus is het niet aan te raden.
Het gaat trouwens om een project voor een aangenomen prijs, op basis van ureninschating vooraf.
De omzet naar rato verdelen over 2023/2024. Oftewel: per 31/12 je onderhanden-werk-positie bepalen op dit project. Altijd een van de grote uitdagingen in projectadministraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Het ging me niet om een getekende urenkaart. Allemaal prima. Alleen ik zie dat los van de factuur.
Dat ze wel met elkaar in overeenstemming moeten zijn is ook logisch; vraag is of dat vooraf moet of achteraf.

Eenmaal had ik te maken met een partij die ook eerst de uren wilde hebben. Mijn standpunt uitgelegd. En toen zij de hunne: verhaal was dat ze van sommigen de uren pas kregen in de derde of vierde week van de volgende maand, en dan was het wat laat om hun klant een factuur te sturen. Dat snap ik zelf ook wel. Daarom zit ik altijd achter mijn getekende urenformulier aan. Maar het blijft los van het sturen van de factuur.
Mijn bedrijfsprocessen staan dat niet toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
DomiGijzen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:45:
[...]

Zo te horen is dat dan een "goede" manier om op te vallen bij de BD. Heb toen ik begon ook iemand langs gehad van de BD vanwege dezelfde trigger, bij mij zat er ook een heel groot verschil tussen IB omzet en BTW omdat mijn omzet niet uit de EU komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Hydra schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:53:
[...]

Dat is dus wat ik in de basis altijd doe; de Dec factuur aanmaken op de datum die nog binnen 't jaar valt.

Zit nu alleen via reverse billing te werken (HeadFirst) dus ben benieuwd hoe 't gaat. Aangezien ze nu al aangeven dat je uiterlijk 15 Dec de uren voor 't hele jaar in moet voeren, vermoed ik dat ze hetzelfde gaan doen.
Ik moest bij HeadFirst wel eerst de uren van de klant met een digitaal paraafje van de klant meesturen. Dat was soms vrij krom, helemaal als je klant 13 periodes kent qua uren.

Daar waren dus figuren (mede zzp'ers) die een extra maand gingen wachten tot hun manager die ene week van de nieuwe periode (maar wel nog in de "oude" maand) zou goedkeuren. :F

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40
In de meeste boekhoudpakketten gaat dit overigens allemaal automatisch... In Moneybird kan je per factuurregel aangeven over welke periode het gaat en gaat het direct goed met het boeken van omzet. Mijn facturen zijn meestal vrij simpel met "x uren, opdracht y" die ik dan op de gewerkte maand zet. Als er een jaarovergang tussen zit kan je twee factuurregels toevoegen met twee periodes. Factuurdatum bepaalt automatisch de btw periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dspartan
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 17:06
Nieuwtje hier. Is het daadwerkelijk nuttig om een boekhoudingsprogramma te halen als ik alleen 1 factuur per week lever? (Software diensten.)

Is het een vervanging voor een boekhouder? Of is het slimmer om een boekhouder te betalen en een exceladministratie uit te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Dspartan schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:38:
Nieuwtje hier. Is het daadwerkelijk nuttig om een boekhoudingsprogramma te halen als ik alleen 1 factuur per week lever? (Software diensten.)

Is het een vervanging voor een boekhouder? Of is het slimmer om een boekhouder te betalen en een exceladministratie uit te voeren?
Is compleet je eigen keuze. Ik verstuur nog minder facturen, maar gebruik wel gewoon Moneymonk.

Uiteraard kun je je boekhouding ook gewoon in Excel bijhouden.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen

Vergeet niet je inkoopfacturen.

Je kunt zeker beginnen in excel. Bijna alle boekhoudprogramma's kun je beginstanden overnemen mocht je over willen naar een pakket.

