#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5
Ik heb dit in het verleden (jaar of 12 geleden) wel eens gehad dat ik bij een opdracht zo'n G-rekening zou moeten hebben. Nadat ik gezegd had dat ik als ZZP-er (eenmanszaak, geen BV) niet eens een G-rekening kan krijgen werd deze voorwaarde meteen geschrapt.Pietert schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:31:
Ik heb geen overheidservaring maar zie er soms wel interessante klussen voorbij komen die vragen om een G-rekening. Het blijkt dat alleen de gevestigde grootbanken zoiets aanbieden, Bunq waar ik nu zakelijk bankier levert het iig niet en andere nieuwere banken zie ik het ook niet aanbieden.
Voor eenieder die overweegt een rekening te openen/over te stappen is dat wellicht een extra factor om in de gaten te houden.
20K aan kilometers. Diesel en onderhoud levert dan aan voorruit betaalde btw evenveel op als de 1.5% correctie prive verbruik. Omdat dat zakelijke kosten zijn, klein voordeeltje dus om zakelijk te rijden.
Bijtelling is natuurlijk de meest idiote variant hier: 22% op een 12 jaar oude auto
Heb je een BV of is het een auto die je net hebt gekocht? Ik weet niet hoe lang de termijn precies is, maar je kunt niet een auto die je 2 jaar terug hebt gekocht opeens zakelijk gaan rijden. Als BV kun je de auto van jou als prive persoon kopen, maar bij een eenmanszaak dus niet.fry77 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:54:
m.b.t. de auto, ik wilde mijn 12 jaar oude Volvo op de zaak zetten deze week. Even zitten rekenen gebaseerd op afgelopen 2 jaren.
Maar buiten dat. Ben wel benieuwd naar de berekening want een 12 jaar oude auto is in zijn algemeenheid niet voordeliger als je die zakelijk rijdt. Maar het kan natuurlijk wel, als je hoge kosten hebt en die zijn hoger dan de bijtelling, dan is dat wel interessant.
Exact expert nodig?
Heb dat ding al 7 jaarCrazy D schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:19:
[...]
Heb je een BV of is het een auto die je net hebt gekocht? Ik weet niet hoe lang de termijn precies is, maar je kunt niet een auto die je 2 jaar terug hebt gekocht opeens zakelijk gaan rijden. Als BV kun je de auto van jou als prive persoon kopen, maar bij een eenmanszaak dus niet.
Maar buiten dat. Ben wel benieuwd naar de berekening want een 12 jaar oude auto is in zijn algemeenheid niet voordeliger als je die zakelijk rijdt. Maar het kan natuurlijk wel, als je hoge kosten hebt en die zijn hoger dan de bijtelling, dan is dat wel interessant.
ik wil 'm dir jaar inruilen voor iets anders, maar met een duurdere auto komt de berekening wel heel anders uit lijkt het
Als eenmanszaak kan je niet eens een G rekening openen en hoewel ik het meerdere malen in het contract voorbij zien komen heeft nog geen enkele opdrachtgever het vereist in de praktijk.Pietert schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:31:
Ik heb geen overheidservaring maar zie er soms wel interessante klussen voorbij komen die vragen om een G-rekening. Het blijkt dat alleen de gevestigde grootbanken zoiets aanbieden, Bunq waar ik nu zakelijk bankier levert het iig niet en andere nieuwere banken zie ik het ook niet aanbieden.
Voor eenieder die overweegt een rekening te openen/over te stappen is dat wellicht een extra factor om in de gaten te houden.
Met een G rekening kan je trouwens alleen loonbelasting en omzetbelasting betalen, geen inkomstenbelasting. Als 40% daarheen gaat moet je dus uit die 60% nog je inkomstenbelasting betalen (of jaarlijks vrij laten geven en op het eind van het jaar je voorlopige aangifte aanpassen). Het vrijgegeven zit echter wel een administrative last achter.
[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 02-01-2024 22:18 ]
Dat laatste zou ik wel interessant vinden om bevestigd te krijgen. Zat hier toevallig laatst naar te kijken omdat ik van plan ben mijn privéauto dit jaar vaker te gebruiken voor klantbezoek (gemiddeld 1 keer per week, afstand van ongeveer 80 km deur tot deur) en kon zo gauw geen eenduidige informatie vinden over wanneer je voor verzekeraars de grens overgaat waarbij je een zakelijke autoverzekering nodig hebt. Kwam nog wel dit artikel tegen van knab, waarin beweerd wordt dat "als je jouw privé auto regelmatig gebruikt voor je werk, bijvoorbeeld voor klantbezoek, gebruik je de auto in de ogen van de verzekeraar zakelijk." Er staat alleen niet bij wat hun bron is...JEightyFive schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:51:
[...]
Bij FBTO vind ik dit in de voorwaarden onder het kopje Wanneer is schade niet verzekerd?
De auto wordt zakelijk gebruikt.
Gebruik met winstoogmerk.
- Bijvoorbeeld: verhuur, lease, rijles, koerierswerk, betaald personenvervoer of goederenvervoer.
Wel verzekerd: vrijwilligerswerk en/of maatschappelijk gebruik zonder winstoogmerk.
- Bijvoorbeeld: maaltijdbezorging voor hulpbehoevenden en vervoer van minder mobiele personen naar de
huisarts of het ziekenhuis.
Wel verzekerd: een werknemer die naar zijn werkgever reist met zijn eigen auto (woon-werkverkeer).
Ik gok dat we onder het laatste vallen maar zou het eens na kunnen vragen.
Ik vind woon-werkverkeer sowieso een raar grijs gebied als zzp-er. Ik boek die ene rit per week naar de locatie van de klant in mijn administratie als zakelijke reis (want andere regels rondom btw), maar voor de autoverzekering zou het dan weer woon-werkverkeer zijn. Voelt een beetje opportunistisch.
https://rutgermensch.com/
Hoezo denk je dat het valt onder woon-werkverkeer voor de verzekering als je zzp'er bent? Ik neem aan dat je vestigingsadres van je eenmanszaak je thuisadres is en niet het adres van je klant. Dus elke reis naar een klant is gewoon werk-werk verkeer.Utto schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:38:
[...]
Dat laatste zou ik wel interessant vinden om bevestigd te krijgen. Zat hier toevallig laatst naar te kijken omdat ik van plan ben mijn privéauto dit jaar vaker te gebruiken voor klantbezoek (gemiddeld 1 keer per week, afstand van ongeveer 80 km deur tot deur) en kon zo gauw geen eenduidige informatie vinden over wanneer je voor verzekeraars de grens overgaat waarbij je een zakelijke autoverzekering nodig hebt. Kwam nog wel dit artikel tegen van knab, waarin beweerd wordt dat "als je jouw privé auto regelmatig gebruikt voor je werk, bijvoorbeeld voor klantbezoek, gebruik je de auto in de ogen van de verzekeraar zakelijk." Er staat alleen niet bij wat hun bron is...
Ik vind woon-werkverkeer sowieso een raar grijs gebied als zzp-er. Ik boek die ene rit per week naar de locatie van de klant in mijn administratie als zakelijke reis (want andere regels rondom btw), maar voor de autoverzekering zou het dan weer woon-werkverkeer zijn. Voelt een beetje opportunistisch.
Oh dat denk ik niet per se (ik beschouw die reizen ook als werk-werkverkeer), maar zoals ik het lees is dat de aanname in de post die ik citeerde, waarna ik me afvroeg of iemand zeker weet dat verzekeraars er ook zo tegenaan kijken. Want dan zou ik mogelijk een losse zakelijke autoverzekering af moeten sluiten, zelfs als ik maar een paar keer per jaar met mijn privéauto met een zakelijke reden naar een klant rijdt.Hielko schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:47:
[...]
Hoezo denk je dat het valt onder woon-werkverkeer voor de verzekering als je zzp'er bent? Ik neem aan dat je vestigingsadres van je eenmanszaak je thuisadres is en niet het adres van je klant. Dus elke reis naar een klant is gewoon werk-werk verkeer.