Grz D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive

Je boekhouding bestaat (waarschijnlijk) uit meer dan alleen je facturen. Neem je zakelijke kosten als bankrekening, verzekeringen, internet, telefonie maar misschien ook relatiegeschenken en zakelijke etentjes.
Bij die laatste 2 gelden weer bepaalde regels voor hoeveel je af mag trekken. Een MoneyMonk vult dat automatisch goed in wanneer je dat inboekt.
Als je dat in Excel wil gaan verwerken moet je dat allemaal wel weten. Plus je bonnetjes allemaal erg goed bewaren. In een online pakket kan je die gewoon uploaden.

Een bekende van mij doet het in Excel en is ieder kwartaal weer een paar uur kwijt aan zijn BTW aangifte.
Via (in mijn geval) MoneyMonk is het een paar minuten werk.

Wel heb ik ook een boekhouder, voornamelijk voor het 4 ogen principe en omdat ik te lui ben om zelf de aangifte IB te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
[...]

Ja hier ook, klopt het dat je dan die uren samen met je factuur in 1 PDF moet gieten? :P
Wat je gewoon kunt doen is alvast de factuur aanmaken en wanneer je de uren hebt, ze samen opsturen.

Ga degene die moet fiatteren wel aangeven dat het wel dezelfde dag (laatste werkdag 2023) akkoord moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
bertuslambertus schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:17:
[...]

Ja hier ook, klopt het dat je dan die uren samen met je factuur in 1 PDF moet gieten? :P
Haha, nee, gelukkig niet. Gewoon 2 losse bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Zoek een boekhouder, kijk af wat hij doet en als je het gevoel hebt dat je het zelf kan dan zeg je het contract op. Ik zou persoonlijk echt niet aanraden om het zelf te gaan, de meeste hier halen binnen 1 á 2 uurtjes per maand de kosten van volledig ontzorgd er al uit. Als je nu al afvraagt wat er op je afkomt dan vermoed ik at je er veel meer tijd in moet gaan stoppen om het onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ID-College schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:04:
Het heeft imo helemaal niets te maken met loondienst of niet. Het is helemaal niet gek dat er een controle plaatsvindt op die uren.. Volgens een paar mensen hier moet de klant - omdat die met zzp'ers werkt - de uren maar op hun blinde ogen geloven die de zzp'er opgeeft? Rare manier van denken houden sommige er op na..

Als het feestje omgedraaid werd dan accordeerden die mensen natuurlijk direct alles zonder ook maar iets te verifiëren... rrrrright..
Uh nee. Dat die uren ergens geregistreerd moeten staan is logisch, hoewel dat dus ook afhangt van de organisatie. Er is maar 1 klant waar ik uren moet registreren. Waar het om gaat is dat sommigen hun factuur pas kunnen versturen als aan de kant van de klant het hele riedeltje geweest is. Dat is een beetje de omgekeerde wereld. Die wel door velen als normaal gezien wordt blijkbaar, maar dat vind ik dus ook niet. Uitstekend dat die controle er is, dat hoort ook bij alle inkomende facturen te gebeuren (maar dat gebeurt niet altijd, daarom zijn die spookfacturen namens 'de gouden gids' of 1 of andere domein-register versturen blijkbaar toch lucratief).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:23:
[...]

Zoek een boekhouder, kijk af wat hij doet en als je het gevoel hebt dat je het zelf kan dan zeg je het contract op. Ik zou persoonlijk echt niet aanraden om het zelf te gaan, de meeste hier halen binnen 1 á 2 uurtjes per maand de kosten van volledig ontzorgd er al uit. Als je nu al afvraagt wat er op je afkomt dan vermoed ik at je er veel meer tijd in moet gaan stoppen om het onder de knie te krijgen.
Aan de andere kant, je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen boekhouding dus stop er vooral wel tijd in dat je begrijpt wat er gebeurt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
ID-College schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:04:

Geen ervaringsdeskundige, nu 3 opdrachten gehad, overal werden alle uren standaard goedgekeurd. Weet zeker, als ik 2 weken in de tuin ga zitten zonnen, en ik schrijf die uren, dan worden ze nog goedgekeurd. Bij 2 van de 3 weet je gewoon van andere externen dat ze andere zaken erbij doen, de uren worden toch goedgekeurd. Als er na een aantal sprints niks opgeleverd werd, dan werd er niet gekeken hoe komt dat nou, nee dan moet er wsl nog iemand bij...
Zelf vind ik het normaal dat je externen (maar ook internen) iets van controleert op uren. Hoeft echt niet ieder kwartiertje te verantwoorden zijn, maar wel globaal van hey, wat heb je eigenlijk ongeveer gedaan afgelopen sprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:14
Tsja, als een schilder mij een factuur stuurt voor het schilderen van mijn kozijnen kijk ik ook eerst even of er inderdaad nieuwe verf op zit en of het goed gedaan is voor ik hem betaal.

Contractueel vastleggen dat die schilder de factuur pas mag sturen nadat hij eerst zelf een inspectieverzoek bij mij heeft ingediend en ik mijn goedkeuring teruggestuurd heb klinkt mij idioot in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Payton
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 09:45
Als je denkt dat je de workshops ook elders kan geven zou ik niet alle ontwikkelkosten doorberekenen aan deze ene klant. Wel een deel ervan natuurlijk. Als het echt een klant-specifieke workshop is zou ik dat weer wel doen, dat is gewoon werk dat je speciaal voor hen verricht toch? Als je het onderbouwt kunnen ze er altijd nog wat van vinden en wellicht is er dan sprake van onderhandelingen. Maar kan me niet voorstellen dat ze, als jij specifiek gevraagd bent, meteen zeggen "Nee, dat is veel te duur, we zijn dusdanig beledigd dat we nooit meer zaken met je willen doen. Ps: je vader stinkt naar vlierbessen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:28:
[...]

Aan de andere kant, je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen boekhouding dus stop er vooral wel tijd in dat je begrijpt wat er gebeurt.
Zeker, maar dit is toch een stuk efficiënter met een boekhouder dan zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:23
Heb paar jaar geleden uitgezocht wat geven van een cursus kan opleveren. Ook voor redelijke niche kennis. Een cursist levert tussen de 1000 en 2000 euro per dag op afhankelijk van groepsgrootte en aantal cursusdagen. Grotere groep of meer cursusdagen brengt de prijs per cursist omlaag.

Ik zou in jouw geval niet te laag inzetten. De tijd die spendeert aan voorbereidingen en geven van een cursus ben je namelijk gewoon kwijt. Dat wil zeggen dat je in diezelfde tijd ook een klus bij een andere klant had kunnen doen.
En als je cursus voor een specifieke klant niet te hergebruiken is bij een andere klant, dan is het naar mijn mening logisch als je een flinke factuur naar deze klant stuurt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:03
Payton schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:01:
[...]

Als je denkt dat je de workshops ook elders kan geven zou ik niet alle ontwikkelkosten doorberekenen aan deze ene klant. Wel een deel ervan natuurlijk.
Mijn stelregel is dat als ik iets kan hergebruiken, de eerste klant de kosten moet dekken (dus zonder winstopslag), en vanaf de tweede klant winst maken. Ik zou niet onder kostprijs gaan zitten in de hoop dat je dat ooit nog eens terugverdiend.

Anders zou ik er niet eens aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 19-09 16:42
[...]

Zorg dat ze je die urenstaten mailen op een adres waar je bij kunt. Daar heb ik gelazer mee gehad nadat mijn opdracht stopte aan het eind van een maand.

De getekende urenstaat van de voorgaande maand, stond dus op de omgeving waar ik niet meer op kon inloggen.
De broker was onverbiddelijk, bij de klant kon niemand me voorzien van de urenstaat, want die is persoonlijk
enfin, een klucht drie bedrijven later kreeg ik de factuur dus pas ruim een maand later betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
Heb ChatGPT even gevraagd, per uur nieuwe content 2-4 uur voorbereiding, nog wat extra's:

Content Creation: If you're creating new material, this will be the most time-consuming part. For each hour of course time, you might spend anywhere from 2 to 4 hours preparing, depending on how familiar you are with the material and how detailed your course needs to be.