Voor de belastingdienst idem: ik ga ervan uit dat al mijn ritten zakelijk zijn omdat mijn thuisadres en vestigingsadres gelijk zijn. Maar dat is een aanname, weten we zeker dat de BD dat ook zo ziet en dat er niet toch stiekem een scenario is waarin het plotseling woon-werkverkeer blijkt te zijn (bijvoorbeeld door het structurele karakter ervan)?
Bij hogere omzetten kan de inspecteur je op maandaangifte zetten. Ik meen me te herinneren dat de grens 2 ton omzet is (?)rool schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:11:
Omzetbelasting moet per kwartaal, en de deadline is altijd de laatste dag van de maand na het kwartaal. Dus
- 31 januari 2024 voor Q4 2023
- 30 april 2024 voor Q1 2024
- 31 juli 2024 voor Q2 2024
- 30 oktober 2024 voor Q3 2024
- 31 januari 2025 voor Q4 2024
Volgens het volgende artikel hangt het van de verzekeraar, aantal kilometers en meer af:
https://movemove.com/blog...ng-voor-zzpers-zo-zit-het
Ik zal een mailtje sturen naar de partij waar mijn andere verzekeringen zitten.
2 ton per maand dan denk ik... want volgens mij zat het ergens rond de 2-2.5 mil per jaar.t_captain schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Bij hogere omzetten kan de inspecteur je op maandaangifte zetten. Ik meen me te herinneren dat de grens 2 ton omzet is (?)
Ik hoop het ooit te halen whaha
Ja dat werkt hetzelfde als desinvestingsbijtelling. Voor zover ik bregreep is dat als je de auto dan na 1 jaar verkoopt, je 80% van de MIA moet 'terugbetalen'. Na 4 jaar dus 20%.UrbanSnEAky schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:34:
[...]
Is dat naar rato? Volgens mij doel je hierbij op de desinvesteringsbijtelling?
Ik zit zelf een beetje in dezelfde situatie, echter komt mijn elektrische auto uit 2020. Ik wil graag een nieuwe auto kopen, maar dan privé. M'n huidige auto is ook privé gekocht maar op de zaak gezet waardoor ik de BTW kon aftrekken en MIA kon toepassen.
Het naar rato aftrekken kan ik niet terug vinden, heb je (of iemand) hier ervaring mee?
Overigens als EMZ is je auto altijd prive gekocht, maar zakelijk opgevoerd: vandaar dat je de MIA kon gebruiken. Ik heb het zo ook gedaan in 2019. Binnen 5 jaar verkopen is dus stukje MIA terugbetalen helaas.
In mijn geval is eind dit jaar mijn auto 5 jaar gepasseerd en ga ik daadwerkelijke kosten bijtellen ipv de standaard 22% van de nieuwwaarde. (Totdat ik de auto verkoop of een BV start.)
Ik zit bij Allianz Direct en daar mag je gewoon zakelijk rijden als je maar meer dan 500 km/j prive rijdt en de auto niet zakelijk staat geregistreerd.Tabbo12 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:30:
Ik ben nu ook heel benieuwd of een zakelijke autoverzekering verplicht is voor een prive auto.
Volgens het volgende artikel hangt het van de verzekeraar, aantal kilometers en meer af:
https://movemove.com/blog...ng-voor-zzpers-zo-zit-het
Ik zal een mailtje sturen naar de partij waar mijn andere verzekeringen zitten.
Dit was ook de reden waarom ik mijn bestaande ABN rekening niet op heb gezegd, ondanks dat ik het eerste jaar niet tevreden over ze was: de G-rekening die ik er bij had. Bij de SNS weigerden ze een nieuwe voor mij te maken, omdat ik op dat moment geen werknemers in dienst had.Pietert schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:31:
Liege, liege, liegebeest!
Elke (tweede) maand een PDFje invullen en posten. Licht irritant, maar het is te overzien.Deveon schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:42:
[...]
Het vrijgegeven zit echter wel een administrative last achter.
Liege, liege, liegebeest!
Staat dat ergens in de voorwaarden? Op hun site zie ik in ieder geval dat ze het hebben over een keer per maand een zakenrelatie bezoeken of het andere uiterste structureel zakelijk rijden. Ons vakgebied zal er waarschijnlijk ergens tussenin zitten.kouk schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:53:
[...]
Ik zit bij Allianz Direct en daar mag je gewoon zakelijk rijden als je maar meer dan 500 km/j prive rijdt en de auto niet zakelijk staat geregistreerd.
https://www.allianzdirect...ijk-rijden-en-verzekeren/codingforus schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:14:
[...]
Staat dat ergens in de voorwaarden? Op hun site zie ik in ieder geval dat ze het hebben over een keer per maand een zakenrelatie bezoeken of het andere uiterste structureel zakelijk rijden. Ons vakgebied zal er waarschijnlijk ergens tussenin zitten.
Het lijkt een beetje grijs. Waar het op neer komt is dat als je de auto echt zakelijk gebruikt, dus de hele dag van klant naar klant rijdt of dingen bezorgt e.d. je een zakelijke verzekering nodig hebt. Als je elke dag naar je werklocatie rijdt volstaat de particuliere verzekering.
Als.je de auto zakelijk hebt aangeschaft moet je sowieso een zakelijke verzekering hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door kouk op 02-01-2024 22:57 ]
Hoe ik het interpreteer (meerdere sites bekeken) is dat wanneer de desinvestering minder is dan € 2600,- je geen desinvesteringsbijtelling hoeft te betalen. Daarboven moet je opnieuw bv de MIA of KIA berekenen en dat is dan je desinvesteringsbijtelling die je bij je inkomen optelt.Kurios schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:41:
[...]
Ja dat werkt hetzelfde als desinvestingsbijtelling. Voor zover ik bregreep is dat als je de auto dan na 1 jaar verkoopt, je 80% van de MIA moet 'terugbetalen'. Na 4 jaar dus 20%.
Overigens als EMZ is je auto altijd prive gekocht, maar zakelijk opgevoerd: vandaar dat je de MIA kon gebruiken. Ik heb het zo ook gedaan in 2019. Binnen 5 jaar verkopen is dus stukje MIA terugbetalen helaas.
In mijn geval is eind dit jaar mijn auto 5 jaar gepasseerd en ga ik daadwerkelijke kosten bijtellen ipv de standaard 22% van de nieuwwaarde. (Totdat ik de auto verkoop of een BV start.)
Voorbeeld dat je voorbij ziet komen:
Zie https://vanderwerffcontro...esinvesteringsbijtelling/.Andries heeft voor zijn bedrijf in 2022 een investering gedaan van €25.000. In 2021 kreeg Andries hiervoor een investeringsaftrek van €7,000,-. * €25.000 (investeringsbedrag) * 0,28 (KIA bedraagt 28% bij investeringen tot €56.024 in 2021) = €7,000,-
In 2022 verkoopt Andries de investering voor €20.000. Doordat de investering binnen 5 jaar verkocht is, krijgt hij te maken met de desinvesteringsbijtelling.
Om de hoogte te berekenen, gebruiken we weer hetzelfde sommetje die we gebruikten bij de berekening van de investeringsaftrek.
€20.000 (Verkoopbedrag) * 28% (zelfde percentage als tijdens de investering) = €5.600,- Dit bedrag moet Andries bij zijn inkomen optellen.
In mijn geval komt de desinvesteringsbijtelling uit op minder dan € 2600,- waarmee ik deze dans ontspring als ik mijn auto nu zal verkopen.
Maar je verhaal naar rato zie ik nergens terugkomen. Mocht het zover komen (dat ik mijn auto verkoop) dan dubbelcheck ik dit met mijn boekhouder.
Is het niet zo dat de KIA niet mag voor personenauto's? Alleen een bestelbus of iets dergelijks komt in aanmerking.UrbanSnEAky schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:30:
[...]
Hoe ik het interpreteer (meerdere sites bekeken) is dat wanneer de desinvestering minder is dan € 2600,- je geen desinvesteringsbijtelling hoeft te betalen. Daarboven moet je opnieuw bv de MIA of KIA berekenen en dat is dan je desinvesteringsbijtelling die je bij je inkomen optelt.