Material Review and Updates: If you're using existing materials, reviewing and updating them could take about 1 to 2 hours for each hour of course time, especially if you need to tailor the content to your students' needs.

Practice and Rehearsal: You should also allocate time to practice your delivery. For every hour of teaching, consider spending at least 30 minutes to an hour in rehearsal.

Administrative Tasks: Preparing course schedules, student communications, quizzes, and other administrative tasks might take a few hours in total.

Contingency Time: Always include some extra time for unexpected tasks or extended preparation in certain areas. This could be an additional 10-20% of your estimated time.

Example Calculation:

Content Creation: 20 hours * 3 hours = 60 hours
Material Review: 20 hours * 1.5 hours = 30 hours
Practice: 20 hours * 0.5 hours = 10 hours
Administrative Tasks: 5 hours (estimate)
Contingency Time: (60 + 30 + 10 + 5) * 0.15 = 15.75 hours (rounded to 16)
Total Preparation Time = 60 + 30 + 10 + 5 + 16 = 121 hours

PS. Leuk dat je denkt dat er meer werk uit volgt, maar je leidt ook je concurrenten op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Maar als dat is wat het kost, is dat wat het kost... Je hebt de voorbereidingstijd, uiteraard de uitvoer. En vooral, het gaat het bedrijf voordeel opleveren omdat ze jou niet meer (of niet meer voor alles) hoeven in te huren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Hoeveel man is er aanwezig :?
Een degelijke cursus vraag men gerust 700-1000 euro per dag.
50K gedeeld door aantal deelnemers en dagen geeft je dan een indicatie van dagprijs pp.
Kom je dan op bovenstaande bedragen :? Dan zeker niet teveel zakken :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbe81
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:31:
[...]

Ik zal eens kijken of DigiBTW dat ook automatisch doet. Nooit op gelet. Ik doe ook maar wat ;)
Helaas, DigiBTW doet dit niet automatisch.

Zie ook: https://www.digibtw.nl/su...-boek-ik-onderhanden-werk

Ik heb ruim een jaar geleden ook DigiBTW gebruikt. In basis is de opzet prima maar ik vond het in veel gevallen toch nat wat te simpel gemaakt. Dit in combinatie met het feit dat er geen API beschikbaar is, maakt dat ik ben overgestapt naar MoneyBird.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:34
Sombere ontwikkeling dat we AI content in discussies gaan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:13
Hier is niets member-only aan, dus die tags kan je gerust weglaten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolucious
[...]

En even simpel gezegd de uren alvast in het systeem zetten en de factuur alvast aanmaken en dan wat later versturen? Heb nog nooit iemand gehoord die heeft geklaagd dat ze de factuurdatum niet goed vinden. Indien je echt vragen krijgt van de belastingdienst zou ik altijd zeggen dat ik het hardcopy had verstuurd en later pas digitaal.
Maar volgens mij is dit heel strak genomen niet helemaal juist. Wel pragmatisch, maar niet juist :+
Onderhanden werk is sowieso iets wat je niet vaak tegenkomt bij MKB bedrijven, laat staan microondernemingen zoals het gros van de mensen hier heeft.

De datum op de brieven van de belastindienst wijken bij mij trouwens vaak ook enkele dagen af van het moment waarop ik ze ontvang, wat ik niet zou verwachten met de snelheid van Postnl.