Voorbeeld dat je voorbij ziet komen:
[...]
Zie https://vanderwerffcontro...esinvesteringsbijtelling/.
In mijn geval komt de desinvesteringsbijtelling uit op minder dan € 2600,- waarmee ik deze dans ontspring als ik mijn auto nu zal verkopen.
Maar je verhaal naar rato zie ik nergens terugkomen. Mocht het zover komen (dat ik mijn auto verkoop) dan dubbelcheck ik dit met mijn boekhouder.
https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrekPersonenauto’s die niet bestemd zijn voor beroepsvervoer. Op sommige auto’s, zoals waterstofauto’s, kunt u wel milieu-investeringsaftrek krijgen.
- Spes consilium non est -
Ja dat klopt. Ik gaf MIA en KIA als voorbeelden. Want je moet namelijk ook rekening houden met desinvesteringsbijtelling als je bijvoorbeeld je super deluxe bureaustoel van € 30.000,- binnen 5 jaar verkoopt en je hebt KIA toegepast (ook hier, als het bedrag boven de € 2600,- komt).Krystman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:05:
[...]
Is het niet zo dat de KIA niet mag voor personenauto's? Alleen een bestelbus of iets dergelijks komt in aanmerking.
[...]
https://www.belastingdien...cht_op_investeringsaftrek
Voor wat lakschade zullen ze die moeite waarschijnlijk niet nemen inderdaad, maar als er om een of andere reden een groot bedrag uitgekeerd moet worden, kan ik me voorstellen dat er wel wat meer onderzoek gedaan gaat worden. Dat de rit mogelijk een zakelijk karakter had, kan dan munitie zijn voor de verzekeraar om mee te schieten. Bij het Europees schadeformulier zit een deel waarin je moet aangeven wat je beroep is, of dat in loondienst is of zelfstandig en hoe de auto gebruikt werd ("bedrijf/beroep/vakantie/overig particulier gebruik"), dat zou ook nog een trigger kunnen zijn om meer onderzoek te doen.Vetje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:37:
Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat de verzekeraar je na een ongeluk vraagt waar je naar op weg was, dat je verplicht bent daar op te antwoorden, dat er hard gemaakt kan worden dat ik niet gewoon een dagje wilde shoppen in Enschede en dat mijn auto meer zakelijk dan prive wordt gereden..
Voor mij is het uiteindelijk vooral een gevoelskwestie. Ik ben nogal een nerveuze bestuurder en het idee dat ik mogelijk in bepaalde situaties onverzekerd rondrijd helpt dan niet echt mee, ook al is de kans erg klein dat je in zo'n situatie terecht komt.
Een artikel bij De Zaak bevestigt dit.
Genoeg bedrijven die 2 ton per week doen en gewoon kwartaalaangifte doen. Het merendeel van de bedrijven in Nederland doet aangifte per kwartaal.t_captain schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:12:
[...]
Bij hogere omzetten kan de inspecteur je op maandaangifte zetten. Ik meen me te herinneren dat de grens 2 ton omzet is (?)
Vaak wordt maandelijkse aangifte geëist door de fiscus als je vaker te laat betaald of aangifte hebt gedaan. Je kan het ook zelf aanvragen als je wil.
Niet binnenn 5 jaar maar 5 kalenderjaar.Kurios schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:41:
[...]
Ja dat werkt hetzelfde als desinvestingsbijtelling. Voor zover ik bregreep is dat als je de auto dan na 1 jaar verkoopt, je 80% van de MIA moet 'terugbetalen'. Na 4 jaar dus 20%.
Heb je de auto aangeschaft in december 2019 dan kan je hem dus in januari 2024 verkopen zonder dat je MIA moet terugbetalen.
Zo is het mij vorig jaar ook uitgelegd toen ik mijn autoverzekering afsloot bij mijn verzekeringsmaatschappij. Ik heb toen gebeld met hen omdat het mijn niet duidelijk was of ik nou een particuliere of zakelijke verzekering moest nemen. Daar kreeg ik min of meer hetzelfde te horen als dat wat Ronald noemt.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:54:
Volgens mij volstaat een particuliere verzekering prima. Dat is me destijds ook zo uitgelegd. Het is pas zakelijk als je je auto gebruikt als zakelijk middel, dus personen of goederen vervoert met als doel die ook te vervoeren. Woon-werkverkeer is in die zin niet zakelijk ook al trek jij 23ct/km af van je IB. Het is wel zakelijk in de zin van bijtelling igv een lease-auto.
Een artikel bij De Zaak bevestigt dit.
Behalve als we de IB aangifte moeten doenJEightyFive schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:51:
[...]
Bij FBTO vind ik dit in de voorwaarden onder het kopje Wanneer is schade niet verzekerd?
De auto wordt zakelijk gebruikt.
Gebruik met winstoogmerk.
..
Wel verzekerd: een werknemer die naar zijn werkgever reist met zijn eigen auto (woon-werkverkeer).
Ik gok dat we onder het laatste vallen maar zou het eens na kunnen vragen.
- wanneer volstaat één BV en wanneer is het beter om een werkmaatschappij/holding structuur op te zetten?
- wat betekent dit voor mijn verzekeringen (AOV, rechtsbijstand, aansprakelijkheid)?
- wat betekent dit voor mijn lijfrentepensioen bij BrightPensioen? Kan ik als DGA nog steeds mijn lijfrentepensioen verder blijven opbouwen of zijn er betere alternatieven?
Als je geen/weinig risico loopt waardoor je BV aansprakelijk gesteld kan worden. Dus als je geen personeel in dienst hebt en geen services levert maar bijv. alleen uurtje-factuurtje werkt is er bijna geen kans dat het vermogen dat in de BV zit kan worden opgeëist door derden. Dat is namelijk de reden voor een werkmaatschappij/holding structuur: bescherming van het vermogen. Als de werkmaatschappij aansprakelijk wordt gesteld en de aanklager wint, dan laat je de BV failliet gaan. Het vermogen zit toch in de holding.GoodspeeD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:12:
[...]
- wanneer volstaat één BV en wanneer is het beter om een werkmaatschappij/holding structuur op te zetten?
AOV is een privé verzekering, dat verandert niet. Rechtsbijstand en aansprakelijkheid zal je vanuit de BV moeten afsluiten.- wat betekent dit voor mijn verzekeringen (AOV, rechtsbijstand, aansprakelijkheid)?
Pensioenopbouw is privé, dat verandert niet. Je kan als DGA die gewoon blijven opbouwen met in achtneming van de beschikbare jaarruimte.- wat betekent dit voor mijn lijfrentepensioen bij BrightPensioen? Kan ik als DGA nog steeds mijn lijfrentepensioen verder blijven opbouwen of zijn er betere alternatieven?
Ik heb zelf slechts 1 BV (uurtje-factuurtje consultant).
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Wanneer je risico loopt met personeel, diensten tegen vasten prijzen of andere aansprakelijkheid die niet door je verzekering gedekt wordt. Voor uurtje-factuurtje werk ik zelf uit een enkele BV. Mocht het risico toenemen of er een aanzienlijk vermogen in de BV zitten kan ik er altijd nog een werk BV aan toevoegen.GoodspeeD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:12:
Ik overweeg om te switchen naar een BV. Een aantal vragen, waarvan ik hoop dat mensen in dit topic er antwoord hebben:
Zakelijke verzekeringen dien je opnieuw af te sluiten. Bij ZP Zaken was het omzetten van aansprakelijkheid voor mij geen enkel probleem. AOV is privé en je zou moeten vaststellen hoe je de BV in stand houdt bij arbeidongeschiktheid. De zakelijke kosten lopen namelijk gewoon door.- wat betekent dit voor mijn verzekeringen (AOV, rechtsbijstand, aansprakelijkheid)?
Zelf zit ik bij Meesman en daar kan je ook vanuit je BV zakelijk beleggen. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor box 1 zodat ik ook mijn DGA loon nog verder kan drukken. Ik vul box 1 momenteel vrij agressief maar als die naar mijn inzien vol zit ga ik over op zakelijk beleggen waardoor ik ga uitbreiden naar de eerder genoemde werk-holding structuur.- wat betekent dit voor mijn lijfrentepensioen bij BrightPensioen? Kan ik als DGA nog steeds mijn lijfrentepensioen verder blijven opbouwen of zijn er betere alternatieven?
Thx.Deveon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Zelf zit ik bij Meesman en daar kan je ook vanuit je BV zakelijk beleggen. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor box 1 zodat ik ook mijn DGA loon nog verder kan drukken. Ik vul box 1 momenteel vrij agressief maar als die naar mijn inzien vol zit ga ik over op zakelijk beleggen waardoor ik ga uitbreiden naar de eerder genoemde werk-holding structuur.
Bedoel je dat je privé belegt middels je jaarruimte, gebaseerd op je DGA-loon? En dat je daarmee stopt als je vindt dat je voldoende hebt opgebouwd en dan overgaat op zakelijk beleggen?
Exact, al is mijn jaarruimte volgend jaar nog op basis van mijn eenmanszaak en heb ik ook nog reserveringsruimte van voorgaande jaren. Dit jaar verwacht ik 30-40k in te leggen.GoodspeeD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Thx.
Bedoel je dat je privé belegt middels je jaarruimte, gebaseerd op je DGA-loon? En dat je daarmee stopt als je vindt dat je voldoende hebt opgebouwd en dan overgaat op zakelijk beleggen?
Is inmiddels al uitgelegd zie ik...Deveon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:37:
... Ik vul box 1 momenteel vrij agressief maar als die naar mijn inzien vol zit ga ik over op zakelijk beleggen waardoor ik ga uitbreiden naar de eerder genoemde werk-holding structuur...
[ Voor 15% gewijzigd door Mozart op 04-01-2024 11:45 ]
PSN: PcDCch
Kan je het verband uitleggen tussen zakelijk beleggen en werkmaatschappij/holding structuur? Ik heb momenteel 1 BV en beleg daarmee ook zakelijk met het geld dat in de BV zit.Deveon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:37:
[...]
Ik vul box 1 momenteel vrij agressief maar als die naar mijn inzien vol zit ga ik over op zakelijk beleggen waardoor ik ga uitbreiden naar de eerder genoemde werk-holding structuur.
Voor nu heb ik vrede met de geringe kans dat het vermogen van mijn BV minaal risico loopt maar als het vermogen significant wordt zou ik toch kiezen om deze aansprakelijkheid te voorkomen door niet vanuit de werk BV te beleggen.RichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Kan je het verband uitleggen tussen zakelijk beleggen en werkmaatschappij/holding structuur? Ik heb momenteel 1 BV en beleg daarmee ook zakelijk met het geld dat in de BV zit.
Hiermee kun je, i.h.g.v. winsten > 200.000 euro, optimaler gebruik maken van het lage VPB-tarief à 19%.
Naast de bovenstaande reacties denk ik goed om mee te nemen in de keuze voor een werkmaatschappij/holding is wat je op lange termijn wil. Vanuit Holding bijvoorbeeld deels/volledige hypotheek geven (als er voldoende vermogen is opgebouwd) en hoe je verder wil richting je pensioen, denk aan vastgoed voor verhuur, beleggen (steeds meer banken vragen op specifieke SBI codes waar holdings er wel ondervallen en werkmaatschappij niet. Goed om dus voor jezelf na te gaan voor welke termijn en hoe je in de toekomst je financiën etc wil plannen.GoodspeeD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:12:
Ik overweeg om te switchen naar een BV. Een aantal vragen, waarvan ik hoop dat mensen in dit topic er antwoord hebben:
- wat betekent dit voor mijn verzekeringen (AOV, rechtsbijstand, aansprakelijkheid)?
- wat betekent dit voor mijn lijfrentepensioen bij BrightPensioen? Kan ik als DGA nog steeds mijn lijfrentepensioen verder blijven opbouwen of zijn er betere alternatieven?
Er komen nieuwe regels aan heb ik begrepen. afgelopen jaar bij zowel ABN/ING is er bij mij aangegeven dat ik wel vanuit holding kan beleggen door juiste SBI code maar niet vanuit werkmaatschappij. daarnaast zijn de grootbanken bezig met een check of je een LEI-Code hebt omdat dit ook een (nieuwe?) eis gaat zijn.RichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Kan je het verband uitleggen tussen zakelijk beleggen en werkmaatschappij/holding structuur? Ik heb momenteel 1 BV en beleg daarmee ook zakelijk met het geld dat in de BV zit.
ik beleg daarnaast ook bij BND en die gaven aan hier dit jaar ook naar deze regels te gaan kijken. dus het lijkt lastiger te worden om vanuit werkmaatschappij te beleggen en vanuit holding wel. in iedergeval bij grootbanken
Welke aansprakelijkheid ben je bang voor? Mijn huidige opdrachtgever verplicht het afsluiten van een beroepsaansprakelijksverzekering, daarmee blijft er mijns inziens geen noemenswaardig restrisico over.Deveon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:31:
[...]
Voor nu heb ik vrede met de geringe kans dat het vermogen van mijn BV minaal risico loopt maar als het vermogen significant wordt zou ik toch kiezen om deze aansprakelijkheid te voorkomen door niet vanuit de werk BV te beleggen.
@jamaar_jamaar Ik heb inderdaad een LEI-code moeten aanvragen voordat mijn BV een beleggingsrekening kon openen.
Vraag ik mij ook altijd af, ik heb daarbij in mijn contract de schade gemaximeerd tot het verzekerde bedrag. Enige wat er dan nog overblijft is als je kwaadwillig dingen doet?RichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Welke aansprakelijkheid ben je bang voor? Mijn huidige opdrachtgever verplicht het afsluiten van een beroepsaansprakelijksverzekering, daarmee blijft er mijns inziens geen noemenswaardig restrisico over.
@jamaar_jamaar Ik heb inderdaad een LEI-code moeten aanvragen voordat mijn BV een beleggingsrekening kon openen.
We don't collaborate with third parties to fulfill this role, nor are we open to freelance or contractors
Bang is een groot woord, maar het is meer het afdichten van edge cases wanneer je aansprakelijkheidsverzekering toch een uitsluiting heeft bijvoorbeeld omdat je enkele jaren na afsluiten toch met een Amerikaanse partij zaken gaat doen.RichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Welke aansprakelijkheid ben je bang voor? Mijn huidige opdrachtgever verplicht het afsluiten van een beroepsaansprakelijksverzekering, daarmee blijft er mijns inziens geen noemenswaardig restrisico over.
Nou er zijn wel andere redenen voor een werkmaatschappij/holding structuur. Bijvoorbeeld als je de werkmaatschappij wil laten groeiden en andere participanten wil laten meedoen. Of als je intellectueel eigendom hebt. Of als je de werkmaatschappij ooit wil verkopen en niet direct wil aftikken met de fiscus in prive. Of .. nou ja genoeg redenen. Maar voor eenpitters vaak irrelevant.RichieB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:21:
[...]
Als je geen/weinig risico loopt waardoor je BV aansprakelijk gesteld kan worden. Dus als je geen personeel in dienst hebt en geen services levert maar bijv. alleen uurtje-factuurtje werkt is er bijna geen kans dat het vermogen dat in de BV zit kan worden opgeëist door derden. Dat is namelijk de reden voor een werkmaatschappij/holding structuur: bescherming van het vermogen. Als de werkmaatschappij aansprakelijk wordt gesteld en de aanklager wint, dan laat je de BV failliet gaan. Het vermogen zit toch in de holding.
De bescherming die een holding biedt moet je ook niet als een get out of jail for free kaart zien. Er zijn zeker gevallen waarbij de holdingstructuur juridisch transparant is en je als natuurlijk persoon hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld.
Aansprakelijkheid kun je natuurlijk deels afdekken met je leveringsvoorwaarden (het limiteren van de aansprakelijkheid is b2b gebruikelijk). Als dan ook je aansprakelijkheidsverzekering niet thuis zou geven, wat voor fuckup heb je dan gemaakt vraag ik mij af?Deveon schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:31:
[...]