Maar heel officieel zou je dan inderdaad een tussenboeking moeten doen:
onderhanden werk / Nog te facturen omzet
@ Mutatie onderhanden werk / omzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Meeste opdrachtgevers vinden het zelf ook heel fijn als facturen van het lopende jaar in dat jaar binnen zijn. Moet wel wat te regelen zijn en hiring managers / project managers hebben vaak eenzelfde opdracht.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Rare snuiters die finance jongens. Lekker op 31 december alle inhuur facturen snel doorboeken.. Mijn facturatieproces staat tot in de puntjes uitgeschreven in het contract, tot aan uren boeken in Afas aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hoe hebben jullie dat geregeld met je pensioen beleggen, staat de tegenrekening op jullie persoonlijk en boek je deze inleg weg als prive opnamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:45

Rem

init6 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:40:
Hoe hebben jullie dat geregeld met je pensioen beleggen, staat de tegenrekening op jullie persoonlijk en boek je deze inleg weg als prive opnamen?
Ik betaal hem zelf vanaf de prive rekening, puur omdat me dat een boeking scheelt.
Als je hem vanaf je zakelijke betaal boek je hem als prive opname lijkt me ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
Het is sowieso een prive uitgave in box 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Bij Meesman kreeg ik zelfs een error bij het invullen van mijn zakelijke tegenrekening, moest een prive rekening zijn. Is dus iets voor de prive administratie.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ja heb ik zo gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Natuurlijk is de tegenrekening privé, als je met pensioen gaat gebruik je zakelijke rekening (waarschijnlijk) toch niet meer? Je kan overigens wel storten vanaf andere rekeningen, maar mogelijk vinden ze vanaf een andere tenaamstelling niet zo leuk. Vervolgens kan je het wel als privé opname afboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 20:57
Deveon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:44:
[...]

Natuurlijk is de tegenrekening privé, als je met pensioen gaat gebruik je zakelijke rekening (waarschijnlijk) toch niet meer? Je kan overigens wel storten vanaf andere rekeningen, maar mogelijk vinden ze vanaf een andere tenaamstelling niet zo leuk. Vervolgens kan je het wel als privé opname afboeken.
Ik had in beginsel mijn DeGiro account gekoppeld aan mijn zakelijke ZZP rekening van de Rabo, maar dat vond DeGiro niet goed. Dus nu maak ik eerst alles over naar mijn 2e persoonlijke bankrekening, en vandaar naar DeGiro danwel BrandNewDay. Voor BND weet ik het niet zeker, heb het maar meteen vanaf prive gedaan....

maar eindejaars aanvullingen zijn dan wel omslachtig, eerst moet je je ZZP bedrag verhogen, 4uur wachten, dan overboeken naar prive, daar ook het minimum bedrag verhogen en dan weer storten bij BND. Volgende keer meteen in 1 handeling beide verhogen....anders moet je 2 keer 4uur wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
coldasice schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:34:
[...]

Ik had in beginsel mijn DeGiro account gekoppeld aan mijn zakelijke ZZP rekening van de Rabo, maar dat vond DeGiro niet goed. Dus nu maak ik eerst alles over naar mijn 2e persoonlijke bankrekening, en vandaar naar DeGiro danwel BrandNewDay. Voor BND weet ik het niet zeker, heb het maar meteen vanaf prive gedaan....

maar eindejaars aanvullingen zijn dan wel omslachtig, eerst moet je je ZZP bedrag verhogen, 4uur wachten, dan overboeken naar prive, daar ook het minimum bedrag verhogen en dan weer storten bij BND. Volgende keer meteen in 1 handeling beide verhogen....anders moet je 2 keer 4uur wachten...
BND kan je gewoon een ideal betaling doen en dan in de flow van bank KNAB kiezen.. Dat doe ik iig altijd en voorkomt al het geschuif met geld.. Direct via je app betalen en done :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 11:48
Ik zit wat te twijfelen over de KIA-regeling. Ik weet hoe het werkt, dat je bepaalde aankopen kunt combineren om boven de drempel van € 450 per investering te komen. Denk bijv aan wat hier recent voorbij kwam, CPU+GPU+andere computeronderdelen mag als één investering beschouwd worden.