Bang is een groot woord, maar het is meer het afdichten van edge cases wanneer je aansprakelijkheidsverzekering toch een uitsluiting heeft bijvoorbeeld omdat je enkele jaren na afsluiten toch met een Amerikaanse partij zaken gaat doen.
https://www.werkenbijknab...ior-5706947002-7076205002
Staat onder in ieder geval de eerste 6 vacatures die ik open klik op https://www.werkenbijknab.nl/vacatures

[ Voor 50% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2024 16:23 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Interessant, ik vond het nogal apart dat een bank voor ZZP'ers niet met ZZP'ers werkt.sebasd schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:51:
Daarnaast, ik heb net een klus bij Knab afgerond. Als ZZPer. In juni begonnen. Tussentijds nog een keer van tussenpartij geswitcht (YER > Hays) vanwege overname door ASR. Nergens een probleem.
CZ nog zo eentje:init6 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Interessant, ik vond het nogal apart dat een bank voor ZZP'ers niet met ZZP'ers werkt.
https://www.cz.nl/zzp
Wel ZZP'ers als klant willen, maar ik was een keer door een nep-recruiter (Morgan Black) voor een functie bij CZ benaderd, en bij navraag bleek dat ze ook niet met ZZP'ers werken.
tankbeurdVoorbeeld:
Je hebt bij het tankstation de auto volgegooid, maar je betaalt contant met geld in je broekzak. Geen probleem denk je, je schiet het gewoon voor. De belastingdienst ziet dit als niet zakelijk te herleiden, ook niet als je de bon bewaart en inboekt. De BTW op deze tankbeurd is niet terug te vorderen.
De belastingdienst zegt dit erover: https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
Ik kan wel het hele artikel gaan quoten maar dat heeft weinig zin aangezien deze eis er niet in terugkomt. Wat mij betreft heeft de belastingdienst gelijk en maakt het dus niet uit hoe de kosten betaald zijn, zolang er maar bonnetjes van zijn. Dat sluit ook aan bij de lichtere eisen aan tenaamstelling van facturen voor eenmanszaken en het feit dat bedrijf en natuurlijke persoon dezelfde entiteit zijn. We zagen eerder bij het toekennen van omzet aan periodes dat MM ook nogal een eigen interpretatie had. Maar weet iemand hier het fijne van?
[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 05-01-2024 08:38 ]
Ik denk dat MoneyMonk haar naam beter in MoneyMonkey kan veranderen.Yucon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:37:
Weet iemand hoe het zit met het terugvorderen van btw over zakelijk gebruik van een privéauto? Op zich vond ik dat duidelijk. Nu zag ik echter dat moneymonk dit zegt:
[...]
tankbeurd
De belastingdienst zegt dit erover: https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
Ik kan wel het hele artikel gaan quoten maar dat heeft weinig zin aangezien deze eis er niet in terugkomt. Wat mij betreft heeft de belastingdienst gelijk en maakt het dus niet uit hoe de kosten betaald zijn, zolang er maar bonnetjes van zijn. Dat sluit ook aan bij de lichtere eisen aan tenaamstelling van facturen voor eenmanszaken en het feit dat bedrijf en natuurlijke persoon dezelfde entiteit zijn. We zagen eerder bij het toekennen van omzet aan periodes dat MM ook nogal een eigen interpretatie had. Maar weet iemand hier het fijne van?
De toelichting van de Belastingdienst is helder, vergelijkbare toelichting op andere overheidswebsites:
https://ondernemersplein....eauto-zakelijk-gebruiken/
https://goedestartbelasti...rmiddelen-en-privegebruik
En voor degene die naar “een echte bron” vragen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0043783/2020-07-04
[ Voor 3% gewijzigd door Yorro op 05-01-2024 09:14 ]
Als u btw wilt aftrekken, moeten wij weten dat u daadwerkelijk de afnemer bent. (...) Bij een factuurbedrag van meer dan € 100 moet u te identificeren zijn als afnemer. Uw naam en adres hoeven niet op de brandstofbon te staan, maar de betaling moet wel naar u herleidbaar zijn. Dat is het geval als u bijvoorbeeld betaalt met uw pinpas, creditcard of een tankpas.
[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 05-01-2024 09:50 ]
Je persoonlijke pinpas is evengoed te herleiden. En hoewel 'wij' dat niet zullen gebruiken kun je ook gewoon een zakelijke kas hebben en dat mag, als bovenstaande de reden is, net zo goed niet gebruikt worden voor uitgaven waar je de btw over terug wil vragen.hackerhater schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:50:
Aka betalen met je zakelijke pinpas en dan verrekenen
Niet heel erg sterk van dat artikel.
edit: trouwens, het is in dat geval sowieso gedoe om niets aangezien de meeste tankbeurten on de 100 euro liggen en het in dat geval volgens die quote van @Tabbo12 juist om uitgaven boven de 100 euro gaat.
edit2: spuit 11, m'n editscherm stond even open omdat een telefoontje tussendoor kwam. Maar GMTA dus.
[ Voor 32% gewijzigd door Yucon op 05-01-2024 10:03 ]
Mooie sheet Hmmbob, ingevuld, ik vroeg mij af hoe de belastingdruk van mij zich vergelijkt/verhoud tot andere freelancers binnen de IT.Hmmbob schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
Linkje nog een keer: https://drive.google.com/...S-dJbP6pNuD0Dbu-CmSh3ZEfc
Het is afhankelijk van o.a. hypotheekrente aftrek e.d. maar globaal zal het ongeveer wel te vergelijken zijn?
Welke percentages hebben jullie?
Mijn percentages (geen auto bijtelling):
Is het ook mogelijk om de verschillende bijtelling percentages voor EV's toe te voegen?Hmmbob schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
Daarover gesproken: @badkuip wees me nog op een klein foutje in de sheets. De "vrije winst" (het verschil tussen wat je maandelijks hebt uitbetaald en je winst) werd niet goed berekend - daar stond een fixed value in (uit een van mijn eigen vroegere proefberekeningen), die heb ik nu aangepast. Dit had overigens geen invloed op de te betalen belastingen. Betreft veld C34 in tab's 2020 en 2021, en veld C32 in 2022 tab)
Linkje nog een keer: https://drive.google.com/...S-dJbP6pNuD0Dbu-CmSh3ZEfc
dus x percentage tot bedrag x + resterend bedrag tegen x percentage
Je mag náást de kilometervergoeding ook de BTW van de autokosten terugvragen, met uitzondering van het privedeel en een forfaitaire BTW-bijtelling. Voor deze BTW teruggave is een sluitende kilometerregistratie nodig.
De autokosten zijn niet aftrekbaar voor de IB-aangifte als het een prive auto is.
Zie ik iets over het hoofd?
Als je de OB forfait toepast hoef je geen sluitende kilometerregistratie bij te houden. De forfait dien je echter wel privé te betalen, bij een zakelijke auto kan je deze van de IB / winst aftrekken.Tabbo12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:15:
Je mag náást de kilometervergoeding ook de BTW van de autokosten terugvragen, met uitzondering van het privedeel en een forfaitaire BTW-bijtelling. Voor deze BTW teruggave is een sluitende kilometerregistratie nodig.
De autokosten zijn niet aftrekbaar voor de IB-aangifte als het een prive auto is.
Voor de IB van een privé auto dien je wel een rit registratie bij te houden maar deze hoeft niet sluitend te zijn. Belangrijkste verschil met sluitend is het registreren van de kilometerteller.
Persoonlijk registreerde ik mijn privé ritten in de sluitende kilometerregistratie niet en markeer ik de gaten tussen eind en beginstanden van de verschillende zakelijke ritten als privé. Zie het nut om de privacy van mijn privé ritten op te geven voor die paar tientjes.
Zelf noteer km standen aan het begin en eind van het jaar, daarnaast de zakelijke ritten. Bij e-boekhouden kun je bij je uren ook aantal km invoeren.Tabbo12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:15:
Ik sprak gisteren een mede-zpp-er over prive auto zakelijk gebruiken. Hij zei dat hij al zijn autokosten zakelijk opvoert in plaats van kilometervergoeding te rekenen, zonder kilometerregistratie. Volgens mij haalt hij wat dingen door elkaar:
Dan alle autokosten zakelijk betalen om de BTW middels voorbelasting terug te kunnen krijgen. Denk aan onderhoud/apk/brandstof.
Aan het eind van het jaar doe je het aantal km gereden totaal, min zakelijk = prive.
B.v. 10.000 km op jaarbasis gereden, waarvan 8.000 zakelijk = 80% zakelijk, 20% prive.
Stel ik heb 1000 euro aan btw teruggevraagd, dan vul ik bij de laatste BTW aangifte van het jaar (1d prive gebruik) 200 (1000 euro, 20% prive = 200) euro in (dit moet ik dan extra betalen). Het teveel ontvangen btw (naar ratio prive gebruik) corrigeer ik op deze manier
Daarna op 31-12 8000*0,21 km vergoeding in de boeken zetten.
De autokosten die je zakelijk hebt geboekt voor de BTW mag je niet opvoeren als zakelijke kosten. Je krijgt immers al km vergoeding
Het gesprek begon over de parkeerkosten die doorgefactureerd mogen worden aan de klant. Ik heb een prive auto en keer kilometervergoeding uit. Ik betaal het parkeren prive en factureer die kosten zakelijk. Zoals hier eerder besproken wordt dat gezien als omzet en telt het mee voor de IB waardoor je alsnog de helft van de parkeerkosten betaald. Beetje jammer met een project midden in Amsterdam, maar de parkeerkosten + 49,50% factureren is ook zo lullig. Uiteindelijk nog goedkoper dan zakelijk rijden in mijn geval.
Ik rijd nu nog in een leenauto, maar als ik een eigen auto heb zal ik denk ik ook de BTW (deels) terugvragen, de zakelijke kilometers registreer ik namelijk toch al aangezien ik een kilometervergoeding reken aan de klant. Is het dan handig om alles zakelijk te betalen?
Bij mijn weten zit in de km vergoeding ook de parkeerkosten. Deze mag je dus niet aftrekken. Als je ze doorfactureerd is dat onderdeel van je omzet idd.Tabbo12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:00:
Bedankt @Deveon en @bertuslambertus
Het gesprek begon over de parkeerkosten die doorgefactureerd mogen worden aan de klant. Ik heb een prive auto en keer kilometervergoeding uit. Ik betaal het parkeren prive en factureer die kosten zakelijk. Zoals hier eerder besproken wordt dat gezien als omzet en telt het mee voor de IB waardoor je alsnog de helft van de parkeerkosten betaald. Beetje jammer met een project midden in Amsterdam, maar de parkeerkosten + 49,50% factureren is ook zo lullig. Uiteindelijk nog goedkoper dan zakelijk rijden in mijn geval.
Ik rijd nu nog in een leenauto, maar als ik een eigen auto heb zal ik denk ik ook de BTW (deels) terugvragen, de zakelijke kilometers registreer ik namelijk toch al aangezien ik een kilometervergoeding reken aan de klant. Is het dan handig om alles zakelijk te betalen?
Ik heb zelf een tankpas, en betaal alles zakelijk (ivm btw teruggaaf).
Lees nu net dat ik ook de BTW terug mag vragen van de parkeerkosten, die had ik nog niet scherp. Weer wat geleerd
Ik gebruik niet de sheet van @Hmmbob, ik had zelf al iets in elkaar geflanst voor hij ermee kwam. Maar mijn percentages over 2023 komen neer op:bertuslambertus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:08:
Welke percentages hebben jullie?
Dit is giga persoonlijk echter, want ik heb WBSO, en heb de maximale jaarruimte ingelegd (die is sinds vorig jaar gigantisch verruimd). Ook heb ik vorig jaar minder omzet dan de jaren ervoor (meer gereisd en gechilld en minder gewerkt dan in 2022) waardoor ik met een veel kleiner deel in de hogere schijf val. De percentages zeggen dus niet zoveel ben ik bang.
Het enige wat je echt concreet uit deze twee percentages kan gaan vergelijken met anderen, is hoeveel meer of minder kosten je maakt dan je mede ondernemers..
[ Voor 9% gewijzigd door bumble_bee op 05-01-2024 12:21 ]
Vanwege de parkeerkosten in combinatie met een privé auto heb ik destijds de trein ontdekt. Eerste klas kan je op de meeste traject prima werken en dus factureren.Tabbo12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:00:
Wat ik ook vaak deed was een deelauto huren in Amsterdam voor terug als ik de volgende dag weer op kantoor moest zijn. Goedkoper dan parkeren en zakelijk aftrekbaar. Eventueel kon een taxi zelfs uit maar zo ver is het nooit gekomen. Werken in de taxi leverde mij netto meer op dan privé parkeerkosten te betalen.

Bij vliegen vanaf schiphol heb je zo'n zelfde iets met hotels in de omgeving die je laten betalen voor overnachting + shuttle, en gratis parkeren aanbieden. Erg interessant en onder de streep even duurDeveon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:21:
[...]
Wat ik ook vaak deed was een deelauto huren in Amsterdam voor terug als ik de volgende dag weer op kantoor moest zijn. Goedkoper dan parkeren en zakelijk aftrekbaar. Eventueel kon een taxi zelfs uit maar zo ver is het nooit gekomen. Werken in de taxi leverde mij netto meer op dan privé parkeerkosten te betalen.
Echter kom ik een beetje tegenstrijdige informatie tegen op het internet. Als ik nu enkel een kilometervergoeding wil voor de zakelijk gereden kilometers en verder geen zaken als btw aftrek en dergelijke. Dien ik dan wel of geen administratie van kilometerstanden bij te houden? Moneymonk geeft aan van niet, maar op andere sites kom ik tegen van wel.Voor alle andere gevallen geldt dat een begin- en eindstand voor de ritregistratie niet verplicht ingevuld hoeven te worden.
Waar het om de btw gaat kom je dit tegen:xiangpo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:49:
Nu we het toch over kilometerregistraties hebben. Ik kwam het volgende stuk tegen bij MoneyMonk.
[...]
Echter kom ik een beetje tegenstrijdige informatie tegen op het internet. Als ik nu enkel een kilometervergoeding wil voor de zakelijk gereden kilometers en verder geen zaken als btw aftrek en dergelijke. Dien ik dan wel of geen administratie van kilometerstanden bij te houden? Moneymonk geeft aan van niet, maar op andere sites kom ik tegen van wel.
Op basis hiervan ga ik ervan uit dat het allemaal nogal losjes is en niet tot op het niveau van kmregistratie zoals de eisen voor het niet betalen van bijtelling is. Zeker als je ook nog je google timeline als extra ondersteuning kan gebruiken als er vragen komen. Statistische gegevens is immers helemaal natte vingerwerk dus als je de van/tot rit en het aantal km's hebt is dat nog preciezer. Zelfs als je niet de complete start/eindstand noteert.U kunt ook statistische gegevens gebruiken om de omvang van het privégebruik aan te tonen. U moet deze statistische gegevens dan wel combineren met andere gegevens uit uw administratie.
[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 05-01-2024 12:55 ]
Dat is een extreem laag percentage. Ik ben geen ICT'er dus weet niet hoe lucratief de WBSO is maar ter vergelijking kom ik uit op een percentage van 33% belastingdruk afgezet tegen de winst uit onderneming en dan leg ik ook in (maar niet maximaal) in een box 1 pensioenvoorziening anders zou ik dicht tegen de 38% uitkomen. En ik werk ook relatief 'weinig' naar de standaard hier dus zit net als jij met een klein deel in de hoogste IB schijf.bumble_bee schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:19:
[...]
Ik gebruik niet de sheet van @Hmmbob, ik had zelf al iets in elkaar geflanst voor hij ermee kwam. Maar mijn percentages over 2023 komen neer op:
***members only***
Dit is giga persoonlijk echter, want ik heb WBSO, en heb de maximale jaarruimte ingelegd (die is sinds vorig jaar gigantisch verruimd). Ook heb ik vorig jaar minder omzet dan de jaren ervoor (meer gereisd en gechilld en minder gewerkt dan in 2022) waardoor ik met een veel kleiner deel in de hogere schijf val. De percentages zeggen dus niet zoveel ben ik bang.