Zelf overweeg ik aanschaf van wat podcaststudiomateriaal. Uiteraard voor zakelijk gebruik. Heb een aantal zaken nodig die gewoon los verkocht worden (denk aan headphones, microfoon, software). Opgeteld komt het ruim boven de drempel uit, maar ik twijfel of het voldoende 'bij elkaar hoort' om als één investering te zien. Is dit 1x investering in podcasstzaken, of zijn dit gewoon een paar losse aankopen?

Misschien belangrijk om te weten: er is geen sprake van het inrichten van een totale studio oid. Het zijn drie of vier aankopen die opgeteld een basic studio'tje kunnen vormen.

Edit: Hmm deze boekhouder maakt het opzich duidelijk: Als losse onderdelen minder dan €450 hebben gekost dan mag je deze alleen meetellen voor de investeringsaftrek op het moment dat de onderdelen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Je kunt er dus niets mee zonder het één of het ander. Denk aan camera body’s en lenzen, of bijv. losse onderdelen om zelf een computer samen te stellen. Wij raden je in dit geval aan om de losse onderdelen wel bij één leverancier te kopen. (bron). In dat geval zijn de mic + boomarm wellicht een optie samen, maar headphones en software niet.

[ Voor 33% gewijzigd door _pix op 08-12-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:17:
[...]

BND kan je gewoon een ideal betaling doen en dan in de flow van bank KNAB kiezen.. Dat doe ik iig altijd en voorkomt al het geschuif met geld.. Direct via je app betalen en done :)
Meesman kan ook via iDeal, maar vind persoonlijk pensioen wel iets wat je structureel moet inleggen. Set and forget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Deveon schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:18:
[...]

Meesman kan ook via iDeal, maar vind persoonlijk pensioen wel iets wat je structureel moet inleggen. Set and forget.
Ik ook, maar sinds de rente omhoog is gegaan heb ik eigenlijk vrijwel niets op de lopende rekening. Ik doe het daarom zelf handmatig, en nu met die app van ze helemaal een makkie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuikentje
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-11-2024
Zijn er hier freelance Java/Kotlin developers die mij kunnen vertellen hoe de freelance markt voor java developers er nu uit ziet? Ik ben van plan om begin volgend jaar te beginnen als freelancer (heb nu bijna 10 jaar development ervaring) en ben wel benieuwd naar gebruikelijke tarieven en het gemak voor het vinden van een opdracht.

Ik snap dat dit heel persoonsafhankelijk is, maar ben toch benieuwd naar de ervaringen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 20:57
_pix schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:18:
Ik zit wat te twijfelen over de KIA-regeling. Ik weet hoe het werkt, dat je bepaalde aankopen kunt combineren om boven de drempel van € 450 per investering te komen. Denk bijv aan wat hier recent voorbij kwam, CPU+GPU+andere computeronderdelen mag als één investering beschouwd worden.

Zelf overweeg ik aanschaf van wat podcaststudiomateriaal. Uiteraard voor zakelijk gebruik. Heb een aantal zaken nodig die gewoon los verkocht worden (denk aan headphones, microfoon, software). Opgeteld komt het ruim boven de drempel uit, maar ik twijfel of het voldoende 'bij elkaar hoort' om als één investering te zien. Is dit 1x investering in podcasstzaken, of zijn dit gewoon een paar losse aankopen?

Misschien belangrijk om te weten: er is geen sprake van het inrichten van een totale studio oid. Het zijn drie of vier aankopen die opgeteld een basic studio'tje kunnen vormen.

Edit: Hmm deze boekhouder maakt het opzich duidelijk: Als losse onderdelen minder dan €450 hebben gekost dan mag je deze alleen meetellen voor de investeringsaftrek op het moment dat de onderdelen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Je kunt er dus niets mee zonder het één of het ander. Denk aan camera body’s en lenzen, of bijv. losse onderdelen om zelf een computer samen te stellen. Wij raden je in dit geval aan om de losse onderdelen wel bij één leverancier te kopen. (bron). In dat geval zijn de mic + boomarm wellicht een optie samen, maar headphones en software niet.
Ken je geen computerzaak in de buurt, die je dit als set wil verkopen? Mss net iets duurder dan internet shoppen bij 5 verschillende zaken maar wel makkelijker in administratie en als er iets niet goed werkt, heb je 1 adres...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40
_pix schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:18:
Is dit 1x investering in podcasstzaken, of zijn dit gewoon een paar losse aankopen?