Het enige wat je echt concreet uit deze twee percentages kan gaan vergelijken met anderen, is hoeveel meer of minder kosten je maakt dan je mede ondernemers..
Op welke tegenrekening boek je de autokosten om het niet mee te laten tellen op de winst- en verliesrekening? Is dit dan grootboekrekening privé-opnamen en stortingen?bertuslambertus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:48:
[...]
De autokosten die je zakelijk hebt geboekt voor de BTW mag je niet opvoeren als zakelijke kosten. Je krijgt immers al km vergoeding
De WBSO is best wel lucratief, voor een EMZ met startersaftrek is het rond de 20k aftrek, dat heb ik 2020-2022 gehad. 2023 helaas geen starter meer dus is het nu 'slechts' 14k.Afas schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:57:
Dat is een extreem laag percentage. Ik ben geen ICT'er dus weet niet hoe lucratief de WBSO is maar ter vergelijking kom ik uit op een percentage van 33% belastingdruk afgezet tegen de winst uit onderneming en dan leg ik ook in (maar niet maximaal) in een box 1 pensioenvoorziening anders zou ik dicht tegen de 38% uitkomen. En ik werk ook relatief 'weinig' naar de standaard hier dus zit net als jij met een klein deel in de hoogste IB schijf.
De lijfrente aftrek vorig jaar is echter nog lucratiever, je kon in het aller gunstigste geval 35k aftrekken, dat heb ik dan ook gedan. Met rond de 10k kosten kom je dan op dat soort percentages met mijn (vorig jaar lagere) omzet.
Maar goed ik heb dan weer geen hypotheekrente aftrek, moet giga veel box3 betalen wat hier niet bij zit, etc. Zoals ik zei, appels met peren.
Er was geloof ik ooit in dit topic iemand die met 200k IB omzet o.i.d. vrijwel geen belasting betaalde in een jaar met allerlei partner meewerk aftrek enz..
Edit: Ik heb het ook even voor 2022-2020 bekeken en dan kom ik op:
Dat zijn iets gebruikelijker percentages denk ik, zeker '22 en '21. Die jaren waren dan weer anders omdat toen de omzet dus anders was, en toen had je nog de FOR, wel hogere WBSO, en kon ik nog willekeurig afschijven enz. Blijft lastig vergelijken.
Maar goed als mensen me vragen waarom ik zeker 1.5-2x mijn omzet als salaris zou willen voor ik weer in loondienst zou gaan, gaat het dus mede hierom.
[ Voor 24% gewijzigd door bumble_bee op 05-01-2024 14:21 ]
Ik doe zelf 4650 Autokosten (volgens mij zelf aangemaakt). Dit is een winst- en verliesrekening bij mij.codingforus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:16:
[...]
Op welke tegenrekening boek je de autokosten om het niet mee te laten tellen op de winst- en verliesrekening? Is dit dan grootboekrekening privé-opnamen en stortingen?
Bij het doen van je IB aangifte voer je deze kosten niet op.
Als iemand een betere manier weet dan hoor ik dat graag.
--
Edit: Bedenk mij nu net dat het misschien handiger is om aan het eind van het jaar de autokosten als memoriaal weg te boeken naar priveopname. Het zijn kosten die namelijk voor de IB prive zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door bertuslambertus op 05-01-2024 14:31 ]
Kan je je map 4650 niet type prive maken, als ik het goed begrepen heb, wordt hij dan niet meegenomen voor je ib aangifte.bertuslambertus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Ik doe zelf 4650 Autokosten (volgens mij zelf aangemaakt). Dit is een winst- en verliesrekening bij mij.
Bij het doen van je IB aangifte voer je deze kosten niet op.
Als iemand een betere manier weet dan hoor ik dat graag.
--
Edit: Bedenk mij nu net dat het misschien handiger is om aan het eind van het jaar de autokosten als memoriaal weg te boeken naar priveopname. Het zijn kosten die namelijk voor de IB prive zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3mH2wH9tWuvUgrUZ1Cn0zmFP.png?f=user_large)
Ik vind het knap, als ik b.v. 30k meer inleg pensioen invul, kom ik nog steeds niet onder de 30%.bumble_bee schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:34:
[...]
De WBSO is best wel lucratief, voor een EMZ met startersaftrek is het rond de 20k aftrek, dat heb ik 2020-2022 gehad. 2023 helaas geen starter meer dus is het nu 'slechts' 14k.
De lijfrente aftrek vorig jaar is echter nog lucratiever, je kon in het aller gunstigste geval 35k aftrekken, dat heb ik dan ook gedan. Met rond de 10k kosten kom je dan op dat soort percentages met mijn (vorig jaar lagere) omzet.
Maar goed ik heb dan weer geen hypotheekrente aftrek, moet giga veel box3 betalen wat hier niet bij zit, etc. Zoals ik zei, appels met peren.
Er was geloof ik ooit in dit topic iemand die met 200k IB omzet o.i.d. vrijwel geen belasting betaalde in een jaar met allerlei partner meewerk aftrek enz..
Edit: Ik heb het ook even voor 2022-2020 bekeken en dan kom ik op:
***members only***
Dat zijn iets gebruikelijker percentages denk ik, zeker '22 en '21. Die jaren waren dan weer anders omdat toen de omzet dus anders was, en toen had je nog de FOR, wel hogere WBSO, en kon ik nog willekeurig afschijven enz. Blijft lastig vergelijken.
Maar goed als mensen me vragen waarom ik zeker 1.5-2x mijn omzet als salaris zou willen voor ik weer in loondienst zou gaan, gaat het dus mede hierom.
De zaken die je beschrijft, geen hypotheekrente aftrek, meer box3 e.d. maakt het verschil alleen maar kleiner ipv groter.
Ik kan alleen de volgende categorien kiezen (e-boekhouden):lolapa schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Kan je je map 4650 niet type prive maken, als ik het goed begrepen heb, wordt hij dan niet meegenomen voor je ib aangifte.
[Afbeelding]
- Winst en Verlies
- Balans
- Betalingsmiddelen
- Debiteuren
- Crediteuren
Nu paar maanden later kom ik er achter dat ik tot nu 0 facturen heb gekregen, wel is het bedrag altijd gewoon afgeschreven. Zojuist met ze gebeld of het kan kloppen dat ik geen facturen heb ontvangen, reactie is, ja dat klopt wij versturen geen maandelijkse facturen. Aan het begin van het jaar sturen ze 1x een voorbericht wat je iedere maand moet betalen en dat is het dan.
Kan ik zonder facturen de verzekering wel als kosten opvoeren?
EU DNS: 86.54.11.100
Kan je kijken hoe je prive opname grootboekrekening ingesteld is, en de instellingen daarvan overnemen?bertuslambertus schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:41:
[...]
Ik kan alleen de volgende categorien kiezen (e-boekhouden):Denk dat het aan het boekhoudpakket ligt. De IB aangifte moet ik met de hand doen, vorig jaar bijna 40 uur bezig geweest om alles te snappen en de balans aan te laten sluiten op de winst en verliesrekening
- Winst en Verlies
- Balans
- Betalingsmiddelen
- Debiteuren
- Crediteuren
Ik kan je trouwens moneymonk aanraden, ik vind het heel prettig werken. Heb zelf ook een proefmaand e-boekhouden geprobeerd, maar dat vond ik veel moeilijker. Moneybird vond ik ook prettig werken maar die had geen km registratie meen ik.
Lekker begin van het jaar, mijn prive betaal rekening is ook geblokkeerd sinds vannochtend. Heb een geldbedrag overgemaakt naar een Cryptocurrency platform, met een banknummer in Lichtenstein, en nu kan ik mijn betaalrekening niet meer gebruiken ...Furion2000 schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:20:
[...]