Deze mooie quote van de belastingdienst vat het het best samen wat als 1 bedrijfsmiddel gezien kan worden:

"Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen." 🤭

Die bepaling schijn je te kunnen bekrachtigen met een VSO maar als je dat nog dit jaar wil regelen lukt dat niet meer verwacht ik (maar moet lukken voor de IB datum?). Anders moet je het maar op "gevoel" doen en er van uit gaan dat de aankopen samen één bedrijfsmiddel (het studio'tje) vormen. Mocht je ooit een controle/vragen krijgen, heb je kans dat de inspecteur het weer anders ziet, dat is uiteindelijk bindend wat een boekhouder ook zegt.

Ik had dit "probleem" ook en uiteindelijk maar besloten om de aankoop te retourneren en iets duurder te maken.

offtopic:
Scheelde dat de keuze iets makkelijker werd gemaakt omdat ik er achter kwam dat een Nederlands toetsenbord standaard ISO is en ik dit heb gemist bij het configureren van de MBP. Ik heb liever een ANSI toetsenbord en dus maar terug gestuurd en daarbij een iets zwaardere CPU geselecteerd waardoor de KIA grens gehaald wordt. Bij veel (verschillende) aankopen voor een studio is dat wat lastiger verwacht ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Eliaz op 08-12-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-03 22:31
Interessante inzichten wat betreft facturen rondom december/januari.. Ik ging er eigenlijk van uit dat voor de IB hetzelfde wordt gehanteerd als voor de BTW afdracht, dus per factuurdatum.

Mijn opdrachtgever werkt met reverse billing, dus ik krijg vaak pas na 5 a 10 dagen in de opvolgende maand een factuur uitgereikt. Dan gaat er nog een betalingstermijn van 30 dagen in. In de praktijk betekent dit dat gedraaide uren van oktober pas begin december zijn uitbetaald.

Zijn er andere met een vergelijkbare situatie? Ben benieuwd hoe dit administratief en praktisch het makkelijkste aan te pakken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59

Opzich is dit natuurlijk heel subjectief, er zullen freelancers zijn die het overbodig vinden en er zullen freelancers zijn die het noodzakelijk vinden. Voordat ik zelf als freelancer begon heb ik onder andere een lijstje voor mezelf gemaakt van zaken die (wat mij betreft) geregeld moesten worden als startende ondernemer:
1) KvK nummer
2) Boekhoudprogramma
3) Zakelijke rekening(en)
4) Hostingpakket (e-mailadres & domeinnaam voor website) --> in feite wilde ik dit alleen vanwege het e-mailadres, een blablabla@hotmail.com opgeven bij je contactinformatie komt niet heel professioneel over

Zoals je ziet ben ik dus wel degelijk voorstander van een boekhoudprogramma. Het is een stukje gemak, alles staat netjes overzichtelijk bij elkaar, en de kosten van zo'n pakket stellen weinig voor. Het is echter zeker geen vervanging van een boekhouder. Voor wekelijkse/maandelijkse factuurtjes kun je prima zelf boekhouder spelen (als je weet wat je doet, je zult je wel een beetje erin moeten verdiepen), maar voor de IB aangifte (of andere wat complexere zaken) zou ik toch een boekhouder inschakelen.

Overigens kun je je boekhouder machtigen om in je boekhoudprogramma in te kunnen loggen, maakt zijn/haar werk een stuk gemakkelijker/sneller. Dus in theorie kost die boekhouder je dan ook minder, want hij/zij is minder tijd kwijt aan je.
Pagina: 1 ... 469 ... 643 Laatste