Toevallig laatst een stuk bij Radar op tv dat de fraude controle lijkt doorgeslagen
https://radar.avrotros.nl...-banken-schiet-door-37889 . Ze hadden in de uitzending een voorbeeld van 2 ex-ING medewerkers die door de ING waren geblokkeerd. Soberder dan deze mensen kon bijna niet, maar toch geblokkeerd
Zag deze discussie vorige week ook al voorbijkomen maar volgens mij zit er wel een aanzienlijk verschil in een zakelijke of particuliere betaalrekening. Consumenten worden veel beter beschermd en lopen minder risico bij blokkade. Dat is vaak ook het gevaar wanneer je als freelancer particulieren diensten voor zakelijk gaat inzetten.groezle schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Lekker begin van het jaar, mijn prive betaal rekening is ook geblokkeerd sinds vannochtend. Heb een geldbedrag overgemaakt naar een Cryptocurrency platform, met een banknummer in Lichtenstein, en nu kan ik mijn betaalrekening niet meer gebruiken ...
Ja, alleen je kan geen btw verrekenen of terugvragen.c-nan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:29:
Ik heb voor mijn motor onlangs een verzekering afgesloten. Ik rijd mijn motor zakelijk (eenmanszaak), maar de verzekering is prive afgesloten (wat volgens de verzekeraar prima is).
Nu paar maanden later kom ik er achter dat ik tot nu 0 facturen heb gekregen, wel is het bedrag altijd gewoon afgeschreven. Zojuist met ze gebeld of het kan kloppen dat ik geen facturen heb ontvangen, reactie is, ja dat klopt wij versturen geen maandelijkse facturen. Aan het begin van het jaar sturen ze 1x een voorbericht wat je iedere maand moet betalen en dat is het dan.
Kan ik zonder facturen de verzekering wel als kosten opvoeren?
Na een uur in de wacht te hebben gezeten is het weer opgelost inderdaad, de verwoording vanuit de app was alsof ik niets hoefde te doen, maar bellen was hier toch slim inderdaad.RichieB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:50:
@groezle Wat zei je bank toen je die belde? Die kunnen dat toch met 1 klik weer goed zetten?
Klopt, maar je betaald geen 49,50 % BTW dus het is lager, maar idd, leuk dat je het mag factureren maar het is omzet.Tabbo12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:00:
Bedankt @Deveon en @bertuslambertus
Ik kreeg te horen dat zodra je BTW gaat terugvorderen je km registratie opeens wat strakker moet zijn dan puur voor de 21/23 cent per km. En een grove rekensom leerde mij dat het dus over een paar 100 euro gaat waarvoor ik een hoop moet gaan bijhouden, en dat vond ik zelf de moeite totaal niet waard.Ik rijd nu nog in een leenauto, maar als ik een eigen auto heb zal ik denk ik ook de BTW (deels) terugvragen, de zakelijke kilometers registreer ik namelijk toch al aangezien ik een kilometervergoeding reken aan de klant. Is het dan handig om alles zakelijk te betalen?
Zakelijk of prive maakt niet uit, het BTW deel komt op de BTW rekening te staan en de kosten moet je op een 'prive opnamen en stortingen' rekening boeken. Als je het prive betaald, moet je die boeking alsnog maken
Exact expert nodig?
Ik registreer datum, bestemming (en vertrekpunt), km's enkele reis en totaal aantal km's. Mijn accountant vond dat prima.xiangpo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:49:
Echter kom ik een beetje tegenstrijdige informatie tegen op het internet. Als ik nu enkel een kilometervergoeding wil voor de zakelijk gereden kilometers en verder geen zaken als btw aftrek en dergelijke. Dien ik dan wel of geen administratie van kilometerstanden bij te houden? Moneymonk geeft aan van niet, maar op andere sites kom ik tegen van wel.
Exact expert nodig?
Er zit geen BTW op verzekeringen.Hielko schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Ja, alleen je kan geen btw verrekenen of terugvragen.
Verzekeringen zijn gelukkig vrijgesteld van btw dus dat is geen probleemHielko schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Ja, alleen je kan geen btw verrekenen of terugvragen.
EU DNS: 86.54.11.100
Ik maakte 2000 euro over naar een aandelen uitgifte platform (Dealmaker), werd meteen mijn creditcard geblokkeerd. Werd dus ook mn Azure subscription niet meer betaald, etc. Leuk zo'n bescherming, maar de impact kan ook serieus zijn. En 2K is nou niet verschrikkelijk hoog.RichieB schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:36:
@groezle Dus het was even lastig, maar gelukkig snel opgelost. En zeg nu zelf: die transactie was best verdacht, toch? Ik vind het heel goed dat een bank dan ingrijpt om erger te voorkomen.
Assurantiebelasting van 21%.. Praktisch hetzelfde alleen dan kan je het niet terug vragen.c-nan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:44:
[...]
Verzekeringen zijn gelukkig vrijgesteld van btw dus dat is geen probleem
Parkeren op straat heeft geen BTW, dus kost dan wel degelijk netto 49,50%. Parkeergarage met 21% BTW inderdaad minder.Crazy D schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:40:
Klopt, maar je betaald geen 49,50 % BTW dus het is lager, maar idd, leuk dat je het mag factureren maar het is omzet.
Ik hou in MoneyMonk de ritten bij dus ik heb de datum, beginadres, eindadres en (uitgerekende) kilometers. Samen met kilometerstand auto begin en einde van het jaar zou dat voldoende moeten zijn. En dan moet inderdaad blijken of dat de moeite waard is voor die 700 euro volgens mijn inschatting. Ik ga het in ieder geval proberen.Ik kreeg te horen dat zodra je BTW gaat terugvorderen je km registratie opeens wat strakker moet zijn dan puur voor de 21/23 cent per km. En een grove rekensom leerde mij dat het dus over een paar 100 euro gaat waarvoor ik een hoop moet gaan bijhouden, en dat vond ik zelf de moeite totaal niet waard.
Gebeuirt vrij regelmatig als er een betaling buiten het normale valt (ik heb aan dit soort projecten wel eens zijdelings meegewerkt voor de toezichthouders rapportge). Maar normaal wordt dan de betaling geblokkeerd, er kijkt binen een uurtje iemand naar en de boel gaat door. In mijn geval was de blokkade op de rekening echter niet verwijderd. En omdat het een nieuwe rekening was, was elke betaling buiten het normalejongetje schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:09:
Gebeurd dat dan vaak dat een bank een rekening blokkeert? Of is dit het it/tweak gevoel om redundantie in te bouwen?
Oh ik bedoelde inkomstenbelastingTabbo12 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:52:
[...]
Parkeren op straat heeft geen BTW, dus kost dan wel degelijk netto 49,50%. Parkeergarage met 21% BTW inderdaad minder.

Exact expert nodig?
Crypto's zijn wel een dingetje, dan gaat er meteen een vlaggetje. Daarom doe ik dat alleen nog maar van een priverekening die ik gebruik voor aandelen, crypto en het zakgeld van de kinderen. Bij een bank waar ik verder geen producten heb lopenDeveon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:26:
[...]
Zag deze discussie vorige week ook al voorbijkomen maar volgens mij zit er wel een aanzienlijk verschil in een zakelijke of particuliere betaalrekening. Consumenten worden veel beter beschermd en lopen minder risico bij blokkade. Dat is vaak ook het gevaar wanneer je als freelancer particulieren diensten voor zakelijk gaat inzetten.
Hier kreeg je toch meteen ook geautomatiseerd een bericht van? Ik heb het zelfs meegemaakt dat het anti-fraude team van mijn bank me belde om te vragen of ik die creditcard betaling naar China zelf had gedaan. Dat had ik, dus die werd doorgelaten en mijn creditcard niet geblokkeerd.kwaazaar schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:44:
[...]
Ik maakte 2000 euro over naar een aandelen uitgifte platform (Dealmaker), werd meteen mijn creditcard geblokkeerd.
De betaling voor je Azure subscription lukt niet, daar krijg je bericht van. Dan kan je dat toch meteen recht trekken? Wat was dan precies de impact?Werd dus ook mn Azure subscription niet meer betaald, etc. Leuk zo'n bescherming, maar de impact kan ook serieus zijn. En 2K is nou niet verschrikkelijk hoog.